SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI***

25 Januari 2013

CUPACS AKAN SERAH CADANGAN KENAIKAN GAJI

Utusan Malaysia
24/1/2013


KUALA LUMPUR 24 Jan. - Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) akan menyerahkan cadangan kepada kerajaan berhubung pemberian kenaikan gaji penjawat awam yang telah mencapai tangga gaji maksimum bagi memastikan ketelusannya.

Presidennya, Datuk Omar Osman berkata, disebabkan kenaikan itu melibatkan semua peringkat, keadilan diperlukan khususnya dalam merungkai persoalan pihak mana yang layak mendapat kenaikan tinggi atau sebaliknya."Dijangkakan kenaikan gaji antara dua hingga lima peratus tetapi jangan pula nanti pegawai atasan sahaja dapat lima peratus sedangkan pekerja bawahan hanya dua peratus. Kalau sudah berkhidmat 10 tahun, berilah lima peratus.

"Ahli Majlis Kongres CUEPACS akan membincangkan mekanisme bagi menentukan kriteria dalam menentukan jumlah kenaikan gaji pada 29 hingga 31 Januari ini dan cadangan hasil perbincangan itu bakal diserahkan kepada kerajaan," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

188 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Takkan bagi yang langgar dinding je, nanti yang lain merajuk pula. Bagi lah sama2. Sikit sama sikit. Elaun rumah tu usahakan lebih ya.

Tanpa Nama berkata...

Setuju bro., apehal kami yang tak langgar dinding tetapi perolehi kelayakan akademik yang lebih tinggi SEMASA berkhidmat.


pERLU BINCANG JUGAK BOS-BOS cUEPACS pd 29-31 jan ini....

Tanpa Nama berkata...

TAK FAHAM APA NIAT CUEPACS...NAK BAGI SEMUA PA ATAU UTK YG LANGGAR DINDING JE...JANGAN BUAT KEPUTUSAN YG SALAH BEB.....

Tanpa Nama berkata...

betul beb!! Bahayo kalau bagi naik yg tua bangko je...Bagi semuo lebih adil

Tanpa Nama berkata...

saya setuju dgn bro! Kerajaan jgan buat silap lagi...jangan main-main, election nak tiba.....

Tanpa Nama berkata...

Takkan baru berkhidmat 10 tahun gaji dah maksimum? Beri 5% kenaikan lagi? Biar betul pak Omar..... Kenyaaan yang "pelik bin ajaib".

Tanpa Nama berkata...

Kenaikan gaji tahunan mesti ada sampai umur 60 tahun.Jadinya tidak timbul lagi kisah PA nak pencen jer dapat kenaikan gaji.Semua orang akan merasa pastu,kerja ler sampai tua bangka.

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan amat dlm delima skrg: Nak beri kenaikan gaji kpd semua PA spya semua happy, dompet kerajaan dah semakin nipis. Nak bagi kpd yg dah hantuk siling, hanya sedikit jumlah PA terbabit yg senyum riang gembira manakala majoritinya pasti frust menongeng dan akan melepaskan geram pd peti undi PRU13 kelak. So mcmmana ya?

Tanpa Nama berkata...

Skim gaji P1,P2,P3.Ada lagi kaa?Dah 2 tahun rugi bila SBPA batal.Mana citer penambahbaikanya?

Tanpa Nama berkata...

apala kupeks nie,kalau nak bincang kenaikan gaji pun biarla adil tuk semua PA skrang nie xkira dah gj max ke yg blum.Masa perbincangan nanti,apakata klau minta buat tangga gaji sampai pencen.apa mcm bro?elaun prumahan jgn lupa pula mintak seperti yang dituntut.slamt majujaya....

Tanpa Nama berkata...

P3 rugi.... disebabkan kelam kabut penyelarasan gaji.... rugi yang dapat P2 dan P3... perlu semakan semula.....

Tanpa Nama berkata...

perkhidmatan awam mmg SLOW

buat proses temuduga SLOW
pelantikan SLOW
pelaksanaan SLOW
buat kajian SLOW
keputusan kajian pun SLOW

bagi yang multi-talented & ada potensi tuh bawak2 ler keluar dari perkhidmatan awam. ngko xleh nak perform & maju klu duduk dlm perkhidmatan awam. serba serbi SLOW.

regards:
x-govt servant yg kini berkhidmat di syarikat O&G :-)

Tanpa Nama berkata...

Apa nasib PA yang dah berada di P3..Bila KUP 2013 gaji baru P1 dan P3 dah sama balik..sia-sia je ambil PTK dulu....CEUPACS tolong ambil perhatian..

PA tanpa PHD berkata...

PA ni ramai yang "PHD", muda-muda dah ada "PHD". Ingatlah yang muda akan tua juga. bila korang dah tua, apa perasaan korang bila yang muda kata yang sama kat korang. Isu kenaikan gaji bagi yang dah lama langgar dinding, tiada kenaikan langsung, tak seperti yang lain, masih dapat kenaikan tahunan. Kalau mereka dapat, apabila PA yang muda ni dah tua, korang juga yang tumpang sekaki. Jangan berfikiran pendek dan ditambahkan pula dengan PENYAKIT HASAD DENGKI!

Hamba Hutang berkata...

Mohon Bonus 2 bulan gaji, nak bayar hutang PTPTN.

Tanpa Nama berkata...

5 hari lg ke bulan February...

Tanpa Nama berkata...

Elaun rmh cepat naik adusss dah bertahun tahun ststik jer rm 180..

Tanpa Nama berkata...

Betultu sampai pencen 180 tak naik naik
Pak,omar kena minta khas untuk golongan gred 1 hingga 40 shja,,sbb gred 41 dan keatas elaun dh tinggi dan akan naik bila naik pangkat

Tanpa Nama berkata...

Aku tak kisah kalau elaun rmh x naik ,,tak dapat langsung pun takpe tapi pihak gov bagi subsidi sehingga 40% kepada PA yg beli rmh ,,harga rmh sgat mahal bro campur dgn bunga 4% yg gov bedal berapa banyak kita kna kluar duit..

Tanpa Nama berkata...

Suruhanjaya penambahbaikan PA, bila nak umum ni.... LAMAAAANYA

Tanpa Nama berkata...

tip-tip untuk menjadi perkerja cermerlang:-
1. mengampu dan menjilat bos.
2. katakan bos is always right, walaupun bos maki-hamun kau dgn kata-kata spt:- babi-anjing kau, pukimak, haram-jadah punya anak dan paling ringan makian bodoh betul kau nie.
3. sentiasa ikut bos ke sana-sini walaupun ke jamban.
4. jadi pencaicai bos hingga ke hujung nyawa.
5. sembunyikan kesalahan dan keburukan bos walaiupun bos ke paradise, blue waves, deluxe dan disco bersama gro-gro.
6. menyokong bos menerima rasuah, katakan bos itu duit komisen dan syer.
7. katakan setiap pagi, bos handsome, bergaya dan stylo, bos nampak muda, walaupun bos tua nak mampus, kubur kata mari, rumah kata pergi.
8. buat tak nampak jea, walaupun bos datang lewat, usik anak dara orang, simpan gundik, mohon tanah berpuluh ekar dan sapu projek.
9. katakan bos boleh buat ape saja, dunia nie bos punya, sape berani lawan bos, sape lawan pasti maut.

sekiranya anda berjaya mengikuti 9 perkara di atas, markah anda mesti 99.9%. anda cermerlang,gemilang dan terbilang..

mat manjung berkata...

Askar dok goyang kaki dapat elaun khas RM200.00 sebulan. Dok kat gate tupun boleh gaji ribu ribu. Depa kata Navy beli .... tak main la produa/proton .... Almera, vios, city alphad pun ada. Itu baru pangkat rendah. Hutang Alongpun CN depa settle.

Tanpa Nama berkata...

WIKIPEDIA : Aku tahu semuanya.

FACEBOOK : Aku pula kenal dengan semua orang.

FRIENDSTER : A'aa, semua kenalan aku kau curi!

MYSPACE : Kami musuh anda wahai Facebook!

TWITTER : Takpe Facebook, aku back-up kau..

GOOGLE : DIAMMM!! Aku ada semuanya.

MOZILA : Eh, tanpa aku, korang tidak boleh diakses.

IE : Wei Mozilla, sendrik mau ingat ha…gua kan ada..!

MOZILA : Lu pehal? Kacau line orang jer!

IE : Lu dulu la mamat, mengaku lu sorang jer boleh akses pada diaorang tadi!!

INTERNET : Sudah!!! … jangan gaduh-gaduh ! Kalau aku takde, korang lagi la takde..! Power tak aku?

FACEBOOK : Hmmm, akulah yang paling ramai di kunjungi. Jadi gua yang terbaekkkkk..!!!

YAHOO : Facebook, jangan riyak. Kalau aku takde, mana boleh buat email!

GOOGLE : Yahoo, Gua kan boleh buat email gak!

MAXIS, CELCOM, TMNET : (serentak) Ehem! Lu org ingat kami ni kayu?

TNB : Diamlah korang, nanti aku matikan elektrik.. baru korang tau siapa paling power!

Tanpa Nama berkata...

Bil telefon sebuah keluarga naik
melambung, maka berlakulah
perbincangan antara ahli
keluarga:-

AYAH : Sapa guna telefon rumah
melampau-lampau ni?
IBU : Saya gunakan telefon tempat
saya bekerja.
AYAH : Ayah pon gunakan telefon
tempat ayah bekerja..
ANAK : Oh sori....saya gunakan SMS sahaja.
Utk panggilan saya gunakan telefon tempat
saya bekerja juga...
.....MAID@BIBIK : Jadi apa masalahnya?
Semua org gunakan telefon tempat kerja
sama juga dengan saya............


Lorh..........................

Tanpa Nama berkata...

Semaun satu hari menaiki bas dan duduk di sebelah seorang ibu muda dan seksi. Ibu muda itu sedang ingin menyusu anaknya namun anaknya menolak.

"Cepat minum, kalau adik taknak minum mama bagi abg sebelah minum,"si ibu memujuk anaknya. 10 minit berlalu namun anaknya masih juga tidak mahu minum.

"Kalau adik taknak minum mama bagi betul kat abg sebelah ni,"pujuk si ibu lagi.

Semaun yang dari tadi nampak gelisah lalu berkata "Akak tolong buat keputusan cepat, saya sudah mahu turun lagi 2 simpang di hadapan.

Tanpa Nama berkata...

Transfomasi kepada Gaji Maksimum perlu dilakukan oleh pihak petugas bahagian sumber manusia kepada semua pa jabatan masing-masing dan lepas itu baru dapat 5 % kenaikan baru ada ummmmmp..keadilan..caya PM..yang tak langgar dinding pun kena naikkan hingga langgar dinding..haha ..baru cerdik namanya..sapa kata yang tua saja langar dinding yang muda pun boleh langgar dinding..mesti anjakan gaji hingga langgar dindinglah BRo..baru dapat 5%.....

Tanpa Nama berkata...

Askar dok goyang kaki dapat elaun khas RM200.00 sebulan. Dok kat gate tupun boleh gaji ribu ribu. Depa kata Navy beli .... tak main la produa/proton .... Almera, vios, city alphad pun ada. Itu baru pangkat rendah. Hutang Alongpun CN depa settle.
.....................................
Betul bro....Diaorg sekarang dah pandai ngutuk PA lain.Tanya berapa sen gaji kita org dapat.Apa nak buat, dah dasar pemerintah takut tak dapat byk undi dan kalah pilihanraya.Memang sial pemerintah sekarang..asyik bela Cikgu,Askar dan Polis.Kita kena merubah bro...Ingat PRU 13,tunjukan power PA tertindas.

Tanpa Nama berkata...

Yang akan untung banyak adalah PTD yang naik pangkat dengan cepat dan langgar dinding pada gaji RM 8,000 di gred 54 bila umur awal 40 an.

Bila bersara gaji pokok kumpulan PTD ini akan melebihi RM 16,000, dengan cadangan KSN. Ini tidak ambil kira kenaikan pangkat seterusnya ke JUSA dan penyelarasan gaji kakitangan awam setiap 5 tahun yang juga akan menaikan lagi gaji golongan PTD ini.

Jelas ini cara "backdoor" KSN untuk melaksanakan SBPA yang banyak menguntungkan golongan atasan PTD.

Di sebaleknya KSN dan Cuepacs sepatutnya memberi tempuan kepada gaji dan elaun (kurusunya elaun perumahan) kumpulan sokongan yang terlalu rendah, bebanding dangan harga barangan dan perumahan yang kian meningkat.

ICT Di Hujung Jari berkata...

PA dlm delima: Nak singkir BN pd PRU13 bimbang kerajaan PR tidak cakap serupa bikin lebih2 lagi jika DAP pergunakan pengaruh utk menentukan hala tuju kerajaan malaysia. Takut DAP buat malaysia spt singapura. Mampus org bumiputera yg hidup miskin dan tak berpelajaran. Kerajaan BN pun satu hal, suka buat perubahan giler yg buat rakyat gundah gulana; sistem gaji PA sejak era tun badawi menjadi kucar kacir tanpa penyelesaian yg efektif. Apa dah jadi dgn para pemimpin utama negara yg dibantu oleh para PTD jurusan sastera tak tahu mengurus tapi makan gaji puluhan ribu ringgit sebulan? Melayu oh melayu mengapa tak cekap buat kerja tapi asyik bertelagah pasal kuasa dan harta?

Pemohon SPA berkata...

saya cadangkan agar cuepacs mempermudahkan proses memberhentikan PA yang tak produktif dan "banyak songeh dan perasan bagus" dari perkhidmatan. Secara tak langsung memberi lebih peluang para pemohon SPA yang masih menunggu surat pelantukan dari SPA. Simpan lama2 buat apa spesis ni, buat perabihkan beras je! Jadi parasit kepada PA yang benar2 berdedikasi dan bertanggungjawab kepada amanah yang diberikan. Saya cadangkan agar CUEPACS perbanyakkan cadangan untuk menaikkan lagi produktiviti dan prestasi PA, bukan asyik nak minta perbanyakkan gaji dan elaun semata-mata. Percayalah cakap pasal duit ni, memang x pernah cukup!

kawan pak agus berkata...

saya rasa kecewa dengan Penjawat Awam sekarang.Selalu minta naik gaji,walaupun dah ada macam macam elaun...masa saya pencen dulu hanya ada elaun khidmat awam,,,namun kami pekerja yang setia.tak pernah ugut nak tukar kerajaan.

