SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

01 Mac 2012

CUEPACS HARAP PENGUMUMAN PENTING PM 19 MAC

Wartawan Sinar Harian
1 Mac 2012


KANGAR - Perdana Men­teri, Datuk Seri Najib Razak mengesahkan akan hadir ke Perhimpunan Khas Penjawat Awam yang dianjurkan Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) di Stadium Putra Bukit Jalil, Kuala Lumpur, pada 19 Mac ini.

Presiden Cuepacs, Datuk Omar Osman berkata, Najib dijangka mem­buat pengumuman penting kepada selu­ruh penjawat awam mengenai keputusan tuntutan lima perkara dibawa kongres itu berhubung isu Skim Baru Penjawat Awam (SPBA).

Menurutnya, pihaknya percaya keputusan terbaik sudah difikirkan Kerajaan Pusat dalam memastikan penjawat awam mendapat pembelaan sewajarnya dan tidak perlu menunggu masa lebih lama.

“Sehubungan itu, saya menggesa sekurang-kurangnya 20,000 penjawat awam wajib hadir menyertai perhimpunan khas itu untuk menyuarakan tuntutan kita berhubung isu SBPA.

“Setakat ini, maklum balas yang diberikan amat positif dan saya difahamkan perhimpunan ini bukan sahaja bakal disertai kumpulan penjawat awam Gred Pelaksana 1 dan 2, malah turut melibatkan kumpulan pengurusan Gred 54 dan ke bawah,” katanya pada sidang media selepas merasmikan Program Bengkel Pengurusan Ahli-ahli Kesatuan Kastam Semenanjung Malaysia di sebuah hotel di sini semalam.

Hadir sama Presiden Kesatuan Kerja Kastam Semenanjung Malaysia, Ibrahim Ahmad.

292 ulasan:

«Lebih lama   ‹Lebih lama   201 – 292 daripada 292
Tanpa Nama berkata...

Salam Semua sahabat dan Cuaca di Kedah Nyaman dan sejuk sekali...

Kita islam adalah bersaudara damai saudara kamu.....Ya Allah kau ampun kan lah dosa-dosa kedua lbubapaku dan seluruh kaumkeluarga ku.... Ya Allah kau ampun nie lah dosa-dosa aku dan sahabat2ku yang kini dan telah lalu dan kau ampunkanlah semua umat islam yang hidup dan yang mati dan kau permudahkanlah urusan seharian kami dan kau tetap kan lah iman dan kami dan makbullah permohonan kami dan masukkan kami bersama-sama orang-orang beriman dan beramal soleh serta para syuhada yang dijanjikan dalam syurgaMu.

Selamat berjuang buat PA semua dan salam buat YBGH TSDS DAN CIK SONAH semoga sukses selalu dan tugas.Penantian PA mungkin terjawab pada 8 Mac nanti atau mungkin TSDS dan Cik Sonah dan perkiraan ataupun apakah terus MENEKA DALAM KESAMARAN atau kata2 Sahabat KKB hanya Jauhari yang kenal Manikam. Semoga kekalsebagai BFF seperti cakap Cik Sonah.......

From Flower

Tanpa Nama berkata...

Rasa cinta pasti ada
Pada makhluk yang bernyawa
Sejak lama sampai kini
Tetap suci dan abadi

Takkan hilang selamanya
Sampai datang akhir masa
Takkan hilang selamanya
Sampai datang akhir masa
Renungkanlah..

From Flower

Tanpa Nama berkata...

PERHIMPUNAN KHAS PENJAWAT AWAM BERSAMA YAB PM
by Saifulbahri on Today at 07:33:46 AM
Terkini!!!!!!!!!!

Tarikh : 08 Mac 2012


Masa : 8.00 pagi - 12.30 tghari


Tempat : Dewan Perdana, PICC, Putrajaya.


Semua Penjawat Awam dijemput hadir bagi mendengar amanat..

Tanpa Nama berkata...

Tak payah pikir be ...
Cikgu anak emas, ko anak tiri. Tak pun anak jumpa dlm tong sampah. Mana boleh sama .... Heh
----------
sapa yang buat kenyataan ni memang manusia yang paling bengap dan bahlol... ni mesti keje PA, yang kelulusan SPM je, akal pendek, kat lutut, dulu masa belajar pemalas, buat hal dlm kelas, dengan cikgu biadap, sekarang ko rasakan.... tu lah xada keberkatan dari guru, nasib baik ko dapat jadi kuli kerajaan, kalo tidak jadi pencacai taik....

----------------------------------

Baik cikgu. Terima kasih kasih cikgu. Baru saya tahu saya bengap dan bahalol cikgu.

Heh heh heh

Tanpa Nama berkata...

Dengarnya SBPA habis semak Awal April ni..Jadi apalah tujuan perhimpunan ni diadakan?.. Takkan nak umum dulu sedangkan semakan belum selasai lagi?.. tak taulah apa nak jadi... sekejap kata mcm ni.. sekejap mcm tu... Kesimpulannya, tunggu dan lihat je apa yg akan berlaku. Harap2 lah ada berita baik untuk semua pa.

Tanpa Nama berkata...

JABATAN PENILAIAN DAN PERKHIDMATAN HARTA

VVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVV

kerja teknikal tetapi telah turun taraf diberi gred W.dulu gred J.

dulu kerja kena siap 14 hari. sekarang dah 5 hari...tetapi LHDN yg dpt nama sb kutip cukai cepat.

Jawatan close,nak naik pangkat susah.

Tanpa Nama berkata...

semua tu adalah janji pilihan raya.
mula nak umum 12 mac. pas tu 19 mac
ni awal april pula.nak umum bila puk tak pa tapi bayar lah dulu gaji spba.
ni dok janji saja.macam janji kat kelantan g. janji tinggal janji. itu lah bn

Tanpa Nama berkata...

Dlm berjanji dan bersumpah dan berfatwa PKR,DAP dan PAS paling juaranya. Bila berselisih sedikit kafirlah ia.Bila tertekan dan tersalah khilaf dijanjikan syurga tempatnya. Begitu juga banyak kalam buku karangan PAS keluarkan. Siapa tak ikutnya derhaka pada agama.

Madah berhelah selalu didendang maka PKR dgn buku jingganya, PAS dengan kitab Nik Ajisnya hingga Guan Eng dikhabat umpama ulamak tersohor seperti Khalifah Umar Abdul Aziz dahulukalanya.

Srikandi tersohor EW yang banyak berdrama dan Khalid2 sebagai bintang lakonannya hinggakan Hassan Ali dihina. Bila disuarakan tentang untuk memertabatkan islam akan dicerca serta dihina dan bila program yahudi untuk mencerca islam itu lah pejuangnya.

Hak Islam dikatakan haram. Bila yahudi keluarkan zakat judinya itu dikatakan halalan toiyibah. Bila BN baru berjanji mereka dah kata tak ditunaikan. Bila Anuar, Nik Aziz dan ulamak PAS mungkin janji itu apa hukumnya?

Benarlah sepertimana kerisauan Rasulullah SAW bahawasanya islam hanya pada nama dan banyak seperti buih dilautan yang tiada nilainya. Benarlah maka diakhir zaman maka lahir banyak sepertimana orang2 munafir angkuh dialah islam terhebat.

Renunglah

Dari Timur Kebarat Selatan Ke Utara
Tak Juga aku berjumpa
Dari Musim Durian hingga Musim Rambutan
Tak kunjung aku dapatkan
tak jua aku temukan
Oh Tuhan inikah cobaan......

