SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA TONGGAK KEMAKMURAN NEGARA

04 Oktober 2013

CUEPACS MINTA JAWATAN PEMBANTU TADBIR DIGANTI


Bernama
3/10/2013

KANGAR, 3 Okt (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) mahu nama jawatan Pembantu Tadbir diganti kepada Pegawai Khidmat Tadbir yang secara tidak langsung boleh meningkatkan gred seramai 65,000 penyandang jawatan itu di seluruh negara.
Presidennya Datuk Omar Osman berkata penyandang jawatan itu merupakan tenaga pelaksana utama dalam perkhidmatan awam sama ada mereka berkhidmat di bawah kerajaan persekutuan, negeri, badan berkanun dan Pihak Berkuasa Tempatan dan mereka tidak sewajarnya disebut sebagai Pembantu.

Bercakap kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Perwakilan Dwitahunan Ke-11 Kesatuan Kebangsaan Pembantu Tadbir Kesihatan Semenanjung Malaysia di sini Khamis, beliau berkata CUEPACS telah mengemukakan cadangan kepada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) mengenai pertukaran nama jawatan itu serta meningkatkan gred jawatan berkenaan yang pada masa ini berada pada gred antara 17 dan 26.

Beliau berharap JPA dapat memberi pertimbangan dan respons sewajarnya atas permohonan itu sebelum tarikh konvensyen tahunan CUEPACS selama tiga hari mulai 17 Disember ini bagi membolehkan keputusan yang positif atas cadangan itu dimaklumkan pula kepada seluruh kakitangan berkenaan.

"Lebih diharapkan agar perkara ini dapat diketahui semasa Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak membentangkan bajet negara pada 25 Oktober akan datang," katanya.

Omar berkata CUEPACS juga mencadangkan kepada kerajaan supaya memberi kelulusan pinjaman perumahan kepada kakitangan perkhidmatan awam mengikut harga rumah, bukan mengikut tangga gaji mereka dengan kadar faedahnya dikurangkan kepada satu peratus berbanding empat peratus sekarang.

Langkah itu dapat mengurangkan bebanan kakitangan awam yang membeli rumah berikutan harga rumah yang semakin meningkat, katanya.

Mengulas mengenai Laporan Ketua Audit Negara 2012, beliau berkata CUEPACS amat terkejut dengan laporan itu kerana ia meletakkan imej negatif kakitangan perkhidmatan awam yang lemah menjalankan tugas sehingga membazirkan wang kerajaan.

Sehubungan itu beliau berharap segala kelemahan oleh sebarang agensi sebagaimana yang didedahkan dalam laporan berkenaan dapat diperbetulkan segera supaya perkara itu tidak berulang dalam laporan tahun 2013 akan datang.

-- BERNAMA

154 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Setuju...ganti degn tukang kebun pulak.

Tanpa Nama berkata...

Tak payah diganti sebab tempat saya bkhidmat pun pembantu tadbir makan gaji buta saja... saya sebagai pembantu makmal yang membuat urusan kewangan disamping dibantu PAP yang membuat tugas pentadbiran lain. Sedangkan semua tugas tu patut ditangguh oleh pembantu tadbir... kalau pergi kursus pentadbiran atau kewangan, adakah patut pembantu makmal pergi sedang pembantu tadbir N22 buat tak tanu saja.... kalau ditanya, dia jawap tak tahu buat kerja nie kerja tu... cuepacs jangan memandang satu jawatan sahaja, cuma disama tarafkan...

Tanpa Nama berkata...

Kalau tak mampu, bersara awal lah... bukan mahu kacau periuk nasi tapi perkara macam nie membebankan tugas hakiki org lain...

polis bantuan KP11 berkata...

minta cuepacs kaji juga skim perkhidmatan pengawal keselamatan KP11@KP14. sudah lama gred jawatan ni statik.
sangat memilukan apabila seorang pengawal keselamatan yang hanya menjalankan tugas mengikut arahan atau peraturan yang telah ditetapkan dalam lokasi penempatan di caci dan di maki sesuka hati. walaupun berlainan sektor ( awam dan swasta ), tp gelaran tetap sama. bak kata pepatah " cubit peha kanan, peha kiri pun akan terasa sakitnya ).
adalah sukar bagi seseorang yang tidak dihormati dan tidak dibekalkan kuasa ( tidak semua pengawal keselamatan dibekalkan kuasa ) untuk menguatkuasakan peraturan dan undang2 serta meminta orang lain mengikut mengikut peraturan.

Tanpa Nama berkata...

takda idea lain ke cuepacs? inilah masalahnya kalau kepimpinan tu diterajui oleh manusia yang dah lanjut usia tapi masih lagi belum kenyang.

tukar nama jawatan tak menjamin apa2.

patut perjuangkanlah "laluan kerjaya fleksibel" bagi penjawat awam bukan eksekutif yang dipanggil "pelaksana" ni sekiranya mereka mempunyai kelulusan yang menyamai syarat lantikan eksekutif yang dipanggil "pengurusan & profesional".

ni balik-balik naik gaji, tukar nama skim, minta bonus, tukang kebun nak jadi PT, PAR nak jadi pegawai, drebar nak jadi mekanik, juruteknik nak jadi jurutera.

takda modal lain ke?

Tanpa Nama berkata...

Setuju dengan komen di atas,
jika semua nak naik gred...
Jika semua nak sama level...
jadi takyah buat spm, diploma, ijazah...
Buang karen sahaja.
Wahai tuan presiden, cakap kena pandang-pandang...
Jangan semberono sahaja nak puaskan hati masa pergi merasmi majlis.
Hati persatuan lain perlu dijaga...
jaga tabur atau mohon yang x logik...
kesannya memalukan penjawat awam yang terlibat...
Cerita pasal Juruteknik contohnya;
sampai sekarang tiada berita...masa canang tak hingat...
sekarang senyap...kenapa tak diperjelaskan apa yang berlaku...
Kini, Kes Pembantu Tadbir pula disogok dengan permohonan jawatan diganti dengan nama pegawai khidmat tadbir...
Dah buat kajian atau war-war sembarangan ikut sedap sahaja.
Jika kami naik gred...
gred atas pun akan naik juga...EO pun akan naik juga...hasilnya sama.
Contohnya; Apa yang pembantu tadbir mahu ialah;
Elaun kerja bagi tugas yang dilakukan seperti;
Elaun Cc (Ketua Kerani), Elaun ini perlu kerana gaji Cc dengan PT (KUP) sama tapi tanggung jawab dan tugas Cc tinggi:
Harap Cuepacs jangan memangsakan kami, kerana kesannya kami yang kena.

Tanpa Nama berkata...

Tmpat kerja aku ada N17 menaip pun x reti...ada ke nk buat surat di suruh pemandu r3 taip...malu lah...tp bila pemandu ada masalah dia buat tak reti jer..sbb takut dgn gred S....

Tanpa Nama berkata...

Eo pnya kerja kerani dan cc yang buat apa nak heran,mesyuarat semua cc yg jawab ,cuba tgok jemputan mesyuarat jabatan kalau x ada nama cc tak sah

Tanpa Nama berkata...

Betul sangat..nama jwtan tak penting..apa yg kami nak elaun...naik.cth lg itp kata nk naik.tp smpi skrng tak ada khbr berita..180 dah tak berbaloi.sewa bilik je pun dah 400..jpa minta tlg teliti itp dulu

Tanpa Nama berkata...

Kalau kelulusan SPM tak payah nak lebih-lebih. Duduk kat pejabat berlagak maacam boss aje. Kerja sikit mengeluh banyak.

Tanpa Nama berkata...

tak payah nak tukar la,kau ingat diaowg bt kerja ke semua,tgk kat hospital daerah,mcm kat kuala pilah,tampin,jelebu,ape citer mana pergi pembantu tadbir,yg jaga duit kat pendaftaran ppk,betul ke mcmtu,baik naikkn gred ppk jd u17 sial,buka mata pandang,jangan jadi anjing menyalah tp tak tau sapa yg buat keja diaowg semua

Tanpa Nama berkata...

Tmpat kerja aku ada N17 menaip pun x reti...ada ke nk buat surat di suruh pemandu r3 taip...malu lah...tp bila pemandu ada masalah dia buat tak reti jer..sbb takut dgn gred S....

___________________________________

buat je ujian menaip untuk semua gred. baru kita tau sapa yang bole buat atau tidak. kalau menaip dalam fb tau pula. untuk maklumat, menaip dgn menggunakan pc adalah benda yang basic dan penjawat awam mesti tau....

Tanpa Nama berkata...

Setuju, patut Ceupacs perjuangkan laluan kerjaya yg lebih baik kepada kakitangan yang mempunyai kelulusan. Tak payah nk naik Gred, Kalau kelulusan tidak ada.. sbb yg akan lahir ialah kakitangan yg tidak berkualiti.. Inilah yg terjadi sekarang ini.

Tanpa Nama berkata...

Tahniah kepada 650 ribu pembantu tadbir yg akan dinaikkan gred dgn nama jawatan baru iaitu pegawai khidmat tadbir, mereka adalah golongan perlaksana yg paling dibebani dgn kerja spt kewangan, pentadbiran, pengurusan, teknikal, dsbnya, kami selaku pegawai kanan kerajaan menyokong penuh kenaikan gred tersebut, kami dinaikkan pangkat kerana mereka juga, pembantu tadbirlah yg bersungguh-sungguh dan bertungkus-lumus di dalam melaksanakan dasar-dasar kerajaan.. dgn kecemerlangan pembantu tadbir menyebabkan kami pegawai kanan kerajaan dinaikkan pangkat.. TAHNIAH SEMUA PEMBANTU TADBIR..

Tanpa Nama berkata...

Semua tu tak penting...yang penting naikkan elaun perumahan ke rm450 ...tak de bonus pun puas hati....

Tanpa Nama berkata...

Tak payah nk tunggu bulan jatuh ke riba...mana ada dip tu apply je jwatan kos korang.tgok mcm aku...dh 2 kali interview jwatan 27...tp blum ada rezeki lg.kwn aku dh interview 8 kali.kali ke 8 bru lekat simpanan.bg aku nothing to loss....klu xdpt aku angap bkn rezeki aku.xdpt gak 5 thn lg aku apply naik n22 hakiki.yg pnting jgn dengki2,hati mau baik.
hehehe.

Tanpa Nama berkata...

usahkan nak naik gred n17..yang f17 pon tak abeh lagi wat kajian demi kajian..USAH berharap lah korang sume cakap penyedap telinga jer tu..tak caya? TUNGGU 5 tahun lagi..

Tanpa Nama berkata...

BETUL TU..berapa tahun lamanya kajian contoh seperti skim pertanian, j/teknik dll tak selesai2 lagi inikan pula baru nak suruh buat kajian mau makan masa berpuloh/beratus tahun lagii..adakah patutttt?????

Tanpa Nama berkata...

Lembab JPA buat kerja ni...INIKAH YANG DI KATAKAN PERKHIDMATAN YANG CEKAP!!!!!!!!....teringat dialog iklan perkhidmatan awam tahun 80an.

Tanpa Nama berkata...

ALHAMDULILAH REZEKI...MUDAH MUDAHAN LAH..

yopbatukurau berkata...

tak perlu nk salahkan dan tunding jari sana dan sini . senang cerita , gred jawatan mana yg sudah mengalami tranfomasi penukaran gred yg terdahulu . Tak payahlah di naikkan lagi.. naikkan gred jawatan yg masih
belum menerima kenaikkan gred..
itu lebih baik.. saya bersetuju dng
cadangan Saudara pengawal keselamatan kp11 tu..

gred jawatan tersebut perlu di kaji
oleh kerana mereka ini lah barisan
hadapan yg di temui oleh orang awam berbanding pembantu tadbir
yg hanya duduk di pejabat..

naikkan gred mereka ini dan beri
elaun yang sepatutnya mereka dapat
spt elaun shif.. dobi ..elaun petrol rondaan cegah jenayah dan kelulusan
tuntutan kerja lebih masa yg di tuntut
oleh jabatan kepada mereka ..

pembantu tadbir apabila hari-hari perayaan mereka bercuti sakan
berseronok-seronokkan bersama
keluarga..sedangkan pengawal
keselamatan bertugas .. x adil rasa nya.. bagi lah mereka ini sokongan
moral . mereka pun manusia , ada
keluarga yang nk di tanggung tambahan pula dengan kos sara hidup sekarang yang semakin tinggi
dan sangat membebankan golongan
gred ini.. harap dapat perhatian dari
tuan president Cuepack.

Tanpa Nama berkata...


macam2 tangapan pada pembantu tadbir apa saja allah beri rezeki saya terima...tak semua pembantu tadbir seperti anda maksudkan kalau 65000 semua macam tu takde kerja yg siap tapi dalam 65,000 mungkin 50 org ..jangan kerana beberapa orang yg tidak bersalah dianggap sama. Rezeki masing masing...

Tanpa Nama berkata...

KP 11 ada persatuan ke????minta melalui persatuan.Baru suara anda didengar.

Tanpa Nama berkata...

PT tak reti menaip???? sedangkan Lulus ujian menaip adalah salah satu syarat lulus untuk sah dlam perkhidmatan.Lawak gak dengar,klu "org lama" guna komputer ne mmg lah slow sket,tp cuba bg taip writter laju mana dia taip.hehehe
Lapis2 baru ne kebanyakan smua ada sijil stpm & diploma,kdang2 cc pun mintak pandangan kami.Tlong jgn samakan smua PT,sama gak jwatan lain,xsmua perfect.
Akai ada fikirlah....

Tanpa Nama berkata...

Pengawal keselamatan KP 11@ KP14 mana ada persatuan..macam mana cadangan untuk naik taraf skim perkhidmatan pengawal keselamatan yang pernah disuarakan oleh cuepacs? Apa citer?

Tanpa Nama berkata...

Menurut sumber : Terbaru budget 2014, di mana tiada keistimewaan bagi 1.42 juta penjawat awam, hanya mendapat bantuan sekolah diberikan sebanyak RM500 pada akhir tahun naik persekolahan, itu telah di kira bonus cukup RM1000 dicampur bantuan raya tempohari bulan dulu, skim baru diperkenalkan tidak menguntungkan gred bawahan iaitu gred R1-N32 tetapi menguntungkan gred 41 ke atas, ada sedikit penambahan elaun tetap perumahan, tapi tiada perubahan bagi elaun cola, elaun khidmat awam, elaun kritikal, elaun kerja luar, elaun keraian, BITK, elaun perjalanan, lojing, overtime dsbnya.. tiada kenaikan gaji, tempoh kenaikan pangkat KUP masih 13 tahun, tiada kenaikan pangkat bagi penjawat awam yg memiliki ijazah dan master bagi tempoh lama berkhidmat, skim transformasi tiada anjakan gaji serta pangkat serta akhir sekali pemilikan rumah mampu milik bagi penjawat awam masih di takuk lama, harga rumah dianggarkan RM180 ribu- 300 ribu, kini kos sara hidup akan meningkat naik pada awal bulan Oktober nie (bulan 10) dgn kenaikan harga minyak RON 95 -20 sen, Diesel-20 sen dan RON 97-15 sen, kenaikan segala bentuk barangan dan perkhidmatan akan naik mendadak.. bajet 2014 juga akan memperlihatkan kenaikkan segala jenis cukai/duti eksais dsbnya, yg terhimpitnya adalah penjawat awam gred R1-N32 yg kini dalam kesempitan hidup.. INSYA'ALLAH, FAKTA KAMI AKAN TEPAT APABILA BUDGET 2014 DIBENTANGKAN,, TIADA KENAIKAN GAJI DAN GRED.. SEKADAR KENAIKAN ELAUN SAJA, ITU PUN NAK DIKAJI LAGI..APA DA TAK HABIS-HABIS KAJI..!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Kroni kerajaan, perkara ini berlaku bagi kerajaan negeri spt johor, kedah , di mana pegawai-pegawai tadbir yg dilantik berdasarkan kaum-kerabat, anak beranak, saudara-mara dan kroni, di mana sekiranya bapak berpangkat besar anaknya akan menjawat jawatan di dalam kerajaan negeri, khususnya pegawai tadbir negeri, manakala anak-anak org kebanyakkan dinafikan haknya walaupun mempunyai kelulusan yg baik, begitu kakitangan golongan bawahan yg mempunyai kelulusan ijazah dan master serta mempunyai pengalaman belasan tahun dinafikan untuk menjawat tersebut malah temuduga tersebut hanya syarat saja untuk menutup mata kakitangan tersebut, perlantikan berdasarkan kroni itulah menyebabkab kerajaan johor, kedah negeri mengalami defesit kewangan negeri, kebanyakkan mereka yg dilantik tiada mempunyai pengalaman kerja yg luas, lemah daya permikiran, berfikiran masih kebudak-budakan, kurang matang, tidak hersungguh-sungguh serta ilmu yg kurang dalam sesuatu jabatan, sebab itulah kami tidak berapa berminat menyokong kerajaan sedia ada.. Di dalam organisasi anda berapa ramaikah yg mereka berpendapatan tinggi bermaksud gaji melebihi RM 7,000 sebulan, itulah yg dikatakan berpendapatan tinggi, adakah rakyat akan dpt mencapai berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020 seperti yang diwar-warkan oleh kerajaan, kenaikan harga barangan kini telah membebankan seluruh rakyat malaysia kecuali mereka yg berpendapatan tinggi seta berpendapatan serderhana tinggi. Kenaikan harga barang kini naik sehari demi sehari, barangan keperluan spt beras, gula, susu tin, susu bayi, bawang besar dan kecil, ikan, daging, telur, sayuran,tepung gandum, susu tepung, tepung gandum, serbuk kopi-teh, majerin, gas dapur, minyak masak, dan paling teruk kenaikan harga ayam, ini adalah keperluan rutin harian yg diperlukan oleh seisi keluarga untuk keseimbangan kesihatan, kalau sesiapa nak boikot, dia boikotlah seorang diri , tak masuk akal, tak payah isi gula minum kopi-teh, tak payah isi santan masak rendang, itu belum lagi di kira keperluan harian untuk berkerja spt minyak kereta-motor, tol, bayaran parking kereta, tambang bas-teksi, keperluan pakaian dsbnya.. Begitu juga dengan kenaikan harga kereta nasional spt myve, pesona, inspira, preve, viva, suprima S, Bagi perjawatan Turus, Jusa, Gred 41-54, PM, TPM, YB, Menteri, bagi mereka tiada masalah kerana mereka tergolong di dalam yg berpendapatan tinggi, bagaimana pula mereka yg gred R1-32, berpendapatan rendah serta rakyat jelata yg bertungkus-lumus menampung keluarga yg sekian hari harga barangan keperluan semakin naik, tiada turunya, jadi fikir-fikirkanlah..inilah natijahnya jikalau urus tadbir negara, negeri tidak di urus dengan cara yang berlandaskan Al-Quran dan sunnah Rasulullah SAW..

Tanpa Nama berkata...

kami pembantu tadbir di hospital....buat kerja ok jer...kaunter pendaftaran pun pernah tggu kutip RM1.00...RM5.00...PPK di hospital sik boleh pun kutip duit....ok jer...rajin jer

Tanpa Nama berkata...

Omar berkata CUEPACS juga mencadangkan kepada kerajaan supaya memberi kelulusan pinjaman perumahan kepada kakitangan perkhidmatan awam mengikut harga rumah, bukan mengikut tangga gaji mereka dengan kadar faedahnya dikurangkan kepada satu peratus berbanding empat peratus sekarang
-----------------------------------------------

Ni aku setuju ! Bagi pinjaman ikut harga rumah dan bukan ikut gred dan faedah 1% ! Kami gred bawahan jgn dipinggir

Tanpa Nama berkata...

Bagaimana kalau kita cadangkan semua jawatan diambil alih oleh SPA, tak payah ada lantikan dibawah spp, kesihatan dll (close department). kembalikan seperti asal sebagaimana tahun enam puluhan dulu. Bagi pembantu tadbir mereka ingin juga berkhidmat di bawah jabatan-jabatan lain.. terutama sekali sekiranya ingin membuat pertukaran mengikut suami, isteri.. bila ada naik pangkat tak sama, bawah spa lebih cepat dari spp.

Tanpa Nama berkata...

bagi aku kerjaan sepatutnya pikirkan cara mcm mana nk kurangkan kos sara hidup yg tinggi...dan pantau la harga rumah skrg yg makin melambung tinggi...biarlah rumah tu mampu milik oleh rakyat...kalau gaji naik pb barang naik xda gunanya..kesian jugak pada org yg bekerja sebdiri...tp aku hairan knapa kereta nasional lbh mahal di negara kita sndr berbanding yg di eksport ke eropah sedangkan kereta yg dieksport lbh berkualiti tp lbh murah dari di malaysia

Tanpa Nama berkata...

Itulah namanya kerajaan pengkhianat kepada rakyat sendiri, sekiranya pembantu tadbir tidak di naikkan gred kepada pegawai khidmat tadbir, jawabnya 650,000 × 4 org ahli keluarga boleh mengundi = 2,.6 juta undi akan beralih kepada PAKATAN RAKYAT PRU-14 NANTI..

Tanpa Nama berkata...

MEMANG....... SEKARANG NI MASIH ADA LAGI TAK TAU KOMPUTER... SETAKAT MENAIP JER TAU..... KALAU ADA MASALAH KOMPUTER.. PANGGIL PAP JUGA MINTA TOLONG...

Tanpa Nama berkata...

ini bukan pembantu tadbir nak tapi ketua pembantu tadbir yang nak..

Tanpa Nama berkata...

tempat aku pulak semua kerja kerani buat.. kerja PKP kerja PAP kerja Pelukis Pelan.. PAP langsungla nak suruh fotostat pun ntah ke mana..

Tanpa Nama berkata...

yang tak reti guna PC tu geng2 typist yang naik KUP N17.. tu yang tak reti..

Tanpa Nama berkata...

Setuju...

Tanpa Nama berkata...

Amat sesuai Pembantu Tadbir Di Tukar Ke Pegawai Khidmat Tadbir N17-N26.Dan Penolong Pegawai Tadbir di Tukar Ke Pegawai Khidmat Tadbir N27-N32. Seperti nama Pegawai Khidmat Pelanggan N17-N26 Telah Ditukar Sedia ada dan Nama Pembantu Penerbitan Juga Perlu Ditukar Ke Pegawai Khidmat Penerbitan. Pembantu makmal di tukar ke pegawai khidmat makmal, Selaraskan Keseluruhan Jawatan N17 Ke N22 Dan Dari N22 Ke N26 br adil…kesemuanya…ditukarkan nama ke pegawai barulah macam pegawai..khidmat diutamakan…kenalah rajin sikit…dan selaraskan gaji sama rata untuk semua jawatan bermula dari gred N17 –N32…barulah semua tak banyak komplen

Tanpa Nama berkata...

Amat sesuai Pembantu Tadbir Di Tukar Ke Pegawai Khidmat Tadbir N17-N26.Dan Penolong Pegawai Tadbir di Tukar Ke Pegawai Khidmat Tadbir N27-N32. Seperti nama Pegawai Khidmat Pelanggan N17-N26 Telah Ditukar Sedia ada dan Nama Pembantu Penerbitan Juga Perlu Ditukar Ke Pegawai Khidmat Penerbitan. Pembantu makmal di tukar ke pegawai khidmat makmal, Selaraskan Keseluruhan Jawatan N17 Ke N22 Dan Dari N22 Ke N26 br adil…kesemuanya…ditukarkan nama ke pegawai barulah macam pegawai..khidmat diutamakan…kenalah rajin sikit…dan selaraskan gaji sama rata untuk semua jawatan bermula dari gred N17 –N32…barulah semua tak banyak komplen

Tanpa Nama berkata...

