SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PENJAWAT AWAM TIANG SERI NEGARA

11 Oktober 2013

BAJET 2014: CUEPACS MINTA BONUS, KENAIKAN BEBERAPA ELAUN TETAP


Bernama
10/10/2013


KUALA LUMPUR, 10 Okt (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) meminta kerajaan memperuntuk pemberian bonus dua bulan dan menaikkan beberapa elaun tetap termasuk perumahan dan sara hidup kepada 1.4 juta penjawat awam dalam Bajet 2014.
Presidennya Datuk Omar Osman berkata kerajaan perlu memberi bonus dan kenaikan elaun itu berikutan peningkatan kos sara hidup terutamanya setelah subsidi petrol dikurangkan baru-baru ini.

Menurutnya Cuepacs amat berharap imbuhan tetap perumahan dinaikkan mengikut gred setelah 15 tahun berada pada paras sama selain mengambil kira ketidakmampuan golongan rendah dan sederhana memiliki rumah berikutan harga semakin meningkat kini.

Cuepacs turut memohon elaun sara hidup (Cola) antara kawasan bandar dan luar bandar diselaraskan kepada RM300 kerana kos sara hidup di semua kawasan tidak banyak berbeza.

Kongres itu juga mahukan kerajaan menurunkan kadar faedah pinjaman perumahan untuk penjawat awam daripada 4 peratus kepada 1 peratus berikutan kenaikan harga rumah.

Sementara itu, Omar berkata Cuepacs menyambut baik kenyataan Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan mengenai pelepasan cukai untuk golongan berpendapatan sederhana yang dijangka diumum dalam bajet kali ini.

Bagaimanapun, Omar berharap kerajaan dapat memberikan lebih banyak mekanisme subsidi kepada golongan itu kerana mereka tidak layak menerima bantuan lain seperti Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) yang dinikmati golongan berpendapatan rendah.

"Sudah tentu ini berita gembira buat kita jika ia diumumkan. Namun, kita berharap lebih banyak bantuan atau subsidi lain diumum untuk penjawat awam," katanya.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dijadual membentangkan Bajet 2014 pada 25 Okt ini.

-- BERNAMA

196 ulasan:

9844 berkata...

Yahoo first

Tanpa Nama berkata...

Yahoo first, BONGGOOOOK KAU,

Tanpa Nama berkata...

Org dah first..yg kau bengang apasal..biarla dia first hahahaha

Tanpa Nama berkata...

Bahlul... kalao dah nama melayu... peranagai hasad dengki tu xhilang juga

Tanpa Nama berkata...

Agak2lah nak minta bonus 2 bulan tu. Lebih adil kalau PM bagi Bantuan sama rata.RM1500 ke..Haa..baru adil untuk semua penjawat awam. Gaji Pegawai yang dah beribu2 tu..banyaknya kalu 2 bulan.Ini tak adil..tak adil.

Tanpa Nama berkata...

PM bagi bantuan RM500.00 pun tak apa.Bersyukurlah tapi..elaun perumahan mesti naik..

Tanpa Nama berkata...

xsetuju bonus.elaun naik sy setuju

Tanpa Nama berkata...

JANGAN HARAP LA BONUS...tiap2 tahun mintak benda yg sama

Tanpa Nama berkata...

jgnlah bermimpi!! cnfrm x dpt!!!

Tanpa Nama berkata...

Harap PM dan Kerajaan pertimbangkan penurunan cukai pendapatan golongan pertengahan dan "interest" pinjaman perumahan ...

Tanpa Nama berkata...

60 detik = 1 saat
60 saat = 1 minit
60 minit = 1 jam
24 jam = 1 hari
7 hari = 1 minggu
28 hari = 1 bulan
4 minggu = 1 bulan
12 bulan = 1 tahun

336 hari = 12 bln x 28 hari = 1 thun
365 hari = 13 bulan (1 thn 1 bln)

"MASIHKAH MAJIKAN KITA INGIN MEMBAYAR GAJI KITA YANG 1 BLN BERKURANGAN????"

Tanpa Nama berkata...

Tiap2 tahun minta bonus..tahun dpn minta la kakitangan y kurang mampu tu n nak bsara diberikan diskaun pg haji.

Tanpa Nama berkata...

Kenapalah pak presiden ne pergi mintak selaras cola bandar & luar bandar.Klu mcm tu smua nak tukar balik kg. lar.
Tiada keistimewaan lagi berkhidmat dibandar,dekat sini kuar sahaja nak pergi kerja semua tol,nak naik motor rumah jauh dari tempat kerja di bandar akibat sewa & harga rumah terlalu mahal.
Nak berulang-alik naik motor fikirkan pulak keselamatan isteri & anak kerana perjalanan ke tempat kerja hampir mencecah 55 km sehala.
Paking kena bayar semua....
Alahai Pak Presiden kenapa lah tak nampak kos sara hidup kami di bandar ne.Sedangkan Pak Presiden pun bertugas di bandar .

Tanpa Nama berkata...

Rasa pelik sebab pihak cuepacs masih meminta2 bonus dan juga mengharap 2 bulan bonus dari kerajaan...Seperti tahun2 dulu yg pernah kita semua lalui,jika dah mulanya pemberian rm 500 pasti penutupnya rm 500 ..Itu adalah mutamadtttt,jadi tak perlu lah penjawap awam berharap dan planing macam2.Nanti takut kecewa dah pasti ,kesedihan lagi ada.Jadi di sarankan banyak2lah menyimpan untuk anak2 bakal memasuki alam persekolahan dan juga persedian utk mcm2 yg bakal kita tempuhi atas kenaikan yg akan diumumkan tak lama lagi...kenaikan elaun pun jgn mengharap,cuma ada sikit tu adalah itu pun sekadar atas kemampuan kerajaanlah...bersyukur sebab negara kita masih lagi kukuh berbanding negara2 lain..dan diharap agar pihak cuepacs jgnlah beri harapan besar sgt nanti ramai pula org menyampah atas cakap2 kosong...

Tanpa Nama berkata...

itu sajalah modal cuepacs. bonus, naik gaji, bonus naik gaji.

modal insan, pembangunan kerjaya, laluan khas untuk penjawat awam yang menyambung pengajian taknak pula dititikberatkannya.

berfikiran jumud la cuepacs ni!

Tanpa Nama berkata...

Menurut Sumber terkini: SPA SEMAKIN BERCELARU DAN HARU-BIRU.. Penjawat awam yg mendaftar di SPA akan 90% akan gagal utk menjawat yg di pohon, ini kerana dasar-dasar SPA yg bercelaru serta penyebab kepada penjawat awam gagal menjawat jawatan yg di pohon, SPA telah mengalurkan serta mensyaratkan di mana jawatan yg di pohon hendaklah bersesuaian dgn kerja yg di pohon cth bidang matematik, sains, pemohon hanya layak di temuduga sbg pegawai sains, tidak layak di temuduga sbg pegawai tadbir dan diplomatik dan jawatan pengurusan , begitu juga sejarah, antropologi, pemohon hanya layak ditemuduga sbg pegawai muzium, kami tahu tahu kekosongan tersebut hanya 1-15 kekosongan manakala yg ditemuduga mencecah 2-3 ribu org..ini menyekat peluang kenaikan pangkat bagi sebahagian dari 1.42 juta penjawat awam yg menyambung pembelajaran di IPTA - IPTS begitu yg sudah memiliki ijazah, master, diploma dan sijil.. dasar inilah yg menyebabkan kebencian semakin memuncak di kalangan penjawat awam kepada SPA.. bagaimana pula penjawat awam yg berpengalaman di dalam bidang pengurusan dan pentadbiran selama15-20 tahun tetapi memiliki ijazah di dalam bidang sains kemasyarakatan, ilmu kemanusian adakah mereka tidak layak menjawat jawatan PTD, pegawai tadbir awam, penguasa kastam, penguasa penjara dan jawatan di dalam bidang pengurusan..inilah di katakan SPA ADALAH DAJJAL TERHADAP PENJAWAT AWAM, ijazah, diploma sebagai asas kelayakan saja, bukannya sebagai pengukur bagi sesuatu jawatan, dasar-dasar SPA inilah akan menjahanamkan kerajaan sedia ada pada PRU-14 NANTI.. Mereka yg membuat dasar-dasar tersebut adalah Dajjal di zaman moden dan serba canggih, mereka tidak tahu apa mereka lakulkan, mereka menerima upahan ribuan ringgit, mereka mengatakan mereka beriman kepada ALLAH, tetapi ALLAH mengatakan mereka tidak beriman kepada-ku..Rabu, Oktober 09, 2013 4:26:00 PTG

Tanpa Nama berkata...

Jangan le terlalu mengharap...kalau ada rezeki tak kemana...kalau terlalu mengharap jawapannya akan kecewa...pedih luka jiwa merana...kesimpulannya jangan terlalu mengharap kalau di beri alhamdulillah kita syukur jika sebaliknya...anggaplah tiada rezeki buat kita...Allah belum beri keizinan.

Tanpa Nama berkata...

Menurut sumber : Terbaru budget 2014, di mana tiada keistimewaan bagi 1.42 juta penjawat awam, hanya mendapat bantuan sekolah diberikan sebanyak RM500 pada akhir tahun naik persekolahan, itu telah di kira bonus cukup RM1000 dicampur bantuan raya tempohari bulan dulu, skim baru diperkenalkan tidak menguntungkan gred bawahan iaitu gred R1-N32 tetapi menguntungkan gred 41 ke atas, ada sedikit penambahan elaun tetap perumahan, tapi tiada perubahan bagi elaun cola, elaun khidmat awam, elaun kritikal, elaun kerja luar, elaun keraian, BITK, elaun perjalanan, lojing, overtime dsbnya.. tiada kenaikan gaji, tempoh kenaikan pangkat KUP masih 13 tahun, tiada kenaikan pangkat bagi penjawat awam yg memiliki ijazah dan master bagi tempoh lama berkhidmat, skim transformasi tiada anjakan gaji serta pangkat serta akhir sekali pemilikan rumah mampu milik bagi penjawat awam masih di takuk lama, harga rumah dianggarkan RM180 ribu- 300 ribu, kini kos sara hidup akan meningkat naik pada awal bulan Oktober nie (bulan 10) dgn kenaikan harga minyak RON 95 -20 sen, Diesel-20 sen dan RON 97-15 sen, kenaikan segala bentuk barangan dan perkhidmatan akan naik mendadak.. bajet 2014 juga akan memperlihatkan kenaikkan segala jenis cukai/duti eksais dsbnya, yg terhimpitnya adalah penjawat awam gred R1-N32 yg kini dalam kesempitan hidup.. INSYA'ALLAH, FAKTA KAKI AKAN TEPAT APABILA BUDGET 2014 DIBENTANGKAN,, TIADA KENAIKAN GAJI DAN GRED.. SEKADAR KENAIKAN ELAUN SAJA, ITU PUN NAK DIKAJI LAGI..APA DA TAK HABIS-HABIS KAJI..!!!!!

Tanpa Nama berkata...

takpe pak omar...takde sesapa percaya dengan kau lagi...jangan sampai penjawat awam hilang hormat dengan kamu pak omar ooiii....

Tanpa Nama berkata...

Kroni kerajaan, perkara ini berlaku bagi kerajaan negeri spt johor, kedah , di mana pegawai-pegawai tadbir yg dilantik berdasarkan kaum-kerabat, anak beranak, saudara-mara dan kroni, di mana sekiranya bapak berpangkat besar anaknya akan menjawat jawatan di dalam kerajaan negeri, khususnya pegawai tadbir negeri, manakala anak-anak org kebanyakkan dinafikan haknya walaupun mempunyai kelulusan yg baik, begitu kakitangan golongan bawahan yg mempunyai kelulusan ijazah dan master serta mempunyai pengalaman belasan tahun dinafikan untuk menjawat tersebut malah temuduga tersebut hanya syarat saja untuk menutup mata kakitangan tersebut, perlantikan berdasarkan kroni itulah menyebabkab kerajaan johor, kedah negeri mengalami defesit kewangan negeri, kebanyakkan mereka yg dilantik tiada mempunyai pengalaman kerja yg luas, lemah daya permikiran, berfikiran masih kebudak-budakan, kurang matang, tidak hersungguh-sungguh serta ilmu yg kurang dalam sesuatu jabatan, sebab itulah kami tidak berapa berminat menyokong kerajaan sedia ada.. Di dalam organisasi anda berapa ramaikah yg mereka berpendapatan tinggi bermaksud gaji melebihi RM 7,000 sebulan, itulah yg dikatakan berpendapatan tinggi, adakah rakyat akan dpt mencapai berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020 seperti yang diwar-warkan oleh kerajaan, kenaikan harga barangan kini telah membebankan seluruh rakyat malaysia kecuali mereka yg berpendapatan tinggi seta berpendapatan serderhana tinggi. Kenaikan harga barang kini naik sehari demi sehari, barangan keperluan spt beras, gula, susu tin, susu bayi, bawang besar dan kecil, ikan, daging, telur, sayuran,, susu tepung, tepung gandum, serbuk kopi-teh, majerin, gas dapur, minyak masak, dan paling teruk kenaikan harga ayam, ini adalah keperluan rutin harian yg diperlukan oleh seisi keluarga untuk keseimbangan kesihatan, kalau sesiapa nak boikot, dia boikotlah seorang diri , tak masuk akal, tak payah isi gula minum kopi-teh, tak payah isi santan masak rendang, itu belum lagi di kira keperluan harian untuk berkerja spt minyak kereta-motor, tol, bayaran parking kereta, tambang bas-teksi, keperluan pakaian dsbnya.. Begitu juga dengan kenaikan harga kereta nasional spt myve, pesona, inspira, preve, viva, suprima S, Bagi perjawatan Turus, Jusa, Gred 41-54, PM, TPM, YB, Menteri, bagi mereka tiada masalah kerana mereka tergolong di dalam yg berpendapatan tinggi, bagaimana pula mereka yg gred R1-32, berpendapatan rendah serta rakyat jelata yg bertungkus-lumus menampung keluarga yg sekian hari harga barangan keperluan semakin naik, tiada turunya, jadi fikir-fikirkanlah..inilah natijahnya jikalau urus tadbir negara, negeri tidak di urus dengan cara yang berlandaskan Al-Quran dan sunnah Rasulullah SAW..

Tanpa Nama berkata...

Nampak gayanya terpaksa lah kena part time keje carwash..nk harap gaji memang xcukup..8pg-5ptg..keje pejabat.6pm-10pm part kt carwash..

Tanpa Nama berkata...

kos sara hidup di bandar dan luar bandar sama??????yang keje luar bandar tu meh tukar suke sama suke dgn pkerja di bandar, nak tgk dpt bertahan ke x.

Tanpa Nama berkata...

