SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI***

18 Mac 2011

CUEPACS MINTA KERAJAAN SELARAS GAJI DENGAN KENAIKAN HARGA BARANG

Bernama
March 15, 2011





MELAKA, 15 Mac — Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) akan meminta kerajaan supaya membuat pelarasan kenaikan gaji berikutan kenaikan harga barang yang dilihat telah menjejaskan penjawat awam bergaji rendah.

Presiden Cuepacs Datuk Omar Osman berkata kali terakhir pelarasan dibuat ialah empat tahun lepas.

“Kita mendapat keluhan dari kakitangan awam yang berpendapatan sederhana dan rendah yang bergaji RM3,500 ke bawah. Semasa kita minta kenaikan selepas 1 Julai 2007, harga barang OK tetapi selepas kenaikan gaji, harga naik mendadak 100 peratus.

“Ini yang kita nak seimbangkan semula penyelarasan berdasarkan kenaikan harga barang semasa," katanya kepada pemberita selepas merasmikan bengkel Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) Alternatif, di sini hari ini.

Beliau berkata perkara tersebut akan dibincang oleh Cuepacs bulan depan.

“Kita dah maklumkan kepada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) tetapi secara tidak rasmi,” tambahnya.

Omar memberitahu terdapat penjawat awam sekarang terpaksa membuat kerja sampingan bagi menambahkan pendapatan.

“Kita tak mahu penjawat awam memikirkan sangat kerja sampingan supaya mereka dapat memberi tumpuan kepada kerja hakiki dan supaya nak mengelakkan perkara yang tidak diingini yang akan menjejaskan kerja mereka,” katanya.

Beliau juga menyedari bahawa apabila berlaku pelarasan gaji, maka peniaga akan mengambil kesempatan daripadanya dengan serta merta menaikkan harga barang.

Dalam perkembangan lain, beliau berharap JPA dapat menyemak semula seramai 30 peratus kakitangan kerajaan dari gred 1 hingga gred 40 yang telah mencapai gaji maksimum, supaya dapat dinaikkan gred mereka kepada gred yang baru mengikut kelayakan mereka yang lebih sesuai.

“Ini supaya kita nak elakkan ramai kakitangan kerajaan duduk di tangga gaji yang maksimum. Bila gaji dah maksimum secara tidak langsung prestasi dan produktiviti mereka akan mula terjejas kerana gaji mereka sudah mati (sampai had),” katanya.

Beliau berkata di bawah sistem penilaian baru kelak yang menggantikan PTK, fokusnya ialah untuk membanyakkan peluang kenaikan pangkat di samping memansuhkan sistem gaji tiga lapis seperti yang ada sekarang iaitu P1, P2 dan P3 di bawah Skim Saraan Malaysia (SSM) yang telah berjalan selama lapan tahun.

“Kita mahu sistem gaji satu baris tanpa maksimum. Selagi dia (penjawat awam) berkhidmat, selagi itu gaji dia boleh naik. Baru boleh motivasi diri mereka untuk kerja kuat,” katanya.

Mengenai kes bankrap di kalangan penjawat awam, Omar berkata sehingga tahun lepas hampir 3,000 orang terlibat dengan kes bankrap yang kebanyakannya kerana membuat pinjaman kenderaan.

“Ramai penjawat awam terlalu mudah mendapatkan pinjaman apabila disogokkan oleh pihak tertentu tanpa perlu membayar deposit. Sepatutnya ia tidak berlaku,” katanya. — Bernama

186 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Minta apa-apa saja boleh, tapi TARAK BAGI PUNYA.

Tanpa Nama berkata...

SAUDARA SEDARLAH BAHAWASANYA KERAJAAN TAK ADA DUIT.SEKEJAP KATA EKONOMI BAIK SEJAK KATA TAK BAIK.JADI MARILAH KITA PAKAT-PAKAT JADI KORBAN.
DAH PUAS DAH MERINTIH,MERAYU,DAN MEMINTA.BILA KAKITANGAN AWAM BANGKRAP KITA SALAH KAKITANGAN AWAM SEBAB BERHUTANG.RASANYA TIDAK PERNAH JEBATAKDURHAKA JUMPA ORANG TIDAK BERHUTANG.BELI RUMAH HUTANG, BELI KERETA HUTANG,PENDEK KATA MACAM-MACAM HUTANG KENA BUAT UNTUK KEPERLUAN HIDUP.KITA BANGKRAP BUKAN KERANA HUTANG POKOK TAPI SISTEM RIBA YANG MELAMPAU MENYEBAB KITA BANGKRAP.CUBA KITA HITUNG-HITUNG BERAPA FAEDAH YANG KITA KENA TANGGUNG KALAU KITA JUMLAHKAN SEGALA PINJAMAN YANG KITA ADA.
TAPI MUNGKIN ADA YANG BERKATA SIAPA SURUH KAU BERHUTANG..TETAPI ADA KE ORANG TIDAK BERHUTANG.?FIKIR-FIKIRLAH...
JEBATAKDURHAKA SOKONG DAN SETUJU SANGAT DENGAN CADANGAN CUEPACS SUPAYA KERAJAAN SELARASKAN GAJI TAPI BIARLAH KERAS SIKIT. DAH LAMA KITA BERLEMBUT DAN BERSABAR.
JEBATAKDURHAKA..

Tanpa Nama berkata...

memang sokong. semua benda perlu wang. kdg2 terfikir utk letak jawatan cari keja lain.

Tanpa Nama berkata...

jangan risau undi da dekat so may be adalah naik gaji....

Tanpa Nama berkata...

minta la gunung pe pun.... buat habis air liur je...

Cao ci bai berkata...

Kalo Kerajaan botui botui prihatin. Tak perlu mintak pun otomatik akan bagi...

Tanpa Nama berkata...

kerajaan yang ada bukan takde wang,tapi wang tu dikongsi puak2 politaik ni...depa hutang juta2 tapi tak mo bayar,sampai lingkup bank mcm BBMB dulu.

kami rakyat susah ni hutang sikit2 je pun tak mampu bayar,ketar lutut bila sampai surat lawyer..

pagi tadi dah tak sarapan bila kenangkan anak bini kat umah makan biskut cecah teh o,punyalah susah hidup PA sekarang ni...

PlanetMARS berkata...

Terima Kasih Datuk Presiden. Saya berharap juga supaya KUP diteruskan dengan dipanjangkan kepada mereka yang telah 30 tahun berkhidmat di dalam kerajaan. Kebanyakkan kami berada di paras gaji maksimum dan akan bersara 2/3 tahun lagi. Kebanyakkan kami ialah mereka di dalam di dalam gred N1/N17 yang naik gred N4/N22 dan mereka yang KPSL dari N1 naik N17 kerana kami dulu bertungkus lumus belajar dan ambil periksa samaada PTK/KPSL sebelum adanya KUP. Kami yang telah melebihi 30 tahun di dalam kerajaan memohon supaya KUP dipanjangkan kepada mereka yang akan bersara supaya dapat menikmati alam persaraan dengan penuh ketenangan.

Tanpa Nama berkata...

Cadangan da gempak, tp takot x didengar. memang perlu sgt la naikkan gaji, jgn selaras, kalo selaras ne nk menyimpan. tu yg bangkrap tu. lgpn x pdan gaji PA dengan harga barang. jika di US dan negara len, gaji PA memang sket lebey kurang (ASD 2000++), Malaysia (MyR 2000++), tp sne 100 USD pn da boleh beli brang satu kereta penohnye, kt malaysia, try pegi supermarket bwak RM 100, dapat la satu bakol je.........aduiiiiiiii aiii
takkan x nmpak kn kerajaan, lawat lua negare selalu.......

Tanpa Nama berkata...

Wawasan 2020 tinggal 9 tahun lebih jer... adil ke tidak income PA masih seperti 50 tahun yang lepas,..zaman dahulu harga ikan bilis 0.15 sen satu kati, so sekarang harga sekilo Rm 15.00 ...?So macam mana kakitangan nak mencongak kehidupan yang lebih selesa.., sedangkan harga barang keperluan harian semakin hari semakin naik... sedangkan upah untuk PA..baru berapa jeer..memang tepat kata jebatakdurhaka...macam tulah..PA zaman sekarang.. walaupun kering lautan cina selatan..permintaan kesatuan kita memang tak akan di dengar......, sebab apa....tuan2,puan2,bos2 tanyalah sendiri....yang kurek itu saga, yang baik itu hati...9 tahun wawasan 2020 tiba....PA tak dapat apa..apa..lagi....takmebanhilangdidunia.

Tanpa Nama berkata...

Pelarasan Gaji 4 tahun yg lepas 1 Julai 2007 TIDAK ADIL bagi Kumpulan C Gred 17-26 yang hanya menerima 25% iaitu sama dgn Kumpulan B...secara terperinci seperti berikut;

1)Gred 41-54(Kumpulan A) = 15%
2)Gred 27-40(Kumpulan B) = 25%
3)Gred 17-26(Kumpulan C) = 25%
4)Gred 1-16 (Kumpulan D) = 35%

Sepatutnya Kumpulan C menerima pelarasan sebanyak 30% bukannya 25%barulah seimbang kenaikannya..di sini beza gaji gred 40 dan 26 terlampau jauh iaitu Gred 40 maksimum P2=RM6,300 manakala Gred 26 P2 = RM3,270...nampak tak sangat ketara bezanya iaitu sebanyak RM3,000 hanya dengan sijil Diploma(3 tahun) saja berbanding dengan Sijil Kemahiran(2tahun)..Ini semua gara2 pelarasan gaji yang tidak seimbang seperti yang diterangkan dijadual di atas..Kumpulan C hanya terdapat 2 kali kenaikan gred iaitu ke gred 22 dan 26 saja manakala Kumpulan B dpt kenaikan 4 kali iaitu ke gred 32,36,38,40...MANA KEADILAN...Datuk Presiden..MANA 1 MALAYSIA KITA...GRED PUN TAK SEIMBANG...Datuk Presiden tolong ambil perhatian dan tindakan drastik isu ini...Kita 1 Malaysia bah!!!

Tanpa Nama berkata...

Saya rasa tersentuh hati baca komen saudara yang mengatakan anak-anak sarapan cecah biskut dengan teh-O je..sebak dada saya...sebenarnya,itulah keadaan yang kita penjawat awam hadapi hari demi hari..cuma kita tak mahu mengeluh..tapi bila kita bersuara,dituduh "pakatan Pembangkang "pula..diorang penjawat awam gred 41 ke atas,hidup mewah,kerja sikit..asik mesyuarat sana sini,kerja mahu ikut cakap diorang sahaja 24jam.Saya faham,itu adalah Birokrasi dalam Pentadbiran awam.Saya akui,ianya jelas mengikut hierarki.Tapi tuan2,pernah tak terfikirkan kami sesak membayar hutang-hutang yang mempunyai Interest bank yang tinggi.Bukannya kami banyak hutang,cuma hutang rumah dan kereta sahaja..sama sahaj dengan penjawat awam lain,tiada pun niat nak cuba belagak hidup mewah..tapi,realitinya,kehidupan kami tidak seindah mana..kalau dihitung jumlah hutang kami dengan penjawat awam yang gred tinggi,sama sahaja nilainya..cuma level kami tak mampu..cuma saya berharap Cuepacs jangan hanya sibuk minta gaji naik,cuba minta kerajaan sisasat keuntungan interest bank,untuk loan kereta dan rumah terpampau tinggi...kuranglan sikit monopoli keuntungan syarikat bank dan perumahan negara yang makan masa panjang untuk diselesaikan...Cuba tuan2 fikir,jika interest ni dapat dikurangkan,paling tidak seorang penjawat awam dapat jimat 5 ratus potongan gaji dia setiap bulan.Bukankah kadar itu cukup,untuk menampung perbelanjaan anak sekolah????.Kami golongan penjawat awam sokongan,kami juga rakyat malaysia,yang mahukan keadilan melalui pengagihan hasil negara..kerana kami berhak,kami anak merdeka!!!!(U:p:- Ad..den dha komen yo)

Tanpa Nama berkata...

Betul kata2 saudara di atas...Kumpulan C telah dianak tirikan selama ini jelas terpapar dijadual gaji dan gred...Saya sokong penuh isu tersebut mesti diselesaikan jika tidak bukanlah kita 1 MALAYSIA...TUNAIKAN HASRAT PM kita Datuk Seri Mohd Najib...Datuk Presiden buatlah susuatu untuk Kumpulan C(Gred 17-26)...Malaysia Boleh, 1 Malaysia.

Tanpa Nama berkata...

“Kita dah maklumkan kepada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) tetapi secara tidak rasmi,” tambahnya.

apa maksud secara tidak rasmi??

ini bermaksud borak borak kosong je la dato omar ni dengan JPA..

hampee.!!!

