SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA TONGGAK KEMAKMURAN NEGARA

08 Julai 2013

100,000 UNIT RUMAH DIRANCANG DI BAWAH PPA1M, KATA KSN

Bernama
7/7/2013


KUALA LUMPUR, 7 Julai (Bernama) -- Sebanyak 100,000 unit rumah dirancang dibina di bawah Program Perumahan Penjawat Awam 1Malaysia (PPA1M) di seluruh negara, kata Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Dr Ali Hamsa.
Beliau berkata kerajaan akan mengenal pasti kawasan-kawasan strategik termasuk di bandar-bandar dan ibu kota untuk memperluas program itu.

"Selain Putrajaya, kerajaan akan mencari kawasan strategik di Kuala Lumpur dan bandar-bandar besar termasuk Sabah dan Sarawak. Program ini akan dilaksana sebaik mendapat kelulusan pihak berkaitan," katanya.

Beliau bercakap kepada pemberita selepas merasmikan Karnival PIBG, bangunan pentadbiran dan kantin Sekolah Menengah Kebangsaan Damansara Utama di sini Ahad.

Dr Ali berkata jumlah itu termasuk program PPA1M membabitkan pembinaan sebanyak 10,366 unit rumah di Putrajaya yang dilancarkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, April lepas.

Harga seunit rumah yang ditawarkan di bawah skim PPA1M adalah antara RM150,000 hingga RM300,000 dan keluasannya pula adalah antara 1,000 hingga 1,500 kaki persegi.

Beliau mengulas permintaan Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) agar kerajaan pusat serta kerajaan negeri menyegerakan pembinaan perumahan kos sederhana di bawah RM250,000 kepada golongan penjawat awam.

Sementara itu, beliau berkata sambutan kakitangan awam terhadap PPA1M amat menggalakkan dengan program itu di Putrajaya menerima 105,000 permohonan.

Program PPA1M membabitkan kerjasama antara kerajaan dan swasta iaitu pembeli yang ditawarkan PPA1M tidak perlu membayar rumah mereka mengikut kemajuan pembangunan tetapi selepas projek siap sepenuhnya.

Pada majlis itu, Yayasan Usima menyumbangkan pembinaan bangunan pejabat pentadbiran dan kantin sekolah, Syarikat Rafulin Holdings Sdn Bhd yang melengkapkan bangunan kantin baru dengan kerusi dan meja makan manakala Cypark Resources Bhd menyumbangkan sebanyak 20 panel solar bagi projek solar sekolah.

-- BERNAMA

92 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Mayat Tak Diterima Bumi Di Pahang

Kisah ini berlaku di sebuah perkampungan kecil di Pahang pada tahun 1973.Ia nya diceritakan oleh Salleh kepada penulis untuk pedoman semua pembaca budiman.
Kisah berlaku di sebuah Pekan yang bernama Kampung Pulau Tawar, Jerantut .Seorang lelaki yang bernama Omar (nama sebenar dirahsiakan bagi menjaga nama baik keluarga tersebut). Omar adalah seorang bomoh di kampung tersebut.

Beliau merupakan seorang bomoh yang agak disegani oleh kerana setiap kali apabila beliau mengubati setiap penyakit yang pelik, beliau akan berjaya.Satu hari diwaktu senja ada seorang budak melalui rumah Omar budak itu adalah Salleh pencerita kisah ini.

Salleh terdengar seseorang sedang bercakap dalam bahasa yang agak pelik dan tidak pernah didengarinya sebelum ini.Salleh cuba mengintai dari celah lubang dinding yang agak usang. Beliau melihat Omar bercakap mengadap sekeping cermin.

Oleh kerana lubang tersebut agak kecil Salleh tidak nampak keseluruhan cermin tersebut. Salleh cuba mencari lubang yang agak besar. Akhirnya dia menjumpai lubang yang lebih besar. Melalui lubang tersebut, Saleh dapat melihat bayangan pada cermin tersebut bukanlah Omar tetapi sekujur tubuh yang sungguh ngeri wajahnya.

Matanya kelihatan tersembul dan pipinya kelihatan berlubang. Tubuh makhluk itu dibaluti oleh kain putih yang berwarna coklat seperti warna tanah. Tiba-tiba Salleh melihat mahkluk itu seperti memandang kearahnya. Bulu romanya meremang. Tanpa membuang masa Salleh terus melarikan diri.

Sampai saja dirumah beliau terus menemui bapanya dan menceritakan kepada bapanya.Bapanya sekadar tersenyum seraya memberitahu ramai orang kampung sudah lama mengetahui perihal Omar. Bapanya mengatakan bahawa Omar menggunakan hantu peliharaannya untuk merasuk orang dan apabila orang tersebut sakit beliau akan datang dan mengubati orang tersebut.

Dengan cara ini beliau akan lebih mendapat duit dan orang kampung akan menghormatinya. Mereka hanya menunggu masa untuk membuktikan pada orang kampung.Pada malam tersebut Salleh berasa seperti tidak sedap badan, tubuhya seperti merasa lemah. Mungkin kerana terkejutkan peristiwa yang dilihatnya tadi membuatkan dia rasa begitu.

Selepas makan malam, Salleh terus masuk tidur. Apabila dia cuba hendak melelapkan mata dia terbau seperti bau bangkai di dalam biliknya. Dia cuba membuka matanya tetapi kelopak matanya berasa amat berat sekali.

Salleh cuba menjerit untuk memanggil bapanya tapi suara tersekat dikerongkong sahaja. Dia cuba membaca ayat suci yang diingatinya.Akhirnya beliau berjaya juga menjerit memanggil bapanya, Sebelum jatuh pengsan.
Apabila Salleh membuka matanya didapati rumahnya penuh dengan orang dan mendengar orang menyebut nama Omar. Dia memandang ke arah bapanya yang sedang menghampirinya sambil tersenyum dan meminta dirinya supaya bertenang kerana segalanya telah berakhir. Dia kembali terlelap.

Pagi besoknya apabila dia tersedar Salleh melihat bapanya berjalan diiringi ibunya dengan pakaian seperti orang ingin ke masjid. Dia bertanya bapanya apa yang berlaku. Bapanya menyuruh salleh bersiap2 utk pergi menziarahi kubur Omar. Salleh terkejut mendengarnya dan penuh dengan persoalan bermain dibenaknya sambil mengorak langkah kebilik mandi.

Sesampainya di tanah perkuburan Salleh melihat orang sedang menggali kubur. Tiba-tiba dia tedengar orang didalam lubang bertempik apa ni!!! Salleh berlari untuk melihat dengan lebih dekat tetapi dihalang oleh bapanya.Salleh melihat beberapa orang dewasa seperti mengangkat sesuatu yang berat dari lubang tersebut.
Sebaik sahaja objek tersebut berjaya dikeluarkan dari lubang tersebut,

Mereka semua terpegun melihat UBI KAYU yang sangat besar.Jadi sesiapa yang ingin beli UBI tersebut bolehlah menghubungi saya di talian bebas tol :
1-800-88-88-88
Kerepek Ubi Pedas – RM 2.00 sebungkus
Kerepek Ubi Masin – RM 2.30 sebungkus
Kerepek Ubi – RM 1.50 sebungkus
Kerepek Ubi Mentah – RM 0.50 sebungkus
Penghantaran akan dibuat kepada kawasan di Lembah Kelang sahaja. Cukai perkhidmatan sebanyak 2% akan dikenakan.