Naikkan Cola Bandar Gred A,lagi RM 100, bru btol.Cola RM 400 & Diselaraskan ITP semua gred RM 400. Ne dia mintak selaras pulak cola luar bandar & bandar.Biul btollah,dh nyanyok ke org tua ne.

BN berkata...

Jgn mengharap sangat pd budget 2014 ni..penjawat awam akan merasa kekecewan dlm kesyukuran maksudnya kl dah bagi rm 500 tu nanti rm 500 jugalah yg dpt..syukur..syukur rakyat dpt gula...gula...jgn x da langsung dan brim kan adoooo.... seperkara lg jgn lupa sokong BN....wajib di dunianwi.

Tanpa Nama berkata...

X habis2 nk dengki pkerja luarbandr,klu cola sma dgn bndr apa salahnya?sma2 syukur .mnyk pn sma naik.brng pn sma naik.nk mkn sayur pn bli.think skit..

Tanpa Nama berkata...

Hbis kau duduk kg. rasa ke tol pergi blik keja RM 10 sehari.Klu ko rasa bru boleh ckap Think skit kat sini.
Itu bukan dengki itu mahu kan KEADILAN namanya.
Otak jgn letak kat lutut kawan !!!!

Tanpa Nama berkata...

Pinjaman perumahan interest 1% mesti dan elaun elaun dinaikkan.

Tanpa Nama berkata...

Tak da tol...kerana ikut sg...tkn tol kat sg... Korng tu mmng hrus kena tol...jln baik...kat luar bndar jln truk..keta or motor sllu msuk wokshop..klu nak cuba luar bdr jom tukar... Suka sama suka.. Otak jgn letak kat lutut kawan..!!!

Tanpa Nama berkata...

Ada aku kisah! Cakap kosong je tu nak kasi senang hati,cfm tk dpt sb kjaan cfm x duit... kempunan

rahim razali berkata...

Hairan betul aku..manjang je korang x puas hati..manjang je nak memaki hamun orang..naik meluat aku baca komen orang2 yang kecewa..kalau dah hebat sangat pergilah masuk bertanding PRU14 nanti..(itupun kalau menang lah)...jangan ingat diri tu hebat dan betul2 je..

Tanpa Nama berkata...

kenapa tak adil pulak? masing2 dpt bahagian....

Tanpa Nama berkata...

sayaaka

Tanpa Nama berkata...

Sy cadangkan pd baget 2014 ni kerajaan umumkan bersara pilihan bagi semua penjawat awam tak kira bila-bila lantikan ditetapkan apabila mencapai usia 50 tahun tak kira lelaki atau perempuan.

Ini kerana apabila apabila ramai yang bersara awal, maka akan bertambah peluang pekerjaan kepada orang-orang muda di sektor awam. Secara tidak langsung akan mengurangkan pengangguran di kalangan orang-orang muda.

Tanpa Nama berkata...

Betul saya setuju dgn anda mana boleh samakan cost of living bandar dan luar bandar. Fikirlah sikit

Tanpa Nama berkata...

Saya sokong sangat kalau bersara pilihan di tetapkan apabila mencapai usia 50 tahun.

Taka larat dah menganggur ni. Susah sangat nak dapat kerja gomen. Dahlah bersara wajib dinaikkan ke usia 60 tahun. Apa salahnya bersara pilihan bagi pada usia 50 tahun. Baru adil.

The Red Buret@D'Janggo berkata...

SOALAN BODOH DARI CUEPAC DAN JAWAPAN BANGANG DARI PAK JIB...
Ditanya mengenai permohonan dua bulan bonus untuk penjawat awam oleh CUEPACS, Najib berkata perkara itu sedang dipertimbangkan, namun bergantung kepada prestasi kewangan semasa kerajaan..."Tunggulah selepas Bajet (2014) nanti... biarlah saya teliti akaun kerajaan dulu. Tumpuan kita sekarang mahu memperkukuhkan ekonomi domestik," katanya....

SO WAT....LAGI MAU SEMBANG PASAL BONUS KA.....

NAK TUNGGU PAS BAJET BARU NAK UMUM BONUS......AKAI ADA KA....NAK UMUM BONUS BUKAN PAS BAJET NGOK....SEBAB PENGELUARAN DUIT NEGARA BAGI TAHUN MENDATANG PERLU DISEBUT SEMASA BAJET...SO

COME ON BROOO.....CUKUP CUKUP LAH TU...SKRNG ZAMAN MILI BUKAN ZAMAN BATU.........

UDAH UDAH LA TU NAK MEMPERBODOHKAN RAKYAT...YANG MANA SEMEMANGNYE RAKYAT DAH SEDIA BODOH....DITAMBAHKAN LAGI DGN KEBODOHAN PEMERINTAH....MAKIN BERTAMBAH BANGANG.....

KAWE BUKAN APA...RUANG AND PELUANG DAH DIBERI UNTUK TUKAR KRJAAN SKRNG....

AKAN SEBAB KEBODOHAN RAKYAT TU SENDIRI MAKA MAKAN LAH DIRI SENDIRI......

SORI BROOO......

TAG LINE BARU DARI KAWE...UTK GENG CUEPAC AND WAKIL WAKIL PEMERINTAH SKRNG....."LU ORANG KASI TARIK ANU LU ORG PANJANG PANJANG.....PAS TU KASI POTONG BAGI HANJING MAKAN BROOOO........"

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan yg patut disokong adalah yg mampu mewujudkan peluang pekerjaan utk rakyat, tidak mengamalkan kronisma dan mengekalkan harga barangan yg rendah pd tahap minimum. Pemimpin seharusnya tidak mementingkan diri dan keluarga sahaja. Tanpa rakyat yg memberi sokongan, mereka sekadar manusia biasa maka jgnlah mereka angkuh dan sombong kerana dah jutawan dan hartawan.

Tanpa Nama berkata...

Syukur ajelh

Tanpa Nama berkata...

Hang nk sama gaji dgn gred 45 dan atas tapi hang malas nk pi belajar bachelor dan masters... dan tak sanggup belanjar kluar Rm50000 utk bayar yuran pengajian.... hang ni bodoh dan nafsu dengki songsang! PM tak patut dengar nafsu kau.

Tanpa Nama berkata...

2013 5:31:00 PTG
Hang nk sama gaji dgn gred 45 dan atas tapi hang malas nk pi belajar bachelor dan masters... dan tak sanggup belanjar kluar Rm50000 utk bayar yuran pengajian.... hang ni bodoh dan nafsu dengki songsang! PM tak patut dengar nafsu kau.

Tanpa Nama berkata...

Mcm mana elaun yuran perumahan masih sama selepas 15 tahun... sedangkan hakikatnya kos rumah sudah naik 300 peratus... hang fikir lahhhhh!

Tanpa Nama berkata...

Mcm mana elaun perumahan masih sama selepas 15 tahun... sedangkan hakikatnya kos rumah sudah naik 300 peratus... hang fikir lahhhhh!

Tanpa Nama berkata...

Setuju elaun rumah n elaun khidmat awam dikaji n dinaikkan...dah berbelas thn ditakuk lama....sedang hrga rumah dah berganda-ganda naik

Tanpa Nama berkata...

Ngapnye ko ni..luar bandar xde tol ngok

Tanpa Nama berkata...

KEPADA PEMIKIR YANG BERADA DALAM Kupek Pak Omar N the GenG PERNAKAHAN ANDA TERFIKIR BAGAIMANA MENURUNKAN KARGA RUMAH? SABAN TAUN HARGA RUMAH MENINGKAT DALAM 10k, KALAU 5TAUN=50k, 10taun LEPAS PAKCIK AKU(aku masih skolah lg) BELI RUMAH TERES DALAM HARGA 80K-100K JE..tetapi BILA AKU(kini)NAK BELI RUMAH teres DENGAN KELUASAN(rumah) YANG SAMA DENGAN PAKCIK AKU hargaNYA 180k-200k...KENAPA HARGA RUMAH MENINGKAT SANGAT CEPAT??? entah2 10taun lagi harga sebuah rumah teres MediumCost 1juta seunit..mana nak tinggal??

Tanpa Nama berkata...

Org dh ckp kgt diawalkan setahun so kompemla bonus dilewatkn setahun..apala korang ni xkan xbleh bca mafhum mukhalafah tu

Tanpa Nama berkata...

Tak payah umum la..dh tau jawpan die..MASIH DALAM KAJIAN..

Tanpa Nama berkata...

Bajet 2014 lebih kepada kestabilan kewangan yang baik...Bonus tetap Ada tapi tak sehebat syarikat swasta 6 bulan bro...ramai yang hidup senang lenang tanpa bonus kerajaan...sykt multinasional tetap bagi bonus kpd pekerjanya walaupun kerajaan bagi 1 bulan kepada penjawat awam...perkhidmatan lebih orangramai ramai yang tak nak kerja krna tidak memberi keuntungan yang lumayan..bonus adalah satu usaha krna dalam membendung kesukaran yang dialami oleh petugasnya dalam mengembling usaha mempertingkatkan kualiti perkhidmatan awam...Jadi mensykuri ap yang terbaik daripada kerajaan.

Tanpa Nama berkata...

Emmm

Tanpa Nama berkata...

Haha btol semuanya...bengang dan bangang kut..

Tanpa Nama berkata...

Bagi aku lah pendapat dia tak slah dasar memang hanya menyebelahi mereka berpangkat sahaja...

Adil,jugak cadangan dia tu semua dapat sama rata. Pendapat kau pun betul. Tapi dari sudut penjawat awam ni adalah bahagian yang memberi perkhidmatan tak salah semua di beri sekata.

Pegawai atasan membuat dasar mungkin dia dari keluarga susah tak dapat belajar tinggi, or dia belajar tinggi tapi berkhidmat pada jawatan rendah engkau pun tak tahu... Tak bermaksud dia dengki songsang bai.

Dasar banyak tak menyebelahi orang bawah contoh belajar mereka di atas dapat cuti gaji penuh, yang dibawah yang memerlukan ijazah untuk naik pangkat kene potong separuh gaji.
Adakah menyuarakan benda macam ni kau kira sebagai dengki jugak???

Ini dasar kerajaan yang patut diubah sistem kasta di dalam kerajaan orang atas makin senang orang bawah peluang nipis sebab apa???
Sebab yang buat dasar cuma orang diatas.

Kene ingat kalau kau belajar tinggi lah macam cara kau ni aku tgk belajar tinggi tapi minda masih di bawah...

Orang bawah lah pengerak, so dalam memotivasikan mereka tak salah bagi sama rata.

Tak bermaksud orang atas buat kerja lebih pun.

Beza dalam penjawat awam ialah tanggungjawab dan akauntabiliti sahaja.

Maaf bro kalau kau cakap kau habis duit belajar sampai master sekalipun aku tgk cara kau lihat benda jauh lebih rendah dan tak sepatutnya orang bijak pandai macam kau keluarkan.

Sorry jadilah orang jadi kualiti sikit jangan sijil tu buat kau rasa gah...
Sebab cara kau kritik sangat jauh dari bijak.

Tanpa Nama berkata...

Jawapan nya mudah kerajaan tak peduli tu aja.

Harga rumah ditetapkan pemaju..
Bukan kerajaan tetapkan.

Kerajaan bebankan kita dengan harga kereta dan cukai eksais pada kenderaan.

Dah tu rumah pun mahal.
Beban bertambah

Tapi nak kata apa.
Hadap ajalah selagi mampu.

Tanpa Nama berkata...

Mmmmm

Tanpa Nama berkata...

kalau pemaju yang menetapkan harga rumah..sape yang meluluskan pembinaan rumah?..tempat aku boleh dikatakan sebuah pekan..tak sampai 1jam kalau berjalan kaki keliling kedai, dah habis kedai dilawati..tapi sewa rumah kat kawasan tersebut 1bilik dah rm350 keatas, itu untuk bilik..dapur/tandas/bilik mandi berkongsi dengan org lain..kalau ada 3 bilik dah berapa sewa rumah..mampu ke?.. nak beli rumah tak mampu..gaji tak lepas..bukan untuk orang GOMEN saja..tapi untuk rakyat...jangan fikir orang GOMEN saja tak mampu...Ceupacs jangan DIUMUMKAN kenaikan gaji/bonus pekerja Gomen ni..1kali umun sekali ganda harga barang naik.2 kali umum naik lagi harga barang...

Tanpa Nama berkata...

Lawak la ko awk ni, awk hidup d alam fantasy ke

Mana da dlm dunia skrg ni yg harga umah leh turun. Org bodoh je fkir cmtu

Haha, wat lawak pulak.

Tanpa Nama berkata...

Berangan la bapak2 penyamun nak naikkan elaun2 kakitangan awam. Sapa percaya geng2 penyamun songkok tinggi, anda sememamngnya dulu, kini dan selamanya bangang.

Tanpa Nama berkata...

Kesimpulan paling mudah, yang PASTI akan naik ialah cukai2, harga2 barang keperluan dan perkhidmatan2. Pada yg memangkah BN PRU13 lepas,pangkah la lagi pasni. Anda kan dulu kini selamanya bahalol.

Tanpa Nama berkata...

Sy sebagai org org muda yang sedang mencari pekerjaan ni berharap sangat kerajaan mengumumkan bayaran pencen bagi bersara pilihan ditetapkan pada usia 50 tahun.

Dgn ini akan menggalakkan pekerja awam bersara pada usia tersebut. jika rami berssara pd usia tersebut maka peluang pekerjaan bagi kami org muda yg sedang mencari pekerjaan ni menjadi luas.
Dahlah bersara wajib dilanjutkan ke usia 60 tahun. Jadi utk adilkan bayaran pencen utk bersara pilihan diawalkan pdusia 50 tahun yang sekarang ni pd usia 55 tahun. 5 tahun diawalkan.

Tanpa Nama berkata...

Sekolah malas gaji ngan bonos nak tinggi ....

Tanpa Nama berkata...

Nasihat pd awk....klu dah tak tahan bertugas di hulu & pendalaman letak jawatan.rmai lagi org lain nak bekerja,dlu masa interview hantar ke mana pun jawapan ke mana pun sangup.sekarang apa cerita.

zainuddin berkata...

di harap elaun rumah dinaikkan...
dan elaun kos sara hidup dinaikkan..
memandangkan subsidi minyak telah dikurangkan....rakyat menanggun beban...

Tanpa Nama berkata...

Pkok pngkal slhkn diri sndri lh....ni smua pnca dr skolah..bljr main2 @ mls dh dpt result truk..xleh smbung bljr ke prngkt tggi..so jd kuli lh...sama je kje swasta or krjn...nk dngki bt ape kt org ats yg gaji bsr...korg x pk msa die ssah bljr dlu nk dpt master @ degree..dieorg ada jgk asl usul mak bpk dieorg hdup ssah...dsbkn nk ubah nasib kluarga n nk tngktkan taraf hdup..dieorg usaha blajar sngguh2....ni lh hasilnya...bkrjaya....rezeki dieorg...ade pngkt....

