SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

06 Januari 2013

KAJI GAJI MAKSIMUM

Utusan Malaysia
KUALA LUMPUR 5 Jan. - Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) berharap kadar kenaikan gaji penjawat awam yang mencapai tahap maksimum dinaikkan sebanyak lima hingga 10 peratus.
Presidennya, Datuk Omar Osman berkata, peratusan kenaikan itu berdasarkan jumlah penjawat awam yang mencapai gaji maksimum tidak ramai iaitu kurang dari 300,000 orang.
''Kajian mengenai kenaikan gaji penjawat awam yang telah mencapai tahap maksimum ini sudah lama dinantikan mereka yang terlibat dan kami mengharapkan tahun 2013 akan memberikan berita baik kepada golongan tersebut.
''Namun, CUEPACS berharap mekanisme kenaikan itu tidak boleh dibuat secara pukul rata bagi memastikan keadilan kepada semua," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.Tambah Omar, pihaknya mencadangkan kenaikan sebanyak lima peratus diberikan kepada kumpulan pengurusan profesional dan 10 peratus bagi kumpulan pelaksana dalam gred satu hingga 40.
Semalam, Ketua Setiausaha Negara (KSN), Datuk Seri Dr. Ali Hamsa berkata, Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) akan mengkaji pelaksanaan kenaikan gaji penjawat awam yang mencapai tahap maksimum selaras dengan keperluan semasa dan peningkatan kadar inflasi.
Inisiatif itu, katanya, akan diteliti terlebih dahulu selepas pihaknya menerima laporan khas yang disediakan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) menjelang pertengahan bulan ini.Kata beliau, selepas pihak JPA menerima laporan daripada suruhanjaya, mereka akan mengkaji penemuannya sebelum sebarang cadangan dikemukakan kepada kerajaan.

58 ulasan:

Juara IT Negera berkata...

AKU FIRST! FIRST! FIRST LA WOOOIIII!!

Tanpa Nama berkata...

yeahh..2nd..2nd..huhu..syoknyerrrrr..

Tanpa Nama berkata...

Elok gaji dinaik utk semua PA..kdg2 yg dah nak pencen, keja pun sambil lewa & x produktif...

Tanpa Nama berkata...

BETUL KATA HANG!! BAGUS DINAIK GAJI UTK SEMUA PA..YG DAH NAK PENCEN KDG2 TAK SELERA LAGI KOT..KEJA PUN SAMBIL LEWA & TAK PRODUKTIF

Tanpa Nama berkata...

Cuepacs tak perlu tunggu lagi JPA buat semua tu, tapi sebaliknya Cuepacs perlu desak kerajaan tubuh suruhanjaya bebas kaji dan sediakan satu bentuk skim perkhidmatan yang baru bagi perkhidmatan awam. Jangan percaya lagi pada JPA.. apa jadi SBPA. Kalau JPA yg buat misti akan menjurus kepada skim PTD saya yg akan untung. Sudah sampai masa Cuepacs bertegas jangan serah kepada JPA mengenai perubahan skim baru. Serah kpd Suruhanjaya Bebas. Dan inilah mas desak kerajan tubuh suruhanja tersebut. JPA? apa dia buat dlm mas 6 bulan lepas. Mana Sifir gaji bari sebaris yg dijanjikan? Harap maklum.

Tanpa Nama berkata...

BILA NAK KAJI GAJI PA KITA SUPAYA SAMA SETARAP DENGAN GAJI PA DI SINGAPURA?? TAK KAN NAK TUNGGU PR SAMPAI KE PUTRAJAYA DULU BEB??

Tanpa Nama berkata...

BANYAK PA YANG DAH NAK PENCEN NI BESAR KEPALA. BOSS PUN MALAS NAK TEGUR SBB DAH NAK PENCEN

Tanpa Nama berkata...

berkokok je....pi mampus la PA...hahaha...Ceupacs ni x de modal...budak sekolah rendah pny level...

Tanpa Nama berkata...

