SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

23 Januari 2013

GAJI PENJAWAT AWAM NAIK HINGGA 5 PERATUS

Berita Harian
22/1/2012

Ali menyampaikan ucapan pada Program Amanat KSN bersama Penjawat Awam 2013 di PICC, Putrajaya, semalam. - Foto Mohd Fadli Hamzah
Ali menyampaikan ucapan pada Program Amanat KSN bersama Penjawat Awam 2013 di PICC, Putrajaya, semalam. - Foto Mohd Fadli Hamzah

Kadar ikut prestasi, implikasi kewangan kerajaan

Putrajaya: Penjawat awam yang mencapai tangga gaji maksimum mungkin menerima kadar kenaikan gaji antara dua hingga lima peratus yang dijangka diumumkan pada bulan depan.

Ketua Setiausaha Negara, Datuk Seri Dr Ali Hamsa, berkata kajian mengenainya sudah selesai dilaksanakan tetapi kadarnya akan bergantung kepada prestasi dan implikasi kewangan kerajaan.

Saya tidak mahu lihat penjawat awam melakukan tugas dengan baik tetapi menerima gaji yang statik...ini yang ingin saya ketengahkan," Ali Hamsa, Ketua Setiausaha Negara
Markah 80 dan ke atas

Bagaimanapun, katanya, kenaikan gaji itu hanya membabitkan kakitangan awam yang mempunyai prestasi perkhidmatan cemerlang serta mencatat markah 80 dan ke atas dalam Laporan Nilaian Prestasi Tahunan (LNPT).

CUEPACS sebelum ini menganggarkan kira-kira 20 peratus atau sekitar 280,000 daripada 1.4 juta kakitangan awam berdepan tangga gaji yang sudah mencapai tahap maksimum tahun lalu.

“Saya sudah minta Jabatan Perkhidmatan Awam (kaji perkara itu). Mereka yang sudah sampai ke tahap gaji maksimum dan jika prestasi orang itu 80 peratus, akan menerima kenaikan.
“Saya tidak mahu lihat penjawat awam melakukan tugas dengan baik tetapi menerima gaji yang statik...ini yang ingin saya ketengahkan,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri Program Amanat KSN bersama Penjawat Awam 2013 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC), di sini semalam.

Lebih kreatif, inovatif

Justeru, katanya, kakitangan awam perlu meningkatkan produktiviti kerja supaya lebih kreatif dan inovatif dalam melaksanakan tugas yang diamanahkan.

“Jika mereka lebih kreatif dan inovatif, hasil kerja akan menjadi lebih produktif. Untuk itu, kerajaan tidak teragak-agak memberi emolumen dan sebagainya bagi mengiktiraf usaha mereka,” katanya.

Ali berkata pelaksanaannya perlu mendapat kelulusan kerajaan terlebih dulu tetapi setakat ini, kerajaan positif dengan perkara terbabit kerana faham gaji yang statik bukan penyelesaian terhadap prestasi kerja kakitangan awam khususnya yang cemerlang.

96 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tahniah Tan sri KSN atas cadangan dan rasa perihatin terhadap PA..

gaji kecik nak hidup senang kerja mudah berkata...

LAPORAN SURUHANJAYA PENAMBAHBAIKAN TU BILA NAK KELUAR?....

SAMA MACAM SURUHANJAYA ROYALTI MINYAK KELANTAN,BILA NAK REDAKAN GELISAH MAKA TUBUH SURUHANJAYA.SETIDAK TIDAKNYA BILA RAMAI YANG BERTANYA MAKA BOLEH LA JAWAB " KITA TELAH TUBUH SURUHANJAYA"...TAPI KENAPA BELUM ADA PERKEMBANGAN...

PERLUKAH KITA TUBUHKAN SURUHANJAYA KAJI KENAPA SURUHANJAYA BELUM UMUM KEPUTUSAN.

SAYA DAH TAK SABAR NAK TAHU HASILNYA,MNA TAHU GAJI BOLEH NAIK LAGI,ELAUN TAMBAH,MASA KERJA DIKURANGKAN,CUTI DITAMBAH,PEKERJA DITAMBAH..

JANGAN SIKSA PERASAAN SAYA LAGI...

Tanpa Nama berkata...

INOVATIF DAN KREATIF. TAPI BILA KITA BUAT INOVATIF DAN KREATIF BOS MARAH... ALASAN KENAPA BUAT KERJA TAK IKUT BIASA....ZZZZZZZZZZZ

Tanpa Nama berkata...

KIK,Inovasi , research dsb dah banyak buat, cepat2 amalkan baru berlaku perkembangan ekonomi, sosial dan poloitik. Ambil yang terbaik.

AntiJtk berkata...

Yahooo ak lepak setiap hari pun dapat naik gaji

Tanpa Nama berkata...

Minimum Swasta RM 900 . Minimum Kerajaan berapa ?

Tanpa Nama berkata...

bgaimana dgn 1juta lgi?...tkkn dok tangtu je sedangkan ada yang nk pencen dh tp gji tk mksimum lgi mlah jauh lgi untuk mersa gaji mksimum.....nyanya........

Tanpa Nama berkata...

Maksimum naik 5 % x 10 tahun = 50 % .

Tanpa Nama berkata...

Tajuk pun tak tepat. Bukan semua PA dapat naik 5%...ni bagi kumpulan yang capai gaji maksimum dah.

Tanpa Nama berkata...

buat terkejut je.. ingatkan semua penjawat awam.. rupanya kumpulan yang capai gaji maksimumje.. :-)

Tanpa Nama berkata...

JANGAN SIKSA PERASAAN SAYA LAGI...
ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Tanpa Nama berkata...

MENGAPA TAK NAIK GAJI UTK SEMUA PA...BANYAK SILAP!!!!NI BAGI YG DAH TUA BANGKA..PRESTASI DAH MENURUN & BUAT KEJA PUN SAMBIL LEWA..MARKAH MEREKA BOS PUN KESIAN BAGI 80% KE ATAS SIKIT JE...

Tanpa Nama berkata...

KSN...tolong tengok ler kami yg tak ada siapa-siapa nak bela ni.Skrg gred 17...15 tahun boleh dapat KUP.Kami yg dekat 10 tahun gred 22 macam mana pulak.Tak kan tak boleh naik gred 26.Mesti adil Dato'.Gaji kami kecik jer,tak ler naik ribu-ribu.Kasi KUP gred 26 ok juga.Kami pun mahu time base.

Tanpa Nama berkata...

Saya setuju dgn pendapat awak..Lebih adil dan praktikal naik gaji utk semua PA...

Tanpa Nama berkata...

FRUST MENONGENG SAYA!!!FIKIR KSN NAK BAGI NAIK GAJI UTK SEMUA PA...NI BAGI YG BUAT KEJA SAMBIL LEWA. TUNGGU NAK PENCEN..FIKIRPUN TAK LARAT!!!

Tanpa Nama berkata...

Di pejabat saya hampir semua kakitangan dinilai dengan markah 70%-79%, sedangkan ada yang bekerja hampir tiap2 hujung minggu dan tiada masa untuk keluarga. Sedangkan penyelia yang menilai kami di daerah ini mendapat anugerah perkhidmatan cemerlang yang dinilai oleh pegawai penyelia bahagian. Dan apa yang penyelia daerah ini buat ialah hanya pandai cakap dan suka komplen orang di bawah seliaannya. Apa yang dia cakap, penyelia bahagian akan angguk. MINTA TOLONG FLOWER DAN RAKAN2 BERI MOTIVASI MENGATASI MASALAH INI. Terima kasih

Tanpa Nama berkata...

Kalau nak kasi naik gaji biarlah untuk semua PA. Bukan setakat yang dah langgar dinding jer. Yang belum langgar dinding pun nak naik gaji jugak. Bagi saya Gaji Minimum adalah lebih penting daripada Gaji Maksimum.

Tanpa Nama berkata...

betul tu..semua jgk PA ada hak utk kenaikan gaji..x adillah klu mcm tu...

Tanpa Nama berkata...

Lagipun PA mo mengundi tau untuk PRU nnt..klu x naik gaji semua PA????mcmn????hehehe

Tanpa Nama berkata...

kkelakar betul la.. kenaikan gaji untuk ory yg gajinye dh langgr dinding aje...gaji dh bnyk!

hbis tu yg lain, dato ingt kami tk nak apa2 ke.....

betulkan jadual gaji tu dato.. kalau tk mslah ni akan jadi bertimpa2...

Tanpa Nama berkata...

tajuk hebat....
tp.. kosong. ..kosong....kosong.... kata najwa latif

Tanpa Nama berkata...

pa memang lembat...dato ali tk yah hrp mcm2 lerrrr
contoh, org2 yg pling hebat di Malaysia.. yg dipilih mengangotai sruhnjya kajian pa tu buat keja.
buat kerje lembab, lambat, ntah apa lg aku nk namakn tk tau lerrrr.... smp skrg habuk pn tkde nmpak
lg...
itu kerje org trpilih, org yg pling dpercayai kerjaan janji ditepati.... kalau pa lain.... aku tk leh
nk bayangkan. hancusssssssss.....

Tanpa Nama berkata...

Bukan bkerja tpi bersembang smpi hujung2 mggu sesuai ler dpt markah bnyk tu.

Woofer

Tanpa Nama berkata...

PA yg gaji langgar dinding memang sesuai mampus je.Dah tua nak mampus dah tak perlu duit banyak sebab anak2 dah kerja n dh kawin dia org boleh kasi elaun 2-3 ratus sebulan.Ramai sgt top gun di Ptrajaya dok hayun telog haram tak peduli hanya biag mampuih PA bawahan di negeri-negeri.Dah 5 kali dah aku mengundi dok pangkah PEMBANGKANG haram siot tak menang pun.Kali ini punya election aku boikot le tak nak pi undi sb semua yg jd wakil rakyat skrg tak berguna pun.Tengok PKR perintah di selangor mcm celaka dia org janji tak tepati.Negeri BN perintah pun mcm sial jugak.Negara dah dah nak hancur dah rasanya keraana lahir kebanyakan pemimpin melayu yg gagal sebagai pemimpin.

man kuli berkata...

Banyak ketua pendendam. Mereka kebanyakannya tidak tahu nak mengurus kerja-kerja jabatan. Ada drp mereka juga tidak ketit PUNCH CARD lebih daripada 3 kali tanpa ada tulisan sebab. Apabila di tegur sipembuat laporan kad waktu dah tentu sipelapor ni tidak akan dapat 80 markah. Apabila bermesyuarat dengan klain (Jabatan kerajaan juga) dan di belasah , mereka ni senyap sapi tidak tau menjawab. Pergi mesyuarat tanpa persedian. Tak tau apa yang nak disediakan.Gred 44.
Macam mana nak nilai orang?

teh tarik uneeek berkata...

MENGAPA TAK NAIK GAJI UTK SEMUA PA...BANYAK SILAP!!!!NI BAGI YG DAH TUA BANGKA..PRESTASI DAH MENURUN & BUAT KEJA PUN SAMBIL LEWA..MARKAH MEREKA BOS PUN KESIAN BAGI 80% KE ATAS SIKIT JE...

==============

eh!! awak nie, satu ari nanti pun tua jugak kan?? gaji ke dinding gak,,, nanti bila sampai masanye kite pun dapat jugak mcm dorang..ok ape, utk jangka masa panjang..contoh: pesara akan dpt pencen,,, awak pun bile dah tua kutuk pun dapat gak pencen kan!! kan!! kan!! wawawa..

Tanpa Nama berkata...

kita tk kn jd mcm ni.... kalau org tua sekrg kesilapan org tua dlu2...
btulkan jadual gaji... tkyah buat gaji mati sehinggalh pa tu btul2 2mati

CC Tertinggi berkata...

pelan2x.. kita semua kena bersyukur dgn apa yang diumumkan oleh Tan Sri KSN kita..

Berliau tersangat perihatin untuk menyelesaikan permasalahan PA terutamanya untuk mereka yang sudah mencapai gaji maksimum.