Tanpa Nama berkata...

Klau kuli dgn bos sama je dpt gaji or bonus cmtu xde beza n x guna lh org ade diploma...@ degree..klau sama je dpt dgn org yg ade spm....

Tanpa Nama berkata...

CUEPACS minta COLA diselaraskan, kalau macam tu tiada guna kita bekerja di bandar besar baik kita bekerja di bandar yang taraf hidup rendah seperti perlis, Kelantan, Terengganu.

sepatutnya CUEPACS ambil kira kebajikan mereka yang bekerja di bandar besar bukan menjadi untuk sekaraskan semua sama level.

Tanpa Nama berkata...

Itulah korang tak faham konsep service and bukan profit making.

Kata belajar tinggi tapi macam bodoh aja.

Kerajaan semua service... Kita bukan profit centric jadi bagus macam mana pun kita just bagi service aja.

Ini dalam kerajaan...
Jangan samakan konsep profit making.

Belajar tinggi tapi bodoh bertingkek2. Konsep mudah mcm ni pun tak faham.

Aku pun jaga staff aku...
Aku sokong aja sama rata...
Aku pelik korang belajar tapi benda macam ni pun tak faham sah2 pegawai jenis bodoh, belajar konon tunggu tapi bodoh.

Dan lagi satu dalam gov penjawat awam semua kuli tak kira berapa besar pun pangkat kita.

Kita semua kuli, kuli rakyat jangan nak perasan sangat lah.

Nama belajar tinggi cuba praktikkan apa yang di belajar dulu dan jangan poyo ada sijil nak rasa gah.

Gaji dah beza dah pun tak salah yang lain ni setara dah banyak kita as pegawai dapat.
Contoh peluang belajar untuk master dan phd gaji penuh..
Orang bawah kita kene gaji separuh.

Ini lah dia benda yang patut ceupac perjuangkan bukannya perjuangkan umur persaraan naik. Makin tertutup peluang pekerjaan.

Pejuangkan benda betul dari bawah sampai keatas bukan kita aja nak senang.
Kita pun sama kuli.
Jangan nak perasan sangat

Tanpa Nama berkata...

Orang bodoh banyak gelak pendapat orang lain aja.

Tulisan diatas menyentuh jugak tentang harga kereta.

Dan persoalan tentang harga rumah ditentukan pemaju.

Kalau sedara guna akal lebih sikit mungkin sedara akan faham.
Jangan benyak gelak sedara sebab bila tak baca betul tu yang komen sedara pun macam otak sedara jugak jenis bodoh.

Persoalan...
Harga kereta mahal dan satu beban dek dasar cukai kerajaan.

Bila dah kereta mahal... Nak beli rumah dah jadi isu sebab gaji dah banyak kurang.

Dan rumah pulak ditentukan pemaju...
Dan pembangunan tak sekata...
Mana pergi jabatan perancangan bandar dan desa apa jadi.

Bukan fantasi sedara kalau kereta tempatan pun ada cukai eksais tau.

Faham betul2 apa orang tulis baru komen.

Jangan cepat sangat nak tunjuk bodoh awak tu

Tanpa Nama berkata...

TEPUK DADA TANYA SELERA128

PAK CIK BENGKEL berkata...

Pelik betol aku...... kenapa orang yang gaji kocik dan tak ado ijazah marah-marah sangat nih??

Biaso la. Kalu pelajaran rondah, sijil SPM, kojo kat mano2 tontu la gaji kocik, sobab jawatan kocik. Kilang ko, kejaan ko, GST ko; kalu setakat SPM, STPM, diploma memanglah gaji kocik. Apotah laie kalu PMR atau sekolah rondah.

Dah jawatan kocik, gaji kocik macamana nak mintak elaun itu ini jadi bosar macam org yang ado degree, master ngan pHD. Tak masuk dek akal. Ko cerita la pasal servis la, menatang apa pon, kalu sijil tu rendah, jawatan rendah tak ado sesiapa pon kat dunio ni nak bagi elaun tinggi kat ko.

Kito ni hidup dalam dunio realiti bukan dunio hayalan. Mano ado majikan yang sanggup bagi gaji tinggi kat orang sijil rondah. Ko poie la kat mana2 ceruk dunio ni, mano ado majikan bagi elaun peon lebih tinggi dari gaji dan elaun pengarah, pengurus atau CEO.

Memberi elaun kepada org jawatan rendah dengan jumlah yang samo dgn mereka jawatan yg tinggi adolah tak praktikal langsung. Banyak kesan negatifnya. Nanti orang jadi malas belajar. Suka lepak sebab kalu tak lulus SPM pun dapat elaun samo dengan yang ado pHD.

Jadi kalu tak nak bondo ni berlaku pada ko, atau nak elaun ko bosa, gaji ko bosa, ko belajar lah rajin2, belajo sampai universiti, ambik kos doktor atau loyer atau enginer. Jangan setakan ijazah sejarah ko, antropologi ko, lukisan ko, sastera ko - tak pekdahnya sebab lepas kuar ko boleh husung ijazah ko tu buat songkok ke hulu ke hilir cari kojo.

Motifnya, SURUH ANAK KO BELAJAR RAJIN2 SUPAYO TAK JADI MACAM KO YG KELULUSAN RONDAH, GAJI KOCIK, ELAUN KOCIK DAN JAWATAN RONDAH!!!

UNTUK KO, BELAJO LA CARIK DUIT LEBIH DAN JANGAN TAU MELALAK KAT SINI DENGAN MENGUTUK ORANG YANG GAJI? ELAUN BOSAR!!! BELAJOR NIAGO, BUKAK TEMPAT CUCI KERETO, MALAM BUKAN KODAI MAKAN, GI BUAT TUISYEN, YG DUDUK KG BELAJO LA BERCUCUK TANAM, YG POMPUAN BELAJOR JUAL KEK< JUAL TUDUNG ONLINE DAN BANYAK LAGI. SETAKAT MELALAK KAT BLOG CUEPACS TAK ADO PEKDAHNYA WALO PUN SEDIKIT!!!

Man Cendol berkata...

Gua tak ada hal beb. Sebelum hari raya lepas gua sudah dapat 1 bulan duit raya. Gua kerja kejaan negeri selangor beb... lepas ni mungkin sebulan lagi beb!! Lu kerja kat negeri lain rasanya meleleh aje la air lior lu beb!!!

Sapa suruh lu kerja kejaan kat pahang ngan melaka beb???

Tanpa Nama berkata...

Yea...ruangan ini mmg dibuat untuk kakitangan awam begaduh,klu org private baca bt malu je,mcm ne agaknya atitude PA.
Dr pgawai smpai bkn pgawai.
Dr ada phd - pmr.
Tak boleh pk ko.

Tanpa Nama berkata...

Ko pun sama jgk klu rasa gaji xcukup berhenti jew keja..

Tanpa Nama berkata...

Ubah Gaya Hidup

Guna pengangkutan awam

Masak sendiri , bawa bekal makanan ke tempat kerja

Jangan melancung ..... dalam negeri !

Tanpa Nama berkata...

Kenaikan elaun perumahan mengikut gred :
1-16 = Rm500
17-26= Rm400
41-48= Rm250
bos-bos = rm100
anda setuju? ni baru dinamakan golongan berpendapatan rendah diutamakan..golongan atasan tak paya nak sibuk dng kenaikan elaun perumahan ni..gaji dan elaun-elaun lain dah cukup.

Tanpa Nama berkata...

suke hati bapak engkau je beri naik ikut gred mcm ni...mmg anak haram betul ko..

Tanpa Nama berkata...

PAK CIK BENGKEL berkata...
Pelik betol aku...... kenapa orang yang gaji kocik dan tak ado ijazah marah-marah sangat nih??

Biaso la. Kalu pelajaran rondah, sijil SPM, kojo kat mano2 tontu la gaji kocik, sobab jawatan kocik. Kilang ko, kejaan ko, GST ko; kalu setakat SPM, STPM, diploma memanglah gaji kocik. Apotah laie kalu PMR atau sekolah rondah.

Dah jawatan kocik, gaji kocik macamana nak mintak elaun itu ini jadi bosar macam org yang ado degree, master ngan pHD. Tak masuk dek akal. Ko cerita la pasal servis la, menatang apa pon, kalu sijil tu rendah, jawatan rendah tak ado sesiapa pon kat dunio ni nak bagi elaun tinggi kat ko.

Kito ni hidup dalam dunio realiti bukan dunio hayalan. Mano ado majikan yang sanggup bagi gaji tinggi kat orang sijil rondah. Ko poie la kat mana2 ceruk dunio ni, mano ado majikan bagi elaun peon lebih tinggi dari gaji dan elaun pengarah, pengurus atau CEO.

Memberi elaun kepada org jawatan rendah dengan jumlah yang samo dgn mereka jawatan yg tinggi adolah tak praktikal langsung. Banyak kesan negatifnya. Nanti orang jadi malas belajar. Suka lepak sebab kalu tak lulus SPM pun dapat elaun samo dengan yang ado pHD.

Jadi kalu tak nak bondo ni berlaku pada ko, atau nak elaun ko bosa, gaji ko bosa, ko belajar lah rajin2, belajo sampai universiti, ambik kos doktor atau loyer atau enginer. Jangan setakan ijazah sejarah ko, antropologi ko, lukisan ko, sastera ko - tak pekdahnya sebab lepas kuar ko boleh husung ijazah ko tu buat songkok ke hulu ke hilir cari kojo.

Motifnya, SURUH ANAK KO BELAJAR RAJIN2 SUPAYO TAK JADI MACAM KO YG KELULUSAN RONDAH, GAJI KOCIK, ELAUN KOCIK DAN JAWATAN RONDAH!!!

UNTUK KO, BELAJO LA CARIK DUIT LEBIH DAN JANGAN TAU MELALAK KAT SINI DENGAN MENGUTUK ORANG YANG GAJI? ELAUN BOSAR!!! BELAJOR NIAGO, BUKAK TEMPAT CUCI KERETO, MALAM BUKAN KODAI MAKAN, GI BUAT TUISYEN, YG DUDUK KG BELAJO LA BERCUCUK TANAM, YG POMPUAN BELAJOR JUAL KEK< JUAL TUDUNG ONLINE DAN BANYAK LAGI. SETAKAT MELALAK KAT BLOG CUEPACS TAK ADO PEKDAHNYA WALO PUN SEDIKIT!!!

Tanpa Nama berkata...

PAK CIK BENGKEL berkata...
Pelik betol aku...... kenapa orang yang gaji kocik dan tak ado ijazah marah-marah sangat nih??

Biaso la. Kalu pelajaran rondah, sijil SPM, kojo kat mano2 tontu la gaji kocik, sobab jawatan kocik. Kilang ko, kejaan ko, GST ko; kalu setakat SPM, STPM, diploma memanglah gaji kocik. Apotah laie kalu PMR atau sekolah rondah.

Dah jawatan kocik, gaji kocik macamana nak mintak elaun itu ini jadi bosar macam org yang ado degree, master ngan pHD. Tak masuk dek akal. Ko cerita la pasal servis la, menatang apa pon, kalu sijil tu rendah, jawatan rendah tak ado sesiapa pon kat dunio ni nak bagi elaun tinggi kat ko.

Kito ni hidup dalam dunio realiti bukan dunio hayalan. Mano ado majikan yang sanggup bagi gaji tinggi kat orang sijil rondah. Ko poie la kat mana2 ceruk dunio ni, mano ado majikan bagi elaun peon lebih tinggi dari gaji dan elaun pengarah, pengurus atau CEO.

Memberi elaun kepada org jawatan rendah dengan jumlah yang samo dgn mereka jawatan yg tinggi adolah tak praktikal langsung. Banyak kesan negatifnya. Nanti orang jadi malas belajar. Suka lepak sebab kalu tak lulus SPM pun dapat elaun samo dengan yang ado pHD.

Jadi kalu tak nak bondo ni berlaku pada ko, atau nak elaun ko bosa, gaji ko bosa, ko belajar lah rajin2, belajo sampai universiti, ambik kos doktor atau loyer atau enginer. Jangan setakan ijazah sejarah ko, antropologi ko, lukisan ko, sastera ko - tak pekdahnya sebab lepas kuar ko boleh husung ijazah ko tu buat songkok ke hulu ke hilir cari kojo.

Motifnya, SURUH ANAK KO BELAJAR RAJIN2 SUPAYO TAK JADI MACAM KO YG KELULUSAN RONDAH, GAJI KOCIK, ELAUN KOCIK DAN JAWATAN RONDAH!!!

UNTUK KO, BELAJO LA CARIK DUIT LEBIH DAN JANGAN TAU MELALAK KAT SINI DENGAN MENGUTUK ORANG YANG GAJI? ELAUN BOSAR!!! BELAJOR NIAGO, BUKAK TEMPAT CUCI KERETO, MALAM BUKAN KODAI MAKAN, GI BUAT TUISYEN, YG DUDUK KG BELAJO LA BERCUCUK TANAM, YG POMPUAN BELAJOR JUAL KEK< JUAL TUDUNG ONLINE DAN BANYAK LAGI. SETAKAT MELALAK KAT BLOG CUEPACS TAK ADO PEKDAHNYA WALO PUN SEDIKIT!!!

Tanpa Nama berkata...

MANSUHKAN ELAUN KERAIAN

Tanpa Nama berkata...

Pak cik bengkel, lu betul-betul lancaulah.. ha..!!ha..!!..

Dato Imran Dato Ahmad berkata...

Datuk/tuan/puan/encik/cik, penjawat awam berbilang kaum/gelaran jawatan/pangkat/gred jawatan, bagi pandangan saya dan umum selaku penjawat awam/kakitangan awam kerajaan harus diberi ganjaran setimpal dengan tugas yang telah di amanahkan kepada mereka.Akan tetapi pemberian bonus kerajaan biarlah sama-rata antara gred rendah dan gred tinggi iaitu dari gred 01 hingga 54 disamakan memandangkan mereka adalah pekerja yang berganding bahu memikul tugas. sebagai contoh " kalau tiada pekerja golongan sederhana/sokongan gred 17 bolehkah pegawai gred 41-54 menjalankan tugas atau kenaikan pangkat dan gred. Sepatutnya pihak kumpulan sokongan yang bertungkuslumus melaksanakan pentadbiran sedangkan kumpulan gred 41-54 hanya menunggu setiap laporan di pihak kumpulan gred 01-26. Adalah adil pemberian bonus atau ganjaran kakitangan awam disama-ratakan dan sama-sama merasainya. ADIL.SAKSAMA.AMANAH.TELUS.

Tanpa Nama berkata...

