SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA TONGGAK KEMAKMURAN NEGARA

04 Julai 2013

JPA JADI CONTOH TRANSFORMASI AGENSI KERAJAAN

Bernama
4/7/2013




KOTA KINABALU, 4 Julai (Bernama) -- Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) akan menjadi contoh kepada transformasi perkhidmatan awam yang sedang disusun sebelum dilaksanakan di agensi kerajaan, hujung tahun ini.

Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Malaysia Tan Sri Mohamad Zabidi Zainal berkata JPA kini sedang melaksanakan lima perkara untuk meningkatkan produktiviti ke arah transformasi itu iaitu sumber manusia, organisasi, sistem penyampaian, keputusan secara bersama dan semangat patriotisme.

"JPA perlu berubah untuk memenuhi kehendak keadaan yang telah berubah. Jika hendak menjadi negara maju, kita mesti mempunyai produktiviti yang berasaskan kepada kreativiti dan inovasi," katanya ketika berucap merasmikan Seminar Produktiviti Dalam Perkhidmatan Awam di Kompleks Pentadbiran Kerajaan Persekutuan di Likas, dekat sini Khamis.

Bercakap pada sidang akhbar kemudiannya, Mohamad Zabidi berkata produktiviti dan kesihatan pekerja menjadi tonggak dalam melahirkan pegawai kerajaan yang berinovatif dan kreatif bagi mencapai gagasan negara maju menjelang 2020.

Beliau kedua-dua perkara itu berkait rapat terutamanya kesihatan kerana penjawat awam yang sihat akan mampu meningkatkan produktiviti dan menjalankan tugas dengan sistem pencapaian yang cepat.

"Melalui produktiviti ini setiap jabatan mempunyai Indeks Prestasi Utama (KPI) dan setakat ini secara keseluruhannya KPI di setiap peringkat adalah sangat baik," katanya.

Beliau berkata usaha meningkatkan tahap KPI dilakukan berterusan bermula dari peringkat bawah bagi menyumbang kepada KPI di peringkat atas.

"Apa juga produktiviti ini adalah kerjasama daripada semua jabatan yang perlu ditingkatkan lagi dan hasilnya untuk kejayaan negara," katanya.

Pada seminar itu, Pegawai Kesihatan Penampang Dr. Mohammad Saffree Jeffree menerima Anugerah Majikan Paling Mesra manakala Presiden Sabah Medical Services Union (SMSU) Maiman Muntial menerima Anugerah Khas Persatuan Aktif.

Seminar anjuran bersama Majlis Bersama Kebangsaan Pekerja-pekerja Sains dan Teknologi Dalam Kumpulan Pelaksana dan Sabah Medical Services Union (SMSU) dan Pejabat Kesihatan Kawasan Penampang itu turut dihadiri Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) Datuk Omar Osman.

-- BERNAMA


54 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Naikkan gaji master lah.aduh.

Tanpa Nama berkata...

Bosan la kupek ni...asyik nk glamorous sje...

Tanpa Nama berkata...

Pembohonggggggggggggggg

Naikkan pencen tentera la...

Tanpa Nama berkata...

NANTI ANDA AKAN DAPAT:
1) KENAIKAN GAJI 30%
2) KENAIKAN ITP 200%
3) KENAIKAN COLA 100%
4) KENAIKAN ELAUN PERKHIDMATAN 100%

KAN TINGGI PENDAPATAN TUUUUU
HAHAHAHAH

Tanpa Nama berkata...

Transformasi kejat mengejat. Mansuh kan 2/3 jawatan bawahan untuk diganti dengan 1 gred yang lebih tinggi.

Tanpa Nama berkata...

Porraahh..!, PRU-14, lingkuplah kerajaan.. 1.42 juta PA tak puas hati dgn JPA & kerajaan, ramai PA ada ijazah n master tak dpt kenaikan pangkat, kenaikan gred tiada bagi kakitangan sokongan, tiada kenaikan elaun, cola, etp,eka dan btk. Kenaikan pangkat lambat bagi kakitangan sokongan.. natijahnya tunggulahlah kerajaan PRU-14 A nanti.. t
Kita tunggu dan lihat..!!

