SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

25 April 2008

CUEPACS serah kerajaan tentukan usia persaraan

KUALA LUMPUR 20 April - Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) menyerahkan sepenuhnya kepada kerajaan bagi menentukan usia persaraan wajib kakitangan awam.
Presidennya, Omar Osman berkata, cadangan awal pihaknya adalah untuk meningkatkan usia persaraan wajib daripada 56 tahun kepada 60 tahun.
"Namun dalam pertemuan dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi tempoh hari, beliau telah memberikan gambaran bahawa persaraan pada usia 60 tahun adalah terlalu tua.
"Kami pun pada dasarnya menerima pandangan beliau itu," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.
Katanya, kini terpulang kepada Perdana Menteri dan kerajaan menentukan usia yang difikirkan sesuai iaitu antara 57 tahun hingga 60 tahun.
Mengulas mengenai kekeliruan kenyataan pihak CUEPACS berhubung isu peningkatan umur persaraan, beliau berkata, ia hanya kesilapan pemahaman.
"CUEPACS memberitahu, Perdana Menteri bersetuju agar umur persaraan dipertingkatkan, ini menyebabkan ramai yang terfikir bahawa kerajaan bersetuju ia ditingkatkan ke 60 tahun seperti yang dipohon pihak kami pada asalnya.
"Namun hakikatnya, kerajaan hanya bersetuju untuk mempertimbangkan peningkatan usia persaraan itu tanpa menyatakan secara tepat usia yang ditetapkan," katanya.
Ditanya peningkatan usia persaraan itu hanya akan membebankan pekerja sektor awam yang mungkin ingin bersara awal, beliau berkata, kerajaan akan memberikan opsyen bersara awal kepada semua kakitangan awam.
"Produktiviti pekerja yang terlalu tua juga tidak akan terjejas dan ia akan dipantau jabatan masing-masing," katanya.
Katanya, jika terlalu banyak masalah, mereka akan diminta menghadiri kaunseling untuk beberapa kali dan jika terus gagal akan dinasihatkan untuk bersara awal.

2 ulasan:

CUEPACS berkata...

Cuepacs harap bersabar.....jangan putus harapan...tunggu pengumuman Pak Lah.

Chinta Chundary berkata...

makin lame la org muda nak keje gomen