SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

29 September 2010

KASTAM SASAR KUTIP HASIL RM28.2 BILION

Berita Harian
29/9/2010



MELAKA: Kastam Diraja Malaysia (KDRM) menyasarkan kutipan hasil melebihi RM28.2 bilion pada tahun ini, meningkat sebanyak 8.1 peratus atau RM2.3 bilion berbanding tahun lalu, kata Ketua Pengarahnya, Datuk Seri Ibrahim Jaapar.

Katanya, jabatan itu yakin mencapai sasaran berkenaan berdasarkan keadaan ekonomi negara masa kini yang kian stabil, selain pelaksanaan Pelan Transformasi Kerajaan (GTP) membabitkan enam Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA). Sehingga kelmarin, jabatan ini berjaya mengumpul RM20.5 bilion kutipan hasil dengan purata RM2.3 bilion sebulan. Saya yakin jika momentum prestasi jabatan berterusan, kita boleh memungut lebih daripada jumlah berkenaan. Jika dapat dicapai, kita juga turut berjaya mencapai sasaran ditetapkan kerajaan iaitu RM28 bilion. Setakat ini, jumlah kutipan tertinggi pada 2008 iaitu RM28.2 bilion,” katanya selepas merasmikan Mesyuarat Pengarah Kastam SeMalaysia Kali ke-64, di Seri Negeri, Ayer Keroh dekat sini, semalam.

Ibrahim yang akan menamatkan perkhidmatan Jumaat ini berkata, setakat ini pihaknya sudah membekalkan 6,000 komputer baru ke semua jabatan di seluruh negara dalam usaha menyelesaikan masalah dan menambah baik sistem penyampaian perkhidmatan.

Katanya, langkah bertujuan mempertingkatkan daya saing termasuk kerja penguatkuasaan sebagai agensi berkuasa kerajaan yang mantap itu turut membabitkan naik taraf kemudahan sistem lain dengan kos lebih RM5 juta.

“Penggunaan peralatan dengan teknologi terkini amat perlu kerana usaha membanteras penyeludup dan penjenayah perlu menggunakan peralatan lebih baik daripada mereka,” katanya.
Mengulas permintaan Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) yang meminta Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) mengkaji semula gred anggota jabatan itu, Ibrahim berkata, ia langkah yang baik kerana dapat mempertingkatkan mutu kerja dan produktiviti tugasan kakitangan.

25 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kalau kastam dapat mencapai sasarn dgn mengutip hasil RM28.2 bilion apa anggota kastam dapat. Kalau jabatan Polis pasti mendapat hadiah dpd kerajaan dan gaji dan pangkat cepat naik.
Saya berpendapat anggota kastam patut dikaji dan upgred semula gred gaji dan pangkat kpd mereka yg berkelayakkan.

Fariz Mahmood berkata...

Kastam perlu dimansuhkan dan diserap ke sektor pembinaan, manakala PA kontrak perlu diberi peluang menjadi anggota kastam

Tanpa Nama berkata...

kupek cakap besar. isu pegawai kontrak pun tak setel lg!

Tanpa Nama berkata...

Kamu tak faham2 dgn status jawatan anda anda mohon jawatan dahulu apa status jawatan tersebut kalau kontrak nama anda mesti tahu habis kontrak tamatlah perkhidmatan anda, oleh itu kalau anda seorg yg berkebolehan atau berkemampuan kenapa tidak bersaing dgn org lain mintalah kerja yg berstatus tetap jangan tak baca dan faham dgn kerja anda nanti sudah org bagi pun tidak juga faham bagaimana mahu pegang jawatan tetap kerajaan, kalau anda tidak berkemampuan sebab sekarang ramai yg mahukan pekerjaan bersainglah, tunjukan kebolehan anda sebab kerajaan yg menilai dan menentukan sesiapa yg layak pegang jawatan dalam kerajaan.

Dahlah kalau dah tahu PA kontrak mintalah jawatan tetap dlm kerajaan sebab bukan satu jawata saja yg perlu difikir oleh kerajaan. Jalan senang kerjalah diladang atau amah gantikan dgn pekerja indonesia.

Ujang berkata...

Kerja ladang tangan jadi kasau, jadi amah pulak kena dera pulak, sebab banyak cakap, maklumlah aku ada degree, abih camno.....
toruih kanlah jang ooii...

Fariz Mahmood berkata...

ramai kwn2 aku lepas je grad UUM dlu trs mintak gomen, tp byk yg dapat gred SPM je mcm kerani, pembantu pegawai dll.. ingat kami ni beruk ke nk bg jawatan sokongan mcm tu?

Tanpa Nama berkata...

org yg yg suka menghina pekerjaan org lain memang tak layak pun diterima sbg pegawai kerajaan....hina sangatkah kumpulan sokongan nie sampai dipanggil beruk?!!...dasar graduan manja punya fariz mahmood (tangan lembut).....

Tanpa Nama berkata...

Kalau selalu menghina orang lain macam Fariz tu macam mana boleh diserap kpd jawatan kerajaan sentiasa menghina orang lain temapt yg paling sesuai serapkan saja dia ke dalam NERAKA kan bagus

Tanpa Nama berkata...

Fariz, sudah gerharu cendana pula... sila sambungkan..
Masa belajar asyik memain aje, bila grad dapat sijil am, mana nak laku. Lebih baik ambik lepasan SPM yg first grade, lagi baik punya..