Pak Cik Bengkel tu mcm kurang kasih sayang je "Bahasanya"....Ke kurang daya tahan fikiran ????(nyanyuk).
Mungkin hujung tahun ne dah nak besara kot.
Maafkan lah dia kerana dia Golongan OKU. hehehehe

Tanpa Nama berkata...

SURUH ANAK KO BELAJAR RAJIN2 SUPAYO TAK JADI MACAM KO YG KELULUSAN RONDAH, GAJI KOCIK, ELAUN KOCIK DAN JAWATAN RONDAH!!!

UNTUK KO, BELAJO LA CARIK DUIT LEBIH DAN JANGAN TAU MELALAK KAT SINI DENGAN MENGUTUK ORANG YANG GAJI? ELAUN BOSAR!!! BELAJOR NIAGO, BUKAK TEMPAT CUCI KERETO, MALAM BUKAN KODAI MAKAN, GI BUAT TUISYEN, YG DUDUK KG BELAJO LA BERCUCUK TANAM, YG POMPUAN BELAJOR JUAL KEK< JUAL TUDUNG ONLINE DAN BANYAK LAGI. SETAKAT MELALAK KAT BLOG CUEPACS TAK ADO PEKDAHNYA WALO PUN SEDIKIT!!!

Tanpa Nama berkata...

SURUH ANAK KO BELAJAR RAJIN2 SUPAYO TAK JADI MACAM KO YG KELULUSAN RONDAH, GAJI KOCIK, ELAUN KOCIK DAN JAWATAN RONDAH!!!

UNTUK KO, BELAJO LA CARIK DUIT LEBIH DAN JANGAN TAU MELALAK KAT SINI DENGAN MENGUTUK ORANG YANG GAJI? ELAUN BOSAR!!! BELAJOR NIAGO, BUKAK TEMPAT CUCI KERETO, MALAM BUKAN KODAI MAKAN, GI BUAT TUISYEN, YG DUDUK KG BELAJO LA BERCUCUK TANAM, YG POMPUAN BELAJOR JUAL KEK< JUAL TUDUNG ONLINE DAN BANYAK LAGI. SETAKAT MELALAK KAT BLOG CUEPACS TAK ADO PEKDAHNYA WALO PUN SEDIKIT!!!

Tanpa Nama berkata...

Aku dah suruh anak aku belaja rajin2 dah. Dah dpt ijazah dan master dah. Tapi kerja tak dapat2. 4, 5 tahun dah menganggur. Nak niaga sendiri pun kena ada pengalaman jugak. Bukan main bor macam tu je. Ini pasal persaraan dah dinaikkan ke usia 60 tahun la. Penjawat awam tak pencen pencen. Anak muda menganggur teruklah. Dulu elok dah pencen 55 tahun. Tambah lagi pulak 5 tahun sampai 60. Itu tak pe lah dah buat dah nak ubah turunkan balik ke 55 tak boleh dah nanti marah orang. Nanti PRU 14 terbalik pula kerajaan. Nak bagi adil bagi bayaran pencen seawal 50 tahun bagi bersara pilihan. Dengan ini menggalakkan penjawat awam bersara awal dan boleh menambahkan peluang pekerjaan bagi anak-anak muda. Dengan ini akan mengurangkan jenayah kerana pemuda yang tak ada kerja boleh mengakibatkan terjerumus ke tangkah jenayah. Pemuda-pemuda yang sedang mencari pekerjaan akan menyokong perkara ini dan seterusnya menyokong kerajaan pada PRU 13 nanti.

Ketahuilah bilangan pemuda adalah lagi ramai dari org tua yang nak bersara pada usia 60 untuk sokong kerajaan.

Rizmi berkata...

AKU SOKONG 100% BAYARAN PENCEN DAN FAEDAH BERSARA PILIHAN DIAWALKAN KE USIA 50 TAHUN MACAM PERLANTIKAN SEBELUM APRIL 1991.

ELAKKAN PENGANGGURAN.

FAIZ AMIR berkata...

SAYA SOKONG RIZMI

Tanpa Nama berkata...

Dok fikir elaun dan kenaikan gaji bagi orang yang dah kerja. Yang menganggur ni tak fikir pun nak buat macamana. Nak makan pun susah.

Tanpa Nama berkata...

Suh belajar pandai2 ijazah mmg la dapat..yg menganggur lama 4,5 tahun tu result cukup2 makan...pointer asal lepas je..mana ada orang nak amik kerja..ingat syarikat atau kerajaan x pilih result ke?kalau dah result cukup2 makan,belajar x sungguh2..menganggur je la nampaknya..kerja la kat kfc @ mcdonald dulu..asalkan halal..ni nak kerja sedap je..result x seberapa..kawan2 aku semua result power2 paling kurang 3.85 pointer..masa praktikal dah dapat kerja..sendiri mau ingat la..

Tanpa Nama berkata...

SETAKAT BELAJAR MASUK UNIVERSITI SEMUA ORANG BOLEH..JURUSAN DIAMBIL NTAH APA2..RESULT PLAK CUKUP2 MAKAN..SAPA NAK AMIK KERJA..SUH SPEAKING LANGSUNG X TAU..TU LA SEBABNYA BANYAK SISWAZAH MENGANGGUR SEKARANG..PASARAN KERJA BANYAK..TAPI TAK KOMPETEN NAK MENGISI PASARAN KERJA TU..

Tanpa Nama berkata...

Ah poyo lah ko....entah2 ko masuk goment pakai kabel mak abah ko,tak pun saudara2 bau bacang ko.
Belagak lebih.kuikui.

Tanpa Nama berkata...

Entah poyo je lebih...nak suruh anak orang blajar pandai2.Jga anak ko tu gak jgn jd minah/mat rempit n.Myusahkan org je nt.
Dunia ne berputar....

Tanpa Nama berkata...

TAK KISAH LA,PAKAI KABEL KE ATAU GUNA CARA APA PUN..ASALKAN KERJA SENANG ARAH ORANG JE..BILIK SENDIRI ADA,PT ADA,GAJI TINGGI,OUTSTATION BLEH CLAIM..KO ADO? KAH KAH KAH..

Tanpa Nama berkata...

ANAK2 SEMUA DAPAT SCHOLASHIP..KABEL BAIK PUNYA..SEMUA STUDY OVERSEA..KO ADO?KAH KAH KAH..

Tanpa Nama berkata...

Ne lah salah satu IQ haprak pgawai atasan.
Tahniah

Tanpa Nama berkata...

KAT SINI BOLEH LAH KO PAKAI KABEL.ESOK PDG MASYHAR TGOK KABEL MANA KO NK PAKAI.
KLU DGN CARA INI KO DPT KELEBIHAN SAMPAI MENAFIKAN HAK ORG LAIN.
ADALAH HABUAN KO KAT SANA KELAK
DUNIA INI SEMENTARA,AHIRAT JUA YG HAKIKI.
SALAM 1 MALAYSIA

Tanpa Nama berkata...

MASA SEKOLAH RENDAH AJAR ANAK2 PANDAI2,DAPAT 5A ADJUST MASUK SEKOLAH ASRAMA PENUH,DAPAT SPM 9A,ADJUST SCHOLARSHIP PI OVERSEA..SALAH KE?DAH MEMANG LAYAK..KALAU NAK USAHA LA..NI KO ADO KABEL?KAH KAH KAH..
(macam ni caranya nak treat PA yg x pernah puas hati ni..asyik dok komplen je..usaha x nak)dah x dapat mula nak guna point agama pula..typical lousy goverment servant..

Tanpa Nama berkata...

Kalau mcm tu baik tak yah ambil ijazah master kalau elaun hnya rm100... Agak2la.. Kta blajar tinggi2 bkn hnya utk krjaya dn masa dpn, tp utk dpt gaji besar jga wei.. Fikir guna otak, jgn fikir guna kpala lutut

Tanpa Nama berkata...

Aku ingat PA ygtua-tua bangka tu bersara awal la. Bagi peluang kat budak2 baru pulak keje.Ni tak, selagi dibayar gaji , bertongkat pun diorang pegi keje.

Tanpa Nama berkata...

Nak bersaraawal macamana, tak dibayar pencen. Bertongkat-bertongkat la aku pi keje. Kalau bersara awal, aku nak makan apa?

Tanpa Nama berkata...

BELAGAK GILA ORNG TUA TU ANAK JEW PANDAI TAPI MAK AYAH DIA MCAM BONGOK.
DEBATE MCAM BDAK HINGUSAN.
BUAT MALU LAH OIIII

Tanpa Nama berkata...

Sikap orang yang memaki hamun ini telah mendarah daging dan menjadi tabiat. Ianya agak sukar untuk berubah. Mungkin orang2 ini memerlukan seorang pembimbing yang boleh mentarbiyah dirinya serta memerlukan hati yang bersih dan penuh kesedaran,keinsafan serta cekal untuk berubah.

Menjaga kata-kata adalah keimanan

Bahasa Melayu dianggap unik dan halus. Sikap sopan santun dan adab berbahasa dipentingkan dalam bahasa Melayu yang menjadi lambang kepada bangsa Melayu.Pengaruh seni bahasa Melayu banyak diresapi pengaruh Islam yang mementingkan penggunaan bahasa yang baik.

Sesuai dengan nilai Islam, bahasa Melayu dijalin dengan perkataan Arab yang terkandung makna tauhid, ketakwaan, hukum dan ketulusan hati.

Firman Allah bermaksud: “Allah tidak suka kepada perkataan buruk yang dikatakan terang-terang.”

Firman-Nya lagi bermaksud: “Dan siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah serta berbaik-baik dan mengaku ‘aku seorang Muslim.”

Alim-ulama lebih banyak menyelitkan perkataan Arab yang menyeru kepada keimanan, ketakwaan, dosa, pahala dan hukum agama.

Jelasnya, dalam bahasa Melayu tidak ada bahasa najis, mencarut, kebodohan, haprak dan kasar. Berkata-kata biarpun mudah, kesannya kepada kehidupan manusia amat ketara. Kata-kata yang diucapkan dicatatkan sehingga ke hari kiamat.

Sabda Rasulullah saw bermaksud: “Sesungguhnya seseorang itu akan bercakap-cakap dengan kata-kata yang diredai Allah, dan dia tidak menyangka bahawa kata-katanya itu akan menyampaikannya ke suatu tingkat tertentu, maka dicatatkan oleh Allah kata-kata itu mendapat keredaan-Nya hingga ke hari kiamat.

“Dan seorang lain akan bercakap-cakap dengan kata-kata yang dimurkai Allah, dan dia tidak menyangka bahawa kata-kata itu akan menyampaikannya ke satu tingkat tertentu, maka dicatatkan oleh Allah dengan kata-kata itu kemurkaan-Nya ke atas orang itu hingga ke hari kiamat.” – (Hadis riwayat Ibnu Majah dan Tarmizi).

Tanpa Nama berkata...

Sesungguhnya tutur kata baik diumpamakan mutiara yang disukai oleh orang ramai. Kata-kata yang baik meletakkan penutur sebagai orang disenang, disanjung, dicontohi dan diterima kata-kata itu untuk kebaikan.

Manakala perkataan tidak baik dikeluarkan dari mulut tidak ubah nilainya seperti najis. Tentunya orang waras tidak akan menyukai najis. Najis dikaitkan dengan segala tidak baik dan hina. Jadi, begitulah pandangan kepada mereka yang menuturkan sesuatu perkataan tidak baik.

“Sesungguhnya orang yang berkata-kata dengan kata-kata yang mentertawakan kawan yang duduk bersamanya, maka dia akan jatuh dengan kata-kata itu lebih jauh daripada bintang di angkasa.” – (Hadis riwayat Ibnu Abid-Dunya).

Syaitan menutup kebenaran dengan menghilangkan rasa malu pengucapnya. Bahkan, syaitan akan membisikkan keyakinan agar terus mempertahankan apa yang diucapkan.

Syaitan akan mencari lebih ramai mereka yang sanggup menjadi rakannya untuk mengeya dan mempertahankan keharusan menggunakan perkataan buruk.

Sabda Rasulullah saw bermaksud: “Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka hendaklah dia berkata yang baik atau dia diam.” – (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).

Tanpa Nama berkata...

Berbalik kepada hukum mencarut, memaki dan menggunakan kata-kata yang keji, pertamanya kita perlu merujuk kepada Quran sebagai sumber hukum Islam yang paling utama. Dalam surah Al-Baqarah ayat 197 Allah berfirman (maksudnya): "Barang siapa yang menetapkan niatnya dalam bulan-bulan tersebut untuk mengerjakan haji, maka janganlah ia bercakap lucah (rafath), melakukan kerja fasik (fusuk), dan berbantah-bantah dalam masa mengerjakan haji". Terdapat beberapa pengertian mengenai makna "rafath". Menurut Ibnu Umar, "Rafath ialah bersetubuh dan bercakap mengenainya". Ata' Bin Abi Rabah berpendapat, "Rafath ialah bersetubuh dan mengucapkan kata-kata lucah. Hukumnya adalah haram". Mengenai perkataan "Fusuq" pula, Ibnu Abbas mentafsirkan sebagai, "Semua bentuk maksiat". Manakala Ibnu Umar mengatakan, "Fusuq ialah maki". Al-Dahhak pula mentafsirkannya dengan, "Menggelarkan seseorang dengan gelaran yang keji" (Ibnu Kathir, Tasfir al Quran al-Azim)

Tanpa Nama berkata...

Imam Ghazali ketika membicarakan mengenai dosa lidah boleh membinasakan seseorang dalam kitabnya Ehya' ulum al- Din menyebut: "Antara dosa lidah ialah: Menuturkan kata-kata yang keji (al-fuhsy), memaki (al-sab), dan menggunakan bahasa yang lucah (bazaah al-lisan)". Memulakan perbincangannya beliau menyebut: "Perkara-perkara di atas adalah tercela, dilarang dan sumbernya adalah daripada sifat keji dan tercela". Imam Ghazali seterusnya membawa beberapa Hadis yang melarang umat Islam melakukan perbuatan-perbuatan yang keji itu. Antaranya Hadis-Hadis berikut yang bermaksud: "Hendaklah kamu menjauhkan diri daripada menutur kata-kata yang keji, kerana Allah tidak suka kata-kata yang keji dan perbuatan menyebarkan kekejian" (al-Hakim dan Ibnu Hibban); "Bukanlah mukmin (yang baik) itu: Pencela, pelaknat, penutur kata-kata yang keji dan orang yang lucah percakapannya" (al-Hakim dan al-Darqutni); "Syurga adalah haram dimasuki oleh orang yang keji percakapannya" (Ibnu Abi al-Dunya dan Abu Naim); "Wahai Aisyah! Kalaulah kata-kata yang keji itu seorang lelaki, maka ia adalah lelaki yang jahat" (Ibnu Abi al-Dunya); "Kata-kata yang lucah dan perbuatan mendedahkan perkara yang tidak harus didedahkan itu adalah dua cabang daripada sifat-sifat munaflk" (al-Tirmizi). Beliau seterusnya memetik kata-kata Ibrahim Bin Maisarah:

"Diriwayatkan bahawa orang yang keji percakapannya dan suka menyebarkan kekejian akan didatangkan pada hari kiamat dalam bentuk anjing atau dalam usus anjing".

