SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

17 Mac 2011

PENJAWAT AWAM DINASIHAT TIDAK GHAIRAH MOHON PINJAMAN

Utusan Malaysia
17/3/2011




MELAKA 16 Mac - Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) menasihatkan kakitangan awam supaya tidak ghairah membuat pinjaman khususnya yang mudah ditawarkan oleh koperasi dan institusi kewangan bagi mengelak terjebak dalam senarai muflis.

Presidennya, Datuk Omar Osman berkata, jumlah penjawat awam yang disenarai muflis pada tahun lalu iaitu kira-kira 2,000 orang adalah amat membimbangkan.

''Jadi, sekiranya tidak terdesak, mereka ini dinasihatkan jangan terlalu mudah membuat pinjaman sehingga boleh bankrap.

''Penjawat awam amat mudah ditawarkan pelbagai pinjaman dan senang menjadi penjamin kepada peminjam lain,'' katanya.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan seminar Alternatif Penilaian Tahap Kompetensi (PTK) anjuran CUEPACS Bahagian Negeri di sini hari ini.

Seramai 120 kakitangan awam di negeri ini menyertai seminar tersebut yang turut dihadiri Pengerusi CUEPACS Bahagian Negeri Melaka, Md. Salleh Majid.

Omar menegaskan, kakitangan awam perlu lebih berhati-hati dan mengambil kira pendapatan mereka sebelum membuat keputusan memohon pinjaman atau menjadi penjamin.

Pada 2009, katanya, seramai 1,089 penjawat awam yang bergaji sederhana diisytihar muflis dan 72 peratus daripadanya ialah lelaki.

''Kita bimbang masalah seperti ini akan mengganggu prestasi pekerjaan mereka," katanya.

Sementara itu, katanya, CUEPACS akan mengumpul data maklumat melakukan penambahbaikan di setiap bahagian negeri sebelum dibawa ke peringkat kongres kebangsaan 2 April ini.

''Kita sedang mengemas kini setiap cadangan untuk dibawakan ke pihak Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).

''Antara yang diperhalusi adalah penyelarasan gaji untuk kakitangan berpendapatan sederhana bagi mengimbangi kenaikan harga pelbagai barangan ketika ini," katanya.

Selain itu kata Omar, aspek lain yang turut dipertimbangkan adalah semakan semula gred dan tangga gaji kakitangan kerajaan agar disesuaikan mengikut pangkat dan kelayakan semasa kakitangan.

31 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Larang pinjam konon, gaji tak naik juga.

Tanpa Nama berkata...

betul3...

Tanpa Nama berkata...

HARAMKAN PIJAMAN
HARAMKAN KAD KREDIT
NAIKKAN GAJI
SELESAILAH MASALAH

Tanpa Nama berkata...

bodoh sial.. bapak kau ke yang nak bayar hutang kalau tak pinjam bank.. dah la gaji tak naik naik... ko ingat kita PA ni suka ke buat pinjaman. INI masalah TERPAKSA pinjam.. bukan pinjam nak berjoli ke atau pun pegi club malam. fikir la sikit oi..

Tanpa Nama berkata...

memang teruk a jadi presiden cuepacs... asyik kene hentam.. ahahhaahahaaa... baik jadi ketua kampung...

Tanpa Nama berkata...

gaji jdi bos besar... xperlu buat pinjaman... tp kmi yg sokongan perlu buat pinjaman..... tau tak?!

najiboriginal berkata...

kalau kami ta'pinjam boleh ke beli rumah, beli moto, beli peti ais dan mesin basoh. Nak suroh semua PA simpan duit kat bank, tentu ekonomi Malaysia ta'naik. Kerajaan pun ta' suruh rakyat malaysia duduk rumah setingan dan kerajaan juga galak kami pinjam untuk galak ekonomi. Lagipun kebanyakkan PA bukan amal RASUAH.

2bz4money berkata...

Dah terantuk baru tengadah..Peringatan Presiden Cuepacs tu perlu diambil perhatian. PA perlu bijak menguruskan kewangan. Kurangkan perbelanjaan yg tidak perlu, tingkatkan pendapatan sampingan. Ikutilah kursus perancangan kewangan peribadi anjuran INTAN atau AKPK.

