SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

01 Februari 2009

KERAJAAN PULAU PINANG HENTI 13 PEKERJA

Utusan Malaysia
31/1/3009



PULAU PINANG 30 Jan. - Langgar arahan sendiri!
Dalam pada Ketua Menteri, Lim Guan Eng menasihati majikan-majikan di negeri ini supaya jangan memberhentikan pekerja tempatan atas alasan kegawatan ekonomi - agensi kerajaan negeri sendiri yang melanggar arahan itu.
Perbadanan Perpustakaan Pulau Pinang baru-baru ini memberhentikan 13 pekerjanya tanpa sebarang sebab.
Kesemua mereka yang telah berkhidmat secara kontrak di antara 10 dan 15 tahun itu hanya dimaklumkan 'berita buruk' tersebut melalui surat awal bulan ini.
Antaranya ialah seorang wanita yang suaminya merupakan orang kurang upaya (OKU) dan seorang ibu yang mempunyai anak penghidap leukemia.
Sehubungan itu, kesemua 13 pekerja terlibat membuat rayuan kepada kerajaan negeri supaya kontrak tersebut disambung semula.
Isteri OKU itu juga telah berjumpa dengan Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Omar Osman baru-baru ini, untuk mengemukakan masalah tersebut.
Omar yang dihubungi berkata, pihaknya telah menghantar surat kepada Guan Eng minggu lalu meminta kontrak pekerja terbabit disambung semula.
Bagaimanapun, katanya, sehingga kini tiada maklum balas diterima daripada kerajaan negeri.
Justeru pihaknya sedang mengumpul maklumat terperinci berkaitan kes itu untuk dibawa ke pengetahuan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.
"Wanita itu dan suaminya yang buta datang berjumpa saya. Mereka mengadu masalahnya dan rakan sekerja yang diberhentikan tanpa sebab munasabah.
"Kami sedang mengumpul maklumat. Setelah lengkap barulah tindakan susulan diambil. Setakat ini kami masih tunggu jawapan daripada Ketua Menteri," katanya.
Difahamkan, Timbalan Ketua Menteri II , Dr. P. Ramasamy mendakwa kerajaan negeri sudah menawarkan kerja di perpustakaan desa kepada pekerja terlibat tetapi mereka menolak.

1 ulasan:

Victoria Loans berkata...

Hello Kekasih di dalam Kristus,
Saya Menteri Victoria Osteen, Isteri kepada Pastor Joel Osteen Pastor Kanan Gereja Lakewood, gereja Protestan yang terbesar di Amerika Syarikat, Kami datang bersama-sama dan melihat bahawa sesetengah orang memerlukan sedikit bantuan kewangan dan bantuan jadi kami mengambil keputusan untuk membentuk sebuah syarikat pinjaman yang memberi manfaat oleh semua orang di atas 18, anda adalah daripada tidak penting tetapi apa yang kita jaminan anda adalah bahawa anda layak untuk pinjaman, anda mendapatkannya penghantaran hari yang sama ke akaun bank anda dengan syarat,
Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan

Hubungi syarikat pinjaman secara sah dan secara rasmi berlesen yang ialah Victoria Osteen Firma Pinjaman, A christian dibina Syarikat Pinjaman.
Untuk maklumat lanjut e-mel- victoriaosteenloanfirm@gmail.com