Tanpa Nama berkata...

PERSATUAN PENYAMUN-PENYAMUN AKAN MENGAMBIL TINDAKAN TERHADAP TUAN KERANA HARI INI KERJA SEPARUH HARI,ESOK HOLIDAY HARI ISNIN BOLEH LA.

Tanpa Nama berkata...

Bilakah penguman bayaran bonus untuk penjawat awam hari raya tahun ini akan diumumkan. Puasa hampir tiba. Tak dapat banyak dapat sikit...alhmdulilah. Untuk isteri dan anak-anak kami tuan

shaifful sani berkata...

InsyaAllah ada bonus. Tp x mengharaplah.kos tahun ni ada kenaikan 2 kali gaji. So kalau kerajaan tak bagi pun dah syukur. Kalau ada lg bersyukur. Rezeki ayah ibu dan isteri dan anak. Sama nantikan. 2 3 hari lg umum lah tu.

Tanpa Nama berkata...

D sabah bila mau buat... Semua pun d semenanjung... Sabah d pinggirkan.. Apalah... Duit sabah semua p smnanjung...

Tanpa Nama berkata...

Satu rancangan/cadangan yg sedap didengari. Namun yg kita khuatiri, yg sepatutnya layak tak dpt manakala pihak yg tak layak pula yg dpt. Maklumlah dunia skrg, yg ada kabel/kenal org dlm biasanya pasti dpt; ini antara kata2 yg lazim kita dgr. Kasihan kpd golongan yg benar2 layak tapi tidak 'dilayakkan' oleh tangan2 ghaib ni. Yang sudah atau mampu beli rumah banglo masih juga nak beli rumah yang dikhaskan utk kumpulan krg berkemampuan ni. Manusia2..........

Tanpa Nama berkata...

Dh lulus.... RM500 seorang akan di bayar pada bulan julai ni.

Tanpa Nama berkata...

Gaji aku 4300 alaun 1800 cukop ke.bonus rm500..aku bayar yuran ngaji quran anak aku dh habis...wkakakak.

Tanpa Nama berkata...

J29 nzik girid j36 horeeeeeeere....fa la la la la la la la la fa la la la la la laaaaa...

Tanpa Nama berkata...

rumah kotak bertingkat2 cecah langit ke?

dah tak cukup tanah ke bumi malaysia ni sampai rumah bertingkat2? susah sangat ke buat rumah atas tanah sebiji2 tak kisah la saiz kecil pun?

mengapa perlu berjiwa KAPITALIS sangat, wahai kerajaan malaysia?

duduk rumah berkongsi dinding, lantai atau bumbung dengan orang lain ni menyebabkan tekanan perasaan sekiranya jiran2 tetangga anda tu berperangai macam beruk asyik bertukang & berdentum dentam tak kira masa.

lagi sekali, mengapa perlu berjiwa KAPITALIS sangat, wahai kerajaan malaysia?

adakah anda suka rakyat malaysia cepat mati disebabkan stres?

Tanpa Nama berkata...

Jangan bina rumah lg,jgn rampas business cina.nanti cina marah.bgus lg kurangkan bunga pinjaman perumahan dr 4% ke 2% dan naikan elaun perumahan.nak beli rumah,kakitangan byk pindah randah,ditukar sana sini.rata rata nak bina rumah beso kat kampung.nak tak nak loan bank bina.sampai bila nak duduk rumah pangsa.

Tanpa Nama berkata...

D sabah bila mau buat... Semua pun d semenanjung... Sabah d pinggirkan.. Apalah... Duit sabah semua p smnanjung...
***************************************************8

Kalau semua duit sabah ke semenanjung, camne orang sabat pergi membeli yeee
Cian sabah tak ada duittttt

Tanpa Nama berkata...

Demi keadilan kepada PA yang bergaji RM2,000 ke bawah, harap bonus tahun ni diberi 2 bulan gaji.

MAYA berkata...

yang salah adalah mereka yang memilih/mengundi orang itu. orang yang diundi/dipilih tu memang saban tahun buat benda yang sama, amalkan sistem riba', naikkan itu ini, kronisme, manipulasi harga barang, jadi spekulator hartanah.

jadi padan la muka kepada yang memilih/mengundi tu!

kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

Kerana sudah berasa insaf, Rizal pergi kesebuah surau untuk mendengar ceramah agama. Ketika tabung derma di edarkan, dia dengan segera membuka dompetnya dan memasukkan RM2 ke dalam tabung derma itu.

Tiba-tiba, seorang pak cik yang duduk di belakangnya menepuk bahunya dan memberikannya duit sebanyak RM200 kepada Rizal. Rizal tersenyum. Dia mengambil duit itu dan memasukkan kedalam tabung derma itu juga. Rizal menoleh dan berasa kagum dengan kemurahan hati pak cik itu . Tidak berapa lama kemudian, pak cik dibelakang Rizal kembali menepuk bahunya dan Rizal mendengar bisikan dari pak cik itu "Encik, kata pak cik tersebut, duit RM200 itu sebenarnya terjatuh dari beg duit encik tadi".

Tanpa Nama berkata...

kerana bn telah menang....pru baru2 ni...maka bonus x da tahun sbb kenaikan gaji 2x thun ni...hehe..berjimat cermat la.pakai apa yg ada

Tanpa Nama berkata...

Moga dan mudah2 hn kerajaan bg bonus kepada penjawat awam hari raya ini..bagi meringankan beban perbelanjaan tambah lg harga barang yang semakin naik, hrp kerajaan perihatin..

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan sedar ka harga rumah dr 150.000 - keatas pun kebanyakan pa tak mampu nak beli lagi, ksn tolong kira sama gaji 3000 kebawah rasa mampu ka nk beli rumah mcm tu,kalau buat rmh mcm tu hnya utk bergaji besar pa bawahan tak merasa juga la, mengharap gaji yg kecil utk membeli barang yg tidak mampu ada akal ka

Tanpa Nama berkata...

sapa suruh sabah/serawak sokong BN.terimalah hakikat.hahaha

Tanpa Nama berkata...

di Sarawak ni, rumah teres 1 tingkatpun RM270,000++ rumah semi-D 1 tingkatpun dah RM330,000++!!! dahlah housing loan sekarang ni pun diperketatkan tak boleh lebih 35 tahun macamane nak beli rumah! bodoh! bangang! personal loan plak tak boleh buat lebih dari 25 tahun!!!! tak boleh pinjam banyak2 korang sedar tak takde sape nak pinjam kalau dia dah ada duit! nak pinjam sebab nak buat capital bisnes ke, ape ke, maklumlah gaji kerajaan ni bukannya banyakpun CIPUTTTTT SANGAT!!! BUKANNYA TAK BAYAR BALIK! jahanam punya kerajaan! bangang! PRU14 nanti sumpah aku tak pangkah BN dah! muka manis janji macam2 tapi di belakang, cekik darah rakyat!

Tanpa Nama berkata...

ko pon bodoh..ko yang mintak keje kerajaan kn..bkn kerajaan yang panggil ko..tak sedar diuntung

Tanpa Nama berkata...

setuju.. keje kilang lah beb klu byk songel.. baru ko thu langit tu tinggi ke rendah..

Tanpa Nama berkata...

Bagi penjawat skim j 17 , bagi saya naik taraf dulu pemegang 2 diploma terutama yang cgpa diatas 3.4, kami tidak mendapat jawatan TA kerana kurangnya tawaran bagi jawatan itu, bukan kerana kurang kelayakan bahkan ada pengalaman dalam industri.

