SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA TONGGAK KEMAKMURAN NEGARA

10 Julai 2013

CUEPACS SERAH KERTA CADANGAN TAMBAH BAIK SKIM BADAN BERKANUN

Bernama
9/7/2013


PUTRAJAYA, 9 Julai (Bernama)-- Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) sudah menyerahkan kertas cadangan kepada pihak kerajaan berkaitan penambahbaikan skim gred penguatkuasaan badan beruniform.
Presidennya, Datuk Omar Osman berkata kertas cadangan itu diserah kepada Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Dr Ali Hamsa di pejabatnya Selasa.

"Cadangan penambahbaikan ini melibatkan sebanyak tujuh badan penguatkuasaan undang-undang yang terdiri daripada Jabatan Pengangkutan Jalan, Kastam, Bomba, Imigresen, Penjara, penguatkuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan serta pihak berkuasa tempatan, yang keseluruhannya melibatkan seramai 120,000 orang," katanya.

Beliau berkata ia selaras dengan beban dan risiko yang dihadapi anggota badan beruniform ketika ini ini, dan sudah tiba masanya skim jawatan mereka dikaji semula serta dinaik taraf.

"Kita cadang seperti mereka berada di gred 17 sekarang dinaikkan ke gred 27 sampailah ke peringkat yang tertinggi, seperti jawatan ketua pengarahpun kita mahu ke gred yang lebih baik," katanya.

Osman berharap kerajaan dapat mempertimbang kertas cadangan itu sewajarnya dan meminta ia diselesai sebelum 31 Dis ini.

-- BERNAMA

48 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ASALAM,JABATAN LAIN X ADA KE CADANGAN ITU SEPERTI RELA.JPAM.AADK,MERITIM,JAB LAUT,KKM TOLONG JUGA DI PERTIMBANGKAN

Tanpa Nama berkata...

So ape cer ni en omar...dh caca merba jawatan dalam perkhidmatan awam skang ni...pikir le skit..ikot.kelayakan la...jpa.nk.menilai.pun tlg pikir kepentingan jabatan2 lain...uniform2 ni semua terlibat dgn risiko ke? Risiko ditangkap rasuah tu ade le...

Tanpa Nama berkata...

Aku yg kerja.privete ni dh xde harapan.le nk masok.kerajaan.lepas.ni..semua dh nk di naik kan ke gred 27 dn 29...lepas.ni diploma.aku buang.telaga.burok.jela....dh xbleh nk apply.gov dh ke jwatan diploma holder....

Tanpa Nama berkata...

Trend skrg, setiap kementerian/jabatan masing2 nak meletakkan diri mereka di tahap yg setinggi mungkin kerana hendak memenuhi kehendak/tuntutan semasa warga pekerja/kakitangan. Jika trend ini berterusan maka dikhuatiri akan membawa lebih banyak keburukan dari kebaikan. Ketidakpuasaan akan terus timbul di kalangan PA yg akhirnya menjejaskan kredibiliti kerajaan skrg. Justeru itu kerajaan harus mencari mekanisma/sistem yg boleh diterima oleh majoriti PA. Kalau nakkan semua 100% perfect tu agak mustahil kerana semua jenis pekerjaan mempunyai kekuatan dan kelemahan.

Tanpa Nama berkata...

harap en osman n the geng x terlalu discriminasikan penjawat awam sgt...sbb kami staff privete pun nk pun mengimpikan jawatan di dalam perkhidmatan awam...klasifikasi lah mengikut qualificasion...bukan mengikut logic dan berdasarkan pujian semata-mata ok..

Tanpa Nama berkata...

semua kerja ada risikonya. tukang masak pun berisiko untuk melecur seluruh badan, terpotong jari. pembantu tadbir/khidmat pelanggan juga berisiko kena serangan jantung dan boleh menjadi gila kerana mendapat tekanan pelanggan.

jadi tak payah la nak demand itu ini. ikut sajalah mekanisma sedia ada ini, lulusan pmr dengan jawatannya, lulusan spm dengan jawatannya, diploma dengan kesesuaiannya, dan seterusnya sarjana muda dengan jawatannya.

apabila kita mengangkat "martabat" sesuatu kelulusan itu secara "percuma", berlaku caca-marba dalam keseluruhan jentera kerajaan. kalau nak sangat naikkan "standard" gred tersebut, jumudkan gred kelulusan spm/pmr tapi mereka yang telah dilantik ke gred tersebut dikekalkan, sebaliknya akan datang pengambilan dibuat untuk gred 27/29 yang menggunakan sijil/diploma saja. tak ada lagi kelulusan spm dan ke bawah. mereka yang menjawat jawatan yang telah dijumudkan itu akan kekal sehingga mereka bersara atau meninggal dunia. selepas tiada lagi yang menjawat jawatan gred tersebut, maka skim itu tidak lagi mempunyai gred 17 dan ke bawah selama-lamanya.

bukannya beri mereka naik secara percuma! sepatutnya mekanisma ini yang digunapakai oleh JPA untuk menjumudkan sesuatu skim/gred.

Tanpa Nama berkata...

