SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

06 Julai 2013

CUEPACS SARAN BINA RUMAH BAWAH RM250,000 UNTUK PENJAWAT

Bernama
6/7/2013


SHAH ALAM, 6 Julai (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) menggesa kerajaan persekutuan dan negeri menyediakan rumah kos sederhana berharga RM250,000 ke bawah untuk penjawat awam.

Presidennya, Datuk Omar Osman berkata ini kerana kira-kira 45 peratus daripada 1.4 juta penjawat awam masih tidak mampu memiliki rumah sendiri kerana faktor harga.

"Kumpulan 45 peratus ini masih menyewa rumah dengan kadar RM800 ke RM1,500 sebulan walaupun ada yang sudah lima tahun berkhidmat. Sampai bila mereka nak menjalani kehidupan seperti ini (tidak memiliki rumah sendiri).

"Kita mahu ini (penyediaan rumah kos sederhana) dilaksanakan segera bagi membolehkan penjawat awam tinggal di rumah sendiri dengan selesa," katanya kepada pemberita selepas merasmikan persidangan dan mesyuarat agung tahunan Kesatuan Guru-Guru Dalam Perkhidmatan Pelajaran Malaysia (Kongres) di sini Sabtu.

Omar berkata langkah penyediaan rumah kos sederhana yang mampu dimiliki penjawat awam berpendapatan RM7,000 ke bawah secara tidak langsung boleh meningkatkan produktiviti dan prestasi kerja mereka.

Mengambil contoh Putrajaya, beliau berkata majoriti penjawat awam di pusat pentadbiran negara itu tidak memiliki rumah sendiri, sebaliknya hanya menetap di kuarters kerajaan.

Omar turut mencadangkan supaya Jabatan Perumahan Negara dipertanggungjawab menyediakan rumah kos sederhana berbanding pihak pemaju.

Beliau berkata pihaknya bersedia memberi pandangan dan kerjasama kepada kerajaan persekutuan dan negeri bagi menyelesaikan isu itu.

Mengulas mengenai bonus, Omar berharap kerajaan menimbang pemberian bonus dua setengah bulan kepada penjawat awam di seluruh negara seperti yang dicadangkan Cuepacs sebelum ini.

"Kita telah bawa cadangan pemberian bonus ini kepada kerajaan dan telah mendapat maklum balas daripada Ketua Setiausaha Negera (KSN). KSN berkata terpulang kepada perdana menteri untuk memutuskan perkara ini.

"Apapun kita berharap penjawat awam akan menerima bonus setengah bulan gaji sebelum Hari Raya Aidilfitri dan selebihnya diumumkan perdana menteri pada pembentangan Belanjawan 2014, Oktober ini," katanya.

Dalam perkembangan lain, Omar berkata pihaknya akan mengadakan perjumpaan khas dengan semua anggota di bawah Majlis Permuafakatan Kesatuan dan Persatuan Guru Kementerian Pendidikan bagi mendapatkan maklum balas berhubung kesan penggabungan Kementerian Pelajaran dan Kementerian Pengajian Tinggi di bawah satu kementerian iaitu Kementerian Pendidikan.

Beliau berkata hasil perjumpaan itu yang dijadual berlangsung September ini akan diserahkan kepada kerajaan untuk tindakan lanjut.

Terdahulu, Omar menerima 17 resolusi daripada Presiden Kongres, Datuk Jemale Paiman untuk tindakan kerajaan persekutuan dan Kementerian Pendidikan, termasuk mewajibkan guru dan pensyarah yang mengajar subjek bahasa Melayu untuk mengajar mata pelajaran itu di semua peringkat termasuk sekolah vernakular tanpa kompromi ke arah memupuk keharmonian dan perpaduan kaum di Malaysia.

Ia juga antara lain memohon supaya 27 Institut Pendidikan Guru dinaik taraf sebagai Universiti Pendidikan Malaysia yang berfungsi melahirkan graduan guru yang mempunyai Sijil Profesional Standard Guru Malaysia untuk mengajar di semua sekolah.

-- BERNAMA

59 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Mayat Tak Diterima Bumi Di Pahang

Kisah ini berlaku di sebuah perkampungan kecil di Pahang pada tahun 1973.Ia nya diceritakan oleh Salleh kepada penulis untuk pedoman semua pembaca budiman.
Kisah berlaku di sebuah Pekan yang bernama Kampung Pulau Tawar, Jerantut .Seorang lelaki yang bernama Omar (nama sebenar dirahsiakan bagi menjaga nama baik keluarga tersebut). Omar adalah seorang bomoh di kampung tersebut.

Beliau merupakan seorang bomoh yang agak disegani oleh kerana setiap kali apabila beliau mengubati setiap penyakit yang pelik, beliau akan berjaya.Satu hari diwaktu senja ada seorang budak melalui rumah Omar budak itu adalah Salleh pencerita kisah ini.

Salleh terdengar seseorang sedang bercakap dalam bahasa yang agak pelik dan tidak pernah didengarinya sebelum ini.Salleh cuba mengintai dari celah lubang dinding yang agak usang. Beliau melihat Omar bercakap mengadap sekeping cermin.

Oleh kerana lubang tersebut agak kecil Salleh tidak nampak keseluruhan cermin tersebut. Salleh cuba mencari lubang yang agak besar. Akhirnya dia menjumpai lubang yang lebih besar. Melalui lubang tersebut, Saleh dapat melihat bayangan pada cermin tersebut bukanlah Omar tetapi sekujur tubuh yang sungguh ngeri wajahnya.

Matanya kelihatan tersembul dan pipinya kelihatan berlubang. Tubuh makhluk itu dibaluti oleh kain putih yang berwarna coklat seperti warna tanah. Tiba-tiba Salleh melihat mahkluk itu seperti memandang kearahnya. Bulu romanya meremang. Tanpa membuang masa Salleh terus melarikan diri.

Sampai saja dirumah beliau terus menemui bapanya dan menceritakan kepada bapanya.Bapanya sekadar tersenyum seraya memberitahu ramai orang kampung sudah lama mengetahui perihal Omar. Bapanya mengatakan bahawa Omar menggunakan hantu peliharaannya untuk merasuk orang dan apabila orang tersebut sakit beliau akan datang dan mengubati orang tersebut.

Dengan cara ini beliau akan lebih mendapat duit dan orang kampung akan menghormatinya. Mereka hanya menunggu masa untuk membuktikan pada orang kampung.Pada malam tersebut Salleh berasa seperti tidak sedap badan, tubuhya seperti merasa lemah. Mungkin kerana terkejutkan peristiwa yang dilihatnya tadi membuatkan dia rasa begitu.

Selepas makan malam, Salleh terus masuk tidur. Apabila dia cuba hendak melelapkan mata dia terbau seperti bau bangkai di dalam biliknya. Dia cuba membuka matanya tetapi kelopak matanya berasa amat berat sekali.

