SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA TONGGAK KEMAKMURAN NEGARA

24 Julai 2013

CUEPACS BANTAH BANK NEGARA PENDEKKAN TEMPOH PINJAMAN

Bernama
23/7/2013




 PETALING JAYA, 23 Julai (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) membantah tindakan Bank Negara memendekkan tempoh pinjaman.

Presidennya, Datuk Omar Osman berkata tempoh yang diberikan bank berkenaan amat pendek dan boleh memudarat pekerja yang membuat pinjaman.

"Cuepacs berharap agar Bank Negara dapat melihat semula pekeliling itu sebelum pihak kami berjumpa dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bagi menyelesaikan perkara ini," kepadanya pemberita selepas bermesyuarat dengan Angkasa berhubung isu keberhutangan isi rumah rakyat Malaysia yang berkaitan dengan koperasi di sini Selasa.

Pada 5 Julai lepas, Bank Negara mengeluarkan pekeliling memendekkan tempoh pinjaman peribadi dari 25 kepada 10 tahun, dan pinjaman perumahan kepada 35 tahun.

Omar berkata pekeliling itu sepatutnya memudahkan penjawat awam seperti mengurangkan kadar faedah agar dapat membantu mereka meringankan kos sara hidup yang tinggi.

Beliau berkata antara tujuan penjawat awam membuat pinjaman peribadi adalah untuk pendidikan, bencana dan menyelesaikan hutang tertunggak.

"Sekarang ini umur 45 tahun baru nak beli rumah dan pada jangka 15 tahun lagi nak servis, alamatnya pencen nanti papa kedana," katanya.

Sementara itu, Presiden Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia Berhad (Angkasa) Datuk Abdul Fattah Abdullah berkata langkah Bank Negara memberi kesan kepada koperasi kredit dan pendapatan Angkasa kerana ia dianggotai penjawat awam.

"Pinjaman peribadi memang untuk kakitangan awam, jadi apabila pendapatan berkurangan, untung yang diperoleh pun kurang dan dividen yang diperoleh penjawat awam turut berkurangan serta menjejaskan pendapatan sampingan mereka," katanya.

Beliau berkata Angkasa turut berpendirian Bank Negara perlu menangguhkan pelaksanaan pekeliling berkenaan untuk dikaji semula demi kepentingan koperasi dan kakitangan awam.

Menjawab soalan lain, Omar mengulangi harapannya agar kerajaan menimbang untuk memberi bonus kepada kakitangan awam, termasuk menjelang Aidilfitri ini.



-- BERNAMA

195 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Yesss huah huah huah...

Tanpa Nama berkata...

1st n 2nd me grrrrrrr...

Tanpa Nama berkata...

yeay 3nd..dapat gangsa..nk bonus cepat sikit..nk prepare raya ni..haha

Tanpa Nama berkata...

4th...yahoo

Tanpa Nama berkata...

no 5 google

kerolgeeqistina berkata...

saya sokong cuepacs 100%..minta BNM tarik semula syarat tu secepat mungkin..sebelum raya..tq sgat2 kepada cuepacs...

Tanpa Nama berkata...

tempoh panjang tak pe, tapi hutang perlu dihadkan contohanya sampai 100k sahaja untuk hutang peribadi...

Tanpa Nama berkata...

YES NO .1...YYYEEEHAAA.....BIASALAH TAKDE KERJA MAKAN GAJI BUTA....

Tanpa Nama berkata...

bonus ape cerita ....kalau ada, katakan ada tidak kami ternanti nanti...kalau tiada, katakan tiada biar ahlong beri duit nanti

Tanpa Nama berkata...

Kalo ye pn BNM nk pendekkan tempoh pinjaman, interestnye pn kena la dikurangkan.. Sekarang ni kebanyakan PA yg buat loan smpai 20 - 25 thn tu sbb nk monthly dia rendah. Atau BNM kekalkn je 20-25 thn tu, cuma had potongan gaji dikurangkan drpd 60% ke 50% atau 45% je..

Penyimpan MOHOR KECIL Rajarajagobal berkata...

Bonus Raya tahun Ni 2013 RM 500 hengget. Ini dari sumber yang di akui sah.

ahmad ridzwan berkata...

tentera dh lama susah .pinjaman pon tak boleh buat lebih 10tahun..dr dulu lg kami merana.tolong kami

Tanpa Nama berkata...

ITU BONUS LAYA TALA ADA MAAH...APA MAU LISAU...MALI SINI PINJAM INTEREST BANYAK-BANYAK MULAH-MULAH..BANK NEGALA PUN ALA BANYAK SYALAT MAAH...MALI-MALI SINI..3 MULAN SLIP GAJI...BOLEH ANGKAT ITU DUIT LAYA MAAH.... PINJAM 1000 RIBU BAYAR 5 RIBU....


naah...mampui lah kalau syarat bank negara 10 tahun...hehehehheheh

Tanpa Nama berkata...

Apo nak d Kato

Tanpa Nama berkata...

kato la apo2

Tanpa Nama berkata...

nak check slip gaji bukan main susah

Tanpa Nama berkata...

Aku ni penjawat rendah aje. Dulu tahun 80an... tak adalah ANGKASA. Dulu kalau nak buat loan peribadi cuma ade di satu atau dua tempat aje. Tapi sejak kewujudan ANGKASA berlambak. Aku tak tahu apa kah faedahnya kewujudan Angkasa?????

Tanpa Nama berkata...

Setiap tahun kiter mengharapkan pemberian bonus bg membantu kiter menyambut hari raya dan perbelanjaan sekolah anak...apa kata mulai thn depan, buat satu akaun khas untuk 2 perkara ini...sebulan asingkan 100 @ 200 dan masukkan dalam akaun ini...jgn sentuh duit ini melainkan untuk 2 tujuan tersebut...apabila ti ba masanya dah seribu lebih dalam akaun..dapat lar membantu sedikit sebanyak persiapan raya dan sekolah...ini sbg backup seandainya tiada bonus diberikan...sesuai jugak untuk renew roadtax..slamat menabung

PA putrajaya

Tanpa Nama berkata...

Itu lah dikatakan slogan rakyat didahulukan pencapaian diutamakan...
Sepatutnya rakyat jadi bertambah senang tapi sebaliknya rakyat jadi mangsa..
Baik tukar je slogan tu..
Rakyat kena korbankan janji kerajaan kami pegang..bullshit pemikiran org atasan..mcm rakyat bayar hutang guna duit depa pula..what a shame do something likes this...KITA TUKAR !!!!#%&%#@%&

Tanpa Nama berkata...

boleh pendekan masa pembayaran tetapi 3.99% di kurangkan pada PA jadi 2.00 atau 1.00 ke harap di kaji.......

Tanpa Nama berkata...

tu la pasal...baru nak buat pinjaman renovate rumah....

Tanpa Nama berkata...

kALAU YAB PM TAK BERI BONUS, ELUKLAH LAGI KERAJAAN SELANGOR YANG TELAH UMUM BERI 1 BULAN BONUS KEPADA SEMUA STAFF GLC DAN KERAJAAN NEGERI.MAKNANYA MEREKA LEBIH BERUPAYA MENGURUS EKONOMI DAN LEBIH PRIHATIN KEPADA RAKYAT

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
kALAU YAB PM TAK BERI BONUS, ELUKLAH LAGI KERAJAAN SELANGOR YANG TELAH UMUM BERI 1 BULAN BONUS KEPADA SEMUA STAFF GLC DAN KERAJAAN NEGERI.MAKNANYA MEREKA LEBIH BERUPAYA MENGURUS EKONOMI DAN LEBIH PRIHATIN KEPADA RAKYAT

Rabu, Julai 24, 2013 11:59:00 PG

1111222233344445555678

Bole encik beri bukti akhbar online Selangor beri 1 bulan bonus? Minat pula dengan kerajaan Selangor. Sangat efisyen, menolong rakyat setiap masa dan berjiwa rakyat.

sixpenditagila berkata...

yang dok jadi ceo bank negara tu buta tuli . gaji puluh2 ribu . nak barang cakap ja nama . barang dapat free . kakitangan awam nie , gaji x seberapa . bayar hutang sana , hutang sini berapa ja yang tinggal . jadi buka la otak untuk berfikir kesusahan kakitangan awam .

Tanpa Nama berkata...

Betul tu dik.. Tp 15 thn dulu masa baru2 kawen gaji laki akk rm400 lbh, skrg dah rm4000 lbh. Alhamdulillah... Tp mmng seksalah idup tentera2 dulu... Kawen pun kena pinjam ngan kop tentera, dah lah 6% interest sampailah sekarang... Nak pinjam bank paling lama 10 thn je..

Tanpa Nama berkata...

ye betul sepatutnya bank negara kaji dulu,adanya angkasa sebenarnya bagus ada koperasi kredit yg boleh menerima peminjam yg ada masalah blacklist dan ccris,kadang2 ada yg boleh tolong clearkan blacklist peminjam,nak pinjam dengan bank cerewet ada kira komitmen luar dari potongan gaji terus tak boleh buat

Tanpa Nama berkata...

Tak payah buat hutang la.. Hati senang lawaupon x de duit.. x payah pikir hutang

Tanpa Nama berkata...

Pelik tapi benar....

1.
Angkasa buat bisnes dgn bagi hutang pada orang... bila org kurang hutang maka makin 'peninglah' dia... SEPATUTNYA mereka bersyukur sbb PA pandai uruskan kewangan dan belajar hidup dengan kemampuan ekonomi yg ada.

2.
BNM buat syarat sbb nak lihat rakyat belajar/adapt dgn kemampuan ekonomi yg ada dan elak daripada brankrup. Bank-bank komersial yang buat duit dgn korang punya hutang pun terpaksa sokong dgn BNM sbb mereka percaya rakyat boleh atasi masalah hutang yg terlampau bagi sesebuah isirumah TAPI PELIK PA bangkang dan indirectly hancurkan diri sendiri.

Berhutang adalah hak masing-masing, ko pikirlah sendiri...

kerolgeeqistina berkata...

Tanpa Nama berkata...
tempoh panjang tak pe, tapi hutang perlu dihadkan contohanya sampai 100k sahaja untuk hutang peribadi...
Rabu, Julai 24, 2013 10:14

wah..ini lg payah..25tahun 100k jerk..lg susah..da limit xleh pinjam lg.100k 25 tahun..agak2 ler..

Tanpa Nama berkata...

AKU KATA X YAH BUAT HUTANG X YAH LA!!! APA LA YG KORANG DEGIL SANGAT NI!!! ANGKASA BUKAN NAK TOLONG KORANG PON!!! DIORG CUMA NAK AMBIK KESEMPATAN KAT KORANG JE!!! TU BNM NAK TOLONG KORANG TU KORANG MARAH2!!! BIAR XDE DUIT DARIPADA BERHUTANG!!!

Tanpa Nama berkata...

Aku rasa majoriti PA yg buat personal loan semuanya nk BERLAGAK. Nafsu besar tapi gaji dan pangkat rendah. Nak pakai kasut Nike, Adidas, Puma... Bata dh tak layan! Nk seluar Levi's, Dockers... Hand phone nk Note 2... Cuba kalau belanja ikut kemampuan gaji mmg xde masalah. Naik motor atau bas, lrt, komuter... Bila sekali dh hutang... Sampai ko pencen pun akan berhutang. Ada yg buat personal loan sebab buat MLM... ni lagi bangang!

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih cuepacs...tolong kurangkn interest ini kan byk membantu PA....

Zulfaizal Ibrahim berkata...

Bank Negara tidak memberi kenyataan awal atau menyatakan tempoh perlaksanaan. Amat tidak adil. Contoh, untuk saya yang baru membina rumah pada awal tahun ni, mengharapkan kenaikan 2kali gaji bulan Julai untuk tambahan pinjaman menyiapkan 100% rumah. Tanpa notis awal, bank memaklumkan tak dapat overlap pinjaman awal tahun sebab bank limit 10 tahun. Sah2 rumah saya jadi terbengkalai.

Tanpa Nama berkata...

Secara jujurnya, tindakan Bank Negara tu boleh dilaksanakan. Cuma jangan ON THE SPOT. war-warkan dulu. Buat kajian dan banci pendapat dulu. Aku rasa keputusan ni pun xmasuk dewan rakyat pun ni. Pakai kuasa verto je ni. kalu on the spot gini, mmg ade yg teraniaya.

Ah Long berkata...

Uwahh!!!! Costomer mali... Kasi kita LUI... kasih kita kaya...

Mali. mali. mali.. Lu orang tala lapat pinjam dari bank... mali saya kasi pinjam.. Brapa lu maok pinjam.? Lu tepon saja saya.. Gelenti lulus punya.. 1 jam saja maa... 016-8888888.. Ah Long.

email: loanshark@along.com.my
facebook : www.facebook.com/loanshark
website : www.kawanbank_along.com.my

Tanpa Nama berkata...

