SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

15 Januari 2013

KAJI BALIK KEPUTUSAN JUAL KUARTERS MPK - CUEPACS

Bernama
15/1/2012

KLANG, 15 Jan (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) meminta kerajaan negeri Selangor mengkaji semula keputusan menjual sebuah blok kuarters perumahan pekerja Majlis Perbandaran Klang (MPK) di Bukit Tinggi di sini menerusi sistem tender terbuka.
Presiden CUEPACS Datuk Omar Osman, berkata ini kerana sistem itu tidak menjamin keadilan kepada 17 keluarga yang menghuni blok kuarters empat tingkat itu sejak 12 tahun lepas.

"CUEPACS membantah sekeras-kerasnya keputusan ini kerana penghuni kuarters sepatutnya diberi tawaran untuk membeli 17 unit kuarters itu terlebih dahulu," katanya kepada pemberita selepas mengadakan perjumpaan tertutup dengan penghuni terbabit di MPK di sini Selasa.

Omar berkata keputusan kerajaan negeri menggunakan mekanisme sistem tender terbuka untuk menjual kuarters itu akan menyebabkan ada pihak nanti yang membuat tawaran tertinggi membeli kuarters itu dan sekaligus tidak menjamin keadilan kepada penghuni yang terdiri daripada penjawat awam kumpulan sokongan.

Omar berkata pihaknya akan mengadakan perjumpaan bersama Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dalam masa terdekat bagi membincangkan perkara tersebut.

-- BERNAMA

61 ulasan:

ahli umno dapat first berkata...

yes..aku dapat first...aku nak mulakan dengan kata kata HIDUP BN.Setialah pada kerajaan

Tanpa Nama berkata...

alooo...no 2 la pulok..

Tanpa Nama berkata...

Patutlah suara PA tak diendahkan oleh kerana orang2 seperti di atas ini. Mereka fikir blog ini untuk main2 aje. Bodoh...........

Tanpa Nama berkata...

itu kerajaan negeri selangor sekarang hanya pandai main politik sahaja..penjawat awam dan rakyat tidak dititik beratkan... nasib korang la, sokong PR.

bekas ahli ummmm berkata...

Selangor akan terus maju dibawah PR.Rakyat yang semakin celik sudah faham semua drama termasuk krisis air.Rakyat semakin marah kerana tak dapat mandi,rakyat lagi marah dengar putar belit media.....maju seLangor terus maju dibawah PR.Jangan undur lagi.mara terus mara...

Daniel Guiza berkata...

teman no 5... best game mlm ni... Kelantan 1 : 1 JDT

baru la best gi tgk bola... main sungguh²...

kalau bleh stadium tu jangan ada balapan... senang skit botol sampai tgh padang...

Masalah berkata...

Sistem Syura tak bleh ker implemen di malaysia...

Demokrasi ni smpi bila bila mcm tu la... A kata kat B, B kata kat A...

pastu public ni gaduh mcm nak rak... pastu kena tipu hidup²... masalah air pun x bleh solve. masalah AES la, masalah tol, masalah subsidi minyak, masalah yuran pengajian terlalu tinggi, masalah bla bla bla...

Tanpa Nama berkata...

Ape korg merepek xde kaitan ngan artikel ni..

ICT Di Hujung Jari berkata...

aku silap undi hari tu... boleh ke mintak tukar semula undi aku tu... aku igt lagi no kertas tu... cuepacs boleh tlg tak? tkasih

Bustamam berkata...

Kesian kat orang melayu ni
Gaji kecik rumah dah mahal
Yang boleh beli rumah adalah bangsa asing
Melayu oh melayu
Pemimpin cakap bergegar2
Tapi orang melayu masih ketawa berdekah2.

HOMELESS berkata...

MOHON PIHAK PENJUAL RUMAH KUARTERS TU, OPEN UNTUK SEMUA.

KITA PUN NAK GAK UMAH TU...

Tanpa Nama berkata...

Takpelu lah ditunggu tunggu sangat laporan keputusan penambaikan perkhidmatan awam tu..Nanti hati sakit lagi..lagi lagi memihak pada gred pengurusan & profesional..kump pelaksana dpt kuah jer..
contoh SPBA dsn ssm skrg kump pelaksana hanya menikmati kenaikan gagi tahunan kurang 50% daripada pengurusan..
contoh kump sokongan KGT RM80.00
pengurusan KGT RM 225..
DALAM JANGKA MASA PANJANG AKAN BERLAKU JURANG GAJI YANG AMAT BESAR

...................................

RM 80 x 10 tahun = RM 800

RM 225 x 10 tahun = RM 2250

Dah la 15 tahun baru nak dapat KUP.

Tanpa Nama berkata...

