SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI***

20 Julai 2013

ANGKASA BINCANG DENGAN CUEPACS KESAN SYARAT BAHARU BANK NEGARA KEPADA PENJAWAT AWAM

Bernama
20/7/2013



 
ABDUL FATTAH ABDULLAH
KUALA LUMPUR, 20 Julai (Bernama) -- Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia Berhad (Angkasa) akan berbincang dengan Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) bagi meneliti kesan syarat baharu pinjaman Bank Negara Malaysia (Bank Negara) kepada penjawat awam.

Presidennya Datuk Abdul Fattah Abdullah berkata perbincangan itu dijadualkan pada Selasa depan untuk kajian terperinci bersama Cuepacs berhubung syarat mengehadkan tempoh maksimum pinjaman peribadi selama 10 tahun dan pembiayaan pembelian rumah 35 tahun untuk penjawat awam.

"Angkasa akan mengadakan perbincangan dengan Cuepacs terlebih dahulu bagi mengkaji lebih mendalam kesan syarat baharu Bank Negara ini kepada kakitangan awam. Kemudian, kita akan buat keputusan secara bersama yang mana boleh dikemukakan kepada kerajaan nanti," katanya ketika dihubungi Bernama di sini.

Abdul Fattah berpendapat syarat baharu itu akan memberi bebanan kepada penjawat sekiranya tempoh pinjaman berkenaan dihadkan kerana mereka perlu membuat potongan gaji dalam jumlah yang besar berbanding sebelum ini selain memberi kesan kepada prestasi kewangan koperasi di bawah Angkasa.

"Bagi saya tidak berbangkit isu kakitangan awam tidak membayar hutang pinjaman sebab pinjaman mereka terkawal berdasarkan slip gaji termasuk ansuran bulanan pinjaman dibuat melalui potongan gaji.

"Kebanyakan anggota koperasi kredit di bawah Angkasa terdiri daripada penjawat awam dan kira-kira 800,000 penjawat awam membuat pinjaman peribadi dengan koperasi. Koperasi-koperasi memberi pinjaman kira-kira RM4.84 bilion," katanya.

Namun, Abdul Fattah menyambut baik langkah Bank Negara untuk mengatasi masalah hutang isi rumah ketika ini tetapi berpendapat menetapkan tempoh terhad kepada penjawat awam membuat bayaran balik pinjaman adalah tidak wajar.

"Saya bersetuju dengan Bank Negara untuk kurangkan jumlah hutang rakyat Malaysia tetapi bagi saya, perlu tengok kembali syarat ini...sepatutnya bukan penjawat awam," katanya.

Pada 5 Julai lepas, Gabenor Bank Negara Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz mengumumkan bank pusat itu menetapkan tempoh maksimum pinjaman peribadi selama 10 tahun manakala pembiayaan pembelian rumah 35 tahun untuk penjawat awam yang bertujuan mengekang hutang isi rumah ketika ini yang berada pada paras 83 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).

-- BERNAMA

126 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

aku 1st!

Tanpa Nama berkata...

sekond hehehe

Tanpa Nama berkata...

biarlah koperasi boleh pinjam sampai 20 thn, agar ramai yang masuk koperasi.

Tanpa Nama berkata...

keempat..terbaik

Tanpa Nama berkata...

sokong!!! harap cepat- cepatlah dan berjayalah hendaknya perbincangan dan seterusnya rayuan / gesaan kepada BNM agar batalkan syarat baru tu terhadap PA. PA bukan tak bayarpun... yang tak bayar tu, isi rumah lain. harap kerajaan dan BNM fahamlah, kakitangan awam ni terutamanya kumpulan sokongan dan ke bawah sangat perlukan pinjaman peribadi yang cukup untuk dijadikan pendahuluan kepada keperluan rumah dan anak- anak. kalau 10 tahun saja, jumlah yang dapat dipinjam pun terhad. potongan bulanan pun besar. tolonglah faham, tok Najib dan kak Zetty....

Yusla Mahat berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

KESAN SYARAT PINJAMAN PERIBADI 10 TAHUN MELALUI BANK... AHLONG-AHLONG AKAN CAKAP...MALI-MALI SINI...PINJAM MULAH-MULAH BAYAR...TALAH SUSAH MAH...3 MULAN SLIP GAJI SUDA BOLEH ANGKAT ITU DUIT LAYA MAAAH

Tanpa Nama berkata...

Pusing Pusing-
Alaaaa...ini semua auta saja..sorong papan tarik papan....wayang yar...wujudkan isu dan alihkan isu...bonus tinggai nak petik masuk ja...tiap tiap taun lagutu...hampa tak pecaya tengok nanti....ia macam susu dlm teh..mesti kasi manis punya...BNM,pula ikut dia la...yg cakap sangkut sangkut tu...mesti lepas....ayat las kluaq....kerajaan prihatin.....sebab generasi memerintah dan diperintah...dah banyak toyya makan dodol dan wajik....

Tanpa Nama berkata...

buat 35 tahun personal loan x kesah janji kurang kan interest ke 1%(upah pengurusan)hutang pun kurang..x de beza nyer buat hutang personal loan 10 tahun, sama jer kalo interest tinggiii 1.1% +++++++++++

Tanpa Nama berkata...

Btul...pinjm 100k... Byr blik ganda 2 pinjman.. Cuepacs tlong kaji hal interest ni...

Tanpa Nama berkata...

BONUS XDE.. BUAT LOAN LE.. :)

Tanpa Nama berkata...

AMARAN! Kalau tengah tension jgn baca perbualan ini sampai habis.....

Pemuda : Baguslah ternakan biri-biri pakcik. Boleh saya tanya beberapa soalan tak?
Pakcik : Boleh aje...

Pemuda : Berapa jauh biri-biri ni berjalan setiap hari?
Pakcik : Yang mana, yang putih atau yang hitam?"

Pemuda : Yang putih.
Pakcik : Kalau yang putih berjalan lebih kurang enam kilometer setiap hari.

Pemuda : Yang hitam?
Pakcik : Yang hitam pun sama...

Pemuda : Berapa banyak plak rumput biri-biri ni makan setiap hari?
Pakcik : Yang mana, yang putih atau yang hitam?

Pemuda : Yang putih?
Pakcik : Ah, yang putih makan lebih kurang empat kilo rumput setiap hari.

Pemuda : Dan yang hitam?
Pakcik : Yang hitam pun sama...

Pemuda : Berapa banyak bulu yang mereka hasilkan setiap tahun?
Pakcik : Yang mana, yang putih atau yang hitam?

Pemuda : Yang putih?
Pakcik : Aaa....yang putih menghasilkan sekitar enam kilo bulu setiap tahun.

Pemuda : Dan yang hitam?
Pakcik : Yang hitam pun sama...

Pemuda : Kenapa pakcik membezakan biri-biri pakcik yg putih dgn yg hitam, padahal jawapan semuanya sama aje?

Pakcik : Mestilah...sebab biri-biri yang putih itu pakcik yang punye.
Pemuda : Ooo, gitu ke...abis tu yang hitam tu sapa punye?
.
.
.
.
.
Pakcik : Yang hitam pun sama....

Tanpa Nama berkata...

patutnya kurangkan persen, ni kurangkan tahun,10 tahun lg besar bulan2 nye,bek 5 tahun je, baru puas ati....pening2..nampaknye ah long la kaye pasni....

Tanpa Nama berkata...

sokong!!! harap cepat- cepatlah dan berjayalah hendaknya perbincangan dan seterusnya rayuan / gesaan kepada BNM agar batalkan syarat baru tu terhadap PA. PA bukan tak bayarpun... yang tak bayar tu, isi rumah lain. harap kerajaan dan BNM fahamlah, kakitangan awam ni terutamanya kumpulan sokongan dan ke bawah sangat perlukan pinjaman peribadi yang cukup untuk dijadikan pendahuluan kepada keperluan rumah dan anak- anak. kalau 10 tahun saja, jumlah yang dapat dipinjam pun terhad. potongan bulanan pun besar. tolonglah faham, tok Najib dan kak Zetty....

Tanpa Nama berkata...

Alhamdullilah...... dekat 3 tahun nak rancang buka kebun sawit tetiba tak jadi sebab BNM kuatkuasakan pinjaman 10 tahun . Rancang bulan 9 tahun ni nak buat projek tanaman sawit lepas kluar duit KWSP tambah sikit modal wat pinjaman peribadi . Bila BNM letak syarat 10 tahun trus tak jadi . Nak pinjam tambah modal 15K bila loan p 10 tahun , uuihhh... tak sanggup bayaran bulanannya . Kalau arahan BNM di tarik balik bolehlah projek di teruskan . Nak harapkan KGT RM80.00 ni tak dapat nak kejar harga barang tiap tahun naik , lebih - lebih macam aku ni dah 4 anak semua sekolah . Cuma mampu nak sewa rumah dgn sebiji motor p kerja . Nak beli rumah dgn kereta kirim salam .... pengalaman pernah cuba beli kereta viva basic tapi tak lepas he..he..he...