BNM pikirkan lah rakyat yang bergaji kecil, sekarang barang semua mahal2.. nak beli anak orang pun mahal, nak buat kenduri pun nak pakai duit... korang tak apelah semua dah kawin.. yang baru nak kawin, tergendala hasrat murni,,, ni menambahkan maksiat (tak ada duit nak kawin) + kes bunuh orang (along cari)... pikirlah sama luahan rasa rakyat... sebelum ni ok je.. kita orang pinjam bayar melalui angkasa,,, terang2 la lepas kuar gaji dapat gaji bersih jer.. yang potongan still jalan mcm biasa,,, tolong bantu rakyat... bukan membebakan rakyat... yg gaji ribu2 bleh la cakap xsyen.. korang x kena.. nanti korang kena baru korang tahu mcm mana...

Tanpa Nama berkata...

SEMUA INI POYOOOOOOOOOO POYOOOOOOOOOOOOOOOOOO

Tanpa Nama berkata...

SEBENARNYA...INTERST TU YG PENTING...LAU UTANG 30 TAHUN PON INTEREST KURANG PERBELANJAAN ISI RUMAH AKAN TURUN...
X CAYE MEH AKU TLG TUNJUK
1/100K - 25 TAHUN @ 3.99% :RM 527

2/100K - 25 TAHUN @ 1.99% : RM423

3/100K - 10 TAHUN @ 3.99% :RM 1011

2/100K - 10 TAHUN @ 1.99% : RM919

Tanpa Nama berkata...

jgn pinjam sama abg saya(ah long).. pinjam sama saya(ah ngah).. hahahaha...

Tanpa Nama berkata...

Malu kat pentadbiran kerajaan selangor yang boleh bagi staff kerajaan negeri satu bulan bonus

Tanpa Nama berkata...

Jgn pinjam sama abg sulong (Ah Long) ataupun abg tengah (Ah Ngah). Pinjam sama sy abg Kecik bongsu (Ah Chik) interestpun kecik. Bank kasi interest 3.99% setahun.. sama sy Ah Chik kasi interest 0.44% tahun no limit talak byr pun takpe sbb kasi pinjampun ala limit rm50k aje.. tp ala syalat ma... itu rumah punyer geran sudah abis byr kasi gua pegang maaaaa.... heheheeeee call me 04-44444444

Tanpa Nama berkata...

Bonus Raya Kerajaan Selangor 2013 : Nampaknya perang pembayaran bonus raya 2013 dimulakan terlebih dahulu oleh kerajaan Selangor apabila baru sahaja sebentar tadi, Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim mengumumkan bonus kakitangan kerajaan Selangor sempena Hari Raya 2013 kali ini.

1.Nilai bonus raya kakitangan kerajaan Selangor : bonus sebulan gaji (setiap seorang) @ bonus sebulan setengah gaji sekiranya kerajaan Malaysia mengumumkan pembayaran bonus setengah bulan gaji kepada kakitangan awam
2. Jumlah pembayaran bonus raya 2013: RM30 juta
3. Penerima bonus raya : 21,776 kakitangan kerajaan Selangor (samada tetap, kontrak dan sambilan)
4. Pembayaran bonus raya : Selewat-lewatnya hujung bulan Julai 2013

Agak menarik. Apabila kerajaan Selangor merancang untuk menambah bonus setengah bulan gaji jika kerajaan Malaysia di bawah Datuk Najib Razak memberikan bonus setengah bulan gaji kepada kakitangan awam.

Nampaknya kerajaan Selangor dilihat mahu berlumba-lumba untuk menjadi penyumbang terbanyak bagi membantu meringankan tanggungan warga kerjanya bagi menghadapi persiapan Hari Raya kelak.

http://www.beritaterkini.my/bonus-raya-kakitangan-kerajaan-selangor-2013

Tanpa Nama berkata...

Baca kat sini... satu kupasan yang menarik berkenaan tempoh pinjaman yang dipendekkan. Hasrat murni bank negara untuk mengekang hutang isirumah yang telahpun mencecah rm 133 billion.

http://www.beritaterkini.my/pinjaman-peribadi-penjawat-awam

Tanpa Nama berkata...

Rakyat Selangor patut bangga mendapat kerajaan Selangor sekarang. Mana ada pemimpin bela rakyat semasa rakyat susah. Kita patut belajar dari pentadbiran kerajaan Selangor. Semoga kita akan mendengar lagi berita-berita menarik dari kerajaan Selangor. Tahniah kepada rakyat Selangor.

Tanpa Nama berkata...

Takkan kerajaan nak bagi sama satu bulan kot. Mestilah bagi lebih, nak menang mcm tahun2 lepas. Harga barang naik esok di Selangor?

Tanpa Nama berkata...

aku pon penjawat awam, walaopon begitu, aku kurang bersetuju ttg pinjaman peribadi yg di handle BNM ni

agak melampau jika kita suruh orang yang hanya mampu hafal buku 25 hari kita paksa kepada 10 hari..mcm tu juga hutang.

Mari kita lihat konsep kesederhanaan.
why not tempoh maximum 25 tahun tu potong 5 tahun jadi 20 jer?or paling strict turun pergi 18 tahun...kita ambik apa yg relevan...

Interest plak....toksah kasi 3.99% lagi...juz kasi 3.00% xde masalah.

Tanpa Nama berkata...

manusia sering mengambil keputusan metametikal...tp kurang insaniyah

Tanpa Nama berkata...

Saya cadangkan along mengadakan pinjaman peribadi secara Islam seperti yang dibuat oleh Bank Rakyat dan Public Bank. Lebih ramai akan sanggup pergi kpd along. Kita sudah tiada pilihan melainkan along. Disebabkan tidak mahu terlibat dengan faedah yg haram, kita tangguhkan dulu. Jika along boleh buat pinjaman Islamik, bagus.

Tanpa Nama berkata...

Kah kah takder duit raya rupanya.Kesian aku kat pegawai kerajaan gred rendah.Susah naik pangkat,naik gred ,naik gaji.Sebab semua duit sudah disapu JPA PTD,P&P,Cikgu,Askar,Polis dan ahli politik.Ribu ribu diaorang senang dapat bila sampai time base nyer...
Perkhidmatan awam Malaysia sudah hancur....

Tanpa Nama berkata...

Inilah tindakan org kaya, langsung tak pandang org miskin. Org kaya mmg takde masalah byr balik pinjaman dlm tempoh setahun dua tapi bgimana kemampuan org miskin?

Tanpa Nama berkata...

orang kaya tidak pinjam along..mala along yg pinjam duit sama itu org kaya...kite ni golongan yg kureng berkemampuan terpaksalah pinjam duit...maka ahlong kata mali-mali sini

Tanpa Nama berkata...

gabenor BNM yang tidak bertimbangrasa... Najib yang boros membelanjakan wang rakyat! sebab tu lah jadi begini...

yang sebenarnya, BNM taknak kakitangan sokongan dan bawahan meminjam dari bank lagi. dia nak PA pinjam dari along. supaya PA bankrap menjelang atau sebelum pencen. supaya PA mati awal. bila ramai PA mati awal, kerajaan tak perlulah lagi membayar pencen kepada PA dan waris2nya.

kerajaan Malaysia nak tukar kakitangan sokongan kepada tenaga kerja yang lebih murah dari Indonesia, Myanmar, Filipina dll. mereka2 ni tak perlu dibayar pencen, gajipun tak perlu KGT. habis kontrak, boleh blah. PA sokongan plak, terpaksa KGT, pencen dan insuran. ini semua membebankan kerajaan. menteri2 dan gred 41 ke atas nak hapuskan keistimewaan PA bawahan secara beransur2. sehingga ke tahap setara dengan kuli batak yang hina-dina. bila dah sampai tahap ni, senang lah dorang memperhambakan PA2 bawahan ni dan mengaut sebanyaknya kekayaan & keistimewaan selagi dapat dikaut!

Tanpa Nama berkata...

bengong kewasan luar bandar mana ada lrt. bus dan teksi. takan nak hantar anak g sekolah 4 org naik motor bodoh punya manusia.

Tanpa Nama berkata...

Tak kn nk tarik blik malu oo..bia bodoh dr BNM dpt malu..

Serumpun Sutera Enterprise berkata...

semua PA perlu ambil tindakan berhenti menjadi ahli koperasi.... Buat potongan ahli tapi tak boleh buat pinjaman..... Buat pinjaman kat ALONG2 yg telah dilantik oleh BNM.

Tanpa Nama berkata...

Saya pun tak fahm la.Kalau nak pendek tempoh pinjaman cepat serta merta.Kalau nak naik elaun sewa rmh masih dok kaji.Tan Sri' Dato. Sri.pikiaq la sikit. Nak beli rmh mahai .Nak buat rmh jadi macam ni.Harap Dato O boleh tlg.Saya mangucapkan jutaan terima kasih kepada Dato Abdul Fatah yg perihatin terhadap pa.

Tanpa Nama berkata...

Saya menyokong sepenuhnya perjuangan cuepecs membela nasib penjawat awam...

Tanpa Nama berkata...

MEMBERI KESAN KEPADA ANGKASA YANG DIANGOTAI OLEH PENJAWAT AWAM......penjawat awam dapat apa dari angkasa selama nie....angkasa hidup pn pasal persen tolong potong pinjaman.....penting ke angkasa tu....

Tanpa Nama berkata...

tempoh pinjaman tak jadi masalah berapa panjang sekalipun sekiranya bank negara tidak menggunakan RIBA'

RIBA' adalah haram. bagi pinjam 10k mintak balik walaupun lebih 10 sen, 10 sen itu adalah RIBA'.

sebab tu ekonomi negara yang mengaku Islam ni susah nak stabil, pasal perintah Allah & Rasul taknak ikut!

harapkan gabenor BNM saja beragama Islam! hukum senang pun susah nak faham.

Tanpa Nama berkata...

cuepacs..lepas ni trus bawak ke PM.kalau dok bincang dgn BNM alamat lembab & bebal.bila bab nak naik gaji,bagi bonus bukan main lembab lagi..siap ada kajian bagai.bila nak memendekkan hutang punyalah cepat..apsal lah BNM ni pikir sampai mcm ni..memang tak bertimbang rasa & mengikut perasaan semata-mata..kenapa tak bagi tempoh dan buat keputusan terburu-buru.alasan yang diberikan nak didik rakyat berpengetahuan dalam pengurusan kewangan..INI BUKAN CARANYA!!!terima kasih BNM kerana menyusahkan lagi rakyat,bukan nak menolong pun yang sebenarnya.banyak lagi cara untuk mendidik rakyat celik dalam pengurusan kewangan.apa pun tindakan BNM ini salah dan tidak tepat dan bertindak mengikut kemahuan sendiri...

Tanpa Nama berkata...

http://www.facebook.com/bnm.official rasa tak puas hati bagi komen kat sini sama

Tanpa Nama berkata...

Bnm n kerajaan pandai..nk mnutup pmbaziran yg byk dilaburkan smase pilihanraya..x naikkn hrge myk..die cri jln ln...knpa sblm pilihanraya x blaku sma ni?

Tanpa Nama berkata...

besh ye org selangor erk...

napelah PM ni x mendgr kata rakyat hanya tau perut sendiri je.. apa la PM ni. Dh la kaya makin lg kaya
patut ye suara rakyat di dgri bukan d pertikaikan..

geram sungguh bila dpt rm500 je. w/pun bersyukur tapi dh la semua brgan naik harga. minyak pun naik harga bkn dturunkan.. nk rakyat berjimat cermat tapi x pandai jaga hati rakyat..

nape lah x mcm dulu je. naik minyak pun jauh sekali. harga makanan pun terkawal. dpt bonus pun rm1000 hingit bole kasi.

skg makin teruk makin menjadi2
yg kaya lagi bertambah kaya
yg miskin bertambah miskin.

siap la korang dihitung kelak.. dh la nk mati pun x mau rasa bersyukur.

yg kaya2 tu beringat2 la skit...

yg miskin ni hanya byk2 bersabar jelah.. patut ye bangkit menyuarakan suara hati bukan dbiarkan je. tulah masa pilihan raya korang x mau sokong pembangkang takut la konon
bila dh terjadi mcm ni.. ckp sana
ckp sini
marah sana marah sini
rasa x puas hati meluap2..

apa la korang ni..

lain kali cuba berfikiran terbuka luas skit.. kalau thn ni pembangkang yg pegang x kan jadi gini punya lah. kita bole idup dlm aman. Gaji insyallah pasti cukup. ni x gaji sebesar mana pun pasti x kan cukup2 juga pasal semua brgan dh naik makin naik lagi

bkn ye terkawal lg x terkawal & over lagi ada la..

aku hanya seorg jika ku berpuluh juta ribu org dh skg ni sudah bertukar tgn agak ye..

aku hanya bole duduk diam je... sabar je la melihat apa yg berlaku.. aku ni bkn sapa2.. hanya insan biasa je..

Tanpa Nama berkata...

Dah dapat rm500 pun masih bising? Berapa kamu mahu? rm500 sudah 70% dari gaji. Lebih dari setengah bulan.

Tanpa Nama berkata...

harap - harap berjaya la cuepacs bantah...bukan apa...mmg la hutang isi rumah makin naik...dulu rumah rm80k sebijik jadi loan 80k skang rumah rm200k...jadi terpaksalah pinjam 200k....mmg la makin naik...