Tanpa Nama berkata...

Contoh transformasi apa Tan Sri... kes kenaikan gred Juruteknik yang kata bermula 1 julai 2013 lalu... senyap je, pekeliling pun tak ada... JPA sekarang tidak seperti dulu, tak telus.

Tanpa Nama berkata...

Pukimak cuepacs...sekarang ni...cuepacs ada tak baca komen komen ini
Setakat nak buat ruangan komen tapi tak baca memang cibai....
Kepala butuh....

Tanpa Nama berkata...

JPA yang lembab dan bengap nak mampus pun nak dijadikan contoh ka Tan Sri? kalau macam ni Transformasi kepala hotak kau berjambul.

Tanpa Nama berkata...

Ini bharu la dikatakan ini kali la....ha ha ha ha kitak kanak tipuk lagi...phuiiiiiii phuiiiii kimakkkkkkk phuiiiiiii

Tanpa Nama berkata...

Lima taung lagi mau runggu ommmm.....

Tanpa Nama berkata...

celaka penipu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

nasib kakitangan kontrak macam mana Tan Sri oiii..????JPA syiookkk sendiri

Tanpa Nama berkata...

TRANSFORMASI PERKHIDMATAN AWAM ADALAH GULA-GULA SANG KANCIL KEPADA SANG BELANG, HA...HA...HA.... LIHATLAH NANTI DALAM BELANJAWAN 2014 OKTOBER INI, SAH PA AKAN GIGIT JARI. SUDAH DIBERI SATU KENAIKAN GAJI TAHUNAN YANG DIAWALKAN (1.7.2013)KERAJAAN HANYA BERI KEUTAMAAN KEPADA PASUKAN KESELAMATAN YANG BOLEH DIPERGUNAKAN SEPENUHNYA SEMASA PRU. nANTI HAMPIR PRU KE-14, JANJI BARU PULA DITABUR.

Tanpa Nama berkata...

JPA nk dijadikan contoh.....hihihihi.
Lawak sungguh, kerja tertunggak berlambak2 tk selesai.

Tanpa Nama berkata...

kenaikan gred j17 ke j29 akan diumumkan 1 julai 2013 ????
salah dengar tu....
bukan tahun ni lah!!!!salah faham tu,
depa tak kencing ko orang lah.
depa memang nak umum...
tapi...................1 julai 2018 lah.SABARaaa...

Tanpa Nama berkata...

TRANFOMASI APO KE JADAHNYO!!!!!
NI KITO ORG NAK JADI BAHAN UJIKAJI KAU ORG LAGI LAH NI YO....

SAKIT MENTAL KO APO KAU ORG NI!!!!
JAGANLAH BUEK-BUEK TAK TAU LAGI,
BUTO KO APO KAU-KAU KEK ATAS TU???
UJIAN APO LAGI.....
-HARGO GUMAH DAH LAMO MELAMBUNG
-HARGO SEWO GUMAH PUN DAH NAIK!!!
-HARGO BARANG USAH CAKAPLAH LOPEH P.M UMUM KEK TV, TAK SAMPAI SEHARI HARGO BARANG DH NAIK.
BONDO-BONDO NI KAU ORAG MEMANG DAH LAMO TAHU.
CUKUP-CUKUP LAH JAGANLAH BUEK KOJO BODOH LAGI,
ASYIK NAK MENGUJI KAJI KITO ORG NI.
BUEKLAH TINDAKAN JGN JANJI AJO!!!!
MANO ELAUN RUMAH???
MANO ELAUN ITP???
MANO ELAUN COLA???
BILO NAK NAIKAN???

Tanpa Nama berkata...

haha
kena tipu lagi
dah la berangan woittttttt

Tanpa Nama berkata...

JPA tempat PTD kena pool... Wakakakaka

Tanpa Nama berkata...

KSU, TKSU kedarah duit berlambak ada kt JPA ....

transformaSHIT berkata...

JPA bukan buat transformasi

tapi dia buat transformaSHIT

baca betul-betul!


selagi jabatan tu penuh dengan poyo tahap dewa yang tak ada kerja, selagi tula jabatan tu kekal jumud dan tidak berdaya saing. selagi semua kementerian/jabatan perlu bergantung dengan JPA untuk undang-undang perkhidmatan, kaedah, pekeliling, gaji, perkhidmatan dan sebagainya, selagi tula seluruh jentera perkhidmatan awam takkan maju!

Tanpa Nama berkata...

hahaha jpa toksah ler syok sendri wehhh!!

Tanpa Nama berkata...

JPA pun dah janji kaji macam macam tapi tak jadi sbb JPA mcm parti pulitik da la skrg ni... ha ha ha ha ha ha....janji dicapati ke atau tengah mengkaji kaji kaji kajian lagi sampai PRU14...he he he he ini diaaaaa si jale jale jale jale jale...he he he he sembang kot

cuepacs berkata...

admin-utk pengetahuan semua ruangan blogger ini hanya untuk tatapan sahaja,segala pertanyaan atau usul boleh merujuk kepada wakil negeri masing-masing utk dibawa ke mesyuarat, harap maklum.

Tanpa Nama berkata...

Naikkan cola,itka,dan itp.

Tanpa Nama berkata...

tulislah apa-apa pun diruangan ni..cuepacs bukan pduli.. kalau dia peduli mesti ada sesekali dia jawab.. kita je yg mnyusun ayat yg sedap2 untuk sape.. kutuk je lah lebih baik.. ruangan ni hanya untuk meluahkan rasa je sesama kita.. cadanglah peresiden cuepacs dn ajk nya tu di beri elaun 10,000 seorang sebulan. lantik presiden yg berjasa diberi elaun seumur hidup sampai anak cucu..

Tanpa Nama berkata...

nak tranformasi betul gak susun sume PTD tu. jawatan lain beku tapi jwtn diaorng xpenah cukup2. asik amik je. aku pelik tang mana lagi jbtn xckup2 ptd. gaji dahla besor. jusa2 turus2 sume. patut had kelayakan naik jusa patut ada master. turus ada phd. ni ijazah cap ayam naik sapai atas. kita yg bawah mcm2 kelayakan nak isi jwtn biasa.

Tanpa Nama berkata...

PA yang lembab dan bengap nak mampus pun nak dijadikan contoh ka Tan Sri? kalau macam ni Transformasi kepala hotak kau berjambul.


yyyyyyyyyyyyyyyyyyyy

HA HA HA HA HA HA HA HA!!!!!!!!
kepala otok berjambulllll....

Tanpa Nama berkata...

JPA sepatutnya lebih matang dan telus dari peristiwa yang telah berlaku dimana SBPA dibatal secara mengejut oleh PM. Sungguh-sungguh memalukan.... Tapi yang sungguh pelik mantan KSN terus dinaikkan pangkat Pengerusi Petronas dan yang jadi mangsa dan kambing hitam bekas KP JPA Tan Sri Abu Bakar Abdullah..

Tanpa Nama berkata...

Bila lah JPA/SPA nak buat transformasi dalam skim pegawai pelaksana yg ada kelayakan Ijazah/Master lantiikan terus ke skim gred yang lebih tinggi.. Tak payah ambil PTD yang semakin banyak di Kementerian. Disyorkan lantikan gred baru seperti Pegawai Tadbir di Kementerian/Jabatan Persekutuan. PTD hanya di Wisma Putra. Tambahan pihak JPA perlu buat pemeriksaan mengejut di Jabatan di mana ada Pembantu Tadbir N17 yang tidak berfungi kerjanya.. Perlu dijumudkan jawatan N1 dan N17 ke gred lebih tinggi. Ambil lantikan baru tapi tak ada kerja..Rugi wang rakyat..

Tanpa Nama berkata...

