SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA TONGGAK KEMAKMURAN NEGARA

21 Julai 2013

CUEPACS MAHU PENJAWAT AWAM LEBIH BERDIDIKASI LAKSANA TUGAS

Bernama
21/7/2013


KUALA BESUT, 21 Julai (Bernama) -- Penjawat awam digesa meningkatkan dedikasi selain ikhlas dalam melaksanakan tugas selaras dengan pelbagai kemudahan dan insentif yang diberi kerajaan kepada mereka.
Presiden Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam Datuk Omar Osman berkata mereka juga perlu mengubah minda daripada menumpukan perhatian terhadap tuntutan kebajikan kepada membantu kerajaan meningkatkan sistem penyampaian.

"Penjawat awam dituntut mahir dalam peranan mereka bagi membantu kerajaan yang telah banyak melayan pelbagai tuntutan yang dikemukakan yang tidak selalu diperoleh di negara lain," katanya kepda Bernama, di sini.

Beliau turut menasihatkan penjawat awam agar menjalani pemeriksaan kesihatan apabila umur mencecah 40 tahun bagi memastikan mereka berada dalam keadaan yang terbaik untuk terus berkhidmat sehingga umur persaraan.

"Kita tidak mahu ada penjawat awam yang tidak sihat tetapi masih meneruskan perkhidmatan mereka sehingga 60 tahun yang pasti tidak akan membantu dalam meningkat prestasi perkhidmatan awam," katanya.

-- BERNAMA

73 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

first hahahaha

Tanpa Nama berkata...

yang tak larat tu, pencen ajer la.. kasi orang lain, jangan nak sampaikan umo 60 thn.

Tanpa Nama berkata...

Nak keje tak larat dah tspi gaji naik sayang nak berenti lagi.... Keje jer la bukan teruk pun budak baru ramai biar diaorang jer yg buat.... Cukup bulan dapat gaji.. Kerajaan dah bagi sampai 60 rugi ler tsk ambil

Tanpa Nama berkata...

AMARAN! Kalau tengah tension jgn baca perbualan ini sampai habis.....

Pemuda : Baguslah ternakan biri-biri pakcik. Boleh saya tanya beberapa soalan tak?
Pakcik : Boleh aje...

Pemuda : Berapa jauh biri-biri ni berjalan setiap hari?
Pakcik : Yang mana, yang putih atau yang hitam?"

Pemuda : Yang putih.
Pakcik : Kalau yang putih berjalan lebih kurang enam kilometer setiap hari.

Pemuda : Yang hitam?
Pakcik : Yang hitam pun sama...

Pemuda : Berapa banyak plak rumput biri-biri ni makan setiap hari?
Pakcik : Yang mana, yang putih atau yang hitam?

Pemuda : Yang putih?
Pakcik : Ah, yang putih makan lebih kurang empat kilo rumput setiap hari.

Pemuda : Dan yang hitam?
Pakcik : Yang hitam pun sama...

Pemuda : Berapa banyak bulu yang mereka hasilkan setiap tahun?
Pakcik : Yang mana, yang putih atau yang hitam?

Pemuda : Yang putih?
Pakcik : Aaa....yang putih menghasilkan sekitar enam kilo bulu setiap tahun.

Pemuda : Dan yang hitam?
Pakcik : Yang hitam pun sama...

Pemuda : Kenapa pakcik membezakan biri-biri pakcik yg putih dgn yg hitam, padahal jawapan semuanya sama aje?

Pakcik : Mestilah...sebab biri-biri yang putih itu pakcik yang punye.
Pemuda : Ooo, gitu ke...abis tu yang hitam tu sapa punye?
.
.
.
.
.
Pakcik : Yang hitam pun sama....

Tanpa Nama berkata...

tersurat tersirat terjerat..

Tanpa Nama berkata...

kenaikan pangkat (kup/hakiki) bagi lantikan jpa gred n17 ke n22 adalah lambat iaitu 13 tahun servis baru naik...kenapa lantikan kementerian bagi gred 17 ke 22 3-10 tahun dah naik.....

Tanpa Nama berkata...

Kenapa kat de lagi penyerasan gaji (pdrm) pada bulan julai ni...

Tanpa Nama berkata...