Tanpa Nama berkata...

Kan ke bagus bagi pinjaman faedah 0% khas untuk penjawat awam , ini dapat membantu PA memiliki sebuah rumah ,tak payah bina rumah kotak utk PA , Kenapa kerajaan sekarang ni tak berfikir apabila membuat sesuatu keputusan ? Kenapa kerajaan sekarang tidak mahu membantu PA khasnya ?

Tanpa Nama berkata...

Kalau macam nilah memang conform lah ramai PA akan mengundi pembangkang menjelang PRU 14 ni ! Kata nak naikkan gaji dan elaun penguatkuasaan tapi sampai hari ini tiada cerita. Naik kan cola dan elaun elaun pun sunyi sepi aje ! Rasa rasa nya budget 2014 ni tiada ape ape utk PA kot ! Macam macam ceupacs buat tapi no feedback from government , sedih rasanya mengundi kerajaan la ni

Tanpa Nama berkata...

ELAUN PERUMAHAN BILA MAU NAIK...
"100,000 UNIT RUMAH DIRANCANG DI BAWAH PPA1M, KATA KSN"INI PROJEK MENGUNTUNGKAN ORANG-ORANG YANG BERKEPENTINGAN SAJA....KUMPULAN PELAKSANAAN TAK ADA RUANG UNTUK MEMBELI RUMAH INI..PERCAYA LA...APA YANG KAMI INGINKAN ELAUN PERUMAHAN DINAIKKAN SEGERA RM180 KE RM450...

Tanpa Nama berkata...

masa bajet tahun lepas kata govement nak serahkan loan perumahan kepada bank..jadi ke..

Tanpa Nama berkata...

habeckSKIM JURUTEKNIK (J17) DAN SKIM PENOLONG PEGAWAI PENILAIAN
Sukacita dimaklumkan bahawa pegawai-pegawai MTSU terdiri daripada:-

(1) Sdr. Shuhaimi Bin Othman - Presiden
(2) Sdr. M.P. Govindasamy - Naib Presiden
(3) Sdr. Samuel Devadasan - Setiausaha Agung

telah diberi penerangan oleh pihak Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) Bahagian Saraan pada 1 Mac 2011. Turut hadir adalah wakil-wakil daripada JPA Bahagian Pembangunan & Organisasi. Mesyuarat telah dipengerusikan oleh Tuan Haji Abdul Jamil Bin Abdul Halim, Timbalan Pengarah JPA Bahagian Saraan.


SKIM PERKHIDMATAN JURUTEKNIK

Memandangkan Ketua Perkhidmatan Jabatan Kerja Raya TIDAK bersetuju jawatan Juruteknik dan Penolong Jurutera digabungkan maka disebabkan ini JPA PERLU lebih masa untuk mengkaji dan mendapatkan satu skim yang bersesuaian dengan kelayakan masuk Sijil Politeknik yang tidak bertindih dengan isu penyeliaan dan lain-lain perkara bersabit dengan Gred J29. JPA juga telah memaklumkan Skim Perkhidmatan Juruteknik (J17) sedang dikaji bersama-sama dengan 23 lagi jawatan termasuk Pelukis Pelan, Pembantu Pertanian, Pembantu Penilaian dan Pembantu Kajibumi.

JPA memaklumkan bahawa keputusan akan diberi selewat-lewatnya pada hujung tahun 2011.

Satu perkara lagi yang dimaklumkan oleh JPA ialah lapan (8) Ketua Perkhidmatan Jabatan Teknikal juga telah TIDAK bersetuju bahawa jawatan/skim Juruteknik dan Penolong Jurutera digabungkan.

Ahli-ahli Majlis Jawatankuasa Agung perlu mendapat pengsahihan perkara ini daripada Ketua Perkhidmatan masing-masing.

SKIM PERKHIDMATAN PENOLONG PEGAWAI PENILAIAN

Selain daripada tiga (3) orang pegawai utama, MTSU telah diwakili oleh:-

(i) Sdri. Noorliza Bt Abd Talib Jabatan Penilaian
(ii) Sdri. Fauziah Bt Ab Majid dan Perkhidmatan
(iii) Sdri. Radziah Bt Mohd Nor. Harta

Tanpa Nama berkata...

Selamat menyambut Ramadan...
Sebagai penjawat awam kita kenalah redha akan pemberiannya
Saya bukan ..bukan 54..52...48...44..41...malah bukan 17...saya hnya pemandu gred R3 AADK
Bekerja seorang...tiada pendapatan sampingan...
Mensyukuri itu adalah lebih baik dari mengeji@menfitnah...
Biarlah apa pun kemampuan dr pihak yg mentadbir..memberi...merangka...
Kita selaku penjawat awam teruskan membuat ibadah iaitu bekerja
In shaa allah ada limpahan luas darinya
In shaa allah....

Tanpa Nama berkata...

Saya sgt setuju dgn kenyataan saudara/saudari

Tanpa Nama berkata...

Bro jgn cakap serupa kambing la...pikir sebelum cakap...lu kerja kerajaan kr kerja kutip derma ka...tu semua sudah ketntuan ilahi...so cakap orang lain x sedar diuntung...

Ramadhan berkata...

RAMADHAN SUDAH MENJELMA. MARI BERSIHKAN HATI.

HENTIKANLAH KOMEN YANG TIDAK BERFAEDAH MULAI... DARI... SE... KA.... RANG!

Odee berkata...

Mohon supaya Penjawat Awam dapat menggunakan semula kemudahan Pinjaman Perumahan Pertama sekiranya rumah mereka ataupun harta pertama dijual.

Ini kerana di dalam kes dimana Penjawat Awam menjual rumah mereka dengan tujuan untuk membeli kediaman yang lebih baik, mereka dipaksa untuk menggunakan kemudahan pinjaman kedua yang mana amat jauh daripada kelayakan sebenar mereka. Ini tidak adil bagi mereka yang telah menjual harta pertama mereka.

Bagi saya, tindakan Bahagian Pinjaman Perumahan seolah-olah menyekat Penjawat Awam untuk meningkatkan taraf kehidupan mereka dengan membeli kediaman yang lebih baik. Tidak semua Penjawat Awam yang mampu untuk membeli harta kedua atau ketiga.

Sila rujuk para 3.13 Pekeliling Perbendaharaan Bil 5 Tahun 2011,
"Pinjaman kedua bagi pembelian hartanah kedua adalah dibenarkan tertakluk kepada syarat di Lampiran A7."

Jelas pekeliling berkenaan menyatakan Pinjaman Kedua adalah untuk hartanah kedua.

Adilkah bagi Penjawat Awam menjual Hartanah Pertama untuk membeli kediaman yang baru, tetapi dipaksa untuk mematuhi syarat seperti membeli Hartanah Kedua sedangkan beliau telah tidak mempunyai sebarang hartanah.

Tanpa Nama berkata...

Gelihati kami mendengarnya, 100 ribu unit rumah, nak terkeluar tahi telinga mendengarnya, bukankah kau org nie kaki putar-alam, penipu n pembohong no wahid(1) di dunia, kami tak percaya..

Tanpa Nama berkata...

ksn kaki kelentong, sama jea mcm dia org..ha..!!ha..!!

