SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA TONGGAK KEMAKMURAN NEGARA

25 Julai 2013

CUEPACS ASYIK MINTA BONUS

Utusan Malaysia
24/7/2013


SAYA tertarik dengan kenyataan Presiden Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Datuk Omar Osman, berhubung tuntutan supaya kerajaan memberi pertimbangan bonus dua setengah bulan termasuk pendahuluan sebanyak setengah bulan sempena sambutan Hari Raya Aidilfitri kepada penjawat awam.
Saya yakin jika kerajaan meluluskannya, tentunya penjawat awam yang telah bersara juga akan menerima limpahannya.
Saya terpanggil untuk memberi komen berhubung tuntutan pemberian bonus tersebut. Semasa saya berada dalam kerajaan dahulu, saya memang melihat diri saya sahaja yang perlu diberi bantuan kerana saya anggap gaji saya kecil.

Semasa berada dalam kerajaan juga, kebanyakan yang rapat, saya kenal dan temui adalah sesama kakitangan kerajaan. Oleh itu saya tidak berapa faham masalah dan kesulitan yang dihadapi oleh orang lain. Setelah bersara kira-kira 14 tahun lalu baru saya berkesempatan bergaul dengan pelbagai lapisan masyarakat.Saya sempat berkenalan dan mendalami kehidupan rakyat biasa seperti nelayan, petani, penoreh getah, pemandu teksi, peniaga warung dan sebagainya.Kalau sebelum ini sebagai penjawat awam saya merasa pendapatan sentiasa tidak mencukupi, rupa-rupanya para nelayan, petani, penoreh getah bahkan peniaga kecil pun begitu juga. 

Bahkan mereka lebih teruk lagi. Saya insaf dan merasakan kehidupan sebagai penjawat awam sebenarnya adalah jauh baik dan lebih terjamin.
Sumber pendapatan dan kehidupan mereka yang saya sebutkan tadi banyak bergantung kepada cuaca. Kalau hujan dan ombak besar nelayan tidak turun ke laut. Petani dan penoreh getah juga sukar untuk ke ladang atau menoreh getah.Kalau hujan orang lebih selesa duduk di rumah. Oleh itu, pemandu teksi sukar untuk mendapat ramai pelanggan. Tambahan pula bilangan teksi di seluruh negara terlalu banyak, terutama di Kuala Lumpur.Peniaga warung juga tidak dikunjungi ramai pelanggan. Ini bermakna sumber pendapatan mereka turut terjejas.

Keadaan ini berbeza dengan penjawat awam. Tidak kira hujan lebat atau ribut apabila cukup bulan dapat gaji. Gaji tidak pernah berkurangan. Bahkan setiap tahun akan bertambah kerana kenaikan gaji. Ini tidak termasuk kemudahan pinjaman perumahan dan kereta yang disediakan oleh kerajaan dengan kadar bayaran bunga yang kurang. Potongan bulanan dari gaji sangat kecil. Rakyat biasa, termasuk kakitangan swasta terpaksa membayar kadar bunga yang tinggi kepada bank.

Jika hendak dikira, walau banyak mana sekalipun pendapatan, masih tidak mencukupi. Ini kerana nafsu manusia tidak terhad. Semua kita hendak beli. Kadang-kadang kita berlumba dengan orang lain. Apa jiran beli kita pun hendak beli. Kita sanggup bergolok bergadai kerana hendak membeli sesuatu tanpa mengira kemampuan kewangan walaupun barang itu kadang-kala kurang diperlukan.Yang ada kredit kad akan menggunakan semaksimum yang boleh. Tidak hairan puluhan ribu rakyat negara ini yang diisytihar muflis sebab gagal membayar hutang. Ini semua gara-gara berbelanja mengikut nafsu dan tidak mengukur kemampuan kewangan sendiri, pada hal peribahasa Melayu ada mengingatkan kita, ukur baju di badan sendiri. Bermakna, kita hendaklah berbelanja mengikut jumlah pendapatan kita.

Apa yang saya sebutkan di atas ada kaitannya dengan tindakan CUEPACS yang saban tahun meminta bonus daripada kerajaan. Setiap kali menjelang pembentangan bajet negara, CUEPACS akan membuat tuntutan yang sama iaitu pemberian bonus tahunan dan elaun hari raya. Pemimpin-pemimpin CUEPACS kena belajar bertanya rakyat biasa di tepi jalan, apa komen mereka terhadap tuntutan yang dibuat setiap tahun?

Kalau hendak tahu biarlah saya beritahu, mereka sebenarnya sangat tidak suka. Sebagai contoh, saya turunkan apa yang seorang sahabat saya kata melalui SMS tentang tuntutan CUEPACS: "Masalahnya ketua CUEPACS tu asyik dok lobi. Kadang-kadang rasanya kerja dia tak ada lain, cuma minta bonus, naik gaji, imbuhan dan lain-lain pembayaran. Dari segi idea tak ada dan produktiviti tak nampak meningkat."
Rakyat kurang bersuara. Tetapi hakikat sebenarnya begitulah. Mereka tidak puas hati dan tidak suka dengan tuntutan CUEPACS. Macam tiada lain yang hendak diminta. Yang anehnya tidak pula kedengaran dan kalau ada pun jarang-jarang, kakitangan syarikat swasta yang membuat tuntutan sedemikian kepada majikan mereka. Apakah mereka itu tidak merasa kesempitan kewangan? Atau mereka ada prinsip?
Sepuluh tahun lalu memang gaji kakitangan swasta lebih tinggi dibandingkan dengan penjawat awam. Sebab itu ramai penjawat awam yang berhijrah bekerja dengan pihak swasta. Keadaan sekarang adalah sebaliknya. Gaji sesetengah kakitangan kerajaan adalah jauh lebih baik dibandingkan dengan swasta sejak semasa Tun Abdullah Ahmad Badawi menjadi Perdana Menteri. Penjawat awam harus berterima kasih kepada beliau.
Rakyat bukan marah CUEPACS membuat tuntutan tetapi biarlah berpatutan. Jangan terlalu banyak. Janganlah dibuat setiap tahun. Kalau dibuat pun jangan dihebohkan sangat. Tambahan pula, kedudukan kewangan negara harus diambil kira.
Perbelanjaan negara untuk pembangunan yang semakin meningkat juga tidak harus dilupakan. Kerajaan bukan hendak menjaga kebajikan penjawat awam sahaja. Kerajaan juga perlu menjaga kebajikan rakyat lain.
Sebab itu Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) diperkenalkan untuk meringankan beban rakyat. Dalam hal ini, kakitangan kerajaan yang gajinya di bawah RM3,000 telahpun menerima nikmatnya. Kemudahan lain yang disediakan untuk rakyat termasuklah Kedai Satu Malaysia, Klinik Satu Malaysia, pemberian tayar kepada pemandu-pemandu teksi dan sebagainya.
Saya terfikir kata-kata bekas Presiden Amerika, Abraham Lincoln ada kewajarannya: "Jangan fikir apa negara boleh beri kepada kita. Fikir apa yang kita boleh beri kepada negara."
Justeru sebagai sebuah kesatuan pekerja CUAPACS perlu menggalakkan ahli-ahlinya supaya memikirkan apa sumbangan yang boleh diberi untuk meningkatkan kualiti kerja, bukan menjadi juara membuat tuntutan itu dan ini. Seolah-olah pemimpin-pemimpinya menggunakan isu tuntutan bonus kepada kerajaan untuk menjadi popular dan dilihat sebagai pejuang!
Jika kos yang semakin tinggi dijadikan alasan untuk menuntut bonus yang tinggi, CUEPACS harus ingat bahawa bukan penjawat awam yang berjumlah 1.4 juta orang sahaja yang terlibat.
Kesemua 27 juta rakyat Malaysia di pelbagai lapisan hidup di seluruh negara turut terlibat. Ini termasuk mereka yang tidak mempunyai pendapatan tetap.
Mungkin ramai tidak sedar, pemberian bonus kepada penjawat awam turut mendorong peniaga-peniaga menaikkan harga barangan sebab menganggap kakitangan kerajaan mendapat durian runtuh.
Sekiranya kerana jasa berkhidmat kepada kerajaan dijadikan alasan oleh CUEPACS untuk menuntut bonus yang tinggi, jangan lupa, sebenarnya semua rakyat negara ini juga berjasa kepada kerajaan dan negara, mengikut kapasiti dan kategori tugas masing-masing. Ini termasuklah kakitangan swasta, pemandu pelancong, tukang sampah di tepi jalan, tukang bersih tandas, pemandu bas, atlet negara, pendakwah dan lain-lainnya.
Atau apakah kerana penjawat awam mengundi dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 baru-baru ini menyebabkan CUEPACS merasa berhak mendapat bonus? Jangan lupa rakyat Malaysia yang lain juga mengundi.
Mengundi adalah tanggungjawab setiap rakyat. Mereka bukan sahaja mengundi bahkan juga menyokong Barisan Nasional (BN). Jika tidak mana mungkin BN memenangi 133 kerusi dan terus kekal memerintah negara. Dalam konteks ini, ada yang bertanya: "Betulkah semua penjawat awam mengundi menyokong kerajaan?"
Untuk mengelak tuntutan bonus oleh penjawat awam ini dipolitikkan, ada baiknya jika kerajaan membuat ketetapan awal mengenai kadar bonus yang akan diberikan setiap tahun. Contohnya pemberian bonus satu bulan gaji. Jika kedudukan kewangan positif, kadar itu boleh ditambah. Jika tidak penjawat awam akan kekal dibayar mengikut kadar yang ditetapkan. Dengan cara ini CUEPACS tidaklah perlu merengek setiap tahun kerana mereka sudah tahu kadar bonus yang akan diterima setiap awal tahun.

AHMAD SHUKERI
Kelana Jaya, Selangor

180 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kerajaan selangor is the best

Tanpa Nama berkata...

rasanya tak salah utk cuepacs membuat tuntutan bonus...itu adalah satu daripada tangunggjawab kesatuan. Manfaat yang diperolehi memang menguntungkan kakitangan awam..maklumlah, kerja dengan kerajaan, kalau kerajaan sudi bagi, kita ambiklah. mana yang tidak kerja dengan kerajaan, dah ada bantuan lain. BR1M ada, subsidi ada, banyak bantuan kepada golongan rendah diberikan. kerajaan tak lupa. takkan yang tu pun nak cuepacs tolong mintakkan...amat setuju cuepacs terus memohon bonus dari kerajaan...mungkin faedahnya pun ada kepada anak pakcik ini, itupun kalau kerja sebagai kakitangan awam. okay, jangan marah pakcik ye..

Tanpa Nama berkata...

14 tahun dulu harga makanan lain dengan sekarang atukk..atuk tak yah nak samakan 14 tahun dulu dengan sekarang...jom sambung mengaji atukk..

sixpenditagila berkata...

bagus la cuepacs minta bonus . dari menteri2 yang dok mengampu siang dan malam .

Tanpa Nama berkata...

cuepacs itu patut bersuara bg kakitangan awam. Dr segala aspek juga pun boleh. x semestinya minda bonos je. nama pun bdn yg menjaga hati PA semua. so marilah sama2 kita suppot & sukong cuepacs yer...

Mama Lia berkata...

Berdasarkan pemerhatian dan kajian secara tidak langsung saya, penjawat awam yg menerima byk faedah dari segi gaji dan bonus ini berkaitan dengan golongan kurang berkemampuan di luar sana. kalau PA tak ada duit, mcmana nak beli barang makanan di kedai runcit? macamana nak beli ikan di pasar? macamana nak tempah kuih raya daripada pengusaha orang kampung? PA sebenarnya banyak membantu golongan kurang mampu ini untuk menambah hasil pendapatan mereka. malas nak komen panjang tapi fikir-fikirlah Cuepacs adalah pembantu golongan PA dan juga orang ramai secara tidak langsung.

Tanpa Nama berkata...

Pak cik poyo

Tanpa Nama berkata...

Sebelum pakcik mengeluarkan kenyataan ini pakcik kena fikir sedalamnya. Jgn nak terus mengata kepada badan yang membantu pa termasuk jugak pakcik faham tak expa. Akal mana.

Tanpa Nama berkata...

Buat Artikel di atas tak berfikir langsung...asyik ingat dan ikut pengalaman pakcik di atas je...orang keja swasta besar kalau dapat bonus sampai berbulan2 setahun....kalau company kecik paling dapat duit raya daripada bos...selidik dulu sebetul-betulnya baru keluarkan artikel..jangan nak jadi pengampu dan sokong parti berkenaan membabi buta...BR1M pun belum tentu lagi jumlah tu yang hendak dibagi...

Tanpa Nama berkata...

ilek la pakcik..pakcik yang pencen ni pun dpt kan..kalau xnak pas kat sy..sy tahun ni raya byk nk pakai duit..

Tanpa Nama berkata...

Kalau kerajaan PR Selanggor boleh bagi bonus sebulan gaji pada kakitangan awam negerinya sempana Raya ni, tak kan Kerajaan Pusat tak boleh bagi bonus setengah bulan gaji pada pelaksana dasar kerajaan. Barang dah pun mahal, bayaran sewaan pun dah naik semuanya. CUEPACS harus berani bersuara lagi tentang perkara ini. Banyak kakitangan awam berasa amat kecewa tentang ni.Pemberian kenaikan gaji tahunan dan Bantuan Khas Kerajaan itu adalah perkara yang berbeza.

Tanpa Nama berkata...

Assalamuaikum,
Allahmdulillah, semua kakitangan dapat duit raya, namun amat dikesalkan tulisan ini melambangkan kedangkalan penulisnya. Cupeces memang kerja dia jaga kebajikan dan satu ciri kebajikan adalah bonus, ini urusan dalaman kakitangan awan, apa yang nak menyibuk pasal kerja swasta, kerajaan cakap sebelum pilihan raya dulu ekonomi berkembang baik dan dilandasan untuk menjadi negara maju, wajarlah kesatuan minta bonus lebih sikit melainkan kenyataan itu bohong, penipu. Pakcik minta tolong boleh.. tolong jangan menyibuk

Tanpa Nama berkata...

terima kasih cuepac..skrgnya usaha anda ada juga kesannya..rm500 pun duit raya jugak apa..