Penjawat Awam Perlu Miliki Ciri-ciri Positif Penakluk Dunia

PUTTRAJAYA, 15 Jan- Penjawat awam perlu melengkapkan diri dengan ciri-ciri positif penakluk dunia terkemuka antaranya mempunyai daya kekuatan dan ketahanan, kebijaksanaan berunding dan mampu bertindak sebagai satu pasukan.
Ketua Setiausaha Negara Datuk Seri Dr Ali Hamsa berkata ciri-ciri itu membolehkan Alexander The Great, Genghis Khan, Asoka the Great, Tariq bin Ziad, Napoleon Bonaparte dan Hannibal The Great menakluki dunia dan kejayaan mereka diingati selama-lamanya.
Beliau berkata penjawat awam mampu meningkatkan kualiti perkhidmatan mereka jika menghayati ciri-ciri istimewa penakluk dunia itu termasuk visi yang menarik, kepimpinan luar biasa, kuasa motivasi, komunikasi, rundingan berkesan, daya ketahanan dan percaya terhadap kemampuan tentera mereka sebagai satu pasukan kental.
"Dalam perspektif perkhidmatan awam, signifikasi dan kisah-kisah penaklukan luar biasa ini boleh dihayati dan dijadikan sumber tenaga dan inspirasi untuk menangkis tohmahan yang sering didengari seperti keengganan penjawat awam untuk mencabar status quo, membuat perubahan minda, melakukan anjakan paradigma, berfikir di luar kotak serta berkongsi sumber dan kepakaran.
"Kita tidak boleh berada di takuk lama ciptaan kita sendiri lalu menjadikan budaya silo atau keterpisahan serta ketaksuban menjaga sempadan masing-masing," katanya ketika berucap pada majlis Anugerah Felo Intan dan penyampaian Diploma Intan 2012, di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya, PICC, Selasa.
Pada majlis itu Tan Sri Ismail Adam dianugerah Tokoh Felo Intan 2012 manakala 458 pegawai tadbir dan diplomatik (PTD) menerima Diploma Intan. -- BERNAMA

MAKSAK dan MAKSWIP berkata...

Lambatnya gaji nak masyuk. nak bela reket badminton ni wei dgn kasut jogging... BERSIAP SEDIA UTK MAKSAK DAN MAKSWIP WEIIII

Tanpa Nama berkata...

X best lah laman cuepacs ni... x da ke org Cuepacs yg leh wat Hompage sendiri drpd guna blog... ketinggalan zaman lah....

Tanpa Nama berkata...

ada siapa2 tahu tentang gaji sebaris ni

Tanpa Nama berkata...

TUNGGUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU
PENAMBAHBAIKAN COMIN' SOONNNNN !

Tanpa Nama berkata...

TUNGGUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU
PENAMBAHBAIKAN COMIN' SOONNNNN !

..................................

Bilaaaaa ???

8 hb. Mac

Tanpa Nama berkata...

BlaBlaBla...

Tanpa Nama berkata...

beri peluang pada mereka yang dah duduk lama tu.. kesian mereka tiada rumah. Kerajaan selangor perlu beri peluang mereka yang telah duduk lama.

Tanpa Nama berkata...

BERKENAAN DAPAT BONUS JAN,13 DAN BRIM FEBR,13:

Untukkan untuk beri sedekah, hadiah dan lebih2 lagi untuk dihadiahkan pahala kepada Mak dan Bapak korang yang sudah pergi ke alam baqa'.

Tak kemananya duit banyak mana pun takkan cukup. Aku bukan ustaz tapi cicit kepada Embah Wali Songo.

Tanpa Nama berkata...

Patutlah suara PA tak diendahkan oleh kerana orang2 seperti di atas ini. Mereka fikir blog ini untuk main2 aje. Bodoh...........

.....................................

JANGAN PANDAI MENGATAKAN ORG JER........LU PUN APE KURANGNYER...BODOH JUGAK...blog ni pun bukannya di ambil tindakan pun selama ini..!!!!

Tanpa Nama berkata...

ahli umno dapat first berkata...

yes..aku dapat first...aku nak mulakan dengan kata kata HIDUP BN.Setialah pada kerajaan
===================================

hahahahahahha heheheheheheh
hahahahahahha
hehehehehehehhehe....tolonglahhh...hahahahahah...tolonglaaahh...sakit perut aku ketawa......lucuhlah org ni...mcm kurang mental...hahahahahh hehehehe

Tanpa Nama berkata...

LAGI MENGENAI KAMERA AES MIROS/JPJ:
Saya cadangkan supaya Sistem AES perlu diberi penambahbaikan dan dikaji semula. Sumber rasmi yang diterima dalam masa 2 hari sahaja telah mencatat jumlah saman sebanyak 1 juta. Purata sebulan sahaja mencapai 15 juta. Sedangkan sebelumnya tidak mencapai angka sedemikian. Sebagai pemandu saya juga yakin tidak semua pemandu sengaja memandu laju sepanjang masa. Dengan keadaan dan suasana jalanraya dan lebuhraya di negara kita ini 'trend pemanduan laju purata 100km sejam' dilebuhraya hanya boleh bertahan setakat paling lama 10minit sahaja + manakala di jalanraya persekutuan/negeri setakat 5minit sahaja dengan pemanduan 80km/j kerana pemanduan perlu menempuh plaza tol, perubahan tanda had laju, menukar haluan lalulintas, simpang, lampu isyarat dan susur ke luar distinasi dituju. Di uwar-uwarkan juga oleh pihak JPJ/POLIS/MIROS bahawa Kamera AES Baru di pasang hanya dilokasi yang kerap dan potensi berlaku kemalangan.
CADANGAN: Papan Tanda perlu lebih jelas/faham.
1. Papan Tanda HAD LAJU 60KM/J 2KM Mula/Tamat.
2. Papan Tanda KAMERA AES 1KM Mula/Tamat.
3. Papan Tanda KAMERA CCTV pemantau lalulintas.
CADANGAN: Had laju Kebangsaan perlu dipinda.
1. Had laju 60 - 110 dipinda kepada 80-120km/j.
2. Had laju 30km/j(Sekolah/Hospital)dikekalkan.
3. Had laju lain2 kategori dikekalkan.
CADANGAN: Kadar bayaran saman di pinda.
1. Kadar baru Saman Had Laju diperkenalkan mengikut merit had laju.Contoh: Saman Had Laju AES 112km/j. Patut Had laju 110km/j. Lebih had laju 2km/j. Bayaran kadar baru ialah 2km/j x rm2.00/1km/j = RM 4.00 sahaja. Kadar lama pro-rata rm 150.00 walau lebih had laju 2 km/j sahaja.
3. Saman kerana TIDAK BERHENTI ketika lampu isyarat MERAH dikekalkan rm 300.00
2. Tempoh Tawaran Kompaun Baru 1-30hari. 31-180 hari dan 181-360 hari.
.

Tanpa Nama berkata...


PETIKAN DARI LAMAN WEB UMUM;
Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) yang diperkenalkan oleh pihak kerajaan minggu lepas adalah satu cara kerajaan hendak mencekik rakyat secara tidak langsung.“Diberitakan dalam masa dua hari, sebanyak 2,952 keping imej pesalah lalu lintas telah dirakamkan di 14 ‘lokasi maut’.“Jika semua imej ini didapati bersalah kerajaan telah memungut wang secara mudah RM885,600, jika diandai setiap kesalahan sebanyak RM300.Katanya, jika hampir RM1 juta dipungut dalam masa dua hari, ertinya kerajaan dapat memungut hampir RM15 juta sebulan.Ini, ujarnya baru 14 tempat, kalau dipasang 817 lokasi maut berapa banyak kerajaan dapat wang dengan mudah tanpa perlu bersusah payah.“Apakah tujuan AES dipasang? Untuk keselamatan atau pendapatan?
“Di negara lain kalau dipasang alat itu, diberitahu kamera beroperasi. Kawasan ini pula memang kawasan maut.“Betulkah AES ini di pasang di kawasan maut?” tanya beliau.Justeru, ujarnya tidak masuk akal AES dipasang di kawasan 60 kilometer sejam di jalan yang lurus, bukan kawasan merbahaya.Sehubungan itu, beliau bertanya adakah menteri, pegawai JPJ, polis yang naik kereta 60 km sejam di jalan lurus.
Kalau begitu, katanya haramkan sahaja kenderaan berkuasa besar, biar kereta Kancil berkuasa 650 sahaja.“Pelik undang-undang negara ini, kereta berkuasa besar dibenarkan apabila naik lebih 60 km akan disaman. Seolah-olah dadah dibenarkan, kemudian ditangkap kepada siapa yang menghisapnya,” katanya.Menurutnya, rakyat boleh menerima jika dipasang di kawasan 110 kilimeter, di lampu isyarat, selekoh merbahaya.Katanya, kemalangan di negara ini berlaku berpunca daripada kenderaan besar yang tidak beretika.“Kita boleh lihat bagaimana bas dan lori yang hendak memotong tanpa mengambil kisah kenderaan yang lain.“Apakah tindakan kerajaan bertindak terhadap kenderaan bas ekspress, terutama waktu malam yang memandu amat menakutkan,” ujarnya.Katanya lagi, pihak kerajaan melalui JPJ dan polis akan memantau setelah berlaku kemalangan ngeri yang membabitklan kenderaan awam.“Selepas isu ini sejuk, tidak ada lagi penguatkuasa, sehinggalah kemalangan ngeri lain pula berlaku. Sumber:http://www.carigold.com/portal/forums/archive/index.php?t-368819.html
KESIMPULAN:
Semua Pemandu mengharapkan selamat sampai ke haluan masing2. Pemandu WANITA lebih merbahaya kerana fisiologi dan peribadi mereka lebih pentingkan diri sendiri. Pemandu LELAKI pula lebih lasak tetapi cepat bertindak balas dengan lalulintas demi selamatkan keadaan. Dasar mendidik pemandu baru dan pemandu lama mesti berterusan dan TIADA KESUDAHAN kerana setiap bulan ADA lesen memandu baru diluluskan.
Walau tujuan AES adalah untuk penguatkuasaan undang2 namun jangan sampai pemandu mengambil persepsi bahawa Sistem AES hanyalah semata2 untuk mengaut untung di atas kesilapan pemandu. Jangan sampai jadi MATLAMAT menghalalkan CARA yang nyata terpesong dari TUJUAN asal pembangunan Sistem AES tersebut.
Saya setuju dan menyokong pembangunan Sistem AES ini. Sekian, cadangan saya. Terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

penjawat awam dijangka akan naik gaji sebanyak 50 peratus mulai bulan 3 tahun ini,tima kasih najib.....

Tanpa Nama berkata...

CARA PENYELESAIAAN NYA IALAH NAIKKAN ELAUN PERUMAHAN SUPAYA DPT MEREKA MENYEWA DAN NAIKKAN GAJI PA KERANA HARGA RUMAH NAIK MENDADAK & KOS SARA HIDUP YG SEMAKIN NAIK

Tanpa Nama berkata...

SAYA SOKONG KOMEN ANDA!!! KERAJAAN HARI INI PATUT NAIK GAJI PA SETANDING DGN NEGARA MAJU & ELAUN PERUMAHAN DINAIKKAN MENGIKUT KADAR SEWA PADA MASA SEKARANG....BARU PA DAPAT TERBELA!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Betul juga ye!!!mcam mana nak survive...gaji di takuk lama...org negara lain dah ke depan....7 tahun bukan lama lagi nak ke 2020

Tanpa Nama berkata...

PRU 13 TAK LAMA LAGI..AYUH KERAJAAN LAKSANAKAN PEMBAHARUAN DLM PERKHIDMATAN AWAM DGN MENAIKKAN ELAUN & GAJI PA...

Tanpa Nama berkata...

