SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI***

09 Januari 2013

NAJIB INGATKAN PENJAWAT AWAM SUPAYA FOKUS DAN PASTIKAN BELANJAWAN 2013 TERLAKSANA

Bernama
8/1/2013
KUALA LUMPUR, 8 Jan (Bernama) -- Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengingatkan penjawat awam supaya fokus dan memastikan Belanjawan 2013 terlaksana.

Perdana Menteri dalam mesej Twitter beliau Selasa, berkata ingatan itu disampaikannya ketika menghadiri Perhimpunan Bulanan Jabatan Perdana Menteri di Putrajaya semalam.

"Menghadiri Perhimpunan Bulanan Jabatan Perdana Menteri semalam. Saya beritahu penjawat awam supaya fokus & pastikan #Bajet2013 terlaksana," katanya.

Pada perjumpaan bulanan pertama tahun 2013 dengan petugas Jabatan Perdana Menteri di Dataran Perdana di Putrajaya semalam, Najib menggariskan tujuh tumpuan yang harus diutamakan penjawat awam bagi meneruskan kejayaan dan kecemerlangan negara.

Antaranya ialah melaksanakan Belanjawan 2013 dengan lancar mengikut jadual.



-- BERNAMA

82 ulasan:

ICT Di Hujung Jari berkata...

YES, YES, YAHOOOOOOOOOOOOOOOOOO!!!! FIRST LA BAI SEMUA!!!! LU SEMUA BAI JE!!! PI MINUM JA LEBIH TU PSL X DPT FIRST!!! AKU FIRST LA BAI!!!!!

Blurr berkata...

Chewaah.....

Tanpa Nama berkata...

Wujudkan semula PTK !

Tanpa Nama berkata...

PTK hanya utk golongan Pnp shj !

Tanpa Nama berkata...

MALACCA: Civil servants and staff of
government-linked companies (GLCs) surfing social media or engaging in personal matters during working hours may be categorised as having committed corruption, said the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC).

Tanpa Nama berkata...

PTK hanya untuk golongan ULAT BUKU dan kaki MENGHAFAL saja.

yang work smart tapi mempunyai "kekurangan" dari segi keupayaan otak untuk menghafal, gigit jari saja la.

Si Takluk Jagat berkata...

MACC pun sivil servant jugak 'surfing media or engaging in personal matters' pada waktu bekerja.
Mata engkau buta ke?
Sama macam pekerja swasta, pun karut juga. Bekerja dah macam binatang. Kira untung saja tanpa mengira akhirat.
Lu kerja apa perasan macam bagus tu. Saya rasa lu pun berak tak basuh dengan air. Lagi kotor dan mengotorkan.

Tanpa Nama berkata...

penjawat awam perlu fokus dunia dan akhirat.
8 jam di dunia ofis adalah jugak memberi input kepada penentuan taraf PA di akhirat kelak !

jange lupo sek kito.

Tanpa Nama berkata...

yo ambo setuju..

Tanpa Nama berkata...

WAHAI MANUSIA YANG BERGELAR ORANG:

Mari kita rehatkan otak kita yang agak serabut dengan mendengar nasyid baru dan lama:
NASYID LAMA
El Suraya, Al Wathan, Orkes Nada Murni, Al Hidayah, Al Mizam, Al Jawaher dan banyak lagi;
NASYID BARU
Rabbani, Hijjaz, Firdausi dan memang banyak lagi jangan asyik dengar lagu Tak Ada Tak Ada sahaja.

Tak caya cuba dulu dan rasai kesannya dalam diri anda. Yes...!

Counter Strike Fan berkata...

SKT 2013 - Upgrade PC & Network. Waktu Rehat boleh Multiplayer LAN Counter Strike sesama rakan.

Ini lebih produktif dan semangat kejer kian bertambah.

Tanpa Nama berkata...

aku dapat markah LPPT 97% - 2012
tahun 2011 aku dapat 97.7
tahun 2010 aku dapat 93

KSN tolong bagi bonus kpd PA yang dapat purata 95% dalam masa 3 tahun.

Tanpa Nama berkata...

Pergh.....kerja macam robot
Tinggi markah tu...huhu

Tanpa Nama berkata...

Selama ni memang dah beri fokus sepenuhnya... tapi dah setahun SBPA batal.. mana janji penambahbaikan Skim PA (Penambahbaikan SSM)? Apa Suruhanjaya yg dilantik dah buat? Bukannya buat penambahbaikan Skim tapi melencong kpd penambahbaikan sistem penyampaian PA.. Adakah itu tujuan utama penubuhannya dulu? Buang masa je menunggu. Saya rasa elok kalau PM tubuh satu Suruhanjaya Bebas utk gubal satu Skim Perkhidmatan yg baru. Bagi tempuh 6 bulan pun rasanya boleh siap... tp tak sempatlah nak umum sebelum pilihanraya... tentunya sedikit sebanyak akan memberi kesan yg nagetif... Entahlah....

Tanpa Nama berkata...

terima kasih. bukan senang nak maintain LPPT 97%.
aku kerja cam robot, gitulah!
semua keja aku buat (ala P.Ramli). aku punya Penilai pertama gred 54. Penilai kedua Jusa B.
Mula dpd draf surat hingga buat pelbagai laporan!
Kerja bos dah jadik kerja aku pulak!
urus kewangan, pengurusan, pentadbiran, latihan, lawatan sosial, etc.
Bos aku tukang sign .. he .. he ..
hadir mesy sana sini. kekadang datang kerja hari minggu. claim tidak.
semua staf aku jaga. semua sayang / hormat pd aku depan dan blkg. (baik punya saya ni). tak makan ampu bebb!
aku cuma eo dan juga cuma kumpulan sokongan !
PM Najib tolong tengok Skim EO.

ICT Di Hujung Jari berkata...

yes, yes, yes gaji dan bonus hujung bulan ni... enjoy la sikit kalau x dok layan warisan dgn pasar mlm je... ni time nk makan kt alamanda... br minda kelas pertam beb!

Tanpa Nama berkata...

aku dapat markah LPPT 97% - 2012
tahun 2011 aku dapat 97.7
tahun 2010 aku dapat 93

==================================

Ini memang sah kaki ampu punya!!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Memang patut dapat.....saya tambah lagi 3 markah kasi genap 100. ..
bravo.

Tanpa Nama berkata...

Salam Apa-apa pun kena fokus, Kat rumah , kat pejabat, kat masjid bila sembahyang pun kena fokus, khusuk baru Allah SWT terima Isha Allah.
Jadi penjawat awan kena fokus, kerja betul, jangan terpengaruh benda2 kotor, rasuah, belot kpd rakyat, pelanggan dsnnya. Bila kuat kerja , lebih produktif, lebih berdaya saing. Dan Akirnya gaji pun naik.
Bonus pun dapat, tapi jangan berbelanja seperti orang politik yang ...
Entah, sambung lah sendiri ayat aku....
Usahalah CUEPACS... bantulah PA yang sememangnya miskin... Hidup PA harap gaji saja itupun cukup bulan

Tanpa Nama berkata...

Gaji pokok = rm2400
elaun = rm 800
gaji kasar = rm3200

Tolak
hutang kereta= rm 700
hutang rumah = rm 800
loan bank = rm 500
belanja dapur= rm 200
kad kredit = rm 100
bil tel/topup = rm 50
bil air /letrik rm 100
insurans hayat rm 100
jumlah rm2550

baki bersih rm=650

650/30 hari=rm 21.60 untuk sehari..
Fuh dengan harga barang yg makin mahal rasa macam nak pengsan buat bajet belanja harian..pening pening,harap dapat la lg sket kenaikan elaun untuk tampung tampung belanja harian





Tanpa Nama berkata...