Bila lah JPA/SPA nak buat transformasi dalam skim pegawai pelaksana yg ada kelayakan Ijazah/Master lantiikan terus ke skim gred yang lebih tinggi.. Tak payah ambil PTD yang semakin banyak di Kementerian. Disyorkan lantikan gred baru seperti Pegawai Tadbir di Kementerian/Jabatan Persekutuan. PTD hanya di Wisma Putra. Tambahan pihak JPA perlu buat pemeriksaan mengejut di Jabatan di mana ada Pembantu Tadbir N17 yang tidak berfungi kerjanya.. Perlu dijumudkan jawatan N1 dan N17 ke gred lebih tinggi. Ambil lantikan baru tapi tak ada kerja..Rugi wang rakyat..

Tanpa Nama berkata...

Mayat Tak Diterima Bumi Di Pahang

Kisah ini berlaku di sebuah perkampungan kecil di Pahang pada tahun 1973.Ia nya diceritakan oleh Salleh kepada penulis untuk pedoman semua pembaca budiman.
Kisah berlaku di sebuah Pekan yang bernama Kampung Pulau Tawar, Jerantut .Seorang lelaki yang bernama Omar (nama sebenar dirahsiakan bagi menjaga nama baik keluarga tersebut). Omar adalah seorang bomoh di kampung tersebut.

Beliau merupakan seorang bomoh yang agak disegani oleh kerana setiap kali apabila beliau mengubati setiap penyakit yang pelik, beliau akan berjaya.Satu hari diwaktu senja ada seorang budak melalui rumah Omar budak itu adalah Salleh pencerita kisah ini.

Salleh terdengar seseorang sedang bercakap dalam bahasa yang agak pelik dan tidak pernah didengarinya sebelum ini.Salleh cuba mengintai dari celah lubang dinding yang agak usang. Beliau melihat Omar bercakap mengadap sekeping cermin.

Oleh kerana lubang tersebut agak kecil Salleh tidak nampak keseluruhan cermin tersebut. Salleh cuba mencari lubang yang agak besar. Akhirnya dia menjumpai lubang yang lebih besar. Melalui lubang tersebut, Saleh dapat melihat bayangan pada cermin tersebut bukanlah Omar tetapi sekujur tubuh yang sungguh ngeri wajahnya.

Matanya kelihatan tersembul dan pipinya kelihatan berlubang. Tubuh makhluk itu dibaluti oleh kain putih yang berwarna coklat seperti warna tanah. Tiba-tiba Salleh melihat mahkluk itu seperti memandang kearahnya. Bulu romanya meremang. Tanpa membuang masa Salleh terus melarikan diri.

Sampai saja dirumah beliau terus menemui bapanya dan menceritakan kepada bapanya.Bapanya sekadar tersenyum seraya memberitahu ramai orang kampung sudah lama mengetahui perihal Omar. Bapanya mengatakan bahawa Omar menggunakan hantu peliharaannya untuk merasuk orang dan apabila orang tersebut sakit beliau akan datang dan mengubati orang tersebut.

Dengan cara ini beliau akan lebih mendapat duit dan orang kampung akan menghormatinya. Mereka hanya menunggu masa untuk membuktikan pada orang kampung.Pada malam tersebut Salleh berasa seperti tidak sedap badan, tubuhya seperti merasa lemah. Mungkin kerana terkejutkan peristiwa yang dilihatnya tadi membuatkan dia rasa begitu.

Selepas makan malam, Salleh terus masuk tidur. Apabila dia cuba hendak melelapkan mata dia terbau seperti bau bangkai di dalam biliknya. Dia cuba membuka matanya tetapi kelopak matanya berasa amat berat sekali.

Salleh cuba menjerit untuk memanggil bapanya tapi suara tersekat dikerongkong sahaja. Dia cuba membaca ayat suci yang diingatinya.Akhirnya beliau berjaya juga menjerit memanggil bapanya, Sebelum jatuh pengsan.
Apabila Salleh membuka matanya didapati rumahnya penuh dengan orang dan mendengar orang menyebut nama Omar. Dia memandang ke arah bapanya yang sedang menghampirinya sambil tersenyum dan meminta dirinya supaya bertenang kerana segalanya telah berakhir. Dia kembali terlelap.