Tanpa Nama berkata...

Dalam Islam, kata-kata kotor, makian serta ucapan menghina merupakan satu perkara yang sangat tercela dan dilarang. Sesungguhnya segala sumber kata-kata kotor itu timbul daripada watak yang rendah dan jiwa yang hina.
Drp Abu Hurairah r.a.,Nabi SAW bersabda:
Mencarut adalah sejenis sikap kasar.Manakala sikap kasar balasannya ialah neraka
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
“Jauhilah olehmu semua kata-kata kotor sebab Allah tidak suka kepada kata kotor atau yang menyebabkan timbulnya kata kotor daripada orang lain.”
Dalam hadis lain, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
“Seorang mukmin bukanlah tukang mencela, tukang melaknat orang, tukang berkata kotor dan berkata rendah.”
“Syurga itu diharamkan bagi setiap orang yang berkata kotor untuk memasukinya.”
Seharusnya kita perlu mencontohi perilaku Rasulullah s.a.w yang selama ini hidupnya tidak pernah melontar kata-kata yang menyakitkan pendengaran atau melukai perasaan orang lain.
Berkata Anas bin Malik r.a:
“Tidak pernah Rasulullah saw melakukan perbuatan keji, tidak pula kotor lidah (suka mengutuk) dan tidak pula mancaci maki. Ketika seseorang mencela Baginda orang yang kotor (berdebu) kerana banyak (sujud), Baginda hanya mengatakan “apa yang dia miliki.”
Rasulullah s.a.w adalah seorang yang benar-benar memelihara lisannya. Sekalipun terhadap orang-orang kafir yang menentang dakwahnya. Baginda tidak mudah mengeluarkan kata-kata laknat atau menyakitkan hati.

Tanpa Nama berkata...

Firman Allah yang bermaksud:
“Kecelakaan besarlah bagi tiap-tiap pencaci dan pengkeji.” (al-Humazah:1)
Dalam ayat ini, Allah s.w.t mengutuk perbuatan jahat, iaitu menyebarkan fitnah, bercakap ataupun mengisyaratkan perkara yang jahat terhadap orang-orang lelaki atau perempuan dengan kata-kata ataupun secara isyarat, atau perangai, atau secara mengajuk-ajuk, ataupun sindiran atau caci maki.
“Sesungguhnya Allah s.w.t itu pemalu, penutup (cela), menyukai malu dan tertutup, maka apabila salah seorang kamu mandi maka hendaklah ia ditutup.”
Demikian juga firman Allah s.w.t yang bermaksud:
“Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik. “Bukanlah tergolong daripada orang mukmin yang suka mencela, mengutuk dan mengeji. Dan bukan pula mereka yang berlidah kotor.” (an-Nahl: 25)
Daripada ayat-ayat al-Quran serta beberapa hadis yang dipaparkan jelas membuktikan bahawa Islam melarang umatnya mencarut dan memaki hamun sesama Muslim.
Ini kerana kerja-kerja mencarut adalah kegiatan dan perbuatan syaitan dan kenyataan yang mengatakan bahawa Islam tidak melarang umatnya mencarut adalah kenyataan beserta syaitan dan tidak benar. Mohon perlindungan Allah s.w.t daripada sifat yang buruk.

Tanpa Nama berkata...

Kepada sesiapa yang kerja kerajaan yang TIDAK puas hati kerja kerajaan sila BERHENTI, bagi yang kat aku ni..lulusan degree kejuruteraan..pointer 3.56, kerja swasta..basic rm 1500 swasta bagi. gila betul nasib pekerja swasta..lepas tu kenaikan tahunan RM50...cibai betul

Tanpa Nama berkata...

Kepada sesiapa yang kerja kerajaan yang TIDAK puas hati kerja kerajaan sila BERHENTI, bagi yang kat aku ni..lulusan degree kejuruteraan..pointer 3.56, kerja swasta..basic rm 1500 swasta bagi. gila betul nasib pekerja swasta..lepas tu kenaikan tahunan RM50...sian kat aku ni

Tanpa Nama berkata...

Apalah punye bahasa...tak sopan langsung...

kekasih berkata...

Saya bersyukur ke hadrat ALLAH SWT sekiranya COLA, ITP naik pada tahun hadapan. Rezeki Allah SWT.

Tanpa Nama berkata...

Ini komen orang bijak tahniah...
Ternyata awak memahami apa sebenarnya penjawat awam.

Kita bukan profit making kita service gaji berbeza tak ada masalah bonus itu hadiah aja tak salah kalau sama rata.

Tanpa Nama berkata...

Hrap pointer tinggi pun tak pandai bahasa pun tak guna

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
60 detik = 1 saat
60 saat = 1 minit
60 minit = 1 jam
24 jam = 1 hari
7 hari = 1 minggu
28 hari = 1 bulan
4 minggu = 1 bulan
12 bulan = 1 tahun

336 hari = 12 bln x 28 hari = 1 thun
365 hari = 13 bulan (1 thn 1 bln)

"MASIHKAH MAJIKAN KITA INGIN MEMBAYAR GAJI KITA YANG 1 BLN BERKURANGAN????"

Jumaat, Oktober 11, 2013 9:04:00 PG

----------------------

Pandai-pandai ko je satu bulan 28 hari.. Nak untung ikut kalendar Hijrah.. Ada berani?

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Rasa pelik sebab pihak cuepacs masih meminta2 bonus dan juga mengharap 2 bulan bonus dari kerajaan...Seperti tahun2 dulu yg pernah kita semua lalui,jika dah mulanya pemberian rm 500 pasti penutupnya rm 500 ..Itu adalah mutamadtttt,jadi tak perlu lah penjawap awam berharap dan planing macam2.Nanti takut kecewa dah pasti ,kesedihan lagi ada.Jadi di sarankan banyak2lah menyimpan untuk anak2 bakal memasuki alam persekolahan dan juga persedian utk mcm2 yg bakal kita tempuhi atas kenaikan yg akan diumumkan tak lama lagi...kenaikan elaun pun jgn mengharap,cuma ada sikit tu adalah itu pun sekadar atas kemampuan kerajaanlah...bersyukur sebab negara kita masih lagi kukuh berbanding negara2 lain..dan diharap agar pihak cuepacs jgnlah beri harapan besar sgt nanti ramai pula org menyampah atas cakap2 kosong...

Jumaat, Oktober 11, 2013 9:47:00 PG

-----------------

PTD mana pulak ni.. Nak tunjuk kuasa arah-arah kan orang.. Ingat ini jabatan ko ke?

Tanpa Nama berkata...

The Red Buret@D'Janggo berkata...
SOALAN BODOH DARI CUEPAC DAN JAWAPAN BANGANG DARI PAK JIB...
Ditanya mengenai permohonan dua bulan bonus untuk penjawat awam oleh CUEPACS, Najib berkata perkara itu sedang dipertimbangkan, namun bergantung kepada prestasi kewangan semasa kerajaan..."Tunggulah selepas Bajet (2014) nanti... biarlah saya teliti akaun kerajaan dulu. Tumpuan kita sekarang mahu memperkukuhkan ekonomi domestik," katanya....

SO WAT....LAGI MAU SEMBANG PASAL BONUS KA.....

NAK TUNGGU PAS BAJET BARU NAK UMUM BONUS......AKAI ADA KA....NAK UMUM BONUS BUKAN PAS BAJET NGOK....SEBAB PENGELUARAN DUIT NEGARA BAGI TAHUN MENDATANG PERLU DISEBUT SEMASA BAJET...SO

COME ON BROOO.....CUKUP CUKUP LAH TU...SKRNG ZAMAN MILI BUKAN ZAMAN BATU.........

UDAH UDAH LA TU NAK MEMPERBODOHKAN RAKYAT...YANG MANA SEMEMANGNYE RAKYAT DAH SEDIA BODOH....DITAMBAHKAN LAGI DGN KEBODOHAN PEMERINTAH....MAKIN BERTAMBAH BANGANG.....

KAWE BUKAN APA...RUANG AND PELUANG DAH DIBERI UNTUK TUKAR KRJAAN SKRNG....

AKAN SEBAB KEBODOHAN RAKYAT TU SENDIRI MAKA MAKAN LAH DIRI SENDIRI......

SORI BROOO......

TAG LINE BARU DARI KAWE...UTK GENG CUEPAC AND WAKIL WAKIL PEMERINTAH SKRNG....."LU ORANG KASI TARIK ANU LU ORG PANJANG PANJANG.....PAS TU KASI POTONG BAGI HANJING MAKAN BROOOO........"

Sabtu, Oktober 12, 2013 1:25:00 PTG

---------------------

Betui betui tu... Yang korang tak tahu ialah, bonus yang kita dapat akhir tahun ni (Disember) adalah berdasarkan bajet 2013 (bukan bajet 2014).. Cuba tengok najib belanja banyak pada awal tahun 2013, guna peruntukan bajet 2013... Maka mungkin juga ada tempiasnya (kerana dari kelompok bajet yang sama)..

Rasanya masih boleh demand lagi..

Tanpa Nama berkata...

Saya lagi susah. Jawatan Penyelia Asrama gred N17, seorang ibu tunggal, tanggong anak seramai 4 orang. semuanya masih belajar. kalau gaji dan elaun tak naik, kena buat part time lah jawabnya. Kasihan

Tanpa Nama berkata...

lagi bagus klau pas ni kerajaan buang semua pekerja yang tak ada ijazah, baru boleh bagi alaun dan bonus sama rata. Atau buang semua pegawai berijazah bleh juga...

hahhahahahahhahahahha

klu pas ni ada sapa-sapa tak puas hati bleh letak no akaun atau no fon aku nak bagi special bonus

hehehehhehehehhehehhe

Tanpa Nama berkata...

rrapasal bdk2 yg suka berlumba ada kat sini...pi main jauh2....

Tanpa Nama berkata...

Ko ni bodoh ke bebal ke babi? Mana da pekataan kereta yg disentuh pun dlm komen huruf besar atas ni.

Tu la kecik2 xnk mampus, dah besar, jadi bodo

Blajar la tau hukum dunia, x kira la harga rumah pemaju yg tentukan atau x, pokoknya, harga umah mana pernah turun. Apa keharam jadahnya la fikiran pala hotak ko ni

Ko yg hdup d alam fantasi. Bodoh sial

Tanpa Nama berkata...

Kpd org yg komem ni bwh ni,
Orang bodoh banyak gelak pendapat orang lain aja.Tulisan diatas menyentuh jugak tentang harga kereta. Dan persoalan
tentang harga rumah ditentukan pemaju.Kalau sedara guna akal lebih sikit mungkin sedara akan faham.Jangan benyak gelak sedara sebab bila tak baca betul tu yang komen sedara pun macam otak sedara jugak jenis bodoh.Persoalan...Harga kereta mahal dan satu beban dek dasar cukai kerajaan.Bila dah kereta mahal... Nak beli rumah dah jadi isu sebab gaji dah banyak kurang.Dan rumah pulak ditentukan pemaju...Dan pembangunan tak sekata...Mana pergi jabatan perancangan bandar dan desa apa jadi.Bukan fantasi sedara kalau kereta tempatan pun ada cukai eksais tau.Faham betul2 apa orang tulis baru komen.

Awk ni memang TERENCAT AKAL ke

Umah, tanah, mana da turun,haha.

Lgpun, mamat yg komen :
KEPADA PEMIKIR YANG BERADA DALAM Kupek Pak Omar N the GenG PERNAKAHAN ANDA TERFIKIR BAGAIMANA MENURUNKAN KARGA RUMAH? SABAN TAUN HARGA RUMAH MENINGKAT DALAM 10k, KALAU 5TAUN=50k, 10taun LEPAS PAKCIK AKU(aku masih skolah lg) BELI RUMAH TERES DALAM HARGA 80K-100K JE..tetapi BILA AKU(kini)NAK BELI RUMAH teres DENGAN KELUASAN(rumah) YANG SAMA DENGAN PAKCIK AKU hargaNYA 180k-200k...KENAPA HARGA RUMAH MENINGKAT SANGAT CEPAT??? entah2 10taun lagi harga sebuah rumah teres MediumCost 1juta seunit..mana nak tinggal??

AKU X NAMPAK PUN DIA SEBUT PASAL UMAH

KESIMPULANNYA, AWK TERENCAT AKAL.

Tanpa Nama berkata...

Manjoi.
Kesimpulannya ramai yang boleh menggantikan pak omar,silakan bertanding,kalau nak jadi AJK pun tak menang ,tak payahlah melalak...kat sini bagi lah pendapat yang bernas.

Tanpa Nama berkata...

Aku ada cadangan bagaimana nak kasi semua elaun dan gaji samarata.
1. Wajibkan Gred 1-32 buat degree.Segala perbelanjaan tanggungan sendiri. Boleh mohon PTPTN. Mereka diberikan masa selama 3 tahun untuk buat degree dan apabila habis akan diserapkan ke gred 41.Apabila sudah diserap.Hanya gred 41 hingga 54 sahaja yang berjawatan tetap.
2. Gred 1-32 dilantik secara kontrak.Maksimum kontrak selama 5 tahun. Habis 5 tahun akan digantikan dengan pekerja baru.Barulah ramai rakyat Malaysia akan merasa kerja kerajaan. Kerajaan akan jimat kerana tak perlu nak fikir nak bayar pencen.
3. bagi yang gred atas iaitu dari 41 ke 54.kenaikan pangkat berdasarkan prestasi.Kalau markah prestasi bawah 75 dibawah 80 hingga 75 tidak akan menerima sebarang ganjaran bonus dan KGT tidak akan dinaikkan. Hanya markah 80 ke atas sahaja akan diberikan kenaikan KGT dan bonus pada setiap tahun.
4. Bagi mereka yang bertugas di kaunter khidmat pelanggan. prestasi mereka akan dinilai dengan laporan kepuasan pelanggan yang akan memberikan sistem pemarkahan secara merit. Jika merit tidak dicapai. penjawat awam boleh dikenakan tindakan samada turun pangkat atau diberhentikan.
5. Bagi mereka yang CULAS, potongan gaji akan dikenakan maksimum 1 ribu seorang..hehe

Kena kurangkan penjawat awam..mana2 yang tidak efisien diberhentikan. Kerajaan pun tidak akan menangung kos yang banyak.Lagi satu untuk elakkan budaya malas dan merapu penjawat awam..talian internet hendaklah dipantau. Sekat semua laman sosial, FB ke,twitter ke, youtube ke dan sekat juga semua download video..aku rasa kakitangan awam akan lebih berkesan selepas ini..haha..