Mana laporan penambahbaikan tu. PA tak mau dengar cerita kuarters la. Semua PA mengharapkan laporan suruhanjaya tu keluar cepat tetapi itu nampaknya disengajakan slow.... Apa ni susah sangatkah nak umum....

it berkata...

// my first program in C++

#include
using namespace std;

int main ()
{
cout << "Hello World!";
return 0;
}

it berkata...

// reading a complete binary file
#include
#include
using namespace std;

ifstream::pos_type size;
char * memblock;

int main () {
ifstream file ("example.bin", ios::in|ios::binary|ios::ate);
if (file.is_open())
{
size = file.tellg();
memblock = new char [size];
file.seekg (0, ios::beg);
file.read (memblock, size);
file.close();

cout << "the complete file content is in memory";

delete[] memblock;
}
else cout << "Unable to open file";
return 0;
}

it berkata...

// friend functions
#include
using namespace std;

class CRectangle {
int width, height;
public:
void set_values (int, int);
int area () {return (width * height);}
friend CRectangle duplicate (CRectangle);
};

void CRectangle::set_values (int a, int b) {
width = a;
height = b;
}

CRectangle duplicate (CRectangle rectparam)
{
CRectangle rectres;
rectres.width = rectparam.width*2;
rectres.height = rectparam.height*2;
return (rectres);
}

int main () {
CRectangle rect, rectb;
rect.set_values (2,3);
rectb = duplicate (rect);
cout << rectb.area();
return 0;
}

it berkata...

Snake And Ladder

#include
#include
#include
#include
#include
#include
#include

enum whoplays{p1,p2};
int counter1=0,counter2=0,counter11=0,counter22=0;
void graph(int,int,int);
void sohaib(void);
void ladder(int,int,int,int);
void cp1(int,int);
void cp2(int,int);
void snake(int,int,int,int);
whoplays setplayer(whoplays);
class dice
{
private:
int dice1;
public:
dice();
int rolldice(void);
operator int()
{
return dice1/1;
}
};
void dice::dice()
{
dice1=0;
}
int dice::rolldice(void)
{
randomize();
dice1=rand()%6+1;
return dice1;
}

Tanpa Nama berkata...

ape daaa??..

rakyat kecil berkata...

betul dah tindakan kerajaan negeri selangor tu

rakyat kecil berkata...

Betul dah apa yg kerajaan selangor buat tu, adil kepada semua. apa la kamu cuepacs, kamu ni reti ka tak reti...adakah kamu hanya membela beberapa penjawat awam rendah yang telah tinggal di situ sahaja kah??? Apahal kami yg berjawatan kecil dan setara seperti mereka yg tinggal merempat menyewa sedangkan mereka sekurang2nya sudah merasa selama 12 tahun, itupun mereka msh berpeluang kerana tender terbuka yang adil itu

rakyat kecil berkata...

Kamu telah jadi `bodoh' hilang akal walau masih ada otak kerana bodek kamu...jgn sekali2 rendahkan maruah kamu. Kamu mesti ingat, bahawa kamu adalah wakil penjawat awam yang ramai. Bukan kepada beberapa kerat yang telah menginap di situ.... Ingat tu. Kalau tidak, baik letak jawatan.

Sweet J17 berkata...

Penambaikan Skim Juruteknik J17 (Lepasan Sijil Politeknik) Masih Belum Selesai Selepas 30 tahun?

Sehingga ke hari ini pihak Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) masih belum menggunapakai sepenuhnya Pekeliling Tahun 1983 dan 2002 yang berkaitan kenaikan skim Kejuruteraan gred J17. Pejam celik, pejam celik sudah hampir 30 tahun lamanya Jabatan Perkhidmatan Awam dilihat masih lagi gagal melaksnaakn pekeliling tersebut. Apa sebabnya?

Seperti biasa, apabila ditanya kenapa masih belum dilaksanakan, jawapan yang diterima :

i) Semua penambahbaikan skim perkhidmatan perlu diperhalusi, diperhalusi dan terus diperhalusi. Sampai bila? Entahlah.

ii) Perlu diperbincangkan kesannya kepada lain-lain skim perkhidmatan yang berkaitan dengan Ketua Perkhidmatan, pihak yang berkenaan serta tertakluk kepada kemampuan kewangan Kerajaan. Bunyinya seperti ada seribu macam masalah.

iii) Akhirnya masalah ini sudah menginjak ke tempoh 30 tahun lamanya, tidak selesai-selesai juga.

Sedangkan, mantan Ketua Pengarah Kerja Raya Malaysia, Y.Bhg. Dato’ Sri Prof. Ir. Dr. Judin Abdul Karim, melalui surat bertarikh 3 Mac 2010 kepada Bahagian Pembangunan Organisasi, Jabatan Perkhidmatan Awam telah mencadangkan sendiri penambahbaikan Skim Perkhidmatan Juruteknik dan Pelukis Pelan seperti berikut:-

i) Skim Perkhidmatan Pelukis Pelan digabungkan dengan Skim Perkhidmatan Juruteknik dengan kelayakan minima Sijil dari Politeknik/Institusi yang diiktiraf.

ii) Skim Perkhidmatan Juruteknik bermula dari Gred Lantikan J27 dan disediakan gred-gred naik pangkat yang bersesuaian.

iii) Pegawai Juruteknik hanya boleh menjawat jawatan Penolong Jurutera/Jurukur Bahan/Pegawai Senibina sekiranya mempunyai kelayakan Diploma yang diiktiraf dan kekosongan jawatan.

Hasilnya? Sungguh mengecewakan.

Sweet J17 berkata...

Sambungan...

Sekiranya JPA memberikan alasan “perlu diperhalusi kesannya kepada lain-lain skim perkhidmatan yang berkaitan’’ akibat daripada kenaikan gred J17 ini, apa maknanya Pekeliling-pekeling yang dikeluarkan sebelum ini? Dan…kemungkinan besar skim-skim lain selain dari kelayakan Sijil Politeknik ini akan mengambil kesempatan dari perkara ini, walaupun syarat kemasukan ke skim mereka tersebut bukannya dari kelayakan Sijil Politeknik setaraf STPM.

Masakan tidak, JPA mengeluarkan sendiri Pekeliling Tahun 1983 dan Pekeliling SSM Tahun 2002 dahulu, tetapi tidak menepati JANJI dan MEMINGGIRKAN golongan Juruteknik J17 selama 30tahun. Kami percaya jika isu ini melibatkan sendiri gred gaji serta skim para pentadbir di JPA serta Ketua Perkhidmatan yang terlibat, kami yakin dan percaya isu seperti ini akan lebih pantas diselesaikan.

Isu ini juga adalah bukan disebabkan kemampuan kewangan kerajaan dan implikasi struktur organisasi, tetapi adalah berdasarkan punca kuasa kelayakan dan lantikan, yang telah diJanjikan JPA didalam Pekeliling tersebut.

Jika pihak JPA dan SPA terpaksa memperhalusi semua skim perkhidmatan dan memerlukan lebih masa untuk kajian terhadap pekeliling 1983 dan 2002:

adalah lebih baik kiranya JPA menarik balik dan membatalkan Pekeliling 1983 dan 2002

sekaligus menarik balik skim NT dan lain lain skim yang menggunakan Sijil Politeknik yang telah diberikan gaji atas gred 27.

sudah termaktub dalam Pekeliling Perkhidmatan Kerajaan Malaysia berkaitan nilai taraf kelayakan Sijil Politeknik dengan ‘pelarasan’ yang dikatakan oleh JPA/SPA tersebut, tetapi masih lagi tidak dilaksanakan.

jadi untuk apa diteruskan?

Harapan kami agar pihak JPA dan kerajaan Malaysia dapatlah menyelsaikan permasalahan isu gred juruteknik dari J17 ke J27 secepat mungkin. Tambahan pula, isu kalangan mereka tiada elaun kritikal pun masih tidak diselesaikan. Hakikatnya mereka inilah yang hari- hari turun ke site. Bagaimana Perkhidmatan Awam Malaysia hendak memberikan khidmat terbaik kepada rakyat sekiranya sebahagian jentera perkhidmatan awamnya seperti golongan Juruteknik J17 yang menjadi frontline pembangunan infrastruktur negara masih tetap dipinggirkan dan dipermainkan selama 30 tahun?

Ini salah satu permasalahan dalam penjawatan rendah dalam sektor kerajaan. Kami yakin bukan sekadar melibatkan J17 sahaja,..banyak lagi perjawatan yang rendah lain telah dianaktirikan.

P/S : Cuepacs mungkin boleh melihat permasalahan seperti ini secara serius. Sepatutnya sudah tiba masanya untuk dilakukan kajian yang lebih menyeluruh terhadap perjawatan awam di Malaysia ini. Apa kata anda pula?

Tanpa Nama berkata...

Keluar tajuk....keluar tajuk.... biar betul... sesuai dgn tajuk berita. Jgn terlalu taksub, semakin kita merungut semakin naik bosan pendengar... masuklah angin keluar asap.... masuk telinga kanan keluar telinga kiri. Inilah akibat yang terpaksa ditanggung jika kita terus menerus menyentuh perkara yg sama tanpa henti. BOS-BOS KAT JPA/SPA NAIK BOSAN DAN MERAJUK LALU KUMP J AKAN TERUS DIPINGGIRKAN.....

Tanpa Nama berkata...

BERITA KUARTERS NI BRITA HAPAK LE..UTK SELESAI NAIKKAN ELAUN PERUMAHAN SETANDING DGN KADAR SEWA ATAU NAIKKAN GAJI PA LE...

Tanpa Nama berkata...

Bank Islam pula percaya Azrul 'langgar polisi bank'

Bank Islam hari ini menegaskan institusi kewangan itu mempunyai asas untuk percaya bahawa pakar ekonominya Azrul Azwar Ahmad Tajudin melanggar polisi dalaman bank.
Satu kenyataan yang dikeluarkan Bank Islam lewat petang ini juga menyebut, tindakan berkenaan "tidak ada kaitan dengan tindakan menyuarakan pandangan politik peribadinya".

"Bank Islam Malaysia Bhd ingin menegaskan bahawa ketua ekonomisnya, Azrul Azwar Ahmad Tajudin digantung daripada tugas kerana kami memiliki asas munasabah untuk percaya bahawa beliau melanggar polisi dalaman bank.

"Bentuk pelanggaran itu akan dikenalpasti apabila selesai siasatan kami," kenyataan itu dipetik.

Kenyataan itu bagi mengulas laporan Malaysiakini semalam berhubung penggantungan tugas Azrul susulan pembentangan pakar ekonomi itu di Singapura pada 10 Januari lalu berhubung senario pilihan raya umum di negara ini.

Ia bagaimanapun tidak menyatakan tempoh siasatan yang akan dijalankan pihak bank ke atas Azrul.

Azrul yang mengesahkan menerima surat penggantungannya kelmarin, juga tidak menyatakan tempoh pergantungan tugas berkenaan.

...................................

PUTTRAJAYA, 15 Jan- Penjawat awam perlu melengkapkan diri dengan ciri-ciri positif penakluk dunia terkemuka antaranya mempunyai daya kekuatan dan ketahanan, kebijaksanaan berunding dan mampu bertindak sebagai satu pasukan.
Ketua Setiausaha Negara Datuk Seri Dr Ali Hamsa berkata ciri-ciri itu membolehkan Alexander The Great, Genghis Khan, Asoka the Great, Tariq bin Ziad, Napoleon Bonaparte dan Hannibal The Great menakluki dunia dan kejayaan mereka diingati selama-lamanya.

Jangan lawan Bos ..... ?

Tanpa Nama berkata...

ali hamsa ni cakap tak serupa bikin.

suruh penjawat awam ada ciri2 berfikir luar kotak lah, menakluk dunia lah.

tapi peluang kerjaya lebih baik tak pernah diberi kepada sokongan yang ada kelulusan tinggi.

tu pertama. yang keduanya, ada idea yang brilliant, tak boleh nak suarakan sebab nanti kena pancung dengan orang lebih atas atau orang yang berkepentingan.

selagi budaya-budaya bodek, kipas, kroni, kabel dan semua semua tu tak dihapuskan dari perkhidmatan awam, lupakan saja la cerita nak transformasi, nak menakluk itu ini bla bla bla.

perkhidmatan awam ni sebenarnya dah rosak. barang yang rosak usah dibaiki lagi, sebab ianya perlu DIGANTI DENGAN YANG BARU.

Tanpa Nama berkata...

SBPA dibatalkan 8 mac 2012

oleh itu laporan skmtpa juga akan diumumkan 8 mac 2013 pasal nak genapkan setahun boleh sambut ulang tahun & potong kek.

biasala proses dalam kerajaan ni. selowwwww... tengok saja proses temuduga. makan masa berbulan-bulan nak dapatkan result. bila tak dapat, kecewa bagai nak rak.


seloowwww

Tanpa Nama berkata...

AKU TAK PEDULI SIAPA MENANG PRU13, JANJI MELAYU TERPELIHARA KETUANAN DAN KESUCIAN ISLAM TERBELA. TAK GUNA TUKAR KERAJAAN KALAU YANG MENANG SAMA DENGAN KERJAAN YANG SEBELUMNYA.

Tanpa Nama berkata...

.. JPA SPA ADALAH DINAUNGI OLEH PTD SASTERA BEPIKIRAN LEMBAB CAM DOLLAH BADWI AND PENAKOT.. SPA JPA PTD ADALAH PUKEEEEEEMAKSIALBABI.. WOI NAJIB KO UBAHLA MANGKOK2 DLAM SPA JPA KHUSUSNYA PTD YG MEROMBAK SKIM DORANG SENANG NAIK PANGKAT TAPI SKIM LAIN SUSAH GILER.. PTD2 PUKI NILA YG BERTEROSAN MENYEBABKAN SISTEM KERAJAAN LEMBAP DAN TIDAK TERSUSUN.. KO PIKIRLA NAJIB.. PTD GRED M KONON GRED 52 54 TAPI GRAD BIDANG SASTERA SAINS POLITIK LONGKANG TAPI JAGA PROJEK TENDER KERAJAAN.. BILA ARKITEK DAN JURUTERA KOMEN PASAL KERJA KONTRAKTOR LEMBAP CAM BABI PTD2 NI BUKAN MAIN LAGI BACKING KONTRAKTOR.MACAMLE DORANG TAW PSL PROJEK PROGRESS KEGUNAAN DAN CAM2 LAGI TAPI PTD2 NILA BUAT2 PAHAM.. LANCHOW IS PTD.. KEJAYAAN ORANG LAIN DIANGKAT SEBAGAI KEJAYAAN DIA.. TAPI BILA PTD CAM SIAL JWP TALIPON DISALAHKAN ORG BAWAHAN.. MACAMLA TARAF MALAIKAT PTD MANGKOK NI.. KONON KSN SOH PK LUAR CAWAN LA BLA BLA BLA.. PTD NI ADE BUAT REKOD G BULAN JD ASTRONAUT KA.. PM N TPM KONON SOH STUDENT AMIK SAINS TP BILA KEJA PTD SASTERA JD BOS DORANG APECETR.. KO TGK BILA ADE LAWATAN SULTAN.. PTD CAM PEGAWAI DAERAH DPN SKALI.. JURUTERA DAERAH BELAKANG SEKALI.. BIAL DPAT NAMA DAN GELARAN SEMUA PTD TAPI BILA MASALAH SEMUA JURUTERA DISALAHKAN.. PTD IS LANCHOWWWWW

Junction Produce berkata...

undilah Jurutera sbg PM dan TPM pls... minta juga KSN dr J juga...

baru korang tau bagaimana negara patut ditadbir dan projek dilaksanakan dgn cara yg tepat! balik2 skim lain dpt mcm2... tanpa J toksah la nk perasan ada sekolah dan cikgu2 ...tlg lah OK?

JUM undilah!

Lan berkata...

Tanpa Nama berkata...

