SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

10 November 2009

TUNTUTAN BONUS BIAR SEPADAN MUTU KERJA

Berita Harian
10/11/2009




TIDAK habis-habis tuntutan bonus dua bulan gaji untuk penjawat awam diperjuangkan Kongres Kesatuan Sekerja dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) sehingga kita bosan dan jelik. Sesudah gagal dengan Bajet 2010 dibentangkan Datuk Seri Najib Razak selaku Menteri Kewangan sebab tidak menyentuh pemberian bonus, sekarang presidennya diberitakan hendak berunding isu itu dengan Perdana Menteri pula. Penjawat awam sedar kegawatan ekonomi sehinggakan pemberian bonus itu tidak terungkai sekarang. Dalam apa keadaan sekalipun sama ada gawat atau makmur, penjawat awam patut memikirkan usaha dan tindakan bagi memperbaiki urus tadbir serta khidmat awam kepada masyarakat.
Mutu khidmat awam kian merosot sejak 2005 sehingga aduan bertambah tiga kali ganda tahun lalu, menjadikan 6,095 aduan diterima Biro Pengaduan Awam, Jabatan Perkhidmatan Awam. Antara aduan ketara ialah kelewatan, ketiadaan tindakan pegawai, keputusan tidak adil dan tidak berkualiti. Pastinya aduan itu berkait dengan salah guna kuasa, penyelewengan, salah laku dan kegagalan penguatkuasaan.
Pengaduan awam akan terus meningkat bukan perkara mustahil. Justeru, bagaimanakah iltizam ‘mendahulukan rakyat’ dan ‘mengutamakan pencapaian’ mampu dicapai? Sudah berulang kali pemimpin negara meminta penjawat awam membaiki mutu perkhidmatan, tetapi nampaknya nasihat itu seperti ‘mencurahkan air di daun keladi’. Khidmat nasihat yang dihulurkan kepada pembayar cukai sepatutnya dianggap amanah yang perlu dilaksanakan dengan penuh takwa, rendah diri, reda dan rela berlandaskan prinsip lebih mengutamakan kepentingan awam.

DR ILLIAS ZAIDI,
Kuala Lumpur.

25 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

BUKAN PASAL BONUS SANGAT YANG DIPERTIKAIKAN. TETAPI SIKAP DAN GELAGAT YANG MEMBUAT ORANG MELUAT. CAKAP TAK SERUPA BIKIN, DOUBLE STANDARD, DAN LAIN2 LAGILAH..

Tanpa Nama berkata...

Bonus tiada. Fee kad kredit RM50 setiap kad. Cantik! Rakyat dikenakan. Pemimpin diutamakan. PRU13 dinantikan.

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih kerana beri komen....pengaduan awam yang meningkat bukan saja disebabkan sikap P.A, tapi kerana kemudahan aduan yang disediakan dan ramainya pelanggan. kami kumpulan bawahan tetap maukan bonus atau ganjaran setimpal.....lain lah u .. DR...tak jadi masaalah,,,macam2 elaun ada...tak suka kerja gomen..ble cabut kat swasta..yang makan rasuah orang besar2...kami tengok je..

Anak Ramai berkata...

Ya betoi tu, depa dah banyak gaji, elaun pun banyak.

Kita nilah Penjawat Awam yang berpendapatan rendah anak pun ramai.

Lainlah dengan Dr Dr dan Pengarah Pengarah anak ada 2 aje..........itulah realitinya.

Tanpa Nama berkata...

amboi bukan main sedap bercakap ,kalau hal kami bukan main lagi menghentam..tapi kalau orang2 besar punya angkara suara pun tak keluar.. inilah yg dikatakan ayam jantan takda telor ekor bergelumang dgn taik.. smeua kaki ampu..poraaahh.

Tanpa Nama berkata...

Sudahlah Dr.Illias Zaidi ..kita orang kenal sama lu punya hal..jgn nak ek katsini berapa Berita Harian bagi sama lu..

Tanpa Nama berkata...

Saya cadangkan supaya tarik balik elaun-elaun keraian bos2 @ tukar je nama kepada elaun diri sendiri... Itu baru betul, baru sama adil dan saksama..

Tanpa Nama berkata...

sudah lah ko dr illias gaji ko byk tak pe lah... kita org yg bwh ni sape tahu... kalo ekonomi gawat wat sibuk nak buat F1... nape sykt GLC yg boleh nabgi bonus P.A tak boleh... kalo tak nak bagi tak yah bagi semua... tarik balik ealun keraian pegawi yang besar2 kat atas sana tu... biar dia org rasa... double standard tu lah.... siap ko najib

Tanpa Nama berkata...

DR takpe lah .. Bila dah gawat sgt, bleh jual ubat BATUK, UBAT buang ketagihan dadah,seludup ubat n etc ... Charge tak ingat, bukan nak bantu ,tapi penting diri jer .. Bila tanya kenapa mahal, kos meningkat .. So ader beza ker .. Sudah la,korg cakap besar bila ngan kakitangan awam jer ..

nak tunjuk lagak .. Tp, bila pergi kedai Cina, dapat layanan macam tu ker ... Siap buat bodoh lg ..

sebenar nyer ko tuh yg penting diri ..

Ya ALLah ko tarik lah nikmat bagi mereka penting diri dan penting tekak anak bini n keturunan dia sahaja ..

Tanpa Nama berkata...

Selagi berurusan dengan manusia mesti ada sungutan tak puas hati, kalau nak aduan sifar berurusan lah dengan robot.

Tanpa Nama berkata...

