SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

10 Disember 2012

PENGAMBILAN PENJAWAT AWAM DIJANGKA KURANG TAHUN DEPAN - PENGERUSI SPA

Bernama
8/12/2012


PUTRAJAYA, Dis 8 (Bernama) - Pengambilan penjawat awam dijangka berkurangan pada tahun depan berikutan pelaksanaan opsyen pelanjutan umur persaraan daripada 58 tahun kepada 60 tahun, kata Pengerusi Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) Tan Sri Mahmood Adam pada Sabtu.

Secara purata, beliau berkata SPA menerima hampir 1.2 juta permohonan kerja setiap tahun dan kira-kira 40,000 calon diambil untuk berkhidmat dalam sektor awam.

"Pada tahun ini dan tahun depan, ramai penjawat awam telah memilih opsyen untuk bersara pada umur 60 tahun, maka pengambilan sudah berkurang.

"Namun, selepas tahun depan, apabila ramai yang bersara pada usia 60 tahun, jumlah pengambilan akan bertambah sekurang-kurangnya 10 peratus. Saya menjangkakan sekurang-kurangnya 50,000 penjawat awam akan diambil," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Seminar Pengenalan Kepada Skil Pekerjaan Sektor Awam di Pejabat SPA di sini.

Mahmood berkata seminar yang pertama kali diadakan ini bertujuan untuk membantu calon yang memohon pekerjaan dengan SPA agar melengkapkan diri dengan ilmu dan kemahiran skil pekerjaan sekali gus dapat meningkatkan peratusan kebolehdapatan pekerjaan di sektor awam.

-- BERNAMA

88 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

first..

Tanpa Nama berkata...

seken..yes..yess...

Tanpa Nama berkata...

KEBANYAKAN YANG MENULIS DAN MNEGUTUK DISINI ADALAH GOLONGAN YANG PADA DASARNYA TIDAK PERNAH SEDAR DIRI. DARI SEKOLAH RENDAH LAGI DAH PUNYAI SIKAP YANG TAK MAHU MEMAJUKAN DIRI, SERING PONTENG, SERING GAGAL DAN SERING DAPAT NO COROT, LEPAS TU MASA SRP/PMR PUN SAMA, TAK NAK BERUBAH, MASUK TINGKATAN 4 THEN TINGKATAN 5 AMBIL SPM PUN SAMA JD SAMSENG, HISAP ROKOK, TAK SERIK2, TAKDE NAK FIKIR MASA DEPAN, DAPAT RESULT SPM CUKUP MAKAN, LEPAS TU NAK KEJE, JD KULI SANA SINI, PENAT JD KULI SWASTA, TERFIKIR NAK KAWIN SBB DAH SAMPAI SERU, TP SORU PUN TAK LEPAS, MOHON KEJE KERAJAAN SBB KONONNYA DAPAT MENJAMIN MASA DEPAN, SEBELUM TEMUDUGA, JUMPA YB, JUMPA AHLI PARLIMEN, JUMPA MENTERI MOHON SOKONGAN, MINTA SIMPATI SBB ASAL DARI KELUARGA SUSAH KONONNYA, LEPAS TU SPA PUN KESIAN, BAGI LE JAWATAN PAR/ PT(P/O)..LPS TU DA 10 TAHUN KEJE, PANGKAT TAK NAIK SBB BANGANG PTK TAK LULUS, TETIBA DAPAT BOS PTD YANG UMUR MUDA DARI DIA JD BOS, LEPAS TU NAK DENGKI SBB DIA KATA DIA SENIOR TP DIA TAK TAHU DARI SEKOLAH MMG DIA DA BODOH, TAHU NAK KOMPLAIN JE, TP BONGOK, ADA PELUANG BELAJAR DARI SEKOLAH RENDAH, DISIA-SIAKAN,

BAGI SAYA SEMUA ORG LALUI PERKARA SAMA, MASUK TADIKA, SEKOLAH RENDAH, MENENGAH, LPS TU UNIVERSITI/KOLEJ KALAU YG BELAJAR SUNGGUH2, KALAU DTTG SEKOLAH NAK JD SAMSENG, SETAKAT SPM JE LAH,

BILA DA DPT KEJE RENDAH, GAJI RENDAH, SALAH SIAPA??? KERAJAAN KE?? SEDNGKAN ORG LAIN PUN MELALUI PROSES YG SAMA, NAK CKP DARI SEGI KEUPAYAAN OTAK, OTAK MANUSIA TUHAN JADIKAN SERUPA KECUALI YG ADA MASALAH MENTAL, ITU TAKDIR UTK MEREKA LAH, TP BILA OTAK YG NORMAL, SEBENARNYA PERLU DI ASAH, PERLU BUAT LATIH TUBI SBB ORG YG JD DOKTOR PUN LAHIR2 BUKAN TERUS PANDAI, STILL MASUK SEKOLAH RENDAH DULU,

JADI DI MANA SILAPNYA?? ANDA SENDIRI BUKAN?? TAK GUNA MASA DAN PELUANG YANG DIBERIKAN, BILA DPT JWTN RENDAH, GAJI SIKIT, ANAK RAMAI, LEPAS TU MENYALAK ITU DAN INI , SEDANGKAN TAK CERMIN DIRI SENDIRI...TAK NILAI DAN TAK NAMPAK KESILAPAN DAN KELEMAHAN DIRI, ASYIK NAMPAK ORG LAIN SALAH, JPA SALAH, SPA SALAH, JPJ SALAH...DIRI SENDIRI??? APA USAHA ANDA???? KENAPA ANDA GAGAL??? DUK KUTUK PTD, CIKGU, POLIS, BUAT APA?? DAH ANDA TAK LAYAK..SY ULANG..ANDA TAK LAYAK..LAGI SEKALI..ANDA TAK LAYAK..TERIMA JE LA TAKDIR YANG ANDA CIPTA UNTUK ANDA DAN KELUARGA ANDA TU..DAN SURUH SERTA DIDIK LAH ANAK ANDA SUPAYA TAK JD MCM ANDA, BERI LAH DIA PELAJARAN DAN PENGETAHUAN SETINGGI MUNGKIN, JGN JDKAN MEREKA SAMSENG SEPERTI ANDA DULU2...FIKIRKAN LAH, SAYA PUN ASAL KELUARGA SUSAH, TAK DE KABEL, TAKDE KENAL2 ORG BESAR, TP SY INSAF PADA DIRI, MASA BELAJAR BELAJAR LE SUNGGUH2..BARU DPAT JAWATAN BAGUS, JD ENGINEER,

TAK PERLU KUTUK N DENGKI DENGAN ORANG LAIN, KAJI DAN SELIDIK DIRI SENDIRI DULU, BAGI YG DAH SEDAR DIRI, SAMBUNG BELAJAR PULAK, USAHA LAH SUNGGGUH2 SUPAYA DAPAT RESULT BAIK, JGN LE CUKUP MAKAN JE, KITA MELAYU NI BANYAK SGT ISTILAH CUKUP2 LAH, BOLEH LAH, LEPAS TU BILA TAK DAPAT, NAK MARAH2, ITU TAK ADIL, INI TAK ADIL, SISTEM DIBUAT UNTUK SEMUA DAN SUDAH SEMESTINYA TIDAK AKAN DAPAT PUASKAN HATI SEMUA ORANG, JADI KEADILAN SEBENARNYA DALAM DIRI SENDIRI..ADIL KAH KITA PADA DIRI KITA?? NAK MINTA ELAUN LEBIH, ANDA NI PANGKAT APA?? NAK MINTA GAJI LEBIH, DA SEMAK KE ANDA NI JAWATAN APA?? TAKKAN LE PT (P/O) NAK MINTA GAJI 5K WALAUPUN ADA DEGREE, ANDA KENA BACA LE SYARAT SKIM, KNP SYARAT SKIM PT PO BEGITU SBB KELAYAKAN MASUK MINIMUM SPM...MINIMUM SPM, KALAU ADA DEGREE, MOHON JAWATAN PNP..JD APA YG TAK ADIL, ANDA YANG TAK ADIL KPD DIRI ANDA..

JGN SALAHKAN JPA, SPA,PTD, CIKGU..SBB ANDA DI MANA MASA DIORG BERHEMPAS PULAS DI UNIVERSITI BERTAHUN2...BAGI SAYA PERKARA INI SGT SUBJEKTIF..HARGA BARANG NAIK KALAU TAK MAMPU, BELANJA LE IKUT KEMAMPUAN, BUKAN KEMAHUAN, ANDA YG PILIH JALAN ANDA SEJAK AWAL, OLEH ITU, BERSYUKUR SBB TUHAN MASIH BERI REZEKI PD ANDA.

