SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA TONGGAK KEMAKMURAN NEGARA

25 Oktober 2013

CUEPACS SIFATKAN BAJET 2014 AMBIL KIRA KEBAJIKAN PENJAWAT AWAM

Bernama
25/10/2013


KUALA LUMPUR, 25 Okt (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) menyifatkan Bajet 2014 mengambil kira kebajikan penjawat awam yang berpendapatan sederhana dan rendah.
Presidennya Datuk Omar Osman berkata beliau berpuas hati secara keseluruhan inti pati bajet kali ini yang memberi banyak manfaat kepada penjawat awam bagi meningkatkan produktiviti dan integriti golongan itu, walaupun ada beberapa permintaan Cuepacs yang tidak ditunaikan.

"Bonus setengah bulan gaji masih dikira baik. Kita faham keadaan ekonomi sekarang dan kerajaan tidak boleh beri lebih daripada itu, apa-apa pun kita berasa syukur dan berterima kasih dengan keprihatinan kerajaan," katanya kepada Bernama ketika dihubungi di sini.

Omar mengulas pengumuman Bajet 2014 yang dibentangkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak di Dewan Rakyat hari Jumaat.

Beliau berkata sebelum ini Cuepacs pernah memohon kerajaan supaya memberikan bonus sekurang-kurangnya satu setengah bulan gaji atau dua bulan gaji termasuk menaikkan elaun perumahan penjawat awam.

Omar berkata antara inti pati yang dapat memberi manfaat kepada penjawat awam yang berpendapatan rendah dan sederhana adalah Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) yang diperluaskan kepada isi rumah berpendapatan bulanan antara RM3,000 dan RM4,000 dengan nilai bantuan RM450.

"Selain itu pemberian BR1M kepada isi rumah berpendapatan bulanan RM3,000 dan ke bawah yang akan menerima RM650.

"Melihat dari segi kesihatan pula pesakit yang mengalami kegagalan buah pinggang tahap akhir dapat membuat rawatan sendiri secara percuma di rumah dengan kit CAPD (Continuous Ambulatory Peritoneal Dialysis)," katanya.

Omar juga berkata cadangan supaya pembayar cukai tidak perlu mengemukakan borang nyata cukai pendapatan sekiranya berpuas hati dengan potongan cukai bulanan (PCB) mereka, adalah perkara yang menarik perhatian ramai kerana ia akan memudahkan penjawat awam.

Beliau juga menyambut baik cadangan kerajaan menubuhkan jawatankuasa khas yang dipengerusikan Ketua Setiausaha Negara bagi menyiasat dan mengambil tindakan tegas ke atas salah laku penjawat awam.

Omar berkata dengan adanya jawatankuasa itu ia dapat meningkatkan integriti penjawat awam kerana sebelum ini ada pihak yang mempertikaikannya.

Dalam pembentangan bajet hari ini, Najib berkata penubuhan jawatankuasa itu adalah susulan daripada Laporan Ketua Audit Negara 2012 yang dikeluarkan baru-baru ini, demi mengukuhkan keyakinan rakyat dan menjaga imej dan kredibiliti sektor awam.

Sementara itu, bagi jururawat sebuah hospital kerajaan Siti Shuhada Md Tajuddin, 33, berkata pengumuman bonus setengah bulan itu sudah memadai kerana sedikit sebanyak dapat meringankan beban penjawat awam.

"Apa jua keputusan yang dibentangkan dalam bajet ini saya terima sebab saya tahu kerajaan melakukan yang terbaik untuk penjawat awam," katanya.

Muhamad Abdul Kadir, 32, seorang tentera, berkata beliau berpuas hati dengan kandungan Bajet 2014.

Katanya cadangan supaya pembayar cukai tidak perlu mengemukakan borang nyata cukai pendapatan merupakan satu transformasi oleh kerajaan dalam usaha meningkatkan kemudahan kepada penjawat awam.

-- BERNAMA

127 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Mnta pencerahan penambahbaikan 81 skim terutamanya skim juruteknik yg dwar2xkn sebelum ini..

GEORGERY berkata...

bajet ini menghampakan

Tanpa Nama berkata...

Bekerja sudah hampir 10 thn hidup di bandaraya K.L kos sara hidup yg tggi mohon rumah PRIMA 1 Malaysia pn tiada jawapan,mohon BRIM x prnah dpt yg x layak dpt yg ptutudp
Dpt berputih mata.minta kerajaan telus mmberi BRIM kpd rakyat yg ptut mndapat haknya smoga tidak teraniaya..

Tanpa Nama berkata...

Hampaih...mengecewakan....tak da yang membantu...brim utuk gaji 4000 ke bawah..kami yang 4001 ni dapat apa.apa PA gaji 4000 ke bawah dapat...?..brim...bonus..kalau takar borang cukai tak payah isi tak payah banggakan la....isi atau tak isi tetap kena potong.alasan bodoh gula sebab kencing manis...mana punya teori depa belajar aku pun tak tau..mampus la lepas nie...aku nak p keje n buat keje hakiki je...lebih2 sorry la...buat keje ikut gaji je...tak perlu lebih2....

Tanpa Nama berkata...

memang tak dapendirian punya kepala cuepacs nie...minta lain dapat yang lain...itu pun setuju...nodoh la...PA dimainkan oleh kerajaan najib...aku memang menyesal undi BN....menyesal sgt.....

Tanpa Nama berkata...

Tolong senaraikan 81 nama nama skim yang tersenarai. Tq

Tanpa Nama berkata...

Yg hang pi undi depa buat pa.padan muka hang,asik kena tipu.hang letak otak kat kepala lutut

Tanpa Nama berkata...

JPA tolong jawab status 81skim penambaikan yang dibentangkan oleh Pm dlm bajet 2014 smlm..

Tanpa Nama berkata...

Bersyukur jg ada bonus. Cukuplah aku dpt rm800 bonus setengah bln gaji sebab aku hanya seorg pegawai PAP n1. Tapi nasib aku memang baik kerana isteri ku cikgu dpt bonus rm2500 juga setengah bln gaji. Jgn jeles tapi bawa bertenang. Lagi2 cikgu yg dikutuk sesuka hati seolah2 guru xde perasaan. Anda yg suka kutuk guru tu manusia yg ada perasaan dan guru pun manusia yg juga ada perasaan. Bagaimana kalau anda dlm kedudukan guru? Jgn jd manusia yg cepat xwaras fikiran takut dihantar ke tanjung rambutan.

Tanpa Nama berkata...

Pak omar bodo. Kaki bodek

Tanpa Nama berkata...

Jangan tertipu...bonus setengah bulan...di tolah 500 yang dah dapat ari tu.....la ni tak de dengki n busuk hati kat sapa2...semua PA sama...mana itp PA..mana lain2 elaun yang digembar gemburkan...

Tanpa Nama berkata...

Pak presiden...kalau nak jadi pengampu,joinlah perkasa..jgn guna nama ceupacs untuk membodek..

Tanpa Nama berkata...

bangang.

Tanpa Nama berkata...

Bercukur je la...

Tanpa Nama berkata...

wow setengah bulan gaji bestnyer..gaji aku RM5000 dapat lagi RM2000 ..Bini aku RM4000 dapat lagi RM1500..

Best ni tahun depan bley melancong ke China shopping..

Tq PM..Tq Dato Omar

Luv U very much

Tanpa Nama berkata...

Berundurlah pak presiden kalu tak mampu perjuangkan PA. Kalau setakat bonus sbln gaji di bhgi dgn sthn brapalah sgt...kalau betul n bjuang pastikn elaun ITP..COLA dsbnya dpt dinaikkn.