Apa yang dibuat oleh Tan Sri adalah semata-mata untuk kebaikan dan menjaga kebajikan PA.




Tanpa Nama berkata...

tip-tip untuk menjadi perkerja cermerlang:-
1. mengampu dan menjilat bos.
2. katakan bos is always right, walaupun bos maki-hamun kau dgn kata-kata spt:- babi-anjing kau, pukimak, haram-jadah punya anak dan paling ringan makian bodoh betul kau nie.
3. sentiasa ikut bos ke sana-sini walaupun ke jamban.
4. jadi pencaicai bos hingga ke hujung nyawa.
5. sembunyikan kesalahan dan keburukan bos walaiupun bos ke paradise, blue waves, deluxe dan disco bersama gro-gro.
6. menyokong bos menerima rasuah, katakan bos itu duit komisen dan syer.
7. katakan setiap pagi, bos handsome, bergaya dan stylo, bos nampak muda, walaupun bos tua nak mampus, kubur kata mari, rumah kata pergi.
8. buat tak nampak jea, walaupun bos datang lewat, usik anak dara orang, simpan gundik, mohon tanah berpuluh ekar dan sapu projek.
9. katakan bos boleh buat ape saja, dunia nie bos punya, sape berani lawan bos, sape lawan pasti maut.

sekiranya anda berjaya mengikuti 9 perkara di atas, markah anda mesti 99.9%. anda cermerlang,gemilang dan terbilang..

Tanpa Nama berkata...

salam KSN gaji pokok pemandu gred r3 terlalu rendah.......bayangkan kami terpaksa buat 2 kerja untuk memberi makan minum anak isteri....kadang2 saya rasa macam menyesal kerja dengan kerajaan sebab saya rasa hidup saya semakin susah dengan hidup sekarang ni.....so saya harap Pihak KSN kaji balik skim gaji untuk gred rendah macam kami...mohon ambil perhatian...terima kasih

Tanpa Nama berkata...

marah nampak.
tentu kamu ni bukn bos. mungkin golongn kuli...
kesiannnn.tk merasa la jd bos

Suka Aku Baca Komen Korang berkata...

Rasanya dulu SBPA tu mmg tangga gaji maksimumnya lebih panjang. PA yg sudah ditangga gaji maksimum dpt bergerak naik lagi gaji diorg. Tapi sbb masing-masing merungut sibuk banding gaji org tu gaji org ni, maka keluarlah SSM 2.0 ni. Ingat selesai masalah, rupanya pun masih ada merungut lgi. Maka terpaksa ubah semula gaji maksimum ikut mcm SBPA juga. Kan dah 2 kali kerja namanya tu...

Tanpa Nama berkata...

Apa la.. bila lagi laporan suruhanjaya penambahbaikan nak umum... tak kan lama sangat buat kajian sejak awal tahun 2012... Ingat tak sepatutnya SBPA mula digunapakai Januari 2012 tapi dibatalkan.... buat kajian tubuh suruhanjaya penambahbaikan tapi hingga kini senyap... Pilihanraya tak lama lagi, aku bimbang ini memberi kesan kepada keputusan pilihanraya nanti... fikir-fikirkanlah!!

PA Tertindas berkata...

Kenaikan Gred J/G 17 yg ada Sijil Kemahiran setaraf STPM yg sepatutnya naik ke gred 27 mana dia???...Lain yg diperjuangkan lain yg keluar...mmg gila punya kerajaan...Kempen undi PR akan diperluaskan sehingga semua PA undi PR....ubah pemerintah yg BAHLOL BIN TOLOL.

Tanpa Nama berkata...

balik2 p/raya,balik2 k3 situ jugak...
aku tk heran langsung, pa hanya mengugut je lebih... acah2 je kata org
nnti bn kesayangn jugak jd plihan.
pm tk terdaya nk tunai semua tuntutn pa, bajet tk ckup.... lg pun pa memg tidak mrisaukn sngt
kerjaan.. penykongl kuat.
jd ada bajet yg ciput tu kerjaan trpaksa salurkan kpd gol. lain....brim, nelayan. bencana. rm100 btuan awl seklh. dn mcm2 lg.. walaupn secra wang off. ...dgn bntuan sbegitu, sudah trbukti brjya mnrik skongn kpd kerjaan.
jd pa kena tggu lh.. nnti smp ler gliran... kalau ada bajet.

Tanpa Nama berkata...

buat le kerja 10 kali pn... bagi nama bermacm2.... kalau isinya mcm taik....
budak sekolh rendah pn mrungut.

Tanpa Nama berkata...

ugutqn je tu... jgn risau..

Tanpa Nama berkata...

DAH TUA BUANG SAJA LA...DARI NAIK GAJI PA LEBIH BAIK KERAJAAN TUMPUKAN UTK HARGA BARANGAN YANG TERLAMPAU TINGGI,BAGI SUBSIDI HARGA BARANGAN BARU ORG AKAN SOKONG BN KEMBALI,GAJI PA NAIK BERTAMBAH LA PERSONAL LOAN PA LEPAS 2 GADUH GAJI XCUKUP,SAMPAI BILA PUN GAJI X CUKUP KALAU UKUR BAJU KAT PERDU NYOK...NAK BELI MACAM2 MENGALAHKAN GRED JUSA PADAHAL DRED 17 SAJA,ORNAG TUKAR TV DIA PUN NAK TUKAR ,ABIS 2 TENGAH BULAN PINJAM MERATA TEMPAT...INSAF LA PA SEMUA.....

wm wi berkata...

Anu 856pm
1Jangan tunjukkan kpd pembaca lain yg anda sorang pa yg bodoh... tak malu ke?
2Kerja pa ni memang ikut hierarki, dulu kamu malas masa sekolah, lani gaji kecik, sumpah seranah...... sesal kemudian tidak pernah membawa guna.
3 Ksn bermaksud jgn jadi gaji statik,sdgkan pa ni bagus, cuma gaji max yg jadikan mereka tak naik gaji
4 Anda boleh undi pr/pas/dap- itu terbaik utk org mcm kamu.
5 Kalau boleh jgn kaitkan soal gaji dgn undi- itu dua perkara berbeza. Tak perlu semua di politikkan. Kerja ialah kerja.Politik utk orang politik. Kita ikut sajalah, tak perlu sakitkan otak dgn perbalahan mereka.

Tanpa Nama berkata...

bila berbincang pasal duit ramai yg berfikir guna kepala lutut dari akal. lagi satu x perlu nak ugut tukar kerajaan sebab kerajaan yg nak ganti pun belum tentu nak layan tuntutan awak tu....sekali tengok kelakuan pa ni mcm lembu kat tgh padang ragut pun ada....

Tanpa Nama berkata...

biasa la... macam lembu..
sebab lembu yg tengok..

Tanpa Nama berkata...

tukar tetap tukar... sebab kerajaan sekarang dh pasti tk nak layan kita.
kerajaan baru nanti belum tentu. ada kemungkinn layan. ada tidak.
baik tukarrrrrrrr

Tanpa Nama berkata...

ukur baju di perdu nyok... perli la tu...
kau nak kata, ukur baju di badan sendiri la tu...
macam perli kak rosmah aku je.....
kau jangan main2..

staf swasta berkata...

Korang PA yang banyak songeh ni, kalau x nak keje baik berhenti je, cuba keje dgn swasta. Asyik salahkan bos, salahkan orang lain tapi x pernah muhasabah diri sendiri! Bagi orang lain terutama dalam swasta macam saa nak masuk keje dgn kerajaan pula. Produktiviti x seberapa, perasan bagus sgt, sentiasa x mensyukuri apa yang dinikmati. Saya dah lama lama apply kat SPA tapi masih belum ada rezeki! Ada sesiapa yg nak tukar dgn saya?

Tanpa Nama berkata...

Ha ha

Tanpa Nama berkata...

her,,,hehhh...porak tak da apa2....

Agak Agak La berkata...

Tajuk bukan main gempak kakitangan awam naik gaji sehingga 5 peratus,dah adat gomen mukadimah bukan main cantik lawa molek bila dah baca habis buat geram sendiri je,apa salah kah simpan title betul2 'Gaji Pegawai Yang Langgar Dinding Naik 5 Peratus' tak payahlah aku nak baca....sengal

Tanpa Nama berkata...

Dulu aku percaya sekarang tidak banyak sangat alasannya .

Tanpa Nama berkata...

emmm... samalh dgn tpm umum kenaikan gaji guru yng sememang nye tetap naik
sebb dh ckup syarat...

Tanpa Nama berkata...

pelik jugak demo nih.... nak masuk kumpuln yg bnyak songeh pulak dh...
tk produktiviti. perasan. tk brsyukur....mcm2 lg.
mimpi ko apo ni.....melalut.

Tanpa Nama berkata...

kerajaan dh pelik sngt dh...mcm mak bapa yg pening..
anak minta beli seluar jin, ayh bawak balik seluar dalam.
anak minta rantai leher, mama bawak blik cincin
anak minta kuda lumba, makjah beri lembu
anak minta yamaha LC, abahjib beli jet
anak minta buat kad kredik, deddir buat ic
anak minta ntah apa2...ayah senyap buat2 pekak..

Tanpa Nama berkata...

Minta Cuepacs mohon kepada kerajaan kenaikkan pangkat dari 8 tahun dikurangkan kepada 5 tahun kerana guru dibebani dengan tugas yang banyak. Semuanya kami buat sendiri tanpa pembantu, walaupun cuti sekolah, kami masih bekerja.

Tanpa Nama berkata...

Mohon Kerajaan Malaysia naikkan gaji lagi 100%.pliz...


-Dikirim melalui Blackberry-

Tanpa Nama berkata...

elaun perumahan yg sptutnya perlu dikaji smula..yg cpi gaji maksimum tu sb dh dpt naik gaji tiap2 thn..yg elaun perumahan dr mula msuk smpi gaji maksimum xnaik2 jugak..sama jer..

kawan pak agus berkata...

saya rasa kecewa dengan Penjawat Awam sekarang.Selalu minta naik gaji,walaupun dah ada macam macam elaun...masa saya pencen dulu hanya ada elaun khidmat awam,,,namun kami pekerja yang setia.tak pernah ugut nak tukar kerajaan.

Saya ingin mencadangkan agar kerajaan jangan layan tuntutan mereka,pemotongan elaun patut dilakukan bagi membiasakan penjawat awam bahawa elaun itu boleh ditarik bila perlu dan bukan hak mereka untuk meminta dinaikkan lagi elaun.

Saya mampu beli 2 rumah walaupun tanpa adanya elaun perumahan.jadi apa masalah bila kerAjaan dah bagi elaun perumahan mereka nak minta naik lagi atas alasan elaun tak cukup...elaun tu diberi untuk ringankan beban,bukan untuk cover sepenuhnya sewa rumah...

contohilah sikap penjawat awam veteran...

Pemohon SPA berkata...

saya cadangkan agar cuepacs mempermudahkan proses memberhentikan PA yang tak produktif dan "banyak songeh dan perasan bagus" dari perkhidmatan. Secara tak langsung memberi lebih peluang para pemohon SPA yang masih menunggu surat pelantukan dari SPA. Simpan lama2 buat apa spesis ni, buat perabihkan beras je! Jadi parasit kepada PA yang benar2 berdedikasi dan bertanggungjawab kepada amanah yang diberikan. Saya cadangkan agar CUEPACS perbanyakkan cadangan untuk menaikkan lagi produktiviti dan prestasi PA, bukan asyik nak minta perbanyakkan gaji dan elaun semata-mata. Percayalah cakap pasal duit ni, memang x pernah cukup!

Tanpa Nama berkata...

tak abis2 dengan elaun,pekerja swasta boleh idup tanpa segala elaun,boleh beli kereta besar tanpa elaun kerajaan,PA ni selalu meminta saja dah dapat tambah hutang keliling pinggang lps 6 bulan minta lagi naik gaji,kalau macam ni sampai bila pun tak cukup,berlagak dan membazir amalan SYAITAN!!adakah semua PA SYAITAN...

4u berkata...

staf swasta berkata...

Korang PA yang banyak songeh ni, kalau x nak keje baik berhenti je, cuba keje dgn swasta. Asyik salahkan bos, salahkan orang lain tapi x pernah muhasabah diri sendiri! Bagi orang lain terutama dalam swasta macam saa nak masuk keje dgn kerajaan pula. Produktiviti x seberapa, perasan bagus sgt, sentiasa x mensyukuri apa yang dinikmati. Saya dah lama lama apply kat SPA tapi masih belum ada rezeki! Ada sesiapa yg nak tukar dgn saya?

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

betul ke staff swasta ni? hari tu pun staff swasta meraung minta gaji minimum, apa cher? cecite cecite.........

Admin berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

cecite....cecite....ape ke halnye yop....kome mintak gaji minimum tu, ce khabo ce khabor....

Tanpa Nama berkata...

mintak kerajaan pertimbangan kenaikan pangkat PA dari 15 tahun ke 10 tahun ....

Tanpa Nama berkata...

Gaji minima utk kakitangan awam bila lagi!!!!!

Tanpa Nama berkata...

saya 17...ketua saya ni 22...saya keje ok saja dengar arahan dia...baik encik oke encik siap encik pendek kata semua yess boss walaupun dia bukan bos besar saya...bos besar ada di hq....tapi keje dgn dia kipas ke bodek ke baik ke markah saya tak pernah lepas 83% jangankan 85 @ 90..haram....pendek kata dah 5tahun keje bwh dia ni....org tua ni kaki phd dan mempedajal staff dia sendiri terutama saya...ntah apa la silap saya dpt bos gila mcm ni....mulut dia suka membusukkan saya dan meyuruh org lain mempedajal saya...dia tuduh saya gila, saya gy, saya perompak besar, saya tidak bermasyarakat, saya mat dadah, saya berpuaka..dia yang berpuaka sebenarnya....mengamalkan ilmu jin phd dan ilmu jin arahan...dia dan staf2 sini semua boleh berhubung...mereka juga saling menghentam sesama sendiri pakai jin....saya tahu semua ini walaupun sy tak boleh berhubung...apa itu berhubung....kebolehan telepatik menggunakan jin sebagai perantara....pendek kata dia memang memusuhi saya sejak 2008 sampai kini...saya pernah berjumpa seorang ulamak bertanyakan hal ini....dia berkata manusia phd mmg ramai dan perngai ssorg susah utk berubah....bersabar sja jawapan dia....ingat Tuhan maha adil...saya masih bujang...jgn ingat ank2 kau boleh selamat..ya boleh di dunia tapi tidak di akhirat...hq mungkin tahu perkara ini tetapi tiada siapa tampil membantu....pengarah2 mana? siapa membantu saya...dengan nama Allah dan pglima malaikat penjaga saya...saya berjanji akan membantu org itu kembali...boleh kan bagi komen kat sini...pedulik apa aku....wslm

Tanpa Nama berkata...

kepada tanpa nama di atas. soal menjadi orang bawah dan orang di atas anda yang menzalimi anda dengan memberikan penilaian yang tidak adil tu biasa berlaku di mana2 jabatan sekalipun.

bersabarlah. apabila kita sampai ke tahap masalah sebegini, penyelesaiannya bukanlah untuk lari, atau lebih buruk lagi dengan membalas balik perbuatannya sebaliknya bersabar dan banyakkan solat.

kalau ada cara untuk bertukar, buatlah permohonan pertukaran. kalau sampai tahap tiada tempat kosong di mana-mana, keluar dari perkhidmatan dan carilah kerja lain. insyaAllah pasti ada. Rasulullah dahulupun berhijrah, bukan untuk lari dari masalah ataupun mengalah, sebaliknya membina suatu kehidupan baru dan merancang perancangan yang baru.


saya bercerita berdasarkan pengalaman. saya mempunyai kelulusan tinggi, tetapi menjawat jawatan peringkat rendah ketika di dalam perkhidmatan awam. akhirnya suatu keputusan drastik dibuat dimana saya berhenti dari perkhidmatan, hilang segala benefit, tiada pencen dan tiada pembayaran GCR disebabkan saya merasakan bahawa saya bekerja di dalam dunia yang sudah rosak dan tidak boleh diperbaiki lagi.

alhamdulillah, saya mendapat kerja di sektor swasta dengan pendapatan lumayan sesuai dengan kelulusan yang sedia ada. orang sekelilingnya pun profesional dan matang, maklumlah mereka tidak jumud pemikirannya dan mereka mempunyai akhlak dan pendidikan yang baik. saya gembira di sini.

ingatlah, masa depan di tangan anda. jangan sia-siakan hidup dan bakat yang anda ada.

Tanpa Nama berkata...

kalau nak bagi TAJUK pun ..biarlah betul skit.ni tak.Tajuk yang indah khabar dari isi sebenarnya...,mana tak luluhnya hati seorang penjawat awam setelah membacanya..,hu..hu..hu...

Tanpa Nama berkata...

DAH DAH PI BUAT KERJA!!!!!

bukan mat kepoh berkata...



kepada tanpa nama di atas. soal menjadi orang bawah dan orang di atas anda yang menzalimi anda dengan memberikan penilaian yang tidak adil tu biasa berlaku di mana2 jabatan sekalipun.

bersabarlah. apabila kita sampai ke tahap masalah sebegini, penyelesaiannya bukanlah untuk lari, atau lebih buruk lagi dengan membalas balik perbuatannya sebaliknya bersabar dan banyakkan solat.

kalau ada cara untuk bertukar, buatlah permohonan pertukaran. kalau sampai tahap tiada tempat kosong di mana-mana, keluar dari perkhidmatan dan carilah kerja lain. insyaAllah pasti ada. Rasulullah dahulupun berhijrah, bukan untuk lari dari masalah ataupun mengalah, sebaliknya membina suatu kehidupan baru dan merancang perancangan yang baru.


saya bercerita berdasarkan pengalaman. saya mempunyai kelulusan tinggi, tetapi menjawat jawatan peringkat rendah ketika di dalam perkhidmatan awam. akhirnya suatu keputusan drastik dibuat dimana saya berhenti dari perkhidmatan, hilang segala benefit, tiada pencen dan tiada pembayaran GCR disebabkan saya merasakan bahawa saya bekerja di dalam dunia yang sudah rosak dan tidak boleh diperbaiki lagi.

alhamdulillah, saya mendapat kerja di sektor swasta dengan pendapatan lumayan sesuai dengan kelulusan yang sedia ada. orang sekelilingnya pun profesional dan matang, maklumlah mereka tidak jumud pemikirannya dan mereka mempunyai akhlak dan pendidikan yang baik. saya gembira di sini.

ingatlah, masa depan di tangan anda. jangan sia-siakan hidup dan bakat yang anda ada.

==========================

bro! betul ape yg lu cakap. tapi tak bermakna aku menyokong nasihat itu. tak kan la sbb org lain lu nak lepaskan ape yang lu dah genggam erat, sedangkan lu berminat dengan pekerjaan itu. lain la kalau masalah tu berpunca dari diri lu sendiri.

kemudian mencari sesuatu yang belum pasti. takdir seseorang berbeza bro. mungkin nasib lu baik, nasib kawan kite tu, belum tentu lg. bak kata pepatah " yang dikejor tak dapat, yang dikendong berciciran ", hampeh!.

jangan cepat mengalah bro, hanya kerana lu org bawah. senang2 jer org nak gule2kan lu. skang banyak saluran yang boleh lu gunakan utk bawa masalah itu kepada pihak yg berkaitan utk diketengahkan dan seterus nyer menemui jalan penyelesaian, insyaallah.

Tanpa Nama berkata...

PA dlm delima: Nak singkir BN pd PRU13 bimbang kerajaan PR tidak cakap serupa bikin lebih2 lagi jika DAP pergunakan pengaruh utk menentukan hala tuju kerajaan malaysia. Takut DAP buat malaysia spt singapura. Mampus org bumiputera yg hidup miskin dan tak berpelajaran. Kerajaan BN pun satu hal, suka buat perubahan giler yg buat rakyat gundah gulana; sistem gaji PA sejak era tun badawi menjadi kucar kacir tanpa penyelesaian yg efektif. Apa dah jadi dgn para pemimpin utama negara yg dibantu oleh para PTD jurusan sastera tak tahu mengurus tapi makan gaji puluhan ribu ringgit sebulan? Melayu oh melayu mengapa tak cekap buat kerja tapi asyik bertelagah pasal kuasa dan harta?

Tanpa Nama berkata...

PA ni cubalah tukar kerajaan PR DAP lu tau kee perintah nak buang penjawat awam melayu tau kaaa banyak cerita gaji nak tinggi keja mca p...i

Tanpa Nama berkata...

saya nak tanya satu soalan. bolehkah pihak atasan memaksa staf bawahan buat kerja lebih masa dalam pekara yang bukan kritikal? contohnya menghantar/mengambil orang atasan ke lapangan terbang? sedangkan orang atasan tersebut telah diberi kenderaan jabatan? lagi pun bukannya tidak boleh mengambil teksi dan claim kemudian.kerja lebih masa bukan waktu kerja biasa. orang bawahan pun perlukan masa untuk keluarga sendiri.

Tanpa Nama berkata...

TAK PAYAHLAH KAU ORG MENYALAK, TAK KE MANA PUN, TAK DI LAYANNYA, BERAPA RAMAI PA MEMILIKI IJAZAH DIPLOMA DAN SIJIL DAPAT NAIK PANGKAT DAN GAJI,BERAPA RAMAI GRED B,C DAN D NAIK PANGKAT DAN GAJI, BOLEH DIKIRA DENGAN JARI, NAK BAGI KENAIKAN GAJI 5%, DAH TERLAMBAT DAH, KAMI DAH JEMU DAH MENUNGGU, LEBIH 9-10 TAHUN KAMI DAH BERIJAZAH, TAK KE MANA-MANA PUN, DAH BERPULUH KALI MENDUDUKI EXAM DAN TEMUDUGA, YANG DAPATNYA KRONI-KRONI DIA LAH, APA LAGI, SPA DAN SPAJ, BAGI SPAJ YANG DAPATNYA KERJA TERSEBUT, ANAK-ANAK DATO', ANAK-ANAK PTN, ANAK-ANAK SAUDARA-MARA MEREKA, JAWATAN JCS TUE DIWARISI TURUN-TEMURUN, KINI 80% PA DARI 1.4JUTA PA AKAN MEMBERI UNDI KEPADA PR MENGUASAI PUTRAJAYA PRU-13 NIE..KAMI MENYOKONG DAN AKAN MEMASTIKAN PR KE PUTRAJAYA.. TAHNIAH PR KE PUTRAJAYA..

Tanpa Nama berkata...

TAWARAN MANIFESTO PR CUKUP ISTIMEWA BUAT 1.4 JUTA PA:
1. STRUKTUR GAJI DAN TERMA PERKHIDMATAN AKAN DI SEMAK SEMULA.
2. ELAUN SARA HIDUP DISELARASKAN SAMA-RATA RM500 SEBULAN.
3. GAJI MININUM AKAN DIKAJI SEMULA BAGI SEKTOR AWAM DAN SWASTA BERDASARKAN KOS SARA HIDUP YANG SEMAKIN TINGGI.

BUKANNYA SEPERTI BN YANG UGUT DAN MEBERHENTIKAN 1.4 JUTA DENGAN "EXIT POLICY".

REBUTLAH PELUANG INI YANG DATANG SEKALI SAHAJA PADA PRU-13.

Tanpa Nama berkata...

kalau dah gaji maksima dinaikkan 5% diharap semua PA diberi kenaikan pangkap mengikut time based selepas 10 tahun berkhidmat...tapi masih jwatan yg sama ...

Tanpa Nama berkata...

Kelak pemimpin PR akan balas dendam lalu mereka akan tiru cara jerung2 BN mengaut keuntungan utk keluarga dan kroni masing2. Selagi mereka org malaysia pasti mereka akan mewarisi cara pemerintah yg sama. DAP dgn gaya dan cara mereka, PAS dan PR pun akan guna cara biasa yg kebanyakan ditiru dari para memimpin lampau yg gila kuasa dan harta. tak caya tunggu lepas PRU13.

Tanpa Nama berkata...

Kadang kadang bos tak ambil kira hasil dan mutu kerja.....dia cuma tengok kehadiran 'punch card' saja....ramai kakitangan yang full time ' punch card bagus....tapi duduk opis..sembang banyak, kerja kurang....orang macam ini yang selalu dapat markah prestasi tinggi mengunong.

Tanpa Nama berkata...

Asalam, Tan sri bila nak selaras gaji niiiiiii.....

Tanpa Nama berkata...

INI KALI LA.....TUKARRR...

Tanpa Nama berkata...

22 Febuari 2013... Parlimen bubar... jadi...

Tanpa Nama berkata...

22 Febuari 2013... Parlimen bubar... jadi...
_________________________________________________________________________________________________________
INIKALILAH.....TAK SBR DH NIEE....PENAMBAHBAIKKAN GAJI MINIMUM PUN BELUM KUAR LAGI...URA2 PUN LOM DENGAR LAGI.......KERAJAAN NAK MAIN2 KAN KITA SEMUA PA..JADI..TGGGU PA LAGI..JOM BALAS DENDAM DGN KERAJAAN BN/NAJIB TIME PRU-13 NIE NANTI...DH TAK SBR DH NIEE...AKU UNDI PEMBANGKANG......JAHANAM KERAJAAN....

Tanpa Nama berkata...

anpa Nama berkata...
ULASAN MENGENAI:
" pemberian kenaikan gaji penjawat awam yang telah mencapai tangga gaji maksimum "

SAYA BERPENDAPAT tidak perlu ADA pemberian kenaikan gaji penjawat awam yang telah mencapai tangga gaji maksimum, sebab rata2 dan kebanyakan penjawat awam yang telah mencapai gajimati/dinding/maksimum ialah penjawat awam yang telah veteran dan hampir persaraannya.
(Dengan maaf)! Kebanyakan penjawat awam ini dari segi sumber kewangan dan sosio-ekonominya telahpun kukuh disokong dengan anak2nya yang telahpun bekerja. Oleh yang demikian sepatutnya pihak KERAJAAN memikirkan insentif kepada penjawat awam yang baru dan sedang berada dipertengahan perkhidmatan yang kebanyakannya masih beranak kecil, masih sekolah dan sumber kewangan yang tidak kukuh. Waima jika suami/isteri gred 41 di Putrajaya
rm3,000x2orangbekerja = rm6,000.00 - sewakuaters rm250 - upah jaga anak 2 orang rm700.00 - sarahidup 2 anak rm600.00 - sarahidup/keraian suami/isteri rm3,000.00 - hutang kereta rm800.00 = BAKI rm650.00
(Duit ibubapa dikampung belum lagi)
Apatah jika gred 17 suami/isteri...
memang tidak ......cukup...kesian.!

Tanpa Nama berkata...

HARAP KEPADA PENJAWAT AWAM YANG TELAH VETERAN DAN HAMPIR BERSARA TIDAK BERASA KACIL HATI KERANA TUJUAN SAYA IALAH SUPAYA SEMUA PENJAWAT DAPAT MERASAI JUGA NIKMAT KEMAKMURAN NEGARA KITA YANG TERCINTA YANG SAMA-SAMA KITA JAGA. TIADA DULU TIADALAH SEKARANG. TIADA TUA TIADALAH YANG MUDA. AMPUN MAAF DARI SAYA YANG MASIH MUDA ANAK2 6 ORANG MASIH KECIL BELUM SEKOLAH MENENGAH PUN...!

Tanpa Nama berkata...

sistem perkhidmatan awam ni dah korup, sebagaimana korupnya kerajaan yang dipenuhi oleh orang politik.

bagi mereka yang mempunyai kelulusan tinggi yang rasa makin hari pemikirannya makin jumud dalam perkhidmatan awam, berhijrahlah. masuk la sektor swasta, atau keluar dari negara dan cari kerja di luar negara. peluang banyak. kita sahaja yang tak sedar sebab minda dikongkong dengan retorik serta doktrin bahawa kerja kerajaan itu terjamin, senang, mudah, selesa bla bla bla.

melainkan anda seorang yang jumud pemikirannya, kekallah anda di dalam kerja tersebut dimana anda buat kerja yang takda kena mengena dengan kelulusan akademik yang anda ada.

yang benar
bekas J17 dalam perkhidmatan awam yang mempunyai ijazah sarjana muda tetapi dinafikan peluangnya yang kini menjawat jawatan jurutera kanan di salah sebuah syarikat minyak & gas di luar negara setelah membuat keputusan drastik berhenti dari perkhidmatan awam 6 tahun lepas dan hilang segala manfaat pencen, GCR dan sebagainya.

Tanpa Nama berkata...

tak silap 800++ wak...gaji pokok la...

Walet Bumiputra berkata...

pa pangkat rendah ni memang bodoh tak habis2....sekolah tak pandai tapi gaji nak besar...dalam blog ni cakap berdegar2 tapi dipejabat menikus je...baik bos...baik bos...itu je yg tau, idea habuk takleh pakai...muhasabah diri le sikit..

Tanpa Nama berkata...

ah ko walet ko pon sama bodoh gak. ckp je beso. ko gred pe. jusa turus murus. klu gred atas ko rase hebat sgt pengurusan xde la jadi perkara n isu yg bodh2 mcm skg ni. xde la tipu sbpa nak gaji beso, elaun beso, tepon free, drebar free, kete free, minyak free, elaun mcm2. ckp sedap la dah dapat mcm2 kemudahan

Tanpa Nama berkata...

