SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

07 September 2010

'INCREASE RETIREMENT AGE TO 60'

The Star
By FLORENCE A. SAMY
newsdesk@thestar.com.my
7/9/2010


PETALING JAYA: The retirement age for civil servants should be increased from 58 to 60 without delay since it is long overdue, says Cuepacs.

In pressing for a quick decision, its president Omar Osman said Malaysia was currently lagging behind neighbouring countries whose retirement age ranges from 60 to 62.

The Government, he added, should follow in the footsteps of the local banking industry, which recently agreed to raise the retirement age of its employees.

“We have been asking for many years for the retirement age to be raised to 60 and have even submitted a memorandum on the matter.

“We hope the Government increases the retirement age soon as it is long overdue. Raising it to 60 will also make us more in line with the practices of neighbouring countries including Brunei, Singapore, Thailand and Indo­nesia,” he told The Star.

The retirement age for Thailand, Brunei and Indonesia is 60.

In Singapore, the retirement age is set at 62. However, come 2012, employers would be obligated to re-employ workers aged between 62 and 65, and later 67 and beyond.

Omar said Malaysians could still productively contribute to the country’s economy even if the retirement age was raised to 60.

“They are still active and capable of carrying out their job well. The extra income is also very useful as some still have school-going children to support and need the money to survive,” he added.

Malaysia’s retirement age was last raised in 2008 when it was increased from 56 to 58.

21 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

huhuhuhuh...tak payah la..nanti penuh je orang tua kencing manis,darah tinggi,lemah jantung kat pejabat2 kerajaan tu..yang makcik2 lak dgn badan mcm bas ekspres dok terhegeh2 kat alamanda shopping dgn name tag tak buang...eee..semak la...
cukup la 58 tahun tu..orang lain pun nak masuk gomen jugak..

Tanpa Nama berkata...

Cukup-cukup la tu ! berapa kerat saja yg betul-betul sihat pd usia tu, paling asas darah tinggi tu tak termasuk package 3 serangkai dan kritikal, sapa yg gaji pokok 6K 7K 8K keatas tu (tak masuk elaun) seronok la kerja sampai 60 70 80 90....

Tanpa Nama berkata...

Cuepacs patutnya tuntut naik gaji lagi bukannya tuntut naik saraan umur persaraan, tapi kalau siapa2 yg ingin berkhidmat ketahap itu sepatutnya tak ada halangan sekiranya mereka masih sihat serta keupayaan dan pengetahuan dan pengalaman mereka masih diperlukan

Tanpa Nama berkata...

kerajaan nk menjimatkan pembayaran pencen...nk kasi bonus lebih..

Tanpa Nama berkata...

bagi peluang yg belum kerja le.... tak kan nak keja sampai mampus ha.....

n41superstar berkata...

nanti makin ramai la meninggal semasa bertugas akibat sakit tua, x tahan tekanan kerja.

patutnya buat pungutan suara dulu, mmg style malaysia camni, ada apa je terus laksana tanpa peduli nasib dan pandangan mereka yang terlibat.

Tanpa Nama berkata...

hahaha... omar ..omar,
hang bila pencen ! dok menyibuk aje. Kalu hang dah pencen. dok diam ajelah.
Hang ada anak? Brape umur anak? 7 tahun ? puiiihht

Omar jangan cakap banyak. Lagi banyak MERAPU. tAK CUKUP 58 TAHUN? NAK TAMBAH 60 .. ppooorrrah CUEPACS.

Tanpa Nama berkata...

Omar bukan tau pasal pungutan suara. Apa jadah dia jadi Presiden CUEPACS !
Bila nak cakap dia cakap. Betul tuuu MERAPU.
Semua keputusan dia kasi hentam saje dgn media. Mana dia rujuk dgn Ahli Majlis Kongres CUEPACS.
Inilah mentaliti CUEPACS.
Dulu cakap PTK tak bagus, dia ikut jugak.
Dulu nak boikot PTK, dia semua ambil exam jugak.
Mintak Bonus , lagi hampeh.

Tanpa Nama berkata...

bukan usia yg perlu diperjuangkan tapi gaji dan skim gaji perlu diperjuangkan.... kalau dah mata kabur melihat angka, macam mana nak kerja...hairan.....