MAJORITI TAK SETUJUKAN...ADAKAH BERI KEMUDAHAN LEBIH KPD YG TUA DAH NYANYOK DAN TAK PRODUKTIF..SIA-SIA DUIT RAKYAT JE...

Huda berkata...

Yang saya risau ialah gaji dah mati ni, kalau sbpa sempat dapat tujuh kenaikan lagi, bila nak umum gaji sebaris macam sbpa, kenaikan tahunan ikut sbpa.
Adus cepat lah sikit.
Saya ni muda lagi dan bukan gred A tapi gaji dah mati sebab masa ptk tu dulu cerdik sangat sangat, semadang lulus 4 sampai P3...gaji naik awal januari, itu lah pasal.

Tanpa Nama berkata...

SAMA JUGAK...... TETAP NENGOK KRONI KRONI JEK.... YANG NAIK PENTAS AMBIL ANUGERAH CEMERLANG PUN KRONI KRONI JUGAK...ORANG YANG SAMA JUGAK TIAP TIAP TAHUN...TAPI HEMPAS PULAS KITA KITA NI.... ITU HAKIKAT YANG PAHIT TAPI KENA TELAN...... TAK APALAH MUNGKIN KAT DUNIA NI DI KELILINGI DENGAN ORANG ORANG ZALIM TAPI INSYALLAH KAT AKHIRAT SEMUA DAPAT PEMBELAAN SAMA ADIL DAN SAKSAMA...... MANUSIA SELALU SILAP MENILAI... ZALIM MENZALIMI.... YANG DATANG PUKUL 11 KERJA PASTU DUDUK GOYANG KAKI DAPAT MARKAH SKT 89% ...YANG DATANG PUKUL 7:20 DENGAN KERJA BERTIMBUN...MINUM PUN DALAM OFFICE JEK DAN BALIK JAM 5:30 DAPAT MARKAH SKT 89%.....ADIL????????....SEMUA BUAT BUAT TAK NAMPAK.....HAKIKAT !!!!!

Tanpa Nama berkata...

Selepas ketiadaan PTK dan skim ssm baru tiada lagi peluang untuk anjakan gaji. Harap cuepacs dapat fikir mekanisma untuk mereka yang berada di P1 dapat ke P2, dan dari P2 ke P3.Mengapakan masih wujud 2 atau 3 baris gaji dalam setiap skim spepatutnya jadikan satu baris sahaja.

Tanpa Nama berkata...

kaji...kaji... saja kaorg tau...habis 2 senyap....elaun perumahan apa cerita..senyap je...sewa bilik je dah rm 380,dng elaun yg ada skrg rm180 mana la cukup....harap pihak yg berwajib dpt memperjuangkan nasib PA..

Tanpa Nama berkata...

sudahla PA semua gaji anda lebih dari cukup,kalau rasa tak cukup berhenti saja,cuba minta kerja swasta,bagi peluang pada orang yang tak ada kabel masuk P/awam pula,Gaji PA naik 100 tapi belanja mengalahkan gaji naik 1000,sebab tu gaji sentiasa tak cukup,kebanyakan PA sentiasa nak menunjuk2 yang gaji PA dah bnyk dari swasta beli kereta mengalahkan gred jusa lps 2 gaduh la gaji xcukup...BERHENTI SAHAJA KALAU RASA GAJI TAK CUKUP!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Saya rasa PTK patut dihidupkan semula

Tanpa Nama berkata...

kaji...kaji tak habis habih kaji..aku lagi sepuluh bulan lagi nak pencen ..dah lapan tahun tak naik gaji...bila lagi nak naik....muhong betul la .....tukar kerajaan la pulak....bagi pr pulak perintah....

Tanpa Nama berkata...

Nape nak panjangkan baris gaji PA yang nak pencen ! Demo bukan pun nak buat kerjo ! Saje dok melepak kat kedai kopi adalah ! Baik naikkan gaji PA awam muda lain yang buat kerja bermatian ni !

Tanpa Nama berkata...

