SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

07 Julai 2009

500,000 KAKITANGAN AWAM BERISIKO GUNA KERETA LAMA

Berita Harian
7/7/2009


KUALA LUMPUR: Cuepacs mendedahkan sebahagian besar daripada kira-kira 500,000 kakitangan awam Kumpulan Sokongan Dua yang menggunakan kenderaan berharga kurang RM10,000 menghadapi risiko tanggungan jika terbabit kemalangan kerana tidak dilindungi insurans. Presidennya, Omar Osman, berkata tindakan beberapa syarikat menolak permohonan memperbaharui perlindungan insurans kenderaan lama dianggap penganiayaan kepada kakitangan awam, terutama jika mereka terbabit dalam kemalangan ketika menggunakan kenderaan itu untuk berulang-alik ke tempat kerja. “Kakitangan bawahan seperti pekerja rendah awam, pemandu, operator mesin dan pembantu am pejabat hanya mampu membeli kereta terpakai yang murah kerana tidak mampu membeli kereta baru.
“Kalau syarikat insurans pun tidak mahu lagi melindungi kenderaan mereka, apa lagi kemudahan yang mereka dapat nikmati kalau terjadi sesuatu yang tidak diingini ketika di jalan raya,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam. Beliau diminta mengulas tindakan beberapa syarikat menolak permohonan untuk memperbaharui perlindungan insurans kenderaan berharga kurang RM10,000 kerana dianggap merugikan. Syarikat terbabit memberi alasan kenderaan itu berisiko tinggi untuk diberi perlindungan insurans. Dianggarkan 4.8 juta kereta berusia 10 tahun dan ke atas bernilai kurang RM10,000 berada di jalan raya pada masa ini, termasuk lebih 900,000 Proton dan 300,000 kenderaan keluaran Perodua, iaitu Kancil, Rusa dan Kembara didaftar antara 1994 hingga 1999.
Omar berkata, jika syarikat insurans terus berdegil, Cuepacs akan meminta kerajaan campur tangan dalam isu berkenaan kerana ia membabitkan kepentingan rakyat berpendapatan rendah. Sementara itu, Ketua Eksekutif Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca) Mohd Yusof Abdul Rahman, berkata perlindungan insurans kenderaan baru lebih berisiko tinggi kerana terdedah kepada risiko kecurian dan kemalangan berbanding kenderaan lama. Katanya, perlindungan insurans kenderaan baru juga lebih mahal kerana nilai pasarannya yang lebih tinggi, berbanding kenderaan lama yang lebih rendah harga pasarannya. “Berbeza kenderaan baru, kadar tanggungan yang perlu dibayar oleh syarikat insurans terhadap kenderaan lama lebih rendah jika berlaku tuntutan.
“Tiada statistik yang menunjukkan pemilik kenderaan lama sering menuntut pembayaran insurans. Malah, terdapat ramai pemilik kenderaan yang melebihi 10 tahun tidak pernah membuat sebarang tuntutan,” katanya. Mohd Yusof berkata, Fomca memandang serius perkara itu dan mahu kerajaan mewujudkan satu garis panduan dan mekanisma mengenainya, termasuk menarik balik lesen syarikat insurans yang enggan memperbaharui insurans kenderaan lama.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tolong bagi nama syarikat insurans tersebut..

Nak elakkan daripada berurusan dengan mereka JIKA sedaya upaya..