Tanpa Nama berkata...

Penjawat amam,.. jangan la harap sangat gaji akan naik.. baik cari kerja sampingan untuk teruskan hidup.
saya tahu ramai diantara kita makan biskut cecah teh o pagi pagi..
kalau nak duit lebih kita yang kena usahakan..
cari la kerja yang boleh menambah pendapatan anda..
sekian..

Tanpa Nama berkata...

setelah meneliti dan mendengar keluhan ini, maka saya selaku menteri kewangan ugondol dengan ini mengumumkan kenaikan dan pelarasan gaji kakitangan dibuat sehingga 50% serta merta mulai April 2011.

Tanpa Nama berkata...

Pak Lah juga yang prihatin kepada PA dengan memberi kelulusan kenaikan gaji 1 Julai 2007...Thank you Pak Lah(Tun Hj. Abdullah Ahmad Badawi)mantan PM kita..syabas Pak Lah!!!Semoga Panjang Umur dan Murah Rezeki!!!

Tanpa Nama berkata...

setuju,,,,,,

Tanpa Nama berkata...

Sangat setuju...

Tanpa Nama berkata...

JEBATAKDURHAKA BEGITU EMOSI PETANG INI KERANA SEORANG TEMAN HANYA TINGGAL DUIT SILING HARI INI DAN BERTANYA MACAMANA NAK TERUSKAN HIDUP.DUIT GAJI BILA BAYAR RUMAH DAN TOLAK PERBELANJAAN DAPUR DAN DUIT ANAK SEKOLAH TIADA APA YANG TINGGAL UNTUK PERBELANJAAN SAMPAI AKHIR BULAN.ISTERI TIDAK BERKERJA KERANA ANAK RAMAI.KALAU BEKERJA KOS UPAH JAGA ANAK BUKANNYA MURAH DAN LEBIH BAIK JAGA SENDIRI WALAUPUN SUSAH.NAK BUAT PART TIME PUN TAKUT MENJEJASKAN PRESTASI KERJA DAN BILA BERUMUR BADAN DAH MULA-MULA SAKIT.
TEMAN INI CAKAP DIA NAK BALIK RUMAH PUN MALAS DAN MALU NAK BERHADAPAN DENGAN ANAK-ANAK YANG BERTANYA AYAH BILA NAK BAYAR YURAN DAN SEBAGAINYA.INILAH DILEMA HIDUP DI KOTA BESAR KUALA LUMPUR.
SEDIH JEBATAKDURHAKA BILA BACA KISAH SAUDARA YANG MENULIS TENTANG ANAK-ANAK YANG SARAPAN PAGI CECAH BISKUT DENGAN AIR TEA O. SEBENARNYA RAMAI LAGI YANG MENGALAMI NASIB SAMA DI LUAR SANA TERUTAMA YANG BERKERJA DI KUALA LUMPUR INI.SABARLAH MUDAH-MUDAHAN ALLAH SENTIASA MENDENGAR RINTIHAN KITA SEMUA.
jebatakdurhaka

Tanpa Nama berkata...

Aku setuju gaji naik tapi Pm sekarang nie memang bengong dia tahu dia jer naik gaji...kita makan nasi lauk ikan bilis jer...Korang jangan mimpi nak naik gaji...PM kita nie mana tahu hidup susah kakitangan awam kat malaysia nie... Dia tahu suruh kerja kuat jer tapi tak kasi naik gaji.

Tokey Kedai berkata...

Wahai pejawat awam sekalian diharap pelarasan gaji menjadi kenyataan.Memang diakui hidup sekarang perlu berhutang tetapi berhutanglah mengikut kemampuan.Hidup diluar kemampuan boleh mengundang padah.Insyallah pihak pemerintah sedia menyelesaikan masaalah penyelarasan gaji dan penjawat awam janganlah menambah masaalah dengan menambah hutang lagi.

Tanpa Nama berkata...

Demostrasi ..itulah yg berlaku sekarang di negara Libya dan Mesir.
Sudah tidak tahan dengan kenaikan harga barang keperluan. Di Malaysia Aman dan harmoni maka itu sang pemimpin kita naik tocang. pikir lah sendiri.

Tanpa Nama berkata...

DISINI APA YG KITA KATAKAN SEMUANYA BENAR BELAKA , TIADA YG TAK BENAR.
MELAINKAN BENAR.

Tanpa Nama berkata...

APA YANG BONARNYA SEMUA KITA DAH TELEGRAM

Tanpa Nama berkata...

Harap PM kita sekarang kaji poket PA yang dah kekeringan terutamanya gred 1-26 dan 27-40...kasihan mereka...duit simpanan telah jadi wang untuk tampung kos hidup harian yg semakin meningkat..apa lagi yg PA nak simpan untuk anak2 di masa akan datang???

Tanpa Nama berkata...

BAPAK PRESIDEN CUEPEC,
Penjawat awam disuruh buat satu kerja, iaitu kerja hakiki saja. Gaji pun ciput dan memang tak cukup menyara kos hidup yang setiap bulan meningkat. Najib pula tunggu masa saja nak naikkan petrol Ron 95. Tunggu lepas PRU Sarawak atau PRU 13. Kome tengoklah. Najib sendiri cakap tak serupa bikan. Dia sendiri menjawat 2 jawatan utama iaitu PM dan Menteri kewangan 1(tidur). Dua jawatan itu dah mencecah gaji RM60 000 sebln, belum lagi elaun kediaman Istana Seri Perdana yang sewanya lebih RM100 000 sebulan, kemudahan amah, tukang kebun, pengurus istana, pak guard, dan macam2 tukang cuci lagi yang kesemuanya bernilai lebih RM200 000 sebulan. Itupun tak cukup lagi, siap kebas melalu syarikat Perimekar (Razak Baginda)dgn membeli kapal selam Scorpion dapat komisyen RM500 juta. Belum cerita Jet Shukoi punya komisyen lagi. Heii...kenyangnya jadi PM, Menteri Kewangan lagi pulak tu. Bertuahnya Rosmah!!!!! 1 Malaysia match 1 Monggolia!!!

Tanpa Nama berkata...

Diharap CUEPACS dapat membantu menyelesaikan masalah kenaikan gaji tahunan yang hanya RM40-50 SETAHUN untuk PA gred 1-17. Kalau pelarasan gaji dibuat tapi kenaikan masih di tahap macam tu pun tiada gunanya. Kalau bawa pegi supermarket dpt 2 beg plastik je RM 50 tu..Sekarang tempoh berkhidmat ada yang sampai 36 tahun tapi gaji mati sampai 24 tahun je, biarlah selama mana kita mampu berkhidmat baru betul..Untuk elaun wilayah, dari 17 tahun dahulu tiada perubahan peratusan berdasarkan gaji di gred SSB dulu, biarlah diselaraskan berdasarkan gaji sekarang. Elaun perumahan gred 41 dah naik tanpa diminta tapi elaun gred 40 ke bawah masih RM180.00, mana ada harga bilik sewa sekarang harga tu sekarang.Benda kecik macam ne pun diorang tak dapat nak fikir....

Oleh kerana pilihanraya makin dekat dan banyak duit nak dikeluarkan untuk projek2 segera bagi menarik undi maka dimaklumkan kerajaan tidak akan menaikkan gaji PA, selepas pilihanraya kalau menang, minyak naik harga lagi hadiah khas untuk rakyat semua didahului dengan ucapan ribuan terima kasih bagi yg mengundi YB (kompom kaya lepas nie)

Tanpa Nama berkata...

korang jgn nak luahkan perasaan dkat sini la..

ada peluang tak nak ambik..
masa susah baru nak melalak..
masa ada peluang tukar parti pemerintah masa pilihanraya x nak buat..
dok pangkah jgk BN haprak..
dah tau deme tu tak ambik peduli nasib PA korang pilih jgk..
bg bonus 1000..dah x ingat rasa susah 4 5 tahun..
deme tu mana tau susah mcm PA bawahan ni..

so kalu x brani nak buat perubahan ..jgn nak melalak kat sini..tanggung la harga barag naik ke..gaji kecik ke..korang yg pilih

benCI Bn berkata...

Aku memang pangkah PR dari dulu..tapi org lain x nak ikut aku pangkah PR so jd PR x dapat memerintah di peringkat pusat... nak buat macamana tuan tuan..plz tanamkan semangat dlm jiwa nak kan perubahan nak kan pembaharuan..takut2 dekat PRU12 BN bg naik gaji sikit habis semua pakat pangkah BN gok..wal hasil balik asal..huhuhu

Tanpa Nama berkata...

apa yang dia tau...satu malaysia...satu malaysia...aku dh bosan dah...

Tanpa Nama berkata...

Nasib baik Pak Lah umum kenaikan gaji 4 tahun lepas, kalau x aku x taula macam mana PA nak hidup sekarang nie...Nasib kakitangan sambilan lagi teruk sekarang nie,JPA dah umum sistem baru pengambilan kakitangan sambilan,lagi terukla jawabnya lepas nie sapa kakitangan sambilan...

Tanpa Nama berkata...

kalau tak dapat nak naikkan gaji, harga barang tu kawal la... kan senang... kalau harga barang turun,kos hidup turun... takder la pa nak melalak2 mintak gaji naik... kerajaan sekarang cam nak hidupkan diri sendiri jer... kalau pilihannraya ni nanti kalah teruk... padan muka..

Tanpa Nama berkata...

Pegawai-pegawai atasan apabila menghadiri mesyuarat, mereka akan dihidangkan dgn makanan free...jika mereka menghadiri mesyuarat setiap hari pagi & petang, maknanya mereka akan kekenyangan hasil makan free nie...adakah pegawai-pegawai atasan dibayar gaji untuk makan atau bermesyuarat.., kalau sektor swasta mesyuarat minum kosong saja atau telan air liur....

Tanpa Nama berkata...

tak perlu sampai berperingkat2 P1, P2, P3.

kerja sampai pencen gaji tak mati2 bagi semua gred T1 sampai T50.. Hehehe

Tak perlu sampai setahun, setiap 6 bulan, gaji naik RM 100.

Tanpa Nama berkata...

tahhh laaaaa,dunia sekarang ni...macam2..kerja tido dapat cemerlang..hehe..yang rajin kerja makin bertambah,mane keadilan ??spatutnye buang sikap kroni2 dalam kerajaan nih...baru negara maju betul tak??rasuah melampau2,bagi polis naik gaji??aku tengok sama jer takde perubahan?? mcmne?aku tak paham betul sikap orang kiter sekarang nih..

Tanpa Nama berkata...

banyak lagi sebnarnyer yang perlu di ubah...contoh sikap?tengok negara luar yang dah semakin maju..bersatu..orang kite tak habis2 dengki,sakit hati...tak dapat kje menangis2,dah dapat main2..elok buang jer pekerja yang macam tuu...nak wat cmner bangsa sndri jugak hehe....

Tanpa Nama berkata...

gaji bersih saya tinggal sikit sahaja lepas bayar hutang rumah dan kereta.
saya tak mampu beli insurance pun untuk diri dan anak anak..
anak saya kena buat operation RM15k bulan lepas. saya tiada saving. terpaksa pinjam bank untuk kos rawatan.. kini gaji bersih langsung tak mencukupi. harap pihak kerajaan bertimbang rasa. sekurang-kurangnya bagilah duit lebih supaya semua PA mampu membeli insurance untuk keluarga.

Tanpa Nama berkata...

"pula..diorang penjawat awam gred 41 ke atas,hidup mewah,kerja sikit..asik mesyuarat sana sini,kerja mahu ikut cakap diorang sahaja 24jam."

saya setuju dgn komen tersebut... balik dr meeting, bg kat kita (N17) buat.... cukup masa nak report....

pening2... diaorang goyang kaki....

cuepacs harus pantau pegawai gred 40 keatas!

botol sos tiram berkata...

semua berita pasal gaji hanya janji tinggal janji, tong kosong..
jgn siar berita utk mempermainkan perasaan PA yg semakin sengsara dgn kenaikan harga barang tanpa kawalan..
kenapa sibuk suruh berjimat shj??
baik suruh rakyat makan rumput dan pasir..

menunggu kucing bertanduk!! kucing dah tumbuh tanduk pon, tiada penyelaran gaji yg akan dibuat.. pooraahh..

Tanpa Nama berkata...

tiada kenaikkan gaji? takpelah....sokong je PAKATAN RAKYAT.....jangan sokong BN

takde bulu berkata...

CUEPACS minta kerajaan selaras gaji macam i minta pelanggan isap batang! auw..auw!

Setiausaha kulit berkata...

Hasil kajian 12 Jabatan kerajaan.
73% kakitangan kerajaan menyokong pertukaran kerajaan.