Tanpa Nama berkata...

kami terdesak dan terpaksa bertindak demikian..gaji yg mcecah 1500 sbln sudah tidak mampu lg utk bertahan..byran pinjaman pelajaran,bil2 harian,sewa rumah yg tinggi,kos mkn,duit simpanan kawin,duit simpanan peribadi dll itu semua tak cukup dgn pendapatan tersebut..blom tolak duit pinjaman kereta n pinjaman rumah sendiri lg..dan belom juga termasuk duit persekolahan,pakaian n yuran sekolah anak2..kenaikan gaji tahunan hanya rm50 setahun..tp kenaikan harga barang,minyak,bil2 dll hampir 3 kali setahun..tak seimbang dgn pendapatan sebulan..kerajaan galakkan golongan muda buat pinjaman perumahan,tp harga rumah naik mendadak..cth 180k utk harga sebuah rumah,nak di tolak dlm masa 30thn dgn pendapatan rm1500 sbln termasuk elaun??!!mana cukup..last2 org cina yg kaya raya borong semua rumah di malaysia dan akan dtg yg melayu2 nih cuma menyewa sahaja..cukup mudah golongan cina menjajah tanah melayu di masa akan dtg..

Tanpa Nama berkata...

untuk perhatian...
kami buat pinjaman, bukan untuk suka2.. memang ada sebapnya.... kami ni bukan orang berada... kami buat pinjaman pun kebanyakan untuk KAHWIN... beli barang2 elektrik (dapur gas, TV, peti sejuk , dll).. bukan kami suka2 ja nak pinjam... kalau ikutkan, kami pun tak nak pinjam lah....biar dapat gaji bersih macam tu... lagi bagus... tapi ini desakan hidup... harga barang pun dah naik....

Tanpa Nama berkata...

hmmm...knp PA senang sgt nak dapat pinjaman bank?Bukan ke tu sebbnya kakitangan kerajaan kerjanya terjamin...dan lagi satu kakitangan kerajaan memang gaji tak cukup.
Jadi...ini lah kemudahan yang PA ada...Kalau tak nak PA buat pinjaman..buat lah satu rangka kerja bagaimana PA tidak perlu meminjam dan gaji yang PA ada sangat2 cukup untuk memenuhi keperluan dan kehendak hidup.

SRIKANDI berkata...

Macamanalah kakitangan awam tak buat pinjaman. Gaji kecik, nak tunggu beli rumah atau kereta tak kan lah nak tunggu pencen baru nak beli. Kalau gaji munasabah dengan keadaan semasa isu ni tak timbul. Bukalah mata kepada kami kakitangan bergaji kecik.

Tanpa Nama berkata...

saya merupakan salah seorang penjawat awam..bagi saya keghairahan untuk membuat pinjaman adalah berdasarkan tujuan pinjaman tersebut..baru-baru ini saya ada membuat pinjaman melalui MBSB dan setelah hampir 2 bulan menunggu masih belum menerima sebarang keputusan dari pihak memberi pinjaman..saya menulis bagi pihak rakan2 yang telah terlibat dengan pinjaman MBSB..saya rase perlu pihak cuepacs mengambil peranan sebagai persatuan yang menjaga kebajikan penjawat awam menyemak semula status pakej pinjaman yang dianjurkan oleh pihak MBSB kerana terlalu banyak penipuan untuk mengaburi peminjam demi untuk meraih keuntungan.Janji tinggal janji..pinjaman yang dikatakan hanya memakan masa 7hari telah menjadi 3 bulan...saya menulis kerana kecewa sbb masih ade syarikat atau institusi pemberi pinjam mempergunakan penjawat awam sebagai tempat mereka meraih keuntungan sedangkan perkhidmatan yang diberi jauh berbeza..saya mohon dan merayu tuan president supaya mempertimbangkan dengan apa yang saya tulis ini..demi kebaikan bersama khususnya penjawat awam

pengguna berkata...

aku rasa baik cuepacs perjuangkan supaya ktangan awam boleh pilihan pencen awal. cth, 10 tahun kerja layak pencen, (dapat suku duit pencen). Boleh juga cari kerja lain, berniaga ker..