Tanpa Nama berkata...

Lebih aku menyampah lagi asyik2 tuntutan Guru diluluskan & diber perhatian yg lebih .

sangkulrimbas berkata...

Taulah pakcik ini kerja pun pada zaman ssb( siapa sayang bos ) pada zaman siapa kuat mengampu bos dia cepat naik pangkat. Jadi budaya itu pun dia bawalah ke pencen. Mungkin dia tak tau syarikat swasta bukan macam kerajaan kena umum kat media, kerana kebanyakan syarikat walaupun kilang telah tetapkan pemberian bonus tahunan, malah ada yang mampu beri hingga 2 bulan gaji. Rasanya pakcik ni belum sempat bergaul ramai orang kot. Mungkin pakcik ini pun tak sedar zaman birokrasi dia kerja dahulu telah pupus di hampir kesemua jabatan kerajaan sekarang. Baru baru ini saya sempat tukar ic di setia tropika jb sangat cepat dan mesra pelanggan. Fikir fikirkan dan renung renunglah pakcik.....

Tanpa Nama berkata...

kawan saya satu kelas kat U, saya pandai drpd dia :) dia kerja swasta, bonus 6 bulan, ada 8 bulan, sapa kata swasta teruk dr PA? nak banding dgn petani,nelayan terukla PA. Klu nelayan , petani kampung gaji lebih dr PA< baik tak yah masuk U, belajar penat@, kena bayar PTPTN

Kartala Sari berkata...

Zaman sekarang ni kita kena berbelanja dan berjimat cermat...kena belajar cara hidup susah.

Kartala Sari berkata...

dan bersyukur dengan apa yang ada...

Tanpa Nama berkata...

Malu Cuepacs mintk bonus? Ape ke halnya pakcik oi? Minta lebih baik dari mencuri kan? Alhamdulillah dapat RM 500 pun, ce klu mntak sampai RM 1 juta seorang, kata gila plk. Patutnya disarankan agar pemberian bantuan khas ni dijadikan imbuhan tetap menjelang perayaan. Takdelah Cuepacs selalu kena mintak. KSN pun dok tarik tali. So, siapa lagi yang nak bela bangsa2 pa ni? Pakcik ke? Nak tanya skitlah pada pakcik, masa kerja gomen dulu kerja jabatan mana ye sampai tak tahu yang pa hari2 dok tolong org kampung, nelayan, petani, penoreh getah, kontraktor kecil besar, yang miskin, yang kaya serba serbi. Atau pakcik masa kerja dulu tak buat apa2, tu yang terasa sangat bila dh bercampur dgn masyarakat kat luar sana. Come on lah pakcik, org kampung skrang pun ramai yang dah kaya mengalahkan pa, so saya bersyukur sebab antara mereka mungkin mak ayah saya atau saudara-saudara kita semua. Jgn salahkan Cuepacs minta bonus, itu sebagai pembakar semangat untuk pa terus bekerja memajukan negara. Satu lagi bila dah dapat tu gunakanlah dgn cara yang baik, zakat fitrah jangan lupa tau... bye...

PA Federal keje di Selangor berkata...

PR Selangor vs BN Federal
Bonus 1 bln vs RM500

Jom nyanyi ramai2....Terima kasihhhh, ku ucapkan paaaaadamu...atas nikmat yg diberikan pd ku... na na na naaaa...na na na na naaaaa na na...

Tanpa Nama berkata...

selangor bpe kerat je kakitangan dia nak banding PA satu Malaysia 1.4 juta orang... bolehla belagak dgan 1 bulan gaji bonus..tu pun kerajaan selangor baru belanja rm30juta..kerajaan persekutuan belanja sampai rm165 juta...

PA ada 2 kali kenaikan gaji thn nie..selangor ada?

Tanpa Nama berkata...

Kalau tak ada Cuepacs entah bagaimana kebajikan kakitangan awam...bersyukur dan berterima kasih kepada Cuepacs...teruskan perjuangan membela kebajikan kakitangan awam.

Tanpa Nama berkata...

apa yg diperjuangkan oleh cuepacs adalah hak penjawat awam jangan pertikai..minta bonus adalah hak pa..janganlah bising2..kami pa menyokong penuh cuepacs..tanpa cuepacs suramlah kami..

Tanpa Nama berkata...

Salam.. Pak Cik...Masa pak cik kerja kerajaan dulu, sasaran yg penjawat awam kena capai x begitu tinggi... Macam sekarang banyak sasaran nk kena capai... nk kena buat...kadg2 sampai kena bawa balik kerja ke rumah...Pakcik kena fikir tu semua...

Lagi satu, private Sime Darby, Petronas, Maybank..semua dapat bonus sampai 3 bulan gaji...Kerajaan nk dapt 1/2 bulan pun susah...Kerja bertimbun..produktiviti kena tinggi...saya tersinggung dgn surat pakcik ni.. Saya akan tetap sokong CEUPACS..

Tanpa Nama berkata...

"Betulkah semua penjawat awam mengundi menyokong kerajaan?"-Kerajaan tidak bertanding dalam pilihanraya-cuma parti saja bertanding......bapak nak jimat duit sebab nak beli spot rim baru....untuk capai matlamatnya dia biarkan anknya makan sekali sehari....kadang2 tak makan langsung...

Tanpa Nama berkata...

Pokcik... yg tulis artikel kat atas ni poyooooo @ bangang tahap gaban.. dia kata petani n nelayan tu org susah miskin... akai dia ada ka? Aku bercampur dgn kwn2 aku anak nelayan n petani. Kehidupan nelayan minyak subsidi.. bot subsidi.. rumah free tak payah sewa.. hari2 boleh mkn ikan yg mahal2 tenggiri bawal senangin sotong udang ketam semua free p tangkap aje.. PA boleh ke mkn benda2 tu semua dgn gaji rm1500 sbln? Nelayan ada bot.. kita PA ape ada... PA nk beli sampanpun tak mampu...

Ok td tu kehidupan nelayan....

Skrg ni aku nk citer kehidupan petani pulak..
Petani tanah ber ekar2.. sawit.. padi.. getah... boleh tanam sayur2an lg di tanah yg ber ekar2 tu boleh tanam sawi terong bendi kacang ubi kayu n boleh beka lembu kambing ayam itik n hari2 boleh mkn ayam kampung n mkn sayur... PA yg bergaji rm1500 boleh ke mkn ayam kampung n sayur hari? Petani tanah dpt free .. rumah tak payah sewa.. PA tanahpun kena beli n rumahpun kena sewa walaupun dok kuarters ingat free ka...

Kesimpulannya...
Kehidupan siapakah yg lebih selesa? PA ataupun Petani Nelayan? Bg PA Tepuk dada tanyalah selera nk beli lauk ape utk nk berbuka ptg nanti di pasar ramadhan.. nampakkkkk tu... PA nk kena beli lauk utk nk berbuka puasa ptg ini... tetapi nelayan n petani lauk pauk sayur2an sudah tersedia hanya nk masak aje ptg ini... jadi kehidupan nelayan petani brg2 makanan boleh dpt free manakala PA brg2 makanan semuanya nk kena beli..

Jadi pokcik yg tulis artikel ni bangangggg tahap gaban... dia ingat nelayan petani 20tahun dulu ke... nelayan petani skrg dok rumah banglo n pakai merc n bmw lah pokcik oooooiiiii... tak percaya p lah tengok kat nelayan kat KUALA KURAU... KUALA SEPETANG... PANTAI REMIS.. KUALA SELANGOR.. PULAU PANGKOR.. TELOK BAHANG... Bot2 nelayan yg harga berjuta2 tu sapa punyer? PA punyer ke... dah tentulah nelayan tu punyer...

Ikan mahal skrg ni sbb nelayan yg ada bot besar yg harga berjuta2 tu p laut bkn tangkap ikan.. kerja depa isi minyak subsidi penuh2 n p ke tgh laut transfer minyak ke kapal Singapore sebelah selatan manakaka utara ke kapal Thailand.. maritim ape kerja dia org? Alasan di beri maritim laut Malaysia ni luas tak terkawal... abis tu ape ke jadahnya kerajaan beli F15 F16 MIG Kapal Selam.. buat perhiasan ka... kalau tau duit tu yg berbilion2 ringgit tu bg bonus kt PA pun bagus...

sekian dari pokcik yg lg advance drp pokcik yg kt atas tulis artikel yg tak brp nk cerdik. Almaklumlah pokcik tu umur dah 72tahun maybe dah nyanyokkkk... heheheeeee. ..

Tanpa Nama berkata...

aku sokong kenyataan pakcik ni yg perenggan last je. tu cadangan yg baik. masuk terus bonus tiap tahun lam bajet. bonus minima. klu kajaan baik nak topup baru umum tambahan. so tiap tahun time raya dah tahu konfirm dapat sebulan bonus. lebih gak alhamdulillah. baru la xkecoh sgt n rege brg naik. rakyat pon xmarah. kita pon x stress

Tanpa Nama berkata...

Saya terfikir kata-kata bekas Presiden Amerika, Abraham Lincoln ada kewajarannya: "Jangan fikir apa negara boleh beri kepada kita. Fikir apa yang kita boleh beri kepada negara."

Sebenarnya bukan Abraham Lincoln yang cakap ni, yang cakap sebenarnya ialah John F.Kennedy yang disebutnya semasa upacara pemasyhuran sebagai presiden Amerika Syarikat pada 20 Januari 1960. Ini kata-katanya:-

"And so, my fellow Americans, ask not what your country can do for you; ask what you can do for your country. My fellow citizens of the world, ask not what America will do for you, but what, together, we can do for the freedom of man."

KL berkata...

untunglah kerajaan menganak emaskn kakitangan awam..swasta dipinggirkan setiap kali bajet tahunan terutamanya..maka bersykurlah wahai kakitangan awam semua yg dipinta akan dipenuhi kerajaan..saya menyokong usul diatas.

Tanpa Nama berkata...

swasta ada bonus tiap2 tahun, tak perlu minta2.. mmg dah ditetapkan bonusnya bg kakitangan swasta ni. mcm saya dulu, minima sebulan bonus dan pernah saya dapat bonus sebanyak 4 bulan.. gov ni kena mintak sebabtula terpaksa minta tiap2 tahun...kalau dia buat mcm swasta lainla, tp rasanya gov pun xsebanyak swasta bonusnya, pernah ke sampai 2-3 bulan gaji?

Tanpa Nama berkata...

poyo je pakcik ni...please la, time nk mintk bonus je, mesti korang yg bkenaan meroyan!!jeles kt PA ke?

Tanpa Nama berkata...

Cara nk mengguna duit rm500 yg lebih eficien..1. Yg dok JOHOR BAHRU nak balik ke Utara Alor Setaq Pendang Sintok Baling Yan Changlon Arau Perlis... tips.. tanggal 6.8.2013 isi minyak keta penuh2 n touch n go jgn reload lg. Tunggu lg 2hr nk raya n sms kat abah mak abg kakak adik2 kata keta kena tarik sbb 4bln tak byr.. dlm sms tu jgn lupa pesan kalau mak ayah abg kakak n adik2 nk suruh balik kampung jgk tolonglah bankin duit sorg cikit sbb nk ambik keta tumpang bank buka lg.. bg no akaun bank sekali dlm msj tu...Pastu anda isteri n anak2 anda bertolaklah ke Utara ... percayalah anda sampai di HENTIAN GURUN ada ATM CIMB mungkin perjalanan anda ambik masa dlm 12jam.. berhenti di hentian Gurun n cubalah check duit d ATM CIMB tsbt... nescaya ada duit yg masuk drp ayah atau ibu atau kakak atau abg.. pengalaman aku yg lepas2 bila check adalah dlm rm1000Kesimpulannya rm500 yg PM bg ni anda boleh simpan utk blk kampung raya tahun depan pulak. Sbb kelentong utk kali ke dua selalunya tidak berjaya.. sbb kelentong kali pertama shj yg berjaya... Slmt mencuba... heheheeeee. .

Tanpa Nama berkata...

tidak semestinya semua syarikat swasta mendapat bonus atau kenaikan tahunan..pada masa kini bg golongan fresh atau yg berkelayakan peringkat diploma dan kebwh..gajinya adalah jauh lebih rendah dari sektor awam..fikir-fikirkanlah..

Tanpa Nama berkata...

Bonus atau gaji yang diterima memang khas RM700-900(wajib setiap bulan) utk ayah ibu saya. Ayah saya pesara tentera, berapa sangat duit pencen yang diterima. Duit pemberian anak2 yang kerja kerajaan inilah yang membantu naikkan taraf hidup ayah ibu saya dan adik2 yang masih belajar di IPTA2 dan IPTS. SIAPA KATA 1.4 JUTA KAKITANGAN AWAM TAK MENYUMBANG KEPADA RAKYAT YANG LAIN???

Tanpa Nama berkata...

pPOYO POYO POYO POYO 1000000X LAH KAU PACIK KOMEN MACAM HEBAT

Tanpa Nama berkata...

Isu harga barang naik, masa tak ada bonus dulu pun , harga barang tetap naik. Jadi kenaikan gaji bukan sebab utama harga barang naik. Cuba belajar selok belok ekonomi sikit. Punca naik adalah kerana...cukai itu, cukai ini...pengilang naik harga, pemborong naik harga...peruncit naik harga...so pembeli tercekik. Inilah tanggungjawab kerajaan...bantu rakyat...bukannya tekan rakyat. Serahkan kepakaran ekonomi hanya pada yang pakar...tak semua org politik tahu tentang ekonomi atau kewangan...

Tanpa Nama berkata...

Wujud ke Pakcik ni?Atau artikel rekaan?

Tanpa Nama berkata...

Nyanyu dan merapu...

Tanpa Nama berkata...

Saya tak salahkan Cuepacs. Cuepacs hanya persatuan, siapalah di mata PM dan Menteri2. Banyak janji juta2...billion2 ditabur masa pilihanraya Kuala Besut...Banyak duit dah habis labur kat sana. Sekarang memang Malaysia dah tak ada duit. Tengoklah berita tv minggu lepas...tak habis2 cerita "kerajaan nak kurangkan defisit negara' haaa...tu hins lah tue. Nak habaq supaya faham yang kerajaan dah tak mampu nak bagi duit bonus...Memang dah jangka RM500 je. Ok...syukur, tapi...ahli politik atas juga tolong kerja ngan jujur dan kurangkan belanja yang bukan2 yer... Baru adil dan saksama.

Ahmad Faidzal berkata...

Assalamualaikum,
Saya terpanggil untuk memberi komen mengenai artikel tersebut dan komen-komen pengunjung. Walaupun saya pekerja swasta, tetapi ayah saya merupakan pesara PA. Jadi saya mempunyai pengalaman dari kedua-dua sektor ini.

Ramai yang membandingkan PA dengan pekerja swasta yang dikatakan mendapat bonus 2-8 bulan. Ada benarnya, tetapi berapa ramai pekerja swasta yang menikmati faedah sebegitu? Bagi mereka yang masih duduk di bawah tempurung, syarikat swasta bukan hanya ada Sime Darby, Maybank, Petronas yang mampu memberi bonus sebegitu. Tetapi banyak lagi syarikat swasta lain yang kecil ataupun kedekut untuk memberi kenaikan gaji apatah lagi bonus tahunan. Saya mempunyai kawan di sebuah syarikat swasta bumiputera yang terkenal di dalam dunia IT di Malaysia. Sejak tahun lepas, gaji mereka telah dibayar lewat sehingga lebih sebulan tidak menerima gaji bulanan. Bonus tahunan? Tunggulah hingga dunia kiamat dulu baru dapat kot. Isteri saya pernah bekerja dengan syarikat swasta bumiputera selama beberapa tahun. Sepanjang tempoh itu, KWSP hanya dimasukkan sedikit sahaja walaupun duit banyak dipotong dari gaji. Cukai pendapatan dipotong dari gaji tetapi tidak sampai ke akaun LHDN. Bantuan kerajaan sebanyak RM500 itu lebih banyak dari simpanan KWSP yang ada. Pada tahun kegawatan ekonomi 2009 yang lepas, kenaikan gaji saya hanyalah RM50 sedangkan kenaikan gaji adik ipar saya yang merupakan seorang polis lepasan SPM lebih dari saya. RM50 itulah penghargaan yang diberikan kepada saya untuk bekerja lebih 10jam sehari.Di sini saya ingin mengingatkan kepada PA supaya bersyukur dengan rezeki yang ada kerana ramai lagi pekerja swasta yang kurang mampu.

Sebelum ingin meminta bonus, renungkanlah dulu prestasi kerja masing-masing. Adakah kita telah menyiapkan kerja kita hari ini? bagaimana pula dengan kerja kita yang tertangguh? sudahkah kita menyiapkannya? Jikalau semuanya sudah selesai, bagaimana pula dengan kerja hari esok? sanggupkah kita selesaikannya hari ini? Kalau jawapannya tidak, maka prestasi kita masih belum bagus lagi. Sebagai pekerja swasta dan juga Software Developer, kami sentiasa diminta untuk selesaikan kerja kami dengan kadar yang lebih cepat. Kalau sistem itu boleh diimplementasi dalam masa 6 bulan, kami diminta untuk menyiakannya dalam masa 3 bulan. Kalau tak siap, jangan mimpilah untuk naik gaji ataupun dapat bonus. Sedangkan PA setiap tahun mendapat kenaikan gaji.
Memang tidak dinafikan yang ramai lagi PA yang mempunyai prestasi kerja yang bagus. Tetapi masih ramai lagi yang tidak berusaha memajukan diri sendiri tetapi hanya berusaha meminta-minta kenaikan gaji, bonus, cuti dan lain-lain. Ingatlah, tangan yang memberi itu lebih baik dari yang meminta. Berikanlah prestasi kerja yang lebih dari bagus supaya ianya setimpal dengan bonus yang akan diterima.
Saya bersetuju kalau kerajaan ingin memberi bonus tetap kepada PA. Tetapi kemudiannya pasti ramai PA yang akan meminta bonus yang lebih lagi. Pada pendapat saya, kerajaan sepatutnya menggunakan prestasi kerja sebagai ukuran untuk memberi bonus kepada PA. Jikalau prestasi tinggi, dapatlah bonus yang lebih. Jikalau prestasi rendah, ucapkanlah selamat tinggal kepada bonus tersebut.
Dari komen-komen pelawat yang mana kebanyakannya mungkin PA, ramai yang mengkritik penulis artikel tersebut dan mengeluarkan ayat-ayat yang tidak sesuai ditujukan kepada mereka yang lebih tua daripada kita. Adakah itu sifat PA? Melupakan budi bahasa, lebih-lebih lagi di bulan Ramadhan yang mulia ini? Tidak salah untuk mengkritik, tetapi berhati-hatilah dengan penggunaan kata-kata kita.

Sebagai peringatan, bandingkanlah kemampuan/kesenangan kita dengan mereka yang lebih susah, supaya kita dapat mencari kesyukuran dalam diri kita. Bandingkanlah usaha kita dengan mereka yang lebih berjaya, supaya kita dapat mencari motivasi untuk memajukan diri kita.
Kebanyakan kita terbalik, dan itulah yang membawa kepada kemunduran sesuatu bangsa dan negara.

Tanpa Nama berkata...

Memang la swasta tak pernah bising. Bonus hujung tahun dah tetap beberapa bulan gaji.

Apa tujuan CUEPACS ditubuhkan? Bukan ke untuk jaga kebajikan ahli?

Tanpa Nama berkata...

Ni aku nak komen hang cikit... dulu2pun aku kerja swasta jgk. Kalau company yg aku kerja ni bonus pun tak bg n gajipun tak naik.. setahun jer aku kerja dgn company tu n aku akan cari company swasta yg lebih bagus d segi pembayaran gaji n bonus utk kakitgnnya n baru aku kerja lama dgn company tu...

Sbelum aku bkerja dgn kerajaan n aku dah bkerja sbyk 5 company swasta sepanjang 6tahun. Paling lama aku bkerja company yg last sekali selama 3tahun sbb dia jg gaji bonus pkerjanya cukup bagus n dpt 13month salary sebulan gaji pd julai n bonus 3bln gaji pd setiap raya cina. Dlm 3bln percubaan comform aje 3bln naik rm300 n setahun kenaikan gaji aku rm300 kelulusan aku hanyalah sijil politeknik aje. Kerja aku hanya sbg site supervisor aje.

Aku pelik sbb hang n bini hang masih boleh stay dgn company tu yg byr gaji pun lambt n bonuspun tak ada.

Kesimpulan yg aku boleh bg kat hang sbb hang kerja tak ada produktiviti utk company hang sbb itulah hang punyer gaji company tak naikpun hang takkan lari p company lain sbb kalau hang p company lainpun.. company lain takkan terima hang sbb mungkin hang kerja tak boleh menguntungkan company tu.

Aku bermula kerja swasta tahun 90 gaji company bumiputera bg rm500 apa nk mkn.. 2bln lps tu aku mintak company cina dia bg rm1200 +elaun site rm200 n dpt guna pickup company lg n sewa umah api air company tanggung. Kerja setahun bonus dpt 1bln aje n aku lompat pi company lain n company baru bg gaji kat aku rm1500 + lain2 elaun adalah dlm rm1900. Kerja 10bln n dpt bonus raya cina 2bln bonus ada company lg bagus offer gaji rm2000 n aku kerja
dgn company baru tu selama 3tahun aku bertahan. Sampai gaji last aku rm2900..

Last2 bila aku nk kahwin ngan awek aku yg kami dah bercinta selama 6tahun n bakal mak mertua aku takmau kat aku sbb aku kerja swasta n dia nk bkl menantu dia kerja kerajaan. Demi cinta n niat murni aku nk bernikah dgn awek aku tu n aku pohon kerja kerajaan n alhamdulillah dpt.. sbb temuduga tu tanya aku 1soalan aje.. knp nk kerja kerajaan masa tu juruteknik j7 gaji permulaan rm645 aje n temuduga tu kata gaji kamu dgn company skrg ni dkt rm3000.

Aku jwb ape... kt penemuduga tu.. bakal mak mertua aku nk menantu yg kerja kerajaan sbb hjn ribut taufan tempias ke cukup bln p jolon kad atm ada gaji manakala kerja swasta ni mula2 gaji mahal n pastu lg mahal n dia buang kita n ambik pkerja baru n byr gaji kecik blk. Itulah yg skrg ni company2 swasta dok buat.

Alhamdulillah temuduga aku lulus n sampai skrg ni aku bkerja dgn kerajaan n dahpun kawin ngan awek aku n dah pun ada anak 5.. alhamdulillah... walaupun gaji ku kecil bkerja dgn kerajaan tetapi aku mendpt kasih sayang drp isteri n anak2ku kerja ku manyakkkkkk senang... hari2 berada bersama kluarga bila abis kul 5ptg. Kalau krja swasta sorry ler mau dpt itu mcm ooooooo...

Ahmad Faidzal berkata...

Salam Saudara,

"Aku pelik sbb hang n bini hang masih boleh stay dgn company tu yg byr gaji pun lambt n bonuspun tak ada."
Bila masa pula saya kata isteri saya masih kerja di situ. sekarang isteri saya kerja di company lain yang Alhamdulillah menjaga kebajikan pekerjanya walaupun company tu company US.
Mengenai saya pula, saya tidaklah berada di dalam situasi itu kerana Alhamdulillah saya sentiasa dilimpahkan dengan rezeki dari Allah.
Mengenai produktiviti, adakah tidak produktif kalau menyiapkan project yang sepatutnya memakan masa 6 bulan tetapi disiapkan dalam masa 3 bulan? Saya telahpun bertukar company dan mendapat rezeki yang lebih lagi. Saya masih lagi menerima panggilan dari company asal dan company-company lain untuk menawarkan saya pekerjaaan. Alhamdulillah rezeki saya masih ada.

"knp nk kerja kerajaan masa tu juruteknik j7 gaji permulaan rm645 aje n temuduga tu kata gaji kamu dgn company skrg ni dkt rm3000.

Aku jwb ape... kt penemuduga tu.. bakal mak mertua aku nk menantu yg kerja kerajaan sbb hjn ribut taufan tempias ke cukup bln p jolon kad atm ada gaji manakala kerja swasta ni mula2 gaji mahal n pastu lg mahal n dia buang kita n ambik pkerja baru n byr gaji kecik blk."
"hari2 berada bersama kluarga bila abis kul 5ptg. Kalau krja swasta sorry ler mau dpt itu mcm ooooooo..."
Seperti yang saudara katakan, itulah kelemahan bagi pekerja swasta. Pekerjaan mereka tidak terjamin. Saudara juga mengatakan yang pada permulaan kerja gaji sedikit. Itu bukti yang kerja sebagai PA ada banyak kebaikannya. Sekali lagi saya ingin menyeru agar PA bersyukur dengan rezeki mereka.
Dari cerita saudara, saudara juga murah rezeki. Tapi tidak semua orang yang murah rezeki seperti kita.
Nukilan asal saya sebenarnya bukanlah untuk menceritakan kisah saya, tetapi untuk memperingatkan kepada kita semua bagi yang lupa...

Bandingkanlah kemampuan/kesenangan kita dengan mereka yang lebih susah, supaya kita dapat mencari kesyukuran dalam diri kita. Bandingkanlah usaha kita dengan mereka yang lebih berjaya, supaya kita dapat mencari motivasi untuk memajukan diri kita.
Kebanyakan kita terbalik, dan itulah yang membawa kepada kemunduran sesuatu bangsa dan negara.

PA dari Penang berkata...

Dah nama pun Cuepacs. Memang itu lah kerja dia. Pakcik nak suruh Cuepacs buat apa lagi?

Naik muak dah komen pasal produktiviti PA tak meningkat. Bila nak umum apa2 semua meningkat tapi produktiviti PA juga yang tak meningkat. Habis tu yang korang umum meningkat tu siapa yang buatkan kerja? Bukan PA?

Kerajaan banyak belanja pada perkara yang membazir. Contoh paling mudah repair 2 buah laptop kerajaan bayar sampai RM6000. Ini bukan produktiviti namanya. Inilah membazir. Kalau pergi repair sendiri di kedai (dah lah tak boleh claim balik)dikatakan salah di sisi undeng-undeng.

Itu contoh mudah. Yang lain tak tau la macam mana. Kerajaan membazir, PA dituduh tak produktiviti. Kerajaan bagi peruntukan sikit, tuduh PA tak nak buat kerja.

Terima kasih pakcik, terima kasih kerajaan.

Tanpa Nama berkata...

Ni memang pakcik PTD yang komen... Hahahahaaaa....

Tanpa Nama berkata...

Pekerja rendah awan @ buruh kasar

pakcik jangan ler citer 14 thn yang lalu punya cerita zaman pakcik dah berlalu. dah nama kesatuan ceupacs untuk bantu kakitangan awan biar ler nak mintak bonus ker apa ker kalau tidak siapa lagi nak tolong kakitangan awan pencen pakcik masyuk takpa lah citer..

Tanpa Nama berkata...

