SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

09 Julai 2013

CUEPACS MOHON KERAJAAN PERTIMBA PEMBERIAN BONUS DUA SETENGAH BULAN UNTUK PENJAWAT AWAM


Bernama
9/7/2013


PUTRAJAYA, 9 Julai (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) memohon kerajaan mempertimbangkan pemberian bonus dua setengah bulan kepada seluruh penjawat awam tahun ini.
Presidennya Datuk Omar Osman berkata CUEPACS telah memohon secara rasmi mengenai perkara itu kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada Selasa dan berharap permintaan ini akan dipertimbangkan.

"Melihat pada keadaan ekonomi semasa sekarang, pada kami permohonan pemberian bonus dua setengah bulan ini yang telah diputuskan semasa mesyuarat CUEPACS pada dua minggu lepas adalah sesuai," kata beliau dalam sidang media di sini Selasa.

Omar berkata pemberian bonus bukan sahaja khabar gembira buat 1.4 juta penjawat awam bahkan akan turut memberi kesan langsung kepada ekonomi negara apabila terdapat aliran tunai yang aktif di dalam negara.

"Namun begitu, saya berharap jika adanya pengumuman bonus kelak peniaga tidak akan mengambil kesempatan untuk menaikkan harga barang sesuka hati," katanya.

CUEPACS juga berharap agar skuad pengguna di bawah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan akan terus membantu memantau harga barangan dalam pasaran, kata beliau.

Pada tahun lepas, kerajaan memberi bonus satu setengah bulan kepada penjawat awam dan pemberian bonus tersebut merupakan yang terbaik pernah diberikan oleh kerajaan setakat ini.

-- BERNAMA

123 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

terbaik dapat bonus 2 setengah bulan.
no 1 ni huhuhu

Tanpa Nama berkata...

Iye la tu 2 bulan stengah.....haha...byk kali da dgr....haha

Haji Shuib berkata...

rakyat mengecam tindakan Cuepacs cuba memaksa kerajaan, tahukan beliau Pak Omar bahawa PM kita yang tersayang mahu kurangkan defisit bajet? kakitangan awam wajiblah bersabar tahun ini. usahlah meminta2. belajar menabung. sikit2 mahu mengemis wang ihsan. Elok BN jgn layan kumpulan yang perangai x senonoh itu. lagipun, ianya akan emngesahkan fitnah pembangkang kononnya barang naik harga, dan ini wajar ditngkis dengan tidak memberikan bonus.

Tanpa Nama berkata...

TERIMA KASIH CEUPACS KERANA MEMBUAT PERMOHONAN BONUS ANDA TELAH MENJALANKAN TUGAS DENGAN BAIK HARAP ADALAH BERITA GEMBIRA ITU SEBELUM 25.7.2013 BAJET UNTUK BELANJA HARI RAYA UNTUK ANAK-ANAK DAN KELUARGA UNTUK BELANJA MEMANG KOS SARA HIDUP TINGGI LAGI-LAGI DI JB BAJU BUDAJ AJE BAJU DAN SELUAR DAH RM150 SATU PASANG ITU BELUM LAGI KASUT, ITU ANAK SEORANG KALAU 4 ORANG DAH BERAPA BELAJAN RAYA MEMANG TINGGI KOS PAKAI JE RM 1000 BELUM BAGI MAK AYAH DUIT RAYA SEORANG RM100 MAK MERTUA LAGI BELANJA KUIH DAN BARANG DAPUR IN HARGA AYAM NAIK 1 KG RM9.00 KALAU 3 KG DAH BERAPA ITU BELUM BELI DAGING MUNASABAH DIRI......DAN FIKIRKAN BERSAMA......

Tanpa Nama berkata...

Saya penjawat awam...releks jgn cepat melatah...biasa la itu tugas presiden...mewakili 1.4 P.A...kami dh tau apa yg akan dpt....x semudah itu pm nk bg...jika dgn izin allah kalau ada rezeki kami....
Jgn nk libatkan parti lak...x dpt bonus pun brg mendadak naik...nak sembang pasal parti...jgn nk ajar kami menabung....gembang boleh la...ntah2 lu pun menumpang kuah yg kami dpt....seeedihhhh

Tanpa Nama berkata...

Bukan mengemis abang ehh tapi meminta dibyr dengan setimpal mengikut taraf hidup semasa..

Tanpa Nama berkata...

Kalau kakitangan awam dpt bonus, para petani/pekebun/penganggur/yg miskin pula mdpt kenaikan harga barang. Kesiannya. ' The God must be crazy '.

Tanpa Nama berkata...

Kalo kakitangan kerajaan dapat bonus atau gaji, mereka jangan makan sorang2. Tambah pemberian bulanan pd mak ayah atau adik2 kat kg. ringan2 kan tangan bersedekah.
Walaupun naik gaji dan ada bonus utk kakitangan awam. Jarang nk jumpa kakitangan kerajaan yg kaya raya walaupun da berjawatan tinggi. yg kaya biasanya peniaga kan? Kami cuma berbelanja untuk keperluan.

Tanpa Nama berkata...

Jika ada bonus, rezeki. Tapi janganlah terlalu mengharap. Bila bank negara kawal hutang, itu tanda awal ekonomi akan meleset.

Tanpa Nama berkata...

Moga2 pemberian bonus ada sblm raya..amat2 mmrlkan....gaji bulanan deficit aja ...mana idaknya kena byr rumah...keta ..ank2 sekolah....beli barang basah kat pasar pon Kalo x Der RM 100 x cukup....

Tanpa Nama berkata...

Bagaimana pula dgn keluarga2 yg ahlinya tak bekerja sbg kakitangan kerajaan/makan gaji/kais pagi makan pagi kais petang makan petang? Nak bagi mereka batu, pasir ke? Tak semua org untung lagi petah berkata2 spt kamu. Cakap biar betul....

Khairul Muzzamir bin Alias berkata...

Assalam. Terima kasih kepada PM.

Adi Wira berkata...

Salam hj shuib.hj p.a ke bukan?kalau bukan hj salah masuk lorong ni.sila tukar laluan.bahaya salah lorong ni hj.

Adi Wira berkata...

The God ain't crazy but you.

Tanpa Nama berkata...

bonus lima bulan gaji dan penjawat awam tak payah masuk pejabat lg la lps tu.

Tanpa Nama berkata...

semua sibuk meminta-minta dengan alasan tipikal bahawa "anak-anak hendak baju raya".

kenapa tak berbelanja berhemah? kenapa tak guna sahaja baju raya tahun lepas? adakah baju tersebut sudah lusuh?

aku sekeluarga masuk tahun ni akan menjadi 4 tahun berturut-turut memakai baju raya yang sama. sebenarnya aku taklah gunakan baju berwarna yang sama sebab ada berpasang-pasang yang dibeli bertahun2 lepas. malah sebenarnya aku masih boleh pakai lagi baju nikah, begitu juga dengan isteri. anak-anak pula menggunakan baju raya tahun lepas sebab baju raya 2 tahun lepas dah tak muat. itupun mak dia yang buatkan, beli kain saja lepastu jahit sendiri. bukan kami sekeluarga tak ada duit langsung, tapi dengan ekonomi sekarang ini kami perlu berjimat, pulak tu impian untuk membina rumah yang lebih baik lagi beberapa tahun akan datang. jadi perbelanjaan perlu disukat.

aku bukan nak ajar korang bagaimana untuk berbelanja, aku cuma nak bagitau, jangan hidup jadi pengemis dan meminta-minta. apa yang kau dapat tu, gunakan sebaik mungkin. kalau majikan beri lebih, bersyukur. tapi kalau majikan tak beri apa-apa bonus, kita tetap perlu bersyukur sebab masih bernyawa, masih ada kerja tetap dan pendapatan bulanan. dalam 1 juta penjawat awam, agaknya ada berapa ratus ribu yang bersyukur?

Adi Wira berkata...

Salam saudara.saya fikir saudara layak utk merebut jawatan Pengerusi Umno a.k.a PM atau sekurang2nya Timbalan a.k.a TPM.saudara amat priharin ke atas nasib marhaen.saudara menulis seolah2 PM @TPM @Menteri2 lain @Exco2 @YB2 @MB2 @Jabatan yg berkaitan @lain2 tidak bekerja a.k.a memikirkan nasib golongan marhaen @ fakir?saudara telah terkeluar dari landasan.sila tetapkan dan betulkan landasan dan laluan saudara.ini adalah blog CUEPACS bukan blog tani @nelayan @lain2.sila faham.jika saudara ingin membantu sila gunakan saluran yg betul.