Tanpa Nama berkata...

boring betul main tungu-tunggu nih...

Tanpa Nama berkata...

8 Mac 2012 .... PM akan buat Pengumuman Penting!!!!

1. Kenaikan 7%-13% untuk semua PA Gred 1-54..... bersyukur

2. Semua PA akan naik gaji dan akan dilaksana bayaran pada April 2012 ... lagi bersyukur lah...

3. JUSA ke atas akan diturunkan kenaikan gaji SBPA hanya 5% sahaja .... ini yang aku nak dengar...sedap sikit dengar. Tambah bercukur lah

4. YG TERAKHIR PM AKAN UMUMKAN TARIKH PILIHAN RAYA UMUM PRU13.... heheheheh tak percaya kita tunggu sama-sama.

Tanpa Nama berkata...

Terima Kasih CUEPACS. Semoga tuntutan kita mendapat persetujuan dari PM. Nak pilihanraya ni, PM kena fikir betul-betul kalau nak tolak.

Ini juga adalah pengajaran buat Kerajaan.

1. Jangan abaikan suara pekerja.
2. Jangan terlalu percayakan pegawai kanan PTD, mereka ni pentingkan diri sendiri.

Tanpa Nama berkata...

Kesian saya tengok PM. Niatnya baik nak jaga kebajikan pekerja tapi silap langkah kerana lepaskan bulat-bulat kat PTD. Sekarang dah kena tikam kat belakang.

Tanpa Nama berkata...

Setuju dengan anon 3.35.

PTD ni kalau naik pangkat bukan main laju lagi, tu yang besar kepala tu. Kerja 14 tahun dah sama gred dengan polis atau tentera yang yang hanya boleh capai gred yang sama selepas 28 tahun.
Mana keadilan?

Tanpa Nama berkata...

Uhuh

nyanyuk nyamuk berkata...

“Kita juga diberi cuti untuk semua perayaan keagamaan, walaupun agama itu mempunyai penganut yang kecil.

"Kita sekarang pula menggantikan secara automatik cuti umum yang jatuh pada Ahad atau Sabtu dengan hari yang lain,” katanya dalam entri terbaru dalam blog beliau di bawah tajuk "Gaji Minimum".
+++++++++++++++++++++++++++++++
AUTOMATIK ?,

MANA ADA PH YANG JAUH HARI SABTU DIGANTI....BURN MCM TU JE PUBLIC HOLIDAY YANG SEPATUTNYA DINIKMATI OLEH PEKERJA.

INGAT TAK UNTUK DAPAT CUTI SABTU DAN AHAD,KAKITANGAN KERAJAAN DAH TAMBAH MASA KERJA ,DULU BALIK 430 SEKARANG BALIK PUKUL 5.CUBA INGAT BALIK....KEMBALIKAN JUMLAH CUTI SEPERTI SEBELUM 2009.KUMPULAN PELAKSANA LANTIKAN BARU CUTI HANYA 20 HARI .MOHON KEMBALIKAN KEPADA JUMLAH 25 HARI.

DEEPAVALI MOHON TAMBAH CUTI JADI DUA HARI.

MASA KELUAR PEKELILING ITUPUN TAKRUNDING DENGAN CEUPACS.

HIDUP CEUPACS.TERIMA KASIH PAK LAH DAN DATO NAJIB YANG NAMPAK LEBIH PRIHATIN DENGAN KEBAJIKAN PEKERJA.

HIDUP BN.

Tanpa Nama berkata...

tipu lagi 8 mac

Tanpa Nama berkata...

umum jer .. aku pangkah bn.

tak umum ..maaf bro.
kiiih .. kiiih .. salah bilik. terpangkah yg lain !

apa aku peduli?

Tanpa Nama berkata...

PA dah jadi ALAT MAINAN !!
tak ada MARUAH ! boleh dicucuk hidung ... TARIKH dipersenda !!

tak faham lagi kerrr! brape kali mau masuk LUBANG yg SAMA.

1/1 >> april >> 22 Feb >> 12 Mac >> 19 mac >> 8 Mac ???!!!
haiya omar .. cukup lah ! boleh ltk jwtn ! malu PA !

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum dan salam semua

Rasa terharu dan tabik spring pada PM bahawa beliau mengakui kesilipan pada PRU12 dan memohon maaf pada rakyat di Kedah. Beliau sanggup merendah diri memohon maaf dan mendedahkan bahawa banyak tindakan pihak atasan yang banyak
menyusahkan rakyat.

Beliau tidak dapat menjanjikan bulan bintang seperti pemimpin PAS,PKR dan DAP dan sekadar apa yang boleh ditunaikan. Beliau tidak dapat menjanjikan seperti BUKU JINGE (JIngga) Kata orang Kedah.

Melihatkan ucapan dan sambutan luarbiasa dan kata2 beliau sudah nampak titik harapan bagi PA bawahan. Bayangan beliau jelas cuma perlu bumbung atasan dibuka ruang sedikit dan tembok harus ditebuk supaya bawahanpun sama2 merasainya.

Beliau berjanji akan membaiki taraf hidup rakyat supaya dapat merasai seadanya sebagai rakyat berpendapatan tinggimenjelang 2020 memandangkan 80 % rakyat Msia dibawah RM 3000.00/bulan.

PM juga berulang kali menjelaskan bahawa BRIM adalah halal toiyibah dan bukan duit pinjaman dari mana pihak. Duit hasil kebijaksanaan pemimpin menguruskannya.

Bayangan pilihanraya kian menampak cahaya amat jelas danharapan PA bawahan dalam sinar SBPA kian nampak cahayanya. Untuk Insan berjaya harus ada wawasab dan jangan terlalu mengharapkan gaji semata2 dan lakukan perubahan segera. Apapun cayon2 dan bangunlah PA untuk mengeluarkan dari kepumpung dan biarlah menjadi rama2 menikmati bertapa indahnya alam dan kebesaran Tuhan.

From Flower

Sos Tomato...tak pedas berkata...

Yg dok kutuk org x dapat pegi nanti tu x payahla melalak kat sini... jabatan aku pun limitkan 2 bas je utk pegi kalo x nanti xde sapa tinggal kat pejabat. Pikir keje la bro...

Yang dok kutuk orang lain pasal kuli kerajaan tu, jangan ingat diri ko bagus sangat. Kena sumpah balik dengan org yg terkena@terasa... Berkat doa orang menyumpah cukup pada 'Si Pelaku', x perlu nama. Maka rosak keberkatan rezeki ko nanti.

Baik, buruk, jahat ke nakal ke hape ke kat orang lain dlm sejarah hidup dia x payahla nak kutuk2. Kalau Tuhan jadikan perangai manusia sama ko pun x rasa tahap kedudukan ko sekarang.

Rezeki ketentuan Allah tapi kita berhak memperjuang dan memohon@doa untuk kemajuan hidup sendiri dan ummah.

Otak pandai tapi kutuk orang 'pencacai taik'....so apa beza manusia sebigini dengan apa yang dia perkatakan.....

Tanpa Nama berkata...

Pegi Perhimpunan....belum tentu dapat hasil pengumuman tepat camana kita harapkan.

Tak dapat pegi pon takpelah kot...

Tapi bila silap punya pengumuman... yang pasti kerajaan pasti berubah nanti....

