SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

02 November 2009

PENJAWAT AWAM JANGAN ULANG KESILAPAN - MUHYIDDIN

Utusan Malaysia
02/11/2009 12:02pm





PUTRAJAYA 2 Nov. — Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini mengingatkan semua penjawat awam supaya tidak mengulangi pelbagai kesilapan yang disebut dalam laporan Ketua Audit Negara 2008.
Bercakap di perhimpunan bulanan Kementerian Pelajaran di sini, Timbalan Perdana Menteri berkata semua teguran itu tidak akan memberi sebarang manfaat sekiranya ia dibuat sambil lewa oleh pihak terlibat.
Katanya, ia bukan satu teguran biasa sebaliknya ia adalah peringatan yang telah berulang kali dibangkitkan.
"Kalau teguran-teguran ini telah kerapkali dibangkitkan dahulu dan masih juga berulang di waktu sekarang ini dalam laporan terkini, mungkin rakyat akan berkata bahawa kita tidak serius, bahawa laporan Ketua Audit Negara yang penting itu tidak diberikan perhatian seolah-olah kerajaan tidak mengambil kira apa pandangan yang dibuat oleh pasukan yang kita tahu sentiasa memantau tentang kerja kita dan laporan-laporan tahunan yang dikeluarkan,” katanya.
Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata, tindakan yang serius perlu diambil kerana kesilapan yang sentiasa berulang menandakan bahawa pihak terlibat tidak memberi tumpuan yang sepatutnya kepada cara pelaksanaan kerja, sekaligus mengabaikan aturan peraturan-peraturan yang telah ditetapkan. - Bernama

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Datuk Seri Najib Razak semalam membidas Cuepacs yang berterusan menuntut bonus dua bulan gaji bagi 1.6 juta kakitangan dan pesara perkhidmatan awam ketika keadaan ekonomi negara belum pulih sepenuhnya.

Sambil menyifatkan tindakan itu salah dari segi moral, Perdana Menteri berkata sekarang bukan masa yang sesuai untuk membuat tuntutan sedemikian.

“Tindakan Cuepacs diketuai Presidennya, Omar Osman mungkin tindakan popular di kalangan ahli tetapi ia tidak wajar dilakukan dalam keadaan kegawatan ekonomi global yang tempiasnya turut dirasai Malaysia.

“Dari segi moralnya adalah salah untuk meminta bonus ketika ekonomi negara belum pulih sepenuhnya,” katanya berucap pada majlis makan tengah hari sempena Forum Perniagaan Bankers Club di sini, semalam.

Cuepacs mengemukakan tuntutan bonus dua bulan gaji apabila Perdana Menteri ketika membentangkan Bajet 2010 pada 23 November lalu tidak menyentuh mengenainya.