SEMAKIN ANDA DENGKI, SEMAKIN ANDA SAKIT HATI, SEMAKIN SEMPITLAH REZEKI ANDA SBB ANDA TAK REDHA UJIAN TUHAN SEOLAH2 ANDA SALAHKAN TUHAN SBB ANDA TAK KAYA DAN TAK DE PANGKAT BESAR..TUHAN MAHA ADIL DAN ANDALAH YG TIDAK ADIL PADA DIRI DAN KELUARGA ANDA..

SEKIAN,

Tanpa Nama berkata...

Bahasa yang anda macam orang darjah 6 saja. Tapi jika anda ada sijil sekolah tinggi saya rasa awak beli tu.. stupid

Tanpa Nama berkata...

INSENTIF KHAS LULUSAN IJAZAH, DIPLOMA TIDAK NAIK PANGKAT .... Jangan lupa yang niee ......

Tanpa Nama berkata...

hehhehe
apa ni?
pagi2 dah emo
takkan tension harimau malaya draw semalam kowt
xpe t kite p bangkok abik cuti jumaat
sambil2 leh jalan2
jgn cari pink lady udah
hehhehe

IKHLAS
BOBOI

Tanpa Nama berkata...

Bahasa pakcik ni mcm tk sekolah langsung plak....pelik

Tanpa Nama berkata...

semua komen d atas ialah lanchowww.. dgn ini omar osman d lantik mjadi agong

Yes. berkata...

Termasuk lu jugak...haha

Tanpa Nama berkata...

pada tahun 2015 umur persaraan kakitangan awam akan dinaikkan lg ke umur 80 tahun,tahniah cuepacs..

Tanpa Nama berkata...

Jadikan Perkidmatan awam Malaysia yang terbaik di dunia.
Caranya.
1. Berlaku adil kepada semua kumpulan sokongan dan pengurusan atasan.
2.Kerjasama sokongan dan pengurusan atasan amat penting .
Oleh itu, berilah sokongan penuh kepada kumpulan rendah yang bekerja kuat menambahkan produktivi dengan menaikan gaji meksima mereka terutama yang dah 25 tahun keatas bekerja dengan menaikan sekurang2nya 10 peratus drp gaji dan 5 persen kpd golongan pengurusan yang dah meksima.
3. Kumpulan sokongan yang berijazah juga perlu di pertimbangan kenaikan istimewa sepertiman guru2 yang telah pun mendapat menafaat .
Harap CUEPACS lihat dengan teliti perkara ini.

Tanpa Nama berkata...

saya cuma nak luahkan perkara yg dah sekian lama terbuku di hati

sy tak puas ati dgn pengurusan SPA. SPA benarkan pemegang ijazah memohon 15 jenis jawatan termasuk taraf SPM dan Diploma. sy isi Pembantu Tadbir N17 serta beberapa jawatan lain bagi Gred 17 dan 27 yg mana bersesuaian dgn kelulusan SPM dan Diploma yg sy miliki. namun malangnya sy dapati dh 2 kali tapisan utk jawatan Pembantu Tadbir N17 telah dibuat oleh SPA dan keputusannya berbunyi: "tidak melepasi syarat2 semasa yg tetapkan oleh suruhanjaya".

saya nak tau sgt apa yg dimaksudkan dgn syarat2 semasa tu? kalau tgk dlm syarat lantikan utk jawatan tersebut seperti dibwh ni:

Syarat Lantikan Pembantu Tadbir N17:
1. Sijil Pelajaran Malaysia atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan;
[ Gaji Permulaan P1 : RM927.03 ] dan
2. Kepujian Bahasa Malaysia/Bahasa Melayu (termasuk lulus Ujian Lisan) pada peringkat Sijil Pelajaran Malaysia atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan.
(Keutamaan diberi kepada calon yang berkebolehan mengendalikan komputer dan/atau mengambil trengkas).

setau sy keputusan SPM sy cemerlang dan dh lepas syarat lantikan yg tertera. kalau mcm ni smpai bila2 pun sy tak akan dipanggil utk apa2 temuduga sekiranya saya memohon jawatan taraf SPM dan Diploma.

jgn buat kami yg mengisi borang ni hanya membuang masa tanpa sesuatu yg pasti. sekiranya pihak SPA awal2 lg tidak akan memilih pemegang ijazah spt kami utk mengisi kekosongan taraf SPM atau Diploma so tak perlu dikeluarkan kenyataan bhw kami boleh memohon utk jawatan tersebut.

harap sgt ada pihak2 tertentu yg dpt merungkai persoalan ini.

terima kasih

Megat. berkata...

Buat pengetahuan saudara/i di atas ni,maksud tidak melepasi syarat2 semasa yang ditetapkan oleh suruhanjaya ini ialah saudara/i tidak ada kenal dengan orang dalam atau tidak mempunyai kabel dan anda hanya orang kebanyakan saja.
Tan Sri Mahmood pun sedia maklum dengan perkara ini.
Itu saja.

Tanpa Nama berkata...

KEBANYAKAN YANG MENULIS DAN MNEGUTUK DISINI ADALAH GOLONGAN YANG PADA DASARNYA TIDAK PERNAH SEDAR DIRI. DARI SEKOLAH RENDAH LAGI DAH PUNYAI SIKAP YANG TAK MAHU MEMAJUKAN DIRI, SERING PONTENG, SERING GAGAL DAN SERING DAPAT NO COROT, LEPAS TU MASA SRP/PMR PUN SAMA, TAK NAK BERUBAH, MASUK TINGKATAN 4 THEN TINGKATAN 5 AMBIL SPM PUN SAMA JD SAMSENG, HISAP ROKOK, TAK SERIK2, TAKDE NAK FIKIR MASA DEPAN, DAPAT RESULT SPM CUKUP MAKAN, LEPAS TU NAK KEJE, JD KULI SANA SINI, PENAT JD KULI SWASTA, TERFIKIR NAK KAWIN SBB DAH SAMPAI SERU, TP SORU PUN TAK LEPAS, MOHON KEJE KERAJAAN SBB KONONNYA DAPAT MENJAMIN MASA DEPAN, SEBELUM TEMUDUGA, JUMPA YB, JUMPA AHLI PARLIMEN, JUMPA MENTERI MOHON SOKONGAN, MINTA SIMPATI SBB ASAL DARI KELUARGA SUSAH KONONNYA, LEPAS TU SPA PUN KESIAN, BAGI LE JAWATAN PAR/ PT(P/O)..LPS TU DA 10 TAHUN KEJE, PANGKAT TAK NAIK SBB BANGANG PTK TAK LULUS, TETIBA DAPAT BOS PTD YANG UMUR MUDA DARI DIA JD BOS, LEPAS TU NAK DENGKI SBB DIA KATA DIA SENIOR TP DIA TAK TAHU DARI SEKOLAH MMG DIA DA BODOH, TAHU NAK KOMPLAIN JE, TP BONGOK, ADA PELUANG BELAJAR DARI SEKOLAH RENDAH, DISIA-SIAKAN,
.
.
.
.


DAN KELUARGA ANDA..

SEKIAN,


-----------------------------------

Hampir semuanya aku setuju. Tapi ko tulis macam ini ada jugak org yg bantai ko... Sebenarnya dunia ko adalah berbeza dgn dunia org bawahan... diaorg memang dah ditakdirkan bergitu, namun ada juga yg masih ok.

So ko jgn tension.. aku percaya ada org yg boleh terima dan ada org yg memang ditakdirkan tak nak terima komen ko tu.. Sbb tu tuhan ada mencipta 2 benda yg berbeza... surga dan neraka, baik dan buruk, ikhlas dan khianat, pandai dan bodoh, susah dan senang, rendah diri dan sombong...
So... diaorg yg mencorakkannya...

Tanpa Nama berkata...

Pergh....semua entry mamat ni hantar tulisan dia, cuba tulis lain2 sikit, baru cerdik sikit nampaknya.

Tanpa Nama berkata...

merapu tak tentu pasal dia ni, sakit otak ni..

Tanpa Nama berkata...

DENGAR SEMOA...YG PA SOKONGAN BERIJAZAH TAK NAIK PANGKAT PATUT DIBERI ELAUN KHAS.....

Tanpa Nama berkata...

Tu dia.....pengumuman...

Mahu Telus berkata...