Tanpa Nama berkata...

kawan itu loan pesnal 10thn sja maa..bnk ngara suda kasi limit,klau lu org mau loan sma saya boleh,sya along mau tlong sja,kasian sma org gomen,

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih atas info Anon : Selasa, Julai 09, 2013 4:12:00 PTG

Nasihat saya kepada pemimpin persatuan buatlah kajian terdahulu sebelum membuat tuntutan, jangan bagi harapan kepada sesetengah pihak dan mengecewakan sesetengah pihak, konsep masuk kandang harimau mengaum, masuk kandang kambing mengebek hanya boleh dipakai untuk kes tertentu saja....

Tanpa Nama berkata...

Penipuan demi penipuan, pembuat dasar PTD dan PEGAWAI TADBIR NEGERI ADALAH MANUSIA MUNAFIK JUGA AHLI NERAKA JAHANAM.. gred bawahah minta kenaikan gred dan gaji tidak dapat dan di tolak, kalau gred atasan spt turus,jusa, gred 41-52 mudah saja kenaikannya, tak sampai 5-6 tahun naik gred, gred bawahan diabaikan.. setakat 1 KGT kami tak hairanlah, keluarga kami ada ladang sawit.. lagipun kami ada kelulusan ijazah n master, satu lagi kalau PA yg ada ijazah n master mohon perjawatan baru, di tolak mentah-mentah.. hati busuk PTD dan PTN wujudkan jawatan pegawai tadbir secara kontrak, dgn cara ini PA yg sedang berkhidmat sekiranya dapat jawatan tersebut akan terputus perkhidmatannya, inilah cara jahat dia org cara yahudi, kapitalis, dia org ingat kump sokongan bodoh, ramai kump sokongan memiliki ijazah n master, cuma tak rezeki lagi, setengah negeri jawatan PTD dan PTN menjadi jawatan warisan utk anak-beranak, cucu-cicit, saudara-mara, ipar-duai, lihat sajalah di negeri johor..akibatnya anak-cucu-cicit yg dilantik tak tau buat kerja akhirnya ekonomi dan tadbir urus kerajaan negeri johor lingkup, kami berdoa di bulan ramadan yg mulia ini, agar mereka yg double standard dan pilih kasih akan ditimpa bala- bencana dan malapetaka yg amat dahsyat kepada mereka.. tunggulah masanya akan tiba masanya..Insya'Allah..Amin..!!!!!

Tanpa Nama berkata...

SELAMAT BERPUASA D BULAN RAMADHAN KPD SEMUA PA dan CUEPACS

Tanpa Nama berkata...

harga rumah mahal nak mampus nak beli cash x mampu pinjam pula dgn kerajaan kena lg 4%..
kalau 1 kepala pinjam 250k
di malaysia ada 1.4 juta kakitangan awam.katakan 1
juta kakitangan pinjam 250k dengan 4% interest kerajaan boleh kutip duit sebanyak dalam anggaran 100,000,000,000..ini anggaran kar je..mungkin lebih lagi..huhuhu nasiblah dah la rmh mahal interes pun banyak

Tanpa Nama berkata...

Apa boleh buat bro kapitalis kapitalis

Hamba Hutang berkata...

Mohon bonus 2 bulan gaji nak bayar hutang PTPTN...

Tanpa Nama berkata...

Pinjaman peribadi hanya boleh wat maksima 10 tahun je...he.he.he.xdapat ler aku nak beli tanah..tanah kubur je lah

Tanpa Nama berkata...

patut bounus 2 bulan untuk kakitangan bawahan gaji 3k kebawah
yang atas2 sebulan pun cukup dah. dah berlebih lebihan dah. baru la duit kajaan xhabis. ni bayar yg atas saje pun leh bankrup kajaan

Tanpa Nama berkata...

Pinjaman dipendekkan tempoh kepada 10 tahun adalah dasar kapitalis dan untuk kepentingan sesetengah golongan saja, mereka yg memiliki gaji yg lumayan saja mampu membuat pinjaman serta krisis ekonomi yg semakin menguncup.. gred 41-52 gaji sekitar RM 4,000-10,000, boleh membuat pinjaman dalam jangka pendek, manakala golongan gred 3-32, gaji sekitar RM 900-3,000 tidak mampu membuat pinjaman kerana bayaran bulanannya besar, mereka membuat pinjaman utk sekolah anak, anak masuk U, tuisyen anak, bayaran buku tulis, yuran pengajian anak di U, bayar muka rumah, bayar muka motor, bayar baju sekolah anak-anak dsbnya.. pembaziran duit rakyat menyebabkan simpanan rezab kerajaan semakin menguncup, mereka mengamalkan dasar kapitalis, mereka yg kaya semakin kaya, yg miskin papa-kedana.. ini satu pengkhianatan kepa rakyat jelata..

Tanpa Nama berkata...

Aku setuju.mane xnya baru masuk je muka dh mcm taik.aku tau la ko pegawai.jgn nk berlagak sangat.ko pon bukan anak jati kt daerah negeri johor ni.ko mampos pon malaikat xtanya la ko gred.pangkat ape..puiihhh.

Tanpa Nama berkata...

Buat rumah ala kadar jer.... buat apa nak beli rumah mahal2? Reban ayam pun mahal da

Tanpa Nama berkata...

rakyat d dahulukan dgn kesusahan..sampai hati bt kt kami mcm ni...selama ni isi rumah kami hanya mkn megi hari2,kamu ambil kisah kah wahai pemimpin negara skelian?

Tanpa Nama berkata...

Bodoh punyer sister wad bedah bersalin hospital raja permaisuri bainun...sister paling teruk abad ini...penting diri...aku doakan ko musnah satu hari nanti..aku akan report segala penganiyaaan ko terhadap staff bwah oo...Sister zalilah aku doakan ko kene balik akibat perbuatan penting diri sendiri ko...

Tanpa Nama berkata...

Bodoh punyer sister wad bedah bersalin hospital raja permaisuri bainun...sister paling teruk abad ini...penting diri...aku doakan ko musnah satu hari nanti..aku akan report segala penganiyaaan ko terhadap staff bwah oo...Sister zalilah aku doakan ko kene balik akibat perbuatan penting diri sendiri ko...

[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[[

Doakan kebaikan kpd orang yang tak buat baik kat kita . Tu kuasa Allah swt . ni bulan Puasa kau ni lelaki ke pempuan .....kalau pempuan faham faham aje la ...

Tanpa Nama berkata...

berapa ribu kumpulan R1 boleh pinjam? ke tak layak pinjam langsung?? beginikah pembalasan anda terhadap kami golongan hidup susah? berdosakah kami dan anak bini kami kerana telah mengundi anda sehingga kami dibalas dengan hukuman yang teruk sebegini? kalau beginilah keadaannya, jangan mimpi kami akan undi anda lagi pru akan datang. kamipun ada hati dan perasaan dan fikiran. kamipun ada harga diri juga. jangan ingat harga diri kami boleh dibeli dengan wang ringgit dan brim yang tak sebarapa tu sebagai rasuah. ayuh semua penjawat awam kita kasi lingkup sama bn pru akan datang!

Tanpa Nama berkata...