Tanpa Nama berkata...

wow setengah bulan gaji bestnyer..gaji aku RM5000 dapat lagi RM2000 ..Bini aku RM4000 dapat lagi RM1500..

Best ni tahun depan bley melancong ke China shopping..

Tq PM..Tq Dato Omar

Luv U very much
___________________________________
KO NIE GAJI JER 5000, TAPI AKAI TAKDE. PM TAK DER CAKAP PUN AKAN POTONG WANG 500 DRP BONUS 1/2 BULAN TU. JADI KALAU GAJI KO 5000, KO AKAN DAPAT BONUS 2500, BUKAN 2000. KEPALA HOTAK, INI MESTI MASUK GOMEN PAKAI KABEL NIE...KIRA2 PUN TAK TAU...YANG 500 ITU WANG EHSAN SEMPERNA HARI RAYA. INI BONUS 1/2 BULAN...TAK DE KENA POTONG NYA...

Tanpa Nama berkata...

Betul to Bro,Otak dia letak kat lutut.hahaha.Mesti dia masuk GOV guna Kabel Bapak dia.Akai letak kat LUTUT.hahaha

Tanpa Nama berkata...

Tau pun..cane ko pun terjebk jdi buduh dgn pangkah dia ni?isk3..lgi 5 thn pangkah yg lain aaaplak :0)

Tanpa Nama berkata...

tolong senaraikan 81 skim yang diluluskan....
kenapa ITP tidak disebut dalam bajet????

Tanpa Nama berkata...

5k campoq elaun kot..hehe

Tanpa Nama berkata...

takbir!!..takbir!!takbir!!.
apa sudah jadi,bonus penjawat bonus lagi rendah daripada swasta.swasta la paling tinggi pula...macam ne nak buat ni...serabut pale kawe...bakpo la mu jd gini...aku dop pehe la..kto ore isle bakpo nayo puok2 kawe,,

Tanpa Nama berkata...

Sampai sekarang skim J17 ke J29 tidak selesai selesai lagi, sampai bila golongan ini harus tunggu....

Tanpa Nama berkata...

kami kecewa dengan bajet kali ini,jangan kerana ulasan laporan audit tu...segala yang kami minta semuanya x dapat..kalau naikkan elaun perumahan ok la lagi..ini tak semuanya x de..barang semakin naik..pe kami nak makan dengan gaji y kecil...nak tunggu kenaikan tahunan lama lagi..dalam tahun ni bajet ni menghampakan ...sekian

Tanpa Nama berkata...

Kesatuan Teknik menyatakan dalam surat Pekeliling JPA akan keluar pada 15/10/2013 tapi sampai sekarang tidak keluar-keluar pun. Bila hal ini akan selesai sedangkan golongan J17 ternanti-nanti Pekeliling tersebut....

Tanpa Nama berkata...

Sampai bila Juruteknik J17 naik taraf ke Penolong J29?.... menyatakan Pekeliling nak keluar, bila?...

Tanpa Nama berkata...

Jadilah manusia yg bersyukur dgn nikmat Tuhan berikan

Tanpa Nama berkata...

Untung dapat buntung UNDI omno/bn, puuuuiiiiinnnnggggg....!

Tanpa Nama berkata...

Sama2 tunggu krajaan Pakatan..raya hari tu kita dpt rm500 tp Selangor bagi sebulan gaji. Bonus plak kita dpt stgh bln gaji...kita tgjk plak Selangor bagi bojus berapa..bukan x bersyukur..munkin org selangor berlebihan syukurnya sbb tu selalu dpt lebih dr kuta...

Tanpa Nama berkata...

DENGAN IZIN, MOHON LALUAN YANG MULIA:
Aku nak mencelah yakni aku ada Sijil Darjah 6, SRP dan SPM je zaman dulu punya (70an) tapi kini aku dah kaya raya 3 rumah besar, 4 kereta besar, 2 kebun besar, bini tua lawa dan bini muda lagilah lawa. Kini jawatan aku sekadar CC sahaja. Bini tua aku Jusa C dan bini muda aku pensyarah kanan di IPTA. Inilah yang dikatakan rezeki dari Allah. Anak bini tua 4 orang, 2 dah kahwin. nak bini muda pulak 3 orang 1 dah tunang 2 lagi kat IPT dan IPTS. Sebenarnya nak murah rezeki senang je yaitu sabar, reda dan hati dan mulut baik. Jangan suka salahkan orang lain.

Tanpa Nama berkata...

Mna kenaikan elaun perumahan dengan selaras elaun cola....pak omar apa cita nie....baik xpyh bgi bonus setengah bulan 2...bagi ja sama rata bantuan khas rm500 dan naik elaun perumahan dan selaras elaun cola..itu yang sepatut.lebih baik untuk semua penjawat awam dalam jangka masa yang panjang.....elaun perumahan itu...kami penjawat mintak tal naik byk..naik dalam rm 50 pun..kalau tak pun..genap je elaun perumahan 2 jadi rm200.00.sekian...penjawat awam prihatin

Tanpa Nama berkata...

Pekerja kntrak ni dpt serap ke tidak? Undi dah undi dah.

Tanpa Nama berkata...

salam jawatan mcm saya ni paling rendah makin tertekan dengan kenaikan yang macam2....bagi yang atas makin kaya....hiii nasib2....nk minta naik sikit pn x dpt.....yea lh kami ni x dipandang tempat alas kaki diaorg jea.....

PAP Cemerlang berkata...

harapan menggunung seluruh rakyat yang mahukan PAP dinaikkan ke Pegawai Am Pejabat N41 masih tidak tertunai. kami amat mengharapkn kenaikan yang sepadan dengan tugas PAP yang amat mencabar dan membahayakan kesihatan setiap hati. Malahan kerana kami masih belum N41, pandangan kami tidak dikira oleh PTD dan CC. mohon presiden cuepacs ingatkan PM semula. kami penyokong BN yang amat setia.

Tanpa Nama berkata...

Mcm babi la aku bace ulasan korang.. haram jadah betoi.. komen la yg berfaedah skit..

Tanpa Nama berkata...

aku dah kata tiada semakan elaun itp dan cola....ha..ha,ha..akhirnya PA kena tipu idup2 oleh kupek...hampeh

Tanpa Nama berkata...

harapan menggunung seluruh rakyat yang mahukan PAP dinaikkan ke Pegawai Am Pejabat N41 masih tidak tertunai. kami amat mengharapkn kenaikan yang sepadan dengan tugas PAP yang amat mencabar dan membahayakan kesihatan setiap hati. Malahan kerana kami masih belum N41, pandangan kami tidak dikira oleh PTD dan CC. mohon presiden cuepacs ingatkan PM semula. kami penyokong BN yang amat setia.
Sabtu, Oktober 26, 2013 11:54:00 PTG

''''''''''''''''''''''
kah..kah..kah..kah
macam haram punye PAP...N41, blaja la woooiiii...suruh sek dulu, asik nak memukul org je kejenye jadi samseng. ..kau ni betul2 ciPAP le..hehehe

Tanpa Nama berkata...

Sabor sabor tunggu itu nama baru SST.

Akhirnya SST akan dilaksana juga pada 2014. Kita tunggu pekeliling jpa pda akhir oktober ni kerana PM dah sebut 82 skim akan ditambah baik mulai nov 2013..l

Bila keluar pekeliling mengenai SST baru kita tahu sama ada SST sistem suka temberang ke sistem saraa trabsformatif ?

Tapi yakin PM tak cakap bohong.... SST syukur sama Tuhan.