Tanpa Nama berkata...

Haji shuib @ haji penyibuk
Cakap banyak shuh,,shuh gi main jauh jauh
Aku tengok ko ni memang jenis org kedekut..tabung masjid lalu dpn mata selamber je tolak ke sebelah,,kalau bg pon singgit je..haha...jangan mare...

Tanpa Nama berkata...

setiap org tak sama masalahnya. jgn ajar org lain cara kita. cara kita belum tentu org lain mampu buat.
Cth: tak semua lai dapat bini yg pandai menjahit.

bab pakai pakaian tahun lepas tu rasanya ramai PA yg buat. nasib setiap manusia tak sama. kalo sama, takdelah org yg melarat hidupnya. syukurlah apa yg ada pd diri dan jgn bangga diri dgn mengajar org lain. sampai masa kita 'diuji' barulah tahu langit tinggi rendah.

Tanpa Nama berkata...

Gaji penjawat awam x byk mana pun. Tp keberkatan atas gaji yg penting. Kdg2 yg gaji byk pn tp duit x berkat x guna jg. Tgh bulan je x de duit. Terpulang atas kerajaan nak bg ke x. Kalau bagi Alhamdulillah boleh membantu yg sederhana n susah ( sbb bkn semua penjawat awam ada degree). Pernah berlaku ditempat kerja saya, seorang kakitangan sokongan terpaksa pecahkan tabung anak sbb dipaksa join kelab yg x berapa nk wajib. Sdgkan gaji yg ada cukup untuk belanja sebulan. Bila da jd mcm ni, terpaksa la buat mcm tu. Sedih saya dengar. So orang kt luar sana jgn igt semua penjawat awam itu mampu n dah kaya. Ada yg bjawatan rendah n ada yg berjawatan tinggi.

Adi Wira berkata...

Salam saudara.siapa saudara?gaya penulisan+olahan idea menunjukkan saudara bukan dari zaman ini.sekejap mcm zaman dahulu sekejap mcm dr zaman hadapan.yang nyata saudara bukan dari zaman ini.

Kenapa telahan saya begitu?saudara tidak perlu menulis panjang utk menyampaikan isi hati saudara.semakin panjang saudara menulis semakin terserlah siapa anda.masalah saudara ialah saudara tidak memahami erti persatuan dan kesatuan.kalaulah yg asas ini pun saudara tidak faham..sila diam.saudara tidak diperlukan oleh mana2 persatuan/ kesatuan/ parti/ perikatan.saudara boleh berdiri dgn sendiri tanpa bergantung dgn org lain atau tanpa ada org lain bergantung dgn saudara.

Kalaulah semua manusia seperti saudara, maka parti politik pun terpaksa tutup.sebabnya?parti politik wujud utk rakyat.rakyat pula memilih parti yg dpt memenuhi keperluan mereka.bagaimana parti nak tahu keperluan rakyat?dengan cara rakyat meminta.

Saudara faham?

Tanpa Nama berkata...

Kalo dpt syukur alhamdulillah. Kalo tak dpt pun bsbr dan ucp alhamdulillah.

Tanpa Nama berkata...

pd hj shuib apa pendapat anda tu supaya tidak perlu bg bonus..adakah anda fikir keadaan kakitgn awam yg bergaji rendah ni..mungkin anda da byk duit dan bergaji bsr..bg kami..bonus tu sgt2 d harapkn..tuk menampung perbelanjaan perayaan dan kos anak sekolah nanti..nk harap gaji..mana cukup..sekurang2nya bonus dpt meringankn beban kami..harap pm dato seri najib prihatin dgn nasib kakitgn awam yg bergaji rendah yg sememangnya mengharapkn bonus tu..tlg la bantu kami dan truskn pemberian bonus seperti tahun2 sblmnya...

Tanpa Nama berkata...

terima kasih pd presiden cuepacs yg mencadangkan dan alhamdulillah jika pm menerimanya. hidup di dunia ni xsemuanya sama

Tanpa Nama berkata...

Siapa yg x mengerti ni? Kenaikan gaji PA lah antara punca para peniaga x segan2 naikkan harga barang. Anda faham? Kamu cuma pentingkan periuk nasi sendiri. Jgn angkuh dan tamak kerana hidup kita semantara saja. Jgn kerana kita gilakan harta dan wang ringgit nilai2 kemanusiaan diabaikan. X salah kita jenguk juga kumpulan manusia lain walaupun mereka bukan anggota PA.

Tanpa Nama berkata...

Siapa yg tak faham? Gajigajigajigaji......bonusbonus........24 hours. Hasil kerja hebat sangatkah? Kenaikan gaji dan pemberian bonus sepatutnya berlandaskan prestasi kerja dan kedududukan kewangan kerajaan. Bukan sesuka hati.... Saudara tak faham?

Tanpa Nama berkata...

Bonus penting sbb akan tingkatkn kuasa beli penguna, peniaga untung dan kerajaan dpt tax pd keuntungan peniaga. Majlis agama pun untung sbb ramai yg byr zakat. Bg sy bonus memberi suasana menang2 kepada kita semua

Tanpa Nama berkata...

Toksah la kite bertekak lagi pasal bonus..bkn tambah pahala pun..bagi yg bkn PA, ape yg cuepacs buat tu utk ahli2nya..kalau swasta kan ade MTUC & mcm2 persatuan berkaitan.. Peladang & nelayan pun ade persatuan sendiri.. Persatuan yg bagus tentu sentiasa perjuangkan kebajikan ahli2nya.. Masing2 ada rezeki sendiri.. BRIM x smua org dpt, subsidi diesel/petrol dpt kat nelayan/petani...dah mcm2 kerajaan bantu kan?Lps ni suruhla wakil rakyat masing2 tu ntut kat PM...Pe guna kite susah2 ngundi wakil rakyat kite..

Tanpa Nama berkata...

Pandangan masing2 la kan,tp sy perlukan bonus untuk raya ni..sbg pa kite x dpt bonus berbulan2 mcm swasta..so kalo half month ke 1 month mmg elok sgtla diberi..tp tang dpt bonus naik harge barang tu cm lawakla..teori mane ek???..huhuhu

Tanpa Nama berkata...

Awak berada kat negara mana ye? x sedar atau buat2 x sedar ttg kenaikan harga barang ni? Biasanya jika kerajaan umum kenaikan gaji PA berkuatkuasa sekian2 bln, esok para peniaga dah mula naikkan harga barang sikit demi sedikit. Tlg jgn pula2 butakan mata dan pekakkan telinga anda.

Tanpa Nama berkata...

Adi wira? Wira gaji dan bonus PA ke? Last2 masuk pejabat pun lupa. Fikiran menjadi buntu gala2 gaji dan bonus yg naik dinaikkan spjg masa. Biar kerajaan lingkup baru tau; menjadi negara greece no. 2.

Tanpa Nama berkata...

Kakitangan awam adlah dibwh tgjwb kerajaan dan ceupac adalah wakil kami.. Ceupac menjalankan tgjwbnya dgn baik mewakili suara PA.. Bg penjawat swasta kamu dibawah tgjwb company kamu.. Sy pasti dlm sykrt ada wakil kamu sdri yg membawa suara atau permasalahan kamu kpd pentadbiran kamu.. Jika kamu bukan sebahagian dr PA tak perlulah bersuara marah ceupac atau PA sbb bukan pd saluran yg btul...atau kena mengena dgn kamu Ttg brg naik.. Rasanya kerajaan kena buat cam swasta ler..bagi bonus senyap2 jer..spy peniaga tak kecoh nk naik harga.. Ttp rasenya susah nak buat mcm ni..sbb mulut org mana leh tutup..

Tanpa Nama berkata...

Jangan gaduh2!!!! bonus raya ada... sabarlah... slps pilihanraya kecil Kuala Besut 24.7.2013 dan BN menang besar dan PM akan umumkan ke esokan harinya bonus raya rm1000@1500 minima ataupun setengah bulan gaji bagi yang gaji pokok melebihi rm3000. Manakala gaji yg di bawah RM3000 akan mendapat rm1000@1500. Di bayar pada 1.8.2013. Ok bersabarlah ye sayang.....

Tanpa Nama berkata...

Wow! Ahli nujum pun ada di kalangan PA. Hari ini bonus, esok pula kerajaan akan mengumumkan kenaikan semua jenis elaun pula. Kata ahli nujum dan pihak kaji cuaca yg kekadang buat ramalan yg betul dan salah. Hehehe..... Hebat!