Bonus....bonus...bonus...bonus....hahaha....klu dpt bonus raya sakan...x dpt bonus...duk diam2...tgu PRU...kot2 nak dpt bonus agi...4-5 taun..bkn lame pon...

Tanpa Nama berkata...

Slip gaji bulan julai dah keluar ke? hehehe boleh jugak tengok2 berapa kenaikan?

tahit berkata...

Ada ustaz kata, kalau kita tengah memandu, tiba-tiba kita ternampak logo 1Malaysia depan kereta kita lalu kita termuntah, puasa kita tidak terbatal kerana muntah kita tidak disengajakan..

Tanpa Nama berkata...

komen tahit macam org xtahu agama je....kesian2...jgn la dicampur adukkan agama ngan politik buta ko tu...

Tanpa Nama berkata...

kami mahu umur pencen diturunkan ke 50tahun jer. xank lama2. kli nak extra leh tapi ngn syarat sihat n mampu wak keje. ni duk sjae opis tapi gaji tinggi. yang muda2 wak keje teruk. alasan dulu muda diaorag dah wak keje. gile pe. patu xmau dah jawatan atas2 lantikan kontrak. dah pencen duk diam2 jelh. ramai lagi bakat. bukan muka sama je dari kita kecik sapai tua. mcm xde org lain dlm masia yg pandai2.

Tanpa Nama berkata...

pelik aku. sibuk tarif nak naik. tapi dlm masa sama TNB umum untung bersih dkt 5 bilion. dah untung sibuk lagi nak naik tarif. ni la kapitalis. dah untung nak untung lebih lagi. klu leh modal nak org kuarkan tapi untung pulun sorg2. sama je ngn lebuhraya lain2. tapi at least diorang bagi gak bonus pada staff bebulan2 byk.

Tanpa Nama berkata...

Target diaorang nak keuntungan 8bilion plak.... sblm diaorg nak kn tukar kerajaan..nak gak ada duit dlm poket....ms ni r nk kumpul harta...dah tukar krajaan...xleh nak mengumpul plak..hehehehe

Tanpa Nama berkata...

Kita yg org gomen ni x buat keje lg ke??

Tanpa Nama berkata...

Mcm mn ni bilo PM nk umum bonus ni, duit nk buat raya belum ada lg ni. Rm 500 abis begitu aje tiap2m bulan sbb berulang alik untuk jumpa anak isteri. Suami di selangor anak isteri di kedah. Ramai lg ke yg senasib dgn sy ni?

Tanpa Nama berkata...

Slip gaji bulan julai da bleh tengok...ade 1 kenaikan tangga gaji...tp knape xde tunggakan...xsilap aritu pm kate berkuatkuasa 1 januari...

Tanpa Nama berkata...

Tahun depan depa bayak la tunggakan.

Tanpa Nama berkata...

Slip gaji bulan julai da bleh tengok...ade 1 kenaikan tangga gaji...tp knape xde tunggakan...xsilap aritu pm kate berkuatkuasa 1 januari...

................................
ko ni..lain kali jgn gelojoh sgt..baca pekeliling dulu elok2..
kgt diawalkan mula julai 2013..bukan januari

Tanpa Nama berkata...

Apo susah... suami yg kerja kt Selangor tu kahwin lg satu cari isteri yg kerja kt Selangor selesai masalah. Manakala isteri yg dok Kedah tu bg dia kahwin dgn lelaki yg dok Kedah jgk. Selesai masalah... heheheeeee. .... ada berani ke? Mu ada goyang ka......

Tanpa Nama berkata...

Berita terkini yg akan di umumkan esok atau lusa slps PRK Kuala Besut. Bonus utk semua PA minima rm1000@1500 atau 1/2 bulan gaji n akan di masukkan kedlm akaun masing2 pd 31 Julai @ 1 Ogos 2013. Ok dah jgn dok gaduh2 n kutuk2 lg di antara satu sama lain. Bulan Ramadhan bulan yg mulia n jgn lah kita mencela kemuliaan bulan Ramadhan ini. Slmt berpuasa n Slmt menyambut hari raya aidil fitri utk semua PA di seluruh Malaysia termasuk Sabah Sarawak Brunei Filipina Indonesia Thailand Singapura.