CUBA DENGAR LAGU BARU EDDIE HAMID - KU SUJUD PADAMU..SEMOGA INSAF SUME..TERBAIKKKKKKK..!

Tanpa Nama berkata...

itu penilaian dunia, manuasia yang jadi penilai... penilai dari Allah yang terbaikkkkkkkkkkk.

cikgu MUS berkata...

Komen dari kakitangan kerajaan semakin berkurangan kerana mereka fokus terhadap kerja dan mereka berpuas hati dengan gaji dan elaun yang dinikmati sebagai penjawat awam.

mereka sedang fokus kepada usaha untuk meningkatkan penyampaian...

mereka sudah tidak peduli lagi bila laporan suruhanjaya khas mengkaji perkhidmatan awam akan diumumkan.

Mereka lebih fokus pada tahun ini.Mereka bekerja dengan ikhlas,tanpa mengharapkan kenaikan gaji atau elaun...Sungguhpun demikan mereka tahu perkara berkenaan sedang dikaji.

Tanpa Nama berkata...

CUBA DENGAR LAGU BARU EDDIE HAMID - KU SUJUD PADAMU..SEMOGA INSAF SUME..TERBAIKKKKKKK..!

Khamis, Januari 10, 2013 1:40:00 PTG
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&8888888888888888888888888888888888888

Salam Semua

Di sebalik nikmat ada bala di sebalik bala ada nikmat. Oleh itu bila ditimpa bala usaha resah kerana sebaliknya mengandungi suatu nikmat dan jika dilanda nikmat usaha lupa dan leka kerana dari sinilah berpunca bala.

Setitik airmata ibu yang tumpah dari perbuatanmu samalah pedihnya seperti sebutir peluru yang menembusi dadamu.

PENYU MENANGGIS SIAPA YANG TAHU - SUDIRMAN

Jiwang2 Flower

Tanpa Nama berkata...

OHH...JIWANG2 FLOWER
TERIMA KASIH KRN KLUARKN BAIT KATA2 SYA TU..SEMOGA TERBAIKKKKKKK UTK KITA SMUA..HURMMM...YEAHH

Tanpa Nama berkata...

ada makna tu... kata p ramli.

Tanpa Nama berkata...

boleh tambh hutg lg

Masih Menunggu berkata...

Penambaikan Skim Juruteknik J17 (Lepasan Sijil Politeknik) Masih Belum Selesai Selepas 30 tahun?

Sehingga ke hari ini pihak Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) masih belum menggunapakai sepenuhnya Pekeliling Tahun 1983 dan 2002 yang berkaitan kenaikan skim Kejuruteraan gred J17. Pejam celik, pejam celik sudah hampir 30 tahun lamanya Jabatan Perkhidmatan Awam dilihat masih lagi gagal melaksnaakn pekeliling tersebut. Apa sebabnya?

Seperti biasa, apabila ditanya kenapa masih belum dilaksanakan, jawapan yang diterima :

Semua penambahbaikan skim perkhidmatan perlu diperhalusi, diperhalusi dan terus diperhalusi. Sampai bila? Entahlah.

Perlu diperbincangkan kesannya kepada lain-lain skim perkhidmatan yang berkaitan dengan Ketua Perkhidmatan, pihak yang berkenaan serta tertakluk kepada kemampuan kewangan Kerajaan. Bunyinya seperti ada seribu macam masalah.

Akhirnya masalah ini sudah menginjak ke tempoh 30 tahun lamanya, tidak selesai-selesai juga.

Sedangkan, mantan Ketua Pengarah Kerja Raya Malaysia, Y.Bhg. Dato’ Sri Prof. Ir. Dr. Judin Abdul Karim, melalui surat bertarikh 3 Mac 2010 kepada Bahagian Pembangunan Organisasi, Jabatan Perkhidmatan Awam telah mencadangkan sendiri penambahbaikan Skim Perkhidmatan Juruteknik dan Pelukis Pelan seperti berikut:-

i) Skim Perkhidmatan Pelukis Pelan digabungkan dengan Skim Perkhidmatan Juruteknik dengan kelayakan minima Sijil dari Politeknik/Institusi yang diiktiraf.

ii) Skim Perkhidmatan Juruteknik bermula dari Gred Lantikan J27 dan disediakan gred-gred naik pangkat yang bersesuaian.

iii) Pegawai Juruteknik hanya boleh menjawat jawatan Penolong Jurutera/Jurukur Bahan/Pegawai Senibina sekiranya mempunyai kelayakan Diploma yang diiktiraf dan kekosongan jawatan.

Hasilnya? Sungguh mengecewakan.

Masih Menunggu berkata...

Sambungan...

Sekiranya JPA memberikan alasan “perlu diperhalusi kesannya kepada lain-lain skim perkhidmatan yang berkaitan’’ akibat daripada kenaikan gred J17 ini, apa maknanya Pekeliling-pekeling yang dikeluarkan sebelum ini? Dan…kemungkinan besar skim-skim lain selain dari kelayakan Sijil Politeknik ini akan mengambil kesempatan dari perkara ini, walaupun syarat kemasukan ke skim mereka tersebut bukannya dari kelayakan Sijil Politeknik setaraf STPM.

Masakan tidak, JPA mengeluarkan sendiri Pekeliling Tahun 1983 dan Pekeliling SSM Tahun 2002 dahulu, tetapi tidak menepati JANJI dan MEMINGGIRKAN golongan Juruteknik J17 selama 30tahun. Kami percaya jika isu ini melibatkan sendiri gred gaji serta skim para pentadbir di JPA serta Ketua Perkhidmatan yang terlibat, kami yakin dan percaya isu seperti ini akan lebih pantas diselesaikan.

Isu ini juga adalah bukan disebabkan kemampuan kewangan kerajaan dan implikasi struktur organisasi, tetapi adalah berdasarkan punca kuasa kelayakan dan lantikan, yang telah diJanjikan JPA didalam Pekeliling tersebut.

Jika pihak JPA dan SPA terpaksa memperhalusi semua skim perkhidmatan dan memerlukan lebih masa untuk kajian terhadap pekeliling 1983 dan 2002:

adalah lebih baik kiranya JPA menarik balik dan membatalkan Pekeliling 1983 dan 2002

sekaligus menarik balik skim NT dan lain lain skim yang menggunakan Sijil Politeknik yang telah diberikan gaji atas gred 27.

sudah termaktub dalam Pekeliling Perkhidmatan Kerajaan Malaysia berkaitan nilai taraf kelayakan Sijil Politeknik dengan ‘pelarasan’ yang dikatakan oleh JPA/SPA tersebut, tetapi masih lagi tidak dilaksanakan.

jadi untuk apa diteruskan?

Harapan kami agar pihak JPA dan kerajaan Malaysia dapatlah menyelsaikan permasalahan isu gred juruteknik dari J17 ke J27 secepat mungkin. Tambahan pula, isu kalangan mereka tiada elaun kritikal pun masih tidak diselesaikan. Hakikatnya mereka inilah yang hari- hari turun ke site. Bagaimana Perkhidmatan Awam Malaysia hendak memberikan khidmat terbaik kepada rakyat sekiranya sebahagian jentera perkhidmatan awamnya seperti golongan Juruteknik J17 yang menjadi frontline pembangunan infrastruktur negara masih tetap dipinggirkan dan dipermainkan selama 30 tahun?