So aku wajibkan diri untuk pegi mengundi jelah nanti....

Mekaseh, Salamualaikum....

nurse yang rawat korang berkata...

Pegi Perhimpunan....belum tentu dapat hasil pengumuman tepat camana kita harapkan.

Tak dapat pegi pon takpelah kot...

Tapi bila silap punya pengumuman... yang pasti kerajaan pasti berubah nanti....

So aku wajibkan diri untuk pegi mengundi jelah nanti....

Mekaseh, Salamualaikum....======================================================ye betul!!! PA ukan anjing lorrrr kami makan nasik... skarang makanan anjing pun mahal ape??

cuba renung berkata...

Mase aku kechik-kechik mak aku salalu berpesan; kalau nak pakai baju kena ukur dibadan sendiri, jangan pakai saiz abang mahupun adik. Bila besar baru ku nampak, rupa-rupanya tersangat jelek bila berbaju ketat atau menggeleber.

Ku buat kesimpulan:
1. Kalau kerja berasaskan SRP, kehidupan tak boleh nak ikut orang berlulusan tinggi. Kalau tak, duit sentiasa tak cukup.Kalau lulusan ijazah makan di KFC, kita cukuplah sekadar goreng ayam sendiri.

mak juga ada berpesan; kalau bunyi guruh dilangit air ditempayan jangan dibuang. Tambahnya lagi barang dalam lautan usah dijadikan pedoman.

semoga kita dapat pengajaran dari pesanan oorraanngg tua.

cuba renung berkata...

Mase aku kechik-kechik mak aku salalu berpesan; kalau nak pakai baju kena ukur dibadan sendiri, jangan pakai saiz abang mahupun adik. Bila besar baru ku nampak, rupa-rupanya tersangat jelek bila berbaju ketat atau menggeleber.

Ku buat kesimpulan:
1. Kalau kerja berasaskan SRP, kehidupan tak boleh nak ikut orang berlulusan tinggi. Kalau tak, duit sentiasa tak cukup.Kalau lulusan ijazah makan di KFC, kita cukuplah sekadar goreng ayam sendiri.

mak juga ada berpesan; kalau bunyi guruh dilangit air ditempayan jangan dibuang. Tambahnya lagi barang dalam lautan usah dijadikan pedoman.

semoga kita dapat pengajaran dari pesanan oorraanngg tua.

nurse yang rawat korang berkata...

selama ni aku pangkah BN .. kalaw kali ni kene tipu jgk... alamat lah... satu keluarge aku salah bilik mase ngundi nanti bro...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Cuba kira berapa jam guru-guru kita buat kerja. Mula kerja pagi, abis 2 petang. Dalam tempoh tersebut bukannya sepanjang masa kerja. Lepas tu cuti berlambak-lambak. Naik gaji lepas dia dia. Yang lain apa hal.

Pa lain kerja dahlah 8 hingga 5, non stop pulak tu. Cuti setahun 25-30 hari jee. Nak minta naik gaji .............. Perit.

Fikir-fikirkan lah

...........................

betul ke non stop... jangan tipu la

Tanpa Nama berkata...

spa

teruntum merah berkata...

salam kpd smua pa. nak tanya ada syarikat nama AWC. keje cmpany ni maintain bangunan kjaan.tapi sy tgk kuasa syarikat ni bkn main besar lg mengalahkan penjawat awam!!! ni syarikat menteri mana ya.. siap boleh arahkan p.a.. dah mcm p.a plak bkerja dgn syarikat mereka.. xde rasa hormat pd p.a. sila siasat.tq.. teruntum merah

Tanpa Nama berkata...

tak henti berharap......

moga dapat lebih lagi dari yang telah diberikan oleh Tun Abdullah Badawi.

Yakin Dato Najib dapat bagi LEBIH LAGI......

cuti pun kalau boleh kembalikan seperti jumlah cuti tahunan sebelum 2009.Pelaksana hanya dapat 20 hari saja ....

Tanpa Nama berkata...

Dlm berjanji dan bersumpah dan berfatwa PKR,DAP dan PAS paling juaranya. Bila berselisih sedikit kafirlah ia.Bila tertekan dan tersalah khilaf dijanjikan syurga tempatnya. Begitu juga banyak kalam buku karangan PAS keluarkan. Siapa tak ikutnya derhaka pada agama.

Madah berhelah selalu didendang maka PKR dgn buku jingganya, PAS dengan kitab Nik Ajisnya hingga Guan Eng dikhabat umpama ulamak tersohor seperti Khalifah Umar Abdul Aziz dahulukalanya.

Srikandi tersohor EW yang banyak berdrama dan Khalid2 sebagai bintang lakonannya hinggakan Hassan Ali dihina. Bila disuarakan tentang untuk memertabatkan islam akan dicerca serta dihin dan bila program yahudi untuk mencerca islam itu lah pejuangnya.

+++++++++++++++++++++++++++++++

SALAH FORUM NI....CARILAH SESEORANG JIKA ADA MASALAH,MUNGKIN KITA AKAN RASA LEGA BILA KITA LUAHKAN PADA SESEORANG.LAMA LAMA DI PENDAM NANTI BOLEH JADI KEPADA PENYAKIT NI.KAMI KAT SINI TAK MINAT NAK BACA TULISAN YANG PANJANG LEBAR DAN MERAPU LUAR TOPIK NI.FOKUS SBPA......

Tanpa Nama berkata...

ORANG YG MAKI KPD GURU ITU ADALAH ORG YG TDK BERSYUKUR NAMANYA...MUHASABAH LAH DIRI ANDA, DULU NGAJI SAPA NGAJAR..

Tanpa Nama berkata...

IPOH: CUEPACS mahu semua nama jawatan dalam Sistem Saraan Malaysia (SSM) dikekalkan dan tidak ditukar dengan gelaran baru seperti terkandung dalam Skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA).

Mengikut SBPA, beberapa nama jawatan ditukarkan seperti Pemandu kepada Pembantu Operasi, Penyelia Asrama ditukar kepada Pembantu Tadbir, Penolong Pengurus Asrama (Penolong Pegawai Tadbir), Pengurus Kolej Universiti (Pegawai Tadbir), Pembantu Penerbit (Pembantu Penerangan) dan Pegawai Penerbit menjadi Pegawai Penerangan.
Presiden CUEPACS, Datuk Omar Osman, berkata pihaknya menentang cadangan itu kerana bukan saja bertentangan dengan aspek tugas mereka, tetapi gred bagi jawatan berkenaan juga didapati tidak berkembang.
“Bantahan dibuat selepas kita buat tinjauan di seluruh negara, perbincangan dengan Jawatankuasa Bertindak CUEPACS. Selepas dapat maklum balas baru-baru ini, kita tidak bersetuju penukaran gelaran jawatan dalam SBPA,” katanya.

Tanpa Nama berkata...

x pyh la kite mngharap gaji sbpa bln mac ni..19hb baru nk umum..duk asyk tangguh je..

Tanpa Nama berkata...

