SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA TONGGAK KEMAKMURAN NEGARA

01 Julai 2013

MAJIKAN JANGAN BERI ALASAN GAJI LAGI - CUEPACS

Bernama
1/7/2013



KUALA LUMPUR 30 Jun - Para majikan di negara ini diminta jangan memberi sebarang alasan lagi untuk menangguhkan pelaksanaan gaji minimum selepas tempoh itu tamat pada 31 Disember ini.Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Datuk Omar Osman berkata, mana-mana majikan yang didapati gagal mematuhi arahan terbaharu itu perlu dikenakan tindakan tegas oleh Kementerian Sumber Manusia. 

"Tidak ada sebab lagi untuk majikan menangguhkan perkara itu. "Saya kira pemberian tempoh masa yang diberikan ketika ini sudah cukup untuk memberikan ruang dan peluang kepada majikan membuat persediaan bagi menstrukturkan semula gaji pekerja serta operasi perniagaan masing-masing," tegasnya ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Ismail Abdul Muttalib bahawa kerajaan tidak akan mempertimbangkan lagi sebarang rayuan oleh majikan untuk menangguhkan pelaksanaan gaji minimum selepas tempoh itu tamat pada 31 Disember ini.Menurutnya, sebarang permohonan rayuan untuk melanjutkan pelaksanaannya tidak sepatutnya dikemukakan kerana akan menyukarkan kerajaan mencapai status negara maju.Kadar gaji minimum bagi Semenanjung ditetapkan RM900 sebulan manakala Sarawak, Sabah dan Wilayah Persekutuan Labuan (RM800 sebulan).

Menurut Omar, pelaksanaan gaji minimum itu secara keseluruhannya mampu memberikan keselesaan kepada pekerja, apatah lagi dalam menghadapi kenaikan harga barangan dan taraf kehidupan yang semakin tinggi. Beliau turut mengingatkan majikan agar lebih bertimbang rasa dan tidak bersikap mementingkan keuntungan semata-mata dalam menjayakan pelaksanaan gaji minimum itu.

"Sekiranya selepas tempoh penangguhan pun masih terdapat majikan yang degil, saya sarankan pekerja untuk segera buat laporan kepada pihak berkuasa," katanya.

23 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

1st..yahooo

Tanpa Nama berkata...

2nd...yes,yes,yes..

Tanpa Nama berkata...

Kedua dua di atas orang yang bodoh. tak ada kerja lain kad? Buatlah kerja. ni buang masa saja...boodoh

Tanpa Nama berkata...

1st..yahooo

Jumaat, Julai 05, 2013 10:06:00 PTG

2nd...yes,yes,yes..

Sabtu, Julai 06, 2013 10:26:00 PG

==============================================
Ulasan 1st dan 2nd adalah tak bertamadun. First 5 julai dan second 6 julai, pas ni kau komen la yang membina sikit, nampak sangat sifat kau yang kebayi-bayian. Lagi pun tajuk yang orang tak nak komen bleh la kau dapat no 1 dan 2. Ibarat kau athelic bertanding dengan juara oku kampung laa plak

Tanpa Nama berkata...

lasan 1st dan 2nd adalah tak bertamadun. First 5 julai dan second 6 julai, pas ni kau komen la yang membina sikit, nampak sangat sifat kau yang kebayi-bayian. Lagi pun tajuk yang orang tak nak komen bleh la kau dapat no 1 dan 2. Ibarat kau athelic bertanding dengan juara oku kampung laa plak
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

ko peduli apa..ada aku ksah....

Tanpa Nama berkata...

Yang dua di atas tu, mesti girlfriend tak bagi semalam kan..kan..kan..kan..kan...

Tanpa Nama berkata...

jika dilihat kepada gaji minimum tersebut, bagi kumpulan sokongan gred 16 ke bawah, gaji pokok gaji minimum adalah pada bawah paras rm900 sebulan... swasta diwajibkan untuk melaksanakan gaji minimum.. bagaimana pula dengan kerajaan yang masih juga tak mengamalkan gaji minimum.. ianya seperti mengajar ketam berjalan..

Tanpa Nama berkata...

cik abg skelian i 2nd pn x kan lh u all nk mrh plak redho jelah hi hi hi

Tanpa Nama berkata...

Syarikat aku,modal aku untung aku, rugipun aku ,yang peliknya kerajaan yang tentukan gaji pekerja aku-adoi pening-pening...Manjoi.

ABC berkata...

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Syarattambahanpinjamanbank/Article/

hahaha. lepas ni mari ramai-ramai pakat tidur dalam sewerage, bawah fly-over, takpun ceroboh saja tanah kerajaan dan dirikan pondok dalam tu atau bubuh saja kontena.

pinjaman yang berasaskan riba' dan berkonsepkan kapitalis pun dah bertambah susah sebab dipendekkan jadi 10 tahun, maknanya bayaran bulanan melebihi pendapatan dan perlunya bayar muka yang tinggi.

syabas malaysia! ke arah negara maju BERPENDAPATAN TINGGI katanya! kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

gaji minumum gred R1 ialah RM 733.54 sebulan.. nampaknya kerajaan sendiri pun tak mengamalkan gaji minumum... apa barang...???????

Tanpa Nama berkata...

Mereka berdua tak tahu reti hidup. Cuma hidup utk buang masa sebab tu gaji mereka pun cukup2 utk sesuap nasi. Pas tu meraung minta gaji dinaikkan tanpa terlebih dahulu buat kerja2 hakiki mereka.

Tanpa Nama berkata...

gaji sjung rm900 n sabah swk rm 800. tp tgk klu guru sjung dtg sabah mcm2 elaun yg naik n dpt... klu gitu apa citer 1Mslsysia.. sabah swak deposit tatap

Tanpa Nama berkata...

Itu namanya pemimpin semananjung hanya pentingkan orang semenanjung saja...ada pakam ka????

Tanpa Nama berkata...

Itu namanya pemimpin semananjung hanya pentingkan orang semenanjung saja...ada pakam ka????

Penerima elaun mcm2 :) berkata...

Kesian. Negeri yang jadi deposit tetap tak dapat menikmati pembangunan menyeluruh dari kerajaan. Selepas berpuluh tahun bantu menangkan kerajaan pun masih ada yang tak menikmati eletrik. Kerajaan sibuk membina macam2 mercu kemajuan hingga terlupa pada Sabah dan Sarawak. Tapi kenapa tuan-tuan sokong lagi mereka ini? Musykil musykil musykil.

Tanpa Nama berkata...

TUAN, BUKAN SAJA MEMENANGKAN KERAJAAN BN, TAPI MENGKAYAKAN NEGERI NEGERI SEMANANJUNG. HABIS MINYAK DAN GAS DI SARAWAK DAN SABAH DI KIKIS DAN DIHISAP OLEH ORANG SEMANANJUNG UNTUK MEMBANTU DAN MEMPERKAYAKAN NEGERI NEGERI DISEMANANJUNG.

Tanpa Nama berkata...

Mayat Tak Diterima Bumi Di Pahang

Kisah ini berlaku di sebuah perkampungan kecil di Pahang pada tahun 1973.Ia nya diceritakan oleh Salleh kepada penulis untuk pedoman semua pembaca budiman.
Kisah berlaku di sebuah Pekan yang bernama Kampung Pulau Tawar, Jerantut .Seorang lelaki yang bernama Omar (nama sebenar dirahsiakan bagi menjaga nama baik keluarga tersebut). Omar adalah seorang bomoh di kampung tersebut.

Beliau merupakan seorang bomoh yang agak disegani oleh kerana setiap kali apabila beliau mengubati setiap penyakit yang pelik, beliau akan berjaya.Satu hari diwaktu senja ada seorang budak melalui rumah Omar budak itu adalah Salleh pencerita kisah ini.

Salleh terdengar seseorang sedang bercakap dalam bahasa yang agak pelik dan tidak pernah didengarinya sebelum ini.Salleh cuba mengintai dari celah lubang dinding yang agak usang. Beliau melihat Omar bercakap mengadap sekeping cermin.

Oleh kerana lubang tersebut agak kecil Salleh tidak nampak keseluruhan cermin tersebut. Salleh cuba mencari lubang yang agak besar. Akhirnya dia menjumpai lubang yang lebih besar. Melalui lubang tersebut, Saleh dapat melihat bayangan pada cermin tersebut bukanlah Omar tetapi sekujur tubuh yang sungguh ngeri wajahnya.