Tanpa Nama berkata...

Dah dapat rm500 pun masih bising? Berapa kamu mahu? rm500 sudah 70% dari gaji. Lebih dari setengah bulan.

Khamis, Julai 25, 2013 9:16:00 PG
-----------------------------------
lu gaji besar bole ler ckp Rm500 tu cukup..bg lu yg gaji besar Rm500 bole buat bg bdk duit raya..bg kami plk Rm500 tu mcm2 nk beli mmg x cukup sbb brg2 mmg dh naek harga..bodoh pny manusia lu nie..

Tanpa Nama berkata...

manusia kaya selalunya memandang rendah kepada org miskin...

Tanpa Nama berkata...

x setuju krgkn tempoh biarlh seperti biasa..kami senang..kerajaan pn senang jgk..kalu laksanakan jgk berangan jelh penjawat awam nk dok rmh sendiri

Tanpa Nama berkata...

cepat la dato buat keputusan, kami golongan bawahan ni menongkat dagu saje memikirakan nasib diri, belalah hidup kami yang serba kekurangan, yang kaya raya mmg tiada masalah..

Tanpa Nama berkata...

alahai mau beli rumah ratus2 ribu, mau beli yang kos rendah senarai nama ribu2.. bilalah mau ada rumah sendiri yer? semakin hari barang makin naik... oh dato tolonglah belakan nasib penjawat awam yang meluahkan luahan rasa yang kami tanggung????

Tanpa Nama berkata...

Cara nk mengguna duit rm500 yg lebih eficien..1. Yg dok JOHOR BAHRU nak balik ke Utara Alor Setaq Pendang Sintok Baling Yan Changlon Arau Perlis... tips.. tanggal 6.8.2013 isi minyak keta penuh2 n touch n go jgn reload lg. Tunggu lg 2hr nk raya n sms kat abah mak abg kakak adik2 kata keta kena tarik sbb 4bln tak byr.. dlm sms tu jgn lupa pesan kalau mak ayah abg kakak n adik2 nk suruh balik kampung jgk tolonglah bankin duit sorg cikit sbb nk ambik keta tumpang bank buka lg.. bg no akaun bank sekali dlm msj tu...Pastu anda isteri n anak2 anda bertolaklah ke Utara ... percayalah anda sampai di HENTIAN GURUN ada ATM CIMB mungkin perjalanan anda ambik masa dlm 12jam.. berhenti di hentian Gurun n cubalah check duit d ATM CIMB tsbt... nescaya ada duit yg masuk drp ayah atau ibu atau kakak atau abg.. pengalaman aku yg lepas2 bila check adalah dlm rm1000Kesimpulannya rm500 yg PM bg ni anda boleh simpan utk blk kampung raya tahun depan pulak. Sbb kelentong utk kali ke dua selalunya tidak berjaya.. sbb kelentong kali pertama shj yg berjaya... Slmt mencuba... heheheeeee. .

Tanpa Nama berkata...

susah nak percayakan kerajaan, cakap nak bagi senang kat kakitangan, bahkan lagi menyusahkan, pinjaman tak boleh lebih sepuluh tahun, duduk kat kuaters kerajaan itu pun itp rm180 diambil, dipotong lagi penyelengaraan, nak sewa luar terlampau mahal...kalau nak bagi kita org senang, bagi duduk kat kuaters biorlah potong berbaloi rm30-50 ke, ni tak, bagi gaji besar ok lah, bagi kami org yang bergaji kecil nak beli susu anak pun susah.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
cepat la dato buat keputusan, kami golongan bawahan ni menongkat dagu saje memikirakan nasib diri, belalah hidup kami yang serba kekurangan, yang kaya raya mmg tiada masalah..

----------------------------------
masalah sekarang kerajaan tak mendengar keluhan org bawahan.. yang kaya gaji senang je nak cakap.

Tanpa Nama berkata...

Buat la cepat dato kami nk raya ni...knp pas ngundi mcm2 peraturan baru kuar....heran....

kerolgeeqistina berkata...

cuepacs..terus je g kat pm.xpayah bg tempoh kt bnm.mcmana dia wat keputusan syarat baru..xde bagi tempoh ke apa ker..kali ni..jgn bg bnm can..terus je bawak ke pm.so rasanya cuepacs pun kene wat mcm tu..terus ke pm..tanpa bg tempoh pada bnm.

Tanpa Nama berkata...

Rsanya PM pn tau apa yg BNM lkukan. Mustahil BNM bt pekeliling tnpa pengetahuan mnteri. Atas kputusan bersama mnteri kewangan jg. Ini mlibatkn ekonomi ngara. X mgkin BNM kluarkn sdri arahan. Difikirkn blik bank2 negara mrupakan pnjana kwangan ngara. Nk prgi kpd PM..mgkin2 kputusan dh dbuat ats arahan drpd mnteri dn PM sdri. Bg mnjana kmbli kewangan pblnjaan yg byk d hbiskn smsa bkempen pilihanraya bru2 ni. Mgkin itu slh satu hidden objektif yg kte x prsan. so..rncangan utk bbincang & mmbwa pkra ni ke PM mgkin hnye mncurah air ke daun kladi. Ceupacs mmg mtk BNM kji blik..@ tarik blik arahan pkeliling 2..ok...fine...mereka xkn ikut tuntutan tu spenuhnya..mybe..dorg naikkanla dr 10 thn. .jd 15..just utk mnyejukkn ati rkyat yg mereka mndgr..but the truth is..kputusannya dh mmg finalized.

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan prihatin la tu..duk bantu PA jgn wat loan bebanyak.tp kalo buat belajar xsalah betul x?..utk negara gak kan..lahirkn pemimpin yg berilmu tinggi yg xblh disangkal kehebat nya bila ilmu penuh didada..kita xtau nasib akn dtg..selebihnya serahkn pd Allah s.w.t

Tanpa Nama berkata...

Salam....
Siapa ingin menyemak kelayakan pinjaman peribadi blh sms gaji dgn potongan pd no. 0123542486. Sy akan reply segera tq.

marcon harry berkata...

perhatian,
Memohon untuk pinjaman cepat dan mudah untuk membayar bil-bil dan untuk memulakan pembiayaan baru projek-projek anda pada kadar faedah yang paling murah sebanyak 3%. Sila hubungi kami hari ini melalui: elijahloanfirm@hotmail.com dengan jumlah pinjaman yang diperlukan sebagai tawaran pinjaman minimum kami adalah 1,000.00 kepada mana-mana pilihan pinjaman amount.I pagi disahkan, berdaftar dan legit lender.You boleh menghubungi saya hari ini jika anda berminat untuk mendapatkan ini pinjaman, hubungi saya untuk maklumat lanjut mengenai proses pinjaman, proses seperti terma-terma dan syarat-syarat pinjaman dan bagaimana pinjaman akan dipindahkan kepada anda. Saya memerlukan jawapan mendesak anda jika anda berminat.
pertama
Maklumat Diperlukan Dari Anda:
(1) Nama Penuh:
(2) Jumlah Diperlukan sebagai Pinjaman:
(3) Nombor Telefon:
(4) Duration:
(5) Negara:
(6) State / Province:
(7) Pendapatan Bulanan:
(8) Status Perkahwinan:
(9) Umur / Jantina:
(10) Pinjaman Tujuan:

NOTA: Semua Jawapan hendaklah dikemukakan kepada: elijahloanfirm@hotmail.com untuk pemprosesan cepat.
Terima Kasih,

Encik Elia
C.E.O / elijahloanCompany.

Tanpa Nama berkata...

Aisehhhhmen. ... aku mati2 ingatkan Elia ni pompuan.. Last2 lelaki sbb encik Elia... terus tak jadi aku nk pinjam... esok aku kena jumpa bank rakyat jgk. Sbb bank rakyat 3.99% setahun. Ini 3% sebulan n setahun dah 36% Fuhhhhhhh kaya ler jadi ceti halal mcm ni... haiiii tak takut ke mkn riba byk2 ni....

Tanpa Nama berkata...

Mna-mna kakitgan awam yg dok jd penjilat najib, dok puji melangit bn terimalah habuan rm500 yer....xpayah nk salahkan bank negara....

Tanpa Nama berkata...

ni apa cerita terbaru cuepacs dgn angkasa?takkan bantah lepas tu dok diam...cepatlah ambik action...nak buat pinjaman bayar balik guna duit sendiri pun jadi masalah...bukannya sampai bangkrap pun..betui2 bebal BNM...menyusahkan!!!

Tanpa Nama berkata...

Gabenor bnm bg statement...kalau tak mampu beli rumah boleh sewa...amboi zeti kalau kami PA mati nk tumpang anak bini kt mna? Rumah anak yatim.?rumah kebajikan? Hang tak pa la...duit jenuh....

Tanpa Nama berkata...

PM perlu campurtangan dalam hal ini....

Tanpa Nama berkata...

zeti tu mmg bodoh...patutnya ekonomi malaysia n jgn bg pompuan pegang...n la jadinya..bak kata pepatah gaji suami bini punya sukatila...

Tanpa Nama berkata...

btl tu..sy frust sgt..xtau nk amik duit katmana.nk buat loan xblh walau 2k..alasan syarat yg bnk ngara letak tlalu tinggi..stress sgt..dgn nk byr tanah lg..tpaksa jual keta..skrg ni duk cari sape2 nk bli kreta ksygn..jual untk byr cengkeram tnh..huhu

Tanpa Nama berkata...

btl..bg pluang kami setle ape yg patut..n kmudian war2 kn tarikh ny..insyaallh..

Tanpa Nama berkata...

msti rmai akn pnjm along..xpe mati terus..xpyh pk byr hutang

Tanpa Nama berkata...

bgaimana kh nsib duit yg dh dby sbyk 10k utk cengkrm..hangus kh?oh bnk ngara..np x beri tarikh nk stop kn 20thn..tolg la..aku nk beli aset ni..cengkeram da byr

Tanpa Nama berkata...

BNM ingt periuk nasik sendiri.klu kita PA gred rendah terdesak nk duit cash kne lh pnjam along tu pn terma dan syarat sma mcm nk pnjm bank gak..la ni semue mampohh..

Tanpa Nama berkata...

harap dato dgar la mslh kami..beri pluang kami jlaskn hutg dulu..kalu nk tukar pon buat la jan thn dpn..plz

Tanpa Nama berkata...

loan aku da lulus...tp sbb bank lembab,terpaksa ikut pekeliling bodo BNM..aku sakit hati punya pasal aku wat loan rm 1000 bayar selama 10 tahun...padan muka bank bodo

Tanpa Nama berkata...

aku cadangkan kalo nk wat 10 tahun kurangkan faedah..bank n makan interest punyala byk..lepas tu byk songeh...tgula pas n bisnes along akan meningkat...smpai cita2 anak saya darjah satu pun nk jd along...sama2 jgn pnjm bank..kalo diorang tarik balik pun jgn pnjm..pnjm sama anak saya..tapi tgu dia besar la..hehehe

Tanpa Nama berkata...

X boleh buat macam ni susah orang nanti..buat pinjaman brape kerat je buat tuk foya2 yg buat kbykkan ada pkra pnting..

Tanpa Nama berkata...

Salam dato bile nk jumpa pm ni kami da nk raya ni....

Tanpa Nama berkata...

Bila nk settle ni dato raya nk dekat ni....

Tanpa Nama berkata...

Memang ler anak ko bila besar nnti akan jd Along sbb anak ko tu anak yg sulung. Bila dia besar nanti kompommm adik2 dia akan panggil
dia Along. Manakala dia pulak kena panggil adik2 dia Angah n Ahcik... ada pahammmmm ka?????

Tanpa Nama berkata...

Korang smua silap,nak bising sini pun xde guna....spatut 6.5.2013 kita dh tukar kerajaan dn dah ada kerajaan baru.. BNM spatutnya suruh suami sharizat jalil NFC yg buat pinjaman 250juta dgn kdar faedah 4% bayar balik pinjaman dgn segera...NFC spatutnya ternak lembu utk rakyat beli daging dgn harga murah.. bkn utk NFC beli kondo mewah...Jabatan Audit Negara 2010 dh laporkan projek tu gagal..rafizi ramli dh dedah smua ni... Bnm pegi la kutip hutang dkt kluarga menteri tu...jgn nk beban pnjawat awam dgn rakyat lg...

Tanpa Nama berkata...

Ya btul...BNm ptut suruh laki sharizat tu bayar pinjaman segera..kena interst tinggi sikit...baru la duit BNM banyak balik...projek dia dah gagal..ni alasan konon hutang isi rumah mningkat...bkn pnjawat awam xbayar pun...kalau Anwar jd pm, mmg laki sharizat tu kna kejar dgn bank negara agaknya,,, 250 juta tuh....

Tanpa Nama berkata...

BNM Tuntut jer hutang laki sharizat NFC tu.....250juta boleh bg bonus sbulan gaji kt pnjawat awam...tak payah nk buat2 loan kt bank lg...kami pun xnk susah2 hutang...tak hingin 10thun dgn interst tinggi....