Sebilangan besar berpendapat, segala hasrat mereka tidak dapat dipenuhi oleh kerajaan sekarang kecuali di saat-sat pilihanraya tidak lama lagi.

Tanpa Nama berkata...

Gaji memang akan naik.Tp entah bila?Yang pasti byk brg2 dh naik harga.

Tanpa Nama berkata...

PIHAK ATASAN MAKIN BODOH DALAM MENGIRA NI, BILA HARAGA BARANG NAIK, MEREKA SALAHKAN KEADAAN EKONOMI DUNIA, TAPI, APALAH GUNA PENGUATKUASAAN UNDANG-UNDANG? MACAM TAK ADA KERJA LAH KPDNHEP NI....YANG DI RAMPAS, ASYIK VCD LUCAH SAJA. TAPI, HARGA BARANGAN TIDAK DI KAWAL....BODOH BETUL LAH.....GAJI KAKITANGAN AWAM YANG BEKERJA DI BIDANG PENTADBIRAN NI, LANGSUNG TIDAK DIPEDULIKAN KENAIKKANNYA....KALAU KEMENTERIAN LAIN, MENTERI-MENTERI NYA MELOBI SUPAYA PM MENAIKKAN GAJI DI DALAAM KEMENTERIAN MEREKA....TAPI, TERAJU PENTADBIRAN NEGARA SENDIRI PUN TAK BOLEH NAK NAIKKAN GAJI KAKITANGAN YANG BERKERJA DI BIDANG PENTADBIRAN......TANPA PENTADBIRAN, BOLEHKAH BAHAGIAN LAIN DIURUS DENGAN BAIK? INI TAK, BILA MENTERI DI KEMENTERIAN KESIHATAN, KETUA POLIS NEGARA MINTA NAIK GAJI....DIPERKENANKAN...TAPI PENJAWAT AWAM LAIN DIABAIKAN...MACAM MANALAH PEMIMPIN SEKARANG NI MENILAI TAHAP KELULUSAN PENJAWAT AWAM LAIN NI AH? TERUK BETUL...TAK TAHU MENJAGA KEBAJIKAN PENJAWAT AWAM YANG LAIN....BAGI PENJAWAT AWAM DI BAHAGIAN PENTADBIRAN, SIAPA LAGI YANG HENDAK MEMBELA NASIB MEREKA KALAU BUKAN PIHAK TERTINGGI PENTADBIRAN...TAPI BUAT PEKAK SAJA RINTIHAN GOLONGAN PA PENTADBIRAN NI.....LANGSUNG TIADA MOTIVASI

Tanpa Nama berkata...

cuepacs patut mintak kerajaan sekat kenaikan harga barang.... baru la gaji dapat diguna dengan sebaik mungkin. ini tidak untuk makan minum dah 70% duit gaji digunakan sampai nak buat simpanan pun tidak boleh

Tanpa Nama berkata...

Kita beranggapan ini mungkin sebagai jolok umpan pilihanraya yg mangkin hampir, sebenarnya kerajaan sadar kos sara hidup semua dah meningkat menyebabkan pendapatan penjawat awam tidak releven lagi dengan kos sara hidup buat masa kini,

Disamping itu k'jaan pun tahu ramai penjawat awam telah banyak berhutang untuk survive hidup bagi menghadapai keperluan hidup dan keluarga.

Justru mau tak mau k,jaan perlu mengambil usaha menyantun semula penjawat awam dalam isu kenakan gaji bagi menjamin kemenangan pada pilihanraya diakan datang khasnya putra jaya

Tanpa Nama berkata...

tadi beli tepung gandum 3 kilo...sementara nak tunggu gaji ,hanya lempeng je lah buat makanan kami anak beranak.Susahnya nak teruskan kehidupan zaman ni .Gaji ciput,tolak sewa rumah,hutang ,barang dapur dah tak banyak mana yang tinggal ...sedihnya...

Tanpa Nama berkata...

minta bonus tak bagi. minta selaras gaji tak bagi. cakap tak ada duit. tapi kalau yb mati ada pilihanraya berjuta-juta dikeluarkan untuk projek. ini baru tengahari tadi di sarawak udah janji berjuta-juta kerana dun akan dibubarkan dan pilihanraya lah tu. macamana...

Tanpa Nama berkata...

wahai rakyat sarawak...kerajaan pusat dah bagi rasuah pilihanraya 250 juta tu ambik je lah...bukan duit bapak rosmah pun...tapi time undi pangkah la PR ok?

Tanpa Nama berkata...

Ok...setuju..

Tanpa Nama berkata...

Hidup Pak Lah!!!
PM yang paling memahami dan prihatin terhadap PA dgn membuat pelarasan gaji diketika saat2 getir PA memerlukannya...terima kasih Pak Lah..
Kembalilah meneraju kerajaan BN yang rakus mengisi poket sendiri...

Tanpa Nama berkata...

nah..250 juta umpan gula2 pilihanraya dun sarawak..

tak cukup lg ker berbilion2 bg slama ni?
lebih 50 tahun sarawak masuk malaysia tp mcm zaman 70an aku tgk srwak ni..brapa byk kawasan yg tiada kemudahan asas..letrik takde..bekalan air bersih takde..jln tanah merah ada lg..sekolah mcm kandang kambing..

kalu pangkah lg memang nasib korang la org2 sarwak..
dulu kini n selamanya kena tipu..

Tanpa Nama berkata...

rosmah diutamakan, PA diketepikan. naik gaji ? nak bonus? minta kebenaran rosmah dulu....

Tanpa Nama berkata...

l love u, pak lah. PM yang memang betul betul menjaga kebajikan PA

Syed Abu Bakar Syakran berkata...

Manalah PA tak terlibat dengan kerja2 rasuah dan salah guna kuasa...

Gaji seciput macam ni je....

Nak kerja sambilan boleh, takut prestasi kerja dan masa bersama2 keluarga tergadai....

Ha...apalah nasib..

Tunggu nak tukar undi jelah...

Tanpa Nama berkata...

jgn kata nak tukar undi jer..

dkt2 pilihanraya Bn bg gula2 skit dah x ingat semua susah payah slama ni..
x ingat semua masalah..
x ingat yg anak bini dok makan nasi ngan telur kicap slama ni..

lpas pilihanraya melalak plak..
harga minyak naik..hadiah dari BN..
x caya tgok la..

tarabas berkata...

mcam mana nk ada duet asyik guna duet rakyat nak tarik pegundi.... hampa ingat kami bodo sgat ka?

Tanpa Nama berkata...

RASA NAK SURUH KUMPULAN GRAD A NI DAPAT GAJI KUMPULAN SOKONGAN BOLEH SETAHUN,BIAR DI RASA CUKUP DOK KEDAROH CAKAP SEDAP SANGAT,GITU JUGA DGN DATUK NAJID IA BLH DOK NAK BELI BARANG BINI DIA HOK MAHAL-MAHAL,DATUK NAJID BUKA GOK MATA TU SIKIT KAT PA NI,JANGAN DUK TENGOK KE GRED TERTINGGI JE,KUMP.SOKONGAN NAK MAKAN JUGOK.

Tanpa Nama berkata...

fening --- fening ...
duit ta'ada tapi hati mau kawin ..
- nasib PA gred R3 di perantauan.

Tanpa Nama berkata...

JID, AKU NAK MINTAK TOLONG NGAN MU SEKALI LAGI NI,BILA MU NAK NAIK GAJI PA,MU DOK KESIAN KE PA ADA YANG MAKAN DOK CUKUP AWAK MU TU TAK APALAH GAJI BESAR,ELAUN BESAR BINI PUN BESAR,KALU BLH CEPAT SIKIT BUAT PELARASAN GAJI TU,SAYANG TOK NAJID KALU NAIK GAJI, KALU DOK NAIK GAJI KITA PAKAH PAS DAN PKR BARU MOLEK,KE GUANA PA.

Tanpa Nama berkata...

TERIMA KASIH KEPADA PRESIDEN CUEPACK KITA YG BERTUNGKUS LUMUS MENYUARAKAN SUARA KAKITANGAN YG BERGAJI RENDAH. SEMUA INI TERPULANG KEPADA KERAJAAN UNTUK MELAKSANAKANNNYA.
APA YG SAYA MUSYKILKAN DI SINI KENAPA GAJI DAN ELAUN GURU YG SELALU DINAIKKAN TETAPI ELAUN DAN GAJI PA LAIN DIPINGGIRKAN. LAGI SATU HANYA BEBAN TUGAS GURU YG DIKAJI TETAPI BEBAN PA LAIN PUN TIDAK DIHIRAUKAN.
INI YANG MENYEDIHKAN KAMI SEMUA SELAKU PA YG JUGA BEKERJA MCM ORANG LAIN JUGA.
INGATKAN WAHAI KERAJAAN, KAMI JUGA MEMPUNYAI HATI DAN PERASAAN, BUKANNYA SEKADAR DI PINGGIRAN

Tanpa Nama berkata...

BAIK SURUH KETUA PENGARAH JPA YANG BERUNDING DENGAN PM UNTUK NAIKKAN GAJI PENJAWAT AWAM YANG BEKERJA DI BAHAGAIAN PENTADBIRAN NI...KALAU TAK ADA ORANG YANG CUKUP BERPENGARUH NI, TAK ADA TINDAKAN YANG AKAN DIAMBIL OLEH PIHAK KERAJAAN...KEMPUNANLAH KALAU NAK MINTA NAIK GAJI.....MASALAH KEBERHUTANGAN DI KALANGAN KAKITANGAN AWAM DI MALAYSIA TAK AKAN SELESAI JIKA BERTERUSAN BEGINI....

HANG JEBAT HIDUP KEMBALI berkata...

renung2kan:

1) Bahrain bergolak kerana ketamakan kerajaan
2) Oman bergolak pun kerana ketamakan kerajaan
3) Mesir bergolak pun pun kerana ketamakan kerajaan
4) Libya bergolak pun pun pun kerana ketamakan kerajaan.

Duit gaji kita yang ciput yang dibayar oleh kerajaan sebenarnya hanya pinjaman semata-mata...sebab kita kena bayar balik kepada kerajaan melalui:

1) Caj Tol lebuhraya (nak masuk KL sahaja kena bayar/lalu berapa banyak pondok tol), penang bridge (kadar RM7. Kenderaan sehari beratus ribu yang lalu. Tapi declara kata rugi..rugi kepala hatok apa mcm tu).
2) Kos minyak petrol sebab kerajaan dah kurangkan subsidi dengan tujuan untuk pembangunan projek mega2 yang tidak memberi faedah kepada rakyat (hanya golongan tertentu sahaja)
3) Cukai perkhidmatan (5%)
4) Cukai hiburan astro (6%)
5) Kenaikan harga barang runcit (sebab kerajaan tak mengawal - pandai cakap sahaja. Lastly letak balik kepada kuasa membeli ditangan pengguna)
6) Cukai pintu
7) Cukai tanah
8) Harga rumah yang x munasabah untuk dimiliki dengan kadar/caj yang dikenakan oleh bank yang mengarut!!!
9) Cukai pendapatan
10) Cukai jualan/eksais(walaupun membeli kenderaan buatan tempatan)
11) Lain-lain caj dikenakan

Itukah yang dikatakan kerajaan untuk rakyat??

Perlukah kita menjadi seperti negara2 di atas, baru kerajaan ambil tindakan untuk ambil semula hati P.A. Korupsi sana sini.

Aku sedih betul la...Cuepacs saban hari dok mencanang minta kerajaan selarakan gaji PA selaras dengan kenaikan harga barang. Bila kerajaan selaras, harga barang tetap naik juga. Kalau macam ni, sampai kiamat pun gaji tidak akan sentiasa cukup. Nilai barang & perkhidmatan hari ini, dah melebihi dari nilai pendapatan yang kita perolehi selama ini.

Gaji PA yang bergrade bawah sahaja kalau convert ke USD rasa2nya, dah dikira sebagai peminta sedekah kalau PA2 berada di US. Orang kaya la untung, pakai spenda, coli, minyak wangi yang ada alkohol (kalau sembahyang dah kira x sah), bag2 kulit boya, babi, dan lain2 semua x kena cukai. Bayar harga minyak petrol sama dengan rakyat @ PA2 yang berjawatan rendah mcm kami ni. Tu la, la ni sapa yang untung!!!! Kalau orang dulu2 bermati-matian menentang dan mengusir penjajah Inggeris, tapi hari ini...rakyat yang bergolongan sederhana ke bawah sendiri telah dijajah oleh mereka-mereka yang mengaut keuntungan dan menindas rakyat sendiri.

TOK BAHAMAN MODEN berkata...

CUEPACS TAK DAK MODAL DAH...RASA MCM PENGEMIS!!! TUNGGU LA PR NANTI...KUASA DITANGAN RAKYAT!!!