Tanpa Nama berkata...

Kalau pekerja swasta boleh buat kerja senyap2, kenapa pula PA riuh, gaduh sini sana pasal gaji dan bonus? Kan sama manusia cuma soal prinsip yg kurang. Sepatutnyalah ikut cara swasta walaupun gaji naik dan bonus berganda2 mereka tetap senyap je. Apabila riuh sekampung, pihak yg satu lagi nak juga tempiasnya maka mereka naikkan harga barangan. Tepuk dada tanya selera.

Tanpa Nama berkata...

SALAM.kalau pihak bank , Lembaga hasil dalam Negeri dapat bonus sampai 4 bulan bagi peluang kakitangan kerajaan dapat bonus 2bulan atau lebih.

Tanpa Nama berkata...

Asyik meminta sahaja....cuba tengok balik kerja tu...biasanya orang yg suka meminta-minta ni kerja tak tara manapun....silap-silap banyak buat masalah dekat tempat kerja...itu pengalaman saya...ada shj kakitangan yg susah tetapi tidak meminta...tenang dan bekerja seperti biasa serta kerja pun cemerlang...saya lihat dia tenang dan relaks sahaha...ada shj rezeki dia walaupun kerja PAR....semak balik diri la...sekadar berkongsi

Tanpa Nama berkata...

Hahaha mst budakan dan suka membodek kan encik di atas ni..ayat pun mcm suka ambil tau hal orang lain...klau kerja asyik nk ambil ksempatan sja..ayik claim sja tetiap bulan..klau xde claim melatah nk cari egenda nk jalan keluar dari pejabat...klau xde claim tetiap bulan susah hati...kerja ni tengok niat..klau niat nk dipuji..nt tuhan akan bg...

Tanpa Nama berkata...

Bro kat atas ni xkahwin lg mungkin....harga barang naik pun xtau..mst homely ye...pampers anak.n susu anak pun xtau brends apa kan...mst balik rumah buka baju then main game pastu tidur..esok bangun g keje..esok sambung rutin yg sama kan..huhuhu

Tanpa Nama berkata...

Bro kat atas ni xkahwin lg mungkin....harga barang naik pun xtau..mst homely ye...pampers anak.n susu anak pun xtau brends apa kan...mst balik rumah buka baju then main game pastu tidur..esok bangun g keje..esok sambung rutin yg sama kan..huhuhu

Tanpa Nama berkata...

PA disarankan jgn meminta-minta memohon bonus, jgn sekali-sekali menjadi pengemis meminta duit kerajaan, di ibaratkan muka tak malu, pipi tersorong-sorong..

Tanpa Nama berkata...

Baik2 PA yg duk komen dlm nih..xnk bg mnta2 laa..apa daa..yg kerajaan duk hisap darah korang tuh xnk pikir pulak yer..tu lg la zalim..dah xmntak dulu..mncekik terus..xnk bg minta2 konon..ini bkn minta2..ini hak pkerja, pkerja berhak utk mndpt bonus..jgn bg baik sgt hkikat nye kite d prbodohkn..!!

Tanpa Nama berkata...

Dapat alhamdulillah....harap2 ada..insyaAllah

Tanpa Nama berkata...

Rezeki masing2..jauhkn diri dr hasad dengki

Tanpa Nama berkata...

Aku sokong hang.... sepatutnya tempat Dato Omar ataupun tmpt KSN layak d letakkan org mcm hang ni sbb ada hati budi yg baik n perasaan utk membela org2 bwh PA spt kami ini. Sbb kerajaan adalah majikan PA. Kalau PA tak minta bonus kt kerajaan sbg majikan PA. Nak minta kat siapa lg? Nak minta kat YTL... Nak minta kat TNB.. nak minta kat PLUS... Nak minta kt PETRONAS... Akai ada ka???? Tentu ler kami PA minta kat kerajaan PM tu sbb PM tu big bos kami.... yg takmau bonus tu mungkin sbb depa dah kaya n dah gasak rasuah n duit2 bwh meja sbb tu lah bg depa tak ada bonus pun depa boleh hidup. Sbb gaji pun tak usik... sbb duit luar ada asyukkkkk.... mcm kami ni duit luar tak ada n duit rasuah n duit bwh mejapun tak ada n harap duit gaji manalah cukup rm1600 hidup di KL dgn anak 4org n isteri tidak bkerja. Jadi fikir2kanlah nasib kami yg susah ini.... huhuhuuuuuuuu nangis....

Tanpa Nama berkata...

Tahn lpas mta dua bulan dpt sbulan stengah,jadi tahun ni kita minta la dua bulan stengah, biar dpt bonus dua bulan.terbaik presiden!.kenaikan harga barg tu masalah dunia.bukan pasal bonus.

Tanpa Nama berkata...

Menurut sumber 1.42 juta PA telah diberikan 1KGT sebagai bonus, PA disarankan berjimat-cermat berbelanja menjelang perayaan aidilfitri, kemungkinan bonus akan diberikan pada tahun hadapan memandangkan kerajaan berjimat-cermat dalam menguruskan ekonomi sekarang, PA juga disarankan membeli keperluan yg diutamakan, langkah berjimat-cermat adalah saranan kerajaan kepada PA dan rakyat..

Tanpa Nama berkata...

Hahahahhhhhh lawak ler mamat ni... 1 kgt dianggap sbg bonus. Mcm aku ni 1 kgt baru rm80. Bonus ke tu mamat ooooiii... kalau rm80 x 6bln sampai abis ujung tahun 2013 baru dpt rm480 pun bonus jgk ke weeiiii samdullll akai ada ka... itu kgt tu kenaikan gaji n tak ada kena mengena dgn bonus ler brother.... kalau ikut LAW d Malaysia ni kita bkerja selama 13bulan. Sbb sebulan hanya dikira 26hari shj. Dan wajar kita d byr lg sebulan gaji selalunya d byr pd bulan julai sesiapa yg pernah bkerja dgn company2 yg ada d byr 13 month salary. Manakala bonus pulak slalunya d byr awal tahun. Sepatutnya gaji kita d Malaysia ni d bayar ikut minggu baru betul... mcm aku bekerja d UK dulu d byr ikut minggu. Setiap 2minggu dpt gaji sbb setahun ada 56minggu baru betul. Ini kerajaan Malaysia byr gaji ikut bulan n setahun baru 48minggu logik ke? Sedangkan setahun dlm kalendar ada 56minggu... jadi fikir2kanlah siapa yg diperbodohkan selama ini kita sbg PA. Jadi wajarlah semua PA menuntut bonus drp kerajaan sbg ganti 13month salary tu adalah wajar sbb bonus tsbt adalah hak mutlak PA. JANGAN DOK DENGKI.......

Tanpa Nama berkata...

dapat bonus sebulan pun bersyukulahh, sekurang2nya setengah bulan dpat masa hari raya.. boleh la belanja balik kampung tu...

Tanpa Nama berkata...

BONUS MESTI ADA...

mana bayar hutang pijaman peribadi

mana bayar kereta

mana bayar sewa rumah(itu belum mampu beli rumah lagi)

mana bayar bil2 sana sini

hahahahahahah....

Tanpa Nama berkata...

gaji penjawat awam cuma 4-5bilion sahaja sebulan, kalau beri bonus cuma 2-3bilon.Gaji+bunos 1/2bulan cuma 8bilon. hahaha be

Tanpa Nama berkata...

harap dapat beri bonus...

Tanpa Nama berkata...

semakin lama dalam kopek ni..semakin melalut plak permintaan dia ye...

Tanpa Nama berkata...

Ok...latest info...in shaa allah P.A akan mendapat byrn hari raya sebnyak Rm500
Byrn akan di buat pada 1 Ogos 2013...latest issue

Tanpa Nama berkata...

mohon cuepacs lihat kembali pemberian bonus kpd kakitangan awam dan perlu dibangkitkan perkara ini ke pihak yang bertanggungjawab...sepatutnya bonus diberi secara adil dan saksama..bukan berdasarkan gaji pokok masing-masing...kalu gred 17 dpt rm1000 semua gred dr bawah hingga atas kena dpt rm1000 jugak baru adil dan baru dikatakan bonus...kenapa perlu dibezakan..kalu nak dibezakan sebab kelayakan ijazah/master/phd dan gred jawatan...ia dah dibezakan dengan pemberian gaji pokok masing2 mengikut gred...ini BONUS...ia satu imbuhan & penghargaan kpd kakitangan..kalu kita lihat di swasta...semua jawatan yg berbeza tapi BONUS semua dapat sama adil..xdak yg lebih dan xdak yg kurang..kita di jabatan kerajaan tidak membela nasib seperti kami yang dibawah ini..yang kaya akan bertambah kaya..yang susah macam tu jugak..contoh gred 54 dapat bonus kalu sebulan gaji je dah rm10ribu..kami yang dibawah nie bonus baru rm1000...pikir-pikirkan lah...