Tanpa Nama berkata...

Kau ingat abah kau punyo gomen...suko-suko kau jo nak buek cadangan camni...kepalo abah kau berjambul la ni..

Tanpa Nama berkata...

haha..ye ke?. kalau bapak aku berjambul..bapak kau apa pulak?.paryaaaa..hahaha..

Tanpa Nama berkata...

Aku pasti dan yakin sangat-sangat tentang bajet 2014 nanti.

1. Pesara Awam akan menerima kenaikan pencen sebanyak 10%.

2. Pesara ATM akan menerima kenaikan Gred pencen sebanyak 15% selaras dengan kenaikan gaji ATM/Polis baru-baru ini.

3. Pesara ATM yang berkhidmat 21 tahun dan berpencen akan menerima kembali wang tabungan oleh Kerajaan yang tidak di perolehi seperti anggota tidak berpencen sebanyak 50%.

4. Pesara ATM akan diberi ganjaran yang wang tabungan serta faedah bermula dari tarikh mereka bersara ..

WOW WOW BEST NYER....JOM KITA TERUS SOKONG BN.... JOM SEMUA PESARA ATM KITA TERUS SOKONG PM DATO NAJIB....

YAHOOOOOOOOOOOOO

Tanpa Nama berkata...

Memandangkan semua penjawat awam telah menerima kenaikan gaji pada Julai lepas...

Bagi meringankan Kerajaan dan mengurangkan bebanan hutang kerajaan ...perkara terbaik adalah tarik semua Elaun COLA yang di beri...

ELAUN COLA TU BOLEH BUAT JALANRAYA DI KAMPUNG KAMPUNG...

THUMBUP ....

LEPAS NI BARU ADA AKAI PA YANG SUKA BERUTANG HUHUHUHU...KENA POTONG COLA GIGIT JARI LER...

TUKANG KEBUN PUN DAPAT COLA RM300...HUHUHUHU...TUKANG SAPU LONGKANG PUN DAPAT COLA RM300..

FIKIR LER ..HUHUHU

Tanpa Nama berkata...

Saya lagi susah. Jawatan Penyelia Asrama gred N17, seorang ibu tunggal, tanggong anak seramai 4 orang. semuanya masih belajar. kalau gaji dan elaun tak naik, kena buat part time lah jawabnya. Kasihan

SAPE SUH KO BERCERAI....

Tanpa Nama berkata...

Kena kurangkan penjawat awam..mana2 yang tidak efisien diberhentikan. Kerajaan pun tidak akan menangung kos yang banyak.Lagi satu untuk elakkan budaya malas dan merapu penjawat awam..talian internet hendaklah dipantau. Sekat semua laman sosial, FB ke,twitter ke, youtube ke dan sekat juga semua download video..aku rasa kakitangan awam akan lebih berkesan selepas ini..haha..

SETUJU SANGAT SANGAT

Tanpa Nama berkata...

20-1Aku cukup sedey pada PA yang dah berumur 55 tahun tapi masih nak teruskan juga sampai 60 tahun..

MC memanjang...huhuhu...takut tak sempat merasa duit tu keh keh keh...

Tanpa Nama berkata...

PA ni kekadang aku fikir mungkin berfikir tak guna akal..

Nak maki hamun n ugut gomen konon..

Korang ingat PM kita heran ker...

Selepas PRU 13 yang lalu PM dah cukup belajar dengan sandiwara anda semua..

sebab itu PM dah tak kisah korang atau pembangkang nak kata apa pun..sebab PM dah tahu apa yang dia buat korang akan tetap membangkang..

tahniah PM kerana dah mula sedar..

Tanpa Nama berkata...

Tqvm BN elaun rumah akan naik..rm300...horeee kita misti sokong BN PRU14 NANTI....BN LA PEMANGKIN KEMAJUAN RAKYAT MALAYSIA...

Tanpa Nama berkata...

Tqvm BN elaun rumah akan naik..rm300...horeee kita misti sokong BN PRU14 NANTI....BN LA PEMANGKIN KEMAJUAN RAKYAT MALAYSIA...

Adusss sadis nye...elaun rumah tentera dah pun lebih dari itu..ciannyer korang huhuhu

Tanpa Nama berkata...

PPIMP ...tahniah PM...Rasanya elaun Guru dan pelbagai kemudahan Guru akan diumumkan..bestnyerr

Tanpa Nama berkata...

Pm guna twiter jugak..mcm mana..nak suruh Pm stop ker twiter dia...

hafis berkata...

Kebanyakan Kakitangan awam tak pernah bersyukur dan tidak berbelanja mengikut kemampuan.Pinjaman Bank Rakyat dah 50% dari gaji, itu pinjaman peribadi sahaja. Tidak termasuk pinjaman rumah dan kereta yang dibuat di bank-bank lain.
Kemudian perhiasan diri melebihi dari apa yang semampunya. Apa perlunya yang bergaji di bawah paras RM3000.00 nak mempunyai handphone Iphone, Note 2 & S4, berbelanja ikut nafsu. Apa perlunya seorang pekerja klinik perubataan kerajaan membeli motosikal besar?
Apabila bermotor besar, kereta mestilah nak setanding dengan harga motor setidak-tidaknya honda civic.
Apabila sudah bermotor besar, mula la nak cari accessories motor dan pakaian sebagai seorang penunggang, berapa kos pulak? Berapa harga helmet fullface berjenama? Berapa harga jaket? berapa harga boot? kemudian sibuk plak nak bersosial, mana nak cari duit.
Kemudian tu ada plak jumpa along pinjam duit, da la cik along ni pegang ATM kad, sampai bila nak habis bayar hutang?
Tiap tahun Datuk Omar Osman yang maha bijak tu melolong minta naik gaji. Bila naik gaji macam tu juga perangai, tambah hutang lagi kat Bank Rakyat, tukar handphone baru, tukar kereta baru.
Saya tak marah kalau ramai yang tak bersetuju sebab mungkin dia xde pinjaman peribadi di Bank Rakyat dan tidak berlebih2 dalam berbelanjan. Tapi apa yang saya tulis adalah berdasarkan saya yang mempunyai ramai kawan, jiran, saudara dari kalangan kakitangan kerajaan yang bersikap demikian.

Tanpa Nama berkata...

salam 1 malaysia..

kenapa harus dikutuk dan dimaki hamun akan PTD. saya sebagai PTD turut meluahkan rasa kurang berpuas hati dengan pelbagai aspek perkhidmatan awam. janganla semuanya disalahkan PTD. tidak dinafikan ada segelintir yang bersikap kurang enak, tapi adalah amat tidak wajar kalau nak disalahkan semua PTD...

berkaitan dengan pemberian bonus, saya mmg jangka tiada bonus berdsarkan kepada jawapan DSN.. cuma mungkin bantuan khas persekolahan rm500...

cuma hanya harapan, elaun ITP dan COLA di pertimbangkan kenaikan.. apa2 kita terima.. n bersyukur.

Hanya Insan Biasa berkata...

Salam 1 Malaysia ....

Tetarik untuk mengulas tentang perkara yang berkenaan. Bagi saya kakitangan Gred Sokongan (1-40) mestilah bersatu dibawah Cuepacs meskipun dari gabungan persatuan yang pelbagai.
Apabila kita sepakat,dengan jumlah ahli yang ramai sedikit sebanyak "Bos" besar kita atas sana akan mendegar cadangan & permasalahan kita.
Inilah fungsi persatuan,kita memohon & menghantar sebarang kertas kerja yang dirasakan perlu.
Jadi yang terakhirnya keputusan dari Bos Besar kita,andai kata rezeki kita akan dapat,kalau bukan rezeki jangan berputus asa,mungkin cadangan kita belum cukup kuat untuk diambil tindakan.
Masih lupakah tuan semua sekalian bagaimana Skim SBPA yang dianggap berat sebelah dan hanya beri keuntungan kepada Pegawai Atasan saja terpaksa dibatalkan.Kerana apa?kerana usaha Presiden kita & sokongan ahli kita berjaya memberikan balik akan keadilan di pihak kita.
Jadi abaikan andai ada komen dari pegawai atasan sana yang kurang membina.
YANG PENTING RAPATKAN BARISAN KITA,KUATKAN PEMUFAKATAN KITA,BERIKAN IDEA YANG BOLEH MEMBANTU KAWAN-KAWAN KITA YANG LAIN.
PASTI BOLEH....SALAM 1 MALAYSIA

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
PPIMP ...tahniah PM...Rasanya elaun Guru dan pelbagai kemudahan Guru akan diumumkan..bestnyerr

Rabu, Oktober 16, 2013 9:56:00 PTG

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

KAU CERMIN LER DIRI KAU TU..PM SIAPA ENGKAU SIAPA..SEDAR DIRI LA BEB...

ENGKAU TU ANYTIME BLEY DIBUANG KEJE...PM TAK HERAN PUN DENGAN KORANG YANG SEANGKATAN MACAM KAU.. HUHUHU

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
salam 1 malaysia..

kenapa harus dikutuk dan dimaki hamun akan PTD. saya sebagai PTD turut meluahkan rasa kurang berpuas hati dengan pelbagai aspek perkhidmatan awam. janganla semuanya disalahkan PTD. tidak dinafikan ada segelintir yang bersikap kurang enak, tapi adalah amat tidak wajar kalau nak disalahkan semua PTD...

berkaitan dengan pemberian bonus, saya mmg jangka tiada bonus berdsarkan kepada jawapan DSN.. cuma mungkin bantuan khas persekolahan rm500...

cuma hanya harapan, elaun ITP dan COLA di pertimbangkan kenaikan.. apa2 kita terima.. n bersyukur.

Khamis, Oktober 17, 2013 11:11:00 PG
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

MASUK JERK KEJA BUKA BLOG NI..NAMPAK SANGAT LER PA NI..CULAS DALAM KERJA...SEMUA ORANG DAH NAMPAK DAN BOLEH NILAI..

TAK PANDAI NAK CARI MAKAN LANGSUNG..SENTIASA MENDEDAHKAN KELEMAHAN...CUBA SABAR LEPAS KERJA BARU POSTING KAT SINI...

ELAUN COLA NGN ELAUN RUMAH AKAN DI POTONG ATAU DIKURANGKAN SEBAB KERAJAAN NAK CAPAI WAWASAN 2020 ..SEBAB TU NAK DI KURANGKAN SUBSIDI..BUKAN NAK TAMBAH BEBAN KERAJAAN...PENGERTIAN NEGARA MAJU ADALAH SEMUANYA KENA DICARI SENDIRI BUKANYA MEMINTA MINTA MACAM KORANG..

YANG AKAN NAIK HANYA UNTUK GURU, TENTERA DAN POLIS SAHAJA...SEBAB KORANG NI ANYTIME BLEY TERMINATE..HUHUHUHU

Tanpa Nama berkata...

MASUK JERK KEJA BUKA BLOG NI..NAMPAK SANGAT LER PA NI..CULAS DALAM KERJA...SEMUA ORANG DAH NAMPAK DAN BOLEH NILAI..

TAK PANDAI NAK CARI MAKAN LANGSUNG..SENTIASA MENDEDAHKAN KELEMAHAN...CUBA SABAR LEPAS KERJA BARU POSTING KAT SINI...

ELAUN COLA NGN ELAUN RUMAH AKAN DI POTONG ATAU DIKURANGKAN SEBAB KERAJAAN NAK CAPAI WAWASAN 2020 ..SEBAB TU NAK DI KURANGKAN SUBSIDI..BUKAN NAK TAMBAH BEBAN KERAJAAN...PENGERTIAN NEGARA MAJU ADALAH SEMUANYA KENA DICARI SENDIRI BUKANYA MEMINTA MINTA MACAM KORANG..

YANG AKAN NAIK HANYA UNTUK GURU, TENTERA DAN POLIS SAHAJA...SEBAB KORANG NI ANYTIME BLEY TERMINATE..HUHUHUHU
===========================================2 X 5 JUGA...

Isa Zamiri berkata...

Selaku Presiden Cuepac. Mestilah tegas dlm membuat tuntutan . Bezakan pemberian bonus dgn pemberian saguhati. Jangan terlalu mudah ditipu dgn.istilah tersebut. Kalau tuntut bonus pastikan tuntutan diberi atas nama bonus dan bukan atas nama saguhati kerana telah byk tahun kakitangan kerajaan ditipu oleh kerajaan yg mensamakan pemberian saguhati sama seperti bonus. Kalau kakitangan kerajaan mahukan bonus pastikan bonus juga diperolehi dan bukannya wang saguhati bantuan sekolah. Knp kerajaan dibawah kepimpinan pembangkang boleh beri bonus sebulan gaji pd kakitangannya sedangkan kerajaan sedia ada hanya beri RM 500 saguhati raya(bukan bonus namanya)

Tanpa Nama berkata...

aku yakin mmg x de bonus tahun ni..sebab apa?. dengan jawapan DS Najib yg kata dia nak tgk akaun negara dulu..aku yakin bantuan 500 akan diberi..apa pun tak apalah..mungkin bukan rezki kita tahun ini..insya allah tahun depan mungkin ada..

Tanpa Nama berkata...

harapan yg sia sia..percaya la wahai penjawat awan.....hehehe

Tanpa Nama berkata...

Detik menunggu berita bonus bajet 2014 kini bermula. Datuk Seri Najib, rakyat sekarang sedang menghitung hari. Debaran memuncak. Adrenalin mengalir kencang. Adakah ke semua penjawat awam akan memperoleh bonus di akhir tahun 2013? Mengapakah penjawat awam sangat berharap dapat bonus?

Natijahnya, pembentangan belanjawan untuk 2014 pada Oktober ini bakal mencerminkan sejauhmana tahap kejayaan kerajaan dalam membangunkan ekonomi negara di tahun 2013. Seperti entri lain dalam blog ini, penentuan isi kandungan bajet 2014 adalah dari hasil dari tahun 2013. Rakyat menantikan bajet 2014 dibentangkan oleh Perdana Menteri.

Jadi, wahai para Menteri sekalian, adakah bonus akan diberi untuk ke semua penjawat awam Malaysia? Terdapat lebih 20 kementerian dalam kerajaan Malaysia. Persoalan di sini ialah, adakah penjawat awam layak mendapat bonus tersebut?

Kenapa pula penjawat awam perlu dianaktirikan oleh kerajaan sendiri? Kerajaan itu sendiri adalah terdiri dari penjawat awam. Tanpa penjawat awam, kerajaan hanyalah bangunan-bangunan, kaunter-kaunter, bendera-bendera dan kertas-kertas. Tanpa penjawat awam, sesebuah kerajaan tidak dapat bergerak. Kualiti kerajaan ditentukan oleh kualiti penjawat awam. Pada pendapat saya, kerajaan perlu memperuntukkan setiap tahun sebulan bonus kepada penjawat awam. Bila saya kata bonus, ia adalah bonus yang sebenar-benar bonus, bukannya seperti Bantuan Khas Kewangan sempena hari raya atau apa-apa.

