SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

15 September 2010

CUEPACS MAHU PENJAWAT AWAM DIBENAR BERKHIDMAT SEHINGGA USIA 60 TAHUN

Bernama
15/9/2010
Oleh Alan Ting




KUALA LUMPUR, 14 Sept (Bernama) -- Kerajaan diminta menaikkan umur persaraan daripada 58 kepada 60 tahun bagi 1.2 juta penjawat awam di Malaysia supaya seragam dengan amalan negara lain di rantau ini.Presidennya, Omar Osman berkata sehingga kini, Malaysia masih ketinggalan di belakang negara jiran yang mempunyai umur persaraan antara 60 dan 62 tahun.Beliau berkata sehubungan itu, Cuepacs berharap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang juga Menteri Kewangan, akan meluluskan cadangan itu dan mengumumkannya ketika pembentangan Bajet 2011 bulan depan.

"Kami telah meminta supaya umur persaraan dinaikkan kepada 60 tahun sejak beberapa tahun lepas, dan pada 2006, kami menyerahkan satu memorandum berhubung perkara itu, namun kerajaan hanya bersetuju menaikkannya sehingga 58 tahun."Justeru, kami harap kerajaan boleh mempertimbangkannya kerana ia satu opsyen dan bukan wajib, seperti juga apabila umur persaraan dinaikkan daripada 56 kepada 58 tahun, ia satu opsyen, bukannya automatik," katanya kepada Bernama dalam satu temubual.Kerajaan juga, katanya, perlu memastikan bahawa umur persaraan di Malaysia seragam dengan apa yang diamalkan di negara jiran seperti Brunei, Singapura, Thailand dan Indonesia.Umur persaraan bagi Thailand, Brunei dan Indonesia ialah 60 tahun, manakala di Singapura 62 tahun.Kali terakhir isu mengenai umur persaraan dibangkitkan di negara ini ialah pada 2008, iaitu sebelum ia dinaikkan kepada 58 tahun.

Omar berkata, baru-baru ini, pemain industri perbankan tempatan telah bersetuju menaikkan umur persaraan pekerjanya dan ini membuktikan bahawa rakyat Malaysia masih mampu menyumbang kepada ekonomi negara meskipun umur persaraan dinaikkan kepada 60 tahun."Graduan baru atau mereka yang masih mempunyai tahun perkhidmatan yang panjang sebagai penjawat awam tidak perlu bimbang. Kita perlu bersikap terbuka kerana ia satu opsyen dan bukannya wajib," katanya.Beliau berkata ini kerana kepakaran serta pengalaman penjawat awam masih diperlukan, dan dengan menaikkan umur persaraan, ia mampu memberi pilihan kepada mereka yang berpengalaman untuk terus berkhidmat kepada negara."Kami tidak pasti jika kerajaan akan menerima cadangan ini, namun kami berharap ia akan dipertimbang dan diputuskan secepat mungkin," katanya.-- BERNAMA

88 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

udah-udahlah tu Pak Omar..dah sambung kontrak sampai bulan 10 ni cukuplah..tak payah mohon lagi untuk sambung sampai umur 60 tahun..bagi orang lain pulaklah teraju cuepacs tu..Semenjak dua menjak ni banyak kata-kata Pak Omar mempunyai maksud tersirat daripada tersurat...Dua dalam satu..Serampang dua mata...

Tanpa Nama berkata...

60 tahun? bagus2!! tapi bagaimana pulak dengan nasib 60,000 pegawai dan kakitangan kontrak kerajaan? majoriti mereka adalah melayu beragama islam.

Tanpa Nama berkata...

Saya sangat sokong cadangan CUEPACS mahu PA dibenarkan berkhidmat sehingga usia 60 tahun tu ideal yg bagus.

Nasib 60,000 pegawai & k/tangan kontrak kerajaan jangan bimbang pasti ada pembelaan perkara kecil ni, kamu diserapkan ke jawatan tetap nanti ataupun ditamatkan perkhidmatan habis kontrak.

Tanpa Nama berkata...

tuntutan ini hanya nak malangsungkan agenda presiden cuepacs dan pegawai tertinggi kerajaan sahaja.harap kerajaan tak pertimbangkan permohonan ini.banyak keburukan dari kebaikan.

Tanpa Nama berkata...

"ditamatkan perkhidmatan habis kontrak" - hanya itukah pilihan terakhir yg ada? anak bini mak bapak nk makan apa? bayar hutang kereta, rumah...

kerajaan pasti bg pampasan yg tak seberapa yg hanya mampu bertahan sebulan sahaja. kesian mereka yg kontrak nih.

cuepacs kata menjelang 2010 kontrak kerajaan semua takde lagi. mungkin inikah yg dimaksudkan oleh cuepacs supaya semua yg kontrak diberhentikan...

Tanpa Nama berkata...

Pak Omar ni manusia yg paling bagus sebab ia pembela kita PA banyak perkara yg telah dikemukakan kpd kerajaan terutama mengenai gaji PA dan bonus kita dan umur bersara PA kpd 60 tahun kita patut puji kpd perjuang mereka sebab ia boleh membela nasib PA sendiri kpd mereka yg tahu menilai apa tu syurga atau neraka. Jangan kita asyik mengutuk saja tapi tidak dpt bela semua nasib org lain hanya bersikap mementingkan diri sendiri dan satu bangsa saja kita rakyat malaysia kita mestikan mementingkan semua bangsa yg ada di malaysia kalau mahu wujudkan keamanan dan kedamaian.

Terima kasih Pak Omar kerana ada manusia yg dpt membela semua nasib PA di negara ini. Satu lagi Pak Omar saya mahu kita minta naikan lagi Gred gaji PA kpd 30% dan selaraskan semua gajikan sektor PA sama rata dan jangan ada yg tercicir.

Yg terakhir minta dikurangkan faedah pinjaman perumahan PA kpd 1% supaya semua PA dpt memiliki rumah sendiri dan dpt membayarnya.

Terima kasih CUEPAS

Tanpa Nama berkata...

saya tak setuju umur bersara 60 tahun
sepatutnya 45 tahun.

Tanpa Nama berkata...

mmm...eloklah tu keja sampai umur 60 th. mkn pencen 2 bulan ... pastu.......k.o..!!! Jimat duit kerajaan byr pencen 2 bulan ja.. PK la benda lain yg mendtgkan manfaat untk PA..

Tanpa Nama berkata...

Banyak lagi isu2 kenaikan gaji serta komentar2 dari penjawat awam sila layari di Berita Semasa.com

Tanpa Nama berkata...

Pasal naik umur persaraan tu pada saya itu cuma persaraan secara ofsyen siapa nak sambung ke tidak itu hak mereka, tapi cuma saya nak ingatkan kpd Pak Omar kita jgn lupa dan terlepas pandang usaha pula kenaikan gaji seragam juga dengan negara jiran kita Singapura dan Brunai.
Kesian sikitlah kpd ramai kalangan penjawat awam ini yang rata2 gaji mereka diparas kemiskinan bilakah k'jaan nak bela kebajikan PA ini.
Dahlah gaji kecil barangan pula mahal nak makan apa mereka sekeluarga, tinjaulah sikit kalau kurang info lihat nasib-nasib mereka ni.
Kalau Pak Omar dah dpt sambung tu yg pastinya semangat lagi tinggi buat tuntutan utk kami ni."Slmt Berjaya Pak Omar"

cikgu Nizar berkata...

usia persaraan 60 tahun sepatutnya diberi secara opsyen bukannya diwajibkan.. rata2 PA mnolak cadangan ini

Tanpa Nama berkata...

Thank you Pak Omar kerana beri cadangan yg baik utk kebaikan PA umur bersara 60 tahun saya sokong cadangan tersebut tambahan pula persaraan PA tersebut bukannya secara wajib kpd umur tersebut PA diberi opsyen.

Kalau PA awal bersara dahlah gaji rendah kalau bersara awalk nanti tentulah pendapatan mereka semakin susah sukar utk mereka menyara keluarga mereka dgn pendapatan yg diaras kemiskinan ini. Kalau dah bersara kita pun tahu tidak dpt buat apa2 kerja dahlah gaji rendah.