10% untuk gred 1 - 40 dan 5% untuk gred 40 dan ke atas? Asyik2 perkiraannya macam tu. Tengok-tengoklah sikit CUEPACS. Adil ke? Orang-orang gred 32, 34 dan 38 dpun dah sama, kadang2 lebih tinggi dari gred 41 dan 44. Diorang dapat kenaikan sakan lah. Lihatlah semula wahai CUEPACS. Perkiraan ini dari dulu lagi macam tu. Yang jadi ketidakadilan gred 41 atau 44. Tukarlah.....kenaikan 10% hanya untuk gred 26 dan ke bawah. 27 dan ke atas 5%. Lihat-lihatlah....

Tanpa Nama berkata...

Setuju sgt... Gaji gred 38 & 40 lebih tinggi berbanding gred 41.Perlu buat kajian terperinci sblm ada yg teraniaya lg. Jgn main tangkap muat takut 'rumah siap pahat berbunyi'.

Kulub berkata...

woi...tenguk gaji mati dah ler.
Jangan tenguk gaji penjawat tua gred B dengan penjawat muda gred A
Sampai kiamat tak puashati.

Tanpa Nama berkata...

cepat sikit jpa selesai kan perkara yg berbangkit dgn segera

Tanpa Nama berkata...

NAPE LER X PUAS HATI LGI NIH...ITU GRED KANAN LA..JGN BANDINGKN GRED 41 YG MULA KERJA TU..ITU PUN TARAK FAHAMMM KER..

Tanpa Nama berkata...

Aku setuju dgn komen-komen yg katakan gred 41 dan 44 perlu kajian semula. Gaji 34,38,40 mengalahkan gaji mereka. Punca utama berlaku bila jalannya skim kenaikan gaji Tun Lah dulu..... habis huru hara!.

Paling nyatanya berlaku dlm perkhidmatan guru dan ramai pula yg terlibat. Gaji sokongan lebih lebih tinggi drpd ijazah. Mengikut sumber nutp, JPA mengakui perkara itu tetapi mereka tidak mahu membuat pembetulan dan terus sampai lani... sebab itu perlu pembetulan semula kini.

Tanpa Nama berkata...

Bla lagi la JPA CELAKA NAK buat pembaharuan tentang gaji niee.....jenuh dh nunggu...

Tanpa Nama berkata...

PA ingat kerajaan beria-ia sangat nak kaji Skim Perkidmatan Awam. Kalau bukan Pilhanraya, omno/bn tahu nak kaut wang rakyat jer. Percayalah, omno pemimpin paling AUTA di dunia...!!!

Tanpa Nama berkata...

sapo bodoh sngt nk komen ni.... cuba buan kajian dlu nk bg komen pn...

Tanpa Nama berkata...

bernas juga cdngan ni... gaji tk cukup berenti kerja. cadang kt saudara mara kau je lh

Kulub berkata...

Aku rasa lah gred A 41 muda ni nak gaji mati gred B tua tak boleh potong gaji mula gred A 41 muda.
Baru dia puas hati kot.
Letih orang tua suruh anak ngaji tinggi2 tapi tak cerdik rupa nya.

Tanpa Nama berkata...

Salam, semua sahaja nak kongsi ilmu berkaitan gaji gred 32, 36,38 dan 40 lebih tinggi dari gred 41 dan 44. Ia mudah sahaja gred 32, 36, 38 dan 40 itu adalah gred kenaikan pangkat mereka bermula di gred 27 dan 29.

Bagi gred pagawai gred 41 adalah pemulaanya kemudian naik pangkat ke 44, 48 , 52 dan 54 kemudian JUSA.

Tidak perlu dipetikaikan kerana akan tiba masa nanti (kalau kerja keras, jujur dan ikhlas)akan dinaikkan pangkat juga bagi kumpulan dua ini gred tertinggi yang mampu dicapai mereka adalah 40 dan bagi gred 41 tertinggi adalah JUSA. Cuba bandingkan gaji gred 48, 52, 54 dan JUSA mesti lebih tinggi dari gred 32,36,38 dan 40.

