SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

20 Mac 2011

GAJI KUMPULAN SOKONGAN IPTA TIDAK SESUAI - CUEPACS

Bernama
20/3/2010



SHAH ALAM, 19 Mac (Bernama) -- Hampir 40 peratus daripada 55,000 kakitangan kumpulan sokongan di 20 buah institusi pengajian tinggi awam (IPTA) di seluruh negara masih mendapat gaji asas yang tidak sesuai dengan kos sara hidup semasa, kata Presiden CUEPACS Datuk Omar Osman.

Beliau berkata di bawah Skim Saraan Universiti (SSU), gaji permulaan kakitangan kumpulan sokongan I ialah RM850 sebulan dan RM647 sebulan bagi kumpulan sokongan II.

"Oleh itu Gabungan Majlis Presiden dan Setiausaha Kehormat Kesatuan Kakitangan Universiti/Institusi Pengajian Tinggi Awam Malaysia (GAKUM) sedang menyiapkan memorandum untuk meminta satu gaji minimum baru ditetapkan untuk kumpulan sokongan ini.

"GAKUM akan mengadakan mesyuaratnya di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai pada 17 dan 18 April ini bagi menyiapkan memorandum berkenaan sebelum diserahkan kepada Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin," katanya.

Omar berkata setakat ini 85 peratus daripada memorandum itu telah disiapkan semasa perjumpaan jawatankuasa khas membuat penambahbaikan SSU yang membabitkan semua wakil Gakum seluruh negara, di sini.

Beliau berkata GAKUM memohon sekurang-kurangnya gaji asas minimum kumpulan sokongan 1 dan 11 IPTA ialah pada paras RM1,100 sebulan.

-- BERNAMA

59 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kalu nak dinaikkan xyahlah utk yg di IPTA je.Sbb kami PA kump sokongan gunasama ni pun sengkek juga dan turut memberi sumbangan di KPTM.Nak naik, naikkan semua.Kesusahan sama dirasa kesenangan harus sama dinikmati. Barulah adil.

najib original berkata...

Dato' Omar berat sebelah!!, pilih kasih!!, pilih bulu!! ...Masa untuk berubah telah tiba Omar, undur diri ajelah kalau dah pentingkan golongan sendiri je..semak gaji untuk semua bidang!!!!!Patut le dapat sambung lagi setahun lagi untuk juang kumpulan sokongan IPTA naik gaji.....OMAR ... Oh OMAR ...kami ni dari Jusa sampai ke bawah pencen dah, kalau 58 tahun..Sebagai PRESIDEN
KESATUAN SEKERJA SEKTOR AWAM jadilah tauladan kepada yang lain jangan nak jadi presiden LIBYA.
Badan berkanun dapat rawatan klinik swasta. Kalau Badan Berkanun bayar sendiri boleh la minta naik gaji juga,jangan minta kerajaan. Kalau Presiden dah banyak elaun dermalah untuk kakitangan awam yang tengah terok sekarang ini dek kenaikkan harga barang. Anda ta'boleh jadi contoh pada PA yg lain.

Tanpa Nama berkata...

Betul kata saudara..kalau nak naik PA sokongan juga kritikal...Gagasan 1 Malaysia...keluarga besar..naik sama naik dan turun sama turun..barulah tepat dengan gagasan PM...

Tanpa Nama berkata...

TERTEKAN DENGAN HARGA BARANGAN MELAMBUNG BERKATA:

SUSAH KALAU KERJA KERAJAAN PUN NAK NAIK GAJI NAK MINTA-MINTA DENGAN PEMIMPIN...KALAU PEMIMPIN YANG MEMAHAMI TAK APALAH, TAPI KALAU PEMIMPIN RASA SEMUANYA CUKUP...MUNGKIN ITU UNTUK DIRINYA...GAJI RM 1000 SEKARANG NI, TAK ADA NILAI DAH....HIDUP PUN SENGSARA...APA TAH LAGI YANG MENGANGGUR.....TAK LAMALAH DAPAT TEKANAN JIWA KALAU DAPAT MENANGANI TEKANAN HIDUP SEKARANG NI....TAPI, PEMIMPIN MANALAH FIKIR SEMUA TU....KALAU NAK BERI GAJI, BANDING DENGAN NEGARA MISKIN....KALAU NAK BANDING HARGA BARANG, BANDING DENGAN NEGARA MAJU....MACAM MANALAH TU? BOSAN SUDAH DENGAN KARENAH ORANG YANG HIDUP SERBA SENANG NI...TAK ADA PUN BELAS KASIHAN.....