Huh

Tanpa Nama berkata...

waalaikumussalam BP (budak portugal)

kembali kita disini, mewarnakan seri
selari alunan dan citarasa
yang berbeza adalah terjemahan dan penampilan
masih dalam plot yang sama

carilah kemanisan didalam hempedu
mungkinkah kita temui
atau mungkin juga terkubur disimpulan ilusi
atau mungkin mereka yang diibaratkan satelit diangkasa
merenung kebumi lalu melimpahkan
titis2 ehsannya kepada kita

harap sinarkan menanti, pasti
balasan dari ketabahan hati
mengalah jangan sekali
persis mimpi akan jadi realiti

* bak kato cik sonah kito
just wait for good news

kah..kah..kah..rambut sama hitam, hati sulam lain..//

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum sbpa sememangny kau telah lama wujud dalam kitab ibu suratan baru kini kau menjelma dgn izin allah penguasa seluruh alam. lahirny dikau ibarat ibu yg mengandungkn zuriatny.berapa lama tempoh dikau adakh 9bln 10hr tuk lahir mengecapi kehidupan di dunia yg fana ini? berapa banyakkh lg darah dingin yg ku perlu hasilkn tuk menyirami hati yg kering dn bergalora ini.saban hari hati yg kering dn begelora ini sudah tak berdaya menerima darah dingin yg resapi rasany kesabaran. tp akal ku di ingatkn oleh penciptany ada pahala yg besar bg org yg percaya pd penciptany maka hati ku pasrah pdny. oh tuhan bagaimanakh kelahiran sbpa ini? aku ingin mengucapkn dn melaksanakn rasa syukur pd mu kerana mencipta dn mengurniakn pd ku. tp bagaimana harus aku ucapkn adakah akan ku ucapkn ya allah syukurny aku ya allah syukurny atau syukur allahamdillah ada juga nikmatmu pdku atau syukurlh dari pd tak ada.sesungguhny hanya kau ya allah dn org yg di beri amanah sahaja yg tahu akan keadaan dn bagaimana sbpa ini. mereka merangcang perangcangan hebat demi tuk berjaya hidup di dunia ini tp kau penentu segalany. padamu ku bertawakal pd mu ku berserah diri setelah berusaha tuk dptkn hasil bumi ini. amin ya allah. drp ????????/......../gongjeng

Tanpa Nama berkata...

1. tun bangang(mahathir) ingat dia baik sgt...kedekut, nak bang badawi naik gaji 25%... yang dia dok jadi Pm selama 22 tahun, dah perabih duit rakyat bertrillion-trillion tu apa?....beli kuda sekor jer dah dekat berjuta ringgit.
2. golongan guru2 yang budiman, tak payah la nak bertekak dengan golongan PA am rendah yang tak lulus SPM, korang ada degree/master/Phd....so bukan lawan korang golongaN yang tak lulus spm nie....
3. blog nie untuk isu sbpa, sepatutnya siapa yang ada info sbpa bincang kat sini, ini bukan medan nak menghantam guru ke apa ke...kecuali aku boleh la nak hantam siapa2...
4. asik2 kata nak undi pakatan kalau tak naik gaji....undilah...lagi best jadi la korang senasib ngan sodara2 korang di penang....peminta sedekah(PKR diterajui oleh DAP, bukan PAS)
5. badigol punya TPM (mahyudin) yang sebuk2 nak komen sbpa buat pa? PM dah komen sudah la...u siapa?...lepas pilihanraya nie jadi la drebar aku...

Tanpa Nama berkata...

kpd truntum merah.. awc tu ambang wira.. syarikat maintain pej kjaan dan pak guard mcm rela tu.. mmg dorg ni blagak walopon swasta.harap tender lps ni dberi kpd syarikat yg berakhlak

Tanpa Nama berkata...

Salam semua terutamanya sahabat KKB, Pak Cik Gongjeng dan Cik Sonah.

Sahabat saya pernah berbicara dgn Cik Sonah dialam maya pada Tahun 2007 semasa dialam persekolah dan masa tu tak silap nicknamenya Manja@1984 dan itulah kepastian dan katanya bekerja kat Putrajaya. Biasalah bila sedang biring buar homework. Saya biasalah jiwang2 dan Cik sonah xmahu layan.

sahabat sebenarnya saya baru sampai kerumah dari.... SP.

Apapun saya setuju dengan ucapan sahabat atas kata hikmatnya Just Wait For Good News.

Tuhan telah mengujudkan SBPA menabur cinta.
Dimana2 ada hati2 terluka, mungkin pengumumannya menjadi penghibur.
Dimana permulaannya keraguan, biarkan akhiranya membawa keyakinan.
Dimana ada putus asa, biarkan SBPA dihujungnya menabur harapan.
Dimana awalnya menjanjikan kesedihan, biar akhirnya berkongsi kebahagian.
Dimana awalnya kegelapan, biarkan akhirnya SBPA memberi cahayanya.

From Budak Pedu

BOS berkata...

Ko ni bodoh ke apa?macamana nak byr kalau baru bincang.. Macamana mangkuk macam ko bole dpt keje ni?

Tanpa Nama berkata...

.

Tanpa Nama berkata...

Untuk Saudara BOS berkata...

Ko ni bodoh ke apa?macamana nak byr kalau baru bincang.. Macamana mangkuk macam ko bole dpt keje ni?

Apa Aku kata :

Berusahalah dengan ikhlas tanpa memikirkan balasan semata-mata, kerana semakin tinggi keikhlasan di dalam diri, semakin tinggilah balasan baik yang akan diperolehi dalam keadaan sedar atau tidak

Orang yang terlalu cepat berputus asa adalah orang yang putus harapan seumpama dia telah menyediakan dirinya untuk mati sebelum mati

Kesusahan tidak semuanya seksaan dan yang paling pahit itu bukan semuanya racun. Tetapi adakalanya lebih berguna daripada kesenangan yang terus-menerus

Jangan lihat apa yang telah kamu usahakan, tetapi lihatlah apa yang belum kamu selesaikan

Tiada siapa yang paling pandai dan paling bodoh di dunia ini kerana setiap yang pandai itu boleh menjadi bodoh dan setiap yang bodoh itu boleh menjadi pandai

Salam hormat
From BP.

Bos berkata...

ko ni bodoh ke apa? Nama pun tgh bincang macamana nak start bayar? camane mangkuk mcm ko ni leh dpt keje gomen?

Tanpa Nama berkata...

Bos berkata...

ko ni bodoh ke apa? Nama pun tgh bincang macamana nak start bayar? camane mangkuk mcm ko ni leh dpt keje gomen?

Apa aku peduli dan kisah kerana :

Abu Hurairah r.a. berkata: Nabi saw bersabda: Allah ta'ala berfirman: "Apabila hambaKu merencanakan melakukan suatu amal kebaikan kemudian tidak jadi dilakukannya, maka aku mencatat baginay suatu kebajikan, tetapi bila ia melaksanakannya, maka tetap Aku mencatat amalnya itu sepuluh kebajikan sampai berganda tujuh ratus. Dan apabila ia merencanakan untuk melakukan suatu kejahatan lalu tidak jadi dilaksanakannya, maka tidaklah Aku catat baginya, tetapi apabila ia tetap melaksanakannya Aku catat baginya, sebagai satu kejahatan".(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim serta Attirmidzi dan Ibni Hibban dari Abu Hurairah)

Malu Itu Tidak Datang Kecuali Dengan Membawa Kebaikan" (Riwayat Bukhari & Muslim)

Sesungguhnya besar ganjaran adalah dengan besarnya ujian. Sesungguhnya Allah jika Dia mengasihi sesuatu kaum, nescaya mereka akan diuji dengan ujian. Barangsiapa yang redha maka baginya keredhaan Allah. Barangsiapa yang tidak bersabar, nescaya Allah juga tidak akan bersabar dengan mereka!" (Riwayat At-Tirmizi & Ibnu Majah)

From BP

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
IPOH: CUEPACS mahu semua nama jawatan dalam Sistem Saraan Malaysia (SSM) dikekalkan dan tidak ditukar dengan gelaran baru seperti terkandung dalam Skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA).