Tanpa Nama berkata...

kwn2..,aku dah plan loan 20thn bntu adik2 aku smbung blajor,last bank ngara bt syarat baru,skrg aku terpaksa bt dgn along..,sbelah kaki aku along pegang..xde sape pn nk tolong,.,bank ngara tu jga isi rumah ke?hah?

abang hamzah berkata...

elok la tu...tak payah la susah2 nak buat loan sampai 20 tahun..gila ke haper nak bayar loan sampai lama tu..kat opis aku ni sampai kawinpun buat loan..sampai anak abis form 5 pun hutang tak abis2..tu tak kira overlap lagi...kesimpulannya tak payah la berhutang kalau cuma nak kejar dunia...aku walaupun gaji ciput berusaha kumpul ,berniaga pasar malam ,cari duit lebih.Alhamdulillah langsung tak pernah buat loan bank..slip gaji hanya ada potongan Tabung Haji dan Insuran je..

Tanpa Nama berkata...

Pertama skali memang aku sokong apa angkasa & cuepacs nak buat ni bincang cepat proceed terus kat kerajaan.Yang BNM ni pun satu pasai,Gabenor tak boleh pikiaq ka buat keputusan tergesa-gesa,takda tarikh notis bila berkuatkuasa..terus buat keputusan berkuatkuasa serta merta.Aku tau Gabenor gaji pun banyak takyah nak buat bisnes sana sini.yang kami gaji ciput ni pun hang nak sekat.bukan guna duit BNM pun nak bayaq,duit kami & gaji kami tau nak buat benda yg berfaedah.jangan pasai sorang dua hangpa boh semua skali sama.kami hutang pun buat beli tanah,tambah modal bisnes,apadaa.takan benda mcm tu nak kena bagitau..alasan BNM bagi pasai nak mantain pendapatan isi rumah.pirahhhh...lagi satu alasan BNM nak didik rakyat supaya tau buat perancangan kewangan.Ni cik2 BNM,kalau nak didik rakyat bukan bagi sekat 10 TAHUN DGN INTEREST SAMA.kalau betui BNM nak tolong cuba bagi rendah interest pinjaman bukan kurang tahun..hai takkan BNM takda kuasa turun interest,turun tahun pinjaman boleh plak!Ni BNM janganlah dok buat keputusan pelik2 yang menyusahkan orang ramai,nak tolong rakyat bukan mcm ni..akibat dari ni jugak ramai staf2 bank kontrak kena berhenti,angkasa tak capai target,urusan kami pun tertangguh..lagi satu,aku ada hantaq email kat BNM tanya panjang lebaq pasai pa depa buat keputusan tergesa-gesa mcm ni,sampai skrg takda jawapan..mcm ni kata profesional..puih..ANGKASA & CUEPACS tolong bincang & hentikan apa yang BNM telah menyusahkan kami semua terutama penjawat awam

Tanpa Nama berkata...

LEPAS NI CUEPAC PATUT KAJI DAN BUAT CADANGAN KPD KERAJAAN DGN SERIOUS, PA YG DAH BERUMUR 50 TAHUN BOLEH KELUAR 10% DARI GRATUITI UTK PEGI UMRAH, PELAJARAN ANAK2 ATAU UTK RENOVATION RUMAH. BAGI PINJAMAN KOPERASI, KADAR PERATUS FAEDAH PATUT DIKURANGKAN DAN PROSEDUR KETAT BANK NEGARA AKAN MENYUSAHKAN PA YG BERGAJI RENDAH...ALONG2 DI LUAR SANA MENUNGGU DGN SENANG HATI!!!

Tanpa Nama berkata...

agaknya betul kot yang lim kiat siang dakwa selama ni, kerajaan dah salah belanja pendapatan negara sampai mengalami defisit...rancang nak bagi br1m sampai 1200 mana taknye deficit?? tak salah kalu nak bagi br1m besar, tapi kalau sampai menyekat penjawat awam untuk buat pinjaman, apa perlunya untuk naikkan br1m?? aku tak nampak br1m tu ada memberi kesan baik terutamanya untuk jangkamasa panjang! ini kerana pemberiannya seakan bermusim! musim pilihanraya heboh nak kasi brim! kalau betul nak tolong rakyat berpendapatan rendah, kasilah br1m tu setiap bulan baru nampak faedahnya!
tapi kalau rasa tak mampu, tak payahlah naikkan br1m lagi. sampai nak sekat penjawat awam meminjam dengan tempoh yang mereka mampu membayar!

Tanpa Nama berkata...

nak beli rumah, mak oi, mahalnye harge kat area lembah klang,harge melampau gile, teres setingkat pun dah 200k ++, kecik pulak tu, kebetulan ade la tanah sikit, boleh la nak dijadikan tapak rumah, mmg niat nakk buat personal loan, 100k, bayar selame 20thn, ni tibe2 disekat pulak pinjaman 10 tahun jer, niat tingal kenangan je la jawabnye, gile ape nak loan 100k byr selame 10 thn je, sy ni dah la kakitangan sokongan je, dok menyewe lagi la, ingt nak beli rumah penjawat awam kat putrajaya, tapi harge mahal jugak, kecik pulak tu, hmmm, ape la nasib kan,, xpela,, nak buatt mcm mane kan

Tanpa Nama berkata...

LANCAUUUUUUUU....

Tanpa Nama berkata...

Cuepacs bincang ngan kerajaan utk nk keluarkan duit gratuiti pd umur 50tahun 20%. Yang hang ni pulak surat mintak 10% aje... akai ada ka hang ni? Kalau kumpulan sokongan umur 50tahun gratuiti baru ada dlm rm100k aje n kalau boleh kluar 10% baru dpt dlm rm10k aje n hang ni sembang nk p umrah ler.. pelajaran anak2 lah... renovation umah lah... hang ni tak belajar matematik ka... cukupkah rm10k nk buat apa yg hang sebut ni... akai taruh kat kepala lutut.. aku cadang kat kerajaan gratuiti boleh keluar 50% bila umur 50tahun baru betul. Sbb kaki tgn kerajaan umur semua setakat 53tahun dah mampos lebih2 lg lelaki yg dok isap rokok. Kat pejabat aku yg lelaki rata2 yg isap rokok umur 53tahun dah arwah sian bini2 depa semua jadi janda n anak2 hidup menyewa n ada yg kena halau sbb sewa tk mampu nk byr sbb pencen dpt dlm rm700 n bela anak2 ada yg 8org... harap gratuiti dpt dlm rm50k n settle utang suami kereta lah dll tinggal rm10k sementara nk tunggu pencen suami dpt slps 3bln.. ini semuanya kerajaan janji dicapati n rakyat didahulukan masa nk PRU aje.. lps PRU PA mintak bonus mcm minta sedekah n betul2 kerajaan buat kt PA ni mcm bangsat n tak ada maruah langsung... bodoh punyer kerajaan BN..

Tanpa Nama berkata...

abang hamzah, tak payahla nak banding situasi abang hamzah dgn org lain. bersyukurla abang hamzah takde masalah kewangan SETAKAT NI tp jgn riak pulak.. lain org lain keadaan dan masalahnya. cakap mmg senang. kita tak tau apa yg mereka lalui..

Tanpa Nama berkata...

Orang bodoh akan buat keputusan yang bodoh..tapi dia kata dia betul dan pandai...atau itu gimik politik murahan aje...

Tanpa Nama berkata...

Kenapala kat negara ini semakin ramai orang bodo yg memimpin...adus...hancusss

abang hamzah berkata...

Alhamdulillah..memang abang bersyukur sangat dengan kehidupan tanpa hutang abang ni.cuma abang hairan kawan2 kat opis ni,memanjang tak cukup duit..mana taknya..yang 17 berlagak 41,yang 41 berlagak 54..mana tak tambah hutang bila nak pakai kereta besar,sport rim mahal..makan restoran mahal2.Tu tak kira lagi ,nak bernikah pun gigih pinjam bank.Abang hanyalah gred 22 KUP..tapi abang berusaha cari duit lebih..malam2 abang berniaga pasar2 malam sekitar Penang ni..Rumah dan kereta abang beli cash hasil simpanan bertahun2..nak kata sara hidup rendah,kat penang ni hangpa faham2 la...tapi abang berusaha..tak harap sangat pinjam bank2 yang cekik darah semua ni..korang pun boleh la..

Tanpa Nama berkata...

pada pendapat aku, memang betul abh hamzah ckp tu dengan usaha dia. mungkin tempat beliau kerja tu lubuk rezeki beliau.

tapi jangan samakan dengan Pa yg lain. kena ambil kira PA yang suami isteri berjauhan seberang laut. kalau semua PA ni d tempatkan berkerja di negeri wilayah asal mereka, kemungkinan boleh di katakan 70% Pa hidup seperti Abg Hamzah.

Bank negara pn nak buat perturan baru tak pikir kesan pada Pa yg tidak berkemampuan. gov kena semak semua situasi sebelum keputusan di ambil.

selepas PRU13, kehidupan semakin susah dengan syarat BNM keluarkan. tambahan lagi sekarang nak Raya, harga barang terkawal semua pn di mainkn. patut menteri bertanggungjawap kena kaji. ni tiap kali harga ayam naik, pihak tertentu memberi alasan, " kalau harga ayam naik jangan beli ayam, beli ikan" ini jawapan budak sekolah pn boleh ckp.

kita bukan nak kutuk . tapi sebagai rakyat malaysia , kina tau n kita nampak apa yg berlaku sekeliling kita.

tq

Tanpa Nama berkata...

sepatutnya bnm kawal interest yang dia bg kat pelanggan bukannya hadkan tempoh pinjman..aku buat loan asb 20 tahun..tahun pertama bayar 245 sebulan pastu tahun ke 3 naik 265 sebulan.nak sampai 20 tahun xtau berpa pulak kena bayar..kalu macam ni macam mana nak kurangkan hutang isi rumah.makin terbeban ada lar.dia orang xper ar duit xhabis nak makan..yang kita ni puas menhitung..hang pikiq ar.

Tanpa Nama berkata...

HARAPAN BESAR DAN TINGGI PENARIKAN BALIK KEPUTUSAN BANK NEGARA.. AMAT MEMBEBANKAN DAN MENYUSAHKAN PENJAWAT AWAM.. SEBELUM MEMBUAT KEPUTUSAN SEPATUTNYA DIKAJI DAN DIBAWAK BERBINCANG... BUKANNYA TERUS MELAKSANAKAN KEPUTUSAN.. ORANG ATASAN TAK APALA GAJI TINGGI....

Tanpa Nama berkata...

orang kerajaan ni kalau nak raya atau buka sekolah selalunya memang hadap la bonus2 ni..kali ni aku dengar sampai nak raya pun nak buat loan bank jugak ke?apa punya sengkek la..dah tahu bila nak raya tu simpan la duit awal2...inisemua kemaruk nak bonus dan terkini nak buat loan jangka panjang sampai 20 tahun..bodo ke?terima kasih Bank Negara kerana hadkan tempoh pinjaman..kalau tidak lagi ramai la jadi hamba Bank rakyat,Bank Islam yang tak berapa nak Islam tu pakat buat loan..

Tanpa Nama berkata...

Aku sokong abg Hamzah, cubalah jgn berhutang... bila berhutang bukan makin senang...makin susah.. hatinya sentiasa tidak senang... dlm Islam ada cerita pasal hutang... korang studylah bab hutang dlm Islam ini. Kalau tak perlu hutang.. jgn hutang KECUALI bila terdesak sgt!. cth kalau hutang sbb nak kawen.. karot semuatu.. korang fikir-fikirlah... tahniah abg hamzah... aku sokong dia!!!!

Tanpa Nama berkata...

bank negara sepatutnya haramkan je personal loan nih kah kah kah
tp bg gomen lah bonus tiap tiap bulan baru stabil kaki tangan telinga mata dan anggota badan awam

Tanpa Nama berkata...

kahwin buat kenduri saja, tak payah susah-sudah. Yang paling penting akad nikah itu.. Ni nak buat besar buat apa.. tak ikut islam namanya. kerna kahwin itu memberikan kesenagan bukan kesusahan.

Tanpa Nama berkata...

betul kta saudara/saudari..belajar dulu dalami Islam bab berhutang ni..memang hati akan gundah gulana bila fikirkan pasal hutang tak abis2 ni..apa yang saya Nampak kebanyakan kaki hutang ni hanya untuk keseronokan dunia je.

Tanpa Nama berkata...

orang nak kutuk dan mencarut sana sini itu, bukannya mencerminkan keislaman pada diri, sepatutnya berikan lah komen yang membina, menunjukan diri itu orang muslim. Ini dapat memberikan contoh yang terbaik sebagai kakitangan kerajaan yang dapat memberikan perkhidmatan terbaik.

ameng berkata...

berita terbaru tentang kenaikan harga rokok saya dapat malam tadi. Mulai 1 okt tahun ni semua rokok akan dinaikkan ke rm16.00. Sumber maklumat adalah dari peniaga kedai rokok sendiri. Haiiiii..nampaknya lepas ni ada lah van @ kedai rokok kena rompak..

kerolgeeqistina berkata...

saya bersetuju 100% ngan cuepacs dan angkasa..bnm sepatutnya nk buat keputusan..kajilah dulu..sekurang kurangnya bagilah tempoh sampai hujung tahun ker..ni tidak..sesukati jerk nk kuatkuasakan bila..pikirlah cket untuk rakyat ni..jgnlah sesukati jerk..syarat baru tu..untuk org bnm yg bergaji ribu2 bolehlah..yg mcm kami ciput2 ni mcmana..dulu...20 tahun..pinjam 50k..bulanan baru 200 lebih..tp bila 10 tahun..50k..mau2 dekat 6 7 rtus..tu ke kata nk bantu dan kurangkan bebanan PA.ni bukan membantu atau kurangkan..tp bertambah bebankan rakyat..lepas ni along akan buat promosi 25tahun huhu..harap2 sgtlah kiranya perkara ni dapat diselesaikan sebelum raya...betul2 memerlukan duit..tq...yang berharap

Tanpa Nama berkata...

Tolonglah bagi pinjaman 20 tahun kepada bank sahaja..Koperasi plz la jangan..mengarut..yuran ahli la..payout pun rendah...

Tanpa Nama berkata...

abg hamzah jangan budget bagus ye...
kami bekerja dibandar besar..jgn sembang ye..situasi kita berlainan

Tanpa Nama berkata...

Klu bank negara x bg pinjam sudah..pinjam dengan along lg senang la

Tanpa Nama berkata...

BNM (BODOH NAK MAMPUS)

Tanpa Nama berkata...

Tips nak kaya: JANGAN BERHUTANG!!

Tanpa Nama berkata...

cek la BNM sape punya. ahli freemason ngn kapitalis. bukan GOV punya. sama mcm federal reserve US gak. sume tu hidden hands blake. banyakkan membaca baru tahu. agenda zionist sedunia.

Tanpa Nama berkata...

Akta Bank Negara Malaysia 1958

Section 6. (1) The authorized capital of the Bank shall be two hundred million ringgit.

Section 6. (2) Twenty million ringgit of the authorized capital shall be subscribed and paid up by the Government on the establishment of the Bank.

(Catatan: Sejarah menunjukkan Knights Templar tidak membeli 80% saham dalam Federal Reserve Bank, tetapi menggunakan 20% saham kerajaan dan menggandakan ciptaan wang untuk mereka membeli bahagian 80%. Ini bermaksud mereka memiliki 80% secara percuma. Sila rujuk sejarah Federal Reserve Bank – The Money Master)

Berdasarkan undang-undang di atas, fakta didedahkan dan kesimpulan yang dapat dibuat ialah:

(a) Bank Negara bukan badan kerajaan dan adalah syarikat persendirian kerana mempunyai saham sama seperti syarikat persendirian.

(b) Kerajaan menjadi pemegang saham miniroti (10%). Pemegang saham majoriti (90%) tidak dinyatakan (dirahsiakan). Rahsia dikuatkan dengan undang-undang rahsia (secrecy) ke atas segala aktiviti Bank Negara Malaysia.

(c) Bank Negara badan bukan kerajaan kerana kerajaan pemegang saham minoriti dan tidak pemilikan saham melebihi 51%.

(d) Bank Negara juga bukan badan kerajaan kerana kerajaan berhutang dengan Bank Negara. Apakah terjadi sekiranya kerajaan gagal membuat bayaran? Adakah ianya bermaksud BNM membankrupkan kerajaan Malaysia sendiri?

(e) Saham awal Bank Negara Malaysia RM200 juta, tetapi baru-baru ini BNM memberikan pinjaman berbillion kepada kerajaan. Dari manakah BNM mendapatkan wang sebegitu banyak? Apakah perniagaan BNM, dan jika BNM bank persendirian, kenapa BNM tidak membayar cukai seperti bank persendirian lainnya?

(f) Ekonomi dan nasib negara diletakkan dibawah kekuasaan pemegang saham majoriti tidak kita ketahui. Pemegang saham majoriti ini menentukan jumlah wang dalam aliran ekonomi (demand and supply, dan melalui kuasa menetapkan kadar BLR atau selainnya), dan menentukan setiap perkara kewangan negara kita.

Terdapat pelbagai peruntukan di dalam Akta Bank Negara Malaysia 1958 yang membuktikan ketidak munasabahan Bank Negara Malaysia, termasuklah peruntukan menyatakan perkara mengenai Bretton Wood Agreement dan peranan Bank Negara sebagai agen kepada International Monetary Funds. (Govenor pertama Bank Negara Malaysia – Tan Sri W H Wilcock (Jan 1959 – Jul 1962))

SIMBOL

Ini selanjutnya disokong logo Bank Negara difahamkan sebagai kijang atau “Barking Deer” (Muntjac). Persoalannya ialah adakah kijang berekor panjang? Bagaimana pula perbezaan ke atas tanduk dan telinga kijang ? Apakah pula maksud bulan dan matahari? Adakah sejarah kita dan sejarah logo bank negara tidak tercemar dan boleh dipercayai; Has history been tampered with?