Tanpa Nama berkata...

TUKAR KERAJAAN,,,,,BARULAH NASIB PA DIBELA
SOKONG ANWAR....

Tanpa Nama berkata...

JGN CAKAP ELAUN CIKGU NAIK BRO KALU X DE BUKTI!!!

AKU DAH 7 TAHUN JD CKGU ELAUN CIKGU SAMA JE MCM PA LAIN..XDE BEZA..GRED 41
ELAUN KHIDMAT AWAN 250 SAMA MCM PA LAIN..
ELAUN RUMAH 300 SAMA MCM PA LAIN..

YG NAIK ELAUN CIKGU PENDIDIKAN KHAS JE..DARI 150 KE 250..
PADAN LA NAK JG BUDAK2 OKU NI BUKAN SENANG..
BRAPA ORG JER CIKGU PENDIDIKAN KHAS KAT MALAYSIA NI??

SO KALU XTAU PERKEMBANGAN JGN MAIN2FITNAH BRO..BENGANG NI

Tanpa Nama berkata...

kita tukar kerajaan...

Tanpa Nama berkata...

jgn cakap berdegar degar.kit gi dapat gula2 dak BN..BN jugok yg di pangkah..huhu

Tanpa Nama berkata...

betul2, muskil dgr elaun guru naik,selama bertahun mgajar,tgk elaun masih kaku gitu je. sokong kenyataan pemberian berjuta2 di negeri sarawak. aku org sarawak, jln kpg aku pun yang berbatu n bertanah merah berusia beratus tahun tak bertar2. ntah ke mana saluran yg dikatakan kerajaan tu. em.. ckp tak serupa bikin

Tanpa Nama berkata...

PA(Pejawat Awam) telah jadi PA(Pengemis Awam)...gara2 kerap meminta sedekah duit jagi pun tak dilayan oleh pihak kerajaan...sebab yg putuskan perkara tersebut pihak pengurusan n pemimpin tertinggi yg hidup senang lantang dan dihujani wang berjuta-juta tiap saat dan ketika bersuara dan tandatangan projek...mnalah mereka tahu kesusahan org lain.

hamidun basir berkata...

Hanya BN sahaja harapan kami, kami menjunjung kasih kepada pimpinan BN agar menaikkan sedikit gaji kami

Tanpa Nama berkata...

Penjawat awam boleh terjemahkan masaalah kos sara hidup yang terus meningkat ini dalam pilihanraya diakan datang gunakanlah kuasa anda semua jangan rasa takut2 unutk buat perubahan kerana itu adalah hak anda.

Apa yg dikatan jebat diatas itu memang benar, fikir2kanlah

Tanpa Nama berkata...

Penjawat awam yg terhimpit hidup

Benar apa yg di katakan oleh Dato' Priseden Cuepacs sama-samalah kita doakan ia benar menjadi kerajaan.

Kita sebagai penjawat awam perlu beranai membuat tuntutan sekiranya tidak dilayan mari sama-sama kita ajar mereka yg angkuh ini bagi diajar pada pilihanraya diakan datang, sama-samalah kita buat perubahan

Tanpa Nama berkata...

Penjawat awam yg terhimpit hidup

Benar apa yg di katakan oleh Dato' Priseden Cuepacs sama-samalah kita doakan ia benar menjadi kenyataan.

Kita sebagai penjawat awam perlu sedar bahwa anda juga ada kuasa penentu dan anda perlu berani membuat tuntutan sekiranya tidak dilayan mari sama-sama kita ajar mereka yg angkuh dan sering membuat alasan bodoh seperti negara akan jadi bengkerap dan sebagainya itu, perlu kita ajar pada pilihanraya diakan datang, sama-samalah kita buat perubahan

Kamariah Youb berkata...

mereka yg mengeluh kononnya barang naik adalah golongan engkar yg sngaja x mahu bersyukur kepada BN. boleh blah la kamu.. ingat, kita wajib menyokong BN walau apa terjadi

Tanpa Nama berkata...

Jika betul Pelarasan menjadi kenyataan...Dato Presiden kena lihat peratus Kumpulan C(17-26)yg sama dengan Kumpulan B(27-40)...sepatutnya Kumpulan C menerima 5% lebih bukannya sama sebelum ini Julai 2007...sekian Salam 1 Malaysia.

Botol Kicap berkata...

PILIHANRAYA SEMAKIN HAMPIR. KAKI TANGAN AWAM MESTI LAKUKAN SESUATU JIKA KITA MASIH PADA TAKUK LAMA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Betul kata2 saudara di atas..Dato Presiden kena tengok dan kaji perkara di atas iaitu jadual peratusan gaji Julai 2007 dengan terperinci sebelum Pelarasan yang akan dtg diputuskan..sebab Kumpulan C dikejar dari belakang dan terhimpit di tengah-tengah..Sekian,terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

Aku suka zaman Tun Mahathir jadi PM sebab tiap-tiap tahun dapat bonus, Zaman Tun Pak Lah pun pernah dapat dapat bonus. Terima kasih Tun Mahathir dan Tun Pak Lah. Tapi yang sekarang ni...dot...dot....dot. Rakyat didahulukan (yg kena bayar cukai rakyat dahulu, bayar tol rakyat dahulu, kena saman rakyat dahulu, bayar minyak mahal rakyat dahulu...dot...dot...dot)

Tanpa Nama berkata...

Dato Presiden,
1 Malaysia PA mengharapkan pelarasan gaji menjadi kenyataan sebab kos hidup terlampau tinggi..kita dah buntu fikiran untuk atur bajet gaji bulanan yg di terima...dah tiada jalan untuk atur bajet wang tak cukup cam nar nak atur...sangat kritikal macam dah masuk ICU...tolong sampaikan hajat/impian/kesusahan PA pada PM...

Tanpa Nama berkata...

JANGAN LUPA YE...ZAMAN PAK LAH KITA DAPAT MENIKMATI PENYELARASAN GAJI. TERIMA KASIH PAK LAH. PAK LAH SAHAJA. YANG LAIN POOORA....

Tanpa Nama berkata...

Konsep 1 Malaysia = Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan...Bagaimana nak meningkatkan Pencapaian sedangkan PA sendiri tak cukup wang/gaji nak sara keluarga...nak beli makanan berkhasit pun tak mampu bagaimana nak tingkat pencapaian...tanpa khasiat/vitamin dr makanan bagaimana otak dpt berfikir dengan kreatif utk tingkat pencapaian...duit tak cukup makan ikan masin pun susah...otak cergas baru dapat tingkat pencapaian...sekarang ni otak kurang vitamin dan stress pasal wang tak cukup...mcm mana nak tingkat produktiviti negara???

Tanpa Nama berkata...

Nampaknya Pemimpin sekarang ni tak ada belajar subjek makanan dan pemakanan...sebab mereka tak faham tanpa wang gaji yang cukup tak dpt beli makanan berkhasiat...barang mahal..semuanya mahal...PA tak cukup wang secara tidak langsung pencapaian/produktiviti menurun sebab tak mampu beli makanan bernutrient tinggi...akhirnya 1 Malaysia PA akan jadi Pak Lembab..

Tanpa Nama berkata...

Pilihanraya dah dekat..pilih lah pemimpin yang memahami tentang keperitan hidup PA..PA juga rakyat..yang perlu didahulukan juga...tepuk dada tanya minda...pilihan ditangan anda semua..

Bekas Tentera berkata...

Kami bekas anggota tentera yang tidak berpencen berkidmat kembali dengan kerajaan sebagai PT N17,memohon belas ikshan semoga dipanjangkan KUP kepada kami dengan mengambil kira perkidmatan kami dalam tentera. Kami lagi 2/3 tahun nak pencen,gaji N17 maksimum, 3 kali anugerah dan PTK lulus 3. Patut ke kami dah saperti Pak Cik kerja bawah adik2 N22 yg kidmat 15 yahun(KUP) dan N22(hakiki) baru 10 tahun kidmat beza dengan kami dah kidmat 35 tahun dalam kerajaan. Dapat kiranya PM panjangkan syarat KUP kepada mereka dah kidmat 30 tahun dalam kerajaan dan tentulah kami bangga kerajaan tidak lupakan jasa kami yg mendekati umur persaraan.

rashidi berkata...

kami PA berikrar setia pada BN

Tanpa Nama berkata...

setia membabi buta..puii

Org Benci Kerajaan BN berkata...

setia pada BN konon.. boleh belah la.. BN ni bodoh.. janji janji BN tak boleh harap. Hanya PA bodoh akan undi BN.

Tanpa Nama berkata...

Setia membabi buta tu tidak cerdik, sedangkan diri sendiri terhimpit hidup, kalau orang yang cerdik dan tinggi temaddun seperti diAmerika dan Jepun mereka boleh mentukan pemimpin mana yang dapat memberi kebajikan dan masa depan yg lebih baik kepada mereka.

Kita sebuah negara demokrasi kita boleh menentukan halatuju masa depan kita setiap 5 tahun sekali, gunakanlah kuasa penentu anda dengan bijak jangan anda asik diperbodohkan aja oleh pemimpin2 dan kuasa media mereka hingga kita sering aja tertipu dengan situasi keadaan tersebut.

Kajian telah dibuat diantara istilah melayu, iaitu mereka yg setia pada pemimpin dengan semangat membuta tuli, layu lemah bila dipuji, disogok dengan sesuatu, mudah emosi, semangat kdaerahan, perkauman yang kuat banyak hikayat2 melayu dah dipaparkan sedemikian, tetapi setelah kedatangan Islam barulah ada sedikit perubahan tetapi masih lagi dipengaruhi jiwa mereka dengan faktor2 tersebut, ayuh mari kita sama-sama buat perubahan kearah perubahan yang lebih bertmaddun dan cerdik dengan berlandaskan pertunujuk ilahi dan sunnah, insaallah kita akan berjaya didunia maupun diakhirat kelak, insallah.

Tanpa Nama berkata...

Aku benar-benar sokong kenyataan diatas memang benar kita mesti menjadi penjawat awam yg cerdik bagi menentukan masa depan kita, jangan kita sering tertipu aja slogan itu dan ini dan manipulasi di media-media tu.

MR BEAN MALAYSIA berkata...

AKU CADANGKAN PRESIDEN CUEPACS BERTANDING PILIHANRAYA AKAN DATANG. KALAU BOLEH BERTANDING JAWATAN PERDANA MENTERI. KOMPOM GAJI PA NAIK TIAP2 TAHUN...JANGAN KATAKAN KENAIKAN GAJI 5%, 10% ATAU 15% JA...100% PUN BOLEH DAPAT...HAHAHAHAHAHA

Tanpa Nama berkata...

"Kita sebuah negara demokrasi .. 5 tahun sekali, gunakanlah kuasa penentu .... jangan anda asik diperbodohkan aja oleh pemimpin2 dan kuasa media mereka ...

Kajian telah dibuat .. istilah melayu, iaitu setia pada pemimpin dengan semangat membuta tuli, layu lemah bila dipuji, disogok dengan sesuatu, mudah emosi, semangat kdaerahan, perkauman yang kuat banyak hikayat2 melayu dah dipaparkan sedemikian, tetapi setelah kedatangan Islam barulah ada sedikit perubahan tetapi masih lagi dipengaruhi jiwa mereka dengan faktor2 tersebut, ayuh mari kita sama-sama buat perubahan kearah perubahan yang lebih bertmaddun dan cerdik dengan berlandaskan pertunujuk ilahi dan sunnah, insaallah kita akan berjaya didunia maupun diakhirat kelak, insallah."

SOALAN AKU MUDAH AJE .. kamu ni pengkaji sejarah sosiologi orang melayu?
Buat kajian betul-betul.
Lihat kepada sudut POSITIF. Keamanan NEGARA yang dikecapi hari ini adalah usaha utama orang MELAYU. KAMU boleh bergerak kemana sahaja tanpa TAKUT.

sahabat aku DI WILAYAH siam, .. hari-hari hidup dalam ketakutan di ancam bom / peluru.

Cuba kamu INGAT tentang SEJARAH pendek PEMERINTAHAN BINTANG TIGA????
Ancaman KOMUNIS di TANAH MELAYU.
Masa itu kamu DIMANA ???????????

ooooh bila SENANG ! buat-buat lupa dan PERLEKEH MELAYU.

PTTUIIH. pttuuiih.

bigmoma berkata...

saya cadangkan cadangan di TUTUP!

Tanpa Nama berkata...

KITA TUNGGU PELARASAN GAJI,KALU TAK BUAT JUGA KITA PAKAT PAKAH PAS DAN PKR,STUJU TAK PA.KITA PA DAH LAMA DIPERMAINKAN OLAH KERAJAAN, RASA DATUK NAJID BUTA,TAK DAPAT MELIHAT KESUSAHAN PA.HANYA NAMPAK KRONI-KRONI DIA JE.

2bz4money berkata...

Esok adalah hari MAPPA kat PICC. So, siapa yg hadir tu bolehlah highlight apa2 masalah PA terus kepada PM.

Tanpa Nama berkata...

kalau bagi pelarasan gaji pon aku tetap pangkah PR..aku nak kan perubahan(lama sangat doh 53 tahun bg peluang kat BN)..kalau 2x5 jugak aku bagi dia sepenggal ajer..baru aku berasa aku ada kuasa..baru pemimpin BN tahu langit tinggi rendah... bilamana rakyat menggunakan kuasa di tangan baru diaorang tau..kesian kat PA ibarat pengemis duk mintak kenaikan gaji saban tahun...aku nak bagi tau bukan diaorang(BN)pandai menggunakan kuasa..rakyat lagi berkuasa sebenarnya..tapi ramai rakyat diperbongokkan oleh BN..

Tanpa Nama berkata...

Sabar..Esok PM akan buat kejutan.. ada berita baik untuk PA..Kalau adalah....hehehehe

Tanpa Nama berkata...

sokong..bagi 50% kenaikan pun aku pangkah PR jgk..

kalu kat luar negara..
parti pemerintah takut pda rakyat sbb kuasa memilih ditangan rakyat..

tp di malaysia lain..rakyat takut dgn parti pemerintah..

mcm2 ugutan buat pd rakyat..
yg sokong membabi buta pun ramai..

Tanpa Nama berkata...

mana ada lagi kumpulan ABCD, sekarang semua Gred 1-54. Gred sokongan 1-40. Itu sebab Pelarasan 4 tahun lepas adil Gred 17-40 dapat 25% semua sama kerana mereka juga menerima bantuan sara hidup dan sewa rumah sama.

Tanpa Nama berkata...

Saya N17 30 tahun. Dah 13 kali temuduga N22 & KPSL N27. Gaji dah maksima, anugerah 3 kali.PTK taraf 3.Heran kenapa susah asik ta'dapat.Keja la rajin-rajin prestasi 94 baru dapat N27. Naik 1 tangga gaji.Ta'sampai 3 bulan keluar KPSL 15 tahun prestasi 80 je, gaji naik 7 kenaikkan. Apalah nasib, kawan kita dah gaji sama dengan kita. Dah la kena temuduga soalan macam nak masuk PTD, kena cakap orang putih pula tu. Minta PM panjangkan KUP 30 tahun berkidmat dalam kerajaan untuk naik gred. Kalau tidak minta supaya boleh ta'reverse balik ke 22 (KUP) kerja senang sikit, tanggungjawab ta'ada asalkan buat kerja hakiki je...he...he..

Tanpa Nama berkata...

Pokoknya gaji PA sekarang nie memang tidak mencukupi berbanding harga barang yg tak nampak nak turun..naik lg ada..huhuhu

Tanpa Nama berkata...

Tanpa nama 9.23am 21/3/11: Tapi kamu melayu bodoh dan sentiasa diperbodohkan, dulu kini dan selamanya.

Tanpa Nama berkata...

pM skn g pntingkn dri je cz kte kn owg bwahan......

Tanpa Nama berkata...

Tak Melayu Hilang Didunia

Kalau nak bangakan hikayat hang tuah banyak yg meyalahi kehendak agama, bawak lari tunang orang, taat membabi buta sanggup lawan rakan baik sendiri, itulah diantara sejarah melayu, melayu ini dapat kehormatan dan darjat bila berpegang kepada prinsip agama.
Bila mati kita pun tak ditanya apa bangsa kamu, tetapi ditanya apa agama dan ikutan kamu.

Saat taat mebuta tuli disogok itu dan ini septautnya dah berakhir bila rakyat dah mula sedar dengan kebenaran hakiki.

Pokoknya kita berada di zaman it negara demokrasi rakyat semua mempunyai hak penentu masa depan,

Masa Untuk Berubah, wasalam

Tanpa Nama berkata...

betul tuh..tgk ibubapa sy yg sudah berkhidmat dlm pkhidmatan awam hampir 30thn dan bgaji maksimum hampir 5thn..di usia yg hampir pencen nih,mereka masih gagah mengerah tenaga utk mbantu golongan muda yg baru bekerja dlm sektor awam..tolong prihatin pd nasib mereka..berilah mereka kenaikan gaji yg lebih,berdasarkan pd pkhidmatan mereka..sapa lg yg nak prihatin dan yg nak ambil tahu tentang pendapatan mereka selain dari majikan mereka sendiri..30thn sudah berkhidmat dlm sektor awam tetapi gaji pokok masih 3k sebulan??!!xmunasabah..bantu lah mereka seperti mana mereka byk berkorban utk kerja mereka..berilah mereka keselesaan hidup n kepuasan bekerja sblm mereka pergi buat selamanya..gaji sektor awam mmg jauh lebih rendah dgn sektor swasta n GLC..taraf hidup skrg jauh lebih mcabar drpd dahulu kala..sila amek perhatian..harap jgn ada yg terlepas pandang lg pd ms akan dtg..sy mmg prihatin dgn nasib PA skrg ni..mereka lah yg akan sokong dan undi kerajaan jika kerajaan mjaga hak n mberi keselesaan hidup pd mereka..

Tanpa Nama berkata...

Siapa kata tak Ada Kumpulan ABCD...dalam kumpulan sokongan...saudara ni memang tak tahu pekelili ning nampaknyA...PA cam patut tak payah bagi KUP dan naik gaji tak tahu kumpulan dalam badan kerajaan...malunya..

Tanpa Nama berkata...

Datuk Presiden,
Kami 1 Malaysia 1 Kumpulan C(17-26) memohon pelarasan gaji 5% lebih dari Kumpulan B(27-40)..jika realiti ini ditunaikan oleh PM kita Datuk Seri Najib...Jangan buat mcm tahun 2007 dimana kami hanya dapat 25% sama dgn Kumpulan B...tak adil..kami ketinggalan gaji sangat jauh dan tak seimbang...Datuk sila lihat dan ambil tindakan proaktif...terima kasih..1 Malaysia..

MENTERI KEWANGAN UGANDA berkata...

WAHAI P.A..P.A..YANG DIKASIHI,

HARI-HARI DENGAR PASAL GAJI..GAJI..GAJI..AKU DAH NAIK MUAK..SETIAP KALI BERCAKAP PASAL MINTA NAIK GAJI DEKAT KERAJAAN, TUP..TUP..HARGA BARANG NAIK...GAJI HARAM SATU PUN TAK NAIK LAGI...SUSAH2 SANGAT TUTUP JA BLOG NI KALAU SETAKAT CAKAP KOSONG JA..

APA SUSAH2...DALAM CUEPACS ADA BERPULUH2..BERATUS2 KESATUAN..SEMUANYA TERDIRI DARI PA..APA KATA KITA AMBIL SATU HARI, KITA SEMUA BOIKOT..JGN BUAT KERJA..TUNJUK RASA PROTES KITA SECARA AMAN KEPADA PENTADBIR DI ATAS SANA. MCM KAKITANGAN BANK BUAT. SIAP PAKAI LENCANA. LASTLY DIAORANG TUNTUT 80 BULAN BONUS UNTUK KAKITANGAN BERJAWATAN RENDAH. ITU YANG SEPATUTNYA KITA LAKUKAN. BUKAN SEKADAR BERCAKAP KOSONG SAHAJA!!! TAPI HASIL TIADA LANGSUNG!! KALAU MACAM TU, JANGAN CAKAP ATAU BAGI HARAPAN PADA SEMUA P.A. PASAL TUNTUTAN NAIK GAJI..MENYUSAHKAN SEMUA ORANG..KALAU TAK BERCAKAP, KONPOM HARGA BARANG TAK AKAN NAIK PUNYA!!!

Tanpa Nama berkata...

Saya setuju cadangan rakan diatas tetapi apa kata kita mulakan dengan langkah dengan lebih demokratik buat perubahan pada kali ini dalam pilhanraya diakan datang.

Gunakan kuasa pangakah anda dipilihanraya akan datang agar benar2 ada perbuahan kali ini pada PA dan masa depan yg lebih baik.

Tanpa Nama berkata...

sedih la...knp kerajaan tak sedar ke kesusahan PA?Kita kalau boleh tak mau berpaling ke arah parti lain...
tapi kenapa kerajaan lambat bertindak untuk keselesaan PA?PA di malaysia bukan berkerja dengan satu skop kerja sahaja...kita PA akan melakukan juga kerja yang diarah kan dr masa ke semasa...yang kadang kala di luar skop kerja...PA di pehabat banyak yang mengata belakang dan memendam rasa sahaja..atas slogan "Saya Yang menurut Perintah".hmmm...sedih lah..

Tanpa Nama berkata...

Saya yg menurut perintah dibawah kuasa sri paduka baginda bukan dibawah parti, ini pa kena faham parti lain kerajaan itu lain, amanah diberi kuasa memrintah dilantik dibawah perlembagaan dan dibawah duli yg mulia yg dipertuan agung itulah disebut kerajaan.

Parti boleh berubah2 setelah diberi mandat 5 tahun sekali kerajaan masih tetap kekal dibawah sri paduka baginda, sebabtulah disebut pada ssmpul2 surat urusan seri paduka baginda

Tanpa Nama berkata...

Tak habis2 suh pangkah PKR? Macam la parti tu bagus sangat. Pemimpin dia sedia ada ni pun dah huru hara, ni kan pulak jadi PM, lagi hancus... Kita bercakap soal kenaikan gaji, yang memekak berdebat pasal parti tu apa kes? Tak nak sokong BN pergila kerja lain. Saper suruh keje dgn kerajaan? Momentum pemikiran tu masih di takuk lama. Bosan baca komen yang macam tu. Tak membantu langsung. Bangkit la isu yang membina.Thanks..

SERIKANDI berkata...

1)Gred 41-54(Kumpulan A) = 15%
2)Gred 27-40(Kumpulan B) = 25%
3)Gred 17-26(Kumpulan C) = 25%
4)Gred 1-16 (Kumpulan D) = 35%

Saya salah seorang kakitangan sokongan N17 (kumpulan C)terlebih dahulu mengucapkan ribuan terima kasih kepada mantan pemimpin dahulu kerana telah menaikkan gaji kami sebagai kakitangan awam.Kalau dilihat dari pelarasan tahun 2007, memang tidak adil pun kepada kami. Rata-rata N17 lantikan terus dari JPA memiliki sekurang-kurangnya Diploma dan Ijazah. Tetapi pelarasan tahun 2007 beza gaji kami hanyalah lebih RM100 sahaja dari gaji Kumpulan D. Dan Beza gaji kami dengan Kumpulan B terlalu jauh. Mengapakah perkara seperti ini harus terlepas pandang begitu sahaja? Tidakkah ini sebenarnya menindas kami? Sudahlah hendak tunggu pelarasan, kami terpaksa menunggu dalam tempoh yang sebegitu lama, apabila pelarasan telah dibuat tidak adil pula kepada kami bagi N17 Kumpulan C. Bagi setiausaha pula, mereka yang ada DIPLOMA terus diserap ke gaji bertaraf DIPLOMA. Sedangkan kami,mempunyai gred yang sama dengan setiausaha walaupun kami mempunyai kelayakan DIPLOMA tetapi gaji kami setaraf SPM. Persoalannya, releven lagikah gaji tersebut dengan perbelanjaan yang kami habiskan untuk belajar di IPTA sebegitu lama. Secara purata gaji pokok kami hanya lah RM830 dicampur elaun RM 595 maka gaji kasar kami RM 1425 sebulan. Gaji bersih selepas ditolak KWSP hanyalah RM1350. Dari RM 1350 tu setelah ditolak duit minyak, pinjaman kereta, duit PTPTN, duit TOL, sara hidup, sewa rumah, bil air & elektrik, berapakah yang mampu kami boleh simpan untuk hal kecemasan dalam sebulan? Relevan lagikah jumlah tersebut dengan kos sara hidup yang tinggi sekarang ini? Mengapa pihak yang sepatutnya bertanggungjawab, terlepas pandang pada kami yang bergaji kecil ni? Tidak terkejut jika kakitangan kerajaan ramai yang tergolong dalam kumpulan muflis dan disenarai hitamkan oleh pihak bank. Ini semua disebabkan gaji pokok kami yang tidak sesuai dan praktikal dengan mekanisma harga barang pada masa ini dan jumlah interest yang tinggi, dikenakan oleh pihak bank. Diharapkan pihak tertentu bukalah mata pada kami selaku kakitangan yang sudah lama di anak tirikan.