Tanpa Nama berkata...

lepas ni ada cadangan lagi..kerja sampai mampos

Tanpa Nama berkata...

mentaliti orang malaysia tak sampai tahap 60 tahun lagi utk bekerja walaupun itu hanya pilihan (opsyen). mungkin bagi jawatan kritikal memang perlu. sewaktu kerja pun masa kualiti utk keluarga tak de.. tetiba mati... kecian anak2

manaf Jeli berkata...

bagaimana pula jika kita hanya benarkan ahli Umno sahaja sampai 60 tahun? mereka yang bukan ahli 50 tahun je cukup, buat apa BN bayar gaji mahal2 padahal x sokong kerajaan??

untuk kawasan org duduk atas pokok macam di kuching tu padanlah 60 tahun, dah la berlagak xnak terima kemasukan Umno padahal itulah pilihan terbaik untuk mereka

Tanpa Nama berkata...

Bagi saya tak sesuai dah nak kerja sampai umur 60 tahun..udah udah la tu..fikir-fikir kan la jugak waktu nak beribadat di waktu senja ni..bagilah peluang dekat orang muda yang masih lagi mengganggur diluar sana untuk bekerja..kalau bagi opsyen pun dah tak sesuai..bos bos atas semuanya akan ambil opsyen punya sedangkan idea dan sumbangan mereka dah tak berapa bernas..tak sedar lagi ke bahawa orang dibawah asyik dok doakan mereka semua pencen cepat..dah la tu..bagilah peluang dekat orang muda pula..

Tanpa Nama berkata...

Pada pilihanraya akan datang saya selaku org kucing akan kempem agar BN akan kalah teruk di kucing, agar penjawat awam dan org diserawak tidak lagi dimomok2an serta digula2kan oleh pemimpin2 BN yg korup tu.

Tanpa Nama berkata...

Saya sokong saudara/saudari diatas PA sarawak kempen & sokong pembangkang pd pilihan negeri sarawak yg bakal diadakan bila2 masa saja. Harap BN kalah supaya membuka mata org UMNO macam manaf Jeli tu yg sentiasa mementingkan UMNO saja kami bangsa cina pun benci dan berpakat utk sokong pembangkang nanti terutama sekali di sarawak ni. Kami org cina tak payah kerja dgn kerjaan pun kaya dpt buat perniagaan sendiri malahan kami lebih kaya buat perniagaan sendiri di sarawak ni tidak macam saudara manaf tu harapkan saja kerja dgn kerajaan.

Hidup semangat org sarawak dan sabah

Tanpa Nama berkata...

Tulah budaya org malas tidak dapat maju negara bekerja dgn harapkan pencen cepat dan terima duit pecen makan tidur saja yg dimahukan segelintir budaya PA kita. Banyak cakap org kasih kerja tidak mahu buat kerja org tidak bagi macam anjing menyalak bukit minta mahu diberi kerja sudah diberi macam2 cakap. Kalau mahu maju contohilah budaya kami org cina sehingga umur 80 tahun masih lagi buat kerja bersungguh2 dan lebih maju pula kami pula tidak mengharapkan kerja dgn kerajaan saja otak geliga tidak mahu macam anjing sentiasa meminta tulang dpd tuan punya.

manaf Jeli berkata...

mmg org sarawak x tahu bersyuku, sama mcm org di kelantan ni, xde otak asyik pangkah pas masa pilihanraya. org pas tu dah la semua kaki rasuah pun nak sokong lg, susah kami org sini nak tengok wayang pun payah, ambo kesal betul dengan org negeri ambo no yang menolak pembangunan dengan enggan menerima Umno

Tanpa Nama berkata...

sokong bn sarawak! kelantan haram jadah!

Tanpa Nama berkata...

Ape hal kau org melalut dok cerita politik ni..kita cerita benda lain bkn politik..buat masa skrg kita wajib menyokong kerajaan yg memerintah krn mereka menang pilihanraya..kalau nak cerita hal politik..tunggulah masa mengundi nanti..gunakanlah sebaik2nya peluang yg diberi...tak payah nak berpolitik kat sini..yang penting PA mendapat apa yg telah diperjuangkan..Adios

Tanpa Nama berkata...

sarawak baik, kelantan pun baik. kita sama2 dalam 1negara, 1malaysia. kita bermaafan sesama kita dalam suasana yg harmoni dan aman. suka makan umai sarawak, suka makan budu kelantan.

Tanpa Nama berkata...

jangan la dibangkitkn hal2 politik...
kat sini bukan untuk tujuan berkempen...kutuk-mengutuk dan sewaktu dgnya..xda guna nya...buang karen je..

Tanpa Nama berkata...

kerajaan tolong bantu kami yang masih kontrak nih.. keja dah lebih tiga tahun. anak ramai, bersekolah pulak tu. nk buat pinjaman rumah melalui pinjaman rumah kerajaan tak layak. pinjam bank, bank tak kasi sebab kami pegawai kontrak jer.. rasa nk nangis ler...

Tanpa Nama berkata...

jgn nangis, sabaq nooo..pak najib tengah dok pikeq nk toolong depa semua.. isu kontrak ni dh dilupakan, kupeks tolomh bangkitkan semula.

Tanpa Nama berkata...

Sdr. Omar Kupek, saya tau la hang nak umur 60 thn sebab hang harta pun tiada.
dapat aje 60 tahun, hang nak kumpul duit nak buat harta.
jangan tak tau, saya tau rahsia hang ...
cuma nak bagi nasihat, jika sambung keja pun hang tak dapat kumpul harta sebabnya hang spesis penjual ubat kaki lima.

Tanpa Nama berkata...

saya kontrak gred 41 pun dh kerja 3 tahun. masih tinggal rumah sewa lagi. nk beli rumah bank tak lulus bila tahu saya kontrak. pinjaman perumahan kerajaan takde. nk cakap lebih takut kontrak tak sambung.

Tanpa Nama berkata...

salam satu malaysia....
saya berterima kasih kepada cuepacs kerana memberi opsyen kepada kakitangan kerajaan untuk melanjutkan tempoh persaraan kepada 60 tahun. Tetapi saya minta juga pihak cuepacs mengkaji berapa ramai graduan yang masih mengganggur kerana masih ramai lagi pegawai atau kakitangan kerajaan yang masih belum bersara kerana opsyen ini. Jika diteliti, ia adalah antara faktor kepada menyumbangnya penggangguran dikalangan graduan. Tidak terkecuali juga mereka yang berjawatan kontrak. Setiap tahun setiap IPTA mahupun IPTS melahirkan ribuan graduan, dan mereka saling berlumba-lumba untuk mendapatkan pekerjaan walaupun peluang untuk mereka mungkin tipis. Sedangkan PTPTN sentiasa memburu para graduan yang sedang menganggur. Malahan pula jika diteliti lebih mendalam lagi apa nasib yang akan menimpa kepada semua graduan kita pada satu hari nanti. Sedangkan mereka juga ingin menabur bakti dan jasa kepada negara tetapi tiada ruang buat mereka kerana pakej opsyen yang disyorkan. Adakah idea dan revolusi pelapis muda hanya perlu dibiarkan begitu sahaja? Ramai graduan dikempen supaya menjadi usahawan dan petani moden, apa akan jadi bila terlalu ramai usahawan dan petani sedangkan pada masa itu negara kita tiada pelapis bagi menerajui kepimpinan dan pentadbiran negara? Diharapkan kita dapat fikirkan bersama.....salam aidilfitri...ampun dan maaf dipinta...

Tanpa Nama berkata...

Tuan2 tunggu aja bajet yg akan datang ada perubahan atau tidak tak kan kita pa ni telah ditekan dalam kemelut ekonomi yg tinggi masakini sedangkan gaji dan kedudukan kita disektor awam ini masih belum stabil dan berada di takok yg lama, bagi org yg bijak dia akan membuat perhitungan nanti di peti undi PRU yg akan datang

siswa menggangur berkata...

tak setuju langsung..byk keburukan & xde kebaikan..ape nasib pd penganggur di malaysia??penganggur makin bertambah...sepatutnye kurangkan usia pencen supaya pengangur dpt mgantikan pekerja yg tua...tiba masenye mereka berehat dan anak mereka sara mereka.. cuepacs pentingkan diri sendiri

Tanpa Nama berkata...

kalau kita lihat di Laman Utama Cuepacs megajak kita sama2 boycot atau kenaikan harga barangan, Cuepacs perlu sedar peniaga2 ini sentiasa berkembang dan menjana keuntongan mereka pada setiap tahun, spt syarikat2 utama di malaysia ni mereka berlumba mencapai sasaran keuntongan tahunan mereka.