Mengikut SBPA, beberapa nama jawatan ditukarkan seperti Pemandu kepada Pembantu Operasi, Penyelia Asrama ditukar kepada Pembantu Tadbir, Penolong Pengurus Asrama (Penolong Pegawai Tadbir), Pengurus Kolej Universiti (Pegawai Tadbir), Pembantu Penerbit (Pembantu Penerangan) dan Pegawai Penerbit menjadi Pegawai Penerangan.
Presiden CUEPACS, Datuk Omar Osman, berkata pihaknya menentang cadangan itu kerana bukan saja bertentangan dengan aspek tugas mereka, tetapi gred bagi jawatan berkenaan juga didapati tidak berkembang.
“Bantahan dibuat selepas kita buat tinjauan di seluruh negara, perbincangan dengan Jawatankuasa Bertindak CUEPACS. Selepas dapat maklum balas baru-baru ini, kita tidak bersetuju penukaran gelaran jawatan dalam SBPA,” katanya.
=================================
kalau tak berkembang cadang diserapkan ke jawatan lain atau pentadbiran...kalau tak macam mana nak berkembang

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...

SBPA janji nak mula bayar gaji Januari 2012 .. BAYARLAH !!
mau bincang SBPA sehingga 10 tahun ker .. wa tak kisah !
Janji bayar dulu ...

Macamnana gaji SPBA nak dibayar. CEUPACS minta tangguh.

Sepatutnya bukan minta tangguh, tapi minta baiki beberapa terma atau pergerakan mata gaji yang dirasakan tidak adil kepada P.A terbabit.
Sebagai contoh, markah Exit Policy yang telah diturunkan.

Tanpa Nama berkata...

dah lama dah ...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

dah lama dah ...
Sabtu, Mac 03, 2012 11:06:00 PM

SYUKUR ALHAMDULILLAH, nak cakap pun susah tak cakap pun susah.

Jadikanlah masa yang berlalu itu pengalaman dan pengajaran, masa yang sedang berjalan kita isi dengan amalan dan masa hadapan jangan terlalu diangan-angankan

From BP

Tanpa Nama berkata...

wa caya lu .. gaji masuk.
kasi sini beli aaaa...

discount ..sbpa pun ada masuk itu 10%- - 13%.

boleh percaya ini nombor pd 8 mac 2012 di PICC. Lu tengok aaaahh !
Ingat ini nombor 10%-13%.
kasi ong ini nombor 1013 ! small and big.

Tanpa Nama berkata...

Salam Sahabat

k"Jika kejahatan di balas kejahatan, maka itu adalah dendam. Jika kebaikan dibalas kebaikan itu adalah perkara biasa. Jika kebaikan dibalas kejahatan, itu adalah zalim. Tapi jika kejahatan dibalas kebaikan, itu adalah mulia dan terpuji.

From BP

Tanpa Nama berkata...

sandiwara PRU13...
Cukuplah dengan skill memancing macam ni..rakyat malaysia dah muakkkkkkkk

Cuba PR buat macam ni, sure satu negara heboh

cakap tak serupa bikin!!!!

Tanpa Nama berkata...

Salam semua

Hidup adalah gabungan antara bahagia dan derita. Ia adalah menguji keteguhan iman seseorang. Malangnya bagi mereka yang hanya mengikut kehendak hati tidak sanggup menerima penderitaan.

From BP

Tanpa Nama berkata...

kepada PA pikir banyak2 dulu jangan nak hentam kromok jer pasal spba nei..jangan di mimpi lah dengan pengumuman tue..PRU 13 dah dekat tunaikanlah tanggungjawab anda..

Jika Nak Pancing Ikan Besar Maka Umpan Pun Kena Lah Besar..fikir2kan

Tanpa Nama berkata...

.

Tanpa Nama berkata...

Minta PM mansuhkan SPBA..sebab aper?sebab PA tak reti bersyukur!!!

Budak swasta gaji ciput jer, ada melalak mcm PA nie!!!!

Minta Lebih Kerja Kurang..Menanguk Kat Kedai Mamak Ade Ler..

Satu lagi, kalo yer pun nak ambil hati rakyat, tolong lah jangan buat PA ni mcm peminta sedekah..nak bagi pun nak kena tunggu PRU13 kerrrr

baik sokong PR

Tanpa Nama berkata...

Jika Nak Pancing Ikan Besar Maka Umpan Pun Kena Lah Besar..fikir2kan
Sabtu, Mac 03, 2012 11:35:00 PM

Apa Kata Hamba:
Hidup adalah gabungan antara bahagia dan derita. Ia adalah menguji keteguhan iman seseorang. Malangnya bagi mereka yang hanya mengikut kehendak hati tidak sanggup menerima penderitaan

From BP

Dspit berkata...

Tidak akan sempurna kalau wujud satu jawatan sahaja dalam dunia ini. Bayangkan kalau semua orang jadi guru, atau semua orang jadi doktor atau pun semua orang jadi jurutera. Katalah semuanya guru, apakan jadi pada dunia ini, maka wujudlah bidang lain. Kalau tak puashati jadi guru, jalan terbaik letak jawatan dan ramai lagi orang berkelayakan yang berebut-rebut nak jadi guru. Beribu-ribu orang layak jadi guru, cuma peluang dan nasib sahaja tidak ada.

Dspit berkata...

Minta PM kita buat pelarasan gaji samarata kepada PA. Contohnya, kalau kenaikan gaji dari Gred 1 - Gred 54 selaraskan RM1000, biarlah perbezaan gaji tidak makin jauh. Okey kan. Kalau tak okey, minta PM kurangkan gaji semua RM1000 dari Gred 1 - Gred 54, biar putih mata. Okey kah. Ataupun cadangan saya Gred 1 - 26 25 %, Gred 27 - 38 20%, Gred 41 - 44 15% dan Gred 48 - 54 dinaikan 10%, saya kira baiklah. Okey kan.

Tanpa Nama berkata...

Best

Tanpa Nama berkata...

sbpa adakalany kau membuatkn drhku menjadi panas,tdk baik bgku drh yg terlalu panas kerana leh menyebab kn hatiku jiwaku jd kotor dgn sifat sifat keji selagi kau hatiku tdkku taubatkn dn insafkn kau akn menghancurku.tp tuhanku hebat kerana memberi penawar untk mendinginkn mu wahai drhku,hny beberapa unsur alam sahaja,iaitu angin/udara dn air cukup tuk dinginknmu,hny dgn menarik nafas panjang dn sedlm dlmny dpt memperlahankn degupan jantungku yg rancak mengepammu wahai drh panasku dn dgn ucapan basmalah serta d takungkn air d telapak tgn dn d sapukn ke muka berulang dpt menyejukkn mataku yg sudah kemerahan kepanasan kekaburan dek amarahku,manakala d sapukn sedikit d kapala dpt menghalang habany dari menjadikn akal,mindaku jd tak berfungsi.tangan dn kaki dgn sedikit air d basuh dgn cermat tertib sememang kau menjadi dingin. akhir d telinga air itu menjadi penghalang lidah lidah api dari menghampiriku dgn membawa kata kata sengketa. ya allah hebatny kau mencipta aku bernama manusia dgn cantuman semua unsur alam masyaallah.sbpa sbpa sbpa adakala kau menyejukkn drhku hingga jdkn angin mengusaiku habis jd sakit anggota tubuhku malah jd manusia yg berputusasa tp tuhanku tdk suka org yg kecewa.namun solat penawarku hny beberapa yg sunat selama 1jm 2jm 3jm dn sedikit unsur alam yg bisa mendegupkn kembali jantungku maka lahirlh drh dinginku maha suci tuhanku ats penciptaanmu.tp sukar tuk ku perolehi semua itu kerana darah dingin itu ada resepi rasa kesabaran.makin kuat ku bersabar makin byk drh dingin yg kena ku peroleh dn kekalkn. sbpa sbpa kecil sahaja ujianny tp berat bahu memikul berat lg hati yg terbeban.