Barking Deer atau Pharaoh Hound? Anubis, One the Ancient Egyptians' main gods. God of the Dead and Embalming.

Binatang dengan bentuk yang seperti kijang dalam logo Bank Negara tetapi mempunyai ekor yang panjang adalah anjing di sisi patung mesir purba yang dikenali sebagai Pharoah Hound atau Ibizan Hound (The Ibizan Hound.. is an agile, deer-like dog of the hound family). Selainnya, perhatikan juga perbezaan pada bentuk telinga, tanduk dan leher.

Simbol mesir purba turut terkandung dalam US Dollar, yang meletakkan simbol piramid pada wang mereka. Apakah kaitan tamadun Mesir dengan orang Amerika Syarikat? Ya!! Knights Templer, kerana mereka pengamal sihir dari tamadun arab dan mengamalkan agama menyembah Lucifer (Iblis).

Tanpa Nama berkata...

bincang sekali dapat faedah 0% utk pinjaman rumah pertama khas utk PA shj

Tanpa Nama berkata...

Ishk lepas ni kalau tak umum pinjaman perumahan faedah 1 % aku gerenti tak sokong kerajaan laa ni ! Tension aku cekik darah betul lah kerajaan laa ni ! Menyesal sokong kerajaan ni buat sakit hati aje

Tanpa Nama berkata...

Fuhhhhhhhhh.... cayalah u bro... dulu guapun tak percacaya apa yg bapak gua cakap... iaitu jgn pinjam bank utk melabur ddlm ASB. Akhirnya dividen ASB makin menurun n interest yg kita pinjam bank makin menaik campur BLR akhirnya kita pinjam bank rm200k utk melabur ddlm ASB selama 25tahun n kita dpt hasil dr ASB hanya rm500k sedangkan kita kena byr kat bank rm600. Masuk habuk keluar asap. Kalau kerajaan nk tolong melayu dah tentu dividen ASB tinggi. Ini tidak dividen ASB makin lama makin menurun. Bgtu jgk kalau kerajaan nk tolong rakyat dividen KWSP makin lama makin naik. Ini tidak dividen KWSP terlalu rendah. Last2 kita ni rakyat tertipu oleh kerajaan sendiri n kerajaan bisnes ambik untung di atas titik peluh rakyatnya sendiri. Org atas makin kaya n org bwh makin merana...

Tanpa Nama berkata...

Ptot la kapir laknatullah pnyer..lg la diorg suka umt islam hdp susah.

Tanpa Nama berkata...

Berita terkini yg akan di umumkan esok atau lusa slps PRK Kuala Besut. Bonus utk semua PA minima rm1000@1500 atau 1/2 bulan gaji n akan di masukkan kedlm akaun masing2 pd 31 Julai @ 1 Ogos 2013. Ok dah jgn dok gaduh2 n kutuk2 lg di antara satu sama lain. Bulan Ramadhan bulan yg mulia n jgn lah kita mencela kemuliaan bulan Ramadhan ini. Slmt berpuasa n Slmt menyambut hari raya aidil fitri utk semua PA di seluruh Malaysia termasuk Sabah Sarawak Brunei Filipina Indonesia Thailand Singapura.


.Ikhlas dari AG yg membayar n mengakaunkan gaji anda tiap2 bulan.

Tanpa Nama berkata...

Ckp nk bongkak....

Tanpa Nama berkata...

ada baiknya kalu tk bagi terus untuk kakitangan kerajaan wt pinjaman peribadi......bgilah pada ahli2 keparat sj....bila dh dibangkrapsi dan tk perlu bayar....pnjawatan awam silap hari bule imbuhan yg melaye.........

Tanpa Nama berkata...

misi malaysia menjelang 2020:

ke arah malaysia maju mengikut acuan kapitalis menjelang tahun 2020!

yehhhh!

Tanpa Nama berkata...

X mustahil makin ramai org kita yg akan pinjam dgn along. Bukannya kami x byr pinjaman kami setiap bulan. Mintak jasa baik BNM tarik balik syarat tersebut

Tanpa Nama berkata...

sebenarnya peminjam takkan terbeban sekiranya bank negara malaysia menghapuskan RIBA' dalam ansuran pinjaman tersebut.

inilah akibatnya kalau degil sangat taknak ikut al-Quran & as-Sunnah. yang cerdik pandai dan jadi 'pakar kewangan' di malaysia ni sibuk sangat gunapakai sistem yahudi iaitu RIBA'

Tanpa Nama berkata...

dahla nk raya,
bonus tak dapat,
nk pinjam bank pon tak lepas....
terpaksala pinjam ah long,,,,,
pinjam 5k, bayar 100k, xdpt bayar kena potong...........
tu yg bank negara harapkan kot.....

Tanpa Nama berkata...

Saya sokong 100%!!!!!!...kalau lepas pru kerajaan buat mcm ni kompem kakitangan kerajaan tak undi BN!..rasa tertipu lak janji di tepati BN nak bantu rakyat!!..peluang mcm ni la di ambil pembangkang, akhirnya akan ramai kakitangan kerajaan sokong pembangkang!!tak pecaya tgok la nanti!!kecewa punya hal mcm2 boleh jadi....

Tanpa Nama berkata...

Kawin mestila buat loan!! Belanja mahal,hantaran tinggi.kalo rasa2 nk tolong masyarakat melayu ni.nnt kalo anak2 kite kawin,kita buat doa selamat jelah.belanja paling mahal pun 500.xpayah buat pelamin,xpayah buat hantaran suma tu,xpayah mintak duit hantaran.mambazir je.Kat pasar malam pun harga barang tinggi,mana xbuat loan?

Tanpa Nama berkata...

Yelah.aku pun dah rasa cam xnak undi bn

Tanpa Nama berkata...

kecewa yg melampau.thn ni xpayah raya.tutup pintu rumah xyah blik kg..dh kte sorg nangung kuarga..ape pn xdpt..TQ BNM coz susah kn kami..TERBAEEK

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Kawin mestila buat loan!! Belanja mahal,hantaran tinggi.kalo rasa2 nk tolong masyarakat melayu ni.nnt kalo anak2 kite kawin,kita buat doa selamat jelah.belanja paling mahal pun 500.xpayah buat pelamin,xpayah buat hantaran suma tu,xpayah mintak duit hantaran.mambazir je.Kat pasar malam pun harga barang tinggi,mana xbuat loan?

Selasa, Julai 23, 2013 6:13:00 PG


Sapa suruh bodoh buat pelamin mahal,hantaran mahal,katering mahal,baju pengantin berpasang pasang...????yang penting akad nikah dan buat la makan2 sikit2 bagi tahu orang yang hang tu dah bernikah...tak sampai RM5000 pun..
kawin pun buat loan???alahai orang Melayu???esok2 kawin 3,4 tahun dah bercerai...dok tanggung loan Bank Rakyat ...hahahahaha...bongok tul..

Tanpa Nama berkata...

yg ckp baguih sgt tu korang yg bergaji lumayan x pela. kami yg bergaji ciput ni bukan suka2 sgt nk buat loan sesuka hati.

patutnye bg org yg bergaji ciput ni patut ye tlg bkn yg dh kayo bertambah kayo lg. sebab itulah rasul kita suruh kita duk di bhgian paras sederhana dlm idup bkn ye berlumba2 kejar harta dunia..

ckp pula x pikir pjg main ckp je. x fikir org lain. apa la korang ni.

lain kali org melayu & islam tukar je status jadi kafir senang. pasal idup dh sama cam org yg bkn islam berfikir lagi dh.

nk kan bn disukai & disanjungi rakyat senang je yg bergaji berpuluh juta ringgit tu rajin2 la bersedekah kat kami yg bergaji rendah & miskin ni. Insyallah pasti ada jln selamat di mana2 pun. ni x abih pakat semua gaji & gaji yg rendah pun dbolotnye. mcm mana kami yg bergaji rendah nk hidup? x bermuafakat langsung la korang ni. 1 lg hasat dengki sesama umat islam pun meluap2 juga korang ni..

mcm mana la kami yg bawahan ni x marah.. ayuh semua gaji rendah kita buat protez mcm kat negara mesir. mrk bijak. mrk mengunakan akal. mrk tahu mrk d tahap yg mana tapi mrk hanyalah boikot.

bila bwhan buat boikot & protez pula disalah ertikan & mcm2 ckp yg kami ni semua sokong pembangkang & mcm2 lg. mana x ye mrk berbuat demikian ada org atasan x backup org bwhan & menyalahkan je. sepatutnya sama2 berganding bahu menyelesaikan masalah & bkn ye mencari lagi masalah.

ada akal tapi x pakai. apa la korang ni...

interest tinggi seolah2 riba juga la korang tahu. cekek duit rakyat

sama2 la fikir2 kan...