Saya ingin mencadangkan agar kerajaan jangan layan tuntutan mereka,pemotongan elaun patut dilakukan bagi membiasakan penjawat awam bahawa elaun itu boleh ditarik bila perlu dan bukan hak mereka untuk meminta dinaikkan lagi elaun.

Saya mampu beli 2 rumah walaupun tanpa adanya elaun perumahan.jadi apa masalah bila kerAjaan dah bagi elaun perumahan mereka nak minta naik lagi atas alasan elaun tak cukup...elaun tu diberi untuk ringankan beban,bukan untuk cover sepenuhnya sewa rumah...

contohilah sikap penjawat awam veteran...

Tanpa Nama berkata...

Minta Cuepacs mohon kepada kerajaan kenaikkan pangkat dari 8 tahun dikurangkan kepada 5 tahun kerana guru dibebani dengan tugas yang banyak. Semuanya kami buat sendiri tanpa pembantu, walaupun cuti sekolah, kami masih bekerja.

Tanpa Nama berkata...

APA SUSAH NAK FIKIR-FIKIR, TERUSKAN SAJA KENAIKAN TAHUNAN PADA YG DAH LANGAR DINDNG TU YG BELUM LAGI SAMPAI MASA MEREKA GAJI TAK TERHENTI, TAK PAYAH PERSEN-PERSEN TU MENGARUT BUAT RAMAI YG TAK PUAS HATI SAJA.

Suka Aku Baca Komen Korang berkata...

Benda ni kan dh umum tahun lepas lagi. Hr tu pun dh ada gesaan supaya laksanakan cepat. Takut yg akan pencen tahun ini terlepas dr mendapat kenaikan tangga gaji. Bg kesan pd jumlah pencen nanti tu.

Tanpa Nama berkata...

Dengar cerita kupex nak mesyuarat untuk menentukan tarikh mesyuarat yang akan datang.. kah kah...

Tanpa Nama berkata...

Hamba Hutang berkata....

Mohon Bonus 2 bulan gaji, nak bayar hutang PTPTN.

Jumaat, Januari 25, 2013 5:18:00 PTG

-------------------------------------

xperlu la nak mohon bonus utk bayar utang PTPTN...duit gaji yg dapat tu bayar aja ckit2...

Tanpa Nama berkata...

AKU SUKA BACA YANG INI:
"Dengar cerita kupex nak mesyuarat untuk menentukan tarikh mesyuarat yang akan datang.. kah kah...

--------SUMBANGSARANAN--------------
Memang betul Cuepacs akan adakan mesyuarat untuk menentukan tarikh sesuai mesyuarat untuk mesyuarat yang akan datang .....he..he..hhee

Tanpa Nama berkata...

Saya mampu beli 2 rumah walaupun tanpa adanya elaun perumahan.jadi apa masalah bila kerAjaan dah bagi elaun perumahan mereka nak minta naik lagi atas alasan elaun tak cukup...elaun tu diberi untuk ringankan beban,bukan untuk cover sepenuhnya sewa rumah...

contohilah sikap penjawat awam veteran...

.........................

aku rasa dia ni waktu kerja dulu amalkan rasuah/pecah amanah sebab banyak betul duit sampai dapat beli 2 rumah. Saya dengan isteri sama kerja pun hanya mampu milik 1 rumah itu pun bawah K200 aje. Jangan cuba berlagak disini kawan ya.....

Tanpa Nama berkata...

dgn gaji skrg kalau dpt 5% boleh cecah rm10000 sebelum umur 45...x naik jusa pun xda hal la....hehe!

Tanpa Nama berkata...

Kenapa Kastam dapat bonus setengah bulan gaji?Jabatan lain nak ler juga kalau KPI tercapai.Tak adil ni!!

Tanpa Nama berkata...

Salam semua

Soal kenaikan gaji memang setuju tetapi harus ingat telinga2 linta peniaga sentiasa menantinya dengan penuh sabar dan kusyuk. Tiada kesudahannya..

Kerajaan harus sedar hal ini. Bayangkan kenaikan RM 100.00 berapa loan PA akan tunaikan kewajipannya pada bank???. PA harus kikiskan sifat memuja laon bank dan sematkan sifat berjimat cermat.

Apa salahnya upgredkan saja jawatan semua lapisan PA dari 1 naik 11, dari 11 naik 17, dari 17 naik 27 dan seterusnya. Bagi jawatan dalam P&P beri saja kenaikan 3-5 pergerakan. Bagi yang tidak cukup syarat biar diambil kira pengelaman kerja sebagai gantinya.

Allah menguji hamba beriman-Nya menurut kadar imannya. Jika iman seseorang kuat, maka cubaannya pun kuat. Cubaan seorang Rasul lebih besar daripada cubaan seorang Nabi, kerana iman Rasul lebih tinggi daripada iman Nabi. Cubaan Nabi lebih besar daripada cubaan seorang abdal. Cubaan seorang abdal lebih besar daripada cubaan seorang wali. Setiap orang diuji menurut kadar iman dan keyakinannya. Tentang ini Nabi Suci saw. Bersabda: "Sesungguhnya kami, para Nabi, adalah orang yang paling banyak diuji. Oleh kerana itu, Allah terus menguji pemimpin-peminpin mulia ini, agar mereka senantiasa berada di sisi-Nya dan tak lengah sedikit pun. Dia, Allah SWT mencintai mereka, dan mereka adalah orang-orang yang penuh cinta dan dicintai oleh Allah, dan pencinta takkan pernah ingin menjauhkan diri dari yang dicintainya.

Maka, cubaan-cubaan memperkukuh hati dan jiwa mereka dan menjaganya dari kecenderungan terhadap sesuatu yang bukan tujuan hidup mereka, dari merasa senang dan cenderung kepada sesuatu selain Pencipta mereka. Nah, bila hal ini merasuk ke dalam diri mereka, maka hawa nafsu mereka meleleh, kedirian mereka hancur lebur dan kebenaran menjadi terang-benderang. Maka, kehendak mereka terhadap segala kesenangan hidup ini dan akhirat tertambat di sudut jiwa mereka. Dan kebahagiaan mereka berlabuh pada janji Allah, keredhaan mereka kepada takdir-Nya, dan kesabaran mereka dalam cubaan-Nya. Maka, selamatkanlah mereka dari kejahatan makhluk-Nya dan keinginan hati mereka.

Salam Flower

Tanpa Nama berkata...

daripada sibuk naikkan gaji elaun yang takda kesudahan, naikkan saja mereka yang mempunyai kelulusan lebih tinggi dari gred lantikan berkat usaha mereka sambung pengajian ketika berkhidmat.


itu lebih sesuai.

Tanpa Nama berkata...

aku dah kata...dah kata, tenok2 yg poyooooo duk kepoh satu dunia dengan menggunakan tagline " kami ade degree " adalah mereka2 yg lewat menyambung pengajian, bukan nyer fresh grad...kalau tenok2 ini meminta diberi laluan mudah utk dinaikkan pangkat setara dgn kelulusan kerana usaha mereka...bagaimana pula jika fresh grad meminta supaya disediakan jawatan yang bersesuaian dgn kelulusan, apabila tamat pengajian mereka...

Tanpa Nama berkata...

Kdg2 rasa mcm diperbodoh saja oleh Kupek ni. Cadangan apa lagi hangpa nak bg? Kan dh ada suruhanjaya yg buat kajian sebelum ni? Ni nk bg cadangan apa pulak nk bincang hujung bulan ni?? Nampak sgt puak2 ni tak leh harap! Senang cerita tak leh pakai... dengan tempoh masa punya lama sahu habuk output apa pun kita tak dengar! Dh nk hujung bulan Januari... tangga gaji pun tak nampak bayang! Mcm anak haram punya kerja...

gurukul berkata...

Tanpa Nama berkata...
Minta Cuepacs mohon kepada kerajaan kenaikkan pangkat dari 8 tahun dikurangkan kepada 5 tahun kerana guru dibebani dengan tugas yang banyak. Semuanya kami buat sendiri tanpa pembantu, walaupun cuti sekolah, kami masih bekerja.

Sabtu, Januari 26, 2013 9:30:00 PG

cadangan ni aku sokong sgt2

Khairul DG41 berkata...

Bersyukur, dengan gaji yang ada, saya masih boleh memiliki apa yang saya inginkan. Pakaian sederhana, kereta juga sederhana, berjimat dalam berbelanja. Insya Allah boleh. Usahlah mengharap pada yang belum pasti namun yang pasti rezeki Allah akan terus melimpah buat kita semua

Ziana Mohd Zain N17 berkata...

Bersyukur khairul :-) terima kasih

KASTAM HEBAT berkata...

Bestnya..kastam dapat + bonus 1/2 bulan..terimas kerajaan walaupun.pencapaian.x seberapa..masih prihatin kepada nasib pekerja kastam yg selalu berdepam dengan berbagai risiko..saya mesti piley..

Shahila Laila Mazlan M44 berkata...

Sememangnya gaji yang ada sekarang lebih daripada mencukupi. Gaji dan elaun kakitangan awam tidak perlu dinaiikkan. Bersyukur pada apa yang ada.

Fizah SKTMD DG 41 berkata...

Setiap penjawat awam ada kelebihannya dan ada juga keistimewaannya. Doktor, Guru, Kerani, Peguam, Pembantu Am Rendah, Pemandu dan seadanya sememangnya memerlukan antara satu sama lain. Bersyukur dengan pendapatan yang diterima setiap bulan. Bersyukur.

Salbiah Kudin N17 berkata...

Bersyukurlah kerana semua guru akan bakal ke gred 41 dan akan naik ke gred 54 sehingga penghujungnya. Namun kami di gred 17 masih di tempat lama.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Minta Cuepacs mohon kepada kerajaan kenaikkan pangkat dari 8 tahun dikurangkan kepada 5 tahun kerana guru dibebani dengan tugas yang banyak. Semuanya kami buat sendiri tanpa pembantu, walaupun cuti sekolah, kami masih bekerja.
-----------------------------
orang bagi betis mintak paha pulak..meluat betul aku dengan orang macam ni...auta je banyak..kaulah yang paling PA kat malaysia ni..

memang best! berkata...

Ini menunjukkan kjaan prihatin kpd semua jabatan x terhad kat chegu polis askar & Dr je...dah bole beli IP5 idaman.

KASTAM HEBAT berkata...

Mmg kastam layak dpt bonus lebih dr jabatan lain sbb kami mengutip cukai negara yang banyak dan bedepan dgn macam2 risiko dlm mjalankan tugas.tanpa kecekapan kastam,negara akan berdepan dgn bajet yang terhad..go go kastam..taun depan capai kita minta lebih 1 bulan pula

Tanpa Nama berkata...

bersukur la tapi sahabat kita ni apa cerita tiada ke kesatuan buat sesuatu.. sian le kat beliau PAP KPT nii..layari .. http://www.youtube.com/watch?v=mJ1CidWxPDA

Tanpa Nama berkata...

sepatutnya semua PA dapat time base 8 bukan guru dan polis sahaja.....mohon semua perjawatan dalam semua ketegori PA time base sekurang kurangnya 10 tahun

Khairul DG41 berkata...

Bersyukurlah dengan apa yang ada. Penambahbaikan itu juga perlu tetapi bahasa juga perlu kita jaga agar tidak menyakiti hati mana-mana pihak.

Salmah Sahibbah M44 berkata...

Saya juga bertatih dari bawah ke atas.

Tanpa Nama berkata...

mohon opsyen pencen dan kwsp boleh diambil kedua duanya sekali untuk simpanan masa tua yang lebih kukuh...

Tanpa Nama berkata...

Yang Langar dinding harus bagi memandangkan yg dok di Gred Kenaikan pangkat ada yg kerja melebihi 15 tahun tapi tak dapat KUP...sepatutnya gred KUP tu bagila la juga pada kenaikan pangkat baru tak ramai langar dinding

KASTAM HEBAT berkata...

Tambahan bonus 1/2 bulan bukti kjaan meiktiraf jasa & usaha kastam dlm meningkatkan pendapatan negara.Harap taun ni peningkatan kutipan lebih tinggi utk demand bonus yg lebih berbaloi

Tanpa Nama berkata...

Celaka pundek jubog hitam dok kira kumpulan tua bangka dah nak mampus mcm dia je.Sebaiknya tukar kerajaan je sbb kerajaan sedia ada dah terlalu berlagak n sombong sbb dh perintah lama sgt..Tak mustahil akan tumbang kerajaan BN kalau kerajaan tak bagi apa-apa penambahbaikan n insenrif dlm 1-2 bulan ini kpd PA gred 1-40.Jadi org miskin di Malaysia lebih baik.rumah dpt free.bantuan duit bulanan jabatan kebajikan pun dpt.tak payah kerja pun.tp jd PA sialnye kena pinjam duit kalu nk buat or beli rumah. Mcm-mcm Bantuan org miskin RM juta-juta tp bantuan kpd PA yg susah habuk pun tarak.Nak harap gaji pergi mampus le dulu sbb gaji PA kecik.

Tanpa Nama berkata...

Cikgu.., bila sampai time base boleh naik gred 54 otomatik.Apa yang kaum Cikgu nak auta lagi duk kepoh tak puas hati.PA jabatan lain ramai yang pencen setakat gred 48 saja sebab peluang perjawatan yang terhad.

Tanpa Nama berkata...

Jabatan Kastam mesti mengalami tranformasi kerana mempunyai taraf DiRaja sama seperti Polis dan Tentera.Gred,gaji dan elaun,peluang kenaikan pangkat Kastam masih jauh ketinggalan jika dibuat perbandingan.Ramai pegawai kastam W17 sekarang mempunyai diploma.