Tanpa Nama berkata...

Salam sume, saya juga kurang bersetuju dengan cadangan perlanjutan pencen ke 60tahun....perkara ini harus dilihat dari pelbagai aspek....jika benar, peluang anak2 muda kita memasuki sektor awam kerajaan berkurangan sedangkan negara kita memerlukan idea2 yang baru dan lebih kompetitif pada masa sekarang dan akan datang khususnya....ramai graduan yg berkelayakan menganggur dan beralih ke sektor swasta dek kerana desakan hidup yang perlu diteruskan.....cuba kita renung sejenak, apa yang akan berlaku pada generasi akan datang dan anak2 kita nanti....wasalam

Tanpa Nama berkata...

tulah masalahnya...tamak tak sedar diri terutama gred gaji besar tuh....nanti pencen dapat gratuiti dan ganjaran dekat 150k bagi gred 48 keatas dan 80k bagi 32 kebawah....apa lagi yang hangpa nak tak taulah....nak musnahkan harapan anak muda malaysia nih la tuh...bagi depa tak dak kerja...hisap dadah...merompak sana sini...menyamun dan meragut pasai nak makan ...bodoh betul minded veteran nih...tamak haloba tak sedar diri......kalau pakay semua lanjut pun bukan mai buat kerja betul....mengulat tempat kerja arah orang nu...arah orang nih...tah layan komp main facebook tak sedar diri.....orang muda jadi mangsa...tah anak sendiri pun tak jaga...sibuk kerja sampai lupa diri...ingat warga veteran...memang ramai orang muda mai kerja mengulat tapi veteran lagi teruk....siap blah awal lagi

Tanpa Nama berkata...

nih satu lagi nak kasi tau...kalau umur lu dah 60....anak lu dah beranak pinak dan tak pi sekolah dah...depa dah kerja bahalul...suruh depa kasi sara lu pak la....bangang

Tanpa Nama berkata...

Umur 60 tahun bukan penghalang kebanyakan PA bekerja kepada sesiapa yg mahu pecen awal umur 40 tahu tidak ada sesiapa yg menghalang anda kalau rasa2 tak mampu lagi bekerja mintalah awal pencen kepada PA yg lagi cergas lagi ada kebolehan serta masih sihat mereka ni perlu diberikan umur persaan mereka kepada 60 tahun.

CUEPACS perlu memberi mereka pilihan sama ada mahu pencen awal umur 55 tahun atau pilihan 60 tahun itu baru demokrasi. Kepada mereka yg mahu jaga cucu cicit mintalah pencen awal kalau boleh umur 40 tahun kita PA dibolehkan pencen janganlah banyak alasan dan ganggu mereka yg betul2 mahu bekerja serta bangunkan negera supaya kejayaan itu dinikmati bersama. Negara maju rakyat gembira negara aman damai rakyat hidup sejahtera.

Saya amat menyokong umur PA bersara kepada 60 tahun dan kepada yg tak berminat saya syorkan mereka ni buat pilihan utk bersara umur 40 tahun, 50 tahun atau 55 tahun suruh mereka buatlah pilihan sendiri.

Tanpa Nama berkata...

Saya sokong CUEPACS umur bersara PA sehingga 60 tahun saya juga menyokong cadangan saudara/saudari di atas umur bersara PA kepada 60 tahun kepada mereka yg lagi berminat bekerja dgn kerajaan.dan kepada mereka yg mahu jaga cucu cicit mintalah bersara awal jangan buat ganggu pentadbiran kerajaan anda dinasihatkan bersara awal.

Tanpa Nama berkata...

Kepada PA yg berpenyakit kenapa begitu bodoh sekali kalau rasa tidak mampu buat kerja lagi minta pencen awal sekarang PA pun dibenarkan bersara dalam lingkungan umur 40 tahun kenapa tidak mahu buat pilihan bersara dlm masa umur tersebut kalau banyak aiasan mahu minta bersara awal janganlah kacau PA yg lagi mahu teruskan kerjayaan.