Dgn hormatnya Tuan Ahmad Shukeri, Dulu kawan hanya dgn kakitangan kerajaan. Lepas pencen dgn petani dsbnya. Ada ka tuan bergaul dgn puak puak lain termasuk bank. Kebanyakkan bonus tahunan telah di tetapkan. Tak perlu mintak tahun2 dan tak pun siaran dlm media masa. Dan ada ka tuan tahu ada antara mereka mendapat antara 1 hingga 18 bln bonus. Kakitangan buat "overlap" pinjaman or loan di bank rakyat, agensi2 lain atau Ah Long lepas 12bln pinjaman. Ada agensi2 spt TNB, dan lain menaikan pembayaran daripada rakyat utk kepentingan bonus staffnya dan kuncu2 tersembunyi. Tak siapa nampak. RM500 smlm sedunia tau. Harap faham tuan. Tu la kakitangan kerajaan bayar hutang sapai pencen. Terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

nape korang nak bergaduh pasal 500 tu. Aku keje GLC baru je dapat bonus 6 bulan ari tu, 500 tu celah gigi je la.

Tanpa Nama berkata...

pakcik ni melayu kan? mesti Geng2 petani nelayan pakcik pun melayu kan..inilah mentaliti orang melayu. kalau kawan dia susah dia tengok jer kalau kawan senang dia hina caci. pakcik dah jumpa petani cina? nelayan cina? diaorang sentiasa upgrade diaorang sendiri semua kaya raya. bukan saya nak hina melayu, saya melayu jugak. cuma saya sedih dengan bangsa saya ni. melayu mudah lupa.. ingatlah pakcik nasib bangsa kita takkan berubah selagi kita tak ubah diri kita. Dan kerajaan takkan bagi bonus kalau kita tak minta, tapi sekurang-kurang kita cuba meminta...

Tanpa Nama berkata...

oklah pakcik. lepas ni ceupacs tak nak mintak bonus lagilah.. ceupacs nak mintak PA semua dapat minyak bersubsidi macam nelayan, mintak tayar baru tiap tahun macam pemandu teksi, rumah PPRT untuk setiap sorang PA. Tanah 1 ekar sorang

Tanpa Nama berkata...

Aku sokong!

Tanpa Nama berkata...

Sebelum ingin meminta bonus, renungkanlah dulu prestasi kerja masing-masing. Adakah kita telah menyiapkan kerja kita hari ini? bagaimana pula dengan kerja kita yang tertangguh? sudahkah kita menyiapkannya? Jikalau semuanya sudah selesai, bagaimana pula dengan kerja hari esok? sanggupkah kita selesaikannya hari ini? Kalau jawapannya tidak, maka prestasi kita masih belum bagus lagi.

NIIIII AKU NAK BGTAU KAT HANG PUNYER STATEMENT NI... STATEMENT HANG NI BOLEH DIGUNA PAKAI UTK PEKERJA SWASTA BOLEHLAH... SBB TAUKEY2 SWASTA DEPA KALAU BOLEH NK PEKERJA2 DEPA KERJA 24JAM SEHARI DAN KALAU BOLEH TAK USAH BALIK UMAH. SBB DEPA RASA RUGI BAYAR GAJI DAN KERJA 8JAM SEHARI SHJ. KALAU BOLEH DEPA NK SURUH SEMUA PKERJA DEPA TIDO KAT PEJABAT SENANG ESOK TAUKEY TU MAI DAH ADA PEKERJA AWAL2 TERPACAK KAT DLM PEJABAT DIA DAN DIA BYR GAJI DAN DIA AKAN KATA NO WORK NO MONEY... JADI SAPA YG PERNAH KERJA SWASTA YG PANGKAT BAWAH NI MEMANG LAH JADI KULI BATAK DAN NK BERSUARAPUN TAK BOLEH SILAP2 KENA BUANG 24JAM.

UTK PA HANG PUNYER STATEMENT TAK BOLEH PAKAI KALAU KERJA TAK SIAP HARI INI NAK SURUH PA TU DOK KAT PEJABAT BUAT KERJA BAGI SIAP UTK ESOK PUNYER... HANG PERNAH P SEMINAR BPR TAK DAN SKRG NI SPRM.

SPRM NI AKAN MENGSYAKI KNP PA NI TAK BALIK2 LG DARI PEJABAT, BUAT KERJA PART TIME GUNA PERALATAN PEJABAT KAH? SELONGKAR FILE2 DLM BILIK BOS KAH? DAN BMCM2 TOHMAHAN AKAN ORG SYAK KNP PA NI TAK BALAIK2 UMAH LG.

LG SATU KALAU HILANG HARTA2 PEJABAT SPT KOMPUTER KAH? PRINTER KAH? SAPA YG KENA DAN POLIS AKAN TANGKAP SAPA YG BALIK LEWAT DULU.. HANG TAU KA TAK TAU...

LG PUN KERJA KERAJAAN NI SEBELUM KUL 5PTG SEMUA PA DAH BERATUR PANJANG DAH KAT TEMPAT PUNCH KAD (THUMB PRINT) SBB NAK BALIK TENGOK ANAK2 ISTERI/SUAMI.. SBB BOS AKU KATA WOOOOOOIIII BALAIK LAH UMAH TENGOK2 ANAK2 BINI SAMA AAAAIHHHHH... KERJA NI SELAGI TAK MATI HANGPA DOK BKERJA JE... BALIK2 LAH UTK BERSOSIAL SAMA DAN BARULAH HANGPA DPT NIKMAT HIDUP BEKERJA DGN KERAJAAN. NI BOS AKU YG KATA.....

Tanpa Nama berkata...

Ahmad sukeri nie dah ketinggalan zaman, zaman kau pakai kereta first model proton, harga gula pasir ketika tue RM2-3 sekilo, skg kos sara hidup meningkat laju melebihi pendapatan rakyat malaysia, skg nie pun dah keluar berbagai jenis jenama kereta atas desakan keperluan rakyat bagi kegunaan perjalanan, dunia semakin maju ke hadapan dan global, jika terlambat anda semua ketinggalan..

Tanpa Nama berkata...

nama pon cuepacs... minta bonus la untuk penjawat awam... takan nak mintak turun harga bawang kot

Tanpa Nama berkata...

Gimik je kot...poyo..poyo..

Tanpa Nama berkata...

Pokcik Poyooooo tu marah sgt kat CUEPACS sbb minta bonus last dpt rm500 kat PA dan PESARA dpt rm250 tu yg dia marah sgt kat CUEPACS tu... Sepatutnya dia nak PESARA dpt RM500 manakala PA dpt RM250 barulah pokcik nyanyukkkkk ni berpuashati ngan CUEPACS ni kot.. ok lah pokcik nyanyukkkk ko bagi lah no akaun bank ko tu dan 31 Julai 2013 dpt rm500 aku bg kat ko RM250 bg cukup ko dpt RM500 dan aku dapat RM250 pun takpe... yg pentingnya aku bersyukur dgn ape yg aku dpt... sbb hangpa nk suruh semua PA bersyukurkannnnnnn....

Tanpa Nama berkata...

tu bukan Abraham Lincoln yang cakap la, JFK yang punya cakap tu...google la dulu sebelum tulis...buat malu ja.

Tanpa Nama berkata...

Hahahahhhhhhh. ... itulah... nak tunjuk pandai tapi bodoh tahap GABANNNN... kan kah dah kena sebijik... wooooiiii mamat yg dok kata Abraham Lenkong Cincau tu hang p jumpa kuboq JFK n minta maaf byk2 blk kt JFK n jgn lupa lepas minta maaf n minta duit raya sekali kt JFK... Itulah dulu2 mak ayah suruh sekolah monteng dok bwh jambatan... skrg lu rasa ler... kena kutuk kaw kaw kaw lepas ni sampai semua PA lupa psl rm500 n dok ingat Ibrahim Lengkong ngan JFK aje pasni heheeeeee....

Tanpa Nama berkata...

Assamulaikum pakcik'dok diam di rumah.Org pencen pun dapt rm200' Duit qaya.Boleh beli daun palas dgn pulut dan daging buat gulai cicah ketupat di hari lebaran ini.tq PM.

Tanpa Nama berkata...

PERBUALAN TERKINI ANTARA PM KITA DATO SERI NAJIB DAN JGK DGN TAN SRI KHALID MB SELANGOR SEMASA BERBUKA PUASA TADI DAN SEMPAT DIRAKAM OLEH WARTAWAN YG TAK KETAHUAN... 

MB SELANGOR:... Ceroiii hang jib.. kamipun boleh bg 1bulan bonus... huhuhuuuu

PM KITA:.... Hahahaha rm500 cukuplah tu... nak belanja raya nk buat apa byk2 ... hahahaha....

Tanpa Nama berkata...

Ahmad Faidzal tu mungkin anak 'pakcik'? (Tangan di atas bahu, mata pandang ke atas)

Tanpa Nama berkata...

kalau zaman dahulu ada istilah hamba abdi, kita ni sebenarnya masih lagi hamba. hamba zaman moden nama dia.

lebih lagi yang bekerja di sektor swasta. mereka bangga mendabik dada kononnya mereka ini setiap saat dibayar gaji yang setimpal dengan kerja mereka setiap saat. siap balik lambat lagi siapkan kerja pulak tu kadang kala tak tuntut lebih masa.

tahukah anda, bahawa anda sebenarnya seorang hamba zaman moden? bezanya anda tidak dirantai leher dan dikerah bekerja tanpa gaji. anda dibayar gaji, tapi kerja anda tidak 'secure' mana jadi anda perlu tunjuk keupayaan 150% untuk memastikan bahawa anda tidak dibuang.

jika anda lihat di beberapa buah negara maju, pencapaian sesebuah syarikat dikira berdasarkan keupayaan seseorang itu menyiapkan kerja pada hari itu dalam waktu kerja yang dihadkan sahaja. pendek kata kalau anda dibayar 9-5, kerja anda mesti siap dalam tempoh itu atau sekurang-kurangnya anda hanya bekerja dalam tempoh itu. jika anda masuk awal dan pulang lewat, anda tidak efisyen dan anda dianggap lembab dan tidak berdaya saing.

tapi di malaysia terbalik. siapa yang datang awal sejam sebelum waktu kerja sebenar dan pulang lewat sampai hampir mencecah jam 12 malam dianggap sebagai "workaholic", cemerlang, cekap dan sebagainya. golongan yang perasan dirinya cekap ini pula akan menempelak orang lain yang datang tepat pada masa dan balik tepat pada masa.


ubahlah persepsi anda. jangan jadi hamba.

Tanpa Nama berkata...

HAK DAN TANGGUNGJAWAB CUEPACS MINTA BONUSS.. SAMA ADA LULUS ATAU TIDAK ITU ADALAH TANGGUNGJAWAB PM....

BONUS ADALAH HAK KAKITANGAN AWAM...TAPI YG MELULUSKAN ADALAH PM....JGN MENYALAHKAN KAKITANGAN AWAM MINTA BONUS KERANA ITU HAK BAGI ORG YANG BEKERJA.....

SAPE LAGI YANG BERHAK BERSUARA MINTA BONUS YG MEWAKILI KAKITANGAN AWAM MELAINKAN CUEPACS....TAKKAN PERSATUAN PEKERJA LADANG YG NAK MINTA BONUS UNTUK KAKITANGAN AWAM...ITULAH TAK BELAJAR TINGGI2...FIKIRLAH SOAL SIAPA YANG BERHAK BERSUARA DAN BERTANGGUNGJAWAB...JGN ASYIK MENYALAHKAN CUEPACS DAN KAKITANGAN AWAM.....TAHNIAH CUEPACS KERANA TELAH BANYAK BERJUANGAN UNTUK KAKITANGAN AWAM....

kzam berkata...

Lepas pilihan raya semua tak boleh berbanding sebelum pilihan raya macam macam berjanji br1m dan lain lain nampaknya tahun ni tak ada bonus la, masa saya kerja dgn bank kakitangan biasa dpt 2 bulan bonus tak payah minta minta mancam peminta sedekah.Pernah ke PM turun ke bawah contoh kat kaunter jpj ada yg rehat 15 minit saja untuk berkhidmat untuk negara dan penguatkuasa berpanas hujan mejalankan tugas untuk negara.Harap PM turun lihat bertapa susahnya penjawat awam bawahan bertugas.

Tanpa Nama berkata...

Kami PA nk mintak kat siapa lagi,, bukannay bakap kita yg bagi naik gaji. kerajaan yg bagi.. soo keran kita saban hari pkl 8 hingga 5 petang habiskan masa di pejabat dan tempat kerja.. maka kita nk mintak kena mintak dgn Pm laaa..

org laion yg bukan PA usah menyibuk... kalau nak tahu. .. kerja kerajaan.. baru tahu mcmana..

Tanpa Nama berkata...

Tiada yg lebih bodoh dari hujah yang dipaparkan oleh Shukeri. Yes, boleh bersyukur namun, harta negara perlu diagihkan agar dimanfaatkan oleh rakyat. Bukan senang sorang-sorang.
Sampai pencenpun masih bangang.
:-(

kzam berkata...

Kerajaan patut ikut bank pemberian bonus bagi n17 sampai cc dua bulan gaji bagi 41 ke keatas satu bulan bonus sebab bagi 41 keatas sebulan bonus sama dgn dua bulan bonus kakitangan bawahan.dua bulan bagi PAP,Pembantu Tadbir dan Ketua pembantu Tadbir yg lain satu bulan dah banyak dah.Dgn pemberian sedemikian perbelanjaan kerajaan boleh kurang lagi satu yg dah pencen ni selalu dpt bonus patut yg pencen dah tak perlu bonus dah untuk mereka sebab PM tak tahun yg pencen ni ada ladang ada perniagaan ada pendapatan lain.

Tanpa Nama berkata...

Pakcik yg bagi pendapat kt atas tu.....
Dulu lu pun tunggu bonus raya juga...bila dpt sikit bising...presiden cuepacs tk main peranan konon
Skg lu pula cakap kakitangan kerajaan tk bershukur....lu pegi terjun sungai la dah tua2 ni

Tanpa Nama berkata...

yg pasti bulan hadapan ada barang naik, kata peniaga.