Bukan makin menambah umor dari masa kesemasa, klau umor 60 tahun nak kerja buat apa. Itu bukan memperjuangkan orang gred bawah, hanya memperjuangkan orang gred besar2... diorang mmg la kalau boleh nak kerja sampi mati.

docno berkata...

Gaji pegawai kakitangan awam(41-54) WAJIB dinaikkan bagi meramaikan golongan pegawai kerajaan yang ratanya bumiputera untuk mendiami rumah-rumah bertanah/kondominium mewah di bandar-bandar besar seperti di Kuala Lumpur, Johor Bahru dan Pulau Pinang. Ini adalah bagi mengimbangi jumlah populasi di bandar-bandar tersebut yang majoritinya dikuasi oleh satu golongan kaum sahaja.

Ini tidak wajar untuk pembangunan negara dan pengagihan kekayaan dimana golongan bumiputera sentiasa terpinggir dari arus pembangunan.

Tanpa Nama berkata...

Kerja malas, gaji nak naik cepat2. Lepas tu salahkan org lain kecuali diri sendiri kalau ada masalah.

Orang mana-mana dalam dunia ni pun bukannya mula terus2 hidup senang. Kalau dah ada banyak masa, pegilah sambung study biar ada degree.

Ini komplen sana komplen sini, kerja slow pastu salahkan org lain lagi?

Tanpa Nama berkata...

Sy penjawat awam.Nasib baik senang nak buat loan.Tp sy buat loan bkn utk suka2 mcm nak gi bercuti atau utk berjoli.sblum nak pinjam pun buat kira2 mana bank yg bagi pinjaman dgn % yg lebih rendah.
Skrg ni sy hanya buat pinjaman ngan koperasi.mula2 dulu nak beli kereta proton saga sy pinjam RM6k utk duit muka.Pastu 3 thn kemudian sy pinjam RM3k utk beli katil,tilam dan lebih simpan dlm ASB.Katil dan tilam tu memang tak der dr mula kahwin tidur atas tikar je.
Thn 2007 sy buat pinjaman 30k untuk buat renovation rumah.Sy beli rumah RM102,500 20kaki X 60kaki.Kecil sangat.Terpaksa renovate dapur dan bilik.kalau tak renovate dapur besarnya 3 kaki bilik besarnya 5 kaki je.Harga rumah mahal tapi keluasannya tak sepadan ngan harga.Dah pinjam 30k pun masih tak cukup sbb dgn duit tu jg la nak buat anak sek,kereta rosak,bayar cukai pintu,tanah dan insuran kebakaran sbb loan rumah guna loan bank saya tambah loan jd RM50k pada 2009.So skrg ni gaji bersih tinggal RM1042.45 setelah tolak loan RM50k,takul anak RM46,dema YPEIM RM5 dan uranm koperasi RM80.Anak ada 3 org.2 org dah sekolah sorang tu masih guna pampers dan minum susu.Suami pulak gajinya setelah tlak perkeso dan KWSP ada la RM1200.mana nak cukup.Loan rumah RM600 kerata RM400.Pengasuh anak RM180.Minyak kerera RM240 sebulan.So kena ikat perut la.mkn sekali sehari je.Ikan sardin pun skrg ni dah mahal.Ikan bilis pun dah mahal.Tak tau nak makan apa.Selagi mampu bersabar..sabar je la

Tanpa Nama berkata...

Rilek ar.... duit xde ape susah amik je la rasuah.... padan muke... kasi rosak kerajaan kite hahaha... kalau kne tangkap pon bunuh diri nanti ada orang bela jugak... last2 x bersalah pon bukan didakwa pun... kne tangkap pun bukan hukum mati... nak buat camne kalau duit dah tak cukup sangat dengan keadaan sekarang ni harge barang2 sume naik memanjang je... alternatif yang paling senang skali kalau diofer rasuah amik je la... pandai2 la cover... nak buat camne terdesak.... bukan nak senang.... ye tak "Dato" presiden kite???? ade tolong???? dapat dato lagi... tq laaaa.... dah 2,3 tahun xde bonus diberi bantuan khas pulak tu bunyinye macam kite ni lagi teruk dari orang yang perlukan bantuan sebab ada ayat khas kan??? bantuan khas.... lalala pe la.... susah sangat yang merengek2 tu kalau dah asik nak mereangek je benti je lah keje g keje swasta tgk ko dapat gaji berape... nasib la klu ada untung-untung la... klu xde ngangur je la ko..... yang penting bersyukur lah dengan ape yang ada... tuan eh silap "Dato" presiden kite pon jangan la main sedapje ckp kakitangan awam jangan ghairah buat pinjaman.... Diorang sume terdesak DAtooooooo.... Dato mintak la BANTUAN KHAS bayak2 ckit untuk kiteorang ni tau... sebab kite ni orang yang khas untuk menerima bantuan........... tq "DATO"

Syed Ahmad Muhajir berkata...