Kastam menuju ke era GST.Apabila GST dilaksanakan kelak,Jabatan Kastam memerlukan pegawai yang mahir,proaktif dan profesional.Wajar sekali perjawatan Kastam diupgredkan oleh JPA untuk menarik minat mereka yang mempunyai kelayakan menyertai jabatan Kastam.Mereka beranggapan prospek kerjaya kastam masih ketinggalan jika dibandingkan dengan Polis, Tentera,Guru dan agensi lain.Suka dinyatakan Jabatan Kastam adalah yang agensi ke 2 selepas LHDN,penjana ekonomi negara.

Tanpa Nama berkata...

nnti PA yang mude2 ni pn akan tua bangka jg nnti tau lah perasaan bl gji dh langgau dinding tu..stuju sngat gov nak naikkn gji yg dh langgau dinding tu.

Tanpa Nama berkata...

Takpelu lah ditunggu tunggu sangat laporan keputusan penambaikan perkhidmatan awam tu..Nanti hati sakit lagi..lagi lagi memihak pada gred pengurusan & profesional..kump pelaksana dpt kuah jer..
contoh SPBA dsn ssm skrg kump pelaksana hanya menikmati kenaikan gagi tahunan kurang 50% daripada pengurusan..
contoh kump sokongan KGT RM80.00
pengurusan KGT RM 225..
DALAM JANGKA MASA PANJANG AKAN BERLAKU JURANG GAJI YANG AMAT BESAR

...................................

RM 80 x 10 tahun = RM 800

RM 225 x 10 tahun = RM 2250

Dah la kumpulan 17 selepas 15 tahun baru nak dapat KUP.

Lambat lagi nak sampai dinding ...

Yang 10 tahun langgar tu dinding siapaaaa???

Tanpa Nama berkata...

nk dengki pe kat p&p, dh rezki dia..lg pn dia ada klelulusan patut pn gji tinngi..

Tanpa Nama berkata...

kahkahkah...hg ingat kalau xda pilihanraya tahun ni hgpa leh dapat ka??

Tanpa Nama berkata...

Yang akan untung banyak adalah PTD yang naik pangkat dengan cepat dan langgar dinding pada gaji RM 8,000 di gred 54 bila umur awal 40 an.

Bila bersara gaji pokok kumpulan PTD ini akan melebihi RM 16,000, dengan cadangan KSN. Ini tidak ambil kira kenaikan pangkat seterusnya ke JUSA dan penyelarasan gaji kakitangan awam setiap 5 tahun yang juga akan menaikan lagi gaji golongan PTD ini.

Jelas ini cara "backdoor" KSN untuk melaksanakan SBPA yang banyak menguntungkan golongan atasan PTD.

Di sebaleknya KSN dan Cuepacs sepatutnya memberi tempuan kepada gaji dan elaun (kurusunya elaun perumahan) kumpulan sokongan yang terlalu rendah, bebanding dangan harga barangan dan perumahan yang kian meningkat.

.................................

Kumpulan 17 sokong tuan !

Celah Gelegar berkata...

http://celahgelegar.blogspot.com/2013/01/dasar-bn-paling-bodoh-dekat-pru13.html?showComment=1359259319249#c5511900954713314955

Selepas pelaksanaan Automated Enforcement System (AES) oleh JPJ yang tidak masuk akal sehingga terpaksa ditangguh (tidak masuk akal kerana strategi bodoh hampir PRU dan sangat kurang engagement dengan rakyat), kini tiba pula dasar bodoh Kerajaan BN yang juga tidak masuk akal dari segi strategi.

Dah dekat PRU pun Kerajaan masih buat kerja bodoh dan tidak masuk akal, warga kastam hanya beberapa peratus daripada keseluruhan 2.4 juta penjawat awam..dan Jabatan Kastam tidak boleh dibandingkan dengan LHDN kerana Kastam merupakan jabatan kerajaan manakala LHDN adalah badan berkanun.

Macam mana dengan penjawat awam di Kementerian dan Jabatan lain, adakah mereka kurang cemerlang berbanding kastam? Dengan sebab tidak cemerlang mereka tidak mendapat imbuhan seperti Kastam??

Ukuran cemerlang berdasarkan kutipan wang oleh Kastam adalah tidak adil kepada penjawat awam yang lain malah boleh mematikan motivasi mereka.

Bila bercakap soal Kastam, sepatutnya hal yang menjadi perhatian adalah integriti dan bukannya jumlah kutipan... adakah integriti dan rasuah sudah boleh dipisahkan dari kastam??? fikir-fikirkan

Adakah BN dan UMNO ingat, Jutaan penjawat awam yang tidak berpuas hati atas dasar bodoh ini akan berdiam diri dalam PRU 13, tunggu dan lihat!!! siapa yang kena.

Tanpa Nama berkata...

Kasi ler insentif sikit lagi kat Kastam tu.Takder hal punya.Korang tak tahu Kastam ni selalu ada operasi tinggal anak bini.Contohnya bulan puasa/musim perayaan ,kauorang sedap jer ada kat rumah,tapi kastam ada merata tempat.2 minggu weiii...pastu sambung menyambung lagi.Semuanya pasal nak meningkatkan pendapatan negara.Sampai ada nyawa melayang

Kalau pasal rasuah dan integriti,itu kena tanya SPRM ler.Mungkin SPRM boleh kasi statistik,berapa ramai Kastam rasuah.Jangan pandai hentam saja.

Tanpa Nama berkata...

saya nak tanya satu soalan. bolehkah pihak atasan memaksa staf bawahan buat kerja lebih masa dalam pekara yang bukan kritikal? contohnya menghantar/mengambil orang atasan ke lapangan terbang? sedangkan orang atasan tersebut telah diberi kenderaan jabatan? lagi pun bukannya tidak boleh mengambil teksi dan claim kemudian.kerja lebih masa bukan waktu kerja biasa. orang bawahan pun perlukan masa untuk keluarga sendiri.

Tanpa Nama berkata...

saya nak tanya satu soalan. bolehkah pihak atasan memaksa staf bawahan buat kerja lebih masa dalam pekara yang bukan kritikal? contohnya menghantar/mengambil orang atasan ke lapangan terbang? sedangkan orang atasan tersebut telah diberi kenderaan jabatan? lagi pun bukannya tidak boleh mengambil teksi dan claim kemudian.kerja lebih masa bukan waktu kerja biasa. orang bawahan pun perlukan masa untuk keluarga sendiri.

Tanpa Nama berkata...


Aku pun setuju Kastam diberi lebih lagi insentif kerana mereka kutip hasil menambahkan hasil negara jabatan yang paling tak guna ialah Akauntan Negara menghabiskan duit je,sepatutnya semua jabatan kena lah kutip hasil baru dapat macam kastam dapat, bukan begitu..

Tanpa Nama berkata...

Boooo....!!! Nak suruh PA undi PR? Apa akan jd kalau PR berkuasa:-

1. Hak istimewa org melayu/bumiputera akan hilang.
2. PA akan dikurangkan... yg kontrak diberhentikan.
3. Org melayu hilang kuasa politik... dibodohkan seperti melayu Singapore!
4. Makin kurang peluang org melayu masuk universiti tempatan.
5. Peluang berniaga secara kecil kecilan akan terhapus dan akan dimonopoli oleh bangsa pendatang tak sedar diuntung.
6. Azan akan dihalang drp berkumandang.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Boooo....!!! Nak suruh PA undi PR? Apa akan jd kalau PR berkuasa:-

1. Hak istimewa org melayu/bumiputera akan hilang. --- mmg dah lama ilang pun bn sendiri n kroni yg ambil auta drg ja ckp ptgkan org melayukat felda pahang org2 melayu kat snaa ada drg selesai kan isu air???

2. PA akan dikurangkan... yg kontrak diberhentikan.---kerajaan skrg pun hentikan kontrak yg ada yg di buat leh kupeks skrg memohon agar pekerja kontrak dsambung

3. Org melayu hilang kuasa politik... dibodohkan seperti melayu Singapore!---aku tgk melayu singapore ok ja pun tak kena tindas pun makan jg org melayu kat sana

4. Makin kurang peluang org melayu masuk universiti tempatan.---klu ada yg mask pun kuar dr u nanti lum tentu ada keja kosong even lulusan pun tgu kekosongan atas kepintaran kerajaan tambah p umur 60

5. Peluang berniaga secara kecil kecilan akan terhapus dan akan dimonopoli oleh bangsa pendatang tak sedar diuntung.---kejadian ni dari dulu lg la berlaku bukan sal klu tukar kerajaan tp kerajaan skrg pun mmg dah izinkan pun

6. Azan akan dihalang drp berkumandang.---benda ni tak kan berkalu sila telitikan dulu kejadian di pulau pinang jgn dok terima apa yg tv ckp piksa guna akal bukan guna ati

Ahad, Januari 27, 2013 6:33:00 PTG

Tanpa Nama berkata...

berbagai2 laaa korang,,,ziana, fizah, salbiah, shahila, cik salmah, cik sonah laaa.... eh!! nama aku....

Tanpa Nama berkata...

Tenok2 tu la untung... Tenok kau pulak mcm mn pulok...jg tenok sombong ko

Tanpa Nama berkata...

tajuk bukan main gempak......tp isi..HAMPEH laaaa....cuma yg langgar dinding jee....yg PA tak alnggar dinding pa mcm TAN SRI ALI HAMSA????CERCITAA....tak kan menengok jee kot.....kalo mcm tu..time PRU-13 NANTI..KERAJAAN MENENGOK LA JG....YG MANA PILIHAN PA SELURUH MALAYSIA....

Tanpa Nama berkata...

Bersyukurlah kerana semua guru akan bakal ke gred 41 dan akan naik ke gred 54 sehingga penghujungnya. Namun kami di gred 17 masih di tempat lama.
_______________________________________________________________________________________________________________
betul tu saudara....kami N17 Smpai bla nak tggu 15 thn naik pangkat..kami pun bekerja di sekolah juga..yg si cikgu2 kat sklh dh byk KEISTIMEWAAN DAN KELEBIHAN diberikan oleh KERAJAAN.naik pangkat 8 thn,5 thn pun dh blh naik....kenape KERAJAAN tak batalkan jeee kenaikkan pangkat utk pa N17 DR 15 THN KEPADA 10 THN Je....kami pun nak jg rasa apa perasaan yg dialami oleh guru2 kat sklh.....kalau Kami N17 yg berkhidmat di sklh yg dilantik oleh SURUHANJAYA PERKHIDMATAN PELAJARAN(SPP ) tak dianggap penting..lbh baik kami diserapkan ke jabatan2 kerajaan yg lain atau lebih senang dan difahami GUNASAMA JABATAN KERAJAAN...biar cikgu2/guru2 yang buat semua kerja2 daftar surat msuk / keluar,buat minit,urus kewangan sklh....memasak dan lain2 urusan di sekolah....

aidono berkata...

cuepacs@KSN cuba pikir sikit, kalau bagi berdasarkan persen yang atas2 tu le yang kenyang.

Bagi purata kenaikan RM300, kan semua dapat keadilan.

aidono berkata...

cuepacs@KSN cuba pikir sikit, kalau bagi berdasarkan persen yang atas2 tu le yang kenyang.

Bagi purata kenaikan RM300, kan semua dapat keadilan.

Tanpa Nama berkata...

PA PELAKSANA N17 BERKATA....

SY DH 8 THN BEKHIDMAT DI SKLH.....ADA DIPLOMA...byk kali dh mohon gred N27..Tak jg berjayaa..last2 sangkut jg PT N17....Kekadang menyampah dan meluat jg nengok guru2 kat sklh nie....kalo GURU BESAR(GB) takde....pegi kusus ke,meting ke...mulalah guru2 baru nie tunjuk taring n kuku nye yg tersenbunyi selama nie...mulalah tak masuk kelas..tidoe time PEMBELAJARAN&PENGAJARAN(P&P)...tak masuk kelas..murid2 dibiar berkeliaran....pas tu,kalo GB adE...hah...ms tu dia nak tunjuk rajin...nie yg perkara yg terjadi....perkara yang BENAR....terutamanya SEKOLAH KAT PENDALAMAN....ditambah lagi dengan elaun PEDALAMANNYAA...P1,P2 DAN P3...(RM500,1000,&1500)..MKIN la TAKBUR guru2 nie....ADAKAH ni yg layak @ wajar diberikan kepada GOLONGAN GURU2...NAIK PANGKAT,GAJI,KELEBIHAN,KEISTIMEWAAN,...HARAP PIHAK KPM MENGKAJI LAGI....SEBAB GURU2 SEKARANG NIE terlalu@ TERLAMPAU MANJA.....


SALAM IKHLAS....
PEDANG SAMURAI

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih n17,
Walaupn mcm2 kau kutuk cgu kamu sendiri...
kau mintak lagi keistimwaan kami dikaji lg... Hara2 dpt la ckit lg...

Tanpa Nama berkata...

N17...kalau smua guru buat benda2 tu.. .tk de kerja lerr n17..kesiannnnn..
mn ada tmpt lain dh, tnm jagung ler nmpaknye

Tanpa Nama berkata...

Sekolah mana tu pedang samurai kenapa nk tulis dlm blog patutnya awak buat laporan beserta bukti pada PPD untuk tindakan lanjut..baru ada tindakan susulan..

Tanpa Nama berkata...