Tanpa Nama berkata...

saya pekerja kerajaan ....
adik beradik ramai ......
bukan semua kerja kerajaan...
bila dapat bonus ....
bagi kat adik beradik .... kesimpulannya...
semua rakyat dapat bonus ...
Takkan ni pun nak bagi detail....
heeeeeeeeee.....

Tanpa Nama berkata...

lain lah kalau kerja seorang diri kat planet zargus ...

Tanpa Nama berkata...

tak salah minta ... kita cuma mencuba kalau dapat di kira rezki... kakitangan swasta memang x perlu minta sebab dah confirm setiap tahun dapat... majikan swasta menganggap bonus sebagai imbuhan untuk kakitangan yg byk membantu dlm menjayakan syarikat...
tp kerajaan ada tak rasa macam syarikat swasta tu...bagi 500 tu pun dah minta kakitangan awam untuk bekerja lebih dedikasi... selama ni kakitangan awam kerja mcm mana... tak kan la langsung x de yang baiknya...
saya rasa kakitangan awam kerja bagus... ada juga department yang terpaksa bekerja tidak mengira waktu dan juga tidak mengira hari cuti... sama jer kerjanya dengan kakitangan swasta...

jadi apa salah nya ceupacs cuba untuk memperjuangkan tuntutan bonus sebagai membalas jasa kakitangan awam yg byk membantu dalam memajukan Negara...

sekian...

Tanpa Nama berkata...

dah memang tugas ceupac untuk memperjuangkan kebajikan kakitangan awam secara amnya...salah satunya adalah bonus.

dari setiap masa & ketika memang itulah tugas dan peranan ceupac. sama juga seperti bidang lain contohnya bidang perubatan.
doctor - tugasnya merawat pesakit sepanjang masa. mana ada doctor buat kerja kat bank..

macam tu juga la dengan ceupac.. cik atuk yer...

agak2 atuk nie kalau masih menjawat jawatan dlm kerajaan mesti nak juga bonus nie...

atuk lain boleh minta BR1M... kami ni kalo tak minta bonus apa lagi yang kami boleh dapat.. sawit pun tak der , getah pun tak der...

yang ada cuma gelang getah jer..
atuk yer la... ada ladang sawit 50 ekar... ( ada ker???)

Tanpa Nama berkata...

SECARA KESELURUHANNYA,,,,CUBA LIHAT ...BUKAN SEMUA RAKYAT BERKEMAMPUAN UTK BUY EVERYTING..JIKA KELUARGA RAMAI..MEMANG MEMERLUKAN BONUS UTK PERSIAPAN RAYA DAN TAMBAHAN JIKA JUMLAH GAJI TIDAK TERLALU BANYAK..STAFF YANG GAJI BANYAK LAINLAH CERITANYA..CUAPEC MENJALANKAN TUGAS DAN MEMPERJUANGKAN NASIB KAKITANGAN AWAM SECARA PURATA IAITU DI TENGAH TENGAH DIANTARA 2 PENDAPATAN TERSEBUT..JADI SAHLAH ITULAH TUGAS DAN PERANAN KESATUAN INI.
- INDINIDU BERPENDAPATAN TINGGI LAIN PANDANGAN
- INDIVIDU BERPENDAPATAN RENDAH PANDANGAN JUGA LAIN..
KESIMPULANNYA 2 PANDANGAN TERSEBUT BOLEH DITERIMA PAKAI DAN LOGIK KEDUA-DUANYA SEKALI..

Tanpa Nama berkata...

sape lah dia ni..btl ke dah pencen 14thn lepas..klu swasta mnitak bonus xheboh 1 dunia...contoh yg sy blh bg...kwsp..lhdn..diorg ada persatuan dia lg kuat dr cuepacs..diorg lg best bonus 4 5 6 bln..dah la gaji mereka lg byk dr kakitgan kerajaan..kerja kerajaan skrg xmcm zaman dulu2..skrg semua nak cpt..cpt..xckp tgn nak buat..fikir2 kan lah..swasta lg byk bonus dr kami.

Tanpa Nama berkata...

Blogger kzam berkata...
Kerajaan patut ikut bank pemberian bonus bagi n17 sampai cc dua bulan gaji bagi 41 ke keatas satu bulan bonus sebab bagi 41 keatas sebulan bonus sama dgn dua bulan bonus kakitangan bawahan.dua bulan bagi PAP,Pembantu Tadbir dan Ketua pembantu Tadbir yg lain satu bulan dah banyak dah.Dgn pemberian sedemikian perbelanjaan kerajaan boleh kurang lagi satu yg dah pencen ni selalu dpt bonus patut yg pencen dah tak perlu bonus dah untuk mereka sebab PM tak tahun yg pencen ni ada ladang ada perniagaan ada pendapatan lain.

--------------------------

sokong, sepatutnya kerajaan mendengar keluhan dari org bawahan, bukan nya atasan.

Tanpa Nama berkata...

Oi Pakcik, c nelayan dan yg sewaktu dengannya kan ada elaun tiap bulan..kira ok lah tu.terbela juga nasib mereka. Minyak pun subsidi. Tapi mereka jual hasil mereka kat rakyat..mahal..hasil yg mereka dapat berlipat ganda dari PA.

Tanpa Nama berkata...

Saya suka sangat dengan Cuepacs ni. MEreka lah orang tengah yang membela kebajikan PA cuma kalau minta bonus tu tengok2 lah gred PA tu..kalau gred sampai 41 ke atas tu..banyak sangat dah mereka dapat.Kita yang gaji di bawah seribu setengah ni dua bulan gaji pun masih jg kalah kena gaji yg berpangkat tinggi. Dua bulan gaji kita setengah bulan gaji mereka. Cuba-cuba lah renungkan..

Tanpa Nama berkata...

Saya setuju dengan pandangan penulis. PA sepatutnya sentiasa bersyukur dengan apa yang kerajaan berikan. Minta boleh tapi ikut kemampuan dan jangan melatah sehingga ada sanggup yang maki kerajaan. Memang tak salah meminta tapi berpada-pada.....PA mesti berpegang kepada prinsip selalu bersyukur yang termasuk dalam Tonggak 12...sekiranya tiada nilai ini serahkan aje jawatan itu kepada orang lain yang boleh memberikan kesetiaan tidak berbelah bagi kepada kerajaan, hormat pemimpin dan orang yang lebih tua....duit bukan segala-galanya

Tanpa Nama berkata...

Ooo.. pakcik.. CUEPACS ni adalah suara PA...Kalau tak da CUEPACS macam mana PA nak bersuara?. Lagi pun Pakcik ni penerima pencen.. kenaikan pencen dan bantuan kewangan hari raya pakcik pun cuepacs suarakan.
kan..kan.. kan pakcik dah dapat RM250 raya tahun ni... betul tak..
PAKCIK NI MEMANG TAK KENANG BUDI LAH...

Tanpa Nama berkata...

Haha. Time bonus dok meminta2. Time pangkah dia pilih Bulan Mengambang. Majoriti KTA yg berasal dr Kelantan mesti pangkah Bulan tp pegang jawatan tinggi dlm kerajaan dan seterusnya berusaha buka peluang utk org kg diorg dr segi peluang pekerjaan n kenaikn pangkat. (Off topic sket.hehe)

Tanpa Nama berkata...

Ntah hape2 la pokcik ni. Tp jgn salahkn pokcik ni. Ni sekadar pendapat beliau. 1000 org ada 1000 pendapat.

Tanpa Nama berkata...

Rasa-rasanya RED BEAN ARMY tu kamu semuakah?... Kenapa blog ni warna merah? Kenapa kamu semua hentam PM?

Tanpa Nama berkata...

pakcik x nak pencen tuh bg kat fakir miskin ea..

Tanpa Nama berkata...

Mana ada, semua dicapati

Tanpa Nama berkata...

Sukati mak bapak cuepacs lah nk mintak naik gaji ke mintak naik elaun ke mintak bonus ke.... ni lah lumrah manusia.... kuat dengki......
cuepacs persatuan utk pekerja awam... org luor xdek kene mengena lngsg dgn ceupacs.....

Tanpa Nama berkata...

orang buat keje pun nak kutuk..dah keje CUEPECs tu bela kakitangan awam, dia minta la apa yang patut. ape ingat harga barang x naik ke masa2 nak raya nih??memang patut la minta bonus..penulis ni memang bangang abadi..!!

Ir. Abdullah Ahmad berkata...

Salam,
Cuepacs adalah sebuah persatuan yang menghimpunkan persatuan-persatuan yang ada didalam kementerian,jabatan kerajaan. adakah salah memperjuangkan bonus untuk penjawat awam? pemandu teksi, nelayan dan sebagainya juga ada persatuan masing-masing dan saban hari mereka menuntut bantuan dari kerajaan. lagi satu kakitangan kerajaan tidak boleh mencari duit poket lain krusus untuk golongan professional.

Tanpa Nama berkata...

KEPALA HOTAK HANG... KALAU CUEPACS TAK MINTA BONUS NAK MINTA APA LAGI ?? CUBA HANG CAKAP? DUIT HANG TAK MAHU KE?? AKU BUKAN APA, PENAT2 DAN IKHLAS PENJAWAT AWAM KERJA KERAS, BONUS RAYA RM500, ITU KE CARANYA BN BERTERIMA KASIH KPD PENGUNDI MSIA DAN KUALA BESUT??!

Tanpa Nama berkata...

tanggungjawab cuepacs mcm tulah,tanggungjawab kerajaan wajib bagi apa kehendak rakyat,klau tak boleh tunai...bagi parti lain jd kerajaan,pakcik spt nama d atas tu..jgn fikir diri sendiri shj,fikirkan masalah jiran sbelah dan masyarakat sama...

Tanpa Nama berkata...

cuepacs mintak kat pok cik leh. ade ke duit pokcik

Tanpa Nama berkata...

Pakcik hidup zaman bawak 20 sen p sekolah boleh makan nasi lemak dan air.

Tanpa Nama berkata...

Mohon Jasa Baik PM agar Pencen untuk Ogos 2013 boleh di beri seawal Ogos dalam 3 ke 4 Ogos bagi meringankan beban pesara Kerajaan yang berpencen tak banyak mana ...

Tanpa Nama berkata...

SAYA SETUJU DENGAN SARANAN SAHABAT KITA DI ATAS AGAR PENCEN DI BAYAR AWAL OGOS UNTUK KAMI GOLONGAN BERPENCEN MENYAMBUT HARI RAYA NANTI

Tanpa Nama berkata...

Selangor satu negeri je hasilnya. Bn ada banyak hasil negeri lebih dr selangor.

Tanpa Nama berkata...

Pencen kami rata-rata hanya RM1000 lebih aje,,,

Apa salahnya pencen Ogos di bayar awal...mohon jasa baik PM yang budiman

Tanpa Nama berkata...

Kami golongan berpencen tidak mintak bagi bonos, yang kami mintak agar pencen bulan Ogos di bayar awal Ogos..

Boleh kan PM..mohon jasa PM

Tanpa Nama berkata...

Golongan berpencen amat-amat berharap agar pencen untuk Ogos 2013 di bayar seawal 1 Ogos bagi kami membuat persiapan Hari Raya...

Mohon jasa baik PM....

kzam berkata...

Saya sokong

kzam berkata...

Cuepacs sudah sudah la memperjuangkan untuk golongan berpendapatan tinggi Cuepad harus memperjuangkan untuk Penjawat awam yg berpendapatan rendah tak perlu perjuangkan untuk pensyarah pegawai atasan.

Tanpa Nama berkata...

Dengar sini baik2.....semua2 poyo...bodoh...nk terima kasih pada allah la...br btl..semuanye dtg dari allah...

Tanpa Nama berkata...

nk minta bole,tgk la ekonomi Negara mcm mane.berlajar la bersyukur dgn apa yang ada.berlajar la berbelanja ikut kemampuan,kita ni harus bersyukur dah hidup aman damai mkn,minum bole dpt dgn mudah Negara aman damai.kerajaan tu banyak lagi nak guna duit untuk benda lain Negara ni.minta sekali dah la,ada beri dapat,alhamdulillah syukur.tak dapat takpe la.jangan maroh dehh..ambo royat jo.

Tanpa Nama berkata...

Tq cuepacs..yg dpt gji tgi skit tu bsykur sgt. .da pnt bjar tgi2, byr htg ptptn byk. pnat lelah bjar, jau dr fmly. ? Gji tgi tu kr bbaloi la. Y pdptn rdh ckit, peluang utk bjar utk mngktkan gred gji stiasa tbuka. Gnakanlah sebaiknya. .n x semua Pa ni dpt mluangkn msa bsma klrga cos sstgh pa tpksa bjauhan dr fmly n anak demi untk mcri rzki..tpksa bli tket kpl tbang g kdg..bonus 500 kalo ikt kdaan eknmi skrg, x ckup untk bli tket plg braya pun bsma fmly..tp syukurla,.n

Tanpa Nama berkata...

pakcik poyoo..puiiii cemburu d hati n busuk hati makan budumuuuuu.....dengki memanjang bila dah pencen baru nak sedar bercampur dgn semua lapisan masyarakat kalau dulu x pulak sebab awak menjawat jawatan tinggi dalam kerajaan...ni pulak nak bagi pendapat...cukuplah tu kuda tua...

Tanpa Nama berkata...

Salam....
Siapa ingin menyemak kelayakan pinjaman peribadi blh sms gaji dgn potongan pd no. 0123542486. Sy akan reply segera tq.

Tanpa Nama berkata...

Perjuangan sama tpi tak serupa...cuepacs dgn pr selangor sbb dua2 nk bela rakyat.. Tpi yg ptg pa yg d janjikn mesti d tunai.. Pr selangor tak janji tapi beri..

Tanpa Nama berkata...

berserah je pd PM...lau ada razeki adalh .....

Tanpa Nama berkata...

la pakcik tukan kerja cuepacs,,,takkan nak suruh cuepacs minta turun gaji pa pula...14 tahun dulu lain la pakcik wei...

Tanpa Nama berkata...

Sang ayah dan ibu sangat marah dan menyesal bila mengetahui anak perempuan mereka hamil.
"Siapa si bedebah tu," jerit sang ayah, sedang si ibu menangis. "Suruh dia datang sini!"
Si anak pun telepon le mamat yang bertanggung jawab. Setengah jam kemudian sebuah kereta
Ferrari merah berhenti di depan rumah. Seorang lelaki separuh baya keluar dari kereta, memberi
salam lalu masuk kerumah.
Lelaki itu berdepan dengan mak dan ayah perempuan yang telah dihamilinya.
Dia berkata, "Saya lelaki yang telah menghamili anak anda. Tapi terus terang saya katakan saya
tidak dapat menikahi anak anda kerana isteri saya tak membenarkan. Bagaimanapun, saya tetap
bertanggung jawab atas perbuatan saya. Sekiranya anak anda melahirkan seorang bayi perempuan
saya akan wasiatkan untuknya dua buah supermarket, sebuah rumah banglo dan wang tunai
RM5 juta. Sekiranya dia melahirkan anak lelaki saya akan wasiatkan untuknya dua buah kilang,
dua buah supermarket, dua buah rumah banglo dan wang tunai RM10 juta. Tapi sekiranya anak
anda keguguran apakah yang harus saya lakukan?"
Sang ayah berfikir. Siibu berhenti menangis. Akhirnya sambil menepuk bahu lelaki itu sang ayah
berkata, "Kalau camtu hang cuba le lagi bg anak aku mengandung..

Tanpa Nama berkata...

Salam ...cuepacs ... p lh minta lagi Kat PM...Mmg x cukup pon 500 tu...bersyukur dapat tapi...kalo blh nak lah setengah bulan ...kasihani lah Kami n.... masuk lambat 5hb Aug n pon jadilah ...Dan lagi p beli baju raya bagai..aduyai ....x rayalah tahun n....mood sedih jer....

Tanpa Nama berkata...

nanti kalau... diulang.. kalau diberi lagi tambahan 500 menjadikan semuanya 1000 akan ada lagi suara sumbang yang akan kata, "takkan 1,000 je, tambah la lagi 500!!!!!"

manusia takkan puas. bagi la 1,000,000 sekali pun.


sedih!

Tanpa Nama berkata...

...kau akan mendapati( Nabi Muhammad SAW) kebanyakan mereka(manusia)tidak akan bersyukur .Al-Quran. Kalam Allah mendahului zaman sebelum dan akan datang.

Tanpa Nama berkata...

saya tidak bersetuju dengan kenyataan tersebut, ceupac buat apa patut untuk kakitangan awam..itu tugas yang dipertanggungjawabkan...
mmg kita patut bersyukur kalau nak dibandingkan dengan mereka yang berpendapatan paling rendah....pemberian bonus kakitangan swasta tidak dihebohkan,gaji swasta mengikut akta buruh RM900 tetapi gaji pokok gred bawahan kurang dari RM 900,swasta ada perkeso dan insuran kakitangan awam cuma ada pencen,
kalau encik datang ke Pantai Timur seperti Kemaman, kos hidup yang tinggi amat membebankan bagi kakitangan awam.....

Tanpa Nama berkata...

kalau nak ajar bersyukur pun, syukurilah nikmat yang lebih besar diberi secara percuma oleh tuhan kpd kita terlebih dahulu....contohnya: nikmat kehidupan, kesihatan, penglihatan, pendengaran, oksigen yg membolehkan kita bernafas, kaki yg membolehkan kita berjalan, tangan yg membolehkan kita melakukan setiap tugasan dll....war2kan lah nikmat yg besar ni terlebih dahulu, nikmat yg tiada tolok banding dan tidak ternilai harganya.....kemudian baru yg ciput, apa lah sangat......

Tanpa Nama berkata...

syukur, kerana tuan punya alam tidak memisahkan roh dan jasad, pada hari ini masih lg dapat menunaikan ibadah puasa.....syukur!!!!!alhamdulillah.....

Tanpa Nama berkata...

Etooo sorita dulu dulu duluuuuuuuuuu ommmm gereee...sakarang suda modennnnnnnnnn anda fahammmmmmmmmmmm keerr ha ha ha ha ha....amaljan makan CATUABA sipaya anda kuat ingatan...

Tanpa Nama berkata...

Engko boleh le kata mcm tu..sbb dah kaya raya dah puas mkn duit kerajaan...sampai skang ni pun kerajaan duk bagi awak sedekah...tima kasih pun tidak....ingat periuk belanga orang sama..jangn dok ingat perut sendiri je...kalau cuepacs tak minta, ada ko nak bagi ke...jangan jadi bodoh lah bahalul...kalau takde bonus pun brg tetap naik...lain kali kalau kerajaan bagi duit kat ngko...jgn amik phm..haram utk ngko...tua-tua bangka ingatkan cerdik..dah nyanyuk bodoh lak...

Tanpa Nama berkata...

Pakcik ni jiran lama aku..time bulan penuh mmg dia suka meroyan... Dah korg x pyh layan...haha

Tanpa Nama berkata...

...kalo bini ko ckp bang setahun 5 x je kita main ye? Nanti Ko pun jwb ok la yang drpd x main lgsung? Boleh mcm tu bro...
# susah nk cr org mcm bro

Tanpa Nama berkata...

nampaknya.. komen2 yang diberikan tidak menunjukan keperibadian yang mulia.. boleh cuba lagi..
adakah akhlak kita ni islam.. dengan memberikan komen sebegini?
adakah segala perkataan kita lontarkan tidak akan ditanya di akhirat kelak, kita mungkin boleh telepas di dunia.

Tanpa Nama berkata...

ini semua poyooooo...
dia pon dapat duit bersara tu...
kalau taknak sedekah la kat tabung masjid pakcik...
zaman pakcik kerja melepak kat kedai kopi 8 jam sehari kot...
boleh la cakap camtu...

Tanpa Nama berkata...

agaknya pakcik ni dapat duit RM250 je kot, tu yang takpuas hati.
maklumla gred dia dulu besar.
mana nak dibandingkan dengan gred 1...gaji ciput, bonus pon dapat ciput je kalau setengah bulan gaji.


papadom la pakcik ni...

Tanpa Nama berkata...

Kalau ktgan kjaan dapat bonus rantaian ekonomi malaysia juga begerak apabila bonus itu dibelanjankan...semua akan merasa nikmat...contoh: Bila kita beli sepasang baju..kedai baju dapat untung...tukang jahit dapat untung..pembekal kain dapat untung...kilang kain dapat untung...pemandu lori kain dapat untung...jadi rantaian ekonomi berkembang semua lapisan rakyat dapat faedah...adalah x munasabah pemikiran penulis drebar teksi, elayan x dapat faedah...dengan duit itu Penjawat awam beli ikan untungnya kpd nelayan atau naik teksi untungnya pemandu teksi...fikirkan secara halus jgn main hentam kromo...tak ada penjawat awam yg dapat bonus simpan duit tu bawah tilam sampai pencen...

Tanpa Nama berkata...

Kalau ktgan kjaan dapat bonus rantaian ekonomi malaysia juga begerak apabila bonus itu dibelanjankan...semua akan merasa nikmat...contoh: Bila kita beli sepasang baju..kedai baju dapat untung...tukang jahit dapat untung..pembekal kain dapat untung...kilang kain dapat untung...pemandu lori kain dapat untung...jadi rantaian ekonomi berkembang semua lapisan rakyat dapat faedah...adalah x munasabah pemikiran penulis drebar teksi, elayan x dapat faedah...dengan duit itu Penjawat awam beli ikan untungnya kpd nelayan atau naik teksi untungnya pemandu teksi...fikirkan secara halus jgn main hentam kromo...tak ada penjawat awam yg dapat bonus simpan duit tu bawah tilam sampai pencen...

Tanpa Nama berkata...

kalau dikatakan alasan barng naik lagi mengelikan hati...kalau tak diberi bonus harga barang tetap akan naik...contoh tahun 70an dulu dizaman tiada bonus adakah harga barang kekal tak naik2...maka adalah lebih baik gaji naik harga barang pun naik daripada harga barang naik gaji tak naik-naik...jika ini terjadi rakyat akan lebih marah kepada kerajaan

Tanpa Nama berkata...

Alah pakcik..pakcik boleh la ckp camtu sbb pakcik dh bersara..skrg ni pakcik x tau beban keja camne..tambah lg tempat pakcik keja skrg ni kerajaan mne yg pegang..CUEPACS mintak tu pun ade sbb nye..bkn nak mintak sukati jer..bkn x bersyukur dgn ape yg ade..tp bla keja dgn kerajaan ni keluarga mengharapkan kite je utk tanggung mereka..ingat gaji kecik dapat nak tampung belanja smpai 4 keluarga ke..

jet lee worrior berkata...

PAKCIK DAH PENCEN MAKAN GAJI BUTA DOK DIAM SUDAH LER,DENGKI KOT.

Tanpa Nama berkata...

Tah apa2 tah pakcik ni.. Punyala banyak isu yang boleh disuarakan, isu duit 500 tu yabg disalakkan, yang dia nampak depan mata.. tula kawan lagi dgn kwn2 yang rendah mentaliti.. sampai diri sendiri pun kena tempias.. pastu 1 malaysia tau kebodohan anda...

Tanpa Nama berkata...

Tula kesian sungguh dengan pakcik tu.. memalukan diri sendriri je...

Tanpa Nama berkata...

Itu tanggungjawab CEUPACS..kalau dia orang tak bela kakitangan awam sape nak bela lagi pakcik oiii..kalau tak buat mcm tu..gaji kaitangan awam tak naik ler sampai kiamat pun..tengok elaun rumah masih RM180..mana ada sewa bilik RM180 sekarang nie...cuba ler fikir pakcik oiii..zaman pakcik lain...

Tanpa Nama berkata...

Tindakan PRESIDEN CUEPACS amat wajar untuk penjawat awam masa kini kerana Dato Presiden CUEPACS memperjuangkan yang terbaik untuk penjawat awam.sebagai ahli sangat-sangat menyokong tindakan YG BERBAHAGIA DATO PRESIDEN CUEPACS MENERUSKAN PERJUANGAN MEMBELA PENJAWAT AWAM TERUTAMA GOLONGAN PELAKSANA.penjawat awam masa kini boleh mengabaikan segala kritikan dari luar kerana ia lebih bersifat cemburu terhadap perjuangan CUEPACS.SEGALA perjuangan CUEPACS yang menyuarakan hasrat ahli terutamanya sangat-sangat dihargai.Harga barangan semasa tidak sama harga barangan tahun 80an.

Tanpa Nama berkata...

Pengirim surat ni ketinggalan zaman.. busuk hati tgk kakitangan awam nak lebih skit. kami ade kesatuan yg kuat kami bersyukur..

Tanpa Nama berkata...

apa cita ni hang dah bersara dah pun...hang sedaq masa hang berkhidmat dulu...hang dok pulun semua...la ni hang nak drama....pi la....la ni hang dok rumah main teloq hujung bulan duit masuk....kami yg kerja sekarang ni...dok berpanas...berhujan..nak isi minyak motor kereta...bayaq rumah...bayaq sekolah anak2...hang lani dah bersara...tanggungan "0" anak2 dah besaq2...memang hanq dah tak rasa...susah ngok mcm kami alami sekarang ni...pendapatan bawah RM3000 hang tau apa makna ni...maknanya kami miskin bandar...la ni leaving cos tu dia naik tinggi....apa salah ka CUEPAS mintak??? la ni hampa yg dah bersara pakat ramai2 tak mahu bonus...ada bran ni kami dapat hang pun nak jugak...adil ka...kami dapat bantuan RM500...hampa goyang teloq dapat RM250....hang pulun jugak...jgn nak dok drama lahhhhh....

Tanpa Nama berkata...

yang hantar surat ni....bahasa mcm pandai tapi bodoh.....hak kami yang berkerja nak mintak...apa salahnya...yang meluluskan PM....kami bekerja suka kami lah nak mintak....kalau dapat Alhamdulilah itu rezeki kami anak beranak...kerajaan memang tidak dapat memenuhi segala permintaan semua golongan...jadi jgn lah kerana segelintir...semua tak dapat adil ke? kami bekerja dengan kerajaan menguruskan ha-hal kerajaan...takkan kami tak berhak mintak...anak2 sykt di bawah kerajaan juga ada yg membero bonus kepada kakitangan sehingga 3-5 bulan so.....salah ka kami mintak....hang rasa pemberian bonus akan merugikan kerajaan....tak! apa bila kuasa beli meningkat ekonomi dapat dijana...permintaan naik...pengeluaran meningkat..keuntungan naik...so hujung2 duit ni campur dgn duit kita sendiri pegi mana....dapat balik kat pemerintah...kita kaki tangan kerajaan ni...bukan dapat gaji..terus terbang pergi Indonesia beberlanja di sana...kita belanja dlm negeri...

Tanpa Nama berkata...

pakcik oh pakcik...hang jgn dok dengar la orang swasta tu mengeluh..depa jd runner kilang pun dapat rm 2k..kami penjawat awam sokongan suma bawah 2k...lain kali pikirla sebelum tulis artikel bangang n..aku rasa hang n saja nk cari publisiti murahan...dapat bonus rm500 pun nk dengki...mmg patut pun kuar tv bagi suma org swasta panas..

Tanpa Nama berkata...