Matanya kelihatan tersembul dan pipinya kelihatan berlubang. Tubuh makhluk itu dibaluti oleh kain putih yang berwarna coklat seperti warna tanah. Tiba-tiba Salleh melihat mahkluk itu seperti memandang kearahnya. Bulu romanya meremang. Tanpa membuang masa Salleh terus melarikan diri.

Sampai saja dirumah beliau terus menemui bapanya dan menceritakan kepada bapanya.Bapanya sekadar tersenyum seraya memberitahu ramai orang kampung sudah lama mengetahui perihal Omar. Bapanya mengatakan bahawa Omar menggunakan hantu peliharaannya untuk merasuk orang dan apabila orang tersebut sakit beliau akan datang dan mengubati orang tersebut.

Dengan cara ini beliau akan lebih mendapat duit dan orang kampung akan menghormatinya. Mereka hanya menunggu masa untuk membuktikan pada orang kampung.Pada malam tersebut Salleh berasa seperti tidak sedap badan, tubuhya seperti merasa lemah. Mungkin kerana terkejutkan peristiwa yang dilihatnya tadi membuatkan dia rasa begitu.

Selepas makan malam, Salleh terus masuk tidur. Apabila dia cuba hendak melelapkan mata dia terbau seperti bau bangkai di dalam biliknya. Dia cuba membuka matanya tetapi kelopak matanya berasa amat berat sekali.

Salleh cuba menjerit untuk memanggil bapanya tapi suara tersekat dikerongkong sahaja. Dia cuba membaca ayat suci yang diingatinya.Akhirnya beliau berjaya juga menjerit memanggil bapanya, Sebelum jatuh pengsan.
Apabila Salleh membuka matanya didapati rumahnya penuh dengan orang dan mendengar orang menyebut nama Omar. Dia memandang ke arah bapanya yang sedang menghampirinya sambil tersenyum dan meminta dirinya supaya bertenang kerana segalanya telah berakhir. Dia kembali terlelap.

Pagi besoknya apabila dia tersedar Salleh melihat bapanya berjalan diiringi ibunya dengan pakaian seperti orang ingin ke masjid. Dia bertanya bapanya apa yang berlaku. Bapanya menyuruh salleh bersiap2 utk pergi menziarahi kubur Omar. Salleh terkejut mendengarnya dan penuh dengan persoalan bermain dibenaknya sambil mengorak langkah kebilik mandi.

Sesampainya di tanah perkuburan Salleh melihat orang sedang menggali kubur. Tiba-tiba dia tedengar orang didalam lubang bertempik apa ni!!! Salleh berlari untuk melihat dengan lebih dekat tetapi dihalang oleh bapanya.Salleh melihat beberapa orang dewasa seperti mengangkat sesuatu yang berat dari lubang tersebut.
Sebaik sahaja objek tersebut berjaya dikeluarkan dari lubang tersebut,

Mereka semua terpegun melihat UBI KAYU yang sangat besar.Jadi sesiapa yang ingin beli UBI tersebut bolehlah menghubungi saya di talian bebas tol :
1-800-88-88-88
Kerepek Ubi Pedas – RM 2.00 sebungkus
Kerepek Ubi Masin – RM 2.30 sebungkus
Kerepek Ubi – RM 1.50 sebungkus
Kerepek Ubi Mentah – RM 0.50 sebungkus
Penghantaran akan dibuat kepada kawasan di Lembah Kelang sahaja. Cukai perkhidmatan sebanyak 2% akan dikenakan.

Aku pun terkena...Hahahaha..

Tanpa Nama berkata...

PERSATUAN PENYAMUN-PENYAMUN AKAN MENGAMBIL TINDAKAN TERHADAP TUAN KERANA HARI INI KERJA SEPARUH HARI,ESOK HOLIDAY HARI ISNIN BOLEH LA.

Tanpa Nama berkata...

sy ingin tahu dan rasa tidak puas hati,gaji permulaan sy sebagai pekerja kontrak syarikat ialah rm 700 sebagai permulaan budak lepasan spm...setelah beberapa bln bekerja,sy berhenti 24 jam kerana nk smbung belajar,dh le dpt gaji terakhir lambat...dan kena tolak rm 140 kerana tidak memberi surat seminggu seblm berhenti kerja,betul ke nie ?! ;-(

Tanpa Nama berkata...

Kalau ikut LAW syarikat yg aku bkerja skrg ni.. kalau kita bhenti 24jam n kita kena byr sbln gaji kt company. Dan kalau kita dberhentikan oleh company n kita akan dbyr 3bln gaji. Tp kalau kita nk dpt dbyr gaji penuh seblum kita bhenti kerja n kita kena bg notis sebulan sblum kita bhenti. Tp kalau saudara dpotong sebyk rm140 itu sudah dkira saudara bnasib baik lah tu. Tp cara yg terbaik utk kita bhenti tanpa dpotong se SEN pun ialah semasa dpt gaji cukup bulan n bwk keluar semua duit gaji kita n esok lusa tungging tonggek terlentang terkangkang saudara ponteng kerja aje n tak payah p kerja selama seminggu. Dgn cara ini saudara akan dberhentikan oleh syarikat dgn dberi notis 48jam tidak hadir bertugas n saudara akan dbyr 3bln gaji. Jadi pilihlah yg terbaik n yg menguntungkan kita sbg pekerja. Jgn dok tunjuk2 baik nk bg2 notis dua tiga hari kt company tu... bo layan daaaaaaa....

Tanpa Nama berkata...

Pada sebuah pertemuan antara Menteri Teknologi Sedunia di Langkawi. Menteri Jepun, Amerika Syarikat (AS) dan Malaysia sedang ‘mengeteh’.

Menteri Jepun : Kalau anda ke Jepun, anda gali tanah kami, baru saja sampai 7 meter, anda akan temukan banyak chip, rangka-rangka besi, papan sirkit elektronik dan lain-lain. Ini menunjukkan bahawa sejak zaman nenek moyang, kami bangsa Jepun sudah mengenal teknologi robot.

Menteri AS : Kalau anda ke Amerika, anda gali tanah kami, baru saja sampai 3 meter, anda akan temukan jejak-jejak radioaktif. Ini adalah petanda bahawa sejak zaman dahulu kala, kami bangsa Amerika sudah mengenal teknologi nuklear.

Menteri Malaysia : Oleh kerana tuan-tuan sedang di Malaysia, saya persilakan tuan-tuan untuk menggali di sini biar tahu ada apa di bawah tanah kami.

(Dipanggillah 2 orang tukang untuk segera menggali tanah. Setelah kedalaman 70 meter, ke-2 tukang naik ke atas lagi)

Menteri Malaysia : Apa korang jumpa ?
Tukang gali : Tidak ada apa-apa
Menteri Malaysia : Ada KABEL TELEFON tak di bawah sana ?
Tukang gali : Takde Dato’..

Menteri Malaysia : (sambil ‘menjeling kerek’ ke menteri Jepun dan Amerika) Itulah petanda bahawa kami bangsa Malaysia, sejak zaman purbakala, sudah mengenal teknologi WIRELESS!

Tanpa Nama berkata...

Pesanan Masyarakat
"HOBI MAIN BURUNG"

Hobi ketua kampung adalah memelihara burung. Pada suatu hari kesemua burungnya hilang. Oleh kerana ketua kampung tersangat marah, dia mengumpulkan penduduk kampung. Hampir 200 penduduk datang ke balai raya....
Ketua kampung : Siapa ada Burung?
Semua lelaki yang hadir terus berdiri

Ketua kampung sedar yang cara dia bertanya salah ..

Ketua kampung: Bukan burung itu maksud saya ..
Siapa pernah nampak burung?
Semua wanita berdiri.

Ketua kampung bertambah marah...

Ketua Kampung : Maksud saya, siapa pernah nampak burung yang bukan miliknya ?
Setengah wanita berdiri...

Ketua kampung semakin gugup...

Ketua kampung: maaf skali lagi... Maksud saya adalah , siapa pernah tengok burung
saya?
5 orang wanita berdiri..

Ketua kampung segera lari lintang pukang kerana dikejar
oleh isterinya..
*Nama Ketua Kampung dirahsiakan*