Salleh cuba menjerit untuk memanggil bapanya tapi suara tersekat dikerongkong sahaja. Dia cuba membaca ayat suci yang diingatinya.Akhirnya beliau berjaya juga menjerit memanggil bapanya, Sebelum jatuh pengsan.
Apabila Salleh membuka matanya didapati rumahnya penuh dengan orang dan mendengar orang menyebut nama Omar. Dia memandang ke arah bapanya yang sedang menghampirinya sambil tersenyum dan meminta dirinya supaya bertenang kerana segalanya telah berakhir. Dia kembali terlelap.

Pagi besoknya apabila dia tersedar Salleh melihat bapanya berjalan diiringi ibunya dengan pakaian seperti orang ingin ke masjid. Dia bertanya bapanya apa yang berlaku. Bapanya menyuruh salleh bersiap2 utk pergi menziarahi kubur Omar. Salleh terkejut mendengarnya dan penuh dengan persoalan bermain dibenaknya sambil mengorak langkah kebilik mandi.

Sesampainya di tanah perkuburan Salleh melihat orang sedang menggali kubur. Tiba-tiba dia tedengar orang didalam lubang bertempik apa ni!!! Salleh berlari untuk melihat dengan lebih dekat tetapi dihalang oleh bapanya.Salleh melihat beberapa orang dewasa seperti mengangkat sesuatu yang berat dari lubang tersebut.
Sebaik sahaja objek tersebut berjaya dikeluarkan dari lubang tersebut,

Mereka semua terpegun melihat UBI KAYU yang sangat besar.Jadi sesiapa yang ingin beli UBI tersebut bolehlah menghubungi saya di talian bebas tol :
1-800-88-88-88
Kerepek Ubi Pedas – RM 2.00 sebungkus
Kerepek Ubi Masin – RM 2.30 sebungkus
Kerepek Ubi – RM 1.50 sebungkus
Kerepek Ubi Mentah – RM 0.50 sebungkus
Penghantaran akan dibuat kepada kawasan di Lembah Kelang sahaja. Cukai perkhidmatan sebanyak 2% akan dikenakan.

Aku pun terkena...Hahahaha..

shaifful sani berkata...

Hahaha.bro bro kelakar sehhh

shaifful sani berkata...

Mengarut la. Kebanyakan penjawat awam adalah pekerja sokongan. Mana mampu nk beli rumah dalam lingkungan lebih atau bawah rm250K. Rumah RM150K pun bulanan RM700. Kumpulan sokongan mana mampu kalau yg bergaji seribu lebih. Tu pun kalau ada lagi harga rumah 150k dibandar.rasanya xada kot.kalau kamoung adalah.

Tanpa Nama berkata...

PERSATUAN PENYAMUN-PENYAMUN AKAN MENGAMBIL TINDAKAN TERHADAP TUAN KERANA HARI INI KERJA SEPARUH HARI,ESOK HOLIDAY HARI ISNIN BOLEH LA.

Tanpa Nama berkata...

RM150K tu pun mahal ooo..

Tanpa Nama berkata...

gabenor bank negara berkata jika x mampu beli rmh tidak perlu menyusahkan diri dengan buat hutang
cukup sekadar menyewa sahaja,,
saya setuju janji elaun rmh dinaikkan lagi ..memang benar harga rumah sangat mahal..duit poket nak beli rmh kurang kurang kena ada rm15k untuk urusan peguam dll..
setelah beli rmh kena sediakan berpuluh ribu lg untuk kelengkapan lain pastu kena bayar cukai pintu,cukai tanah dan indah water..pikir pikir baik sewa je
memang dah x mampu beli rmh mahal sgat bulanan pun paling kurang700..sewa jelah

shaifful sani berkata...

Terima kasih atas perjuangan cuepac, tp sia sia je. Harga rumah terus meningkat setiap hari. Salah sape?

Tanpa Nama berkata...

Jgn jd bodoh kalau kita ada anak bini hidup dok menyewa rumah aje. Dah berlaku kpd 2org kwn aku yg dah meninggal dunia tahun lps.
Yg si Abu (guna nama samaran) hidup menyewa. Bila dia mati isteri n anak2 dia kena halau dr tuan rumah. Sbb tak mampu byr sewa. Isteri dia tk mampu byr sewa sbb pencen hanya dpt rm600 aje. Sewa rumah rm500.

Manakala kwn yg kedua si Ali (guna nama samaran jgk) duduk di rumah sendiri dgn beli menggunakan pinjaman kerajaan. Bila dia mati si isteri n anak2 dpt tinggal d rumah tsbt dgn aman damai tanpa dhalau oleh sesiapa. Sbb rmh automatik jd isteri dia punya n isteri boleh hidup dgn pencen rm600 utk membela anak2nya.

KESIMPULANNYA...

Kalau kita bkerja dgn kerajaan n kita tidak boleh mmbeli sebuah rumah utk masa dpn kita utk isteri n anak2nya.. amatlah ruginya PA tsbt.. disinilah kerajaan kena main peranan utk memberi elau rumah rm1000 sbln supaya PA boleh mmbeli rmh semasa berkhidmat menggunakan duit elaun tsbt. Sbb harga rmh skrg yg terlalu tinggi. Mana2 PA bhg sokongan memang tidak mampu spt aku huhuhuhuuuuuuu. ...

Tanpa Nama berkata...

Salah kroni2 YB2 kt Malaysia ni.. sbb semua company yg ada kt dlm Malaysia ni depa ada syer dgn company2 tsbt. Sbb itulah brg2 binaan ddlm Malaysia ini tidak boleh mjd pasaran terbuka utk mdptkan harga yg lebih murah spt besi keluli, simen n batu granite. Brg2 tsbt depa telah menyekat company2 yg tidak ada syer dgn mereka utk mengimport n dkenakan tax yg tinggi. Jd mereka telah memonopolikan kilang2 besi keluli ddlm Malaysia utk menaikkan harga besi n jgk kilang2 simen d jualkan kpd YTL. YTL ni siapakah dblkg beliau? Tepuk dada tanyalah YB2 tu... bila kilang simen yg kecil2 dibeli oleh YTL n hanya ada 2 kilang simen yg terbesar shj d Malaysia ini n dgn mudah kilang ini berpakat n menaikkan harga simen dgn sewenang2nya tanpa kerajaan tidak boleh bbuat ape2 sbb depa ni semua ada syer. Utk membuat rumah... bahan mentah yg utama ialah besi keluli simen n batu granite n batu bata. Kerajaan hanya ambik untung sedikit dgn memberi bukit batu kapur ini utk kilang2 ini buat simen. Tp kilang2 simen ini mengaut keuntungan berlipat kali ganda dgn kos yg sedikit dbyr kpd kerajaan n akhirnya kontraktor2 pembinaan yg menanggung kos tsbt sehingga kontraktor tidak mampu membina rumah teres yg sekangkang monyet dgn harga rm100k. Sbbnya kos2 pembinaan tsbt telah naik bgitu mendadak sekali tanpa d kawal oleh kerajaan sbb kroni mereka ada syer. Yg jd mangsa adalah kita rakyat Malaysia PA khasnya yg tidak mampu membeli rumah dgn harga rm300k ke atas. Lg 10tahun PA akan buat rumah d atas pokok spt mana yg dgambarkan oleh org putih dahulu kala tentang kehidupan rakyat Malaysia yg tinggal d atas pokok. Bila kita buat rumah d atas pokok kita tidak akan dkenakan cukai tanah n jgk cukai pintu. Jd PA ramai2 tanamlah sbtg pokok balak dr skrg n lg 10tahun kita boleh buat rumah d atas pokok tsbt.