Tanpa Nama berkata...

PADA 5 JULAI 2013, Bank Negara menguatkuasakan peraturan baru menghadkan:
(i) pinjaman peribadi setakat 10 tahun maksimum (dahulu 25 tahun);
(ii)pinjaman hartanah dan rumah 35 tahun (dahulu 45 tahun), dan (iii) tidak membenarkan lagi pinjaman pra kelayakan.

Alasan yang diberikan Bank Negara adalah untuk menangani kenaikan hutang isirumah yang meningkat dari RM465.2 bilion pada tahun 2008 kepada RM754.6 bilion pada pertengahan tahun 2013. Dengan harga rumah mahal, harga kereta mahal dan kos hidup yang mahal, rakyat Malaysia adalah ‘juara’ dalam membuat hutang, iaitu hutang isirumah kita adalah 140% berbanding dengan pendapatan, Singapura 105%, Amerika 123%, Korea 101%, Thailand 53% dan Indonesia 38%.

Akibat hutang yang banyak ini, kadar individu yang diisytiharkan bankrap pada tahun 2012 ialah 19,575 ataupun 53 orang sehari dalam setahun, di mana 50% adalah dari golongan berumur 25-44 tahun. Jumlah individu yang bankrap dari tahun 2007 sehingga 2013 adalah 245,000 orang yang mana faktor utamanya adalah disebabkan oleh kegagalan untuk membayar pinjaman (hutang).

Persoalannya, kenapa hutang rakyat kita tinggi? Menurut data Bank Negara, 64% pinjaman yang dibuat oleh isirumah adalah dari pinjaman perumahan dan kereta sahaja. Pinjaman peribadi jatuh ke tempat ketiga paling banyak.

Pertanyaannya, mengapa harga rumah mahal sehingga boleh membuatkan kita terhutang sampai ke tua? Bila rakyat bertanya hal ini, jawapan pemaju mudah sahaja, iaitu kerana barang kos pembinaan seperti simen, pasir, batu-bata dan seribu satu macam perkara lain lagi naik harga. Bagi ahli ekonomi, mereka menjawab kerana permintaan melebihi penawaran.

Saya pun hairan kenapa kerajaan tidak boleh mengawal harga rumah ini? Apakah payahnya sangat untuk kerajaan menetapkan harga rumah mampu milik kepada rakyat, iaitu rumah yang boleh dibeli oleh golongan berpendapatan sederhana yang harganya dalam lingkungan RM100-RM200 ribu sahaja.

Ini kerana saya lihat harga rumah yang ditetapkan oleh pemaju sekarang sudah di luar dari istilah rumah mampu bilik. Bayangkan bagaimana seorang yang baru bekerja boleh memiliki rumah jika harga rumah dua tingkat di Bandar Baru Bangi dengan keluasan 20”X70” pun sudah mencecah RM500 ribu. Bayangkan harga rumah kondominium di Bangsar yang seluas 2,000 kaki (185 meter) persegi dijual pada harga RM2.4 juta seunit dan harga sebuah rumah semi-D di Sri Hartamas berharga RM1.5 juta. Siapakah yang mampu membelinya?

Bayangkan pula kalau ada hutang kereta, anak kecil 3 orang, kena beli lampin anak, bayar orang gaji, kad kredit, pakaian, persekolahan, minyak kereta dll, maka apa lagi yang tinggal? Bagaimana mungkin mampu untuk membeli rumah semahal ini jika pendapatan suami isteri hanya RM5 ribu sebulan sahaja dengan bayaran yang ditetapkan dalam masa 35 tahun. Jika suami isteri berpandapatan RM5 ribu pun tidak mampu, bagaimana bagi mereka yang berpendapatan lebih rendah dari itu?

Tanpa Nama berkata...

Saya cukup risau dengan harga rumah yang tidak terkawal dan over priced ini. Sekarang ini pun dengan gaji RM6 ribu sebulan, belum tentu dapat membeli rumah yang berharga RM400 ribu. Andaikan si pembeli meminjam RM400 ribu sahaja daripada bank dengan purata kadar faedah enam peratus setahun, peminjam perlu membayar ansuran bulanan sebanyak kira-kira RM2,400 selama 30 tahun. Ini bermakna peminjam yang membeli rumah teres pada usia 30 tahun hanya akan habis membayar hutang pada usia 60 tahun. Persoalannya, berapa ramaikah rakyat kita memiliki pendapatan RM6 ribu sebulan sekarang?

Apabila melihat kepada masalah harga rumah yang semakin ‘tidak masuk akal’ sekarang ini, saya terpanggil untuk membincangkan masalah ini. Saya sedih melihat nasib rakyat yang terhimpit dengan masalah ini kerana biarpun sudah berumur 45 tahun dan berkelulusan universiti, sehingga sekarang pun masih ‘menyewa’ lagi. Itu belum lagi mengambil kira mereka yang bekerja di bawah dari tahap gaji pegawai yang berkelulusan universiti.

Atas masalah harga rumah yang tinggi ini, saya mencadangkan kepada pihak kerajaan supaya mengambil tindakan berikut:

i. Turunkan kadar faedah daripada 4% kepada 2% sahaja untuk pinjaman kerajaan dan dari 6% kepada 3% sahaja untuk pinjaman bank bagi rumah pertama. Ambil perhatian kerajaan Kelantan tidak mengenakan faedah kepada kakitangan awamnya dan Public Bank hanya mengenakan kadar faedah sebanyak 1% sahaja kepada kakitangannya.

ii. Naikkan elaun perumahan untuk kumpulan sokongan dari RM180 sebulan kepada jumlah yang lebih wajar. Di Kuala Lumpur, sewa sebilik pun sudah RM250-500 sebulan. Bagi pekerja swasta pula, kerajaan perlu mewajibkan syarikat membayar elaun perumahan kepada pekerjanya campur dengan gaji minimum yang baru diwajibkan.

iii. Kerajaan sendiri membina lebih banyak rumah sesuai dengan permintaan dengan tidak lagi menyerahkannya kepada pemaju swasta. Sekiranya syarikat swasta mahu juga membinanya, kerajaan perlu meminda akta supaya segala pembangunan perumahan yang dilakukan oleh syarikat swasta hendaklah mengikut syarat-syarat ketat harga yang ditetapkan kerajaan supaya harga menjadi terkawal dan tidak lagi melampau.

iv. Menteri Perumahan yang baru sepatutnya merangka mekanisme untuk menurunkan harga rumah sama ada dengan mengurangkan kos pembinaan dan lain-lain tindakan yang wajar.

v. Jika harga rumah mahal disebabkan oleh harga tanah, maka kerajaan hendaklah menetapkan harga siling bagi setiap kaki persegi tanah kerana tanah adalah milik kerajaan yang boleh dikawal.

vi. Jika harga tanah di bandar mahal untuk membangunkan perumahan, maka binalah apartment ‘layak duduk’ yang sesuai untuk golongan berpendapatan rendah. Mereka tetap perlu disediakan rumah kerana itu adalah keperluan asas manusia yang perlu disediakan oleh kerajaan untuk rakyatnya. Jangan pula cari alasan ‘kalau ayam mahal jangan makan ayam’, atau ‘kalau rumah di bandar, mahal sewa atau belilah rumah di kampung’.

Saya yakin jika kerajaan boleh membuat pelbagai program seperti Hari Sukan, Hari Wanita dan Hari Belia dengan kos yang berjuta, tentunya tidak sukar bagi kerajaan untuk mengambil langkah lebih adil bagi menyediakan perumahan kepada rakyat ini.

Mengingatkan tentang hutang rakyat kita yang terlalu tinggi dan ramai lagi dari kalangan mereka yang masih belum mempunyai rumah sendiri, hati saya mengeluh. Semoganya tidak lagi selepas ini...

- Datuk Dr Mohammad Agus Yusoff
Penganalisis Politik, Pensyarah UKM

Tanpa Nama berkata...

Salam..saya sokong CUEPACS..minta BNM tarik balik apa yang dikuarkan sebelum ni.. menghadkan tempoh pembayaran..kalau bole minta CEUPACS selesai masalah ni dgn BNM dgn kadar segera..BNM telah menyusahkan kakitangan kerajaan.

Tanpa Nama berkata...

Minta jasa baik BNM untuk mengembalikan kemudahan pinjaman kewangan ini seperti sebelum ini. Sangat kecewa dengan langkah songsang yang diambil oleh BNM yang tentunya menyukarkan rakyat membuat pinjaman peribadi. Harap Menteri Kewangan yang berkenaan ambil inisiatif untuk bincangkan perkara ini dengan mengambilkira pandangan kakitangan Awam semua(CUEPACS).

Teruskan perjuangan CUEPACS untuk membela nasib kakitangan awam.

Tanpa Nama berkata...

Untuk menyelesaikan tentang harga rumah ini...

Disini sy ada 2 soalan...

Pertama... Semasa harga rumah rendah pd tahun 1980 hingga tahun 1999. Brp byk projek perumahan yg terbengkalai? Sampaikan pembeli yg dah abis byrpun rumah tak siap2 lg.

Kedua... pd tahun 2007 sampai skrg ini apabila harga rumah di naikkan.. jarang kedengaran projek rumah yg terbengkalai n rumah dpt disiapkan dlm tempoh 2tahun.

Kesimpulannya di sini... adakah anda mahu harga rumah yg murah n pihak pemaju tidak dpt menyiapkannya atau anda mahu rumah yg mahal tetapi pemaju dpt menyiapkannya dlm tempoh 2tahun.

Persoalannya di sini harga rumah tidak boleh di perturunkan lg kerana segala 1001 mcm brg binaan utk membina rumah meningkat naik.

Cara yg mudah utk rakyat Malaysia membeli rumah ialah... kerajaan perlu menaikkan gaji baik kpd penjawat awam mahupun pkerja swasta. Inilah punca utama knp rakyat Malaysia tidak mampu membeli rumah sbb gaji rakyat Malaysia terlalu kecil. Lihat shj di Johor Bahru semua perumahan yg di bina dibeli oleh rakyat Singapore n jgk rakyat Malaysia yg bkerja di Singapore.

Jadi renung2kanlah knp rakyat Malaysia yg tinggal di JB sanggup bangun subuh2 utk bkerja di Singapore? Pencuci kapalpun gaji Singapore dollar 130 sehari di darab dgn duit Malaysia 130 x 2.5 bersamaan rm325 sehari...

Jadi renung2kan lah kerajaan Malaysia berniaga di atas rakyatnya sendiri n mengenakan interest n jual kereta proton kpd rakyat tinggi n jual di luar negara rendah.

Fikir2kanlah kita ini sbg rakyat malaysia yg menjadi hamba kpd kroni2 yg duduk di atas yg pembuat dasar...

Tanpa Nama berkata...

Apa tindakan cuepacs selnjutnya? Mcm senyap ja..jgn pula nnti di labelkan NATO..
No Action Talk Only.... Hrp ada kabar baik dr cuepacs psl pinjman ini.

Tanpa Nama berkata...

Saya amat menyokong usaha cuepacs untuk membantah arahan Bank Negara memendekkan tempoh pinjaman. Bukan setakat itu, Bank Negara juga mengeluarkan arahan supaya komitmen luar yang tidak termasuk didalam slip gaji. Alamatnya memang tak boleh nak buat pinjamanlah kalau macam tu. Tidak semua penjawat awam kaya raya. Ada di kalangan penjawat awam yang menyambung pelajaran di IPT dengan menggunakan wang simpanan sendiri. Malah ada yang terpaksa mengeluarkan wang KWSP, mana nak bayar hutang rumah & kenderaan lagi. Memang tidak adil sekiranya pihak Bank Negara menghadkan tempoh pinjaman atau mereka ada kepentingan sendiri. Mereka lainlah sebab mereka bergaji besar... lagipun, kami bayar dengan wang gaji kami (penjawat awam), bukan dengan wang gaji pekerja Bank Negara.. Jangan nak pentingkan diri sendiri tanpa melihat akibat yang terpaksa ditanggung oleh orang lain. Pinjam rumah untuk tempoh 35 tahun, kami kena buat pinjaman bank semata-mata nak bayar baki pinjaman yang bank tak mau bagi. Bukan sikit amaun yg kena bayar.. Pertimbangkan lagi... Cuepacas kena perjuangkan nasib kami.. Terima kasih..

Tanpa Nama berkata...

sapa yang untuk bn pru 13 aritu memang bengong

Tanpa Nama berkata...

sapa yang undi bn pru 13 terima la nasib sekali...syukur je la Malaysia masih aman walaupun rakyat papa kedana... bengong undi bn

kerolgeeqistina berkata...

cuepacs..amik tindakan segera..sbb kami semua memerlukan..jg tgu lg..

Tanpa Nama berkata...

Sudah2 la CUEPACS ni main wayang. Ak kurang respect dgn kepimpinan dan tindakan dr pihak CUPEACS. Mintak lebih dpt kurang, mintak kurang dpt lg kurang. KEPIMPINAN CUEPACS terlalu berlembut dlm menekan kerajaan utk kebajikan penjawat awam. Ada merasakan keuntungan apabila adanya Cuepacs ni n ada yg rasa mcm xde ape2 fungsi melainkan BONEKA sahaja..