Tanpa Nama berkata...

hari ini kene isi borang kaji selidik tentang sokongan penjawat awam terhadap kerajaan sekarang. Kalau hasilnya positif mungkin SBPA kekal seperti asal atau tak dilaksanakan langsung

cuba renung berkata...

Mase aku kechik-kechik mak aku salalu berpesan; kalau nak pakai baju kena ukur dibadan sendiri, jangan pakai saiz abang mahupun adik. Bila besar baru ku nampak, rupa-rupanya tersangat jelek bila berbaju ketat atau menggeleber.

Ku buat kesimpulan:
1. Kalau kerja berasaskan SRP, kehidupan tak boleh nak ikut orang berlulusan tinggi. Kalau tak, duit sentiasa tak cukup.Kalau lulusan ijazah makan di KFC, kita cukuplah sekadar goreng ayam sendiri.

mak juga ada berpesan; kalau bunyi guruh dilangit air ditempayan jangan dibuang. Tambahnya lagi barang dalam lautan usah dijadikan pedoman.

semoga kita dapat pengajaran dari pesanan oorraanngg tua.

cuba renung berkata...

Mase aku kechik-kechik mak aku salalu berpesan; kalau nak pakai baju kena ukur dibadan sendiri, jangan pakai saiz abang mahupun adik. Bila besar baru ku nampak, rupa-rupanya tersangat jelek bila berbaju ketat atau menggeleber.

Ku buat kesimpulan:
1. Kalau kerja berasaskan SRP, kehidupan tak boleh nak ikut orang berlulusan tinggi. Kalau tak, duit sentiasa tak cukup.Kalau lulusan ijazah makan di KFC, kita cukuplah sekadar goreng ayam sendiri.

mak juga ada berpesan; kalau bunyi guruh dilangit air ditempayan jangan dibuang. Tambahnya lagi barang dalam lautan usah dijadikan pedoman.

semoga kita dapat pengajaran dari pesanan oorraanngg tua.

Tanpa Nama berkata...

Kenapa di ubah kepada 8 Mac 2012...?

1.Sebab PM nak perkara ini selesai cepat sebelum umum tarikh PRU13

2. Supaya JPA boleh keluar pekeliling sebelum akhir MAC dan SBPA akan mula dilaksana pada 1 APRIL 2012

3. Kalau 19 Mac lambat sangat x sempat nak lasana APRIL nanti.

4. Nak Umumkan yang penting JUSA ke atas akan diberikan kenaikan 5% sahaja. Tapi akan diberikan elaun2 khas. Supaya PA Gred 1-54 rasa tidak dihargai...

5. NAK UMUM tarikh PRU13... supaya semua lega...

Tanpa Nama berkata...

Dr M : Kenaikan gaji mungkin mufliskan Malaysia

Katanya, jika keadaan itu berterusan dengan kerajaan memilih untuk membayar lebih untuk kurang bekerja, negara akan menghadapi kesukaran kewangan yang serius atau menjadi muflis seperti yang berlaku di negara Barat.
“Pernah seorang perdana menteri, pentadbiran yang lalu, menaikkan gaji kakitangan awam sebanyak 25 peratus. Namun tidak ada bukti bahawa hasil kerajaan pula meningkat sehingga 25 peratus.

Lazimnya, peningkatan adalah hanya kira-kira 10 peratus. Ini bermakna peningkatan kos operasi 25 peratus itu terpaksa ditampung dengan pemotongan 25 peratus peruntukan pembangunan,” katanya.

Menurut Mahathir, pengurangan peruntukan bagi pembangunan adalah tidak baik bagi negara yang sedang pesat membangun seperti Malaysia.

Tanpa Nama berkata...

Berita baik kita sokong BN
Berita baik kita syukur
Beritac baik kita lega

berita tak baik macam mane???????????

Tanpa Nama berkata...

nak tya nie...gred 1-40 bezanya rm500...tapi knp gred 41 bezanya rm300...agak2lah Pak Omar biar semua dpt sama rata kalau beza rm500..samakan dgn gred yg lain..Aku tahulah kau dbwh gred 40...tapi nak makan.biar sama2...nak untung biar sama2..nak rugi biar sama2...jgn pikir kau punya saja...yg nak pencen nak untung utk kepentingan diri (letak jwtan )kalau tak mampu handle

Tanpa Nama berkata...

bros

bbb berkata...

bros

Tanpa Nama berkata...

tq bro coz upload artikel ni..bru aku nk paste kn...tun mader ni tak abis2 ngan isu ni dr dulu lg..ape2 pn aku tima kasih pd paklah coz nk kn gaji aku dulu...if tk aku igt majoriti p.a semua dlm kategori miskin bandar da....ni la masalah kt malaysia ni...yg da pencen tk nk pencen2...asik nk menyalak jk...elok2 org hormat da tk hormat kt die lg..coz ttun ni jd terlebih ckap...meluat plak aku tgk mader ni .tp apepun statement mader ni adelah kpd najib utk tidak naikkn gaji p.a buat masa ni...so tkyah mengharap sgt...confem byk tu jk dpt nye nt...tp aku nekad la... if tk naik...sure aku tk pangkah bn lg...bye2 bn...

pakcik arshad N22 berkata...

ukur baju dibadan sendiri...pasal ni lah pakcik tak dapat masuk U. pakcik dulu miskin tegar.
tapi bab pelajaran ni pakcik kira cemerlang juga lah. dapat tawaran masuk U. perbelanjaan
mahal, pakcik dan keluarga tak mampu. last sekali, tak apa lah, kita tak mampu, ukur baju dibadan sendiri.

Tanpa Nama berkata...

yor la

Tanpa Nama berkata...

Najib hang jangan dok degar Mahathir ni.Dia memang hati busuk.Elok hang nak naik gaji kami dia bantah.Mamak sekor ni kalau bolih harta rakyat malaysia ni di nak bagi anak beranaknya sahaja.Dulu masa dia jadi Pm Gaji kami paling lekeh.Nak Pinjam loan rumah kena tunngu 10 tahun service.Elaun rumah pocit.Lepas tu buat skim SSB.Aku tak akan maaf hang mahathir.

Tanpa Nama berkata...

PM akan kata,kau(PA) boleh naik gaji ikut kau(PA) suka nak naik berapa....masing2 buat surat kenaikan gaji nak naik berapa dan terus kepada JPA...........



hahahahahahaaaaaa...............