Sedangkan kita sebagai penjawat awam masih menerima kadar gaji lama, bagaimana mungkin kita dapat hidup bersesuaian dengan kadar kenaikan ekonomi semasa, sedangkan barang2 keperluan itu perlu digunakan untuk kita hidup saban hari, inilah perlu dipikirkan oleh cuepac agar kerajaan mempertimbangkan membuat pelarasan gaji penjawat awam ini dengan bersesuain kadar kos sara hidup masa kini.

Tanpa Nama berkata...

Peningkatan Kos Sara Hidup
Kalau 10 tahun dahulu RM 15 cukup untuk beli ikan dan sayur dalam keluarga seramai 3 orang tapi masa kini sebanyak rm35 untuk kelurga yang sama ini belum lagi keperluan lain spt minyak masak, sabun basuh, bawang, tepung, susu, gula, gas memasak, boleh dikatakan semuanya telah meningkat hampir 75 hingga 85% ini belum kira tambang bus sekolah, yuran tadika, bagi anak yg menuntut di IPTA mereka perlu diselenggara sara hidup sebelum dpt pinjaman dari PTPTN ini belum termasuk kos IT dan kerja assigmentnya.
Begitu juga penjawat awam ini masih lagi terikat dgn hutang rumah, kenderaan, hutang peribadi(bagi membiyaai pendaftaran anak ke IPT)bagaimana sekiranya anak seramai 5 orang, keperluan2 inilah yg sering menganggu prestasi penjawat awam.

Rayuan kami
kami dari kumpulan sokongan ini berharap cuepacs berani menyuarakan kelohan kami ini pasal umur persaraan ini kami tak ambil kesah sangat, tp untuk sara hidup perlulah ada pelarasan baru yang bersesuian dgn kos sara hidup masa kini, dan kami bukan untuk hidup bermewah2 sekadar keperluan diri dan keluarga.

Tanpa Nama berkata...

sapa-sapa yg sain opsyen ni nanti hanya "pentingkan diri sendiri" je.. cukup-cukup la, bagi org-org muda pulak berkhidmat. Keutamaannya PELARASAN & KENAIKAN GAJI bukannya umur persaraan..

Tanpa Nama berkata...

gaji dah dinding... sambung sampai umur 60.. dtg pejabat punch masuk... kerja x buat.. punch balik..

Sooriamurthy Thanabalan berkata...

biarlah kekosongan pengetua dan di ppd/jpn diisi oleh org India sahaja, kerana org India terkenal dengan kerja kuat dan cakap kurang, hasil pun amat tinggi. Malahan mana2 sepatutnya KSU KPM juga perlu diambil dari org India, agar kebajikan kami terbela. satu peraturan yang menetapkan nisbah guru India kepada bukan India juga haruslah 50%-50%. Ini penting untuk keadilan sosial. SJKT juga harus dibuka besar-besaran dan gurunya diberi elaun lebih

ikhlas: Guru Pulau Pinang

Tanpa Nama berkata...

kenapa tidak minta SEUMUR HIDUP sahaja.Bukankah itu lebih baik????? PENTING DIRI,TIDAK MAHU FIKIR NASIB ANAK2 MUDA YANG BERKELULUSAN UNTUK MENERAJUI NEGARA. HANGPA MEMANG TAMAK HARTA DUNIA.INILAH YANG AKAN MEMBUAT NEGARA MALAYSIA KITA HANCUR. 1 MALAYSIA HANYA UNTUK DEPA YANG DUDUK DI ATAS !!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Alang-alang tu...naikkanlah sampai 75 tahun umur persaraan tu...siapa yang nak sambung,sambunglah. Kalau yang tak nak sambung tu bagi bersara 45 tahun dahlah..tak yah tunggu 60 macam sekarang ni....kan adil..

Tanpa Nama berkata...

Hoi...Sooriamurthy Thanabalan...tak semua india rajin buat kerja....takat nak mengulat banyak la oii.....saya rasa pengambilan PPD lebih kepada merit dan pengalaman dalam perkhidmatan seperti pernah menjadi pengetua, guru dan pemimpin guru di instutsi pengajian......bukan pasai berlakon rajin atau bangsa ....memang banyak PPD dari india dan cina.....itu dinilai melaui hasil kerja mereka...bukan taik bodek...kalau semua ppd india aja...jadi cikgu...dalam 2 tahun...ngaji lagi Phd terus jd PPD..bial masa nak jadi pendidik...sibuk makan gaji la tuh...satu lagi india nih bila jadi bos suka mengarah lebih-lebih terutama kat geng melayu nih

Tanpa Nama berkata...

kat malaysia nih semua orang diberi hak sama rata...jangan pertikai bila temuduga tak dapat kerja...aku yang kontrak dekat 5 tahun nih bakal dibuang pasal kami dibawah projek kementerian projek khas perpustakaan desa.....bakal meringkuk kat rumah pasai kami dihina sebagai kakitangan kontrak...tak gitu encik omar cuepacs....kakitangan kontrak akan dihapuskan dengan kata lain...DIBUANG kesemuanya...mari kita buat union kakitangan Kontrak bernaung bersama CUEPACS

Tanpa Nama berkata...

Kepada sesiapa yg sain opsyen umur bersara tu bukan mementingkan diri org tu patut dicontohi kerana dia masih mampu berbakti kpd negara dan bangsa dia masih sihat dan masih boleh menymbangkan tenaga utk majukan negara. Peluang pekerjaan utk genarasi muda masih banyak lagi bakal ditawarkan oleh kerajaan.

Cuba kita baca UTUSAN BORNEO keluaran 17 Sept,. 2010 JUMAAT ini 3.3 juta peluang kerja baru 60% tawarkan gaji sederhana dan tinggi ke arah negara berpendapatan tinggi disediakan oleh kerajaan kdp golongan belia @ muda yg belum ada pekerjaan janganlah pilih kerja dan mohonlah jawatan yg disediakan tu. Peluang kerja bukan sedikit saudara/saudari utk diisi oleh anak2 kita.

Kepada PA yg kontrak tu kita kerja masih baru 3 tahun bukan lama tu sudah bekerja dgn kerajaan masih muda mintalah kerja tersebut jangan merungut peluang sama rata diberi oleh kerajaan tidak ada sesiapa yg terpinggir kata PM kita.

Tanpa Nama berkata...

aku faham dan mengerti rintihan pekerja kontrak kerana aku dulu pekerja kontrak selama 10 tahun sebelum aku dapat jawatan tetap untuk ditempat lain.di negeri lain..aku dulu dijanjikan kalau aku terima kerja ni hanya untuk kontrak 2 tahun sahaja lepas itu diserap sebagai pekerja tetap tetapi sehingga 10 tahun aku masih lagi kontrak.rupanya aku ditipu..tak boleh buat pinjaman apa2.sekarang ni bila boleh pinjaman rumah kerajaan..bayaran balik tinggi kerana umur aku dah meningkat..2 bulan sebelum pencen baru habis bayar.nampaknya seumur hidup aku bekerja..aku berhutang..harap2 pekerja kontrak yang lain lebih bernasib baik daripada aku

Tanpa Nama berkata...

Kalau cam tu telah lama kita semua dijanjikan akan diserap kejawatan tetap tapi masih belum ada apa perubahan kali ini kita akan cuba pula beralih kpd pilihan yg baru iaitu pilihan melalui peti undi faham2lah

Tanpa Nama berkata...

KALI INI KERAJAAN BOLEH BAGI SATU BULAN BONUS........ 250 JUTA

Tanpa Nama berkata...

Bagi menjimatkan wang kerajaan saya berpendapat umur PA tanpa had sehingga PA seniri yg pilih berhenti dpd kerja. Saya pula cadangkan semua PA tik payah terima wang pencen dan bayaran bulan pencen pun tak perlu supaya ianya dapat menjimatkan wang kerajaan kerajaan patut beri gaji kepada mereka yg bekerja saja itu baru dpt jimat wang kerajaan kepada mereka yg mahu bersara awal dibenarkan tapi pencen tiadalah sama dgn org kerja kontrak.

hatiwangi berkata...

dengki sungguh kakitangan kontak ni sampai sanggup mencadangkan pencen org yg tetap ditarik, busuk sungguh hati anda

Tanpa Nama berkata...

memang best kerajaan bagi orang malaysia kerja seumur hidup...lepas nie tunggang langgang semua kerja pasal lepas umur 50 tahun performance diorang dah down and slow..lepas 2 3 tahun ko..x sempat nak rase pencen....dah2 la tu bagi pulak kat orang muda kerja...lepas nie ramai lagi graduan mengangur...