Tanpa Nama berkata...

Saya sokong penuh kata2 saudara...kita hidup tertekan mereka bermandikan wang tanpa hiraukan keperitan kehidupan kita...Slogan 1 Malaysia boleh dimansuhkan segera jika PA yg melaung-laung selama 4 tahun yg lalu masih tidak kedengaran oleh PM...

Tanpa Nama berkata...

mentang2 la pak omar ni technician kat upm..ko nak bela puak ko je ek..
PA sokongan yg lain apa cer??.

Tanpa Nama berkata...

Pak Omar ingat dia tu Presiden utk IPTA aje ke atau utk semua kakitangan awam...1 Malaysia = kesenangan sama dirasai kesusahan sama ditanggung...jangan cuba nak ubah Gagasan PM Pak Omar!!!Fight Utk Semua bukan untuk Golongan tertentu saja..

Tanpa Nama berkata...

alahai mamak omar TERSASUL LAGI ... DAH NYANYUK KUT.

Perjuang untuk semua (PA) dan bukan untuk puak sendiri (IPTA).

kalau dah rasaq nyanyuk undur diri aje sbg presden cupec.
Habih boreh jer ..........

Tanpa Nama berkata...

Adakah gaji kakitangan sambilan yang buat kerja macam kakitangan tetap juga sesuai dengan keadaan semasa?

Tanpa Nama berkata...

cayalah pak omar..saya sokong sesangat gaji PA IPTA dinaikkan,sb keja kami (Badan Bekanun) ni ag manyak dari lain..klu bole wujudkan elaun khas untuk kakitangan PA IPTA

Tanpa Nama berkata...

cayalah pak omar..saya sokong sesangat gaji PA IPTA dinaikkan,sb keja kami (Badan Bekanun) ni ag manyak dari lain..klu bole wujudkan elaun khas untuk kakitangan PA IPTA

PENJAGA JENTERA ELEKTRIK berkata...

Assalammualaikum...
Saya ingin menanyakan nasib kami sebagai Penjaga Jentera Elektrik (R17). Sebagai yang di ketahui, kami adalah pegawai kerajaan kelas C dalam kumpulan sokongan, tetapi dalam gred gaji jika ditolak dengan alaun kritikal, gaji kami tidak jauh bezanya dengan pembantu rendah awam dan tukang. Jika dikaji dari sijil, kami memiliki sijil kompeten yang amat sukar untuk di dapati dan memerlukan masa serta kelas untuk mendapatkannya justeru itu tanggungjawab kami amat berat. Jika dilihat, ramai diantara kami yang sanggup menyewa lesen kompeten kepada pihak kedua walaupun ia adalah salah didalam akta dan undang-undang. Ini adalah kerana nilai sewa sijil adalah tinggi. Disini saya memberi cadangan supaya sijil kami di beri elaun khas lain untuk menghargai taraf sijil kami seperti Diploma dan Ijazah. Dari itu saya memohon jasa baik dari pihak Tuan untuk mempertimbangkan serta mengkaji pertanyaan saya ini supaya nasib kami sebagai Penjaga Jentera Elektrik terbela.

Berkhidmat untuk negara.

Sekian, terima kasih.

cikda berkata...

sangat setuju...IPTA ni bdn berkanun.. sbb tu adanya GAKUM yang dok berjuang ni.. harap CUEPACS..janji hanya tinggal janji la...
Mcm J17 kat IPTA ni mmg elok dinaikan.. sbbnya kdg2 kena jaga lab (mengajar)kalau pensyarah tak da.tu lari dari SKT...tp demi nama berkhidmat, tugas tu dibuat juga.

halim Jempol berkata...

minta para PA bertekad membulatkn hati utk setia pada BN, kita perlu mengelak pakatan memerintah nanti negara bankrap.

Tanpa Nama berkata...

motong getah lagi baik....busuk2 pun masyukk!!

Tanpa Nama berkata...

payah la, cuba jgn campuradukkan politik dlm isu pa.. haiya..