Ini salah satu permasalahan dalam penjawatan rendah dalam sektor kerajaan. Kami yakin bukan sekadar melibatkan J17 sahaja,..banyak lagi perjawatan yang rendah lain telah dianaktirikan.

P/S : Cuepacs mungkin boleh melihat permasalahan seperti ini secara serius. Sepatutnya sudah tiba masanya untuk dilakukan kajian yang lebih menyeluruh terhadap perjawatan awam di Malaysia ini. Apa kata anda pula?

Tanpa Nama berkata...

setuju..... jgn berbelanja mcm org politik.
gaji ciput mcm pa lain, sapu duit rakyat pelbagai cara.
tu la ada pepatah kata, kalau nk tipu bbiar terang2. rakyat sokong jugak. tu la sbb belanja
hebaaaaatt.
yg lg hebat, isteri org politik yg sorg tu...belanja kalahkn org politik. lg hebaaattt...jgn buat tk tau la plaak.

Tanpa Nama berkata...

BILA LAGI NI..... HASIL KAJIAN TUUU‡

Tanpa Nama berkata...

pa akan terima berita gembira sebelum pru13... jgn risau tuan puan.
kerajaan tengah pening memikirkan cara2 untuk beri duit kpd rakyat. semata2
untuk mmenangi hati rakyat. pa jgn risau, anda akan dpt tempias jgk...

Tanpa Nama berkata...

BERITA TAK BAIK UNTUK KAWAN2 GRED G17 dan J17 YANG MENUNGGU NAIK KE GRED27:

Berita terbaru dari kawan di dalam perundingan bahawasanya: Kenaikan Gred G17/J17 ke G27/J17 tidak lulus.

Sebab Sijil anda selama 3 or 2 tahun itu tidak diterima pakai atau tidak di nilai setaraf dengan Diploma 3 tahun. Diharap anda semua yang berkenaan banyak sabar dan muhasabah diri, sebab pada rasionalnya Subjek dan Pembelajaran 3tahun Sijil tidak sama dengan Subjek dan Pengajian Diploma 3 tahun. Anda perlu bersedia untuk Kursus Khas Untuk Penyandang yang diadakan di INTAN Induk dan Cawangan INTAN Zon Utara Timor dan Selatan, sekiranya dilaksanakan Gred J17/G17 ke Gred J27/G27 dengan tempoh pengajian selama 12 bulan sahaja. Pensyarah khas terdiri dari Universiti Awam berkaitan.

Tanpa Nama berkata...

yessss wa agree upgredkan j17 spt sbpa.gred j17 telah dpermainkan jpa.korang jpa taw x beza sijil poly n diploma cuma setahun tapi ble kje jauh giler beza.korang jpa ni x rase bdosa ke permainkan jteknik.rase post jteknik ni pd mata jpa cam hampas.jpa lebihkan gred pejabat tanah sijil poli tp gred nt27.. lu org jpa mmg bangsat..

Tanpa Nama berkata...

essss wa agree upgredkan j17 spt sbpa.gred j17 telah dpermainkan jpa.korang jpa taw x beza sijil poly n diploma cuma setahun tapi ble kje jauh giler beza.korang jpa ni x rase bdosa ke permainkan jteknik.rase post jteknik ni pd mata jpa cam hampas.jpa lebihkan gred pejabat tanah sijil poli tp gred nt27.. lu org jpa mmg bangsat..

Khamis, Januari 10, 2013 10:34:00 PTG
***********************************
AKU SOKONG !!!!! PEKELILING HANYA MAINAN.>!!!!!! J DAN G HANYA GELARAN BIASA TANPA KUALITI DI MATA JPA...!!!! SUNGGUH MENYEDIHKAN BILA DI PERMAINKAN..!!!

Tanpa Nama berkata...

PTK utk golongan Pnp !

Tanpa Nama berkata...

ekiranya JPA memberikan alasan “perlu diperhalusi kesannya kepada lain-lain skim perkhidmatan yang berkaitan’’ akibat daripada kenaikan gred J17 ini, apa maknanya Pekeliling-pekeling yang dikeluarkan sebelum ini? Dan…kemungkinan besar skim-skim lain selain dari kelayakan Sijil Politeknik ini akan mengambil kesempatan dari perkara ini, walaupun syarat kemasukan ke skim mereka tersebut bukannya dari kelayakan Sijil Politeknik setaraf STPM.

Masakan tidak, JPA mengeluarkan sendiri Pekeliling Tahun 1983 dan Pekeliling SSM Tahun 2002 dahulu, tetapi tidak menepati JANJI dan MEMINGGIRKAN golongan Juruteknik J17 selama 30tahun. Kami percaya jika isu ini melibatkan sendiri gred gaji serta skim para pentadbir di JPA serta Ketua Perkhidmatan yang terlibat, kami yakin dan percaya isu seperti ini akan lebih pantas diselesaikan.

Isu ini juga adalah bukan disebabkan kemampuan kewangan kerajaan dan implikasi struktur organisasi, tetapi adalah berdasarkan punca kuasa kelayakan dan lantikan, yang telah diJanjikan JPA didalam Pekeliling tersebut.

Jika pihak JPA dan SPA terpaksa memperhalusi semua skim perkhidmatan dan memerlukan lebih masa untuk kajian terhadap pekeliling 1983 dan 2002:

adalah lebih baik kiranya JPA menarik balik dan membatalkan Pekeliling 1983 dan 2002

sekaligus menarik balik skim NT dan lain lain skim yang menggunakan Sijil Politeknik yang telah diberikan gaji atas gred 27.

sudah termaktub dalam Pekeliling Perkhidmatan Kerajaan Malaysia berkaitan nilai taraf kelayakan Sijil Politeknik dengan ‘pelarasan’ yang dikatakan oleh JPA/SPA tersebut, tetapi masih lagi tidak dilaksanakan.

jadi untuk apa diteruskan?

Harapan kami agar pihak JPA dan kerajaan Malaysia dapatlah menyelsaikan permasalahan isu gred juruteknik dari J17 ke J27 secepat mungkin. Tambahan pula, isu kalangan mereka tiada elaun kritikal pun masih tidak diselesaikan. Hakikatnya mereka inilah yang hari- hari turun ke site. Bagaimana Perkhidmatan Awam Malaysia hendak memberikan khidmat terbaik kepada rakyat sekiranya sebahagian jentera perkhidmatan awamnya seperti golongan Juruteknik J17 yang menjadi frontline pembangunan infrastruktur negara masih tetap dipinggirkan dan dipermainkan selama 30 tahun?

Ini salah satu permasalahan dalam penjawatan rendah dalam sektor kerajaan. Kami yakin bukan sekadar melibatkan J17 sahaja,..banyak lagi perjawatan yang rendah lain telah dianaktirikan.

P/S : Cuepacs mungkin boleh melihat permasalahan seperti ini secara serius. Sepatutnya sudah tiba masanya untuk dilakukan kajian yang lebih menyeluruh terhadap perjawatan awam di Malaysia ini. Apa kata anda pula?

Khamis, Januari 10, 2013 8:09:00 PTG

**********************************************************************

AKU SOKONG !!!!! PEKELILING HANYA MAINAN.>!!!!!! J DAN G HANYA GELARAN BIASA TANPA KUALITI DI MATA JPA...!!!! SUNGGUH MENYEDIHKAN BILA DI PERMAINKAN..!!!

Tanpa Nama berkata...

bagi sahaja la, yang telah ada diploma itu naik saja ke gered j27 yang tak ada di la kursus selama setahun lagi....baru naik ke j27.. perkara ini harus dipercepatkan lagi... bukanny ambil masa sampai 30thn.

Tanpa Nama berkata...

laksana sahaja J17 ke J29 bagi mereka yang telah mempunyai diploma, bagi sijil pula laksanakan kursus selama setahun untuk diupgredkan.. kan senang kerja macam itu.. Lulusan sijil politeknik pun sudah tiada, pengambilan selepas ini, perlu ambil diploma untuk kemasukan juruteknik baru.. Baru la betu JPA tu, buat kerja, jangan lambat pula sampai ambil masa 30 untuk diselesaikan perkara ini.Baru Tranformasi nama, sebagaimana PM mahu.

Tanpa Nama berkata...

Apa pula nak kursus2 tu...sijil poli setaraf STPM...yg KENA G kursusu tu Lulusan SPM ler patut pergi..

Tanpa Nama berkata...

bukan lama pun kursus setahun itu.. janji juruteknik diupgredkan ke J29. dan pengambilan juruteknik baru guna diploma bukan sijil politeknik lagi. kata nak sampai negara maju kena la upgred status pendidikan tu...

Tanpa Nama berkata...

mana bleh..ni pjuangan JT naik ke gred sama STPM.bkn pjuangan utk JT yg ada diploma.yg ada diploma tu,mohon la kerja yg setaraf dgn kelayakan anda.dulu anda mohon JT guna sijil poli sbb mmg kelayakan masuk JT J17 guna sijil poli!

Tanpa Nama berkata...

sEBAB TU LAH PATUT 31 TAHUN YG DULU JPA PATUT UPGRED SIJIL POLI SETARAF STPM ...LIHAT PEKELILING 1983/2002...

Tanpa Nama berkata...

bukan susah sangat pun cuma setahun aje, janji harus diberi taraf yang sepatutnya, selaras dengan negara maju. Bidang teknikal ini, harus kelayakan masuk diploma,gi saja la kursus,janji kursus itu percuma,dan setahun saja.

Tanpa Nama berkata...

untuk makluman jawatan teknikal untuk kelayakan diploma adalah terhad. Oleh itu kebanyakan juruteknik mempunyai diploma, tapi gred masih spm, Dan skim juruteknik ini harus samapai kelayakan diploma. Oleh itu yang ada sijil kita bantu dia melalui kursus, agar rakan sekerja juga dapat dinaik taraf sekali. sebgaimana telah dibuat oleh pembantu makmal menjadi penolong pegawai sains..

Tanpa Nama berkata...

Harap bersabar dan bertenang.JPA belum buat atau keluar keputusan apa2 lagi..berita yg belum sahih tak perlu diambil kira sangat.Sesiapa pun boleh mencipta provokasi tentang hal ini..tak pasal2 gred j n G nanti akan bertelagah sesama sendiri..tunggu dan lihat..berapa lama lagi mau tunggu entahlahhh..mungkin 30 tahun lagii.

peminat first berkata...

Petang ini ada pos baru dari ceupacs,harap sesiapa yang suka nak mendapatkan "first" tu sila belek laman ini setengah jam sekali....

PASTIKAN ANDA MENDAPAT TEMPAT FIRST...

Tanpa Nama berkata...

PA KENA FOKUS... PM PN KENA FOKUS JUGAK APA YG PA LUAHKN KT SNI.... NNTI PA MERJUK SUSAH NNTI. KALAU PM MERJUK...HIHI ADA YG NK AMBIK ALIH TU

Tanpa Nama berkata...

Ala pembantu makmal yg naik jadi pen pegawai sains hanya ambil bridging program tak sampai setahun pun....tu pun aku heran macamanana jpa leh luluskan gak kenaikan derang...sijil poli 2 tahun SEPENUH MASA di anaktirikan pula....pastu adaka patut j17 kena ambil kursus lagi setahun nk samakan dgn pen jurutera..............HABIS TU STPM YG 1 TAHUN SETENGAH JER NAPAE TAK SURUH AMBIL KURSUS JUGA...BANGANG APA

Tanpa Nama berkata...

WAHAI MANUSIA YANG BERGELAR ORANG:

Mari kita rehatkan otak kita yang agak serabut dengan mendengar nasyid baru dan lama:
NASYID LAMA
El Suraya, Al Wathan, Orkes Nada Murni, Al Hidayah, Al Mizan, Al Jawaher dan banyak lagi;
NASYID BARU
Rabbani, Hijjaz, Firdausi dan memang banyak lagi jangan asyik dengar lagu Tak Ada Tak Ada sahaja.

Tak caya cuba dulu dan rasai kesannya dalam diri anda. Yes...!

Sweet J17 berkata...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Tanpa Nama berkata...
mana bleh..ni pjuangan JT naik ke gred sama STPM.bkn pjuangan utk JT yg ada diploma.yg ada diploma tu,mohon la kerja yg setaraf dgn kelayakan anda.dulu anda mohon JT guna sijil poli sbb mmg kelayakan masuk JT J17 guna sijil poli!

Jumaat, Januari 11, 2013 1:03:00 PTG


memang mohon Juruteknik J17 dulu guna sijil politeknik, tapi mungkin ramai yang tak tahu, sebelum keluar pekeliling bagi kelayakan memohon untuk Jawatan Juruteknik J17 yang sekarang, Kelayakan SPM juga ada bagi Juruteknik Sebelum tu.

Skim Jadual Gaji Juruteknik (menggunakan sijil politeknik) sama seperti Skim Jadual Gaji Juruteknik yang SPM juga. Selain itu, Pelukis Pelan pun sama juga Skim Jadual Gaji itu juga.

Tapi NT27 (Penolong Pegawai Tanah) yang mana sijil politeknik juga Skim Jadual Gaji mereka berbeza dan lebih lagi.

Mmg tak selaras langsung dari segi Skim Jadual Gaji. Juga bidang tugas pun tak selaras... tapi kelayakan sama...

Kenapa JPA masih blur atau anggap J17 grup ni dah tak penting. 41 ke atas jer yang relevan untuk berada dalam organisasi jabatan. 41 > 44 > 48 > 52 > 54 > JUSA C > JUSA B > JUSA A > TURUS 3 > TURUS 2 > TURUS 1 > TANGAN BERAPI & TERAPUNG-APUNG.

J17 > SWEET J17 UNTIL PENSION... SWEET MEMORIES.

Tanpa Nama berkata...

Jd kompem ke... yg ade diploma shj yg baik j29 n yg ade sijil kna amik kursus 12 utk smakn ngn diploma...

Semua Sama Saja berkata...

insyaAllah... mohon pada Allah moga dimurahkan rezeki kita... mohon pada Allah moga bukalah pintu hati orang-orang cuepacs, orang-orang JPA/SPA dan semua P.A Jabatan Kerajaan hendakNYA.

Tanpa Nama berkata...

WAHAI MANUSIA YANG BERGELAR ORANG:

Mari kita rehatkan otak kita yang agak serabut dengan mendengar nasyid baru dan lama:
NASYID LAMA
El Suraya, Al Wathan, Orkes Nada Murni, Al Hidayah, Al Mizan, Al Jawaher dan banyak lagi;
NASYID BARU
Rabbani, Hijjaz, Firdausi dan memang banyak lagi jangan asyik dengar lagu Tak Ada Tak Ada sahaja.

Tak caya cuba dulu dan rasai kesannya dalam diri anda. Yes...!

Jumaat, Januari 11, 2013 6:22:00 PTG
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Salam Semua

Mai pekena pulut durian dengan kawan2 kat sini baru lepas giliran...teringat masa makan kenduri apabila saya jumpa DJ minta abang mainkan lagu melayu..katanya Tok Imam Kg, Ini dah bagi amaran hanya main lagu nasyid dan arab saja.

Saya terkejut apabila lagu arab yang dimainkan semuanya lagu cintan apabila diterjemah dalam bahasa melayu dan sesuai untuk generasi dan lihat gelagat pak2 lebai bergelek2.

Setiap amal bergantung pada niat. Niat dan tujuan orang beriman lebih baik dan bernilai pada pandangan Allah daripada amalannya. Niat orang yang tidak beriman lebih buruk daripada apa yang nyata dengan amalannya. – Nabi SAW

Lisan yang didorong dan dikendalikan oleh kekuatan iman akan menghasilkan mutiara-mutiara kata yang elok didengar dan memancarkan kebenaran.


Imam Ali bin Abi Talib berpesan: “Tenangkanlah hati dalam waktu-waktu tertentu, kerana jika hati itu merasa letih ia akan menjadi buta”

Ya Allah limpahkan aku dengan kecerdikan fikiran dan kewaspadaan serta jauhkan aku daripada kebodohan dan kesesatan. Sediakan bahagian ku daripada kebaikan yang kau turunkan, demi kemurahan Mu, wahai Tuhan Maha Pemurah daripada segala dermawan."

Flower

Tanpa Nama berkata...

kpd jtnik semua korang tgkla menteri korang si shaziman mansor lgsong x defend n komen gred jtnik.puki punye mntri.asik pk songlap duit je.dulu time mula jd mntri kkr janji akan ambik berat isu ni.lanchowwww la lu saziman mansor.lu dgn adik lu dkt unimas brape byk nak bwk duit masok kubor.saziman mansor n rosmah mansor adek beradek sesama bangsattt.. ko taw kan jtnik ramai bgsa mlayu islam tp ko buat dek je dorg kna kontrol dgn india.. mmg harap nila hari terakhir ko n pas pru dlm penjara kna siasat pecah amanah
. haha.. saziman o saziman puki

Tanpa Nama berkata...

WAHAI MANUSIA YANG BERGELAR ORANG:

Mari kita rehatkan otak kita yang agak serabut dengan mendengar nasyid baru dan lama:
KUMPULAN NASYID LAMA: Contoh Lagu
El Suraya - Harta Duniya
Al Wathan - Ramadhan
Orkes Nada Murni - Hawa Nafsu
Al Hidayah - Sembahyang
Al Mizan - Junjungan Mulia
Al Jawaher - Ku sujud pada Mu
dan banyak lagi;

NASYID BARU
Rabbani - Pergi Tak Kembali
Hijjaz - Pelita Kehidupan
Firdausi - Keampunan
dan memang banyak lagi jangan asyik dengar lagu Tak Ada Tak Ada sahaja.

Tak caya cuba dulu dan rasai kesannya dalam diri anda. Yes...!

Tanpa Nama berkata...

1.
Kejuruteraan
1.1 Syarat KPSL Juruteknik Rendah ke jawatan Juruteknik Gred J17:
(a) disahkan dalam perkhidmatan Juruteknik Rendah;
(b)
(c) berjaya dalam temuduga memasuki perkhidmatan Juruteknik.
1.2
(a) disahkan dalam perkhidmatan Juruteknik Ukur Rendah;
(b)
(c) berjaya dalam temuduga memasuki perkhidmatan Juruteknik.
2.
Pentadbiran dan Sokongan
2.1
(a) telah disahkan dalam perkhidmatan Pegawai Kerani Rendah;
(b)
(c)
Catatan:
berjaya dalam temuduga untuk memasuki perkhidmatan Pembantu
Tadbir (Perkeranian/Operasi).
SYARAT KPSL ISTIMEWA SKIM PERKHIDMATAN JUMUD KESAN DARI
PELAKSANAAN STRUKTUR BARU PERKHIDMATAN TEKNIKAL DAN STRUKTUR
BARU PERKHIDMATAN PENTADBIRAN KE PERKHIDMATAN YANG LEBIH
TINGGI DI BAWAH SSM
Peluang peningkatan bagi perkhidmatan-perkhidmatan di atas menerusi KPSL secara istimewa sebanyak 3 kali yang
diperuntuk di bawah pelaksanaan Struktur Baru Perkhidmatan Teknikal dan Struktur Baru Perkhidmatan Pentadbiran
masih diteruskan setakat peluang yang masih ada. Jika peluang sebanyak 3 kali itu telah diguna sedangkan anggota masih
tidak berjaya untuk dilantik ke jawatan yang lebih tinggi, pertimbangan KPSL hendaklah mengikut syarat-syarat yang
ditetapkan bagi skim-skim perkhidmatan berkenaan.
Syarat KPSL Juruteknik Ukur Rendah ke jawatan Juruteknik Ukur Gred
J17:
memilik
i
Sijil Pelajaran Malaysi
a
(SPM) ata
u
merek
a
yan
g
tida
k
memiliki SPM hendaklah berkhidmat selama tidak kurang dari 6
tahun dalam perkhidmatan Juruteknik Rendah;dan
Syarat KPSL Pegawai Kerani Rendah ke jawatan Pembantu Tadbir
(Perkeranian/Operasi) Gred N17:
memilik
i
Sijil Pelajaran Malaysi
a
(SPM) ata
u
merek
a
yan
g
tida
k
memiliki SPM hendaklah berkhidmat selama tidak kurang dari 6
tahun dalam perkhidmatan Juruteknik Ukur Rendah;dan
memilik
i
Sijil Pelajaran Malaysi
a
(SPM) ata
u
merek
a
yan
g
tida
k
memiliki SPM hendaklah berkhidmat selama tidak kurang dari 6
tahun dalam perkhidmatan Pegawai Kerani Rendah;dan
1/1

Tanpa Nama berkata...

KURIKULUM PENILAIAN
PUSAT PENILAIAN KOMPETENSI
BAGI JURUTEKNIK RENDAH GRED J9
TAHAP KECEKAPAN 2
1. Matlamat Sukatan
1.1 Tahap kecekapan 1 (TK2)
i) Berpengetahuan dalam prinsip-prinsip pentadbir
an dan pejabat, perkhidmatan, tatacara
diri dan etika sosial.
ii) Berupaya memahami bidang tugas jawatannya
selaras dengan peraturan-peraturan
dan prinsip-prinsip yang telah ditetapkan.
2. Tujuan Penilaian
Untuk menguji kebolehan dan kecekapan pegawai seba
gai salah satu syarat anjakan gaji dan/atau
bagi dipertimbangkan ke gred yang lebih tinggi.
3. Pegawai yang layak menduduki penilaian ini
Juruteknik Rendah Gred J9 diperingkat gaji P2 dan/a
tau P3.
4. Kandungan Penilaian
Bidang penilaian adalah merangkumi aspek pengetahua
n,nilai-nilai peribadi dan kemahiran
5.
KOMPETENSI YANG AKAN DINILAI
5.1 PENGETAHUAN (TEMUDUGA)
5.1.1
Maklumat Organisasi

Carta organisasi LGM

Objektif/fungsi LGM

Pengurusan atasan LGM
5.1.2 Peranan dan Tanggungjawab Juruteknik Rendah

Tugas Juruteknik Rendah

Mencatit rekod keluar masuk fail-memail kerajaan

Membuka/menutup fail-fail kerajaan

Menghantar dan merekod keluar masuk surat, memo dan
lain-lain
dokumen kerajaan

Membuat salinan fotostat
5.2. NILAI-NILAI PERIBADI (PEMERHATIAN)
5.2.1 Keterampilan diri
2

Berpakaian kemas dan bersih

Sopan dan berbudi bahasa
5.2.2 Displin dan pengurusan masa

Menepati waktu bertugas

Menyelesaikan tugas mengikut masa yang ditetapkan

Menyelesaikan kerja mengikut arahan dan garis pandu
an/peraturan
yang ditetapkan
5.2.3.
Team work
dan integriti

Mampu bekerja secara berkumpulan

Mempunyai nilai integriti yang baik dalam mengendal
ikan maklumat-
maklumat dan dokumen-dokumen kerajaan
5.2.4
Komunikasi/Interpersonal

Keupayaan bercakap dengan jelas

Boleh memberi bimbingan dan tunjuk ajar kepada Juru
teknik Rendah
yang lain
5.2.5
Menghormati rakan sejawat dan ketua

Melayan rakan sejawat dengan baik

Menghormati arahan ketua
5.2.6 Mempunyai ciri-ciri penyeliaan

Memberi arahan, bimbingan, tunjuk ajar

Menyusun jadual bertugas
5.3 KEMAHIRAN (PEMERHATIAN)
5.3.1 Urusan Sistem Fail

Urusan merekod keluar masuk fail
5.3.2
Urusan mendaftar dokumen

Urusan merekod penerimaan surat, memo dan lain-lain
dokumen
kerajaan mengikut garis panduan dan peraturan yang
telah ditetapkan
5.3.3
Urusan menghantar dokumen

Urusan penghantaran surat, memo dan lain-lain dokum
en kerajaan di
dalam atau keluar pejabat
5.3.4
Teknik membuat salinan fotostat

Menguasai teknik asas membuat salinan fotostat
5.3.5
Kemahiran asas komputer

Mahir teknik asas penggunaan Microsoft Words dan ex
cel untuk tujuan
merekod pergerakan keluar masuk fail, surat, memo
dan lain-lain
dokumen
3
6.
Kaedah Penilaian
:
Melalui
Temuduga dan
Pemerhatian
Pengetahuan - Temuduga
Nilai-Nilai Peribadi - Pemerhatian
Kemahiran - Pemerhatian
7.
Markah Penilaian :
Pengetahuan - 20%
Nilai-Nilai Peribadi - 30%
Kemahiran - 50%
8.
Tahap Kesukaran soalan :
Kefahaman dan Aplikasi
9.
Penetapan Keputusan :
Penentuan keputusan komponen ialah mengikut gred se
perti di jadual 1. Penentuan
tahap keputusan PPK ialah mengikut aras berdasarkan
kombinasi pencapaian komponen
seperti di jadual 2.
Jadual 1 : Gred keputusan komponen Pusat Penilaian
Kompetensi (PPK)
Gred Keputusan
Penjelasan
A
Cemerlang
(80% dan Ke atas)
B
Baik
(60% - 79%)
C
Memuaskan
(40%-59%)
D
Sederhana
(39% dan Ke Bawah)
Jadual 2 : Penetapan Tahap Keputusan Pusat Penilaia
n Kompetensi (PPK)
Tahap Keputusan
Penjelasan
Aras IV
Lulus / MTK aras kecemerlangan
Aras III
Lulus /
MTK
Aras II
Lulus bersyarat
-
Menduduki semula bahagian /
komponen yang berkaitan
Aras I
Tidak MTK
MTK – Melepasi Tahap Kecekapan
10.
Bahasa :
Bahasa Malaysia
(Soalan dan Jawapan)
11.
Penentuan Calon :
Ditentukan Oleh Ketua Jabatan
Untuk Dinilai
12.
Kekerapan Penilaian :
Sekali Setahun

Tanpa Nama berkata...

apa benda la KPSL tu... cuba gi survey staff yang lulus KPSL di jabatan-jabatan berkenaan...

ramai yang lulus dan layak dipertimbangkan untuk kenaikan seterusnya... tapi mcm biasa la... lulus KPSL tu bleh frame jer gantung kat dinding sebagai kenangan dalam perkhidmatan.

yang ada diploma pun sama la... frame kan dan gantung kat dinding umah atau kubikel partition di opis tu.

jawatan untuk kenaikan tu tak wujud pun dalam carta organisasi. skrg nih organisasi dah tak der hierarki payung. hakikat ni terpaksa terima. bil staff tak perlu ditambah. sistem ALL IN ONE skrg digunapakai. multipurpose task @ multitasking staff digunapakai dalam organisasi.

jadi setakat tu jer la...

Tanpa Nama berkata...

dulu masa SSB ada jawatan juruteknik rendah J9, lepas SSB dimansuhkan dan SSM digunapakai. skim perkhidmatan juruteknik rendah telah dijumudkan dibawah SSM dan bg mereka yg lulus KPSL, memiliki sijil SPM, yang tidak memiliki SPM mestilah berkhidmat tidak kurang dr 6 tahun dinaikkan ke jawatan juruteknik J17 dengan kelayakan pertama adalah SPM. sekarang kelayakan minima utk perlantikan ke skim perkhidmatan juruteknik adalah sijil poly yang diiktiraf setara STPM. oh! ni la yang depa duk habaq tu.

Tanpa Nama berkata...

langkah paling senang sekarang naikkan gred juruteknik ke tahap diploma,ke J29 dan bantu rakan yang sijil politeknik ke tahap itu.. kursus ke atau sebgainya.

Tanpa Nama berkata...

itulah akibatnya apabila manusia berkelulusan rojak digabungkan dan digelar PTD diberi tanggungjawab untuk menerajui SPA & JPA.

buat pekeliling tunggang langgang, sudahnya dia sendiri tak faham apa benda pekeliling yang mereka dan karang tu dan akhirnya menyusahkan dan mengecewakan banyak pihak.

banyak kali dah apabila berlaku ketidakjelasan terhadap sesuatu pekeliling, apabila telefon beberapa orang pegawai di JPA, mereka menerangkan pekeliling tersebut dengan tergagap-gagap dan nada tidak pasti.

buat pekeliling pun tunggang langgang, apatah lagi buat sistem saraan ye tak? apatah lagi untuk menguruskan organisasi dan perkhidmatan awam?????

bagi lagi orang yang bodoh untuk menerajui kepimpinan. rasakan semuaaaa!!

Tanpa Nama berkata...

AKU TERBACA TULISAN DISINI: Katanya
"itulah akibatnya apabila manusia berkelulusan rojak digabungkan dan digelar PTD diberi tanggungjawab untuk menerajui SPA & JPA."

AKU PUN BODOH DAN BUKAN PTD, tapi
aku tak setuju dengan tulisan anda yang dengan sendiri tambah merendahkan lagi tahap dan pandangan orang terhadap anda.
Anda tulis begitu sebab anda bukan PTD tapi kalau anda PTD apa pula perasaan anda dengan tuduhan yang tak betul itu.