Tanpa Nama berkata...

Apa plak 60..seumur idup la..

Tanpa Nama berkata...

lari tajuk nampak...

gaji bro...gaji....mesti mau naik....

Tun Samy Vellu a/l Kalimuthu berkata...

saya cadangkan, untuk ahli Umno agar bila berpencen, gaji dan elaun terus dibayar seperti biasa sehingga meninggal dunia agar rakyat semakin menyokong kita.

Tanpa Nama berkata...

kita yang kontrak jangan dengki kat PA tetap....mana nak tau...kalau kita dok doa depa tak dapat pencen...bila kita tetap esok pencen tak dak macam mana...tapi kalau kerajaan setuju...saya syorkan kerajaan jadikan KWSP dan pencen sebagai simpanan tak kira tetap atau kontrak, sekurang-kurangnya bila pencen beban yang ditanggung kurang dan pencen tak perlu naik melebihi 50% gaji akhir seperti yang diminta...bagi ada kedua-dua ni sama ada 1:2 dan 2:2 sekali bagi yang nak.....tak rugi pun...saya kerja gred 17 baru 5 tahun dah ada KWSP semasa kontrak dekat 25k dah.....tu belum 10 tahun berkhidmat lagi tuh

Tanpa Nama berkata...

ok...kakitangan kontak kalau boleh dihadkan sekadar 5 tahun sahaja dan diserap ke tetap mengikut NPT kualiti kerja...dan yang tak berjaya lanjut lagi kontrak mereka sekiranya diperlukan...saya rasa perkara ini harus diwajibkan oleh setiap jabatan terutama untuk kakitangan kontrak bergred bawah 41 kerana mereka inilah menjadi nadi kerajaan....geng 41 ke atas diberi opsyen bila sampai umur 48, diberi pencen dan diserap sebagai kontrak sahaja...bukan lebih idealisme gitu unutk mengelakkan rasuah dan jenayah dalaman

Tanpa Nama berkata...

perkhidmatan melebihi 60 tahun tak digalakkan dan menyamai kakitangan tetap...saya rasa lanjutan 60 sesuai untuk instructor dan pengajar bagi kakitangan baru sahaja misalannya...Penolong Pengawai Perubatan atau Jururawat yang berpencen pada umur 58, dilantik secara kontrak sekiranya mereka mahu untuk menjadi instructor dibawah gred gaji U29 semula tapi gaji mati U29....bukan U32 atau 38.......jawatan mereka ini perlu kerana pengalaman mereka sebagai kakitangan kesihatan perlu unutk yang baru....ini orang panggil professionalisme....bukan lantik yang tua...tapi mengulat dekat tempat kerja dengan gaji dekat 4 ribu

Nurul Fazly Ahmad Sobry, N17 Kedah berkata...

aku merasakan seeloknya semua kakitngan kontrak dipecat serta merta kerana sumber risikan dalaman menyatakan mereka golongan yang kuat menentang dasar2 parti. selain itu ini adalah niat murni untuk mengurangkan perbelanjaan kerajaan.

dengan memecat semua pekerka kontrak, wang jimat itu boleh diguna utk mmbayar bonus. bekas kontrak itu juga perlu diserap ke sektor pembinaan untuk menggantikan 2 juta Indognesia yang bakal dihantar pulang selaras dengan tuntutan BENDERA dan GEMPAR.

Tanpa Nama berkata...

Saya cadangkan agar umur persaraan 60 tahun hanya ditawarkan kepada PA bermula dari 2-3 tahun sebelum tahun mereka pencen.Mereka perlu memohon untuk perlanjutan perkhidmatan dan menjalani pemeriksaan tahap kesihatan dulu. Di samping itu, permohonan mereka hendaklah diperakukan oleh ketua jabatan mereka berdasarkan prestasi kerja pada waktu itu.

Dengan itu, kerajaan dapat menapis PA yang benar-benar layak, berkualiti, sihat tubuh badan dan fikiran dan diperlukan dalam perkhidmatan untuk meneruskan perlanjutan perkhidmatan mereka hingga ke umur 60 tahun.

Saya berharap opsyen ini tidak diberikan terlalu awal bagi setiap PA kerana setiap kebolehan manusia berbeza antara satu sama lain.Diharap dengan cara ini, pihak kerajaan dapat menyekat PA yang ingin bekerja lama tetapi dalam masa yang sama suka mengulat.Selain itu, masih memberi peluang kepada PA yang benar-benar berkualiti untuk melanjutkan perkhidmatan mereka.

Tanpa Nama berkata...

cadangan di atas tu patut disokong. Ideal yg bagus boleh lanjutkan usia bersara PA ke 60 tahun dgn syarat 2 seperti yg diutarakan di atas

Tanpa Nama berkata...

saya sebagai penjawat awam tak setuju akan cadangan cuepact tu untuk bersara pada usia 60 tahun ...usulkanlan tentang elaun ke...cola ke..pada saya ianya menyekat anak anak muda unttuk menjawat jawatan dlm perkhidmatan awam kerana tiada kekosongan...masih orang lama lagi yg pegang jawatan tu ..tak reti nak pencen .. asik sambung je...umur makin tua keje belum tentu bagus jika dibandingkan dgn tenaga muda betul tak..merepek betuk si omar ni lah ..

Tanpa Nama berkata...

Bagus idea di atas.PA senior yang berkualiti perlu dikekalkan dalam perkhidmatan untuk membentuk, mendidik dan menasihat PA yang junior.Belum tentu lepasan graduan yang ingin masuk ke dalam PA ni semuanya yang bagus-bagus.Why not kekalkan senior yang berkualiti? Negara masih memerlukan perkhidmatan mereka.

Bagi senior yang tidak berkualiti, permohonan perlanjutan mereka tidak perlu diluluskan untuk memberi ruang kepada generasi baru.Ini baru adil.Takde la kes-kes yang nak dapat gaji buta.Yang malas nak kerja tu, baik pencen aje.Save sikit duit kerajaan.

So, bagi mereka yang ingin lanjutkan usia persaraan..kena kekalkan prestasi sepanjang masa dan sihat tubuh badan.

Tanpa Nama berkata...

Cadangan mcm ni semuanya datang dari PTD sendiri...yang hanya memikirkan kepada kepentingan diri sendiri...

lihat saja dasar2 kerajaan skrg..semuanya memihak kepada golongan PTD berbanding dengan pegawai dari Kumpulan Sokongan..

Pegawai2 kontrak N41, semua jawatan tersebut di wujudkan hanya utk memudahkan PTD naik pangkat..bila di serapkan ke jawatan tetap, post baru akan di wujudkan, dan PTD lama naik pangkat..kalau kita bandingkan dgn KUMPULAN SOKONGAN..ada ke Kump Sokongan boleh naik pangkat dalam 4-5 tahun dari N17 ke N22? jawapannye TIADA..

TAPI!!!!!!! PTD M44 dalam 4-5 tahun dah boleh pegi M48, atau lebih cepat lagi M52.. memangku @ di pangku @ tanggung kerja...itu semua hanya sandiwara...

terbaru lagi, PTK... dasar apa yg di buat.. kenapa perlu sekat org utk ambil PTK? mcmn di katakan sekat??

mana yg dah dapat Aras 3, hanya ada peluang SEKALI je lagi utk ambil PTK..kalau masih dapat Aras 3 juga pada percubaan terakhir..beliau akan di senarai hitam terus dan tak layak lagi ambil PTK...ADIL ke tu??
jadinye peluang utk dapat Aras 4 TERTUTUP RAPAT..dan takde chance nak dapat kenaikan gaji sbb syaratnye adalah ARAS 4..

dah la nak tunggu naik pangkat berpuluh tahun baru dapat (kalu dapat la...) bg Kumpulan Sokongan ni.. depa PTD takpe la...cepat je naik pangkat..Hampeh tul..

adil ke dasar tu semua??? dasar menyekat peluang Kakitangan Kumpulan Sokongan naik gaji ada la... gaji dah kecil..cuba utk dapat PTK aras 4 (chance naik gaji) pun ada chance sekali jer... SAKITTTTTTTTTTTTT!!!!!!!!

Dasar Pentingkan PTD je Macam...