Sokonglah lagi bn. Hahaha
Hasbullah hassan penchala

Tanpa Nama berkata...

yang salah adalah mereka yang memilih/mengundi orang itu. orang yang diundi/dipilih tu memang saban tahun buat benda yang sama, amalkan sistem riba', naikkan itu ini, kronisme, manipulasi harga barang, jadi spekulator hartanah.

jadi padan la muka kepada yang memilih/mengundi tu!

kah kah kah

Selasa, Julai 09, 2013 7:20:00 PG

Padan muka ngan rakyat selangor...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

yang salah adalah mereka yang memilih/mengundi orang itu. orang yang diundi/dipilih tu memang saban tahun buat benda yang sama, amalkan sistem riba', naikkan itu ini, kronisme, manipulasi harga barang, jadi spekulator hartanah.

jadi padan la muka kepada yang memilih/mengundi tu!

kah kah kah

Selasa, Julai 09, 2013 7:20:00 PG

Padan muka ngan rakyat selangor..



000000000000000000000000

Salam bukan salah sesiapa pun mana mana parti yang memerintah akan buat benda yag sama je
kalau dah tahu gaji kecil buat kerja sampingan yg halal contoh berniaga kecil kecilan jadi usahawan ke macam macam kerja boleh buat kat malaysia ni... anmbil contoh pendatang asing cukup lah., Berani mereka berniaga ada yg kaya raya sekarang ni..tu pun pihak berkuasa tak ambil tindakan . tak malu ke kita PA semua ..nak harapka makan gaji ngan kerajaan memang la tak cukup naik gaji, barang keperluan pun naik harga sekali...kalau nak kan gaji kita tu berkat kena bersyukur kpd Allh swt ni je rezeki aku..dan jgn lupa bersedekah dan rezeki kita kan murah .....Selamat Berpuasa Maaf Zakir Batin....

Tanpa Nama berkata...

19Salam bukan salah sesiapa pun mana mana parti yang memerintah akan buat benda yag sama je
kalau dah tahu gaji kecil buat kerja sampingan yg halal contoh berniaga kecil kecilan jadi usahawan ke macam macam kerja boleh buat kat malaysia ni... anmbil contoh pendatang asing cukup lah., Berani mereka berniaga ada yg kaya raya sekarang ni..tu pun pihak berkuasa tak ambil tindakan . tak malu ke kita PA semua ..nak harapka makan gaji ngan kerajaan memang la tak cukup naik gaji, barang keperluan pun naik harga sekali...kalau nak kan gaji kita tu berkat kena bersyukur kpd Allh swt ni je rezeki aku..dan jgn lupa bersedekah dan rezeki kita kan murah .....Selamat Berpuasa Maaf Zakir Batin....

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

xsume org ad kebolehan berniaga bro oi..

ke ko masuk MLM.. kihkihkih

Tanpa Nama berkata...

kalau nak dunia dan seisinnya itu, solat la sunat subuh 2 rakaat, sebagimana hadis Rasulullah.

Khairul Muzzamir bin Alias berkata...

Salam Ramadhan. Saya tetap bersyukur dengan apa yang telah saya perolehi. SesungguhNya Allah SWT itu maha mengetahui apa yang terbaik untuk hambaNya.

Tanpa Nama berkata...

memanglah kau bersyukur dgn ape yg ada sebab kau makan rasuak ribu-ribu ringgit, sebab tue kau cukup jea bagi anak-isteri makan, betul tak..?

Tanpa Nama berkata...

Mat kat atas yg bersyukur tue kaki rasuah, tak sangka aku, nampak mcm warak, bersyukurlah..katanya.

Tanpa Nama berkata...

Pesanan Masyarakat
"HOBI MAIN BURUNG"

Hobi ketua kampung adalah memelihara burung. Pada suatu hari kesemua burungnya hilang. Oleh kerana ketua kampung tersangat marah, dia mengumpulkan penduduk kampung. Hampir 200 penduduk datang ke balai raya....
Ketua kampung : Siapa ada Burung?
Semua lelaki yang hadir terus berdiri

Ketua kampung sedar yang cara dia bertanya salah ..

Ketua kampung: Bukan burung itu maksud saya ..
Siapa pernah nampak burung?
Semua wanita berdiri.

Ketua kampung bertambah marah...

Ketua Kampung : Maksud saya, siapa pernah nampak burung yang bukan miliknya ?
Setengah wanita berdiri...

Ketua kampung semakin gugup...

Ketua kampung: maaf skali lagi... Maksud saya adalah , siapa pernah tengok burung
saya?
5 orang wanita berdiri..

Ketua kampung segera lari lintang pukang kerana dikejar
oleh isterinya..
*Nama Ketua Kampung dirahsiakan*

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Mat kat atas yg bersyukur tue kaki rasuah, tak sangka aku, nampak mcm warak, bersyukurlah..katanya.

Jumaat, Julai 12, 2013 11:24:00 PG

kkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk

Bersangka baik lah kita sesama ISLAM .Mudahan mendapat keberkatan di bulan yang mulia ini. Ya Allah bukakan pintu hati hamba yang membuat komen ini menjadi baik selamatkan la dia dan ahli keluarganya permudahkan dia segala urusan. Tutupkan la pintu pintu kejahatan terhadapnya dan buka kan lah pintu kebaikan kepada AMIN .........

Tanpa Nama berkata...

lu nie perasaan apa hal, gua rasa lu nie berlakon baik-alim, blaahlah lu..

Tanpa Nama berkata...

Itu di namakan Alim Kambing. Tengok kambing simpan janggut nk tunjuk alimlah konon.... tp teloq nampak dok tunjuk kat org tengok. Akaiiiiii ada ka??????

senapi berkata...

Kami berikrar akan sokong BN dan pastikan BN menang PRK Besut nanti. Marilah penjawat awam turun ramai2 kempenkan untuk BN. kita kena sokong BN. tanpa BNtiada pinjaman perumahan. Yang dok percaya dongeng kononnya harga rumah mahal dan sebagainya tu pastilah termakan racun pembangkang.

Kami penjawat awam kesal kerana pembangkang mengunakkan isu harga rumah, kereta dan barangan runcit kononnya naik harga. Semuanya fitnah belaka. Minta kerajana jangan layan tuntutan mereka yang tidak bersyukur

Tanpa Nama berkata...

Mmg betul apa...
harga itu ini dh naik takkan tak perasan lg kut, atau saja2 buat2 buta.
bukan masalah sokong ke tak sokong kjaan sekarang. tapi kalau asyik menyebelahi org bergaji besar apa pulak cerita kakitangan bwhan yg bergaji kecil ni.
last sekali ko org mesti caci kami kenapa masa sekolah dulu tak belajar betul2 itulah ayat killer ko org.
mungkin ko org bernasib baik sebab dapat segala2nya, tetapi ketentuan Allah telah tertulis sejak azali. Wlaupun bergaji kecil syukur diatas nikmat rezeki yg Allah beri.
Cuma org bergaji kecil ni berharap pertimbangan sewajarnya perlu diambilkira sebelum membuat sebarang keputusan agar kakitangan bawahan tidak menjadi mangsa penindasan darjat, kerakusan hawa nafsu yg hanya menjaga poket mereka sendiri. Sedangkan kakitangan bawahan merana oleh kerana tiada kajian menyeluruh kepada permasalahan2 yg dihadapi oleh kakitangan bawahan.

Tanpa Nama berkata...

Kami sokong 200%, perjuangan menaikkan taraf hidup kakitangan bawahan mesti diteruskan, lawan tetap lawan..!!!

Tanpa Nama berkata...

Berita terkini: 1.42 juta PA akan menerima honus 11/2 bulan awal bulan 8 nie, tetapi di bayar 2 kali bayaran, pada raya aidilfitri dan seisi awal persekolah tahun depan, Tahniah buat semua PA.. dr PTD prihatian..