ryukendo pa berkata...

anggaran gaji kakitangan awam kumpulan sokongan..kalau berkhdmat lebih kurang 10 tahun

GAJI + ELAUN = RM 2,500.00

BAYARAN PINJAMAN PERUMAHAN RM 700.00 (150K)
PERSONAL LOAN RM 200.00
PINJAMAN KERETA RM 600.00
BIL UTILITI RM 300.00
BELANJA DAPUR RM 300.00**
MINYAK KERETA RM 200.00**
PERSEKOLAHAN ANAK2 RM 200.00 (WANG SAKU TIDAK TERMSK LAIN2)
(JIKA 2 ORG**)
LAIN-LAIN RM 200.00
=============
RM 2700.00 (- 200.00)
INI PUN PERBELANJAAN HABIS BERHEMAH....
Bukannya x bersyukur...aku amat bersyukur tetapi kerajaan hari ini dan cuepacs asyik war warkan nak bina rumah RM 150K ke atas shj...mampukah kita nk beli....rumah kos rendah kalau x de kabel ..jangan haraplah...yg boleh beli ...yang dah ada rumah , duit,dan mmg dah kaya...yang susah makin
susah...apa nak buat ...kalau boleh beli pun mmg dia dah ada harta dan dari keluarga berada...

aprillia rsv4 berkata...

ceupacs ni kalau bela biarlah bg adil....kumpulan atasan yang untung..mmg selalu mereka yang untung..membela yang x de makna untuk gred 1-16....kalau x der gred 1-16 ..di sesebuah jabatan pasti akan terbantut kerje tersebut....binalah rumah khas untuk PA gred 1-16...disetiap negeri dan pastikan yang layak sahaja boleh beli...bukan untuk lain2 pangkat...lain2 pangkat mmg dah boleh beli perumahan lain..kenapa di putrajaya boleh bina kuarters mengikut gred pa tersebut....

Tanpa Nama berkata...

En omar ni selalu menyarankan kerajaan...dulu kini dan selamanya...gabenor bank negara xpe a...gaji mlempah ruah ha...tanah keliling plosok bumi...kekayaan mengasai diri...bole la cakap...

Tanpa Nama berkata...

salah tu. bukan buat rumah atas pokok. tapi tinggal dalam saluran pembentung bawah jalan, bawah fly-over, bawah persimpangan bertingkat, atau susah sangat tido saja di pejabat.

jangan gelak. memang ada rakyat malaysia yang tidur di tempat2 seperti di atas dek kerana susahnya untuk memiliki kediaman sendiri.

syabas kepada kapitalis-kapitalis!
ke arah negara maju 2020 berpendapatan tinggi kata mereka! puihhh!

Tanpa Nama berkata...

Kerana sudah berasa insaf, Rizal pergi kesebuah surau untuk mendengar ceramah agama. Ketika tabung derma di edarkan, dia dengan segera membuka dompetnya dan memasukkan RM2 ke dalam tabung derma itu.

Tiba-tiba, seorang pak cik yang duduk di belakangnya menepuk bahunya dan memberikannya duit sebanyak RM200 kepada Rizal. Rizal tersenyum. Dia mengambil duit itu dan memasukkan kedalam tabung derma itu juga. Rizal menoleh dan berasa kagum dengan kemurahan hati pak cik itu . Tidak berapa lama kemudian, pak cik dibelakang Rizal kembali menepuk bahunya dan Rizal mendengar bisikan dari pak cik itu "Encik, kata pak cik tersebut, duit RM200 itu sebenarnya terjatuh dari beg duit encik tadi".

Tanpa Nama berkata...

Sekarang ini lebih baik jadi rakyat PPRT yg miskin.Contohnya dekat dgn rumah aku senang-senang je kerajaan bagi rumah FREE kpd golongan PPRT.Siap cat siap api air lg.Mereka dapat lagi wang bulanan RM 300.Dpt lagi wang saku anak yg sekolah.Mcm2 mereka dpt.PA kerja 30 tahun kena beli tanah nak buat rumah.Buat rumah dengan loan bank lagi.Tanah pun hak isteri punya kalau ada apa-apa masalah silap haribulan aku pi mcm tu sehelai sepinggang je.Tak mcm org PPRT bnyk program FREE dan mcm2 AZAM kepala butoh apa tak tau.mlm2 pekeras tiang kemah pacak masuk dlm lubang berbulu tu le kerja org PPRT.

shaifful sani berkata...

Contoh : Rumah di kelantan. Teres seratus 138k. Masa ak beli dah 90% siap. Bila dah siap harga naik kepada 150k. Berbalik pada rumah ak.Ok bila campur pada insurans harga rumah ni dah termasuk kos guaman dan insurans jadilah harga 145k. Bulanan dalam RM680. Gaji aku RM27++, aku masih mampu nk bayar. Tp merangkak lah juga. Tp apa yg ak fikir kalau ak di takdirkan pergi awal. Secara automatik rumah tu 100% jd milik isteri aku tanpa isteri aku bayar satu sen pun.tu niat ak.walaupun bulan rumah plus keta dah dekat nyawa ikan ak bayar. Blum bagi ibu dan ayah,isteri lg. Ok ak bersyukur dgn apa yg aku ada. Ak hidup sedarhana dan tiap2 hari bawak bekal ke tempat kerja. Tp kadang2 aku terpikir apa nasib kumpulan sokongan yang bergaji rm1500 ke bawah, aku ni yang hidup di kelantan kos sara hidup masih murah,harga rumah pun ada yg murah ada yg cekik darah. Kena pandai memilih. Nasib kawan aku yang di hospital kuala lumpur.rumah apartment oun 200k.gila apa. Mana ada rumah kat kl harga 250k.mimpi lah kalau nk beli. Kalau ada luar kl pun rumah kos rendah kena ada kebel,karenah birokrasi lg. So perjuangan cuepacs ni tiada guna selagi harga rumah melambung saban tahun.kepada penjawat awam.tolong lah elakan dari buat personal loan. Bersihkan gaji anda,beli rumah ikit kemampuan.kerana harga rumah semakin melambung. Wawasan 2020 ni macam orang kaya makin kaya orang miskin makin miskin. Jgn kita jadi mcm indonesia. Teh o pun 3000 rupiah. Kadar inflasi makin meningkat ringgit malaysia makin mengecil. Tgok lah contoh kicap kipas udang btol besar rm9,dulu rm5. Gila apa ekonomi skrg. BRim tu tak usah lah bg.turunkan harga barang cukup. Kalau boleh elaun rumah atau cola yg nk di selaraskan tu jgn la hebahkan untuk mgelak peniaga naikkan barang.kesian pada pekerja swasta dan kami sendiri penjawat awam. Contoh , kalau kita petani, kalau cangkul mahal,baja mahal, petani pun kena jual hasil pertanian mahal.kalau kerajaan jual cangkul murah baja murah hasil pertanian pun boleh jual murah,jd kesimpulanya peranan kerajaan kena lah mengekang infalasi bukan boros dalam peberlanjaan.tp apa pun terima kasih pada cuepac dan kerajaan malaysia.

Tanpa Nama berkata...

rumah teres 3 bilik 2 bilik air pn skrng dh 180 riban. mahal nk mampos.. gaji bru 2 riban.. monthly byr duit umah je dh dekat 1 riban.. duit kete lg.. duit dapur lg.. x mampu oi..

Tanpa Nama berkata...

Contohilah Ar risalah dari Junjungan Muhammad Rasullulah yang mengarahkan agar telaga telaga orang Ansar yang dimiliki Yahudi ditebus bagi kegunaan air Kota Madinah untuk semua kaum Muslimin Ansar dan Muhajirin..Di Malaysia terbalik apabila telaga telaga emas Muslim dijual kepada kepada kronnism..bagi menekan kaum Muslimin dan rakyat bawahan..

Tanpa Nama berkata...

nenoonng...neenoonggg,,,neenoong rmh mahal yehh rumah mahal yee..padah beli rmh gaji sebulan dah x cukup tampung belnja sbb byo ansuran rmh...huhuhu kalau mcm ni baik sewa setinggn je tapi tapi setinggn pn dh x de..huhuhu dah nasib badan
elaun rmh pon kalau naik blum tentu dapt cover belamja bulann yg semakin meningkat akibat inflasi ciptaan kapitalis

Tanpa Nama berkata...

SKIM JURUTEKNIK (J17) DAN SKIM PENOLONG PEGAWAI PENILAIAN
Sukacita dimaklumkan bahawa pegawai-pegawai MTSU terdiri daripada:-

(1) Sdr. Shuhaimi Bin Othman - Presiden
(2) Sdr. M.P. Govindasamy - Naib Presiden
(3) Sdr. Samuel Devadasan - Setiausaha Agung

telah diberi penerangan oleh pihak Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) Bahagian Saraan pada 1 Mac 2011. Turut hadir adalah wakil-wakil daripada JPA Bahagian Pembangunan & Organisasi. Mesyuarat telah dipengerusikan oleh Tuan Haji Abdul Jamil Bin Abdul Halim, Timbalan Pengarah JPA Bahagian Saraan.


SKIM PERKHIDMATAN JURUTEKNIK

Memandangkan Ketua Perkhidmatan Jabatan Kerja Raya TIDAK bersetuju jawatan Juruteknik dan Penolong Jurutera digabungkan maka disebabkan ini JPA PERLU lebih masa untuk mengkaji dan mendapatkan satu skim yang bersesuaian dengan kelayakan masuk Sijil Politeknik yang tidak bertindih dengan isu penyeliaan dan lain-lain perkara bersabit dengan Gred J29. JPA juga telah memaklumkan Skim Perkhidmatan Juruteknik (J17) sedang dikaji bersama-sama dengan 23 lagi jawatan termasuk Pelukis Pelan, Pembantu Pertanian, Pembantu Penilaian dan Pembantu Kajibumi.

JPA memaklumkan bahawa keputusan akan diberi selewat-lewatnya pada hujung tahun 2011.

Satu perkara lagi yang dimaklumkan oleh JPA ialah lapan (8) Ketua Perkhidmatan Jabatan Teknikal juga telah TIDAK bersetuju bahawa jawatan/skim Juruteknik dan Penolong Jurutera digabungkan.

Ahli-ahli Majlis Jawatankuasa Agung perlu mendapat pengsahihan perkara ini daripada Ketua Perkhidmatan masing-masing.

SKIM PERKHIDMATAN PENOLONG PEGAWAI PENILAIAN

Selain daripada tiga (3) orang pegawai utama, MTSU telah diwakili oleh:-

(i) Sdri. Noorliza Bt Abd Talib Jabatan Penilaian
(ii) Sdri. Fauziah Bt Ab Majid dan Perkhidmatan
(iii) Sdri. Radziah Bt Mohd Nor. Harta

Tanpa Nama berkata...

BERITA DIATAS TU TAHUN 2011....

Tanpa Nama berkata...

Yang kaya makin kaya..yang miskin terus papa kedana..dah xpayah la buat rumah tu yg senang bg je teros kat gred yg atas tu.gred r1 makin terpinggir..bukan kata nak beli rumah.beli pondok canvas pon xmampu dengan gaji xsampai 2ribu ni

shaifful sani berkata...

Cari rumah yg kos guaman di tangung. Loan dgn kerajaan 100% ,deposit beriban tak perlu. Deposit booking pada pemaju je rm500. Dapat kunci rumah dia bg balik. Dapat rumah kosong,ubahsuai la ikut kemampuan.jgn g buatpersonal loan pula. Biar rumah xada apa2 beli sikit2.asalkan jgn tambah hutang lg.kan hutang rumah lg hutang loan ubahsuai lg.pening lah hidup.gelisah gulanda la korang. So moralnya beli rumah then ubah suai slow biar x cantik asalkan jgn papa kedana.lama cantik la oii. Yang lg penting rumah x cantik sngat pun xapa,asalkan bini cantik,bahagia ooooo.

Tanpa Nama berkata...

tak payah bina rumah jadikan loan perumahan utk PA 0% pun cukup dah

Tanpa Nama berkata...

Aku sokong hang... tp hang nk tahu tak bini cantik ler dia nk rumah dia cantik... perabot cantikkk.. katil cantikkk... gelang rantai emas cantikkk... langsir nk cantikkk... meja mkn n pinggan mangkuk periuk belanga dapur semuanya dia nk cantikk cantikkkk... ikut mcm aku ni senang. Duit gaji dpt aku guna rm300 aje utk mkn. Dan yg selebihnya aku simpan ddlm ASB . Mkn pg aku p mkn umah bini no 1 aku. Dan mkn tghr aku p mkn umah bini no 2. Dan mkn mlm aku p mkn umah bini no 3. Dan nk tido mlm aku p tido umah bini no 4. Sbb aku kahwin 4 aku cari pompuan2 yg ada kerja n yg dah ada umah. Kalau suatu hr nanti bini2 aku ceraikan aku pun aku tk takut sbb duit dlm ASB aku pun aku dah simpan dkat rm198, 000.00 dah n setakat aku nk hidup sorgpun aku tk kisah dah. Tp aku yakin bini2 aku tak akan ceraikan aku. Sbb aku dah cari dlm kitab tak ada pun satu ayat yg isteri boleh cerai suami. Heheheeeeee

Ramadhan berkata...