Tanpa Nama berkata...

cukup-cukuplah tu pak omar hoi, kejolah kehidupan akhirat yg kekal abadi. Bila nak beribadat dan berkhidmat kepada masyarakat dgn sempurna. Bagilah peluang pada orang lain. Tak banyak yg pak omar boleh lakukan. Jujur dikatakan bahawa pak omar tak ada karisma dan keterampilan sebagai seorang pemimpin kesatuan. Tutur katapun tak ada umph. Jujur juga kalau dikatakan pak omar nie macam badut sarkis. Tolonglah pencen awal. Nyampah

Tanpa Nama berkata...

~ hidup Malaysia!..... saya sbg. rakyat 1malaysia menyokong penuh dgn apa yg. dilakukan oleh Pak Omar kita sebab beliau begitu prihatin dgn. membela nasib PA Malaysia, sila teruskan perjuangan PA kita Pak Omar, Malaysia boleh!.... hidup Malaysia!....

Lady Mia berkata...

Selamat Tahun Baru semuanya,

Nama saya Mia.S. Saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati karena ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial, dan putus asa, saya telah scammed oleh beberapa pemberi pinjaman online. Saya hampir kehilangan harapan sampai seorang teman saya merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal disebut Ibu Cynthia yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari Rp800,000,000 (800 JUTA) dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres dengan tingkat bunga hanya 2%.

Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah saya diterapkan untuk dikirim langsung ke rekening saya tanpa penundaan. Karena aku berjanji padanya bahwa aku akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman dalam bentuk apapun, silahkan hubungi dia melalui emailnya: cynthiajohnsonloancompany@gmail.com

Anda juga dapat menghubungi saya di email saya ladymia383@gmail.com dan miss Sety yang saya diperkenalkan dan diberitahu tentang Ibu Cynthia dia juga mendapat pinjaman dari Ibu Cynthia baru Anda juga dapat menghubungi dia melalui email nya: arissetymin@gmail.com Sekarang, semua yang saya lakukan adalah mencoba untuk bertemu dengan pembayaran pinjaman saya bahwa saya kirim langsung ke rekening bulanan.

lay jane alice berkata...

Halo Setiap Satu, nama saya wanita Jane alice dari Indonesia, dan saya bekerja dengan bersatu bangsa kompensasi, dan kami telah mendengar dan juga membuat pinjaman dari perusahaan pinjaman, saya cepat ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan seluruh Indonesia yang mencari pinjaman di internet sangat berhati-hati untuk tidak jatuh di tangan scammers dan fraudstars, ada banyak lender kredit palsu di sini di internet dan beberapa dari mereka adalah asli dan nyata, aku ingin meluncur kesaksian tentang bagaimana Tuhan menuntun saya untuk pemberi pinjaman dan Pinjaman nyata genue telah mengubah hidup saya dari rumput rahmat, setelah saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman kredit di sini di internt, saya kehilangan banyak uang untuk membayar biaya pendaftaran, isurance, pajak, dan setelah pembayaran saya masih tidak mendapatkan saya pinjaman. Setelah berbulan-bulan mencoba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan jumlah scammed kali uang tanpa mendapatkan pinjaman dari perusahaan mereka sehingga saya menjadi begitu putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari online genue kredit pemberi pinjaman yang tidak akan meningkatkan rasa sakit saya, jadi saya memutuskan untuk menghubungi seorang teman saya yang baru-baru mendapat pinjaman online, kita membahas kesimpulan kita tentang masalah dan dia bercerita tentang seorang wanita yang disebut Mr Dangote yang merupakan CEO dari Dangote Pinjaman Perusahaan. Jadi saya diterapkan untuk jumlah pinjaman (Rp400,000,000) dengan tingkat bunga rendah 1,5%, tidak merawat usia saya, karena saya mengatakan kepadanya apa yang saya ingin menggunakan uang itu untuk membangun bisnis dan pinjaman saya disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua persiapan dilakukan pada transfer kredit dan dalam waktu kurang dari 24 jam setelah pendaftaran pinjaman, sudah disimpan ke bank dan mimpi saya datang melalui. Jadi saya ingin saran yang membutuhkan genue panggilan pinjaman cepat sekarang email di Dangotegrouploandepartment@gmail.com. dia tidak tahu bahwa aku melakukan ini. Saya berdoa agar Tuhan memberkati dia untuk hal-hal baik yang telah dilakukan dalam hidup saya. Anda juga dapat menghubungi saya di ladyjanealice@gmail.com hari yang indah lebih info..

Widya Okta berkata...

Aku Widya Okta, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman reliabl yang SANDRAOVIALOANFIRM. Saya mendapat pinjaman saya Rp900,000,000 dari SANDRAOVIALOANFIRM sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui SANDRAOVIALOANFIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak SANDRAOVIALOANFIRM. menghubungi mereka melalui email:. (Sandraovialoanfirm@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (widyaokta750@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

Theresa Theresa berkata...

Adakah anda seorang ahli perniagaan atau perempuan? Jika dalam apa-apa masalah kewangan atau memerlukan wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Jika anda membayar bil-bil atau hutang untuk menyelesaikan, atau adakah saya memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan yang bagus? Adakah anda mempunyai skor kredit yang rendah dan ia sukar bank-bank tempatan / modal mencari untuk mendapatkan gadai janji daripada institusi kewangan yang lain? Adakah anda memerlukan pinjaman atau pembiayaan untuk apa-apa sebab, jika anda suka,

* Pinjaman Kenderaan
* Pinjaman Harta Tanah
* Pinjaman Perniagaan
* Lain-lain Pinjaman
* Kredit
* MasterCard

Sila hubungi kami melalui e-mel: Saya Theresaloancompany@gmail.com
Nota: Pinjaman menyediakan kadar faedah tahunan sebanyak hanya 2%. Harap anda akan diberi kredit dalam mana-mana negara di dunia harus kediaman.

Apa-apa keperluan pelanggan, kami perlu menyediakan maklumat berikut untuk membuka fail pemprosesan pinjaman.

1. NAMA PENUH: ...............................
2. ALAMAT: .............................. .. ...
3. KERJA: .....................
4. NEGERI: ........................
5. SYARAT: ........................ ..
6. Bandar: ...........................
7. SEX: ............................
8. Umur ........................... ..
9. BILANGAN TELEFON BIMBIT: ............ ..
10. BILANGAN KREDIT DIKEHENDAKI: ..........
Pendapatan 11.Monthly ..................
12.DURATIO daripada: ..................... ..
13. PINJAMAN TUJUAN ...............

Terima kasih atas kerjasama anda
Theresa SYARIKAT PINJAMAN
ALAMAT E-MEL: Saya Theresaloancompany@gmail.com

Zainab Omar berkata...

Nama saya Puan Omar Zainab, Saya seorang pemberi Pinjaman uang Peribadi Yang Didaftar sah Dalam Memberikan Pinjaman Kepada Individu, perniagaan lelaki, Wanita Dan Juga Untuk Syarikat-syarikat yang membutuhkan Bantuan Kewangan di Indonesia dan di Seluruh dunia ini. Kami di here for Memberikan Baik Jangka Panjang Atau Jangka Pendek Pinjaman, Peribadi Atau hipotek, Pinjaman anda yang boleh membebaskan ditransfer Melalui kertas kerja Atau daftar Kami Akan Memberikan Yang Terbaik kompilasi Anda menghubungi Perusahaan Kami. Di Bawah INI ADALAH e-mel kenalan kami
(Zainabomarloanfirm@gmail.com) Atau (omarzainabloanfirm@outlook.com)

maryan sani berkata...

Hello, Saya Puan Maryan sani pemberi pinjaman pinjaman peribadi. Syarikat kami menyediakan pinjaman pada kadar rendah sebanyak 2% anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda, atau anda
memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda, membayar bil dan menambah kemudahan syarikat anda? Anda telah ditolak oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? perkhidmatan
Ini akan memberikan kedua-dua individu, syarikat-syarikat, lelaki dan wanita perniagaan peluang untuk meneroka dalam perniagaan varoius mereka dan kami tidak tergesa-gesa costomers kami untuk membayar pinjaman mereka sebaliknya kita memberi mereka lebih masa untuk membayar laon mereka telah yang mereka telah dikumpulkan. Walau bagaimanapun, peluang kewangan di muka pintu anda dan kemajuan anda adalah peroity kami, jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di: maryansaniloancompany@gmail.com

Zenith Loan berkata...