Huhu... Manusia mmg ade yang x puas hati... Semua nak dipertikaikan..aku bukan goverment pun x bising... Lantak pi la...rezeki diorang macam tu,.. Kita ni sentiasa x puas hati... Kita nampak ke diorang buat macam tu.. Ni lah orang ckp... Sbb setitik nila habis rosak susu sebelangga.. Buat tambah dosa yang x habis2 tu je...sedar la sikit wahai manusia.. Apa yang korang dapat nga iri hati... Apa lagi.. Isi lah borang kerja gomen lau teringn sangat... Lau dah di interview tu ttp x dapat maknanya bukan rezeki ngko la nak merasa habuan kerajaan.. Ke ko yang x BERKELAYAKAN????. Bulan2 puasa ni jangan nak busuk hati sangat..kita pun bukan baik sangat pon.. Asyik nak cari salah orang je....aku bukan ape menyampah dgar yang suka mengomen ni..

Tanpa Nama berkata...

Tu je yg napak jabatan lain xnapak...jangan jadi buta dah lah ...jangan sanpai org myampah ngan cuepacs...

Tanpa Nama berkata...

WUJUDKAN ELAUN RESIKO

1.CONTOH POLIS,TENTERA,PENGUATKUASA,PENJAGA JENTERA ELEKTRIK .

MELIBATKAN RESIKO DIRI SENDIRI SEMASA BERTUGAS.

CONTOH PENJENAYAH,

A-POLIS, TENTERA DAN PENGUATKUASAAN

B-PENJAGA JENTERA ELEKTRIK)
ALATAN ELEKTRIK VOLTAN TINGGI DAN GELOMBANG YANG MERBAHAYA SEMASA PROSES PEMBAIKAN(

-LATIHAN SELAMA 1TAHUN HINGGA 2 TAHUN YANG KHUSUS ANTARA SYARAT MENJAWAD

C.DOCTOR,JURURAWAT,PEMBANTU MAKMAL,BERTUGAS DI KAUNTER DAN LAIN2

A.RISIKO JANGKITAN PENYAKIT SEMASA BERTUGAS

HARAP DIBERI PERHATIAN

RISIKO YANG DI HAHAPI SEKARANG.

CONTOH SESIAPA YANG BARU BERTUGAS ATAU 5 TAHUN KEBAWAH.

KES 1

DITEMBAK SEMASA BERTUGAS MATI,CACAT KEKAL DAN DI NASIHAT BERSARA AWAL.
-BERAPA PENCEN YANG AKAN DI TERIMA MANGSA?
-TANGGUNGAN MANGSA DAN AHLI KELUARGA?
MUNGKIN ADA JABATAN INISIATIF WUJUDKAN INSURAN KELOMPOK.



KES 2

PENJAGA JENTERA ELEKTRIK BERTUGAS
MATI DAN CACAT KEKAL TERKENE RENJATAN DAN DINASIHATKAN BERSARA AWAL?
-BERAPA PENCEN DI BAWAH 5 TAHUN BERKHIDMAT?
-TIADA INSURAN CONTOH OSHA (ALASAN TELAH MENERIMA LATIHAN)
-SEKIRANYA ADE INSURAN KOS TANGGUNG SENDIRI .

KES 3

DI BIDANG KEDOCTORAN.JURURAWAT DAN PEMBANTU MAKMAL SEMASA BERTUGAS MATI DAN CACAT KEKAL TERKENE RENJATAN DAN DINASIHATKAN BERSARA AWAL?
-BERAPA PENCEN DI BAWAH 5 TAHUN BERKHIDMAT?
-TIADA INSURAN CONTOH OSHA (ALASAN TELAH MENERIMA LATIHAN)
-SEKIRANYA ADE INSURAN KOS TANGGUNG SENDIRI .


SAYA RASE UNTUK PENYAKIT ADE YANG AMBIL INSURAN CUEPACS (AVIVA,DAN LAIN2) TU MEDICAL CARD SENDIRI PENYAKIT SENDIRI BAYAR. KALO TIDAK AMBIL KENELAH BERASAK KAT HOSPITAL KERAJAAN. PEGAWAI GRED RENDAH BIASA JE ADE BEZA DAN ISTEMEWA. TENGOK HOSPITAL SETEMPAT.

*CONTOH
KES DI LADAD DATU BARU NIE.BERAPA PENCEN BAGI PEGAWAI BARU YANG TERKORBAN.SEBAB TU KERAJAAN BERSETUJU NAIKAN GRED DAN
ADE KUTIPAN DERMA.

BAGI JAWATAN YANG TIDAK GEMPAK CAMNE. ADE NAIK GRED ?DAN KUTIPAN JABATAN KENE YANG KECIL CAMNE? BERAPA DAPAT ?MAKSUDNYA TIDAK SELARAS.

HARAP PIHAK PENGURUSAN CUEPACS DAPAT BERI PERHATIAN.

CUKUP SETAKAT NIE DULU.

Tanpa Nama berkata...

Tolong ambil tau juga gred n17 dlm kementerian pelajaran sebab mereka pun berisiko ada yg kerja hingga mlm .....jgn pilih yg beruniform saja.....dati osman jgn pilih bulu.......

Tanpa Nama berkata...

Ape kebenda la...tgk la skop tu secara menyeluruh...

Tanpa Nama berkata...

Nak buat apa wujudkan elaun risiko utk polis dan tentera? mereka ni dah ada bermacam-macam elaun dalam perkhidmatan.

Bidang perubatan juga telah menerima pelbagai jenis elaun dalam perkhidmatan. selain itu peluang kenaikkan pangkat sangat tinggi.