Tanpa Nama berkata...

Berita terkini: 1.42 juta PA akan menerima bonus 11/2 bulan awal bulan 8 nie, tetapi di bayar 2 kali bayaran, pada raya aidilfitri dan seisi awal persekolah tahun depan, Tahniah buat semua PA.. dr PTD prihatian..
Sabtu, Julai 13, 2013 6:53:00 PG

Yahoo..!! Beraya sakanlah aku tahun nie, bonus aku hampir RM 4 ribu..

Tanpa Nama berkata...

bantuan raya tu memang kami alu-alukan dan kami ucapkan terima kasih. tapi apa yang sebenar- benarnya kami perlukan ialah sesuatu yang mencukupi dan konsisten untuk kebajikan kami! masalah kami yang pertama. ketidakmampuan membeli rumah! sebab. harga melambung tinggi. tak berpadanan langsung dengan gaji yang kami dapat! hal macam ni penyelesaiannya sepatutnya ialah 1. naikkan elaun rumah! naikkan ke suatu nilai yang berpatutan atau sama dengan jumlah yang kami kena bayar bulan- bulan sekiranya kami pakai pinjaman perbendaharaan dan jugak, ia berdasarkan purata harga rumah semasa kini! tak payahlah bayar elaun ni ikut gred, sepatutnya bayar je nilai yang sama kepada setiap PA tanpa ras dan pangkat!
2. sekat aktiviti speculator- speculator hartanah ke atas harga rumah baru atau yang dalam pembinaan supaya harganya tidak melambung tinggi sangat sampai PA tak mampu nak membeli. buatlah law supaya hal ni tak terjadi. barulah PA bawahan terutamanya mampu memiliki rumah untuk melindungi istri anak dan keluarga mereka masing- masing!
kerajaan sebenarnya tak perlulah sibuk nak buat rumah mampu milik juga untuk PA. setakat rumah flat sempit yang tak selesa buat menyumbat PA bawahan dan anak bini dorang tu,tak payahlah.... lagipun bila dah buat nanti pun, harga rumah kotak tu dispeculatekan oleh speculator/ penyangak hartanah pun nak buat apa!

Tanpa Nama berkata...

Tahukah anda bahawa Ketua Jabatan adalah sentiasa betul. Sekiranya anda tak percaya, sila ikuti 2 peraturan di bawah.

Peraturan 1 :
Ketua Jabatan adalah sentiasa betul.

Peraturan 2 :
Sekiranya anda mempunyai konflik dengan Ketua Jabatan atau selalu bertengkar dengan Ketua Jabatan atau seringkali tak puashati dengan Ketua Jabatan, sila rujuk Peraturan 1.

Tanpa Nama berkata...

ape kau susah sgt dgn ketua jabatan, dia bukannya malaikat, ada yg mcm hantu raya,nperangai mcm syaitan, cara kalau cara baik solat hajat jea, kasi panas..kalau cara tak baik kasi santau sampai mampos, habis cite.. masuk kuburlah bos kau.. ada faham..!!!

Tanpa Nama berkata...

Mmh he always right..ketua jabatan aku..klau staff report ke sprm ke jpa ke.dh lama xde pencen beb...rasuah dh jd tabiat harian...meh keje nek keta suplyer..duit minyak dpt..bayangkan hehari brulang seremban putrajaya..sje kami staff bawahan malas nk ganggu periuk nasik hangit dia....klau x dh lama melingkup...bodoh semua ketua jabatan..

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah..itu lagi penting mensyukuri apa yang diberikan..

Tanpa Nama berkata...

Aku sokong hang... kat tempat aku baru2 ni Pengarah pun kena tetak tp tk mati. Saje jer bg cedera parah supaya dia ingat sampai mati apa yg dia dah buat kt staff2 bawahan dia. Dia buat staff2 bawahan dia yg PA ni mcm KULIKANG aje ataupun KUNTA KINTE aje. Sekali dah kena tetak ngan org bawahan... senyap sunyi tanpa khabar berita. Mai bos baru pun baru ok n baru nk hormat org bwh. Ketidak pandang org bwh ni mcm sampah. Depa ni tak pikir ke... tak ada org bwh n tak akan ada org atas punyer... tp bika tak ada org atas n hanya tinggal org bwh n kerja terap jalan n tk pernah terkanjai pun...

Tanpa Nama berkata...

itu ok kena tetak, kat tempat aku kerja kat jb bos aku kena bosong perut di buat sihir org, padan muka berlagak sgt, lepas tue anak dara dia kena main dgn 2 jantan, sama mcm bapak kena perut bosong, bini dia dah jadi separuh gila, inilah penangan org bawahan.. jgn cabar kami, kami pantang di cabar.. pii mapoosslah ketua jabataj lancau..

Tanpa Nama berkata...

Org atas n bos2 ni ada kelulusan n depa hanya pandai nk tekan org bwh buat serupa kuli n pandai nk kumpul duit n buat harta aje.

Manakala org bwh tak ada kelulusan tinggi tetapi pandai nk sihir n santau org atas n bos2 ni muntah darah. Itu lah kelebihan org bwh kalau bos2 ni buat kat depa mcm kuli. Sbb kwn aku dah kena baru j29 tp dia maki j17 dpn org ramai kt kantin. Tp j17 tu diam aje n melawanpun tak. Sebulan lepas tu j29 ni kena santau n skrg ni dah 6bln hidup tersiksa n bdn dah kurus kering. Itu lah dulu berlagak sgt suka dok maki2 org bwh. Skrg ni kerja pun tak boleh mai n terlantar kt umah. Bos2 pun dah tk larat nk p tengok dia hr2 dah... hahhhhh skrg ni tanggung ler.... itu ler kita ni bila bkerja ngan kerajaan n ada pangkat n jgn lah kita hina org bwh. Sbb dah termaktub didlm GO Perintah Am. Stiap kakitgn kerjaan PA tak kira pangkat atas atau bwh digelar PEGAWAI KERAJAAN. Jadi kita semua PA adalah PEGAWAI betapa mulianya DYMM YANG DIPERTUAN AGONG meletakkan semua penjawat awam adalah PEGAWAI KERAJAAN. jadi yg dok kt atas tu jgn lah hina sgt org2 bwh ni sbb kita ni semua PA adalah PEGAWAI KERAJAAN yg sama2 cari rezeki yg halal dgn majikan kita KERAJAAN. Adaaaaa pahammmmmmm ka bos2 yg dok kat atas ni..

Tanpa Nama berkata...

Sekolah cuti ganti 5 dan 6 ogos. Layari laman web nutp.

Tanpa Nama berkata...

Betul tuan,
Kita kena sokong kerajaan sebab harga kereta btul2 turun, barang rucit selalu turun dan harga rumah makin turun. Pembangkg cakp bohong tuan..... Hihihihihi...turun belako tu

Tanpa Nama berkata...

Biar hidupku susah sampai tak makan. Asalkan aku undi bn.