Tanpa Nama berkata...

ala....apa cakap ni..dulu kata sebelum 12 hb, sekarang 19 plak...mengarut la bro....kata la selepas pilihanraya....lagi logik...

Tanpa Nama berkata...

Dr M : Kenaikan gaji mungkin mufliskan Malaysia

Katanya, jika keadaan itu berterusan dengan kerajaan memilih untuk membayar lebih untuk kurang bekerja, negara akan menghadapi kesukaran kewangan yang serius atau menjadi muflis seperti yang berlaku di negara Barat.


Sekarang PA berkata:

Katanya, Jika telaga minyak akan terjumpa lagi di Malaysia akan ada perubahan dan kenaikan gaji lagi........Zaman Mahathir mane ade pertambahan telaga minyak....sekarang dah lain,dekat Kelantan pun ada telaga minyak dah sekarang,ikut Mahathir berat lar macam tu...

Tanpa Nama berkata...

Umumlah apa2 pun, aku tetap nak tukar kerajaan pemerintah yang ada sekarang. baik buruk aku terima dengan pengumuman ini. dah menyampah sangat dengan kerajaan pemerintah yang ada sekarang.

Tanpa Nama berkata...

Pagi ni (4/3/2012) aku trima 2 surat dpd Cuepacs Pusat, mohon pencalonan ahli ke Majlis Perjumpaan dgn PM.

Apa beza :

A). Perhimpunan Khas PA bersama PM pd 8 Mac 2012 di PICC, Putrajaya.

DENGAN

B). Perhmpunan Khas PA bersama PM pd 19 Mac 2012 di Stadium Putra, Bukit Jalil, KL

Tolong bagi penjelasan ..

Tanpa Nama berkata...

Aku setuju...

Jangan cerita lain....

Kena Fokus....

FOKUS SBPA

HARAP GAJI NAIK SAMA BANYAK SEMUA GRED dan JUSA ke atas..30%

ITU MESTI....

BULAN MAC GAJI SBPA...

ITU MESTI....

Tanpa Nama berkata...

Pembayaran Gaji Mengikut Skim SBPA akan di masukkan pada Mac 2012. Sumber : Kenyataan Daripada KSN.

pemerhati berkata...

Aku fed up dgn perangai korang yg dengki dan irihati dgn jusa. Korang tak paham ke diorang ni kerja tak kira waktu, memerah otak ni meja rundingan kadang kadang sampai malam, tgh malam smpai pagi pon ada, sedangkan korang ni tgh lena diulit mimpi...dihari minggu golongan ini ada yg bekerja dirumah dalam persekitaran maya, sedangkan korang sibuk shopping, layan keluarga di pantai...merka kerja mana ada overtime, sedangkan korang..kerja lebih 1 jam dah nak berkira, kadang2 waktu rihat, minum kopi dan solat pon kira masuk dalam kiraan overtime...cubalah fikir dan renung sedikit..tak semua jusa ni kerja mengampu, bahkan korang nilah yg banyak mengampu jusa untuk naik pangkat..

Tanpa Nama berkata...

.

Tanpa Nama berkata...

....

Tanpa Nama berkata...

Jumaat, Mac 02, 2012 10:05:00 AM
Dato' Seri berkata...

Kalau susah sangat jadi guru letak jawatan je, ramai lagi orang lain mahu susah jadi guru. Pee cari kerja senang je.Cari kerja yang senang je, kira bawa lori, bawa bas ke. Atau jadi kerani, jururawat atau apa yang senanglah.
==========
dato' Seri celup...
Jangan marah pada guru... kat sini bukan niat guru nak cerita semua xtvt dan kerja cg... cuma nak bagi penjelasan tentang kerja cg kepada orang yg faham kerjaya cikgu...
seolah-olah cg kerja terlampau senang...
Heeran ya... jika ada jer masalah gaji dan tangungjawab ada jer yang mengungkit pasal cikgu ...senang kerja la naik pangkat mudah dll.
saya baru baliik kursus bomba.... peg bomba gred 41 nak ke 48 daklam tempoh dua stgh himgga tiga tahun ... org x kecoh pun ....
Kakitangan awam yang lain pun sama gak kut..
Tolong la jangan kondem prefesion orang lain.... sampai bila kitya nak dengki mendengki ni...?

Tanpa Nama berkata...

Hanya mampu mendengar

Tanpa Nama berkata...

2st..bunyi Secofirst..ahahahahahahaha

Tanpa Nama berkata...

Kump jusa tak semua mengabihkn boreh, sama gak mcm pelaksana, ramai yg melepak dikedai kopi time kerja. Tapi bukanlah semua. Masing2 ada kelemahan. Cuma pelaksana tak perlulah irihati dan dengki pasal kump jusa sebab mereka ni memang kerja tak kira waktu..pelaksana sepatutnya bekerjasama dgn jusa untuk membangunkan negara, bukan nya dengki mendengki. Rezki datang dari Allah, kalau jusa dpt lebih doakanlah agar mereka lebih insaf dan tidak menyombong diri.

Tanpa Nama berkata...

pasal mengaji pandaapa dengki dekat jusa,depa ngaji pandai,pasal masuk PA ada ijazah,mestilah dapat gaji tinggi,kita masuk dengan srp,spm gaji rendah biasa .gaji ahli parlimen takan sama dengan gaji dewan undangan,fikir logikla sikit.kalau nak gaji tinggi,sambung belajar.

Tanpa Nama berkata...

hahaha..Bestnya jadi cikgu tiap tiap hari dapat balik awal...
Esok ko apply jadi guru silat jelah
asyik nak bersilat mengata kerja guru senang & balik awal..Aku dah lama jadi guru kul 6.30 dah start kereta...sampai sekolah kul 7.10 minit...kul 2.30 baru habis jadual kelas normal..pastu mesyuarat,kalau tak mesyuarat banyak la kerja kerani yang kena siapkan..paling tidak semak buku pelajar..paling awal lepas solat zohor baru leh gerak balik rumah..hari rabu dah tentu balik selepas 6.00 petang untuk aktiviti koko..haii bila lah masa nak balik awal sedap je korang cakap cikgu boleh balik awal..biasa guru ada kat sekolah 7.pagi hingga 3.30 petang..lama tu cuba kira berapa jam? lebih lapan jam tak termasuk kelas tambahan & aktiviti koko mesyuarat khemah dan sebagainya..Tapi satu kelebihan guru dapat cuti penggal..inilah ubat penawar bagi guru untuk merasa rehat..apa apa hal pun aku suka jadi guru..puas hati tengok budak tersengeh senyum gembira bila dapat keputusan cemerlang..lantak ler korang yang tak puas hati nak cakap apa..yang penting tanggungjawab terlaksana.

Khamis, Mac 01, 2012 11:50:00 PM
-----------
aku sokong pendapat ini, korang ingat cikgu ni dok mengangkang kat sekolah? kalo rasa hebat sangat komen cikgu keje balik setengah hari... mohon jadi cikgu baru ko nak tahu mcm mana keje cikgu, xkira masa, hari. Memang tanggung jawab cikgu mendidik, tapi korang yang bukan cikgu kene lah faham.... bila anak korang gagal dalam peperiksaan, korang salahkan sapa? sudah tentu cikgu, bila cikgu dapat sedikit perhatian dari kerajaan, korang bising satu buana kononya xadil, asyik guru je yang diberikan keutamaan, walhal apa yang guru dapat ni ciput jer jika nak dibandingkan dengan PTD atau Doktor. Aku mengajar di IPG, kerja xkira siang atau malam, siang pergi menyelia praktikum, malam aku kene ganti kuliah, sedangakn penjawat awam yang ketika itu sedang seronok berehat dengan keluarga, walaupun aku penat tetapi aku puas kerana melahirkan guru-guru yang kenal akan jatidiri sebagai seorang pendidik. Aku mengharapkan anak didik aku tidak seperti penjawat awam yang lain, asyik memikirkan perasaan tidak puas hati, tetapi tidak pernah memikirkan bagaimana nak meningkatkan produkiviti.
-----------------------------------
ala... korang ckp teruk keje korang mcm la teruk sgt.. keje tgh padang ke? keje kena hujan panas ke? Ko ade rasa kena hadap kudis buta ke, kudis HIV ke? Ko kena kena buat amik sampel tahi, darah, kahak.. keje ko lebih hebat drp org yang kena cuci nanah, najis manusia ke?Ko memang PA yg 'selfish'.

Tanpa Nama berkata...

ampaknya keputusan semakan SBPA masih belum diketahui lagi seperti yang dijanjikan oleh Cuepacs sebelum ini. Mungkin ini ada kaitannya dengan cadangan gaji SBPA yang dikemukakan oleh Cuepacs semalam sehingga membuatkan pasukan petugas SBPA berfikir dua tiga kali untuk menilainya….

Cadangan gaji SBPA baru yang dibentangkan oleh Cuepacs (Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam) ini lebih terarah kepada gred 1 – 54. Berbanding kumpulan premier dan jusa yang sudah pun “berjaya” menikmati gaji SBPA sekitar RM60,000, RM45,000, RM30,000 sebulan. Mereka dah dapat dah pun. Ini contohnya :

Premier 1 : gaji RM60,000 sebulan tanpa elaun
Premier 2 : gaji RM40,000 sebulan tanpa elaun
Premier 3 : gaji RM40,000 sebulan tanpa elaun
Premier 4 : gaji RM35,000 sebulan tanpa elaun
JUSA C : Kenaikan melebihi RM5,000
Cadangan gaji SBPA yang dituntut oleh Cuepacs ini agak memeranjatkan kami juga sebenarnya.

Antara Tuntutan & Cadangan Gaji SBPA Yang Dikemukakan Ialah :

Memberi kenaikan gaji di antara RM700 hingga RM2,500 melibatkan kakitangan awam Gred 1 hingga Gred 54.
Kenaikan gaji tersebut yang dituntut Cuepacs ini mesti dilaksanakan terlebih dahulu menerusi skim sedia ada iaitu Skim Saraan Malaysia (SSM)
Selepas kenaikan gaji tersebut berjaya dilaksanakan barulah Skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) boleh dibuat penambaikan
Kakitangan awam yang berada di tangga gaji tahap maksimum atau pada tangga gaji mati perlu dibayar tunggakan kenaikan tahunan selama mana mereka tidak menikmati sebarang kenaikan selain perlu dinaikkan gred.
Contohnya kakitangan awam yang sudah terhenti kenaikan gaji sejak lima tahun lepas, sekiranya kenaikan setahun mereka ialah RM100 jadi perlu dibayar tunggakan sebanyak RM500
Cuepacs turut menuntut mereka yang lulus Penilaian Tahap Kecekapan pada Aras 4 sebelum Disember 2011 perlu diberi kenaikan gaji setimpal dengan usaha mereka selama ini.
Cadangan Gaji SBPA Cuepacs : Kenaikan Gaji

Gred 1 – 16 : Kenaikan gaji sebanyak RM700
Gred 17 – Gred 26 : Kenaikan gaji sebanyak RM1,000
Gred 27 – Gred 40 : Kenaikan gaji sebanyak RM1,500
Gred 41 – Gred 48 : Kenaikan gaji sebanyak RM1,800
Gred 52 – Gred 54 : Kenaikan gaji sebanyak RM2,500
Cadangan Gaji SBPA Cuepacs : Contoh Pengiraan

Gaji kakitangan awam gred 17 semasa dalam SSM : RM820
Selepas kenaikan gaji sebanyak RM1,000 : RM1800
Cadangan Gaji SBPA Cuepacs : Pilihan Yang Diberikan Oleh Cuepacs :

Pertama : Cuepacs rasa cadangan gaji SBPA yang dibuat mereka ini munasabah selari dengan hasrat kerajaan yang dikatakan mahu merapatkan jurang pendapatan yang besar antara pegawai rendah dengan atasan.
Kedua : Jika pasukan petugas SBPA merasakan ia akan melibatkan kos yang tinggi, Cuepacs minta kumpulan yang menikmati kenaikan tinggi dalam SBPA dikurangkan dan disalurkan kepada gred bawahan
Ketiga : Kalau itu pun tak boleh juga, Cuepacs minta apa yang terkandung dalam SPBA sekarang perlu ditukar keseluruhannya dan digantikan dengan terma-terma yang baru
P/S : Tuntutan Cuepacs telah pun dibuat. Nantikan tindakan selanjutnya oleh pihak kerajaan selepas ini. Apa pandangan anda dengan cadangan gaji SBPA yang dikemukakan Cuepacs ini?

Tanpa Nama berkata...

sudah lah, tok sah dok ngata kat guru lagi...ni ikhlas dr hati. saya ialah PA Uniform, masa skolah dulu mmg x pndai mana pun tp dpt gak la pegang Dip dan Degree. Saya jgak kerja sbg guru, mengajar bukan sek rendah, bukan menengah tetapi lebih dr itu...klu guru kata nk mngajar kena ada ilmu, aku ada degree. klu perlu ada pengalaman aku dah serv 17thn. Klu kata guru ajar mnusia, aku pun ajar manusia gak...tua2 lagi yg ada mcm2 kerenah disiplin, salah laku, nakal, dan mcm2 lg...lebih teruk dr rendah dan menengah. klu rutin Guru ada blik awal, rutin aku suma blik paling lewat antara PA lain. Klu kata guru gaji mahal, tu je yg aku x de sbb gaji rendah dari guru..(gomen pula spt ada telinga tp pekak, ada mata tp buta)hehehe...kekadang rasa mcm nk buang jauh2 sijil aku ni...apa pun x bleh...(moral kat cni, jgn ngat kita ni lebih, sbnarnya smakin lebih...smakin byk kurangnya)rezeki tu dr Allah, bersyukurlah...berkongsilah...berhijrah lah...Alhamdulilah

Tanpa Nama berkata...

ahhh tension gilerrr....dulu kata TPM nak umum....tuptup x jadi...pastu kata 11/03/2013 Pm nak umum...tuptup polis, tentera, kontrak n gaji langgar dinding jerrr dapat....per cerita niiii....ni kata 19hb. lak....adoiiiii....cam nak kena bohong lagi jerrr....rasanya satu pejabat aku kecewa hari ni...rata2 semua mengeluh....klu tak derr x yah lah cuepacs gembar gemburkan isu2 cam ni....buat org mengharap jerrr....surat kabar utusan ruangan bisnes tajuk dia hari ni...Tiada ganjaran, Tiada kesetiaan? adussssss....tunggu lagi...tunggu lagi...tunggu lagi....jgn hujung2 kena auta lagi udah lerrrrrr

«Lebih lama ‹Lebih lama   201 – 292 daripada 292   Terbaru› Baru»