TAK PAYAHLAH KAU ORG MENYALAK, TAK KE MANA PUN, TAK DI LAYANNYA, BERAPA RAMAI PA MEMILIKI IJAZAH DIPLOMA DAN SIJIL DAPAT NAIK PANGKAT DAN GAJI,BERAPA RAMAI GRED B,C DAN D NAIK PANGKAT DAN GAJI, BOLEH DIKIRA DENGAN JARI, NAK BAGI KENAIKAN GAJI 5%, DAH TERLAMBAT DAH, KAMI DAH JEMU DAH MENUNGGU, LEBIH 9-10 TAHUN KAMI DAH BERIJAZAH, TAK KE MANA-MANA PUN, DAH BERPULUH KALI MENDUDUKI EXAM DAN TEMUDUGA, YANG DAPATNYA KRONI-KRONI DIA LAH, APA LAGI, SPA DAN SPAJ, BAGI SPAJ YANG DAPATNYA KERJA TERSEBUT, ANAK-ANAK DATO', ANAK-ANAK PTN, ANAK-ANAK SAUDARA-MARA MEREKA, JAWATAN JCS TUE DIWARISI TURUN-TEMURUN, KINI 80% PA DARI 1.4JUTA PA AKAN MEMBERI UNDI KEPADA PR MENGUASAI PUTRAJAYA PRU-13 NIE..KAMI MENYOKONG DAN AKAN MEMASTIKAN PR KE PUTRAJAYA.. TAHNIAH PR KE PUTRAJAYA..

Tanpa Nama berkata...

Kita mentimun , kena mengalah !

Tanpa Nama berkata...

N17...kalau smua guru buat benda2 tu.. .tk de kerja lerr n17..kesiannnnn..
mn ada tmpt lain dh, tnm jagung ler nmpaknye
________________________________________________________________________________________________________

tu la pasal,kalau dpt N17 yg berkhidmat di sklh lantikkan SPP blh bertukar ke jbtn lain...mcm SPA..GUNASAMA SEMUA JBTN KERAJAAN.....hah..masa tu nanti..barulah semua urusan N17 & TUKANG MASAK dipegang oleh guru2....ADA FAHAM.....LOL....
ms tu kalau guru2 nak mintak GAJI BERJUTA2 PUN blh..takda org nak bangkang...ada fhm kaaaaa.....

Tanpa Nama berkata...

Sekolah mana tu pedang samurai kenapa nk tulis dlm blog patutnya awak buat laporan beserta bukti pada PPD untuk tindakan lanjut..baru ada tindakan susulan..
_______________________________________________________________________________________________________________
takda maknanya pun..PPD semua tutup mata....percayalah......

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih n17,
Walaupn mcm2 kau kutuk cgu kamu sendiri...
kau mintak lagi keistimwaan kami dikaji lg... Hara2 dpt la ckit lg...
_______________________________________________________________________________________________________________
bodoh..aku harap luu org dpt semua yg lu org dpt..ditarik balik..amin....

Tanpa Nama berkata...

TAWARAN MANIFESTO PR CUKUP ISTIMEWA BUAT 1.4 JUTA PA:
1. STRUKTUR GAJI DAN TERMA PERKHIDMATAN AKAN DI SEMAK SEMULA.
2. ELAUN SARA HIDUP DISELARASKAN SAMA-RATA RM500 SEBULAN.
3. GAJI MININUM AKAN DIKAJI SEMULA BAGI SEKTOR AWAM DAN SWASTA BERDASARKAN KOS SARA HIDUP YANG SEMAKIN TINGGI.

BUKANNYA SEPERTI BN YANG UGUT DAN MEBERHENTIKAN 1.4 JUTA DENGAN "EXIT POLICY".

REBUTLAH PELUANG INI YANG DATANG SEKALI SAHAJA PADA PRU-13.

Tanpa Nama berkata...

Isu keseimbangan kenaikkan pangkat bagi PnP juga perlu di titikberatkan..Tak kan gred M, UD sahaja yang boleh naik gred dalam tempoh kurang 4 tahun dari 41 ke 44 dan dala tempoh 2 tahun ke 48..Mcm mana skim U, S, N, C, W yang lain?

Selain itu, selain guru, pegawai skim lain yang mempunyai Master / PhD juga perlu kenaikkan tangga gaji. Kami juga belajar demi kebaikkan profesyen. Dah le pembiayaan di tanggung sendiri. Mengharapkan HLP, hanya skim UD yang banyak peluang diberikan. Dan kenapa skim M yang ada master / PhD mendapat tanggan gaji yang lebih baik?????

Tanpa Nama berkata...


SAYA AMAT SETUJU DENGAN PERNYATAAN DI BAWAH...SKIM LAIN BUKA LAH MATA...TGK LAH SAPA YG PEGANG PENJAWAT AWAM...GOLONGAN MEREKA JUGA..SO KEPENTINGAN PADA GOLONGAN MEREKA SAHAJA..UMUR 30 DAH GRED 48..MCM MANA? KALAU SKIM LAIN UMUR 50 BELOM TENTU 44..ADA YG PENCEN GRED 41 PUN...FIKIR LAH...


Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...

Yang akan untung banyak adalah PTD yang naik pangkat dengan cepat dan langgar dinding pada gaji RM 8,000 di gred 54 bila umur awal 40 an.

Bila bersara gaji pokok kumpulan PTD ini akan melebihi RM 16,000, dengan cadangan KSN. Ini tidak ambil kira kenaikan pangkat seterusnya ke JUSA dan penyelarasan gaji kakitangan awam setiap 5 tahun yang juga akan menaikan lagi gaji golongan PTD ini.

Jelas ini cara "backdoor" KSN untuk melaksanakan SBPA yang banyak menguntungkan golongan atasan PTD.

Di sebaleknya KSN dan Cuepacs sepatutnya memberi tempuan kepada gaji dan elaun (kurusunya elaun perumahan) kumpulan sokongan yang terlalu rendah, bebanding dangan harga barangan dan perumahan yang kian meningkat.

Tanpa Nama berkata...

GRED M41 SELAMA 3/4 TAHUN, KEMUDIAN NAIK M44 ..DALAM TEMPOH 2/3 TAHUN DAH NAIK 48...KEMUDIAN DALAM 3/4 TAHUN NAIK 52..DUA TAHUN KEMUDIAN NAIK 54..PASTU TUNGGU TURN NAK DAPAT JUSA... SO BETUL LAH DALAM TEMPOH 10 TAHUN GAJI DAH LANGGAR DINDING...ITU HANYA BERLAKU PADA PTD SAHAJA...SKIM LAIN JGN BERANGAN NAK LANGGAR DINDING MELAINKAN DAH DEKAT NAK PENCEN..SO TUAN2 PUAN2 FIKIR LAH MANA KESEIMBANGAN DALAM ORGANISASI KERAJAAN...GOLONGAN MENGARAH NI SAHAJA YG BERTUAH..TAPI BUAT KERJA HABOKK..

Muhd Faisal Hj Badrol berkata...

Saya gred M44 yang berusia 31 tahun pada masa kini. Telah berkhidmat selama 7 tahun dalam perkhidmatan awam. Tiada ertinya senang untuk mencapai jawatan seperti itu. Temuduga juga bertapis-tapis. Hanya yang layak sahaja yang terpilih. Bukan berbangga diri. gaji kami sesuai dengan tugasan kami yang kian mencabar. Berfikirlah dahulu sebelum berkata-kata sehingga menyakiti hati saudara sesama Islam sendiri.

Khairul DG41 berkata...

Tanpa Nama berkata...

PA PELAKSANA N17 BERKATA....

SY DH 8 THN BEKHIDMAT DI SKLH.....ADA DIPLOMA...byk kali dh mohon gred N27..Tak jg berjayaa..last2 sangkut jg PT N17....Kekadang menyampah dan meluat jg nengok guru2 kat sklh nie....kalo GURU BESAR(GB) takde....pegi kusus ke,meting ke...mulalah guru2 baru nie tunjuk taring n kuku nye yg tersenbunyi selama nie...mulalah tak masuk kelas..tidoe time PEMBELAJARAN&PENGAJARAN(P&P)...tak masuk kelas..murid2 dibiar berkeliaran....pas tu,kalo GB adE...hah...ms tu dia nak tunjuk rajin...nie yg perkara yg terjadi....perkara yang BENAR....terutamanya SEKOLAH KAT PENDALAMAN....ditambah lagi dengan elaun PEDALAMANNYAA...P1,P2 DAN P3...(RM500,1000,&1500)..MKIN la TAKBUR guru2 nie....ADAKAH ni yg layak @ wajar diberikan kepada GOLONGAN GURU2...NAIK PANGKAT,GAJI,KELEBIHAN,KEISTIMEWAAN,...HARAP PIHAK KPM MENGKAJI LAGI....SEBAB GURU2 SEKARANG NIE terlalu@ TERLAMPAU MANJA.....


SALAM IKHLAS....
PEDANG SAMURAI

Ahad, Januari 27, 2013 9:40:00 PTG

-----------------------------------

Guru Muda Berkata

Itu guru di kawasan saudara dan bukan di tempat saya. Guru-guru di tempat saya semuanya ok. hubungan N17 dengan guru yang setinggi gred DG48 semuanya seperti adik-beradik. Tiada pergeseran. Semuanya mengajar seperti biasa dan menjalankan tugas dengan dedikasi. Sekian, terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

Sekurang2 tuan 7 tahun berkhidmat dah berada pada gred M44..dan tuan usah menafikan skim tuan ada banyak kelebihan dan di anggap berkuasa dalam sektor awam..

cuba tuan tanya kawan2 tuan dari skim yang lain...secara majoritinya yang telah berkhidmat setara dengan tuan yakni 7 tahun, adakah mereka telah naik gred? waima yg telah berkhidmat 10 tahun pun masih pada gred 41..dan tidak terkejut apabila mungkin tuan yg junior dari segi perkhidmatan ni dah bergelas BOSS pada senior yg tetap pada gred 41...usah menafikan perkara itu..tuan sepatutnya sama2 memberi cadangan agar skim lain mendapat keistimewaan seperti skim tuan.

tuan jgn cakap bidang kerja tuan sahaja mencabar..kalau setakat buat pentadbiran..catat minit..proses dokumen tu....biasa lah..cuba tuan tgk skim lain yg lebih teknikal daripada tuan...contoh pegawai sains..auditor...akauntan...rasa mereka lebih mencabar kerjanya..

tuan tolong jgn riak dengan tugasan yg mencabar tuan tu...tapi memang karekter PTD yang sentiasa menggahkan jawatan sendiri ..dan sentiasa berkata bz..pada hakikatnya tidak..

tepok dada tanya selera... dan tuan tak baik menyembunyikan perkara sebenar...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama Muhd Faisal Hj Badrol berkata...

Saya gred M44 yang berusia 31 tahun pada masa kini. Telah berkhidmat selama 7 tahun dalam perkhidmatan awam. Tiada ertinya senang untuk mencapai jawatan seperti itu. Temuduga juga bertapis-tapis. Hanya yang layak sahaja yang terpilih. Bukan berbangga diri. gaji kami sesuai dengan tugasan kami yang kian mencabar. Berfikirlah dahulu sebelum berkata-kata sehingga menyakiti hati saudara sesama Islam sendiri.



Cuba tuan senaraikan sikit tugasan tuan yang sgt mencabar tu? saya nak bandingkan dengan tugas jurutera, auditor, akuantan, pgawai sains dan sebagainya...

Untuk makluman tuan juga, mereka2 yang saya sebutkan tu juga terlibat dengan kerja pentadbiran dan pengurusan..kalau tuan yang jelas dan nyata tugas hakikinya hanya kerja pengurusan dan pentadbiran, usah di lah dikatakan mencabar...Kalau di sektor swasta, jawantan Admin exec ni lah paling bawah as compared to those technical jobs...

Tanpa Nama berkata...

Kikiki... Marah... Pakcik tu bukan tk pahammm.....lawak betul....dia sindir kita je tu....

Tanpa Nama berkata...

Cadangan lawak.....N17 di sekolh nk keluar ke jbtn lain....
Mimpi je lh...

Tanpa Nama berkata...

berkhidmat selama 7 tahun gred 44, cuba jelaskan lebih terperinci....adakah 7 tahun tu dikira dari tempoh kontrak atau tuan, lantikan terus ke jawatan tetap?

Tanpa Nama berkata...

Ni jenis PTD yg tak perform or Boss tak suka! Tempat aku umur 34 dh dpt M52!

Tanpa Nama berkata...

Yang mengharubirukan seluruh perkhidmatan awam sekarang...memang PTD bangsat.Asal mudah naik pangkat,naik gred PTD listen,listen,listen...PTD.Gred rendah mau naik pangkat..,tak boleh..tak ada waran...tak ada kosong.PTD bukan setakat di JPA tapi telah menyelinap masuk ke pelbagai jabatan dan agensi.PTD memang licik,mengujudkan gred untuk puak.Hakikatnya PTD perompak hasil negara...

Walet Bumiputra berkata...

seronok juga baca komen kau orang semua...belajar tak seberapa tapi nak gaji tinggi melangit...kerja pemalas pulak tu...hanya tahu berhasad dengki saja...kerana kamu semua yang banyak songelah sbpa dibatalkan..padan muka kamu semua...sepatutnya kamu dah dapat gaji yang lebih tinggi sekarang ni...

Tanpa Nama berkata...

Ada bau PTD di sini... uuuweeeekkk!!!

Tanpa Nama berkata...

Salam...suami sy askar tp xde lak goyang kaki...keja masuk kul 7 blk kul 8...cuti xde langsung...apply je kene reject...nk kate pakai keter besar x la pulak..kete yg second hand ade la...nk bli koyak plastik bank xlulus...nk wat loan xlulus gak...nk bli umah lg la susah........nk kate anti govt xpulak...sokong memanjang.....sye rase la yg pakai kete besar tu pgkat mcm panglima kot...xpn mejar jeneral....lain kali selidik dulu.....maybe pinjm isteri punye.....maaf ye kalau ade yg terasa...juz nk bg opinion je...ok...

Tanpa Nama berkata...

Saya sgt SETUJU...minta kerajaan kaji semula....sebb da keja mcm nk gila...tp nk dpt pengesahan jawatan punya la lma...kdg2 terfikir....kerja punya kerja sementara nk tggu sah jawatan..sistem negara kita seolah2 kembali ke zaman kuno...yg mna kita menjadi hamba kpd sistem...di mna kita sentiasa patuh dgn sistem...spttnya bila teknologi di hjg jari...kita mestilah sejajar dgn arus permodenan skrg...tp semakin byk menggunakn yg melemahkn kita...cuba bygkan lah...kalau had umo pencen dinaikkan ke 60 thn...that mean time tu br keje 25 thn ade baki 35 thn...cube bygkn dunia lg 35 thn....mcm mna m.cik n p.cik yg ade sethn dua nk pencen yg da x blh mengejar dunia yg semakin maju......terlebih lak...sbnrnye minta kerajaan kaji...sistem mereka...ms depan ntah robot yg keje...btnye robot gelak kt kita.....