Saya rasa artikel entri ni ada yang tertinggal pasal kenyataan Tan Sri Mahmood Adam pasal kaedah pengambilan PA ni.
Dia kata pengambilan PA tiada kaitan dengan orang dalam, komputer tidak mengenal siapa yang memohon dan panel memilih adalah telus.
Kenapa lah Tan Sri cakap macam tu, macam rakyat Malaysia ni tak tahu apa2 pun. Ini menjejaskan reputasi Tan Sri saja.
Tak kan Tan Sri tak tahu apa yang terjadi kat SPA tersebut atau buat2 tak tahu. Sedih kalau Pegawai peringkat tertinggi buat kenyataan macam tu.

Tanpa Nama berkata...

U yg sakit jiwa. Tlglah dgr pandangan org, jgn main hentam seolah2 u sahaja yg pandai dan ada masalah.

Tanpa Nama berkata...

Mungkin SPA ada syarat2 yg tersirat spt jawatan itu khusus utk ahli keluarga/suku sakat yg mereka telah sedia utk dilantik.Inilah yg dikatakan kronisma kerana yg tak dikenali akan diketepikan. Inilah dasar SPA yg paling jahanam.

Tanpa Nama berkata...

So, mun u dah insaf trima sahaja hakikat. jgn spt anjing asyik menyalak sahaja. Org lain pun tension dan akhirnya satu benda pun tak akan selesai. SERI atau 2x5.Carilah benda positif sikit.

Tanpa Nama berkata...

Mentang2 beliau memegang jawatan tertinggi maka di andaikan semua org dibawahnya bodoh dan senang diperbudak2kan. Dia sahaja yg maha arif.

Tanpa Nama berkata...

saya setuju sangat dgn komen tanpa nama Isnin, Disember 10, 2012 10:13:00 PG. apapun, mmg sakit terima kenyataan melainkan pelbagai alasan lain yang dikemukakan, hendak seribu daya tak hendak macam2 alasan.

dalam dunia ni, terdapat 2 jenis manusia, pertama ialah manusia yang berakal dan menggunakannya dengan betul serta terima menerima qada n qadar. kedua ialah orang2 yang komen mcm2 kat blogger ni, ada akal tapi buat spare kat tempat tido.

bodo bin bahlul berkata...

Prrrfffffff..

sepelet berkata...

Pandai kata orang tak berakal yang mana anda sendiri tak tahu akal anda kat mana...huhu.

Bapa korang berkata...

BETUL2, PA SEMUANYA BANGGANG TAK DE OTAK (CONFIRMLA LAGI TAK DE AKAL). BERGAYA NO.1. KERJA?? HAPRAK... MENGATA ORANG JE, MMG TAK TAU KERJA PUN TAPI GAJI NAK NAIK, ELAUN NAK BESAR, BESARKAN BOROI KORANG JELAH.. PEGI MAMPUS SEMUA PA....HRRRRR...

kulub berkata...

Mana boleh bangang, buat anak gua pandai tau.

Tanpa Nama berkata...

DENGAR SEMOA...YG PA SOKONGAN BERIJAZAH TAK NAIK PANGKAT PATUT DIBERI ELAUN KHAS.....

Tak patut, kelentongnya pun sama, kerja pun sama, mengumpat orang pun sama, mengulat pun sama, tuang kerja pun sama. Mana ada patut

Tanpa Nama berkata...

kenapa di bekukan/kurangkan pengambilan pejawat awam ???nak kata bilangan penjawat awam sudah memcukupi kenapa masih ada lg sesetengah kementerian / jabatan mengambil pekerja kontrak atau psh..klu dh cukup x payah dh nak ambik..ni x semakin bnyk pekerja sambilan dan kontrak di sektor awam..nie membuktikan bilangan kakitangan awam masih belum memcukupi dan kekurangan itu di tampung oleh pekerja kontrak dan sambilan yang statusnya tidak memjamin..ok klu nak bekukan pengambilan x salah tp pekerja kontrak @ sambilan kene diserap terus menjadi pekerja awam yang tetap kerana kami juga berhak untuk merasa keistimewaan penjawat awam setelah melaksanaakan kerja- kerja seperti PA yang tetap.

Tanpa Nama berkata...

sepatutnya SPA perlu nyatakan awal-awal dalam syarat, maklumat & deskripsi tugas itu bahawa sesuatu jawatan itu memerlukan seseorang itu mempunyai pra-syarat seperti mempunyai sijil, diploma, ijazah dimana sijil tersebut mestilah semua A, diploma mestilah 3.5 ke atas dan ijazah juga mesti 3.5 dan ke atas.

jadi tak perlu lah pemohon terlalu bergantung harap lebih lagi pemohon yang markah/keputusan peperiksaan/CGPA nya setakat marginal sahaja. itu yang terjadi sekarang. pemohon memohon berdasarkan pra syarat yang dinyatakan, bila sampai hari peperiksaan/pac/temuduga, keluarlah kenyataan bahawa "tidak melepasi tapisan" bla bla bla, walhal orang itu memang ada pra syarat iaitu samada mempunyai sijil/diploma/ijazah. SPA tidak perlu menyembunyikan agenda dan menyembunyikan kehendak mereka.

kalau nak ulat buku masuk bekerja, mereka yang geek/noob untuk masuk bekerja, nyatakan secara terang-terang dalam maklumat jawatan/deskripsi tugas dan juga dalam borang permohonan supaya mereka yang marginal ini tidaklah membuang masa dan terlalu berharap.

SPA diminta supaya tidak menyeksa perasaan orang. sudah-sudahlah tu. pengerusi pun dah tua bangka lebih dari umur persaraan. bersaralah. jangan disebabkan anda, ramai orang tak ada kerja sebab yang dah tua bangka ni tak reti-reti nak step down.

Tanpa Nama berkata...

Betulah korang semua minda letak kelas kedua..asyik fikir SPA ambil orang dalam ja...aku yang keja SPA ni dah lima tahun tak ada peluang langsung nak ambik keluarga masuk ke dalam sektor Awam. Kalau la SPA ambik orang dalam..kenapa aku, kawan-kawan aku tak boleh nak masukkan mana-mana keluarga ke dalam sektor awam...aku pun ada keluarga juga 5 tahun apply SPA tak dapat-dapat. Kalau aku ada peluang nak masukkan diorang dah lama aku masukkan ni memang tak boleh...ada faham TAK BOLEH...kalau boleh dah lama aku kena ngan SPRM...sudah-sudahlah nak tuduh SPA masukkan orang dalam n jangan kutuk aku punya bos...Tan Sri orang baik...korang apa tau...kira nak mengomen...kerja tak meningkat..

Tanpa Nama berkata...

Saya nak betulkan disini...Pengerusi SPA bukanlah penjawat awam..Dia dah pencen dan dilantik oleh Agung untuk menjadi penaung kepada SPA. Jawatan Pengerusi hanya kepada kakitangan awam yang dah pencen..tak ada orang freshie boleh masuk jawatan tu...ADA FAHAM...

Dan satu lagi...bukan SPA yang keluarkan pekeliling tambahkan umur pencen ke 60 tahun...JPA yang keluarkan pekeliling...dan daripada PM jugak arahan...dan daripada Cuepacs juga...jangan sesekali nak salahkan SPA...salahkan cuepacs...dan jangan salahkan cuepacs sebab cuepacs ada sebabnya mintak 60 tahun.. Sebab ramai pencen 56, 58 terpaksa kerja lagi selepas pencen sebab tak mampu nak sara kos kehidupan masa kini...FIKIR-FIKIRLAH WEI...JANGAN NAK TUDUH SAPA-SAPA BERSALAH...SEMUA ADA SEBABNYA KENAPA KERAJAAN BUAT MACAM NI

Tanpa Nama berkata...

Betulah korang semua minda letak kelas kedua..asyik fikir SPA ambil orang dalam ja...aku yang keja SPA ni dah lima tahun tak ada peluang langsung nak ambik keluarga masuk ke dalam sektor Awam. Kalau la SPA ambik orang dalam..kenapa aku, kawan-kawan aku tak boleh nak masukkan mana-mana keluarga ke dalam sektor awam...aku pun ada keluarga juga 5 tahun apply SPA tak dapat-dapat. Kalau aku ada peluang nak masukkan diorang dah lama aku masukkan ni memang tak boleh...ada faham TAK BOLEH...kalau boleh dah lama aku kena ngan SPRM...sudah-sudahlah nak tuduh SPA masukkan orang dalam n jangan kutuk aku punya bos...Tan Sri orang baik...korang apa tau...kira nak mengomen...kerja tak meningkat..