Che Gayah binti Senapi berkata...

akak sokong mmg PA sedmua patut diwajibkan menyokong Umno, dan wajib menggantung gambar semua pimpinan Umno di rumah masing2 sebagai syarat mendpat kenaikan gaji.

akak sedih sebab ramai anak2 muda yg masuk U dan jadi guru/pegawai berijazah tertipu dengan pembangkang, adakah mereka menyangka akan masuk syurga? hanya pemimpin BN dan Umno yg benar2 menegakkan sunnah dan agama

SRIKANDI berkata...

Betul tu, nak semak gaji semak la utk semua. Jangan berlaku tidak adil. Gaji N17 lebih kurang jer dgn geji pembantu am rendah, sedangkan kami ada DIPLOMA dan IJAZAH. Sekarang ni nak naikkan untuk IPTA sahaja pulak? Habis kami ni kerja goyang kaki sahajala tidak seperti N17 di IPTA? Biar lah perubahan itu dibuat dengan adil baru berkat usaha anda.

Tanpa Nama berkata...

Woi Che Gayah..Ingat gntung Gmbar pemipimpin tu Tuhan ke?Baik aku gntung gmbr mak bapak aku.Syurga bukan terletak pd kuasa mana2 pemimpin.Tp atas dr sndiri.Buat baik dptla pahala.Buat jahat dapatla dosa.So yg dosa ni tempatnya adalah dineraka ya.
Kau ni Che Gayah...rosakla pemikiran anak2 kau kalu itu dlm pemikiran kau.Sedih...sedih...

Tanpa Nama berkata...

Che Gayah binti Senapi.
Yeaah ye ye kena tipu beEND.M

Syed Abu Bakar Syakran berkata...

Itu Technician J17, baru jaga lab dalam 8-5 pun nak minta naik, kami PEMBANTU HAL EHWAL ISLAM pun nak mintak naik jugak....kerja berlambak, waktu tak menentu, silap2 sabtu, ahad ngan cuti2 umum pun kerja juga....

tarabas berkata...

semau hanya omong kosong! babi anak haram jadah..... bela la rosmah n najib 2 smpai mampuih... kita nk makan pun xcukup depa senang lenang

kassim baba berkata...

cik gayah bangang bodo babi hahahahahahahaha

Tanpa Nama berkata...

rendah ke? campurlah elaun tetap tu dulu baru ukur pendapatan tu rendah ke tinggi. apa la.

yang baru kawin tu, jangan la nak beranak ramai sangat. 2 sudah la.

nanti bila harga ayam naik, keluar pulak kat tv, kata anak ramai,mengeluh. ceh.

Tanpa Nama berkata...

Ko ingat campur elaun yang tak seberapa tu banyak sangat ker? leh jadi kaya ker? Tak payah kaya raya la, dapat hidup dengan selesa pun dah cukup bersyukur.. Anak 2 la pulak? Maknanya kakitangan awam ni dahla makan kena bercatu, sampai anak pun kena catu jugak ker? Komen orang yang mentaliti rendah!!!

Tanpa Nama berkata...

PELUKIS PELAN J17 MASIH DTAKUK LAMA...JGN LUPA KAMI PUN DALAM SKIM J

BN BUKAN PKR PUN BUKAN berkata...

Tanpa Nama berkata...
rendah ke? campurlah elaun tetap tu dulu baru ukur pendapatan tu rendah ke tinggi. apa la.

yang baru kawin tu, jangan la nak beranak ramai sangat. 2 sudah la.

nanti bila harga ayam naik, keluar pulak kat tv, kata anak ramai,mengeluh. ceh.

Rabu, Mac 23, 2011 3:31:00 PM

WOOII MANGKUK YANG TULIS MAKLUMAT DI ATAS...ANAK ADALAH PEMBERIAN ALLAH S.W.T. CAKAP JGN MAIN SEDAP MULUT JA. JGN MENGHINA ORANG...INGATKAN, APA YANG ENGKAU CAKAP, AKU TAK REDHA HIDUP KAU DI DUNIA DAN DI AKHIRAT....

KEPADA PIHAK YANG MENYEDIAKAN RUANG FORUM NI, ELOK TUTUP SAHAJA BLOG NI...BUAT SAKIT DAN MENYAKITKAN HATI SEMUA ORANG. HENTAM MENGHENTAM SESAMA SENDIRI.