.. JPA SPA ADALAH DINAUNGI OLEH PTD SASTERA BEPIKIRAN LEMBAB CAM DOLLAH BADWI AND PENAKOT.. SPA JPA PTD ADALAH PUKEEEEEEMAKSIALBABI.. WOI NAJIB KO UBAHLA MANGKOK2 DLAM SPA JPA KHUSUSNYA PTD YG MEROMBAK SKIM DORANG SENANG NAIK PANGKAT TAPI SKIM LAIN SUSAH GILER.. PTD2 PUKI NILA YG BERTEROSAN MENYEBABKAN SISTEM KERAJAAN LEMBAP DAN TIDAK TERSUSUN.. KO PIKIRLA NAJIB.. PTD GRED M KONON GRED 52 54 TAPI GRAD BIDANG SASTERA SAINS POLITIK LONGKANG TAPI JAGA PROJEK TENDER KERAJAAN.. BILA ARKITEK DAN JURUTERA KOMEN PASAL KERJA KONTRAKTOR LEMBAP CAM BABI PTD2 NI BUKAN MAIN LAGI BACKING KONTRAKTOR.MACAMLE DORANG TAW PSL PROJEK PROGRESS KEGUNAAN DAN CAM2 LAGI TAPI PTD2 NILA BUAT2 PAHAM.. LANCHOW IS PTD.. KEJAYAAN ORANG LAIN DIANGKAT SEBAGAI KEJAYAAN DIA.. TAPI BILA PTD CAM SIAL JWP TALIPON DISALAHKAN ORG BAWAHAN.. MACAMLA TARAF MALAIKAT PTD MANGKOK NI.. KONON KSN SOH PK LUAR CAWAN LA BLA BLA BLA.. PTD NI ADE BUAT REKOD G BULAN JD ASTRONAUT KA.. PM N TPM KONON SOH STUDENT AMIK SAINS TP BILA KEJA PTD SASTERA JD BOS DORANG APECETR.. KO TGK BILA ADE LAWATAN SULTAN.. PTD CAM PEGAWAI DAERAH DPN SKALI.. JURUTERA DAERAH BELAKANG SEKALI.. BIAL DPAT NAMA DAN GELARAN SEMUA PTD TAPI BILA MASALAH SEMUA JURUTERA DISALAHKAN.. PTD IS LANCHOWWWWW

Khamis, Januari 17, 2013 3:52:00 PTG




&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

wah, cantiknya bahasa anda! cukup tebalkah kulit anda apabila dihukum di akhirat nanti kerana dengan mudah menghukum orang tanpa usul periksa? pernahkah anda dengar perkataan fitnah? sedangkan anda tidak jujur dengan kerja anda (melayari internet pada jam 3:52:00 PTG), anda hendak mengutuk dan mencerca kerja orang lain? sudahkah anda selidik apa yang berlaku sebenarnya? jangan kerana nafsu marah di hati, anda menyesal di kemudian hari. fikir-fikirkan lah.

Tanpa Nama berkata...

MELAKA 17 Jan. - Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) meminta kerajaan menyegerakan kelulusan permohonan kenaikan elaun tetap perumahan penjawat awam daripada RM180 kepada RM480.

Presidennya, Datuk Omar Osman berkata, kesatuan itu sudah pun memohon kenaikan elaun terbabit sejak lima tahun lalu.

"Jadi, saya berharap elaun itu dapat dinaikkan pada kadar RM480 daripada RM180 sebulan. Jumlah itu pun sebenarnya masih rendah jika mengambil kira dengan kos hidup sekarang kerana sewa rumah di kawasan bandar memang membebankan termasuk golongan muda yang baru bekerja.

"Jika diluluskan (elaun tetap perumahan RM480), sudah tentu tahap perkhidmatan anggota dapat dipertingkatkan," katanya kepada pemberita selepas majlis penyampaian sumbangan Gaza daripada penjawat awam Kementerian Pertahanan Melaka di Dewan Perwira, Kem Terendak di sini hari ini.

Omar berkata, pihaknya juga memohon kerajaan segera mempertimbang dan meluluskan permohonan penurunan faedah pinjaman perumahan daripada empat peratus kepada satu peratus. - UTUSAN

Tanpa Nama berkata...

Gaji sebaris bila nk umum..elaun rmh bila nak naik..maaf tanya bukan mende,, dlm thn 2013 ni kome perati hrga brg banyak yg naik,,cth cuba deme deme cek hrga menu kdai makan bnyak yg berubah,,rajin rajin la nengok hrga brg kt kdai runcit kebanyakannya naik antara 20 hingga 50 sen,,sewa rmh dgn hrga rmh lagi lah melambung thn 2013 ni..

Tanpa Nama berkata...

aku masih bersabar sbb skarang masih January...menjelang February kalau xda berita pasal suruhajaya penambahbaikan tu hanya kata2 cacian dan maki2an saja yg aku ada untuk najib,ahli2 suruhanjaya,cuepacs,spa n jpa...kesian terima kasih....

Tanpa Nama berkata...

Pada satu musim haji, beberapa orang ahli sufi telah berkumpul di Mekkah termasuk Abu Bakar Al-Kattani dan Al-Junaid Al-Bagdadi. Waktu itu Junaid masih lagi muda tetapi merupakan ahli sufi,yang demikian beliau merupakan kalangan ahli sufi yang termuda di dalam majlis tersebut.

Mereka sedang membahaskan konsep cinta kepada Allah khususnya menurut ahli sufi. Masing-masing mengemukakan pendapat masing-masing di dalam majlis tersebut. Setelah itu mereka yang lain merasa ingin mendengar pula pendapat ahli sufi muda ini dalam hal tersebut.
"Sila kemukakan pendapatmu wahai pemuda iraq." kata mereka kepada Al-Junaid. Maka tertunduklah kepala Al-Junaid dan bersertalah air matanya mengalir dipipinya yang kemudian mengangkat kembali kepalanya seraya berkata,

"Orang yang asyik Cinta kepada Allah ialah orang yang membebaskan dirinya dari segala nafsunya, dan sebagai akibat daripada itu, dia hanya menyibukkan dirinya berzikir kepada Allah S.W.T.