Saya nasihatkan anda supaya jangan kutuk PTD, CIKGU dan lain2 skim, sebab anda tak puas hati dengan diri anda sendiri. Anda sebenarnya mempunyai masalah dalam diri anda sendiri. Anda atasi dulu masalah anda sebelum membuat masalah dengan pihak lain. Anda perlu merawat diri anda sendiri....!

Tanpa Nama berkata...

Memang PTD x tahu buat kerja tungang langang,eloknya jawatan PTD ni sesuai duduk kt bahagian pengurusan luar negara atau kedutaan ni duduk buat
dasar pastu ada sesetengahnya yang berlagak,almaklumlah PTD katakan,tu sebab boleh berlagak tp hakikat x tahu buat kerja yang jadi mangsa kakitangan sokongan,sepatutnya tidak boleh jadi begini,PTD kena perbanyakan kursus,biar PTD ni faham akan masalah orang bawah.

Tanpa Nama berkata...

aku dr skim perkhidmatan juruteknik rendah. bila SSB dimansuhkan, jawatan juruteknik rendah J9 dijumudkan dibawah SSM. kemudian juruteknik rendah yg lulus KPSL, memiliki SPM dan yg telah berkhidmat tidak kurang dari 6 tahun serta telah sah jawatan dinaikkan ke jawatan juruteknik J17 dengan kelayakan pertama adalah sijil SPM. sekarang kelayakan minima bagi maksud perlantikan ke skim perkhidmatan juruteknik adalah sijil poly yang setara STPM. kalau upgred lagi, untunglah aku.

Tanpa Nama berkata...

Ptd yg pandai....

Tak habis- habis dgn kisah j17, ramai lg penjawat awam yg xpuas hati tp xda la dok merapu kat sini macam group j17 ni. Sabor je la....

Tanpa Nama berkata...

Kenapa ramai P.A marah sangat dengan tindakan PTD ni. Sebabnya PTD bila buat sesuatu dasar tanpa ambil kira hingga ke akar umbi.

PTD buat sesuatu dasar tanpa lihat menyeluruh, itu sebabnya SBPA awal-awal lagi dah gagal. Akibatnya semua boleh lihat, siapa yang Knock-Out dulu akibat tak kaji menyeluruh... KPPA yang kena tindakan dulu...

Sebab tu PTD kena turun padang seperti yang disarankan. tinjau habis-habis dulu masalah akar umbi. baru la pergi ke pucuk teratas. Umpama buat bangunan tanpa piling, akibatnya kejap jer bertahan...

Isu J17 terlalu lama wahai PTD... review la pekeliling tersebut untuk keadilan kesemua P.A juga.

Tanpa Nama berkata...

TOLONG KERAJAAN NAIK KAN GAJI ATAU ELAUN BAGI MERINGANKAN PA SOKONGAN DI SELURUH MALAYSIA SEBELUM PILIHANRAYA KE 13

Tanpa Nama berkata...

Himpunan #KL112 hapus kuasa Melayu, kata Rais Yatim
Wartawan Sinar Harian
13 Januari 2013

Rais Yatim
Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim

SHAH ALAM - Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim mendakwa penganjuran Himpunan Kebangkitan Rakyat di lokasi bersejarah Stadium Merdeka semalam akan "melarutkan kuasa" kolektif Melayu, kaum terbesar negara ini.

"Semua yang dilakukan oleh penunjuk perasaan di Stadium Merdeka tadi (petang semalam) akan melarutkan kuasa kuasa kolektif Melayu," kata beliau dalam mesej Twitter yang ditulis kira-kira 3 jam selepas berakhirnya Himpunan Kebangkitan Rakyat, yang dianjurkan Pakatan Rakyat (PR).

PR menggunakan platform itu menaikkan 'mood' menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 yang disebut-sebut akan diadakan bila-bila masa dari sekarang.

PRU13 perlu diadakan menjelang akhir April ini.

Malah dalam mesej terdahulu, Rais mempersoalkan rancangan penganjur yang mahu menghimpunkan sejuta orang.

"Mananya yang satu juta nak himpun di stadium tu? 50,000 pun tak smpai," katanya lagi.

Kedua-dua mesej itu menerima kritikan daripada penyokong dan pengikut PR.

Menjawab kritikan itu, pagi ini Rais berkata, "Gunalah medium Twitter ini dengan berhemah. Berhujah secara profesional bukan guna emosi dan pak turut."

Tanpa Nama berkata...

aku tk nampak pn geng2 tu jd pak turut, geng2 tu dh ke depan sngt dh.
dia org dh tk nk jd pak turut, sebelum ni turut je apa kerajaan nk buat.
dulu kerj bebas buat apa sj....
kuasa melayu terhakis.... kihkihkih.... nk tergelak.
brpuluh2 thun bn mmerintah, mengukuhkn melayu... kukuh....hihihi...
tiba2 hanya dengan stu perhimpunn pr yg bbbrp aje tu, pak rais kata boleh
melarutkn kuasa melayu. sikit sngtkan bn buat selama ni. walaupn aku ahli biasa dlm
umno.... malu jgk aku. jgn la tunjuk umno tu tk buat apa2 selama ni.. bnyk dh buat.
jgn la pak rais nk tunjukkn pembngkg tu kuat sngt. bersorak la geng2 anwak.....pak rais, kalau
nk ulas pn jgnlh smp merugikn kita.... untungkn pr tuihhhhhhh

Tanpa Nama berkata...

PA gaji rendah.

Mana pergi nya matrik gaji yang baru, dah masuk tahun 2013 ni tapi matrik gaji x ada. Harap umum dengan segera.
Ps, umum juga elaun rumah di naikkan kerana realitinya rm 180/sebulan adalah tidak praktikal.

Dan satu lagi xperlu main politik di sini.

Tanpa Nama berkata...

Gred N17 bersyarat telah bertugas genap 15 tahun baru dapat KUP 22 , N22 nak ke N 26 berapa tahun ? Tiada pembelaan ......

Tanpa Nama berkata...

Gred N17 SERING DI ANAK TIRIKAN KERAJAAN....sUSah sangat nak naik pangkat..TERPAKSA TUNGGU 15 THN......KALAU CIKGU2 TU SKRG NIE DH DPT 10THN,8THN DH DPT NAIK PANGKAT,....YG CIKGU DG41, BRU SERVIS 4 5 THN..BLH MINTAK DG44...HMNMM...SAMPAI BILALAH PA KUMPULAN PELAKSANA NIEE TAK TERBELA OLEH KERAJAAN.....GAJI MATRIKSS YANG DIGEMBAR-GEMBURKAN UTK MENGGANTI SSM YG SEMENTARA PUN BELUM KELUAR LAGI.....BLA LAGI NAK MERASA GAJI BERUBAH N ELAUN Rmh & WILAYAH NAIK...MUNGKIN SAMPAI MATI LAAA AGAAKNYAA.....TAKKAN KE MANA
N17 NIEEEEE...KERAJAAN BN,SPA MEMANG BERAT SEBELAH....HAMPEH...

Tanpa Nama berkata...

TOLONG KERAJAAN NAIK KAN GAJI ATAU ELAUN BAGI MERINGANKAN PA SOKONGAN DI SELURUH MALAYSIA SEBELUM PILIHANRAYA KE 13...JANJI SBPA NAK DIPERBAIKI PERLU DIBUAT SEBELUM PRU13

Haji Ismuni Kementerian Kesihatan berkata...

