SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

24 April 2015

CUEPACS SAMBUT BAIK PENGUMUMAN PERDANA MENTERI, KEKAL UMUR 55 TAHUN KELUAR KWSP

Bernama
23/4/2015



ALOR SETAR, 23 April (Bernama) -- Kesediaan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak campur tangan dalam isu pengekalan hak pengeluaran caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) pada umur 55 tahun disambut baik Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS).
Presidennya Datuk Azih Muda berkata, mekanisme sedia ada iaitu pengeluaran KWSP pada umur 55 tahun adalah sesuai dan diterima baik oleh kebanyakan pencarum sebagai umur pra persaraan.

"Kerana kita lihat jangka hayat hidup umur 50-59 tahun ini kadar kematian lebih 16,000 setahun, tinggi jadi kalau nak kekalkan 60 tahun memang payah," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Najib hari ini mengumumkan pencarum KWSP boleh mengekalkan hak mereka untuk mengeluarkan caruman pada usia 55 tahun.

Azih berkata, ia turut mengambil kira situasi di negara ini iaitu dari aspek kos sara hidup dan tekanan kerja.

"Sebab itu kita nak 55, sekurang-kurangnya bila seseorang bersara dia dah ada perancangan, soal cukup ke tidak tak perlu risau, pandai-pandailah mereka (pencarum) jaga.

Kalau pihak-pihak tertentu rasa tak cukup, bolehlah tambah gaji sekurang-kurangnya bila tambah gaji, kenaikan gaji, simpanan meningkat," katanya.

Baru-baru ini, KWSP dilaporkan sedia menimbangkan untuk meminda had umur yang dibenarkan bagi pencarum mengeluarkan caruman mereka daripada 55 tahun sekarang kepada usia persaraan 60 tahun, yang mendapat kritikan pelbagai pihak.

Dalam pada itu beliau turut menasihatkan para pencarum untuk bijak mencari sumber pendapatan lain untuk kegunaan semasa dan hari selepas persaraan.

"Pastikan simpanan ada gandaan tinggi, pencarum bukan sahaja perlu bijak, tapi merancang kewangan dengan bijak," katanya.

-- BERNAMA

Tiada ulasan: