SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

17 Disember 2009

TIMBANG NASIB PEKERJA KONTRAK



DALAM keadaan politik dan ekonomi yang stabil, sektor awam merupakan cabang pekerjaan yang menjadi rebutan. Ia ditambah dengan pelbagai kelebihan lain yang dalam kebanyakan sudut jauh lebih baik berbanding sektor swasta.

Ketika ini dianggarkan terdapat seramai 1.2 juta orang pekerja yang berkhidmat di sektor awam. Jumlah itu tidak termasuk kira-kira 60,000 lagi pekerja yang berkhidmat secara kontrak. Bagi sebuah pentadbiran negara yang kukuh, jumlah pekerja kontrak itu boleh dianggap tinggi.

Kerana itu, timbul desakan supaya kerajaan mengkaji semula kedudukan pekerja kontrak itu dan menyerap mereka ke jawatan tetap. Antara yang lantang bersuara sudah semestinya Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS).

Kebimbangan CUEPACS itu sebenarnya lebih kepada kedudukan ekonomi pekerja. Lebih-lebih lagi dalam suasana ekonomi yang suram ketika ini. Persaingan untuk mendapatkan kerja baru sudah semestinya sangat sukar apatah lagi dianggarkan sekurang-kurang 500,000 orang memasuki dunia pekerjaan saban tahun.

Lebih malang, ada pekerja kontrak itu yang sudah berkeluarga dan mempunyai komitmen kewangan yang besar. Hilang pekerjaan dalam tempoh-tempoh yang sukar seperti ini pastinya lebih menyulitkan kehidupan mereka.

Bagi CUEPACS penyerapan pekerja kontrak ke jawatan tetap perlu diutamakan demi menjamin manfaat yang sewajarnya kepada kumpulan pekerja tersebut. Ia terutamanya kemudahan pencen apabila bersara yang diperlukan dalam meneruskan kelangsungan hidup.

CUEPACS juga bimbang dengan nasib pekerja kontrak yang boleh diberhentikan kerana gagal dalam penilaian prestasi meskipun selepas lama berkhidmat. Apatah lagi apabila terdapat ketua yang bertindak secara tidak profesional dan menggunakan jawatan kontrak itu untuk mengugut pekerja.

Diskriminasi lain terhadap pekerja kontrak yang dilaporkan juga termasuk bayaran yang tidak sama dan tidak memberikan bonus seperti yang dinikmati oleh pekerja tetap. Selain itu mereka juga tidak diberikan latihan secara formal dan penafian lain terhadap hak-hak pekerja.

Justeru, adalah wajar bagi kerajaan untuk menimbangkan tuntutan CUEPACS itu dengan menyerap pekerja kontrak supaya nasib mereka dibela seadilnya. Lebih daripada itu, penyerapan tersebut juga memberi manfaat kepada kerajaan kerana kebanyakan daripada mereka adalah pekerja terlatih dan berpengalaman.

Cadangan menghapuskan sistem pekerjaan kontrak dalam sektor awam dilihat kurang sesuai untuk dilaksanakan. Seperti yang dikongsi oleh pemerhati sosial, Mohd Na'eim Ajis, kumpulan pekerja itu juga sudah mahir dengan struktur organisasi kerajaan.

Kerajaan juga katanya, dapat berjimat dalam soal kos latihan dan pembangunan staf di sesebuah agensi.

"Jangan disebabkan pelaksanaan yang dilakukan oleh sesetengah pihak tidak betul, sistem kontrak ini hendak dihapuskan," ujar pensyarah di Kolej Undang-Undang, Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa Universiti Utara Malaysia (UUM) itu.

Bagaimanapun di pihak kerajaan juga ada alasan yang munasabah. Sistem kontrak baik di sektor awam mahupun swasta dapat mengurangkan kos dan meningkatkan produktiviti. Majikan mempunyai liabiliti yang tinggi jika mengambil pekerja tetap terutamanya dari sudut faedah pekerjaan yang perlu disediakan berbanding pekerja kontrak.

Ini sudah tentu akan meningkatkan kos operasi sesebuah organisasi atau syarikat. Faktor bajet ini jugalah yang menjadi punca kepada ketidaktentuan nasib sebilangan pekerja kontrak di agensi kerajaan yang dilaporkan akan ditamatkan perkhidmatan mereka awal bulan depan.