Saya setuju, CUEPACS perlu juga mengkaji nagaimana nak peringkat kualiti perkhidamatan Penjawat Awam dan bukan sahaja mengkaji cara nak dapat bonus sahaja... kaji dan selesaikan isu kualiti dan kuantiti kerja penjawat awam.

Tanpa Nama berkata...

saya nampak penjawat awam nie gaji besar tapi sebabkan Pinjaman Peribadi dengan potongan bulanan sampai 60% menyebabkan diorg miskin dan gaduh tak ada duit...setuju??

Tanpa Nama berkata...

Korang miskin bandar sebab korang buat Pinjaman Peribadi, bergaya dengan duit pinjaman perinadi beli motor besar, HP baru, enjoy sakan, tukar sport rim pastu naik gaji overlap mana nak cukup, abg oii...kalau rm3k tu cukup tau nak makan anak bini kalau betui2...bukannya potong KWSP pon...Drama ja lebih...puiii

Tanpa Nama berkata...

jangan tipu la...tanya tgk penjawat awam mana yang tak buat pinjaman peribadi....cecita... pastu beli motor...beli bergaya mcm org kaya...hbs duit personal loan dah garu kepala tak de duit...pastu dok gaduh gaji tak cukup la mintak naik gaji la....dah naik gaji buat overlap...benda sama berulang hbs overlap garu pala...mintak bonus la...kaji skim laa...kenaikan tinggi laaa...xperasan lagi ka..aduihh...

Tanpa Nama berkata...

BUKAK MATA SKIT LA WEII PENJAWAT AWAM...SEDAR DIRI TUU....mmg kita berkerja untuk kerajaan, tapi pikir balik apa sumbangan kita pada kerajaan yang boleh dibanggakan...

Tanpa Nama berkata...

Rm3000 dok KL cukup ke bang??? Mu ni reti matematik ke tak ni?

Mai ambo nok ghoyat kat mung....
Sewa rumah rm1500 (rumah kondominium tingkat 69 n tak main ler sewa rumah teres atau stinggan.. ape brg..)

Byr keta bln2 rm1800 keta VW Golf Gti 2.0cc tak main ler keta Protong apeeee classs...

Mkn minum nasi Kandaq KAYU bln2 rm1600 tak main ler kedai mamak tepi jalan.

Minyak keta tol bln2 rm1500 sbb tiap2 hujung minggu p lepak Langkawi atau Pulau Sentosa.

Pakaian tak payah sebut dah tentu yg branded punyer... rm2000 sebulan.

Yg lain2 tak payah sebut rm2500

Ini kos hidup bg yg bujang mcm ambo aje bulan2 mung kiro lah.. dekat rm10,900.00

Nota* pekerjaan ku hanya PAR aje n tapi gayaku mengalahkan executive korporat perbebanjaanku yg tersenarai di atas semua ditanggung oleh mak datin n mak janda yg kaya2 sbb demo kata brg ku terbaikkkkkk dari ladang... nk hidup di KL ni kena pandai ler... ketidak ULAT DALAM BATU NK HIDUP MCMMANA....

Tanpa Nama berkata...

Sumbangan aku kpd kerajaan memberi 1 undi kpd BN. Kalau kalah 1 undipun dikira kalah hangggg tauuuu dakkkkk... ketidak kerajaan BN dah tak memerintah dah Malaysia ni pd PRU 13 yg lalu hang tau takkkkk... sbb aku bg kat BN 1 undi n aku hasut habis mak pak pakmak mertua adik beradik saudara mara n senang citer 1 kampung aku, aku suruh depa semua undi BN hang tau ka.... majoriti BN menang kat kawasan aku 122 undi je hang tau dak...

Bila di post moterm balik rupa2nya 122 tu adalah org kampung aku yg berjumlah seramai 122org semuanya... kalau aku tak hasut depa suruh undi BN n depa dah nk undi Roket nk p ke Bulan dah hang tau ka...

Abis hang dok tanya sumbangan aku kat kerajaan n skrg ni aku citer. yg hang punyer sumbangan apa diaaaa pulak kt kerajaan?? Cohh citer cohhh citerrr

Tanpa Nama berkata...

Saya pun tak bersetuju dengan pak cik. Saya dulu kerja swasta, stress juga sikit, majikan pandai nk bg kurangkn stress staf2. Kami ade annual dinner,ada family day,ade cabutan bertuah barangan (seperti TV,petiais) 2 kali setahun,bonus 3 bulan,boleh OT. walaupun xde bonus raya tapi kenaikan gaji tahunan tinggi,tanpa birokrasi,telus dan lebih mudah daripada PA. Dekat kerajaan kerja stres, jarang ade annual dinner,2 tahun sekali family day (kalo jabatan ade duit),gaji rendah, KGT rendah, kerja byk OT tiada, peluang untuk naik pangkat rendah dan susah,birokrasi lagi.Memang sungguh stress ditambah lagi dengan kos sara hidup yang meningkat. Ikan naik harga awal tahun dulu pun xturun2 lagi. Jadi, jika CEUPACS minta bonus 2.5 bulan kat kerajaan saya pun bersetujulah! Petani dan nelayan gaji xtinggi tu memang betullah, kalo x, saya sendiri kerja jadi nelayan kalo hasilnya lumayan. Bukan saya nk kutuk petani dan nelayan, tapi dah memang begitu pendapatan kecik(ada yg pendapatan besar). Saya kerja swasta dulu gaji tinggi(serta kurang stress sbb kurang back stabbing jika banding kerja PA) jika nk banding dengan gaji saya kerja kerajaan sekarang. sape lagi nk minta bonus kalo bukan CEUPACS??Kalo x mampu kerajaan ckplah xmampu , semua PA boleh faham ape, tp ckplah awal2?takdelah melampau mintak 2.5 bonus gaji kan. Kawan saya kerja Bank R****T bonus dapat melampau2 ape.padahal jawatan sama sahaja dengan saya, kerani..

Tanpa Nama berkata...

hg hasut ka?? bohong oeg kampung leh laa....

tu la penjawat awam, keja PA tapi nafsu mcm Ketua pengarah... Overlappp bank rakyat lagi deh...haha

apa yang keja teruknya ko buat?? gali kubur?? puii...penjawat awam mana keja teruk kasi habaq skit...

Tanpa Nama berkata...

hg keja swasta dulu gaji rm1200 ja bang potong epf tinggal la rm1k++ sekarang keja gomen gaji rm1.7k takcukup lagi? tak potong pon epf...

SEBAB PINJAMAN PERIBADI LA KORANG MUSNAH TAHU TAK...overlap lagi...

Tanpa Nama berkata...

tu la dok buat personal loan sangat...skrg kan dah tak dak duit..mengharao bonus...hahaha

#marahkatgengswasta

haha...overlapp

Tanpa Nama berkata...

aku ada satu pendapat...kenapa gred 17 ke bawah posting xleh dok tmpt sendiri????sepatutnya pegawai gred tinggi yang kene anta sabah sarawak tu sebab gaji diorang da besar...bodoh punya org yang letakkan penempatan bagi PA..fck u allllllllllllll..

Tanpa Nama berkata...

Teruk bang kerja sy... kerja sy pitching jalan yg berlubang2 tu... senang citer tampal jln2 yg berlubang.

Pagi2 pkl 5pg dah nk kena bangun dah bang.. biasalah umat islam nk kena sembahyang subuh dulu. Bila dah sembahyang subuh tk boleh tido dah bang n terus p kerja sbb nk sampai awai n nk dpt punch kad nombot 1st.

Lps punch kad dlm kul 7pg terus p tolong makcik kantin kt pej tu jerang air n bancuh air ape yg patut n susun meja kerusi sbb kul 7.30pg satgi staff2 dah nk mai breakfast.. ni citer kisah sebelum Ramadhan yer bang.

Tepat kul 8pg terus gua berlari2 anak ke stor sy d blkg sambil mmbawa bekal kuih karipap n nasi lemak bungkus n teh tarik yg di hadiahkan oleh makcik kantin td sbb tolong dia td. Itu dah jimat dah utk duit breakfast.

8.01pg terus tumpang naik stim rol sbb nk p tampal kt mana jln2 yg berlubang. Kdg2 stim rol ni susah nk start bro sbb bateri dia selalu kong. Sy jgk nk kena tahan mat2 motor utk nk tolong tolak stim rol tu nk bg engine hidup... fuhhhh susah n berat sungguh kerja sy ni bro..

Sesampai aje dtempat nk tampal n lori premix dah tunggu dah.. bro nk tau premix atau tar tu punyer ler panas n sy nk kena cedok ngan skop n nk taburkan kat lubg2 jln tu nk bg elok supaya satgi bro blk kerja lalu atas jln tu elok aje... hahhhh tak teruk n tak berbudi kah kerja sy ni bro mmbantu kenderaan2 yg menggunakan jln raya dgn keadaan slmt tanpa terjun lubang.?

Abis kerja... usah citer lah bro.. kdg2 lps isyakpun tk sampai umah lg bro.. bro bygkan bila dah siap kerja n nk htr stim rol tu ke setor blk bknnya senang sbb stim rol tu boleh pecut 20km/j aje..

Abis kerja sampai umah dah kul 10mlm n mandi2 n buat ape yg patut n kul 11mlm dah tido n kul 5pg bangun blk n itulah rutin kerja sy bro... tak susah ke bro kerja sy sbg PRA atau senang org panggil buruh... sedih bro... sampai nk hitam dah muka sy hr2 dok main dgn premix jln ni bro... huhuhuuuu sampai awekpun takmau dia kata mukavsy mcm org minyak.... eeeee sedih tau...

Tanpa Nama berkata...

Haiiiiii mcm ada pengalaman aje bro ni... hai bknkah muka hang kah yg aku jumpa masa naik tangga bank rakyat hari tu psl hang pun nk over lap jgk... heheheeee. ..

Tanpa Nama berkata...

Kalau gred 17 ke bawah posting dok tempat sendiri.. satgi kerja hangpa suka mengulat balik umah tido.... tu yg letak hanpa jauh2 sbb hangpa susah nk blk umah kerja mengulat n buat kerja dluar bidang tugas hangpa yg sebenar SKT. Iaitu hangpa suka buat kerja part time potong rumput rumah org dlm waktu pejabat... hahhhhhh.... sbb aku pun sama heheeeee cari mkn derrrr nk idup... heheheeee

Tanpa Nama berkata...

Kau ingat gaji kakitangan kerajaan besar sangat ke? Puak macam kau hanya tau komplin. Macam kakitangan kerajaan bukan rakyat juga. Pembangkang apabila bercakap kononnya atas suara rakyat. Pembangkang tidak bercakap sebab kakitangan kerajaan majoritinya org Melayu. Melayu PR makin bangsat sekarang sebab fahaman macam ini.

Tanpa Nama berkata...

sudah menjadi lumrah kehidupan manusia bila usia muda menimba pengalaman setelah di usia tua nak mampus bercerita asam garam yg d tempuhi semasa di usia muda...konon..syabas pakcik sudah insaf dan taubat sepenuhnya...soalan....bonusnya ataupun soalan 'bantuan khas daripada saya...bila penjawat awam mendapat bonus ataupun bantuan khas mcm ni berapa sangatlah nilaian wang tu pada masa sekarang memandangkan harga brg semua meningkat naik pd masa kini..adakah pakcik fikir tentang jabatan swasta berapa bonus setahun mereka dpt contohnya..petronas dsbg.....nya? ini kan pula yg bekerja di dalam jabatan kerajaan...kerajaan bn x pernah bagi sebanyak tu..setidaknya pun paling besar tahun 2012..satu bulan setengah gaji..apa2..pun kmk bersyukur juga dpt rm 500..yg diberi PM Najib@Rosmah ni...tp ada pakcik berfikir tentang penjawat awam yg gaji nya kecil punyai tanggungan anak yg ramai...memang memerlukan semua itu.Fikirlah pakcik..secara rasionalnya dan jgn masih dibuai d zaman pakcik dulu-dulu dangdut...opps!Di zaman sekarang amat jauh sekali taraf kehidupannya..memang sudah menjadi satu kewajipan pada cuepacs untuk cuba meminta atas alasan menjaga kebajikan penjawat awam.Cuepacs hanya menjalankan tugasnya..yg meluluskan kerajaan bn(malaysia)jika difikirkan perlu dan tidak mendatangkan kerugian pd kerajaan yg memerintah..sekaligus dpt menjana aliran tunai.Setakat pemberian rm 500 byk ertinya pada penjawat awam yg berpendapatan kecil sempena hari perayaan apakah lg kepada anak-anak mereka.syukur!Kenapa PAKCIK...?dengki ke..cemburu ke..awak pun dpt kerajaan bg rm 250....knpa x cukup..ekk? elehhhh....kerajaan bg bantuan khas mcm tu pun nak sibok masuk dlm ni..kl syer cerita pengalaman untuk memotivasikan mutu kerja penjawat awam oklah juga..ni nak pertikai cuepas yg suka meminta pulak..!puuui kau..celaka kau..!elehhhh bukan kerajaan bg 5-10 bln gaji..ada byk tu..pernah kerajaan bg..?lu fikirlah sendiri...bro dah tua pancen kutuk sana sini..haramm jadahhh pakcik ni...mu ni beratt!pukimak kau!...menyampah...sampah masyarakat..di masa muda...!!!tua-tua nak mampus ckp lebih pulak....hang jgn dok ckp kl kat aku..!

Tanpa Nama berkata...

Pakcik,kalau ada bonus dapatlah saya beli barang keperluan anak anak.Saya juga PA dan seorang balu yang menanggung 3 orang anak yang masih kecik lg.Baru kerja 2 tahun gred N17, bayangkan gaji saya berapa,dok kuarters lg, ITP dgn cola juga kene potong.Nak minta kebajikan, x dapat sebab dah bekerja alasan mereka...salah ke kalau nak minta bonus..