Hasbullah hassan penchala

Tanpa Nama berkata...

agak2 la bila impian kakitgn PA nak tgk PA ni di tranformasi. agak2 ada pm yg berani supaya jgn ptd sume konker PA ni. patut ptd tuk jbtn tertentu je. teknikal biar teknikal naik sapai ksu. kesihatan pun gt. pendidikan pun gt. askar pon gt. polis pun gitu. baru la betul. klu dibiar ptd ni sok sok aku ingat PA bukan ptd ni leh keje setakat penolong pegawai je. level 41 sapai ksn diaorg je sume

Tanpa Nama berkata...

kesian... ramai tukang komen yang berpuasa hanya mendapat sekadar lapar & dahaga sahaja...


sudah-sudahlah tu.

Tanpa Nama berkata...

Mana ada org yang berpuasa merasa kenyang? Semua org yg berpuasa akan merasa lapar dan dahaga. Kecuali org yg tak berpuasa....

Tanpa Nama berkata...

kebanyakan harga rumah sekarang memang sukar utk di miliki oleh penjawat awam.walaupon tiada sebarang hutang pemiutang,jangan berangan nak memiliki rumah.saya gred N17,umur 30thn,sudah 5tahun berkhidmat dlm kerajaan,sudah berkahwin,isteri bekerja sendiri pendapatan kurang dr rm1500 sebulan,5bulan lagi akan memiliki cahaya mata,saya tiada sebarang hutang dr mn2 bank,tp masih gagal utk memiliki rumah sendiri yg berharga bwh 200k dgn keluasan hampir 900kaki.setelah berfikir panjang,kami cuba untuk berkongsi pendapatan,tetapi masih gagal juga utk memilikinya.saya tidak tahu hendak mengadu pd siap,jadi sy luahkan saja dlm blog nie.harap ada yg dpt menolong dan cuba rasa apa yang kami rasa.sekian.

Tanpa Nama berkata...

Sabarlahhhhhh wahai N17 di atas ni... aku dah bkerja 23tahun n skrg n22 itu pun sbb ada belas ihsan PM memberi KUP kpd PA yg berkhidmat selama 15tahun hr tu... aku pun sama isteri bkerja n17 n kami mempunyai 8org anak. Tp gaji isteriku tiada apa2 hutangpun. Tp gaji aku hutang keliling pinggang 60% manakala hutang d luar pinggang spt kereta n segala bil2 gaji yg berbaki 40% ini pun tidak cukup. Mujurlah aku mdpt seorg isteri yg tidak berkira n duit gaji isteriku itu lah utk kami anak beranak mkn minum n beli susu anak pampers duit ngasuh... bila kami pergi ke projek2 pembinaan rumah baru n tengok yg single story rm250k manakala yg double storey rm550k.

Bagaimanakah aku n isteriku kalau join loan pun n kami memang tidak mampu utk mmbayar bulan harga rumah tsbt sbb single storey bln2 rm1000 manakala yg double storey bln2 rm2300 Nampaknya sampai pencenpun aku n isteriku tidak akan mampu mmbeli rumah. Sbb harga rumah setiap tahun naik rm30k utk single storey manakala double storey naik rm50k setiap tahun. Sdgkan gaju aku hanya naik rm115 aje setahun... rasa2 aku sampai matilah aku hidup menyewa sdgkan tuan rumah yg aku sewa setiap 2tahun naikkan sewa sbyk rm100. Rumah yg ku sewa skrg ini pun rm750 huhuhuuhuuuuu... aku menangis siapalah yg tahu....

Tanpa Nama berkata...

anggaran perbelanjaan bulanan seorang penjawat awam yang bekerja di negeri org dan berjauhan dgn anak dan isteri di negeri sendiri.

gaji+elaun N 17(pguatkuasa)lebih 5 tahun = rm2100
overtime = rm300/32jam/sebulan/jika ada
gaji isteri(kerja sendiri) = rm1500
duit kete isteri = rm600
bil air = rm10
bil api = rm30
bil astro = rm40
bil tepon suami isteri sebulan = rm60
insuran takaful bulanan isteri = rm100
duit minyak kete = rm200
duit belanja harian isteri = rm300
duit belanja harian suami = rm300
duit belanja bulanan brg'an rumah = rm500
sewa rumah isteri di sgor = rm700
sewa rumah suami (pguatkuasa di kedah) = rm300
duit tambang bus kl-kedah-kl (1x 2mggu) = rm160 sebulan
nafkah suami kpd isteri = rm300
perbelanjaan taska anak seorg = rm330
perbelanjaan anak 1 thn / sebulan = rm350
duit kpd ibubapa = tiada
duit simpanan = tiada

total perbelanjaan = rm4280 sebulan..
gaji suami + overtime(jika ada) + isteri = rm3900

rm3900-rm4280 = negatif rm380.

perbelanjaan masih tidak mencukupi drpd anggaran yg di beri.yg jadi penyelamat korbankan cuti mgguan selama 4 hari/selang semggu utk overtime(jika ada),kurangkan perbelanjaan harian,kurangkan balik lawat isteri (drpd 2mggu sekali kpd sebulan sekali)..perbelanjaan dpt di jimatkan lg jika si suami dpt bekerja di tmpt sendiri dan tinggal bersama isteri..

moral of the storey..
-rasuah boleh berlaku kerana pendapatan tidak mcukupi dprd perbelanjaan keperluan.
-birokrasi tmpt kerja perlu di kurangkan,kerana sepatutnya si suami telah dpt bertukar tmpt kerja di negeri sendiri dan tinggal bersama isteri kerana isteri bekerja sendiri.
-tiada apa yg dpt di bantu utk memiliki rumah sendiri kerana pendapatan masih tidak mencukupi wlupon menunggu 5thn lg.
-tiada sebarang wang yg di beri kpd kedua ibubapa di kampung.

ini yang berlaku sekarang dlm negara kite.hrp akan ada sinar di sebalik kegelapan malap yg berterusan.sekian.

sedikit pantun rekaan semata-mata,

org beri kite merasa,org berbudi kite berbahasa.
syukur kpd ilahi,aku masih kuat bekerja,
kerana ada sedara yang masih mencari kerja,
jaga diri kpd yg masih bekerja,
duit boleh di cari tapi rasuah jangan di pinta.

Tanpa Nama berkata...

Di suatu kawasan pedalaman di Kedah, seorang penternak yang mempunyai ladang ternak yang luas dan berjaya telah meninggal dunia dengan meninggalkan seorang balu yang masih muda dan cantik, namanya Minah.
Minah membuat keputusan untuk meneruskan kerjaya suaminya dengan mengambil alih ladang ternakan tersebut, tetapi dia tidak mempunyai kemahiran yang cukup untuk mengendalikan ladangnya.

Jadi dia pun membuat keputusan untuk mengiklankan di dalam akhbar untuk mencari seorang pembantu yang akan mengerjakan ladang ternaknya dengan menawarkan gaji dan sebuah bilik di rumahnya sebagai tempat kediaman memandangkan ladang yang dimaksudkan hanya berada di belakang rumahnya.

Selang beberapa hari kemudian ada dua orang pemuda yang memohon pekerjaan tersebut. Seorang pondan, dan seorang kaki mabuk..

Memandangkan tiada sesiapa lagi yang memohon jawatan tersebut selain dari dua orang pemuda tadi, Minah terpaksa memilih salah seorang dari mereka.

Setelah menimbangkan semasak-masaknya, Minah memilih si pondan bernama Leman untuk bekerja dengannya, dengan anggapan bahawa dia berasa lebih selamat tinggal bersama seorang pondan daripada tinggal dengan seorang pemabuk.

Minggu demi minggu berlalu. Leman telah melakukan tugasnya dengan penuh tekun dan rajin.