RAMADHAN SUDAH MENJELMA. MARI BERSIHKAN HATI.

HENTIKANLAH KOMEN YANG TIDAK BERFAEDAH MULAI... DARI... SE... KA.... RANG!

Odee berkata...

Mohon supaya Penjawat Awam dapat menggunakan semula kemudahan Pinjaman Perumahan Pertama sekiranya rumah mereka ataupun harta pertama dijual.

Ini kerana di dalam kes dimana Penjawat Awam menjual rumah mereka dengan tujuan untuk membeli kediaman yang lebih baik, mereka dipaksa untuk menggunakan kemudahan pinjaman kedua yang mana amat jauh daripada kelayakan sebenar mereka. Ini tidak adil bagi mereka yang telah menjual harta pertama mereka.

Bagi saya, tindakan Bahagian Pinjaman Perumahan seolah-olah menyekat Penjawat Awam untuk meningkatkan taraf kehidupan mereka dengan membeli kediaman yang lebih baik. Tidak semua Penjawat Awam yang mampu untuk membeli sehingga dua atau tiga rumah sekaligus.

Tanpa Nama berkata...

saya along boleh loan smpai 30,40,50,u mau loan byk ok,bank nagara tade kacau,

Tanpa Nama berkata...

Syabas di atas saranan Cuepacs. Tapi adakah rumah tu untuk kwasn Bandar sahaja?bagaimana golong PA yg berkerja di kwasan kpg yg tidak mempunyi rumah?

Tanpa Nama berkata...

Gred 1-16 la byk x dapat beli rumah yang semakin meningkat.bantu lah mereka...kerja sampai pencen pun belum tentu dapat beli rmh kalau rmh harga sampai 200k.

Tanpa Nama berkata...

nak beli rmh apa hrga sampai 250k paling murah..potongan bulanan pon dah cecah 1k,,nak makan ape.. x kan nk jilat dinding rmh kot ..gila babi betul..kena naik lagi gaji + elaun rmh bru lepas byo installment rmh
kalau tidak duk menyewa jelah atau menumpang di rmh mertua

Tanpa Nama berkata...

. Tgok lah contoh kicap kipas udang btol besar rm9,dulu rm5. Gila apa ekonomi skrg. BRim tu tak usah lah bg.turunkan harga barang cukup. Kalau boleh elaun rumah atau cola yg nk di selaraskan tu jgn la hebahkan untuk mgelak peniaga naikkan barang.kesian pada pekerja swasta dan kami sendiri penjawat awam. Contoh , kalau kita petani, kalau cangkul mahal,baja mahal, petani pun kena jual hasil pertanian mahal.kalau kerajaan jual cangkul murah baja murah hasil pertanian pun boleh jual murah,jd kesimpulanya peranan kerajaan kena lah mengekang infalasi bukan boros dalam peberlanjaan.tp apa pun terima kasih pada cuepac dan kerajaan malaysia.SETUJU DENGAN PERNYATAAN INI, SEKIRANYA ADA KENAIKAN GAJI DAN BONUS, PLEASEEEEEE JGN HEBAHKAN KEPADA MEDIA DAN DILETAKKAN PADA MUKA HADAPAN SURAT KHABAR. Kesanya harga barangan akan meningkat secara perlahan dan orang kampung kena tempias.. So kesimpulannya, elaun rumah diselaraskan semula setiap 5 tahun mengikut peratusan yang munasabah. Mcm mana nak menjadi negara berpendapatan tinggi menjelang tahun 2018, sekiranya pendapatan penjawatan awam rendah berbanding dengan pekerja sektor swasta yang lain..

Tanpa Nama berkata...

pendapatan tinggi hrg barang dan rumah turut melambung lambung tingginya..takde maknanya semua tu..
ibarat masuk angin keluar asap..pi mai pi mai tangtu jugak..org kaya bertambah kaya yg miskin /(BERPENDAPATAN RENDAH)jadi papa kedana
KAPITALIS

Tanpa Nama berkata...

Terdahulu, Omar menerima 17 resolusi daripada Presiden Kongres, Datuk Jemale Paiman untuk tindakan kerajaan persekutuan dan Kementerian Pendidikan, termasuk mewajibkan guru dan pensyarah yang mengajar subjek bahasa Melayu untuk mengajar mata pelajaran itu di semua peringkat termasuk sekolah vernakular tanpa kompromi ke arah memupuk keharmonian dan perpaduan kaum di Malaysia.

Ia juga antara lain memohon supaya 27 Institut Pendidikan Guru dinaik taraf sebagai Universiti Pendidikan Malaysia yang berfungsi melahirkan graduan guru yang mempunyai Sijil Profesional Standard Guru Malaysia untuk mengajar di semua sekolah.

__________________________________________________

tahun ini merupakan tahun yang ke 3 IPGM mengeluarkan Graduan tetapi peliknya status IPG xubah mcm sekolah, malahan sekolah lebih baik daripada IPGM

Tanpa Nama berkata...

Terdahulu, Omar menerima 17 resolusi daripada Presiden Kongres, Datuk Jemale Paiman untuk tindakan kerajaan persekutuan dan Kementerian Pendidikan, termasuk mewajibkan guru dan pensyarah yang mengajar subjek bahasa Melayu untuk mengajar mata pelajaran itu di semua peringkat termasuk sekolah vernakular tanpa kompromi ke arah memupuk keharmonian dan perpaduan kaum di Malaysia.

Ia juga antara lain memohon supaya 27 Institut Pendidikan Guru dinaik taraf sebagai Universiti Pendidikan Malaysia yang berfungsi melahirkan graduan guru yang mempunyai Sijil Profesional Standard Guru Malaysia untuk mengajar di semua sekolah.

__________________________________________________

tahun ini merupakan tahun yang ke 3 IPGM mengeluarkan Graduan tetapi peliknya status IPG xubah mcm sekolah, malahan sekolah lebih baik daripada IPGM
----------------------------------
lu komen apa bro alah line bro ni pasal rmh untuk penjawat awam nk cerita pasal ipgm ke sekolah ke pegi lain site la bro

Tanpa Nama berkata...

Terdahulu, Omar menerima 17 resolusi daripada Presiden Kongres, Datuk Jemale Paiman untuk tindakan kerajaan persekutuan dan Kementerian Pendidikan, termasuk mewajibkan guru dan pensyarah yang mengajar subjek bahasa Melayu untuk mengajar mata pelajaran itu di semua peringkat termasuk sekolah vernakular tanpa kompromi ke arah memupuk keharmonian dan perpaduan kaum di Malaysia.

Ia juga antara lain memohon supaya 27 Institut Pendidikan Guru dinaik taraf sebagai Universiti Pendidikan Malaysia yang berfungsi melahirkan graduan guru yang mempunyai Sijil Profesional Standard Guru Malaysia untuk mengajar di semua sekolah.

__________________________________________________

tahun ini merupakan tahun yang ke 3 IPGM mengeluarkan Graduan tetapi peliknya status IPG xubah mcm sekolah, malahan sekolah lebih baik daripada IPGM
----------------------------------
lu komen apa bro alah line bro ni pasal rmh untuk penjawat awam nk cerita pasal ipgm ke sekolah ke pegi lain site la bro

Tanpa Nama berkata...

Rumah PRIMA Nusajaya..RM200,000
Bulanan RM1000 x 30 Tahun..
Agak-agak penjawat awam gred bpe mmpu beli ni?

Tanpa Nama berkata...

Pesanan Masyarakat
"HOBI MAIN BURUNG"

Hobi ketua kampung adalah memelihara burung. Pada suatu hari kesemua burungnya hilang. Oleh kerana ketua kampung tersangat marah, dia mengumpulkan penduduk kampung. Hampir 200 penduduk datang ke balai raya....
Ketua kampung : Siapa ada Burung?
Semua lelaki yang hadir terus berdiri

Ketua kampung sedar yang cara dia bertanya salah ..

Ketua kampung: Bukan burung itu maksud saya ..
Siapa pernah nampak burung?
Semua wanita berdiri.

Ketua kampung bertambah marah...

Ketua Kampung : Maksud saya, siapa pernah nampak burung yang bukan miliknya ?
Setengah wanita berdiri...

Ketua kampung semakin gugup...

Ketua kampung: maaf skali lagi... Maksud saya adalah , siapa pernah tengok burung
saya?
5 orang wanita berdiri..

Ketua kampung segera lari lintang pukang kerana dikejar
oleh isterinya..
*Nama Ketua Kampung dirahsiakan*

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Rumah PRIMA Nusajaya..RM200,000
Bulanan RM1000 x 30 Tahun..
Agak-agak penjawat awam gred bpe mmpu beli ni?

Jumaat, Julai 12, 2013 10:22:00 PG

-----------------------

tengok laman web bpp dan klik pada "kelayakan pinjaman"

tengok gaji pokok anda sesuai dengan pinjaman berapa

biasa pinjaman 205,000 adalah untuk gaji pokok 1,500-1,999


harap maklum

Tanpa Nama berkata...

binalah rumah yg mampu milik untuk PA klu boleh RM150 kebawah,CTH klu baru lima tahun kerja,berapa sangat gaji kakitangan sokongan,kerja di bandar2..nak tggu 10thn

Berapa nilai rumah 10thn lg?
Berapa tempoh bayar balik?

bila lg nak bina rumah di shah alam khas untuk PA terutama golongan pelaksana..ramai lagi PA masih menyewa kerana tidak mampu beli rumah..
fikir-fikirkan lah,renung2kan lah

Tanpa Nama berkata...

Betullah hang kata tengok laman web bpp. Mcm aku gaji pokok rm1600 kalau layak pinjam rm205000 n bulan2 kena byr rm1000 n gaji bersih tinggal rm600 nak mkn ape bro? Bil api air cukai pintu cukai tanah astro indahwater sapa yg nk tolong byr? Kerajaan ke? Akai ada ka???? Cubalah kerajaan bg 0% faedah bg PA mungkin rumah yg bernilai rm200k tu PA hanya byr bln2 rm500 aje. Cuba hang kira tengok kalau rmh harga rm200k + 4% selama 25 tahun n rumah tu dah jd rm400k dah. Kalau yg loan 30tahun dah jd rm440k buta aje kerajaan mkn duit PA atas angin rm240k. Inikah kerjaan yg dok war2kan rakyat didahulukan. Lancauuuuu cibaiiii ler... kerajaan semuanya nk untung d atas titik peluh rakyatnya sendiri. Lu tunggu lah sikit hari GST dikuatkuasakan. Org bwh mkn nasi dgn kicap n telor goreng aje.... semua brg2 yg kita beli semuanya kena GST sampai mkn nasi kandaq kedai mamakpun kena cukai GST. LU TUNGGU LAHHHHH ini kerajaan Malaysia mau isap darah rakyat dia sendiri...

senapi berkata...

Kami berikrar akan sokong BN dan pastikan BN menang PRK Besut nanti. Marilah penjawat awam turun ramai2 kempenkan untuk BN. kita kena sokong BN. tanpa BNtiada pinjaman perumahan. Yang dok percaya dongeng kononnya harga rumah mahal dan sebagainya tu pastilah termakan racun pembangkang.

Tanpa Nama berkata...

hidup BN

Tanpa Nama berkata...

hidup bn, ya aku sokong sebab aku dpt projek ratus-ratus ribu, kau sokong dpt ape dapat tahi jea,paling tinggi jadi pencaicai angkat najis.. aku lainlah org kuat mb n yb..ada faham..

Tanpa Nama berkata...

Bn taik minyak...kt kedah ni..kawasan pedalaman sja pilih bn...kawasan pekan...mampos x layan bn bhalol dok bhong rakyat....

Tanpa Nama berkata...

Samalah kat tempat aku.. kawasan bandar semua boleh kat DAP n kawasan kampung aje boleh kt BN. Kalau dari skrg ni kerajaan tak jg nasib org melayu yg rata2 kerja PA n kita tengoklah PRU 14 ni kawasan bandar DAP n kawasan kampung PAS dan kerajaan BN pun MELEPAS ler... kalau kerajaan mahukan majoriti 2/3 naikkan gaji n elaun PA. Belajar dgn pemerintahan mantan kita Tun Mahadir betapa dia jg semua rakyat malaysia n control harga minyak n tol tidak naik bgtu mendadak dulu. Kalau minyak naikpun sen2 aje. 5sen 7sen. Skrg ni semenjak pemerintahan Tun Abdullah Badwi minyak naik tarakkkkk sen2 dah. Main ringgit2 n kupang2 akai ada ka.... bila minyak naik 1001 mcm brg pun ikut naik. Zaman mahathir bw rm1 kita boleh mkn roti canai n teh tarik. Skrg ni bw rm3 baru kita boleh dpt roti canai n teh tarik. Jadi fikir2kanlah kita ni sbg rakyat Malaysia yg PA khasnya silap2 lg 10tahun kita mkn nasi ngan kicap n telor goreng aje..

Apa nak jadi berkata...

nda kisah la 250k ka 500k ka dengan syarat gaji PA rm10k paling rendah. Nampak sgt nak bg kenyang pihak tertentu ja , klu 250k ndapaya kerajaan buat, tuuuu toke2 rumah belambak tawarkan harga gitu

Tanpa Nama berkata...

Mu buat loan peribadi buat rumah jer la gaman...masam sia lian poribadi 200 ribu buat rumah kat tanah sendiri ooo...wouu masam rumah bangalo lo gaman...ni kali la rumah ky basar masam istana mananti...he he he he

Tanpa Nama berkata...

haha lawak. mengomel bagai kata PERBELANJAAN tak cukup setiap bulan..



TAPI ADA LANGGAN ASTRO.

ukurlah baju di badan sendiri dulu bai!

Tanpa Nama berkata...

Kahkahkahhhhhh. .. awat bro? Langgan Astro ambik pakej rm60 sudah d katogeri org berada atau kaya ka bro? Tengok kawasan ler bro... mcm gua duduk Gua Musang dok kt dlm hutan mana boleh dpt siaran tv kalau guna arial biasa n nk kena guna astro baru boleh dpt siaran tv. Kalau gua tak guna astro mcmmana gua nk tengok tv plasma 60inci gua yg gua beli utang kt Court Mammot tu.. akai adaaaa kaaaaa?????

Tanpa Nama berkata...

minta cuepacs saran bina rumah bawah rm50,000 untuk penjawat awam.
barula sedap didengar...........
sy pa gred r1.
xmampu nk bli rumah harga 250,000.
ingat gaji pa besar sangat ke?
tiap2 bulan kesatuan potong rm5?
ape aku dapat?
yg di perjuangkn harga rm250,000.
aku tak mampu wahai cuepacs.....
ingat gaji sy besar mcm dato omar ke?

Tanpa Nama berkata...

Rumah harga RM50,000? RM50,000 bahagi rm200 per kaki persegi bersamaan dengan 250 kaki persegi luas rumah yg hendak dbina dgn kos RM50,000. Hanya berkeluasan 17kaki panjang x 15kaki lebar aje. Takkanlah bro nak kerajaan bina rumah bernilai rm50,000 hanya satu bilik aje kot? pastu dapur ngan ruang tamu join sekali. Agak2 ler nak bina rumah dgn kos rm50,000. Myvi 1.3 pun rm50,000.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Rumah PRIMA Nusajaya..RM200,000
Bulanan RM1000 x 30 Tahun..
Agak-agak penjawat awam gred bpe mmpu beli ni?

Jumaat, Julai 12, 2013 10:22:00 PG

-----------------------

tengok laman web bpp dan klik pada "kelayakan pinjaman"

tengok gaji pokok anda sesuai dengan pinjaman berapa

biasa pinjaman 205,000 adalah untuk gaji pokok 1,500-1,999


harap maklum

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

terima kasih.. dah check.. mmg lepas..
tapi gaji balance tinggal rm600..
tolak bayar kete, api, air, belanje dapur, blanje skolah anak2,nafkah bini..

TINGGAL -RM400.OO..
TIME KASIH BN KERANA MERELIASASI KAN IMPIAN MEMILIKI RUMAH SENDIRI SAYA..

Tanpa Nama berkata...

kebanyakan harga rumah sekarang memang sukar utk di miliki oleh penjawat awam.walaupon tiada sebarang hutang pemiutang,jangan berangan nak memiliki rumah.saya gred N17,umur 30thn,sudah 5tahun berkhidmat dlm kerajaan,sudah berkahwin,isteri bekerja sendiri pendapatan kurang dr rm1500 sebulan,5bulan lagi akan memiliki cahaya mata,saya tiada sebarang hutang dr mn2 bank,tp masih gagal utk memiliki rumah sendiri yg berharga bwh 200k dgn keluasan hampir 900kaki.setelah berfikir panjang,kami cuba untuk berkongsi pendapatan,tetapi masih gagal juga utk memilikinya.saya tidak tahu hendak mengadu pd siap,jadi sy luahkan saja dlm blog nie.harap ada yg dpt menolong dan cuba rasa apa yang kami rasa.sekian.

Tanpa Nama berkata...

anggaran perbelanjaan bulanan seorang penjawat awam yang bekerja di negeri org dan berjauhan dgn anak dan isteri di negeri sendiri.

gaji+elaun N 17(pguatkuasa)lebih 5 tahun = rm2100
overtime = rm300/32jam/sebulan/jika ada
gaji isteri(kerja sendiri) = rm1500
duit kete isteri = rm600
bil air = rm10
bil api = rm30
bil astro = rm40
bil tepon suami isteri sebulan = rm60
insuran takaful bulanan isteri = rm100
duit minyak kete = rm200
duit belanja harian isteri = rm300
duit belanja harian suami = rm300
duit belanja bulanan brg'an rumah = rm500
sewa rumah isteri di sgor = rm700
sewa rumah suami (pguatkuasa di kedah) = rm300
duit tambang bus kl-kedah-kl (1x 2mggu) = rm160 sebulan
nafkah suami kpd isteri = rm300
perbelanjaan taska anak seorg = rm330
perbelanjaan anak 1 thn / sebulan = rm350
duit kpd ibubapa = tiada
duit simpanan = tiada

total perbelanjaan = rm4280 sebulan..
gaji suami + overtime(jika ada) + isteri = rm3900

rm3900-rm4280 = negatif rm380.

perbelanjaan masih tidak mencukupi drpd anggaran yg di beri.yg jadi penyelamat korbankan cuti mgguan selama 4 hari/selang semggu utk overtime(jika ada),kurangkan perbelanjaan harian,kurangkan balik lawat isteri (drpd 2mggu sekali kpd sebulan sekali)..perbelanjaan dpt di jimatkan lg jika si suami dpt bekerja di tmpt sendiri dan tinggal bersama isteri..

moral of the storey..
-rasuah boleh berlaku kerana pendapatan tidak mcukupi dprd perbelanjaan keperluan.
-birokrasi tmpt kerja perlu di kurangkan,kerana sepatutnya si suami telah dpt bertukar tmpt kerja di negeri sendiri dan tinggal bersama isteri kerana isteri bekerja sendiri.
-tiada apa yg dpt di bantu utk memiliki rumah sendiri kerana pendapatan masih tidak mencukupi wlupon menunggu 5thn lg.
-tiada sebarang wang yg di beri kpd kedua ibubapa di kampung.

ini yang berlaku sekarang dlm negara kite.hrp akan ada sinar di sebalik kegelapan malap yg berterusan.sekian.

Tanpa Nama berkata...

Di suatu kawasan pedalaman di Kedah, seorang penternak yang mempunyai ladang ternak yang luas dan berjaya telah meninggal dunia dengan meninggalkan seorang balu yang masih muda dan cantik, namanya Minah.
Minah membuat keputusan untuk meneruskan kerjaya suaminya dengan mengambil alih ladang ternakan tersebut, tetapi dia tidak mempunyai kemahiran yang cukup untuk mengendalikan ladangnya.

Jadi dia pun membuat keputusan untuk mengiklankan di dalam akhbar untuk mencari seorang pembantu yang akan mengerjakan ladang ternaknya dengan menawarkan gaji dan sebuah bilik di rumahnya sebagai tempat kediaman memandangkan ladang yang dimaksudkan hanya berada di belakang rumahnya.

Selang beberapa hari kemudian ada dua orang pemuda yang memohon pekerjaan tersebut. Seorang pondan, dan seorang kaki mabuk..

Memandangkan tiada sesiapa lagi yang memohon jawatan tersebut selain dari dua orang pemuda tadi, Minah terpaksa memilih salah seorang dari mereka.

Setelah menimbangkan semasak-masaknya, Minah memilih si pondan bernama Leman untuk bekerja dengannya, dengan anggapan bahawa dia berasa lebih selamat tinggal bersama seorang pondan daripada tinggal dengan seorang pemabuk.

Minggu demi minggu berlalu. Leman telah melakukan tugasnya dengan penuh tekun dan rajin.

Leman kerap kali menghabiskan waktunya sehingga malam untuk membuat kerja-kerja di ladang ternakan. Ladangnya menjadi semakin berjaya dan ternakan semakin banyak membiak dan sihat-sihat belaka.Gembiralah si Minah ni tadi.

Kerana ingin menghargai kerajinan si Leman ni, Minah pun berkata kepada Leman, "Leman, kau telah melakukan kerja dengan baik dan ladang ternakan pun kulihat semakin bagus, kau sepatutnya ambil cuti pergi ke pekan berjalan-jalan untuk melegakan tekanan kerja…"

Gembiralah Leman, dan pada suatu malam minggu, dia pun pergi ke pekan.

Sampailah ke tengah malam, Leman tak pulang-pulang ke rumah. Pukul 1 tak pulang, pukul 2 tak pulang. Pukul 2.30 pagi barulah Leman pulang kerumah..

Sampai ke rumah, di dapati Minah sedang menunggunya sambil duduk di sofa berhampiran unggun api.

"Buka butang bajuku dan tanggalkannya." Kata Minah.Leman dengan tangan yang terketar-ketar dan perasaan yang terkejut,melakukan apa yang diarahkan.

"Sekarang, buka kasut but ku."Leman buat, perlahan sekali.

"Buka, setokin ku.."Dia buat juga.

"Sekarang, buka skirt ku."Dia buat juga.

"Sekarang buka coliku."Dengan tangan yang menggigil, dia buat apa yang disuruh.

"Sekarang….buka seluar dalamku…"Dengan perlahan, dia melucutkannya ke bawah dan menanggalkannya.

Kemudian, Minah pun memandang Leman, sambil berkata…

"Sekali lagi kau pergi pekan dengan memakai pakaian aku, aku pecat kau on the spot.

Anita charles berkata...

Hello, Semua orang (Pinjaman Tawaran)
Adakah anda berminat untuk mendapatkan pinjaman @ 2%? Jika ya,? email kami sekarang untuk maklumat lanjut mengenai pinjaman yang anda perlukan sebagai pinjaman. Sekarang sila hubungi kami di: anitacharlesloancompany@mail.com bersama-sama dengan maklumat di bawah.
kami menawarkan dari $ 1,000.00 kepada $ 25,000.000.00 juga memohon untuk maklumat lanjut

{Lengkapkan borang pinjaman di bawah}
Nama anda: ===========
NEGARA: ===========
NEGERI: ===========
ALAMAT: ===========
GENRE: ===========
Jumlah yang diperlukan: ===========
TEMPOH: ===========
BILANGAN TELEFON: =========== =============
Hubungi kami dengan email ini: anitacharlesloancompany@mail.com
Akaun yang lebih baik daripada syarikat yang sah.
Salam
Puan Anita

Nurliana Novi berkata...

Halo,
Saya Nurliana Novi saya ingin berbagi karya Allah yang baik dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi buruk di beberapa negara.
 Saat ini saya tinggal di jakarta di Indonesia. Saya seorang Janda dengan empat anak dan aku terjebak dalam situasi keuangan pada bulan Juli 2016 dan saya perlu untuk membiayai dan membayar tagihan saya
Saya adalah korban dari penipuan pemberi pinjaman 4-kredit, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan bahwa teman-teman saya menjelaskan situasi saya dan kemudian memperkenalkan saya ke sebuah perusahaan pinjaman yang ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN reliabl.
Bagi orang-orang yang mencari pinjaman? Jadi Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan internet di sini, tapi mereka masih sangat nyata di perusahaan pinjaman palsu.
 Saya mendapat pinjaman saya dari ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN Rp500.000.000 sangat mudah dalam waktu 24 jam yang saya diterapkan, jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui ELINA JOHNSON PINJAMAN FIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda, silakan hubungi ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN. menghubungi mereka melalui email:. (elinajohnson22@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (nurliananovi96@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

WAHYUNI ELVIN berkata...

Hello semua orang yang melihat ini di seluruh dunia, terdapat banyak penipu dalam laman web ini, saya mempunyai berita baik untuk berkongsi. sila menyertai saya untuk menjadi gembira dan berterima kasih kepada syarikat pinjaman. Saya hanya mendapat pinjaman daripada yang sah ELINA JOHNSON LOAN FIRM. Ini adalah bagaimana saya mendapat hubungan mereka. Saya melihat keterangan Puan Nuliana Novi Indonesia di forum ini tentang bagaimana dia mendapat pinjaman daripada mereka dan dia telah memberikan e-mel kepada semua orang "elinajohnson22@gmail.com" mereka supaya saya segera melalui e-mel mereka dan mereka bertindak balas kepada e-mel saya, jujur, pada mulanya saya begitu banyak takut kerana saya telah kehilangan wang saya jadi bodoh sebelum ini. Tetapi, saya terkejut bahawa kurang daripada 3 jam selepas itu, pinjaman sebanyak RP 700,000,000, i digunakan untuk benar-benar dipindahkan ke akaun saya. Keseluruhan proses adalah mudah. dan pinjaman segera pada kadar 2% saya dapat cepat ada caj. Tiada penjamin diperlukan daripada saya. sehingga kini, saya masih sukar untuk mempercayai bahawa ia adalah benar. Saya fikir saya telah bermimpi apabila saya mendapat amaran dari bank saya. Sekarang hati saya penuh dengan kegembiraan. Nasihat saya adalah mudah untuk semua orang yang mencari keinginan yang ikhlas untuk mendapatkan jumlah pinjaman yang sah untuk memulakan perniagaan atau untuk membiayai projek adalah untuk e-mel mereka sekarang dan anda akan terkejut bagaimana saya terkejut. Saya hendak mengucapkan terima kasih Nuliana novi untuk memberikan sentuhan mereka dalam forum ini. Dan kendatipun kamu menyeru mereka dan mendapatkan pinjaman daripada mereka, sila menyebarkan berita baik supaya orang lain juga boleh mendapat manfaat. terima kasih, e-mel mereka lagi ^elinajohnson22@gmail.com
^, Nama saya adalah Wahyuni ​​Elvin Hubungi saya, di sini adalah e-mel saya wahyunielvin@gmail.com
 Nota: Semua yang penipu meminta yuran pendaftaran, berhati-hati, segala-galanya adalah satu penipuan. Semoga Allah memberkati anda semua
Terima kasih