Malah, dalam hal ini juga kerajaan sudah memainkan peranan sewajarnya apabila terdapat pekerja kontrak itu merupakan pekerja yang terjejas sewaktu krisis ekonomi awal tahun lalu. Justeru perkara ini menuntut kepada persefahaman yang tinggi dan adil, baik di pihak pekerja mahu pun kerajaan.

Bagaimanapun untuk jangka masa panjang, sistem perkhidmatan kontrak wajar diperhalusi supaya hak pekerja dapat dilindungi dan produktiviti sektor awam juga dapat dipertingkatkan. Bagi Naem, beberapa cadangan boleh dipertimbangkan kerajaan dalam mendatangkan kebaikan kepada kedua-dua pihak.

Pertamanya kata beliau, kerajaan boleh mewujudkan unit mengambil, mengurus, memantau dan mengkoordinasi sistem pekerjaan kontrak. Ini bertujuan menguruskan sektor itu secara telus dan adil.

Kuasa mutlak kepada ketua jabatan juga ujar beliau, wajar dipertimbangkan. Ini termasuk dalam soal menentukan dan mempertimbangkan seseorang pekerja diserap ke jawatan tetap, dilanjutkan kontrak atau sebaliknya.

"Pengurangan kuasa ini akan memberi ruang kepada pekerja untuk bersaing secara sihat dan ketua jabatan juga tidak dipersalahkan jika sistem ini mempunyai masalah," katanya.

Kedua, tempoh kontrak yang ditawarkan juga tidak boleh kurang dari tiga tahun. Ini bagi mengelakkan pekerja kontrak tidak diperkotak-katikkan oleh ketua jabatan terutama dalam aspek kenaikkan gaji. Dalam hal ini, kerajaan perlu memastikan jika pekerja kontrak disambung perkhidmatannya, gaji yang dalam kontrak sebelumnya diambil kira.

Ketiga, perkhidmatan seseorang pekerja berstatus kontrak perlu mempunyai tempoh matang tertentu supaya dapat diserap ke jawatan tetap jika menunjukkan prestasi yang cemerlang.

Sebagai contoh, kerajaan boleh menetapkan lima tahun bagi tempoh matang pekerja kontrak dan selepas itu ia perlu dipertimbangkan untuk diserapkan ke jawatan tetap. Dengan syarat ia telah menunjukkan prestasi yang cemerlang untuk tiga tahun berturut-turut.

"Tempoh matang ini perlu supaya seseorang pekerja kontrak itu tidak terus dianiaya oleh ketua jabatannya yang tidak mahu mengesahkan jawatannya sampai bila-bila," ujar Naem.

Keempat, setiap perjanjian kontrak yang melibatkan pekerjaan sama ada di sektor swasta atau kerajaan perlu ada badan yang pemantau. Jika di sektor awam pihak yang lebih berhak ialah Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan disektor swasta pula Kementerian Sumber Manusia.

Pemantauan dan penilaian terhadap dokumen kontrak pekerjaan itu jelas Naem, bagi memastikan majikan tidak sewenang-wenangnya menganiaya pekerja yang diambil dengan meletakkan syarat-syarat yang boleh menyusahkan pekerja.

Kerajaan juga perlu memastikan tidak berlaku diskriminasi terhadap pekerja-pekerja sektor awam yang bekerja di organisasi yang telah diswastakan.

"Ini kerana ada antara mereka mendapat layanan tidak adil dan faedah dikurangkan oleh majikan baru," katanya. Justeru dalam hal ini, pendekatan terbaik ialah satu resolusi mengenai layanan yang adil perlu ditandatangani di antara pihak majikan dan pekerja sebelum pertukaran hak milik dilakukan.

Ini bagi membolehkan ia menjadi bukti komitmen kedua-kedua belah pihak terutama dalam menangani isu-isu pekerjaan yang timbul.

3 ulasan:

idachem berkata...

saya amat bersetuju dengan cadangan ini...saya adalah salah seorg pekerja KONTRAK yang akan tamat pada 31 disember 2009...ke manakah langkah kami seterusnya??adakah kontrak kami akan disambung pada tahun 2010?

ijam berkata...

tak de lah tu kot..saya pun dah penat tunggu..

Tanpa Nama berkata...

tolong lah kami
dah 15 tahun keja...baru baru ni ade interrview tetap yg keja 5 tahun dapat jwtan tetap,. kami yg 15 tahun plak yg tak dapat
apa la punya boss Majlis Dearah Kubang Pasu......
Dato pompuan tu gila kot
jawatan untuk kroni