Ikhlas dari AG yg membayar n mengakaunkan gaji anda tiap2 bulan.

Tanpa Nama berkata...

yaaaaaa... ke arah malaysia maju mengikut acuan kapitalis menjelang tahun 2020!

Tanpa Nama berkata...

Sabun Ajaib Jerawat,Jeragat & Kusam
http://sabunbeauty.blogspot.com/

Tanpa Nama berkata...

Ustaz anjing mana nk ajar ko ni? UAI ke? Mmg dasar ustaz anjing ckp tak serupa bikin! Campur aduk agama dgn politik... Semoga Allah turunkan musibah kpd ustaz2 anjing jenis mcm ni yg suka mengata, kutuk, pecah belahkan org Islam...amin.

Tanpa Nama berkata...

Di dalam organisasi anda berapa ramaikah yg berpendapatan tinggi bermaksud gaji melebihi RM 7,000, itulah yg dikatakan berpendapatan tinggi, adakah rakyat akan dpt mencapai berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020, kenaikan harga barangan kini telah membebankan seluruh rakyat malaysia kecuali mereka yg berpendapatan tinggi seta berpendapatan serderhana tinggi. Kenaikan harga barang kini naik sehari demi sehari, barangan keperluan spt beras, gula, susu tin, susu bayi, bawang besar dan kecil, ikan, daging, telur, susu tepung, tepung gandum, serbuk kopi-teh, majerin, gas dapur, minyak masak, dan paling teruk kenaikan harga ayam, ini adalah keperluan rutin harian yg diperlukan oleh seisi keluarga untuk keseimbangan kesihatan, kalau sesiapa nak boikot, dia boikotlah seorang diri , tak masuk akal, tak payah minum kopi-teh tanpa gula, tak payah isi santan masak rendang raya nie.. itu belum lagi keperluan harian untuk berkerja spt minyak kereta-motor, tol, bayaran parking kereta, keperluan pakaian dsbnya.. Bagi perjawatan Turus, Jusa, Gred 41-54, PM, TPM, YB, Menteri, bagi mereka tiada masalah kerana mereka tergolong di dalam yg berpendapatan tinggi, bagaimana pula mereka yg gred R3-32, berpendapatan rendah serta rakyat jelata yg bertungkus-lumus menampung keluarga yg sekian hari harga barangan keperluan semakin naik, tiada turunya, jadi fikir-fikirkanlah..

Tanpa Nama berkata...

BNM tak faham masalah rakyat. Pegawai tertinggi dilahirkan dalam lubuk emas. Menambahkan beban rakyat.

Tanpa Nama berkata...

bro, sokongan 100%, mereka tak pernah susah..

Tanpa Nama berkata...

Tabik la... Org mcm en hamzah.... Dpt sa byngkn dia ni.. Menyewa rumah , naik bas p keja..sebab tu xda htng... Or mgkin keta n umah bapa yg punya..atau anak org berada... Tpi rmai yg mcm sya ni yg d luar sana perlu loan... Hrp cuepacs longarkn syarat pnjman n kurangkn interest.... Nak buat rumah... Klu nak simpan... Nak pencen bru dpt buat umah .....

Tanpa Nama berkata...

patutnya pencen smpai 50 thn je...klau nk smbung bg taraf kontrak je...

Tanpa Nama berkata...

yang 9.42 petang tu awat bengong sgt. hang islam ke kapir. bila mase lak agama terpisah ngn politik. islam merangkumi semua kehidupan dalam alam ni. xank agama hang leh kuar pad abumi ALLAH ni. ada bran. sdp panggil ustaz anjing. mak hang ayah han n hang nak mampus pon panggil ustaz gak mai urus. awat x bakar je

Tanpa Nama berkata...

salah tu. POLITIK memang tak ada dalam islam, sebab dalam islam ada KEPIMPINAN berkonsepkan khalifah mengikut model Rasulullah S.A.W. dan para sahabat baginda.

POLITIK yang ada pada masakini adalah acuan orang barat dimana politik dan sistem demokrasi di malaysia mengikut kaedah westminster yang dibuat oleh british.

jadi kalau nak betul-betul mengamalkan pemerintahan islam di negara ini, sistem politik dan pemerintahan yang sedia ada ni perlu ditolak ke tepi 100% sebab ianya tak boleh disesuaikan dengan islam.