Selain itu, pihak tertentu tolanglah pandang pada kenaikan tahunan gaji kami. RM50 setahun? Apalah nilah RM50 itu sekarang ni? Beli 2kampit beras pun tak lepas untuk sebulan. Jika mahu hidup selesa dengan menginginkan kenaikan sehingga RM500, kami terpaksa menunggu sehingga 10tahun berkhidmad barulah dapat mengecapi nilai RM500 itu. 10tahun akan datang, nilai Ringgit Malaysia 500 tu pun dah tiada nilai.

Maka disini, diharapkan pihak tertentu dengarlah masalah kami. Isu Kerajaan tiada duit sudah lama diperdengarkan kepada kami. Sampai bilakah kami mahu tunggu sampai kerajaan benar-benar ada duit??? Pihak pentadbir, fahamilah kami golongan bawahan. Tiada golongan seperti kami, majukah sistem pentadbiran awam yg sering diseru kepada kami supaya berkhidmad dengan cemerlang??

Sekian.

Tanpa Nama berkata...

Saudara,

Isu gaji naik RM50 setahun utk gred N17 dan RM 44 utk gred N1 dah lama, apalah ada dekat N17 nie, gred SPM je..huhu. Diorang kt atas tu kalo naik gaji gred 41 ke atas yg didahulukan sebab diorang yang paling banyak keja,berfikir utk nak naik pangkat cepat..hehe.Sebab tu kalau ada memo diorang tulis "sila urus" lepas siap diorang sain je..Sabo jelah...

Tanpa Nama berkata...

PENJAWAT AWAM YG BERPENDAPATAN DIBAWAH RM3000 SEKARANG INI TELAH PUN DIKATEGORI BERADA DIPARAS KEMISKINAN INI KAJIAN TELAH DIBUAT OLEH SATU KAJIAN AWAM BERDASARKAN PARAS HARGA BARANGAN DAN PERKIHIDMATAN BERBANDING PENDATATAN ISI RUMAH.

MACAM MANA KERAJAAN BOLEH ATASI MASAALAH INI SEDANGKAN KITA DENGAR HARI2 DI TV EKONOMI BERTAMBAH MAJU DAN BERKEMBANG BAIK.

PENJAWAT TERKESAN DENGAN KOS HIDUP YANG TERUS MELAMBUNG TINGGI.

Tanpa Nama berkata...

Memanglah ekonomi bertambah maju, cuma pemikiran org2 tertentu yang tak maju. Bagi gaji ikut taraf baru lepas merdeka. Itu pun baru 2007.. Harga getah pun dah melambung tinggi, tapi gaji tetap di takuk tu..

Tanpa Nama berkata...

Bang, kalau harga getah melambung tinggi, abg berentilah kerja gomen. Pie toreh getah tue.

Harga getah naik ikut pasaran dunia sama juga macam minyak. Abg ingat kerajaan suka suki naikkan harga barangan ke

Bujang Tak Senang berkata...

Nampak beno ko menipu ye Jib..

Tanpa Nama berkata...

gaji penoreh pun lg tinggi dari P.A

Tanpa Nama berkata...

Bang, harga getah melambung tinggi sebab ikut pasaran semasa. Gaji pun kena la ikut peredaran zaman. Tu maksud saya. Bukan maksud saya harga getah tinggi sumer kakitangan awam kena pergi toreh getah. Bagi komen biar berakal, jagn ikut perasaan. Kita bercakap soal gaji yang tak relevan dgn keadaan sekarag bukannya kenapa harga getah melambung. Disebabkan harga sumua barang melambung la kenapa ramai kakitangan awam yang sarankan gaji dinaikkan. Kalau saudara di atas dah berpuas hati dgn gaji dan tiada tanggungan hidup, jgn bsuara disini. Bikin semak!!

Tanpa Nama berkata...

Bang, harga getah melambung tinggi sebab ikut pasaran semasa. Gaji pun kena la ikut peredaran zaman. Tu maksud saya. Bukan maksud saya harga getah tinggi sumer kakitangan awam kena pergi toreh getah. Bagi komen biar berakal, jagn ikut perasaan. Kita bercakap soal gaji yang tak relevan dgn keadaan sekarag bukannya kenapa harga getah melambung. Disebabkan harga sumua barang melambung la kenapa ramai kakitangan awam yang sarankan gaji dinaikkan. Kalau saudara di atas dah berpuas hati dgn gaji dan tiada tanggungan hidup, jgn bsuara disini. Bikin semak!!

Tanpa Nama berkata...

UNDILAH PAKATAN DEMI KEBAJIKAN PA

Tanpa Nama berkata...

patut hal kenaikan gaji nih kerajaan edarkn memo dalaman shj..ni x..nk tunjuk konon juara rakyat..naik gaji bgtau media...kompom2 gaji naik harge brg naik...

Tanpa Nama berkata...

Pandai pulak bagi cadangan pada orang atasan suruh ubah itu ini. Tapi fikir sejenak, kalau kita pandai sangat takkan kita masih lagi dibawah kan?

So jgn nak banyak complain. Orang atasan tahu ape yang mereka buat sebab mereka ada experience dan memang mereka layak berada diatas.'Mereka BERUSAHA untuk berada diatas' Kalau kita taktahu buat cara tak tahu. Buat sahaja kerja kita dengan bersungguh2.

Bukan kah kita ada tangga gaji mengikut pangkat. Kalau sedara2 sume berusaha mungkin sudah sampai ke tahap yang tinggi. Ini sampai ke pencen dok tempat yang sama ape cerita? nak salahkan kerajaan juga?

Tanpa Nama berkata...

Seloka Pantun But Penjawat Awam

Penjawat awam resah hidup tak tentu arah
Bila kos sara hidup semakin meningkat semakin parah
prestasi produktiviti pula sering dikerah-kerah
Kadar Penyakit darah tinggi makin bertambah-bertambah.

Pilihanraya umum masanya dah sampai dah
segala fitnah dan keburukan mula di dedah-dedah
Kalau penjawat awam ingin kehidupan lebih terselah
Gunakanlah peruntukan ini untuk kita berubah

Tanpa Nama berkata...

tanpa nama 9.57,
apa giler kau cakap mcm tu... bukan semua dok atas tu tau apa yang diaorang buat.. bukan semua org kat atas pandai-pandai... yang aku diaorang mmg pandai untuk diri sendiri... masa naik gaji tahun 2007, kau tahu ker yang JUSA naik gaji 2kali aku ulang balik 2kali...
apa kau ingat org kat bawah ni tak ada usaha nak naik atas??? cuba kau gi tanya berapa ramai PA (kumpulan sokongan) buat part time study.... yang dah ada degree lebih 10 tahun pun ade.. tapi masih tak naik pangkat lagi... lain kali cakap biar guna akal ... jangan guna bontot..

Tanpa Nama berkata...

oh!!presiden cuepacs..tlg la jgn asyik bgi kmi jnji manis2..tlg buktikan la.thun 2011 ni hrp da la perubahan utk org gov..tmbh gred 1 smpai 17 ni yg asyik ditabur gula2 manis ja..tolong serius la..buktikan..x semua org gov ni kaya2(terutama bawahan la)serius sikit tuntut jgn asyik bgi statement ja kt paper utk wt suma org gembira tnpa da hsilnya.jgn mrh..

Tanpa Nama berkata...

Bang, kalau kategori kat bawah tue memanglah persaingannyer sengit. Graduate degree pun terima jadi N17, inikan lagi SPM.

Kalau x suka berhenti. Sume orang nak naik gaji bang oiii...Kerja Malas. Gaji nak besar.

Cube tanye orang awam yang berurusan dengan penjawat awam. Adakah mereka rata2 berpuas hati?

Sendiri tahu jawapankan...so jgnlah banyak songeh

PADUKA AYAHNDA berkata...

Apa lagi...HARTAL! HARTAL! HARTAL!

Nak lagi dahsyat: DAHAGI! DAHAGI! DAHAGI!

Tanpa Nama berkata...

Kami kakitangan awam sokongan I & II mohon semuga dinaikan gaji memandangkan gaji kami semua diparas kemiskinan & jangan salahkan kami untuk mencari pendapatan lain untuk menambah pendapatan kami yang tidak mencukupi & diharap diambil tindakan dengan kadar segera & terima kasih......

Tanpa Nama berkata...

KESIMPULANNYA..keje kerajaan ni sama seperti sistem piramid..yang berada diatas makin bertambah senang..income lagi banyak..keje senang sebab org bawahan buat..tapi malangnya yang bawahan tu macam nak mampus keje nak sara hidup begitu sukar sekali nak naik..bila naik gaji pun yang bawah tetap rugi dan yang untung juga org atasan. sebabnya..bila naik gaji..harga barangan juga akan naik..jadi hidup PA yang berada di bawah ni tetep sama..tetapi berbeza dengan yang atasan..blh beli keta besar/rumah besar/kawin lagi dan mcm2..

kalau mcm nilah..baik buat mlm..lambat2 pun kalo bersungguh-sunguh hempas pulas naik diatas juga.ada juga pencapaian..

kerja kerajaan ni bukan lagi pilihan terbaik..saya sarankan...

UNTUK MENYEDARKAN KRONI2 YANG MENISDAS ORG BAWAHAN SEPERTI SAYA NI..MARI KITA PA SEMUA BERPAKAT MOGOK TUNJUK PERASAAN TAK BUAT KERJA SELAMA SEMINGGU. rasanya kalo benar2 terjadi..memang LINGKUP jentera kerajaan..!!

Tanpa Nama berkata...

Pemimpin janji manis..menipu rakyat.untuk kepentingan politik semata-mata..mangsanya..GOLONGAN MISKIN SERTA PENJAWAT AWAM!!

JANJI DULU TAK TUNAI!!MACAM FIRAUN!MEMANG SAMPAI BILA2 KETURUNAN AKU TAK AKAN PERCAYAKAN GOLONGAN NI!

Tanpa Nama berkata...

Gaji (Gred N1, N17 & N22)

1 Julai 2007

N1 P1T1 RM480.85 x 35% = RM649.15
(kenaikan RM168.30)
N4 P1T1 RM525.62 x 35% = RM709.59
(kenaikan RM183.97)
N17 P1T1 RM656.30 x 25% = RM820.38
(kenaikan RM164.08)
N22 P1T1 RM1532.34 25% = RM1915.43
(kenaikan RM383.09)

Kenaikan gaji yang dicadangkan CUEPACS (Jika dilaksanakan)

N1 P1T1 RM649.15 x 40% = RM908.81
(kenaikan RM259.66)
N4 P1T1 RM709.59 x 40% = RM993.43
(kenaikan RM283.84)
N17 P1T1 RM820.38 x 30% = RM1066.50
(kenaikan RM246.15)
N22 P1T1 RM1915.43 x 30% = RM2490.06
(kenaikan RM574.63)

aku hanya PAP berkata...

bila dan bila..jgn dok bgi hrapan ja..cepat la sikit...sakit jiwa,otak serabut fikir duit x cukup ja,nk tnggung family..tambah gaji pembantu am pejabat ni..cuba la tolong dengar rintihan golongan PAP.Jangan jga skim jawatan yg penting ja,tgk2 sama gred jawatan lain..kami pon da bgi sumbangan pada negara,bukan niat nk ungkit tpi luahan hti golongan PAP kt negara ni.sahut la luahan ni selaras dasar kerajaan rakyat didahulukan pencapaian diutamakan.cuba anda fikir gaji pap nk cecah rm 1000 pon susah.dah le perit idup kt kl dan kwsan sewktu dgnnya..jgn la bgi hrapan menggung.tpi buktikan la...

Tanpa Nama berkata...

aku ni kakitangan sambilan je,dah berkhidmat 5 tahun (Kontrak disambung setiap 6 bulan-ikut keperluan),gaji dibayar ikut hari bekerja (kalau cuti hjg mggu memang x ada gaji ler),buat kerja sama je dgn kakitangan tetap,gaji tiap2 tahun almaklumla memang x naik...mana keadilan untuk kakitangan sambilan @ kontrak macam aku nie????...kontrak disambung ikut keperluan TAPI bila dan sampai 5 tahun macam nie aku rasa memang ada keperluan untuk jawatan aku nie,bila x disambung kontrak plak alasannya x ada keperluan(mana hilangnya keperluan aku kerja selama 5 tahun tu),ada logik ke???....

Tanpa Nama berkata...

PA malaysia ialah segolongan yang tidak bermoral,,asyik naik naik gajije,...

Tanpa Nama berkata...