Tanpa Nama berkata...

klu sakit hati xpayah la duk sibuk2 nk komen2 kt cni..bk hg pegi main jauh2

Tanpa Nama berkata...

Betulah tue..Perancangan keluarga itu penting. Kalau beranak pandai sepatutnya pandai jaga. Takkan itupun kerajaan nak tanggung. Memanglah rezeki, tapi kalau dah sampai jadi miskin camne pulak tue. Pastue komplain nak kualiti hidup. Camne nak bantu nih? Camne?

Tanpa Nama berkata...

jangan anggap anak tu satu perkara yang membawa kepada kemiskinan.Setiap anak yang lahir ke dunia ni dijanjikan oleh Allah rezeki untuk mereka.Jangan jadi mcm orang2 zaman jahiliah membunuh anak kerana malu dan takutkan kemiskinan.kalau yang dah lahir tu biarkan ia lahir.Dah nak ditetapkan jadi nak buat mcm mana.sape2 yang cakap anak tu bawak kemiskinan dan kemelaratan adalah manusia yang berfikiran sempit dan tidak cukup ilmu agama dan tidak yakin dengan ketentuan rezeki oleh ALLAH.

Tanpa Nama berkata...

rileks lar bro2....setahu aq, gaji staf u ni naik sekiranya sistem autonomi (Mirip ala2 penswastaan gitu) dilaksanakan.

kire macam LHDN lar...kan lhdn skim gaji die tak sama dgn jpa,,,

itu yg aq faham lar.....

Syed Abu Bakar Syakran berkata...

PAstu senanglah kena buang...wakakkakakakakakaka.....padan muka....

Tanpa Nama berkata...

nak kira tak sesuai cuba lah tengok kami kat sekolah nie...buat gaji cikgu2 semuanye ribu2 tapi gaji kami sedih nak bagitahu...ada fikir tak? jangan harap...lagi sakit hati duduk kat sekolah bila tengok cikgu2 naik itu naik ini tapi kami naik darah je usebab buat macam2 keje...kalau sekolah kene audit bersyarat kami juga yang kene tapi kalau cemerlang kami nie macam xwujud...kami lagi terseksa...

Tanpa Nama berkata...

SIAPA KO NAK REDHA DENGAN HIDUP ORANG LAIN. BODOH

Tanpa Nama berkata...

"jangan anggap anak tu satu perkara yang membawa kepada kemiskinan.Setiap anak yang lahir ke dunia ni dijanjikan oleh Allah rezeki untuk mereka.Jangan jadi mcm orang2 zaman jahiliah membunuh anak kerana malu dan takutkan kemiskinan.kalau yang dah lahir tu biarkan ia lahir.Dah nak ditetapkan jadi nak buat mcm mana.sape2 yang cakap anak tu bawak kemiskinan dan kemelaratan adalah manusia yang berfikiran sempit dan tidak cukup ilmu agama dan tidak yakin dengan ketentuan rezeki oleh ALLAH."

so, janganlah mengeluh bila harga barang naik yer. siap bagi alasan anak ramai.

Tanpa Nama berkata...

kepada pemimpin-pemimpin.....
setiap keluhan rakyat akan anda jawab di akhirat nanti....

Tanpa Nama berkata...

"PAstu senanglah kena buang...wakakkakakakakakaka.....padan muka...." (Khamis, Mac 24, 2011 7:05:00 PM)


tau takpe.... kalau kuasa autonomi/pra swasta tu jadi dilaksanakan juga kat universiti, mbe gaji naik, cuma TAKUT2 KELEBIHAN2 LAIN PENJAWAT AWAM KENA TARIK MISALNYA PENCEN....

so, takyah lar yg kutuk2 dato' omar (President CUEPACS & GAKUM_Gabungan kesatuan Universiti...

pengswastaan universiti ni ada pro & kont........

Tanpa Nama berkata...

Patut ler org yang kat atas sana, yang dah rasa stabil, senang lenang, menindas orang bawahan dapat anak x ramai...sebab x cukup "power", "lembik" @ "lemah"...hahahaha....

Tanpa Nama berkata...

minta Omar belahlah dari jadi presiden cuepacs....cari orang lain pula...tak ada ummmm le Omar ni...

Tanpa Nama berkata...

cuepacs pun sama le mcm pru jgk..ckp je lebih.. janji itu janji ini.yg lama punya pun tk tunai lagi...