Tanpa Nama berkata...

Sokong ulasan datuk dr agus diatas...jgn biar pak menteri dan mak menteri mengkayakan saudara mara, kroni-kroni mereka sahaja...kekayaan yg mereka kaut mngkin boleh sampai 3hingga 4 kturunan mereka hidup senang lenang....

Tanpa Nama berkata...

nak harapkan simpan duit gaji nk buat rumah? sampai cucu cicit tk trbuat rumah tu..

Tanpa Nama berkata...

Ramai PA d pdlman bina rumah drp pinjman peribadi....dgn syarat bru ini kmi minta kerajaan buatkn kuaters ...terutama d sekolah2... Ni kuaters yg ada pun x ckup... Klu ada pun kuaters yg bole dikategorikn pondok usang..klu kerajaan x mampu...biar kmi urus kewangan kmi...ni apa pula main sekat2

Tanpa Nama berkata...

apa keputusan perbincangan ni?...mohon bnm kaji blk scepat mungkin

Tanpa Nama berkata...

Salam..saya sokong CUEPACS..minta BNM tarik balik apa yang dikuarkan sebelum ni.. menghadkan tempoh pembayaran dan minta di semak komitmen ini ..kalau bole minta CEUPACS selesai masalah ni dgn BNM dgn kadar segera..BNM telah menyusahkan kakitangan bukan sahaja kerajaan tetapi termasuk semua rakyat malaysia yang kerja makan gaji ini. tolong lah percepatkan pposes tarik balik ini. kalau perkara ini berlanjutan ramai akan meminjam kepada along dan akan berleluasa lah lagi masalah along ini.

Tanpa Nama berkata...

Bnm mmg tk bhati perut.dia ingat perut dia je mcm golongan miskin ni trus hidup d dlm kemiskinan....bullshit...gabenor bnm lpas ni along yg jdi bnm ....itu yg dia org mau lpas ni byk PA yg bankrap n blacklist ......bagus n taniah d ucapkan kpd bnm d atas keperihatian n kebijaksanaan bnm menyusahkan rakyat....

Tanpa Nama berkata...

Apabila BNM pendekkan tempoh bayaran pinjaman peribadi...setiap bank akan dapat meningkatkan lagi keuntungan tahunan mereka..begitu juga royalti kepada Kerajaan yang kewangannya teramat tidak sihat..

Tanpa Nama berkata...

sekarang makin trasa bahang..aku pun xtau nak kata cmne...apa2 pun aku harap keputusan bnm nie dpt d ubah...dan interest tu dpt dkurangkan...bkn x bersyukur...cuma kekadang tu rasa mcm tertekan dgn suasana ekonomi sekarang...dlu kata len...skrg jd len...

Tanpa Nama berkata...

TOLONGLAH PIHAK CUEPACS AMBIL TINDAKAN INI DENGAN SEGERA RAKYAT MCM KAMI NI DAH HAMPIR NAK KENA CARI ALONG DAH NI ... TOLONG LAH

Tanpa Nama berkata...

korang dok marah BNM buat apa...BNM cuma ikut arahan Najib....

Tanpa Nama berkata...

Dey. apa cerita ceupacs. senyap saja. main wayang lagi ka.

Tanpa Nama berkata...

salam dato bile nk settle ni pinjaman peribadi punya hal..bnm dan pak najib tolong realesekan balik seperti asal...kami yg pagkat rendah...

Tanpa Nama berkata...

coepat la skit arr cuepecs jangan diam jer...suh bnm realesekan semula pinjaman peribadi 20-25 thn semula...

Tanpa Nama berkata...

APA TINDAKAN SUSULAN DARI CUEPACS NI NAK JUGA KAMI TAHU SENYAP AJA

Tanpa Nama berkata...

nampaknya kerajaan masih lagi tidak belajar dari keputusan PRU. Sepatutnya krjn ambil langkah utk menawan hati pengundi 'BESAR' iaitu kktgn awam tapi sebaliknya yg berlaku. Jgn 2,3 bulan sebelum undi baru nak berbaik2..hakikatnya kami ktgn awam akan ingat walau PRU akan dtg 4 tahun lagi. Malah ada yg menyesal undi bn krn ktgn awam telah di tekan..dihempas..dipulas dgn syarat2 bahalol bank Negara. Tentunya PM tahu apa yg berlakutapi kenapa diam shj???

kerolgeeqistina berkata...

salam..bila nk selesaikan isu syarat baru bnm ni.da lama da ni.da lepas raya pun..tolonglah selesaikan cepat2..da tenat da ni...cuepacs senyap jerk..kata nk selesaikan secepat mungkin.rasanya ni lah waktu yg sesuai nk releasekan syarat baru bnm tu..sampai bila lg nk tguuuuu..sekaranglah masanya..

Tanpa Nama berkata...

Kpd pnjawat awam gaji bwah 3000, sila bersabar, nanti najib bg BRIM rm 1200,tu pun thun 2017 tak pun 2018 dkt2 pilihan raya umum ke14.....nanti boleh la kernyeh sampai ke telinga dan ucapkan trima kasih BN!! Tak payah nk melalak kat sini marah BNM....BNM cuma ikut arahan menteri kewangan iaitu Najib....

Tanpa Nama berkata...

Pakatan rakyat dah buat manifesto baik punya korang tak nak....tol hapus, kereta turun harga dan macam-macam lagi...orang pakatan bukan calang -calang yg buat manifesto tu..dr dzulkifli, rafizi, saifudin...skang ambik rasakan pmerintahan BN utk tempoh 5 thun lg....

Tanpa Nama berkata...

Korang kena faham...tak payah nak marah-marah BNM, pilihanaraya ke -13 najib sebagai menteri kewangan dah banyak korek katung bank negara....duit pun dah susut....jd lpas pilihanraya kna la cari duit balik....tak kan nak bagi korang pinjam tempoh yang lama....dia suruh la BNM bg syarat baru,sapa2 penjawat awam nk pinjam limit 10 thun saja..cepat sikit dia dapat POKOK+BUNGANYA...haha lain kali undi BN ye, dapat BRIM senyum kernyeh sampai ke telinga...

Tanpa Nama berkata...

apa susah lagi lima tahun kita tukarlah hehe.mase tu baru tau tinggi rendah langit tu

Tanpa Nama berkata...

MASIH BERDIAM DIRI KEEE . APA TINDAKAN SUSULAN CUEPACS NI ?????

Tanpa Nama berkata...

kenapa senyap ni .... apa tindakan susulan cuepacs

Tanpa Nama berkata...

Cuepacs jangan la senyap pasal benda ni... ada diantara kami yg memerlukan loan... rumah yg di renovate terbengkalai macam tu saja... takkan kami nak pinjam along... ke nak bagi penjawat awam ni amalkan rasuah??

Tanpa Nama berkata...

Menyesal undi BN....

pemerhati1984 berkata...

ceupacs bagi la kata putus pasal tempoh pinjaman.. dulu sapa yang ajar PA untuk pinjamn sampai 25 tahun klu bukan BNM.. sekarang bila dah terdesak serta nak jaga reputasi bank.. baru nak berpatah balik... apa BNM dah ketandusan pemikir yang sepatutnya memikir akibat apa yang BNM telah buat? klu dulu tetap 10 tahun jer tak jadi kecoh cam nie... nie dah diberi 25 tahun patah balik ke belakang.. cam nie ke nak capai status negara maju 2020..

Tanpa Nama berkata...

BNM mesti menyesal bagi laki sharizat jalil(ketua wanita umno) pinjam 250juta utk projek NFC ternak lembu....tp tak mendatangkan hasil...finaly penjawat awam jd mangsa...haha...

Tanpa Nama berkata...

SINAR HARIAN 21/8/2013
SHAH ALAM - Setelah pembangkang menyuarakan hasrat menghapuskan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN), kerajaan sekali lagi didakwa menambah bebanan rakyat melalui pelaksanaan Sistem Maklumat Rujukan Kredit Pusat (CCRIS) terhadap peminjam ingkar.

Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub berkata, perkara tersebut akan membebankan golongan muda sekaligus memberi impak yang tidak baik kepada generasi penyumbang kepada ekonomi negara itu.

Menurutnya, kerajaan perlu mengkaji semula perkara tersebut supaya tidak memberi tekanan kepada rakyat.

"Sedang kita berjuang untuk menghapuskan PTPTN, sekarang kerajaan pula hendak menambah beban kepada rakyat.

"Kita bangkang, perkara ini tidak wajar dan perlu dikaji semula," katanya kepada Sinar Harian Online.

Sebelum ini media melaporkan, PTPTN akan melaksanakan CCRIS dengan kerjasama Bank Negara bagi menyenaraikan peminjam ingkar, bermula bulan ini.

Menteri Pendidikan II, Datuk Seri Idris Jusoh berkata, CCRIS merupakan sistem pangkalan data Bank Negara yang menyimpan maklumat kredit peminjam yang telah dilaporkan oleh institusi kewangan.

Katanya lagi, menerusi pendekatan ini peminjam PTPTN yang ingkar menerima kesan seperti peminjam institusi kewangan lain, terutama membabitkan kelulusan permohonan pinjaman, kad kredit, sewa beli dan sebagainya.

Mengulas perkara sama, Naib Ketua Pemuda Pas, Dr Raja Ahmad Al Hiss berkata, tindakan kerajaan itu akan "menggelapkan" masa depan golongan muda.

Katanya, kerajaan perlu bertindak sebagai penyelamat kepada golongan yang tersepit ini untuk menunjukkan jalan keluar daripada masalah itu.

"Generasi muda perlu dipandu, dibimbing serta diberi peluang untuk meneruskan kehidupan mereka dan kaedah terbaik membayar PTPTN secara ansuran yang mengikut kadar kemampuan mereka," katanya.

ai03 berkata...

betul tu... saya sokong cuepas. Tapi bukan tempoh pinjaman yg dirisaukan, tapi komitmen yg luar dr penyata gaji serta peratus faesah tu.

Sepatutnya bank negara dan kerajaan bincang laa pasal benda ni betul-betul.

Saya tengok isu ptptn tentang ccris ni ramai yang bangkangnye, samapi ketua pemuda umno pun masuk campur, akhirnya tak jadi ccris tu. Kejap jer tindakan.

Maka bertuah laa peminjam tegar yang tak bayar ptptn dia tu. Saya sanggup buat pinjaman peribadi semata-mata nak tutup ptptn cepat.

Jadi saya amat berharap agar pihak kerajaan tolonggg la jangan terlalu "kejam" dalam soal pinjaman peribadi ni.

Kalau nasib "si degil" peminjam ptptn boleh dibela, kenapa nasib penjawat awam tentang pinjaman peribadi tiada siapa nak bangkit dan perjuangkan isu ni? Nak harapkan cuepacs jugak...

Sangat tak adil! Mesti tunggu suara orang-orang atasan ke baru nak buat tindakan?

Harap kerajaan dan bank negara semak semula pekeliling yg telah dikeluarkan dan ubah sedikit arahan tersebut supaya tidak "kejam" terhadap peminjam seperti kami.

Tanpa Nama berkata...

Hai org kt atas..khairy jamaludin ye yang jd hero dlm isu ptptn..huhu bangang lagi...tukor jer krajaan pusat pru14 nanti...

joe berkata...

Setuju dengan cadangan cuepacs.dulu mudah bagi kami anggota tentera untuk pinjaman peribadi.sekarang dengan syarat baru agak susah kami untuk membuat pinjaman.terpaksa ke bank untuk penyata pembayaran kereta.apa2 yang melibatkan pembayaran melalui bank.lagi la takut kalau dekat skrin terpanpang RALAT maknanya pinjaman tidak diluluskan.Bantu la kami warga tentera.

joe berkata...

Susah la PA nak buat pinjaman.sekarang koperasi pun dh pakai syarat dari BNM pening kepala nak buat pinjaman kat mana lagi.nak pinjam kat bank takut bunga tinggi hai nasib badan nak buat mcm mana.

Kasihanla kami PA yg masih lg berkhidmat.

Tanpa Nama berkata...

BNM nafi keluar garis panduan singkat tempoh pinjaman kereta
2013/08/22 - 06:41:34 AM

Kuala Lumpur: Bank Negara Malaysia (BNM) menafikan ada mengeluarkan garis panduan baru mengenai tempoh pinjaman sewa beli kereta akan dikurangkan maksimum tujuh tahun, dan bayaran muka dinaikkan 20 peratus bagi pembelian kereta baru berkuatkuasa bulan depan.

Gabenornya, Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz, berkata setakat ini, garis panduan terbaru diperkenalkan BNM adalah berhubung pinjaman peribadi, kediaman dan bukan kediaman yang dikuatkuasakan bulan lalu.
Katanya, beliau berpendapat garis panduan baru yang sudah dikuatkuasakan hampir dua bulan itu sudah memadai dalam membantu mengurangkan hutang isi rumah berbanding Kadar Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).
Kami sedia mempergiat lagi kempen bagi mendidik rakyat Malaysia mengenai pengurusan kewangan berhemah” Zeti Akhtar Aziz, Gabenor Bank Negara

“Ketika ini, langkah diperkenalkan BNM itu sudah mula menampakkan hasil apabila hutang isi rumah negara berada pada paras sederhana dan pada peringkat ini kami hanya akan terus melakukan pemantauan rapi,” katanya pada sidang media selepas membentangkan prestasi ekonomi negara pada suku kedua 2013 di sini, semalam.