Salam Smua ... Maaf Menggangu... Sy Cume Nk Mengesyokan.. Jika Ada Sesiapa Yang Berminat Buat Loan .. Kami Ada Promosi.. Dengan Kuwait Finance House .. Dengan Payout 100% .. Kelayakan Sehingga 200k sehingga 20 tahun... Flate rate... Pinjam 100 dpt 100.. boleh overlap juga ..jgn tgu lagi..
cepat sementra promosi masih ada..

Jika Berminat Boleh Layari Laman web Dan Semak Kelayakan Di .. chp2u.com/?id=chb-15-21 .. syed ahmad muhajir.. tq .. hanya kakitangan Kerajaan & Badan Berkanun Sahaja .. Selamat Mencoba

Tanpa Nama berkata...

Salam. Kenapa anda semua perlu berfikiran negatif Dato' Omar menasihati supaya tidak ghairah mohon pinjaman. Itu adalah sekadar nasihat untuk kebaikan kita semua. Sampai bila nak berhutang je. Kalau nak kahwin pun nak buat loan, macam mana nak sara keluarga lepas dh kawin. Sebab tu asyik berhutang je. Yang penting macam mana kita menyimpan duit secara berhemah. Nak beli katil dan tilam pun smp kena buat loan? Berapa harga katil ngan tilam tu sampai kena buat loan? Beli ikut kemampuan kan lagi bagus. Apa pun, ini pandangan saya sahaja. Sekian.

kati morgan berkata...

Adakah anda berminat untuk mendapatkan pinjaman? Adakah anda memerlukan pinjaman untuk perniagaan, melaksanakan projek, membeli hartanah, Pendidikan, atau membayar untuk apartmen. Kati MORGAN PERKHIDMATAN ONLINE adalah sebuah organisasi kewangan yang boleh membantu anda mencapai impian anda dengan usaha yang kurang. Kadar faedah yang rendah @ 4%. APA SAHAJA KREDIT ANDA! Anda masih boleh memohon. e-mel; katimorganfinancialcompany@gmail.com

Nurliana Novi berkata...

Halo,
Saya Nurliana Novi saya ingin berbagi karya Allah yang baik dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi buruk di beberapa negara.
 Saat ini saya tinggal di jakarta di Indonesia. Saya seorang Janda dengan empat anak dan aku terjebak dalam situasi keuangan pada bulan Juli 2016 dan saya perlu untuk membiayai dan membayar tagihan saya
Saya adalah korban dari penipuan pemberi pinjaman 4-kredit, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan bahwa teman-teman saya menjelaskan situasi saya dan kemudian memperkenalkan saya ke sebuah perusahaan pinjaman yang ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN reliabl.
Bagi orang-orang yang mencari pinjaman? Jadi Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan internet di sini, tapi mereka masih sangat nyata di perusahaan pinjaman palsu.
 Saya mendapat pinjaman saya dari ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN Rp500.000.000 sangat mudah dalam waktu 24 jam yang saya diterapkan, jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui ELINA JOHNSON PINJAMAN FIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda, silakan hubungi ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN. menghubungi mereka melalui email:. (elinajohnson22@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (nurliananovi96@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

Laura Jacobs berkata...

Hello,
Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Jane Alison, pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami. hubungi hari ini kami melalui e-mel supaya kita boleh memberikan syarat-syarat pinjaman dan syarat-syarat kami di: (saintloanss@gmail.com)

Patricia James berkata...

