SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI***

29 Oktober 2013

PEKELILING BAGI 81 SKIM PERKHIDMATAN AWAM DIKELUARKAN BULAN DEPAN - KSN



Bernama
28/10/2013



Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Idris Jala merangkap Ketua Pegawai Eksekutif Unit Penyampaian dan Pengurusan Prestasi (PEMANDU) bergambar dengan Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Dr Ali Hamsa dua, kanan) dan Setiausaha Kerajaan Negeri Sarawak Tan Sri Morshidi Ghani (kanan) dan para peserta pada majlis perasmian mesyuarat dan forum serantau Commonwealth Association for Public Administration dan Management (CAPAM) di sini hari ini.


KUCHING, 28 Okt (Bernama) -- Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Dr Ali Hamsa berkata satu pekeliling mengenai 81 skim perkhidmatan awam yang ditambah baik di bawah bajet 2014 akan dikeluarkan bulan depan untuk penjawat awam yang diberikan peluang dari segi peningkatan gred jawatan.

Beliau, yang turut mengucapkan terima kasih kepada kerajaan yang bersetuju mengadakan kajian semula skim perkhidmatan awam berkata, ia telah sampai ke peringkat akhir setelah melalui satu proses ketat untuk mendapatkan persetujuan.

"Semua skim ini kita buat kajian semula dengan melibatkan semua. Kita bermesyuarat dengan Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs), persatuan yang terlibat, semua ketua jabatan dan ketua setiausaha negara," katanya kepada pemberita selepas perasmian persidangan serantau Persatuan Pentadbiran Awam dan Pengurusan Komanwel (Capam) 2013.

Persidangan itu dirasmikan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Idris Jala di sini Isnin.

Ali berharap penjawat awam yang menerima surat tawaran akan mempertimbang dengan baik perubahan skim masing-masing, yang dilaksanakan daripada pelbagai peringkat mulai depan depan.

Ali, yang juga naib presiden Capam, berkata persidangan serantau itu yang merupakan forum multilateral mengenai pentadbiran awam dalam kalangan negara Komanwel, akan diadakan di Kuala Lumpur tahun depan selepas Kuching, yang dihadiri 336 peserta, yang terdiri daripada anggota Capam dari 15 negara Komanwel, termasuk Malaysia.



-- BERNAMA

256 ulasan:

1 – 200 daripada 256   Terbaru›   Baru»
Tanpa Nama berkata...

tak sabar nak tau!!!!

Tanpa Nama berkata...

salah satunya mungkin juruteknik j17 dijumudkan dan semua j17,j22,j29 naik gred ke j29.....tp j29 sediada mcamana plak??? mohon jawab....

Tanpa Nama berkata...

W17?
itp?

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah, so kpd yg dok kutuk kutuk kerajaan tu, boleh diam sat kot ?!!!

Tanpa Nama berkata...

Tunggu jer laa

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah... semoga apa yang diharapkan akan jadi kenyataan.. insyallah..

Tanpa Nama berkata...

Sampai bila nk tunggu Jawatan penolong pegawai tadbir diberi lalu kenaikan pangat atau laluan kerjaya yang telah dibekuka. Ramai yang dah lulus kpsl tetapi x bleh buat apa.....dh berkulat.

Tanpa Nama berkata...

Menurut sumber yg boleh dipercayai. Xde pa nak dinantikan, sekadar pertukaran nama perjawatan je. Cth jawatan kenaikan pangkat secara timebased dan hakiki akan dibezakan dgn jelas berbanding skrg yg amat mengelirukan. Juga penambahan gred jawatan baru utk membezakan kumpulan senior dan junior cthnya pegawai yg dahulunya dari kump pelaksana tapi dilantik ke kump PnP. Tiada melibatkan kenaikan gaji pun. Cuma utk mengurangkan kecelaruan yg berlaku skrg. Harap maklum.

Tanpa Nama berkata...

Memang akan menjadi kenyataan cuma tiada perbezaan dari segi gaji yg sgt diharapkan oleh semua PA. Sekali lg kesedihan menimpa kita. Apa sebenarnya yg berlaku nanti adalah pertukaran nama dan gred jawatan spt yg terdpt pd SPBA dulu je. Jgn terpedaya, badan yg sama cuma baju ditukar baru.

Tanpa Nama berkata...

Untuk gred N dan W jangan harap la dpt penambahbaikan yg baik..tau dah jawaoanya jumlahnya terlalu ramai dan libatkan kos terlalu tinggi. Yg untung gred kump teknikal dan sewaktu dgnya spt J dan G. X caya kita tgk nanti...

Tanpa Nama berkata...

Tidak melibatkan kenaikan gaji oi... Cuma perubahan pd gred jawatan je. Kerajaan dah xde duit utk semua tu. Ini bukan cobaaan, betot2 punta lo.

Tanpa Nama berkata...

Jgn jd mat jenin sudahlah. Dah terlalu bosan dengar gred j yg xabis2 mengharap sesuatu keajaiban yg mungkin xkan kunjung tiba.

polis bantuan KP11 AADK berkata...

nampaknya penjawat skim KP ( keselamatan & pertahanan awam ) terutamanya gred KP11@14 hanya mampu memerhati saja gred seangkatan dengannya diupgredkan. nasib lah.....

Tanpa Nama berkata...

sampai bla laa menunggu bulan jatuh ke ribaa......yang penting sekarang nie elaun pelru dinaikkan..kalao tak..tggu la....

Tanpa Nama berkata...

tak payah banyak cakap,buat jak kerja.... tunggu jak pekeliling...

Tanpa Nama berkata...

Perkhidmatan awam telah diperbodohkan kerana pekeliling untuk SST pun belum keluar dan belum lagi tandatangan untuk masuk SST. Nie dah nak keluar pula pekeliling 81 skim. Bila pekeliling SST???

Tanpa Nama berkata...

saya akan timbulnya kerajaan baru

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan BN dah terlalu tua sebab tu dah nyanyuk dan bongok. Tak tau ke? Kecelaruan akan terus berlaku dgn PA dijanjikan dgn pelbagai cadangan penambahbaikan yg belum pasti dpt ditunaikan. Mereka org besar kita org kecil, nak buat mcmmana? Kena buli aja lah.

Tanpa Nama berkata...

tiada apa pun..xcaya tunggulah..hampeh betul

Tanpa Nama berkata...

Penambah baik elaun tentera....hehe

Tanpa Nama berkata...

Sbgai penjawat skim kp11 aku nk tgk apa yg berlaku sbgmana yg dijanjikan oleh kpkk dulu semasa dihimpunkan semua kp11 di Putrajaya

Tanpa Nama berkata...

takde ape2 perubahan yg melibatkan elaun dan gaji..hahaha..

Tanpa Nama berkata...

Sbgai penjawat skim kp11 aku nk tgk apa yg berlaku sbgmana yg dijanjikan oleh kpkk dulu semasa dihimpunkan semua kp11 di Putrajaya
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
pe yg berlaku???kpkk tido la bro..mana ada kenaikan gred KP11.semua auta je tu nk bagi kita seronok masa tandatangan borang pertukaran ketua perkhidmatan.laman web kpkk pn dh xde sekarang.talipon kpkk nk tnya berkenaan kursus lansng x berjwb..dia org btul2 tdo bro..mana nk nmpk kita ni.xde tmpt nk ngadu..cuepacs!!!!alahai...dh x menyengat sekarang sejak pakai title Dato'...

POLIS BANTUAN KPKK KP11 berkata...

alahai penjawat skim KP, yang melaksanakan tugas dan tanggungjawab berkaitan keselamatan perlindungan seperti mana di tetapkan. beginilah nasib kalau tiada persatuan.....skim perkhidmatan lain yang berada pada gred 11 semua sudah dinaik taraf.....tinggal kita anggota beruniform yang duduk di gred 11.....

Tanpa Nama berkata...

polis bantuan KP11 AADK berkata...

nampaknya penjawat skim KP ( keselamatan & pertahanan awam ) terutamanya gred KP11@14 hanya mampu memerhati saja gred seangkatan dengannya diupgredkan. nasib lah.....
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
nk bt cmne bro..kp11@kp14 semakin ketinggalan.pada hal suatu masa dulu kita lebih tinggi dari penjara.dh nasib badan.xde tempat nk ngadu.cuma luahan je yg dapat dipaparkan di sini..

Tanpa Nama berkata...

haii..masuk angin keluar asap la lagi PA ni..minyak ikan goreng ikan,

Tanpa Nama berkata...

polis bantuan aadk berkata...
smpi sekarang aku x fhm apa motifnya kerajaan upgred jawatan bole pilih2 lak jwtn yg tertentu....kenapa x dibabitkn semua jwtn..yg gred N1 bole lompat jauh dari kita hingga ke N17.pastu aku dgr ada ura2 nk upgred U3 ke U11@U12 pula.adik beradik kita N11(PTR) dh rasa selesa dok N17.kita???rasa aku la..81 skim yg kerajaan nk bagi tu blom tentu skim kita tersenarai.x caya kau tgk la nnti.kpkk pn dh jadi tunggul kayu...ckp berapi-api masa kita berhimpun dlu...last2 habuk pn xde.

Tanpa Nama berkata...

cuepacs oiiii.sesekali jenguk2 la ruangan ulasan ni..baca sekali imbas..mana point yg bagus ambil perhatian..klu takat buka blog pastu suruh PA bersabung kt laman ni,baik x pyh bt blog.tolong beri perhatian pada semua gred jawatan.bkn satu dua jawatan tertentu sahaja.pengawal KP11 pe cite ni?smpi sekrg xde penambahbaikan.

Tanpa Nama berkata...

NI SEMUA KAPUT BROO....TONG KOSONG AJE...TAK CAYA TGK LA NANTI....SILAP HARIBULAN RIBUT YG MELANDA....APA PUN TAK BOLEHHHH

Tanpa Nama berkata...

Pen. Pegawai Tadbir N27... tak perubahan... ini tidak adil.. ada setengah tuu.. ada degree ... msh N27... wal hal kami lah yg buat semua keja untuk N41.. hampes... nak tunggu 13 thn baru naik N32.. memang kajian tak menyeluruh... banggang betoi!! Yg diberi utama kpd pen peg tadbir tanah../ tok penghulu.. ini semua poyo.. ada unsur politik..

Tanpa Nama berkata...

laen kali undi bn lg,dlm pmikiran hanya bn je bleh memerintah,bangang punye pa,suh tuka sepenggal pade pr tk nk,asyik takut pade dap,org mlayu takde kuase,pala otak hang ape gune raja dn sultan tgk penang elok je ydp nye melayu juge,dh sbati dgn bn sampai nk pikir logik pun tk reti rela dibodohkan dgn pmimpin mlayu yg korup dn rasuah.mane nk mlayu yg jenis setan ke atau nk cine yg tau perintah tk bebankan rakyat,ade otak pikir jgn jd bangang abadi.

Tanpa Nama berkata...

Bagi pembantu perawatan kesihatan gred u3 yg ade sijil spm dan ade juga ber diploma, gaji kami tetap rendah...knp tk beri kami gaji mengikut kelayakan kami ...harap kami yg gred u nie pun termssuk dlm golongan 81 skim tu....

Tanpa Nama berkata...

sabar la...kita tunggu pekeliling...dalam blog ni ada yg ibarat nak curah minyak bg lebih terbakar a.k.a batu api....bila pekeliling keluar,semua akan terjawab....insyaallah...

cuepacs berkata...

Tanpa Nama berkata...
salah satunya mungkin juruteknik j17 dijumudkan dan semua j17,j22,j29 naik gred ke j29.....tp j29 sediada mcamana plak??? mohon jawab....

Rabu, Oktober 30, 2013 5:36:00 PTG


J29 yang sedia ada maintain la dgn J29 tu, bukan susah pun...

Urusan kenaikan pangkat secara Time-Based Berasaskan Kecemerlangan dilaksanakan secara berperingkat mengikut tempoh perkhidmatan yang melayakkan dan perakuan oleh Ketua Jabatan.

Tanpa Nama berkata...

kami sokong Barisan Nasional........hidup Barisan Nasional.....lihat saja negeri yang diperintah oleh pembangkang......apa sudah jadi.........Sarawak dan Sabah aman damai saja, tiada rusuhan, rakyat bersatu padu........negeri yang dijajah pembangkang, penyokong pembangkang susah payah nenegak kebenaran yang palsu,pemimpin pembangkang bersenang lenang duduk di rumah berhawa dingin penyokong berpanas dan ada yang masok lokap......ada pemimpin pembangkang ambil kisah????????????????????fikir-fikirkanlah.................

cuepacs berkata...

kumpulan pelaksana kena team up jadikan satu grup...

1)pmr - spm : 1-17
2)cert (ikm,politeknik,ikbn) stpm, diploma) :29-38

baru ok...

tgk kumpulan p&p, bermula ijazah sarjana muda saja (degree)

41 > 44 > 48 > 52 > 54

5 step diaorg boleh dapat...

dah tu melangkah ke level JUSA...

jadi kumpulan pelaksana... fikir-fikirkan lah... trik kat situ...

Tanpa Nama berkata...

semoga ada rahmat Allah dalam forum ini,

Tanpa Nama berkata...

sistem pengambilan bekerja bagi Penjawat Awam dahulu sememangnya telah amat baik tetapi apabila penambahbaikan dibuat jadi huru hara semuanya. Ada yang menikmati peningkatan kerja dan ada yang langsung tidak diambil kira. Kajian demi kajian dibuat tetapi tetap gagal dalam menyediakan satu struktur peningkatan kerjaya secara menyeluruh. Tidak konsisten dalam membuat keputusan di mana pekeliling dan pelaksanaan seperti KUP serta time based tidak mencapai semua Penjawat Awam. Penambahbaikan yang dibuat banyak dilihat sinonim dan serupa dgn SBPA yang telah ditolak dahulu. Cadangan dan perbincangan kumpulan yang membuat dasar serta pekeliling apakah sebelum membuat keputusan mengikut pemikiran dasar mereka sendiri atau mereka memanggil wakil-wakil setiap jawatan yang ada dalam Perkhidmatan Awam?. Jangan syok sendiri dalam membuat keputusan tanpa memahami masalah serta kehendak semasa pekerja. Dan jangan cakap "I don't care!" sebab keputusan anda itulah yang akan membentuk tenaga manusia yang cemerlang @ yang gagal serta mundur...inilah jadinya huru hara sejak Pemikir SBPA tumbuh.

Tanpa Nama berkata...

menurut sumber yg bo;eh dipercayai, PAP n1 akan dijumudkan ke n11..Yesssszaaa!!

Tanpa Nama berkata...

salah satunya mungkin juruteknik j17 dijumudkan dan semua j17,j22,j29 naik gred ke j29.....tp j29 sediada mcamana plak??? mohon jawab....
------------------------------------
J29 naik DG 41

Tanpa Nama berkata...

1).pmr - spm : 1-17 / 2).cert (ikm,politeknik,ikbn) stpm, diploma) :29-38 ( Semua ini akan di naikan ke DG 41 akhir tahun ni ) Atas dasar kerajaan kata hdk samakan mereka dgn kumpulan p&p, ijazah sarjana muda (degree)...Berita yg baru di terima di jabatan perdana menteri. Di harap PA semua jgn kecoh2 lagi ye...Kerajaan dah bagi kita gaji besor,jadi kena rajin2 korjo jgn rajin2 cakap

Tanpa Nama berkata...

semua itu.............pembohong......!!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

SPM DAN DIPLOMA JG SGT TP Y ADA DEGREE NIE MASIH BERGAJI DIPLOMA XADA Y NAK AMBIK THU ...

Tanpa Nama berkata...

Wujudkan gred flexi bagi jawatan yg sama tapi beza nombor tuk kelayakan. Gaji pon ikut la pakai skel sama tapi no rendah gaji rendah skit pada no tinggi
Gred 11 – 16 untuk PMR sahaja.
Gred flexi 17/19 – 17 untuk SPM sahaja . 19 adalah SPM+sijil kemahiran lain2 yg diperlukan ikut jawatan. Cth. N17 kerani just pakai SPM. R19 penjaga jentera pakai SPM n sijil elektrik dari ILP, Giat , SKM dll.
Gred flexi 27/29 – 27 tuk STPM sahaja n sijil poli n sijil2 yg diiktiraf cth pentadbiran, pertanian, hutan dll . 29 untuk diploma.
Gred 41/42 –geng 41 pemegang ijazah dengan had sapai 52 saje jika tiada master. 42 tuk master n layak naik sapai Jusa C.
Jusa B A /turus 3,2,1, KSN –mesti ada Phd. Atau kelayakan super hebat. Kemahiran tinggi. bukan semata-mata harap PTD cabuk background ntah ape2.
KSU /TKSU/KP/TKP –open sume jgn biar PTD je. Ikut kemententerian n jabatan punya gred sama W, J, K N, dan lain2. PTD patut duk kementerian luar je
Biarkan W untuk kewangan sapai KSU
Biarkan J untuk KKR, KP tanah, KP jupem, Pegawai Daerah n teknikal lain sapai KSU
Biarkan DG/Prof tuk pendidikan jadi KSU
Biarkan U tuk kesihatan sapai KSU
Biarkan K tuk keselamatan, Imegresen dll sapai KSU
Biarkan N naik tuk pentadbiran tuk kementerian lain.
PTD duk jabatan dia jelh kementerian luar
KSN terpilih dari mane2 yang berbakat.
Sekian. Terima kasih

Anak Muda Menganggur berkata...

Yang jawatan yang dijumudkan, naik pankatlah diorang. Seronoklah ya. Pemuda-pemudi yang menganggur semakin ramai sekarang ni macamana. Kerajaan bagi naik pangkat dekat diorang, lepas tu pencen pula pada umur 60 tahun. Kerjalah diorang sampai bertongkat. Tak pencen-pencen.

Saya harap kerajaan fikirkan supaya bayaran pencen bagi penjawat awam diawalkan ke usia 50 tahun untuk menggalakkan penjawat awam bersara dan seterusnya memberikan peluang pekerjaan kepada penganggur-penganggur sekarang.

Tanpa Nama berkata...

bila dah keluar pekeliling patutnya sekurang2nya 95% cantik.jgn jadi N11 penyambut tetamu naik N11 jurutaip tak bila bising baru diselaraskan kan keja dua kali.

contoh kalu nak naik kan kepada pemegangan sijil pertanian naikkan semua tak kira digred J,Q,G janji mereka memegang sijil tersebut

Tanpa Nama berkata...

Harap ada jadual gaji sebaris untuk semua gred

cuepacs berkata...

kepada

Tanpa Nama Anak Muda Menganggur berkata...
Yang jawatan yang dijumudkan, naik pankatlah diorang. Seronoklah ya. Pemuda-pemudi yang menganggur semakin ramai sekarang ni macamana. Kerajaan bagi naik pangkat dekat diorang, lepas tu pencen pula pada umur 60 tahun. Kerjalah diorang sampai bertongkat. Tak pencen-pencen.


penambahbaikan ni bukan naik pangkat... tp penambahbaikan skim... kena faham tu...

kalau naik pangkat... 17 ke 22, 22 ke 26 gitu...

kalau penambahbaikan skim... 17 ke 29... atas sebab-sebab yang munasabah... semua penjawat 17 tu memiliki sijil selayaknya... dan ipt skrg minima graduan adalah diploma... bkn lagi sijil.

Tanpa Nama berkata...

Juruteknik komputer Ft17 kikikikiki ....kena kelentung hahahahahahahaha.... pimampus korang hahahaha...pi la service tetikus pas ni...jgn nak samakan ngan gred lain...kakakakakakak

Tanpa Nama berkata...

JANGAN CEPAT GEMBIRA, HANYA PENJAWAT AWAM YG KRITIKAL, SEPERTI, JURUTERA, PERUBATAN, PERGIGIAN, DAN SEBAGAINYA... SAINS SOSIAL DAN LAIN-LAIN, TIADA PERUBAHAN KETARA (MAKLUMAT ORANG DALAM).

N1 berkata...

Klau setakat nak tukar jenama saja tak payah le.

Tanpa Nama berkata...

n17 dr dulu x per yg naik cth ptr nii leh lak ke n17 sampai bila gre 17 nak duduk gred sama yn untung gred 1-16 dan 41-54 setiap kali ada perubahan skim cth pt n17 dah dok kat sekolah 11 thn tapi pengetua dia dari gred 48 berpindah sekolah sampai 3 kali last sekali pindah balik ke sek pt tadi gred 54 pt tu dok la sek situ samapi 11thn gred sama je n17

Tanpa Nama berkata...

Kajian berbulan-bulan...hanya nak tukar nama jawatan....???????????

Tanpa Nama berkata...

mcm tk percaya jer.. mcm tak percaya jer.. mcm bengang jer..masa SBPA puas bakar dh.. tup2 xrok cetong gok gred FT, tetap tidak ade dn sek2 atasan memekakkn telinga mndengar keluhan skim komputer..

Tanpa Nama berkata...

kalu kerajaan dah kenakan GST. subsidi dikurangkan..pihak berkuasa semakin galak menjalankan operasi(cari saman)..nak naikkan gaji PA?...hehehe lu pikirlah sendiri..

Tanpa Nama berkata...

inilah level pemikiran pembuat dasar kerajaan...PegawaiX2 awam mal
bayangkan hanya 81 skim ditambahbaik...habis skim lain semua jumud..dan akan dibuang kerja ker...atau skim lain ini tak buat kerja kerajaan....kalau pikir budget baik semua skim tak ditambahbaik...
baik kurangkan elaun bagi pegX2 atasan yg cecah beribu...mereka bukannya perform pun..bukti tengoklah laporan audit negara...tengoklah surat khabar...lagi malu mereka ttp tak cukup...kita minta kerajaan secara baik tapi peg atasan senang ma minta orang luar dan kontraktor bagi ejas tu dan ni...cth ialah ketua pengarah imigresen

Tanpa Nama berkata...

tengok senarai yang dikeluarkan kat ammboi.com (belum disahkan)...tak nampak gred S punya pun..gred kp pun tak nampak..harap2 tak betul ler tu...gred S ni macam tak wujud je di mata orang...

Tanpa Nama berkata...

dimana JURUTEKNIK KOMPUTER FT17.. sedarkan x korang yg skim ini wujud dan sgt penting dlm sesebuah organisasi. knp dipingirkan dn x ikut sekali dgn skim gred J17

Tanpa Nama berkata...

kami kumpulan kp11 [keselamatan dan pertahanan awam] PIHAK BERKUASA TEMPATAN NEGERI NEGERI dah tertinggal jauh, tolong tarik kami kehadapan, cuepacs tolong..

Tanpa Nama berkata...

CUEPACS mmg tidak adil.. kalau nk buat pembaharuan biar la semua gred dapat merasa.. ni ada yg tertingal atau buat x npk contoh FT17, N17, W17.. dn lain-lain. ni alasan buat secara peringkat-peringkat.. sampai ke pencen ke.. baru merasa.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
inilah level pemikiran pembuat dasar kerajaan...PegawaiX2 awam mal
bayangkan hanya 81 skim ditambahbaik...habis skim lain semua jumud..dan akan dibuang kerja ker...atau skim lain ini tak buat kerja kerajaan....kalau pikir budget baik semua skim tak ditambahbaik...
baik kurangkan elaun bagi pegX2 atasan yg cecah beribu...mereka bukannya perform pun..bukti tengoklah laporan audit negara...tengoklah surat khabar...lagi malu mereka ttp tak cukup...kita minta kerajaan secara baik tapi peg atasan senang ma minta orang luar dan kontraktor bagi ejas tu dan ni...cth ialah ketua pengarah imigresen

Khamis, Oktober 31, 2013 10:52:00 PG
** ABIS GOLONGAN NI YG BUAT DASAR-POKET SENDIRI UTAMA DULU BRO.HAHAHA

Tanpa Nama berkata...

pmr - spm : 1-17 / 2).cert (ikm,politeknik,ikbn) stpm, diploma) :29-38 ( Semua ini akan di naikan ke DG 41 akhir tahun ni ) INI adalah sumber yang betul dan sahih utk anda semua dari Putrajaya. Kerajaan selaraskan elaun ,cola semuanya ikut DG 41.Jadi jgn kecoh2 lagi PA semua,ini pasti terbaik punya Cilok..

Tanpa Nama berkata...

Kelayakan masuk minima ke perkhidmatan awam adalah PMR. Setahu aku, tahun ni adalah tahun terakhir pelajar sekolah menduduki PMR. Tahun depan sistem Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS) pula dilaksanakan maknanya peperiksaan PMR sudah dihapuskan. Kalo tak caye cuba tanya Pak Muhyidin. Ada sape2 boleh tolong jawab pening kepale aku ni?

Tanpa Nama berkata...

suatu perubahan pasti ada kesan positif dan negatif, untung staf lantikan baru sebab pasti gaji mereka tidak byk beza dengan mereka yg bekerja 5 ke 6 tahun,

Tanpa Nama berkata...

j17 naik gred je, bukan naik pangkat...starting gaji Pak omor kata bermula RM 1055....lebih kurang sama je sebenarnya,,,,,

Penjawat Awam berkata...

bagi skim-skim yang lain... komuniti atau kesatuan amat perlu diadakan... bagi menyuarakan keperluan bg kekurangan skim tersendiri... bagi skim juruteknik, ada kesatuan tersendiri bg menyuarakan pandangan...

http://www.mtsu.org.my/

Tanpa Nama berkata...

gred 7 badan beruniform (imigresen,jpj,kastam dll) tu ade kenaikan ke??

Tanpa Nama berkata...

DAH DEN KOBAR KAN DULU, INI KALILAH, TAPI EKAU KATO LAIN KALILAH.. HAH, PADAN MUKO SEMUO... PASNI BARANG MAKIN NAEK, GAJI JOR TAK NAEK2.. INI BUET DEN NAEK HANGIN....

NI SEMUO SALAH SPR SEBAB KORANGLAH SEMUO PA TERSEKSA... HANYA ALLAH SWT SAJO YANG MAMPU TOLONG INSAN TERANIAYA....

terjemahan surat Ar-Ra'd ayat 11. ....إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ .... artinya: “Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ” .

ADO FAHAM KO SEMUO....

Tanpa Nama berkata...

PENGAWAL KESELAMATAN @ POLIS BANTUAN GRED KP11/KP14, MIMPI NGERI BERULANG LAGI? SKETSA YANG HAMPIR SERUPA DENGAN SKIM SARAAN YG TELAH DIBATALKAN....'BEGINILAH NASIB PENJAWAT SKIM KP (KESELAMATAN & PERTAHANAN AWAM) TERUTAMANYA KP11/KP14 YANG BERGERAK TANPA PERSATUAN'....MASIH LAGI DI GRED LANTIKAN STATIK SETELAH SEKIAN LAMANYA SKIM PERKHIDMATAN INI DIWUJUDKAN PERJAWATANNYA DALAM PERKHIDMATAN AWAM.....MUNGKINKAH SATU HARI NANTI SKIM PERKHIDMATAN PENGAWAL KESELAMATAN AKAN MENJADI TRANSIT SAHAJA KEPADA ANAK MUDA DILUAR SANA YANG SEDANG MENCARI KERJA DAN AKAN MENINGGALKAH JAWATAN TERSEBUT SETELAH MENDAPAT TAWARAN UNTUK MENJAWAT JAWATAN LAIN?....

Tanpa Nama berkata...

bagi skim-skim yang lain... komuniti atau kesatuan amat perlu diadakan... bagi menyuarakan keperluan bg kekurangan skim tersendiri... bagi skim juruteknik, ada kesatuan tersendiri bg menyuarakan pandangan...
++++++++++++++++++++++++++++++
Halo my friend..senang saya tanya sama lu cam ni la..kalu lu 10 orang adik beradik dan salah sorang pi minta baju raya kat mak ayah.. adakah dier sorang dapat atau semua dapat...kalau ikut lu yg mintak saja dapat la..... tak perlu banyak kesatuan untuk membuat apaX2 tuntutan / tambahan setiap skim..
sepatutnya yg makan gaji besar kat atas tu pikir masakX2 bila buat penambahbaikan.. biar semua anak merasa..kalau banyak kesatuan lagi pening woi cam politik negara.....

Tanpa Nama berkata...

Yg j29 naik hangin saje le

Tanpa Nama berkata...

Halo my friend..senang saya tanya sama lu cam ni la..kalu lu 10 orang adik beradik dan salah sorang pi minta baju raya kat mak ayah.. adakah dier sorang dapat atau semua dapat...kalau ikut lu yg mintak saja dapat la..... tak perlu banyak kesatuan untuk membuat apaX2 tuntutan / tambahan setiap skim..
sepatutnya yg makan gaji besar kat atas tu pikir masakX2 bila buat penambahbaikan.. biar semua anak merasa..kalau banyak kesatuan lagi pening woi cam politik negara.....

++++++++++++++++++++++++++++++

ko tunggu jer la... cakap pandai sgt... betul la tu... apa-apa sektor pekerjaan pun... union perlu ada... ko gi menyalak kat JPA sorang², org anggap ko gila...

Tanpa Nama berkata...

terbakar kampung nampak hasap,terbakar hati nye sapa nan tahu...

MOHON SAMPAIKAN PADA PM,KAMI MASYARAKAI INDIA MAHU CUTI DEEPAVALI 2 HARI....

jangan hanya cakap 1 MALAYSAI,jari tunjuk atas tapi selepas 54 tahun merdeke kami nya masih lagi terpinngiran.

KAMI MAHI HAK KAMI,JANGAN SISIHKAN MASYARAKAT INDIA...PA melayu hanya fikir pasal duit saje...sebab tu tak terma SBPA...Kami mahukan kegembiraan hari raya,tak naik gajipun kami tak ada hal.

DI MLAYSIA,KALAU RAJIN KITA BOLEH KAYA,TAPI RAMAI PA MALAS,MAHU MAKAN GAJI SAJA...

Tanpa Nama berkata...

ni..pas depa depa je..nak jumud la naikkan lagi la..dulu ptr n11 ke pt n17..sekarang pap n1 ke n11..ape buta ke n17 dari sejak azali tak pernah jumud tak pernah naik?harap nak tggu time based je...dgr kata kali ni n17 masih lagi tiada apa perubahan?haiya..apa ni bikin malu je la mcm ni mau tipu ma..

Tanpa Nama berkata...

SEMUA ORANG KAT JPA MABOK MASA BUAT PAPER WORK TU YANG TAK PERASAN PT N17.. KEPALA HOTAK INGAT NAK MAIN GOLF JER WEEKEND.. MANA PERASAN KAT PT N17.. PADAN MUKA HANGPA... HAHAHA

Tanpa Nama berkata...

Sabar bro, aku n17 pn wt keje n27.. Pgawai aku hnye tau bile time makan ngn balik je.. Time meeting xdpt jwb, slahkn ank buah n17.. Mnggelupur mesej ngn tepon n17 time meeting mntk itu ini..

Tanpa Nama berkata...

sepatut jawatan jabatan kastam & jabatan Audit di kaji semula oleh kerana GST & Laporan Audit yang semakin mengancam bidang kerja

Tanpa Nama berkata...

Assalamu'alaikum, kenapa skim FT tak termasuk dalam 81 skim yg dinaik taraf??? pelik le...

anizan osman berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
siti hanisha berkata...

N1 yg da p N17 tukang masak jaaa... da la keje shift ... Pem Am Pej N1 gak sama je umur jawatan ngn diorg ...x naik plak.. sdangkan buat keje da mmang cam PT N17 punnn...PT N17 cuti kene gnti ...bersalin kene cover (bukan bole dpat duit tanggung keje pun) ...
MEMANG X ADIL ...

Anak muda menganggur berkata...


Tanpa Nama cuepacs berkata...

kepada

Tanpa Nama Anak Muda Menganggur berkata...
Yang jawatan yang dijumudkan, naik pankatlah diorang. Seronoklah ya. Pemuda-pemudi yang menganggur semakin ramai sekarang ni macamana. Kerajaan bagi naik pangkat dekat diorang, lepas tu pencen pula pada umur 60 tahun. Kerjalah diorang sampai bertongkat. Tak pencen-pencen.

penambahbaikan ni bukan naik pangkat... tp penambahbaikan skim... kena faham tu...

kalau naik pangkat... 17 ke 22, 22 ke 26 gitu...

kalau penambahbaikan skim... 17 ke 29... atas sebab-sebab yang munasabah... semua penjawat 17 tu memiliki sijil selayaknya... dan ipt skrg minima graduan adalah diploma... bkn lagi sijil.

Khamis, Oktober 31, 2013 9:52:00 PG

===================================

Nak tanya, yang belajar kat kolej komuniti dan IKM tu dapat apa? kan kah sijil. Habis diorang tu tak akan dapat kerje kerajaan lah nanti ya? kerana sijil paling rendah bagi skim kejuruteraan di sektor awam ialah diploma.

Tanpa Nama berkata...

Xpe..Masuk askar lah macam aku..pki sjil ikm je servis 8taun gji 3xxx dah hehe

Tanpa Nama berkata...

yang J29 dahulu dah ada diploma perlu lulus peperiksaan jabatan, lulus undang-undang kerajaan dan lulus induksi baru sah dalam jawatan dan tunggu 13 tahun baru dapat time base. Macamana pula penambaikan gred juruteknik ke J29 yang ada diantaranya hanya berkelulusan SRP dan SPM. Kalau nak naik J29 tu boleh tapi perlu lah lalui seperti J29 dahulu. Terpaksalah tanggung risiko kalau tak sah jawatan kena berhenti sebab nak balik ke jawatan asal skim juruteknik telah dijumudkan.
Ade berani......

Tanpa Nama berkata...

saya yang gred J29 dan rakan-rakan yang lain hanya boleh menerima penambahbaikan gred Juruteknik ke gred kami jika syarat-syarat seperti di atas di patuhi.

Tanpa Nama berkata...

Tp kami u17 pembantu pembedahan pergigian tiada dlm senarai utk kenaikn slim pon

Tanpa Nama berkata...

SALAM 1 MALAYSIA...SAMA-SAMA KITA NANTIKAN BERITA BAIK UNTUK 81 SKIM YANG DITAMBAIK...REZEKI YANG MAHA KUASA..

Tanpa Nama berkata...

yang hari tu ptr n11 jumud pt n17 pun mereka tak tahu guna computer?dulu masa ptr hanya tahu menaip mesin taip jer?tu pun jangan jumud n17..pastu hegeh2 wat keje pt n 17 nak guna computer..ape da

Tanpa Nama berkata...

bukan urusan kamu nak bagi j17 semua ni ujian seperti mana yang kamu j29 dahulu...lagipun gaji kamu pun tak akan berkurangan....tkpayah lah nak heboh2222222....

Tanpa Nama berkata...

yang J29 dahulu dah ada diploma perlu lulus peperiksaan jabatan, lulus undang-undang kerajaan dan lulus induksi baru sah dalam jawatan dan tunggu 13 tahun baru dapat time base. Macamana pula penambaikan gred juruteknik ke J29 yang ada diantaranya hanya berkelulusan SRP dan SPM. Kalau nak naik J29 tu boleh tapi perlu lah lalui seperti J29 dahulu. Terpaksalah tanggung risiko kalau tak sah jawatan kena berhenti sebab nak balik ke jawatan asal skim juruteknik telah dijumudkan.
Ade berani......

Khamis, Oktober 31, 2013 4:10:00 PTG
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
die ni mesti ad PHD ni( perasaan hasad dengki).. kompem.. rezeki masing2 lah der..ape lu susah..adey..

Tanpa Nama berkata...

jangan bising2 kena faham penambahbaikan ataupun kenaikan pangkat setiap gred ada penambahbaikan sumber sahih JPA

Tanpa Nama berkata...

Apa lah korang nie melalak x tentu pasal....tggu pekeliling keluar dulu lah...kita tgk jabatan mana yang dapat penambah baikan...pekeliling x keluar lg pun terus hentam jerr...nape dah bocor keluar ke maklumat pekeliling tu.



tu...

Haji Shuib berkata...

kami rakyat sabah, sarawak, melaka dan pulau pinang memohon agar Datuk Ibrahim Ali dilantik sebagai Yang Dipertua Negeri.

Kenangi jasa pemimpin BN yg rata2 sanggup ikat perut demi rakyat. Rela berkereta dan berumah kayu buruk asalkan rakyat senang.

cuepacs berkata...

kepada

Anak muda menganggur berkata...

Nak tanya, yang belajar kat kolej komuniti dan IKM tu dapat apa? kan kah sijil. Habis diorang tu tak akan dapat kerje kerajaan lah nanti ya? kerana sijil paling rendah bagi skim kejuruteraan di sektor awam ialah diploma.


sijil kolej komuniti & ikm boleh p kejer kilang... skrg kilang banyak buka... kalau tak nak kilang, ladang pun ada... kalau tak nak ladang, kejer buruh binaan...

cuepacs berkata...

kepada

Tanpa Nama berkata...
yang J29 dahulu dah ada diploma perlu lulus peperiksaan jabatan, lulus undang-undang kerajaan dan lulus induksi baru sah dalam jawatan dan tunggu 13 tahun baru dapat time base. Macamana pula penambaikan gred juruteknik ke J29 yang ada diantaranya hanya berkelulusan SRP dan SPM. Kalau nak naik J29 tu boleh tapi perlu lah lalui seperti J29 dahulu. Terpaksalah tanggung risiko kalau tak sah jawatan kena berhenti sebab nak balik ke jawatan asal skim juruteknik telah dijumudkan.
Ade berani......


bukan masalah berani atau tak berani... tapi masalah bajet perbelanjaan untuk penjawat awam...

sbg contoh seramai 45000 juruteknik j17 di upgrade ke j29...

45000 x kos kursus induksi
45000 x kos peperiksaan jpa
45000 x kos peperiksaan jabatan

bayangkan sebelum ni, peperiksaan PTK bagi semua PA... brp kos per PA yang kerajaan kena tanggung... akhir skali apa hasil yang kerajaan dapat smpi dimansuhkan PTK. sangat merugikan... brp PA jer yang dapat 4-4 dalam PTK... sangat merugikan.

tak wajar... bagi yang lagi beberapa tahun untuk pencen perlu jalani semula ke semua tersebut...

Tanpa Nama berkata...

Ft 17 tkyh naik pn tkpe.nk pelik wt ape?ft17 duk pej blagak nk mampos!pc bos blari buat,klu yg sama gred ni pndang pn tknk.mcm la bgus sgt!skrang baru nk mlalak!tkleh trima hakikat ke dh malu ngan j17 sblm ni!

Tanpa Nama berkata...

J29 sedia ade tkyahla nk bhati busuk.sblm ni bnyk j17 yg ade diploma,tp tkde peluang nk mntak j29.mase d pejabat pn j17 ni duk jadi kuli batak j29.sntiase ikut arahan,yg j29 pau kontraktor giler2.paper work j17 yg buat.ckupla sblm ni tuhan dh bg rezeki.

Acazt Idriz berkata...

Xkan kmna la jwbnye...setaraf terus. Mlainkan syarat kelayakan menjawat jawatan J29 sediada adalah kelulusan degree...baru le layak dikaji semula...ini berdasarkan rentetan dari dasar pendidikan negara untuk menaiktarafkan dan menstruktur jenis2 kelulusan sediada...cthnya...apabila sijil politeknik dimansuhkan dan dinaiktaraf ke diploma. Hasilnya syarat kelayakan bkerja di jabatan kerajaan adalah gred 29. Xpaham ke?...xpaham...kowg kaji sndiri...hahahaha...

Acazt Idriz berkata...

Tambahan...
Cth...apabila Sijil Politeknik dinaiktarafkan ke Diploma...maka secara automatiknya pemegang sijil sediada adalah juga pemegang diploma
Seperkara...memandangkn juga lulusan sijil politeknik bukan setaraf dgn spm maka tidak wajar diletakkan di dalam gred 17...sekian...huahahaha...

Tanpa Nama berkata...

pengawal keselamatan @ polis bantuan gred KP11 yang tertinggal.
mana taknya, gred 1-10 dengar cerita nak dinaikkan ke gred setara PMR. dengan in kelayakan menimum dalam perkhidmatan awam adalah PMR.
lain2 skim perkhidmatan yang dulunya berada pada gred 11 kebanyakannya telah pun dinaikkan ke gred 17.
...........anggota beruniform yang berada di gred 11 hanyalah pengawal keselamatan.

minum milo berkata...

TU LA, ORG DH CKP DLU PAKAT KALIH, TAKOT SGT GAJI X NAIK LA, KENE PECAT LA, DAH KENE KINCING SAME AH JIB BRU NK NYESAL, NASIK DH JD BUBUR, MKAN JELA NGAN KICAP

Acazt Idriz berkata...

Xda jaminan btukar kerajaan skalipun...PA2 dibela nsibnya. Blum pegang ckp mnis la...dh pegang...rupanya sama je perangai...

Tanpa Nama berkata...

Hebat sgt ke j29 tu smp xbg geng2 j17 dok same2. Klu betul la geng2 29 ni hebat xpyh la nk rase tergugat or what. Nonsense! !

Tanpa Nama berkata...

Bagi skim PENGAWAL KESELAMATAN perlu dikaji semula... hari ni kes rompak kedai emas pula... siap aim senapang kat muka tokei kedai...

perlukah senapang/pistol bagi PENGAWAL KESELAMATAN?

A.Tak perlu
B.Perlu
C.Kayu penyapu dah cukup
D.Semua di atas

Tanpa Nama berkata...

tong kosongggggg.....kencing dol hancinggggg.....kaputttttt

Tanpa Nama berkata...

Kalau gred 29 hingga 38 naik gred 41,gred 41naik gred48,gred 44 naik gred 52,gred 52naik gred 54, 54 naik jusa c...yg gred bwh mintak,yg atas akan naik gred....aku x pernah jumpa dalam negara di dunia ni gred bwh dapt gaji n elaunsama gred atas....aku rasa gred naik jika ada syarat tertentu seperti perlu sijil...kalu kerani adaijazah , mohon kerja kerajaan jawatan lain guna ijazah.....

TOK WAN berkata...

sektor mana tu?
a)awam
b)swasta

pengambil secara tangkap muat?
ada tak tapisan keselamatan halus atau kasar?.
ada tak latihan/kursus asas keselamatan dan undang2?

siapa2 pun boleh jadi pengawal keselamatan sekarang ni.

tu lah perlunya penambahbaikan, terutama yang berkhidmat di sektor awam.
menyediakan personal yang terlatih dan berpengatahuan dalam aspek kawalan keselamatan adalah satu kemestian pada masa ini.
penambahbaikan dari masa kesemasa amat diperlukan.

Tanpa Nama berkata...

sebenarnya pihak JPA banyak NCR dalam hal hal pengurusan skim ni... banyak sangat yang tak selaras...

jadi bercanggah habis...

Tanpa Nama berkata...

nah tengoklah antara 81 skim yang bakal....

Pembantu Kawalan Trafik Udara
Pemandu Lokomotif Sabah
Pereka
Pegawai Kebudayaan
Ahli Fotografi
Jurusolek
Pegawai Galian
Pegawai Kimia Bumi
Pegawai Kaji Bumi (Geofizik/Kaji Bumi)
Penolong Pegawai Galian
Penolong Pegawai Kimia Bumi
Pembantu Galian
Pembantu Kaji Bumi
Pegawai Makmal Filem
Penolong Pegawai Makmal Filem
Pembantu Makmal Filem
Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah
Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Lepasan Diploma
Pensyarah Perubatan
Pensyarah Pergigian
Pembantu Pegawai Latihan Vokasional/
Penolong Pegawai Latihan Vokasional/
Pegawai Latihan Vokasional
Pengajar Kraf
Pembantu Pertanian
Pembantu Veterinar
Renjer Hutan
Pengajar Membalak
Pengawas Hutan
Pembantu Hidupan Liar
Pembantu Hidupan Liar Rendah
Tukang K1
Tukang K2
Tukang K3
Pemandu/ Operator Jentera Pemunggah
Operator Loji
Pekerja Awam Khas
Pekerja Awam
Penyelamat
Pelukis Pelan
Juruteknik Landskap
Juruteknik
Juruteknik Ukur
Juruteknik Perancang Bandar dan Desa
Pembantu Pemeriksa Kilang dan Jentera
Penguasa Bekalan Air
MerinyuTali Air
Pegawai Perhubungan Preman
Penyelia Jeti
Penghantar Notis
Pembantu Kamera/Pemandu
Pemandu Kenderaan
Pembantu Am Pejabat
Pengurus Stesen
Penyelia Jurupakaian
Peniup Kaca
Pegawai Khidmat Pelanggan
Pengawas Pemulihan
Pegawai Penerbitan
Penolong Pegawai Penerbitan
Pembantu Penerbitan
Operator Kamera Offset/ Pembuat Plat
Penolong Operator Kamera
Penolong Pegawai Penyelidik Sosial
Pembantu Penyelidik Sosial
Pengurus Asrama
Penolong Pengurus Asrama
Penyelia Asrama
Penolong Pegawai Tadbir Tanah
Pembantu Tadbir Tanah
Pegawai Pemeriksa Paten
Pemandu Enjin (Keretapi Bukit Bendera)
Pembantu Pemuliharaan
Jurulatih Kawad
Pembantu Wartawan/Wartawan
Atendan Kesihatan
Penolong Pegawai Penaksir
Pegawai Aktuari
Pegawai Angkatan Tetap, Angkatan Tentera Malaysia
Askar Laskar Angkatan Tetap, Angkatan Tentera Malaysia[/QUOTE]

3 kali dh duk ulang baca.. you are not listed!
__________________

Tanpa Nama berkata...

JPA MEMANG TAK ADIL, PATUTNYA SELARAS SEMUA GRED INI PILIH-PILIH SKIM PULAK, PEMBANTU PENGURUSAN MURID(N17), RAMAI YANG ADA DIPLOMA DAN DEGREE TAPI DIPANDANG SEPI, MEMANG TAK ADIL...INI SEMUA POYOOOOOOOOOOOOOOOOOO

Acazt Idriz berkata...

Konfiden je kerajaan baru boleh catch up...

Acazt Idriz berkata...

Keutamaan kpd j17 dlu...kes kitaowg dh tertangguh lbih 30tahun...so...kowg tunggu le giliran kowg nnti...xtau le bila...lg satu kowg xcheck ke syarat kelayakan jawatan kowg masa mintak dlu...

Tanpa Nama berkata...

S17 tk senarai pn.attendan kesihatsn dh beberapa kali naik gred.

Acazt Idriz berkata...

Kalu nk naik...tunggu le syarat kelayakan pembantu pengurusan murid ditukar dr spm kpd stpm...nnti dpt le N27...atau tunggu kem. Pelajaran mansuhkan spm dan stpm adalah syarat kelayakan jwatan kowg yg baru...hadoiiii...

Tanpa Nama berkata...

http://www.ammboi.com/2013/10/30/senarai-81-skim-yang-terlibat-dalam-penambahbaikan-skim-perkhidmatan-awam-november-2013/

Acazt Idriz berkata...

Tunggu le SPM mansuh dan syart kelayakan S17 jd STPM atau STAM diberi taraf lg tinggi dr SPM...

Pegawai Am Pejabat N41 berkata...

aku PAP, tapi ada degree sumber manusia. sepatutnya gred aku dinaikkan ke N41. barulah adil dan seksama. Nama skim Pegawai Am Pejabat. PT jangan cuba2 menjadi cibai dengan menarah kami sesuka hati lagi. pada CC dan Pegawai, belajar hormati kitorang selepas ini. yang di sekolah pula, PAP N41 berhak mengarahkan guru bertugas jika didapati tidak membuat kerja.

Tanpa Nama berkata...

Betul Ker nie jgn bg hrpn sngt kt PA sokongan nie kesian kalau x sahih baik diam ja drpd bagi haraoan palsu

Tanpa Nama berkata...

Bila agak2 nyg... mereka um umum kn ...

NIWO berkata...

Harap2 lah apa yg kerajaan umum kn tu btl kn...

Tanpa Nama berkata...

Jgn menjadi mat jenin moden lah. Terlalu kecewa ke? Jika PAP N1 boleh naik ke N41 maka U41/DG41 akan dinaikkan ke sekurang2nya jusa C. Itulah formula adil. Hal sebegini boleh berlaku dlm mimpi je le. Yg penting PAP jgn terlalu kecewa k takut gantung diri pula.

Anak Muda Menganggur berkata...

Kalau budak ikm dan kolej komuniti untuk kerja kilang, kerja ladang dan buruh kontrak, tak pergi ambik kursus pun tak pe. Baik terus pegi kerje je awal-awal. Tak rugi masa dan duit.

Tanpa Nama berkata...

ini semua kerja SU MTSU Selangor yg berjawatan juruteknik J17. Buat paper hanya utk J17 walhal ahli MTSU termasuk J29 &keatas... tahniahlah pada SU MTSU Selangor ni sebab pinggirkan J29...

Tanpa Nama berkata...

Jawatan PPM membazir duit kerajaan je. Dulu xde PPM kat sekolah masih juga spt keadaan skrg. Masih juga guru waden perlu bantu dlm kes sekolah asrama. PPM yg bertugas di sekolah pedalaman seolah2 guru kerana mereka turut bercuti semester sdgkan mereka ada cuti rehat. Guru cuti mereka pun cuti, maka patut gaji mereka dipotong ketika xhadir bertugas baru adil. Kes2 beginilah antara faktor berlaku ketirisan dlm pengurusan wang rakyat. Siapa yg xpercaya kes ini berlaku boleh tanya kpd guru2 pedalaman khasnya di sarawak utk pengesahan.

Tanpa Nama berkata...

Saya sokong penuh kenyataan di atas. Kalau pegawai N17 ada ijazah mohonlah jawatan yg anda layak, jgn pula nak buat kerja kerana tapi gred gaji 41. Ini xadil, negara maju/kayu pun xde yg buat begitu, inikan malaysia yg merudum ekonominya dan rakyat pun ramai yg miskin. Adillah sikit pabila nak cakap, ingat2kan kump lain juga.

Tanpa Nama berkata...

Suspek berasal dari sabah, jgn2 saki baki penganas suluk menyamar kot. Negara kita dlm bahaya skrg, bila2 saja mereka boleh membuat rampasan kuasa sebab ramai org asing menjadi pengawal keselamatan siap dgn senjata sekali. Harap kerajaan ambil serius perkara ini.

Tanpa Nama berkata...

Betul tu. Takde manusia yg betul2 jujur kerana nak dpt kuasa semua pemimpin akan buat bermacam2 janji manis tapi sesudah berkuasa mereka akan berdolak dalih pula nak tunaikan janji. Pada masa itu baru kita sedar dan menyesal. Dpt mimpi ngeri yg dluar dugaan.

Tanpa Nama berkata...

cuepac ni buat kerja hanya semata-mata nak jek supaya cepat dpt pangkat Dato ke apa? atau pun dlm cuepac hanya ada sesetengah gred jawatan shj... J17 mungkin kan... cuba bukak minda tu sikit, gred 41 keatas punya senang naik pangkat... tapi kump sokongan ni nak naik pangkat, kena tunggu 15 tahun.. cuepacs tak nampak ke isu ni, atau mata hati cuepac dah buta... sepatutnya perjuangkan utk mudahkan naik pangkat sptmana kump profesional... skrg kimp sokongan dah berbalah sesama sendiri.. ini kerja BANGANG Cuepac dan MTSU namanya...

Tanpa Nama berkata...

Itu takdak wawasan tuu.. bila kosong n27... ada peluang n17/n22 plak..

Acazt Idriz berkata...

Kalu ada degree jgn mintk PAP...xbaca syarat nk jd PAP ke?...nama je ada degree...HAHAHAHAHAHA...wat lawak punya N1...nk jd N41 mintk le warrant jd Pegawai Tadbir...

Tanpa Nama berkata...

Skim yg nkl diumumkn nnti. tdk mlibatkn Wang krjaan cma perubhan nma jwtan shj

Tanpa Nama berkata...

cuepac ni buat kerja hanya semata-mata nak jek supaya cepat dpt pangkat Dato ke apa? atau pun dlm cuepac hanya ada sesetengah gred jawatan shj... J17 mungkin kan... cuba bukak minda tu sikit, gred 41 keatas punya senang naik pangkat... tapi kump sokongan ni nak naik pangkat, kena tunggu 15 tahun.. cuepacs tak nampak ke isu ni, atau mata hati cuepac dah buta... sepatutnya perjuangkan utk mudahkan naik pangkat sptmana kump profesional... skrg kimp sokongan dah berbalah sesama sendiri.. ini kerja BANGANG Cuepac dan MTSU namanya...

Tanpa Nama berkata...

Ko ni msti pnyokng kuat BN (Barang Naik)

Tanpa Nama berkata...

MANA KENAIKAN ELAUN PERUMAHAN DAN COLA. TAKKAN TAKDE KOT. MANA..? MINYAK DH NAIK..GULA DH NAIK..ROKOK DH NAIK..SEMUA DH NAIK....LEPAS NIE PULAK APE NK NAIK...BIKIN ORANG NAIK ANGIN JER. RUMAH UDAH LE MAHAI...PINJAMAN PERIBADI PUN HAD 10 TAHUN JER..KALAU MCM NIE LE GAYENYE..MATI BERANGAN LE KITE OOIII...KEJE TENGAH MAMPUIH.. SIKIT2 NK KAJI...KAJI APE JADAHNYE..DEME BULEH LER..GAJI BESOR..ELAUN MCM2..LEPAS NIE BIOR LE TEMAN JD PRESIDEN KUPEK. SUME PA AKAN SENANG NANTI....

Acazt Idriz berkata...

Mcm mna org nk bg PR...dlm PR sndiri bgaduh xsependapat...blum ckup myakinkn...jgn risau le...rakyat akan mnilai Sngor sbb smua komponen parti pmbangkang ada dlm Sngor...kalu rakyat Sngor bpuas ati...xmustahil satu Msia akn undi PR...so...usaha la sungguh2 yer...

Tanpa Nama berkata...

Selama ni diorang fikir n17 / n22/n27 takdak skills ke... tuu yang sedia laporan.. sistem kewangan.. sediakan data... 100% skills kemahiran komputer.. tak nampak? Ini semua memerlukan kemahiran.. n1 ke n11 ke n17.. mahirke guna komputer.. tolonglaa... kaji secara

Acazt Idriz berkata...

J17 tunggu 30tahun daaa...smpai ada yg pencen...kowg mcm ni dh mlalak...

Acazt Idriz berkata...

Hahaha...btoi tu...gi la mlalak sowg2...kalu tok nenek nk bg reta...xdenye nk dilyan sgt cucu cicit....kalu nk swuh mak bapak gi adjustkan...camtu gk kowg...gi la wat union...bwk bincg kt cuepac ngn jpa...ni kalu kowg nk main serbu je, xker huru hara namanya...

Acazt Idriz berkata...

Swuh la union kowg gi jumpa cuepacs ngn jpa...kitaowg sndiri pun konfius...yg aku pham j17 dlm Kejuruteraan...level skim xsama ngn IT. Kejuruteraan bdepan risiko di luar sana...lgpun sbnarnya union kowg kna aggresif skit...jgn tido je...

Acazt Idriz berkata...

Tunggu le Kolej Komuniti ngn IKM mnaiktarafkan sijil kepada diploma dlu mcm politeknik...bila lulusan politeknik dinaiktarafkan...so dia duduk satu level atas dari Kolej Komuniti ngn IKM...ksimpulannya smua penambahbaikan ni ada kaitan dgn penarafan semula sistem pendidikan negara...susah nk xplain...aku pun wat research sndiri...better dr kowg mngamuk mcm nih...elok le kowg gi la sndiri kt JPA tu...lg satu kowg nih baca le smua yg ada dlm blog ni btul2...asik nk langkaw je...mna le nk pham...

Azli bin Ahmad Dasuki berkata...

tahniah semua PAP. kerani dah x leh pandang rendah pada kita lagi. ura2 kenaikan ke N41 semakin jelas. semasa SBPA pun dah umum N4-1, maksudnya N41 la tu.

yang skim lain jangan dengki, kerja PAP mmg sangat layak dibayar imbuhan pegawai, kerja pun paling susah di mana2 pejabat. harap kerani dan pegawai , hancusssss

1malaysia, PAP diutamakan, BN tetap menjadi harapan

tak sia2 ramai PAP berkorban masa di pejabat berkempen demi kemenangan BN.

Acazt Idriz berkata...

Hahaha...pe nak wat...kronologi nya sistem pndidikan yg mnaiktarafkan j17 nih...hahaha...dulu J17 disamatarakan ngn j17spm...pastu J17spm disamatarakan ngn J17 politek...bila politek naik taraf dgn mnukar sijil kpd diploma...maka J17 disamatarakan dgn diploma sediada...then...jumud terus le...hahaha...kowg kna tahu kt overseas sana diploma nih lulusan lepas highschool jer...hahahaha...so nk jd negara maju msia pun mnghighschool kan kowg...hahahaha. ..

Acazt Idriz berkata...

Kalu PR mnang pun xtentu lg brg xnaik...hahahaha...kondifen jer...hahahaha. ..

Acazt Idriz berkata...

Ni citer dlm budget aritu buksn psl naik pangkat daaaa...ni citer penambahbaikan skim la...tu pun xle beza...haduuhhhh...

Acazt Idriz berkata...

Kerja kerajaan base on skop keja msing..bukn swasta...dah skop keja dowg mcm tu, ngape nk heran pulak...keja dowg tu ikut school season...yg ko xpuas ati tu ngape? Len kali ko mintak le jd PPM...pastu tunggu kerani cabuk skola ko komen jawatan ko tu...hahahaha. ..mcm mna?

Acazt Idriz berkata...

Ko ingt dato omar tu senang2 ke dpt dato' ?...xtau citer gi la tanya budak UPM tu...mmandai je...ko try le jd cuepac nye owg...mau tberak tkencing ko nk lyan PA satu msia nih...hahaha...

Acazt Idriz berkata...

Nk jd presiden cuepacs? Aku sokong je...try le...kacang je keja dowg tu...

Acazt Idriz berkata...

J17 xda hal nk wat keja kowg tu...tp nk tgok gk kowg nih sanggup ke nk wat keja kitaowg...aku pcaya kowg bule wat...tp ksanggupan kowg tu ...aku xrasa kowg sanggup kot...

Acazt Idriz berkata...

Ni baru jelas...ada owg tu PAP dikatanya Pegawai Am Pejabat...gred N41 lg...siap ada hati nk mngarah owg tu owg nih...tau le marah coz owg xrespect dia ada degree...

Tp yer la kan zaman sekrg...rmai sgt pmegang degree...so sowy la kalu xprasan PAP yg ada degree tu...jgn marah aaa...nnti kna jualll...hehehe...

Tanpa Nama berkata...

Pegawai Am Pejabat N41 berkata...
aku PAP, tapi ada degree sumber manusia. sepatutnya gred aku dinaikkan ke N41. barulah adil dan seksama. Nama skim Pegawai Am Pejabat. PT jangan cuba2 menjadi cibai dengan menarah kami sesuka hati lagi. pada CC dan Pegawai, belajar hormati kitorang selepas ini. yang di sekolah pula, PAP N41 berhak mengarahkan guru bertugas jika didapati tidak membuat kerja..


***

Kalau dah ada degree, pergi mohon kenaikkan bile iklan kenaikkan pangkat keluar...bersaing dengan mereka2 yang ada degree..bukan boleh upgrade2 je...ramai yang ada degree kat Malaysia ni..lagi satu , macam pelik PAP nak gred 41..hehe..siap keluar statement nak arah2..hehe...kalau dah niat macam tu, memang lainlah nampaknya..hidup ni tak boleh terlalu riak dan takbur

NIWO berkata...

Kenapa LAH MANUSIA NI... TAK PANDAI PUAS HATI ER... SABAR2 WAHAI SAHABAT KU ... PASTI APA YANG KO HARAP KAN AKAN TIBA... TAPI BILA TIBA MASANYA TAK PUAS HATI PLA SBAB APA YANG DI INGIN KAN TAK DI TUNAI KAN...MCM BUDAK2 LAH.... KKEKEKEKEKEKKEKEKEK

Penjawat Awam berkata...

kepada

Tanpa Nama berkata...
ini semua kerja SU MTSU Selangor yg berjawatan juruteknik J17. Buat paper hanya utk J17 walhal ahli MTSU termasuk J29 &keatas... tahniahlah pada SU MTSU Selangor ni sebab pinggirkan J29...


***********************************

mana ada pinggir... bukankah KGT J29 sedia ada lebih tinggi... anda kena tgk kelayakan skrg ni:

PMR : 1 - 16
SPM : 17
SIJIL drpd institut : 17
Diploma : 29
Degree : 41

skrg ni, institut seperti politeknik dah tak keluarkan sijil. hanya kolej komuniti, ikm, ikbn, ilp dan sbgnya saja yang masih ada sijil. tapi sijil drpd institut berkenaan tak equivalent dengan sijil drpd politeknik.

secara majoriti, J17 yang ada sekarang ni... mempunyai diploma dan yang tak punya diploma telah menduduki peperiksaan KPSL dan lulus.

anda kena tgk J41, tak der nak provoke apa apa... mereka dah susun level smpi 5 step kenaikan pangkat...

41 > 44 > 48 > 52 > 54

jadi kumpulan pelaksana (sokongan 1) berlapang dada sesama kita...

pada skim² yg lain... gunakan saluran union/kesatuan supaya semua dpt yang terbaik... cuepacs utk cover kesemua skim... mmg tak mampu la...


Tanpa Nama berkata...

Khabarnya Skim yg bkl diumumkan nnti tdk melibatkan pengeluaran Wang kerajaan cuma penambah baikan gred&perubahan Nama jawatan..

Tanpa Nama berkata...

Khabarnya saja laaaaaa...

Tanpa Nama berkata...

Kepada Juruteknik yang hendak dinaik taraf kepada J29 perlulah mempunyai tahap kecekapan dan pengetahuan seperti kakitangan J29terdahulu perlu melalui proses tempoh percubaan dan lulus semua ujian yang telah di tetapkan baru layak bergelar J29. Kalau dah berani cakap ke pihaK JPA yang para Juruteknik mempunyai tahap kecekapan dan pengetahuan setara dengan J29 yang sedia ada perlu lah buktikan dengan melalui tenpoh percubaan. Tak kira lah berapa banyak kos yamg perlu di tanggung oleh kerajaan. Apa kami pihak J29
dahulu lalui itu semua tanpa kos yang dikeluarkan oleh pihak kerajaanke?. Alasan perbelanjaan yang banyak daripada kerajaan itu hanya diberikan oleh para juruteknik yang nak naik sama ke J29 tapi tak ada pengetahuan dan keupayaan. Sebab itu bagi alasan yang tak melibatkan kerja mereka.

Tanpa Nama berkata...

Dengan wujudnya para J29 dari kalangan Juruteknik yang tidak mempunyai tahap kecekapan dan pengetahuan selayaknya akan mendatangkan beribu masalah pekerjaan dalam sesuatu organisasi Jabatan. Sebab itulah tempoh percubaan itu perlu degan syarat lulus semua peperiksaan yang ditetapkan.

Tanpa Nama berkata...

Jangan pandang rendah pada juruteknik..kerana juruteknik lebih berkemahiran daripada J29 yang ada sekarang ni..gred J29 yang berkelulusan diploma dan J41 ke atas hanya tahu dari segi teori sahaja bila di suruh buat kerja-kerja amali ( praktikal ) langsung tak tahu minta bantuan juruteknik...sebagai contoh menyediakan pelan susunatur cadangan sekim perumahan hanya juruteknik sahaja yang mahir..penolong pegawai j29 dan pegawai j41dan ke atas buat pun tak pandai sedangkan itu perkara asas..sebabnya mereka tak bermula dari bawah..layaklah juruteknik di naikkan gred ke J29 kerana mereka bermula dari bawah dan lebih mahir dari pegawai atasan.

Tanpa Nama berkata...

kpd j29 yg sekarang sabar dan perkara ini boleh dibawa berbincang secara berhemah.. jalankan tugas yg dedikasi dan amanah.. rezeki dr ALLAH SWT kpd manusia.. jadikan kita semua bertakwa.. jika ada kesempatan tambahkan ilmu secara pjj d ipta.. secara jujur sbnarnya pkerja di tapak bina dr indon, bangla lebih memahami spek kejuruteraan dari staff yang di lamun mimpi di pejabat sahaja.. mereka berhangat peluh di tapak bina yg terik matahari.. syukurlah.. walaupun kita gred tertinggi dan masih makan gaji.. masih byk yg masih perlu dipelajari utk kebaikkan pd dri sendiri.. kita hanyala hamba pada system kapitalis.. bebaskan diri dari system ini..

Tanpa Nama berkata...

tuan Cuepacs yang dikasihi... memang betul ada diantara J17 ni yang ada diploma, tapi tuan Cuepacs pernah uji mereka ni dengan aspek teknikal ker? pengalaman saya yang pernah uji J17 ni, baca 'drawing' pun tak tau... bukan satu, tapi ramai... seperkara lagi... kualiti diploma diantara keluaran IPTA dan IPTS sama kualiti ker?
kalau nak buat keputusan tu, biarlah tengok perjawatan penjawat awam secara keseluruhan... boleh dengar dan ambil cadangan dari ahli-ahli persatuan-persatuan, tapi diakhirnya buatlah keputusan untuk kebaikan semua penjawat awam, terutamanya jawatan sokongan kebawah... kamu buat dengan cara begini menampakkan ketidakseimbangan cara pemikiran kamu menangani isu-isu penjawat awam secara menyeluruh... cara kamu yang sedemikian boleh memberi kesan terhadap corak cara bekerja penjawat awam... bukan semakin baik, bahkan boleh menjadi lebih kronik cara penjawat awam melaksanakan tugas...

Acazt Idriz berkata...

Kerek poyo le mamat 29 nih...kitaowg dh bbelas tahun mnanggung kerja kowg scara xrasmi...asik mngulat mngangkang je kt opis...xsedar2 lg...tolong le...bukn jt je cover kerja kowg...PP pun kna jugk...tu yg xtahan tu...ada msyuarat main tunjuk je...ada public mnyorok...puiihhhhhh. ..sbb tu bnyk jt ngn PP xpnah respect kowg...mmg elok berjumud ngn kowg nih...bg plempang skit kasi bngun...

Acazt Idriz berkata...

Kowg swuh 29 nih trun site satu pbt...silap ari bulan sesat msuk smpdan lain...wat malu je la...perangai cam ko nih kt opis aku mlambak...bila jt dia xda mnggelupur...siap nangis lg xtau nk cover keja...piraaaahhh...tanya le mna jt ngn PP satu msia...sama je budaya nye...

Tanpa Nama berkata...

kepada

Tanpa Nama berkata...
tuan Cuepacs yang dikasihi... memang betul ada diantara J17 ni yang ada diploma, tapi tuan Cuepacs pernah uji mereka ni dengan aspek teknikal ker? pengalaman saya yang pernah uji J17 ni, baca 'drawing' pun tak tau... bukan satu, tapi ramai... seperkara lagi... kualiti diploma diantara keluaran IPTA dan IPTS sama kualiti ker?
kalau nak buat keputusan tu, biarlah tengok perjawatan penjawat awam secara keseluruhan... boleh dengar dan ambil cadangan dari ahli-ahli persatuan-persatuan, tapi diakhirnya buatlah keputusan untuk kebaikan semua penjawat awam, terutamanya jawatan sokongan kebawah... kamu buat dengan cara begini menampakkan ketidakseimbangan cara pemikiran kamu menangani isu-isu penjawat awam secara menyeluruh... cara kamu yang sedemikian boleh memberi kesan terhadap corak cara bekerja penjawat awam... bukan semakin baik, bahkan boleh menjadi lebih kronik cara penjawat awam melaksanakan tugas...


j29 pandai sangat ker baca drawing... j29 tgk movie pandai la... boss atas minit surat suruh gi meeting pun menggelabah... mau taknya... isu semasa projek pun tak pernah amik tau... ni kes serious... bukan kata j29 yg j36 pun sama...

Acazt Idriz berkata...

Hahaha...mmg btul pun...hakikat...bnyk dh blaku...malu le skit j29...lgpun pkeliling blum kluar lg...awal2 dia mnggelupur...rilex lar...kalu.....kluawnya jd j27 nk risau apanye kan...tp kalu kluaw nye jd j29...redha jer la...hehehe...

Tanpa Nama berkata...

Mcm betol jer... Mcm betol jer...adakala pandangan j17 lbh baik dr j29..cuma suara j17 ni terhad..

Tanpa Nama berkata...

PT N17/W17 tak dapat apa2 ke, tak nampak ke PT N17/W17 ni, ooops lupa pulak....Pt N17/W17 akan nampak bila rasa nak maki hamun dan lepaskan geram, bila nak cari orang utk dijadikan " KAMBING HITAM", bila nak buat minit msyrt, bila nak buat pinjaman, bila nak tuntut elaun, bila nak balik kampung, bila nak masuk hospital, bila nak pencen,

Tanpa Nama berkata...

Jawatan N17 pn ramai yang ada diploma pentadbiran awam lagi, nak tunggu naik pangkat kirim salam dulu sebab kabel politik yang maharaja lela, so tak de apa2 rasanya dalam 81 skim perkhidmatan,,,ho3

Acazt Idriz berkata...

Xdapat le...kowg tgok blik syarat kelayakan asal jawatan pt dlm skim kowg...msih spm lg kan...tunggu le jpa tukar syarat tu kepada diploma...confirm kowgnye skim dinaiktarafkn...kan...kan...citer keja2 ni xyah le...kitaowg nye keja pun perit cm kowg...bpanas bhujan...dikejar...dibaling...mcm2 'di' lg...

Acazt Idriz berkata...

Ada diploma xyah mintak N17...xbaca ke syarat kelayakan lantikan...xkan le N17 xtau kut...

Tanpa Nama berkata...

PT N17/W17 tak dapat apa2 ke...ni ada satu cerita...ada seorang Pegawai di peringkat daerah telah menyalahgunakan kuasa....duit perbelanjaan pembangunan telah diseleweng...pekara ni telah diadukan kepada Pegawai di peringkat negeri...Pegawai di peringkat mengambl tindakan dengan menambahkan peruntukan perbelanjaan...tiada tindakan kepada Pegawai di peringkat daerah...seterusnya aduan dibuat kepada SPRM...apa yang tejadi...Pegawai di peringkat daerah tidak dapat dibuktikan kesalahan...siapa yang disalahkan dan dijadikan 'KAMBING HITAM'...PT yang yang disalahkan dan di 'KAMBING HITAMKAN'...PT tersebut telah berhenti keja akibat terlalu tertekan...kerana tertekan kerani tersebut mengalami masalah hilang ingatan sementara dan baru keluar hospital...walaupun dan berhenti beliau masih perlu menghadapi SPRM....

Acazt Idriz berkata...

da diploma xyah mintak N17...xbaca ke syarat kelayakan lantikan...xkan le N17 xtau kut...

Kambing Hitam?...sama je...aku pun ada member kt PTD gk...dr Pegawai smpai PAP...sama je....sama2 mkn...kalu PT tu jd kambing hitam skali pun, confirm ke dia xterlibat?...hahaha...aku ni bnyk kali tgok owg PTD ni mewah2 blanja nye....maklum ler bmain ngn tanah...kan...kan...xbtul ke?

Tanpa Nama berkata...

FT 17 JUGA JURUTEKNIK. JIKA DISEKOLAH, FT17 JUGA ADA YG KENA BUAT KERJA SEPERTI JURUTENIK J. DAN ADA JUGA SESETENGAH KENA BUAT KERJA PAP. MOHON UNTUK CUEPACS UTK ADIL. MEMANG ADA SESETENGAH YANG TIDAK MELAKUKAN KERJA DENGAN BETUL TIDAK KIRA FT ATAU J atau APA2 JAWATAN SEKALIPUN. BIDANG ICT DI ORGANISASI KERAJAAN SEMAKIN DIGUNAKAN TERUTAMANYA DI SEKOLAH. JURUTEKNIK KOMPUTER SELALU DIPINGGIRKAN.

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan tidak bercadang memansuhkan pemberian subsidi petrol kerana kerajaan masih mampu untuk menanggung subsidi bahan itu.
Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan (gambar) berkata sebaliknya kerajaan akan memastikan langkah rasionalisasi bahan bakar itu dapat dinikmati oleh golongan sasar.
"Kita tidak pernah bercadang memansuhkan secara keseluruhan subsidi minyak selagi kerajaan mampu menanggungnya," katanya ketika menjawab soalan Datuk Bung Moktar Radin (BN-Kinabatangan) di Dewan Rakyat di sini hari ini.
Bung Moktar ingin tahu sama ada kerajaan sedia memansuhkan keseluruhan subsidi bahan bakar dan menggantikan pemansuhan itu dengan kenaikan bayaran Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M).
Katanya, langkah rasionalisasi subsidi akan dilaksanakan secara berperingkat dengan membuat pertimbangan termasuk mengambil kira bebanan rakyat dan bukan dilaksanakan secara tergesa-gesa.
Terdahulu menjawab soalan Alice Lau Kiong Yieng (DAP-Lanang), Ahmad berkata kerajaan telah mengambil beberapa langkah penguatkuasaan bagi membendung kegiatan penyeludupan diesel bersubsidi.
Antara langkah yang diambil ialah mengeluarkan arahan kepada semua stesen minyak jualan diesel untuk tangki kenderaan sahaja tanpa melalui bekas atau tong kecuali atas kebenaran pengawal iaitu melalui Permit Barang Kawalan; stesen minyak dalam lingkungan 50 kilometer dari sempadan hanya dibenar menjual 20 liter minyak kepada kenderaan asing selaras dengan Larangan Eksport di bawah Peraturan-peraturan Kawalan Bekalan (Larangan Eksport) 2011.
Selain itu, kerajaan juga mengadakan tindakan bersepadu dengan agensi penguatkuasaan seperti Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM), Pasukan Gerakan Am (PGA), Unit Pencegahan Penyeludupan (UPP), Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM), Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM).
Kerajaan juga menempatkan Rela di 45 stesen minyak di empat negeri bersempadan untuk membendung pengaliran diesel bersubsidi ke Thailand dan mengarahkan semua syarikat pengeluar minyak menghantar maklumat belian oleh stesen-stesen minyak secara harian sebagai langkah pemantauan terhadap stesen minyak yang membuat pembelian diesel dalam kuantiti yang meragukan. - Bernama, 30 Oktober, 2013.