Sekiranya ada tahun kerajaan ada beri bonus, manakala lain tahun tiada bonus pula, itu namanya seperti tiada penghayatan terhadap jasa-jasa penjawat awam terhadap negara. Cukuplah penjawat awam diperah keringat, kini sudah tiba kita membalas jasa mereka. Penjawat awam bukan sahaja perlu mengikut masa pejabat, malah kadang kala mereka bekerja tanpa ada istilah 'over time'.

Pemberian bonus dalam pembentangan Bajet 2014 membawa erti yang besar terhadap penjawat awam. Bukan kerana mereka mengharapkan sedikit imbuhan sahaja, malah mereka ingin terasa dihargai dan disayangi. Malah mereka ingin merasa ada orang menghargai setiap kerja yang mereka lakukan. Kita tidak boleh salahkan penjawat awam jika ekonomi negara jatuh. Kita tidak boleh katakan bahawa "Oh, ekonomi sekarang tidak baik maka tiada bonus untuk penjawat awam."

Saya tidak pasti adakah kerajaan benar-benar menghargai penjawat awam. Elaun perumahan dikatakan sangat rendah untuk kumpulan sokongan. Sudahlah gaji mereka rendah, elaun perumahan ciput je dapat cuma RM180. Sudahlah gaji sikit, hidup susah, gaji sedikit dan tak cukup dengan itu elaun pun sedikit. Ini adalah kenyataan yang terjadi. Jika benar khabar angin mengatakan ada pembaikan dari segi elaun perumahan, harap itu menjadi kenyataan. Saya tidak pasti adakah penjawat awam sekarang masih boleh bersabar. Maksud saya yang tidak dapat bersabar itu adalah terdiri dari mereka yang tinggal di bandar-bandar besar dan bekerja dalam kumpulan sokongan. Saya tidak dapat bayangkan betapa sengsaranya hidup mereka. Minta maaf, ini adalah kenyataan. Jika anda kata pergilah berniaga, saya tanya anda, bolehkah penjawat awam mempunyai perniagaan? Itu pun jika mendapat kebenaran ketua jabatan. Kenyataannya? Anda lihat sendiri.

Kadangkala untuk memenangi hati seseorang untuk memangkah anda, bukannya anda berikan hadiah baru kepada mereka, tetapi membaiki kehidupan sedia ada itu lebih bermakna pada mereka. Ini soal hati.

Kesimpulannya, adalah wajar kerajaan Malaysia mengumumkan pemberian bonus satu bulan dalam pembentangan bajet/belanjawan pada 25 Oktober 2013 ini. Semua orang berhak merasa terutamanya orang yang bekerja untuk kita. Wassalam..

kekasih berkata...

Komen di atas sangat bernas.

Doktor untuk pesakit jiwa berkata...

Hang ni bodo ka terencat akal? Dah mcm org meroyan kena sakit jiwa dah aku tgk

Tanpa Nama berkata...

Ayah teman polis .elaun rumahnye RM275 kabonye pd teman.
Teman plak bombe . Elaun rumah teman pun RM275.
Ayah teman duduk quarters n dipotong smula RM275 tu.kire ok le.
Teman pun duduk quarters gak n dipotong RM275 tp dipotong skali elaun COLA teman RM125 mnjadikan jumlahnye RM400.
Gaji dah la tonet keciknye dipotongnye plak belambak2.tanye la encik2 BOMBA diluar sane.adoihai.keje dah la berat2 bebeno .mcm xpdn la plak dgn gajinye.ayah teman kabo POLIS dibayorkan lg dgn elaun asap.Teman yg memadam kebkran n penuh dgn asap pun idak dibayor elaun asap.acaner tu nk kabo..idak jugak mkn gaji bute seperti yg dikata sesetengah golongan masyarakat,hari2 keluor cek pili bombe,buat ujian perjalanan,bergelumang dgn peralatan2 yg berat,kelas2 pemantapan skill.sakit yeop2 n yong2 oi.acaner tu?? Cekabor. :)

Tanpa Nama berkata...

Doktor untuk pesakit jiwa berkata...
Hang ni bodo ka terencat akal? Dah mcm org meroyan kena sakit jiwa dah aku tgk

weiiii bodoh..orang tu tulis ada fkta..tk mcm ko..apa bnde pndangan x kuar lpas tu mmperbodohkn org..ko tu dh pndai sgt ke banggang???????ko ni hti busuk..hti gelap...cubelah respect skit org..blajar adab..agknye mak bapak ko x reti mngajar anak..tu sebab kluar ko mmg mcm sakai

Tanpa Nama berkata...

Doktor untuk pesakit jiwa berkata...
Hang ni bodo ka terencat akal? Dah mcm org meroyan kena sakit jiwa dah aku tgk

weiiii bodoh..orang tu tulis ada fkta..tk mcm ko..apa bnde pndangan x kuar lpas tu mmperbodohkn org..ko tu dh pndai sgt ke banggang???????ko ni hti busuk..hti gelap...cubelah respect skit org..blajar adab..agknye mak bapak ko x reti mngajar anak..tu sebab kluar ko mmg mcm sakai

Cheng Ho MIR berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

Pelik gak baca komen2 yang tak elok diatas sana. Adakah semua orang yang beri komen ni kakitangan awam? Jangan ada yang ambil kesempatan untuk melaga2kn sesama kita sudahla. Pasal bonus tu redha je la.

Tanpa Nama berkata...

Elok juga admin blog CUEPACS memantau komen2 yang bersifat menghina, memaki dan komen yang bersifat atau unsur2 melagakan..Mohon sangat ADMIN jaga blog ini betul2 supaya komen2 yang tidak dikehendaki berada disini..

Tanpa Nama berkata...

Pada saya, tak perlu komen ape2..kite komen pun masih tetap sama keadaannya. Hanya akan menyakitkan hati masing2. Yg di atas tak peduli pun komen2 kita tu. Cukup 5 thn buat ape2 yg patut. Bg ruang dan peluang skali je.Jgn 5 thn akan dtg dpt gula2 lupa dah leee..

Tanpa Nama berkata...

Betul tu.yg berpangkat mrh bila yg pgkat rendah minta samarata.kata yg pgkt rendh mls sekolh tp nk gaji tinggi.aq ni belajar sampai degree pun keja jwtn n17.bukan aq tk belajaq tp nk dpt keja susah.bila dapat n 17 aq bersyukur.bab gaji memang kena ikut jawatn n gred.tp dari segi kerajaan nk bg bonus aq rasa biar samarata.yg gred bwh pn buat kerja juga.tk ada gred bwh, gred atas pun susah juga nk buat kerja.kita sebagai penjawat awam tk perlu bertekak.buat saja keja kita.kalau dapat imbuhan itu rezeki.

Tanpa Nama berkata...

BONUS:Rm 500..bt apa nak bonus?..baik bagi sedekah kat fakir miskin,anak2 yatimkah,,bantu orng yg tertindas di luar negarakah,,,kan baik mcm tu?...dari asik mintak bonus2 tiap2 perayaan musim sekolah bt apa?...baik naikan je elaun rumah tu..kan senang..tp bukan muda!,,opsss lupa!!!..tunggu di KAJI dulu sampai penjawat awam pencen..then tunggu buku kira2 dulu di akaun negara hihihih...sabarlah wahai penjawat awam..jnglah bergaduh sesama sendiri..semoga di BUKAKAN PINTU HATI kepada pihak atasan,,,...

Tanpa Nama berkata...

Betul tu...time based 13thn pun cakap je.. Takde pun apa srt ke nak ambik maklumat ke khususnya kami pelaksana yg keje kat sekolah. Yg buat nait pangkat guru kite... Surat pelantikan pertama pun ada yg tak tau.. Dh ada ijazah tu.. Jgnlah org mcm ni nak kutuk org yg d gred rendah.. Duduk dulu d tpt kita.. Buat dulu.. Nak kira gaji sendiri pun tak tahu...bila ada pihak atasan tanya sesuatu.. Tak pandai nak jwb.. Kita gred bwh juga yg kena jwb..sbb dia org d gred atas ni tahu sign je kan..

Tanpa Nama berkata...

Abang Az berkata
Gaji
===================================
1991 - Kenaikan Gaji 5%
1992 - Sistem Saraan Baru (SSB) diperkenalkan
1995 - Kenaikan Gaji 15%
2000 - Kenaikan Gaji 10%
2002 - Kenaikan Gaji 10%
2002 - Sistem Saraan Malaysia (SSM) diperkenalkan
Naik RM15.00 untuk kumpulan sokongan satu (lepasan diploma dan spm)
2007 - Kenaikan Gaji antara 5% - 35%
25% untuk untuk kumpulan sokongan satu (lepasan diploma dan spm)
2008 - Tiada Kenaikan
2009 - Tiada Kenaikan
2010 - Tiada Kenaikan
2011 - ??????????????????????????????????????????????????????????
2012 - SPBA dibatalkan dan digantikan dengan SSM ditambah Baik
Naik 9% - 13%

===============================================================
Januari 2005 - Imbuhan Tetap Perumahan (ITP) untuk kumpulan sokongan satu (lepasan diploma dan spm)
dinaikkan daripada RM135.00 kepada RM180.00

Januari 2006 - Elaun Batuan Saraan Hidup (COLA) diperkenalkan
antara RM50 hinnga RM150.00

Januari 2007 = Elaun Khidmat Awam (EKA) untuk kumpulan sokongan satu (lepasan diploma)
dinaikkan daripada RM115.00 kepada RM160.00

Januari 2007 - COLA dinaikkan 100% kepada RM100 hingga RM300.00

2008 - Tiada apa-apa elaun dinaikkan
2009 - Tiada apa-apa elaun dinaikkan
2010 - ??????????????????????????
2011 - ??????????????????????????
2012- COLA kawasan B dan C dinaikkan sebanyak RM50.00
RM100 jadi RM150
RM200 jadi RM250
yang kawasan A kekal RM300.00

Tanpa Nama berkata...

Abang Az berkata

Bonus
=======

1993 – Mula diperkenalkan
Menteri Kewangan Datuk Seri Anwar Ibrahim
Satu bulan gaji minima RM400

1994 - Satu bulan gaji minima RM600

1995 - Satu bulan gaji minima RM600

1996 - Satu bulan gaji minima RM700

1997 - Satu bulan gaji minima RM700

1998 - Bantuan Khas Kewangan RM400

1999 - Satu bulan gaji minima RM1,000

2000 - Setengah bulan gaji minima RM500

2001 - Setengah bulan gaji minima RM1,000

2002 - Satu bulan gaji minima RM1,200

2003 - Satu bulan gaji

2004 - Satu setengah bulan gaji gaji jika kurang RM1,000
Lebih RM1,000 satu bulan minima RM1,500

2005 - Satu setengah bulan gaji gaji jika kurang RM1,000
Lebih RM1,000 satu bulan minima RM1,500

2006 - Dua bulan gaji gaji jika kurang RM750
Lebih RM750 satu bulan minima RM1,500

2007 - Tiada Bonus ( Kenaikan Gaji dan Cola)

2008 - Satu bulan gaji minima RM1,000

2009 - Bantuan Khas Kewangan RM500

2010 - Bantuan Khas Kewangan RM1,000

2011 - Satu bulan gaji minima RM1,000

2012 - Satu setengah bulan gaji minima RM1,500

2013 - Bantuan Khas Kewangan RM500 dah dapat pun

25 Oktober Harapan tetap harapan

Tanpa Nama berkata...

Cuba saper-saper bagi data kenaikan Elaun, gaji Ahli Parlimen Malaysia tertutamanya Menteri...dari tahun 1990- 2013....

Tanpa Nama berkata...

Bersyukur dgn rezeki Allah....kn usaha lbh..dn ikhlas...br rezeki berkat..

Tanpa Nama berkata...

Elaun rumh hrp ada knaikan..yg lain2 xmgharap pun..

Tanpa Nama berkata...

setiap tahun bajet menguntungkan org atasan je...tak guna kauorg nak mengharap....bagus buat kerja sambilan je..

Tanpa Nama berkata...

tolong kaji semula gaji penjaga jentera elektrik R17....

Tanpa Nama berkata...

tolong kaji semula gaji penjaga jentera elektrik R17....

Tanpa Nama berkata...

jgan gaduh2..kup utk perkhidmatan 13 tahun..pekeliling dah keluar...sila lihat laman jpa..

Tanpa Nama berkata...

Elaun COLA/ITPA/Perumahan untuk kakitangan awam mungkin tidak akan disentuh pada baget 2014 kerana dalam masih dalam semakan sehingga Disember 2013..Bonus mungkin dapat RM500 je untuk bantuan sebelum bermula persekolahan..

Tanpa Nama berkata...

klau betul per yg d katakan di atas..mmg nasib PA tidak di bela lah...yg ssh semakin ssh..yg sng bertambah sng...sokong barisan pn nasib camni..pe lh nak jd..brg2 pn dh naek harga..minyk pn dh naek...pasni lg rmai yg berhutang ahlong lew...

Tanpa Nama berkata...

"BAJET 2014: CUEPACS MINTA BONUS, KENAIKAN BEBERAPA ELAUN TETAP"

Pada pikiran aku yang suka pakai minyak geliga cap kapak ni..., aku pikir HARAPAN SETINGGI GUNUNG itu takkan menjadi, sebab tiap-tiap tahun bila nak bentang Bajet mestilah benda yang sama disebut2 tapi aku yang dah 38 tahun kerja gomen ini dah nak pencen pun dah ada jawapan untuk adik2 dan anak2 yang jadi penjawat awam iaitu KAMU JANGAN JADI MACAM PAKCIK INI SEMAKIN TUA SEMAKIN DIBODOHKAN oleh janji-janji yang gagal ditepati oleh mereka2 yang sebenarnya MUNAFIK. Orang MUNAFIK lebih besar DOSANYA dari orang yang KAFIR. Jadinya pikir2kanlah untuk PRK Sungai Limau dan PRU14 nanti. Huk...huk..,huk (batuk)...

Tanpa Nama berkata...

Klu bonus tu ssh sikit nk dpt..tp klu duit bantuan kewangan rm500 lagi mungkin ade harapan dpt. Tapiiiiiii...kerajaan mungkin akn bagi bonus klu kerajaan negeri di bawah pakatan rakyat yg bagi dulu..mcm kerajaan negeri selangor bagi mase raya tempoh hari..kerajaan pusat pun automatik akn bagi jgk!

Tanpa Nama berkata...