Tanpa Nama berkata...

Saya gred M44 yang berusia 31 tahun pada masa kini. Telah berkhidmat selama 7 tahun dalam perkhidmatan awam. Tiada ertinya senang untuk mencapai jawatan seperti itu. Temuduga juga bertapis-tapis. Hanya yang layak sahaja yang terpilih. Bukan berbangga diri. gaji kami sesuai dengan tugasan kami yang kian mencabar. Berfikirlah dahulu sebelum berkata-kata sehingga menyakiti hati saudara sesama Islam sendiri.



Cuba tuan senaraikan sikit tugasan tuan yang sgt mencabar tu? saya nak bandingkan dengan tugas jurutera, auditor, akuantan, pgawai sains dan sebagainya...

Untuk makluman tuan juga, mereka2 yang saya sebutkan tu juga terlibat dengan kerja pentadbiran dan pengurusan..kalau tuan yang jelas dan nyata tugas hakikinya hanya kerja pengurusan dan pentadbiran, usah di lah dikatakan mencabar...Kalau di sektor swasta, jawantan Admin exec ni lah paling bawah as compared to those technical jobs...

++++++++++++++++++++++++++++++

semua kerja ada cabaran tersendiri
hatta jaga kedai emas pun ada cabaranya..jangan ingat diri je hebat.kta sebagai manusia kena hargai setiap kerja yg org lain buat..Allah dah aturkan setiap perjalanan dunia ini sehingga kiamat supaya manusia dapat hidup saling memerlukan di dunia nihh..oleh itu setiap makhluk telah ditakdirkan melaksanakan tanggungjawab sebagai khalifah di bumi ini..

Tanpa Nama berkata...

Tugasan kami sebagai PTD adalah untuk kesejahteraan negara. Bukan semua PTD bersikap begitu. Saya juga ke luar negara atas urusan kerja dan bukan urusan perlancongan. Mungkin nampak mudah dan dianngap tidak perlu namun hakikatnya hanya yang Esa tahu. Kami tidak menafikan hak ke atas jawatan yang lain. Jika semua jawatan dan skim naik gred secepat gred kami maka akan menyebabkan kewangan negara terjejas. Sekiranya saudara / saudari ingin menjadi seperti kami, boleh mohon PTD di laman web SPA. Selamat majuu jaya. Asalamualaikum.

Mengertilah berkata...

Kita takkan tahu betapa susahnya kerjaya guru.
Kita takkan tahu betapa susahnya kerjaya kerani.
Kita takkan tahu betapa susahnya kerjaya doktor.
Kita takkan tahu betapa susahnya kerjaya pemandu.
Kita takkan tahu betapa susahnya kerjaya PAR.
Kita takkan tahu betapa susahnya kerjaya jurutera.
Kita takkan tahu betapa susahnya kerjaya PTD
Ingatlah ketika berkata-kata kerana kerjaya kita bukan kerjaya mereka. Assalamualaikum.

Tanpa Nama berkata...

Tugasan kami sebagai PTD adalah untuk kesejahteraan negara.....

Dengar ayat ni pun aku dah nak termuntah, mcm la org lain bekerja utk lingkupkan negara...

Tanpa Nama berkata...

Cuba tuan senaraikan sikit tugasan tuan yang sgt mencabar tu? saya nak bandingkan dengan tugas jurutera, auditor, akuantan, pgawai sains dan sebagainya...

Untuk makluman tuan juga, mereka2 yang saya sebutkan tu juga terlibat dengan kerja pentadbiran dan pengurusan..kalau tuan yang jelas dan nyata tugas hakikinya hanya kerja pengurusan dan pentadbiran, usah di lah dikatakan mencabar...Kalau di sektor swasta, jawantan Admin exec ni lah paling bawah as compared to those technical jobs...
===================================
Power ayat nih agaknya Ptd je yg tugasnya mencabar..camana dgn dktor yg merawat pesakit..askar yg menjaga sempadan,,atau guru yg membentuk sahsiah manusia..(Tak mencabar ke..ni hanya sebagai contoh shj )

Tanpa Nama berkata...

sebenarnya kerjaya cleaner jamban la yang paling mencabar.kadang2 jumpa benda yang x diflush,alamak,mental begitu terusik skali.x lalu makan.

PTD berkata...

Kenapa Kastam dapat bonus setengah bulan gaji?Jabatan lain nak ler juga kalau KPI tercapai.Tak adil ni!!

))))))))))))))

KASTAM DAPAT BONUS KERANA KASTAM DIKETUAI OLEH SEORANG PTD YANG PANDAI MOTIVATE KAKITANGAN.TERBUKTI DARI PERTANYAAN ANDA JAWAPANNYA ADALAH KEHEBATAN PTD...JABATAN YANG DIKETUAI OLEH PTD AKAN JADI HEBAT...KENAPA GURU ADA MASALAH?KENAPA JURURAWAT ADA MASALAH,KENAPA GRED J ADA MASALAH...KERANA TIADA PTD.

Tanpa Nama berkata...

PTD berkata...

Kenapa Kastam dapat bonus setengah bulan gaji?Jabatan lain nak ler juga kalau KPI tercapai.Tak adil ni!!

))))))))))))))

KASTAM DAPAT BONUS KERANA KASTAM DIKETUAI OLEH SEORANG PTD YANG PANDAI MOTIVATE KAKITANGAN.TERBUKTI DARI PERTANYAAN ANDA JAWAPANNYA ADALAH KEHEBATAN PTD...JABATAN YANG DIKETUAI OLEH PTD AKAN JADI HEBAT...KENAPA GURU ADA MASALAH?KENAPA JURURAWAT ADA MASALAH,KENAPA GRED J ADA MASALAH...KERANA TIADA PTD.

..............................

Aah PTD hebat mengarah...bukan buat kerja pun. Bukan Guru dan Jururawat yang ada masalah, tetapi PTD ni yang menyekat perkembangan kerjaya skim lain..Najib patut ubah dasar dan CEUPACS juga kena tgk balik secara keseluruhan skim.

Kenapa post PTD senang di wujudkan tetapi tidak pada post2 lain..PAda saya kerja PTD ni setaraf dengan kerani yang lebih kepada pen dan kertas. Kerja2 key in data, proses borang, sign dokumen, masuk kan dokumen dalam file, catat minit mesyuarat, bawa beg pak menteri, cuba kita beza kan jawatan kerani operasi dengan PTD??? di manakah perbezaan nya..

Kerajaan seharusnya memberi penekanan pada skim yang kerja di lapangan..contoh jurutera yang kerja lebih memerlukan otak, bukan setakat pen dan kertas seperti PTD, Pegawai sains yang bekerja dengan prosedur2 dan bukan sekadar duduk di depan komputer menaip minit mesyuarat, jururawat yang kerja menjaga pesakit dengan risiko yang lebih tinggi dan bukan sekadarisi dokumen dalam fail spt PTD buat..

Tanpa Nama berkata...

Yerr lah tu kastam x de masalah
MCM pelik jerr bunyinyer

Tanpa Nama berkata...

SAYA CADANGKAN PENGISIAN JAWATAN TERTINGGI DALAM SEKTOR AWAM TIDAK TERHAD KEPADA PTD SAHAJA..IANYA MESTILAH TERBUKA DAN PEMILIHAN DI BUAT BERDASARKAN KELAYAKAN DAN KEBOLEHAN..TIDAK SEMESTINYA PTD SAHAJA YANG BERKEBOLEHAN DAN BERKELAYAKAN.

BASICALLY APA BEZA PTD DENGAN PEGAWAI LAIN..SAMA2 MEMPUNYAI IJAZAH SEKURANG-KURANGNYA..


SKIM LAIN JUGA TERLIBAT DALAM PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN DAN ADA YANG LEBIH CEKAP DARI PTD..

SO KERAJAAN SEHARUSNYA MULA MENELITI PERKARA INI..

Tanpa Nama berkata...

kalo mau senang naik pangkat, xkire la yg jawatan semasa skang ni akauntan, jurutera sbgnye, pls apply utk ptd kat spa. senang cite. korg kalo dpt ptd, bolehla apply knowledge professional korg dalam jawatan ptd. scr xlangsung, penambahbaikan akan diwujudkan.

Tanpa Nama berkata...

Insentif kastam tu, boleh ler cover sikit citer sedih pilu kastam.Ala,Apa kisahnya bonus tu baru kasi sekali seumur hidup.Polis & Askar tiap-tiap bulan dapat.Ada aku kisah.Sakit hati ada ler.

pedang samurai tumpul berkata...

Tanpa Nama berkata...
PA PELAKSANA N17 BERKATA....

SY DH 8 THN BEKHIDMAT DI SKLH.....ADA DIPLOMA...byk kali dh mohon gred N27..Tak jg berjayaa..last2 sangkut jg PT N17....Kekadang menyampah dan meluat jg nengok guru2 kat sklh nie....kalo GURU BESAR(GB) takde....pegi kusus ke,meting ke...mulalah guru2 baru nie tunjuk taring n kuku nye yg tersenbunyi selama nie...mulalah tak masuk kelas..tidoe time PEMBELAJARAN&PENGAJARAN(P&P)...tak masuk kelas..murid2 dibiar berkeliaran....pas tu,kalo GB adE...hah...ms tu dia nak tunjuk rajin...nie yg perkara yg terjadi....perkara yang BENAR....terutamanya SEKOLAH KAT PENDALAMAN....ditambah lagi dengan elaun PEDALAMANNYAA...P1,P2 DAN P3...(RM500,1000,&1500)..MKIN la TAKBUR guru2 nie....ADAKAH ni yg layak @ wajar diberikan kepada GOLONGAN GURU2...NAIK PANGKAT,GAJI,KELEBIHAN,KEISTIMEWAAN,...HARAP PIHAK KPM MENGKAJI LAGI....SEBAB GURU2 SEKARANG NIE terlalu@ TERLAMPAU MANJA.....


SALAM IKHLAS....
PEDANG SAMURAI

Ahad, Januari 27, 2013 9:40:00 PTG

ini merungut ka cemburu kekeke

Tanpa Nama berkata...

Tolong la n17 ni, naikkan gred ke n27.
Sy turut simpati....
N17 luahkan kemarahn, kutut cgu2... Hati n17 ni buknnyer bruk sngt, bukn nk burukkn
sngt cgu2 tu... Mereka cuma nk lahirkan kekecewaan sj..tuntutn dn harpn mereka
tidak dipedulikan.
Kemungkinn, lepas ni..polis...askar... Kastam...ptd... Malah PM dan kerajaan bn pula akn jd sasarn kemarahan dn luahan rasa hati.

Maaf kalau salah...

Tanpa Nama berkata...

Sekiranya bn nak menang dlm pilihan raya...seharusnya gaji mereka dinaikkan...kalau kakitangan kerajaan dapat gaji besar..implikasi nya akan menyebabkan mereka dan ahli keluarga mereka hidup senang....1 kakitangan kerajaan = 4 orang ahli keluarga.... 1.2 juta kakitangan kerajaan darab 4 = ? Pengundi.....

Tanpa Nama berkata...

22 Febuari 2013... Parlimen bubar... jadi...

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan nak anaiya kabanyakan PA sebenar kah? Nak bagi PA yg dah tua bangka, tak produktif, beremosi dan tunggu nak pencen buat apa!!! Fikir2 masak dulu sebelum buat keputusan

Tanpa Nama berkata...

BERTINDAK SEGERA WAHAI KERAJAAN...JANGAN DALIH2 LAGI..ELECTIONNAK TIBA...SSM BELUM LAGI DITAMBAHBAIKKAN...ELAUN2 BELUM DINAIKKAN....HARAP JANGAN JADI TUN AHMAD BADAWI WAKTU ELECTION 2009...BUAT JANJI DULU SEBELUM ELECTION...PENGUNDI SEKARANG BUKAN BUDAK2 TAU

Tanpa Nama berkata...

SAYA SETUJU KATA AWAK BRO! NAK TENGOK BALIK SEJARAH PILIHANRAYA 2009...SEBAB APA PA BANYAK BUAT PUSINGAN U...ANGGAP IANYA JADI PENGAJARAN DAN TELADAN

Tanpa Nama berkata...

pedang samurai sumbing n17 ni sebenarnya kecewa tak dapat dapat gred n27..kalau perangai pun jenis hasad bin dengki mcm nih memang sampai mati lah rezeki tak murah..habis dimaki hamunnya guru kat skolah dia..

Tanpa Nama berkata...

Semoga kerajaan dapat mempertimbangkan kenaikkan gaji dan elaun kepada guru-guru kerana wang ringgit kami banyak dihabiskan dengan menghantar murid-murid ke sekolah-sekolah, membuat salinan fotokopi, membeli peralatan pembalajaran dan banyak lagi. Kerja kami juga terdedah kepada masalah kesihatan kerana penggunaan kapur tulis dan berdiri lama semasa mengajar.

Tanpa Nama berkata...

Kami dari kesatuan MTSU akan membuat perubahan yang amat besar sekiranya CUEPACS dan kerajaan gagal mengotakan janji berhubung dengan kenaikkan skim J yang telah diberikan semasa SBPA.

Tanpa Nama berkata...

Ikutlah Formula kenaikkan gaji semasa era Tun Abdullah Ahmad Badawi, nescaya ramai yang bersetuju. Formula yang adil kepada semua pihak.

Tanpa Nama berkata...

Semoga kerajaan dapat mempertimbangkan kenaikkan gaji dan elaun kepada guru-guru kerana wang ringgit kami banyak dihabiskan dengan menghantar murid-murid ke sekolah-sekolah, membuat salinan fotokopi, membeli peralatan pembalajaran dan banyak lagi. Kerja kami juga terdedah kepada masalah kesihatan kerana penggunaan kapur tulis dan berdiri lama semasa mengajar.
..................................
Ya benar...Kami juga minta elaun minyak bagi kereta kami sebab terpaksa ulang-alik jauh dari rumah yang kami beli sendiri.Kondo guru yang disediakan tidak sesuai dengan standard atau gred kami.Jadi tidak salah biar hantu saja yang tinggal di situ.Kami juga mahu elaun lebih masa bila diarahkan bertugas atau berkursus setiap sabtu dan ahad samada di sekolah atau tempat lain.Jangan lupa bonus khas untuk kami setiap tahun.

Tanpa Nama berkata...

GRED M41 SELAMA 3/4 TAHUN, KEMUDIAN NAIK M44 ..DALAM TEMPOH 2/3 TAHUN DAH NAIK 48...KEMUDIAN DALAM 3/4 TAHUN NAIK 52..DUA TAHUN KEMUDIAN NAIK 54..PASTU TUNGGU TURN NAK DAPAT JUSA... SO BETUL LAH DALAM TEMPOH 10 TAHUN GAJI DAH LANGGAR DINDING...ITU HANYA BERLAKU PADA PTD SAHAJA...SKIM LAIN JGN BERANGAN NAK LANGGAR DINDING MELAINKAN DAH DEKAT NAK PENCEN..SO TUAN2 PUAN2 FIKIR LAH MANA KESEIMBANGAN DALAM ORGANISASI KERAJAAN...GOLONGAN MENGARAH NI SAHAJA YG BERTUAH..TAPI BUAT KERJA HABOKK..
...................................

Yang langgar dinding dah bertahun - tahun semasa gaji kabinet dan ssb macamana ? ada tunggakan kaa??





















































Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum w.b.t

Saya ade beberapa cadangan yg perlu dipertimbangkan oleh Pihak Cuepacs berkenaan dengan penambahbaikan elaun dan tugas PA utk dikemukakan kpd kerajaan dan pihak berwajib.Antaranya ialah:-

A)Kemudahan elaun:-

1)ITP-seharusnya diselaraskan dengan Polis&Tentera.RM250-RM450 ( dr gred R1 ke gred 40.Yang P&P terpulanglah nak bg berapa yg ptt.(450-600 dll)

2)Elaun kritikal juga perlu diselaraskan.(Jika jbtn tersebut P&P berhak dapat begitu juga dengan pelaksana.5% PnP & 10-15%% pelaksana.

3)Dahulu kerajaan menjadi ruled model kpd sektor swasta dr segi kemudahan serta kabajikan staff.Justeru itu saya mencadangkan elaun HP diberikan kepada semua gred 17 dan keatas sebanyak RM 100.00 kecuali kpd gred2 N,M dan seangkatan dgnya yg mana FT duk di opis-boleh pakai telepon opis.yg ON-OFF duk kt opis&Field banyak mengabihkan duit sendiri utk kepentingan&urusan kerja kerajaan(TERBEBAN).

B)Penambahbaikan kerja

1)Polis tak perlu diberikan gaji yang lebih atas sebab/alasan yg mereka ni sangat closed dgn rasuah.Ini pd saya satu alasan yg sangat lemah diberikan oleh seorg menteri yg bertanggungjawab.Adakah jbtn polis shj yg terlibat dgn rasuah???Setakat ini,sejauh mana penurunan kes rasuah yg melibatkan pihak polis.Jika benar ianya berjaya,seharusnya dipanjangkan kpd semua peringkat & jabatan.

2)kerajaan seharusnya berpegang teguh pd perancangan asal dan lebih tegas serta berdisiplin dlm menangani kes pendidik2ni.Seharusnya sistem tugasan 8-5ptg haruslah segera dipraktikkan.Jangan kerana perihal jumlah sektor pendidikan ini mampu membuat kerajaan tunduk dan goyang kpd kehendak nafsu mereka semata.Seorang pemimpin jika begini sikapnya.Seharusnya tidak kemana.Ibarat lalang dan angin.Ade part2 yg boleh consider dan ader part2 yg kena tegas.So far,sumernya consider dan berlembut hati.Haruslah segera diperbaiki.

Yg lain2 buat masa ni Xde lagi.Update ASAP.

Sekian.terima kasih

SYMP

BATARAGURUMASIRBIRABKA

Tanpa Nama berkata...

SAYA TIDAK BERHASAD DENGI MAHUPUN CEMBURU SERTA IRI-HATI,KEMUDAHAN INSENTIF PELBAGAI SEHARUSNYA DIBUAT DENGAN IKHLAS DAN ADIL SERTA ADE NASNYA.NAMUN APA YG DIKESALKAN KINI,KERAJAAN PEMERINTAHA KINI SEAKAN2 TIDAK SEDAR YG RAKYAT BIJAK MENILAI YG MANA INTAN DAN YG MANA PERMATA.SABAN TAHUN RAKYAT TERUS DITIPU DGN BAJET GIVE N TAKE.PUSING/PUTAR2 KOT TU JER.BG YG NI LEBIH,YG KOT TU DEPA TARAH PERABIH.DEPA XTAUKE RAKYAT YG BERMINDA KELAS KEDUA/MENENGAH TELAH SEMAKIN PUPUS KINI.YG TINGGAL SUMERNYA DH KELAS2 GLOBAL.MENGAPA MASIH ADA SIKAP MEMPERBODOH-KUDAKAN RAKYAT LAGI KINI??KERANA MENTERI2 YG SEDIADA KINI 1BATCH DGN RAKYAT BERFIKIRAN MENENGAH YG KIAN PUPUS TERSEBUT.ADE BENARNYA PENDEKATAN GOLONGAN MUDA SEHARUSNYA DIAMBILKIRA SERTA DIKETENGAHKAN SEGERA.PEMBERIAN ELAUN/INTENSIF SEDIADA KINI BANYAK TERTUMPU KPD JABATAN2 TERTENTU DIMANA SEDIA MAKLUM KITA TAHU APA PERANAN YG MEREKA DAPAT LAKUKAN..KONSEP GIVE N TAKE TETAP N MASIH ADER!!!SO,SPRM DIMANA KAMU DISAAT INI??ADEKAH BENTUK RASUAH SEUMPAMA INI DIBOLEHKAN??

Tanpa Nama berkata...

Pada saya PTD juga merupakan pegawai Kump sokongan dan sama dengan kump N yang lain, sebab kewujudannya adalh untuk menyokong kpd perkhidmatan lain dari segi pentadbiran dan kewangan. sebenarnya mereka juga tidak ada kemahiran dr segi teknikal, tetapi apabila ditempatkan ke sesuatu jabatan, mereka akan terdedah dengan kerja ditempat tersebut..dan mula belajar. dah tahu sedikit mula la nk tunjuk hebat.. sesiapa yg nk masuk skim ni, mestilah kena pandai bercakap dan tahu sedikit berkenaan protokol kerajaan...lpas tu kerja takpe, sbb orang lain buat..

Tanpa Nama berkata...

Gaji dh maksimun... 5 angka (agak lumayam) umur baru 40 an. Gred jawatan, makin tinggi, makin cepat maksimun sbb kenaikan tinggi... untungnya bg orang yg dh bergaji tinggi... Dpt lagi... betullah pepatah berkata.. Orang kaya bertambah kaya... bagaimana dgn kump pelaksana Gred 1-40.. ada kelulusan, pangkat tk naik, gaji tak naik.. untungnya Guru, Polis ..ada Ijazah, dpt terus serap ke kump PnP....

Tanpa Nama berkata...

elaun rumah...elaun rumah...elaun rumah...elaun rumah...elaun rumah...elaun rumah...elaun rumah...elaun rumah...elaun rumah...elaun rumah...elaun rumah...elaun rumah...elaun rumah...elaun rumah...elaun rumah...bila mau naik,asyik kaji...asyik kaji...asyik kaji...asyik kaji...asyik kaji...asyik kaji...

Tanpa Nama berkata...

Kita wajib bela kumpulan 1 hingga 26 . KGT , Elaun Rumah kena naik lagi ......

27 hingga 40 dah kira ok !

41 hingga 52 selepas 20 tahun jadi JUSA ?

Tanpa Nama berkata...

bawa je 80,000 penjawat awam p tpt pejabat perdana menteri,bawa sepanduk,minta elaun perumahan dinaikan segera...baru dapat diluluskan dengan kadar segera,tak paya nak cadang-cadang lagi,tak d layan pun.....setakat elaun perumahan RM180 p RM480 apa la sangat...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...

Pada saya PTD juga merupakan pegawai Kump sokongan dan sama dengan kump N yang lain, sebab kewujudannya adalh untuk menyokong kpd perkhidmatan lain dari segi pentadbiran dan kewangan. sebenarnya mereka juga tidak ada kemahiran dr segi teknikal, tetapi apabila ditempatkan ke sesuatu jabatan, mereka akan terdedah dengan kerja ditempat tersebut..dan mula belajar. dah tahu sedikit mula la nk tunjuk hebat.. sesiapa yg nk masuk skim ni, mestilah kena pandai bercakap dan tahu sedikit berkenaan protokol kerajaan...lpas tu kerja takpe, sbb orang lain buat..

Rabu, Januari 30, 2013 9:57:00 PG

......................

saya amat setuju dengan kenyataan ini...

Tanpa Nama berkata...

Sy nak apply jawatan kerajaan ada tak kt sini?

Tanpa Nama berkata...

kenapa ye tangga gaji x dibuat sapai ikut tempoh perkhidmatan sapai umur 60 tahun. kan senang tiap tahun ada kenaikan je. xdop payoh2 pikir sapai pecoh otok

Tanpa Nama berkata...

Salam semua PA,
Sebelum aku dapat kerja di "Jabatan Kerajaan"..aku berasal dari keluarga yang susah..rakan2 aku yg dah kerja kerajaan semua dianggap "bagus" terutama keluarga dan jiran2..sipulan2 itu sipulan2 ini..kamu nk jd apa?..itu la letehan keluarga..aku teruskan kehidupan aku dgn bekerja siang & mlm, siang kerja kilang gaji memang ciput..penat je lebih..ada masa cuti aku cari besi buruk..& paling penting halal..mcm2 tomahan jiran2 aku..aku x kisah semua itu..x lama aku berhenti, aku kerja "free land" buat design kad2 jemputan, banting, kain rentang kt umh..bila buat org melayu nie nk murah..kdg2 x balik modal pn..penat jgk..mata lg nk bersengkang..siang aku kerja pasaraya yg balik nye memang x jumpa siang, kecuali cuti ngn rehat jek..paling best aku penat buat utk projek AGRO MAHA di Sepang..dpt rezeki lbh wlu pn x smpi seribu..ha3..aku kerja siang & mlm..siang masuk kerja jam 10 pg balik 11 mlm, bila jam 12tgh mlm aku buat design..fuh penat, smpi jam 4 pg..byk order jgk..tp x kisah tenaga masih kuat, lg plk bujang..tp aku masa tu "happy"..wlu pn duit nye x la smpi seribu sbln..kumpul2 setahun dpt 6 ribu..kwn2 yg duk asyik kutuk2..kutuk la puas2..aku x keja kerajaan..xtahu dunia politik cm skrg yg kian meruncing nie..x lama lps tu..aku dpt kerja di agensi kerajaan..selama 7 tahun penantian aku utk bekerja di sektor ini..terima ksh ku..kpd ALLAH..syukur2 sgt..aku dpt gembira kn hati org tua aku yg sudah senja..smpi aku menangis melihat air mata orang tua yg masih bertakung tu..ish2..stlh 4 thn aku bekerja kegembiraan aku hilang disbb kn oleh "election" yg menyebab kn rmi gol mcm aku rasa nk berhenti kerja jek..sbb bila kena hentam dgn org awam, yb ker, kita xde defent langsung..skrg nie seolah2 sebilangan rakyat, yb, ahli2 tertentu nie kebal..(pengundi)..baru aku fhm erti pilihanraya..aku tlh disingkirk kn dari tugas ku yg biasa..wlu pn keje bagus mcm mane pn "siapa yg nk pandang kamu?.."x mengapa la..bg aku yg penting bg aku ialah ALLAH swt yg phm maksud & isi hati aku..

Tanpa Nama berkata...

KEBANYAKAN CIKGU BUAT KERJA SAMPINGAN. MLM, JADI GURU TUITION DLL..PEMBELAJARAN MURID2 DI KELAS DI ABAI...KEPUTUSAN PEPERIKSAAN PUN TIDAK MEMUASKAN...MACAM MANA NAK BAGI NAIK ELAUN& GAJI CIKGU SAJA..ORG LAIN TAK MAKAN KE..

Tanpa Nama berkata...

MANA DIA PENAMbahbaikan suhuhanjaya yang ditubuhkan

Tanpa Nama berkata...

MANA DIAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA?????????????????????????????????????

Tanpa Nama berkata...

Luahan bukan guru ni...jgn tertipu....

Tanpa Nama berkata...

Kenapa la ramai sngt suka kutu cekgu dn ptd.
Sy rasa tk sesuai la, kita patutnye perjuangkan apa yg kita nak sj....
Tk perlu burukkan gol ini, kita sepatutnya desak keranaan.....tapi kalau setakat untuk buat perbandingan sy rasa memg sesuai kerana gol ini m3ndapat bnyk kemudahan.

Tanpa Nama berkata...