Lepas ni PA semua mintalah macam2 lagi...Kerajaan beri tapi dia ambil di bahagian lain pula..Minta naik gaji pasti kerja akan bertambah,Mungkin hari sabtu akan bekerja semula dgn adanya penambahan dan pembaikan dalam gaji.Minta naik elaun pasti pula lepas ini harga rmh dan harga kereta naik utk cover bagi elaun...Jadi takyah teriak,buat ajer kerja anda,jika ada rezeki bersyukurlah....

cuepacs berkata...

kepada

Tanpa Nama berkata...
FT 17 JUGA JURUTEKNIK. JIKA DISEKOLAH, FT17 JUGA ADA YG KENA BUAT KERJA SEPERTI JURUTENIK J. DAN ADA JUGA SESETENGAH KENA BUAT KERJA PAP. MOHON UNTUK CUEPACS UTK ADIL. MEMANG ADA SESETENGAH YANG TIDAK MELAKUKAN KERJA DENGAN BETUL TIDAK KIRA FT ATAU J atau APA2 JAWATAN SEKALIPUN. BIDANG ICT DI ORGANISASI KERAJAAN SEMAKIN DIGUNAKAN TERUTAMANYA DI SEKOLAH. JURUTEKNIK KOMPUTER SELALU DIPINGGIRKAN.


FT17 bukan di bawah skim kumpulan kejuruteraan seperti juruteknik awam/elektrik/mekanikal/senibina yang mana gred J17.

skop kerja sangat berbeza. dan kejer dalam bidang kejuruteraan seperti di tapak, rekabentuk, penyeliaan tapak dan sebagainya...

Tanpa Nama berkata...

kami dari j29 bukan memandang rendah gred juruteknik. Memang ada sebahagian yang memang layak tapi bukan semua sebab itu dibuat tapisan melalaui tempoh percubaan.
Kalau kami kakitangan J29 boleh lalui semuanya itu kenapa tidak pada para Juruteknik yang sedia ada?

Acazt Idriz berkata...

Minta maaf le...statement ko mmg mmandang rendah/bongkak ngn JT. Ko baca le blik...
Kitaowg tau xsmudah mcm tu je laluan ke j29 tu ...tp insyaAllah xda msalah JT nak hadap menda2 tu... kitaowg ni bukn le cikai sgt...apa? Xreti tgok plan? Tu kt tmpat ko je mcm tu...

Tanpa Nama berkata...

kerajaan perlu kaji semula utk semua jawatan.

cuepacs berkata...

1 MOCC talian khidmat untuk rakyat
Perhubungan rakyat dan juga kerajaan

Hello... Hello
24 jam sehari
Hello... Hello
Melangkaui ekspektasi

Hubungi 03 8000 8000 sedia membantu
Hubungi 03 8000 8000 hanya untukmu

03 8000 8000 1 Malaysia 1 Talian
03 8000 8000 mudah, cepat dan tepat
03 8000 8000 1 Malaysia 1 Talian
Menjadi satu rangkaian pertanyaan
Aduan dan cadangan

1 MOCC talian khidmat untuk rakyat
Perhubungan rakyat dan juga kerajaan

Hello... Hello
24 jam sehari
Hello... Hello
Melangkaui ekspektasi

Hubungi 03 8000 8000 sedia membantu
Hubungi 03 8000 8000 hanya untukmu

pening aku hussin berkata...

230rasanya dah hampir setahun penagguhan SST....katanya kajian akan diumum sebelum 31 disember 2013....alih alih sekarang dok bising pasal 81 skim.....apa cerita pula dengan SST?apa cerita pula kajian lebih 80 jenie elaun?apa cerita machaaaa....apa pula cerita untuk skim yang tak terlibat dalam senarai 81 tu....?

Acazt Idriz berkata...

Ahhh...kowg nih...mlalak kt sini watpe...gi le jpa jer trus bwk senarai soalan kowg tuh...cuepacs nk jwb solan kowg ni pun bukn bule jamin pun...jpa yg decision maker...kowg direct je trus...nnti dh ada jwpan...jgn le xshare ngn kgkawan dlm nih...

Tanpa Nama berkata...

Pembantu Am Rendah mohon perhatian juga....

Tanpa Nama berkata...

What about PT N/W scheme Mr. Omar. All the changes and jobs re going to be done by the PT. All the burden and questions re going to be faced by PT. Is this what you said fair. Come on Mr. Omar please be frankly to us. It's really a lie cause what you told us in Perlis our scheme already included. Please answer us.

Acazt Idriz berkata...

you do not read the appointment of PT qualifications? SPM right? If you want to improve all these schemes ... waiting la to be upgraded from SPM to STPM or Diploma ...

cuepacs berkata...

PUTRAJAYA - Lebih 600,000 penjawat awam yang terlibat dalam 81 skim perkhidmatan awam yang ditambah baik di bawah Bajet 2014 akan menerima surat tawaran opsyen itu bulan ini.

Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Mohamad Zabidi Zainal berkata, mereka perlu memberi maklum balas dalam tempoh sebulan daripada tarikh surat itu dikeluarkan oleh ketua jabatan masing-masing.

Menurutnya perjumpaan dengan bahagian sumber manusia di semua agensi dan kementerian terlibat untuk memberi maklumat terperinci berhubung penambahbaikan itu akan diadakan secepat mungkin.

Bercakap pada sidang akhbar selepas mengadakan pertemuan dengan Cuepacs mengenai skim itu di sini hari ini, Mohamad Zabidi berkata mereka yang tidak bersetuju dengan opsyen itu akan kekal dalam skim atau jawatan asal.

"Antara penambahbaikan itu ialah kenaikan taraf skim perkhidmatan gred 1 hingga 10 kepada gred 11, pemberian dua tambahan kenaikan mata gaji dan pertukaran nama beberapa skim seperti diminta Cuepacs dan kesatuan berkaitan," katanya.

Mohamad Zabidi berkata, penambahbaikan itu adalah sejajar dengan kerja keras penjawat awam pada masa kini yang bekerja dengan cepat, tepat dan produktif.

Berikutan penambahbaikan terhadap 81 skim perkhidmatan itu, beliau berkata jumlah skim perkhidmatan sedia ada dapat dikurangkan daripada 274 kepada 249 skim bermula 1 Jan 2014.

Sebelum ini, Presiden Cuepacs Datuk Omar Osman berkata, kesatuan sekerja yang terlibat dalam penguatkuasaan seperti Jabatan Pengangkutan Jalan, Jabatan Kastam, Jabatan Imigresen, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan serta pihak berkuasa tempatan mengemukakan memorandum penambahbaikan skim perkhidmatan masing-masing kepada kerajaan.

Sementara itu Omar berkata, skim-skim lain yang tidak termasuk dalam 81 skim yang ditambahbaik itu masih mempunyai harapan untuk mendapat peluang yang sama.

"Untuk skim yang lain, kami sedang berunding," katanya. - Bernama

Tanpa Nama berkata...

Sebab org bingai mcm kau la org lain tanggung.mcm bingai je,mcm bangang je,phuiii!!

Tanpa Nama berkata...

CUEPACS tak boleh harap!!!! buduh

ramdan berkata...

Kebiasaannye klau setaraf kn gred ni akn naik gji. Cth j17 ke j29 naik gji n knaikn thunan naik mgikut skim bru j29. Cth nye k knaikn thunan bru j29 rm155...sblm ni rm145...so naik rm 10. Makna kate klau yg sedia ad j29 tu pelarasan gji die cuma rm10. Mcm tu la lbih kurang....permainan die mmg kne mcm tu

Tanpa Nama berkata...

DATO' HAJI OMAR OSMAN!!!!!
jangan lemah..bertindak tegas sikit. pondan kaa

Tanpa Nama berkata...

N17 untuk pembantu tadbir sekolah x naik????org paling teruk bekerja adalah kerani disekolah semua nak kena buat jawatan tetap x naik.,apalah PM,TPM dan CUEPAC fikir yer????kalau mcm tu lepas ni semua kerani yg bekerja disekolah x payahla susah payah bekerja teruk2, x ada faedahnya..

Tanpa Nama berkata...

kalau PEMBANTU AM RENDAH naik pangkat keje audit2 sekolah dan pentadbiran suruh mereka buat je..cikgu2 diploma tu suruh siapkan audit..ada berani ke????????

Tanpa Nama berkata...

Ft17 kat sekolah bkn buat kerja pun. Mengulat ja. Xwujud pun xpa

Tanpa Nama berkata...

Dalam BN x gadoh ke abg oii? Cuma x sok sek sok sek kat tv jer. Haha...lu pikir la sendiri.

Acazt Idriz berkata...

Wak ilin...emosinya...hahaha...dh le xda nama...hahaha...yer la...mcm le org mcm ko tu xmnyusahkn owg...mak bpak pun serik...kahkahkah...

Acazt Idriz berkata...

Meme bgaduh...tp PR terang2 sgt....ni wat statemnt...yg tu pn sibuk nk wat statemnt...smua brebut nk kuar tv ...gaduh dlm bilik dh le...kalu dlm blik xkan le owg tv bule tau...ngok...hahaha...

Tanpa Nama berkata...

Tak kan j17 yg dapat perhatian yg lain tu macammana seperti pekerja awam yg ada 3 step tidak mahir saparuh mahir Dan mahir ada yg menpunyai spm Dan kemajuan kerja OK 90 Keatas minta pandang 2 la

Acazt Idriz berkata...

OK 90 tu bule dpt APC, kpsl ke kanan ke...kan...penambahbaikan skim ni buknnya naik pngkat...bg j17 ni adalah khusus utk lulusan politeknik dan yg setaraf dgnnya shj. Ini pelarasan dgn penambahbaikan sijil politeknik yg dinaiktarafkan mnjadi diploma shj.

Tanpa Nama berkata...

Hangit jugak

Acazt Idriz berkata...

Hahaha...btol2...hahaha...

Acazt Idriz berkata...

Kowg nih melalak je tau...isi xda...len kali baca blog nih dr awal...wat malu je mlalak mcm nih...

Tanpa Nama berkata...

PMR boleh buat, tk kan DIPLOMA tk leh buat boss...

Acazt Idriz berkata...

Swuh lupuskn diploma kt ipt ke?... kalu lupus...bule le N27 jd N41...kan...kan...mcm mna agknya idea ko? Share skit bg JPA bukak mata...amcam?...bule dak?

Tanpa Nama berkata...

ada seorang J29, kita panggil A, yang asalnya dari J17 kerana beliau sambung belajar buat diploma. sekarang beliau dalam tempoh percubaan.

tup2 si B yang gred J17 yang seangkatan dengannya dinaikkan ke J29 tanpa perlu susah payah buat diploma, dan terus naik ke gred yang telah disahkan. walhal si A tadi bersusah payah menyambung pengajian, melalui temuduga dan akhirnya dilantik sebagai J29, perlu melalui tempoh percubaan sebelum disahkan dalam perkhidmatan.

inilah akibatnya apabila perkhidmatan awam sekarang caca marba. semuanya tunggang langgang. nak menjaga hati sesetengah pihak, akhinya pihak lain yang makan hati.

«Lebih lama ‹Lebih lama   1 – 200 daripada 256   Terbaru› Baru»