Hello,
Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membersihkan hutang anda atau anda memerlukan pinjaman modal untuk meningkatkan perniagaan anda?
telah anda telah ditolak oleh
bank-bank dan agensi kewangan yang lain?
Adakah Anda perlu Jaminan Bank?
Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji?
mencari lagi kerana kami berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu. Kami memberi pinjaman tabungan kepada individu
yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau yang memerlukan wang
untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan pada kadar 2%. Saya mahu menggunakan medium ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan akan bersedia untuk menawarkan anda pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel: zenithloanlimited@gmail.com

Herman Kamil berkata...

Halo kawan-kawan, saya Agus daripada Indonesia. Saya di sini untuk berkongsi beberapa maklumat penting tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman daripada organisasi pinjaman islamic, saya tidak percaya bahawa saya boleh mendapatkan pinjaman dari mana-mana pemberi pinjaman dalam talian atau internet kerana saya sentiasa fikir mereka semua penipuan. Tetapi cerita ini berubah dua minggu lalu apabila rakan memberitahu saya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman perniagaan daripada mereka. Walaupun saya merasa sukar untuk percaya, tetapi saya memberitahu diri saya terpaksa mengambil risiko kerana saya serius memerlukan pinjaman. Saya telah mendaftar untuk pinjaman sebanyak $ 70,000 USD. Saya menghubungi mereka di Itali. Yang mengejutkan saya, pinjaman saya telah diluluskan dan saya menerima pinjaman selepas 3 hari. Satu perkara yang saya suka tentang mereka adalah bahawa semua pinjaman mereka adalah sangat mudah untuk memproses dan jelas. Tiada kos tersembunyi. Tidak ada jaminan yang diperlukan daripada saya kerana saya memfailkan pinjaman tanpa jaminan. Mereka mempunyai takut akan Tuhan Yang Maha Kuasa. Saya akan menasihati sesiapa sahaja yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi mereka dengan segera melalui e-mel (frb228813@gmail.com) dan salah satu kakitangan mereka akan segera bertindak balas kepada anda. Sila berkongsi maklumat ini dengan saudara-saudara Islam yang kuat, mereka akan mengetahui bahawa organisasi wujud dan mendapatkan pinjaman dari them.May maha kuasa Allah memberkati tahun baru ini untuk kita.

Sulis Susanti berkata...

Halo, nama saya Sulis Susanti dari Indonesia, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih yang asli di perusahaan pinjaman palsu.
Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial dan putus asa, aku jatuh korban penipuan oleh beberapa perusahaan pinjaman online, karena saya perlu sebuah perusahaan pinjaman yang jujur.

Aku hampir menyerah, tidak sampai saya mencari nasihat dari seorang teman yang kemudian mengarahkan saya untuk pemberi pinjaman pinjaman yang sangat handal JOY WILSON LOAN FIRM, yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari 750 juta rupiah dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres pada tingkat bunga rendah dari 2%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah pinjaman yang saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, karena saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres.

Saya ingin Anda yakin dan percaya diri bahwa ini adalah asli karena saya memiliki semua bukti pengolahan pinjaman ini termasuk kartu id, dokumen perjanjian pinjaman dan semua kertas kerja. Saya percaya Ibu Joy Wilson sepenuh hati karena dia telah benar-benar membantu dalam hidup saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan hubungi perusahaan melalui email: (joywilsonloanfirm@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (sulissusanti971@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman

Siti Aryati berkata...

Saya dan suami saya, mahu menggunakan media ini untuk memberi keterangan tentang kerja yang baik Ibu Jennifer Brown Pinjaman Syarikat.
Kami tidak fikir kita akan berada dalam kehidupan untuk bertemu dengan seseorang seperti Puan Jennifer, dia adalah permata yang jarang berlaku dan Tuhan menghantar.

Saya Siti mengambil masa saya untuk memberi keterangan mengenai Jennifer Brown, kerana dia akhirnya menawarkan apa yang tidak ada orang lain boleh menawarkan dalam beberapa jam.
Suami saya dan saya pergi ke dalam hutang besar-besaran dengan penghutang dan bank, dan kita akan mendapat pinjaman daripada dua syarikat pinjaman yang berbeza, tetapi semua datang ke apa-apa, sebaliknya mereka membawa kami ke dalam hutang yang lebih dan akhirnya meninggalkan kita sehingga saya datang dalam hubungan dengan Puan . Jennifer, dia menawarkan pinjaman walaupun pada mulanya saya takut ia akan berakhir seperti syarikat-syarikat lain yang saya telah memohon, dia itu tidak seperti orang-orang lain syarikat pinjaman penipuan. Sekarang kita telah akhirnya dibayar hutang kami dan kami telah memulakan perniagaan baru dengan wang yang ditinggalkan daripada pinjaman.
Hubungi Puan Jennifer melalui e-mel berikut:
jenniferbrownloancompany atau anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya untuk maklumat lanjut sitiaryati075@gmail.com

Miller Porter berkata...

Hai semua,

Saya Miller Porter pemberi pinjaman pinjaman persendirian dengan Reputasi baik Kerja,
millerporter102@yahoo.com Memohon hari ini jika anda memerlukan kecemasan
pinjaman dari sebuah syarikat terkemuka, dengan keadaan yang baik dan hubungan buruh,
maka anda perlu menghubungi kami kerana kami menawarkan pinjaman pada
Kadar faedah yang berpatutan sebanyak 3% dan kerja anda dengan kami
akan menjadi satu pengalaman yang baik. Jika anda berminat, hubungi
kami melalui e-mel: millerporter102@yahoo.com

+2349057519652
millerporter102@yahoo.com
http://millerporter102.wix.com/potterfirms

Saya menunggu jawapan pantas anda
Encik Miller Porter

merit hope berkata...

KELEBIHAN HOPE LOAN FIRM COMPANY

                    merithope6@gmail.com)

Hello saya sedang Puan, Merit. pemberi pinjaman pinjaman sah dan boleh dipercayai kepada pemberi pinjaman, er menawarkan pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman hotel, tawaran komersial, yang mesti mengemas kini semua keadaan kewangan dalam dunia / syarikat untuk membantu mereka yang berdaftar wang lendears pinjaman peribadi, pinjaman perumahan, pinjaman pembinaan , kadar faedah yang rendah sebanyak 2% yang lain-lain modal, pinjaman perniagaan dan pinjaman kredit buruk kerja, memulakan. Kami membiayai projek di tangan dan firma / rakan kongsi anda dan saya ingin menawarkan pinjaman peribadi kepada pelanggan mereka dari USD $ 12,000 kepada $ 8000000, euro dan pound sahaja. Saya memberi pinjaman perniagaan,
pinjaman peribadi, pinjaman pelajar, pinjaman kereta dan pinjaman untuk membayar bil-bil. kalau awak
memerlukan pinjaman yang anda perlu lakukan adalah untuk anda untuk menghubungi saya secara langsung
In: (merithope6@gmail.com)
Tuhan merahmati kamu.
Yang ikhlas,
Puan: merit Hope
E-mel: (merithope6@gmail.com)

Nota: Semua jawapan hendaklah dihantar kepada: (merithope6@gmail.com). hubungi kami melalui e-mel untuk maklumat lanjut

Lady Jane berkata...

Halo Setiap Satu, nama saya wanita Jane alice dari Indonesia, dan saya bekerja dengan bersatu bangsa kompensasi, dan kami telah mendengar dan juga membuat pinjaman dari perusahaan pinjaman, saya cepat ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan seluruh Indonesia yang mencari pinjaman di internet sangat berhati-hati untuk tidak jatuh di tangan scammers dan fraudstars, ada banyak lender kredit palsu di sini di internet dan beberapa dari mereka adalah asli dan nyata, aku ingin meluncur kesaksian tentang bagaimana Tuhan menuntun saya untuk pemberi pinjaman dan Pinjaman nyata genue telah mengubah hidup saya dari rumput rahmat, setelah saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman kredit di sini di internt, saya kehilangan banyak uang untuk membayar biaya pendaftaran, isurance, pajak, dan setelah pembayaran saya masih tidak mendapatkan saya pinjaman. Setelah berbulan-bulan mencoba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan jumlah scammed kali uang tanpa mendapatkan pinjaman dari perusahaan mereka sehingga saya menjadi begitu putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari online genue kredit pemberi pinjaman yang tidak akan meningkatkan rasa sakit saya, jadi saya memutuskan untuk menghubungi seorang teman saya yang baru-baru mendapat pinjaman online, kita membahas kesimpulan kita tentang masalah dan dia bercerita tentang seorang wanita yang disebut Mr Dangote yang merupakan CEO dari Dangote Pinjaman Perusahaan. Jadi saya diterapkan untuk jumlah pinjaman (Rp400,000,000) dengan tingkat bunga rendah 2%, tidak merawat usia saya, karena saya mengatakan kepadanya apa yang saya ingin menggunakan uang itu untuk membangun bisnis dan pinjaman saya disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua persiapan dilakukan pada transfer kredit dan dalam waktu kurang dari 24 jam setelah pendaftaran pinjaman, sudah disimpan ke bank dan mimpi saya datang melalui. Jadi saya ingin saran yang membutuhkan genue panggilan pinjaman cepat sekarang email di Dangotegrouploandepartment@gmail.com. dia tidak tahu bahwa aku melakukan ini. Saya berdoa agar Tuhan memberkati dia untuk hal-hal baik yang telah dilakukan dalam hidup saya. Anda juga dapat menghubungi saya di ladyjanealice@gmail.com hari yang indah lebih info..