Tanpa Nama berkata...

betull..betull ..betull mcm upin ipn kata(pinjam skrip).

Tanpa Nama berkata...

lawak baca komen... satu2 la cuepacs bawak, IPTA tu aku pernah pergi sana tengok orang IPTA kerja, kaw2 dia org kerja berbanding PA lain (yg aku tengok kat temmpat aku kerja dan tempat aku ziarah). Setidaknya zaman Omar byk gak perubahan ada.

Tanpa Nama berkata...

asyik2 cikgu...guru...teacher...
cikgu...guru..teacher...depa jer dpt kenaikan...pastu pengetua dpt bonus besauuuuu....nk kata semua berjaya tidak jugak...klau camtu suh depa jer lh yg uat kojer2 awam, mekanikal, elektrikal, kebun, pembersihan....hahahahaaaa

Tanpa Nama berkata...

hentikan rasuah la....
bile dh mkn byk sgt rasuah nnt bile xcukup ko makan duit penjawat awam lak.......
haiiiii sampi bile2 pun mcm ni gak..
yang miskin makin miskin, yang kaya makin kaya

Tanpa Nama berkata...

Che Gayah binti Senapi wajib bertaubat!

kalau dibiarkan nanti dia puja2, bakar colok sembah gambar pemimpin umno kt umh dia tu..

walhal org yg dia sembah tu nak suruh bini pakai tudung pun tidak. sunnah kepala bapak mana dia ikot???

Tanpa Nama berkata...

jadi jaga pun skrg dah dpt gaji rm1300 sebulan..tp yg ada spm basik dlm rm 830 sbln..mcm mana jd jaga laa mahal gaji nya ...adoi

o berkata...

bersyukurlah dgn apa yg kite terima selama ni....

negara lain lagi teruk dari kite...

nak ikut gaji negara maju susahla...

sedarlah yg negara kite ni negara membangun je...

tahun 2020 nanti barulah merasa gaji yg sedap skit kot...

Datuk T berkata...

kenapa cola di rumah guru hanya separuh sahaja sedangkan mereka perlu
ke luar untuk membeli keperluan & harga barang pun sama sahaja...

guru degree senior perlu berfikir mereka perlu mengajar 10 tahun baru dapat EKA rm300 sedangkan degree sekarang baru keluar sudah dapat...
sepatutnya bersyukur...

kakitangan awam rendah sepatutnya diberi kenaikan gaji lebih memandangkan gaji mereka sangat rendah...

& jika mahu naikkan gaji...ikutla bilangan tahun mereka berkhidmat di sektor awam...

Tan Sri H berkata...

kalo nak gaji lebih watla part time bro...ape susah...

nak harap kerajaan ke ceupacs ke ntah bile2...

time nak pilihanraya barula terhegeh2 nak bagi itu ini...hampehhh...

Tanpa Nama berkata...

Kakitangan yang gajinya sudah tinggi sepatutnya bersyukur dan di harap jika ada kenaikan gaji, lebih utamakan kakitangan PAR, kerani yang gaji mereka masih rendah, mereka juga perlu makan dan minum setiap hari. Tuan, cuba fikir kenaikan gaji pada tahun 2007 itu adil? bagi guru yang baru sahaja berkhidmat gajinya lebih kurang sama dengan guru yang sudah 10 tahun mengajar. Saya faham guru yang baru keluar mengajar akan kata mereka ada kelululusan cuba minta GURU BERKENAAN KELUARKAN SIJIL MEREKA DAN LIHAT ADAKAH MEREKA IALAH DARIPADA GOLONGAN PERGURUAN, ada yang bukan kategori guru, pendek kata di luar (swasta), orang dah tak nak mereka baru masuk ke dalam perguruan. Itu yang jadi kemarahan golongan guru, ada DG41 yang varu baru mengajar tidur semasa di sekolah. mana satu guru dia sendiri tahu. layak ke dia terima gaji dan semua elaun setelah confirm lebih kurang RM2600-RM2700. Tidak ada dengki di sini, yang nak dikatakan ialah tanggungjawab. Bagi guru lama DG41, kena mengajar 10 tahun EKA baru ada RM300. guru yang baru masuk mengajar dah dapat. Cuba fikir sendiri. Guru lama itu tak ada sumbangan ke lebih-lebih lagi segulung ijazah 20 tahun lepas bukan sesenang sahaja boleh di dapati. Tengoklah sekarang PHD pun boleh senang dapat,sudah macam negara Nigeria, PHD berkeliaran di tepi jalan, tak ada kualiti kerana terlalu banyak. yang pegi belajar oum, boleh ke buat soalan kerja kursus, ada yang minta orang lain buatkan, kalau cakap dia marah, langsung tak boleh soalan jika di berikan soalan teori yang memerlukan kemahiran. Aklhir kata fikirlah, nak naikkan gaji sektor awam biarlah lihat bilangan tahun seseorang berkhidmat bukan sekeping sijil. Contoh Guru A, Dah 20 tahun mengajar, naikkan 20%, guru B, mengajar 15 tahun, Mungkin 15% dan seterusnya., barulah adil. mengajar kepada seseorang pelajar faham dalam satu subjek ialah berdasarkan pengalaman bukan sekeping sijil . saya bermaksudkan penyampaian, cara selesaian sesuatu masalah. Sekian. Terima kasih kepada kppk, cuepacs yang berjuang untuk kakitangan awam