Tanpa Nama berkata...

dia hadkan kepada 10 tahun saja untuk pinjaman peribadi.

ada ke orang buat ansuran pinjaman peribadi lebih dari 10 tahun? berapa ratus ribu yang korang pinjam sampai ansuran jadi lebih dari 10 tahun?

kalau nak pinjam besar, ansuran bulanan perlu la besar supaya muat tempoh 10 tahun.


kalau tak mampu, ambil saja la sikit.

aku boleh pinjam 12k buat ansuran tak sampai 4 tahun je. itu pun aku terpaksa pinjam untuk tampung kos pembiayaan PJJ aku. alhamdulillah dah grad lama dah & ansuran pun dahpun selesai bertahun2 lamanya. masa aku buat pinjaman tu, ada budak pejabat aku pinjam 10k buat ansuran sampai 8 tahun. punyalah nak bergaya sakan sampaikan buat ansuran panjang dengan harapan amaun yang dibayar tu sikit. sayang dia tak faham sifir matematik.


memang la korang ni semua perlu dihantar kursus pengurusan kewangan. parah sangat. pendapatan tak seberapa, tapi gaya mau lebih. tak sedar diri punya orang!

Tanpa Nama berkata...

kami bukan nk suke2 bwt loan tp terpaksa..klulh ada harta menimbun xhingin pn bwt tmbah beban je.klu bleh niaga mcm abg.hamzah alangkah indah nye idup ni tnpa beban hutang yee tak!!!

Tanpa Nama berkata...

HANCURRRRRRRRRRRRRRRRRRRR....BN

Tanpa Nama berkata...

Kalau tak bg pinjaman rumah pertama 0% utk PA khasnya conform aku undi pembangkang dlm PRU 14 nanti !

Tanpa Nama berkata...

SOKONGGG..Habess!!

Tanpa Nama berkata...

Tunggu sahaja kehancuran koperasi. Selama ini koperasi mengaut untung milik bank

Tanpa Nama berkata...

duit xpernah cukup ALLAH sentiasa uji kita..terpulang kepada pengurusan kita tp dari segi pinjaman yg dikurangkan ke 10 thn menjadikan ramai mangsa kepada along....

Tanpa Nama berkata...

Apa susah, nak kahwin pergilah thailand, kos rendah. Tiada masalah dari segi agama, kata abby.

Tanpa Nama berkata...

Susahnye zaman sekarang gaji bsr pn x guna hrga rmh mahal..barang mahal..bila nk kawin mane nk cr duit sedebuk nk kawin klau menabung pn bila ada kecemasan tpksa guna jgk dh tertangguh nk kawin..ckp sng hnya akd nkh je bt yg wjb. Bila kawin xkn xnk bt knduri..mak ayh pmpuan skrg mane nk x buat knduri..

Tanpa Nama berkata...

Amalkan doa utk selamat dr hutang piutang dan rezeki 'mahal'..lupakah kita utk memohon pertolongan dari yang maha pemberi rezeki dan maha melepaskan dr kesusahan dan kesempitan..ambil peluang ramadhan ini utk praktik dan lihat kesannya lps ramadhan..insyallah..dan andaikata afa hidden agenda dr musuh2 islam terutama konsipirasi yahudi laknatullah.doa jg minta kita diselamatkan..salam uhkwah utk sesama sdr seislam..

Tanpa Nama berkata...

LANCAUUUUUUUUUUUUUUU..... PINJAM RM12K NAK BAYAR DOWN PAYMENT VW GOLF GTi pun tak lepas. Mcm aku pinjam rm200k 10tahun dulu n beli umah cash rm190k n skrg harga umah aku org nk beli rm450k n lg 10tahun maybe boleh jd rm700k. Skurang2nya aku pinjam personal loan n sebelum aku pencen lg 25tahun n aku dah ada aset dah maybe boleh jd rm800k rumah teres corner lot yg aku beli 10tahun dulu. Itulah tujuan kami nk pinjam personal loan utk jangka masa panjang... NAHHHH LANCAUUUUU LG SEKALI utk hang....

ambo berkata...

bukan nak kempen tuan/puan semua. cuba tenangkan fikiran dan cari alternatifnya. Cuba ramai2 sepakat, sehati dan sejiwa untuk mencari kesejahteraan di dunia dan akhirat. Koperasi muamalat Negeri Perak menyediakan banyak faedah dan manfaat untuk muslim. Layarilah ambo di http://www.m2m.net.my/ambo

Tanpa Nama berkata...

LANCAUUUUUUUUUUUUUUU..... PINJAM RM12K NAK BAYAR DOWN PAYMENT VW GOLF GTi pun tak lepas. Mcm aku pinjam rm200k 10tahun dulu n beli umah cash rm190k n skrg harga umah aku org nk beli rm450k n lg 10tahun maybe boleh jd rm700k. Skurang2nya aku pinjam personal loan n sebelum aku pencen lg 25tahun n aku dah ada aset dah maybe boleh jd rm800k rumah teres corner lot yg aku beli 10tahun dulu. Itulah tujuan kami nk pinjam personal loan utk jangka masa panjang... NAHHHH LANCAUUUUU LG SEKALI utk hang....


------------------------------------

'Tak lama' budakni riak dan kurang ajar semacam. Insaflah smuatu tuhan ko yg beri.

Kalau aku kira loan 200k, ko akn bayr dkt 1.5k sebulan, kalau ko org bwah maka ikat perutlah ko skrgni sbb membeli/mbuat hutang melebihi kemampuan dan aku rasa kolah org yg akan mlalak setiap tahun mintak subsidi dan bonus dan macam-macam lagi... kalau tak dapat... ko akan kata kerajaan salah dan ugut next PRU


Berbaliklah kpd ajaran Islam ko JIKA ko islam. Lihat dan kajilah banyak-banyak bab hutang dan jangan lupa kaji bab Adab sekali nanti.







Tanpa Nama berkata...

good debt dgn bad debt ni mungkin ramai yang tak paham...sebab org gov ni kejenya suka phd pekerja lain kalo tengok org lain lebih sikit....membaca lebih baik daripada mendegki staff lain...kalo org kata meminjam tu rugi mmg la sbab mana ada bank tak amik untung....tapi kalo pandai guna duit pinjaman tu untuk melabur...insyaAllah pulangan lumayan...Tuhan tidak menjanjikan rezeki tu bole dpt hanya dgn keje gov je...byk lagi cara lain kalau manusia tu sendiri berusaha

Tanpa Nama berkata...

good debt dgn bad debt ni mungkin ramai yang tak paham...sebab org gov ni kejenya suka phd pekerja lain kalo tengok org lain lebih sikit....membaca lebih baik daripada mendegki staff lain...kalo org kata meminjam tu rugi mmg la sbab mana ada bank tak amik untung....tapi kalo pandai guna duit pinjaman tu untuk melabur...insyaAllah pulangan lumayan...Tuhan tidak menjanjikan rezeki tu bole dpt hanya dgn keje gov je...byk lagi cara lain kalau manusia tu sendiri berusaha

---------------------------


aku rasa bab hutangtu hak masing-masing, tapi bila sebut hutang hampir 100% ianya tidak baik. Dunia skrg kita terpaksa hutang, tapi bila nak berhutang kaji dulu kemampuan masing-masing... nak invest dgn bhutang itu sungguh tak baik... MELAINKAN ko sudah buat RP (rancangan perniagaan) yg boleh menjana pendapatan drp invmt yg dibuat dan bukan main belasahje... kerajaan lihat impak dari surut macroeconomy ko pula lihat sudut micronya.

Ko kajilah bab hutang dalam Islam. Kalau nak buat perlaburan banyak cara lain selain berhutang.. boleh berkongsi modal dgn sedara mara atau sahabat handai... mula kecik-kecik dan bagi komitmen sepenuhnya.


Percayalah hutang buat hati korang tak senang dan tak bahagia...







Tanpa Nama berkata...

tolongla naikkan elaun perumahan, baru betuiiih...

kerolgeeqistina berkata...

tulah...raya tahun ni..pk nk letak signboard depan pagar rumah.."KAMI TELAH BERPINDAH" huhuhu..harap bnm tarik semula syarat tu.bg tempoh sampai hujung tahun pun xper.ni...da tau nk raya..dia terus kuatkuasakan..mana boleh macam tu..bg tempoh sekurang kurangnya sampai hujung tahun...atau selepas raya..jgnlah sesukahati buat keputusan..tanpa pikirkan orang lain..yang senang makin senang..yg susah..makin susah..

Tanpa Nama berkata...

Ko lg bodohhhhh tahap bahalolll n tolollll sbb ada PHD dlm diri n tak boleh tengok org lain senang n lebih dari ko... org bwh boleh pinjam ke rm200k.??? 10tahun dulu aku 41 n skrg ni aku dah 48 n loan perumahan pertama aku n aku tak ambik lg. Sekurang2nya aku duduk KL n beli umah cash menggunakan personal loan itu lebih baik bg aku sbb skurang2nya aku ada umah sendiri n tidak menyewa dgn kadar sewa rumah teres corner lot area Damansara telah mencecah rm2.5k n aku hanya byr personal loan bln2 baru rm1.4k aje. Untung ke tak untung kalau pinjam personal loan beli umah. Kalau masa aku 41 dulu nk beli umah guna pinjaman BPP dah tentu aku menyesal skrg ni sbb aku dah tak ada pinjaman BPP yg pertama aku sbb dah tinggal pinjaman yg ke dua yg dah tak ada keistimewaan mcm pinjaman pertama. Ape2pun aku hidup mcm insan biasa yg kepala tak pening walaupun aku pinjam personal loan rm200k dulu. Ko ape ada? Silap2 umah pun dok menyewa ataupun dok kuarters. Dan ko lah yg sebenarnya akan menyalak dan minta subsidi n bonus n mcm2 lg... kalau tak dpt... dan yg akan ugut next PRU nanti.... PHD tahap GABAN ko ni n tak boleh tengok org lain lebih drp ko...