Sebar khabar angin

Kelmarin, terdapat khabar angin yang disebarkan mengenai pengurangan tempoh pinjaman sewa beli kereta maksimum tujuh tahun dan bayaran muka 20 peratus untuk pembelian semua kereta baru berkuat kuasa September 2013.

Zeti Akhtar berkata, pihaknya bercadang untuk mempergiatkan lagi kempen bagi mendidik rakyat Malaysia mengenai pengurusan kewangan berhemah.
“Kami bercadang mengadakan jelajah di seluruh negara dan akan pergi sekolah dan universiti supaya kewangan isi rumah diuruskan dengan baik,” katanya.

Perkenal syarat tambahan

BNM bulan lalu memperkenalkan syarat tambahan bagi pinjaman peribadi, kediaman dan bukan kediaman dalam usaha mengelakkan hutang isi rumah berlebihan dan meningkatkan amalan pemberian pinjaman bertanggungjawab oleh pemberi kredit utama.

Langkah itu membabitkan pinjaman semua institusi kewangan yang dikawal selia Bank Negara serta koperasi kredit di bawah kawal selia Suruhanjaya Koperasi Malaysia dan Malaysia Building Society Bhd dan AEON Credit Service (M) Bhd.

Syarat berkenaan ialah mengenakan tempoh maksimum 10 tahun bagi pembiayaan peribadi, maksimum 35 tahun pembiayaan hartanah kediaman dan bukan kediaman serta mengharamkan tawaran produk pembiayaan peribadi yang diluluskan lebih awal.


NAMPAKNYA CUEPACS TAK AMBIL TINDAKAN PUN MATILAH KITA .... MAKA ALONGLAH TEMPAT KITA MENGADU

Tanpa Nama berkata...

cupacs dah ambil tindakan, dengan membantah tindakan ni, tapi kerajaan laa senyappp je.
Buat sesuatu lah demi rakyat! Rumah dah makin mahal, kos hidup makin tinggi, tapi elaun-elaun gaji dok tang tu jugak, tak naik-naik.
Jadi kami pun pinjamla bank banyak sikit, dah jadi isu besar pada bank negara!
Harap kerajaan prihatin sikit lah pasal hal ni.
Takkan tak boleh ubah sikit syarat pinjaman ni?

Tanpa Nama berkata...

Mula-mula Menteri BN cadang menyenaraikan peminjam PTPTN disenaraikan di bawah CCRIS,Lepas tu kerajaan BN arah kabinet batalkan,Lepas tu menteri-menteri BN dan NGO kerajaan komen,KERAJAAN PERIHATIN,KERAJAAN DENGAR SUARA RAKYAT......@#$%!& lakunan terbaik bulan kemerdekaan..

Tanpa Nama berkata...

Aslm tn2 yg dihormati..
mohon BNM pertimbangkan semula keputusan mereka berkenaan tempoh pinjaman yg dikurangkan dari 25 tahun kepada 10 tahun yg dilihat amat membebankan.Bukan menidakkan keputusan tersebut,tapi,cuba kaji semula apakah kesan jangka panjang yang akan berlaku kepada ekonomi negara kelak.Rasuah,penyelewengan wang dan pecah amanah diklgn penjawat awam akan menjadi semakin parah.Bukannya akan meningkatkan ekonomi ,tapi akan melumpuhkan ekonomi negara dari dalam.

Tanpa Nama berkata...

Haha sokong la Bn lagi...mcm la Bn saja yg boleh mntadbir malaysia...Bn ni kereta buruk dh , dh nk masuk 56 thun merdeka dah....klau dh tak reti tadbir tukar jer kerajaan baru...dh nk sampai jd kuku besi...pinjam tempoh pendek, byar bunga tggi....poraah...kunun nk ajar rakyat dan elak hutang isi rumah menigkat....

Tanpa Nama berkata...

Saya sokong Prof Dr Agus. Sepatutnya stiap kelayakan pemimpin harus dalm bidang politik.
jikalau bukan bidang politik, harus diwajibkan belajar bidang politik. Wajib. bukan tau tersengih jerit 1 malaysia.

warga UKM

Tanpa Nama berkata...

tunggulah 5 tahun akan datang ... baru lah syarat ni di ubah semula . cuma time nak p/raya je kerajaan dengar suara rakyat sbb nak kan undi. so , harap renungkanlah .

Tanpa Nama berkata...

Cuepacs aka najib.. Tolongla bg klayakan pinjaman kembali pd asalnya..

Tanpa Nama berkata...

Dato najib.. Kembalikn keistimewaan PA..

Tanpa Nama berkata...

Bila BNM nak tarik balik ni? nak byr yuran dh xde duit ni...

Tanpa Nama berkata...

tunggu 2016-2018 dekat2 pilihanraya umum ke 14 baru bnm tarik balik....

Tanpa Nama berkata...

kerajaan yg utamakan rakyat,dengarlah rintihan PA.mereka ini hanya makan gaji saja,tiada sumber lain.bagi yg bergaji besar dan berjawatan besar,tiada masalah kerana mereka ini mempunyai kemudahan2 dan mampu membayar pinjaman dlm jangkamasa pendek.

Tanpa Nama berkata...

Harga minyak pun dah naik 20 sen. Kami nak overlapping pinjaman pun tak boleh. Tak kesian kepada kami ini yang perlukan pinjaman. Tolong panjangka tempoh pinjaman peribadi seperti sediaada. Tkasih.

Tanpa Nama berkata...

Tolong lah kami .... kenapa terus berdiam diri macam ni saja

jean berkata...

Hello Sir/ Madam,

INTRODUCING GLOBAL lOAN AND INVESTMENT CONSULTANTS.(GLIC).

We offer secured and unsecured loans to interested individuals and companies at low
interest rate. Perhaps you need a loan for Debt Consolidation, Home Improvements, A New
or Used Car Purchase, A New Home, Investment / Business Expansion Purposes, or Even a
vacation. We are willing to provide financing for up to 500 Million Euro and above
depending on the nature of business.

* Agriculture
* Construction and Engineering
* Business Start - up
* Business Acquisition
* Business Expansion
* Commercial Real Estate purchase
* Contract Execution
* Turn key projects, etc.

In our loan scheme tagged ‘loan under two weeks’,every customer both local and
international have the guarantee of obtaining a loan from this company on the mode of
unsecured offshore international funding which means no collateral is required for this
process.

Thanks,
Mr Jean Guyader - President.
Global Loan And Investment Consultant Ltd.
France, Canada square, Usa, Canary wharf. London E14 5AX,India, Australia,Germany, Belgium,Greece,Asia, African, Etc.
Contact Email: jeanguyader@laposte.net

Tanpa Nama berkata...

tida apa apa tindakan susulan kah wahai cuepacs

standardloancompany berkata...

Apakah Anda membutuhkan pinjaman?
Apakah Anda memiliki kredit yang buruk?
Anda membutuhkan uang untuk membayar tagihan?
Anda perlu memulai bisnis baru?
Apakah Anda memiliki proyek yang belum selesai di tangan karena dana miskin?
hubungi kami melalui mail
standardloan1990@outlook.com

standardloancompany berkata...

Apakah Anda membutuhkan pinjaman?
Apakah Anda memiliki kredit yang buruk?
Anda membutuhkan uang untuk membayar tagihan?
Anda perlu memulai bisnis baru?
Apakah Anda memiliki proyek yang belum selesai di tangan karena dana miskin?
hubungi kami melalui mail
standardloan1990@outlook.com

rose badmus berkata...

Halo, saya Mrs Becky Ovia, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberi hidup waktu peluang pinjaman. Apakah Anda membutuhkan pinjaman mendesak untuk melunasi hutang-hutang Anda atau Anda membutuhkan pinjaman modal untuk meningkatkan bisnis Anda? Anda telah ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Apakah Anda membutuhkan pinjaman konsolidasi atau hipotek? mencari lagi karena kita di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda sesuatu dari masa lalu. Kami Pinjaman dana kepada individu yang membutuhkan bantuan keuangan, yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, berinvestasi pada bisnis pada tingkat 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk menginformasikan bahwa kami memberikan bantuan handal dan penerima dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui email di: (beckyovia99@live.co.uk)

Tanpa Nama berkata...

penjawat awam bodoh...ingat kerajaan boleh ditukar 5 tahun sekali jer...jgn jd bangang!!

mohammad faisal osman berkata...

minta cuepacs jangan utama pasal gaji je.harus utamakan benda lain .contoh kena bersungguh turunkan interest rumah.perkhidmatan kesihatan untuk govt servant(mesti first class untuk semua gred dan dilayan tanpa tunggu turn dengan orang awam.
























giochi























games

Aisy berkata...

Aku setuju dgn bank negara.... lagi pendek lagi baik....
Aku pun susah tp seeloknya elakkan berhutang untuk perkara yg xsepatutnya...ni berhutang beli rumah 3 4 biji tu yg harga rumah naik....sama juga tanah....pastu xcukup gaji mula la wujud unsur2 rasuah dlm kakitangan kerajaan....aku berani berdebat laa klu ada yg nak berdebat bab ni....aku kakitangan kerajaan dan tahu tntng pengurusan kewangan rakan2 sejawat.... dan aku juga pernah kerja dgn koperasi tentera dan sedih melihat mereka menguruskan kewangan...nak cerita panjang malas....tp aku 110% stuju dgn BN.... sediakan pyung sblum hujan dan menyimpanlah untuk persediaan waktu suntuk..... jgn nak berlagak je kerja...peace no war.....

Aisy berkata...

Aku setuju dgn bank negara.... lagi pendek lagi baik....
Aku pun susah tp seeloknya elakkan berhutang untuk perkara yg xsepatutnya...ni berhutang beli rumah 3 4 biji tu yg harga rumah naik....sama juga tanah....pastu xcukup gaji mula la wujud unsur2 rasuah dlm kakitangan kerajaan....aku berani berdebat laa klu ada yg nak berdebat bab ni....aku kakitangan kerajaan dan tahu tntng pengurusan kewangan rakan2 sejawat.... dan aku juga pernah kerja dgn koperasi tentera dan sedih melihat mereka menguruskan kewangan...nak cerita panjang malas....tp aku 110% stuju dgn BN.... sediakan pyung sblum hujan dan menyimpanlah untuk persediaan waktu suntuk..... jgn nak berlagak je kerja...peace no war.....

Pauline Johnson berkata...

Halo , saya Mrs Becky Ovia , pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberi hidup waktu peluang pinjaman . Apakah Anda membutuhkan pinjaman mendesak untuk melunasi hutang-hutang Anda atau Anda membutuhkan pinjaman modal untuk meningkatkan bisnis Anda ? Anda telah ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya ? Apakah Anda membutuhkan pinjaman konsolidasi atau hipotek ? mencari lagi karena kita di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda sesuatu dari masa lalu . Kami Pinjaman dana kepada individu yang membutuhkan bantuan keuangan , yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan , berinvestasi pada bisnis pada tingkat 2 % . Saya ingin menggunakan media ini untuk menginformasikan bahwa kami memberikan bantuan handal dan penerima dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman . Jadi hubungi kami hari ini melalui email di : (beckyovia99@live.co.uk)

Mary Luckson berkata...

Halo , saya pemberi pinjaman pinjaman swasta yang

memberikan pinjaman kesempatan waktu hidup .

Apakah Anda memerlukan pinjaman mendesak untuk melunasi hutang-hutang Anda atau Anda membutuhkan pinjaman modal untuk meningkatkan bisnis Anda ?

Anda telah ditolak oleh

bank dan lembaga keuangan lainnya ? Apakah Anda

membutuhkan pinjaman konsolidasi atau hipotek ?

mencari lagi karena kita di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda sesuatu dari masa lalu .

Kami meminjamkan dana kepada individu

membutuhkan bantuan keuangan , yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang

untuk membayar tagihan , berinvestasi pada bisnis di

sebesar 2% . saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu Anda

bahwa kita memberikan bantuan handal dan penerima dan akan bersedia untuk menawarkan

loan.So hubungi kami hari ini melalui email : meetyourfinancialneeds@gmail.com

Terima kasih ,

Mrs Mary

Suhanah Wan berkata...

Jaminan 100 % Pinjaman tawaran memohon
Kami menawarkan pinjaman kepada mereka yang memerlukan kewangan untuk menyelesaikan masalah mereka. Jika anda memerlukan
kewangan , hubungi kami melalui
e-mel: morrisdeborah827@hotmail.com

elizabeth Taylor berkata...