Itu sahaja prinsipnya, sekadar berkongsi ilmu.

Tanpa Nama berkata...

kalau penjawat baru, memang la gaji lbh kecik dari gred yang kanan, itu basic nya.Dah orng tu kerja lama.

OTAI berkata...

Kekadang budak gred 41/44 banggang jugak..camne bole dapat degree...itu pon tak bole nak pikir...

Tanpa Nama berkata...

Kaji gaji?kaji keje...slow sgt...

Tanpa Nama berkata...

camne nak motivate gaji maximum senang je:-

n22-n26-n28.
n32-36-40.
dan setrusnya

Tanpa Nama berkata...



Yang saya risau ialah gaji dah mati ni, kalau sbpa sempat dapat tujuh kenaikan lagi, bila nak umum gaji sebaris macam sbpa, kenaikan tahunan ikut sbpa.
Adus cepat lah sikit.
Saya ni muda lagi dan bukan gred A tapi gaji dah mati sebab masa ptk tu dulu cerdik sangat sangat, semadang lulus 4 sampai P3...gaji naik awal januari, itu lah pasal.


poyo

Tanpa Nama berkata...

gaji kumpulan sokongan (hingga gred 40)ni tak banyak. Gaji kumpulan professional (dari gred 41 ke atas) yang banyak. Perkara ini jelas sangat.

Tanpa Nama berkata...

Selepas ketiadaan PTK dan skim ssm baru tiada lagi peluang untuk anjakan gaji. Harap cuepacs dapat fikir mekanisma untuk mereka yang berada di P1 dapat ke P2, dan dari P2 ke P3.Mengapakan masih wujud 2 atau 3 baris gaji dalam setiap skim spepatutnya jadikan satu baris sahaja.

Tanpa Nama berkata...

Beto lu mat....gov servant sesetengah tu very slow....alahai....macam kura2,dulu kini dan selamenye...huguhu....tk berkembang minda..dari mula sampai pencen gtu la....

Masih Menunggu berkata...

Penambaikan Skim Juruteknik J17 (Lepasan Sijil Politeknik) Masih Belum Selesai Selepas 30 tahun?

Sehingga ke hari ini pihak Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) masih belum menggunapakai sepenuhnya Pekeliling Tahun 1983 dan 2002 yang berkaitan kenaikan skim Kejuruteraan gred J17. Pejam celik, pejam celik sudah hampir 30 tahun lamanya Jabatan Perkhidmatan Awam dilihat masih lagi gagal melaksnaakn pekeliling tersebut. Apa sebabnya?

Seperti biasa, apabila ditanya kenapa masih belum dilaksanakan, jawapan yang diterima :

Semua penambahbaikan skim perkhidmatan perlu diperhalusi, diperhalusi dan terus diperhalusi. Sampai bila? Entahlah.

Perlu diperbincangkan kesannya kepada lain-lain skim perkhidmatan yang berkaitan dengan Ketua Perkhidmatan, pihak yang berkenaan serta tertakluk kepada kemampuan kewangan Kerajaan. Bunyinya seperti ada seribu macam masalah.

Akhirnya masalah ini sudah menginjak ke tempoh 30 tahun lamanya, tidak selesai-selesai juga.

Sedangkan, mantan Ketua Pengarah Kerja Raya Malaysia, Y.Bhg. Dato’ Sri Prof. Ir. Dr. Judin Abdul Karim, melalui surat bertarikh 3 Mac 2010 kepada Bahagian Pembangunan Organisasi, Jabatan Perkhidmatan Awam telah mencadangkan sendiri penambahbaikan Skim Perkhidmatan Juruteknik dan Pelukis Pelan seperti berikut:-

i) Skim Perkhidmatan Pelukis Pelan digabungkan dengan Skim Perkhidmatan Juruteknik dengan kelayakan minima Sijil dari Politeknik/Institusi yang diiktiraf.

ii) Skim Perkhidmatan Juruteknik bermula dari Gred Lantikan J27 dan disediakan gred-gred naik pangkat yang bersesuaian.

iii) Pegawai Juruteknik hanya boleh menjawat jawatan Penolong Jurutera/Jurukur Bahan/Pegawai Senibina sekiranya mempunyai kelayakan Diploma yang diiktiraf dan kekosongan jawatan.

Hasilnya? Sungguh mengecewakan.

Masih Menunggu berkata...

Sambungan...

Sekiranya JPA memberikan alasan “perlu diperhalusi kesannya kepada lain-lain skim perkhidmatan yang berkaitan’’ akibat daripada kenaikan gred J17 ini, apa maknanya Pekeliling-pekeling yang dikeluarkan sebelum ini? Dan…kemungkinan besar skim-skim lain selain dari kelayakan Sijil Politeknik ini akan mengambil kesempatan dari perkara ini, walaupun syarat kemasukan ke skim mereka tersebut bukannya dari kelayakan Sijil Politeknik setaraf STPM.

Masakan tidak, JPA mengeluarkan sendiri Pekeliling Tahun 1983 dan Pekeliling SSM Tahun 2002 dahulu, tetapi tidak menepati JANJI dan MEMINGGIRKAN golongan Juruteknik J17 selama 30tahun. Kami percaya jika isu ini melibatkan sendiri gred gaji serta skim para pentadbir di JPA serta Ketua Perkhidmatan yang terlibat, kami yakin dan percaya isu seperti ini akan lebih pantas diselesaikan.

Isu ini juga adalah bukan disebabkan kemampuan kewangan kerajaan dan implikasi struktur organisasi, tetapi adalah berdasarkan punca kuasa kelayakan dan lantikan, yang telah diJanjikan JPA didalam Pekeliling tersebut.

Jika pihak JPA dan SPA terpaksa memperhalusi semua skim perkhidmatan dan memerlukan lebih masa untuk kajian terhadap pekeliling 1983 dan 2002:

adalah lebih baik kiranya JPA menarik balik dan membatalkan Pekeliling 1983 dan 2002

sekaligus menarik balik skim NT dan lain lain skim yang menggunakan Sijil Politeknik yang telah diberikan gaji atas gred 27.

sudah termaktub dalam Pekeliling Perkhidmatan Kerajaan Malaysia berkaitan nilai taraf kelayakan Sijil Politeknik dengan ‘pelarasan’ yang dikatakan oleh JPA/SPA tersebut, tetapi masih lagi tidak dilaksanakan.

jadi untuk apa diteruskan?

Harapan kami agar pihak JPA dan kerajaan Malaysia dapatlah menyelsaikan permasalahan isu gred juruteknik dari J17 ke J27 secepat mungkin. Tambahan pula, isu kalangan mereka tiada elaun kritikal pun masih tidak diselesaikan. Hakikatnya mereka inilah yang hari- hari turun ke site. Bagaimana Perkhidmatan Awam Malaysia hendak memberikan khidmat terbaik kepada rakyat sekiranya sebahagian jentera perkhidmatan awamnya seperti golongan Juruteknik J17 yang menjadi frontline pembangunan infrastruktur negara masih tetap dipinggirkan dan dipermainkan selama 30 tahun?

Ini salah satu permasalahan dalam penjawatan rendah dalam sektor kerajaan. Kami yakin bukan sekadar melibatkan J17 sahaja,..banyak lagi perjawatan yang rendah lain telah dianaktirikan.

P/S : Cuepacs mungkin boleh melihat permasalahan seperti ini secara serius. Sepatutnya sudah tiba masanya untuk dilakukan kajian yang lebih menyeluruh terhadap perjawatan awam di Malaysia ini. Apa kata anda pula?

Tanpa Nama berkata...

sangat setuju dgn apa yg dikatakan oleh saudara di atas....
dan satu lg...jika dapat,jumudkan gred N17 ke N22.....JPA TERLALU LEMBAB BUAT KERJA.....HAMPEH........

Tanpa Nama berkata...

kalau pakai sijil boleh jadi penolong pegawai yang ada diploma pula jadi pegawai ke?