Tanpa Nama berkata...

Di harap kerajaan pertimbangkan cola kakitangan awam. Bagi guru yang tinggal di bandar besar, guru-guru ada yang berkongsi rumah dan tak nak tinggal di kuarters kerana masih ada untung bagi mereka. Jika sewa sebuah rumah (3 bilik) ialah RM550 atau RM600, Jika ada 4 orang guru berkongsi, seorang cuma perlu bayar RM137.50 atau RM150. Masih ada baki sedikit baki jika guru berkenaan bukan DG41 ( Setelah bil api dan air ditolak, masih ada sikit lagi). Bagi guru yang tinggal di kuarters, sudah pasti rugi kerana elaun perumahan di potong dan cola hanya dapat separuh ( RM180+RM150= RM330, bagi guru bukan DG41). Tuan, guru atau kakitangan awam yang tinggal di tempat atau taman perumahan yang ada kuarters guru rasa tidak adil kerana yang tinggal di kuarters juga perlu keluar makan dan minum, cola tinggal separuh yang tinggal di luar di kawasan perumahan yang sama, cola dapat penuh (RM300). Pada hal jarak mereka hendak ke sekolah tidak jauh dari sekolah dan restoran pun dekat dengan mereka. Kerajaan juga rugi kerana ramai yang tak nak tinggal di kuarters dan sewa kuarters ini adalah hasil kepada kerajaan. Saya sangat setuju dengan Akhbar Berita Harian hari ini (11 Mei 2011), guru tak mahu cola dan ETP dipotong. terima kasih saya ucapkan kepada Berita Harian kerana dedahkan masalah ini di media. ada orang awam yang masih beranggapan kakitangan awam yang tinggal di kuarters adalah percuma, Kami kakitangan harap pertimbangkan cola bagi guru-guru yang tinggal di kuarters supaya diselaraskan dan isu cola ini sudah berlaku beberapa tahun lepas. Saya mengambil kesempatan mengucapkan terima kasih kepada Cuepacs dan KPPK dalam memperjuangkan Cola dan ETP. Sekian

Tanpa Nama berkata...