Ya, jadi yang mintak ni...
mesti daripada golongan Penjaga Jentera Elektrik. Sebenarnya, Risiko terkena renjatan elektrik adalah sangat rendah atau tiada jika segala prosedur keselamatan dalam pekerjaan dipatuhi.

Sbenarnya semua kerja ada risiko, waima Pekerja Awam pun layak, contohnya; berisiko terkena patukan binatang berbisa, terkena renjatan elektrik dan banyak lagi.

Kerani di pejabat pun ada risiko, sakit tulang belakang akibat duduk lama, mata rosak kerana mengahadap komputer dan sakit jantung kerana asyik duduk sahaja.

Kerja la ikut peraturan dan jangan ikut perasaan.
Cuba ingat kepada prosedur kerja selamat dan jangan asyik fikir mati bila buat kerja.

Jangan anggap kerja lain tidak BERRISIKO....

Tanpa Nama berkata...

Aduhai.....
Makin melalut la perjuangan CUEPACS ni,

Kebajikan dulu yang perlu diberi keutamaan,

Badan Berkanun dan terlalu banyak kemudahan dan semuanya tidak terdapat dalam perkhidmatan awam lain. antaranya; Gaji mereka lebih tinggi, Kemudahan rawatan di Klinik Panel dan Hospital Hospital, Elaun-elaun lain dan banyak lagi.

Yang CUEPACS sibuk-sibuk ni buat apa?

Beri keutamaan dahulu kepada penjawat dalam perkhidmatan awam dahulu.

Kita nak pelarasan gaji, penambahbaikan elaun rumah, hapuskan 4% faedah yang dikenakan terhadap pinjaman perumahan, naikkan COLA, naikkan elaun EKA dan banyak lagi...

Kerja la kearah itu.

Tanpa Nama berkata...

Ni tambah baik badan berkanun ke badan beruniform? Confius dgn tajuk

Tanpa Nama berkata...

Nampaknya bhgn juruteknik ada dah naik ke gred 27 dari asal 17....bab mula yg seronok naik gred n gaji...tapi yg pemegang asal gred 27 semua terkedu kerana pemegang sijil dah setaraf pemegang diploma dari inst. pengajian awam yang mana belajarnya lebih dan kredit hour pun lebih ,huru-hara jabatan sebab kebanyakan mereka tidak cekap dalam bahagian pengurusan pentadbiran lebih lagi dalam membuat keputusan kerana skop kerja hanya teknikal sedangkan gred27 merangkumi teknikal serta pengurusan pentadbiran ....situasi sekarang skop kerja tetap macam gred lama tetapi gaji taraf 27 .....sungguh tidak adil ,buat adik-adik yang sedang mencari arah tuju tu belajarlah ke ijazah ataupun amik sijil sahaja buang masa amik diploma ....yang sedang belajar diploma tu cari semangat sambung ijazah kerana zaman sekarang kelulusan pun dah tak ikut tahap kerja ikut sapa yang Dok kat peringkat tertinggi pengurusan JAbatan dan Kementerian .....tau lulus ja tapi kajian terperinci dan implikasi kemudian hari tidak difikirkan...Prinsip yang baru bekerja GAJI MAU TINGGI TAPI KERJA MAU SIKIT ( x percaya pi la tanya budak2 baru masuk kerja)

Tanpa Nama berkata...

Nampaknya bhgn juruteknik ada dah naik ke gred 27 dari asal 17....bab mula yg seronok naik gred n gaji...tapi yg pemegang asal gred 27 semua terkedu kerana pemegang sijil dah setaraf pemegang diploma dari inst. pengajian awam yang mana belajarnya lebih dan kredit hour pun lebih ,huru-hara jabatan sebab kebanyakan mereka tidak cekap dalam bahagian pengurusan pentadbiran lebih lagi dalam membuat keputusan kerana skop kerja hanya teknikal sedangkan gred27 merangkumi teknikal serta pengurusan pentadbiran ....situasi sekarang skop kerja tetap macam gred lama tetapi gaji taraf 27 .....sungguh tidak adil ,buat adik-adik yang sedang mencari arah tuju tu belajarlah ke ijazah ataupun amik sijil sahaja buang masa amik diploma ....yang sedang belajar diploma tu cari semangat sambung ijazah kerana zaman sekarang kelulusan pun dah tak ikut tahap kerja ikut sapa yang Dok kat peringkat tertinggi pengurusan JAbatan dan Kementerian .....tau lulus ja tapi kajian terperinci dan implikasi kemudian hari tidak difikirkan...Prinsip yang baru bekerja GAJI MAU TINGGI TAPI KERJA MAU SIKIT ( x percaya pi la tanya budak2 baru masuk kerja)

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Rezeki masing2 lah brader.. ko bayar ke gaji diorng kalau gaji diorng naik.. ey, sikit pun xnyusah mak bapak ko hape..

ko pernah ngk gaji bdk lepasan STPM dapt gred 27 x kat jabatan lain? yang bdk juruteknik nak mcm gtu lah.. walau gred same tapi tangga gaji gred 27 STPM ngan gred 27 Diploma lain.. Sbb juruteknik mmg masuk pkai sijil.. stupid diploma holder..

Tanpa Nama berkata...

rezeki masing-masing oooiii jng nk kecoh sngt la.. yg kurang kite tmbah yg lebih jng diusik.. masing-masing ade bahagian nt sabooooooooooo

Tanpa Nama berkata...

poli p1t1
diploma p1t4

mana ada sama kan????????