Mudah-mudahan akan menjadi kenyataan buat kita penjawat awam semua. Dah lama kita x merasa kenaikan gaji ini. Lebih-lebih lagi zaman sekarang. Keluar je dari rumah, semuanya nak duit. Harga barang pun makin mahal...nak x nak terpaksa la beli juga. Kalau x miss soru. Anak-anak yang jadi mangsa. Memang benar gaji sekarang tidak mencukupi walau suami isteri bekerja. Kerajaan perlu lebih prihatin dengan nasib penjawat awam seperti kita. Tapi jangan la jadi macam negara lain. Porak peranda dan huru hara. Biarlah negara kita aman damai hingga ke syurga. Pihak kerajaan fikir-fikirkanlah kalau negara kita jadi macam tu...Nauzubillah....Semoga Allah sentiasa melindungi negara kita dan semua umat x kira bangsa dan agama....Amin

Tanpa Nama berkata...

kadang2 saya rasa nak bagijer keje org yg gred 41 tu kt yg gred 17.baru tahu susah senangnya keje kt bhgn atas.pening xpeningnya. tu pon tetap kenaikan gaji yg atas dapat sikit... adilker? kenapa dengki sgt dgn org gred atas? sebenarnya baik kta minta supaya harga barang xnaik, kalau harga brg xnaik, gaji kta dah boleh jd mcm org kaya drp naik gaji, naik harga barang. buat apa? sekali minyak naik, harga brg naik berkali2 ganda. tapi bila minyak turun. harga barang xturun2 plak.paperpon semoga kerajaan dapat naikkan gaji tanpa naikkan harga barang.kalau turunkan lagi baik.sekian.

mata_hari berkata...

nk tny sume rr...klu tukar kerajaan kompem ke nek gaji?

Tanpa Nama berkata...

Tak pa kita tunggu pada tarikh 1 Mei 201.... ni. Mungkin Kerajaan Malaysia akan umumkan kenaikan gaji pada kita sebagai pekerja kakitangan awam. Jika dinaikkan ketahap mana sekalipun, yang penting kita tahu menjaga dan mengurus kewangan kita sendiri. Ikut keperluan dan pendapatan. Golongan gred bawahan pula janganlah pula hendak hidup seperti golongan atasan plak. Hinggakan PAP sendiri pakai BMW dan Pegawai Atasan hanya pakai kereta buatan Malaysia saja. Itulah yang selalu terjadi.
RAKYAT DIUTAMAKAN

Tanpa Nama berkata...

Assalammualaikum sahabat dan saudara sekelian...

Saya pun sama juga susahnya...Rasa kadang kadang tak dapat nak tanggung dah..Harga barang naik tinggi malahan bukan satu barang...semua barang....Nilai 50 itu dah bertukar menjadi 10 rm...Beli lauk sehari pun paling skit belasan ringgit..

Kalau tak nak naikkan gaji atau nak naikkan gaji..kawal jugalah harga barang supaya yang dapat merasa itu semua orang mahu swasta ataupun kerajaan..

Tanpa Nama berkata...

Minta kerajaan dpt beri pelarsan gaji kpd PA.Sy kerja dah nak 10thn dlm gomen tapi duit simpan dlm bank tak sampai 5k pun.suami kerja kilang langsung tak dpt menyimpan.Barang semua dah naik.susu anak pun beli yg susu utk org dewasa.Kkd ank pun mkn sekali je sehari bila hujung minggu.klu waktu sekolah je sy bagi dia org mkn lebih sbb takut dia org penat.pernah minggu lepas ank saya ckp dia nak pengsan kat sekolah sbb tk cukup mkn.Sy bagi duit belanja RM1.20 je sorang.Nasi lemak kat sekolah RM0.60 tapi sikit.Budak2 sdg nk membesar kena mkn banyak tapi dah barang meningkat naik gaji tak naik2 terpaksa la ikat perut.
Waktu lunch sy beli nasi sebungkus kongsi 3 org.Klu lapar sangat baru sy mkn.Klu bleh thn saya bg ank2 je mkn.Yuran sek agama pun masih tertunggak RM140 sorang.Thn depan ank sy yg ke-3 lak nak sek.Minta2 gomen dpt naikkan gaji.Klu tak terpaksalah catu duit.Kat umah hari2 masak nasi goreng.Sesekali gaji baru boleh mkn lauk ikan yg sedap2 skit.Baju pun setahun susah nak berganti walau sehelai.Duit gaji memang tak cukup walaupun kerja 2 org.So kena guna kad kredit.Klu tak der kad kredit memang susah.Tapi gaji kena langsaikan terus supaya tak bankrup.Mcm mana org Melayu nak maju klu mkn makanan yg tak berkhasiat sbb tak mampu nak beli.Tolong renung2kan.

Tanpa Nama berkata...

Adakah dengan memangkah PR akan naik gaji dan hidup selesa..jagan terperangkap ngan janji..

mama_tension berkata...

Dulu aku suka sgt nak keja gomen sbb konon2 senang dpt gaji bulanan dn byk gaji. bila dh jadi PA ni, aku rasa mcm nk part time je kat giant tu atau mana2 MALL yg nk ambik pekerja part time. aku senyum je tgk anak2 gembira dgn brg2 dn makanan yg aku belikan utk diorang. dlm hati, aku je yg tau smua tu kena guna kad krdit yg stiap kali swipe utk beli brg makan je, dh cecah rm100. alahai, aku dpt rasakan aku akan jatuh miskin sbg PA.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Saya rasa tersentuh hati baca komen saudara yang mengatakan anak-anak sarapan cecah biskut dengan teh-O je..sebak dada saya...sebenarnya,itulah keadaan yang kita penjawat awam hadapi hari demi hari..cuma kita tak mahu mengeluh..tapi bila kita bersuara,dituduh "pakatan Pembangkang "pula..diorang penjawat awam gred 41 ke atas,hidup mewah,kerja sikit..asik mesyuarat sana sini,kerja mahu ikut cakap diorang sahaja 24jam.Saya faham,itu adalah Birokrasi dalam Pentadbiran awam.Saya akui,ianya jelas mengikut hierarki.Tapi tuan2,pernah tak terfikirkan kami sesak membayar hutang-hutang yang mempunyai Interest bank yang tinggi.Bukannya kami banyak hutang,cuma hutang rumah dan kereta sahaja..sama sahaj dengan penjawat awam lain,tiada pun niat nak cuba belagak hidup mewah..tapi,realitinya,kehidupan kami tidak seindah mana..kalau dihitung jumlah hutang kami dengan penjawat awam yang gred tinggi,sama sahaja nilainya..cuma level kami tak mampu..cuma saya berharap Cuepacs jangan hanya sibuk minta gaji naik,cuba minta kerajaan sisasat keuntungan interest bank,untuk loan kereta dan rumah terpampau tinggi...kuranglan sikit monopoli keuntungan syarikat bank dan perumahan negara yang makan masa panjang untuk diselesaikan...Cuba tuan2 fikir,jika interest ni dapat dikurangkan,paling tidak seorang penjawat awam dapat jimat 5 ratus potongan gaji dia setiap bulan.Bukankah kadar itu cukup,untuk menampung perbelanjaan anak sekolah????.Kami golongan penjawat awam sokongan,kami juga rakyat malaysia,yang mahukan keadilan melalui pengagihan hasil negara..kerana kami berhak,kami anak merdeka!!!!(U:p:- Ad..den dha komen yo)


Klu kau nak komen pun janganlah kutuk sesama pejawat awam. Mereka pun ada anak bini macam kau juga. Kita patutnye sepakat kerana sepakat membawa berkat. Susah sama susah senang sama senang. Cari jalan dan beri cadangan macamana nak atasi masalah kita ni. Bukannya kutuk orang.

Tanpa Nama berkata...

MINTAK BONUS TAK DAPAT, MINTAK NAIK GAJI TAK DAPAT... SEBAB KAU ORANG BODOH SANGAT UNDI BN..., KALI INI TAK YAH UNDI BN....

Tanpa Nama berkata...

salam,

Sume org ada mslh. Saya pon ada mslh jugak gaji xnaik2..tp mcm mana pon,kita mesti bersihkan hati.Saya tgk cni ada org xpuas hati ngn pegawai, xpuas ati ngn cikgu.Pttnya kalaupun nk naik gaji,jgnla dengki dengan org.masing2 berusaha, mntk,klau xdpt..mnx lg..xdpt..tuka kerajaan. mcm tu lah..

jgnlah dok dengki2.dlm kita nk pjuangkan nasib PA ni, awal2 lg dh ade pemecahbelah. Tempat saya, pegawai n sokongan satu hati. Kami buat kertas kerja untuk dptkan elaun khas utk sokongan.walhal kami pon buat keje yg sama, tp kami xmohon elaun pon utk kami.Kami mkn sekali, men futsal sekali ngn sokongan.Housmate pon sokongan. Kesimpulannya, hanya org yg sombong,hasad dengki je yg ada mslh sesama pegawai n sokongan. PEACE

n1 berkata...

lau gj pa nek, gj pegawai2nya lg la nek..silap hr bln dorang seme blh pakai mes pe..peniage skrg teruk..letak hrge brg x msk akal..nk untung didunia tp kt akhrt x untung..ade ke kuih pon dah jd 50 1..dah la kecik..aku mmg dah x beli dah kuih 0.50 sbijijk..boikot,,

zalifah berkata...

untuk jimatkan kos emolumen,saya cadang gaji pokok pegawai 41 ke atas kalo nak naik pun bagi 5% jerlah,elok bagi lebih pada 40 ke bawah especially kumpulan C, kesian diorang...tp kumpulan C dan ke bwh jgnlah bantah pulak kalo pegawai kumpulan B dan A suh buat keje..kita sama2 mencari yang Halal untuk sara anak-naka kita kan...

Tanpa Nama berkata...

Saudara, apa pun yang kita buat mesti ikut ranking. Gred 41 ke atas layak dapat gaji ikut kelulusan yang ada. Penat belajar, perah otak dan berkorban segala-galanya termasuklah ikat perut masa belajar. Makan manggi je ....So kenaikan gaji perlulah diberi sama rata bukan berat sebelah. Dibayar mengikut kelayakan.

Tanpa Nama berkata...

Minta itu minta ini tapi semua itu hanyalah impian mat jenin semata-mata. Tunggu dan lihat .... itu lebih baik.

Tanpa Nama berkata...

Kesian dan sedih tengok nasib kakitangan awam kat Malaysia ...

Tanpa Nama berkata...

1.Elaun keraian itu utk apa ek?
2.Knp elaun cola ditolak separuh jika PA menduduki kuarters? xcukup ker elaun perumahan yang telah ditolak 100%?
tq

Tanpa Nama berkata...

Bosan betul dengar pemikiran cetek PA. Dasar dengki dengan 41 apa hal? Tak pernah jadi 41 jangan ingat senang..tinggi beban dan komitmen. Tak tahu...jangan cakap ikut sedap mulut dan hati yang busuk! Dah kami layak sebab kami berkelulusan...Gaji kami 41 dengan UOLs yang sokongan nie dah hampir sama. Nak beli rumah kos rendah kami tak layak. habis terpaksa beli kos sederhana dan tinggi...akibatnya gaji tinggal ciput. Keta kami layak buatan malaysia jer. Cuba tengok PA gred sokongan...lagak mengalahkan pegawai! (tak semua...tapi ramai)

Tanpa Nama berkata...

bising kata PA ramai muflis...dah gaji kami ciput. Bank pun tak mau bagi loan...kata high commitment.Bukan loan nak enjoy. Loan nak hidup. So apa citer kerajaan yang kononnya berjiwa rakyat?!

Tanpa Nama berkata...

DATO' HAJI OMAR OSMAN sila lepaskan jawatan CUEPACs jika anda tak dapat meminta kerajaan selaras gaji dengan kenaikan harga barang. kami kecewa dengan CUEPACS

Tanpa Nama berkata...

saya sokong semua cadanagan di atas...

Tanpa Nama berkata...

cuepacs kalau menuntut biarlah adil dan untuk se,ua kumpulan,ini tidak kalau tengok tuntutan asyik2 kumpulan sokongan saja.macam ni ka nak jadi pemimpin,

Tanpa Nama berkata...

mmg tak dpt punya pelarasan gaji atau bonus 2011 ni...presiden cuepacs skrg dah x brp berani sejak kena sergah dgn PM pasal isu bonus ni...alasan x nak kasi sbb tkt harga brg melambung naik, sedangkan harga petrol yg selalu naik beri kesan yg lg besar kepada kenaikan harga barang..bila kakitangan awam dpt naik gaji atau bonus, org awam kata membazir duit rakyat sbb diorang anggap kakitangan awam ni x buat keje..come on lah, kalau kakitangan awam x buat keje, mana nak dpt korang buat projek2 untuk pembangunan yang dirancangkan oleh kerajaan...duit gaji yg ada skrg tak boleh nak menyimpan, keje 11 thn rm1k pun x leh nak simpan dlm bank..sedih bila mengenangkan nasib keje dlm kerajaan ni, tp bila mengenangkan ramai lg yg susah di luar sana, tabahkan jua hati smp pencen...