Bagi sini nama penuh ko keje kat SPA mana...SPA Negeri ke SPA Malaysia...mari kita tengok betul ke ko tak ada bawak masuk kaum kerabat ko kerja sebagai penjawat awam...tapi kalau pegawai atasan yang ada anak yang tak layak pun tetap korang tolong jugak kan...confirm bila kerja menyusahkan penjawat awam yang lain sbb dia tu anak "somebody"!!!

Tanpa Nama berkata...

Kalau ada sebab pun biarlah berasas dan adil utk majoriti bukan setakat utk segelintir pihak saja. Kekadang membuat keputusan tanpa lihat implikasi terhadap kebanyakan PA. Dasar kenaikan pangkat secara time based yg dibuat secara kurang profesional telah menyebabkan ramai senior menjadi junior manakala yg junior menjadi senior jika dibandingkan dari segi gaji mereka. Patutkah PTD buat keputusan spt itu sedangkan kononnya mereka adalah pakar dlm pentadbiran. Inilah antara kelemahan2 ketara para pentadbir JPA kita akhir2 ini. PIHAK ATASAN JGN ANGGAP SEGALA YG MEREKA NAT BUAT ADALAH TIDAK PERLU MELIBATKAN KAKITANGAN BAWAHAN SEBAB YG BAWAHANLAH YG MELAKSANAKAN.

GERVANTERS si N27 berkata...

I remember when, I remember
I remember when I lost my mind
There was something so pleasant about that place
Even your emotions have an echo in so much space

And when you're out there without care
Yeah, I was out of touch
But it wasn't because I didn't know enough
I just knew too much

Does that make me crazy?
Does that make me crazy?
Does that make me crazy?
Possibly

And I hope that you are
Having the time of your life
But think twice
That's my only advice

Come on now, who do you
Who do you, who do you, who do you think you are?
)
Ha ha ha, bless your soul
You really think you're in control?

Well, I think you're crazy
I think you're crazy
I think you're crazy
Just like me

My heroes had the heart
To lose their lives out on a limb
And all I remember
Is thinking, I want to be like them

Ever since I was little
Ever since I was little
It looked like fun
And it's no coincidence I've come
And I can die when I'm done

But maybe I'm crazy
Maybe you're crazy
Maybe we're crazy
Probably

Nilah lagu untuk kita semua..kana tipu in la lagu sesuai...

Yes berkata...

Perg....macam lagu deep purple pulak.
"who do you think you are"

sepelet tet berkata...

Bodo betul mamat kerja SPA tu, dah lima tahun kerja masih bodo lagi sampai tak tau apa2.
Dia ni gurkha kot...

Tanpa Nama berkata...

ada jugak kaki kipas & bodek yang defend perabih spa & bos-bos dia tu. ha ha ha.

GERVANTERS si N27 berkata...

memang bahlul bin bangang...dia tu ...sudah 5 tahun keja tapi masi isap puting susu..cian..kitaorang lagi bukan keja kat SPA pun tau TAKTIK KRONOI SPA...kekekekekek i'm carzy..maybe we are crazy......

Tanpa Nama berkata...

ha ah...kenapa teruk sangat budak kerja SPA tu sampai jadi macam tu sekali.

Tanpa Nama berkata...

Mamat SPA tu cakap memang betul, SPA tak ambil orang dalam sebab orang dalam tak cerdik macam dia, cuma orang luar guna SPA untuk masuk SPA...kah kah.

GERVANTERS si N27 berkata...

Tanpa Nama Berkata

ada jugak kaki kipas & bodek yang defend perabih spa & bos-bos dia tu. ha ha ha.

Maklumbalas..kekekekek

Memang la..SBPA (SIKipas Bontot Pegawai Atasan) kekekekkekek kerja si AJIB semua tu...

Tanpa Nama berkata...

Apo kono eh jang kau monong ajo
Orang ke bulan ekau di mano
Muko berpoluh apo teghaso
Carian ubek penawa duko

Poilah mandi hari dah tinggi
Jangan temonung menoman tanggo
Ke sawah kito menuai padi
Apo dikonang pekaro yang sudah

Tanpa Nama berkata...

wooii...si N27, takder kerja ker, jgn ler kutuk mat SPA tu, kesian dia, saya kutuk tak per sebab saya ni pemandu, bila tak der tugas memandu saya mula lah menilau...tenguk anak dara kat ofis atau janda2, mana lah tau ada rezki.
Alhandulillah.

Tanpa Nama berkata...

Oi..Oi..ayam den lapeh.

Tanpa Nama berkata...

Siapa yang dah kaya tu, cepat-cepat la pencen, bagi peluang anak cucu pula, kerja kerajaan.. betul tak...

Tanpa Nama berkata...

ooop cucu kot, sebab dah umo 60 thn, tak usah lagi sambung-sambung kontrak.

Tanpa Nama berkata...

j17 ke j27/29

Tanpa Nama berkata...

org yg bertulisan huruf besar kat atas sembang bergegar,mcm ludah kat langit terkena kat muka sendiri,ape gune nye cuepacs ni,sesape pn nk elaun n gaji lebih,pk la sendiri kalo gaji x naik camne nk beli itu ini,dah cuepacs ni memperjuangkan bg belah pihak penjawat awam,gaji x naik tp brg keperluan harian mahal,ko sembang gegar pn xpe la,ko kaye asal,berketurunan org kaye.. kalo x nk naikan gaji or elaun,turunkan harga barang baru rakyat x merenget..

sembang nk mantap tp mcm org pkai lutut je pemikiran..puiiihhhh!!

itu ini sume x kene,dah name nye memperjuangkan so x salah cube minte itu ini,dari org yg dah berjawatan tinggi pn mintak lg tggi gaji,elaun tu elaun ni,yg PA yg suare ssh nk d dgr ni.. ko x yah citer ko susah ke hape la,ko pn same jugak dok mengutuk,siap2 first2 komen ag... akal tarak ka??

cara ko sembang tu mcm pangkat pengawai yg marah anak buah.. tuuuiihhh.. bajet bagus die punye komen.. org gaji mahal cm ko tu sembang x nk jatuh.. tuptap2 tp habuk je.. bahagian nk nama mmg stail org mcm ko la.. mcm bangsat!! sory tu say la!!!! puuuuuiihhhh!!! lu pk la sendiri!!!

Tanpa Nama berkata...

KORANG SEMUA KAT SINI BANGANG...TAK ADA OTAK...BAIK TUTUP JA BLOG CUEPACS NI...MEMALUKAN KAKITANGAN KERAJAAN JA...SEMUA MINDA KELAS SAMPAH...KITA NAK KERJA SEBAB NAK DAPATKAN KEREDAAN ALLAH...AKU DAH MALAS MASUK BLOG CUEPACS NI YANG PENGOMEN MACAM SAMPAH MACAM KORANG SEMUA...

BOOOO........

SEDIH TENGOK KORANG TAH APA-APA...AKU LA MAMAT SPA...AWAT APA SALAH SPA...AKU TIAP2 HARI ANGKAT PHONE DENGAR ORANG MINTA KERJA SPA..KESIAN DENGAR CERITA MASING-MASING...YANG POHON 1.3 JUTA SETAHUN...JAWATAN KOSONG AVERAGE 40-50 RIBU JA...TAK KAN NAK AMBIK SEMUA 1.3 JUTA KOT...FIKIR LA SKIT...PAYAH CAKAP NGAN KORANG SEMUA MINDA TAHAP BAWAH SELIPAR...DATANG DAN DUDUK KERJA KAT SPA BARU KORANG TAU...AKU BANGGA KERJA SPA SEBAB KERJA KITAORANG ADA ORANG DAPAT KERJA...SYUKUR KEPADA YANG DAH DAPAT KERJA...YANG TAK DAPAT CUBALAH LAGI...MUNGKIN ALLAH BELUM BERI REZEKI LAGI...

AKU TAK PERNAH NAK AMPU BOS AKU...KALAU AKU AMPU DAH LAMA AKU NAIK JUSA...

MALAS NAK LAYAN KORANG...MINDA KELAS TONG SAMPAH...

Tanpa Nama berkata...

KALAU ADA BUKTI SPA AMBIK ORANG DALAM...PERGI LA REPORT SPRM...BIAR DIORANG SIASAT...NI TAK...MENYALAK KATA SPA AMBIK ORANG DALAM...PILAH REPORT KALAU ADA BUKTI...PANDAI CAKAP JA...PENGECUT...