Tanpa Nama berkata...

Tak payahlah nak dengki dengan juruteknik yg naik gred tu..itu rezeki mereka...

Tanpa Nama berkata...

"Kita cadang seperti mereka berada di gred 17 sekarang dinaikkan ke gred 27 sampailah ke peringkat yang tertinggi, seperti jawatan ketua pengarahpun kita mahu ke gred yang lebih baik," katanya.

Kat atas tu kata Omar, kenapa Omar tak kata/cadangkan gred 17 naik ke gred 54 ke atau Jusa C ke baru sedap sikit telinga mendengarnya.

Tanpa Nama berkata...

tu lah pasal sijil p1t1 , dip p1t4.. same ke gajinye tu?
setahu aku senarai tugas yg same, tapi gaji kecik bdk sijil besar bdk diploma..

jgn nak dengki sgtlah dgn rezeki org..

lagipun, bende baru kabar angin..pelaksanaan belum tentu lah..

dhlah, p solat tobat sane..hati busuk punye olang..

Tanpa Nama berkata...

Yang dok berdengki pasal J17 naik j27/j29 ni mesti J29 ni sbb depa rasa tergugat sbb J17 dah sama taraf dengan mereka. Tp pernah ke j29 ni masih ingat masa mula2 masuk kerja bodoh kayu satu ape pun tak tahu sapa yg ajar mereka ni semua pasal kerja2 di tapak projek. J17 jgk yg nak kena tunjuk ajar kat j29. Sbb anda mesti ingat berapa tahun anda belajar di Uitm ke, UTM ke hatta universiti ke itu semua anda belajar teori aje. Tp bila kita dah bkerja teori tu simpan dlm laci aje lah brother... Semuanya praktikal. Jadi... j17 walaupun blajar tak tinggi mana setakat nak bina projek rm5juta ke atas tu... drp A to Z j17 yg sediakan dokumen2 tsbt drp Pre Tender sampailah ke Pra Tender. Jgn lah j29 ni bila masa mula2 kerja j17 ni anda buat sbg kawan sbb nk blajar mcm2 ilmu yg ada di dada j17 tu, Tp bila anda sudah pandai dan anda buat j17 ni sbg lawan anda... Akai ada ka??????

Tanpa Nama berkata...

Bila masa pulak J17 naik J27...
Takde Pekeliling pun dari JPA

Tanpa Nama berkata...

Pekelilingnya ada pak.. sabar pak.... Bulan Ogos lepas raya baru Pekeliling di keluarkan dan tarikh kuat kuasa 1.7.2013. Skrg ni JPA dok tengah sibuk nak bwk keluar Pekeliling Bonus raya minima rm1000@1500 bg gaji bawah RM3000 dan setengah bulan gaji bg gaji yg melebihi RM3000.

Tanpa Nama berkata...

YER YER YER YER YER OMM OMM OMM SEKALIAN..BERSYABAR LAH...masa akan tiba jua dapat eto bonus hari layaaa...horeeeeeeeeeeeee

Tanpa Nama berkata...

mace2

Tanpa Nama berkata...

TERIMA KASIH PM
kerana sudi memberi kami dua bulan bonus tahun ini

semoga berbahagia PA2 semua

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Yang dok berdengki pasal J17 naik j27/j29 ni mesti J29 ni sbb depa rasa tergugat sbb J17 dah sama taraf dengan mereka. Tp pernah ke j29 ni masih ingat masa mula2 masuk kerja bodoh kayu satu ape pun tak tahu sapa yg ajar mereka ni semua pasal kerja2 di tapak projek. J17 jgk yg nak kena tunjuk ajar kat j29. Sbb anda mesti ingat berapa tahun anda belajar di Uitm ke, UTM ke hatta universiti ke itu semua anda belajar teori aje. Tp bila kita dah bkerja teori tu simpan dlm laci aje lah brother... Semuanya praktikal. Jadi... j17 walaupun blajar tak tinggi mana setakat nak bina projek rm5juta ke atas tu... drp A to Z j17 yg sediakan dokumen2 tsbt drp Pre Tender sampailah ke Pra Tender. Jgn lah j29 ni bila masa mula2 kerja j17 ni anda buat sbg kawan sbb nk blajar mcm2 ilmu yg ada di dada j17 tu, Tp bila anda sudah pandai dan anda buat j17 ni sbg lawan anda... Akai ada ka??????

Isnin, Julai 15, 2013 3:20:00 PTG

------------------------------

Banyak kali dah aku dengar cerita yg kat atas tu yg hantarnya orang sama tak caya cuba tanya sistem admin blog ini.
Mungkin dia ada masalah dengan penyelia dia sebab dia syak j29 dengki kat dia, itu dia tak tanya lagi N17, FT17, S17 dan macam-macam lagi yg dok angka 17 yg ada kelulusan yg lebih tinggi dari jawatan yg disandang sekarang, teringin juga diaorang...

Tanpa Nama berkata...

Jgn dengki mengdengki di bulan yang mulia ni nanti batal posa ye kawan kawan , ni cadangan aje yop belum jadi kenyataan , baik kita kurangkan dosa di bulan Ramadan ni , kalau dpt rezeki diarong kita jgn mempertikaikan ada sebabnya kenaikan gaji mereka tu kita dok memekak kat blog ni pun org tak dengar pon

Tanpa Nama berkata...