Adakah anda sedang mencari pemberi pinjaman pinjaman tulen? anda berada di tempat yang tepat untuk penyelesaian pinjaman anda di sini! pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman peluang seumur hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? mencari lagi kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu. pinjaman kami kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil-bil, untuk melabur dalam perniagaan pada kadar 2%. Saya mahu menggunakan medium ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan penerima dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di:
sila hubungi kami melalui e-mel melalui patriciajames205@gmail.com. Jadi, jika anda ingin mendapatkan pinjaman daripada syarikat saya, anda boleh hubungi kami hari ini.
Terima kasih

Puan Patricia James

Mrs aisha Bukafia berkata...

Berita baik!!!
hari yang baik untuk semua warga malaysia, nama saya Puan aisha bukafia, tinggal di bandar bandar george, sila, saya ingin berkongsi kesaksian hidup yang sebenar saya di sini pada platform ini untuk semua rakyat Malaysia supaya berhati-hati dengan pemberi pinjaman pinjaman atas internet, Allah telah trully memihak kepada saya melalui ibu yang baik Puan Emiliana

 Selepas beberapa tempoh cuba untuk mendapatkan pinjaman daripada institusi kewangan, dan ditolak sentiasa, jadi saya memutuskan untuk memohon melalui pinjaman dalam talian tetapi saya telah ditipu dan i hilang RM5000, dengan seorang wanita di Arab Saudi.

 i menjadi begitu terdesak dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berbincang dengan seorang kawan saya yang kemudian intorduce saya kepada Puan Emiliana yang juga pemilik sebuah organisasi pinjaman global, jadi kawan saya meminta saya untuk memohon dari Puan Emiliana, jadi saya summorned keberanian dan dihubungi Puan Emiliana.

 Saya memohon untuk jumlah pinjaman RM80,000 dengan kadar faedah yang lebih rendah daripada 2%, jadi pinjaman yang diluluskan dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dibuat pada pindahan kredit, disebabkan oleh hakikat bahawa ia tidak memerlukan cagaran dan jaminan untuk pemindahan pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen daripada mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang daripada dua jam wang pinjaman itu telah didepositkan ke dalam akaun bank saya.

Saya fikir ia adalah jenaka sehingga saya menerima panggilan daripada bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah RM80,000. Saya begitu gembira kerana akhirnya Allah menjawab doa saya dengan pesanan pemberi pinjaman saya dengan pinjaman saya yang asli, yang boleh memberikan apa yang diinginkan hati saya.

Semoga Allah memberkati Ibu Emiliana untuk membuat berpatutan hidup saya, jadi saya cadangkan sesiapa berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk sila hubungi
Puan Emiliana melalui e-mel: emilianawilson111@gmail.com
untuk pinjaman anda

Akhir sekali saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anda semua kerana sudi untuk membaca kesaksian hidup yang sebenar saya mengenai kejayaan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
satu lagi nama saya mrs aisha bukafia, anda boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut melalui e-mel saya: mrsaishabukafia@gmail.com.

Dewi Rumapea berkata...

Salam sejahtera!
Nama saya Dewi Rumapea, saya berasal dari kota SEMARANG, Indonesia. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan semua dalam kumpulan ini mencari pinjaman yang sangat berhati-hati kerana ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu, saya secara kewangan turun dan saya memutuskan untuk mendapatkan pinjaman dari Man di Malaysia dan saya tertipu oleh pemberi pinjaman palsu di Malaysia. Saya hampir kehilangan harapan sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai dan tulen yang dipanggil Puan Glory, seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan saya pinjaman sebanyak Rp500,000,000 tanpa tekanan, pada kadar faedah 2% yang merupakan kadar yang berpatutan untuk saya.

Selepas memindahkan kredit saya ke akaun bank saya, saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah saya memohon, telah dipindahkan terus ke akaun saya, oleh Ibu Glory, tanpa berlengah-lengah. Jadi saya berjanji kepada ibu Glory bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan sebarang pinjaman, sila hubungi Puan Glory melalui email: gloryloanfirm@gmail.com

Saya menggunakan masa ini untuk memaklumkan kepada anda semua bahawa anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: dewiputeri9@gmail.com atau anda boleh menghubungi Nur Izzatul Azira Ismail, dari Malaysia yang memperkenalkan saya dan memberitahu saya mengenai Puan Glory, Dia juga mendapat pinjaman dari Puan Glory, Anda juga boleh menghubunginya melalui e-mel: utariwirmayaty@gmail.com Kini, semua yang saya lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun bulanan.

Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Allah SWT kerana menggunakan Ibu Glory untuk mengubah kisah kewangan saya dan kini saya seorang pemilik perniagaan saya yang bangga, semoga Allah terus memberkati Ibu Glory dan terus menggunakannya untuk membantu kita semua dalam kesulitan kewangan

Y Sigit Wijatmaka berkata...

Saya membawa kabar baik untuk Anda semua sesama warga Malaysia di platform ini, Tuhan telah benar-benar setia kepada saya dan seluruh rumah saya bertahan sejak bulan Mei 2017, kesaksian dan kabar baik saya berjalan seperti ini,
Nama saya Y Sigit Wijatmaka, seorang katolik dalam agama dengan alamat saya di bawah ini:
Jl. Azalea 6 No. 65 Lippo Cikarang Green Valley, RT 005 / RW 007 Serang, saya seorang pemasar dan juga seorang penasihat bisnis di perusahaan tempat saya bekerja, saya dan istri saya ingin menggunakan platform ini untuk menginformasikan semua hal di platform ini yang ada di Membutuhkan dan mencari pinjaman yang tulus agar berhati-hati karena internet dan blog ini penuh dengan perusahaan pinjaman palsu dan scam yang hanya ada di sini untuk merobek uang Anda dengan susah payah.

Saya dan istri saya yang dapat Anda lihat di foto profil saya berada dalam hutang yang sangat besar dan kami memutuskan untuk mencari pinjaman secara online untuk melunasi hutang kami dan kami menghubungi perusahaan pinjaman dari syngapore yang pada bulan desember 2016, dan kami ditipu oleh Pemilik perusahaan dengan meminta kami membayar banyak biaya yang kami bayarkan dan pada akhirnya kami tidak mendapatkan pinjamannya, kami kehilangan sekitar MYR10.000 ke perusahaan pinjaman palsu di syngapore karena kami mengajukan pinjaman sebesar MYR250.000 dan Dengan semua biaya yang kami bayar, kami tidak mendapatkan pinjaman dan saya dan istri saya sangat frustrasi dan saya dipecat dari pekerjaan saya di perusahaan tempat saya bekerja karena saya juga mengambil pinjaman dari perusahaan tempat saya bekerja dan kami bangkrut dan muak Dengan kehidupan

Jadi, Tuhan baik sekali, kami berdoa agar Tuhan mengarahkan kami ke seorang pembantu dan pada hari yang setia 20 Mei 2017 ini, saya sedang browsing internet saat saya bisa menemukan kesaksian seorang wanita dengan nama Novi Setyaningsih dengan alamat
email: setyaningsihnovi1990@gmail.com

Perkenalkan saya ke perusahaan pinjaman dia meminta saya untuk menghubungi ibu emiliana dan dia mengenalkan saya kepada ibu emiliana dan dia memberi saya keberanian dan saya mengajukan pinjaman dari ibu emiliana oleh
Menghubungi dan mendapat pinjaman dari Ibu Emiliana yang merupakan pemilik organisasi peminjaman global, kemudian saya menghubungi Novi setyaningsih untuk informasi lebih lanjut tentang Ibu Emiliana jika dia benar-benar mendapat pinjaman dari Ibu Emiliana dan dia menjawab ya dan menunjukkan bukti pinjamannya kepada saya. Transfer dan saya percaya dan saya memutuskan untuk menghubungi ibu emiliana dan saya mengajukan pinjaman sebesar MYR250.000 dan setelah mengajukan permintaan permohonan pinjaman saya, maka pinjaman saya telah disetujui dan saya hanya meminta untuk mendapatkan sertifikat lisensi pinjaman saya dan setelah itu saya Pinjaman disetujui dan mengejutkan saya. Dia mentransfer pinjaman saya sebesar MYR250.000 ke rekening bank saya dengan tingkat bunga 2% dan bahkan tanpa agunan, tanpa penjamin
Jadi saya ingin saran sesama warga indonesia saya yang mencari pinjaman asli untuk menghubungi ibu emiliana melalui email: emilianawilson111@gmail.com

Dia adalah satu-satunya pemberi pinjaman pinjaman asli di platform ini dan di blog ini, dia adalah ibu yang baik hati, Anda juga bisa menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut tentang ibu emiliana melalui email saya: swijatmaka02@gmail.com

Catatan: satu kata sudah cukup untuk orang bijak dan terima kasih banyak atas pembacaan kesaksian dan kabar baik saya
Tuhan memberkati kalian semua!