Ehem celah skit ye.
Quote : "Duduk dulu d tpt kita.. Buat dulu.. Nak kira gaji sendiri pun tak tahu...bila ada pihak atasan tanya sesuatu.. Tak pandai nak jwb"
Reply : "apa kata kita terbalikkn ayat tu..cikgu jwb :
1. Duduk dulu tempat kita
2. Buat dulu
3. Keje hakiki cikgu bukan kira duit
4. Bila xtahu nk mnjwb xkn nk mnipu pulak..normal la tu.
NOTE : klu keje pelaksana cikgu boleh buat .. pelaksana nk watpe pulak?buat keje cikgu lak ke?hahahaha..masalahnye bole ke nk ngajo bdk pra n thn 1?lwk tul la ko ni (^-^) jgn mrh aa (×_@)

Tanpa Nama berkata...

Tu pendapat n cadangan berok je..muahahahahahq :))

Tanpa Nama berkata...

Abis defisit negara duk mencanak naik lagu mana cerita..paper said : kita xnk generasi akan datang menanggung hutang negara..palaotak dia.yg pi gatai minjam tak ingat pa tu pa crita pastu heboh kununnya xmau nyusahkn generasi akan dtg dibebani hutang negara..bengong sungguhla puak hat bercakap tu dgn puak2 hat dok truih pangkah dia..sama2 bengong kayu.

Tanpa Nama berkata...

Dah tu pulak kdh negeriku tercinta dpt pulak kt puak pelahap tu .. sedih toi!Aku plak xbleh blik ngundi sbb kna jaga peti .. hangin sungguh

Tanpa Nama berkata...

Bawakla brbudi bahasa... Bahasa mlmbgkn bngsa....

Tanpa Nama berkata...

Knpa nk fight yg berpgkat ngan yg bwahan... Rezeki msg2kan... Sila hormati pgkat dan jwtan yg tlah diamantkan... Kita bukan ngara pntdbiran firaun... Tp kalo prhati betl2... Yg snag mkin snag...yg sush akn smkin sush... Bza pgkat adlh tnggjwb... bukan rsa gah spe pndi dn sape bodoh... Kalo dh nma krja krajaan... Xla shebat mana... Jd... Xder ape yg prlu dbnggakn...

Tanpa Nama berkata...

Aku sudah jutawan. Berhenti kerja gomen lah... Nak buka bisnes. Sapa nak apply boleh. layari http://www.xvideo.com

Tanpa Nama berkata...

minyak dh naik!! barang dh naik!!
elaun pun mesti naik!!!!!
sewa bilik pun dh rm300..
itp rm180 memang tak berbaloi...
tolonglah buat keputusan dengan segera...hmmm...

jgn pndang sapa yg berkata...

Tahun ni xde bonus..
Kita kena pastikan ekonomi negara bertambah baik.. dgn keadaan defisit yg tinggi skarang ayuh kita korban bonus demi ekonomi yang lebih baik..

axn berkata...

cipan cuepac...kalo cola diselaraskan kampong dengan Bandar baik kerja kampong..kos hidup rendah..sewa rumah tak derla mcm dok kl Selangor cecah 800 sebulan..cuepacs xadil utk orang yg kerja dibandar padahal gaji pokok kerja Bandar dan kampong sama jer..cuepacs tak guna

Tanpa Nama berkata...

Bonus....bonus...bonus...bonus....dapat alhamdulillah...x dpt keje jela....

Tanpa Nama berkata...

Alhamdullilah dan tahniah kepada mereka yang layak. Namun begitu mohon pencerahan JPA/SPA dan CUEPACS berkenaan dengan surat edaran tahun 2005JPA(S)256/6 Klt.12 (66)bertarikh 12 Oktober 2005- KEUTAMAAN PELANTIKAN PEGAWAI KUMPULAN SOKONGAN YANG MEMPUNYAI IJAZAH KE JAWATAN YANG LEBIH TINGGI DALAM PERKHIDMATAN AWAM.

Dalam kes ini, telah berkhidmat 13 tahun dalam perkhidmatan awm dimana 4 tahun dalam jawatan PAR dan 9 tahun dalam PT N17. Tahun 2009 telah tamat pengajian peringkat Sarjana Muda Dengan Kepujian IPTA. Sehingga sekarang masih menunggu dan terima tawaran pelantikan ke gred lantikan yang lebih tinggi aitu Gred 41.

Setelah buah semakkan dalam status permohonan dan hubungi SPA dimaklumkan status TIDAK MEMENUHI SYARAT SEMASA YANG DITETAPKAN OLEH SURUHAJAYA kerana CGPA below 3.00. Maka jadilah mangsa keadaan kerana pegawai yang sedang berkhidmat yang bermotivasi tinggi untuk meninggkatkan kerjaya dan trasnformasi perkhidmatan awam kepada keadaan ini gara2 CGPA 3.00. Mohon CUEPACS dan SPA jawab soalan ini. Kami belajar separuh masa bukan sepenuh masa yang boleh rekod pointer CGPA 3.00 ke atas kerana setakat assigment copy dan paste.


Yang untung sekarang pegawai lantikan terdahulu kerana CGPA bawah 3.00 lepas dan skrang gred lebih tinggi ..

Tambahan lagi skrang di mana Kementerian ada jawatan PSH yang mengambil pekerja Degree dan Diploma.. So pekerja kumpulan pelaksana kurang bebanan kerja dan rugi masa kerana kerja yang PSH pun kumpulan pelaksana boleh lakukan.. Mohon kurangkan penjimatan awam bayar gaji dan multitasking PT N17 tanpa mengambil PSH Gred N27 dan PSH N41. Rugi duit pembayar cukai dan rakyat aje...

Sekadar pandangan..

Tanpa Nama berkata...

NGARUT....JE.....KAUORG PUN SMUA SAMA..BUANG MASA JE

Tanpa Nama berkata...

bonus x penting sngt.. dapat bonus pn buat gi shopping juga.. x da maknanya.. untuk penambahbaikkan.. biarla naik elaun perumahan secara berpatutan mengikut gred dgn kos hidup skrang atau paling mudah selaraskan ITP semua pada gred...Bagaimana? setuju...

Tanpa Nama berkata...

Esok pengumuman budget 2014.kalau takda bonus,gaji tak naik aku nak jadi orang pertama cakap ...padan muka kita kena tipu,kita bengong sbb bergaduh kt sini....tahub depan budget 2015 pun kena tipu,,, aaduh.........

Tanpa Nama berkata...

relaks brother... brother relaks.. apa2 pun tunggu hasil pembentangan daripada kita punya PM.. mesti ada juga insentif yg kita dapat sebagai penjawat awam ni.. Tanpa kita 'penjawat awam' kerajaan x kan berdiri sekarang....

Tanpa Nama berkata...

hahaha... klu ada bonus.. apa lagi pigi aramaitii la.. kamu ni gaduh2 bikin apa.. kalau ada dapat la tu.. klu tiada kuroyon po da.. tapi belanja dapur...beli susu...pampers budak jangan lupa... nda payahlah pening2 tu... sabahan pnya org.. TQ

PROF JUSA B berkata...

Saya perlu bangkitkan tentang gaji pensyarah. Aneh dan pelik kerana sepanjang 30 tahun saya bertugas sebagai pensyarah, gaji pensyarah tidak pernah melalui penstrukturan semula berbanding gaji guru yang saya lihat begitu drastik perubahannya. Bayangkan seorang guru pakar (guru cemerlang) yang hanya berkelulusan ijazah pertama layak menerima gaji bergred DG52 (setaraf dengan gred gaji pensyarah berkelulusan PhD) atau DG48 sedangkan seorang pensyarah yang berkelulusan sarjana dan bergred DS45, mengajar pula calon-calon sarjana tetapi menerima gaji yang lebih rendah daripada itu.
Lebih malang lagi ialah, sebahagian besar pensyarah bergred DS45 ini merupakan bekas-bekas guru yang berpengalaman mengajar lebih daripada 15 tahun. Jika dibandingkan dengan rakan-rakan guru mereka yang berada di sekolah atau di Institut Pendidikan Guru (IPG) atau Kolej Matrikulasi, maka golongan pensyarah ini seperti sengaja dizalimi. Lebih memalukan lagi jika dibandingkan dengan guru-guru sekolah yang mengajar Tingkatan 6 (pra-universiti), dengan pengalaman kurang 10 tahun tetapi turut menerima gaji gred DG48/DG44.
Inilah satu kezaliman dalam kes pembayaran upah dan guna tenaga kerja kepada pensyarah. Oleh itu, saya mencadangkan supaya gred gaji pensyarah tanpa PhD perlu dinaiktarafkan kepada DS52 (atau setara dengan tingkat gaji DG48) dan pensyarah berkelulusan PhD dinaik taraf ke Gred DS54 dan begitulah seterusnya. Situasi ini akan dapat menunjukkan status dan kedudukan pensyarah di mata dunia setanding usaha memartabatkan golongan profesional.
Secara peribadi, saya melihat skim perkhidmatan pensyarah IPTA pada zaman ini adalah amat menyedihkan berbanding guru sekolah. Golongan ini terpaksa berhadapan dengan satu persaingan dunia yang jumud dan amat menekan. Pensyarah hari ini lebih teruk daripada seorang guru yang terpaksa berhadapan dengan cabaran atau kemungkinan pertembungan budaya ilmu. Tentunya pertembungan ini menuntut iltizam dan komitmen yang tinggi sebagai satu usaha persaingan yang sihat.
Kepada KPM, fikirkanlah kebajikan dan nasib para pensyarah yang akan membawa impian dan nama universiti tempatan ke mata dunia sebelum mereka berhijrah ke universiti swasta (IPTS) yang menjanjikan pulangan yang lebih baik. Tugas pensyarah sebenarnya lebih berat berbanding guru sekolah. Mereka perlu membuat penyelidikan, menyelia tesis sarjana mahupun PhD, mengajar dan mereka juga menjadi milik masyarakat.
Akhirnya, sebagai seorang profesor Gred Jusa B, saya tidak mempunyai apa-apa kepentingan terhadap gaji dan jawatan kerana saya sudah menikmati kesemuanya itu. Apa yang saya harapkan ialah belalah nasib golongan pensyarah ini kerana di tangan merekalah akan lahirnya generasi hebat negara dan generasi bermodal insan yang bakal menyambung gagasan kepimpinan negara.Seperti yang selalu saya suarakan di dalam mesyuarat dengan anggota senat-senat universiti bahawa sudah sampai masanya pihak KPM berfikir seperti mana cara orang Jepun berfikir, iaitu memastikan bangsa mereka berada di baris hadapan tanpa membunuh jati diri bangsa. Budaya menginsafi falsafah Melayu “kera di hutan disusukan; anak mati dalam pelukan” perlu difahami sebaik-baiknya.Sebagai penutup surat ini, sekali lagi saya merayu agar KPM dapat memikirkan kewajaran pandangan dan cadangan saya ini supaya kita sama-sama dapat mengangkat martabat dan memikirkan kebajikan golongan pensyarah yang tidak pernah disentuh oleh mana-mana pihak sejak 10 tahun kebelakangan ini.

Tanpa Nama berkata...

kalau takda perubahan apa2 apa kata kita KAJI kerajaan mana lak lps nie...

Tanpa Nama berkata...

Nasib baik ada kerja dari tak ada

Tanpa Nama berkata...

bersykurlah wahai penjawat awam..setiap kali bajet korang akan dapat imbuhan setidak-tidaknya dari golongan pekerja sektor swasta.jangan dibandingkan bonus dengan dengan kakintangan syarikat atau bank2 yang mana bonusnya tinggi.tidak semua pekerja sektor swasta menikmati bonus.jadi pendapat saya pekerja sektor awam tidak perlulah mengeluh tentang apa juga pemberian oleh kerjaan kerana anda semua 'anak emas' kerajaan.

Tanpa Nama berkata...

meme..saya sanget setojo ngen pendapek.....elaun org bandor mesti dinaike......nasi sebongkus pun dh lima reye......ore dok kampo nasi lemak baru 5o0 sen......rumah sendiri...dok bando ni dh le dok rmah sewa....400-500 sebule....ngasuh anak lagi...anak sekolah lagi....minyak g keje lagi...tol lagi...dapat pyty...abih bayo sna sini je...tk do lebih langsung....naikke sewa rumah ore bnador je....ore kg dh dok umah sendiri...

Tanpa Nama berkata...

saya bersertuju dengan pendapat bahwa elaun sewa rumah bagi mereka yg tinggal dibandar perlu dinaikkan bagi semua gred gaji.....baangkan sewa rumah dh naik tinggi mencecah 500 sebulan....ini baru bandar kecil..kalau yg dok kt kl lagi la.....bagi mereka yg tinggal di kuarters kerajaan pula....kalau sewa rumah dinaikkan ...misalnya 400 sebulan.....bagi mereka yg tinggal di kuarters bertaraf 2 dan 3 bintang ok jugak....tapi bagi penjawat awam yg tinggal di rumah2 pangsa agak rugi besarlah.....misalnya anggota polis yg masih tinggal di rumah yg dibina sejak tahun 50 an....tak berbaloilah kalau sewa rumah dinaikkan pun...masih tinggal dirumah yg serba daif agi kecik....saya harap pihak yg tertentu harus berfikir tentang rumah polis yg terlalu daif....tetapi dikenakan sewa yg agak tinggi oleh pihak kerajaan.....maksud saya kalau polis tinggal di kuarters.....elaun rumah mereka dipotong......tak berbaloi dengan keadaan rumah mereka...kesian kat keluarga polis nih....

Tanpa Nama berkata...

letak jawatan je la presiden cuepacs...

Tanpa Nama berkata...

Kah kah....kah....kah.....kah,.....

Tanpa Nama berkata...

CIT...POODAH...RUMBE NANDRI....

Tanpa Nama berkata...

Br1M ,agihkn kpd mereka yg lyk seperti ketua isi rmh yg mempunyai ramai tggungan,warga emas,oku dan miskin tegar yg hilg upaya kekal utk mencari pdptn.kecuali kn penjawat awam sbb mereka telah menerima plbg kemudahan seperti bonus ,elaun n pinjaman bank n perumahan. Tiada suara2 sumbang penjawat awam kenapa mereka tidak dpt br1m sebab mereka dh pun mdpt plbg bantuan n gula2 dr krjn...

Tanpa Nama berkata...

Berikn br1m utk tahun ini saja lagi sbb bantuan berkenaan tlalu mbazir dana krjn. Apa hal pjwt awam yg dh mkn gaji bln2 pun boleh dpt sdgkn gaji lebih dr ckp. Kecualikn mereka. Mereka dh tlalu manja n naik kepala. Cuma, pertimbangkan semula kptsn bank negara yg tergesa2 mbuat kptsn mengurangkn tempoh pinjaman peribadi yg pd dsrnya menimbulkn plbg mslh kpd penjawat awam. Bukan semua pjwt awam ni tamak haloba n boros,fikirkan juga nasib pnjwt awam lain yg bnr2 memerlukan duit ketika keadaan terdesak.