Ya, jadi yang mintak ni...
mesti daripada golongan Penjaga Jentera Elektrik. Sebenarnya, Risiko terkena renjatan elektrik adalah sangat rendah atau tiada jika segala prosedur keselamatan dalam pekerjaan dipatuhi.

majikan ade menyediakan kelengkapan pada setiap pekerja.
contoh penjaga jentera elektrik

1-kalis api (baju sut,kasut sarung tangan,topi)

sektor nie risiko tinggi.malang x berbau.elaun tersebut hanya akan di tuntut sekiranya berlaku.
sediakan payung sebelum hujan.

Sbenarnya semua kerja ada risiko, waima Pekerja Awam pun layak, contohnya; berisiko terkena patukan binatang berbisa, terkena renjatan elektrik dan banyak lagi.

Kerani di pejabat pun ada risiko, sakit tulang belakang akibat duduk lama, mata rosak kerana mengahadap komputer dan sakit jantung kerana asyik duduk sahaja.

Kerja la ikut peraturan dan jangan ikut perasaan.
Cuba ingat kepada prosedur kerja selamat dan jangan asyik fikir mati bila buat kerja.

Jangan anggap kerja lain tidak BERRISIKO....

heheheh nampak sangat orang yang komen .tidak siasat dulu.
mesti orang pentadbiran yang kene duduk dalam ofis.

kalo yang renjer kene patuk ular camne?sektor kawasan kerja berisiko.

polis dan tentera dah ade pelbagai elaun?sebab dia dah tuntut.sektor lain xperlu?

jawapan nya pelu.baru nama tranfomasi. penambahbaikan.

1-Kerani di pejabat pun ada risiko, sakit tulang belakang akibat duduk lama, mata rosak kerana mengahadap komputer dan sakit jantung kerana asyik duduk sahaja.

dalam insurans orang yang berkerja di pejabat dan mati dalam tugas.nilai caver insuransya tinggi. berbanding sektor teknikal.
percaya x?pergi tanya agen 2 insurans.

kalo sakit jantung ,tulang belakang?punca yang bertempoh.boleh di rawat x?biasanya perja yang kene penyakit nie sekitar umur 40 tahun kekerapan paling tinggi. ambil insuran medecal card kalo nk hospital selesa dan jumpe terus pakar.

nak harap hospital kerajaan .kene tengok kepadatan pesakit di hospital tersebut.


kalo penjaga jentera elektrik.
cuba tengok di tempat jabatan masing. ade xdi sediakan baju kalis api,sarung tangan,dan topi pendeknya kelengkapan lengkap.
mahal nya. jarang pakai.di tangguhkan dulu,xpenting.

kelengkapan tu penting.
takkan nak tunggu kes berlaku.baru nak wujudkan.

kalo penjaga jentera

dalam osha majikan perlu menyediakan peralatan yang mencukupi dan sesuai mengikut keperluan pekerja.sekiranya majikan tidak menyediakan, pekerja boleh mendakwa dan majikan.

majikan tu sapa? ketua jabatan? sape pembantu ketua jabatan?sendiri tengok carta jabatan masing2.sekiranya pegawai berkaitan tidak menjalankan tugas macam mane?ketua jabatan buat ape?ade tindakan x?

Tanpa Nama berkata...

Dengki busuk hati......itu lah yang korang tahu....cerita Ahmad Albab "Rezeki...harta kekayaan...semua daripada Allah....dan bukannya dari pada bapak!" jgn lah kamu berhasatdengki dan...mencemburui antara satu sama lain.......

Tanpa Nama berkata...

saya cadangkan...J yang naik 29 tu...
dapat naik dengan syarat sambung balajar/ amik DIP...btl x...

Tanpa Nama berkata...

Yg dengki tu sah PT 17 yalah dengki tak naik gred 27 ! kerja setakat taip surat kata berisiko , aku malah nak komen sebab bulan posa tak mahu tambah dosa mcm diaorang , sudahlah jgn nak dengki memang tu hak dan rezeki mereka , 7 badan beruniform tu memang beban kerja setaraf dgn polis dan tentera, Memang layak dapat lebih pun, kerja luar banyak dan terdedah risiko PATI dan dadah dan api

Tanpa Nama berkata...

Naikkan gaji dan elaun 7 badan beruniform tak naik gred pun takpe sebab tak adil pada skim lain, Naikkan gaji dan elaun-elaun pun dah lebih dari bagus . Gaji patut sama ikut kelayakan akademik dan bukan ikut jenis degree. Spt di Kastam , degree akaun gajinya lebih tinggi dari degree biasa . Ini tak adil kerana menjalankan kerja yang sama tapi beza dr segi gaji. Patut selaraskan gaji bagi sama aje.

Tanpa Nama berkata...

Yang ko ni sibuk jaga tepi kain org ape hal... biaqqqqq p kat dia lah... dia nk htr 1100 kali pun kat blogsni... bknnya dia ada jentik teloq hang pun.... awat hang punyer komen ada admin ni bc ke... ada CUEPACS baca ke... bg aku blogs nidah jadi tmpt PA meluahkan hati n perasaan dah aku tengok. Sekurang2nya ada jgk tmpt PA nk luahkan hati dan perasaan walaupun tidak dilayaƱnnnnnnnnnn...

Tanpa Nama berkata...