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah..dah dapat kenaikan yg baru...kenaikan tahunan saya bln 7...so, gaji bln ni kenaikan dapat double la....dh semak slip gaji pn...

Tanpa Nama berkata...

TAIKKKKKKKKKKKKKKKKK OMAR OSMAN

Tanpa Nama berkata...

Bonus macamana?

Tanpa Nama berkata...

aku dapat double pun bru 460....dikira bonus ka en osman jailani...?

Tanpa Nama berkata...

kepada yg diatas yg ko 460 tu tunggakn untuk satu kgt je bukn dua

cthnya kgt 95*6buln =570

Tanpa Nama berkata...

Stuju.baca dulu dol da kebuloq sgt tengok duit ke

Tanpa Nama berkata...

Bilakah kerajaan nak laksanakan pengurangan penjawat awam? Ramai yang tidak kompeten dan mengular. Sesetengah jawatan tidak buat apa-apa pun semasa kerja. Bila tiada kerja balik rumah tidur. Kemudian cuma tunggu telefon dari pejabat. Harap kerajaan mempercepatkan proses pengurangan penjawat awam yang tidak kompeten dan banyak mengular.

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah.. Dua kali KGT RM320x2 = RM640 bonus raya untuk anak-anak.. Terima kasih PM..

Tanpa Nama berkata...

salam...biar betul cerita.jgn bg harapan palsu.naik gaji yg dberi x sama dgn bonus.hara PM kaji.yg sedap raya org atas banyak naik.org bawah mkn sikit.

Tanpa Nama berkata...

untuk makluman

KGT yg diberi oleh najib..tidak termasuk dlm tunggakan sekiranya KGT seseorang pegawai bergerak pada bulan 1 dan 4..ia hanya sebagai tambahan dlm gaji pokok sahaja..

cth gaji pokok semasa rm1023.75

KGT -rm95

1023.75+95+95 =1213.74

tunggakkan yg di beri pada satu KGT sahaja 95*6bulan = 570 seperti yg saya jelaskn xd...

Nenek Gila Kuasa berkata...

Dah umur 59 tue pencen sajalah!! Tak payah nak menyusahkan orang lain! duit pencen akan dapat tiap-tiap bulan! duduk rumah diam-diam sudahlah! Umur 59 tapi masih gila kuasa lagi!

Tanpa Nama berkata...

Itu kalau dah beli umah n bolehlah duduk rumah diam2. Kalau tak beli rumah lg masa pencen umur 60tahun duduk kat umah ORG TUA2 KEBAJIKAN MASYARAKAT LER.... HUHUHUHUUUU setakat pencen dpt bln2 rm800 n gratuiti rm100k apa rumah yg boleh beli dg harga tsbt skrg huhuhuuuuu

Tanpa Nama berkata...

sy kenaikan bln 7.dpt skali je..ptt nye double kn..

Tanpa Nama berkata...

Ko laa anjing...

Tanpa Nama berkata...

Apa mekanisme yg menggantikan ptk yg dimansuhkan? Bodoh punyer cuepacs...mansuhkan tp xde gantian...pttnya ptk itu bagus utk carrier development penjawat awam ni...sbb kan org2 lama yg bengap n takut dengan kertas dan pen iaitu peperiksaan habis masa depan penjawat awam...xkkan nk tunggu 13 tahun utk KUP?

Tanpa Nama berkata...

Buduhh...dh la ilmu agama ciput. Cari lak ustaz anjing yg suka 'bodoh' kan org. Mcm dia sorg pandai. Cerita lawak sarkas saja mcm badut! Ilmu agama apa yg ko nk dpt?

Tanpa Nama berkata...

Hahaha... Cari la ustaz yg layak sikit kalau nk belajar ilmu agama. Jgn dok cari ustaz badut sarkas kuat kutuk org... Asal usul pun ntah dr mana. Dtg pandai2 bg ceramah nk pecah belah kan org...

Tanpa Nama berkata...

Kadang2 tak paham jugak.... tp bende ni real... baik gred tinggi ke.. gred rendah ke... saame je... rasenye org2 yg ade masalah attitude dlm kerja prlu diambil tindakan tegas laa... kang berjangkit.. imej PA juge terjejas....

Tanpa Nama berkata...

Omar nie ckp macam bagus2 jee...

Tanpa Nama berkata...

Tolong semak pinjaman perumahan. kalau pinjam kali ke 2, bila pencen nanti ganjaran kena potong 50%. Jangan asik nak bonus dan gaji sahaja. Kalau kena potong tinggal berapa aja ganjaran yang tinggal.

Tanpa Nama berkata...

Saya kerja hampir nak pencen. Tidak naik pangkat pun. Gred 22 aja. Perksa KPSL lulus lama. Dimana keadilan..

Tanpa Nama berkata...

Tulaa cakap macam bagus...agak2nya dengar ckp2 kawan org2 lama mcm umur dia sembang kat cafe time keje...ngulor kuat..setiap keputusan dia semua keputusan popular jangka pendek...

Tanpa Nama berkata...

Sabar tuan...semoga Allah murahkan rezeki tuan sekeluarga...amin...

Tanpa Nama berkata...

KENAIKAN GAJI TAHUNAN 2013.

DAPAT TUNGGAK RM930.KENA POTONG CUKAI RM511.60

SEBELUM INI POTONGAN CUKAI RM15.45 SAHAJA.

BETUL2 DEDIKASI LHDN/AKAUNTAN NEGARA
RENUNG-RENUNGLA.

Tanpa Nama berkata...

Xpayahlaa nak cakap ustaz anjing...klu ko xsuke jgn nk anjingkan org...xbaik...nampak sgt ko ni PA taraf rendah...

Tanpa Nama berkata...

mcm mana keputusan perbincangan semalam cupeacs dgn angkasa?apa tunggu lagi trus hantar dkt kerajaan dgn BNM?pos skali hasil perbincangan tu kat sini...

Tanpa Nama berkata...

Dh la tuduh ustaz anjing...pastu mohon doa pulak kat Allah untuk turunkan musibah kat orang tu haha..maharaja lawak betol la ko ni

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah, 2xKGT (RM80)=RM160 bonus raya tahun ni. Terima kasih kerajaan BN! (saracsm)

Tanpa Nama berkata...

Dijadikan cerita; "di sebuah negeri berkumpul para suami di dalam sebuah stadium.."
Lalu Menteri Besar umumkan' "sapa takut bini pegi sebelah kanan" lalu semua suami berganjak ke sebelah kanan kecuali seorang pakcik tua.
Menteri besar dan hadirin terkejut lalu bertanya pakcik itu. "Apa rahsia pakcik madi x takut bini?"
Pakcik madi tu pun jawab' "sebenarnya td isteri saya pesan, jgn pegi mana2, duduk sini saja"!....

Tanpa Nama berkata...

100..syukur la nak

Tanpa Nama berkata...

nk dedikasi cane la....keje main bertambah...bonus haram xdpt..ka3

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
alhamdulillah, 2xKGT (RM80)=RM160 bonus raya tahun ni. Terima kasih kerajaan BN! (saracsm)

Rabu, Julai 24, 2013 8:27:00 PG

KERAJAAN BN TERBAEK!!

Tanpa Nama berkata...

RM 500 je...
terima kaish PM

Tanpa Nama berkata...

najib patut malu dgn selangor...selangor bagi sebulan..gov 500 je..cakap pakatan rakyat x pandai mentadbir..tapi gov skrang lagi haprak mentadbir..lepas pru mst statment kewangan negara x stabil...itu la jawapan skema yg diberi..pak lah dah pernah bg 500 ni..hasilnya 5 negeri tumbang..gov sekarang tunggu ye..pru 14 is coming..gelombang kakitangan awam akan menjelma...

Tanpa Nama berkata...

Hadiah dr kerajaan BN....kahkahkah....

Tanpa Nama berkata...

selagi hidup anda suka meminta-minta, tak puas hati dengan apa yang ada, selagi itulah jiwa anda tidak akan tenang.


bersihkan hati. bulan puasa ni hati kalau tak jugak bersih, jiwa masih lagi tak tenang, memang ada sesuatu yang tak kena dengan anda

renung-renungkan lah...

Tanpa Nama berkata...

syukur la. sudah jd rezeki kita 500 jer. 2 bantuan khas jer. maybe dapat bonus banyak sket ujung taun ni

Tanpa Nama berkata...

syukur la. sudah jd rezeki kita 500 jer. 2 bantuan khas jer. maybe dapat bonus banyak sket ujung taun ni

Tanpa Nama berkata...

Entahlah....... aku pun dah tak terkata ape2 dah.... bila Perdana Menteri, hari ini
mengumumkan Bayaran Bantuan Khas Kewangan
RM500 sebagai persiapan Hari Raya kepada penjawat
awam bagi Gred 1 hingga Gred 54. Lidah ku kelu nak berkata dgn anak2 dan isteriku pun dah tak tahu nak berkata mcmmana lg... Sedangkan aku berjaanji kpd isteri dan anak2ku yg seramai 8 org utk membeli baju raya mereka pada Sabtu ini, Bila PM umum dpt RM500 dan campur baki 40% gaji ku yg tinggal hanya RM600 + RM500 yg PM bg dan adalah dlm RM1100. RM1100 itu lah nak beli baju raya utk anak2ku dan jgk isteriku, dan duit sebyk itu jgklah utk nak byr sewa rumah, bil api air dan jgk ansuran bulanan kereta.... dan duit sbyk itulah jgk nak balik kampung minyak tol lg... FUHHHHHH!!!! sedih sungguh memikirkan nasib diri ku yg PA bawahan ni... Nak berhutang, hutang dah keliling pinggang. Nak harap anak bekerja, anak yg sulung baru tingkatan 4 manakala anak yg bongsu baru umur 6bulan. Dgn susu dan pampers lg yg makin mahal...

Aku rasalah.... lg 10 tahun akan datang comformmmm org melayu yg berkahwin hanya mampu menghasilkan 2org anak shj. sbb segala2nya mahal skrg ini. Kalau harap suami bekerja dan isteri tidak bekerja memang perit hidup ini dgn gaji PA spt aku yg gaji bersih dah tinggal 40% ni...

Bila fikir2 balik kenapa arwah ayah ku hanya mampu menyekolahkan kami adik beradikku seramai 10 org setakat tingkatan 3 shj dulu. Dan kini baru ku sedar tentang nasib2 anak2ku yg seramai 8org ini mungkinlah hanya mampu bersekolah setakat tingkatan 5 shj.

Jadi sesiapa2 yg suka mengutuk DULU KENAPA TAK BELAJAR TINGGI2 SAMPAI MASUK UNIVERSITI UTK MENDAPATKLAN JAWATAN YG TINGGI DAN GAJI YG TINGGI. Jadi renung2kanlah kalau rezeki hanya secupak dan mana bisa kami anak beranak boleh mkn segantang.... EHHHH EHHHH Cakap Indon pulak aku ni..... Heheheheheeee

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

najib patut malu dgn selangor...selangor bagi sebulan..gov 500 je..cakap pakatan rakyat x pandai mentadbir..tapi gov skrang lagi haprak mentadbir..lepas pru mst statment kewangan negara x stabil...itu la jawapan skema yg diberi..pak lah dah pernah bg 500 ni..hasilnya 5 negeri tumbang..gov sekarang tunggu ye..pru 14 is coming..gelombang kakitangan awam akan menjelma...

Rabu, Julai 24, 2013 9:12:00 PTG

--------------------------


hahaha. PRU 14 lambat lagi baii. menjelang PRU 14, kerajaan bagi pelbagai durian runtuh sampaikan orang macam kau ni akan terlupa kisah yang berlaku 4 tahun lepas iaitu yang sekarang ni. jadi kau tetap akan undi si dia. kah kah.

tipikal.

Tanpa Nama berkata...

aku setuju..bodoh betul org kat atas aku n

Tanpa Nama berkata...

ksatuan,persatuan dlm stengah jbtan bkn nak bela org bwahan,bagi tekanan lagi ada,cdangan pendapat org bwahan sukar nk terima,kalau org atasan punya cadangan trima bulat2...,org bwahan nk mgadu masalah kt sape klau bterusan bgini?