PANDAI CAKAP JA...LEPAS TU BUAT FITNAH...KAT AKHIRAT NANTI TERIMALAH BALASANNYA...

ORANG DALAM TU ZAMAN DULULAH WEI...SEKARANG PAKAI SISTEM 100%...SAPA BUAT ONAR NAK MASUK ORANG DALAM ADA TRACK NAMA DIA DALAM SISTEM...NAK MAMPUS KENA SPRM...

CAKAP JANGAN PAKAI KAKI...PAKAI OTAK...PANDAI CAKAP JA...

TUTUPLAH WOI BLOG NI...

Tanpa Nama berkata...

ASYIK BERBANTAH BANTAH JE SEMUA PA NI, BILA NAK SELESAI DA..

Tanpa Nama berkata...

kami tak kisahlah, SPA tak ambik PA baru dalam masa 3 tahun nie, dah tentunya PR memerintah masa tue, ke paritlah umno/bn ketika tue, tak payah nak kecoh-kecoh pengerusi SPA,nak kurang kea pengambilan tahun depan, nak lebih sampai melempah kea, tanda-tanda PR memerintah putrajaya dah cukup jelas,kami pun dah sepakat nak undi PR, PRU-13 tahun nie.. ada kami kisah..tau tak pa..!!

Tanpa Nama berkata...

tetapi yang pasti pengambilan PTD akan terus dibuat dan kenaikan pangkat PTD akan dipercepatkan..

KSN

ABU berkata...

Pada kadar sekarang kerajaan (gomen) mengaqmbil penjawat awam (PA) menjelang tahun 2020 kita akan ada satu PA untuk dua orang rakyat.

Sedangkan segalanya telah diambil alih oleh mesin dan komputer, tiba masanya PA dikurangkan secara berperingkat dan terancang.

Jika anda melawat kantin jabatan kerajaan anda akan terkejut melihat ia sensitiasa ada pelanggan tak kira masa.

Jika anda membuat panggilan ke jabatan kerajaan tak payah jauh cuba sekolah, anda akan pasti kecewa kerana 90% pasti panggilan anda tidak dijawab walaupun dalam waktu pejabat.

Jika anda membuat report polis, balainya tidak mesra pelanggan dengan aircond rosak dan server down (mungkin untuk tidak menggalakkan orAng melapor jenayah nak jaga KPI).

Jika anda hantar email ke jabatan kerajaan 99.9% ia tidak akan dijawab jauh sekali diambil tindakan, ankhbar the SUN pernah hadapai keadaan ini.

Tiba masanya mereka berhenti mengambil PA dan menilai semula senarai tugas mereka.

Komplein pengguna dan PA jujur membuktikan kebanyakan jawatan kurang kerja, contoh paling ketara dikhabarkan ialah JTK sekolah dan PAR.

Gomen perlu kurangkan PA dan tingkatkan produktiviti PA sedia ada dan undang undang yang tegas bagi menangani PA yang suka makan haram.

Sebagai tambahan, sistem dendaan dan penghargaan harus dikuatkuasakan, kenaikan gaji, bonus dan anugerah cemerlang harus hanya diberikan kepada mereka yang jujur dan amanah. Kepada yang rajin curi tulang (lepak 60% kerja 40%), bisnis luar, datang lambat rehat lama, famili first, berkira kerja dll tidak layak diberi bonus, kenaikan dan anugerah, mereka seharusnya dibuang.

Kasi bodo buat kerja bodo dan pandai buat kerja pandai berdasarkan result SPM bukan degree (banyak degree beli dan subsidi sekarang ini), hantar pulang pekerja asing biar bodo buat kerja mereka maka masalah pengangguran dan kebergantungan kepada perkhidmatan awam tidak akan berlaku.

>SPM 5A guru dan degree
4A-3A diploma
2A-1A sijil
0A pembantu rumah dan buruh

Perkhidmatan awam perlu mengurangkan separuh pengambilan kepada 250,000 setahun untuk 30 tahun akan datang dalam usaha mengurangkan separuh PA yang kita ada sekarang.

Tanpa Nama berkata...

dey machaaaa

kalau spa tuh benar2 telus, apesal ade istilah 'tidak melepasi syarat-syarat SEMASA yg ditetapkan oleh suruhanjaya' leh wujud?

nape syarat tuh xterang2 buh kat muka depan web? aku sendiri setuju dgn komentar di atas tuh yg mempersoalkan nape spa secara senyap bubuh syarat tersembunyi? siap pi tapis guna cgpa bagai. nape tak buh awal2 biar mana2 graduan yg dianggap bodoh sebab bawah 3.0 tuh xyah susah payah pi isi borang spa. nape pi bagi harapan palsu kt sume org?

pulak tuh skang nih pi open jawatan kumpulan c pd dip/degree holder. abeh yg takat ade spm/spmv tuh nak compete cam mana?

makin bodoh lah spa nih! tuh lah bagi lagi luka' bin luka' (yg dijenamakan semula menjadi ptd) menguasai perkhidmatan awam. tuh la jadi nya!

cam tahun lepas konon nak wat 'perkhidmatan awam yg kejat' dgn bekukan pengambilan. tapi aku tgk di web spa, pengambilan ptd tetap cam biasa, ade exam/pac bagai, 2 thn sekali lagi. sama jer dgn tahun nih.

muak sudah dgn penipuan oleh dajjal2 dlm khidmat awam nih.

Tanpa Nama berkata...

dey machaaaa

kalau spa tuh benar2 telus, apesal ade istilah 'tidak melepasi syarat-syarat SEMASA yg ditetapkan oleh suruhanjaya' leh wujud?

nape syarat tuh xterang2 buh kat muka depan web? aku sendiri setuju dgn komentar di atas tuh yg mempersoalkan nape spa secara senyap bubuh syarat tersembunyi? siap pi tapis guna cgpa bagai. nape tak buh awal2 biar mana2 graduan yg dianggap bodoh sebab bawah 3.0 tuh xyah susah payah pi isi borang spa. nape pi bagi harapan palsu kt sume org?

pulak tuh skang nih pi open jawatan kumpulan c pd dip/degree holder. abeh yg takat ade spm/spmv tuh nak compete cam mana?

makin bodoh lah spa nih! tuh lah bagi lagi luka' bin luka' (yg dijenamakan semula menjadi ptd) menguasai perkhidmatan awam. tuh la jadi nya!

cam tahun lepas konon nak wat 'perkhidmatan awam yg kejat' dgn bekukan pengambilan. tapi aku tgk di web spa, pengambilan ptd tetap cam biasa, ade exam/pac bagai, 2 thn sekali lagi. sama jer dgn tahun nih.

muak sudah dgn penipuan oleh dajjal2 dlm khidmat awam nih.
__________________________________

INI ADALAH KATA-KATA ORANG YANG AMAT KECEWA DAN SUKAR MENERIMA TAKDIR YANG TAK MENYEBELAHI DIA. SPA INI ADALAH PIHAK BERKUASA MELANTIK YANG TELAH DILANTIK OLEH SBP AGONG UNTUK MEMBUAT PENGAMBILAN KE PERKHIDMATAN AWAM. SYARAT-SYARAT YANG DIKEMUKAKAN OLEH SPA TERSEBUT ADALAH SYARAT2 MINIMUM DAN TAPISAN DIBUAT BERDASARKAN BILANGAN PERMOHONAN DAN GRAF KELULUSAN PERMOHONAN..CONTOHNYA..UNTUK MOHON JWTN PEGAWAI TADBIR..SYARATNYA PERLU IJAZAH YANG DIIKTIRAF KERAJAAN..MMG TIDAK DINYATAKAN BERAPA CGPA YANG DIPERLUKAN KERANA ITU SYARAT MINIMUM..TETAPI BILA PERMOHONAN SAMPAI..KATALAH DALAM 45RIBU YANG MOHON, JD SYARAT MINIMUM TADI TERPAKSA DIUBAH LEBIH KETAT UNTUK MEMILIH YANG TERBAIK..KEKOSONGAN KATALAH ADA 20 TP YG MOHON 45RIBU..JD MEKANISMA SPA BUAT ADALAH..DARIPADA 45RIBU YG MOHON, KITA AKAN TAPIS LAGI YG DAPAT CGPA 3.0 AND ABOVE, JD MUNGKIN ADA 5 RIBU YANAG ADA 3.0, SO KITA KENA KETATKAN LAGI KEPADA FIRST CLASS DEGREE SAHAJA, SO MUNGKIN TINGGAL DALAM 1RIBU..JD YG SATAU RIBU NI JE YG LAYAK TEMUDUGA DAN YANG LAIN TU TAK MELEPASI SYARAT SEMASA..BYGKAN KALAU 45RIBU YG HANYA LEPAS SYARAT MINIMUM TU KENE PANGGIL TEMUDUGA..TAK KE MENYUSAHKAN DAN MAKAN MASA, SDGKAN KERAJAAN NAK KAN YG TERBAIK DARI ASPEK AKADEMIK DAN KOKURIKULUM, JD INI MEKANISMA SPA...SAPA KATA ADA KRONI?? SAPA KATA ADA KABEL???SESUNGGUHNYA ORG TAK LAYAK DIA AKAN CAKAP MCM2, TP ORG YANG BIJAK, DIA AKAN KAJI DAN SEMAK IKUT FAKTA..JADI KALAU DAH TAK LAYAK..DEGREE PUN CUKUP MAKAN, TOKSAH LA NAK CAKAP BANYAK, DI MALAYSIA DI RAMAI YG PANDAI DAN EXCELLENT,