Amat sesuai Pembantu Tadbir Di Tukar Ke Pegawai Khidmat Tadbir N17-N26.Dan Penolong Pegawai Tadbir di Tukar Ke Pegawai Khidmat Tadbir N27-N32. Seperti nama Pegawai Khidmat Pelanggan N17-N26 Telah Ditukar Sedia ada dan Nama Pembantu Penerbitan Juga Perlu Ditukar Ke Pegawai Khidmat Penerbitan. Pembantu makmal di tukar ke pegawai khidmat makmal, Selaraskan Keseluruhan Jawatan N17 Ke N22 Dan Dari N22 Ke N26 br adil…kesemuanya…ditukarkan nama ke pegawai barulah macam pegawai..khidmat diutamakan…kenalah rajin sikit…dan selaraskan gaji sama rata untuk semua jawatan bermula dari gred N17 –N32…barulah semua tak banyak komplen

Tanpa Nama berkata...

begitu jgk dgn jawatan pembantu makmal

Tanpa Nama berkata...

Faham dengan matlamat Dato Omar..sampai bila gred n17 ni nak dipanggil pembantu..kalau tukar kepada pegawai bukankah lebih baik.tapi gred gaji pun tolong la ubah..kesian kami yang dh lama kerja ni..kadang-kadang jadi wakil 41 untuk bagi taklimat, jadi pencatat minit meeting, susun atur majlis..peranan bukan main besar tapi sampai tang gaji...bukan nak suruh naik macam yg taraf diploma..kami sedar diri tapi untuk yang dah lulus ptk dan dh berkhidmat lebih 10 tahun ni..berilah sedikit anjakan supaya nampak bezanya..ni bdk hingus tak kering masuk kerja dapat gak gred yang sama mcm kami..x kesian ke...

Tanpa Nama berkata...

Menurut Sumber terkini: SPA SEMAKIN BERCELARU DAN HARU-BIRU.. Penjawat awam yg mendaftar di SPA akan 90% akan gagal utk menjawat jawatan yg di pohon, ini kerana dasar-dasar SPA yg bercelaru serta penyebab kepada penjawat awam gagal menjawat jawatan yg di pohon, SPA telah mengalurkan serta mensyaratkan di mana jawatan yg di pohon hendaklah bersesuaian dgn kerja yg di pohon cth bidang matematik, sains, pemohon hanya layak di temuduga sbg pegawai sains, tidak layak di temuduga sbg pegawai tadbir dan diplomatik dan jawatan pengurusan dsbnya, begitu juga di dalam sejarah, antropologi, pemohon hanya layak ditemuduga sbg pegawai muzium, kami tahu kekosongan tersebut hanya 1-15 kekosongan manakala yg ditemuduga mencecah 2-3 ribu org..ini menyekat peluang kenaikan pangkat bagi sebahagian dari 1.42 juta penjawat awam yg menyambung pembelajaran di IPTA - IPTS begitu yg sudah memiliki ijazah, master, diploma dan sijil.. dasar inilah yg menyebabkan kebencian semakin memuncak di kalangan penjawat awam kepada SPA.. bagaimana pula penjawat awam yg berpengalaman di dalam bidang pengurusan dan pentadbiran selama15-20 tahun tetapi memiliki ijazah di dalam bidang sains kemasyarakatan, ilmu kemanusian adakah mereka tidak layak menjawat jawatan PTD, pegawai tadbir awam, penguasa kastam, penguasa penjara dan jawatan di dalam bidang pengurusan..inilah di katakan SPA ADALAH DAJJAL TERHADAP PENJAWAT AWAM, ijazah, diploma sebagai asas kelayakan saja, bukannya sebagai pengukur bagi sesuatu jawatan, dasar-dasar SPA inilah akan menjahanamkan kerajaan sedia ada pada PRU-14 NANTI.. Mereka yg membuat dasar-dasar tersebut adalah Dajjal di zaman moden dan serba canggih, mereka tidak tahu apa mereka lakulkan, mereka menerima upahan ribuan ringgit, mereka mengatakan mereka beriman kepada ALLAH, tetapi ALLAH mengatakan mereka tidak beriman kepada-ku..

Tanpa Nama berkata...

setuju...dengan cuepacs, tapi kenapa pembantu tadbir sahaja yang diganti, kalau boleh biarlah menyeluruh cuepacs...Pembantu Pengurusan Murid N 17 juga, kerja guru semua mereka ni yang buat...kenapa tidak upgrade pembantu ni, ke pegawai khidmat Ehwal murid...minta cuepacs kaji semula nama jawatan ini...bukan maknanya nama jawatan pembantu pengurusan murid murid ni tk elok tapi, kalau diganti dengan pegawai khidmat Ehwal murid, spesifikasi kerja jelas untuk murid sahaja. tidak la lagi, semua mereka ni buat.

Tanpa Nama berkata...

Tugas guru mengajar sj. Bkn buat perkeranian. So kerja apa yg Pembantu Pengurusan Murid N17 tu cakap "kerja guru" dia buat??
Ker dh mmg kerja ko tp x nak buat.
Haram jadah nak tukar nama tp keje x nk buat.
Klu dah cuci pantat murid tu, buat jer la.
Nak mcm2 pula. Puiii...

Tanpa Nama berkata...

Ko cakap banyak pun x guna.
Benda2 mcm ni dah diguna untuk ugut kerajaan masa pru13.
Tp hakikatnya kerajaan tetap menang.
Ko ada nak kate apa??
Baik ko diam. Ko buat jer la keja ko tu.
Sebab, ko juga yg mengundi utk menangkan kerajaan masa pru14 nanti.
Cakap x serupa bikin bro....
Berani cakap jer...

Tanpa Nama berkata...

Masa pru13 pun bunyi mcm ni.
Tp, menang jg gov kan...
Ko ugut lagi utk pru14...
Tp ko jg yg tanda BN time pru14.
Bodoh makan tahi

Tanpa Nama berkata...

Kurangkan kadar faedah smua pinjaman

Tanpa Nama berkata...

Tak perlu tukar nama sebab memang aku membantu je, patutnya elaun CC beri cepat .

Tanpa Nama berkata...

Tahniah kepada Pembantu Tadbir yang akan ditukar nama Pegawai Khidmat Tadbir. Tetapi bagaimana pula dengan nasib Pembantu Am Pejabat yang banyak menjalankan kerja - kerja Pembantu Tadbir ?
Seharusnya jawatan ini juga perlu dikaji.Kerana ada juga Pembantu Tadbir yang selalu mengharap Pembantu Am Pejabat yang melaksanakan tugas -tugas Pembantu Tadbir.

Tanpa Nama berkata...

Pembantu Tadbir adalah Tulang Belakang Dalam Hal Pentadbiran.
Gagal Pentadbiran....Gagal juga suatu Organisasi & Unit berkenaan.
Jangan pandang enteng tugas kami.Jangan pelekehkan tugas kami.

Tanpa Nama berkata...

Masih terdapat organisasi yang tidak mempunyai jawatan Pembantu Tadbir, jadi kerja-kerja berkenaan dengan pentadbiran terpaksa diambil alih oleh jawatan teknikal dan yang paling hampir dengan tugas pentadbiran adalah Pembantu Am pejabat

Tanpa Nama berkata...

nak komen2 dalam bloq ni pun tak guna. tak der maknenya pun. kalau nak komen pg kat ofis cuepacs. baru btl.ekou bisinglah puas2 kat sana.

Tanpa Nama berkata...

HELLO CEUPACS..BAGAIMANA DENGAN JAWATAN JURUTEKNIK SELAIN DARIPADA "J"...DENGAR CERITA GRED J17 AKAN DINAIKAN KE J29..BERKUATKUASA 1 JULAI 2013...GRED 17 YANG LAIN TAK BANTAH KE....sila rujuk http://www.theborneopost.com/2013/10/09/gred-naik-45000-juruteknik-nikmati-skim-gaji-baharu/

ft17teraniaya

Tanpa Nama berkata...

adtenden dah tukar nama kepada PEMBANTU PERAWATAN KESIHATAN, tapi yang sedih nya gred MASIH TAHAP SAMA iatu U3... wana cite

JKR berkata...

J17 naik J29?... lawak giler.... sijil = diploma? lawak giler...
sijil politeknik kalau sambung diploma kat UiTM macam budak SPM buat diploma laaa.. yg boleh transfer credit hanya TITAS (tu pun 1st sem jer)yang lain2 kena belajar balik.. kalau budak SPM buat diploma 3 tahun budak sijil pun buat diploma UiTM 3 tahun gak... kalau sambung kat poli gak boleh la buat setahun jer... sijil poli mana boleh sambung degre kat UiTM... diploma boleh ler... aku tengok mengarut sungguh laaa... kalau nak sangat naik gred, naik la J21 ker... J23 ker....

mesti ada yang kata yang naik tu J17 yang ada diploma.... abih tu J29 yang ada degree nak letak mana? bodoh piang...

Tanpa Nama berkata...

adtenden kesihatan dah tukar nama kepada PEMBANTU PERAWATAN KESIHATAN, tapi yang sedih nya gred MASIH TAHAP SAMA iatu U3... wana cite. tak dok pembelaan ke dari cuepacs???????

Tanpa Nama berkata...

JKR berkata...

J17 naik J29?... lawak giler.... sijil = diploma? lawak giler...
sijil politeknik kalau sambung diploma kat UiTM macam budak SPM buat diploma laaa.. yg boleh transfer credit hanya TITAS (tu pun 1st sem jer)yang lain2 kena belajar balik.. kalau budak SPM buat diploma 3 tahun budak sijil pun buat diploma UiTM 3 tahun gak... kalau sambung kat poli gak boleh la buat setahun jer... sijil poli mana boleh sambung degre kat UiTM... diploma boleh ler... aku tengok mengarut sungguh laaa... kalau nak sangat naik gred, naik la J21 ker... J23 ker....

mesti ada yang kata yang naik tu J17 yang ada diploma.... abih tu J29 yang ada degree nak letak mana? bodoh piang...

Rabu, Oktober 09, 2013 1:03:00 PTG
=======================================================
HAI MANUSIA...DENGKI TAK HABISSS2.

Tanpa Nama berkata...

syukur lah PA yg lain, kami adtenden kesihatan dah tukar nama kepada PEMBANTU PERAWATAN KESIHATAN, tapi yang sedih nya gred MASIH TAHAP SAMA iatu U3... wana cite. tak dok pembelaan ke dari cuepacs???????
masa kerja shiff, tahu aje kerja kat hospital.. sampai makan pun tak ada masa. TOLONG LAH KAMI...BANTU KAMI

Tanpa Nama berkata...