Tanpa Nama berkata...

Aku SOKONG hang... sbb itu lah kerajaan tidak membenarkan PA membeli rumah kedai. Kalau PA boleh membeli umah kedai kalau 10tahun dulu harga rm200k n skrg ni dah boleh jual rm600k. Kerajaan ni tidak mahu lihat PA nya menjadi kaya n senang n sbb itulah kerajaan membuat riba n mencipta interest n BLR supaya semua PA yg membuat pinjaman akan di ikat sampai mati... ini lah hakikat nya rakyat Malaysia yg kaya bertambah kaya n yg miskin akan menjadi papa kedana dlm masa 10tahun akan dtg.

Tanpa Nama berkata...

KAHHHH KAHHHH KO PUNYER STATEMENT boleh berkongsi modal dgn sedara mara atau sahabat handai TUUUUUUU YG AKU NK GELAK SGT2... WOIII MANGKUK TINGKAT BERTINGKAT2 CUBA KO P PINJAM SKRG RM10K DAN TAK PAYAH RM200K. AKU MINTAK KO PI PINJAM RM10K AJE KAT SEDARA MARA ATAU SAHABAT HANDAI KO TU. KALAU DIA ORG BG PINJAM KAT KO RM10K SKRG ATAU DLM SEMINGGU.. AKU SANGGUP CIUM BONTOT KO.... SEMBANG TAHAP OTAK TARUH KT KEPALA LUTUT...

Tanpa Nama berkata...

Mari kita berfikir bersama2...kenapa tergesa2 tempoh pinjaman dijadikan 10tahun??
Adakah itu agenda tolong Melayu??
mari kita lihat menteri2 yang kita pilih dan gaji mereka...
adakah setimpal dengan kerja mereka?
menyalak2 di parlimen..tiap2 bulan gaji masuk..huhu
yang best, xmenyalak pun..senyap je..tau2 cukup bulan gaji masuk...
sepatutnye tiada panggilan YB..sepatutnya WK (wakil Rakyat).. baru mereka tahu sebenarnye mereka mewakili suara rakyat..

Tanpa Nama berkata...

sekiranya aku sebagai orang umno@BN yang berpengaruh, aku akan buat satu koperasi khas untuk orang Melayu..
dengan tabungan rm5 sebulan, setiap ahli umno potong rm5..
aku tau mane2 menteri umno@Bn ni dapat projek juta2, mereka pun dapat imbuhan..itu aku jelas sangat.. tapi ape salahnye setiap duit itu disalurkan pada koperasi khas ini..berpa byk projek mega kerajaan..pikirkan jika duit imbuhan itu + ptongan rm5 sebulan, berpa byk dan..seklaigus boleh buat pinjaman pada ahli sendiri..interest xpyh tinggi, cukup kos pentadbiran cukup.. itu baru dinamakan tolong melayu.

Sebab ape, golonngan yang byk meminjam adalah Melayu..jadi ini adalah cara paling baik dari pinjam ahlong @bank.

Menteri2 melayu perlu tanam la dalam diri sifat " ape yang boleh aku sumbangkan pada bangsa melayu" bukan stakat anak bini mewah tapi rakyat tersepit..
Slogan Hidup Melayu berdegar2..tapi apa sumbangan untuk rakyat Melayu??

Tanpa Nama berkata...

Sampai berdebu debu...he he he

Tanpa Nama berkata...

Najib..tolong la paham perasaan PA kump sokongan ni..klo pinjam pun, maseh 60% dari gaji..maksima... xtimbul langsung isu boleh muflis... apa la lu ni Najib...mendengar nadi rakyat sungguh. lu memang best! PRU-14, saya pasti pilih anda!!

Tanpa Nama berkata...

Kepada org Bodoh Sombong...

Jangan bongkak sangat dengan kewangan ko orang yang byk tu..tau ker yang bijak pandai mengomen sane tau ke kesusahan sekali cuci jantung berapa kena bayaq? anak oku mcm mane? sakit2 tahap kritikal kenser ni berapa kos?? sekali gus terjadi semua org yg ko sayang hah menangis berdarah air mata pun x de guna..kaya pun boleh jadi kayap..duit ko gumpul asset ko simpan sekap boleh jadi papa kedana...time nie max loan pun ko bedall..jangan cakap sewenang2 nyer dengan kejayaan ko sekaranggg...kena kat batang idung sendiri baru taww... sekian beringat-ingatlah..

Tanpa Nama berkata...

sy tk stuju lh dgan pa yg BNM buat nih....kmi nk raya perlu pulus...skarang nk pnjam ngan siapa...cuba lu pikiaq dulu....madam zeti mauk ksi pinjam kt gua ke....taey ngau..

Tanpa Nama berkata...

pak omar osman tlg lh kmi PA ni...cmna nk pinjam klau bgi 10 thn je....tk aci lh cmni...bkn kta tk byr pun....plzzzzzz fhm ya PM....syg PM...

Guru Sekolah Rendah berkata...

Berpadalah dengan apa yang kita perolehi. Gaji yang diterima adalah sangat mencukupi.

Tanpa Nama berkata...

Keadaan ini akan mengakibatkan ramai penjawat awam akan mencari ALONG (bab boleh loan sampai 25 tahun).
Dan keadaan ini juga akan mengakibatkan ramai penjawat awam akan "membuka" banyak cawangan (pinjam kat bank ni 10 tahun, pinjam kat bank tu 10 tahun, pinjam kat bank nu 10 tahun dan pinjam kat along 10 tahun sehingga capai 60% kelayakan)..kalau lah keadaan ini berlaku, tambah juga hutang isi rumah. kalau ini juga berlaku bermakna takde maknanya bank negara pendekkan tempoh pinjaman 10 tahun..fikir lah BANK NEGARA???

Tanpa Nama berkata...

Abang hamzah...ko kalau rasanya nk jual kt pasl malam ko berentilaa jd PA...konon...ko kejw kt mana org sini semua tinggal bandar besar kos sara idup tinggi...lancauuu laa...ko ni msti salah satu PA yg kuat ngulor...

Tanpa Nama berkata...

Bila bank negara hadkan pinjaman ke 10 tahun tuk personal loan dan 35 tahun tuk rumah, keadaan ini akan menambahkan kebencian penjawat awam mahupun orang perseorangan terhadap kerajaan sekarang dan akan timbul lah isu2 kerajaan sebagai KERAJAAN DITAKTOR...jadi harap PM kesayangan kita buat sesuatu sebelum rakyat beralih arah supaya slogan RAKYAT DIUTAMAKAN menjadi kenyataan..agaknya gabenor bank negara tak fikir benda ni seblum buat keputusan.

Tanpa Nama berkata...

DIKTATOR LA..BKN DITAKTOR..
ERM SATU LG..RAKYAT DIDAHULUKAN..BUKAN DIUTAMAKAN..BETULKAN SEMULA SLOGAN ANDA...

RGDS,
ZACK...HAHAHA

Tanpa Nama berkata...

guru sekolah rendah jgn nk mnympuk ye!mmnglh gji ko ckup kami ni PA sokongan rata2 grade 17 dn kebawah.klu kami smbung blajar pn xdpt ape xmcm korng cikgu smbung PJJ smpai abai tnggungjwb utama.budak2 melalak ko bz taip assingment betol x???klu kami PA Sokongan ni gji melebih mcm korng pasti xbwt loan dn bersyukurape yg ada..paham..

Tanpa Nama berkata...

Saya bersetuju dengan ceupacs sebab menghadkan tempoh pinjaman amat membebankan penjawat awam.bukan sepatutnya penjawat awam yg menerima nasib seperti itu.Pengumuman berita yg tidak menggembirakan ini bakal menyaksikan Rasuah akan berleluasa,Penjawat awam membuat pinjaman haram dgn along atau ceti dan hujung2 bank pulak yg akan dirompak.

Tanpa Nama berkata...

Dijadikan cerita; "di sebuah negeri berkumpul para suami di dalam sebuah stadium.."
Lalu Menteri Besar umumkan' "sapa takut bini pegi sebelah kanan" lalu semua suami berganjak ke sebelah kanan kecuali seorang pakcik tua.
Menteri besar dan hadirin terkejut lalu bertanya pakcik itu. "Apa rahsia pakcik madi x takut bini?"
Pakcik madi tu pun jawab' "sebenarnya td isteri saya pesan, jgn pegi mana2, duduk sini saja"!....

Tanpa Nama berkata...

Just give the PA zero interest loan but now the situation is worst than loan shark

Tanpa Nama berkata...