Pagi besoknya apabila dia tersedar Salleh melihat bapanya berjalan diiringi ibunya dengan pakaian seperti orang ingin ke masjid. Dia bertanya bapanya apa yang berlaku. Bapanya menyuruh salleh bersiap2 utk pergi menziarahi kubur Omar. Salleh terkejut mendengarnya dan penuh dengan persoalan bermain dibenaknya sambil mengorak langkah kebilik mandi.

Sesampainya di tanah perkuburan Salleh melihat orang sedang menggali kubur. Tiba-tiba dia tedengar orang didalam lubang bertempik apa ni!!! Salleh berlari untuk melihat dengan lebih dekat tetapi dihalang oleh bapanya.Salleh melihat beberapa orang dewasa seperti mengangkat sesuatu yang berat dari lubang tersebut.
Sebaik sahaja objek tersebut berjaya dikeluarkan dari lubang tersebut,

Mereka semua terpegun melihat UBI KAYU yang sangat besar.Jadi sesiapa yang ingin beli UBI tersebut bolehlah menghubungi saya di talian bebas tol :
1-800-88-88-88
Kerepek Ubi Pedas – RM 2.00 sebungkus
Kerepek Ubi Masin – RM 2.30 sebungkus
Kerepek Ubi – RM 1.50 sebungkus
Kerepek Ubi Mentah – RM 0.50 sebungkus
Penghantaran akan dibuat kepada kawasan di Lembah Kelang sahaja. Cukai perkhidmatan sebanyak 2% akan dikenakan.

Aku pun terkena...Hahahaha..

Tanpa Nama berkata...

Gilak kau ni.. Cis

Tanpa Nama berkata...

Yang penting Bonus raya tahun ini mudah-mudahan ada. Semoga CUEPACS dapat mohon dengan PM.

Tanpa Nama berkata...

Heheheeeeeee. ....

Tanpa Nama berkata...

PERSATUAN PENYAMUN-PENYAMUN AKAN MENGAMBIL TINDAKAN TERHADAP TUAN KERANA HARI INI KERJA SEPARUH HARI,ESOK HOLIDAY HARI ISNIN BOLEH LA.

PegawaiTidurDuduk berkata...

biasalah la

JPA = PTD
PTD = syok sendiri

oleh itu

JPA = syok sendiri

ingat persamaan tu betul-betul.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...

nak tranformasi betul gak susun sume PTD tu. jawatan lain beku tapi jwtn diaorng xpenah cukup2. asik amik je. aku pelik tang mana lagi jbtn xckup2 ptd. gaji dahla besor. jusa2 turus2 sume. patut had kelayakan naik jusa patut ada master. turus ada phd. ni ijazah cap ayam naik sapai atas. kita yg bawah mcm2 kelayakan nak isi jwtn biasa.

Ahad, Julai 07, 2013 10:06:00 PTG

--------------------------

setuju. thn lepas aku tgk sampai 2x pengambilan. jawatan skim lain cam engineer, system analyst, enforcement & yg lain2 tuh xder plak kuar dlm iklan.

jd jpa nyer slogan patut sesuai gini: mengtransformasikan semua skim perkhidmatan agar ianya hanya dipenuhi dengan ptd saja.

Tanpa Nama berkata...

Kerana sudah berasa insaf, Rizal pergi kesebuah surau untuk mendengar ceramah agama. Ketika tabung derma di edarkan, dia dengan segera membuka dompetnya dan memasukkan RM2 ke dalam tabung derma itu.

Tiba-tiba, seorang pak cik yang duduk di belakangnya menepuk bahunya dan memberikannya duit sebanyak RM200 kepada Rizal. Rizal tersenyum. Dia mengambil duit itu dan memasukkan kedalam tabung derma itu juga. Rizal menoleh dan berasa kagum dengan kemurahan hati pak cik itu . Tidak berapa lama kemudian, pak cik dibelakang Rizal kembali menepuk bahunya dan Rizal mendengar bisikan dari pak cik itu "Encik, kata pak cik tersebut, duit RM200 itu sebenarnya terjatuh dari beg duit encik tadi".

Tanpa Nama berkata...

Bila lah JPA/SPA nak buat transformasi dalam skim pegawai pelaksana yg ada kelayakan Ijazah/Master lantiikan terus ke skim gred yang lebih tinggi.. Tak payah ambil PTD yang semakin banyak di Kementerian. Disyorkan lantikan gred baru seperti Pegawai Tadbir di Kementerian/Jabatan Persekutuan. PTD hanya di Wisma Putra..... Sokong. Sepatutnya JPA berilah peluang kpd PPT yg mempunyai kelayakan Ijazah/Master secara laluan pantas utk kenaikan pangkat. Apalah ertinya Tranformasi PA, jika hanya golongan tertentu shj yg dpt keistimewaan tst. Jika diselidik, sebenarnya banyak kakitangan kump pelaksana yg layak... Gunakan sumber tersebut, jagn membazir

Tanpa Nama berkata...

selagi kita mengamalkan kronisme yang bertopengkan "meritokrasi", sampai kiamatlah jawabnya kumpulan pelaksana yang ada kelulusan tinggi tu akan kekal jadi kumpulan pelaksana dek kerana mereka yang mengepalai SPA tu ibarat LUKA' BIN LUKA'

Tanpa Nama berkata...

Berdasarkan pengamatan saya selama 13 tahun dalam perkhidmatan awam sebagai pegawai pelaksana amat bertuah dan syukur kepadaNYA.Dimana selama 4 tahun di badan berkanun sebagai PAR dan sebagai PT lantikan baru sehingga sekarang di Agensi Persekutuan berbeza cara dan budaya kerja antara Kementerian dan Badan Berkanun.. Di agensi Badan Berkanun kami bebas menyuarakan pandangan dan berkawan. Kenaikan pangkat sebagai lantikan baru pun mudah. Berbeza dengan sekiranya pegawai pelaksana yang sudah lama bekerja dan mempunyai kelayakan tinggi SUKAR pula dipertimbangkan ke satu jawawatan gred yang lebih tinggi. Pengalaman dan pengetahuan tidak dapat dimaksimakan kerana perkara yang menjadi halangan. Justeru disyorkan juga TRANSFORMASI DALAM PERJAWATAN seperti mana suatu ketika dahulu SSB ke SSM dan sekarang SST. Tak sabar menunggu apa yang istimewa sangat isi kandungan SST tersebut... PEACE

Tanpa Nama berkata...

SSB= Kerajaan naik gaji SLOW SLOW BISING. jadi kerajaanpun naiklah GAJI supaya PA tak bising.

SSM= Kerajaan naik gaji SLOW SLOW MARAH jadi kerajaanpun naiklah GAJI supaya PA tak marah.

SST= Kerajaan naik gaji SLOW SLOW TAKPE jadi kerajaanpun naiklah GAJI slow slow sbb PA buat kerja pun slow slow aje.. heheheeeee

Ramadhan berkata...

RAMADHAN SUDAH MENJELMA. MARI BERSIHKAN HATI.

HENTIKANLAH KOMEN YANG TIDAK BERFAEDAH MULAI... DARI... SE... KA.... RANG!

Tanpa Nama berkata...

Transformasi. JPA...... AA haaa...Kenyang lagi lah pegawai PTD. Perkhidmatan lain terbeliak mata. La.. Saya syorkan KSN ,pengarah JPA Dan KSU terdiri dari orang politik. Sebab depa ni lebih responsif...atau orang Teknikal jadi KSU kementerian teknikal.....baru tranformasi namanya datuk Omar. Oiiii.

Tanpa Nama berkata...

Justice for all cIVIl sERVANT. SPA/JPA perlu transfomasi dahulu

Tanpa Nama berkata...

Untuk Transformasi keseluruhan JPA perlu tambah pegawai peringkat atasan (top management). Juga di Kementerian2 spt. Timbalan Ketua Pengarah Kanan 2/3/4 atau Timbalan Ketua Setiausaha Kanan 2/3/4. Timbalan Ketua Pengarah 2/3/4 atau Timbalan Ketua Setiausaha 2/3/4. Pengarah Kanan Bahagian Transformasi... Pengarah.. Ketua Penolong Pengarah Kanan, Ketua Penolong Pengarah.... Banyak sangat peringkat..transformasi tergendala di tengah jalan..