Leman kerap kali menghabiskan waktunya sehingga malam untuk membuat kerja-kerja di ladang ternakan. Ladangnya menjadi semakin berjaya dan ternakan semakin banyak membiak dan sihat-sihat belaka.Gembiralah si Minah ni tadi.

Kerana ingin menghargai kerajinan si Leman ni, Minah pun berkata kepada Leman, "Leman, kau telah melakukan kerja dengan baik dan ladang ternakan pun kulihat semakin bagus, kau sepatutnya ambil cuti pergi ke pekan berjalan-jalan untuk melegakan tekanan kerja…"

Gembiralah Leman, dan pada suatu malam minggu, dia pun pergi ke pekan.

Sampailah ke tengah malam, Leman tak pulang-pulang ke rumah. Pukul 1 tak pulang, pukul 2 tak pulang. Pukul 2.30 pagi barulah Leman pulang kerumah..

Sampai ke rumah, di dapati Minah sedang menunggunya sambil duduk di sofa berhampiran unggun api.

"Buka butang bajuku dan tanggalkannya." Kata Minah.Leman dengan tangan yang terketar-ketar dan perasaan yang terkejut,melakukan apa yang diarahkan.

"Sekarang, buka kasut but ku."Leman buat, perlahan sekali.

"Buka, setokin ku.."Dia buat juga.

"Sekarang, buka skirt ku."Dia buat juga.

"Sekarang buka coliku."Dengan tangan yang menggigil, dia buat apa yang disuruh.

"Sekarang….buka seluar dalamku…"Dengan perlahan, dia melucutkannya ke bawah dan menanggalkannya.

Kemudian, Minah pun memandang Leman, sambil berkata…

"Sekali lagi kau pergi pekan dengan memakai pakaian aku, aku pecat kau on the spot.

Tanpa Nama berkata...

aku tumpang simpati atas apa yang en kat atas saya n tulis...sepatutnya,,pegawai gred 17 dan ke bawah kene posting atau wajib posting di tempat SENDIRI.....tapi kenapa PA jawatan tinggi je dapat pndah tmpat sendiri...ini tak adil...gaji dala besar...dapat dok tmpt sendiri...aku ingat aku je yang susah..rupanya ada lagi susah..syukurla aku tak sesusah encik kat atas saya n...

Tanpa Nama berkata...

test

Tanpa Nama berkata...

Tak puashati dgn syarat pnjman loan kedua.saya terpaksa jual rumah loan prtama kerana loan brsama bekas suami.baki jual rumah lepas tolak hutang dgn bah.pjnman perumahan dpt RM40ribu..kelayakan loan dgn gaji skrng ialah RM255ribu.tp krn syarat yg tlh ditetpkan,kelayakan jd RM84ribu..mknanya jika dicmpur baki jual rumah dgn loan yg layak adalah RM124ribu.kerja dgn kerajaan hmpir 20 tahun.dgn jumlah RM124ribu rumah jenis mcmana yg saya boleh beli?anak 6 org.rumah teres?muat ke??..alangkah adilnya jika loan yg saya layak sekarng ni iaitu RM255ribu hnya ditolak RM60ribu (loan pertama yg tlh diambil).mknanya baki akan saya dpt RM195ribu.jika dicmpur baki jual rumah dptlh RM235ribu.lega la sikit.wahai kerajaan yg kononnya berslogan "rakyat didahulukan",..tolonglh selami nasib rakyat yg daif .sememangnya puak2 kerajaan tak ada yg prnah susah&daif,sbb tu tak boleh nak selami masalah orang susah&daif.pohon prtimbangkan semula syarat2 pinjamna perumahan kedua.jgnlh bg alasan sbb umur dh lnjut takut tak sempat habis bayar loan.cmana pula dgn kakitangan awam yg berumur 40tahun tp baru nk buat loan pertama?boleh lulus 100% loan tp tak pula krajaan pikir takut tak sempat bayar.sdgkan umur dah 40.fikir2kan,renung2kan..ubah lh syarat wahai kerajaan.

Tanpa Nama berkata...

Hello, i am Puan Jennifer John, pemberi pinjaman swasta yang
memberikan masa kehidupan pinjaman peluang.
Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk menjelaskan hutang anda atau anda memerlukan pinjaman modal untuk meningkatkan perniagaan anda?
anda telah ditolak oleh
bank-bank dan agensi kewangan yang lain?
Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji?
mencari tidak lebih seperti yang kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu. Kami dana pinjaman kepada individu
yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang
. untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan pada kadar 2% Saya ingin menggunakan medium ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan dipercayai dan benefisiari dan akan bersedia untuk menawarkan anda kenalan loan.So kami hari ini melalui e-mel:
jenniferjohn536@hotmail.com

Data-data PEMINJAM'S

  1) Nama Penuh: .......................................................
  2) Negara: ...........................................................
  3) Alamat: ..........................................................
  4) Negeri: ..............................................................
  5) Seks: ................................................................
  6) Status Perkahwinan: .................................................
  7) Pekerjaan: .....................................................
  8) Nombor Telefon: ................................................
  9) kedudukan masa ini di tempat kerja: .....................
  10) Pendapatan Bulanan: .............................................
  11) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .....................................
  12) Tempoh Pinjaman: ................................................
  13) Tujuan Pinjaman: ............................................
  14) Agama: ........................................................
  15) Pernahkah anda memohon sebelum .................................

  terima kasih,
Puan Jennifer.

Cynthia Johnson berkata...

Halo, Ramadan adalah di sini sudah tidak anda berfikir ia adalah masa untuk mendapatkan berkah dari Allah boleh conected hari ini dan anda pasti akan bahagia dengan kasih karunia Allah.
Nama saya adalah Cynthia Johnson. kita gadai janji, pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman Hotel, tawaran komersial Umum Mr John Carlson, orang harus mengemas kini semua situasi kewangan di dunia / syarikat untuk membantu mereka yang berdaftar pemberi pinjaman wang pinjaman peribadi, pinjaman, kredit pembinaan, rendah kadar faedah 2% dll kredit modal, pinjaman perniagaan dan pinjaman kredit buruk bekerja, start up. Kami membiayai projek di tangan dan syarikat anda / rakan kongsi dan saya juga ingin menawarkan pinjaman peribadi untuk pelanggan mereka. hubungi kami melalui e-mel untuk maklumat lebih lanjut: cynthiajohnsonloancompany@gmail.com

Victoria Loans berkata...

Hello Kekasih di dalam Kristus,
Saya Menteri VICTORIA Osteen, Isteri kepada Pastor Joel Osteen Pastor Kanan Gereja Lakewood, gereja Protestan yang terbesar di Amerika Syarikat, Kami datang bersama-sama dan melihat bahawa sesetengah orang memerlukan sedikit bantuan kewangan dan bantuan jadi kami mengambil keputusan untuk membentuk sebuah syarikat pinjaman yang memberi manfaat oleh semua orang di atas 18, anda adalah daripada tidak penting tetapi apa yang kita jaminan anda adalah bahawa anda layak untuk pinjaman, anda mendapatkannya penghantaran hari yang sama ke akaun bank anda dengan syarat,
Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan

Hubungi syarikat pinjaman secara sah dan secara rasmi berlesen yang ialah Victoria Osteen Firma Pinjaman, A christian dibina Syarikat Pinjaman.
Untuk maklumat lanjut e-mel- victoriaosteenloanfirm@gmail.com