Tanpa Nama berkata...

yg ada sijil/diploma masih kekal dlm penolong pegawai
kalau nak jadi pegawai misti ada degree

Tanpa Nama berkata...

n22 spm
j17 sijil kejuruteraan poli

kenapa ada sijil pangkat lebih rendah dari spm????????

Tanpa Nama berkata...

n22 dah kerja 20 tahun lebih, j17 bru stahun jagung, lagi pun j17 diberi gaji permulaan t9, knape bodoh sngt, pdnlah kerje yg snang nak psang mentol lampu pun cari kontraktor.. j17 dari mana ni.

Tanpa Nama berkata...

Hihi

Tanpa Nama berkata...

manusia manusia yg banyak irihati kenapalah tak bershukur dgn nikmat allah, kenapalah pandang rendah kpd gred 1-40 merekalah yg banyak buat kerja dri 41.

Tanpa Nama berkata...

gred1 smp 40 yg banyak wat keje.. org atasan tau marah je..

Tanpa Nama berkata...

n22 dah kerja 20 tahun lebih, j17 bru stahun jagung, lagi pun j17 diberi gaji permulaan t9, knape bodoh sngt, pdnlah kerje yg snang nak psang mentol lampu pun cari kontraktor.. j17 dari mana ni.

kerja pasang lampu mentol tu keje tukang letrik la.......

Tanpa Nama berkata...

Aku w17 ade diploma skang ngah sambung degree.ape aku heran ngan ko J17.Bru sijil dah membebel

Tanpa Nama berkata...

Mau tak bebel gaji j17 dibayar ikut spm

Tanpa Nama berkata...

kepada cucu cucu setaun jagung 41 tu, janganlah jeles dengan datuk nenek 36 dan 40 tuh. kerja sungguh-sungguh ok. rajin rajin, jangan malas keje.datuk nenek ni tak lama lagi pencenlah. jangan nak bangga sangat hanya kerana ada segulung ijazah, gaji nak mengulung- gulung ke langit. nanti gaji tak setimpal dengan kerja dok goyang kaki je dalam opis tak berkat, harremm tau..datuk nenek dah lebih dulu makan garam dari cucu2 41 ni.keje rajin2 nanti dapatlh naik gred 44 48 52 54 dan jusa.. ye cu

Tanpa Nama berkata...

'kenapa gaji gred 41 lebih kecik dari gred 36, 38, 40, 26, 24, 14..etc..'
-kenyataan bodoh sombong.

Tanpa Nama berkata...

PA yang telah capai gaji maksimum kebanyakannya mereka yang telah berkhidmat dengan penuh cemerlang selama ini dan akan terus cemerlang sehingga mereka bersara.Yang slow dan tak produktif amat kecil bilangannya.Amat wajar kenaikan gaji bagi golongan ini.

Tanpa Nama berkata...

Semua PA yang telah mencapai gaji maksimum amat wajar diberi pergerakan/kenaikan gaji sebagai menghargai jasa khidmat cemerlang mereka selama ini dan bagi memotivasikan mereka.

Tanpa Nama berkata...

Sape kata gaji J17 dbayar ikut gred SPM sahaja? Gaji J17 dbayar ikut SPM + Sijil Poli... xkira la ko sijil poli ke, sijil akaun ke...ko tetap dalam kategori sijil termasuk la Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)...

Tanpa Nama berkata...

Gaji maksimum tak perlu dihadkan malahan perlu dihalusi.

Setakat ini, suruhanjaya yg berkaitan masih belum settlekan hal gaji dan kelayakan penjawat awam. Dok pakai SSM lagi.

Nasihat aku kepada Suruhanjaya, kerja bila nak siap? sejak SBPA mansuh setahun yg dulu, apa lu buat bai?



Tanpa Nama berkata...

Kenyataan bodoh.

Tanpa Nama berkata...

Lebih malang lagi budak2 yang baru kerja tp tak produktif dan tak reti bersyukur. Lama kerajaan guna duit rakyat bayar gaji sampai merekavpulak nyanyok