Tanpa Nama berkata...

dato presiden kata belanjawan semalam ok,dia dapat rasuah berapa juta,hang gaji besar ok la,hang x fikir ka golongan bawah,mcm najib gaji 60 ribu,dapat 30 ribu ok la,ni gaji 800 dapat 500 apa cite,barang naik mendadak,bodo puki mak punya presiden,yang tu pun x reti

Tanpa Nama berkata...

bukan PAP saja haram jadah,semua golongan dari atas jusa a sampai bawah lagi haram jadah anak haram macam babi,makan gaji buta meyusah orang,klu x puas hati kita perang saudara,kita angkat senjata,gred lain naik kami x dengki pun,pantat punya manusia,

Tanpa Nama berkata...

nak buat macam mana..dah ketentuan allah

Tanpa Nama berkata...

Salam. Bagi saya mereka yg komen guna ayat ayat babi..haram jadah..puxx..tu smua org yg lemah pendidikan agama...nafsu dan hati menguasai diri tanpa mengguna akal yg waras. Mereka ini telah ditakdirkan tak kecukupan rezeki hingga akhir hayat. Janganlah tonjolkan sangat yg diri tu x ada ilmu agama..syaitan menguasai diri melalui ayat2 yg dihamburkan..

Tanpa Nama berkata...

Tak bsyukur duk dkm hutan la.ada akal blh pk..kalu myesal pgkah jgn amik brim.bonus..

Tanpa Nama berkata...

kerajaan BN hnya janji kenaikan elaun PA tym dkt PRU nanti.. wait n see.!

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih PM dan JPA kerana bersetuju menambahbaik sebanyak 81 skim untuk penjawat awam. Tolong JPA keluarkan senarai. Terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

Presiden Cuepacs tolong letak jawatan.. beri pluang kpd timbalan cuepacs skrg plak... anda gagal memperjuangkan hak dan keperluan kakitangan awam.... please..tolong berhenti secara sukarela...

Tanpa Nama berkata...

NIPPON HARIKIRI said :

kalau malu nak letak jawatan....buat cara terhormat....minum racun or gantung diri....settle bosss.....kihkihkih

Tanpa Nama berkata...

Tunggu jerrr lah bulan depan....pengumuman penambah baikan 81 skim penjawat awam...jgn lah tiba masanya nanti....masih mengatakan ia di peringkat kajian.....yang jelas...bukan utk tahun depan kot...coz bajet dah di bentangkan....mano nak tarah peruntukan yop!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

ohhhhhhhhh!!!!!! heboh sana sini kata pasukan berunifom...Imigresen,JPJ, KASTAM dll...akan ada kenaikan gred bagai...Tapi....kuanggg...kuanggggg....kuangggggg....gigit jari lagi lerrrr..........

kekasih berkata...

Bersyukurlah dengan apa yang telah diberikan. Sesungguhnya yang baik itu datangnya daripada Allah SWT dan yang buruk itu adalah atas kelemahan kita sebagai manusia.

Tanpa Nama berkata...

bulan2 kena potong cukai...BR1M tak layak....semua tak layak...apa pun tak boleh....udahnya kami golongan pertengahan jugak yg nanggung semua....lopeh ni GST pulak...more u buy more u pay for tax....caner tu...GST dlm tempoh bertenang sebab tu ada gap 17 bulan....hopefully pengguna tak berbelanja panik lerr bila ia nak dilaksanakan nanti...6% tu...sepatutnya untuk mendidik pengguna dlm GST ni seharusnya mula lah dgn 4% dulu...ni klu silap percaturan inflasi naik mendadak ni...apa bila permintaan melebihi penawaran...huuu pengguna panik...gaji minima dilaksana..majikan akan memaksimakan keuntungan..bayo gaji lebih takkan nak keutungan kurang..pengguna tanggung kos...sebab harga brg terpaksa di naikan supaya majikan dpt survive...terpaksa berbelanja lebih tapi barang yg dapat kurang dari pada biasa...so utk simpanan tak ada....bank negara pening...inflasi naik.."klu taknak ini berlaku...kerajaan perlu mendidik rakyat dan memberikan kesedaran full kpd rakyat...faham betul2 GST ini...." klu percaturan dan kesedaran pengguna berada ditahap yg betul....ia boleh jadi sangat berkesan.....harap2 tak berlaku inflasi yg tinggi lerrr 2015 ni....kerajaan rugi oiiiiiii....udahnya nanti golongan pertengahan juga lah yg di tekan...

Tanpa Nama berkata...

tak leh kerr bagi BR1M atas individu...gaji aku rm2000 jerrr sebulan g kerja naik honda cup....minyak lagi makan lagi...duit anak2, nafkah bini....fuhhh...tapi aku tak layak dpt BR1M coz gaji bini aku 5K sebulan....

Meall Lambok berkata...

kerajaan apa kisah broo...dia kerajaan lu orang rakyat....lu tanggung le sendiri broo...kuang kuang kuang....lu org sendiri yg pilih kerajaan tu jadi lu org sendiri rase le brooo....baru padan mukanye...hahahahahaa.....memekak pun dah tak guna dah...buat sakit otak aje...dia org kerajaan dok gelak kan korang hahahahahahahahahah.....ambik ko paku buah keras dari kerajaan.....kekekekekekekekekeke

Tanpa Nama berkata...

bajet defisit lagi menghampakan. Setengah bulan bonus betul betul mengecewakan kecuali Dato sorang. Sepatutnya datok kena jumpa semula PM untuk minta juga dua bulan dan pelarasan elaun sampai dapat barula superhero. Kalua macam tu caranya saya pun boleh jadi presiden. Aku jadi presiden minta enam bulan macam staf petronas dapat..kalau tak pun duabelas bulan macam sataf bank dapat..baru gempak. Yang paling tak disenangi ialah duit penghargaan tu diberi pada bulan januari ..kenapa tak november je...Dato sedar tak bila diberi bulan januari maka pcb yang dipotong akan meningkat dan ia kekal hingga hujung tahun. kalau kenaikan 200 ringgit bila ditambah sejumlah pemberian, pcb akan meningkat sebanyak 100 dan ini bermakna kenaikan sebenar hanya tinggal seratus sahaja. Secara tak langsung akan ada cukai terlebih bayar yang perlu dituntut semula oleh PA. Kalau menganggap PCB itu dah memadai sebagai jumlah cukai dan tak perlu kemuka borang..maka rugila PA yang berbuat demikian...dan berapa banyak LHN untung. Kenapa bangang sangat. Terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

Kalau tuan tinggi pendidikan agama tuan tak akan guna balik perkataan b...i. dan har..m jad...h tu.

skim G berkata...

hmmmmmm....81 skim...bknnya perkara baru sebenarnya.....sbb ada beberapa yg pd dasarnya telah dipersetujui oleh JPA...

antnya skim G(pertanian) dan J(teknik)....hanya menunggu pekeliling je yg sampai sekarang mmg tak keluar2....

tut2, pekeliling 13 thn yg keluar dlu....jd mungkin lg lambat la pekeliling baru nak keluar sehingga belum selesai kenaikan 13 tahun tu........

pd hemat ambe, mungkin JPA hanya boleh nyatakan senarai skim yg terlibat tp perlaksanaannya akan mengambil masa lg.........

Tanpa Nama berkata...

Sampai sekarang skim J17 ke J29 tidak selesai selesai lagi, sampai bila golongan ini harus tunggu....

Woi kambeng..lu tunggu la...Abg Jib Cakap...81 skim akan dikaji la dol....masa pembentangan ari tu xnak fokus...meluat aku dgn juruteknik yg bengap ni...p sambung diploma apply dan bersaing secara sihat la...dol...ada hati nk jd kumpulan B...hahaha low minded la...

Tanpa Nama berkata...

Kepada semua sahabat penjawat awam, bersyukurlah dgn apa yg kita dh dapat skrg..dulu kita juga yang terhegeh-hegeh mohon kerja kerajaan, bila dh dpt mcm2 nk komplen..kalau dh rasa tak boleh hidup kerja dgn kerajaan maka letak jawatan dgn rela hati..

Tanpa Nama berkata...

Suka hati ko je kambingkan org abis tu ko plak nk pggil ape?aku bg ko lembulah sbb ko mmg bangang juruteknik ramai a da Diploma weiiii..mmg hak dialah bodo,bengap nk mampos ko nie..

Tanpa Nama berkata...

Pengawal Keselamatan melaksanakan tugas kawalan keselamatan aset: melibatkan keselamatan fizikal, dokumen dan personel di bangunan dan premis kerajaan termasuk kawasan-kawasan yang diisytiharkan sebagai Kawasan Larangan dan Tempat Larangan di bawah Akta Kawasan Larangan dan Tempat Larangan 1959 (AKTA 298). kami persatuan pengawal keselamatan dan polis bantuan gred KP11 memohon agar skim perkhidmatan kami tersenarai diantara 81 skim perkhidmatan yang akan ditambahbaik dalam skim saraan transformatif. skim perkhidmatan pengawal keselamatan telah terlalu lama tidak dikaji dan masih berada digred statik. semoga skim saraan yg bakal diumumkan nanti tidak menjadi igauan ngeri kepada anggota keselamatan jabatan KP11/14

Tanpa Nama berkata...

PM akan beri bonus 1 bulan gaji bila PRU 14 lagi 2 tahun. La ni setengah bulan cukuplah. Org politik macam tu lah. Apa pun syukur.

Meall Lambok berkata...

kasi gelak pada diri sendiri brooo.....wakahkahkahkahh....baru padan muka ko org kihkihkih....nak lagi dia org kan....nah terima lah pesembahan dari kerajaan untuk rakyat.....wahkahkahkah.....nak meluah,meraung,sakit hati,panas hati,panas darah, dll lagi tu.....hehehehehehehehe....baru padan dgn muka ko org tuuuuuu.....masak broooo..

Tanpa Nama berkata...

kalau dah chop kat dahi tu penyokong tegar PAKATAN, krajaan bagi byak komplen, bagi skit lagi la komplen. Penyokong Pakatan xsalah, penyokong tegar Pakatan tu yang xbtul, menjerumuskan diri dalam kejumudan dan ketaksuban. Nak komen tak salah, yg salahnya kalau susah nak bersyukur...confirm korang x akan pernah rasa gaji korang cukup smpai bila2, walaupun gaji naik 100%..dan indeks inflasi sekitar 2% - 3% mcm skarang.

Tanpa Nama berkata...

81 skim perkhidmatan yg ditambah baik..jumlah skim perkhidmatan JPA ada 243..jeng2..

kita tgk sapa yg kena..xlama dh..bln november ni

kitaorg berkata...

tu la sape suruh pngkah diaorg..dh diaorg mng suka ati la diaorg nk buat ape..korg br kena gula2 sikit dh cair...lepas bajet semua hangin,tgk la nnt nk pru14 nnt diaorg umpan lg gula2..turun ini,bg itu,tmbah ini,sumbang itu..dh korg cair balik pangkah dorg lg....itu la kitaorg dh kata ubaH!ubAH!uBAH!UBAH!

Tanpa Nama berkata...

tunggu le teman bajet dari awal sampai habis(tahun2 lepas pun tunggu jgk tp thn ni lebih beria)..sebab baca dalam Borneo Post ada nyatakan juruteknik akan dinaikkan ke J29 mulai Julai 2013 dan kemungkinan akan diumumkan dlm bajet..tp tunggu2 ada berita umum je 81 skim jawatan ditambahbaik..tp x pe, berfikir positif..kalau nak umum semua mungkin dr 2 jam lebih bajet jadi 3 jam..jd mungkin agaknya perkara ni akan diumumkan kemudian secara terperinci..pepun kpd Allah juga diserahkan urusan..bab diploma tu mmg ada cuma peluang je msh x der..

pepun tq PM n CUEPAC gak..walaupun bkn semua kita boleh dpt tp dgn keadaan ekonomi global yg mencabar skrgnya kita masih boleh bertahan pun alhamdulilah lah..teruskan perjuangan wahai cuepac..

Tanpa Nama berkata...

jgn percayalah sgt. semuanya dah terbuktipun. kalau setakat nak bg tahu skim naik setakat 2 minit je pun. nak kata apa lg. terbukti x ada apa2 perubahan utk skim G & J.

Tanpa Nama berkata...

saya merasakan untuk BR1M , jika kerajaan ingin agihkan...lebih baik agihkan mengikut kelayakn individu..yang berstatus bujang lebih untung..kalau yg berstatus berkeluarga, diberi kepada ketua keluarga, sesetengah ketua keluarga (suami) gunakan bantuan itu untuk kepentingan sendiri sahaja.langsung tiada agihan yang sepatutnya kepada perbelanjaan yang lebih baik dalam rumah tangga.tidak semua macam tu, tapi ada yang macam tu.oleh itu, adalah baik tidak diberi terus dan ditukar kepada bentuk bantuan yang lain atau diberi mengikut kelayakan individu..adil dan saksama..

Ibu Muda berkata...

Bersyukur dapat setengah bulan gaji tu, daripada dapat RM 500, ini adalah lebih baik, tak pernah rasa bonus sebulan gaji penuh dah 9tahun kerja gomen. seronok PA negeri Selangor merasa 1 bulan bonus raya . Agak kecewa dan terkilan juga ITP dan COLA tidak naik. Barang keperluan naik mendadak , rumah pula sangat mahal.

Tanpa Nama berkata...

penipu.... aku janji kata BRIM rm1200, dapat RM650.....

bonus sblum pilihanraya = sebulan setengah
Lepas pilihanraya = setengah bulan.

Remy Orlando berkata...



Keje 10 tahun di KL tp gaji basic hanya 1296 + elaun tetap hanye 1900 shj ?? adakah gaji ni sesuai duduk di bandar KL ... cuepecs mtk tolong kami yg gaji minima ni..sudahlah brg2 naik mendadak..gaji kami nk nek skit pun payah..kami perlukan elaun umah naik sbb 180 tak relevan..rumah apa yg dpt sewa 180 ????? nk beli umah lg lah ke laut...nk dpt BRIM plak tak layak ..tp pelik cikgu laki bini layak plak dpt..

Tanpa Nama berkata...

kasi ajar sikit PM tu tentang bajet berkhemah . apa erti kemajuan , kalau gaji x ubah . barang naik . cukai naik .mampuiisss .

Meall Lambok berkata...

kroni brooo.............

Meall Lambok berkata...

sewa setinggan pun tak lopeh rm180 tu......lawak betul lah.....akal letak kat kepala tempurung lutut kot menteri krjaan ni....hehehehehe....mcm mcm la.....aku ingat dia org tu suka kot bagi PA ini meraung mcm hilang akal....kalau fikirkan sewa rm180 tak masuk akal fikiran langsung.....kalau masuk program lawak minggu ni confirm boleh menang punye lahhh......lawak lawak heheheheee

Tanpa Nama berkata...

kah..kah..kah..kah
macam haram punye PAP...N41, blaja la woooiiii...suruh sek dulu, asik nak memukul org je kejenye jadi samseng. ..kau ni betul2 ciPAP le..hehehe
-------------------------------------
sila jangan mencarut.x perlu nak tunjukkan kat satu malaysia yang kat kepala hotak anda yang kosong tuh fikir benda tu je.sedar sikit ko tuh keluar dari mende tuh.nak kutuk2 benda tuh pehal..boleh kau hidup tanpa benda tuh..

Tanpa Nama berkata...

ala bonus sebenarnya hanya beri keuntungan kpd yg gred atasan sahaja. kalau nak buat penjimatan sepatutnya kerajaan ber bantuan khas kewangan bukan nya bonus. BBK RM1000 sorang spptnya dah kira ok. Cuba baying klu gred atasan yg gj 5000 & keatas klu beri BKK RM1000 dah boleh bg 2 ke 3 pekerjs tak ke jimat. kata nak kurang kan kos la konon.

Tanpa Nama berkata...

mana elaun rumah yang dijanjikan, yg penting elaun rumah bonus dapat sekali je abis, elaun rumah bleh dapat bulan2 mana yang janji ditepati. ha lagi 1 pemberian bonus sememangnya merugikan golongan pertengahan & bawahan yang untung golongan atasan. konon nak bantu golongan bawahan padahal untuk kepentingan diri sendiri. ape la punya kerajaan kata rakyat didahulukan konon ini bukan rakyat didahulukan tapi golongan atasan didahulukan golongan bawahan di ketepikan.

ORANG DALAM berkata...

Tahukan tuan/puan rizab kewangan negara ketika ini amat-amat 'gering' sekarang ini? Untuk kepastian tanyalah kawan-kawan yang berkhidmat di JPA sebagaimana saya.

Kerajaan terpaksa tarik balik subsidi gula untuk menampung perbelanjaan yang sedia ada.

Jadi, saya melantik tuan/puan sebagai mata dan telingga terhadap ketirisan yang berlaku di jabatan atau tempat bertugas tuan/puan untuk membuat aduan kepada jabatan audit negara.

Kami sangat-sangat prihatin terhadap apa yang berlaku demi kesejahteraan dan kemakmuran negara untuk pembangunan negara.

Tanpa Nama berkata...

INI LAH BANGSA KITA. Ramai sifat pendengki dan berhati busuk.Malahan semua asik tak cukup ajer dalam hidup ini,sentiasa kurang dari segi harta dan macam2...Bila diberi salah,tak diberi pun salah...Cukup2lah jenis manusia yg tak pernah puas.Satu hari allah tarik nyawa baru tau.Mau dalam kubur duduk cerita pasal SAHAM,BONUS ATAUpun KENAIKAN PANGGKAT dgn pegawai KUBUR...Belum tentu kita dapat Lagi apa yg kita mau disana dgn perangai dan cara kita mcm ni di sana nanti...Jadi ingat2lah dan BERSYUKUR APA yg kita dapat ni YOP ...

Tanpa Nama berkata...

bersyukurlh klu dpt duit pun korang sapu jgkkan.... kesian jd manusia yg xreti bersyukur....

Tanpa Nama berkata...

BERI BANTUAN KHAS KEWANGAN RM1000 BARU ADIL UTK SEMUA PA.FIKIRKAN WAHAI PA SEMUA...JGN LA BINGUNG

Tanpa Nama berkata...

ZAMAN TUN M DULU BAGI RM1000 UTK SEMUA PA.ZAMAN SEKARANG DAH ADA ORG FIKIR KEADILAN PA..

Tanpa Nama berkata...

TU LA AKU CAKAP KERJAAN NI MEMANG KAKI PEMBELIT ,BLE PEMBANGKANG ACAH SIKIT MULE LAH GELABAH BERUK,BAPAK PRESIDEN NI HANYE MENGEYANGKAN ORANG ATASAN JE,YANG BAWAH2 NI PADA DIE TAK MEMBERI MANAFAAT LANGSUNG,MANE2 NEGARE LAH KALAU PIHAK KERJAAN MEMANG MACAM &^%$$##@......TAK LEH PAKAI LANGSUNG.

Tanpa Nama berkata...

Suke2 je nk samekan org dgn haramjadah.sindri blajar dh bodoh n keje gaji sket nk salah kn org lain plak..ape punye mentaliti kolot la ko ni.

Tanpa Nama berkata...

Kenapa lah manusia tak pandai bersyukur....bagi jari mau pula penumbuk....lol

Tanpa Nama berkata...

Dari SSB ke SSM
Dari SSM ke SBPA
Dari SBPA ke SSM tambah baik
Yang terbaru SST.
Yang dok kaji Selepas SBPA pun xda jawapannya tp kini masih nk di kaji. Kaji lah yg penting semua PA xkira kump PNP atau Pelaksana dapat nikmat nya

hampa berkata...

Itp yg di minta apa pun x dak najib ja yg untg org dia ja yg untg bajet untk org senang ja ni lepas tu bg yg mskin terus papa kedana

Tanpa Nama berkata...

PENJAWAT AWAM YG MEMOHON DIPERTIMBANGKAN KENAIKAN ELAUN PERUMAHAN DAN COLA TAK D LAYAN LANGSUNG....KERAJAAN TAK PANDANG TUNTUTAN INI SEBAB HANYA MELIBATKAN GOLONGAN PERPENDAPATAN SEDERHANA JE YG DAPAT. KALAU MELIBATKAN GOLONGAN ATASAN MEMANG DIA ON JE.... BAJET TAHUN NI..BAJET UNTUK MENYENANGKAN ORG KAYA, MENINDAS ORG YG KURANG BERKEMAMPUAN..

Tanpa Nama berkata...

SALAM 1 MALAYSIA... TERIMA KASIH ATAS KEPERIHATINAN PM KE ATAS PENJAWAT AWAM...81 SKIM YANG AKAN DIUMUMKAN BULAN DEPAN, ADAKAH SKIM PENOLONG PEGAWAI TADBIR TERMASUK SEKALI...

Tanpa Nama berkata...

INILAH dinamakan PA BANGANG BIN BODOH...Dulu bebal zaman sek tak mau belajar,menyusahkan keluarga.Skrg dah bekerja sain aku janji rela berkhidmat dgn kerajaan,yg penting dapat kerja tetap biarlah gaji kecil atas kelulusan yg ada.Namun skrg bila kerajaan membuat penambah baik dalam semua PA,mcm2 pula bunya GAJI KURANG,BONUS TIADA,ELAUN KURANG..Nanti dah beri bonus setengah bulan bising sebab tak puas hati gaji besar setengah bulan pun besar ,tapi gaji kecil dapat setengah bulan rasa kecil sgt2..Ini semua hakikat yg kena dilalui oleh PA semua.Jika hdk bagus kenalah usaha dari zaman sek.Skrg ni dah terlambat ikut ajerlah dan terima apa yg terbaik utk semua.Ini bila dah diberi kata lebih baik bagi 1k TETAPI bila dah di beri kata pula minta sebulan ,CAKAP mcm orang yg iri hati dan pendengki dengan gaji mereka yg besar2...Kenapa ini belaku sebab BODOH BIN BANGANG dari dulu ,tak blh terima hakikat dan tak blh terima diri sendiri.Inilah penyebabnya ...Tahun dpn kenaikan elaun pun pasti ramai yg tak puas hati atau bersyukur sebab kerajaan tak bodoh dia tak akan selaraskan kerana bila mereka selaraskan tiada sinoritilah mcm tu.Jadi kerajaan mungkin menaikan semua ke 200rm ke atau ikut pangkat tapi tak mungkin selaras,Jadi kita kena menerimanya ..Ini mungkin lepas ini isu mcm2 pula selepas pemberian elaun ni sebab semua hdk sama ,gaji hdk sama...Jika mcm tu abil PMR pun gaji dah blh dapat 6k-7k tak yahlah belajar separuh mampus dapat degree utk dapatkan gaji 6k-7k kan ? ini semuanya iri hati dan busuk hati.Aku ini pekerja am rendah ajer yg ada diploma tapi aku menerima hakikatnya apa yg aku buat sekarang ni dan terima apa yg mereka beri aku bersyukur dari TIADA LANGSUNG ...

Tanpa Nama berkata...

Bagi yang bersyukur dengan apa yang ada dan sedang menikmati kehidupan dengan gaji terkini dan berpikir bernasib baik kerja kerajaan...
tak perlu lah buat komen kat sini...simpanla dan alamilah sendiri..buat pa kamu semua citer sini dan buat semua yg tak cukup teraniyai dan bernasib tidak baik sakit hati..... tuhan sentiasa memerhati kita dan kamu akan menjawab di hujung nanti...

ibrahim berkata...

subsidi gula tarik balik...myk pun dh naik...gst akn dilaksana pd 2015...so sume org kerajaan@rakyat jelata fikir2 la...


Tanpa Nama berkata...

Sama2 tunggu krajaan Pakatan..raya hari tu kita dpt rm500 tp Selangor bagi sebulan gaji. Bonus plak kita dpt stgh bln gaji...kita tgjk plak Selangor bagi bojus berapa..bukan x bersyukur..munkin org selangor berlebihan syukurnya sbb tu selalu dpt lebih dr kuta...
*******************************
sebab itu lah prestasi mereka naik dan audit pun mereka terbaik....

usof berkata...

Tanpa Nama berkata...

Sama2 tunggu krajaan Pakatan..raya hari tu kita dpt rm500 tp Selangor bagi sebulan gaji. Bonus plak kita dpt stgh bln gaji...kita tgjk plak Selangor bagi bojus berapa..bukan x bersyukur..munkin org selangor berlebihan syukurnya sbb tu selalu dpt lebih dr kuta...
*******************************
sebab itu lah prestasi mereka naik dan audit pun mereka terbaik....
________________________________

betul tu...di penang pon sama....tp sy heran nape masih ade lg rakyat menaruh harapan pd BN....bg la peluang kerajaan bru nnt memerintah...dn tggu utk PRU14 nanti...asyik BN je yg perintah...

Tanpa Nama berkata...

Sabor sabor tunggu itu nama baru SST.

Akhirnya SST akan dilaksana juga pada 2014. Kita tunggu pekeliling jpa pda akhir oktober ni kerana PM dah sebut 82 skim akan ditambah baik mulai nov 2013..l
Bila keluar pekeliling mengenai SST baru kita tahu sama ada SST sistem suka temberang ke sistem saraa trabsformatif ?
Tapi yakin PM tak cakap bohong.... SST syukur sama Tuhan.
*********************************
tambah baik skim itu adalah tambah baik kerja jer...dimana tanggungan kerja akan ditambah. jumlah PA akan dikurangkan.. lebih banyak jawatan gred tinggi(implikasinya Kump PA sokongan yang semakin mengecil akan dibebani dgn jumlah kerja yg sngt tinggi)...hahahaha tunggulah..jgn harap gaji semua naik..kerajaan mana ada duit....

tuan mamat berkata...

sy xnk amik komen dn wat penyataan tentang PA.....cuma mahu rakyat celik mata sikit......dh berkurun lama nya barisan nasional memerintah kita.....apa yg dapat (parti yg dahulunya pro pd union jack british)...sudah menang PRU lalu,tetiba naik minyak dan seumpamanya....kebajikan rakyat diluar sana sape amik peduli...

Tanpa Nama berkata...

yg gemuk,kenyang selalu kena kencing manis ni golongang Yb,Jusa,Menteri,Gred tinggi...yg gred bawah ni kebulur sampai mati..bonus bg ciput,naikkan harga barang melampau...di Thailand mmg minyak mahal tapi kerajaan Thailand tak naikkan harga barang gila babi melampau..Cuepacs pun wayang jer..suma jaga perut masing2.

Tanpa Nama berkata...

syukur mmg kite perlu bersyukur...kalu takat bersyukur je 24jam...xde perubhan pd dri sendiri xguna gak.....UBAHLAH wahai rakyat...

yg kite nk lebih baik dr itu....kena faham konsep syukur tu cmne...

ilham berkata...

org kite ni lebih2 melayu...bg gula2 sikit, bantuan sna sinun....dorang ttp pilih BN...mentaliti dr dulu lg mmg cmni....yg penting kebangkitan anak muda yg komited dgn kerajaan baru...tggu pru14 nnt..

Tanpa Nama berkata...

bajek yg menghampakn,kau letak jwtan la dato..memang hampeh..manis mulut je,

Tanpa Nama berkata...

MMM...81 SKIM YANG DITAMBAHBAIK, TAPI KENAPA SKIM PEMBANTU TADBIR TIDAK TERSENARAI? LEPAS NI MUNGKIN OFFICE BOY (PAP) & TELEFONIS (PEGAWAI KHIDMAT PELANGGAN) BOLEH MENGARAH-ARAHKAN CC (KETUA PEMBANTU TADBIR) SETELAH SKIM MEREKA DINAIKTARAFKAN. MACAM MANA CC (KETUA PEMBANTU TADBIR) NAK HANDLE KES-KES MELIBATKAN SALAH LAKU & TATATERTIB / PENTADBIRAN JIKA ANAK-ANAK KAPAL TELAH DINAIKKAN GRED/SKIM MELEBIHI NAKHODA KAPAL SENDIRI? PENTADBIRAN BOLEH JADI TUNGGANG TERBALIK & LINTANG PUKANG JIKA PEMBANTU TADBIR/KETUA PEMBANTU TADBIR TERUS TERABAI...JPA SILA FIKIR-FIKIRKAN & RENUNG KEMBALI SUATU KETIKA DULU CC SANGAT TINGGI MARTABATNYA DI DALAM PERKHIDMATAN AWAM TAPI SEKARANG CC SUDAH TIDAK DIHORMATI LAGI OLEH KAKITANGAN LAIN SETELAH SKIM INI SEMAKIN DITINDAS OLEH SKIM-SKIM LAIN.

Tanpa Nama berkata...

Kesian kesian kesian CC dulu penting masa zaman british....

Tspi skrsng CC dsh jadi cicak cobing.... diganti dengan Computer Clown... CC juge...

PA berkata...

tunggula pekeliling bulan depan (november 2013)

http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20131029/dn_04/Pekeliling-81-skim-perkhidmatan-awam-keluar-bulan-depan

insyaAllah ada...

Tanpa Nama berkata...

MMM...81 SKIM YANG DITAMBAHBAIK, TAPI KENAPA SKIM PEMBANTU TADBIR TIDAK TERSENARAI? LEPAS NI MUNGKIN OFFICE BOY (PAP) & TELEFONIS (PEGAWAI KHIDMAT PELANGGAN) BOLEH MENGARAH-ARAHKAN CC (KETUA PEMBANTU TADBIR) SETELAH SKIM MEREKA DINAIKTARAFKAN. MACAM MANA CC (KETUA PEMBANTU TADBIR) NAK HANDLE KES-KES MELIBATKAN SALAH LAKU & TATATERTIB / PENTADBIRAN JIKA ANAK-ANAK KAPAL TELAH DINAIKKAN GRED/SKIM MELEBIHI NAKHODA KAPAL SENDIRI? PENTADBIRAN BOLEH JADI TUNGGANG TERBALIK & LINTANG PUKANG JIKA PEMBANTU TADBIR/KETUA PEMBANTU TADBIR TERUS TERABAI...JPA SILA FIKIR-FIKIRKAN & RENUNG KEMBALI SUATU KETIKA DULU CC SANGAT TINGGI MARTABATNYA DI DALAM PERKHIDMATAN AWAM TAPI SEKARANG CC SUDAH TIDAK DIHORMATI LAGI OLEH KAKITANGAN LAIN SETELAH SKIM INI SEMAKIN DITINDAS OLEH SKIM-SKIM LAIN.
===================================
rezeki setakat ni je...sabo jela.tuhan maha adil...

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih kepada pm,cuepacs dan jpa kerana bersetuju menambahbaik 81 skim perkhidmatan yang sedia ada.Saya berharap semua penjawat awam membuat multi task di setiap jabatan dan tiada siapa yang di ketepikan untuk melakukan sesuatu tugas berdasarkan skim jawatan sendiri.Saya sebagai PEGAWAI KHIDMAT PELANGGAN nakkan perubahan daei segi tugas supaya PKP tidak terikat untuk melakukan tugas di kaunter sahaja. PKP juga layak untuk mengambil ujian KPSL Penolong Pegawai Tadbir.sekiranya PKP tidak mempunyai pengalaman dalam sesuatu tugas,bagaimana seorang PKP hendak menjawab soalan KPSL yang meliputi semua aspek tugas-tugas dalam pentadbiran.Saya mohon agar jawatan PEGAWAI KHIDMAT PELANGGAN DIJUMUDKAN kepada skim yang lebih baik.Terima kasih.

faizal lok berkata...

Pembantu perawatan kesihatan gred u3 yg miliki s.p.m plak bila nakdapat naik gred yg sepatutnya....

Tanpa Nama berkata...

betul tu macamana status kontrak kami...kami xde dgr hal kontrak disebut dlm bajet 2014 tempoh hari...mcm saya dh 4 tahun kontrak tp tiada apa2 faedah yg dpt, kwsp kami xdicarumkan,perlindungan utk kami spt socso atau insurans pon tiada,elaun rumah/sara diri ker kami tidak diberi,naik gaji pon tidak utk setahun sekali...jgn la fight utk PA jer sedangkan kami brkerja mengalahkan org PA yg tetap tu,sb kami pegsng status kontrak kami demi menhaga prestasi kami tp kami juga perlukan habuan...cukup la klu cuepacs boleh bantu kami utk caruman kwsp/kenaikan gaji tahunan....rakyat didahulukan pencapaian diutamakan...tq

Tanpa Nama berkata...

tunggu lah. sampai ke tua. tak kan wujud nye pun. pekeliling utk setengah bln gaji itu ade. yg satu tu tggu lah sampai ke tua. sabor je lah.

Tanpa Nama berkata...

KEBANYAKAN KETUA PEMBANTU TADBIR MEMANG KUAT MENGARANG...TAK TAU BUAT KEJA....BNYK CKP JE N SUKA MENYIBUK..

Penjawat Awam berkata...

Kita Memegang Amanah Bangsa
Kita Juga Telah Berikrar
Taat setia Korban Tenaga
Bela Bangsa Dan Negara

Etika Kerja Kita Amalkan
Tekun Jujur Dan Berbudaya
Gandakan Hasil Dan Pembangunan
Berkhidmat Bakti Berjasa

Agama Asas Pegangan
Perlembagan Negara Dijulang
Rukunegara Jadi Pedoman
Kitalah Benteng Malaysia

Tanpa Nama berkata...

81 Skim Perkhidmatan yg terlibat...CHECK Sini!!!
81 skim ni ler...tahniah..



Pembantu Kawalan Trafik Udara
Pemandu Lokomotif Sabah
Pereka
Pegawai Kebudayaan
Ahli Fotografi
Jurusolek
Pegawai Galian
Pegawai Kimia Bumi
Pegawai Kaji Bumi (Geofizik/Kaji Bumi)
Penolong Pegawai Galian
Penolong Pegawai Kimia Bumi
Pembantu Galian
Pembantu Kaji Bumi
Pegawai Makmal Filem
Penolong Pegawai Makmal Filem
Pembantu Makmal Filem
Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah
Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Lepasan Diploma
Pensyarah Perubatan
Pensyarah Pergigian
Pembantu Pegawai Latihan Vokasional/
Penolong Pegawai Latihan Vokasional/
Pegawai Latihan Vokasional
Pengajar Kraf
Pembantu Pertanian
Pembantu Veterinar
Renjer Hutan
Pengajar Membalak
Pengawas Hutan
Pembantu Hidupan Liar
Pembantu Hidupan Liar Rendah
Tukang K1
Tukang K2
Tukang K3
Pemandu/ Operator Jentera Pemunggah
Operator Loji
Pekerja Awam Khas
Pekerja Awam
Penyelamat
Pelukis Pelan
Juruteknik Landskap
Juruteknik
Juruteknik Ukur
Juruteknik Perancang Bandar dan Desa
Pembantu Pemeriksa Kilang dan Jentera
Penguasa Bekalan Air
MerinyuTali Air
Pegawai Perhubungan Preman
Penyelia Jeti
Penghantar Notis
Pembantu Kamera/Pemandu
Pemandu Kenderaan
Pembantu Am Pejabat
Pengurus Stesen
Penyelia Jurupakaian
Peniup Kaca
Pegawai Khidmat Pelanggan
Pengawas Pemulihan
Pegawai Penerbitan
Penolong Pegawai Penerbitan
Pembantu Penerbitan
Operator Kamera Offset/ Pembuat Plat
Penolong Operator Kamera
Penolong Pegawai Penyelidik Sosial
Pembantu Penyelidik Sosial
Pengurus Asrama
Penolong Pengurus Asrama
Penyelia Asrama
Penolong Pegawai Tadbir Tanah
Pembantu Tadbir Tanah
Pegawai Pemeriksa Paten
Pemandu Enjin (Keretapi Bukit Bendera)
Pembantu Pemuliharaan
Jurulatih Kawad
Pembantu Wartawan/Wartawan
Atendan Kesihatan
Penolong Pegawai Penaksir
Pegawai Aktuari
Pegawai Angkatan Tetap, Angkatan Tentera Malaysia
Askar Laskar Angkatan Tetap, Angkatan Tentera Malaysia

aqilahsyazanakoleksi berkata...

pembantu penguatkuasa takde ke?

Tanpa Nama berkata...

Untung jadi askar...

Tanpa Nama berkata...

Kau x nyatakan sumber ni dari mane kau dpt? X boleh percaya..

Tanpa Nama berkata...

Tahniah ..apa ke bendanya, pekeliling belum keluar...janjan happy sangat...tunggu dan lihat...siapa yang kena...

Tanpa Nama berkata...

selalu umum sebelum pm buat keputusan dn memberi harapan kepada pa..lain kali klo x kompom jgn dok umum kat org ramai..

Tanpa Nama berkata...

kite keeja truk2 utk kerajaan jugk....tp xdpndng......Jawatan N1 lgi lh xdpdng....kerja truk2 tp gji ciput.....

Tanpa Nama berkata...

Itu hal kau oranglah. Yg aku nak Pak Omar masuk dlm mesyuarat perkara ni. Hal temuduga kakitangan awam naik pangkat. Slot bercakap bahasa inggeris tu buang la. Kita patut bangga bahasa melayu. Yg tak cekap tak dptlah naik pangkat. Walau markah prestasi 90 lebih.

Tanpa Nama berkata...

Fikiran masih terjajah!

Tanpa Nama berkata...

Kau carilah kerja lain yg boleh buat kau kaya. Tak payah kerja dengan kerajaan.

Tanpa Nama berkata...

PAP N1 mintak naik pegawai am pejabat N41??mcm bodo je..mcm bodo je..mcm bangang je..bangang ke..bodo ke..haha..

Tanpa Nama berkata...

macam mana dengan kite n17 ne??? tak kan tak de apa2 kot...gaji sama je kecik..kerja makin lama makin melambak..bajet 2014 ne macam pilih kasih...dulu n11 naik n17..sekarangb n1 naik n11...n17 pa nak jadi???putih mata tengok je ke??? mari kite pakat ramai-ramai minta naik jugakkkk.....PM minta bantuan... barang makin naik harga....

Tanpa Nama berkata...

naik kan jugak jawatan n17!!!!!!!!!!! kerja kite orang melambak jugak ne...n17 macam takda nilai ke di mata CUEPACS n PM????? kalo mcm tu biar mereka yang dah naik jawatan je buat kerja... padan muka diorang...tak adil.......tak adil ....tak adil....untuk kite yg bgred n17 yg memang lantikan tetap...

Tanpa Nama berkata...

Sebut saja bab bahasa inggeris-melayu rojak yg paling meluat dan menyakitkan telinga ialah dlm siaran tv swasta pd setisp tghari hari ahad. U u u u dan i i i i saja dipakai, susah sgtkah atau jijikkah guna anda/saudari/saudari dan saya/aku? Kalau nak kata itu bahasa hiburan atau artis zaman skrg, apa pula komen DBP yg ingin memartabatkan BM di kalangan rakyat. Kalau nak sgt bercakap BI cakaplah sepenuhnya supaya dpt juga pendengar/penonton nilaikan samada hebat kah tidak. Yg sedihnya org melayu yg gah memperjuangkan BM dan pd masa yg sama melayu juga yg pemusnahnya. Maka jgn salahkan kaum lain jika mereka tidak pandai bercaksp BM standard. Cerminkanlah diri dulu. Melodi...........

Tanpa Nama berkata...

Satu topik yg patut diperdebatkan oleh PA sbg menegakkan BM dlm perkhidmatan awam. Jgn cumanya heboh pasal gaji je.

Tanpa Nama berkata...

Gaji naik rm100, harga barangan naik sekali ganda, PA dpt bonus bulan januari para peniaga naik harga segera sejurus selepas pembentangan bajet. Gaji PA Naik tahun depan harga barangan naik bulan ini. Inilah virus2 perosak yg tiada kesudahan yg kerajaan harus tangani secara serius. Selagi gejala ini tidak ditangani masalah gaji tak cukup makan tetap akan berterusan. Jika diberi gaji rm10000 sebulan tetapi harga sekelas kopi rm10, semangkuk mi goreng rm20 maka gaji tetap tak cukup. Kekadang elok juga gaji tak naik supaya kuasa beli kurang maka para peniaga pun kerugian jika mereka terus degil menaikkan harga barang sesuka hati.

Nasir Bujang berkata...

Pelarasan gaji 2014 - Penjawat awam dapat dua kenaikan gaji

Lebih 600,000 penjawat awam yang terlibat dalam 81 skim perkhidmatan awam yang ditambah baik di bawah Bajet 2014 akan menerima surat tawaran opsyen itu bulan ini.

Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Mohamad Zabidi Zainal berkata, mereka perlu memberi maklum balas dalam tempoh sebulan daripada tarikh surat itu dikeluarkan oleh ketua jabatan masing-masing.

Menurutnya perjumpaan dengan bahagian sumber manusia di semua agensi dan kementerian terlibat untuk memberi maklumat terperinci berhubung penambahbaikan itu akan diadakan secepat mungkin.

Bercakap pada sidang akhbar selepas mengadakan pertemuan dengan Cuepacs mengenai skim itu di sini hari ini, Mohamad Zabidi berkata mereka yang tidak bersetuju dengan opsyen itu akan kekal dalam skim atau jawatan asal.

“Antara penambahbaikan itu ialah kenaikan taraf skim perkhidmatan gred 1 hingga 10 kepada gred 11, pemberian dua tambahan kenaikan mata gaji dan pertukaran nama beberapa skim seperti diminta Cuepacs dan kesatuan berkaitan,” katanya.

Mohamad Zabidi berkata, penambahbaikan itu adalah sejajar dengan kerja keras penjawat awam pada masa kini yang bekerja dengan cepat, tepat dan produktif.

Berikutan penambahbaikan terhadap 81 skim perkhidmatan itu, beliau berkata jumlah skim perkhidmatan sedia ada dapat dikurangkan daripada 274 kepada 249 skim bermula 1 Jan 2014.
- Bernama

81 skim perkhidmatan itu melibatkan;

Pembantu Kawalan Trafik Udara

Pemandu Lokomotif Sabah

Pereka

Pegawai Kebudayaan

Ahli Fotografi

Jurusolek

Pegawai Galian

Pegawai Kimia Bumi

Pegawai Kaji Bumi (Geofizik/Kaji Bumi)

Penolong Pegawai Galian

Penolong Pegawai Kimia Bumi

Pembantu Galian

Pembantu Kaji Bumi

Pegawai Makmal Filem

Penolong Pegawai Makmal Filem

Pembantu Makmal Filem

Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah

Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Lepasan Diploma

Pensyarah Perubatan

Pensyarah Pergigian

Pembantu Pegawai Latihan Vokasional/

Penolong Pegawai Latihan Vokasional/

Pegawai Latihan Vokasional

Pengajar Kraf

Pembantu Pertanian

Pembantu Veterinar

Renjer Hutan

Pengajar Membalak

Pengawas Hutan

Pembantu Hidupan Liar

Pembantu Hidupan Liar Rendah

Tukang K1

Tukang K2

Tukang K3

Pemandu/ Operator Jentera Pemunggah

Operator Loji

Pekerja Awam Khas

Pekerja Awam

Penyelamat

Pelukis Pelan

Juruteknik Landskap

Juruteknik

Juruteknik Ukur

Juruteknik Perancang Bandar dan Desa

Pembantu Pemeriksa Kilang dan Jentera

Penguasa Bekalan Air

MerinyuTali Air

Pegawai Perhubungan Preman

Penyelia Jeti

Penghantar Notis

Pembantu Kamera/Pemandu

Pemandu Kenderaan

Pembantu Am Pejabat

Pengurus Stesen

Penyelia Jurupakaian

Peniup Kaca

Pegawai Khidmat Pelanggan

Pengawas Pemulihan

Pegawai Penerbitan

Penolong Pegawai Penerbitan

Pembantu Penerbitan

Operator Kamera Offset/ Pembuat Plat

Penolong Operator Kamera

Penolong Pegawai Penyelidik Sosial

Pembantu Penyelidik Sosial

Pengurus Asrama

Penolong Pengurus Asrama

Penyelia Asrama

Penolong Pegawai Tadbir Tanah

Pembantu Tadbir Tanah

Pegawai Pemeriksa Paten

Pemandu Enjin (Keretapi Bukit Bendera)

Pembantu Pemuliharaan

Jurulatih Kawad

Pembantu Wartawan/Wartawan

Atendan Kesihatan

Penolong Pegawai Penaksir

Pegawai Aktuari

Pegawai Angkatan Tetap, Angkatan Tentera Malaysia

Askar Laskar Angkatan Tetap, Angkatan Tentera Malaysia

PDRM semua pihak akan menikmati kenaikan gaji 8%..

Elaun2 juga akan di selarasnya.