Indriaty Manirjo berkata...

Aku indriaty manirjo, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman reliabl yang MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. Saya mendapat pinjaman saya Rp850,000,000 dari MAGRETSPENCERLOANCOMPANY sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui MAGRETSPENCERLOANCOMPANY dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. menghubungi mereka melalui email:. (magretspencerloancompany@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (indriatymanirjo010@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

Nurliana Novi berkata...

Halo,
Saya Nurliana Novi saya ingin berbagi karya Allah yang baik dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi buruk di beberapa negara.
 Saat ini saya tinggal di jakarta di Indonesia. Saya seorang Janda dengan empat anak dan aku terjebak dalam situasi keuangan pada bulan Juli 2016 dan saya perlu untuk membiayai dan membayar tagihan saya
Saya adalah korban dari penipuan pemberi pinjaman 4-kredit, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan bahwa teman-teman saya menjelaskan situasi saya dan kemudian memperkenalkan saya ke sebuah perusahaan pinjaman yang ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN reliabl.
Bagi orang-orang yang mencari pinjaman? Jadi Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan internet di sini, tapi mereka masih sangat nyata di perusahaan pinjaman palsu.
 Saya mendapat pinjaman saya dari ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN Rp500.000.000 sangat mudah dalam waktu 24 jam yang saya diterapkan, jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui ELINA JOHNSON PINJAMAN FIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda, silakan hubungi ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN. menghubungi mereka melalui email:. (Elinajohnson22@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (nurliananovi96@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

Asa Loan berkata...

Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, jadi Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com


Asa loan lending company are ready to loan you any amount you need to start up your personal business. we give out loan at 3% interest rate, so Kindly apply for agricultural farming loan. if you need loan contact our email:asaloantransfer@gmail.com, you can also contact this email:finance_institute2015@outlook.com

Widya Okta berkata...

Aku Widya Okta, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman dapat diandalkan yang SANDRAOVIALOANFIRM. Saya mendapat pinjaman saya Rp900,000,000 dari SANDRAOVIALOANFIRM sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui SANDRAOVIALOANFIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak SANDRAOVIALOANFIRM. menghubungi mereka melalui email:. (Sandraovialoanfirm@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (widyaokta750@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

Lady Jane berkata...

Halo Setiap Satu, nama saya wanita Jane alice dari Indonesia, dan saya bekerja dengan bersatu bangsa kompensasi, dan kami telah mendengar dan juga membuat pinjaman dari perusahaan pinjaman, saya cepat ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan seluruh Indonesia yang mencari pinjaman di internet sangat berhati-hati untuk tidak jatuh di tangan scammers dan fraudstars, ada banyak lender kredit palsu di sini di internet dan beberapa dari mereka adalah asli dan nyata, aku ingin meluncur kesaksian tentang bagaimana Tuhan menuntun saya untuk pemberi pinjaman dan Pinjaman nyata genue telah mengubah hidup saya dari rumput rahmat, setelah saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman kredit di sini di internt, saya kehilangan banyak uang untuk membayar biaya pendaftaran, isurance, pajak, dan setelah pembayaran saya masih tidak mendapatkan saya pinjaman. Setelah berbulan-bulan mencoba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan jumlah scammed kali uang tanpa mendapatkan pinjaman dari perusahaan mereka sehingga saya menjadi begitu putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari online genue kredit pemberi pinjaman yang tidak akan meningkatkan rasa sakit saya, jadi saya memutuskan untuk menghubungi seorang teman saya yang baru-baru mendapat pinjaman online, kita membahas kesimpulan kita tentang masalah dan dia bercerita tentang seorang wanita yang disebut Mr Dangote yang merupakan CEO dari Dangote Pinjaman Perusahaan. Jadi saya diterapkan untuk jumlah pinjaman (Rp400,000,000) dengan tingkat bunga rendah 2%, tidak merawat usia saya, karena saya mengatakan kepadanya apa yang saya ingin menggunakan uang itu untuk membangun bisnis dan pinjaman saya disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua persiapan dilakukan pada transfer kredit dan dalam waktu kurang dari 24 jam setelah pendaftaran pinjaman, sudah disimpan ke bank dan mimpi saya datang melalui. Jadi saya ingin saran yang membutuhkan genue panggilan pinjaman cepat sekarang email di Dangotegrouploandepartment@gmail.com. dia tidak tahu bahwa aku melakukan ini. Saya berdoa agar Tuhan memberkati dia untuk hal-hal baik yang telah dilakukan dalam hidup saya. Anda juga dapat menghubungi saya di ladyjanealice@gmail.com hari yang indah lebih info..

fred mantin berkata...

Adakah anda fikir untuk mendapatkan pinjaman? Anda serius yang memerlukan pinjaman segera untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda dalam hutang? Ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda, kami memberi pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan dan pinjaman korporat dan semua jenis pinjaman dengan faedah 2% untuk maklumat lanjut hubungi kami melalui e-mel (fredmanti@gmail.com)

danisy arizana berkata...

Adakah anda memerlukan pinjaman? Bank itu telah menafikan anda pinjaman, kami berada di sini untuk membantu anda dari segi kewangan, untuk mendapatkan pinjaman segera apa-apa amaun di mana-mana destinasi. kebahagiaan anda adalah keutamaan kami. Kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan dan pinjaman korporat dan semua jenis pinjaman dengan kadar faedah pada 2% untuk maklumat lanjut sila hubungi kami melalui e-mel (danisyarizanaloancompany@gmail.com) untuk mengambil langkah ini dan memecahkan kesusahan kewangan dalam hidup anda dan keluarga jadi tergesa-gesa dan hubungi kami

WAHYUNI ELVIN berkata...

Hello semua orang yang melihat ini di seluruh dunia, terdapat banyak penipu dalam laman web ini, saya mempunyai berita baik untuk berkongsi. sila menyertai saya untuk menjadi gembira dan berterima kasih kepada syarikat pinjaman. Saya hanya mendapat pinjaman daripada yang sah ELINA JOHNSON LOAN FIRM. Ini adalah bagaimana saya mendapat hubungan mereka. Saya melihat keterangan Puan Nuliana Novi Indonesia di forum ini tentang bagaimana dia mendapat pinjaman daripada mereka dan dia telah memberikan e-mel kepada semua orang "elinajohnson22@gmail.com" mereka supaya saya segera melalui e-mel mereka dan mereka bertindak balas kepada e-mel saya, jujur, pada mulanya saya begitu banyak takut kerana saya telah kehilangan wang saya jadi bodoh sebelum ini. Tetapi, saya terkejut bahawa kurang daripada 3 jam selepas itu, pinjaman sebanyak RP 700,000,000, i digunakan untuk benar-benar dipindahkan ke akaun saya. Keseluruhan proses adalah mudah. dan pinjaman segera pada kadar 2% saya dapat cepat ada caj. Tiada penjamin diperlukan daripada saya. sehingga kini, saya masih sukar untuk mempercayai bahawa ia adalah benar. Saya fikir saya telah bermimpi apabila saya mendapat amaran dari bank saya. Sekarang hati saya penuh dengan kegembiraan. Nasihat saya adalah mudah untuk semua orang yang mencari keinginan yang ikhlas untuk mendapatkan jumlah pinjaman yang sah untuk memulakan perniagaan atau untuk membiayai projek adalah untuk e-mel mereka sekarang dan anda akan terkejut bagaimana saya terkejut. Saya hendak mengucapkan terima kasih Nuliana novi untuk memberikan sentuhan mereka dalam forum ini. Dan kendatipun kamu menyeru mereka dan mendapatkan pinjaman daripada mereka, sila menyebarkan berita baik supaya orang lain juga boleh mendapat manfaat. terima kasih, e-mel mereka lagi ^elinajohnson22@gmail.com
^, Nama saya adalah Wahyuni ​​Elvin Hubungi saya, di sini adalah e-mel saya wahyunielvin@gmail.com
 Nota: Semua yang penipu meminta yuran pendaftaran, berhati-hati, segala-galanya adalah satu penipuan. Semoga Allah memberkati anda semua
Terima kasih

Divine Loanfirm berkata...