JIKA BERKHIDMAT DI SEKOLAH,GURU DIPANGGIL PPPLD.PPPS GB ATAU PENGETUA. KUMPULAN LAIN DIPANGGIL KUMPULAN SOKONGAN, SEMUA DIBWAH BUMBUNG SPP.KUMPULAN GURU OK. NAIK PANGKAT MUDAH, TIMEBASED, 8, 6 , DAN 5 TAHUN KE GRED TERTENTU. KUMP.SOKONGAN KENA TUNGGU 15 TAHUN. CONTH: N17 KE N22. BILA NAIK PANGKAT PULA, RASA MCM DUDUK DLM BELANGA PANAS, MURID KURANG KENA TUKAR, KENA PINDAH. APA BARANG PUNYA SISTEM NI.. DAH LA BUAT KEJA MACA TRAKTOR... MACAM KEDAI SERBANEKA...GAJI,KEWANGAN, PEMBAYARAN, STOK, PENTADBIRAN LAGI..SEMUA KENA BERES. DAH LA TU.. SUSAH NAK MAMPOS UTK NAIK PANGKAT BERDASARKAN KELAYAKAN AKEDAMIK ATAU PENGALAMAN. JABATAN LAIN KENAIKAN PANGKAT LEBIH BERDASARKAN KEUTAMAAN PEGAWAI DALAMAN..UNTUK PENGETAHUAN, ANGGOTA SOKONGAN YANG 7 DAN 10 TAHUN ADA IJAZAH DAN DIPLOMA TIDAK DIBERI PELUANG LANGSUNG.kESATUAN GURU TAK PAYAH CAKAP LAA.. MEREKA TAK PANDANG KUMPULAN SOKONGAN YANG DOK PROSES MULA DARI LANTIKAN SAMPAI BERSARA ATAU MATI.PPD PULA DOK GILA MEMANTAU SEKOLAH. PEGAWAI AJA HAMPIR 70 ORANG TERDIRI DRP GURU. KUMP. SOKONGAN SORRY LA.
JUSTERU... CUEPACS TOLOONG LA BERI LAYANAN LEBIH KEPADA GOLONGAN BWAHAN NI.. KAJI SUATU MAKENISME KHUSUS UNTUK KENAIKAN PANGKAT, SKIM GAJI DAN PENEMPATAN AGAR KUMPULAN TERANIAYA SEPRTI KAMI TIDAK DI LEMPAR MERATA RATA...

Tanpa Nama berkata...

INSPEN 1,kementerian kewangan m'sia PUN KENA jual KEPADA FELDA

Tanpa Nama berkata...

sabar bro...lusa da start February dah leh la kita maki beramai2...

Tanpa Nama berkata...

MACAMNILAH SENANG CERITA YG LANGGGAR DINDING TU BAGI 3-5%..UNTUK YG X LANGGAR DINDING KERAJAAN UBAHSUAI SEMULA GAJI BERBARIS BARIS TU KEPADA SEBARIS DENGAN KADAR KENAIKAN 3%..AMACAM BOLEH

Tanpa Nama berkata...

kESATUAN GURU TAK PAYAH CAKAP LAA.. MEREKA TAK PANDANG KUMPULAN SOKONGAN YANG DOK PROSES MULA DARI LANTIKAN SAMPAI BERSARA ATAU MATI.PPD PULA DOK GILA MEMANTAU SEKOLAH. PEGAWAI AJA HAMPIR 70 ORANG TERDIRI DRP GURU. KUMP. SOKONGAN SORRY LA.
JUSTERU... CUEPACS TOLOONG LA BERI LAYANAN LEBIH KEPADA GOLONGAN BWAHAN NI.. KAJI SUATU MAKENISME KHUSUS UNTUK KENAIKAN PANGKAT, SKIM GAJI DAN PENEMPATAN AGAR KUMPULAN TERANIAYA SEPRTI KAMI TIDAK DI LEMPAR MERATA RATA..
=================================
Apa kena mengena kesatuan guru dengan kerani sekolah..Pembantu tadbir di sekolah kan sudah ada persatuan sendiri..gerakkanlah mintalah apa yg difikirkan perlu kpd kerajaan melalui persatuan anda

Tanpa Nama berkata...

ULASAN MENGENAI:
" pemberian kenaikan gaji penjawat awam yang telah mencapai tangga gaji maksimum "

SAYA BERPENDAPAT tidak perlu ADA pemberian kenaikan gaji penjawat awam yang telah mencapai tangga gaji maksimum, sebab rata2 dan kebanyakan penjawat awam yang telah mencapai gajimati/dinding/maksimum ialah penjawat awam yang telah veteran dan hampir persaraannya.
(Dengan maaf)! Kebanyakan penjawat awam ini dari segi sumber kewangan dan sosio-ekonominya telahpun kukuh disokong dengan anak2nya yang telahpun bekerja. Oleh yang demikian sepatutnya pihak KERAJAAN memikirkan insentif kepada penjawat awam yang baru dan sedang berada dipertengahan perkhidmatan yang kebanyakannya masih beranak kecil, masih sekolah dan sumber kewangan yang tidak kukuh. Waima jika suami/isteri gred 41 di Putrajaya
rm3,000x2orangbekerja = rm6,000.00 - sewakuaters rm250 - upah jaga anak 2 orang rm700.00 - sarahidup 2 anak rm600.00 - sarahidup/keraian suami/isteri rm3,000.00 - hutang kereta rm800.00 = BAKI rm650.00
(Duit ibubapa dikampung belum lagi)
Apatah jika gred 17 suami/isteri...
memang tidak ......cukup...kesian.!

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
HARAP KEPADA PENJAWAT AWAM YANG TELAH VETERAN DAN HAMPIR BERSARA TIDAK BERASA KACIL HATI KERANA TUJUAN SAYA IALAH SUPAYA SEMUA PENJAWAT DAPAT MERASAI JUGA NIKMAT KEMAKMURAN NEGARA KITA YANG TERCINTA YANG SAMA-SAMA KITA JAGA. TIADA DULU TIADALAH SEKARANG. TIADA TUA TIADALAH YANG MUDA. AMPUN MAAF DARI SAYA YANG MASIH MUDA ANAK2 6 ORANG MASIH KECIL BELUM SEKOLAH MENENGAH PUN...!

Tanpa Nama berkata...

elok rasanya JPA ni ditukar nama kepada jbtn kebajikan kakitgn awam (jjka)sebabnya kalau baca komen2 berkaitan kenaikan gaji pa, semuanya dikaitkan dengan kesusahan, rintihan dan kepayahan masing2, xda satu pun yg mengaitkan dgn produktiviti negara....bacalah sikit bab ekonomi, apa yg akan terjadi kalau kadar upah meningkat x seiring dgn produktiviti. apa maknanya jika kenaikan gaji diikuti dgn kenaikan kadar inflasi selepas tu...lepas ni pa akan sibuk minta naik gaji lagi sebab kenaikan harga brg2...so sampai kiamat pun masalah ni x akan selesai...

SBPA gila talak berkata...

Saya berpendapat....kalau naik gaji 3-5% tu hanya untuk yang langgar dinding je,maka SBPA yang dibatalkan dulu dah memanjangkan tanggagaji kita...jadi kenapa tidak panjangkan saja tangga gaji setiap jawatan,terutamanya bagi jawatan yang susah naik pangkat dan akan pencen dengan pangkat lantikan.

KEMBALIKAN ROH SBPA...SAYA SOKONG PM

Dengan Nama berkata...

jumudkan saja gred2 lantikan guna SPM, PMR, UPSR ni. zaman sekarang ni diploma pun orang dah tak pandang. ijazah pun banyak yang dah tak laku sampaikan persaingan perlu dibuat menerusi siapa yang dapat cgpa paling tinggi.


jadi kakitangan boleh dikurangkan separuh dari 1 juta lebih kepada cuma 300-400 ribu sahaja, termasuk badan beruniform, badan berkanun dan sebagainya.

peruntukan emolumen boleh dikekalkan dimana kakitangan yang tinggal sekitar 300k-400k tersebut boleh merasa kenaikan gaji seganda hasil dari penjumudan gred2-gred biawak hidup serta pengurangan kakitangan.


sekian cadangan saya.
kearah negara berpendapatan tinggi, pekerja berpengetahuan, pekerja bertaraf mahir, mari kita naikkan standard pengambilan pekerja yang sebelum ini mengambil serendah-rendah taraf SRP/PMR kepada serendah-rendah taraf diploma.

pasti perkhidmatan awam akan bertaraf kelas pertama!


nota kaki: maksud jumud adalah memberhentikan kakitangan yang sedia ada yang termasuk dalam gred yang dijumudkan dan memberi mereka pencen, bukannya menyerap mereka ke gred yang lebih tinggi sebagaimana yang berlaku kepada PTR N11 yang dijumudkan alih-alih diberi kenaikan percuma ke PT(P/O) N17!

Tanpa Nama berkata...

"Waima jika suami/isteri gred 41 di Putrajaya
rm3,000x2orangbekerja = rm6,000.00 - sewakuaters rm250 - upah jaga anak 2 orang rm700.00 - sarahidup 2 anak rm600.00 - sarahidup/keraian suami/isteri rm3,000.00 - hutang kereta rm800.00 = BAKI rm650.00"

---------------------------------

perkahwinan itu sepatutnya hukumnya harus, sunat malah boleh jadi wajib. janganlah disebabkan perkara di atas, perkahwinan tersebut menjadi makruh, atau lebih buruk lagi menjadi haram, nauzubillah.

maksud saya mudah. jangan merungut itu ini. kalau ikut perbelanjaan di atas, rasanya banyak boleh dikurangkan. kalau upah jaga anak sahaja dah cecah 700, kereta saja dah 800(kereta apa ni ye? pastinya bukan kancil, myvi, savvy) sara hidup anak 600, eloklah si isteri tadi berhenti kerja dan menjadi suri rumah sepenuh masa supaya banyak penjimatan boleh dibuat memandangkan si suami mempunyai pendapatan yang sewajarnya.

ada kereta baru (bukan 2nd hand) yang selesa dinaiki 5 orang yang bayaran bulanannya tidak melebih rm400 pun.

ukurlah baju di badan sendiri. selagi anda tidak merancang perbelanjaan mengikut keperluan (sebaliknya merancang ikut KEINGINAN), selagi itulah pendapatan anda tidak akan cukup walaupun dapat 10,000 sebulan sekalipun.

Tanpa Nama berkata...

buat semula mcm SBPA. yang keje masalah buang jer. bazir duit je bayar gaji. BILA komen dlm blog bukan main power. konon idea dia paling bijok. KALAU la idea2 ni sume berani bagi time meeting ngn bos atau mesyuarat JABATAN ada gak hasil untuk tambah baik keje jabatan. ni bila orang awam tepon atau nak buat urusan sume membisu xreti nak jawab. time bg idea dlm ni berasap sorg2.

Tanpa Nama berkata...

sy sokong 2,PA banyak yang buat personal loan gan bank lps 2 gaduh gaji xcukup,contohnya kalau gaji naik 100 tambah lagi personal loan 30k,belanja tak sampai 1 bulan dah abis 30k..lps 2 mintak lagi naik gaji kalau mcm ni smpai bila pun tak cukup..ikut mcm sy kerja swasta saja lps bersara duit epf labur dalam bank rakyat sekarang ni dah senang makan dividen hasil personal loan staf PA yang bodoh semua ni...

Tanpa Nama berkata...

ikut mcm sy kerja swasta saja lps bersara duit epf labur dalam bank rakyat sekarang ni dah senang makan dividen hasil personal loan staf PA yang bodoh semua ni...

hehe....kalau semua pa x faham jugak x tau la nak kata apa

Tanpa Nama berkata...

ikut mcm sy kerja swasta saja lps bersara duit epf labur dalam bank rakyat sekarang ni dah senang makan dividen hasil personal loan staf PA yang bodoh semua ni...

hehe....kalau semua pa x faham jugak x tau la nak kata apa

Tanpa Nama berkata...

jumudkan saja gred2 lantikan guna SPM, PMR, UPSR ni. zaman sekarang ni diploma pun orang dah tak pandang. ijazah pun banyak yang dah tak laku sampaikan persaingan perlu dibuat menerusi siapa yang dapat cgpa paling tinggi.


jadi kakitangan boleh dikurangkan separuh dari 1 juta lebih kepada cuma 300-400 ribu sahaja, termasuk badan beruniform, badan berkanun dan sebagainya.

peruntukan emolumen boleh dikekalkan dimana kakitangan yang tinggal sekitar 300k-400k tersebut boleh merasa kenaikan gaji seganda hasil dari penjumudan gred2-gred biawak hidup serta pengurangan kakitangan.


sekian cadangan saya.
kearah negara berpendapatan tinggi, pekerja berpengetahuan, pekerja bertaraf mahir, mari kita naikkan standard pengambilan pekerja yang sebelum ini mengambil serendah-rendah taraf SRP/PMR kepada serendah-rendah taraf diploma.

pasti perkhidmatan awam akan bertaraf kelas pertama!

nota kaki: maksud jumud adalah memberhentikan kakitangan yang sedia ada yang termasuk dalam gred yang dijumudkan dan memberi mereka pencen, bukannya menyerap mereka ke gred yang lebih tinggi sebagaimana yang berlaku kepada PTR N11 yang dijumudkan alih-alih diberi kenaikan percuma ke PT(P/O) N17!
=================================
awak pentingkan diri sendiri saja
senang je minta jerajaan berhentikan PA gred guna sijil pmr
apa perasaan awak jika awak yg ditakdirkan menjawat jawatan tu..sudahlah gaji kecil diberhentikan pula..awaknih memang jenis orang yang suka melihat kesusahan orang lain.tidak berhati perut..pentingkan diri sendiri

Tanpa Nama berkata...

Gaji langgar dinding tak cedera ...

Naik motor langgar dinding mampos ...

Tanpa Nama berkata...

nota kaki: maksud jumud adalah memberhentikan kakitangan yang sedia ada yang termasuk dalam gred yang dijumudkan dan memberi mereka pencen, bukannya menyerap mereka ke gred yang lebih tinggi sebagaimana yang berlaku kepada PTR N11 yang dijumudkan alih-alih diberi kenaikan percuma ke PT(P/O) N17!

=================================

awak pentingkan diri sendiri saja
senang je minta jerajaan berhentikan PA gred guna sijil pmr
apa perasaan awak jika awak yg ditakdirkan menjawat jawatan tu..sudahlah gaji kecil diberhentikan pula..awaknih memang jenis orang yang suka melihat kesusahan orang lain.tidak berhati perut..pentingkan diri sendiri

...................................

Bertenang !!!

PRU 13 amat hampir.