Apo yg ko ni dok meroyan ni bro... kalau semua j yg naik 29 tu p sambung belajar n sapa lah yg nk buat kerja kat pejabat n jgk kat site. Akaiiii ada ka.... takkanlah ko nak suruh j41 ataupun JD tolong buat kerja ganti tempat j17 yg p sambung belajaq tu kot... akaiiiii taruhhhh lutut.... kalau tak dengki bukan dasar me....... lah ko ni mamat ooooooiiiii...

Tanpa Nama berkata...

Di suatu kawasan pedalaman di Kedah, seorang penternak yang mempunyai ladang ternak yang luas dan berjaya telah meninggal dunia dengan meninggalkan seorang balu yang masih muda dan cantik, namanya Minah.
Minah membuat keputusan untuk meneruskan kerjaya suaminya dengan mengambil alih ladang ternakan tersebut, tetapi dia tidak mempunyai kemahiran yang cukup untuk mengendalikan ladangnya.

Jadi dia pun membuat keputusan untuk mengiklankan di dalam akhbar untuk mencari seorang pembantu yang akan mengerjakan ladang ternaknya dengan menawarkan gaji dan sebuah bilik di rumahnya sebagai tempat kediaman memandangkan ladang yang dimaksudkan hanya berada di belakang rumahnya.

Selang beberapa hari kemudian ada dua orang pemuda yang memohon pekerjaan tersebut. Seorang pondan, dan seorang kaki mabuk..

Memandangkan tiada sesiapa lagi yang memohon jawatan tersebut selain dari dua orang pemuda tadi, Minah terpaksa memilih salah seorang dari mereka.

Setelah menimbangkan semasak-masaknya, Minah memilih si pondan bernama Leman untuk bekerja dengannya, dengan anggapan bahawa dia berasa lebih selamat tinggal bersama seorang pondan daripada tinggal dengan seorang pemabuk.

Minggu demi minggu berlalu. Leman telah melakukan tugasnya dengan penuh tekun dan rajin.

Leman kerap kali menghabiskan waktunya sehingga malam untuk membuat kerja-kerja di ladang ternakan. Ladangnya menjadi semakin berjaya dan ternakan semakin banyak membiak dan sihat-sihat belaka.Gembiralah si Minah ni tadi.

Kerana ingin menghargai kerajinan si Leman ni, Minah pun berkata kepada Leman, "Leman, kau telah melakukan kerja dengan baik dan ladang ternakan pun kulihat semakin bagus, kau sepatutnya ambil cuti pergi ke pekan berjalan-jalan untuk melegakan tekanan kerja…"

Gembiralah Leman, dan pada suatu malam minggu, dia pun pergi ke pekan.

Sampailah ke tengah malam, Leman tak pulang-pulang ke rumah. Pukul 1 tak pulang, pukul 2 tak pulang. Pukul 2.30 pagi barulah Leman pulang kerumah..

Sampai ke rumah, di dapati Minah sedang menunggunya sambil duduk di sofa berhampiran unggun api.

"Buka butang bajuku dan tanggalkannya." Kata Minah.Leman dengan tangan yang terketar-ketar dan perasaan yang terkejut,melakukan apa yang diarahkan.

"Sekarang, buka kasut but ku."Leman buat, perlahan sekali.

"Buka, setokin ku.."Dia buat juga.

"Sekarang, buka skirt ku."Dia buat juga.

"Sekarang buka coliku."Dengan tangan yang menggigil, dia buat apa yang disuruh.

"Sekarang….buka seluar dalamku…"Dengan perlahan, dia melucutkannya ke bawah dan menanggalkannya.

Kemudian, Minah pun memandang Leman, sambil berkata…

"Sekali lagi kau pergi pekan dengan memakai pakaian aku, aku pecat kau on the spot.

Tanpa Nama berkata...

apa hal dgn sijil pertanian,yg gred g naik 27 tp yg d gred e,q dll x naik, nape jd cam tu tok omar,jd lepas ni budak sijil pertanian x akan kerja di jabatan yg x iktiraf sijil pertanian,semua nak masuk gred g saja.tolong fikir sama tan sri n datok

hazdiraf berkata...

Salam...mohon bile bercakap biar beralas...jgn pandah rendah pd org teknikal...mungkin apa yg anda lalui hanya kebetulan...sy ada lah antara ramai PA teknikal yg boleh membuat kerja teknikal dan pentadbiran..tambahan kami PA teknikal yg telah mula berkhidmat sebelum saudara dilahirkan lg...maaf.

Tanpa Nama berkata...

hazdiraf berkata...

Salam...mohon bile bercakap biar beralas...jgn pandah rendah pd org teknikal...mungkin apa yg anda lalui hanya kebetulan...sy ada lah antara ramai PA teknikal yg boleh membuat kerja teknikal dan pentadbiran..tambahan kami PA teknikal yg telah mula berkhidmat sebelum saudara dilahirkan lg...maaf.

Rabu, Julai 17, 2013 12:23:00 PG

ppppppppppppppppppppppppppp

aku sokong kamu memang betul cakap kau budak budak sekarng ni yug baru kerrja sombong tk hormat orang orang lama cam kita...last last junior yg arah kita buat kerja....dh lah sama ranking...semua jbt pun ada alami perkara seperti ini...rasa hormat tak da lansung ...patut la depa tu dapat kerja kontrak tak tetap cam kami orang orang lama ....


Tanpa Nama berkata...