Tanpa Nama berkata...

horeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee dapat bonus 2 bulan ni sebelum raya.........

Tanpa Nama berkata...

Bonus ditukar kepada sabun basuh kain jenama bonus...pak omaq o pak omaq...mana kenaikan kami juruteknik j17 pada 1 julai ni...pak omaq o lak omaq....

Tanpa Nama berkata...

Pesanan Masyarakat
"HOBI MAIN BURUNG"

Hobi ketua kampung adalah memelihara burung. Pada suatu hari kesemua burungnya hilang. Oleh kerana ketua kampung tersangat marah, dia mengumpulkan penduduk kampung. Hampir 200 penduduk datang ke balai raya....
Ketua kampung : Siapa ada Burung?
Semua lelaki yang hadir terus berdiri

Ketua kampung sedar yang cara dia bertanya salah ..

Ketua kampung: Bukan burung itu maksud saya ..
Siapa pernah nampak burung?
Semua wanita berdiri.

Ketua kampung bertambah marah...

Ketua Kampung : Maksud saya, siapa pernah nampak burung yang bukan miliknya ?
Setengah wanita berdiri...

Ketua kampung semakin gugup...

Ketua kampung: maaf skali lagi... Maksud saya adalah , siapa pernah tengok burung
saya?
5 orang wanita berdiri..

Ketua kampung segera lari lintang pukang kerana dikejar
oleh isterinya..
*Nama Ketua Kampung dirahsiakan*

senapi berkata...

Kami berikrar akan sokong BN dan pastikan BN menang PRK Besut nanti. Marilah penjawat awam turun ramai2 kempenkan untuk BN. kita kena sokong BN. tanpa BN tiada pinjaman perumahan. Konsep rumah RM250K nyatalah BN prihatin dan wajib diundi selama2nya.Yang dok percaya dongeng kononnya harga rumah mahal dan sebagainya tu pastilah termakan racun pembangkang.

Kami penjawat awam kesal kerana pembangkang mengunakkan isu harga rumah, kereta dan barangan runcit kononnya naik harga. Semuanya fitnah belaka. Minta kerajaan jangan layan tuntutan mereka yang tidak bersyukur

Tanpa Nama berkata...

MOHON DIPERTIMBANGKAN GRED JAWATAN PENJAGA JENTERA ELEKTRIK(R17)DAN GRED YANG SAMA DENGANNYA TERUTAMA MELIBATKAN PENGUANKUASAAN AKTA DAN PERATURAN.

TUGAS UTAMA MENGIKUT SURUHANJAYA TENAGA MALAYSIA.

1.MEMASTIKAN DAFTARKAN LESEN PEMASANGAN ELEKTRIK DI BANGUNAN JABATAN .

A- KELUASAN KAWASAN BANGUNAN
- TIDAK SAMA MENGIKUT

i- KEMENTERIAN PERSEKUTUAN
ii- JABATAN BADAN BERKANUN
iii-UNIVERSITI AWAM
-INSTITUT PENGAJIAN/KOLEJ
-SEKOLAH



2.MENGAWAL,MENDAFTAR PEMASANGAN BARU DAN SEDIAADA .(PERMID KERJA ELEKTRIK)PTW

A- MEREKOD DAN MENGUATKUASAKAN
-ANDA BOLEH LIHAT DI JABATAN ANDA MASING2.
-BAGAIMANA LOKASI TEMPAT PENJAGA ELEKTRIK KENE ADA DI BILIK /MEJA SESUAI.(KEJE DALAM DAN LUAR PEJABAT).

B-PENGUATKUASAAN .

-ADA SESETENGAH JABATAN PADA AWAL PEMASANGAN MENGIKUT SPESIFIKASI.SETELAH MELAKUKAN PENAMBAHAN PEMASANGAN TIDAK IKUT MENGIKUT SPESIFIKASI SURUHANJAYA.

-KEDUDUKAN GRED DAN JAWATAN PERLU DISEMAK .



3.MEMASTIKAN ATAU MENYEMAK SEBELUM BELIAN ALATAN BARU DARI DALAM DAN LUAR NEGARA MENGIKUT SPESIFIKASI PEMASANGAN,VOLTEGE SURUHANJAYA TENAGA MALAYSIA.(DOKUMEN TENDER)

A-BIASANYA MELIBATKAN JABATAN ATAU UNIVERSITI YANG MEMBELI MESIN R&D
i-PIHAK BERKAITAN TIDAK MERUJUK SEBELUM DOKUMEN TENDER DI KELUARKAN.


4.MENYELENGARA PETI PENYUSUISAN VOLTAN TINGGI,TRANSFOMER VOLTAN TINGGI DAN PEMASANGAN.

A-TIDAK SAMA MENGIKUT JABATAN
- MENGELENGGARA SENDIRI
-MENGELENGGARA SECARA LANTIKAN SYARIKAT
-UNTUK ONN' DAN OFF'BEKALAN ELEKTRIK MASIN PENJAGA ELEKTRIK LAKUKAN (RISIKO TINGGI PASA DIRI SENDIRI)


5.INSURANS DAN ELAUN KRETIKAL TAHAP TINGGI

A.ADALAH SEDIA MAKLUM PIHAK PENJAGA JENTERA ELEKTRIK TIDAK DI LINDUNGI DALAM OSHA.(ALASAN TELAH TERIMA LATIHAN YANG MENCUKUPI).

-PIHAK INSURANS JUGA MENGENAKAN CAJ YANG TINGGI DAN MANFAAT YANG RENDAH.BERBANDING KERJA LOKASI DALAM BANGUNAN.(INSURANS UNTUK ISTERI,ANAK DAN WARIS).

-KALO BERLAKU KEMALANGAN,RASE2 ADE ELAUN X,
JAWAPAN X ADE, HANYA RAWATAN DAN KENE BAYAR SENDIRI (TOLAK PADA GANJARAN PERKHIDMATAN)

-SEKIRANYA TIDAK BOLEH BERTUGAS .DI SYORKAN BERSARA AWAL.KENELAH TERIMA GAJI TERAKHIR.CUBA FIKIR KALO YG BARU MULA KERJA 5 TAHUN BERAPA GAJI PENCEN? SAME DENGAN POLIS ,TENTERA,KASTAM,BIASANYA MELIBATKAN PENGUATKUASA.

-SEBAB TU PERAJURIT YANG TERKORBAN DI LAHAT DATU DI NAIKKAN GRED.RASE KORANG CUKUP X.NASIB ADE SUMBANGAN.KALO YANG MACAM KAMI KAMI KERJA JUGA TAPI DI MATA MASYARAKAT TIDAK NAMPAK RISIKO.

-ELAUN KRETIKAL PERLU DITAHAPKAN.
i- RISIKO PADA DIRI SENDIRI
CONTOH PENJAGA JENTERA ELEKTRIK,POLIS,TENTERA,PENGUATKUASA

ii- RISIKO PADA PIHAK KEDUA
CONTOH DOCTOR,JURURAWAT



6.MINTA RAKAN SEJAWATAN MENAMBAH MANA YANG TERTINGGAL

CADANGAN PENAMBAHBAIKAN

1.PERMULAAN GRED GAJI DI SEMAK ( PENJAGA JENTERA ELEKTRIK
(BELAJAR KESELAMATAN BEKERJA TAHAP RISEKO KERJA DAN LATIHAN KERJA SELAMA 2 TAHUN SAMA TEMPOH SIJIL POLITEKNIK )

1.ELAUN KRETIKAL DITAHAPKAN RESIKO

Tanpa Nama berkata...

Beli max power cintroller heavyduty alat penjimat minyak terkini 2013...terbukti berkesannnn

Tanpa Nama berkata...

JPA contoh. Contoh ape. Semua benda pun payah dia nak selesaikan. Ade hati nak jd contoh. Buat malu je. Isu gred G & J tak selesai lg. Pegawai kontrak tak selesai lg. Mcm2 tak selesai lg. Cupecs kate 1 julai. Tp sampai skrg habuk pun tarak.