Dia sentiasa melaksanakan segala tugas-tugas yang Allah suruhkan kepadanya, dia melihat kebesaran Allah dengan mata hatinya. Nur Allah dan kebesaran-Nya menguasai dan menghiasi seluruh jiwanya, sehingga kosong hatinya dari apa saja melainkan Allah. Dia telah minum air cinta yang jernih daripada-Nya.

Tersingkaplah segala Hijab sehingga jelas baginya. maka jika ia bercakap, dia tidak bercakap melainkan bersama Allah.

Dari mulutnya tidak keluar satu perkataan melainkan Allah. Demikian jua jika ia bergerak, maka gerak itu atas perintah Allah, dan jika ia mendiamkan diri, dia bersama Allah. Pokoknya segala apa saja gerakan, perkataan dan fikirannya hanyalah kerana Allah dan bersama Allah."
Mendengar keterangan yang sangat menakjubkan itu, maka menangislah kesemua ahli sufi yang hadir dan syeikh yang hadir, lalu berkata " Tidak ada penjelasan yang lebih baik dan terang selain itu." Mereka tersangat kagum kepada Junaid kerana masih terlalu muda dan berupaya mengeluarkan perkataan itu. "Semoga Allah tetap membimbingmu wahai mahkota kerohanian." kata mereka lagi.

Tanpa Nama berkata...

http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20130117/dn_31/Elaun-tetap-rumah-penjawat-awam-naik-kepada-RM480

Tanpa Nama berkata...

Dalam khazanah kisah kisah sufi ada diceritakan tentang seorang pemuda yang begitu lantang mencemuh tokoh sufi Zun Nun Al Misri dan tarikatnya. Sesudah si pemuda puas memperlihatkan kebenciannya, Al Misri mencabut cincin daripada jarinya dan berkata, "Bawalah cincin ini ke pasar, gadaikanlah dengan harga satu dinar saja"
Pemuda itu hairan, namun cincin itu diterimanya jua dan dibawa ke pasar. Dia menawarkan kepada para pedagang, dari penjual buah sampai penjual makanan. Tiada seorang pun melirik apatah lagi tertarik. Lalu dengan wajah hampa pemuda itu kembali kepada Al Misri dan berkata, "Engkau membohongiku, cincin ini tidak berharga"

Jawab Al Misri, " Jangan marah dulu, sekarang juallah cincin itu kepada ahli permata. Tawarkan seribu dinar."

Tentu saja pemuda itu menjadi gusar. tapi rasa ingin tahunya membuatkan dia menuruti perintah ahli sufi itu. Sungguh menghairankan, ternyata para pedagang permata berebut untuk membeli cincin itu. Pemuda itu merasa takjub dan bergegas menemui Al Misri dan berkata " Mereka bersaing untuk membelinya."

"Nah." kata Al Misri. "Orang tidak akan mengetahui suatu benda berharga atau tidak jika ia belum mengenalnya. Bagaimana mungkin kamu berani mencaci para sufi dan ilmu tasauf, jika kamu belum mengetahui isinya? Pelajari dulu baik baik, barulah tentukan pendapatmu. Itulah sikap orang bijak."

Tanpa Nama berkata...

teman kalau tak up ke RM480 pun tak per, janji gov kasi kemudahan kuarters pada yang layak.

mcm teman la, kejer di KL, nak mohon la kuarters kat area lembah klang/putrajaya.

tapi tu la tak der rezeki dapat. Q berjela-jela. kuarters putrajaya plak skrg dah ditutup kepada P.A yang luar drpd putrajaya.

jadi mohon pihak berwajib kenang nasib P.A yang elaun perumahan RM180/month ni.

sapa ada umah sewa yang RM180, maklum-maklum la kat sini. nak juga la teman nyewa umah yang RM180 tu.

Tanpa Nama berkata...

Naik 480 yg duduk kuarters tak kan potong abis? Dh laa COLA kena potong 50%.... tolong jelaskan dgn lebih terperinci Kupek oii. Jgn nnt bila dh implement masih ada bunyik di sana sini.

Sirap Ais berkata...

Tanpa Nama berkata...
Naik 480 yg duduk kuarters tak kan potong abis? Dh laa COLA kena potong 50%.... tolong jelaskan dgn lebih terperinci Kupek oii. Jgn nnt bila dh implement masih ada bunyik di sana sini.

Khamis, Januari 17, 2013 8:40:00 PTG


RM480 + RM300 = RM780

Cuba ko gi cari umah sewa kat KL yang harga tu skrg... mmg ada, tapi apartment tingkat yang ke-5.

hazab panjat tangga... jadi tak perlu bising pasal potongan bg yg duk kuarters... ko kena kenang bg yg tak dpt kuarters... ada faham...

Haksama Rata berkata...

Apela CUEPACS ni...kan dah ada dalam Perintah Am...jika kena keluar, keluarlah...orang lain yang tak dapat kuaters MPK ni lagi azab...rumah jauh, minyak kena isi, risiko mati kat jalan dan banyak lagi...yang dah duduk lama kat kuaters MPK tu...faham-faham je la..takan sampai pencen nak tinggal kat situ.

Lagi satu...jangan beri keutamaan dan potongan harga rumah kepada orang yang duduk dikuaters itu sahaja...penjawat awam lain diseluruh Klang pun layak juga. Apala CUEPACS..tara nampak ka?

Tanpa Nama berkata...

INSPEN 1 PUN KENA BAGI KEPADA FELDA