Seorang peladang mempunyai 15 ekor lembu betina dan seekor lembu Jantan Tua. Oleh kerana lembu jantan Tua sudah tidak efektif lagi membiakkan bakanya peladang itu membeli seekor lagi lembu jantan Muda untuk jadi pembaka.
Selepas lembu Muda sampai dia disapa oleh lembu Tua.
Tua: Selamat datang, Kita boleh bekerjasama membuntingkan semua lembu betina ni agar tuan kita gembira.
Muda: Kerjasama?? Kamu sudah tua dan patut bersara biar aku uruskan semua kerja pembiakan ini.
Tua: Kamu bagilah aku tolong seekor betina pun jadi laa....
Muda: Tak boleh, aku gagah dan mampu melaksanakan kerja pembiakan tanpa bantuan kamu orang tua.
Tua: Ok kalau kamu gagah perkasa esok kita lumba lari kalau kamu menang aku tak akan ganggu walau seekorpun lembu betina.
Muda: Ok aku setuju esok pagi kita lumba.

Keesokannya.
Tua: oleh kerana aku dah tua kamu kena bagi aku lari dulu lepas sepuloh langkah baru kamu mula berlari.
Muda: ok lah Tua apa lagi lari lah..


Lembu Tua berlari dengan perlahan kemudian dikejar oleh lembu muda... dalam 10 meter lembu muda mengejar lembu tua dan sudah hampir di bontot lembu Tua.. tiba tiba bam..  bam.. lembu muda tersungkur rebah.

Tuan lembu telah menembak lembu muda sambil menyumpah Chiss !!! Sudah tiga ekor lembu jantan yang aku beli ni Gay... tak boleh beli lagi lembu jantan dari pasir bedengun. huh....

Moral of story...
Jangan sombong dengan orang lama. Respek la otai dia banyak taktik yang tidak disangka....��������

Tanpa Nama berkata...

ANTARA TERKESAN

Sepasang pengantin yang baru berkahwin 4 bulan. pada suatu malam si
isteri memeluk leher suami dengan nada manja seraya berkata, " ayang,
period i dah lewat sebulan, tapi i tak boleh nak pastikan lagi sebab kita
kena gi check kat doktor."

Si suami yang teramat gembira tu pun berpakat dengan isterinya untuk
tidak memberitahu sesiapa pun tentang perkhabaran gembira ini sehingga
ianya benar2 pasti.

Pada suatu hari, pasangan ini di datangi oleh pegawai dari TNB kerana
terdapat tunggakkan dalam pembayaran bill elektrik rumah mereka. Pegawai
TNB tu pun berkata " ini rumah En. Mahpus ker?" "iya, saya ni isterinya.
ada apa encik"

Pegawai TNB tu pun berkata, " Puan, ni dah sebulan lewat, saya dah tak
boleh tunggu ni, nanti boss saya marah."

Dengan nada terkejut, si isteri itu pun membalas balik cakap pegawai TNB
tu." APA??? Macam mana pulak encik tahu yg saya ni sebulan lewat???"

Pegawai TNB tu pun dengan selamba menjawab " ala puan, ni kan zaman IT,
semua tu ada dalam komputer dan kita boleh check Online"

Kata-kata pegawai TNB tu membuatkan si isteri tu lagi terkejut.
"APAAA????Saya lewat sebulan pun awak semua boleh tahuuu??? "

Pegawai TNB tu pun mententeramkan keadaan" Relek puan, puan ni baru lewat
sebulan, ada yg lagi teruk, lewat 5-6 bulan"

Si isteri yg terperanjat beruk dengan kenyataan pegawai tu pun berkata,
nanti saya bincang dengan suami saya..lalau pegawai TNB tu pun beredar
dari situ..

Keesokkan harinya, selepas si Mahphus ini di beritahu oleh isterinya, dia
pun naik berang dan terus ambik cuti dan pergi ke kedai TNB yg
berdekatan..

Dengan tanpa menghiraukan pegawai-pegawai TNB yg ramai di situ, dia pun
memekik seraya berkata "Apa korang ni, isteri saya sebulan lewat pun nak
heboh2 ke dalam internet. awak ni semua yg berkeluarga tak pernah lewat
sebulan kerrrr????!! bisness apa korang buat niii?? nak kena saman kerr???

Lalu pegawai yg datang kerumah si Mahphus ni berdiri dan mententeramkan
keadaan. "sabar encik, sabar encik. apa susah, kalau cik nak settlekan
perkara ni, bayar je..." kata-kata pegawai TNB tu membuatkan si mahphus
naik berang.

"APAAA?? nak bayar korang? belahhhh lahh...."

Lalu pegawai TNB tu pun cakap " kalau macam tu, Kita terpaksa potong encik
punya....... ...."

Si Mahpus mencelah " apa??? potong??? abih tu isteri saya di rumah nak pakai
apaaaaaa???

Pegawai TNB tu pun cakap " nampak gayanye..ISTERI ENCIK KENA PAKAI LILIN
AJERRRLAAAAAAAA"

???????????? ???????.. ......... .........

Tanpa Nama berkata...