CUEPACS saya juga cadangkan kepada ketua2 jabatan hendaklah sentiasa memastikan PA dibawah seliaan mereka kepada mereka yg berpenyakit disoyorkan bersara awal supaya produktiviti PA sentiasa ditahap yg memuaskan dan dpt menjaga imej jabatan kerajaan.

Tanpa Nama berkata...

Kita PA patut berterima kasih kpd CUEPACS kerana mereka ni memberi peluang kpd PA membuat cadangan atau menjaga kebajikan kita PA ni janganlah kita tidak mengenang budi mereka bukan senang nak buat cakap saja memang senang tapi membuatnya melaksanakannya susah.

Saudara Omar saya berterima kasih kpd saudara kerana telah membuat berbagai cadangan mengenai kebajikan PA mana yg terbaik.
Selagi lagi saya menegaskan kpd CUEPACS supaya bersungguh2 dlm usaha memperjuangkan tentang kenaikan Gaji , Gred, pangkat PA mengikut kelayakkan akademik atau kebolehan mereka serta pengalaman kerja PA dlm kerja tersebut perlu diambil kira supaya masa bersara nanti golongan ni tidak merungut dlm hal kenaikan pangkat serta melantikkan PA secara terus ke jawatan lantikkan kepada PA yg berkelayakkan kpd jawatan lantikkan seperti Gred 27/29 dan Gder 41 sekiranya ada kekosongan dln jabatan tersebut atau selaraskan semua gaji di sektor Perkhidmatan Awam.

Pada umur bersara CUEPACS membuat pilihan sama ada mereka mahu bersara awal umur 45 tahun disebabkan banyak masalah peribadi perlu di beri peluang bersara awal kpd PA ni dan kpd yg. lagi ingin meneruskan perkhidmatan mereka dgn kerajaan dan ingin bersara umur 60 tahun kita galakkan dan tidak terhad kita suruh mereka pilih saja bersara 45 tahun atau 60 tahun.

Saya berpendapat umur bersara PA yg. sesuai adalah 60 tahun terutama sekali kpd kaum lelaki.
Bagi perempuan 60 tahun tu tidak sesuai bagi mereka kerana org perempuan memang suka mahu jaga cucu cicit dan menguruskan keluarga mereka oleh itu saya cadangkan umur bersara PA perepuan 45 tahun

Tanpa Nama berkata...

Banyak Isu2 Kenaikan gaji dan Bonus ada di kometar Berita Semasa untuk kita kongsi bersama
http://beritasemasa.com/

Tanpa Nama berkata...

Saya sokong CUEPACS umur bersara sampai 60 tahun.

Terima kasih saudara Omar

Tanpa Nama berkata...

Terdahulu saya merakamkan setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih kepada CUEPACS! Banyak-banyak komen, saya nak komen satu jer ~ Umur Persaraan 60 tahun tidak ada masalah kerana belum tentu lagi umur kita sampai ke 60 tahun! Jadi JANGAN bimbang wahai para graduan!

Tanpa Nama berkata...

Saya sokong umur bersara 60 tahun

Jangan bimbang Pekerja Kontrak kerajaan dan Graduan dan belia2 dan anak2 kita sekarang kerajaan telah menawarkan banyak peluang pekerjaan kpd kita semua iaitu 3.3 juta peluang kerja baru 60% tawaran gaji sederhana dan tinggi ke arah negara berpendapatan tinggi.

Law (LLB) Center berkata...

Saya tak setuju dengan lanjut umur persaraan ini! Ini akan menidakkan kenaikan pangkat orang baru. Dah dua (2) tahun kami tunggu masa naik dari 56 ke 58 dulu. Skarang ni nak suruh kami tunggu lagi ke?

Sektor perkhidmatan awam tidak memerlukan orang tua lagi. Orang tua tak aggresif. Kalau ada pun dalam 10000 ada la seorang dua. Sektor ini perlukan orang muda. Golongan profesional tua taip komputer pun tak reti. Orang muda sampai ke power point mampu buat.

Saya amat berharap kepada ceupacs jangan la fight kenaikan umur persaraan kepada 60 tahun. Berilah peluang kenaikan pangkat kepada kami pula!! Terutamanya di agensi tertutup / badan berkanun yang mana post kenaikan pangkat kurang jika tiada yang bersara.