Tanpa Nama berkata...

SEBENARNYA ORANG MACAM FARIZ MAHMOOD TU BELAJAR JE SAMPAI U TAPI TAK DE ADAB SOPAN TENTANG ORANG PUNYA SESITIVITI PENTINGKAN DIRI SENDIRI...DIDUNIA DAH NAMPAK BALASANNYA ..MOHON JAWATAN YG SETARAF ASYIK X DAPAT..JE CUBALAH BUAT BAIK SALING HORMAT MENGHORMATI ANTARA INSAN X KIRA LAH ORANG TU KERANI APA KE..JGN HINA MACAM BERUKLAH ITU..INILAH.. X BAIK..AKIBATNYA ORANG MARAH TUHAN LAGI MURKA...FIKIRKANLAH AMIN..

Tanpa Nama berkata...

TAHNIAHLAH ...........KASTAM. DIATAS KEJAYAAN ANDA MENSASARKAN KUTIPAN YG DI SASARKAN...

Tanpa Nama berkata...

kastam kutip hasil..polis dapat hasil...alahai 1 malaysia

Tanpa Nama berkata...

Tahniah Jabatan Kastam dapat kutip hasil RM28.2 Bilion

Saya rasakan kastam boleh dapat bonus macam lembaga Hasil sekiranya jabatan kastam diswastakan macam lembaga hasil dapat kutip cukai inilah keadilan namanya.
Lemabaga hasil hanya tugas kutip cukai aja tapi banyak kerja dibuat oleh jabatan2 kerajaan lain membantu kerja mendapat dan mempercepatkan memproses dapatkan hasil negara seperti duti setem, cukai keuntungan harta tanah dan sebagainya malah ada jabatan lain kena proses kerja untuknya paling cepat proses kerja tersebut satu hari sedangkan LHDN sendiri proses kerja ambli masa hingga sebulan , pasal dia kutip cukai maka dapat bonus 2 atau 3 bulan gaji krana telah diswasta. ini mungkin namanya tranformasi kearah gaji benpendapatan tinggi

Tanpa Nama berkata...

aah laa..kesian kat kastam..walaupun depa kutip banyak hasil..mesti xdapat byk bonus mcm peg LHDN..kenapa LHDN saja yang dapat byk bonus?gaji tinggi..pencen dpt jugakkan?hanya LHDN je ke yang menyumbang pendapatan negara?saya nk tahu..

Tanpa Nama berkata...

SI GEMBALA LEMBU

Ini diibaratkan sebagai sigembala lembu yg beri makan minum lembu yg yg berhujan panas jaga keselamatan serta mengawal lembu tapi yg perah susu lembu itulah yg dianggap penyumbang utama dan diiktraf.

Yang perah susu lembu pula lebih mudah lagi apabila dah ada sofware utk perah susu lembu terus.

wah macam ni mudah aja lepastu aturkan peraturan dan kuat kuasa undang2 inilah dinamakan pemerah susu yg inovatif menjana produktif

Tanpa Nama berkata...

ANON Rabu, September 29, 2010 4:28:00 PM:

hang jeles tak dapat masuk gomen. yg kontrak tu merasa jugak keja dalam gomen.

kpd yg kontrak, hrp bersabar. lepas ni nasib anda semua kana terbela.. percayalah...

org2 yg terima bantuan bulanan lg dapat pembelaan, inikan pulak anda semua yg sudah bertahun2 malah berpuluh tahun setia kepada kerajaan.

kepada anon tersebut, masa depan kamu pun belum tahu akan cerah selamanya. tunggulah saat ketika kamu sekeluarga dan keturunan kamu dapat susah seperti pegawai dan kakitangan kontrak gomen.

masa tu kamu akan faham perasaan mereka.. tunggu......

Tanpa Nama berkata...

sapa fariz mahmood tu?mcm budak bodo je aku nampak..

atun berkata...

Klak fariz, bagi nama penuh engkau dan no i.c. nanti aku kontek spa supaya serapkan engkau kerja tetap, kesian kat fariz ni.

Tanpa Nama berkata...

gasak le...

stabang berkata...

fariz mahmood gred ngan pointer 2.00 mmg la ssh nk dapat keje,btol tak

kesin akt kastam keje penat2 alih2 org lain dapat wit tue

Fariz Mahmood berkata...

stabang, mu ni beruk... dah la sokongan x sedar diri, gaji nk besar, kerja nak sikit. sikit2 kecoh nak bonus.. ni mesti masuk PA guna kabel. kami pegawai yang ikhlas ni masih dikontrakkan gara2 tiada kabel.

Mat berkata...

Fariz...cuba engkau kahwin kontrek...hahaha

pewaris ayt 4 berkata...

Assalamualaikum.. meh warga kastam, minta GST LHDN laksana, so warga kastam bersama aset aset pindah ke LHDN. baru boleh dapat gaji besar dan bonus besar.

Tanpa Nama berkata...

eiii mcm bangang je fariz mahmood ni la...kalo takde peg sokongan, tak terurus le pentadbiran n keje org atasan. kau ni da la kontrak...bersyukur la dpt merasa keje kat homen...aku rasa la kan..kalo ko ni diserap masuk dlm gomen, mmg hancur la gomen disebabkan attitude ko tuh..

Priya Kannan berkata...

This information really worth saying, i think you are master of the content and thank you so much sharing that valuable information and get new skills after refer that post.
CCNA Training in Chennai