Hai semua,

Saya adalah seorang pinjaman pemberi pinjaman swasta, boleh dipercayai, pemberi pinjaman yang boleh dipercayai; Saya memberi pinjaman kepada perniagaan dan individu pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan 2%. Jika anda telah ditolak bank atau institusi kewangan untuk satu lagi sebab untuk pinjaman. Adakah anda sedang mencari pinjaman perniagaan, pinjaman peribadi, pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman pelajar, hutang penyatuan pinjaman, pinjaman tanpa cagaran dan modal teroka? Anda di tempat yang betul untuk penyelesaian pinjaman anda Jika anda berminat dalam tawaran pinjaman, sila hubungi kami melalui e-mel (divineloanfirm622@gmail.com)
salam,

Ilahi.

Nurliana Novi berkata...

Hello,
Saya Nurliana Novi saya ingin berkongsi kerja-kerja yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada bangsaku yang mencari pinjaman di Asia dan bahagian-bahagian lain perkataan, kerana ekonomi tidak baik di beberapa negara.
 Saya kini tinggal di jakarta di Indonesia. Saya adalah seorang janda dengan empat kanak-kanak dan saya telah terperangkap dalam keadaan kewangan yang pada bulan Julai 2016 dan saya perlu membiayai semula dan membayar bil-bil saya
Saya adalah mangsa penipuan pemberi pinjaman 4 kredit, saya hilang begitu banyak wang kerana saya mendapatkan pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya ditahan oleh rakyat hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan kawan-kawan saya yang saya terangkan keadaan saya dan kemudian memperkenalkan saya kepada syarikat pinjaman yang ELINA JOHNSON LOAN FIRM reliabl.
Bagi orang-orang yang mencari pinjaman? Jadi, anda perlu berhati-hati kerana banyak syarikat-syarikat pinjaman penipuan internet di sini, tetapi mereka masih amat nyata dalam syarikat-syarikat pinjaman palsu.
 Saya mendapat pinjaman saya dari ELINA JOHNSON LOAN FIRM Rp500,000,000 dengan mudah dalam tempoh 24 jam yang saya digunakan, jadi saya memutuskan untuk berkongsi kerja yang baik dari Allah melalui ELINA JOHNSON LOAN FIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat anda jika anda memerlukan pinjaman anda sila hubungi ELINA JOHNSON LOAN FIRM. menghubungi mereka melalui e-mel:. (Elinajohnson22@gmail.com)
Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya di (nurliananovi96@gmail.com) jika anda mendapati sukar atau mahu prosedur untuk mendapatkan pinjaman.

Meng Jing berkata...

Memerlukan pinjaman segera? jingl meng syarikat pinjaman swasta adalah di sini untuk membantu anda, Kami telah diluluskan oleh kerajaan dan kredit peminjam disahkan, syarikat kami menawarkan pinjaman antara peribadi untuk industri, kepada pengguna yang berminat atau syarikat yang ingin mendapatkan bantuan kewangan dalam kadar faedah dirundingkan sebagai 2% peluang untuk membersihkan dept., Mulakan atau meningkatkan perniagaan anda dengan pinjaman daripada pinjaman syarikat kami diberikan pada Pounds (£), dolar ($) dan Euro. Supaya memohon pinjaman sekarang orang yang berminat sila hubungi kami untuk maklumat lanjut. Hubungi kami sekarang melalui: mengjingofficial@gmail.com

Annisa Ahmad berkata...

Halo

Apakah Anda seorang investor, Pemilik Bisnis, Pengusaha, Kontraktor, Petani, Memulai e.t.c? Mungkin Anda memerlukan dana untuk membeli properti, memperbaiki / membalikkan, memperbaiki layanan / bangunan Anda mencari tempat yang dapat menjamin Anda meminjamkan jumlah yang Anda butuhkan (Annisa Ahmad) ke sini untuk membantu mereka yang membutuhkan tujuan arsip keuangan mereka, kami menginvestasikan Di properti, proyek / bisnis dan juga menawarkan semua jenis pinjaman berbunga rendah. Tarif, untuk orang yang tertarik dari negara manapun dengan tingkat kredit apakah anda ditolak oleh bank lain atau kreditor? Kami dapat menawarkan pinjaman yang Anda butuhkan dengan harga yang terjangkau, kami juga memerlukan layanan dari Pialang yang bisa merujuk orang-orang yang membutuhkan bantuan keuangan dan kami membayar setiap bulan untuk layanan Anda menghubungi kami melalui email di bawah ini jika Anda tertarik dengan pinjaman atau persyaratan. Investor
Email: annisaahmadlaoncompany@gmail.com

Annisa Ahmad berkata...

Halo

Apakah Anda seorang investor, Pemilik Bisnis, Pengusaha, Kontraktor, Petani, Memulai e.t.c? Mungkin Anda memerlukan dana untuk membeli properti, memperbaiki / membalikkan, memperbaiki layanan / bangunan Anda mencari tempat yang dapat menjamin Anda meminjamkan jumlah yang Anda butuhkan (Annisa Ahmad) ke sini untuk membantu mereka yang membutuhkan tujuan arsip keuangan mereka, kami menginvestasikan Di properti, proyek / bisnis dan juga menawarkan semua jenis pinjaman berbunga rendah. Tarif, untuk orang yang tertarik dari negara manapun dengan tingkat kredit apakah anda ditolak oleh bank lain atau kreditor? Kami dapat menawarkan pinjaman yang Anda butuhkan dengan harga yang terjangkau, kami juga memerlukan layanan dari Pialang yang bisa merujuk orang-orang yang membutuhkan bantuan keuangan dan kami membayar setiap bulan untuk layanan Anda menghubungi kami melalui email di bawah ini jika Anda tertarik dengan pinjaman atau persyaratan. Investor
Email: annisaahmadlaoncompany@gmail.com

Dewi Rumapea berkata...

Salam sejahtera!
Nama saya Dewi Rumapea, saya berasal dari kota SEMARANG, Indonesia. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan semua dalam kumpulan ini mencari pinjaman yang sangat berhati-hati kerana ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu, saya secara kewangan turun dan saya memutuskan untuk mendapatkan pinjaman dari Man di Malaysia dan saya tertipu oleh pemberi pinjaman palsu di Malaysia. Saya hampir kehilangan harapan sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai dan tulen yang dipanggil Puan Glory, seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan saya pinjaman sebanyak Rp500,000,000 tanpa tekanan, pada kadar faedah 2% yang merupakan kadar yang berpatutan untuk saya.

Selepas memindahkan kredit saya ke akaun bank saya, saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah saya memohon, telah dipindahkan terus ke akaun saya, oleh puan Glory, tanpa berlengah-lengah. Jadi saya berjanji kepada puan Glory bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan sebarang pinjaman, sila hubungi Puan Glory melalui email: gloryloanfirm@gmail.com

Saya menggunakan masa ini untuk memaklumkan kepada anda semua bahawa anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: dewiputeri9@gmail.com atau anda boleh menghubungi Nur Izzatul Azira Ismail, dari Malaysia yang memperkenalkan saya dan memberitahu saya mengenai Puan Glory, Dia juga mendapat pinjaman dari Puan Glory, Anda juga boleh menghubunginya melalui e-mel: utariwirmayaty@gmail.com Kini, semua yang saya lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun bulanan.

Nota: Tiada yuran insurans, yuran pendaftaran atau yuran pemindahan.

Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Allah SWT kerana menggunakan puan Glory untuk mengubah kisah kewangan saya dan kini saya seorang pemilik perniagaan saya yang bangga, semoga Allah terus memberkati Puan Glory dan terus menggunakannya untuk membantu kita semua dalam kesulitan kewangan