SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA TONGGAK KEMAKMURAN NEGARA

19 Julai 2013

KERAJAAN KAJI PEMBERIAN BONUS UNTUK PENJAWAT AWAM - NAJIB

Bernama
17/9/2013



PUTRAJAYA, 17 Julai (Bernama) -- Datuk Seri Najib Tun Razak berkata kerajaan akan mengkaji kemungkinan memberi bonus kepada penjawat awam menjelang Hari Raya Aidilfitri yang akan disambut tidak lama lagi.
Perdana Menteri berkata kerajaan masih mempunyai masa untuk memutuskan perkara itu.

"Kita akan mengkaji perkara ini. Masih ada masa lagi," katanya pada persidangan media di bilik mesyuarat khas pejabatnya di sini sejurus selepas menyaksikan majlis menandatangani perjanjian antara Pihak Berkuasa Pelaksanaan Koridor Utara (NCIA) dan empat syarikat yang bersetuju melabur RM1.96 bilion di negeri-negeri di kawasan Koridor Utara.

Beliau berkata demikian semasa ditanya mengenai kemungkinan ada berita baik buat 1.4 juta penjawat awam berikutan permintaan Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) yang masih berharap kerajaan akan memberi bonus setengah bulan gaji kepada penjawat awam walaupun mereka akan menerima kenaikan gaji tahunan pada bulan ini.

Sebelum ini, Presidennya Datuk Omar Osman meminta kerajaan mempertimbang pemberian bonus setengah bulan gaji kepada penjawat awam sempena Aidilfitri kerana ia dapat mengurangkan beban penjawat awam membuat persiapan hari raya kerana perbelanjaan ketika Ramadan dan Aidilfitri adalah tinggi berbanding hari biasa.

Kenyataan CUEPACS itu menyusul sehari selepas Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Dr Ali Hamsa berkata kerajaan masih belum berbincang mengenai pemberian bonus, dan pengumuman Kenaikan Gaji Tahunan (KGT) dua kali untuk tahun ini sudah boleh dianggap sebagai bonus.

-- BERNAMA

293 ulasan:

1 – 200 daripada 293   Terbaru›   Baru»
Tanpa Nama berkata...

Takmau berharap jadik no komen..

Tanpa Nama berkata...

semakin meminta2 semakin angkuh pihak kerajaan terhadap penjawat awamnya...

Tanpa Nama berkata...

bonuskah satu kenaikan gaji itu...kalau ada tunggakan barulah boleh diaanggap bonus...

Tanpa Nama berkata...

kenap tidak bonus diberi mengikut gred cthnya 1bulan utk gred 17 dan kebawah, yang lain setengah bulan jadi kerajaan xkan menggung kerugian pun...

Tanpa Nama berkata...

sblm pilihan raya penjawat awam dihargai..kerana inginkan sokongan(undi).janganla dah dapat memerintah nak tunggu dekat mengundi baru nak bagi bonus pd kakitangan awam.

Tanpa Nama berkata...

Bonus Tan Sri Rozali (Syabas) tahun nie RM30M kot, x kn laa PM x bole bagi kt kami2 penjawat awam nie dua setengah (2 1/2) bulan gaji kot?... Malu laa jdi PM Malaysia cm nie...

Tanpa Nama berkata...

ciaaan kat hang wahai penjawat awam, dapat bonus pun last minute...

terkontang kanting la kau orang buat persediaan rayaaaa

ape pun kau patut bersyukur laaa, walaupun di beri RM500 sorang...

Tanpa Nama berkata...

kan best klu PRU tiap2 tahun.. hermm..

Tanpa Nama berkata...

bonus ni bagi je 54 kebawah. yang atas xpayah. jimat kos. lagi satu tuk long term bonus dengan bayar sebulan gaji ni bagi siap2 lam bajet tahunan. so xde la nampak PA mcm mengemis je tiap tahun. org awam n peniaga pon xde la main isu naik rege brg tiap kali dpt bonus. sbb dlm bajet dh sebut patu org akan diam jelh. kn senang. cuma klu nak bagi extra baru umum lagi tambahan.

Tanpa Nama berkata...

Bagi lah bonus ikut gaji
gaji 1k hingga 4k bagi satu setengah bulan..5k hingga 8k 1 bulan gaji dan 8k keatas setengah bulan gaji..
baru kerajaan dapat berjimat dan semua PA dapat bonus.nampak macam adil tapi sebenarnya masih menguntungkan org yg bergaji tinggi..

Tanpa Nama berkata...

saya sedih dengan kerajaan

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah.. Syukur.. Xkisah la setengah bulan ke sebulan ke.. kalaulah betul raya ini akan diberikan bonus pn dah cukup memadai bg mengurangkan sedikit beban ketika raya nanti.. asalkan ada.. jgn yg dikejar xdpt yang digendong berciciran.. Alhamdulillah..

Tanpa Nama berkata...

Kes Bonus nie senang jew nk handle bro2 sekalian, cm nie... 1,400,000 PA x RM2,000 = RM2.8 Billion setiap thn budjet kerajaan & umumkn dlm pembentangan budjet tiap2 thn abis cerita... Adil, Telus & Saksama... Btul x?... kurang laa satu tugas Cuepacs setiap thn nk mntak bonus kt pihak kerajaan & PA pn nampak laa tidak meminta2 lagi lpas nie kn?...

Tanpa Nama berkata...

Inilah balasan tak tukar kerajaan... kan dah kena...

Tanpa Nama berkata...

Komen macam kau bukn penjwat awam......lawok kau nih....
Sedangkn kau penjawat awm jugok....hihihiii..lawok ramadhan

Tanpa Nama berkata...

Dah la mintak bonus......
Kita mintak lebih....mintak bos kita diberi bonus kurg/sama drp kita.....
Pelik tapi benar.....
Sepatutnye mintak saja lh untuk kita berpa pun....jgn mintak untuk org lain kurg/sama/lebih drp kita...

Tanpa Nama berkata...

Polis yang jaga saluran dapat bonus.. Abis penjawat awam yg lain yg mengundi kerajaan x kan x dpt apa2 ... Kalu swasta tiap2 tahun ada bonus kalu govement nak kena mesyurat lah nak minta2 lah... Apa lah.. Lain lah nak minta2 bonus daripada 1 bln ke 2 bln ok lah juga.. IiiiNiiiii nak dpt 1 bln pon susah lagi min rm500.. Haii org govement yang gaji besar rm500 tu cukup ke untuk zaman sekarang????ekonomi dah maju rm500 tu bagi jawatan pegawai x sampai 5 minit pon abis.. Merayu sangat2 min tu tinggi lah ckit kepada rm1000.. Berhatilah perut ckit tak kan org yang gaji besau je nak raya abis yang gaji kecil x yah raya ke??? Br1m pon dah naik x kan min x naik lagi.. Belu belanja dapur untuk raya dah abis duit tu.. Fikir ckit ye dengan daging lagi.sekilo.dah.rm20...

Mrngharap sangat2.. Kalu x leh harap nampaknya akujanji yg dibuat umpana minta simpati.shj. Bila dah dpt nak laksanakan berat lah plak... Fikir2 untuk org bawah macam saya dan seangkatan ok...

Tanpa Nama berkata...

aku rasa kalu dpt pun mesti 1/2 bulan gaji...kalu umum 1 bulan pun myb dpt separuh2 je dulu cm tahun lepas gak.....

Tanpa Nama berkata...

ask.....dah x payah bonus lagi dalam masa lima 5 bagi gaji naik RM 500 sudah x payah nak fikir bonus pandai-pandai pa simpan duit untuk raya hari in berita saja tarif eletrik nak naik,tambang teksi nak di kaji harap kerjaan hentikan penberian bonus naik gaji ok.......

Tanpa Nama berkata...

Tunggu sajalah lah pengumuman DS Najib..kalau ada rezeki tu alhamdullilah..kalau x de nak buat mcmana..terima sajalah...kenalah berjimat2 sikit hari raya ini..ukur baju di badan sendiri..kita kerja ni bukan kerana bonus, tapi betulkan niat kerana allah taala..rezeki memang kena cari,tapi janganlah berlebih2 untuk meminta..

KUMPULAN SOKONGAN berkata...

DULU MINTAK BONUS 2 BULAN SETENGAH GAJI...., SKRG NI PLAK POHON SETENGAH BULAN GAJI.
BILA DITANYA..., KENAIKAN GAJI TAHUNAN(KGT) ITU BOLEHLAH DIANGGAP BONUS WALAUPUN DALAM 'PEBENTANGAN BAJET 2013' YANG DIUMUMKAN PADA TAHUN 2012. CUEPACS & PA MINTAK PADA TAHUN 2013....., MCM KITE NI DIPERMAINKAN SAHAJA. POHON KOMENNNNN........

KUMPULAN SOKONGAN berkata...

pDULU MINTAK BONUS 2 BULAN SETENGAH GAJI...., SKRG NI PLAK POHON SETENGAH BULAN GAJI.
BILA DITANYA..., KENAIKAN GAJI TAHUNAN(KGT) ITU BOLEHLAH DIANGGAP BONUS WALAUPUN DALAM 'PEBENTANGAN BAJET 2013' YANG DIUMUMKAN PADA TAHUN 2012. CUEPACS & PA MINTAK PADA TAHUN 2013....., MCM KITE NI DIPERMAINKAN SAHAJA. POHON KOMENNNNN........

Tanpa Nama berkata...

Setuju! Gred 29 ke bawah bg la 1 bln bonus. Yg ke atas setengah bln. Bru adil. Bos2 kan dah byk elaun memangku.. elaun keraian.. mcm2 elaun encik2 bos dpt. Huuu

Tanpa Nama berkata...

Patutnya bonos hanya untuk kakitangan bergaji 3000 keatas saja yg bawah 3000 dah dapat brim... Kan pm suruh belanja selama setahun takkan dah abis kot

Tanpa Nama berkata...

Tgu je la tok najib umum, keputusan d tgn beliau... Kite ckp byk pun x ada gunanye.

Tanpa Nama berkata...

Takde bonus kot sbb ekonomi malaysia tgh meleset... Hutang negara makin meningkat.. Tu yg mcm2 harga nk dikaji utk dinaikkan spt tarif elektrik

Tanpa Nama berkata...

Akhirnya, 2 kali bonus untuk semua.
Confirm.. !!!

Berikut adalah beberapa garis panduan pemberian dan penerimaan bonus sebelum hari raya tahun 2013.

