SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

03 Februari 2009

SERAP 50,000 KAKITANGAN KONTRAK

Utusan Malaysia
3/2/2009


BUTTERWORTH 2 Feb. - Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) mendesak kerajaan menyerap 50,000 kakitangan kontraknya ke jawatan tetap.
Presiden CUEPACS, Omar Osman berkata, mereka tidak sepatutnya ditamatkan kontrak lebih-lebih lagi ketika negara menghadapi kemelesetan ekoran krisis ekonomi global.
''Apatah lagi Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) juga telah meluluskan sebanyak 66 jawatan tambahan bertaraf kakitangan tetap di pelbagai agensi dan jabatan,'' katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.
Sehubungan itu katanya, pengisian jawatan tersebut sepatutnya dilakukan dengan menyerap pekerja kontrak berkenaan dan bukannya memberhentikan mereka atas alasan prestasi kerja tidak memuaskan.
"Saya menerima aduan dan makluman pekerja kontrak diberhentikan secara drastik oleh ketua-ketua jabatan dan itu adalah tindakan yang tidak wajar serta tidak berperikemanusiaan.
"Seharusnya pihak Sumber Manusia prihatin dengan nasib pekerja-pekerja kontrak yang mempunyai keluarga dan tanggungan," katanya.
Omar berkata, CUEPACS mahu supaya status kakitangan atau pekerja kontrak di semua agensi dan jabatan kerajaan di seluruh negara dihapuskan menjelang tahun 2010.
"Ini bukan cakap sahaja. Memberhentikan pekerja kontrak adalah satu penganiayaan. Jadi, Jabatan Sumber Manusia perlu lebih prihatin terhadap nasib pekerja," katanya.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

terima kasih kepada cuepacs yang terus membela nasib kami pekerja kontrak ini.......

syabas CUEPACS

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih diucapkan kepada CUEPACS kerana memperjuangkan nasib penjawat awam kontrak. Agak sedih dan terkilan kerana ada khabar angin menyatakan jawatan yang saya sandang sehingga bulan 6 ini, tidak akan diserapkan mahupun disambung lagi. Kena tunggu dan lihat sehingga pertengahan tahun ini. Harap-harap diserapkan ke jawatan tetap.

Tanpa Nama berkata...

dah 2012 pun masih ada penjawat awam kontrak. apa cerita??????