Saya pembantu tadbir gred N17 amat bersetuju dengan cadangan cuepas dan bersetuju 100 peratus dengan cadangan cuepas. Sebagai pembantu tadbir n17 yang berkhidmat di sekolah di bawah kementerian pelajaran malaysia banyak tugas yang membabitkan pembantu tadbir iaitu pentadbiran,kewangan,teknikal,teknologi maklumat serta tugas yang diarahkah dari semasa ke semasa. Walaupun ramai kakitangan yang berlainan jawatan membantah cadangan tersebut fikirlah Gred kami N17 sebelum ini asyik telepas pandang dalam penambahbaikan gred. Contohnya sebelum ini SBPA gred N17 adalah gred yang paling sedih sekali kerana dianaktirikan oleh penggubal dasar yang asyik memandang kami sebelah mata sahaja.sedangkan kami bekerja bertungkus-lumus di peringkat bawahan sehingga sehingga melibatkan pihak atasa. Jika berlaku sesuatu perkara yang di luar jangkaan kami akan menerima risiko kerja tersebut.Ada dikalangan pihak kami mempunyai diploma dan ijazah namun kami masih di anggap sebagai kuli yang hanya berkelulusan spm sahaja.Dimana letaknya kewibawaan kami sebagai pembantu tadbir terutamanya yang bertugas di sekolah. Mohon pada penjawat yang berlainan jawatan janganlah hendak mempunyai perasaan hadas dengki terhadap pembantu tadbir yang dikira insya allah akan menjadi rezeki dalam penambaikan gred nanti terimalah hakikatnya. Bak pepatah tuah ayam nampak di kaki tuah manusia tiada siapa yang mengetahui. Saya dengan berbesar dan memohon munajat kepada Allah.s.wt. diperkenankan Kenaikan Gred tersebut. Sekian terima kasih. Merealisasikan wawasan 2020.

Tanpa Nama berkata...

kepada PPK u3...xpayahla mintak pape kat cuepacs ni...diorang xkan dgr pun...pangkat 17 lain suma xpayah blaja,,interview trus dapat msk keje gred 17..aku kene blaja 2 tahun baru dapat gred 17...so ko taw kan aku pangkat pe kan???aku bersyukur sebab jawatan aku kuar dari cuepacs x guna ni...aku nasihatkan ko keje je mcm biasa...kita jgn minta sedekah kat cuepacs ni..aku da meluat ngn kupek ni...apa kata TRB Djanggo plak???dari flower taik ayam...

Tanpa Nama berkata...

oh..kerani sekola..yang guru melalak dibebani keja..jadi kerani la, jadi pap, tukang kebun la..ape ceta nya tu...?

Tanpa Nama berkata...

Kalau tidak berkhidmat di sekolah memang tak tahu bebanan kerja tetapi bagi yang berkhidmat di sekolah bebanan kerja memang berterusan tetapi bagi guru yang melalak pasal semua kerja yang kena buat tu hanya segelintir sahaja yang buat kerja pembantu tadbir, tetapi kini semua kerja yang ditanggung oleh guru diambil alih oleh semua pembantu tadbir yang berkhidmat di sekolah sama ada di sekolah rendah dan menengah.

Tanpa Nama berkata...

Tinggi benor diploma uitm dia......ajak buat wiring tengokkkkkkk kikiki

Tanpa Nama berkata...

Teraniaya??.....J17 dah berpuluh tahun teraniaya takde pon dok melalak kat gred lain

Tanpa Nama berkata...

Pap buatlah kerja sebagai pap, PT buatlah kerja sebagai PT, janganlah berlagak hebat nak jadi Pegawai plak atau pun boos, senarai tugas masing2 kan ado...........jgn minta tolong org lain buat kerja hakiki kita.

Tanpa Nama berkata...

Ye sesuai sekali......menyesal sy abis spm dulu berhutang sambung blaja ambik sijil dan diploma. Sekarang kerja jadi buruh kasar gred j17 bergaji gred spm.kalau sy tahu dulu awal2 lps spm sy terus mintak kerja jadi pt....tak lama lagi dpt merasa jawatan pegawai n26, aduhhh menyesalnyaaaaa

Tanpa Nama berkata...

Sampaikan minit fail pun minta Pembantu Makmal C22 buatkan, pada hal Gred mereka berlainan. Apa citer ni..........???

Tanpa Nama berkata...

tak payah la naikkan gred PT ni..tgk sudah laporan ketua audit negara sudah..nampak sgt Geng PT nie makan duit gomen byk sgt...PT katala diorang yang uruskan semua bahagian kewangan..so da jelasla diorang ni keje main2...men FB je taw..bodo piang PT nie..berlagak je lbh..turut hati nk tumbuk je PT nie..kang tumbuk kang kene buang keje...to PT jgn ingat korang ni goooooooooooood sgt..

Tanpa Nama berkata...

j17 bpoloh taun xpenah melalak kat gred lain?? biar betol-betol!!! ape la..

Tanpa Nama berkata...

Nampaknya laman komen ini tempat melepaskan marah pada rakan sekerja...bukan untuk menambahbaikan. sampai bila pun takan ada kesudahannya.

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan kelantan sudah lama bagi pinjaman kepada kakitangan awam negeri beli rumah ikut harga rumah bukannya ikut gaji dan tidak ada langsung faedah pinjaman yang dikenakan walaupun kerajaan kelantan miskin jika dibandingkan dengan kerajasn pusat.saya bersyukur dapat kerja dengan kerajaan kelantan.

Tanpa Nama berkata...

1MINTA CUEPACS KAJI GAJI PEMBANTU TADBIR KANAN N.22 DENGAN PEMBANTU TADBIR N.22(KUP).GRED GAJI SAMA, TAPI N.22 YANG TERUK BUAT KERJA...

Bukan Nama Sebenar berkata...

Menukar nama / gelaran jawatan tidak akan membantu menambah baik perkhidmatan sedia ada.

1. Perkhidmatan PT N17 perlu diselia dan dikaji kerana terdapat PT N17 yang terpaksa melakukan tugasan yang selain dari tugas hakiki seorang PT N17… Ya, perkara sebegini telah dimaklumkan kepada pihak pengurusan, tetapi siapa bos?… sabar…

2. Peluang untuk PT N17 melanjutkan pelajaran atau meningkatkan tahap profesion selalunya dengan mengikuti PJJ / Luar Kampus (Kos Sendiri)… Boleh dikatakan tidak ada peluang seperti Pegawai di atas Gred 41, yang sering sahaja ada peluang untuk melanjutkan pelajaran daripada JPA…

3. Seeloknya laluan kerjaya PT N17 sedia ada diperhalusi dan dikemaskini.

4. Lebih baik jika CUEPACS mencadangkan agar pergerakan gaji / sistem kenaikan gaji berlandaskan peperiksaan+prestasi LNPT (selain daripada pergerakan gaji tahunan)

5. Isu ini mungkin di luar konteks perbincangan,
“Kenapa kerajaan bazirkan perbelanjaan untuk EPW (Elaun Perumahan Wilayah) dan TMWA (Kemudahan Tambang Mengunjungi Wilayah Asal)?” … Atas nama integrasi, ianya suatu perkara yang baik, tetapi ianay juga masih tidak telus dan halus… kadar berbeza bagi warga semenanjung dan borneo… keadilan?

Banyak penjimatan dapat dilakukan jika hanya perkhidmatan yang benar-benar perlu sahaja dipindahkan ke wilayah yang lain daripada wilayah asal…

Apa kata anda? eh…

Tanpa Nama berkata...

Saya setuju tu..tapi ada confius sikit...harap bukan N17 je yang terlibat...yang lain seperti w17 juga pun turut juga terlibat kerana mereka juga dalam kumpulan yang sama iaitu pembantu tadbir...cuepacs jangan terlepas pandang yang itu pulak...nak bagi biar serata....ni cerita pasal N17 je...yang 17 yang lain apa cerita...satu lagi juruteknik 17 ke 29 tu pun tak kena...saya tgk dah byk kepincangan berlaku semenjak kebelakangan ini...tiada kesaksamaan, keadailan...yang ada memperjuangkan satu satu skim gred je...skim gred yg lain bukan penjawat awam ke...mereka tak terasa hati ke dan tak da perasaan ke..jangan jadi bodoh piang lagi tak berperasaan ok... INI KENYATAAN YANG PERLU DIAMBIL PERHATIAN SERIUA OLEH JPA DAN CUEPACS. Terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

hai... pihak cuepacs... adakah anda berjuang utk semua penjawat awam tanpa mengira agama bangsa? bln oktober ni gaji dah di bayar pd 10hb semata2 utk sambutan hari raya haji... bln depan 2hb November lak sambutan deepavali utk penganut agama hindu. adakah ceupacs akan berjuang utk mendapatkan bantuan atau elaun khas sempena sambutan deepavali bagi penjawat awam yg Bergama hindu? terutuma terdpt cikgu2 & kakitangan awam yg lain? adakah ceupacs akan berjuang seperti mana berjuang pd hari raya utk dptkan bantuan wang ehsan sebyk RM 500?
persatuan patut berjuang utk semua org bukan utk yg agama islam sahaja.. harap utk deepavali ada gak bantuan dr kerjaan agar dpt meringankan beban penjawat awam yg beragama hindu utk sambut deepavali dgn keluarga.

Tanpa Nama berkata...

Gred yang PALING KERAMAT (17-26) sentiasa TERLEPAS PANDANG dari dulu... LAGI, (skim lain setahun 10 kali penyelarasan elaun atau gred), Gred KERAMAT ini macam tuuuuuuuuuuuu.... jugaK, baik dari segi elauan, kenaikan pangkat, time base, jawatan jumud dan lain-lain, TERLEPAS PANDANG SENTIASA...... terlalu KECEWA sampai tak dpt nak terkata.

Tanpa Nama berkata...

Alah Pmbtu Makmal jgn nk good2 sgt ar....kat skolah aku time cuti sekolah bkn ada keja sgt kat makmal,blakon bt sibuk,skali aku saja round tgok diorang layan dvd kat laptop.bila pengetua soh masuk ofice tlg PT bt keja muka mulalah mcm nk mintak kena maki.Tak payah n good2 sgt ar.

Tanpa Nama berkata...

Spm-interview-kerja N17
Spm-interview-belajar 2 tahun-kerja u17..
Tak adil

OTAI berkata...

Usahlah kita dengki sangat dengan perjawatan yang lain, buangkan perasaan hasad dengki dlm jiwa anda itu, Kalau anda minta kerja sebagai PT jadilah PT yang terbaik, jika rasa jawatan lain senang, letak jawatan, minta jawatan itu. Nak lebih senang lagi.......minta kerja JAGA. Usahlah perasaan dengki menghantui jiwa anda sentiasa.

Tanpa Nama berkata...

Betoi tu OTAI ..........kat tempat saya ni Hospital.......PT ni selalu sangat dengki dgn jawatan Kami ni.........pasai apa ekkk........hairan juga dgn perangai mereka ini, duklah di meja tu buat kerja dia, sibuk kerja org lain buat apa ??? Lain kali nak mintak kerja.......fikirlah banyak Kali, org nak kerja kera....ni, dia pun nak kerja kera...ni jugak.

Tanpa Nama berkata...

Remuk jantungku

Tanpa Nama berkata...

Jawatan kita sama

Tanpa Nama berkata...

Betoi tu OTAI ..........kat tempat saya ni Hospital.......PT ni selalu sangat dengki dgn jawatan Kami ni.........pasai apa ekkk........hairan juga dgn perangai mereka ini, duklah di meja tu buat kerja dia, sibuk kerja org lain buat apa ??? Lain kali nak mintak kerja.......fikirlah banyak Kali, org nak kerja kera....ni, dia pun nak kerja kera...ni jugak.

..........................

"ulasan ni lansung tak membina, apalagi nak tumpang menyelami kepayahan orang lain. ingatlah itu cuma sementara, nanti akan dijemput jua"

Tanpa Nama berkata...

saya teramat setuju...kerana ketika ini jawatan Pembantu Tadbir bukan sahaja membuat kerja hakiki,malah membuat kerja untuk jawatan lain pun ada,terutamanya di peringkat hospital hospital kerajaan...kalau tidak percaya,pergilah sendiri membuat lawatan di hospital hospital kerajaan...semuanya pembantu tadbir juga yang buat kerja....Saya memang berharap sangat taraf jawatan pembantu tadbir dinaikkan ke gred yang lebih tinggi kerana bebanan kerja yang tidak setaraf dengan gaji....

JUSA A berkata...

Usahlah pertikai kerja orang lain, buatlah sendiri kerja2 yang dalam senarai tugas itu.