Apalah nak jadik dengan korang nih...
Setiap tahun mintak naik gaji. Bila gaji naik, korang tambah hutang. Lepas tu mintak naik gaji lagi. Pah tu tambah hutang lagik. Lepas tu mintak naik gaji lagi sekali. Bila dapat naik gaji lagi, korang tambah hutang lagi. Bila agaknya korang nak senang??

Korang ikut la macam aku. kereta, proton 1987, menten baik takat 130 km/h, rumah teres rm 85K dah habis bayar, anak semua dah kerja, pencen ada lagi 4 tahun, 2 tahun sekali pergi luar negeri. Gaji bukan besar sangat, takat 3K aje. ASB maksimum. ASN maksimum. Pinjaman bank langsai. Dulu masa mula kerja makan nasi dengan ikan kering. La ni, alhamdulillah makan nasik lauk ikan basah. Kepala tak serabut fikir hutang atau kad keredit.

Aku amalkan satu pekara....jangan jadi macam kerak nasi. makin besar majlis, makin tebal keraknya. Nak kata kedekut tak jugak, aku potong untuk zakat, untuk Yapem. Title pun dah haji. Maaflah, bab kedai mamak mengeteh aku tak berapa minat. penat pun mintak bini masak. Anak-anak ikut perangai aku, 10% gaji mesti tabung untuk hari tua. Kalau anak gaji 2500, tabung jangan kurang 250 hinggit. Nak bagi bapak dan emak terpulanglah.

aku latih anak sejak kecik jangan suka bazir atau hutang. Mula kerja, beli kereta. Dua tiga tahun kerja beli rumah atau tanah. Ada tanah, buat rumah, belanja kecik sikit. Aku ajar anak jangan main kad kredit. Kalau ada orang bank offer, cakap aje lah kita not qualified. habis cerita.

La ni nak kata kaya, tak lah kaya. Tapi boleh la hidup senang sikit. Tak adalah nak mintak-mintak. Orang naik gaji, aku pun dapat naik gaji. Tapi orang hutang, aku simpan. Mati nanti, ada le harta sikit aku bagi kat anak cucu.

Muda2 dulu aku beli kebun kat Johor, kat daerah muar. 5 ekar aku tanam kelapa sawit. Upah orang jaga dan petik, dapatlah bersih dalam lingkungan 1500 ringgit sebulan. Bini aku beli tanah hutan kat manong, perak. Aku upah tanam buah dan buat sebijik rumah kayu. aku tanam durian, manggis, langsat, rambutan, duku. suruh orang jaga (padan). Tiap tahun bila musim buah dapat ler seribu dua. anak cucu kalau nak makan boleh balik kampung, tidur rumah semalaman. Tak payah nak beli. Aku pernah ajak kawan sekerja pergi makan buah di sana.

Sebab tu lah, masa kecik, masa muda kita kena berjimat. jauhi hutang yang tak perlu. Hutang untuk beli rumah dengan kereta cukuplah. Hutang lain tak payah ler..

Ingat pesan atok ni!! Jangan korang kata aku merepek pulak!!!!

MAKSAK & MAKSWIP berkata...

Alamak gaji lambat lagi la! aku nk bela reket badminton dgn beli kasut court pon x dapek lagi ni... bersokan wooiii utk MAKSAK DAN MAKSWIP

Tanpa Nama berkata...

haji... ekonomi malaysia hari ni mcmn tak hutang... harga umah teres skrg bukan sama mcm harga rumah teres zaman haji dulu. zaman haji dulu, rumah masih lagi dikawal pembelian. skrg foreigner boleh beli dan siap mark up lagi harga, sedangkan warga tempatan plak yang kena tempiasnya...

beli keter pun sama gak, mana bleh keter menten slamanya haji... keter bukan aset, tapi komoditi. jadi untuk kekal mula beli sampai collapse, itu bukan keter namanya.

tanah pun sama haji... hari ni ejen buat satu perniagaan... beli dan mark up harga... kesnya sama mcm umah tadi... padahal harga umah dan tanah tak logik langsung dengan harga hari ni. spekulasi yang tak munasabah... bukan sangat pun permintaan melebihi penawaran bagi umah dan tanah.

mcm haji untung la dapat pergi tunaikan ibdat haji awal. dan dpt title haji tu... hari ni dapat ker mcm tu. Q smpi ratus ribu ke juta. isunya orang kaya dah pegi haji skali, pergi lagi dah tu bypass Q org lain. haji pun dah dipolitikkan. siap guna kabel lagi.

jadi haji kena tgk keseluruhan knp rungutan ini berlaku... mesti ada sebabnya...

Tanpa Nama berkata...

kenaikan elaun perumahan sila laksanakan dng kadar segera....jng nak bagi bodoh PA je......politik2..kebajikan PA pun nak d politikkan....

Tanpa Nama berkata...

PA memg begitu pn. ....
dipolitikkan pn.... tetap begitu pn...

Tanpa Nama berkata...

sepatutnya bukan gaji yang disibuk-sibukkan.


tapi pemaju hartanah yang perlu dikawal supaya mereka tidak mengaut untung yang melampau2. selain daripada itu pemborong rantaian utama bagi barangan makanan juga perlu dikawal supaya tidak sewenangnya menaikkan harga barangan, menyorok barangan dan sebagainya.


sekiranya 2 benda di atas boleh dibuat, percayalah, gaji RM 1,500.00 pun sudah boleh hidup senang seperti era 90an dahulu.

Tanpa Nama berkata...

tNtDah lame aku bace dan perhatikan didapati j17 lah yang bnyk mnulis, tak sabar2. sebenarnya mereka nilah yang bnyk duit ada yang beribu2 sebulan side income, jadi kalau nak cover pun jgn marah sngt, aku pun J17 juga dah 10 thun kerja banyk juga side income, pandai2lah..

Tanpa Nama berkata...

PA-PA semua nyani sama sama...

Gali-gali-gali-gali-gali lobang
Gali-gali-gali-gali-gali lobang

Lobang digali menggali lobang
Untuk menutup lobang
Tertutup sudah lobang yang lama
Lobang baru terbuka

Gali lobang tutup lobang
Pinjam uang bayar hutang
Gali lobang tutup lobang
Pinjam uang bayar hutang

Gali-gali-gali-gali-gali lobang
Gali-gali-gali-gali-gali lobang
Gali-gali-gali-gali-gali

Walau makan sederhana
(Makan nasi sambal lalap)
Walau baju sederhana
(Asal menutup aurat)
Walau makan sederhana
Walau baju sederhana
Walau serba sederhana
Asal sehat jiwa raga
Dan juga hutang tak punya…
Itulah orang yang kaya (hi-hu…)

Walau gajinya pas-pasan
(Enggak lebih engga kurang)
Walau hidupnya pas-pasan
(Asal cukup kebutuhan)
Walaupun gajinya pas-pasan
Walau hidupnya pas-pasan
Walaupun serba pas-pasan
Hidup ‘kan merasa terang
Asal tak dikejar hutang…
Enak tidur enak makan (hi-hu…)

Gali lobang tutup lobang
Menggali buat menutup
Gali lobang tutup lobang
Sana rata sini lobang
Gali lobang tutup lobang
Tetap saja ada lobang
Gali lobang tutup lobang
Lobangnya tak pernah hilang

Gali lobang tutup lobang
Pinjam uang bayar hutang
Gali lobang tutup lobang
Sana lunas sini hutang
Gali lobang tutup lobang
Tetap saja ada hutang
Gali lobang tutup lobang
Hutangnya tak pernah hilang

Gali lobang tutup lobang…
Pinjam uang bayar hutang…

salam...