Tanpa Nama berkata...

gaji langgar dinding..

lebih 10 taon?

lepas sbpa batal.. bukan yg langgar dinding tu semua dpt kenaikan sekali pd tahun 2012 ker?

N3 kat pejabat sy.. ada naik skali..

13% pd awal tahun 2012 + 1 kenaikan gaji = langgar dinding baliklah tahun 2012 tu..

so.. klu ikutkan baru langgar dinding 1 tahun jer kan?

atau ada PA² yg dah langgar dinding nie.. tidak mendapat kenaikan gaji 1 kali selepas kenaikan 13% tu?

apa pun.. yg sy persoalkan cuma terma bila katakan dah langgar dinding lama.. sedangkan tahun 2012 semua ada dpt 1 kali kenaikan gaji..

xperlah.. rezeki masing².. alhamdulillah.. dr Allah rezeki tu.. PA² lain klu x dpt skrg pun xper.. sbb kita pun akan sampai ke peringkat diorg satu ms nanti.. (langgar dinding)..

Tanpa Nama berkata...

sepatutnya kerajaan fikir yang gaji kecil ni..yang langar diding 2 ekonomi dah kukuh.rata2 tiada tanggungan dah..kalu adapun sorang dua je tanggungan..yang baru ni terpaksa bertarung ngam nyawa..anak-anak,pengasuh,sewa rumah, makan-minum,duit ibu bapa, pinjaman perumahan dan banyak lagi kalu nak disenaraikan..fikirlah wahai pihak atasan..depa xper ar semua dapat..

Tanpa Nama berkata...

HHHHHHHHHHHOOOOOOOOOOOIIIIII....SUKA HATI KARAJAAN LAH NAK BAGI YG LANGGAR DIMDING NAIK GAJI..APA KORANG SAKIT HATI....KORANG HARUS RISAU MEREKA YANG LANGGAR DINDING INI MUNGKIN MASUK HOSPITAL....MUNGKIN KECEDERAAN SEMASA LANGGAR DINDING

Tanpa Nama berkata...

senang jer sebenarnya... mansuhkan pencen 60 tu... dah macam nak menongkat langit la plak...

Tanpa Nama berkata...

Rakyat 1Malaysia harus direalisasikan .. jangan hanya berfikir untuk diri sendiri sahaja. Kalau dinaikkan 40 - 80% gaji kaki tanggan awam ini mereka tak akan pernah faham makna bersyukur atau berterima kasihpun. Segelintirnya, majoriti kerja tak seberapa tetapi gaji nak lebih .... Kenapa tak terfikir tentang rakyat majoriti lain yg bukan makan gaji kerajaan atau gaji kompeni .. rakyat biasa. Jangan bergembira sangat di atas kepayahan dan kesengsaraan rakyat yg susah seperti nelayan dan petani dan pekerja kontrak ( buruh ) ... Fikir2kanlah juga mereka ini ... kalau rasa tak cukup gaji yg kerajaan bagi berhenti sahaja jadi kontraktor atau buka bisnes jadi millionare segera .. bagi chance kpd rakyat lain yg nak berkerja, lebih2 lagi yg dah nak pakai tongkat turun pejabat ... kalau jawatan kena pergi hutan atau ke laut bagaimana pada umur 58 atau 60 ini berkemampuan ...

Tanpa Nama berkata...

AKU SUKA BACA YANG INI:
Susah kenaikan pangkat dgn kerajaan ni... 2 situasi berbeza antara swasta dan kerajaan... 26 tahun kakitangan awam berkhidmat dlm kerajaan, tapi hanya kelulusan SPM dia hanya layak dari N17 ke N22 (KUP)... 26 tahun kakitangan swasta yg bekerja dgn bank dan hanya kelulusan STPM, dari kerani bank dan jawatan terakhir adalah Manager...

-------BUAT RAKAN2-----------------
KITA KERJA DENGAN GOMEN MEMANG TAK AKAN KAYANYA SAMPAI PENCEN kecuali
JAWATAN GRED JUSA KE ATAS SEBAB LEPAS PENCEN AKAN TERUS PEGANG JAWATAN PENTING KAT GLC KERAJAAN.
KITA YANG PANGKAT KECIK NI. GRED 52 KEBAWAH GRED 1 BILA PENCEN BALI KAMPONG ATAU BALIK TAMAN PERUMAHAN JADILAH AJK SURAU ATAU MESJID.
KALAU NAK KAYA KENALAH KERJA DENGAN SWASTA ATAU BANK, TAPI INGAT KAWAN SEBAB SETIAP DETIK MASA ANDA AKAN DIGAJI DAN KALAU PONTENG DIPOTONG...! PILIHAN DITANGAN ANDA.
TAPI AKU PESARA GRED52. Masa belum PENCEN tak ada peluang nak kawan
dengan Gred 1. Kini baru aku tau siapa sebenarnya kawan bila dah tak ada jawatan. Jadi duit pencen aku yang lebih2 tu aku bagi kat kawan2 yang memerlukan semoga dapat ganjaran bila aku mati nanti. Anak2 aku dah berduit besar, bini aku ada pencen jugak. Buat apa2 dah tua2 ni simpan duit. Silap kiraan bila aku mati anak2 gaduh berebut harta aku.
Tapi aku dah didik anak2 aku jangan berebut harta ayah dan mak bila kami dah mati. Semoga nasihat ini jadi azimat kepada anak2 aku.

Tanpa Nama berkata...

Baik jd arwah terus... senang yg muda2 ni naik pangkat! Tak gitu???

Tanpa Nama berkata...

Banyaknya mkn riba dan faedah haram! Kesian anak bini kedarah duit haram!!! Igt kerja bank bagus sgt???

Tanpa Nama berkata...

Oii Pak Omar... dh 31hb apa cadangan yg Kupek bagi? Tangga gaji baru mana? Dulu SSB -> SSM dpt pelarasan. Ni SSM+ habuk pun tadak! Kurang2 selaras 5%-15% tiap2 gred. Melalak mcm anjing mintak elaun rumah naik RM480... tp nasib yg duduk kuarters tak bg cara potongannya. Dah laa Cola kena potong 50%... Bila ada yg kata Kupek tak relevan ramai yg naik angin! Tp bila tgk balik setiap tuntutan mmg mcm org buat kerja sebelum pikir dulu!

Tanpa Nama berkata...

tanpa PTD....dah lama negara kita jadi macam zimbabwe..mereka ni la creme of the creme...

Tanpa Nama berkata...

Saya teramat setuju dgn pendapat saudara PA Tanpa PHD...mantap!

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

AKU SUKA BACA YANG INI:
Susah kenaikan pangkat dgn kerajaan ni... 2 situasi berbeza antara swasta dan kerajaan... 26 tahun kakitangan awam berkhidmat dlm kerajaan, tapi hanya kelulusan SPM dia hanya layak dari N17 ke N22 (KUP)... 26 tahun kakitangan swasta yg bekerja dgn bank dan hanya kelulusan STPM, dari kerani bank dan jawatan terakhir adalah Manager...

-------BUAT RAKAN2-----------------
KITA KERJA DENGAN GOMEN MEMANG TAK AKAN KAYANYA SAMPAI PENCEN kecuali
JAWATAN GRED JUSA KE ATAS SEBAB LEPAS PENCEN AKAN TERUS PEGANG JAWATAN PENTING KAT GLC KERAJAAN.
KITA YANG PANGKAT KECIK NI. GRED 52 KEBAWAH GRED 1 BILA PENCEN BALI KAMPONG ATAU BALIK TAMAN PERUMAHAN JADILAH AJK SURAU ATAU MESJID.
KALAU NAK KAYA KENALAH KERJA DENGAN SWASTA ATAU BANK, TAPI INGAT KAWAN SEBAB SETIAP DETIK MASA ANDA AKAN DIGAJI DAN KALAU PONTENG DIPOTONG...! PILIHAN DITANGAN ANDA.
TAPI AKU PESARA GRED52. Masa belum PENCEN tak ada peluang nak kawan
dengan Gred 1. Kini baru aku tau siapa sebenarnya kawan bila dah tak ada jawatan. Jadi duit pencen aku yang lebih2 tu aku bagi kat kawan2 yang memerlukan semoga dapat ganjaran bila aku mati nanti. Anak2 aku dah berduit besar, bini aku ada pencen jugak. Buat apa2 dah tua2 ni simpan duit. Silap kiraan bila aku mati anak2 gaduh berebut harta aku.
Tapi aku dah didik anak2 aku jangan berebut harta ayah dan mak bila kami dah mati. Semoga nasihat ini jadi azimat kepada anak2 aku.

===================================

cara ayat takde pun mencerminkan gred 52...pembohong betul....ini mesti spm gagal punya orang

Tanpa Nama berkata...

Maaf la.. golongan PTD ni adalah yg paling hina skali. Sorry laa zaman skang PA nk respek kt PTD. Baru2 ni siap ada blog yg muncul kutuk PTD di satu kementerian yg sibuk gunakan kuasa dia campur tangan urusan Bah Sumber Manusia dlm hal kenaikkan pangkat! Dh laa dlm perhatian SPRM... tua nak mamposs tak sedar diri!

PPT N 27 berkata...

aku adalah PA...aku tiada masalh dengan puak PTD, dan aku respek semua PTD mahupun bukan PTD...kerana aku telah dipupuk supaya hindarkan sifat PHD oleh ayah semenjak kecil

kulub berkata...

PPT N27, ayah saja ajar...mak tak ajar ke @ mak tu suri rumah tangga...

Tanpa Nama berkata...

Ptd bila kaum dorang mohon kursus senang e dpt..bkn local, oversea terus..pergi kursus pun bukan yg profesional tp kursus yg kat mesia pun boleh..

Tp bila org lain mohon, terus kata peruntukksn x ada, bajet x cukup.. Mmg x adil.. Pergi kursus ke uk sampai 3 minggu, update dlm fb tgk gambar jln sana sini masa g kursus tu...ada lak duit nk biayai sampai ratusan ibu... Tp bila kita mohon kursus yg teknikal yg kos dlm beberapa ratus, terus ckp x de bajet..adeiii ceupacs tolong lh tgk...cukup lh bagi muka kat mereka ni..

Tanpa Nama berkata...

Bersyukurla dh pernah dpt gaji P3,asyik sibuk psl gaji je...

Tanpa Nama berkata...

Setuju...

Tanpa Nama berkata...

manusia mmg x pernah puas.... cube korg banding kan gaji & elaun yg korg terima dgn sektor swasta...

org2 sektor2 swasta pun ad wat pinjaman PTPTN dulu... kije gaji kecik tp hutang dah berpuluh ribu.

bwak2 la belajo bersyukur....


Tanpa Nama berkata...

Saya guru siswazah yang memiliki Sarjana (master) sains dalam pembangunan manusia. Saya merupakan lepasan KPLI. Saya dan seorang guru lagi telah posting disekolah yang sama, dia juga lepasan kpli seperti saya bezanya saya mempunyai sarjana sebelum memasuki perkhidmatan dan dia hanya mempunyai ijazah sarjana muda dalam bidang perakaunan. Perbezaan gaji permulaan antara saya dan dia adalah antara RM500, alasannya dia mempunyai Ijazah sarjana muda dalam bidang perakaunan, saya pula mempunyai Ijazah dalam bidang Pembangunan Manusia, sedangkan saya telah mempunyai Sarjana Master, jika buat perbandingan saya mempunyai kelulusan akademik yang lebih tinggi dengan guru berkenaan. Tetapi gajinya lebih tinggi RM500 daripada saya. saya perlu bekerja lebih kurang 3 tahun untuk mendapatkan kenaikan RM500. Saya tidak cemburu dengan guru berkenaan dan skim gaji yang sedia ada tidak betul dan perlu diambilkira secara mendalam. Adakah Sarjana Master lebih rendah kredibilitinya berbanding dengan sarjana muda? apabila saya melihat skim gaji antara kami saya berasa amat kecil hati dan ini adalah kerana skim gaji yang sedia ada untuk guru patut diubahsuai dengan perubahan masa. Skim perkhidmatan yang lain mempunyai gaji permulaan ikut sarjana muda, sarjana master dan kelulusan phd. gaji permulaan contohnya PTD ataupun pegawai perkhidmatan yang lain mempunyai skim gaji permulaan mengikut kelulusan, tetapi sampai sekarang tiada skim seperti itu untuk pegawai perkhidmatan pelajaran SPPS. Manakala pegawai-pegawai inilah yang secara langsung terlimat dengan pendidikan negara tetapi kelulusan tertinggi yang dimiliki oleh para pendidik tidak diberi pengiktirafan yang sewajarnya.Jika master dan phd tidak diambilkira dalam skim gaji maka sepatutnya tidak diberi keistimewaan kepada yang mempunyai ijazah dalam bidang-bidang yang tertentu. saya tidak menunding jari kepada sesiapa tetapi saya berfikir apa yang dipersoalkan disini adalah benar dan patut diberi perhatian. Secara logiknya jika ijazah sarjana muda perakaunan, kejuruteraan, kedoktoran dan sebagainya dikategorikan dalam bidang profesional maka sesungguhnya ia tidak berkaitan dengan pengajaran disekolah terutamanya disekolah rendah. Maka guru-guru yang telah memiliki sarjana dan phd tidak diberi pengiktirafan yang sewajarnya! Memang gaji naik setiap tahun dan akan naik pangkat lepas 8 tahun, terima kasih kepada pihak atasan yang telah memberikannya kepada kita tetapi persoalan saya adalah skim yang tersedia ada untuk Pegawai Perkhidmatan Pelajaran -GURU patut diubahsuai dan perlu memberi pertimbangan kepada guru-guru yang mempunyai ijazah lanjutan supaya kualiti pendidik akan bertambah maju pada masa akan datang. Sekian.

Tanpa Nama berkata...

hi,kami mat master - master

Berilah skim gaji baru untuk master kerana PHD kan ada skim gaji yang terasing.Kenapa Master tak ada skim gaji.Kami bersusah payah mengaji lagi pun ada yang tanggung sendiri kos pengajian.Bukan senang nak peroleh master.