Berkenaan dengan kenaikan gaji pada tahun 2007, ada guru dari DG41 yang mengeluh kerana tidak adil kadar kenaikan jika berbanding dengan guru yang naik dari DGA29 ke DGA32. Golongan guru sedemikian sepatutnya berfikir, pada masa guru berkenaan belajar, guru berkenaan ingin naik gaji atau menimba lebih pengetahuan. Kita ambil satu contoh, setahu saya, pada masa itu Pihak IDEAL ( bagi guru yang sambung belajar PJJ), ada memaklumkan di dewan kuliah besar pada malam hari pertama selepas pendaftaran, Kata pihak IDEAL, tahniah, kepada mereka yang dipilih,jika guru-guru hadir ke situ belajar hanya untuk megejar gaji, sila tinggalkan dewan ini serta merta jangan menyesal kemudian hari kerana PJJ ini adalah bagi guru yang ingin belajar bagi menambahkan ilmu mereka. Sebenarnya perkara ini sudah cukup jelas dan guru-guru sepatutnya sudah tahu, tempat untuk layak mendapat gaji siswazah adalah terhad, dan bagi mereka yang hendak belajar juga, sila jangan menyesal kemudian hari ( tentang gaji). Contoh, jika gaji siswazah hanya di tawarkan bagi guru yang sambung belajar adalah 3000 orang sahaja, maka guru yang ke 3001, 3002 dan seterusnya tidak layak menikmati gaji siswazah tetapi mereka hanya dapat nama guru siszwazah tetapi tidak layak menikmati gaji seperti guru dalam julat 3000 orang. Juga di ingatkan sekali lagi pihak IDEAL " JANGAN MENYESAL DI MASA AKAN DATANG". Jangan sesekali menggunakan KPPK untuk rebut kenaikan gaji (bagi golongan yang belajar PJJ ini) kerana pada tahun 2007, boleh dilihat di media masa, ada yang mengeluh mengatakan kenaikan gaji mereka tak seimbang. Sila cakap jujur, kerja-kerja kursus yang diberikan, ada yang salin daripada orang lain, ada yang upahkan orang lain buat, ada yang anak-anak mereka tolong taipkan. Cuma yang tidak tahu masyarakat di luar, bila sudah tamat pengajian,nak mengajar di sekolah menengah ( kerana masyarakat memandang tinggi, guru yang mengajar di sekolah menengah) pada hal, sijil yang di dapati adalah bukan hasil usaha sendiri. Jika orang kata, dia marah, golongan ini kata dia belajar, memanglah penat kerana pagi-pagi kena bangun bawa kereta ke Serdang hanya kerana nak hadir kuliah ambil kehadiran. kalau nak suruh buat kerja kursus yang melibatkan kemahiran seperti Matematik dan Sains, Langsung tak boleh jawab, Pelajar tingkatan 4 dan 5 lagi pandai. DG41, sedap namanya, kalau rasa diri layak, cuba pergi ke kolej swasta seperti Stamford kolej, Nilai Kolej ajar orang-orang dewasa berkaitan subjek Sains seperti Fizik,kimia, apa macam. Jika nak gaji itu, biarlah kena tempat, langsung tidak ada kualiti. Bagi KPLI pula, ada yang dah tamat belajar, hadir ke sekolah bersikap biadap, dahlah swasta tak nak dia, ingat ajar di sekolah rendah senang ke atau main "masak" . Jika awak rasa awak layak dapat gaji itu, buatlah keja betul-betul. Ingat, itu adalah wang rakyat seluruh Malaysia yang bersusah payah keja di luar. Jangan hanya nak berlagak awak belajar banyak dan layak dapat gaji itu, mengajar ini adalah berdasarkan pengalaman bukan sekeping sijil, lagi pun degree zaman dah tak ada nilai kerana ada orang-orang seperti ini. Tak berima kasih dengan kerajaan, dapat keja tak menghargai. Terima kasih kepada KPPK, cuepacs memperjuangkan kenaikan gaji, cola dan ETP kakitangan awam. Selamat menyambut Hari Guru esok. ( Cuma kepada guru-guru yang bertanggungjawab)

Tanpa Nama berkata...

Dato' Omar, tolong kaji semula gaji pensyarah di IPTA yang gred45, gaji hampir sama dengan Guru Besar sekolah rendah, sedangkan tanggungjawab besar, asyik kena kejo buat research. Gaji pensyarah Gred 45 sapa pun tak nampak. Asyik cikgu yang dapat durian runtuh

Tanpa Nama berkata...

Kediaman warga pendidik yang jadi rumah hantu tu sepatutnya disewakan kepada PA lain. Lain kali jika nak buat kediaman guru kena buat kajian mendalam dulu.

Tanpa Nama berkata...