Angga Annisa berkata...

Ini luar biasa saat saya mengira semua telah selesai dengan saya Ibu Iskandar datang untuk menyelamatkan saya. Saya sangat berhutang sejauh orang-orang yang saya pinjam uang dari geng melawan saya dan kemudian membuat saya ditangkap sebagai akibat dari hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan maka masa rahmat diberikan kepada saya saat saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan mencari uang untuk membayar semua hutang yang saya terima sehingga saya diberitahu bahwa ada beberapa kreditur sah online sehingga saya harus mencari Karena melalui blog saya berualang kali tertipu tapi ketika saya menemukan Ibu Iskandar CEO ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM, Tuhan mengarahkan saya ke iklannya melalui blog karena daya tarik saya terhadapnya adalah benar-benar mukjizat mungkin karena Tuhan telah melihat bahwa saya memiliki banyak menderita karena itulah dia mengarahkan saya kepadanya. Jadi saya menerapkannya dengan antusias setelah beberapa jam pinjaman saya disetujui oleh Dewan dan dalam dua hari saya dikreditkan dengana jumlah pasti yang saya berikaan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Kredit Tanpa Agunan (KTA) sama seperti saya berbicara dengan Anda sekarang saya telah dapat menghapus semua hutang saya dan sekarang saya memiliki supermarket sendiri, saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya memberi makan atau mengambil keuangan apa pun keputusan saya tidak punya urusan dengan Polisi lagi saya sekarang adalah wanita merdeka. Anda ingin mengalami kemandirian finansial seperti saya silahkan hubungi Ibu melalui BBM-nya: {D8980E0B} atau melalui email perusahaan: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) Anda tidak dapat memperdebatkan fakta bahwa di dunia kesulitan ini Anda memerlukan seseorang untuk membantu Anda mengatasi gejolak keuangan dalam hidup Anda dengan satu atau lain cara, jadi saya memberi Anda mandat untuk mencoba dan menghubungi Ibu Iskandar di alamat di atas sehingga bisa mengatasi kemerosotan keuangan dalam hidup Anda. Anda bisa menghubungi saya melalui email berikut: (anggaannisa1979@gmail.com)) selalu bersikap positif dengan Ibu Iskandar dia akan melihat Anda melalui semua tantangan finansial Anda dan kemudian memberi Anda sebuah tampilan baru finansial.

Dewi Rumapea berkata...

Salam sejahtera!
Nama saya Dewi Rumapea, saya berasal dari kota SEMARANG, Indonesia. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan semua dalam kumpulan ini mencari pinjaman yang sangat berhati-hati kerana ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu, saya secara kewangan turun dan saya memutuskan untuk mendapatkan pinjaman dari Man di Malaysia dan saya tertipu oleh pemberi pinjaman palsu di Malaysia. Saya hampir kehilangan harapan sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai dan tulen yang dipanggil Puan Glory, seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan saya pinjaman sebanyak Rp500,000,000 tanpa tekanan, pada kadar faedah 2% yang merupakan kadar yang berpatutan untuk saya.

Selepas memindahkan kredit saya ke akaun bank saya, saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah saya memohon, telah dipindahkan terus ke akaun saya, oleh puan Glory, tanpa berlengah-lengah. Jadi saya berjanji kepada puan Glory bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan sebarang pinjaman, sila hubungi Puan Glory melalui email: gloryloanfirm@gmail.com

Saya menggunakan masa ini untuk memaklumkan kepada anda semua bahawa anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: dewiputeri9@gmail.com atau anda boleh menghubungi Nur Izzatul Azira Ismail, dari Malaysia yang memperkenalkan saya dan memberitahu saya mengenai Puan Glory, Dia juga mendapat pinjaman dari Puan Glory, Anda juga boleh menghubunginya melalui e-mel: utariwirmayaty@gmail.com Kini, semua yang saya lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun bulanan.