Dr.Illias Zaidi kaki ampu...
sudahlah..u hidup kat keliling u jer... pandang2lah org bawahan u tu.... semua org tak sukakan org mcm u ni... Belagak hanya pada org lemah.. tak guna u jadi pemimpin kalau u tak boleh bantu org bawahan yang susah... Cakap tin kosong jer Dr Illias ni.. dengar boleh pecaya jangan!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

ni lah cara orang bangang bcakap..bak kata senario..blaja sampai btingkat2..bodoh pulak lebih2 btingkat2..xpaham2..

Tanpa Nama berkata...

Dr Illia Zaidi ni doktor perubatan atau doktor persuratan. Kalau dia dr perubatan sudah tentu kerap bagi ubat salah kepada pesakitnya, mungkin ada nazak dan meninggal dunia. tapi kau dia ni doktor persuratan sudah tentulah ilmu yang disampaikan songsang. Dr. Illias anda sudah berjaya, tapi janganlah gayat. nak kirim diri pada PM kah? atau nak ganti razak baginda jadi penasihat najib.

Tanpa Nama berkata...

blagak siot Doc ni..ko dah kaya cakap banyak..ko tau la nanti bila ko dah kat bawah nanti(kubur)..
mueehhehehe!!!!

QuenQon berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

alo pengarang.apasal mau padam2.

Tanpa Nama berkata...

warga kumpulan sokongan berkata..
salam dr yang bijaksana berpendapatan pastinya >3k berserta elaun khas yg sungguh istimewa.kalo nak beri pendapat pun cubalah selami hati dan jiwa mereka yg memerlukannya seperti kami.saban tahun bonus tu lah yg banyak membantu kami dlm menangani masalah kewangan pd musim2 perayaan & pbukaan sekolah.bonus adalah penawar bg kami.kalo dr tak nak udoh lernye.kami ta kisoh.yg penting kami nak!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

orang ada duit memang tulis ikut sedap dia je..cuba dia ni doktor yang tak laku..mau dia jual ubat batuk dengan pil kuda..nak tunggu bonus 500..haram kena kutuk doktor lain..kua..kua..

Tanpa Nama berkata...

kena check dulu dia ni dr apa sastera ke? kejuruteraan/perubatan/sains ke? dan yang penting dapat Md @ Phd dari mana ...

Tanpa Nama berkata...

Doktor nih mesti yg bermasalah ..

Tu yg buang ulasan yg bleh buka tembelang dia ..

keparat ..

Tanpa Nama berkata...

RAKYAT DIDAHULUKAN PENCAPAIAN DIUTAMAKAN!!! tahniah!!! dah tercapai.... Rakyat dah merana, pak menteri tak tau di mana....pi tengok F1 kot....

Tanpa Nama berkata...

Kita patut mintak bonus 3 bulan sebab ye la kos nak pegi Jom Heboh meningkat akibat minyak naik.

Pastu harga barang2 di 'jualan' kat bangunan2 kerajaan juga meningkat lalu Bedah nak beli tudung dan anting2 x mampu atau Seman nak beli minyak wangi murah x mampu juga.

Ini belum lagi harga barangan di alamanda. Harganya sumer mahal2 tapi kami perlu jaga juga status dan beli barang bukan keperluan seperti handphone, cermin hitam, seluar jeans jenama dsb.

hujung tahun pula jualan mega dibuat dan bonus selalunya x cukup untuk beli macam2. Kalau boleh bantuan untuk anak2 ke sekolah pon bagus juga sebab itu alasan je sebenarnya kami nak mintak bonus. Belanja barang sekolah selalunya kami x buat pun.

Elok juga kami diberi elaun tambahan bila sertai tari menari, nyanyian, sukaneka dan senamrobik pada waktu kerja. Sebabnya ye lah, walaupun kerja tiada tapi perlu juga buat OT dan ini memang membebankan kami.

Sokong! Sokong! Sokong!

Tanpa Nama berkata...

Ye kita tunggu PRU akan datang... biar kita undi pembangkang... diorg ni lagi x de belas kasihan...sumernya nk telus la pe la... alamatnya PA sekarang abis la kena buang sebab x perform atau kuat sangat mengular / minum / berjoget sana sini

Ye kita tunggu PRU dan undi pembangkang demi PA yang lebih cemerlang dan rajin berusaha demi negara dan bukan pegi jualan, jom heboh, alamanda, tgk wayang, joget2, tari menari dsb

Setuju!!

Tanpa Nama berkata...

Tulah kau suruh belajar pandai-pandai kau malas. Duduk dengki kat onrang atasan. Orang Besusah-susah dahulu kau bersenag-senang dahulu. Bodoh tak boleh diajar

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum Dr, adalah lebih penting kita melihat masalah ini lebih holistik.. sebagai contoh, berapakah kenaikan inflasi dan adakah tangga gaji di susun semula setiap tahun selepas inflasi... knapa wujudnya pegawai tadbir dan diplomatik, budak hingusan yang diletakkan di atas tanpa apa2 pengalaman.... kenapa pekerja kerajaan perlukan bonus? adakah nasi lemak beharga 50 sen dulu sama dengan sekarang? dan adakah kerajaan pernah memikirkan tentang perkara ini? Duit ada, tetapi tidak untuk rakyat? kenapa???? Memang susah nak ubah kualiti kerja orang kerajaan tapi janganlah sampai kita membiarkan perkara ini menyebabkan mereka merana? nak minta bonus macam nak minta sedekah jer!! Standard kita dah turun, kalau dulu pakai V-power, Ron 97 tapi sekarang kena paksa pakai Ron 95... Pikir la sendiri.. yang dah kaya takpe la... tapi yang sederhana jadi miskin dan yg miskin jadi daif.... masa tu la pulak nak kenakan caj atas kredit kad!!! Sape pakai kredit kad??? Orang kaya ka orang miskin??? Kalau ada duit buat ape pakai kredit kad.... hurmmm ...wassalam