Tanpa Nama berkata...

sebut pasal posting ni sepatutnya kakitangan gred rendah macam pra, par ni semua bukan dilantik oleh jabatan, tapi dilantik oleh spa dan letak secara gunasama bawah jpa. jadi bila mangkuk2 ni dah lama sangat di sesuatu jabatan, masing2 dah naik lemak, bolehlah ditukarkan. ni sebab lantikan melalui jabatan, dia jadi closed service, pastu terperap lama kat situ sampai ke pencen atau sampai ke mati. tu yang masing-masing naik lemak tu!

jadi orang sebegini perlulah dijadikan sebagai gunasama dan diletakkan di bawah bidang kuasa jpa. cukup 3-5 tahun, tukarkan saja. ini akan mengelakkan mereka jadi besar kepala dan naik lemak.

ZXR berkata...

" cuepacs asyik minta bonus ".....kah kah kah.....tu kan salah satu dr kerja dia..... apa pasal nelayan asyik tangkap ikan ha?????????

Tanpa Nama berkata...

PAKCIK PENULIS TU REKAAN JER....
TK KAN KESEDARAN TTG KESENGSARAAN PETANI N NELAYAN LEWAT BEBENO.....TK SETERUK INI RASA NYE PA LALU.
APA KE HAL NK PERTIKAI CUPEK MINTAK BONUS, LAIN LER KALAU CUPEK MINTAK ROYALTI KEL.
ITU DH MEMG MAKANAN AKU, KATA BANGAU...KEJE DIA.
KALAU BETUL PN PAKCIK NI, MMG PCIK ADA MSLH LAIN YG LBIH BESAR. MARI PAKAT2 TLONG

Tanpa Nama berkata...

SWASTA DAPAT BONUS SAMPAI 6 BULAN XDA PLAK PAKCIK ATUK NI CITA?????

Tanpa Nama berkata...

Mn pakcik tu tau, dia lewat dpt maklumat.....mungkin 10 tahun lg dia akan tahu.

Tanpa Nama berkata...

mana-mana kakitangan yang suka berbandin-banding dengan swasta disyorkan berhenti sekarang dari kerja dgn kerajaan dan mohon dengan swasta baru dapat bonus banyak.. tapi bagi mereka yang komplin banyak ni sebenarnya swasta tak akan terima.. sbb org macam ni bukannya kerja sangat, tahu nak komplin je.

Tanpa Nama berkata...

yg byk membebel dalam ni R1, R3, N1, N3 jer. jd jgn ler pi heran sgt. derang nih mmg xlayak nk keje swasta. kilang pun xmo trima. dpt keje gomen, dia nyer lagak cam org pandai tau sumer bende.

jgn lyn sgt derang nih. sampah jer tuh sumer.

Tanpa Nama berkata...

mmg betul ada lagi yang miskin, tp cuba fikir balik....bonus tu semua lari kemana? ke peniaga2 kecil jg, yang bisnes buat kuih raya atau di bazar2 ramadhan. Ada duit lebih maka adalah jg berbelanja. X rugi kerajaan bagi bonus, sbb duit itu kompem lah menjana ekonomi dari peniaga yg kecil hingga besar. Peace yo

Tanpa Nama berkata...

cakap tak pakai otak punya orang

Tanpa Nama berkata...

terima kasih PM beri RM500. nanti hujung tahun beri lebih tau..

Tanpa Nama berkata...

bONGIOK%?? orang tak kerje pun dapat RM500..

Tanpa Nama berkata...

biasalah omar ni memang takda keje asyik mintak bonus, naik gaji, bonus, naik gaji. kakitangan pelaksana yang mempunyai kelulusan tinggi taknak pulak diperjuangkannya, tapi yang diperjuangkannya adalah J17 guna sijil tapi nak dinaikkan ke J29. sudahnya J29 yang ada diploma melopong gigit jari.

bagi orang tak berapa cerdik untuk menerajui kepimpinan kesatuan sekerja, inilah jadinya. perjuangan dia tak bersifat pembangunan modal insan, sebaliknya lebih kepada materialistik

ZXR berkata...

gua dah bebulu taik ayam dah nie an! an! an!....pe hal plak nelayan asyik duk tangkap ikan jer nie....tenok laut bersepah, x nak lak tangkap....

Tanpa Nama berkata...

HIDUP DATO HAJI OMAR OSMAN DAN SEMUA KAKITANGAN CUEPACS!!!!....jasa anda amat besar sekali...kalau anda jadi calon PRU...aku org pertama sokong sbb anda memperjuangkan hak PA....tak dpt bnyk, sikit pun jadi ler....DARIPADA TAKDE LANGSUNG LEBIH BAIK ADA....jgn hiraukan kata2 yg dengki...MEMQNG SIKAP KITA ORANG MELAYU SUKA DENGKI KHIANAT IRIHATI....bangsa lain juga maju, pastu siap gelak kat kita sbb ADA ORANG YG BANGANG MCM NI DLM MASYARAKAT....HANG JGN BUAT TAIK TULIS ARTIKEL MCM NI....ntah2 dulu masa hang keje gomen lebih teruk dari sampah....hng ni lebih layak duk dlm kubur lebih awal sbb dah tak ingat kesusahan org lain...

Tanpa Nama berkata...

Cuepacs@kesatuan pekerja2 awam..tugas menjaga kebajikan PA..
Terima kasih atas prmohona
syukur utk bantuan raya RM 500
Sy bgaji 2000
1000 pinjaman peribadi (buat rumah)
200 biaya adik bljr d universiti
200 insuran ank2
200 isi myk kereta (pergi balik kerja)
400 baki mkn n belanja dapur

Psgn saya kerja swasta (gaji 2000)
Bayar kereta, nurseri anak2,pampers susu,api ai,belanja ank sekolah 1700..baki 300 utk dirinya sendiri
xdpt bonus tahunan

Saya bsyukur PM beri bantuan..dptlah gembirakn ank2 sikit n beri sikit pd ibubapa y da uzur dkampung

Xkire dmana kita bekerja bsyukurlah
pdglah insan2 y lebih susah..
Saya fhm hidup dbandar ni mmg serba mcabar tapi sy stiasa bdoa Allah ckuppkn rezeki saye skeluarga..

Tanpa Nama berkata...

Bersabarlah semua PA yg gred 17 ke bawah.

Sy gred 41 gaji + elaun rm3500 n isteri tidak bkerja n mmpunyai anak 3org n tinggal di KL.

Sewa rumah rm800
Kereta rm850
Minyak kereta rm350
Bil api air rm200
Mkn minum sy isteri n 3org anak rm1300
Susu baby n pampers rm400

Jumlah rm3900

Negatif (- rm400)

Ini tak pinjam personal loan lg... kalau dah pinjam personal loan sy takkan ada gaji rm3500

Bayangkan.... ini sy yg gred 41... dan sy dpt bygkan bagaimana sengsaranya PA yg gred 29 ke bwh bila hidup di KL ini lebih2 lg kalau isteri tidak bekerja.

Bersabarlah......
Dulu2 org selalu berkata yg PA ni golongan yg duduk di tengah2. Susahpun tidak n senangpun tidak. Iaitu hanya cukup utk hidup shj... pakaian setahun sekali baru boleh beli iaitu semasa nk raya shj...

Skrg ini.....

PA bkn golongan yg duduk di tengah2... skrg ni PA gred 41 ke bawah n kalau isteri tidak bkerja n duduk di KL sudah masuk ddlm golongan org susah dah...

Jadi kalau semua PA buat pinjaman personal loan.. bkn lah dia saja2 suka2 utk nk buat pinjaman. Dia pinjam sbb nk cover baki gaji yg negatif tu lah... mcm sy negatif rm400 x 12bln dah rm4800. Jadi kalau setiap PA yg naik KGT n setiap kali naik gaji n terpaksa buat over lap itu sudah terpaksa .... kalau tak buat over lap nk pinjam kt sapa lg?

Jadi Kerajaan bela lah semua PA naiklah gaji ke atau tambah2kanlah elaun2... kasihanilah kami semua... hidup setiap hari merintih... merayu.... menangis tak siapa yg tahu..... hanya boleh meluahkan di ruangan ini sekadar melepaskan tekanan hidup yg amat perit bilA bkerja di KL.

Tanpa Nama berkata...

patutla penjawat awam ni low class punya mentality. bagi bonus pun merengek. walhal bonus tu bukan tanggungjawab majikan. majikan hanya bayar gaji saja. bonus tu hak majikan. kalau ada, adala. takda pun takpa pasal tiap bulan ada gaji.

berapa ramai diluar sana tu ada yang gaji tak dibayar sebab syarikat dah nak bankrap. berapa ramai diluar sana tu yang kerja dapat gaji tak setimpal.

penjawat awam ni makin hari makin lemak, manja, lembik. semua nak kena suap. sampaikan kerajaan perlu tanggung sewa rumah masing2 dengan demand supaya imbuhan perumahan dinaikkan. gila ke apa? kenapa tak minta sekali elaun petrol? elaun rokok? elaun astro & internet? elaun tayar kereta?

bodoh punya penjawat awam!! otak letak kat lutut! patutla perkhidmatan awam malaysia ni lembab & susah nak maju sebab ada sebilangan dia bodoh & suka merepek!

Tanpa Nama berkata...

orang di atas ni cakap pakai lutut..makan taik punya orang.

Tanpa Nama berkata...

BANYAK BETOL LANGAU YANG DENGKI DAN SAKOT HATI BILA CUEPACS MINTAK BONUS UTK KAKITANGAN AWAM. AGAKNYA LANGAU2 NI SAKIT MENTAL KOT.....

DAN SYUKRI JUGA SEEKOR LANGAU....

Tanpa Nama berkata...

Panjang lebar sibangang tu keluar kenyataan....

Aku teringat kata Tun Mahadir dolu2. Bonus yang diberi akan dibelanjakan dan sevara tidak langsung ia akan merangsang ekonomi.

Tun bijak. Sukri bangang!

Tanpa Nama berkata...

syukri tu kerja ape? tokeh minyak ker?

Tanpa Nama berkata...

wahhhhhhhhh blog cuepacs sunyi hari ni siollll... beruk2 yg rajin komen dlm nih dh blik raya tuh. kt kmpg mana ade pc & internet ek? wakakakaka


slamat ari rayer macai2 sumeeeee utk x ke-2!!! wakakakaka

Tanpa Nama berkata...

Hai orang Tua Ahmad Syukeri,
Kau tu dah tua bangka,nak mampus ditelan zaman..bagus ceupacs minta bonus daripada minta kain kapan untuk orang macam kau tu..sekarang ni kau kena sedar,,yang kau samakan penjawat awam dengan orang kat kpg tu apahal plak..kalau kerajaan mampu,apa salahnya kerajaan bagi???bukan nya ceupacs minta kat kau pun..jgn2 pakcik ni lagi tak sabar terima bonus untuk golongan berpencen....kenapa pak cik ni kata mcm tu..anak2 pakcik ni tak da keja kerajaan ke????

Tanpa Nama berkata...

Oiiii..!!!!orang tua bodoh bernama syukeri...ko dah kenyang makan kuih raya ke?...ngko guna ke duit raya rm250 yg najib bagi tu?....ko sorang je diharamkan 7 keturunan mkn duit bonus tu tau...SELAMAT HALI LAYE...

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum...

Semua orang mesti akan sokong apa2 perkara yang akan menguntung kan mereka... Pada saya, kita mesti lihat dan belajar dari orang di sekeliling...

Apakah yang membuatkan pekerja berhak menerima bonus? kerana kuat bekerja? Jikalau apa yang kita buat cuma rutin tiap hari, itu bukan la pencapaian yang perlu di hadiah kan dengan bonus yang tinggi... semua golongan tak kira swasta @ kerajaan pun buat kerja rutin....

kalau nak cerita adil @ tak, gaji orang tu lebih, gaji orang tu besar sampai bila pun tak habis...

tepuk dada tanya la hati... awak tu beri "apa" yang lebih kepada syarikat... kalau setakat kerja rutin yang mana ada masa tu tak buat sungguh2 tu... xperlu la nak mintak lebih2...

saya pernah bekerja dgn banyak syarikat... saya ramai kenalan kerja sektor kerajaan & swasta... jadi saya nampak susah senang mereka... belajar2 la bersyukur...

Salam....

Arif

Tanpa Nama berkata...

Rezeki masing-masing. Kalau kerajaan ada lebihan tak salah kalau diberikan bonus selagi tidak membebankan kerajaan. Tapi yang lebih utama kerajaan perlu pantau harga barang-barang mentah yang kian melambung tanpa kawalan...bayangkanla harga kicap sebotol kecil pun dah samapai RM 5-6....renung-renungkan...

Dari//
Penduduk kampung lulusan luar negara

Tanpa Nama berkata...

Nelayan, petani pemandu teksi, peniaga kedai makan atau apa pun pekerjaan yang bukan PA, adakala mereka ini akan menerima keuntungan yang besar seperti contohnya nelayan, bila tiba musim sotong contohnya, mereka akan mendapat nilai jualan yang tinggi. Masa itu mereka mewah macam dapat durian runtuh. Boleh dikatakan ribuan rm juga. Itu adalah bonus untuk mereka. Pemandu teksi ada masa akan menerima ramai penumpang. Bonus pada mereka. Kedai makan ada masa akan mendapat ramai pelanggan. Bonus pada pengusaha. PA kalau Cuepacs tidak perjuangkan untuk dapat bonus, maka akan ramai yang buat pinjaman peribadi di mana2 bank untuk perbelanjaan tambahan seperti menyambut raya. Nak simpan duit gaji, tak dapat pakcik. PA nampak macam mewah walhal kalau tengok dalam slip gaji banyak dah kena potong. PA tak lari dari berhutang pakcik. Berjuanglah Cuepacs sehingga PA macam saya dibela seadilnya. Saya harap sangat kalau Cuepacs dapat perjuangkan kadar pinjaman perumahan dikurangkan daripada 4% kepada 1%.