1. Bonus pertama akan masuk dalam tempoh 10 hari sebelum hari raya bermula 29 Julai 2013.
2. Bonus kedua akan masuk pada 8hb Ogos 2013.
3. Dibayar tahun ini juga.
4. Kadar penerimaan bonus tidak berasaskan penilaian atau gred gaji semasa.
5. Pekeliling umum sudah dikeluarkan.
6. Pemberian bonus bersyarat & terma.

Berikut adalah terma dan syarat yang ditentukan pembahagian dan penerimaan bonus tahun ini :

1. Bonus pertama berupa malam lailatul qadar yang melebihi 1000 bulan beribadat.
2. Bonus kedua merupakan sambutan hari raya yang akan disambut pada 1 Syawwal
3. Bersungguh2 memenuhi malam2 10 terakhir dengan amalan yang dianjurkan nabi.
4. dilakukan dengan ikhlas dan penuh pengharapan kepada Allah sebagai seorang hamba.
5. Bonus tertakluk kepada kehendak Allah SWT kerana Dialah Yang Memberi dan menjadi tanggugjawab hamba untuk mencarinya.

Tanpa Nama berkata...

Di dalam organisasi anda berapa ramaikah yg berpendapatan tinggi bermaksud gaji melebihi RM 7,000, itulah yg dikatakan berpendapatan tinggi, adakah rakyat akan dpt mencapai berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020, kenaikan harga barangan kini telah membebankan seluruh rakyat malaysia kecuali mereka yg berpendapatan tinggi seta berpendapatan serderhana tinggi. Kenaikan harga barang kini naik sehari demi sehari, barangan keperluan spt beras, gula, susu tin, susu bayi, bawang besar dan kecil, ikan, daging, telur, susu tepung, tepung gandum, serbuk kopi-teh, majerin, gas dapur, minyak masak, dan paling teruk kenaikan harga ayam, ini adalah keperluan rutin harian yg diperlukan oleh seisi keluarga untuk keseimbangan kesihatan, kalau sesiapa nak boikot, dia boikotlah seorang diri , tak masuk akal, tak payah minum kopi-teh tanpa gula, tak payah isi santan masak rendang raya nie.. itu belum lagi keperluan harian untuk berkerja spt minyak kereta-motor, tol, bayaran parking kereta, keperluan pakaian dsbnya.. Bagi perjawatan Turus, Jusa, Gred 41-54, PM, TPM, YB, Menteri, bagi mereka tiada masalah kerana mereka tergolong di dalam yg berpendapatan tinggi, bagaimana pula mereka yg gred R3-32, berpendapatan rendah serta rakyat jelata yg bertungkus-lumus menampung keluarga yg sekian hari harga barangan keperluan semakin naik, tiada turunya, jadi fikir-fikirkanlah..

Tanpa Nama berkata...

kalau ade biar lah bonus d beri sama rata...dr peringkat atas sampi bawah..x la rugi kerajaan nnt..contoh pegawai gred paling bawah kenaikkan rm80,2 knaikkan jd 160. kalau d beri bonus 1 atau 2 blan yg untung pegawai yg bergred lbh tinggi..apapn persiapan raya ala kadar jer dan syukur atas knaikkan gaji thun ni...

Tanpa Nama berkata...

Ilmu hisab kiraan bonus
GAJI TURUS-RM 15,000-1/2 BULAN RM 7,500GAJI JUSA - RM 10,000 - 1/2 BULAN RM 5,000
GAJI GRED 41 - 54 - RM 4,000- RM 9,000 1/2 BULAN -RM 2,000 - RM 4,500
GAJI GRED R3 - 32- RM 900 - RM 2,500, 1/2 BULAN BONUS, RM 450 - RM 1,250..SAPE YANG UNTUNG BESAR DAN BERAYA-SAKAN DI AIDILFITRI NIE.SAPE YG BERKERJA BERTUNGKUS-LUMUS DAN BERHUJAN PANAS..JADI FIKIR-FIKIRKANLAH..UNDI DITANGAN ANDA PRU-14 NIE..

Tanpa Nama berkata...

Aku ni kecian ngan pjawat awam..yg gred bwah klau dpt bones stgah bln nk beli pe..yg gred tinggi mkin knyang..aku ni swasta pun dpt bones 3-4 bulan x de org kecoh.buat diam2 je..nanti org duk bising2 lak pjawat awam asyik mitak bones je..tp CUEPACS telah mjalankn tugas yg terbaik..semoga pjwat awam menikmati bones raya tahun ni skurang2 1bulan gaji.pringkt jusa stgh bulan .alhmdulila adil.

Tanpa Nama berkata...

Bil letrik dah mencanak naik..Apa cerita?

Tanpa Nama berkata...

harap2 akan diluluskan la.. dpt membantu byk dari segi kewangan menjelang raya dan persekolahan.

Tanpa Nama berkata...

Tu la nak undi sangat BN, kan Barang dah Naik!!!!!!!. BN = Barang Naik.

Tanpa Nama berkata...



ciaaan kat hang wahai penjawat awam, dapat bonus pun last minute...

terkontang kanting la kau orang buat persediaan rayaaaa

ape pun kau patut bersyukur laaa, walaupun di beri RM500 sorang...
Jumaat, Julai 19, 2013 10:07:00 PG

--------------------------

kalau nak cakap pasal syukor, hari2 kita wajib bersyukur.....segala2 yg kita ada milik siapa? nyawa, sihat, udara, dll siapa bagi? benda ciput pun ko nak kecoh.

Tanpa Nama berkata...

kecoh, kecoh, kecoh, kepoh, kepoh, kepoh............

Tanpa Nama berkata...

Jngn hrap la pm nk bg bnus klu pm nk bg msti pd polis ngn tentera yg lain gigit krtas kosng je.klu mcm 2 4thun nant bla mgundi kta tkar je pm snang.nk bg bnus pn susah klau tk nk bg tkpe kta tngu bila tiba mngundi 4thun lg mcm mana ada brani.

Tanpa Nama berkata...

bg bonus kat pa tak cukup duit..tapi..di besut banyak projek segera yg diumum yg melibatkan perbelanjaan besar...semua tu untuk apa????nanti dah menang org terengganu pulak yg merintih nak duit royalti...hahaha...mcm ni la malaysia...asyik termakan janji manis2 pemimpin je la..rakyat mancing ikan isi dalam baldi..pemerintah ambil ikan terus dari dlm baldi ...

Tanpa Nama berkata...

Maaf mencelah....yg 41 x dapat pun elaun2 tu...malah kami ni masih dlm kategori miskin...kata kerajaan sbb gaji bwh 3K. Kami pun ada anak isteri jgk nk tanggung. Kalau nak bg, bg sama adil...

Tanpa Nama berkata...

aku tak dpt bonus, tak pealah..yg penting nanti PRU-14 taulah nasib kau org..nak main surung-tarik, nampak sgt bn perbodohkan 1.42 juta PA, tunggulah nasib kau org yea.. nak bagi 1/2 bulan gaji, ada ku hairan..!!

Tanpa Nama berkata...

Bersyukur.....

Tanpa Nama berkata...

Aku memang tak faham kalau kerajaan tak bagi bonus ....kata tak nak PA berhutang sana sini.

Pak Agus Pesara attendan Hospital berkata...

Penjawat awam sekarang meminta minta....Jangan tanya apa sumbangan kerjaan pada kita tetapi tanyalah diri sendiri apa sumbangan kita kepada negara.Untuk tahun ini.kita semua kena redha jika tiada bonus,kerajaan perlukan duit untuk bantu orang miskin,buat sekolah.buat klinik satu malaysia.

Kalau rasa duit tak cukup,belilah barang di kedai 1 malaysia.Lagipun tahun lepas kita dah dapat sampai 1 setengah bulan...nak apa lagi?.Zaman saya dulu tak adapun bonus,dapat juga saya beli 3 rumah ...penjawat awam sekarang terlalu mengikut nafsu bila berbelanja.

Akhir kata saya sudahi dengan kata kata hikmah untuk penjawat awam "Kita yang kena ubah diri sendiri,bukan harapkan persekitaran yang berubah mengikut kehendak kita"

Ustazah berkata...

Akhirnya, 2 kali bonus untuk semua.
Confirm.. !!!

Berikut adalah beberapa garis panduan pemberian dan penerimaan bonus sebelum hari raya tahun 2013.

1. Bonus pertama akan masuk dalam tempoh 10 hari sebelum hari raya bermula 29 Julai 2013.
2. Bonus kedua akan masuk pada 8hb Ogos 2013.
3. Dibayar tahun ini juga.
4. Kadar penerimaan bonus tidak berasaskan penilaian atau gred gaji semasa.
5. Pekeliling umum sudah dikeluarkan.
6. Pemberian bonus bersyarat & terma.

Berikut adalah terma dan syarat yang ditentukan pembahagian dan penerimaan bonus tahun ini :

1. Bonus pertama berupa malam lailatul qadar yang melebihi 1000 bulan beribadat.
2. Bonus kedua merupakan sambutan hari raya yang akan disambut pada 1 Syawwal
3. Bersungguh2 memenuhi malam2 10 terkhir dengan amalan yang dianjurkan nabi.
4. dilakukan dengan ikhlas dan penuh pengharapan kepada Allah sebagai seorang hamba.
5. Bonus tertakluk kepada kehendak Allah SWT kerana Dialah Yang Memberi dan menjadi tanggugjawab hamba untuk mencarinya.

bonus orang berpuasa dan yang mencari lailatul qadar sahaja. kejar beb. jgn tak kejar.. asyik kira duit jek kan... sesekali kira la pahala yang ada. cukup ke nak peroleh kasih sayang Allah dengan bonus2 duit selama ni ?

Tanpa Nama berkata...

kalau ada rezeki harap bonus jgn la mengikut gaji kalo kata bg 1 ribu semua sama rata .. mcm x adil nk beza2 ikut gaji .. bonus adalah pemberian ihsan kerajaan kalau sampai dh ikut2 gaji mmg dh lain istilah bonus tuh .. igt la di Malaysia sekarang yg atas makin kenyang senyum .. yg bawah makin sempit susah hati .. ini realiti Malaysia skang .. syukur la Malaysia masih aman .. aptb tol !!!

Tanpa Nama berkata...

BONUS TAK ADA...JGN HANYA DIBUAI MIMPI...BAIK KORANG TANAM SAYUR JUAL KAT PASAR SEBAGAI DUIT TAMBAHAN

Tanpa Nama berkata...

Patutlah aku nk beli umah kos murah hari tu tk dpt dan pemaju kata dah abis. Rupa2nya org2 mcm ko ni ler yg beli byk2 sampai 3bijik umah. Last2 org yg susah mcm kami nk beli pun dah tak ada umah. Lain kali beli sebijik udah ler.. ingat2lah org blkg sama yg susah sampai skrg ni aku tak mampu nk beli umah sbb dah tak ada pemaju bina umah kos murah dah. Pemaju dok bina umah2 kos tinggi aje... apeee punyerrrr turrrr daaaa... tamakkkk beli umah sampai 3bijik esok lusa mati umah tu tinggal jgk n bwk kain kapan aje masukkkk kuburr daaaa...

Tanpa Nama berkata...

Klu nk gaji besar blajar la tinggi2..pegang jawatan tgi pasti gaji besar..bonus pn besar.ni asyik mengeluh je gaji kecik la rendah la.hidup ni sungguh adil sebab taraf pendidikn membezakan darjat seseorang.sedar la diri knape anda di tahap sedemikian sekarang ni.

Tanpa Nama berkata...

aku lagi suka bonus tak da, puas hati sama-sama tak dpt, baik yg atas dan yg di bawah..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

bonus ni bagi je 54 kebawah. yang atas xpayah. jimat kos. lagi satu tuk long term bonus dengan bayar sebulan gaji ni bagi siap2 lam bajet tahunan. so xde la nampak PA mcm mengemis je tiap tahun. org awam n peniaga pon xde la main isu naik rege brg tiap kali dpt bonus. sbb dlm bajet dh sebut patu org akan diam jelh. kn senang. cuma klu nak bagi extra baru umum lagi tambahan.

Jumaat, Julai 19, 2013 10:14:00 PG


----------------------


salah tu bai. bonus ni patut bagi pada gred lantikan saja iaitu yang nombor ganjil tu. yang nombor genap tu tak payah pasal mereka punya gaji besar, malah gred 26 punya gaji lagi tinggi dari gred 41 disebabkan 41 adalah lantikan manakala 26 ada gred senior dari gred lantikan asal mereka iaitu 17.

jadi bayangkan gred 48/52/54 punya gaji?

senang cerita kumpulan p&p yang layak dapat bonus cuma 41 je manakala sokongan adalah 1,3,11,17,27,29 dan lain2 no. ganjil sekiranya ada.

Tanpa Nama berkata...

Pak agus, otak lunbeb..kalau tak da duit, nak beli-belah kat kedai 1 malaysia pun tak mampu, bengong punya org tua..

hamba yg besyukur berkata...

Bonus ada ke tak de ke...alhamdulilah...dulu ingat tak.masa belum dpt.pekerjaan...jgn kata bonus gaji pun tak de...tapi skr banyak perubahan....kita septutnya syukur kepada allah...nak dpt kerja bukan senang...tapi dah dpt kerja baik kita fokus kerja sempena ramdhan...apapun sama sama kita berdoa agar allah memberi kecukupan kepada kita...ingat minta pada allah...dan yakin allah dengar pemintaan kita dan saya yakin allah akan buka hati..dan kita akan dapat bunus atau tunggakan..kalau tak de pun...kita mohon kepada allab diberi rezeki dr pada yg lain....

Tanpa Nama berkata...

kalau nak beri beri je la tapi biarlah adil. Fikirkan PRU 14

Tanpa Nama berkata...

kita jgn la terlalu berharap dgn bonus raya sbb tu atas budi bicara gomen nk bagi or sebaliknya. tak sama mcm yg gaji kita cucuk tiap tiap bulan. aku tak faham kenapa ada sesetengah PA yg siap nak ugut kerajaan kalau tak bagi bonus raya. dah macam budak budak kan. kat sini aku nak bagitau jgn la sampai kita ni ada stigma seolah olah bila nak raya je, kena dpt bonus. kita semua dah tau raya bulan 8 dan byk nak pkai duit knp tak simpan sikit dari awal tahun hari tu? kenapa nak berharap pada benda yang tak pasti? jgn smpai kita jadi penunggu buah yang tak gugur. jgn la kita bersikap terlalu meminta minta, bersyukurlah sebab klu kita tak dpt keje gomen, belum tentu nasib kita lebih baik dari sekarang.

Tanpa Nama berkata...

Busuknya hati bangsa melayu kita,kenapa kita sedemikian rupa ? jawapanya dulu kita malas dan skrg kita mengharapkan macam2 ..bersyukurlah apa yg kita dapat ,dah cukup besar dah berbanding orang2 dulu .Memanglah ikut arus semasa,tapi apa yg dah diberi cukuplah.gaji besar belajar besar gaji kecil berjimat cermat..insyallah cukup,jgn pula gaji kecil hdk berbelanja besar.dalam dunia ni ada miskin dan kaya ,malahan dalam dunia ni ada bawahan dan atassan..jika semua di atas siapa pula hdk siapkan jalan dan bangunan ? jadi allah ini adil sangat2 pada hambanya.Jika belajar hebat pasti hasilnya hebat juga,jika tak gitu ajerlah yg kita dapat..cuba memperbaiki diri dan bersyukur apa yg kita dapat dari dibandingkan pada orang lain....Kita bersungut itu ini macam2 tapi cuba kita tgk sekejap org2 kampung yg susah ,bayangkan membesarkan anak mereka hingga berjaya ke universiti dan tetap berkerja walaupun pendapatan tak seberapa.Tapi rezekinya BERKAT di sisi keluarganya,jadikan contoh agar kita boleh berjaya dan hebat mengawal keuwangan kita dan hebat menjadikan kita lebih berdaya saing ...insyallah dan selamat berpuasa .

Tanpa Nama berkata...

Bonus kena ikut gred gaji..mana boleh samarata..kalau gred atas dari 41 hingga 54, takkanlah nak kasi sama dengan gred sokongan. apa pulak tak adil?.korang kena faham, mereka yang dapat degree/master atau Phd ni dan setengah mati belajar. Bila dapat jawatan gred pengurusan, kenalah gaji dia berbaloi dengan kelulusan. Kalau nak beri semuanya sama, baik tak payah belajar tinggi2..sebab bonus diberikan samarata dengan orang yang kelulusan SPM..fikir logik lah..jangan dengki sangat dengan rezeki orang

fauziah fadzil ija berkata...

Aku xdak bonus pun xpa....baiah msuk dah rini...tp klu dpt aku akan bersedekah lebih lg....mengeluarkan zakat n beri dwit raya lebih sedikit...insyaAllah

fauziah fadzil ija berkata...

La...klu pdidikan rendah jgn dok dengki la org yg bpedidikan tggi dpt gaji tggi...dulu xmau belajar la dok dengki ngan org gaji tggi...xdak akai ka...

Tanpa Nama berkata...

aku setuju dgn hang...kalau dulu belajar x tinggi..pastu nak bandingkan dengan gaji orang tinggi..die tinggi sebab blajar smpai masuk U..ko lak nk dengki dgn orang gaji tinggi pasai apa?.nak kasi sama rata lah..bagi bonus pada orang gred bawah je lah..kalau ko jadi PM lingkup negara ni...PM blum umum lagi..tunggu jelah..tak usah nak bising2 kat sini..kalau x dapat pun nak buat macamana..toksah lah nak frust bagai...belnjalah ikut kemampuan..kalau bising sgt,,berenti keje kerajaan pergi swasta tu..mana tahu ko dapat gaji 7K dengan kelulusan korng..diorang kan bonus 3 dan 4 bulan...bersyukurlah sebab nasib ko baik dapat kerje kerajaan..orang kat luar sana tu berebut nak kerje kerajaan tapi x dapat..aduhai...

Tanpa Nama berkata...

harapan hati ku agar bonus diberikan nilai tu tak penting RM 500 keatas cukuplah... buat tambahan untuk tol dan minyak balik kampung. belum termasuk barangan lagi...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
kalau ada rezeki harap bonus jgn la mengikut gaji kalo kata bg 1 ribu semua sama rata .. mcm x adil nk beza2 ikut gaji .. bonus adalah pemberian ihsan kerajaan kalau sampai dh ikut2 gaji mmg dh lain istilah bonus tuh .. igt la di Malaysia sekarang yg atas makin kenyang senyum .. yg bawah makin sempit susah hati .. ini realiti Malaysia skang .. syukur la Malaysia masih aman .. aptb tol !!!
**********************************
Tak matang sungguh cadangan ni...kalau tak puas hati dengan gaji rendah..pergilah sambung belajar kat U..lepas tu mohon jawatan yang setara dengan kelayakan yang kau ada...apa perasaan kau kalau ko dah setengah mati belajar..beribu duit kau habis masa belajar kat U dulu, lepas tu bonus atau gaji kau sama dengan orang yang tak masuk U...atau orang tahap SPM dan STPM..mestilah ko x puas hati kan?.jangan bersungut apa yang kau dapat..tu semua rezeki masing2..allah maha adil..

fauziah fadzil ija berkata...

Tula...dengki ngan gred41 ke atas sai pe...terimala dah itu rezeki kamu...dulu belajar xmo gaji bonus nak tggi....rajin solat solat sunat ngaji quran bbuat baik adala rezeki lebih...jgn dok dengki...huh...

Tanpa Nama berkata...

xde bonus untuk taun sbb duit da lari ke kuala besut, sekian

fauziah fadzil ija berkata...

Tp klu xdak bonus thn ni aku rs nasib najib akan sama dgn nasib pak lah ms xbg bonus....renung2kanlah. ...

Tanpa Nama berkata...

Stuju sgttt..

Tanpa Nama berkata...

Allah mmg maha adil... Belajar tu dpt pahala dan dituntut. Bukan lepas belajar tu nk tuntut sana sini nk demanding pulak. Ckp pandai tp nmpk bodoh... Manfaatkan ilmu yg dibelajar tu. Ni asyik nk mintak habuan saja. Tak semestinya yg belajar tinggi kena bayar gaji tinggi. Kalau setakat belajar TEORI tp PRAKTIKAL dan REALITI mcm hampeh... Ko leh melingkup cari kerja lain la! Mentaliti mcm ni yg menunjukkan ramai graduan tadak KUALITI.

Tanpa Nama berkata...

Memang la kenaikan 2x tahun ni.tapi kenaikan 1 tangga gaji tambahan rm100 je utk kakitangan sokongan.mana layak dipanggil bonus.

Tanpa Nama berkata...

bunos

Tanpa Nama berkata...

Bkn kata sebulan , setengah bln pn x tentu lg . Aku janji tuka jd aku kaji

Tanpa Nama berkata...

Hahaha padan muka! Dulu husam dh janji 4bulan bonus xnk, keta turun harga pn xnk. pankah gak dacing tu.. Skrg dok mengemis minta bonus. Padan muka. Rasakan kezaliman rejim bn. Tahniah PA! Bodoh piang!

Tanpa Nama berkata...

Bonuskn utk ujung taun bila kerajaan dh kira pndapatn negara dn bonus diberi bila ade lebihan..ini baru bln 7 takkan dinamakn bonus..kalau ada pn wang saguhati jer utk persiapn raya..ttg bil letrik nk naik mgkin kerajaan dh kira dgn pertmbahn kenaikn tu nnti keuntungan akan boleh backup pemberian wang saguhati raya..strategi tuu..

Tanpa Nama berkata...

Lain kali jer la bonos ommmm ommm n makcik makcik n pakcik pak cik...da gawat da la...kita tlg kerajaan la dulu

Tanpa Nama berkata...

KERJAAN BELUM JAWAB PASAL BONUS, RAMAI PULAK YG JAWAB JDI WAKIL KERJAAAANNN....
MACAM2 KALAU DH GILAKAN BONUS NI

Tanpa Nama berkata...

betul dan setuju sgt..mereka yg duduk di atas tu sudah bekerja keras dr skolah rendah lagi..mmg patut apa yg mereka dpt..tepuk dada tnya diri

Tanpa Nama berkata...

Bonus....
buang us, jadi bon
modified sikit jadilaH

BOMMMMMMMMMMMM

Tanpa Nama berkata...

Sapa ckp dlu ngaji x pandai...sekarang yang ad dip,deg,mastr n phd berpuluh ribu...itu x pandai lg ka.kja sekarang pun susah yang blk dr luar negra pun skunk jd penoreh ja...mana janji2 kerajaan nak mengurangkan pengangguran lg byk ad r...ckp len buat len...macam mna negara nak maju...

Tanpa Nama berkata...

X semestinya pilih husam dapat bonus... Silap hb lagi teruk... Kami penjawat awam hanya menyuarakan hak pada majikan... Salah ke? Insyaallah ada..m cuba tunggu...baru 10 hari poser.. Gaji pun blom masuk...

Tanpa Nama berkata...

Allah mmg maha adil... Belajar tu dpt pahala dan dituntut. Bukan lepas belajar tu nk tuntut sana sini nk demanding pulak. Ckp pandai tp nmpk bodoh... Manfaatkan ilmu yg dibelajar tu. Ni asyik nk mintak habuan saja. Tak semestinya yg belajar tinggi kena bayar gaji tinggi. Kalau setakat belajar TEORI tp PRAKTIKAL dan REALITI mcm hampeh... Ko leh melingkup cari kerja lain la! Mentaliti mcm ni yg menunjukkan ramai graduan tadak KUALITI.
****
sekarang ni siapa nampak kebodohannye..orang yang pandai cakap penuh matang..cakap ada fakta..kalau cakap kosong nak cakap orang bodoh..cermin diri sendiri dulu..pandai sangat ke?. kalau pandai alhamdullilah..tapi kalau sebaliknya..x tahu lah...ataupun x mengaku diri tu kurang ilmu di dada..fikir dahulu sebelum bercakap..bukan ikut emosi...

Tanpa Nama berkata...

sudah-sudah lah tu..jangan gaduh2..gov belum umum apa2 lagi..kalau tak dapat tu baru lah boleh bergaduh..aduhai..pasal bonus saja kot...tunggu ajelah pngumuman tu...ni belum apa2 lagi dah bertekak..

Tanpa Nama berkata...

Sapa ckp dlu ngaji x pandai...sekarang yang ad dip,deg,mastr n phd berpuluh ribu...itu x pandai lg ka.kja sekarang pun susah yang blk dr luar negra pun skunk jd penoreh ja...mana janji2 kerajaan nak mengurangkan pengangguran lg byk ad r...ckp len buat len...macam mna negara nak maju...
*****
ni sorang lagi cakap ikut sedap mulut..bila dan belajar tinggi2 kenalah usaha nak cari kerje..janganlah nak harap kerajaan je..tak semestinye yang ada dip/degree/master ke atau phd terus dapat kerje..terus orang hamparkan karpet merah atau orang merayu kau kerje..tu pasal kene ada dlm diri kehendak untuk bersaing..pintu rezeki ada dimana2..kalau memilih memanglah tak dapat..jangan asyik nak salahkan kerajaan semata-mata..untuk pengetahuan, kalau belajar cemerlang kt universiti..tapi takada kebolehpasaran pun sama je..nak speaking pun berterabur..pendiam...pemalu..tak confident nak jmpe orang..tu salah siapa pulak> salah kerajaan jugak ke?. jangan politikkan lah benda ni..ini atas diri masing2..

SARAH UMAIRAH berkata...

Kita sentiasa merasa cukup dengan rezeki yang diperolehi sentiasa cukup malah berlebihan. Tidak terfikirkah kita bagaimana orang yang tinggal di kampung dan luar bandar boleh membesarkan sepuluh orang anak dengan hanya membanting tulang menoreh getah atau menuai padi. Sedangkan kita di bandar dengan gaji beribu dan hanya dua tiga orang anak tidak pernah merasa cukup. Malah ada yang bergaji lebih sepuluh ribu ringgit tetap tidak merasa cukup. Jika rezeki kita berkat maka Allah akan cukupkan keperluan kita.

Tanpa Nama berkata...

Kahkahkah..lawak aku tgk pakat2 gaduh

Tanpa Nama berkata...

kita tggu je lah...kalau ade, ade lah...

Tanpa Nama berkata...

JDM MARI...

Seorang pelancong Jepun menahan teksi di depan hotel penginapannya untuk ke lapangan terbang.

Setelah menekan butang meter tambang, teksi tu mula bergerak dengan perlahan. Di lebuh raya, pemandu teksi tadi memandu dengan kelajuan yang sederhana. Tiba2, sebuah kereta memotong.

"Ah, Nissan. Made in Japan. Very fast", kata pelancong Jepun tadi.

Kemudian sebuah lagi kereta memotong dengan laju.

"Ah, Toyota. Made in Japan. Very fast", kata pelancong Jepun tu lagi.

Kemudian sebuah lagi kereta memotong, lebih laju.

"Ah, Mitsubishi. Made in Japan. Very fast", kata pelancong itu lagi, bangga dengan keluaran negaranya.

Sampai di lapangan terbang.....ketika pelancong itu ingin membayar tambang teksinya..

"RM100 please..." kata pemandu teksi selamba.

"What? RM100? it's not that far from the hotel?", pelancong tu tak puas hati.

"Ah. Agrometer (meter teksi). Made in Japan. Very fast", jawab pemandu teksi tersebut dengan selambanya.

RGDS,
ZACK...HAHAHA

Tanpa Nama berkata...

Bro.bUat qiamunlai.ke yg sedih?

Tanpa Nama berkata...

Semua nk kasi bunos kat ceo tnb la ni...xpun sbb krjaan amek duit tnb nk bg bunos kaat korang...

Tanpa Nama berkata...

Td dalam berita..aku tengok ahmat said complain projek masjid kat pulau perhentian slow progress...tu la.tender semau nk kasi kroni..ha ambik obat....rasuah banyak sgt...kontraaktor nk order konkrit pun xde duit..hahaha

Tanpa Nama berkata...

Kami yg kum profesional.ni xpayh bg bonus pun xpe....gaji kami dh banyak...start taun depan cuepacs xpayah nk berjuang untuk kami...untuk kum perlaksana dh le..sbb drang ni gaji kecik..x cukop..sbb tu jarang dtg keje...

Tanpa Nama berkata...

Kenapa bonus untuk glc dan Swasta yg beroperasi guna kan Dana kerajaan tidak digemburkan media. Cthnya bank rakyat, petronas, tnb , felda holdings, felcra, bsn, dan byk lagi...staf dan pegawai mereka bukannya briliant sgt tapi bonus berbulan bulan...apa citer ni, staf gomez punca ciput dah kecoh kat media.

Tanpa Nama berkata...

Betul tu, kakitangan awam yg layak dpt BR1M x layak pula dpt bonus barulah kerajaan dpt jimat perbelanjaan. Idea yg bagus dan perlu dimaklum kpd PM utk tindakan segera sblm bonus diumumkan.

kzam berkata...

Tak payah fikir bagi rm500 semua sama rata baru adil

Tanpa Nama berkata...

Dengar khabar orang felda nak dapat durian runtuh tak lama lagi. Kami PA 1Malaysia dok tunggu durian tak gugur-gugur pun.

Ada orang cakap kami PA gred rendah kena bersyukur dengan apa yang ada. Habis tu, kalau tahun lepas kami dapat tulang, takkan tahun ni pun kami dapat tulang jugak. Kami nak la jugak merasa makan daging yang sedap-sedap. Takkan tiap-tiap tahun makan sup tulang jer. Persoalannya, bila kali terakhir kami pernah dapat daging?

Tanpa Nama berkata...

Akhirnya, 2 kali bonus untuk semua.
Confirm.. !!!

Berikut adalah beberapa garis panduan pemberian dan penerimaan bonus sebelum hari raya tahun 2013.

1. Bonus pertama akan masuk dalam tempoh 10 hari sebelum hari raya bermula 29 Julai 2013.
2. Bonus kedua akan masuk pada 8hb Ogos 2013.
3. Dibayar tahun ini juga.
4. Kadar penerimaan bonus tidak berasaskan penilaian atau gred gaji semasa.
5. Pekeliling umum sudah dikeluarkan.
6. Pemberian bonus bersyarat & terma.

Berikut adalah terma dan syarat yang ditentukan pembahagian dan penerimaan bonus tahun ini :

1. Bonus pertama berupa malam lailatul qadar yang melebihi 1000 bulan beribadat.
2. Bonus kedua merupakan sambutan hari raya yang akan disambut pada 1 Syawwal
3. Bersungguh2 memenuhi malam2 10 terkhir dengan amalan yang dianjurkan nabi.
4. dilakukan dengan ikhlas dan penuh pengharapan kepada Allah sebagai seorang hamba.
5. Bonus tertakluk kepada kehendak Allah SWT kerana Dialah Yang Memberi dan menjadi tanggugjawab hamba untuk mencarinya.

bonus orang berpuasa dan yang mencari lailatul qadar sahaja. kejar beb. jgn tak kejar.. asyik kira duit jek kan... sesekali kira la pahala yang ada. cukup ke nak peroleh kasih sayang Allah dengan bonus2 duit selama ni ?

Tanpa Nama berkata...

TAK ADA GAJI KE SAMPAI BONUS NAK MERAYU-RAYU...BUKANKAH KITA DIBERI GAJI YG MENCUKUPI...LU FIKIRLAH SENDIRI..JGN HANYA MINTA BONUS...BELAJARLAH MENABUNG...SETIAP BULAN TABUNG RM100 X 12 BULAN = RM1200....

Tanpa Nama berkata...

Dulu dapat naik gaji 13%..alhmdllah, lpas tu naik gaji 2 kali tahun ni..alhamdllah, tahun lpas dpt bonus 1 stgah bulan..alhmdllah. 2007 gred 29, 2008 naik gred 32, 2010 naik gred 41, 2012 naik gred 44..syukur sgt2..ALHAMDULILLAH. Smoga Malaysia trus di rahmati ALLAH.

Tanpa Nama berkata...

Dulu dapat naik gaji 13%..alhmdllah, lpas tu naik gaji 2 kali tahun ni..alhamdllah, tahun lpas dpt bonus 1 stgah bulan..alhmdllah. 2007 gred 29, 2008 naik gred 32, 2010 naik gred 41, 2012 naik gred 44..syukur sgt2..ALHAMDULILLAH. Smoga Malaysia trus di rahmati ALLAH.

Tanpa Nama berkata...

saya cikgu saya suka buat hutang
hasbullah penchala

fauziah fadzil ija berkata...

Hidup kita kena ingat pd Allah...taat pd perintahNya baru hidup akan senang n dpermudahkan. Yg p mengaji tinggi xdpt keja hidup susah tu hidup xingat Allah. Tah2 sembahyang pun xpenah tu yg Allah bg bala...klu hidup sembahyang xtinggal bbuat baik xsombong...Allah akan bg ganjaran...aku dah lihat ramai melayu yg xsembahyang...xendah hukum agama tu yg mengaji tinggi keja xdak...dah ramai sgt...subhanallah...ngeri tgk...YaAllah bg la hidayah pd melayu yg telah melupakanMu.

Tanpa Nama berkata...

Setiap manusia akan dpt setimpal dgn apa yg diusahakan. Redhala dgn rezeki masing2. X payahla bg cdgn berapa kita patut dpt & berapa org lain patut dpt.

Tanpa Nama berkata...

Semua ini poyo

Tanpa Nama berkata...

Ada 0.5 bln...... tunggu pekeliling arahan pembayaran... bendahari bagitau......jgn senyum dulu... tapi saya dah senyum

Saya bekerja di ipta.

Selamat bersahur

Tanpa Nama berkata...

Setuju sgt2..klau dpt syukurla..jgn dok dengki org atas dpt lebih

amen mak arah berkata...

Bonus perlu d beri sbb harga brg nk naik snyap2....

Tanpa Nama berkata...

Riaknya..sblm kata org, cuba check betul2 adakah anda da cukup sempurna..nasihat dan kejian x sama ye

Tanpa Nama berkata...

Org bg betis nak paha..bersyukur la wei. Klu tukar kerajaan, ko igt ko akan kaya ke? Berusaha n mintak murahkn rezeki la. Krajaan mana2 pun xkn mampu buat ko kaya melainkn Allah s.w.t

Tanpa Nama berkata...

Better awk tukar keje swasta je klu nk bonus byk. Xyah nk compare2. Fikirlah jaminan masa tua nnt. At least ada pencen

Tanpa Nama berkata...

Dulu org suruh belajar betul2 taknak..pastu kelulusan rendah..pastu kerja kerajaan..pastu tak puas hati pegawai yg dpt gaji tinggi..wei mmg la yg kelulusan rendah berhujan panas sbb mereka golongan yg ramai..kalau taknak buat ramai lg yg nk buat..pegawai perlu kelulusan tinggi..berapa belanja utk semua tu..diploma 3 tahun rm 30k..ijazah rm50k..itu dlm negeri kalau luar negeri rm400k..ni hang dulu masa sekolah bnyk lepak..skrg kena kerja lebih la sbb dulu dah lepak..pesan kt anak2 tu supaya tak ikut jejak kiter..

Tanpa Nama berkata...

rezeki allah yang tentukan, jangan hina orang lain, kata malas belajar la... nanti anak2 mu bagaimana pula? kalau tiada orang keja pencuci..
sapa mahu kerja lain..ingatlah dunia ni sementera saja.

Tanpa Nama berkata...

السﻻم عليكم و رحمةالله وبركاته!
Sekadar berkongsi cerita psl lailatulqadr.
"Lepas basuh pinggan, ikut Abah pergi masjid " kata Abah separuh memerintah.

Aku memandang kepada Emak. Emak angguk sahaja. Maksudnya emak mahu aku ikut Abah solat subuh ke masjid. Jangan melawan.

Nampaknya, aku kena batalkan niat untuk sambung tarik gebar selepas kenyang bersahur.

Aku bonceng di belakang. Kami tidak pakai helmet. Kopiah sahaja.

Ganjil. Dalam cahaya suram menjelang subuh, aku lihat kubah masjid berada di tanah. Bukan di bumbung masjid. Ajaib.

Abah macam tidak nampak keganjilan itu. Aku cuit bahu dia dan tunjukkan ke arah kubah yang berada di tanah. Mungkin kubah itu tengah sujud fikir aku.

" Kenapa? " tanya Abah.

" Lailatuqadar " kata aku dengan jari masih menunjuk kepada kubah.

"Kepala otak engkau. Berapa lama engkau tak ke masjid? "

Tidak pasal-pasal aku kena marah. Rosak pengalaman suci aku ini.

" Diorang tengah renovate masjid la. Bumbung masjid bocor.. pasal tu kubah tu dorg angkat letak kat tanah.. pandai, " sambung Abah memaki lagi

## selamat menyambut ketibaan bulan ramadhon~ semoga kita akan rajin² pi masjid 

Tanpa Nama berkata...

Bagi sesiapa sahaja yang mengeji kami yang ada ijazah tapi keja sebagat pt jer. Anda tau tak berapa nisbah kekosongan jawatan sebagai p&p dengan bilangan siswazah seperti kami? Bilangan graduan menganggur semakin bertambah tahun demi tahun tapi jawatan yang setaraf dengan kelulusan amat sedikit. Adakah anda yakin bahawa anak anda confirm dapat keja lepas grad nanti? Adakah anda yakin anak anda mampu bersaing dengan puluhan ribu graduan yang keluar ipt setiap tahun? Oleh itu, tolong fikir dulu sebelum mengeluarkan apa-apa kenyataan.

Tanpa Nama berkata...

Di dalam organisasi anda berapa ramaikah yg berpendapatan tinggi bermaksud gaji melebihi RM 7,000, itulah yg dikatakan berpendapatan tinggi, adakah rakyat akan dpt mencapai berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020, kenaikan harga barangan kini telah membebankan seluruh rakyat malaysia kecuali mereka yg berpendapatan tinggi seta berpendapatan serderhana tinggi. Kenaikan harga barang kini naik sehari demi sehari, barangan keperluan spt beras, gula, susu tin, susu bayi, bawang besar dan kecil, ikan, daging, telur, susu tepung, tepung gandum, serbuk kopi-teh, majerin, gas dapur, minyak masak, dan paling teruk kenaikan harga ayam, ini adalah keperluan rutin harian yg diperlukan oleh seisi keluarga untuk keseimbangan kesihatan, kalau sesiapa nak boikot, dia boikotlah seorang diri , tak masuk akal, tak payah minum kopi-teh tanpa gula, tak payah isi santan masak rendang raya nie.. itu belum lagi keperluan harian untuk berkerja spt minyak kereta-motor, tol, bayaran parking kereta, keperluan pakaian dsbnya.. Bagi perjawatan Turus, Jusa, Gred 41-54, PM, TPM, YB, Menteri, bagi mereka tiada masalah kerana mereka tergolong di dalam yg berpendapatan tinggi, bagaimana pula mereka yg gred R3-32, berpendapatan rendah serta rakyat jelata yg bertungkus-lumus menampung keluarga yg sekian hari harga barangan keperluan semakin naik, tiada turunya, jadi fikir-fikirkanlah..

Tanpa Nama berkata...

Abg Az....

Rakan-rakan kita kat GLC jika baca komen kita semua kat sini pasti tesenyum ajer...

Mereka tak payah bising-bising setiap tahun pasti ada. cuma berapa bulan menjadi tanda tanya tapi yang pastinya lebih dari sebulan.

GLC Selangor sudah pasti MB dah pun umumkan.

Walau apa pun kita sebagai PA haruslah bersabarlah.... pasti ada PM kita adalah terbaik punya...

Jika PM kata akan kaji.... kira tu harapan cerahlah........

MTMY74 berkata...

Macam-macam perangai ada dalam ni..ni la yang dinamakam meminta-minta. Jangan kita duk minta dengan Najib..mintalah dengan Allah SWT. Dan kalau Allah tidak memberikannya maka redholah..rezeki dari Allah SWT..bukan dari kerajaan atau PM..

Kalo tiada bonus itu adalah dari dan kehendak Allah SWT dan bukan dari Kerajaan atau PM.

CUEPACs sebagai wakil semua PA dah minta tunggu saja la keputusan oleh Kerajaan.

Lagi satu janganlah kita mengata atau mencaci PM..bukan keputusan dia seorang untuk beri bonus atau tidak.

Apa yang kita katakan terhadap PM adalah dosa antara kita sesama manusia. Kena minta maaf dengan dia tu.

Semoga Allah memberikan pahala kepada saya atas nasihat ini. Amin

Tanpa Nama berkata...

kaji dan kaji dan kaji...akhirnya tak dapat...kerajaan semakin tak memahami keperluan kakitangan menjelang raya...seolah olah mengabaikan...transformasi diutamakan kakitangan disengsarakan...

Tanpa Nama berkata...

Belajar malas pastu nak gaji sama dengan pengarah ... Akai ada la woiii

Tanpa Nama berkata...

Jgn la berangan weii

Tanpa Nama berkata...

Bodoh

Tanpa Nama berkata...

Bahlol

Tanpa Nama berkata...

Tolol

Tanpa Nama berkata...

Toyol

Tanpa Nama berkata...

Rakaman perbualan di kaunter OSC Majlis Bandaraya Kota Bharu, Kelantan semalam:
Fakhrul : Ambo
nok mitok kelulusey buat rumoh, lagu
mano gak caro dia?
Puan Lolly : Lagu ni, mulo-mulo kito
keno tengok pele dulu.
Fakhrul : Pele? Ambo ado doh!
Puan Lolly : Mano? Kalu ado wat tubik
lah, kawe nok tengok.
Fakhrul : Weh, tok leh! Mano bulih!
Puan Lolly : Bak po tok lehnyo?
cepatlah wat tubik!
Fakhrul : Kalu tok tengok tok leh ko?
Puan Lolly : Tok leh la!!! kawe nok luluh
guano, kalu kawe tok tengok!
Fakhrul : Owoh, ambo malu nok tunjok.
Puan Lolly : Malu bakpo pulok? Pah tu
bowok pele wat gapo kalu tok sir
tunjok?
Fakhrul : Ehhh! malulah nok tunjok ,
pele ambo kecik!
Puan Lolly : Laa! Kecik pun tak po, asa
kei cukup syarat!
Fakhrul : Nok wat tubik nok tunjok kat
mano?, orghe rama sini! Malu ambo!
Malu weh!
Puan Lolly : La, tok apo! Nok malu ko
gapo! Wat tubik letok atas mejo
kaunter ni pun buleh!
Fakhrul : Hoh, tengok ni pele kawe....
Puan Lolly : Owoh....buke pele ni, pele
bangune!!! nate babi mu ni..!!!

Tanpa Nama berkata...

Poyo lah ko...

Tanpa Nama berkata...

Kenapa le korang ni kutuk2 penjawat awam... Mcm le yg kejer swasta x mengular.... Lagi le siap buat part time lagi... Sambil kejer buat 2 kejer... Sebelum nak kutuk org... Cuba fikir dan kaji diri sendiri...dah baik sangat ke?... Apa yg kita peroelhi tu sure ke halal? Untuk penjawat awam... Insyaallah ada bonus... Yakin pada Allah Swt... Hayati le maksud doa dhuha... Yg sukar dipermudahkan... Rezeki dilangit turunkan le... Jika dibumi keluarkan le... Insyaallah bonus ada... Yg sibuk memekak dlm page ni org yg dengki...

Tanpa Nama berkata...

Anon 9.06.. Bodo lah ko...

Tanpa Nama berkata...

swasta x dak elaun laa begok..sbb tu dyorg mampu bg 3-4 bulan bonus..padahal same je dgn gov pnya gaki

Nash berkata...

Bonus tetap ada daaa...PM akan bagi kelulusan utk byr bonus...ingat tu...bagi kelulusan je tau...bukan bagi peruntukan tau...so yg duduk tempat jaga duit tu faham2 je lah buat pelarasan balik...cari duit-duit yang tak dibelanjakan utk dibuat virement...topup balik akaun yang negatif

Tanpa Nama berkata...

Doh la tok bulih bonus,personal loan pun bole 10 tahun jah....nok raya kurangnya bolih wat loan kalu takdok bonus....takdok keistimewaan dah jadi org gomen nih...

Tanpa Nama berkata...

kepada pak agus pesara attendan...sumbangan saya kepada kerajaan bayar cukai setiap bulan...sumabngan kerajaan kepada sy naik gaji saya ... pak agus ada bayar cukai ker?

Tanpa Nama berkata...

Fikir pru 14 menda..banyak org melayu ni senang kena tipu...sekarang ni berkobar2 ckp nak tukat kerajaan...bila pru14 da dekat kerajaan bg ole2 itupun rm100 je kot pancing undi hati terus terpaut utk terhutang budi..bodo punya org melayu... ini adalah realiti..tengok jela pru13 yg sudah.... mentaliti politik org melayu sangat menyedihkan terutama org kampung... org bandar 90% dah sedor....

Tanpa Nama berkata...

Kalau ko nak tahu pekerja bawahla sekarang ni banyak tak buat kerja di opis...sebab apa??? Sebab sebok buat bisnes online dekat FB...bila FB disekat dr dilayari di opis puak2 nila yg menyalak bukit konon2 hak utk mendapatkan maklumat di sekat padahal depa ni x dpt nak run bisnes... lepas tu suka mengulor utk hantar barang customer sama ada cod atau pun pos laju.... lepas tu menyalak anjing bonus nak sama rata....podahhhh la gred bawahhh...keje mcm nohorom lagi mau bising...puihhhhhh...

Akhiri Ak Khosari berkata...

kalau aku jadi PM.Satu skim gaji baru akan dilaksanakan untuk semua penjawat awam.

e.g ijazah pertama.

dimulai dengan gaji 15,000 sebulan.
kemudian turun setiap tahun 3% samnpai pencen.

alasannya kerana faktor tenaga dan yang makin kurang.

barulah tak berlaku pembaziran wang rakyat.

ini makin tua makin tinggi tinggi .kerja makin lena dan lesu.

logik masa muda gaji tinggi.Manakala mas umur 60 tahun tinggal 4.000 sebulan.

inilah keadilan namanya.

Tanpa Nama berkata...

Aku umumkan gred 1-39 dpt 2 bulan bonos...mana kala gred 41 -54 dpt sebulan gaji...gred jusa satangah bulan gagji mu...kolang sumua bargambira la sabab kolang lapat gagjiii mu juaaa...hae he he...gred PA bawah tu buleh balanja libih sikit kasi jana ekonomi domistik la...but jan bili marcun ahhh...

Tanpa Nama berkata...

Sumber dari orang jpa baru lepas meeting peruntukan utk pesara kelmarin....penjawat awam dapat bantuan raya je rm500 dan pesara rm250....pengumuman pm 31julai nanti....

Tanpa Nama berkata...

Pesara dapat rm250 penjawat awam rm500... Ermmm apa2 pun pa mesti bersyukur... Tp sure ramai yg bising lepas ni... Tunggu ajer le... Dapat mcm ni pun sure peniaga ambik kesempatan naikkan harga barang kawalan...

Tanpa Nama berkata...

alamat nak lingkuplah bn lepas nie, kalau bagi bonus PA RM500, paling tidak pun 1/2 bulan gaji, ape cite cuepacs mintak 1 1/2 bulan bonus, buah dah kecut ke dalam, baru kena gertak dah ikut kata 1/2 bulan bonus, poorraahh..!!! itu kami cakap presiden cuepacs nie tak boleh pakai, tukar jea org lain, umur pun dah tua, asyik makan gaji buta jea duit persatuan cuepacs, menyampah betul kami tengok, ada juga manusia mcm nie kat dunia, dah,dahlah asyik nyanyuk jea.. cukuplah presiden berhenti jea, banyak lagi kenaikan pangkat dan gred sokongan yg belum di naikkan lagi, ape cite tue..nak tunggu semua org cuepacs masuk kubur, jpa nie satu hal juga, ramai jadi ahli neraka agaknya, kalau gred PnP cepat jea naik, dari gred 41 ke 44 seterusnya ke 48,52,54, tak sampai 15 tahun dah naik, tapi kalau gred R3-32, ada setahun , 2 nak pencen baru dapat kenaikan pangkat dan gred, tak zalim namanya, sememangnya kau org jpa,spaj layak menghuni neraka jahanam, tunggu jea masanya, satu lagi kalau kerja kosong kumpulan A, yg dapat kaum kerabat, anak-beranak, sepupu-sepapat dia org jea, kalau ayah, atok, bapak saudara pegawai atasan, anak, anak saudara mesti pegawai fresh kerajaan, tak caya semak diari kerajaan, pecahlah tenbelabg dia org, di bulan ramadan yg mulia nie, insya'Allah akan ada kkemudaratan ke atas mereka yg melakukan penipuan,penyelewengan, dan sebagainya..

Tanpa Nama berkata...

Sumbaq demo...

Tanpa Nama berkata...

Bil letrik dah naik berganda.Makna naik gaji tu cover bil letrik bulanan saja..haha.Ekonomi mcm nk merudum jer kasi duit raya 500..Apa sudah jadi kerajaan Najib.Inilah padah X BN..nyesal aku.

Tanpa Nama berkata...

sapa2 nk jd ketua,nk jd pm hangpa kna bg apa khendak rakyat,rakyat hanya mintak bonus shj,bkn mintak kreta sorg sebijik..,

Pemandu R3 berkata...

As salamualaikum
Tahniah di atas usaha Cuepacs untuk memohon bonus.tetapi kita selaku pelaksana tanpa memikirkan golongan diatas...sebabnya yang diatas tidak memikirkan nasib kita...subhanallah

Berdoalah mudah mudahan di perkenankan doa kita untuk menerima bantuan berbentuk imbuhan kepada penjawat awam

sesungguhnya pemberian ini dapat membantu...bukan meringankan golongan pelaksana seperti kita ini...umumnya permohonan cuepacs untuk setengah bulan gaji amat menyedihkan...yang akan merasa kenikmatan ini adalah orang orang yang di atass...sedangkan kita dibawah purata sebenarnya gaji belum mencecah Rm1500.00...betul atau tidak...

sesunguhnya ini adalah penindasan terhadap kumpulan pelaksana kerajaan...ayuh jangan tidur gred bawahan...sedarlah...ketahuilah...kita ini insan yang boleh berjaya dan berkerjaya serta berdedikasi untuk bekerja...yang sebenarnya orang atas yang tidak tahu bekerja hanya berlapikan sejarah belajar ke menara gading...padahal kerja hanya pada arahan sebabkan kita dibawahnya.....ayuh jangan leka...ini semua kita perlu peka...sampai bila golongan ini terus rakus begini...wasalam

MTMY74 berkata...

Unknown 9.06 apa yang saya ckp adalah apa yg telah digariskan oleh islam..itu pegangan kami..jika tuan tak tahu apa yg dikehendaki oleh islam minta tuan jgn memberi apa2 komen.

Tanpa Nama berkata...

Bagi je one off rm5000.00 seorang, tanpa mengira tangga gaji....setuju?

Tanpa Nama berkata...

Ye ayuh belajar ke menara gading..rasa mcm mana x tido mlm untk bt tugsan dr pensyarah..rasa tekanan untk exam..belajar 5 tahun..htg ptptn 30k.. mari lah sama 2 kt merasainya ok..ada masa lg..

Tanpa Nama berkata...

500 atau 1/2 gaji haha. x payah mau harap lebih2. cuepacs ni mtk aja lebih2 tp habuk!! kalau tak bagi duit raya, alamatnya pahit la rasa daging masak hitam nanti ha ha pui!!

Tanpa Nama berkata...

Kalau orang felda dapat ribuan ringgit, takkan PA 1 Malaysia dapat ciput jer.

Tanpa Nama berkata...

Kami pekerja bawahan gred 40 ke bawah sgt menyesal sbb dulu malas belajar sbb tu tak masok universiti. Kalau kami blajar rajin2 mesti kami tak menyalak mcm skrg."kheng...kheng...khengg...auuuuu"

Tanpa Nama berkata...

Aku dah tua baru ada degree
Hasbullah hassan
Sg penchala

Tanpa Nama berkata...

Betul tu... setuju sgt... sbb elaun keraian kami x dpt pun ... beza dgn yg gred 29 x jauh pun... tp kerja menimbun... blm cite lagi ddk gred 41 hampir 12 thn sbb kami pbt ni yg close servis x de waran 44 ... minta perpuluh kali kt jpa asyik cakap dikaji.. kaji punya kaji dh hmpir 13 thn services kt 41...

Tanpa Nama berkata...

Engkau ni bangsat hasbullah

Tanpa Nama berkata...

Idup2 di akal kn kita PA gred rendah ni. Tau lh nasb 5 taun lg.dh lh pnjamn dihad kn 10tahun.

Tanpa Nama berkata...

Tidak payah cerita pasal gred.. Gred tu pilihan masing2..nak gred tinggi sekolah lah baik2 tak kira apa aral. Nak bonus biar sama rata. Barulah hampir kepada betul.

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah, aku dah shoping, siap dah baju isteri dan anak-anak, tak payah tergojoh-kajah nak dekat raya baru nak membeli-belah, rumah pun dah siap kemas, perabut baru serta langsir baru, kereta dah siap servis untuk balik ke johor, duit raya dah bahagi-bahagi utk bagi kaum keluarga, jadi semuanya o.kea.dengar cite 1.42 PA kalau ada bonus di maklumkan 31 julai nie, akhir bulan nie, masak jawabnya, bila masa nak servis kereta, nak beli-belah, nak buat kuih raya, tukar duit raya, tinggal beberapa hari nak raya dah.. silap haribulan semuanya tak sempat, melepas da.. kesian PA, kelam-kabut, mana yg balik jauh tue jadi tak tentu arah jawabnya.. ha..!!ha..!! sudah nasib badan..

Tanpa Nama berkata...

Servis kat tan chong dah settle... Baju aku dan anak2....kasut dah settle... Tounch n go dah topup...itu yg paling pentig... Yg poenting zakat fitrah pun dah bayar...nak tunggu pengumuman bonus semua x jadi.... Insyaallah ada bonus...cepat lambat ajer

Tanpa Nama berkata...

Duri kawat diikat rapi,
Ikat guna rapia,
Kalau hajat ada dihati,
Ikut aku jadi mafia...
wahwahwahwahwah..
(xde kene mengena dgn yg hidup Dan yg mati..just hibur hati lara)

Tanpa Nama berkata...

x payah la nak cerita kat cni dah servis kereta, dh beli baju raya, langsir baru la..ada duit boleh la buat smua 2..yg bergaji rendah ni, duit cukup2 mkn ja..extra expenses mcm langsir baru & baju baru jgn arap nk beli melainkan ada income lebih..so x payah lah nk cerita smua 2 kat cni..

Pembantu Pejabat biasa berkata...

Banyak ke...sedikit ker...tak kisahlah.asalkan ada.Sekurang-kurangnya dapat la juga merasa beli sedikit barang.Rezeki masing2 ,usah dipertikaikan.Saya redha jer banyak mana nak diberipun.

Tanpa Nama berkata...

X elok kutuk2 sesama kita sbb bonus je..lbh2 lg wktu pose ni..kurang pahala wei.. Kan elok klu b'syukur je..tggu bila gov nk bg..klu ade,alhamdulillah..klu xde,redha je la..mgkn ada hikmah di sblk smua ni...sma2 kita bdoa yg baik2..insya Allah apa yg akn dtg gak jd baik..

Tanpa Nama berkata...

Haha. Kakak aku kerja bank bonus 5 bulan gaji. Lhdn tahun lepas dpt 200 biliion bro

Tanpa Nama berkata...

Zaman sekarang belajar tinggi2 belum menjaminkn dpt kerja dlm gov... dlm gov sendiri ramai yg berjawatan rendah tu ada kelayakn yg lebih tinggi tp mungkin bkn rezki meraka utk dpt jawatan tinggi... insya allah rezki tu dtg dlm pelbagai bentuk bkn dlm bidang pekerjaan shj.

Tanpa Nama berkata...

lagu sm.salim, ape nak jadi, ape nak jadi, sampai sekarang bonus tak da lagi, ape nak jadi.... ha..!!ha..!! kesian kakitangan awam, ape nak jadi..

Tanpa Nama berkata...

Betul la... belajar pandai belum tentu dpt jawatan tinggi selagi dlm gov tu ada sifat kroni, ada sifat dengki, ada sifat yg negatif. Zaman skrang walaupun ada kerja masih dikira penganggur sebab ramai yg kerja x ikut kelayakan masing2

Tanpa Nama berkata...

Mohon celah
Berapa % komen kita ni dibaca dan diketengahkan?

Tanpa Nama berkata...


Dengan izin allah...bonus confirm 0.5 bulan.... in shaa allah...

Tanpa Nama berkata...

Dr nilai duit mmg nampak adil tp dari segi bebanan tugas dan tanggujawab tak sama antara gred dlm gov. Kalu nak kata pekerja bawahan bermasalah... kita ni manusia, duk la dlm gred mn pon pasti ada yg ok dan ada yg problm.

Tanpa Nama berkata...

Fikir positif la ... personal loan tu nak bantu org gov ni tak berutang byk, kalu nak ckp pasai keistimewaan org kerja gov ni byk kot... loan rumah pd kadar yg rendah, pi hospital gov free je bawa gl, cuti tahunan byk kot dr swasta, nak sambung study dah boleh hanya kebenaran ketua jabatan, kemudahan pinjaman komputer lah kenderaan la dll... pencen boleh dpt, kerja bagus dpt APC.... yg pasti tiap bulan gaji org gov x pernah sangkut lagi yg kerja di luar wilayah org sabah srwk kerja semenanjung dan sebaliknya.... siap dpt elaun wilayah dng tiket kapal terbang free tiap thn balik jumpa keluarga dkt seberang hahaaa jng kata kerja gov tak da keistimewaan ya...

Tanpa Nama berkata...

bro yg atas aku ni meluat a..skema sgt....puji kerajaan mlempah ruah..xpernah kerja privet kot? privet lg bnyak banefit la.....kerajaan nk kasi bonus setengah bulan pun kecoh merata alam....aku dlu kat petronas 6 bulan..siap bawa anak bni keliling dunia lg...so skang keja kerjaan sbb bini paksa....setakat gaji 48 ni aku dah 3 kali ganda dlu.....kerjaan banyak rasuah.......

Tanpa Nama berkata...

betul tue bro, sku sokong 100%, dulu aku kerja swasta gaji 2-3 kali ganda dari kerja skg, pangkat cepat naik, duit tak putus, benefit banyak, setiap tahun ada check medic satu keluarga, pakar pulak tue, tapi duk kerajaan medic kelas 1 tapi hospital biasa jea, karenah birokrasi n rasuah melimpah ruah sebab gaji tak cukup walaupun mereka dah gred 44-54, malu beb, aku nak patah balik kerja swasta tak boleh sebab faktor umur, dengar bini kata kerja gov bagus, aku masuk lea, tapi habuk pun tarak, skg pun bonus tak dapat lagi...

Tanpa Nama berkata...

Bonus Syarikat gergasi n GLC
Petronas - 5 bulan gaji
Sime darby - 3 bulan gaji
Shell - 3 bulan gaji
Air asia - 4 bulan gaji
Guthrie - 3 bulan gaji
Bank rakyat - 7 bulan gaji
Maybank - 4 bulan gaji
Bank Isalam - 4 bulan gaji
Valliram - 5 bulan gaji
Jcorp - 4 bulan gaji
Tabung haji - 3 bulan gaji
Takaful - 3 bulan gaji
Maa - 4 bulan gaji
Lhdn - 5 bulan gaji

Tanpa Nama berkata...

Hang takut bini ka bro?.... mcm bos aku jgk 54 kat pej suara garang mcm harimau.. hari tu kami p umah dia last2 dia kena tengking ngan bini dia sbb baju dlm washing machine tak p sidai lg.... aku rasa hang ni pun sama ler... silap2 seluar dlm bini hang pun hang kena basuh aku rasa n pampers bini hang yg bln2 pun aku rasa hang kena tolong beli. Tengok mcm kami ni sokongan aje.. tp bini kami hormat kami mcm raja. Balik kerja aje air n makanan dah tersedia. Bkn mcm hangpa kena minum kat kedai hahhhhhhaahhhhhh

Tanpa Nama berkata...

apa pulak KGT diawalkan di kira bonus....KSN come on lerrr....jgn cover sangat lerrr....ni kata2 budak darjah satu...maybe kenaikan tahunan Tan sri rm500-600...yang kami ni...naik takat 80-95 ni...apa kerr cerr nyerrr..bonus kerr ni!

Tanpa Nama berkata...

Takut bini ka bro... semuanya dok dengar bini punyer cakap aje... heheheeeee

zaim berkata...

KSN :: Kenaikan gaji dah dua kali tahun ni.dan itu dah dikira bonus.
RESPON :: Maknanya kakitangan sambilan belum dapat apa apa bonus lah....
Sebab kenaikan tu hanya untuk jawatan tetap dan kontrak sajaha...
Maka wajib bagi lah bonus...Baru adil...dah le semua kelebihan penjawat awam tak dapat rasa. Gaji pun amat rendah. Hanya menunggu manfaat bonus raya ni je setiap tahun... Dimana keadilan anda kerajaan???

Tanpa Nama berkata...

Wow..!!! besar betul bonus dia org, ada sampai 7 bulan bonus, kalau gaji RM 2,000 x 7 = 14,000, raya sakan jawabnya.. tahun nie..

Tanpa Nama berkata...

Di dalam organisasi anda berapa ramaikah yg berpendapatan tinggi bermaksud gaji melebihi RM 7,000, itulah yg dikatakan berpendapatan tinggi, adakah rakyat akan dpt mencapai berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020, kenaikan harga barangan kini telah membebankan seluruh rakyat malaysia kecuali mereka yg berpendapatan tinggi seta berpendapatan serderhana tinggi. Kenaikan harga barang kini naik sehari demi sehari, barangan keperluan spt beras, gula, susu tin, susu bayi, bawang besar dan kecil, ikan, daging, telur, susu tepung, tepung gandum, serbuk kopi-teh, majerin, gas dapur, minyak masak, dan paling teruk kenaikan harga ayam, ini adalah keperluan rutin harian yg diperlukan oleh seisi keluarga untuk keseimbangan kesihatan, kalau sesiapa nak boikot, dia boikotlah seorang diri , tak masuk akal, tak payah minum kopi-teh tanpa gula, tak payah isi santan masak rendang raya nie.. itu belum lagi keperluan harian untuk berkerja spt minyak kereta-motor, tol, bayaran parking kereta, keperluan pakaian dsbnya.. Bagi perjawatan Turus, Jusa, Gred 41-54, PM, TPM, YB, Menteri, bagi mereka tiada masalah kerana mereka tergolong di dalam yg berpendapatan tinggi, bagaimana pula mereka yg gred R3-32, berpendapatan rendah serta rakyat jelata yg bertungkus-lumus menampung keluarga yg sekian hari harga barangan keperluan semakin naik, tiada turunya, jadi fikir-fikirkanlah..

Tanpa Nama berkata...

Keyboard warriors... phatetic...

Tanpa Nama berkata...

Yg xpuasati, complain mcm2 puasa ke x ni? Bdoa je.. Kalu ada rezki, insyaallah, xkemana..

Tanpa Nama berkata...

Sabar...tunggu je kalo ada, adalah tu...kalo takda kita beraya juga. Kalau kerajaan tak bagi bonus, ada yg terfikir pasal PRU 14 pula. Kalau bagi bonus, diam pula. Pelik la...takda pendirian.

jihad berkata...

Betul tu. .

Tanpa Nama berkata...

BETUL LAH KATA DATO OMAR OSMAN KITA... KENAIKAN GAJI DAN BONUS ITU DUA PERKARA YG BERLAINAN.. HARAP DATO ALI HAMSA TIDAK KELIRU DAN MENGELIRUKAN DATO SERI NAJIB![JOHN]

Tanpa Nama berkata...

memang x de bonus pom...kalu ada pom rm 250 sorang..percaya lah....

raya dah nak dekat

HHR PSIS berkata...

Penyata gaji online xde lgpun. ni petanda ada bonus ka. masih menaruh harapan. DS Najib mesti bagi dia orang baik2.

Tanpa Nama berkata...

Afundi ds najib hantaukan ke 3322345

Tanpa Nama berkata...

Yang berpelajaran tinggi jgnlah ckp kita yg berpelajaran rendah ni xnak belajar ke ape. Kita bkn xnak belajar dulu, tp mmg dah asal keluarga susah, habis spm terus kerja sbb nak tanggung keluarga. Kita mtk bonus lebih sikit pun sbb harap gaji mmg x cukup berbanding dgn bos2. Harga brg semua dah naik.

Tanpa Nama berkata...

AMARAN! Kalau tengah tension jgn baca perbualan ini sampai habis.....

Pemuda : Baguslah ternakan biri-biri pakcik. Boleh saya tanya beberapa soalan tak?
Pakcik : Boleh aje...

Pemuda : Berapa jauh biri-biri ni berjalan setiap hari?
Pakcik : Yang mana, yang putih atau yang hitam?"

Pemuda : Yang putih.
Pakcik : Kalau yang putih berjalan lebih kurang enam kilometer setiap hari.

Pemuda : Yang hitam?
Pakcik : Yang hitam pun sama...

Pemuda : Berapa banyak plak rumput biri-biri ni makan setiap hari?
Pakcik : Yang mana, yang putih atau yang hitam?

Pemuda : Yang putih?
Pakcik : Ah, yang putih makan lebih kurang empat kilo rumput setiap hari.

Pemuda : Dan yang hitam?
Pakcik : Yang hitam pun sama...

Pemuda : Berapa banyak bulu yang mereka hasilkan setiap tahun?
Pakcik : Yang mana, yang putih atau yang hitam?

Pemuda : Yang putih?
Pakcik : Aaa....yang putih menghasilkan sekitar enam kilo bulu setiap tahun.

Pemuda : Dan yang hitam?
Pakcik : Yang hitam pun sama...

Pemuda : Kenapa pakcik membezakan biri-biri pakcik yg putih dgn yg hitam, padahal jawapan semuanya sama aje?

Pakcik : Mestilah...sebab biri-biri yang putih itu pakcik yang punye.
Pemuda : Ooo, gitu ke...abis tu yang hitam tu sapa punye?
.
.
.
.
.
Pakcik : Yang hitam pun sama....

Tanpa Nama berkata...

Mcm bgus jer ko ni.ko tu yg anjink.kat opis aku kmpln p & p yg ramai mkn gaji bute.bilik jd tmpt bisnes.pastu asek bace paper dlm bilik.mngantuk, kol 12 tutup bilik membute.hari2 dtg lewat sbb bisnes kat luar.kol 11 punh card.ada bos buat2 sebok mcm cibai.ko jgn nak hina glongan sokongan sgt sbb aku pun ada degree mcm kau babun.

Tanpa Nama berkata...

ciaaan kat hang wahai penjawat awam, dapat bonus pun last minute...

terkontang kanting la kau orang buat persediaan rayaaaa

ape pun kau patut bersyukur laaa, walaupun di beri RM500 sorang...
Jumaat, Julai 19, 2013 10:07:00 PG

------------------------------

kalau nak cakap pasal syukor, hari2 kita wajib bersyukur.....segala2 yg kita ada milik siapa? nyawa, sihat, udara, dll siapa bagi? benda ciput pun ko nak kecoh.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
BETUL KATA TUAN HAMBA, HAMBA SETUJU. KALAU NAK CERITA BAB SYUKURLAH, BANGUN TIDOQ SAJA YANG PERTAMA HANG KENA BUAT MENGUCAP SYUKOQ KRN NYAWA MASIH TAK BERPISAH DENGAN JASAD. SEMPAT LG KALAU KITA NAK BERTAUBAT. NIE, BENDA CIPUT YANG DI KECOHKAN.

Tanpa Nama berkata...

Ko x payah poyo sgt la pojiah.aku sokongan tp ada master x ckp besar pun.duit pun bnyk abis la pojiah oi.glongan p & p mcm korang bknnya btol sgt pun semua.tkde nya dgki tp mnyampah keje mcm lahanat tp nak lebih.tau nya jwtn jer tnggi,tp mcm tin kosong.hakkkkkktuihhhh.jgn smpi nnt anak ko jd jurutaip jer nnt.

Tanpa Nama berkata...

x ada pun org tu kata nk gj sama dgn gj pengarah! ceritanya pun pasal bonus....akal2

Tanpa Nama berkata...

ye ke gj swasta sama dgn gj gov? dah banding gj (contoh epf or lhdn)dgn gj gov? dh lh besar bonus pun kekadang sampai 3 bln....

Tanpa Nama berkata...

rupa2nya mmg btul or yg berpendidikan tinggi ni takabbur eh? patutlh dia igt apa yg dia ckp semuanya betol! dh lh x pandai buat kerja berlagak disebalik kuasa dan kelulusan yg dia ada....suka menghina org bawahan

Tanpa Nama berkata...

Ntah.bodoh jer dorang tu.keje tau mengangkang dlm bilik.kualiti keje mcm taik.buat blanjawan jbtn pn x tau.malu la sket ngan golongan sokongan.mnghina sgt tp klu buat event pun hncur.

Tanpa Nama berkata...

gred bwh x smestinya sekolah x tinggi. kekosongan xda.. hanya org bnasib baik dpt kerja ikut kelulusan. jgn angkuh sgt!

Tanpa Nama berkata...

Nak bg...bgla....xnak bg nak wat camne....lambatnye PRU 14....

Tanpa Nama berkata...

nak bagi bonus pun biarlah sama rata..biar sama merasa tak kira gred atau pangkat...

pakcik mat berkata...

Aku dah lama kerja gomen. Masa zaman tun mahathir dulu tak ada pun bonus raya. Raya tetap meriah. Berjimat dan bersedia ala kadar saja. Berhutang pun kurang. Macam ni lah pakcik nak nasihat korang semua. Kalau tak mampu, kita beli apa yang mampu saja. Menabung awal dan ukur baju di badan sendiri. Tq

Tanpa Nama berkata...

Saya tak kisah berapa yang kerajaan Malaysia beri, syukur saja pada rezeki yg datang. Terima kasih banyak-banyak kerajaan sudi ambil saya (cina) bekerja, tiap-tiap bulan bayar gaji saya. tak payah risau di terminate asal rajin bekerja. saya cuma harap sektor awam mempunyai tenaga kerja yg mencukupi supaya saya tidak perlu dikerah/dipinjam bekerja di 2 tempat kerja, macam badan dibelah dua.

insomnia berkata...

Bonus stgh bln bg kmi yg brjawatan rndah =rm500+-.....klo knaikn thunan =rm80...+knaikan thun dpn yg d bgi awl rm80x2=rm160...klo knaikn bln 1&4 dpt la tunggakn skit tp x smpaipon stengah bln gji..jgn ingat org bwh ni bodoh smpai blh kata knaikan awal tu blh dianggap bonus..

Tanpa Nama berkata...

Saya tak kisah berapa yang kerajaan Malaysia beri, syukur saja pada rezeki yg datang. Terima kasih banyak-banyak kerajaan sudi ambil saya (cina) bekerja, tiap-tiap bulan bayar gaji saya. tak payah risau di terminate asal rajin bekerja. saya cuma harap sektor awam mempunyai tenaga kerja yg mencukupi supaya saya tidak perlu dikerah/dipinjam bekerja di 2 tempat kerja, macam badan dibelah dua.

insomnia berkata...

X blh disamakn zmn dlu dgn zmn skg...zmn dlu mahathir ckup selesa..zmn skg mncabar dri sgi ekonomi dn politik...pmbangkang skg lbih pndai..krajaan xde cara lain slain utk memenangi hati rakyat

Tanpa Nama berkata...

Bos : Saya nak balik awal la hari ni sebab nak hadiri mesyuarat kt perumahan saya.(tapi sebenarnya nak pegi bazaar ramadhan awal)
Pekerja : OK bos..tak per(kerana nk jaga hati bos)

tapi...

Pekerja : Bos, saya nak balik awal la hari ni sebab rumah saya ada buat majlis berbuka puasa..
Bos : tak boleh..baru pkl 3..sapa nak jaga opis?

Tanpa Nama berkata...

rse lg elok bonus tahun nh sediakn kupon ayam n daging free je buat lauk hari raya hahahahahahah......xde le blanja mahal sangat

«Lebih lama ‹Lebih lama   1 – 200 daripada 293   Terbaru› Baru»