Susah kenaikan pangkat dgn kerajaan ni... 2 situasi berbeza antara swasta dan kerajaan... 26 tahun kakitangan awam berkhidmat dlm kerajaan, tapi hanya kelulusan SPM dia hanya layak dari N17 ke N22 (KUP)... 26 tahun kakitangan swasta yg bekerja dgn bank dan hanya kelulusan STPM, dari kerani bank dan jawatan terakhir adalah Manager...

Tanpa Nama berkata...

SUSAH SUSAH SAHAJA KAMU ORANG PERANG ANGIN DALAM BLOG INI....,KITA TUNGGU SAHAJA pru 13....DATANG...DAN PANGKAHLAH....PILIHAN ANDA.....SEWAJARNYA...UNTUK MELEPASKAN GERAM.....? HANYA TUAN/PUAN SAHAJA YANG TAHU....MANA SATU NAK DI PANGKAH.......SOAL GAJI NAIK KE TIDAK....ITU TERPULANGLAH....KEPADA KEBIJAKSANAAN...MEREKA YANG MEMERINTAH....SEKARANG....?

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
AKU SUKA BACA YANG INI:
Susah kenaikan pangkat dgn kerajaan ni... 2 situasi berbeza antara swasta dan kerajaan... 26 tahun kakitangan awam berkhidmat dlm kerajaan, tapi hanya kelulusan SPM dia hanya layak dari N17 ke N22 (KUP)... 26 tahun kakitangan swasta yg bekerja dgn bank dan hanya kelulusan STPM, dari kerani bank dan jawatan terakhir adalah Manager...

-------BUAT RAKAN2-----------------
KITA KERJA DENGAN GOMEN MEMANG TAK AKAN KAYANYA SAMPAI PENCEN kecuali
JAWATAN GRED JUSA KE ATAS SEBAB LEPAS PENCEN AKAN TERUS PEGANG JAWATAN PENTING KAT GLC KERAJAAN.
KITA YANG PANGKAT KECIK NI. GRED 52 KEBAWAH GRED 1 BILA PENCEN BALI KAMPONG ATAU BALIK TAMAN PERUMAHAN JADILAH AJK SURAU ATAU MESJID.
KALAU NAK KAYA KENALAH KERJA DENGAN SWASTA ATAU BANK, TAPI INGAT KAWAN SEBAB SETIAP DETIK MASA ANDA AKAN DIGAJI DAN KALAU PONTENG DIPOTONG...! PILIHAN DITANGAN ANDA.
TAPI AKU PESARA GRED52. Masa belum PENCEN tak ada peluang nak kawan
dengan Gred 1. Kini baru aku tau siapa sebenarnya kawan bila dah tak ada jawatan. Jadi duit pencen aku yang lebih2 tu aku bagi kat kawan2 yang memerlukan semoga dapat ganjaran bila aku mati nanti. Anak2 aku dah berduit besar, bini aku ada pencen jugak. Buat apa2 dah tua2 ni simpan duit. Silap kiraan bila aku mati anak2 gaduh berebut harta aku.
Tapi aku dah didik anak2 aku jangan berebut harta ayah dan mak bila kami dah mati. Semoga nasihat ini jadi azimat kepada anak2 aku.

Tanpa Nama berkata...

KEPADA SEMUA PA YANG NAKNAIK GAJI & YANG KOMEN TAK MEMBINA KAT SINI....CUKUPBULAN NI GAJI KORANG NAIK 200%.....SAYA BAGI FREE JER...OK,PUAS HATI SEMUAAAAA.....

Tanpa Nama berkata...

aku umur 45..nak keje 15 tahun lagi kalau panjang umur...gaji dah 4 tahun langgar tembok...harap belas ikhsan kerajaann aje... tak naik gaji pun aku keje jugak seihklas mungkin...pelajaran tak tinggi.. kemahiran tak ader....tapi dah minat ngan keje ni..tunggu aje....

Tanpa Nama berkata...

Laaa mintak ja naik thn dpn. Cggu mmg bnyk keja pun...

Tanpa Nama berkata...

PA gaji langar dinding pun perlu naik gaji juga. Anak2 masuk IPT, seorang belanja sebulan RM600. Kalau 4 orang RM2,400 sebulan. Sebab itu dia orang perlukan kenaikan gaji.

Tanpa Nama berkata...

Hang bangang....kalau pa berjawatan g17 nih bising ada sebab....ko cuba tengok skang g17 buat aper???pernah terpikir x ada jabatan yang tiada ot?kerja kena siap sampai malam pom ada.kerja bg hari ni sok nak....alasan ketua jabatan mintak untuk mesyuarat....apa hal..ko bos nak mesyuarat buat sendiri gaji riban2 kerja hisap rokok sebat duit kontrak...macam tuh ker PA.....lagi satu pasal politik wei ko tahu x ada jabatan diarahkan melarang ceramah politik diadakan...last2. panggil YB pasang bendera parti dah tuh bukan politik ker.PA mang berkait ngan politik...kalau ko bos g44 xpayah nak bising kat sinilah....

Tanpa Nama berkata...

Bos dulu kereta minyak 10 nak penuh.skang kancil 50....dulu anak asuh 100 paling mahal.skang 450 sorang....kalau 3 orang???dulu makan 5 orang xsampai 20....skang 50.....dulu kawen ada 5k da cukup...skang 20k.....dulu rumah sewa 160 skang 650 sebulan.......ada pikir x....gaji masuk 5000 pom tengah bulan makan meggi gak...mak ayah nak kena bg jugak...

Tanpa Nama berkata...

seharusnya gaji gred yang rendah perlu di naikkan sebanyak mungkin bukan terus makan gaji rendah.. gred tinggi naik banyak tapi gred rendah ??? tetap rendah .. fikir2kan... nak jaga orang atas tapi terlepas pandang orang bawah tanpa orang b awah ni orang atas takkan boleh bekerja dengan sendirinya

Tanpa Nama berkata...

Harap dapat pendekkan kenaikan pangkat dari 15 tahun ke 10 tahun.
markah prestasi tidak perlulah kedekut sgt nak bagi markah tinggi,kerana sesebuah negara yang maju seperti jepun dan negara lain sewaktu dengannya membantu pekerja bawahannya maju bersama mereka.sekian terima kasih.