Tanpa Nama berkata...

apa kecoh-kecoh.sama-sama ada power.kita dah lama menderita.tunggu pilihan raya,kita pakat buat kejutan.guna power yg ada

Tanpa Nama berkata...

betul ke kata nak naik gaji thn ni .....ingat ingat le thn ni.nak pangkah ape ???????????????????

Tanpa Nama berkata...

betul ke kata nak naik gaji thn ni .....ingat ingat le thn ni.nak pangkah ape ???????????????????

Tanpa Nama berkata...

jgn sampai kmi x mgundi
!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Dato' tolong tengok sama gaji pensyarah IPTA Gred45, dulu ada ura-ura nak naik, tapi senyap saja, gaji pensyarah Gred 45 lebih rendah dari Guru Besar sekolah rendah, tapi tanggungjawab kami berat krn. mendidik pelajar supaya jadi tokoh profesional dari pelbagai bidang. Lainlah bagi Profesor yang gred VK

Tanpa Nama berkata...

sokong, terutama pemansuhan tangga gaji, memang patut tangga gaji dimansuhkan, begini cetanya, umur masa keja 19thn gaji bar 24 tahun pencen 58tahun (baki 15tahun) 15 tahun jangka masa yang lama, gaji dah bar tapi harga barang sentiasa naik. 15 tahun dengan keadaan kesihatan yang kurang memuaskan dan tertekan dengan gaji yang tiada tambahan bayangkanlah. lain ceta plak kalau PA tidak dinaikkan gaji apa macam nak biaya anak ke Universiti @ IPT, jadi golongan atasan jangan nak dengki kalau sokongan dinaikkan gaji sbab mak@abah mereka juga kemungkinan golongan sokongan, mereka patut faham, makan maggie di Universiti@IPT itu menandakan mereka juga dari golongan yang tak mampu (mak@abah).

Tanpa Nama berkata...

sokong, terutama pemansuhan tangga gaji, memang patut tangga gaji dimansuhkan, begini cetanya, umur masa keja 19thn gaji bar 24 tahun pencen 58tahun (baki 15tahun) 15 tahun jangka masa yang lama, gaji dah bar tapi harga barang sentiasa naik. 15 tahun dengan keadaan kesihatan yang kurang memuaskan dan tertekan dengan gaji yang tiada tambahan.... bayangkanlah. lain ceta plak kalau PA tidak dinaikkan gaji apa macam nak biaya anak ke Universiti @ IPT, jadi golongan atasan jangan nak dengki kalau sokongan dinaikkan gaji sbab mak@abah mereka juga kemungkinan golongan sokongan, mereka patut faham, makan maggie di Universiti@IPT itu menandakan mereka juga dari golongan yang tak mampu (mak@abah).

Tanpa Nama berkata...

saya sebagai kakitangan awam gred 41 mohon kerajaan bagi dan usaha CUEPACS untuk revise balik gaji kakitangan awam bagi semua gred bagi tahun 2011...sekarang harga brang dah naik, gula dah naik saya pasti harga barang pasti akan naik jugak nanti dalam masa terdekat... dan mohon Cuepacs tgk balik kenaikkan gaji tahunan..bagi say aagak kecik berbanding negara2 lain...sekian...

Tanpa Nama berkata...

pegawai gred 41 bukan rilex tapi kami banyak kena pikir...korang senang la dengki gan 41 tapi kami layak...kami ada kelulusan...kalau dengki sangat sambung la degree...buat ijazah, tahu senang ka susah....jadi bos...tutup bilik main FB....kan...

Tanpa Nama berkata...

Hah gaji nak naik...apa apa sebut lg sekali macam tak percaya..lebih baik jangan percaya nanti hati sakit.
bonus bonus bonuslink hahahampeh..

Harga barang naik sebab tarif letrik naik..subsidi di semak.. gaji x di semak aduhai nak beli rmh pun dah x mampu skrg ni..kalau beli juga alamat bankrapsi ler...

kita nak capai status negara maju
tapi aduhai rakyat semput.. nak makan nasi lauk ayam pun fikir 5 kali..(anak 5 orang makan lauk pelaling jelah sekali masak.. malam lauk ikan bilis belah 4..itu pun dah ok,,bajet kena bajet kalau x sakit ler jawabya dengan gaji sekarang.mau bergaduh laki bini pasal tak cukup bajet keluarga.

Tanpa Nama berkata...

saya cuma ingin menyentuh di sini jangan pula kerajaan salahkan kakitangan awam jika terjadinya pertukaran kuasa terutama di Parlimen Putrajaya..fikir-fikirkan lah..

Tanpa Nama berkata...

.....AKU BERTUGAS KAKITANGAN AWAM GRED 17 BERTUGAS DI JOHOR...HARI TU AKU BALIK KE KAMPUNG BINI AKU DI KELANTAN DAH LER KERETA ROSAK DI KUALA LIPIS REPAIR ABIS LA RM600.....BLIK DARI KELANTAN KE JOHOR KNE SAMAN SPEEDTRAP KAT KUALA LIPIS..MASA TU AKU BAWAK 90 AJE KAWASAN TU BOLE BAWA 70.. JALAN TEGAK...MANA LA AKU TAU...PASTU SAMPAI JOHOR BESOK NYA SURAT SAMAN SAMPAI TAPI BUKAN KENA KAT LIPIS SEBALIK NYA KENA KAT HIGHWAY KARAK.... DALAM MASA 1 HARI AKU KNE 2 SAMAN.....DAH LER GAJI KECIK.MINGGU LEPAS BAYAR SEKALI POLIS TU KATA ADE LAGI 1 SAMAN BARU PUNYA.....KERAJAAN NI TAK ADER HATI PERUT KERR...DAH LER AMBIK DUIT ORANG SESUKA HATI....SAMAN KENA BAYAR GAJI MACAM TU JUGAK......KATE RUMAH PERTAMA KU CEHHH.........CIRIT LER.....

Tanpa Nama berkata...

.....AKU BERTUGAS KAKITANGAN AWAM GRED 17 BERTUGAS DI JOHOR...HARI TU AKU BALIK KE KAMPUNG BINI AKU DI KELANTAN DAH LER KERETA ROSAK DI KUALA LIPIS REPAIR ABIS LA RM600.....BLIK DARI KELANTAN KE JOHOR KNE SAMAN SPEEDTRAP KAT KUALA LIPIS..MASA TU AKU BAWAK 90 AJE KAWASAN TU BOLE BAWA 70.. JALAN TEGAK...MANA LA AKU TAU...PASTU SAMPAI JOHOR BESOK NYA SURAT SAMAN SAMPAI TAPI BUKAN KENA KAT LIPIS SEBALIK NYA KENA KAT HIGHWAY KARAK.... DALAM MASA 1 HARI AKU KNE 2 SAMAN.....DAH LER GAJI KECIK.MINGGU LEPAS BAYAR SEKALI POLIS TU KATA ADE LAGI 1 SAMAN BARU PUNYA.....KERAJAAN NI TAK ADER HATI PERUT KERR...DAH LER AMBIK DUIT ORANG SESUKA HATI....SAMAN KENA BAYAR GAJI MACAM TU JUGAK......KATE RUMAH PERTAMA KU CEHHH.........CIRIT LER.....

Tanpa Nama berkata...

kerajaan kena pikir.......silap-silap hari bulan kena guling nanti kerajaan......nanti jadi macam negara libya.....sekarang pon kite da nampak.....banyak demotrasi jalanan......sedar lah.......besok bangsa lain dah perintah.....kerajaan baru tau.... yang bergaduh bangsa melayu dengan melayu. pasal yang kerja kakitangan kerajaan banyak bangsa melayu....yang mengundi BN ni banyak kakitangan awam... kalau negara da huru hara tak kira ler jawatan ape......semua sama...time tu le negara kuasa besar campur tangan.....renung-renung kan sekejap....

Tanpa Nama berkata...

negara kita dah jadi macam indonesia barang makin mahal gaji naik macam 2 jeee pastu beli barang pun kene govermen tax.mcm mana nak hidup aman kalu sume kene tax. biarpun merdeka dah 50 tahun ianya tetap macam zaman 50 tahun dahulu.gaji kerajaan rm 80 minyak 50 cen zaman sekarang gaji 2000 minyak seliter rm 2 kan sama jeeee. yang kaya makin kaya yang sederhana nak mantain pun dah susah yang miskin apatah lagiiii.org2 politik bila dtg bermesyuarat makanan disediakan duit poket mana ada nak keluar nak suruh dipenuhkanpoket lg ada laahhhhh

Tanpa Nama berkata...

mane taknye duit rakyat abis beli cincin wanita no.1...bg elaun sket kata kerajaan amat prihatin masalah rakyat...ape la sgt dengan RM 500 tu berbanding ngan harga cincin yang juta2 tu....

Tanpa Nama berkata...

SALAM KENKAWAN...
CUBA FIKIR SEJENAK.....MINYAK KETE DH NAIK BYK KALI..HARGA BRG ASAS PUN DH NAIK BYK KALI....CUBE KITA PANGKAH PEMBANGKANG SX....1 KALI AJE..CUBA UTK 1 PENGGAL..KLU X OK PANGKAH LA BALIK BN TU...JUST GIVE IT A TRY....

Tanpa Nama berkata...

mohon pihak kerajaan menimbangkan untuk menaikkan gaji kakitangan awam terutamanya gaji guru dga29 yg sangat kesian ni. walopn kami dga29 tp situasi di sk kami memegang tugas yg sama dgn dga41.

Tanpa Nama berkata...

sampai mati wartawan sb krajaan prihatin kan kesusahan somalia...klu gaji tak naik pun xper...maseh ramai lg rkyat mysia yg susah..tu yg patut prihatin kn dulu..ramai yg tahu kos bntuan n elaun sukarelawan yg kesana...boleh tmpung kemiskinan rkyat2 yg miskin di negeri pahang...perutukan bntuan smpai hanya65% je ke somalia..lbeh nya masuk akaun menteri yg bg idea

Tanpa Nama berkata...

fakir miskin dan anak2 yatim masih terbela lg..tak dinafikan...bp pratus kah somalia tu islam...nama bantuan kemanusian..sukarelawan...kos pgkutan.pakaian.penginapan...lebih 10juta...apa krajaan somalia xboleh dtg ke mysia ambik bntuan ke..knapa perlu smua kesana...kan ke kos tu bantu org2 susah kt mysia lg baek...mysia kena sunami..rata2 negara ucap takzia jer..ada lah sdikit bntuan...tp x mcm kjaan mysia..mysia..mysia...melayu..melayu...org lain ketawakan jer...

Tanpa Nama berkata...

mungkin kerajaan boleh menimbangkan agar semua guru dga29 yg masih ada sekarang dinaikkan ke gred dga32. pendekkan tempoh 10tahun yg diamalkan sekarang kerana sudah tidak relevan lagi.

Tanpa Nama berkata...

mudah-mudahan kenaikan gaji 40% diluluskan..rasa terbela sikit hidup PA nti..

mat sabu berkata...

Assalamualaikum, belanjawan baru di bentang kakitangan dapat naik gaji dan bonos suka betul aku.... heeee. Ada ke patut kenaikan gaji tahunan naik RM 80-350.00.Kenaikan gaji PA sekarang RM 80.00, jadi thn depan dapat RM 160.00 banyak sangat ke? lu fikirlah sendiri....
Satu lagi naikan umur pencen dari 58 ke 60 aku tak sokong langsung, kalau berkerja pada umur tu bukan nak kerja tapi nak gaji saja. menyusahkan k.tangan lain.dan satu lagi naik dapat skim baru kena pilih opsyen umur 60 tahun ada ke patut.Kenapa guru je ada time base.. kami k.tangan lain sampai matilah duduk dlm grad lama.. nak bagi bagilah semua , semua sektor mamneri sumbangan juga... Belanjawan PRU 13... hidup Pakatan Rakyat...
n

Tanpa Nama berkata...

LU PIKIR LA SENDIRI NAIK GAJI TAK SEBERAPE JEEEE.....HAMBA TAKUT NANTI MENGUNDI KERAJAAN LAIN DAH NIEEEEE.......PAHAM2 JE LAAAA......

Tanpa Nama berkata...

9/10 dari rezeki adalah perniagaan. kenaikan yang diharapkan tak seberapa. kalau dulu 80 sekarang 160 bermakna bertambah 80 setahun serta bermakna sebulan baru bertambah 80 bahagi 12 baru bertambah 7-8 inggit. hanya mampu bayar bil air umah kosong tak berpenghuni.

Tanpa Nama berkata...

macamane dgn kakitangan swasta brgaji paras kemiskinan??