Tanpa Nama berkata...

yang keje swasta pun nyebok kat blog kupeks ni.. korang nak gaji lebih p lah jumpe mtuc sane.. xpun buat piket kat kementerian sumber manusia sane.. bangang..

Tanpa Nama berkata...

dah konfom....x de bonus utk hari raya,,bantuan raya 500.00 pun x de,,,,(sumber dr member kt JPM)

Tanpa Nama berkata...

member aku dulu kerja swasta.. asyik merungut jer bila barang naik.. asyik salahkan PA yg dapat bonus.. skang dia dah masuk kerja kerajaan.. sibuk hamun kerajaan tak bagi bonus.. dunia....

Tanpa Nama berkata...

d hj shuib apa pendapat anda tu supaya tidak perlu bg bonus..adakah anda fikir keadaan kakitgn awam yg bergaji rendah ni..mungkin anda da byk duit dan bergaji bsr..bg kami..bonus tu sgt2 d harapkn..tuk menampung perbelanjaan perayaan dan kos anak sekolah nanti..nk harap gaji..mana cukup..sekurang2nya bonus dpt meringankn beban kami..harap pm dato seri najib prihatin dgn nasib kakitgn awam yg bergaji rendah yg sememangnya mengharapkn bonus tu..tlg la bantu kami dan truskn pemberian bonus seperti tahun2 sblmnya...
-----------------------------------
oleh itu kesimpulannya yg bermasalah wang adalah golongan sokongan..gaji bawah rm5k..oleh itu saya cadangkan bonus 2 bulan gaji hanya diberi kepada PA yg bergaji bawah rm5k..org bergaji banyak seperti haji shiub tidak perlulah diberi bonus..buat macam brim ada had gaji baru dapat..sebabnya Pa yg bergaji 5k keatas duit dah banyak,kerajaan perlu berjimat jadi tidak perlulah terhegeh hegeh nak ambik duit bonus juga..bagi kepada org yg betul betul memerlukan..

Tanpa Nama berkata...

Aku x kisah pasal bonus yg terang2 x pasti tp aku hangin sgt ni pasal bayaran elaun petugas spr sempena pru lepas..dh lebih 2 bulan ktorg tak dapat payment..keringat dah kerah..kuar pagi balik malam..bayaran x dapat lagi ..bukan banyak mana tak sampai rm500 tp bagi kitorang income ciput ni besar gaklah nak wat beli baju raya anak bini...yang susah sgt nak bayar pehal..???

Tanpa Nama berkata...

Kalau pekerja swasta boleh buat kerja senyap2, kenapa pula PA riuh, gaduh sini sana pasal gaji dan bonus? Kan sama manusia cuma soal prinsip yg kurang. Sepatutnyalah ikut cara swasta walaupun gaji naik dan bonus berganda2 mereka tetap senyap je. Apabila riuh sekampung, pihak yg satu lagi nak juga tempiasnya maka mereka naikkan harga barangan. Tepuk dada tanya selera.
...................................
blah lah lu org kerja swasta pon kecoh cerita pasal bonus tiap tiap tahun setiap tahun kalau company bagi bonus sket kecoh satu pejabat/kilang/ kutuk bos sbb bg bonus sket..ini pengalaman gua kerja swasta dulu lah boh..

Tanpa Nama berkata...

bonus tak dapat ganti dengan rumah ok jugak.. bagilah rumah mesra rakyat klau x bleh bagi rumah banglo dengan harga murah.

Tanpa Nama berkata...

Ohh..siapkn kompem kan tuh xde bonus rya nih..huhu..nmpkny hmpa laa PA yg ada yg mnghrpkn bonus utk blanja raya thn ni klu xde bonus nih..xperlah..InsyaAllah ada laa rezeki dtg dari sumber lain yg kita tdk ketahui..mana tahu kan..biarlah xde bonus raya utk prtama kali pd thn ini..yg pnting kite kerja kna ikhlas..trus brsemangat utk melakukan tugas harian anda..lupakan pasal bonus..

Tanpa Nama berkata...

bonus x de tapi duit raya ada kita tungguuuuu

Tanpa Nama berkata...

Tahniah,moga berjaya.Amat benar kata-kata DATO PRESIDEN CUEPACS berkenaan pengaliran tunai utk ekonomi negara.Penjawat Awam terutama pelaksana amat menantikan berita ini menjadi realiti...

Tanpa Nama berkata...

Apakata Hj Shuib pakat sedekahkan duit yang hj tak belanjakan tu pada pa yang kurang berkemampuan? Inikan bulan ramadhan yang mubarak, sedekah jariah amat2 dituntut. Tak gitu? Dapat pahala, masuk syurga... Tapi, kena ikhlas la, kan Hj Shuib...

Tanpa Nama berkata...

confirm ke bonus atau duit raya x de thn ni? dari sumber mana yg bg tau. tlg maklumkan. tq

Tanpa Nama berkata...

KLU DPT BGUS JGK , KLU X DPT NK WAT MCM MN KN ...KEHIDUPAN KNE TERUSKN JGK

Tanpa Nama berkata...

Bila kakitangan awam nak dapat rezeki sikit je ada sokmo yang sakit hati tapi bila pekerja lain yang dapat bonus takda orangpun nak kutuk.Kalau tak puas hati tukarlah kerja masuk gomen...baru tahu...

Gred 17 berkata...

salam..kalau dapat bagus lah..raya tahun lepas x beli..dpt jgk bergaya 1 helai je baju raya, baju isteri & anak..walaupun keje sektor awam tp gaji rendah..nk macamane syukur..klu dpt rezeki..aku pun terpaksa korban beli je kt bundle murah2, biar isteri & anak beli yg baru..sebab klu baju melayu je dh RM80 sekarang..minyak, servis kete..duit raya mak ayah..duit raya anak buah, sudara mara memang x cukup tahun lepas RM500..umh sewa smpi skrg..keje dh 5 tahun tp sewa lg..ish

Tanpa Nama berkata...

bkn nak kecohh2 tp anda yang menyibuk.bila soal kerajaan atau p.a pasti akan masuk tv dan akhbar.jadi bkn salah kami klau anda dengki.kami minta pd majikan kami.bkn pd majikan anda.jika anda rasa kekurangan wang untuk beraya kerana harga brg naik mintalah pd majikan anda.lagipun bkn anda seorg yg merasa kenaikan haega tersebut kami sbg p.a juga tggl di malaysia.maka secara tidak lgsg kami juga terbebaan dgn tindakan peniaga2 ini.jgnlah mengadili kami tanpa memikirkan keadaan kami.sy sudah 10thn bekerja dgn kerajaan tp gaji sy hari ini cuma 1800.00 sebulan.jgn ingt gaji kami besar.bertimbg rasalah bila berkata2

Tanpa Nama berkata...

nak gaji naik.. nak saving pon susah skrng nih. taska mahal..pengasuh pon mahal..semua lah mahal..stress rasanya.. tgk orang2 politik n ahli keluarga diaorg semua senang.. anak pandai2..sebab hantar sekolah mahal makanan berkualiti..ada pengasuh yg meringankan beban diaorg..
kami masa gaji boleh lah mkn bnyk sikit..kalau tak anak2 asyik makan telur goreng je.
bila lah gov nak tunaikan janji nih..
kalau lah gov berperangai mcm nih.. tak kontrol kenaikkan harga barang, tak naik kan gaji selaras dengan kos hidup.. aku rasa next PRU mmg semua ke tangan PR lh nmpk nya. sekarang pon harapkan undi sarawak je..
klu rasa prihatin buat lah sesuatu
jaga sket hati rakyat nih

Tanpa Nama berkata...

Salam...Sedih melihat org2 sesama kita merintis merengek mcm2 meminta samalah dengan omar osman..Bersyukurlah kita sebagai rakyat malaysia hidup aman dan damai..Bersyukur atas semua yg diberikan kerajaan oleh perkhidmatan awam ..Jgn lah merengek itu ini ,terima hakikatnya dan belajar menjadi org bukanya monyet ...Secara jujur i tgk PA yg hantar idea di sini semuanya berpangkat rendah dah berilmu cetek ,hanya sekadar ambil nama ajer lulus spm atau diploma ajer..negara luar beperang ,negara kita aman dan kerajaan dah bagi macam2 pun tak cukup...BAGI GUNUNG PUN SATU gunung LICINNN ,jika ada orang macam nilah ..Di bulan baik ni bersyukur apa yg kita dapat atau tidak ..Yg penting Amin atas segala nikmat yg allah berikannya .Besar periuk besar kerak ,Kecil periuk kecik kerak...PEGANG AYAT TU...SLMT HARI RAYA MAAF ZAHIR DAN BATIN ...PADA ENCIK OMAR OSMAN UDAH2LAH TU,usul satu atau dua kali boleh,jika dah banyak sangat PM dah jemu...Belajar menerima hakikat dan kenyataan ..

Tanpa Nama berkata...

Baca disini:
http://malaysianreview.com/2013/07/14/bonus-aidilfitri-bukti-kerajaan-ikhlas-dibayar-9-ogos-2013-pm-najib/

Tanpa Nama berkata...

Betul tu.. saya setuju.. macam saya.. cuma spm dan sijil jerr... berapa sangat ler.. tapi alhamdulillah. . Dpt jugak hidup. Kalau ada bagi bonos... alhamdulillah syukur kepada allah
Kerna telah mendengar doa semua penjawat awam di seluruh Malaysia. .. amin

Tanpa Nama berkata...

Itu cuma pandangan dari sudut yg anda fikirkan sesuai dan adil. Tapi bagaimana kalau anda berada di tempat yg lain, adakah anda masih menggunakan pandangan yg sama? Tentu tidak. Org lain pun.boleh menyuarakan pandangan kerana masing2 ada matlamat.

Tanpa Nama berkata...

Kesimpulannya nak tanya kawan2, ada bonuskah tidak untuk raya ni.

Tanpa Nama berkata...

Bonus tahun ni ada... akan dbentangkan dlm belanjawan 25 oktober 2013 nanti termasuklah elaun cola dinaikan rm400 utk semua PA dan jgk elaun rumah dinaikkan 50% utk semua kategori. Utk raya ni minima rm1000@1500 utk gaji bwh rm3000 atau bersamaan 1/2 bulan gaji bg yg bergaji lebih rm3000 akan dbyr pd 1.8.2013 dan akan diumumkan selepas tarikh pilihanraya kecil Kuala Besut. Sekian dari Opis Boy (peon) yg berkelulusan phd bkerja dgn menteri kewangan 1.

Tanpa Nama berkata...

alahai... yg dah dpt title hj tu berperangai la spt hj... sopan santun, berbudi bahasa, mendoakan kemurahan rezeki... ai x phm gua dgn lu hj...

yg swasta pulak, lu memang la buat keje senyap, dpt bonus berkoyan-koyan pun senyap... dah lu takut kena mintak belanja...

kalu harga brg naik, lu jgn beli la brg tu, cth ron97 naik, lu beli la ron95, ron95 naik, lu beli la basikal x pun lu pakai minyak masak... amacam???

kita give n take la... dpt bonus harga brg naik... itu kan bagus, maksudnya sebahagian kena ujian dpt bonus sebahagian dpt ujian harga barang naik... pokoknya swasta x bleh marah sebab yang naikkan harga barang adalag pihak swasta, mana ada pihak krj jual baju raya sume swasta beb...

fikir-fikirkan...

Tanpa Nama berkata...

KSN pun blum th menahu lg psl bonus raya..yg dia thu knaikn 1 kgt bln julai..itu pun bulih d kira bonus katanya..trbaca dkt mn artikel ni sya pun xjmp nk cari dah..tp yg psti knyataan ni adalh hr ini..nmpk smakin samar utk PA nk dpt sikit duit raya dr krajaan thn ni..huhu..redha jer lah..xder xpe..adlh rezki yg lain2 tu InsyaAllah..

Tanpa Nama berkata...

As"kum..tak payah bising2...tak baik cakap bukan2 pada bulan yang baik ni yang penting kita bersukur apa yang di beri nya..kalau ALLAH swt tak gerak kan hati mereka kita tak akan dapat apa2 pun..ingat rezeki yang di beri semua tu datang nya dari ALLAH swt..yang penting kita bijik fikir kan macam mana nak urus kan duit kita tu..ingat2 lah wahai sahabat2 ku semua..dengan perkataan duit boleh kita laksana kan dengan sempurna D-ada lah Doa U-ada lah Usaha I-ada lah Iman T-ada lah Tawakal itu ada lah perkataan DUIT kita harus berdoa kepada ALLAH swt semoga kita sihat selalu dan selepas berdoa kita kena usaha ia itu kerja untuk mencari rezeki yang halal dan selepas kita usaha mencari rezeki kita harus berada di tahap org yang beriman walau apa pun terjadi kita harus bersabar dan akhir sekali kita tawakal beserah kepada ALLAH swt menetukan segala nya..ingat lah wahai sahabat2 ku...

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan belum bincang pemberian bonus Aidilfitri - KSN

Bagaimanapun, beliau berkata kerajaan sebelum ini telah mengumumkan Kenaikan Gaji Tahunan (KGT) sebanyak dua kali untuk tahun ini sahaja.

"Itu juga boleh dianggap bonus, namun terpulang kepada kerajaan tetapi selalunya pemberian bonus pada hujung tahun dan bergantung kepada output, sekarang terlalu awal untuk membincangkan perkara itu," katanya kepada pemberita di sini hari ini

Tanpa Nama berkata...

PM kena bersyukur kerana majoritinya kakitangan awam telah melantik beliau buat kali pertama menjadi PM. Apa lah kiranya PM balas balik budi pada kami.

Tanpa Nama berkata...

Bagus pendapat tuan. Tapi jangan anggap PA mintak sedekah. Stakat ni kami belum lagi papa kedana. Kalau kami berjimat pun kami tak cakap pun pada orang. Sendiri2 lah kan... Tapi bab bonus ni adalah hak PA yg boleh mintak pada krajaan. Krajaan nak bagi atau x bagi itu urusan diaorang lah. TAPI kena ingat krajaan dok kecoh satu Malaya dan seantero dunia mengatakan ekonomi Malaysia berkembang 5-6% tiap2 tahun. Terbaek itulah.....terbaek ini lah.... Inilah masanya rakyat nak uji apa sebenarnya yang belaku. Ataupun stakat propaganda saja. Kalau 2 3 tahun lepas menagih simpati rakyat suruh sokong krajaan. Tapi bila dah menang LUPA pulak. Jadilah manusia yg slalu menghargai budi.

Ujye Rohimin berkata...

Assalamualaikum..

Encik CEUPACS. Syukurlah sebab atas usaha korang lah banyak kebajikan pekerja awam terbela. Tapi mohon daripada pihak ceupacs sendiri untuk perjuangkan yang lebih besar. ambil kir cadangan Dr. Agus ni

Atas masalah harga rumah yang tinggi ini, saya mencadangkan kepada pihak kerajaan supaya mengambil tindakan berikut:

i. Turunkan kadar faedah daripada 4% kepada 2% sahaja untuk pinjaman kerajaan dan dari 6% kepada 3% sahaja untuk pinjaman bank bagi rumah pertama. Ambil perhatian kerajaan Kelantan tidak mengenakan faedah kepada kakitangan awamnya dan Public Bank hanya mengenakan kadar faedah sebanyak 1% sahaja kepada kakitangannya.

ii. Naikkan elaun perumahan untuk kumpulan sokongan dari RM180 sebulan kepada jumlah yang lebih wajar. Di Kuala Lumpur, sewa sebilik pun sudah RM250-500 sebulan. Bagi pekerja swasta pula, kerajaan perlu mewajibkan syarikat membayar elaun perumahan kepada pekerjanya campur dengan gaji minimum yang baru diwajibkan.

iii. Kerajaan sendiri membina lebih banyak rumah sesuai dengan permintaan dengan tidak lagi menyerahkannya kepada pemaju swasta. Sekiranya syarikat swasta mahu juga membinanya, kerajaan perlu meminda akta supaya segala pembangunan perumahan yang dilakukan oleh syarikat swasta hendaklah mengikut syarat-syarat ketat harga yang ditetapkan kerajaan supaya harga menjadi terkawal dan tidak lagi melampau.

iv. Menteri Perumahan yang baru sepatutnya merangka mekanisme untuk menurunkan harga rumah sama ada dengan mengurangkan kos pembinaan dan lain-lain tindakan yang wajar.

v. Jika harga rumah mahal disebabkan oleh harga tanah, maka kerajaan hendaklah menetapkan harga siling bagi setiap kaki persegi tanah kerana tanah adalah milik kerajaan yang boleh dikawal.

vi. Jika harga tanah di bandar mahal untuk membangunkan perumahan, maka binalah apartment ‘layak duduk’ yang sesuai untuk golongan berpendapatan rendah. Mereka tetap perlu disediakan rumah kerana itu adalah keperluan asas manusia yang perlu disediakan oleh kerajaan untuk rakyatnya. Jangan pula cari alasan ‘kalau ayam mahal jangan makan ayam’, atau ‘kalau rumah di bandar, mahal sewa atau belilah rumah di kampung’.