Bagi guru yang dapat naik gaji dari DGA29 ke dga32 yang dapat gaji yang melonjak dengan banyak gembira pada tahun 2007 dan dalam fikiran golongan guru ini nak sambung belajar dan naik ke DG41. Contoh seorang guru yang mengajar 10 dan ke atas lulus PTK aras III kedua-dua kertas dan dapat sokongan dari guru besar pada masa itu sudah layak menikmati gaji di skim DGA32. Dalam fikiran guru-guru ini, jika mereka sambung belajar dan dapat segulung ijazah, bolehlah naik ke DGA41, seterusnya kerjaya mereka cerah selama-lamanya. Sebelum ada apa-apa pengumuman daripada pihak kerajaan, di harap pihak JPA kaji semula KUALITI SIJIL YANG DAPAT DARIPADA OUM kerana ada kedengaran daripada guru yang belajar OUM srndiri, tidak ada orang yang akan ambil tahu soal ini. kita tidak faham,bagi seorang guru, menlanjutkan pelajaran bagi seorang guru adalah bertujuan nak gaji atau tambahkan pengetahuan. Didapati banyak yang belajar OUM ini, hasil kerja adalah salin sesama sendiri atau bolehkan dikatakan semuanya COPY CAT. Sepatutnya kena ada kajian dahulu nak bayar kepada guru- guru yang sambung belajar seperti OUM. kerana wang yang dibayar adalah wang rakyat yang siang malam bekerja di luar dan saya percaya pihak KPM, KPPK, Cuepacs hendak guru yang berkualiti. Saya mengambil kesempatan mengucapkan terima kasih kepada KPPK, cuepacs dalam memperjuangkan hak guru selama kini. Juga saya ucapkan selamat Hari Guru kepada guru-guru yang prihatin dan bertanggungjawab.

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan hendaklah menaikan gaji, kerana gaji penjawat awam yang bergaji bawah RM3000 adalah gaji miskin bandar.. sudahlah semua harga barang keperluan naik melambung berikutan kenaikan harga minyak dan gula baru-baru ini..Kita sebagai rakyat minta kerajaan mengatasi masalah kenaikan harga barang ini segera... kalau tidak negara kita akan berhadapan dengan masalah inflasi yang teruk. Kalau kerajaan dapat mengatasi masalah kenaikan harga barang dan juga menaikkan gaji kakitangan awam barulah dinamakan RAKYAT DIDAHULUKAN, PENCAPAIAN DIUTAMAKAN.

Tanpa Nama berkata...

Pelarasan gaji hanya untuk kumpulan jawatan yang dianggap anak emas kerajaan yang akan menyumbang kemenangan besar pada PRU13 & untuk keselamatan negara. Jabatan Kerajaan yang tak penting perlu patuh pada pelarasan gaji spt biasa. Contoh anak emas kerajaan adalah Guru, Polis, Tentera. Sejak 2006 dah bermacam insentif telah diberikan. DAH LAMA DAH (spt ungkapan Tun Dr M) gaji PA tak naik. Bila pohon kenaikan gaji, ada saja defisit negara, eco yang tak memberangsangkan. Cuba kurangkan lwtan ke luar negara, guna segala video conferencing yang ada.

enra berkata...

Maaf tuan tanpa nama, kami bukan dengki, dan jgn anggap kumpulan bwh dr 41 takde degree, malah degree dgn 1st class di research university, even ada yg higher degree. So please dont under estimate with those people. Lgpun, kerajaan tgh freeze jawatan baru, kontrak atau sambilan byk lah, tp tak sanggap nk gadaikan tempoh servis. Maka, rezeki masing2lah. I know those 41 needs lots of research but to do so for support staffs. Btw, we as govt servants, mmg amat terdesak dgn kos brg dan servis sekarang ni terlalu rendah.
Lg 1, nk gtau, minta tlg jgn bandingkan gaji guru besar dan daji ds45, guru besar tu gred 52 and above, senior, dan t/jwb dia amat berat sekali. Saya faham,ds45 sekarang lelebih lg yg grad phd tu, memerlukan research dan jurnal dsb, tp pengalaman kerja tak sama dgn belajar. Just my 2 cents.

Tanpa Nama berkata...

sapa kata...guru dg29 lg bz dari guru dg41...ddk goyang kaki bnyk minum2 kat kanten ja...dahlaa dpt bilik sendiri..dg29 plak dahla guru bi masa penuh sampai x sempat nak makan keja plak sebeban.cuti2 pun tpaksa dtg sekolah dgn tuisyen2 (free) dan fail2 yg nak dkemaskini..gaji???? malas nak ckp dpt je terus hbs byr hutang.keje mmg x setimpal dgn gj.bila merungut kata kita x ikhlas.habis tu nah srh redho jer...sampai anak2 drumah merengek lama x dpt makan sedap2...ini kenyataan hidup seorang guru dg29 aka ktgn awam yg 'berwibawa' ok...