Nota: Tiada yuran insurans, yuran pendaftaran atau yuran pemindahan.

Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Allah SWT kerana menggunakan puan Glory untuk mengubah kisah kewangan saya dan kini saya seorang pemilik perniagaan saya yang bangga, semoga Allah terus memberkati Puan Glory dan terus menggunakannya untuk membantu kita semua dalam kesulitan kewangan

Mira Binti Muhammed berkata...

sy ingin memulangkan semua kemuliaan kepada Allah SWT atas apa yg dia gunakan Ibu Rossa lakukan dalam hidup sy, nama sy adalah Mira Binti muhammad dari bandar klang di malaysia, sy seorang janda dengan 2 anak, suami sy meninggal di dalam kereta kemalangan dan sejak itu kehidupan menjadi sangat kasar bagi sy dan keluarga sy dan sy telah cuba utk mendapatkan pinjaman dari bank-bank di sini di malaysia dan sy dinafikan dan ditolak kerana sy tidak mempunyai cagaran dan tidak boleh mendapatkan pinjam dari bank dan sy sangat sedih
pada hari ini yg setia ketika sy melalui internet, sy melihat kesaksian Annisa berkarya tentang bagaimana dia mendapat pinjam dari Ibu Rossa dan sy menghubunginya utk bertanya tentang ibu Rossa dan betapa benarnya pinjam dari ibu Rossa dan dia memberitahu sy memang benar dan sy menghubungi Ibu Rossa dan memohon pinjam dan pinjam sy diproses dan diluluskan dan dalam masa 24 jam sy mendapat perhatian wang pinjam sy dalam akaun sy dan ketika sy memeriksa akaun sy pinjam sy utuh dan sy sangat gembira dan sy telah bersumpah bahawa mana-mana syarikat yg meminjamkan pinjam sy akan memberi keterangan mengenai syarikat itu, jadi sy mahu menggunakan medium ini utk memberi nasihat kepada semua orang yg memerlukan pinjam utk menghubungi ibu Rossa melalui e-mel: rossastanleyloancompany@gmail.com dan anda boleh juga menghubungi sy melalui e-mel sy: mirabintimuhammed@gmail.com utk maklumat dan juga kawan sy Annisa Barkarya melalui e-melnya: annisaberkarya@gmail.com

Annisa Ahmad berkata...

Halo

Assalamu`alaikum `Selamat Datang di ANNISA AHMAD LOAN COMPANY

Apakah Anda seorang investor, Pemilik Bisnis, Pengusaha, Kontraktor, Petani, Memulai e.t.c? Mungkin Anda membutuhkan dana yang baik dan aman untuk membeli properti, memperbaiki / membalikkan, memperbaiki layanan / bangunan Anda mencari tempat yang dapat menjamin Anda meminjamkan salah satu dari jumlah yang Anda butuhkan untuk menghubungi e-mail: {annisaahmadlaoncompany@gmail.com} adalah Disini untuk membantu mereka yang membutuhkan tujuan arsip keuangan mereka, kami berinvestasi di properti, proyek / bisnis dan juga memberikan 100% penawaran untuk semua jenis pinjaman berbunga rendah. Tarif, kepada orang-orang yang tertarik dari negara manapun dengan tingkat kredit apakah Anda ditolak oleh bank lain atau kreditur? Kami dapat menawarkan pinjaman yang Anda butuhkan dengan harga yang terjangkau sehingga pekerja bisnis, pria dan wanita, pekerja kantor, pengangkut, inilah kesempatan Anda untuk berinvestasi atas apa yang telah Anda rencanakan di sini adalah pinjaman untuk Anda dan investasikan dengannya, kami juga membutuhkan Layanan dari Pialang yang bisa merujuk orang yang membutuhkan bantuan keuangan dan kami membayar setiap bulan untuk layanan Anda menghubungi kami melalui e-mail di bawah ini jika Anda tertarik dengan pinjaman atau persyaratan. Investor
Email: {annisaahmadlaoncompany@gmail.com} Anda juga bisa menghubungi kami dengan cara BBM pin (DB5121C1) kejujuran kepercayaan dalam pelayanan kami
Assalamu`alaikum wr wb,