Saya yakin jika kerajaan boleh membuat pelbagai program seperti Hari Sukan, Hari Wanita dan Hari Belia dengan kos yang berjuta, tentunya tidak sukar bagi kerajaan untuk mengambil langkah lebih adil bagi menyediakan perumahan kepada rakyat ini.

Mengingatkan tentang hutang rakyat kita yang terlalu tinggi dan ramai lagi dari kalangan mereka yang masih belum mempunyai rumah sendiri, hati saya mengeluh. Semoganya tidak lagi selepas ini.

Tanpa Nama berkata...

insyallah akn dapat...rezeki dr ALLAH...kpd bukan PA harap jgn dengki yekk...rezeki anda dimana2..mohon cuepacs lbh tegas dlm hal ini.

Tanpa Nama berkata...

Cuba raya tanpa bonus 1.4 p.a

Tanpa Nama berkata...

Nama je haji..cakap mcm peliaq...bangang!!

sixpenditagila berkata...

SABAQ-2 .. BULAN RAMADHON NIE ..
YG PENTING BERDOA AGAR DIRI SENDIRI SENANG ..HA3 ...

Tanpa Nama berkata...

Manja sangat PA ni. Buat kerja ker tak, tak tahu lah. Sikit2 bonus. Sikit2 mintak bonus.

Tanpa Nama berkata...

Golongan PA bukan pengemis... gaji kami yg kerja 10 thn mane same dgn kakitangn private... bkn xnk berhemah.. nk cmne lg ye... nk menjahit siang keje malam keje... so nk xnk kene membeli.. tp klu sume buat sendiri.. kesian para peniaga xde hasil .. kite ni kt dlm dunia ni mmg Allah jadikan same2 memerlukan... saling berkait..

Tanpa Nama berkata...

Alang-alang minta 1 tahun stengah la kupek oii..

Tanpa Nama berkata...

Di suatu kawasan pedalaman di Kedah, seorang penternak yang mempunyai ladang ternak yang luas dan berjaya telah meninggal dunia dengan meninggalkan seorang balu yang masih muda dan cantik, namanya Minah.
Minah membuat keputusan untuk meneruskan kerjaya suaminya dengan mengambil alih ladang ternakan tersebut, tetapi dia tidak mempunyai kemahiran yang cukup untuk mengendalikan ladangnya.

Jadi dia pun membuat keputusan untuk mengiklankan di dalam akhbar untuk mencari seorang pembantu yang akan mengerjakan ladang ternaknya dengan menawarkan gaji dan sebuah bilik di rumahnya sebagai tempat kediaman memandangkan ladang yang dimaksudkan hanya berada di belakang rumahnya.

Selang beberapa hari kemudian ada dua orang pemuda yang memohon pekerjaan tersebut. Seorang pondan, dan seorang kaki mabuk..

Memandangkan tiada sesiapa lagi yang memohon jawatan tersebut selain dari dua orang pemuda tadi, Minah terpaksa memilih salah seorang dari mereka.

Setelah menimbangkan semasak-masaknya, Minah memilih si pondan bernama Leman untuk bekerja dengannya, dengan anggapan bahawa dia berasa lebih selamat tinggal bersama seorang pondan daripada tinggal dengan seorang pemabuk.

Minggu demi minggu berlalu. Leman telah melakukan tugasnya dengan penuh tekun dan rajin.

Leman kerap kali menghabiskan waktunya sehingga malam untuk membuat kerja-kerja di ladang ternakan. Ladangnya menjadi semakin berjaya dan ternakan semakin banyak membiak dan sihat-sihat belaka.Gembiralah si Minah ni tadi.

Kerana ingin menghargai kerajinan si Leman ni, Minah pun berkata kepada Leman, "Leman, kau telah melakukan kerja dengan baik dan ladang ternakan pun kulihat semakin bagus, kau sepatutnya ambil cuti pergi ke pekan berjalan-jalan untuk melegakan tekanan kerja…"

Gembiralah Leman, dan pada suatu malam minggu, dia pun pergi ke pekan.

Sampailah ke tengah malam, Leman tak pulang-pulang ke rumah. Pukul 1 tak pulang, pukul 2 tak pulang. Pukul 2.30 pagi barulah Leman pulang kerumah..

Sampai ke rumah, di dapati Minah sedang menunggunya sambil duduk di sofa berhampiran unggun api.

"Buka butang bajuku dan tanggalkannya." Kata Minah.Leman dengan tangan yang terketar-ketar dan perasaan yang terkejut,melakukan apa yang diarahkan.

"Sekarang, buka kasut but ku."Leman buat, perlahan sekali.

"Buka, setokin ku.."Dia buat juga.

"Sekarang, buka skirt ku."Dia buat juga.

"Sekarang buka coliku."Dengan tangan yang menggigil, dia buat apa yang disuruh.

"Sekarang….buka seluar dalamku…"Dengan perlahan, dia melucutkannya ke bawah dan menanggalkannya.

Kemudian, Minah pun memandang Leman, sambil berkata…

"Sekali lagi kau pergi pekan dengan memakai pakaian aku, aku pecat kau on the spot.

Tanpa Nama berkata...

len kali personal loan tu jgn duk overlap, habis duit nak bayar.

pastu, jgn la duk tgk midnite movie tiap tiap minggu, bawa ke surau ke, bawa anak ke taman permainan kat padang ke, nak jejalan bole, tapi 3 bulan sekali ok lah, time budak cuti ok lah, tp jgn smp ke seberang, universal studio singapore lah, kerabi lah, bali lah, pi la ke air terjun ulu yam, murah. ni tak, pi cameron, genting, langkawi, pastu duit habis mengeluh, bajet betul2 la.

tiap tiap ujung minggu takyah keluar naik keta or motor, duk umah tgk tv biasa dh le,

jgn la duk subscribe layan hypptv unifi tu, astor beyond movies ker...bulan bulan bayor mahal. rancangan tv langgan asto basic dah le,

hanpon jgn le beli S4, grand, mega or Ipon bagai, beli nokiah biasa yg screen kecik udah le, pakai prepaid. takde duit duk senyap, jgn dok gatai top up.

keta pulak, jgn la beli inspira, waja, forte, cerato, honda edix bagai, beli la saga flx basic, bayar pun murah, cvt auto, minyak pun ok.

rumah pulak, jgn la beli barang barang yg tak perlu, kerusi sofa yg fella design, kitchen cabinet yg IKEA, mahal dn susah nak maintain, beli lah rumah biasa, jgn la dok impi nak bungalow, semi-d.

bini pulak, cari la yg baik, kalau dulu seksi dan high maintenance, bole jd hilang rambut kepala bro kalu kahwin nnt nak maintain.

makan pulak, jgn la dok sebat mcdonald, ayam percik, pizza, chicken chop, nandos, nasi lemak, kfc, masak lemak cili padi, kambing golek bagai, bukan apa, kalau high cholestrol, tersumbat arteri dan salur darah dgn lemak, duit lagi nak bypass operate jantung bagai.

last skali, solat kena jaga, 5 waktu, jaga rukun islam dan rukun iman, insyaalah selamat

Tanpa Nama berkata...

malunya saya setiap kali nak raya kupek kena mintak bonus...tolong la ...gaji tiap2 bulan tu simpan la sikit2....jd tak payah la nak mintak bonus...mcm pengemis mintak sedekah...maluuuuuuuu

Tanpa Nama berkata...

ini kan negara demokrasi...
apa salahnya mohon bonus...
ada salah ke?
ada langgar peraturan ke?
bonus x dpt lg harga brg memang sedang naik... puncanya mcm2, harga minyak naik, perang, cuaca, demand and supply, ha satu lagi sebab ada orang dengki...
ckp kupek & pa x malu la... mengemis la... minta sedekah la...
ai kesian la gua tengok org mcm lu... selalu sgt sakit hati... lu ni mesti tiada ketenangan jiwa... kesian sama lu... tq kupex... jdn peduli org mcm dia nih... phd memanjang...

Tanpa Nama berkata...

Memang la tak salah mohon bonus... Tp kerajaan pon x salah kalau x bagi bonus..

Tanpa Nama berkata...

mintak bonus ok, tp kena la pandai, jgn la mintak bonus terang terangan sbb akan jd kenaikan harga sbb walaupun khabar angin nak dapat bonus, peniaga akan ambik kesempatan.

sebaliknya, untuk bonnus penjawat awam, bagi jelah senyap senyap, why / knape nak announce dlm paper. introduce la performance elaun, kat situ lah nak up or turun kan, reka aje lah. ptd ptd tu pandai kalau bab bab nak rekacipta ni.

satu lagi, ada ke private sector announce masuk paper bagai pasal bonus contoh terbaik umw toyota shah alam bg kat engineer dia 8 bulan bro, tadak pun masuk harakah, utusan, malay mail bagai. so, penjawat awam kena lah pakai akal, ingat org lain tak baca blog ni. tu pun nak ajar.

ni tak, asal tiap tiap tahun, announce nak bonus, belum apa apa lagi, ayam dah naik harga, apa ayam ayam tu makan lagi banyak time raya jer ke? or peniaga peniaga supply ayam mcm cartel ayam saja nak tala kita time raya org sbb majority pembeli di mesia ni org kita.

solution kena ada dan pemilihan solution mesti tepat dan kena pada masa dan tempat supaya kenaikan harga yg mengila dapat dielakan.

Tanpa Nama berkata...

AKU SOKONG YANG KOMEN Selasa, Julai 16, 2013 2:52:00 PTG... CAKAP TERUS TERANG BRO... AKU DOK KEDAH SELAMA 50 TAHUN SBB UMUQ AKU PUN DAH 50 TAHUN SKRG NI. TAPI... KALAU AKU KATA, AKU BINI AKU DAN ANAK2 AKU TAK PERNAH MENJEJAK KAKI KE LANGKAWI SE UMUR HIDUP MUNGKIN HANG TAK PERCAYA, TAPI ITU LAH HAKIKATNYA BRO. KALAU GENTING, CAMERON DLL YG BRO SEBUT TU LG LAH TAK PERNAH BRO.... ITULAH HAKIKAT DAN MAKRIFATNYA BRO...

AKU BKERJA SBG R1 DAN SKRG BARU DAPAT MERASA R11 BRO... GAJI BELOW RM2,000 BRO... HUTANG KELILING PINGGANG USAH CITER LER BRO, SELAGI AKU BOLEH HUTANG DAN AKU HUTANG BRO DEMI UTK MENYUAP SESUAP NASI KE MULUT ISTERIKU YG TIDAK BKERJA DAN JGK MULUT ANAK2 KU SERAMAI 10 ORG BRO.

BENARLAH KATA ORG, ORG YG SUSAH MCM AKU NI TUHAN BAGI KAYA DENGAN ANAK2. MANAKALA BOS AKU YG KAYA SEORG ANAK PUN TAK ADA.

KADANG2 AKU TERFIKIR... SETIAP YG TUHAN CIPTA DAN JADIKAN ITU ADA SEBABNYA...

JIKALAU TIDAK MASAKAN TUHAN CIPTAKAN SEMUT, KUMAN, BAKTERIA BENDA YG HALUS YG KITA TIDAK NAMPAK..

JADI RENUNG2KANLAH UTK KITA BERSAMA...

SEPATUTNYA KITA NI BANGSA MELAYU YANG BERAGAMA ISLAM DAN SEPATUTNYA BANGSA KITA TIDAK AKAN SUSAH HIDUP DI BUMI MALAYSIA INI,

SBB KITA BANGSA MELAYU DAN AGAMA ISLAM YG ADA TABUNG ZAKAT YG DI BAYAR OLEH UMAT2 ISLAM YG KAYA RAYA DIDALAM MALAYSIA NI... TETAPI PERSOALANNYA... KENAPA BANGSA KITA PALING RAMAI SUSAH, MISKIN, TIDAK MEMPUNYAI RUMAH SENDIRI DAN HIDUP SBG GELANDANGAN DI KOTA RAYA KUALA LUMPUR?????

JADI TEPUK DADA TANYALAH SELERA NAK BELI LAUK APE KAT PASAR RAMADHAN SATGI....

Tanpa Nama berkata...

komen - Selasa, Julai 16, 2013 4:07:00 PTG - masak kat umah lerr~ takdak duit nak g pasar ramdhan.

Tanpa Nama berkata...

Hahahahhhhhhhh samalah ngan aku buka pose mlm ni mkn nasi ngan kicap cap kipas udang dan telor dada 2bijik... kicap udang kat tempat aku botol besar rm11 giler ke ape depa ni, kicap warna hitam legam mcm arang pun mahal.... kalau warna GOLD takpe lah jgk.....

Tanpa Nama berkata...

masak la sendiri, pi pasar ramdhan tu buat kurus pahala, awek, chicks, dok pakai sendat seksi tersembul sana sini, ayam bakar, kambing bakar, murtabak, habis bau satu badan ngan makanan. kan kurus pahala tu.

satu lagi kebersihan tak tentu, lalat, langau, ayaq liur tempias masuk dalam makanan yg terdedah lagi sedap kot.

pakcik umuq dah 50, jaga lah sikit kesihatan tu, minum air masak banyak, jgn duk beli air tebu, mata kucing tu, bukan depa guna ayaq masak, main balun ayaq paip. pastu manis giler, kang kena kencing manis lagi haru.

td kata tak cukup duit,kan lagi jimat kalu masak, bersih, lagi murah.

ada duit belanja perabih, takda duit marah gomen, hutang sana sini. kalu lagu ni tiap tiap tahun, bila la nak dapat kumpul duit buat haji.



Tanpa Nama berkata...

Ni cek nak tanya sat nooooo... pakcik yg kat atas ni umoq 50 tahun ni dah p aji dah ka?... awat boleh jadi lagu ni nooooooo... betoiiii pakcik ckp... skrg ni cek masak sendiri aje... iaitu mkn masa bukak posa td cek mkn mee maggie cepat di masak aje... nk jimat katakan....

Tanpa Nama berkata...

Apa-apa pun saya nak ucapkan terima kasih kepad cuepecs yang berusaha untuk mendapatkan bonus untuk kaki tangan awam. Walau apa pun di hati kecil semua kaki tangan awam mengharapkan bonus ya tak. Kalau dapat dapatlah belanja lebih sikit. Kalau tak dapat kurangkan belanja sikit. Kalau kerajaan prihatin dapatlah kita ye.

Tanpa Nama berkata...

Memang la tak salah mohon bonus... Tp kerajaan pon x salah kalau x bagi bonus..

Selasa, Julai 16, 2013 3:38:00 PTG

............................

Memangla x salah kalu gov x bg bonus... xde salah langsung...
kalu gov bagi pun xde salah langsung... pasal tu la hairan nape ada insan tak berkaitan bising2 kat sini... pa ada 1.4j bro... mana bleh senyap2... nanti tak sampai berita bro... yg umw tyt tu stafnya tak ramai bro... tampal notis kat notis board pun dah settle... pa? ada kata atas gunung, dlm hutan, mandi perigi, naik bot, naik kapal, naik sampan, naik kuda, apa lg... kena bising bro... betulx bro...

Tanpa Nama berkata...

Kalau ckp bab pakai baju lama ni....saya rase semua PA yg bpendapatan rendah buat. Sy masih lg pakai baju 12 tahun yang lalu walaupun dah lusuh tp masih elok. Cuma kadang2 raya ni nak jugak baju baru. Kelengkapan rumah mcm langsir, kerusi, meja, Mmg x pernah tukar pun cuma basuh je. Nk berhias x la. Bonus tu sekurang2nya boleh beli kuih raya sikit, mkanan pagi raya n duit raya untuk tetamu. Tmbh lg harga brg naik bulan puasa ni. Ayam, ikan semua naik. Mmg la masak sendiri, kalau kos bahan da naik maknanya blanja dapur bulan ni naik la. Syukur Alhamdulillah kalau dpt bonus.

Tanpa Nama berkata...

SALAM SEJAHTERA, BIARLAH ADA BONUS KERANA KENAIKAN GAJI TIDAK BOLH DISAMAKAN DENGAN BONUS....HARAP FAHAMI MASALAH PEJAWAT AWAM KERANA HRGA BARANG SEMUA NAIK TIADA PEMANTAUAN DARI PIHAK BERKUASA....

Tanpa Nama berkata...

Reski Allah bagi ape ko sebok2...bonos blum tentu dpt nak heboh2...bonos jgn kata PA je dpt...semua dapat dah krjaan bagi...buta tui sume...tak bsyukur...dah nama petani...petanilah dia tak kan nak jadi pgwai pulak...kalu nelayan tak dpt anak sedara mara dia dpt...hati jagan busok tuan tuan...dah pgi aji dah pun...bonis kalu ade leboh boleh simpan g aji juga...

Tanpa Nama berkata...

SALAM SEJAHTERA, BIARLAH ADA BONUS KERANA KENAIKAN GAJI TIDAK BOLH DISAMAKAN DENGAN BONUS....HARAP FAHAMI MASALAH PEJAWAT AWAM KERANA HRGA BARANG SEMUA NAIK TIADA PEMANTAUAN DARI PIHAK BERKUASA....

Rabu, Julai 17, 2013 12:31:00 PTG

_______________________________________

KGT MMG TAK BOLEH DISAMAKAN DENGAN BONUS.. TETAPI KGT YG DIAWALKAN SEKURANG2NYA 6 BULAN, ADAKAH TAK BOLEH DISAMAKAN DENGAN BONUS JUGAK???!!!

Tanpa Nama berkata...

Seorang peladang mempunyai 15 ekor lembu betina dan seekor lembu Jantan Tua. Oleh kerana lembu jantan Tua sudah tidak efektif lagi membiakkan bakanya peladang itu membeli seekor lagi lembu jantan Muda untuk jadi pembaka.
Selepas lembu Muda sampai dia disapa oleh lembu Tua.
Tua: Selamat datang, Kita boleh bekerjasama membuntingkan semua lembu betina ni agar tuan kita gembira.
Muda: Kerjasama?? Kamu sudah tua dan patut bersara biar aku uruskan semua kerja pembiakan ini.
Tua: Kamu bagilah aku tolong seekor betina pun jadi laa....
Muda: Tak boleh, aku gagah dan mampu melaksanakan kerja pembiakan tanpa bantuan kamu orang tua.
Tua: Ok kalau kamu gagah perkasa esok kita lumba lari kalau kamu menang aku tak akan ganggu walau seekorpun lembu betina.
Muda: Ok aku setuju esok pagi kita lumba.

Keesokannya.
Tua: oleh kerana aku dah tua kamu kena bagi aku lari dulu lepas sepuloh langkah baru kamu mula berlari.
Muda: ok lah Tua apa lagi lari lah..


Lembu Tua berlari dengan perlahan kemudian dikejar oleh lembu muda... dalam 10 meter lembu muda mengejar lembu tua dan sudah hampir di bontot lembu Tua.. tiba tiba bam..  bam.. lembu muda tersungkur rebah.

Tuan lembu telah menembak lembu muda sambil menyumpah Chiss !!! Sudah tiga ekor lembu jantan yang aku beli ni Gay... tak boleh beli lagi lembu jantan dari pasir bedengun. huh....

Moral of story...
Jangan sombong dengan orang lama. Respek la otai dia banyak taktik yang tidak disangka....��������

Tanpa Nama berkata...

Dimaklumkan ini adalah blog CUEPACS. Ianya adalah blog untuk Kakitangan Kerajaan ataupun Penjawat Awam. Jadi mana-mana pihak selain daripada neh rasanya xpayah nak sibuk2 komen la...Memangla rakyat didahulukan tapi jangalah melebih2 plak sampai P.A nk buat apa pn korang nk bising2..Harap maklum.

Tanpa Nama berkata...

sekian terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

maaf sya nk ulang ayat brader kat kat tu k..

INI BLOG CUEPACS maknenye org gomenlah..

klu ase diri tu kje swasta pi blog MTUC sane..

p/s: aku dulu kje swasta jgk sblm kje gomen, tapi mase tu xdelah duk melalak xtentu pasal sibuk dgn rezeki org gomen ni..

Tanpa Nama berkata...

i love pm..pm the best... pm bg bonus..yea..yea

Tanpa Nama berkata...

Sesiapa yang ada duit lebih tak mahu bonus lg bagus. Sedekahkan aje duit bomus yang dapat tu nanti pada orang yang memerlukan..... He...he.... Kami mahu bonus. Jangan marah. Mak bapak yang anak ada keja gomen dapat gak habuannya nanti.

Tanpa Nama berkata...

Orang swasta dapat bonus berganda-ganda orang gomen tak de bising pun.

Tanpa Nama berkata...

pemberian bonus akan menambahkan perbelanjaan rakyat.. perbelanjaan rancak.. kdnk juga akan rancak... ni kitaran ekonomi.. kurang perbelanjaan rakyat maka kuranglah pendapatan negara.. tambahan.. pembelian brg2oleh rakyat merupakan satu cara cukai dikutip.. bertambah pendapatan negara... bukan mengemis... tapi keperluan... betul2 keperluan.. kenaikan .. kenaikan gaji tahunan hanya rm225.. mana cukup untuk beraya?

Tanpa Nama berkata...

DOK SIBUK PASAL BONUS... HAL GAJI PUN TAK SELARAS LAGI. YANG BARU DAPAT PANGKAT LEBIH TINGGI GAJI PADA YANG DAPAT PANGKAT LG LAMA.

Tanpa Nama berkata...

gaji timebase lebih besar daripada gaji pangkat hakiki.di suruh pergi tak suruh hilang sedangkan pangkat timebase dapat di dalam mimoi saja. tiada tanggungjawab gaji besar .pangkat hakiki gaji kecil tanggungjawab besar.

makanlah!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Ape jenis hj laa nie main tuduh org mengemis laa pulak... pak aji kalu ade agenda lain nie bukan tempatnya..

Afendi Jauhari berkata...

petani ..nelayan....penoreh lag skit pendapatan dwg.......xp xpnah merunguy untuk minta bonus....rakyat lain pon mengundi jugak.....bkan kakitangan sahaja.....

Tanpa Nama berkata...

petani ..nelayan....penoreh lag skit pendapatan dwg.......xp xpnah merunguy untuk minta bonus....rakyat lain pon mengundi jugak.....bkan kakitangan sahaja.....
_____________________________________
DIAMLAH KO PUNDEK..PETANI/NELAYAN/PENOREH GETAH/KELAPA SAWIT/DLL ITU SEMUA TAK BISING SEBAB TIAP2 BULAN DAPAT SUBSIDI DAN ELAUN SARA HIDUP. PENEROKA FELDA DAPAT RM15000. KAU TAU KE TAK ITU? MUKA MACAM BAPOK MAU KOMEN PULAK...KO PERGI BACA SURAT KHABAR LA...

Dewi Rumapea berkata...

Salam sejahtera!
Nama saya Dewi Rumapea, saya berasal dari kota SEMARANG, Indonesia. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan semua dalam kumpulan ini mencari pinjaman yang sangat berhati-hati kerana ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu, saya secara kewangan turun dan saya memutuskan untuk mendapatkan pinjaman dari Man di Malaysia dan saya tertipu oleh pemberi pinjaman palsu di Malaysia. Saya hampir kehilangan harapan sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai dan tulen yang dipanggil Puan Glory, seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan saya pinjaman sebanyak Rp500,000,000 tanpa tekanan, pada kadar faedah 2% yang merupakan kadar yang berpatutan untuk saya.

Selepas memindahkan kredit saya ke akaun bank saya, saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah saya memohon, telah dipindahkan terus ke akaun saya, oleh Ibu Glory, tanpa berlengah-lengah. Jadi saya berjanji kepada ibu Glory bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan sebarang pinjaman, sila hubungi Puan Glory melalui email: gloryloanfirm@gmail.com

Saya menggunakan masa ini untuk memaklumkan kepada anda semua bahawa anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: dewiputeri9@gmail.com atau anda boleh menghubungi Nur Izzatul Azira Ismail, dari Malaysia yang memperkenalkan saya dan memberitahu saya mengenai Puan Glory, Dia juga mendapat pinjaman dari Puan Glory, Anda juga boleh menghubunginya melalui e-mel: utariwirmayaty@gmail.com Kini, semua yang saya lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun bulanan.

Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Allah SWT kerana menggunakan Ibu Glory untuk mengubah kisah kewangan saya dan kini saya seorang pemilik perniagaan saya yang bangga, semoga Allah terus memberkati Ibu Glory dan terus menggunakannya untuk membantu kita semua dalam kesulitan kewangan