Tanpa Nama berkata...

Jom rehat

PT KEM.KESIHATAN berkata...

kepada yang tidak suka kenaikan gred pembantu tadbir ni,janganlah nak maki hamun sangat kerana tidak semua pembantu tadbir yang makan gaji buta...ade juga jawatan lain yang makan gaji buta..pokok pangkalnya hati...kalau niat kita masa mula-mula dapat kerja,apa pun boleh,semua boleh,semua sanggup,jadi sekarang ni kena la kerja ikhlas...kebanyakkan penjawat awam tidak bersyukur dengan apa yang kerajaan dah bagi..lebih sedap lagi "TAK SEDAR DIRI"....cuba muhasabah diri sikit....penjawat awam la tonggak utama Kerajaan...kalau ramai yang ada hasad dengki sesama penjawat awam,apa akan jadi dengan kerajaan kita??.....jika ada penjawat awam yang tidak bertanggungjawab atau kerja sambil lewa, pihak atasan akan ambil tindakan....jadi,tidak payah la nak maki hamun atau marah marah sesama penjawat awam....sebelum kita maki hamun orang lain,kita tengok diri kita dulu betul ke tidak dalam memberi perkhidmatan kepada kerajaan....FIKIR2KAN LAH...

Penjawat Awam Yang Prihatin berkata...

SETUJU.....SETUJU....SETUJU.....SUDAH SEKIAN LAMA MENUNGGU,AKHIRNYA IA TIBA JUA......TERIMA KASIH DATO HJ OMAR OSMAN!! TERIMA KASIH CUEPACS!!....

Tanpa Nama berkata...

Pembantu tadbir N17 ada yang memiliki Diploma Pentadbiran Awam yang sememangnya sinonim dengan Pen.Pegawai Tadbir N27, so apa salahnya mereka diberi keutamaan kenaikan pangkat. Peluang tersebut membolehkan mereka memberi sumbangan kerja sekali gus pengalaman dan kelulusan adalah yang terbaik bila diaplikasikannya.

Montana berkata...

bawak naik teruih..lekaih2...jangan buang masa

Tanpa Nama berkata...

Pembantu tadbir ni jawatan gunasama.. so kira macam rewang la...mana2 boleh campak..

Tanpa Nama berkata...

PAP - Pegawai Khidmat Pejabat

Tanpa Nama berkata...

Salam 1 Malaysia....saya cadangan Presiden Cuepacs yang akan datang dilantik dari kalangan PT dari Gred N tak kira 22 & 26.Sikit sebanyak suara dari golongan ini akan didengr dengan lebih serius oleh Pihak Atasan sana.
Mcm situasi sekarang, Pak Presiden kita serius perjuangkan nasib gred J17 yang hampir pasti akan berlaku kenaikan pada gred berkenaan kerana apa????kerana beliau sendiri dari gred berkenaan,hanya kita yang dari glongan bawahan ini tahu akan masalah yang kita & kawan2 kita hadapi.
Harap akan ada insan yang beribawa dari golongan N yang berani ke hadapan.Kami akan sokong anda dari belakang.
Apa macam ada berani golongan N semua????Jangn kita hanya bergaduh & luahkan dekat ruangan ini sahaja.

Tanpa Nama berkata...

Apa2 saja la...janji gji naik...

Tanpa Nama berkata...

HELLO CEUPACS..BAGAIMANA DENGAN JAWATAN JURUTEKNIK SELAIN DARIPADA "J"...DENGAR CERITA GRED J17 AKAN DINAIKAN KE J29..BERKUATKUASA 1 JULAI 2013...GRED 17 YANG LAIN TAK BANTAH KE....sila rujuk http://www.theborneopost.com/2013/10/09/gred-naik-45000-juruteknik-nikmati-skim-gaji-baharu/

ft17teraniaya
*****************
Whi Saudara...saya pun geng FT juga...Apa nak buat Wakil kita ader ker dlm perbincangan GTP sebelum ini. Kalau ada wakilapa yg telah diusahakanya..tukar topik Maaf skim lain termasuk J.. Saya rasa semua skim sepatutnya dapat penambahbaikan. Maaf skli lagi ttp apa kelebihan skim J berbanding skim lain..Dahulu ya la sbb mereka melakukan semua kerja teknik dengan sendiri kecuali yang amat besar tanggungjawabnya..hari ini tukar mentol pun dilakukan oleh kontraktor dengan dipantau oleh J17. Skim lain pun boleh pantau. Bayangkan kalau orang kew tak buat kerja..konteaktor boleh buat gaji ker..dan gaji boleh masuk tepat ker..kerani tak buat kerja..semua boleh keluar kursus / naik pangkat??? kami FT17 tak psng atau baiki komp / printer...jab dapat beroperasi ker... semua skim ada fungsi dan kelebihan msingX2..Jadi berikan apa yg sepatutnya PA tersebut layak...bukan satu dibelai yg lain dianaktirikan...
FT17 kesal sungguh....

Tanpa Nama berkata...

Soalan?
Adakah selepas ini tiada projek kerajaan yang terbengkalai, tiada lagi jalan berlubang dan diturap dengan betul..semua lampu jalan dan trafik berfungsi, semua tandas awam boleh diguna,semua soket ada elektrik,telepon jabatan berfungsi. Kalau selepas kenaikan ini semuanya berubah maka mmg layak mereka J17 dinaik gred, tetepi sekiranya masalah atas masih berlarutan adakah POmar akan mohon maaf kerana penambaikan pada skim J17 tidak berjaya dan mereka kembali ke skim asal. Lagi satu adalah adakah mereka akan melakukan kerja mngikut skop kerja juruteknik seperti di swasta kerana di sana semuanya dilakukan oleh juruteknik ttp disini semuanya pihak ketiga yg lakukan.
Harap ada yang komen

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum..=) Sy nak bkongsi pendapat jgk la memandangkan isu neh menimbulkan rasa xpuas hati ramai pihak. Sy bkhidmat sbg PT (Perkeranian/Operasi) di sekolah..sy menguruskan kewangan..kalu nak ckp sal keja..mmg byk y amat....sy sdiri pun pnh tpaksa mgorbankan masa peribadi utk selesaikan urusan keja..nak ckp rajin rasa sy neh mcm org jgk la. Mcm komen2 y ada y ckp PT xwat keja tu sy tkilan jgk la coz sy rasa beban keja sgt2 byk. Tapi sy akui mmg ada pihak y tidak btjawab tidak menjalankan amanah y dipertanggungjawabkan kpd diorg neh.Bagi sy sume neh nilai peribadi penjawat awam tu sdiri.Apepun kenaikan gred, elaun atau gaji amat penting sebagai penanda aras kepada kerja keras penjawat awam. Sedih jgk bile org y xwat keje akan dpt sume tu same cam kte.tapi ape boleh buat..biarlah Allah y menilai sume perbuatan n amalan kte..moge kte ttp amanah menjalankan tjawab kte.

Tanpa Nama berkata...

Ini la golongan pendengki...nasib mereka la naik gred.....

JKR berkata...

Tanpa nama oktober 9 1:17
- aku bukan dengki tapi biarla rasional skit.... sama ker sijil ngan diploma? takde nak dengkinya.... lepas2 ni mana2 universiti tak perlu lagi buat diploma sbb sijil = diploma. Nanti sikit masa diploma = sijil.
Tanpa nama oktober 9 3:36..
J29 tak pandai wiring.... dah wiring ni standard 17 nak wat camner... 29 kejenya tlg 41 buat design ler.... masing2 ada kepakaran masing2... pasal tinggi diploma ler x buat wiring....

Kalau yg ada sijil poli sibuk nak beza dengan spm.... yg ada diploma pun nak beza dengan sijil...

Tanpa Nama berkata...

usahlah dengki dengan apa yang orang lain dapat. sesiapa yang terlibat dengan kesatuan pasti tau cerita sebenar. ianya bukan melibatkan pembantu tadbir sahaja. setahu saya semasa taklimat (diberkan presiden) dalam bulan september tempoh hari pembantu tadbir adalah golongan terakhir dibuat kajian. sedangkan perjawatan lain dikabarkan telah diluluskan hanya tunggu masa untuk dilaksanakan. kenaikan gred bukan menganaktirikan mereka-mereka yang ada diploma dan ijazah. ianya mengambarkan sesiapa yang akan memohon kerja pembantu tadbir dimasa akan datang mesti ada kelulusan berkenaan. sebagai contoh PAP hanya perlu kelulusan darjah 6 tapi kebanyakan mereka semuanya ada spm. lagipun dalam majlis tu (seperti rencana diatas) yang hadir adalah pembantu tadbir takkan presiden nak cerita lain pulak. lari tajuk kang. oleh itu rajin-rajinlah libatkan diri dengan kesatuan agar kesatuan kita teguh barulah orang pandang. contoh kesatuan guru dengan ahli paling ramai antara kesatuan jadi apa yang diorang minta mudah diterima. yang penting jangan dengki dengan orang, buat baik insyallah rezeki kita akan sampai dalam pelbagai bentuk.

Tanpa Nama berkata...

aku bukan dengki tapi biarla rasional skit.... sama ker sijil ngan diploma? takde nak dengkinya.... lepas2 ni mana2 universiti tak perlu lagi buat diploma sbb sijil = diploma. Nanti sikit masa diploma = sijil.
Tanpa nama oktober 9 3:36..
J29 tak pandai wiring.... dah wiring ni standard 17 nak wat camner... 29 kejenya tlg 41 buat design ler.... masing2 ada kepakaran masing2... pasal tinggi diploma ler x buat wiring....

Kalau yg ada sijil poli sibuk nak beza dengan spm.... yg ada diploma pun nak beza dengan sijil...
********************
kawan... kamu di alam mana..sapa ckp kalau kelulusan Diploma buat kerja design... kamu tu adalah level buat kerja wiring dan dibantu oleh pemegang sijil...bukan duduk goyang kaki buat design...sbb orang macam kamulah semuanya runtuh kat Terengganu.. buat jalan lepas tu turap 10 kali...napa orang yg bukan layak buat kerja design buat kerja tu... bawa diri ke swasta dan tengok kamu buat design ker atau repair mesin/wiring .... ingat tinggi sangat ker DIp kamu tu...mmg klasifikasi peg bodoh dan cuai spt yg sibut oleh SPRM...

Tanpa Nama berkata...

hhhhh

Tanpa Nama berkata...

Nama jawatan PT tukar pun takda guna. Orang tetap panggil KERANI. Saya pernah ikut satu kursus penceramah dia kata makna KERANI tu KERAH INI. So buat macam2 kerja..

Contoh tukar nama PAR (Pembantu Am Rendah) ke Pembantu Am PEjabat (PAP) beberapa tahun lepas ada beza??? Sama saja dari segi gaji,elaun atau skop kerja...

Kesimpulan : Terpulang nak bagi upgrade ka apa ka yang penting kebajikan Anggota Pelaksana diambil kira tanpa mengira perjawatan. Tak kisahlah anda dalam kumpulan Profesinal atau Pelaksana masing-masing ada yang bermasalah dah namanya MANUSIA!!!! Kita takkan dapat memuaskan hati semua orang...Tq

Tanpa Nama berkata...

Tak kisahla nk tukar gred ke nm jwtn ke apa ke.. yg penting aku buat kerja aku... bersyukur seadanya..

Tanpa Nama berkata...

patutnya setelkan cola,itp dulu lepas tu baru la mintak benda lain plak...kos sara hidup makin lama makin naik tp gaji mcm tu jgk. akai ada ka???

Tanpa Nama berkata...

Sbgai PT...sy btl2 sedih...bnyk sgt komen yg x mmbina..seakn2 PT ni x wat krja...bbnn tugas kmi bkn trltK pd 1 tugas shj...trlalu mluas..kdg2 tgsn tu mlbihi tgsn PT pn kami wat..x plk mnmpelak gred lain...please respect others..kump plaksana tadbir urus..selamn lihat dulu bbnan tugas mreka..jgn krn kami PT...pngil kami kerani pn siap snyum sinis..x tau pn kmi jgk ada klulusn tp ttp positif krn inila tugasan yg d prtnggungjwbkn.....apa jgk gred kt..pling utama adalah rasa tnggungjwb itu...coz stiap bln kt trima gaji ats krja yg kt lakukn...peace no war

Tanpa Nama berkata...

Sapa kata PT bodog piang, tu mesti gred Professional yang bodoh piang, duduk habiskan kertas sekolah wat assignment, ink sekolah habis kena kerjakan.. internet skolah slow bising, rupanya nak berfacebook n youtube... gaji nak tinggi je lebih tapi kasi budak kelas wat latihan di kelas kemudian duduk borak2 dalam bilik guru smpi masa masuk kelas amik balik latihan tuh.. terkinja2 kejar nama, degree utk gaji sendiri sedangkan anak murid dibiarkan terkial2 jadi bangang.. makin pandai guru2 tapi murid2 makin bodoh... buta ka? kebanyakan guru kejar duit poket sendiri ja skrg.. anak murid terabai.. gaji besar kedekut duit bayar yuran kelab .. tapi time ada majlis nak makan sedap2 macam bayar duit kelab 3 kali ganda setahun... bodo piang nya guru guru

Tanpa Nama berkata...

cuba lah Ceupacs bergabung dgn kementerian buat lawatan mengejut 1 negeri 10 - 20 jabatan buat kaji selidik betul ka setiap jawatan yang disandang pekerja goment nie betul2 boleh buat kerja nya dari segi pentadbiran, perguruan mahupun teknikal dan lain2.. da pusing 12 negeri baru buat penilaian mana yang bagus di beri kelebihan dan mana yang tidak..

Tanpa Nama berkata...

Klu yg gred lain dr N17, jgn busuk hati lak ye! rezeki allah yg tentukan cuepace hnya jlnkn tugas - 6t cuepace akn perjuangkn golongan kita gred bwh ni! Yg gred bwh pd N17 komen kuat diatas tu ( ruangan ini) dh nmpak sgt hati awk tu busuk,dengki dn bodohnya tahap, sedarlah kite ni keja PRA je t drjah 6, nk sma gji n17 . Gila - awak ni. .. 6t klu N17 Dh naik gaji n gred, baru la cuepace mohon untk gred kuli mcm kite ni FAHAM!!!!!! Npak sangat lah awak ni BODOH...buat malu saya je! !! Cheeehhh. ..

Tanpa Nama berkata...

belajar tak mau..nak pangkat jer..bodoh

FT(Kuli Komputer) berkata...

Apacer Juruteknik (Komputer) FT.. Kalau semua yang memegang jawatan juruteknik dinaik pangkat maka Ft tu jawatan apa... Kurang akal atau kurang ilmu yang bagi kenaikan ini. Kalau macam tu saya cadangkan tukarjer Nama jawatan Juruteknik (Komputer) kepada Kuli Komputer..Jadi kami pun takakan minta kenaikan lah bodoh...Lepas ini kami hanya akan baiki Tetikus seperti yg telah disebut oleh wakil JPA.. Yg lain Pen Peg dan Peg yg akan buat ...kikikikikiki
Kalian sahabat FT lain setuju tak...

Tanpa Nama berkata...

Saya bersetuju...xdnafikn kalu dunit perkhidmtn.. daripada anda mnjadi lantikan baru sehingga lah anda pencen smuanya atas bahu pt...sepatutnya anda berterima kasih n bkn mncaci...dan sy tabik dgn pt yg jaga hal ehwal kami staff nurse...mereka ibarat seorang ibu kpd kami,, jika sikit kami terlambat utk mmberikan dkumen dperlukan mreka akn call bnyk kali...utk mmastikan hak kami dselaras dgn baik..xsemuanya sperti yg dnyatakn anda sklian..

mohamad kamal bin ahmad berkata...

terbaik,naikkan n17 kepada 22,pastu pembantu am pejabat naik n17,terbaik dan tertarik

mohamad kamal bin ahmad berkata...

sangat terbaik klu diganti pembantu tadbir kepada pegawai tadbir,n17 kepada n41,pastu pembantu am pejabat kepada pegawai am pejabat gred n36,jusa dan turus jadi gred n1,baru depa masuk akal,terbaik dan tertarik dari ladang,

Tanpa Nama berkata...

Saya daripada jawatan Pegawai Penjara KX11 kemudian dapat Pemandu Kenderaan R3 kemudian kini berjawatan Pembantu Tadbir N17...bermula dari bawah...kalau nak ikut apa ada pada nama contohnya saya masa 2003 dulu dapat jwtn PEGAWAI PENJARA GRED KX11 jer...ini bila Pembantu Tadbir nak tukar nama PEGAWAI KHIDMAT TADBIR semua dah melenting...jangan macam tu kawan kawan semua...kita ni jangan pandang pada sesetengah PT jer yang buat taik malas dan bengong tak nak buat keja..tapi kita kena pandang pada PT yang lain juga...tak semua tak bagus...jadi jika PT dapat PKT jangan mudah melatah..yang malas tu kasik out jer...saya cakap sebab saya PT juga yang tak pernah bagi tugas saya pada org untuk buat kerana dulu masa nak minta keja kutip besi buruk untuk beli borang SPA8 dan beli baju dan kasut untuk bg interview ..so saya bersyukur dgn apa yang saya ada hari ini.

Tanpa Nama berkata...

SURUH ANAK KO BELAJAR RAJIN2 SUPAYO TAK JADI MACAM KO YG KELULUSAN RONDAH, GAJI KOCIK, ELAUN KOCIK DAN JAWATAN RONDAH!!!

UNTUK KO, BELAJO LA CARIK DUIT LEBIH DAN JANGAN TAU MELALAK KAT SINI DENGAN MENGUTUK ORANG YANG GAJI? ELAUN BOSAR!!! BELAJOR NIAGO, BUKAK TEMPAT CUCI KERETO, MALAM BUKAN KODAI MAKAN, GI BUAT TUISYEN, YG DUDUK KG BELAJO LA BERCUCUK TANAM, YG POMPUAN BELAJOR JUAL KEK< JUAL TUDUNG ONLINE DAN BANYAK LAGI. SETAKAT MELALAK KAT BLOG CUEPACS TAK ADO PEKDAHNYA WALO PUN SEDIKIT!!!

Tanpa Nama berkata...

Gantijela smua pak omar!!yg sebelum ni pn pasti lg!ckp tk supe bikin.bln sept dlm akhbar ckp 3 jawatan nk di naik taraf.tiba bulan okt ckp 1 jawatan pulak,juruteknik sje.ni ckp yg mn betul ni!slesaikn la satu2...

Tanpa Nama berkata...

Aku kerja dgn kerajaan sbg TUKANG KEBUN R4....syukur la aku da kerja 30 tahun gagji ku pun bersih RM2800..ok la dpt juga ku sara 5 anak dan sorang isteri suri rumah....alhamdullila syukur dgn kerja yg ada...aku tinggal kat tanah isteri selyas 200 ekar NT ..ok la yg penting kita sebagai manusia bersyukur pada maha esa sbb dikurniakan anggota tubuh yg baik yg holeh mencari rezeki secara halal...bagiku sentiasa didik anak agar rajin berusaha dan jgn mengharapkn kerajaan 100%..belajar bersungguh sungguh sebagai ticket persaingan ilmu pelajaran semasa hidup di dunia...apa apa pun SOKONG LA KERAJAAN BARISAN NASIONAL TONGGAK PEMBANGUNAN NEGARA..

Tanpa Nama berkata...

Aku pun pekerja kerajaan jugak. Yang lain aku tak fikir sangat. Yang aku selalu fikir kerajaan perlu permudahkan urusan permohonan pertukaran kakitangan. Ada kakitangan awam termasuklah diri aku sendiri sudah membeli rumah. Sudah lebih 15 tahun merantau. Kena tolak beli rumah dan bayar sewa rumah, dah sikit rm baki gaji bulanan. Oleh itu pak omar patut angkat perkara ni ke atas. Pegawai berkhidmat lebih 15 tahun patut diberi peluang berkhidmat di tempat sendiri atau berdekatan dng rumah yang dibeli.

Tanpa Nama berkata...

setiap kali kenaikan saya melihat mangsa ialah gred N 17 yang sudah sekian lama. tiada apa-apa perubahan. Jangan samakan N17 yang tidak tahu apa-apa dengan yang sudah lama berkhidmat. bahkan kenaikan N11 ke N17 melangkau pula gaji N17 yang lama. Bahkan kenaikan gaji N17 yang terpaksa bersusah payah untuk mencari pekeliling dan buat kerja!. nak berpersatuan pun tak sempat terpaksa buat pentadbiran...

Tanpa Nama berkata...

Perubahan skim pada Pembantu tadbir secara langsung anjakan gaji akan berlaku. Kesian tengok pembantu Tadbir yang dah lama. Persatuan memang tak kuat.

leo wahed berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

Syukur.. Terima kasih Cuepacs. Saya amat setuju. Kerja keras PT selama ini akhirnya mendapat pembelaan. Rezeki halal membawa keberkatan.

Tanpa Nama berkata...

marilah semua PT N17 berdoa supaya Allah swt memperkenankan kenaikan pangkat kita. Amin...

Tanpa Nama berkata...

Kalau PT di tukar nama ke PKT..PAP pun kena lah tukar nama kepada Pembantu Pegawai Khidmat Tadbir..baru adil..Nama PAP tu janggal sangat bunyi nya. Biasanya kalau kat satu2 jabatan, PAP ni yang leagi banyak buat kerja berbanding PT..kalau tak percaya, cuba buat sport check kat mana2 pun..

Tanpa Nama berkata...

Alhamdullilah dan tahniah kepada mereka yang layak. Namun begitu mohon pencerahan JPA/SPA dan CUEPACS berkenaan dengan surat edaran tahun 2005JPA(S)256/6 Klt.12 (66)bertarikh 12 Oktober 2005- KEUTAMAAN PELANTIKAN PEGAWAI KUMPULAN SOKONGAN YANG MEMPUNYAI IJAZAH KE JAWATAN YANG LEBIH TINGGI DALAM PERKHIDMATAN AWAM.

Dalam kes ini, telah berkhidmat 13 tahun dalam perkhidmatan awm dimana 4 tahun dalam jawatan PAR dan 9 tahun dalam PT N17. Tahun 2009 telah tamat pengajian peringkat Sarjana Muda Dengan Kepujian IPTA. Sehingga sekarang masih menunggu dan terima tawaran pelantikan ke gred lantikan yang lebih tinggi aitu Gred 41.

Setelah buah semakkan dalam status permohonan dan hubungi SPA dimaklumkan status TIDAK MEMENUHI SYARAT SEMASA YANG DITETAPKAN OLEH SURUHAJAYA kerana CGPA below 3.00. Maka jadilah mangsa keadaan kerana pegawai yang sedang berkhidmat yang bermotivasi tinggi untuk meninggkatkan kerjaya dan trasnformasi perkhidmatan awam kepada keadaan ini gara2 CGPA 3.00. Mohon CUEPACS dan SPA jawab soalan ini. Kami belajar separuh masa bukan sepenuh masa yang boleh rekod pointer CGPA 3.00 ke atas kerana setakat assigment copy dan paste.


Yang untung sekarang pegawai lantikan terdahulu kerana CGPA bawah 3.00 lepas dan skrang gred lebih tinggi ..

Tambahan lagi skrang di mana Kementerian ada jawatan PSH yang mengambil pekerja Degree dan Diploma.. So pekerja kumpulan pelaksana kurang bebanan kerja dan rugi masa kerana kerja yang PSH pun kumpulan pelaksana boleh lakukan.. Mohon kurangkan penjimatan awam bayar gaji dan multitasking PT N17 tanpa mengambil PSH Gred N27 dan PSH N41. Rugi duit pembayar cukai dan rakyat aje

Sekadar pendapat dan pandangan

Tanpa Nama berkata...

saya bertugas sebagai PRA R01, di opis saya kerja mcm biasa tetapi saya banyak buat kerja pegawai G17, membuat permit surat menyurat dan sebagainya.kerani N22 buat kerja teknikal, memalukan kan saja seorg jawatan perpangkat G17 tak tau buat kerja,
semua yg berpangkat kejar segala yg ada tak kira lah kenaikan gaji ke apa ke, tapi sebagai kerja PRA 01 kerja mcm rojak, di pelekeh kan, maki hamun.
tiada PRA R01/04/06 kerja semua tak jalan, sebenarnya pekerja rendah awam ni la yg kebanyaknya menaikkan nama jabatan or malaysia.
semua keindahan negara di laksanakan oleh pekerja bawahan.
pegawai tahu arah...... saja.

Tanpa Nama berkata...

Tuan cuepacs,
mohon buat semakan elaun tuntutan perjalanan yang mana masih rendah iaitu serendah 45sen perkilometer.
Ia begitu menekan kakitangan bawahan yang bekerja menggunakan kenderaan sendiri. Sekarang harga minyak dah dinaikan lagi.
Kebanyakkan kakitangan terpaksa menipu dengan membuat tuntutan teksi yang mana menguntungkan lebih baik dari tuntutan 45sen perkilometer.

Tanpa Nama berkata...

Tuan Presinden Cuepacs,

Mohon dikaji perjawatan ketua kerani N22 agar di upgred menjadi N26.
Ini kerana kenaikan N22 ini terlalu lama disebabkan jawatan N26 terlalu sedikit.

Cadangan saya:
1. Jawatan N22 tidak disebutkan Ketua Kerani. Diturunkan kepada Pembantu Tadbir Kanan (Jawatan Baru) bagi pembantu Tadbir yang genap berkhidmat 10tahun.

2. Ketua Pembantu Tadbir atau CC di naikkan kepada N26 dan diselaraskan kepada semua cc N22 Hakiki diseluruh negara.

Dengan ini proses kenaikan pangkat bagi kakitangan pembantu tadbir tidak tersekat di jawatan N22 sahaja.

Tanpa Nama berkata...

Tuan Cuepacs,

Sila buat kajian agar semua Jawatan bawah N16 contohnya pemandu, pembantu am pejabat, pekerja rendah awam agar dapat disatukan didalam 1 skim perkhidmatan.

Kajian ini penting bagi sesuatu jawatan, ini kerana umur bersara telah dinaikkan kepada 60tahun.
Sekiranya pemantu kenderaan jabatan yang ada berumur 50tahun dipaksa membawa kenderaan jabatan bagi jarak kilometer yang jauh dan lama akan mengundang kecelakan jalan raya.

Sekiranya jawatan ini feksibel, mana mana kakitangan yang lebih muda yang berada didalam skim ini, kecelakaan ini dapat dikurangkan dan dielak.

Bagi Pemandu tadi yang berumur 50tahun boleh ditempatkan didalam pejabat untuk membuat kerja-kerja pejabat kerana jawatan mereka ini dibawah 1 skim dan fleksibel.

Tanpa Nama berkata...

Klau dah taraf CC atau sarjan dlm polis atau askar mesti lah pandai deraf surat. ini dah dapat 3 calit pun deraf surat pentadbiran pun xtahu..surat yg simple pun bagi kat PT buat. klau surat detail tak kan PT nak buat, wahai sarjan! Gaji nak naik dan sama taraf dgn 27, tapi buat surat tuuihhh, PT jugak buat..Sarjan asyik ambik EL time surat nak siapkan, atau hilang gi buat bisnes lain. Ingat, gaji tu bagi anak bini makan. Anak mkan sumber yg tak sah, nanti jadi lembap belajar.

Tanpa Nama berkata...

Setuju

Tanpa Nama berkata...

1. apa ada pada nama tp tahap kerja masih sama.
2. Kalau tukar nama senarai tugas pun kena dijelaskan. Kalau sama aje no point le.
3.PPT 27/32/36 ... kanaikan pangkat dah le lembap tidak seperti guru tp senarai tugas entah apa2 je tugas tugas pentadbiran diserahkan pd PPT. Jadi cacamarba EO2 ni. Klau W27 tak buat pun tugas2 perkhidmatan tp N27 buat perkhidmatan buat pulak kewangan, sadis betul. JPA GAGAL BUAT PENGKHUSUSAN UTK SKIM PPT.
tERIMA KASIH

Tanpa Nama berkata...

Harap Cuepacs dan JPA kaji dengan elaun perumahan (ITP). Sebab perkara ini telah berkali-kali didengar untuk dinaikkan,tetapi sampai sekarang apa sudaj jadi?????????... Habuk pun tarak..memang betul apa yang dikomen sebelum ini..adakah sewa rumah berharga RM180.00?? semuanya mencecah RM400.00 keatas. fikir-fikirlah masaalah penjawat awam. Jangan fikir diri sendiri untuk mendapatkan kemegahan dan sanjungan. NAIKAN ITP ......SELARASKAN DENGAN POLIS DAN TENTERA. JANGAN ANAK TIRIKAN WARGA KKM DAN GURU2

shawn berkata...

SEMUA PEMBANTU TADBIR DAN PEMBANTU TADBIR KEWANGAN. DENGAR SINI BAIK2! SIAPA YANG BELUM JADI AHLI PERSATUAN PEMBANTU TADBIR, SILA DAFTAR MENJADI AHLI. JANGAN TAHU NAK BUAT BISING JE. MULAI HARI NI, KITA JANGAN HARAPKAN CEUPACS BELA NASIB KITA. BUANG MASA DAN SIA-SIA. OMAR OSMAN JUGA ADALAH ORANG POLITIK YANG PRO KERAJAAN. SEBAB ITU, 10 YANG DIA CAKAP, 1 JE YANG KERAJAAN TERIMA. TAPI KERAJAAN JUGA AMAT PERLUKAN ORANG YANG BENGAP DAN TAHU BERCAKAP MACAM OMAR OSMAN SEBAB KERAJAAN TAKUT JAWATAN PRESIDEN CEUPACS AKAN DIJAWAT OLEH ORANG YANG PRO-PEMBANGKANG. SEKIRANYA INI BERLAKU, KERAJAAN AKAN MENGHADAPI MASALAH YANG SANGAT BESAR. PEMBANTU TADBIR DAN PEMBANTU TADBIR KEWANGAN ADALAH JAWATAN ANTARA YANG TERBANYAK DIJAWAT OLEH PENJAWAT AWAM SELAIN POLIS DAN TENTERA. MALANGNYA KESATUAN UNTUK JAWATAN INI TIDAK SEKUAT LAIN-LAIN KESATUAN KERANA KEAHLIANNYA KECIL. SEBAB ITULAH OMAR OSMAN DAN PIHAK KERAJAAN TIDAK LANGSUNG MEMANDANG KITA. OLEH ITU, KITA PERLU BERSATU BERGERAK SENDIRI DALAM SATU KUMPULAN DENGAN JUMLAH KEAHLIAN YANG TERBESAR. DENGAN ITU, KITA AKAN PENUHI STADIUM BUKIT JALIL DAN PADA HARI ISNIN DAN BERIKUTNYA KITA SAMA-SAMA AKAN MENGHABISKAN CUTI TAHUNAN, CUTI SAKIT KERAJAAN, CUTI SAKIT SWASTA MAHU PUN CUTI TANPA GAJI SELAMA BEBERAPA HARI UNTUK MENUNJUKKAN KEPADA SELURUH DUNIA BAHAWA KERAJAN MALAYSIA AKAN LUMPUH TANPA KITA. ADA BERANI?

Tanpa Nama berkata...

Mustahil kursus kew atau kursus ptdbiran p.mkmal pergi..takkan ketua jbatan boleh lepas...

Tanpa Nama berkata...

dah masuk kerja n naik pangkat pun pakai kabel sbesar tiang jambatan buat kerja pun xreti la..harapkan kroni jer msk kerja..buat kerja hampeh..
jangan pandang sume pembantu tadbir xpandai wat keje..

Tanpa Nama berkata...

PEMBANTU PENGURUSAN MURID PRASEKOLAH N17... BECAKAP... KALAU NAK TAHU BEBAN KERJA SAPA YANG TERUK..NI HA...JADUAL KERJA PPM PRASEKOLAH....
1. MENCUCI TANDAS
2. MENYAPU & MENGEMOP LANTAI
3. MEMASAK MAKANAN & BASUH PINGGAN
4. CUCI TINGKAP
5. MENYAPU LONGKANG
6. MENANAM BUNGA & MENCABUT RUMPUT
7. MEMBUANG SAMPAH
8. MEMBUAT KERJA PENTADBIRAN KELAS
9. MEMBUAT ALAT BANTUAN MENGAJAR GURU
10. MEMBANTU GURU SEMASA MENGAJAR
11. MENAIP SURAT & MINIT MESYUARAT
12. MEMBUAT PESANAN MAKANAN
13. TURUN PUKUL 6.30 PAGI PULANG PUKUL 5.00PETANG..

KALAU NAK TAHU.. TUGAS PPM PRASEKOLAH IALAH:

1. TUKANG SAPU
2. PENCUCI TANDAS
3. TUKANG MASAK
4. KERANI ( ADA PPM PRASEKOLAH YANG BUAT KERJA KERANI SEKOLAH ATAS ARAHAN GURU BESAR)

KALAU NAK TAHU.... KAMI PPM PRASEKOLAH LAH JAWATAN YANG PALING TERUK..SELALU DIHINA DAN DITINDAS PIHAK LAIN TANPA MENGIRA SUSAH SENANG DAN BEBAS TUGAS KAMI.... PADA PANDANG ORANG KAMI ADALAH GRED YANG TERENDAH DLM JAWATAN PENJAWAT AWAM...

OLEH ITU KAMI MERAYU... AGAR CUEPAC MEMPERJUANGKAN NASIB KAMI DENGAN MENGURUANGKAN BEBAN TUGAS KAMI....

hamba Allah berkata...

Bagi aku mengikut tempat..kerja..penambahan pembantu tadbir atas permintaan ketua jabatan bg mengisi kekosongan.kita kena berterima kasih juga pada pembantu tadbir n17 di suruhanjaya perkhidmatan awam malaysia..yg menguruskan pendaftaran pemohonan kita sblm dapat kerja gov,pastu diorg juga select kita dalam sistem kelayakan utk temuduga.diorg juga yg menguruskan surat2 temu duga kepada anda, dan pasti kan anda datang temuduga.xdpt hntr surat diorg akan call.diorg juga jawab call anda bertanya ttg kenapa xlepas temuduga, tapisan bagaimana isi borang, mcm2 lg..bila dah dipanggil temuduga di kauter daftar anda dtg utk daftar, diorg yg jaga kauter pendaftaran.dan check resume dan salinan sijil mengikut susunan,salinan xcukup diorg minta anda postat membantu anda supaya tidak bermasalah dlm temuduga dgn pengerusi temuduga..lepastu diorg akan check resume anda jika berjaya..dan masukkan data2 anda dlam sistem utk hantar surat pelantikan.diorg juga akan lipat surat pelantikan anda dan pos kepada anda.diorg uruskan perkhidmatan anda urusan pengesahan perkhidmatan..banyak kerja pembantu tadbir n17 di SPA malaysia kita perlu tima kasih,klu bukan diorg yg uruskan urusan kita dr pemulaan dan akhir..

Tanpa Nama berkata...

Hrmm... klu jawtan Tukang masak di naikan ke gred 17 senyap jer... (x ada Komen)klu gred 17 jurutera naik ke 22 senyap ker... (x ada komen)

Tanpa Nama berkata...

HAMBA ALLAH

SEBAGAI PEMBANTU TADBIR N17 DI SEKOLAH KURANG MURID MEMAMG BERAT TUGAS YANG DIPIKUL DARI SEGI PENTADBIRAN DAN KEWANGAN SEMUA DIBAHU KAMI INI. SILAP SIKIT PT YANG SALAH .SEPANJANG HAYAT LAH KESALAHAN ITU DIBANGKIT...... MEMAMG PERLU GRED N17 DINAIKKAN.... KALAU TUGAS SAYA HAMPIR SEMUA TUGAS SAYA BUAT ALHAMDULILLAH PAP SAYA OK . KALAU LUKIS PLAN SEKOLAH SEMUA SAYA BUAT......MEMANG PATUT N17 DINAIKKAN GRED....

Tanpa Nama berkata...

Macam mana pula dengan pekerja rendah awam r1...badan berkanun di bawah kementerian perindustrian dan asas tani...kerja sya buat cekrol , elaun perjalanan pekerja dan memegang wang utk pembelian dll...jawatan PRA R1...patut ke!

matagraphyku berkata...

hahaha.. kepada yg tak tau apa tentang kerani, dok diam2 dah la. x yah dok kutuk lebih2. pernah kah kami kisah kalau gaji tak naik. pernah ka kami kisah jawatan tak naik? ingat cuepacs bodohka ?? saja-saja keluar kenyataan utk di pandang bodoh oleh umum. bagi aku berkat kerja tu yg penting..Ni ada ka pulak, kerani tempat dia x buat kerja, habis kerani satu malaysia dia salahkan. kenapa lah bengap sangat. Nanti aku bagi tau pembantu makmal tempat kerja aku hilang memanjang,kerja letupkan barang saja, sakit hati la pulak.. ayoyoyo

mizy berkata...

salam semua. saya pekerja swasta. boleh saya tahu berapa GAJI BERSIH termasuk segala elaun untuk gred n1-n22? saja ingin tahu, ingin membuat perbandingan antara swasta dan gov. thanks..

Otto Otong berkata...

tah ke rugi je belajar tinggi-tinggi....pembantu pengurusan murid ni...n17 gak...tapi mana hala tujunye??PT bagi keje ke ppm gak..KERAJAAN PATUT KAJI DI AKAR UMBI BUKAN MAIN LETAK JE IKUT SUKA ATI...PPM YANG DAH LAMA BERKHIDMAT APA CITER??SEPATUTNYA MEREKA DISERAP MENJADI GURU PRASEKOLAH SEBAB MEREKA LEBIH FAHAM PASAL MURID UMUR 4-6 TAHUN BERBANDING GURU KPLI YANG KATANYA BERKUALITI SANGAT TAPI TAKDE HASIL...PPM BUAT KEJE MENGAJAR TAPI GURU PRA YANG NAIK NAMA...ADIL KER TU???

Otto Otong berkata...

JANGAN DIKAJI SATU JAWATAN SAHAJA TAPI KAJI HASIL JAWATAN TERSEBUT RELEVAN ATAU TIDAK HASILNYA...EN KERAJAAN...PEKERJA SEKARANG MENGEJAR KENAIKAN PANGKAT UNTUK HASIL YANG BERKESAN PADA PERKHIDMATAN MEREKA...KALAU SETAKAT NAMA JE NAIK TAPI TAK KEMANA...CUBA FIKIR APA JADI PADA KUALITI KERJA MEREKA??NAK BUAT SESUATU PERLAKSANAAN PERLU ADA KAJIAN MENYELURUH DAN KESAN PADA SEKELILINGNYA...

Otto Otong berkata...

CONTOH PPM N17 DISALAH TAFSIRKAN JAWATAN MEREKA SAMA DENGAN PT N17 SEBAB GRED PERKHIDMATAN MEREKA SAMA..SEBAB TU PT SELALU SURUH MEREKA BUAT MACAM-MACAM KERJA PT..

Otto Otong berkata...

GURU PRA KPLI VS PPM

PERBANDINGAN INI SANGAT KETARA...GURU KPLI MEMANG TIADA KUALITI MENGAJAR KANAK-KANAK KERANA MEREKA TIDAK FAHAM DAN RAPAT DENGAN SOSIOEMOSI KANAK-KANAK...DIBANDING DENGAN PPM WALAUPUN TIADA ASAS MENGAJAR TETAPI MEREKA BOLEH MENGAJAR DENGAN BAIK...KENAPA MEREKA MENGAJAR??MENGADA-NGADA ATAU TUNJUK PANDAI?? MEREKA DISURUH OLEH GURU PRA KPLI..DENGAN ALASAN KERJA MEREKA BERLAMBAK TAPI SEBENARNYA LESSON PLAN SEMINGGU TAK BUAT..BILA PPM TAK MENGAJAR MEREKA KATA PPM MALAS BUAT KERJA..RELEVAN TAK??PPM ADA TUGASNYA SENDIRI..MEMASAK,KEMAS KELAS, FILING PRA PUN MEREKA BUAT..SO APA PANDANGAN KERAJAAN TENTANG ISU INI??? MESTILAH DIPANDANG SEBELAH MATA...KERANA GURU ITU DISANJUNGI..DAN PPM ITU DIBELAKANGI...CUBA BUKA BACA DAN FAHAMI RASA PPM DI BLOG PEMBANTU PENGURUSAN MURID...KEMUDIAN JUMPA DAN TANYA MEREKA...ITUKAN SALAH SATU DARI KAEDAH PENILAIAN...

Otto Otong berkata...

APA ADA PADA NAMA KALAU TUGASNYA SAMA JE...TAK DE MAKNE NYEEEEE

Irdina zahra berkata...

Pt 17 mls nk taip bkn xreti..de exam jpa utk menaip

zul langkawi berkata...

Ada yang merasa dukacita kerana jawatan mereka tiada perubahan,ada yang gembira.Mengapa Skim perkhidmatan Juruteknik J17,J22,J26 mendapat keutamaan?

Diharapkan Datuk Azih Bin Muda terus perjuangkan "CUEPACS MINTA JAWATAN PEMBANTU TADBIR DIGANTI" .. mahu nama jawatan Pembantu Tadbir diganti kepada Pegawai Khidmat Tadbir .. tidak sewajarnya disebut sebagai Pembantu .. serta meningkatkan gred jawatan berkenaan yang pada masa ini berada pada gred antara 17 dan 26.

Didalam Pekeliling yang dikeluarkan oleh JPA,beberapa Skim Perkhidmatan telah DINAIKTARAF kelayakan Akademik contohnya Skim Perkhidmatan PEKERJA AWAM R1-R4 yang dulunya kelayakan masuk adalah Tamat Darjah 6 tetapi kini telah diubah kepada Gred H11 dan kelayakan masuknya adalah PMR.Kalau dulu gaji maksimum R4 adalah RM2007 tetapi kini gaji maksimum H11 adalah RM2619.APABILA SESUATU SKIM PERKHIDMATAN ITU DINAIK TARAF KELAYAKAN AKADEMIKNYA BERMAKNA AKAN MENINGKAT JUGALAH GAJI MAKSIMUM PERJAWATAN TERSEBUT.

Bagi YANG BELUM LAGI menjadi AHLI KESATUAN,BERUSAHALAH untuk mengisi borang menjadi AHLI KESATUAN.JANGANLAH HANYA MAHU MENJADI PENUMPANG SAHAJA,BERUSAHALAH UNTUK TURUT MENJADI PENYUMBANG.CARILAH MAKLUMAT KESATUAN SEKERJA DITEMPAT ANDA BERTUGAS atau hubungi pejabat CUEPACS 03-9285 3110 untuk mendapatkan maklumat lanjut. Kerajaan HANYA mengiktiraf KESATUAN-KESATUAN SEKERJA didalam MEMPERJUANGKAN sesuatu perkara dan KERAJAAN tidak MENGIKTIRAF ORANG PERSEORANGAN didalam memperjuangkan sesuatu perkara. Wujudnya CUEPACS adalah hasil dari pemuafakatan 140 Kesatuan Sekerja Penjawat Awam dinegara ini. SETELAH BERUSAHA KITA SEBAGAI ORANG ISLAM WAJIB BERDOA,MEMOHON DAN BERSERAH KEPADA ALLAH.










anwar mohamad berkata...

CUEPACS.. saya menjadi ahli AUEGCAS selama lebih 24 tahun. sebenarya tiada peningkatan Gred bagi pembantu tadbir/kerani , cuma pertukaran Gred je.. C3, N9.. N17 itu je..
dulu gaji permulaan 1992 - gaji permulaan kami 470.00
tahun 2016 setelah 24 tahun - gaji permulaan kami baru 927.03
realitinya kami telah jauh tertinggal dengan pemegang SPM lain

Jadi kemana hala tuju Pembantu Tadbir.... jika setakat menukar nama.. tak payah la... carilah cara untuk menaiktarafkan Tulang Belakang Perkhidmatan Awam ini.. sudah puas kami
menaip Kew 8 bagi peningktan berbagai Gred jawatan, sudah puas kami berungkus lumus mengira tunggakan gaji bagi peningkatan gred jawatan lain..tpi kami masih di takuk lama

pada waktu ini ramai remaja terdiri dari lepasan ijazah atau sekurangnya ada Sijil STPM/diploma yang ada SPM sudah biasa.. hampir semua orang ada. Zaman dahulu kandas SRP tak boleh naik tkt 4 sekarang dah sistem terbuka.jangan cakap mereka bodoh dengan segulung ijazah atau diploma cuma kurang pengalaman.. dengan pemegang diploma yang ramai-ramai
tak ada kerja tu.. lebih baik upgradedkan jawatan ini.. kepada lepasan stpm/diploma dgn laluan kerjaya sehingga gred 36/38/40.. saya rasa tak ada masalah kerana utk N27 boleh upgraded kepada gred 41 dengan membuka ruang kerja kepada lepasan sizwazah yang menggangur

bukan nak marah juruteknik.. Gred 17 ke Gred 29.. mereka kebanyakkannya sama cuma mereka masuk sekolah vokasional dan ambil SPVM yang sama taraf dengan SPM cuma jawatan itu kini telah di upgredkan

PAP dan PRA juga dah tidak menggunakan sijil darjah 6 lagi.. untuk pengetahuan.. PRA sambilan yang diluluskan pada tahun 2015 telah diupgraded dengan sijil SPM dengan gaji RM 54 sehari.

buat perkhidmatan lain, jangan kata kami malas atau tak buat kerja,
selagi anda masih boleh menerima gaji dan mendapat pergerakan gaji,
selagi anda masih boleh buat pinjaman perumahan, pendidikan dsb
selagi anda masih boleh menyelesaikan urusan di mana-mana kaunter awam
selagi anda masih boleh berkhidmat sampai anda pencen
selagi itulah kami bekerja.. menguruskan segala perkhidmatan anda, keperluan anda

bayangkanlah.... kalau kami tak buat kerja..semua perkara tak akan bergerak
jangan rosakkan nama perkhidmatan kami dengan seorang dua yang tak amanah dengan kerja
jawatan lain pun ade yag tak buat kerja...

namun walauapapun.. semoga kita semua bahagia dengan kerjaya masing masing
semua jawatan perlu saling membantu .. demi perkhidmatan awam yang terbaik

Sayang Bonda berkata...

Ko memang x p4nah tau jaw ppm ni kan. Nmpak sgt la ko ni mmang jeniskepala bana. Ce ko amek keje ppm ni mang sebulan dua. Baru ko tau tutup mulut yg ckp x pakai akai tu. Puiii