Aduh...teruknya iri hati korg ni..cadangan utk upgrade gred jabatan penguatkuasa pon nak kecoh. klu la korang berada dlm bidang penguatkuasaan ni, baru la korang phm risiko2 yg perlu ditempuhi dri penyakit, perang, ditembak, dilanggar, jdi mangsa gangster, dibunuh, ahli keluarga dibunuh..hah, bnyk nyawa dipertaruhkan. klu yg gi Ops tu, tmpt yg di serbu tu adalah tmpt "bunuh diri", sarang penjahat.. smua tu demi rakyat & negara..bukan kerajaan. bkan smua gred 17 ni lepasan spm..rmai yg diploma, degree & master holder..ni pun bukan korg tau sbb dok sibuk nak pertikaikan itu ini sdgkan gaji korang lebih besar drpd 17 ni..bln posa ni, kna la hati elok, klu rezeki org tu murah, jgnla nak iri hati..belajar la bsyukur maka rezeki anda pun dimurahkan..

Tanpa Nama berkata...

Seorang Motivator berkata: “Tahun-tahun terbaik dalam hidupku ku habiskan bersama seorang wanita yang bukanlah isteri ku.”

Hadirin terkejut dan terpaku…

Ia kemudian menambah , “Ia adalah ibuku.”

Hadirin kemudian bertepuk tangan dengan gemuruh dan tertawa.

Mamat yang baru saja mengikuti seminar tersebut, kemudian mencuba hal ini di rumah. Setelah makan malam, ia berkata dengan lantang di depan isterinya di dapur,

“Aku menghabiskan tahun-tahun terbaik hidupku bersama seorang wanita yang bukan isteriku.”

Ia berhenti sejenak memejamkan matanya, cuba mengingati kalimat terakhir sang Motivator… Ketika Mamat membuka mata, ia mendapati dirinya terbaring di tempat tidur hospital, baru saja mendapatkan rawatan akibat siraman air panas…

Moral of the story:

Don’t copy, if you can’t paste. ������

Tanpa Nama berkata...

Fuyoooooooo lawak sungguh ler u ni bro... boleh masuk raja lawak mega mall ni... heheheeeee

Tanpa Nama berkata...

jgn la gduh dan dngki sesama PA....selesaikan la satu satu....dah jd mcm zaman selepas kewafatan Rasulullah.....smua nk itu ini...dengki sana sini...nk tindas sana sini...kita ni sesama islam...spatut nye mmbngun bersama..kongsikan ilmu tu...klu yg dh bpngkat tu jgn la dok sombong.....nk mrh je...sptut nye bntu....klu time meetg jgn tunjuk kn kuasa tu...kluar semua kata kata yg x elok....yg staf sokongan pulak bntu mgikut tgasan yg telah diamanah kn rakyat...gaji kita tu duit rakyat..rezeki org smua x sama...ada yg bermula dari bawah...dari sijil ke diploma ke ijazah.....ada orng teruske diploma ke ijazah....lg mrh rezeki hbs matrix trus ke ijazah...dah ada rezeki utk penambahbaikan ....pa salahnye....utk keturunan kita akan dtg jg....

Tanpa Nama berkata...

cara kerja dan beban kerja di badan berkanun berbeza-beza.

contoh saya di ipta
jawatan penjaga jentera elektik

saya di tugaskan di kampus cawangan ade 13 pencawang elektrik dan akan bertambah dalam 2-3 tahun lagi.

MEMEGANG JAWATAN PENJAGA JENTERA ELEKTRIK R17 selama 4 tahun)
gred kumpulan R 17
gred kekanan R22
gred tertinggi R24

SEBELUM NIE JAWATAN K2 (R11)
(SELAMA 6 TAHUN PERKHIDMATAN TETAP)

GRED KUMPULAN R11
gred kekanan R22


saya belajar dan mungkin juga rakan yang lain melalui yang sama.

untuk tunggu gred kanan penjaga jentera elektrik perlu tunggu 9 tahun lagi kenaikan lantikan auto (tempoh kanan semua jawatan 13 tahun.
sebab saya menerima jawatan baru.kekanan tidak mengira tempoh perkhidmatan.

rakan saya yang same hari tempoh perkhidmatan (perkhidmatan jawatan k2)dan tidak sambung belajar akan naik kekanan r22 dalam tempoh 2tahun lagi.

di sini saya hendak mencadangkan pada pihak pengurusan cuepacs untuk meneliti skim kenaikan pangkat untuk kumpulan sokongan gred KUMPULAN R.

MUNGKIN TELEPAS PANDANG.

APE YANG SAYA KECEWA.KEMAHIRAN PA DI MINTA MEMPERTINGKATKAN DAN PA AKAN BERTUNGKUSLUMUS MENCAPAI.

UNTUK GRED KUMPULAN R 11 YANG SAMBUNG BELAJAR DAN MENERIMA JAWATAN R 17 SEPERTI SIA-SIA.

SAYA LUAHKAN UNTUK GRED KUMPULAN R
HARAP RAKAN PA DALAM KUMPULAN LAIN YANG MENGALAMI MASAALAH YANG SAMA BOLEH MENGAJUKAN UNTUK PEMEHATIAN PENGURUSAN CUEPACS.SEKIAN

Tanpa Nama berkata...

suma gred 17 n bajetje....dala masuk gred 17 g interview je...n aku nk masuk gred 17 kene blaja 2 tahun tau..bodola korang suma n...skang gred 17 ada 2 jawatan je kene blaja 2 tahun...korang pandai2 la cari jawatan apa tu...tukang masak 17 pn mntk xyah blaja 2 tahun ngn kolej awam tau...stupid all gred 17 holder