Adakah anda sedang mencari pinjaman perniagaan, pinjaman peribadi , pinjaman rumah, kereta
pinjaman, pinjaman pelajar , pinjaman penyatuan hutang, pinjaman tanpa cagaran, usaha
modal, dan lain-lain .. Atau telah anda menolak pinjaman oleh bank atau kewangan
institusi untuk satu atau lebih reasons.You di tempat yang betul untuk
penyelesaian pinjaman anda ! Saya seorang pemberi pinjaman swasta, saya memberi pinjaman kepada
syarikat dan individu pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan
2%. Faedah. Sila hubungi kami melalui e-mel divinegraceloanfirm@gmail.com

PEMINJAM 'S DATA S

1 ) Nama Penuh : .......................................................
2 ) Negara: ...........................................................
3 ) Alamat : ..........................................................
4) Negeri : ..............................................................
5) Seks : ................................................................
6) Status perkahwinan: .................................................
7) pendudukan: .....................................................
8) Nombor Telefon : ................................................
9) kedudukan Pada masa ini di tempat kerja: .....................
10 ) Pendapatan Bulanan: .............................................
11) Jumlah Pinjaman Diperlukan : .....................................
12) Tempoh Pinjaman : ................................................
13) Tujuan Pinjaman : ............................................
14) Agama: ........................................................
15) Pernahkah anda memohon sebelum ....................

terima kasih,
Puan Elizabeth Taylor

Carlijne Sahrizan berkata...

Pencari pinjaman sayang

Adakah anda dalam apa-apa masalah kewangan? Adakah anda ingin memulakan perniagaan? Ini syarikat pinjaman telah ditubuhkan oleh organisasi hak asasi manusia yang luas dengan tujuan tunggal untuk membantu golongan miskin dan orang-orang yang mengalami masalah kewangan dalam kehidupan dunia. Jika anda ingin memohon untuk pinjaman, kembali kepada kami dengan butiran di bawah ini melalui e-mel: carolinejames912@gmail.com

nama:
Jumlah Pinjaman Diperlukan:
Tempoh pinjaman:
Nombor Telefon:

Regards,
Puan Carlijne Sahrizan

Sarah Wong berkata...

PINJAMAN TAWARAN
 Hello, pencari pinjaman kami mengalu-alukan anda ke Syarikat Pinjaman sah swasta yang cenderung melepaskan kekayaan dan Membasmi tekanan dan kemiskinan.
Pembiayaan Harta sering boleh menjadi satu cabaran sebenar - memakan masa, mengecewakan, mahal - tanpa akses kepada sambungan yang tepat dan kepakaran dalam menggunakan pendekatan yang betul. Di sini adalah berita baik kami menawarkan semua jenis s pinjaman apa-apa cara anda menginginkannya. Dalam segala yang kita lakukan, kita menggunakan "K.I.S.S." formula - kerana kami percaya dalam "Menyimpan Ia supremely Mudah". Perniagaan kami hanya membantu Pemaju Hartanah, Pelabur Hartanah, Syarikat Berhad dan Perniagaan Tempatan mendapatkan pembiayaan yang mereka perlukan, cepat, cekap, dengan syarat-syarat yang terbaik dan kadar faedah 1.5%. Dari seluruh seluruh pasaran, sama ada ia menjadi UK PEMBANGUNAN KEWANGAN - MERAPATKAN KEWANGAN - gadai janji HARTA KOMERSIL - BELI KE LET PORTFOLIO PINJAMAN, dll Kami akan menawarkan pengaturan pembiayaan yang tepat untuk membolehkan pelanggan kami untuk berkembang dan makmur dengan mencapai satu atau lebih daripada tiga asas perniagaan:
Hubungi kami hari ini melalui E-mel anda {} sarahmantiwongloanhome@gmail.com atau sarahmantiwongfinancialsolution@yahoomail.com.

Mrs. Laura berkata...

Hello
Saya Puan Laura Rodriguez CEO Laura Pinjaman Syarikat, Pemberi pinjaman swasta berdaftar dan sah. Kami memberikan perkhidmatan kewangan (PINJAMAN) dan kami memberi pinjaman pada kadar faedah yang rendah sebanyak 2% kepada kewangan cacat, orang perseorangan, syarikat, industri, syarikat dan orang-orang dalam masyarakat. Dan juga menaja anda untuk melepaskan bakat anda dan mencapai matlamat anda, kami memberi pinjaman antara $ 2000 dan di atas ... Kami bersedia untuk memenuhi keperluan anda, dan bagaimana anda boleh mendapatkan pinjaman ini dalam talian dan akses akaun online. Hubungi kami melalui E-mel: lauraloancompany@gmail.com

Osayande Franklin berkata...

Hello,
Semua orang sedang gembira memberi kesaksian besar saya tentang bagaimana saya mendapat jumlah pinjaman keinginan saya dari Encik Franklin Osayande Scott Pinjaman Syarikat, saya ingin cepat menggunakan peluang ini untuk memberitahu dunia tahu keseluruhan ini, Am Puan Ann Maxwell dari Amerika Syarikat, saya mencari pinjaman untuk memulakan perniagaan sendiri bagi menyokong suami saya mengenai perbelanjaan anak-anak jadi saya pergi dalam talian mencari pinjaman ketika saya terserempak dengan beberapa pemberi pinjaman yang menipu dan scammed diri sedikit wang saya di proses masa saya mendapat keliru i tidak tahu apa yang perlu dilakukan lagi kerana wang kecil i telah mempunyai dengan saya telah diambil oleh mereka anak haram penipuan yang memanggil diri mereka pemberi pinjaman pinjaman sebenar, Maka pada hari setia sebagai i telah melayari internet mencari pekerjaan i terserempak beberapa testimoni mengulas mengenai forum itu oleh salah Encik Andrew Fred dan Puan Monica Luis bagaimana mereka menerima pinjaman mereka daripada Encik Franklin Osayande Scott Pinjaman Syarikat Email: franklinosayandescott@gmail.com Jadi saya berkata kepada diri saya sendiri bahawa saya mesti memberi ujian ini kerana i begitu takut mengenai apa yang pemberi pinjaman yang lain telah melakukan kepada saya, Jadi saya pergi ke hadapan mengambil alamat E-mel peribadinya yang di orang-orang komen di forum ini jadi saya menghubungi beliau memaklumkan bahawa saya telah dirujuk kepadanya oleh beberapa pelanggan yang menerima pinjaman mereka daripada syarikat, Encik Andrew Fred dan Puan Monica Luis, Oleh itu, apabila dia mendengar bahawa beliau gembira tentang itu, Maka beliau memberi jaminan saya bahawa saya dalam syarikat yang betul di mana saya boleh menerima jumlah pinjaman keinginan saya, Mereka memberikan saya pinjaman peminjam borang permohonan untuk mengisi dan kembali, saya semua itu, kepada mereka semua maklumat yang perlu saya adalah mengenai saya, Jadi saya telah diberi terma dan syarat syarikat mereka semuanya berjalan dengan lancar tanpa sebarang kelewatan, dalam tidak kurang daripada 24 jam saya telah dimaklumkan bahawa pinjaman saya jumlah sah € 6.000.000 telah didaftarkan dan diluluskan oleh lembaga pinjaman mereka pemegang amanah, Jadi pada proses masa i begitu gembira apabila mereka memberitahu saya saya perlu menghantar mereka oleh perbankan butiran, Tapi i sedikit ragu-ragu untuk melakukannya jadi saya berkata saya mempunyai kepercayaan dan percaya bagi pemberi pinjaman ini memanggil Encik Franklin Osayande Scott, saya memberikan mereka dengan akaun bank begitu menghairankan saya menerima dan amaran dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 6.000.000 € oleh Encik Franklin Osayande Scott, WOW .. i hampir pengsan, Jadi saya segera menghantar e-mel kepadanya bahawa saya mempunyai menerima pinjaman saya berjaya, Jadi saudara kita yang kekasih dan perempuan di luar sana masih mencari syarikat pinjaman yang tulen saya akan menasihati anda untuk sila hubungi Encik Franklin Osayande Scott dengan ini sama FACEBOOK: Franklin Osayande Scott , E-mail: franklinosayandescott@gmail.com dan saya tahu dia juga akan membantu anda dengan jumlah pinjaman keinginan anda baik-baik saja, E-mereka hari ini dan anda akan senang anda lakukan.

Theresa Theresa berkata...

Adakah anda seorang ahli perniagaan atau perempuan? Jika dalam apa-apa masalah kewangan atau memerlukan wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Jika anda membayar bil-bil atau hutang untuk menyelesaikan, atau adakah saya memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan yang bagus? Adakah anda mempunyai skor kredit yang rendah dan ia adalah bank-bank tempatan keras / modal mencari untuk mendapatkan gadai janji daripada institusi kewangan yang lain? Adakah anda memerlukan pinjaman atau pembiayaan untuk apa-apa sebab, jika anda suka,

* Pinjaman Kenderaan
* Pinjaman Harta Tanah
* Pinjaman Perniagaan
* Lain-lain Pinjaman
* Kredit
* MasterCard

Sila hubungi kami melalui e-mel: Saya Theresaloancompany@gmail.com
Nota: Pinjaman memberi kadar faedah tahunan hanya 2%. Harapan anda akan diberi kredit dalam mana-mana negara di dunia harus kediaman.

Apa-apa keperluan pelanggan, kami perlu memberikan maklumat berikut untuk membuka fail pemprosesan pinjaman.

1. NAMA PENUH: ...............................
2. ALAMAT: .............................. .. ...
3. KERJA: .....................
4. NEGERI: ........................
5. SYARAT: ........................ ..
6. Bandar: ...........................
7. SEKS: ............................
8. Umur ........................... ..
9. NOMBOR TELEFON BIMBIT: ............ ..
10. BILANGAN KREDIT DIPERLUKAN: ..........
Pendapatan 11.Monthly ..................
12.DURATIO daripada: ..................... ..
13. PINJAMAN TUJUAN ...............

Terima kasih atas kerjasama anda
SYARIKAT PINJAMAN Theresa
ALAMAT EMAIL: Saya Theresaloancompany@gmail.com

Floores Loancooperate berkata...

Apakah Anda mencari pinjaman bisnis, pinjaman pribadi, pinjaman rumah, mobil
Pinjaman, pinjaman mahasiswa, pinjaman konsolidasi utang, pinjaman tanpa jaminan, modal ventura, dll .. Atau apakah Anda pernah ditolak pinjaman oleh bank atau keuangan
lembaga untuk satu atau lebih reasons.You berada di tempat untuk
solusi pinjaman Anda. Saya seorang pemberi pinjaman pinjaman, saya memberikan pinjaman untuk
perusahaan dan individu di tingkat suku bunga rendah dan terjangkau
1,5%. Bunga. Silahkan hubungi kami melalui email {}flooresloaningcoperate@gmail.com.
terima kasih,
Mrs floores

Atafo Kelvin berkata...

Adakah anda memerlukan pinjaman ??
Adakah anda sedang mencari bantuan kewangan, adakah anda sangat memerlukan dana?
Hammer syarikat kewangan berada di sini untuk menyediakan anda jumlah pinjaman yang diminta selagi anda akan dapat membayar balik pinjaman.
Kami memberi pinjaman pada kadar yang standard sebanyak 3% Hubungi kami hari ini melalui am_credit@outlook.com.
Kami menawarkan pelbagai jenis pinjaman termasuk: Pinjaman Perniagaan, Pinjaman peribadi, pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman pelajar, pinjaman penyatuan hutang, pinjaman tanpa cagaran, modal teroka
Adakah anda ditolak pinjaman oleh bank atau institusi kewangan untuk apa-apa sebab ??. Jika Berminat? Hubungi kami hari ini melalui am_credit@outlook.com dan mendapatkan pinjaman legit dan mudah hari ini

Atafo Kelvin berkata...

Adakah anda memerlukan pinjaman ??
Adakah anda sedang mencari bantuan kewangan, adakah anda sangat memerlukan dana?
Hammer syarikat kewangan berada di sini untuk menyediakan anda jumlah pinjaman yang diminta selagi anda akan dapat membayar balik pinjaman.
Kami memberi pinjaman pada kadar yang standard sebanyak 3% Hubungi kami hari ini melalui am_credit@outlook.com.
Kami menawarkan pelbagai jenis pinjaman termasuk: Pinjaman Perniagaan, Pinjaman peribadi, pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman pelajar, pinjaman penyatuan hutang, pinjaman tanpa cagaran, modal teroka
Adakah anda ditolak pinjaman oleh bank atau institusi kewangan untuk apa-apa sebab ??. Jika Berminat? Hubungi kami hari ini melalui am_credit@outlook.com dan mendapatkan pinjaman legit dan mudah hari ini..........

intan jamilah berkata...

dah 2015 dah nak maaok 2016 pon still senyap. menyusahkan org keje gov betol laaaaaa...kalau aku tau aku x nak keje gov...menyesal resign

ustaz saiful berkata...

cuepacs apa cerita..tak ada ke penambah baikkan pinjaman peribadi utk penjawat awam..senyap je..tolong usulkan kembali pinjam peribadi penjawat awam..takkan nak biarkan penjawat awam terbelit dengan ah long..tolong lah tgk kebawah....tensionnya..pinjam 10thn tiap bulan bayar tinggi..intrest tinggi..tension gila..