BENDA NI SAMA JE DENGAN SWASTA, CONTOHNYA SHELL, PETRONAS, TNB, SEMUA MCM TU, YG LAYAK KERJA DENGAN MEREKA ADALAH YG CEMERLANG DAN YANG MEREKA TAJA, KALAU DAH DARI KECIK PEMALAS LPS TU DLAM BLOG NI MENYALAK2, JD SAMSENG CAKAP MCM2,, ANDA TAKKAN KEMANA DAN TIADA SIAPA PUN YG AKAN PANDANG ANDA, SBB ANDA HANYA TAHU SALAHKAN SPA, JPA, JPJ, PTD, CIKUGU, POLIS DAN ASKAR..SALAH ANDA, ANDA TAK NAMPAK SBB ANDA BUTA PENGETAHUAN, KONONNYA SMART STREET LA, APA LA, NI MALAYSIA, KALAU NAK JD MCM TU, PERGI LA USA KE UK KE, ANDA HARUS TAHU ANDA YANG NAK KERJA, JD TERPULANG PADA KERJAAN LE NAK BUAT TAPISAN MCM MANA, ANDA CUMA LAYAK UNTUK MEMOHON..ITU JE HAK ANDA, DAN ANDA TAK LAYAK PUN UNTUK MEMINTA ANDA DI LANTIK SBB ITU BUKAN HAK ANDA..SY ULANG..ITU BUKAN HAK ANDA..

Tanpa Nama berkata...

STREET SMART la bodoh. bukannya SMART STREET.

makin lama makin merapu-rapu mamat CAPS LOCK ni aku tengok.

berhentilah merepek menggunakan keyboard. kau makin menyerlahkan kebodohan kau.

GERVANTERS berkata...

Tanpa Nama berkata...

STREET SMART la bodoh. bukannya SMART STREET.

makin lama makin merapu-rapu mamat CAPS LOCK ni aku tengok.

berhentilah merepek menggunakan keyboard. kau makin menyerlahkan kebodohan kau..

Maklumbalas...

kakakakkaka maybe we are crazy....hahahaha betul tu mamat SPA ni da trip ke bulan..kakakkakakakaka

Tanpa Nama berkata...

betul tu.aku pointer 3.51 PUO sakali isi borang trus dapat pi temuduga,masa temuduga kena cakap bi sepenuhnya or...bepeluh gak.tapi alhamdulillah dapat akhirnya.bayangkan pemohonan 60k,yang panggil temuduga 3k,alih alih dapat 112orangja.mptkl susah or nak masuk.tapi bila dah masuk ada gak kawan anak orag kampung menteri pendidikan masatu,spm 1A ja dia bleh dapat.tak faham aku.sampaila aku tak paham.....sampai mati pun aku tak faham....moga allah saja yang balas kejahatan mereka yang berbuat jahat sesama mahklukni....tak fahammmmmmm.

Tanpa Nama berkata...

STREET SMART la bodoh. bukannya SMART STREET.

makin lama makin merapu-rapu mamat CAPS LOCK ni aku tengok.

berhentilah merepek menggunakan keyboard. kau makin menyerlahkan kebodohan kau.

Rabu, Disember 12, 2012 9:35:00 PG
Tanpa Nama GERVANTERS berkata...

Tanpa Nama berkata...

STREET SMART la bodoh. bukannya SMART STREET.

makin lama makin merapu-rapu mamat CAPS LOCK ni aku tengok.

berhentilah merepek menggunakan keyboard. kau makin menyerlahkan kebodohan kau..

Maklumbalas...

kakakakkaka maybe we are crazy....hahahaha betul tu mamat SPA ni da trip ke bulan..kakakkakakakaka

___________________________________
INILAH CONTOH ORG YANG DIKATAKAN BIJAK SBB MUDAH SGT MEMPERBODOHKAN ORG. DIA HANYA NAMPAK KESILAPAN EJAAN TERSEBUT TAPI TIDAK MENAFIKAN FAKTA DI ATAS, KALAU ANDA BERDUA HEBAT, KELUARKAN LE HUJAH ANDA, SEKADAR TAIP DUA BARIS LEPAS TU KETAWA MCM ORG HILANG AKAL, TAKDE GUNA NYA, TAKDE APA YG BOLEH DILIHAT PADA ANDA, HURAIKAN LE JUSTIFIKASI ANDA YANG MENYATAKAN HUJAH SAYA TU "BODOH" BAGI LE ALASAN YANG KATA SAYA NI "MERAPU"..NI LAH BERCAKAP DENGAN ORG SEKOLAH TAPI JD SAMSENG DAN LEPAS TU TAKDE USAHA NAK MAJUKAN DIRI DAN HANYA NAMPAK SALAH ORG TAPI KELEMAHAN DIRI, KEDUNGUAN DIRI SENDIRI TAK NAMPAK..

Tanpa Nama berkata...

poorraahh..!! cciitt..!! cakap tak serupa bikin, kononya 3.0 pointer layaklah konon dapat kerja, dia org nielah lagi bijak menipu kerajaan, syarikat korporat, rasuah tahap kelas 1, berpoya-poya di deluxe, paradise, blue waves dgn gro-gro, tgk jealah di akhbar-akhbar, kes rasuah di kalangan CEO, PENGARAH, KETUA PENGARAH, YB, MENTERI boleh mengakibatkan kerajaan bangkrap, kalau keluar U tiada pengalaman kerja , lagi haru-biru kerja, merapu semacam jea, bertindak dan membuat keputusan yang bodoh-bahlul, cuci jamban pun tak lepas, tau berak merata jea, org mcm nie cekik darah rasuah kuat, pantang taukeh datang meluru jea, mcm anjing menjelir lidah, sudahlah beb..!! pada aku nak ambik PA, kena lihat agama, ahklak, akademik dan sosial, barulah dibuat nilaian.. barulah seimbang.. semuanya dalam keserderhanaan sebagaimana tuntutan ISA
LAM..

Tanpa Nama berkata...

poorraahh..!! cciitt..!! cakap tak serupa bikin, kononya 3.0 pointer layaklah konon dapat kerja, dia org nielah lagi bijak menipu kerajaan, syarikat korporat, rasuah tahap kelas 1, berpoya-poya di deluxe, paradise, blue waves dgn gro-gro, tgk jealah di akhbar-akhbar, kes rasuah di kalangan CEO, PENGARAH, KETUA PENGARAH, YB, MENTERI boleh mengakibatkan kerajaan bangkrap, kalau keluar U tiada pengalaman kerja , lagi haru-biru kerja, merapu semacam jea, bertindak dan membuat keputusan yang bodoh-bahlul, cuci jamban pun tak lepas, tau berak merata jea, org mcm nie cekik darah rasuah kuat, pantang taukeh datang meluru jea, mcm anjing menjelir lidah, sudahlah beb..!! pada aku nak ambik PA, kena lihat agama, ahklak, akademik dan sosial, barulah dibuat nilaian.. barulah seimbang.. semuanya dalam keserderhanaan sebagaimana tuntutan ISA
LAM..
___________________________________
YANG NI PANDAI SEBUT JE, BAGI LAH CADANGAN NAK GUNA MEKANISMA APA NAK PILIH RATUSAN RIBU ORG YANG ADA IJAZAH SEDANGKAN JAWATAN KERAJAAN TERHAD. KALAU SETAKAT CAKAP AKHLAK, AGAMA, SAHSIAH DSBGNYA..MANA KAYU PENGUKURNYA..KERAJAAN BUAT PENILAIAN PADA PERKARA YG NAMPAK, DEGREE 3.5 AND ABOVE NAMPAK, KEGIATAN KURIKULUM NAMPAK, BAGUSNYA MENJAWAB MASA TEMUDUGA JUGA NAMPAK, SUMBANGAN LUAR DARI TUGAS HAKIKI YG DINYATAKAN JUGA NAMPAK...SEMUA ADA MARKAH, BOLEH DILIHAT, KITA NI NAK BUAT PROSES CEPAT DAN TEPAT,

CAKAP2 DIATAS MENUNJUKKAN ANDA TERLALU KECEWA DENGAN DIRI ANDA SBB ANDA TAK DPT JD MENTERI, KP, CEO, DSBGNYA..RASUAH NI BUKAN SETAKAT KP, MENTERI DSBGNYA, PAR/PT/EO/MA PUN TERLIBAT JUGA, SBB MEREKA MANUSIA, APA YG JELAS DI SINI, KITA CAKAP PASAL TAPISAN PENGAMBILAN, TP ANDA TERNYATA SANGAT KECEWA DGN DIRI, MALANG SUNGGUH ANDA

Tanpa Nama berkata...

lu nie beb kena santau angin lagi baik, kasi nama kalau berani beb..!! lu nie agaknya salah seorang yg makan kedarah rasuah tahap 1, darah daging lu kaki rompak duit rakyat kot..!!org tolol mcm lu nie cakap tak faham-faham, kalau kepala ikan dah busuk, badan hingga ke ekor pun busuk sama, ada faham bodoh..!! akhir sekali buat lu.. kepala butuh masak asam..!! ha..!!ha..!!

Bapa korang berkata...

lu nie beb kena santau angin lagi baik, kasi nama kalau berani beb..!! lu nie agaknya salah seorang yg makan kedarah rasuah tahap 1, darah daging lu kaki rompak duit rakyat kot..!!org tolol mcm lu nie cakap tak faham-faham, kalau kepala ikan dah busuk, badan hingga ke ekor pun busuk sama, ada faham bodoh..!! akhir sekali buat lu.. kepala butuh masak asam..!! ha..!!ha..!!


INI KATA2 SEORANG MANUSIA ATAU SEEKOR ANJING??? MMG KASIAN...

Tanpa Nama berkata...

lu nie beb kena santau angin lagi baik, kasi nama kalau berani beb..!! lu nie agaknya salah seorang yg makan kedarah rasuah tahap 1, darah daging lu kaki rompak duit rakyat kot..!!org tolol mcm lu nie cakap tak faham-faham, kalau kepala ikan dah busuk, badan hingga ke ekor pun busuk sama, ada faham bodoh..!! akhir sekali buat lu.. kepala butuh masak asam..!! ha..!!ha..!!

Rabu, Disember 12, 2012 7:11:00 PTG
Tanpa Nama Bapa korang berkata...

lu nie beb kena santau angin lagi baik, kasi nama kalau berani beb..!! lu nie agaknya salah seorang yg makan kedarah rasuah tahap 1, darah daging lu kaki rompak duit rakyat kot..!!org tolol mcm lu nie cakap tak faham-faham, kalau kepala ikan dah busuk, badan hingga ke ekor pun busuk sama, ada faham bodoh..!! akhir sekali buat lu.. kepala butuh masak asam..!! ha..!!ha..!!


INI KATA2 SEORANG MANUSIA ATAU SEEKOR ANJING??? MMG KASIAN...

Rabu, Disember 12, 2012 9:08:00 PTG
___________________________________
INILAH MENTAL DAN PEMIKIRAN ORG MELAYU YG MENGAKU ISLAM DAN BERBINKAN ORG ISLAM, LAHIR DALAM IC DAH TERTULIS ISLAM, MAK BAPAK KAWIN ATAS DASAR ISLAM DAN HIDUP DALAM SUASANA ISLAM,

HATI PENUH KEHITAMAN, SBB TAK TAKUT LANGSUNG MALAH BANGGA DAPAT BUAT DOSA BESAR IAITU MENGAMALKAN SIHIR DAN BERANI SECARA TERANG BERNIAT MENSYIRIK KAN ALLAH..NAUZUBILLAH...KEKECEWAAN ANDA BERADA PADA TAHAP YG PALING MAKSIMUM..BERTAUBATLAH SELAGI HAYAT MASIH ADA, TAKUT TAK SEMPAT MENGUCAP, IZRAIL DAH CABUT NYAWA..DISEBABKAN KECEWA TAK DAPAT PANGKAT, TAK DAPAT APA YG DIIDAM, BOLEH PULAK NAK MAIN SIHIR NAK SANTAU2...AGAK2 NYA BOLEH KOT HANTAR SANTAU ONLINE, PAKAI WAASSAP KE, PAKAI BLOOTOOTH KE, MUNGKIN BOLEH GUNA GOOGLE MAP CARI ALAMAT DAN NAMA..

AMAT KASIHAN ORG MCM NI, DALAM HATI PENUH KEBUSUKAN DAN LANGSUNG TAK BOLEH BERFIKIR DENGAN RASIONAL SERTA BERHUJAH DENGAN RASIONAL..SGT MALANG KALAU ANAK2 DAPAT BAPA/IBU YG BEGINI, AMAT MALANG JUGA ISTERI YG DAPAT SUAMI DAYUS MACAM NI..KESIAN MAK BAPAK DIA NI..SY UCAP TAKZIAH KEPADA MAK BAPAK DIA..

Tanpa Nama berkata...

lu sudah takut..buah lu dah termasuk ke dalam..ada berani bagi namalah..kah..kah..!! nak tgk jadi tak santau angin, lu lagi kesian akhir bulan nie lu mampos kemalangan jalanraya, caya la cakap gua, jadi jgn naik motor atau kereta, duduk rumah jea akhir bulan nie.. kesiannya lu mati pucuk, bini lu menderita, sebab dengar jea santau, buah lu dah kecut..kah..kah..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
lu sudah takut..buah lu dah termasuk ke dalam..ada berani bagi namalah..kah..kah..!! nak tgk jadi tak santau angin, lu lagi kesian akhir bulan nie lu mampos kemalangan jalanraya, caya la cakap gua, jadi jgn naik motor atau kereta, duduk rumah jea akhir bulan nie.. kesiannya lu mati pucuk, bini lu menderita, sebab dengar jea santau, buah lu dah kecut..kah..kah..

Khamis, Disember 13, 2012 12:06:00 PG
----------------------------------

saya tuimpang bersimpati dengan ibu-bapa anda kerana ada anak macam anda!

Tanpa Nama berkata...

" BAHASA MENUNJUKKAN BANGSA"
" IMAN MENUNJUKKAN AGAMA "

JAGA BANGSA DAN AGAMA DENGAN BETUL ,GUNA PERKATAAN YANG BAIK BAIK WALAUPUN TENGAH MARAH.... JANGAN SAMPAI BAHASA , BANGSA DAN AGAMA JADI CONTOH KEPADA YANG BUKAN SEBANGSA, SEAGAMA DAN SEBAHASA PELIK TENGOK KITA........MALU.!!!!

Tanpa Nama berkata...

" JANGAN SAMPAI NAMA BANGSA HANYA TINGGAL DALAM CERITA DOGENG NANTI.... MELAYU TETAP ADA SAMPAI BILA BILA TAPI YANG TIADA MARUAH.... HIDUP BIAR ADA "CLASS" , TAWAN DENGAN TINGKAH LAKU DAN OTAK YANG BERNAS.... JANGAN HANYA TAHU MENGHINA DAN MEMINTA LEBIH DARI SEPATUTNYA... KITA AMBIL CONTOH POSITIF BANGSA LAIN YANG MAJU DENGAN BERUSAHA.....KITA MESTI BERSATU UNTUK MAJU DAN SALING MEMBANTU BUKAN MENJATUHKAN SESAMA.....BIOKRASI HEBAT TAPI APA DAPAT??????

Tanpa Nama berkata...

lu sudah takut..buah lu dah termasuk ke dalam..ada berani bagi namalah..kah..kah..!! nak tgk jadi tak santau angin, lu lagi kesian akhir bulan nie lu mampos kemalangan jalanraya, caya la cakap gua, jadi jgn naik motor atau kereta, duduk rumah jea akhir bulan nie.. kesiannya lu mati pucuk, bini lu menderita, sebab dengar jea santau, buah lu dah kecut..kah..kah..

Khamis, Disember 13, 2012 12:06:00 PG
___________________________________
TIADA APA YANG PERLU DITAKUTKAN ATAU DIKHUATIRI KERANA ALLAH MAHA MELIHAT DAN MENDENGAR, MALAIKAT KIRI ANDA SGT SIBUK WAKTU NI SBB BANYAK SGT JENIS DAN KATEGORI DOSA YANG ANDA BUAT, KDG2 KONFIUS JUGA DIA NAK LETAK KATEGORI MANA, APA PUN SEMOGA ALLAH BAGI ANDA PETUNJUK KERANA SIKAP ANDA LEBIH TERUK DARI ORG YANG SAKIT MENTAL DAN MEROYAN HANYA SBB SPA TAK LANTIK ANDA JADI PEGAWAI BESAR, DAN GAJI ANDA TAK CUKUP UNTUK BELI BMW DAN ANAK2 ANDA TERLALU RAMAI NAK MASUK SEKOLAH, DAN ANDA MUNGKIN TIKAM NO EKOR ASYIK TAK KENA DAN BOMOH PANEL UNTUK NO EKOR ANDA TELAH LARI..SEBAB TU ANDA CARI BOMOH SANTAU UNTUK JALANKAN KERJA JAHAT ANDA DAN ANDA SANGGUP SYIRIK PADA ALLAH...
MEMAMG PATUTLAH ANDA DITAKDIRKAN JD ORG BAWAHAN YANG MACAM NI SBB SESUAI LE DENGAN SIKAP ANDA..TAKDE FIKIRAN NAK MAJUKAN DIRI, CUMA NAK CARI SALAH ORG, CUMA NAK JATUHKAN ORG, CUMA PENTING DIRI SENDIRI, SAMSENG SEJAK SEKOLH RENDAH DAN TAK PERNAH NAK BERUBAH WALAUPUN HIDUP SUSAH, NAK BELI BARANG MAHAL, NAK JD PEGAWAI TAK LAYAK..
KESIAN ANDA..SEKALI LAGI SAYA UCAP TAKZIAH KEPADA IBU BAPA ANDA YANG ADA ANAK YANG TIDAK TAHU BERSYUKUR DAN LEBIH MALANG LAGI TAK TAHU NAK BERFIKIR GUNA OTAK,

Bapa korang berkata...

BETUL3X....
MENANGIS DARAH EMAK KAMU KLU TAU BEGINI PERANGAI ANAK YANG TELAH DIKANDUNG & DILAHIRKAN. MERASA BERSALAH SEUMUR HIDUP EMAK BAPAK KAMU, RASANYA, KLU LA EMAK BAPAK KAMU TAU GINI PERANGAI ANAKNYA, KECIL2 DA MASUK DALAM TONG SAMPAH SESUAI DENGAN KATA2 MU.
MMG KASIAN, KLU ORG KENAL KAMU, TEDA SORANG PN YANG MENGAKU KENAL APATAH LAGI MENGAKU SAUDARA.

Tanpa Nama berkata...

MANA BULE MACAM NI KURANG PENGAMBILAN.....SAYANGLAH STPM...

Ahmad Fadhil berkata...

Berat mamat SPA ni...dah melalut2 sampai libat mak bapak dan Tuhan pulak. Tak kan tak tahu calon yang gagal PAC pun boleh pergi temuduga dan dapat kerja. Itu saja ceritanya. Tak payahlah nak mencari kebenaran.
OK lah kita cerita jawatan yang buat pengambilan yang ramai seperti polis, jururawat, tentera dan agaensi penguatkuasa. Cuba saudara hadir masa proses pemilihan di mana terdapat ic di tangan panel yang diasingkan. Tak payah lah nak libatkan sprm pulak sebab sprm pun ada masalah juga.
Lepas tu bila dipanggil latihan calon gemuk, bercermin mata dan tak cukup tinggi pun boleh dapat. Masa pemilihan panel tak menang tangan nak jawab panggilan, surat, sms, jumpa kat hotel dan pelbagai cara lagi, tak kan itu pun nak sorok2 lagi.
Mungkin mat SPA ni kerja terlalu telus dan tak terlibat dengan perkara tersebut. Tapi kenalah terima hakikat.
Ni temuduga hujung bulan ni dah mula proses menolong kroni. Jangan lah bergaduh2 lagi. O.K.

Tanpa Nama berkata...

kesian lu beb..!! takut ckp takut, gua pun dah dapat kesan lu punya e-mail, gua kelulusan degree kejuruteraan komputer, pengodam terbaik dunia, nasiblah lu beb..!! nama lu gua dah dpt, baik punya gua santau lu..!! kojol la lu kali nie ooii..!! malam nie lu muntah darah..!! gua bukan setakat bmw dah pakai, mercedez pun ada..!! gua suka menindas org mcm lu, perkerja bawahan pencacai mcm lu, pencacai angkat najis..kah..!!kah..!!

Tanpa Nama berkata...

HI.HI.HI.. TAKUTNYA SAYA...EIH..EIH..KENA SANTAU SDH SAYA, MAU MATI DA ......................... MATI SDH. EIH..HIDUP BALIK SDH. OOO.. MATI SDH BOMOH KAMU NI, BALIK KG N BERGURU LA BALIK GUNE FB KO.. HA..HA..HA..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
HI.HI.HI.. TAKUTNYA SAYA...EIH..EIH..KENA SANTAU SDH SAYA, MAU MATI DA ......................... MATI SDH. EIH..HIDUP BALIK SDH. OOO.. MATI SDH BOMOH KAMU NI, BALIK KG N BERGURU LA BALIK GUNE FB KO.. HA..HA..HA..

Khamis, Disember 13, 2012 9:04:00 PTG
--------------------------------

haha...lawak....ko jangan layan sangat dia tuh...bebudak baru abis SPM tuh...gaya tulisan dia pun dha tahu....dia jenis suka tarik perhatian dan suka provokasi..abaikan budak2 camtu

Tanpa Nama berkata...

BETUL

Tanpa Nama berkata...

lu tak sedar kea, ada mcm org perhati lu tengah tido, berjalan malam, duduk kat dapur dalam gelap, dalam gelap ia memerhati lu..!! awas lu sedang diperhatikan..!! meremang bulu roma lu, kecut buah lu ke dalam..!!

Tanpa Nama berkata...

HE..HE..TERSANGATLA TAKUT TP BUAH LU YANG KECUT..TAKUT KE...JANGAN BUAT LAWAK LA.. BERANI BUATLAH.. WA TAK TAKUT PUNYA.. ADA BERANI.. SEKADAR CAKAP, BUDAK HINGUSAN CAM LU BLELA.. BLE APA.. BLE BLA..

Tanpa Nama berkata...

buat kouta utk yang memohon jawatan dlm perkhidmatan awam.
i-calon yang sedang berkhidmat
ii-calon yang lulus KPSL
iii-calon lantikan terus

wa cadangkan "john santau" and "tuan haji capslock" jadi friend couple masuk raja lawak..grantios wa undi lu org..amacam,,, ade bran!! ke broo,,,wa pun dah dekat sepuluh kali terbalik duk tengok lu org gadoo kat dlm blogger nie..kui!! kui!! kui!!..:)

Tanpa Nama berkata...

sial lu, haaa.. tanda2 da kena santau da tu..

Tanpa Nama berkata...

pengambilan berkonsepkan kronisme tetap dijalankan seperti biasa.

jadi tak perlu jawab exam susah-susah, pac susah-susah, temuduga susah-susah, bagi anda yang sudah mempunyai kabel, sila abaikan tajuk berita ini!

Ali berkata...

Betul tu.

Tanpa Nama berkata...

aku keje krjn tp kontrk dah lima tahun xserap2 jgk jawatan.spa jgn ckp berpa kali isi.

Tanpa Nama berkata...

a

Tanpa Nama berkata...

dahlar,xpayah nk bckup sgt Spa..mmg btul ckp tan sri yg cmpter xknl org..tp kne ingat,,sistem cmpter DIKAWAL OLEH MANUSIA...klau x xknlah mmber aq isi SPA xsmpy 3bln dh kne pggl intrvw..mcm ni nk ckp xpilih kr0ni..org lain btahun isi xd resp0nd..mmber aq sndri mgaku yg bpak dye ad knal ORANG DALAM...jd,fikir2kan lah...MOGA ALLAH MBERI REZEKI KPD KITA YG X ADA KABEL NI...INGAT,REZEKI TU DTG DR ALLAH...