Bagus Bank Negara Malaysia...Saya sokong langkah proaktif BNM..selama ni apa kejadahnya sampai personal loan 25 tahun tu?
cuepacs sekarang pakar ekonomi ke?

patutnya dia sokong ler cadangan BNM neh..utk mengurangkan kadar hutang staff gov..
supaya hidup mereka tak dibebani hutang2 yg tak menguntungkan .

kebanyakannya yang kemaruk buat loan belas/puluh tahun ni hanta nak bermegah,beli perabot ,gadjet mahal,tukar sport rim , modify kereta, termasuk la buat kerja kawin.
Cuepacs patut suruh penjawat awam lbh bijak mengurus kewangan peribadi.. ada org swasta gaji lbh kecik dr sesetengah penjawat awam, boleh hidup tanpa buat personal loan,depa pun hidup kat kota besar jugak.
Bagus aja tempoh pinjaman di pendekkan.tak mampu jgn pinjam.ni mentang2 mudah pinjam.mcm2 dibuatnya.masuk skim mlm bodoh pun sangggup,nak kawin pun pinjaman,pergi jalan cuti sekolah pun pinjaman,lepas tu mengadu gaji tak cukup,raya mintak bonus,akhir tahun anak sekolah pun mintak lagi
.
korang tahu tak kalau semakin lama korang pinjam loan tu..makin banyak kena bayar..sapa yang untung???sapa yang bengong???

Tanpa Nama berkata...

Sekarang dasar yang dibuat semuanya menyusahkan rakyat . Dasar yg dibuat menzalimi PA Malaysia . Kenapa balas dendam kot

Tanpa Nama berkata...

Bkn saje PA,PS pn terasa bila loan 10 thn lg la x layak nk bt loan sekarang..

Abang Hamzah berkata...

Tanpa Nama berkata...
Abang hamzah...ko kalau rasanya nk jual kt pasl malam ko berentilaa jd PA...konon...ko kejw kt mana org sini semua tinggal bandar besar kos sara idup tinggi...lancauuu laa...ko ni msti salah satu PA yg kuat ngulor...

Rabu, Julai 24, 2013 12:47:00 PG

Encik Carut...pertama abang nak tegur..bulan Ramadhan ni kawal la lidah tu sikit..jangan mencarut tak ketahuan macam orang tak berakal..Cina,India pun tak mencarut macam tu kalau marah sangat abang berniaga kat pasar malam..abang berniaga pun tak kacau tugas hakiki abang..dah tak kacau pun hidup encik carut..
Abang tinggal di Jelutong,Penang.bandaraya besar,tinggal rumah flat je..tapi abang usaha..cari duit lebih,bukan macam sesetengah orang asyik nak buat loan /overlap tak abis2 berpuluh tahun..nanti mati pun hutang tak abis..
Encik Carut..apa kata encik pun belajar berniaga..banyak untungnya tau..
ikhlas dari Abang Hamzah..(Kerani kewangan gred 22 KUP merangkap penjual murtabak pasar malam sekitar Pulau Pinang)

Tanpa Nama berkata...

buat pronel loan utk beli rumah. bkn ka buat montgage kat bank lg murah dari personal loan.

Tanpa Nama berkata...

x demaknanya buat syarat 10 thn. hutang tatap diteruskan dan overlap sampai pencen jugak... bkn berenti stkt 10 thn je. jumlah hutang mmg skit pada satu-satu masa tapi agregat hutang tetap sama

Tanpa Nama berkata...

10 tahun dulu bank nilai umah tsbt baru rm150k n aku nk kena tambah lg rm40k n bank pd masa tu interest 5% + BLR. Kira2 blk rugi pinjam kt bank kalau BLR naik. Pastu nk kena pinjam 2tmpt bank rm150k n personal loan rm40k. Bila pinjam bank Geran bank pegang n bila nk jual rumah tsbt nnti nk kena
settle bank dulu n bank mkn bunga dulu silap pokok kurang cikit aje. Aku pinjam personal loan sbb interest rendah n tetap n utang 1tempt aje n kalau nk jual umah tsbt geran ada dekat aku n tak payah settle personal loan pun takpe n dpt duit cash gedebuk aku masuk dlm ASB tiap2 tahun aku boleh mkn dividen ASB utk nk byr personal loan aku tu. Last2 aku beli umah ni atas angin aje...

Tanpa Nama berkata...

Akum bang Hamzah... sy percayalah dgn cadangan bang Hamzah ni.. sbb rezeki drp berniaga ni Tuhan beri 9/10 samalah dgn sy hanya N17 shj abis kerja sy siap2 n ptg kul 6 sampai 11mlm sy berniaga burger kat Taman Perumahan sy pulak n memang menguntungkan berniaga ni sbb duit kita tak putus n tiap2 hr duit ada asyukkkkk. Cuma yg tak tahan ni sikap org melayu ni bila tengok kita
berniaga laku mulalah ada org tiru. Dulu kt tmn sy n sy berniaga sorg aje burger ni . Tp skrg dah ada 3 tmpt jual burger n persaingan utk nk rebut pelanggan memang sengit skrg ni. Tp itu semua dugaan hidup sbenarnya. Bgtulah jgk dgn bang Hamzah berniaga murtabak n silap kt tmpt bang hamzah berniaga murtabak n kt ujung sana pun ada murtabak n kt sebelah sinipun murtabak n apa2pun biarlah kita mencari rezeki yg halal utk nk menyuap sesuap nasi kdlm mulut isteri n anak2 kita n kita hidup tidak menyusahkan org lain n apa yg org lain kata tu anggaplah spt angin lalu shj. Sekian hidupppppp bang Hamzah.... wa caya sama lu....

Tanpa Nama berkata...

biar la sampai 20 tahun... syarat BNM yg baru tu bagi pada org bisnes

Tanpa Nama berkata...

Bagi aku kalau buat peraturan tu kajilah dulu kebaikan dan keburukan yang bakal dihadapi oleh PA...bila mintak naik gaji, penambahbaikan skim ambil masa yg lama utk berbincang la apa la dan penyudahnya ada yg dpt ada yg tidak..kalau BNM betul2 faham keadaan hidup sekarang ni mereka akan fikirkan alternatif lain utk penyelesaian masalah hutang piutang ni..wujudkan badan khas bagi PA mencari jln keluar bagi mengatasi hutang..ya la semua orang ada buat silap...bantulah utk menyelesaikan masalah bukan memberi masalah yg menyebabkan kutuk mengutuk antara satu sama lain...nasib setiap org tak sama..

Tanpa Nama berkata...

Entahlah....... aku pun dah tak terkata ape2 dah.... bila Perdana Menteri, hari ini
mengumumkan Bayaran Bantuan Khas Kewangan
RM500 sebagai persiapan Hari Raya kepada penjawat
awam bagi Gred 1 hingga Gred 54. Lidah ku kelu nak berkata dgn anak2 dan isteriku pun dah tak tahu nak berkata mcmmana lg... Sedangkan aku berjaanji kpd isteri dan anak2ku yg seramai 8 org utk membeli baju raya mereka pada Sabtu ini, Bila PM umum dpt RM500 dan campur baki 40% gaji ku yg tinggal hanya RM600 + RM500 yg PM bg dan adalah dlm RM1100. RM1100 itu lah nak beli baju raya utk anak2ku dan jgk isteriku, dan duit sebyk itu jgklah utk nak byr sewa rumah, bil api air dan jgk ansuran bulanan kereta.... dan duit sbyk itulah jgk nak balik kampung minyak tol lg... FUHHHHHH!!!! sedih sungguh memikirkan nasib diri ku yg PA bawahan ni... Nak berhutang, hutang dah keliling pinggang. Nak harap anak bekerja, anak yg sulung baru tingkatan 4 manakala anak yg bongsu baru umur 6bulan. Dgn susu dan pampers lg yg makin mahal...

Aku rasalah.... lg 10 tahun akan datang comformmmm org melayu yg berkahwin hanya mampu menghasilkan 2org anak shj. sbb segala2nya mahal skrg ini. Kalau harap suami bekerja dan isteri tidak bekerja memang perit hidup ini dgn gaji PA spt aku yg gaji bersih dah tinggal 40% ni...

Bila fikir2 balik kenapa arwah ayah ku hanya mampu menyekolahkan kami adik beradikku seramai 10 org setakat tingkatan 3 shj dulu. Dan kini baru ku sedar tentang nasib2 anak2ku yg seramai 8org ini mungkinlah hanya mampu bersekolah setakat tingkatan 5 shj.

Jadi sesiapa2 yg suka mengutuk DULU KENAPA TAK BELAJAR TINGGI2 SAMPAI MASUK UNIVERSITI UTK MENDAPATKLAN JAWATAN YG TINGGI DAN GAJI YG TINGGI. Jadi renung2kanlah kalau rezeki hanya secupak dan mana bisa kami anak beranak boleh mkn segantang.... EHHHH EHHHH Cakap Indon pulak aku ni..... Heheheheheeee

Tanpa Nama berkata...

bila arahan ni dikeluarkan rata2 yang terasa kesannya ialah orang yg keje gomen..kerana itu kumpulan sasar bagi statement utang isi rumah yang terlalu tinggi katanya.walhal keje gomen ni kira pendapatan isi rumah adalah agak bagus dengan segala kemudahan yang tersedia dan mudah diperoleh oleh golongan sasar ini..

macam mana lak dgn kumpulan kerja swasta atau yang lain yang mana nak meminjam pun susah dengan syarat yg ketat dikenakan..atau yang berpendapatan bawah rm1,000 sebulan?makin tercirit dalam seluar lah jawabnya dengan arahan baru ni.

bnm kena pandang ke bawah ke akar umbi.memang ada benar syarikat pinjaman berlesen yang mendapat kebaikan akibat arahan baru ni.boleh check forum2 online sekarang peningkatan mendadak penuh dengan iklan2 dorg offer loan.mau x mau..walaupun x mau..akhirnya dorg akan beralih gak ke ahlong utk pinjaman.hidup kena teruskan..anak bini nak kena bagi makan.memang boleh cakap..kalo x mampu bayar jangan meminjam..tapi bukan semua yg meminjam tu utk boros berbelanja.ada yang meminjam utk bantu perniagaan yang diusahakan..perniagaan utk bekalan lepas bersara.ada yg meminjam utk tampung keperluan atau belanja perubatan diri atau org lain dan macam2 lagi.jadi kalo syarat dah macam ni kat mana lagi nak mintak bantuan waktu terdesak kalo bukan ke ahlong?

pendapat aku, kalo nak buat syarat macam ni bukan x boleh..tapi dengan syarat minima gaji pekerja adalah rm2000 atau sebulan yang mana dengan jumlah tu mampulah utk kita menyedia keperluan asas tanpa perlu meminjam.ini gaji rm450-rm1000 sebulan pun masih melaut dlm malaysia ni yang kompom memang x boleh buat loan dan masih berharap pada baitulmal dan pusat zakat..yang cukup 'tak' makan rm1000-2000 dan miskin bandar turut gak terhimpit dgn arahan baru bnm.kekadang senget gak pemikiran org bijak pandai ni..itu pendapat aku la.sebab kalo nak ikut..loan dan gadaian ni pun salah satu instrumen yang menjana ekonomi..cuma lagi kalo selaraskan gaji yang praktikal semua org boleh pilih antara 'mampu meminjam dan membayar' atau 'x payah pinjam' sebab gaji asas dah memadai utk tampung keperluan sedia ada.

Tanpa Nama berkata...

kerajaan di pilih rakyat. kerajaan yang susahkan rakyat kita tolak , kita pilih kerajaan lain yang bantu rakyat ... bukan kerajaan menjahanamkan rakyat . kasi ajar sikit maaa.

Tanpa Nama berkata...

kenapa angkasa kenakan caj tambahan pada payslip bulan julai...bila contact x angkat...bila nak hantar email x boleh pulak....mohon bantuan ceupecs...ada rakan yang kena sehingga rm600++...angkasa songlap duit ke apa?

Tanpa Nama berkata...

10 TAHUN TDK RASIONAL.

- PA dihadkan tdk lebih 60% pjaman peribadi, bermakna 40% masih ada.

- Bayar PA konsisten melalui Angkasa.

- Bank untung sb dpt keuntungan drp kadar faedah yg mereka tetapkan.

- Ekonomi domestik rancak sb antara penjana adalah PA melalui pijaman peribadi utk tujuan itu ini.(melancong dll)ini merancakkan industri pelancongan.

- Pihak INSURANCE dpt jg sb pijman tinggi kadar potongan insurance ke atas pijaman(sb jaminan)jg tinggi.

Penggunaan Kad kredit di hadkan, itu saya setuju.

Isu ALONG perlu dibendung sb jika di hadkan nanti ALONG rancak balik( Penawaran berlaku krn ada Permintaan).

YG patut kaji balik ialah Kadar Kelayakan Pinjaman Perumahan PA yg tlh dinaikkan. Akibatnya PEMAJU naikkan harga rumah sewenang-wenangnya. Cth,walhal asalnya RM 180,000 tpi jadi RM 280,000 konon sb kos itu ini padahal pemaju dah tau kelayakan perumahan PA dah dinaikkan, ini peluang mereka kaut untung. Ini perlu dikaji supaya PEMAJU tdk ambil kesempatan.Zaman saya kelayakan rendah harga rmh ikut rendah sb pemaju takut tdk pembeli.Skrg kelayakan naik hrg rmh pun naik.

Tanpa Nama berkata...

Dlm Islam hukum menghutang diharuskan jika ada keperluan dgn syarat,

-bayar balik.

Pinjamn peribadi n perumahan skrg nmpak ok dah, sb ada jaminan Insurance klu berlaku apa-apa spt kematian n hilang upaya kpd peminjam.

Kelebihannya,
Roh peminjam tdk tergantung(klu berlaku kematian) n waris tdk terbeban.

Tanpa Nama berkata...

Laki sharizat pinjam 250juta utk NFC ternak lembu yg gagal tu ...angkasa tak buat potongan tinggi ke.? Potong bg tinggi sikit..kutip balik hutang, penuhkan balik duit BNM.....

Tanpa Nama berkata...

Ape laaaaa ko ni mamat. ANGKASA hanya membuat potongan gaji utk penjawat awam shj.. manakala yg laki shahrizat pinjam rm250 juta ternak lembu tu... takkanlah ANGKASA buat pemotongan jgk bulan2 kot... apaaaa punyerrrr turrrrrr daaaa...

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan mmg celaka!! Klu nak kawal sgt.. Kawal harga rumah n interest yg melambung2 tu... Akai ada ka?? Yang sng makin sng.. Yg ssh makin ssh!! Kapitalis!!

Tanpa Nama berkata...

Aku pon x setuju syarat 2, agak2 la 10 taun, 15 taun tu boleh la relax lg, nak beli tanah pon dah terbantut dah, janji di tepati, setelah di teliti PA kena kencing lagi. Walaupon aku x penah wat loan tp tiba masa nak beli tnah yg mahal terpaksa wat loan gak, deorang x pe la mkn atas lg x loan pon x per.bodoh blajar tinggi tindas orang, nanti dah mati org pgkt tinggi dulu akan d soal.....

Tanpa Nama berkata...

yg buat dasar tu anak org kaya...x petnah rasa susah hidup nie.....

Tanpa Nama berkata...

Apakah Anda membutuhkan pinjaman mendesak? Jika ya email kami email kami hari ini di: jonnafinance@outlook.com dan mendapatkan pinjaman Anda.

terima kasih

Tanpa Nama berkata...

Tolong panjangkan thn. Aku nak besarkan rumah.pencen amik 60. Apasalah ye! Wat 20 thn. Umah aku kecik. Nk kumpul duit. tak terkumpul. Ank ramai. Umah kecik. Nk beli umah besar. Gaji mcm siput ciput. Brg pun naik. Rumah skrg pun dh la kecik harga mcm siallllll,@#%&.bodoh la korg niiiii, pikir la yg gaji ciput niiiiiiiiiiiii' sialllll

gormen berkata...

Aku tak perduli, gua nk lu org pjgkan tahuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuun. Fahammmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm,!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Apakah Anda membutuhkan pinjaman mendesak? Jika ya email kami hari ini di jonnafinance@outlook.com dan mendapatkan kebebasan finansial dan kebahagiaan

Email: jonnafinance@outlook.com
Salam
Mrs Lawrenta

Tanpa Nama berkata...

halo

Kami adalah Christian Organisasi dibentuk untuk membantu orang dalam kebutuhan membantu, seperti help.So keuangan jika Anda akan melalui kesulitan keuangan atau Anda kurang dalam kekacauan keuangan, dan Anda perlu dana untuk memulai bisnis Anda sendiri, atau Anda membutuhkan pinjaman untuk melunasi hutang atau membayar
tagihan Anda, memulai bisnis yang baik, atau Anda kesulitan untuk mendapatkan pinjaman modal dari bank lokal kami menawarkan pinjaman sebesar 3% ramah Hubungi kami melalui email: GTLENDERS@YAHOO.COM

Anda menyarankan untuk mengisi dan mengembalikan rincian di bawah ini ..

KREDIT FORMULIR PENDAFTARAN

Nama pemohon:
Jumlah yang dibutuhkan:
Jangka waktu pinjaman:
Negara:
Pekerjaan:
Sex:
Umur:
telepon:
Pendapatan Bulanan:
Tujuan pinjaman:

silakan hubungi kami melalui email: gtlenders@yahoo.com

terima kasih

Tanpa Nama berkata...

sekarang ni dah Nampak bukti bahawa langkah2 bank Negara sekat pinjaman 20 tahun ke..hanya 10 tahun untuk penjawat awam hanyalah menindas lagi kakitangan awam.. kalau dulu pinjaman 20 tahun tunai bersih 90-98% ditangan..skrg tunai bersih untuk pinjaman 10 tahun hanya 50% payout nya.. bijak2.. last2 koperasi2 dan bank Negara juga yg untung..

Azlie Bok berkata...

Yg swasta lagi merana...nak loan 3000 pun xdpat..