CashWay Loans berkata...

Adakah Anda Perlu pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
* Pemindahan Sangat cepat dan cepat ke akaun bank anda
* Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan akaun bank wang
* Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
* Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
* Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
*. Berapa lama masa yang diperlukan untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
Anda mendapatkan balasan awal kurang daripada 24 jam, pembiayaan dalam masa 24-48 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan daripada anda
Emel kami di cashwayloan@gmail.com
================================
 Nama: ...................
 Nama kedua.................
 Alamat : .................
 Negara: ...................
 Umur: ..........................
 Seks: ....................
 Nombor telefon : ..............
 Status: .................
 Pekerjaan: ...............
 kedudukan: .................
 pendapatan bulanan : ..............
 Jumlah Pinjaman: .................
 Tujuan Pinjaman: ...............
 jangka masa: ....................
 Pernahkah anda memohon pinjaman sebelum: ............
 awak faham Inggeris : .................
 Emel kami di cashwayloan@gmail.com
 Yang ikhlas ,
Way Pinjaman Tunai

Heather White berkata...

Hello, Saya Puan Heather Putih, syarikat pinjaman pinjaman peribadi. Kami sedang dan pakar dalam memberikan yang akhir pinjaman tahun ini, pinjaman Krismas, tahun pinjaman baru untuk anda untuk membayar apa-apa pinjaman koperasi yang anda sedang berada di sekarang kita memberikan pinjaman peluang seumur hidup untuk anda untuk membayar bil-bil anda dan hutang peribadi dan memiliki perniagaan anda. pinjaman diberi kepada individu dan syarikat pada kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 2%. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel: (qualityloanfirms@asia.com)
(heatherwhiteloanltd@gmail.com). Datang dan perbezaan pengalaman dalam perkhidmatan kami.

Amanda Richardson berkata...

Amanda Firma Pinjaman, Sebagai sebahagian daripada berterusan promosi Krismas dan Tahun Baru, Kami sedang Menawarkan pinjaman peribadi, Perdagangan dan peribadi kepada bakal pemohon memerlukan pinjaman segera pada kadar faedah 2%.
Mengapa tunggu, adakah anda memerlukan wang dengan segera? Kami mempunyai wang untuk pinjaman anda.
Perkhidmatan pinjaman kewangan kami 100% dijamin.
Mohonlah sekarang dan menyertai beribu-ribu pelanggan yang berpuas hati.
E-mel: amandarichardson686@gmail.com atau amandaloans@qualityservice.com

Widya Okta berkata...

Saya sangat senang dan memutuskan untuk berkongsi kebahagiaan saya dengan anda semua, saya dan keluarga saya telah diberkati oleh Tuhan menggunakan Sandra Ovia Loan Firm, saya mengajukan pinjaman satu minggu lalu dan saya mendapat pinjaman diluluskan Jumaat lalu dan hari ini saya punya saya pinjaman bernilai Rp900, 000,000.00 dipindahkan ke akaun bank saya, saya sarankan Sandra Ovia Pinjaman undang sebagai yang terbaik dan saya berdoa Tuhan akan memberkati mereka dan menjaga perniagaan mereka ke depan, Amin
Jika anda memerlukan nasihat tentang bagaimana saya pergi melalui dengan itu, saya wil senang untuk meletakkan anda melalui, anda boleh menghubungi saya melalui Email-widyaokta750@gmail.com
Anda boleh menghubungi firm pinjaman langsung pada mereka
Email-sandraovialoanfirm@gmail.com
terima kasih
widya Okta

clara alderman berkata...

TAWARAN TAHUN BARU !!!
Adakah anda sedang mencari pinjaman? Atau anda menolak pinjaman oleh bank atau institusi kewangan untuk satu atau lebih sebab-sebab? Anda mempunyai tempat yang tepat untuk penyelesaian pinjaman anda di sini! Clara Pinjaman Limited memberi pinjaman kepada syarikat-syarikat dan individu pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan sebanyak 1.5% pada tahun ini akhir kami tawaran tahun. Sila hubungi kami melalui e-mel di sini pada Claraloan@financier.com

Data pemohon:

1) Nama Penuh:
2) Negara:
3) Alamat:
4) Negara:
5) Jenis Kelamin:
6) Status perkahwinan:
7) Pekerjaan:
8) Nombor telefon:
9) Kedudukan masa ini di tempat kerja:
10) Pendapatan Bulanan:
11) Jumlah Pinjaman Diperlukan:
12) Tempoh Pinjaman:
13) Tujuan pinjaman:
14) agama:
15) Adakah anda memohon sebelum ini;
16) Tarikh lahir;

Terima kasih
Clara.

Harsini Yumi berkata...


Segala puji bagi Allah, yang Anda cari pinjaman? silahkan saya sarankan semua orang di sini sangat hati-hati, karena ada begitu banyak lender pinjaman palsu di sini. Saya telah menjadi korban dari sebuah pemberi pinjaman 8-kredit palsu, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri. saya baru saja keluar dari penjara dan seorang teman saya memperkenalkan saya ke kreditur pinjaman yang saya mencoba karena saya tidak punya pilihan selain untuk mencoba pinjaman asli dan pemberi pinjaman. Saya mendapat pinjaman saya dari CHLOEMORRISLOANFIRM tanpa stres, jadi saya memutuskan untuk membuat kesaksian ini. Saya meminta saran Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik menghubungi CHLOEMORRISLOANFIRM. menghubungi mereka melalui email:. chloemorrisloanfirm@gmail.com,.
Anda masih dapat menghubungi saya melalui email saya untuk informasi lebih lanjut tentang harsiniyono@gmail.com. Tuhan membantu Anda dan sangat berhati-hati

Sandra ovia berkata...

Hello, Saya Puan Sandra Ovia, wang pemberi pinjaman swasta, adakah anda dalam hutang? Anda memerlukan rangsangan kewangan? pinjaman untuk merancang untuk tahun baru, untuk memenuhi sehingga bil anda, mengembangkan perniagaan anda pada tahun ini dan juga untuk pengubahsuaian rumah anda. Saya memberi pinjaman kepada syarikat-syarikat tempatan, antarabangsa dan juga pada kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 2%. Anda boleh menghubungi kami melalui E-mel: (sandraovialoanfirm@gmail.com)
Anda dipersilakan untuk syarikat pinjaman kami dan kami akan memberikan anda perkhidmatan yang terbaik kami.

joyce roland berkata...

Adakah anda memerlukan 100% Loan? Saya boleh memenuhi keperluan kewangan anda dengan masalah kurang pulangan itulah sebabnya kita membiayai anda untuk hanya 2%. apa sahaja yang anda keadaan, yang bekerja sendiri, pesara, mempunyai kedudukan kredit yang miskin, kami boleh membantu. Pembayaran yang fleksibel lebih 3-20 years.Contact kami di: joycerolandloancompany@gmail.com

Cahya Kirana berkata...

Cahya Kirana Pinjaman Limited merupakan salah satu perusahaan pinjaman independen terkemuka di seluruh dunia. Kami mapan dan telah mengembangkan pemahaman yang baik tentang kebutuhan Anda dan kebutuhan individu selama bertahun-tahun. Kami berkomitmen untuk memperlakukan pelanggan kami dengan adil dan memberikan pelayanan yang profesional, ramah dan membantu. prosedur kami dirancang untuk cocok Anda, untuk memastikan bahwa kita menyelesaikan produk yang sesuai dengan keadaan Anda, formalitas untuk minimum, dan bersama-sama dengan pendekatan yang fleksibel untuk masing-masing program, pastikan aplikasi pinjaman Anda. Kami membantu pelanggan mengubah dan memperbaiki kehidupan mereka lebih dari 47 tahun dan kami benar-benar independen, kita berada dalam posisi yang unik untuk menawarkan berbagai pinjaman untuk semua jenis bisnis dan individu. Tujuan kami adalah untuk memenuhi kebutuhan keuangan Anda dan kepuasan Anda sangat penting bagi kami. Itulah sebabnya kita harus memberikan pinjaman sebesar 2% bunga, kembali kepada kami hari ini jika Anda tertarik dengan layanan kami.
Email: cahya.creditfirm@gmail.com

Elena Nino berkata...

Adakah anda segera perlu pinjaman? jika ya sila hubungi saya melalui e-mel: elenanino07@gmail.com

Puan Elena

Risna Susanti berkata...

Saya Risna Susanti, saya menggunakan masa ini untuk memberi amaran kepada semua rakan-rakan saya Malaysia.Who yang telah berlaku di sekeliling untuk pinjaman, anda hanya perlu berhati-hati. satu-satunya tempat dan syarikat yang boleh menawarkan pinjaman adalah JOYCE ROLAND PINJAMAN SYARIKAT. Saya mendapat pinjaman saya daripada mereka. Mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman sah di internet. Lain-lain adalah semua pendusta, saya menghabiskan hampir $ 1000 dalam tangan palsu pemberi pinjaman. Tetapi kualiti pinjaman memberikan saya impian saya kembali. Ini adalah alamat e-mel sebenar mereka: joycerolandloancompany@gmail.com e-mel peribadi saya sendiri: risnasusanti247@gmail.com. Anda boleh bercakap dengan saya bila-bila masa yang anda mahu. Terima kasih semua untuk mendengar permintaan saya untuk mendapatkan nasihat.

Recardo roland berkata...

Halo, aku mr Recardo, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman kesempatan waktu hidup. Apakah Anda membutuhkan pinjaman mendesak untuk melunasi utang Anda atau Anda membutuhkan pinjaman untuk meningkatkan bisnis Anda? Anda telah ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Apakah Anda membutuhkan pinjaman konsolidasi atau hipotek? mencari lebih karena kami berada di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda sesuatu dari masa lalu. Kami meminjamkan dana kepada individu yang membutuhkan bantuan keuangan, yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, untuk berinvestasi di bisnis pada tingkat 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu Anda bahwa kami memberikan bantuan yang handal dan penerima dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui email di: Recardoroland.loanfirm@gmail.com ....(alamat skype.(AgentRecardoRolandloanfirm ) Menambahkan

Indriaty Manirjo berkata...

Aku indriaty manirjo, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman reliabl yang MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. Saya mendapat pinjaman saya Rp850,000,000 dari MAGRETSPENCERLOANCOMPANY sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui MAGRETSPENCERLOANCOMPANY dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. menghubungi mereka melalui email:. (magretspencerloancompany@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (indriatymanirjo010@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

Clara Fredrick berkata...

Hello, di sini datang satu lagi syarikat pinjaman yang akan mengubah hidup anda selama-lamanya pinjaman datang, saya Encik Patrick Frederick pemberi pinjaman pinjaman disahkan, saya menawarkan pinjaman kepada sektor individu dan orang ramai yang memerlukan bantuan kewangan dalam kadar faedah yang rendah sebanyak 2% . Perkhidmatan kami termasuk:
* Pinjaman Peribadi * Penyatuan Hutang
* Pinjaman Perniagaan * Pinjaman Pendidikan
* Pinjaman gadai janji * Bercagar
* Pinjaman tidak diinsuranskan * Gadai Janji
* Pinjaman Perniagaan * Pinjaman Pelaburan
pinjaman membeli ditetapkan untuk membina pinjaman sila mengisi borang di bawah dan kembali jika anda berminat: (patrickloans15@gmail.com) Patrick pinjaman disahkan dan syarikat pinjaman dipercayai, memohon hari ini dan menyelesaikan masalah kewangan hari ini. Ingat penghutang supaya kita teruskan. Kami akan melihat ke hadapan untuk mendengar daripada anda dalam usaha untuk bergerak ke hadapan. Salam, dan e-mel: PATRICKLOANS15@GMAIL.COM. Terima

Wagner Clerk berkata...

Halo semua,

Terapkan untuk pinjaman cepat dan nyaman untuk membayar tagihan Anda dan untuk memulai bisnis baru dan proyek Anda pada tingkat bunga 2% hubungi kami di; anggadiman1@gmail.com

Sulis Susanti berkata...

Halo, nama saya Sulis Susanti dari Indonesia, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih yang asli di perusahaan pinjaman palsu.
Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial dan putus asa, aku jatuh korban penipuan oleh beberapa perusahaan pinjaman online, karena saya perlu sebuah perusahaan pinjaman yang jujur.

Aku hampir menyerah, tidak sampai saya mencari nasihat dari seorang teman yang kemudian mengarahkan saya untuk pemberi pinjaman pinjaman yang sangat handal JOY WILSON LOAN FIRM, yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari 750 juta rupiah dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres pada tingkat bunga rendah dari 2%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah pinjaman yang saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, karena saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres.

Saya ingin Anda yakin dan percaya diri bahwa ini adalah asli karena saya memiliki semua bukti pengolahan pinjaman ini termasuk kartu id, dokumen perjanjian pinjaman dan semua kertas kerja. Saya percaya Ibu Joy Wilson sepenuh hati karena dia telah benar-benar membantu dalam hidup saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan hubungi perusahaan melalui email: (joywilsonloanfirm@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (sulissusanti971@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman