SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

07 Mei 2012

CUEPACS MAHU NASIB 16,000 KAKITANGAN KEMAS DISELESAIKAN SEGERA

Berita Harian
6/5/2012


SEREMBAN: CUEPACS hari ini menuntut kerajaan mencari penyelesaian segera berhubung tiga perkara yang membelenggu hampir 16,000 kakitangan kontrak Jabatan Kemajuan Masyarakat (KEMAS) seluruh negara.

Presidennya, Datuk Omar Osman berkata, perkara itu antaranya ialah melanjutkan umur persaraan wajib mereka yang pada masa ini 58 kepada 60 tahun selaras dengan pelaksaan Skim Saraan Malaysia (SSM) yang baru. 

Omar berkata, beliau sudah maklumkan perkara ini kepada menteri berkenaan baru-baru ini dan berharap menteri itu dapat mengambil tindakan secepat mungkin.
"Mereka ini sudah berkhidmat lama dalam Kemas dan tidak ada pencen dan pinjaman perumahan, jadi mengapa mereka tidak boleh diberikan umur bersara sehingga 60 tahun," katanya kepada pemberita pada Majlis Perjumpaan bersama Ahli Persatuan Keluarga KEMAS Malaysia di Paroi, di sini.

Omar berkata, pihaknya juga menuntut agar kesemua 200 kakitangan KEMAS yang diberhentikan sejak beberapa bulan lalu, selepas sampai had umur bersara wajib 58 tahun, diambil kembali dan disambung perkhidmatan mereka sehingga 60 tahun seperti kakitangan berstatus tetap. - BERNAMA

38 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

apa omar boleh buat dengan kemas, sedangkan pa berlambat dengan masalah yang belum selesai....

2nd hari ni berkata...

Tadika KEMAS adalah yg terbaik dr segi kurikulum, tetapi pengurusannya agak mendukacitakan.

BN Menang, Rosmah Senang berkata...

malang guru KEMAS, dah la dinafi hak utk terima pencen. pemimpin atasan berjanji nk bg tetap dah dekat 30 tahun dah, semuanya auta dan palsu. memperhambakan guru Kemas buat kerja mencacai Umno dan BN. Dasar pemimpin BN hanya tahu kenyangkan tembolok bila menang PRU, yg tukang buat kerja ni dilayan bak sampah sarap.

pi mampuss BN

Hazizi Haron berkata...

assalammualaikum,

kerajaan sepatutnya memberikan status tetap dan berpencen kpd kakitangan kemas teutamanya Pemaju Masyarakat (Guru TBK) kerana khidmat mereka. beginikah balasan yg diberikan kpd orng yang telah memperkenalkan kita A,B,C?
mereka sebenarnya telah diperhambakan dan dianaktirikan.

tq.

Bekas Penyelia KEMAS berkata...

Kemas kan sebenarnya jentera UMNO,dan bukan k/tangan kerajaan( melainkan beberapa orang seperti mereka bertugas bahagian admin di pejabat KEMAS negeri ) , kalau dah macam tu macam mana nak diberi taraf tetap dan berpencen?

pegi jahanam dengan penipu berkata...

bodoh.. pekerja kontrak pun tiada berita.. ini pula nak bka cerita baru.. bodoh punya ceupacs.. yahudi...
fuck u!

jubir yanaiki berkata...

stuju

PUTERI SANTUBUNG berkata...

BEGITU JUGA NASIB GURU KAFA YG TIADA KESUDAHAN, "BAGAI MELUKUT DI TEPI GANTANG", "BAGAI SEMBILU MENGHIRIAS KALBU". WALAU SEKIAN LAMA BERKHIDMAT MENGAJAR KITA ALIF, BA, TA, THA. TETAPI MALANGNYA HANYA BERSTATUS SEMENTARA.

MASALAH YANG MEMBELENGGU GURU KAFA:-
i: tiada post jawatan tetap.
ii: guru KAFA di SRA dibayar elaun SATU sesi, sedangkan disuruh bertugas untuk DUA sesi iaitu pagi dan petang RM1200.

CUEPACS SILA MAJUKAN PERKARA INI.

INSAN KAMIL berkata...

BOLEH ATAU TIDAK SKIM KESELAMATAN DAN PERTAHANAN AWAM (KP) DI PBT TIDAK DIBERI OPSYEN MEMILIH SAMA ADA KPKK SEBAGAI KETUA PERKHIDMATAN ATAU KEKAL DI PBT. SEPERTI YANG BERLAKU DI PERINGKAT KEMENTERIAN?
JIKA BOLEH, IA WAJAR DILAKUKAN.
KERANA DI PBT SKOP TUGAS KESELAMATAN MENJADI SEMPIT DAN TERHAD.

INSAN KAMIL berkata...

BOLEH ATAU TIDAK SKIM KESELAMATAN DAN PERTAHANAN AWAM (KP) DI PBT DIBERI OPSYEN MEMILIH SAMA ADA KPKK SEBAGAI KETUA PERKHIDMATAN ATAU KEKAL DI PBT. SEPERTI YANG BERLAKU DI PERINGKAT KEMENTERIAN?
JIKA BOLEH, IA WAJAR DILAKUKAN.
KERANA DI PBT SKOP TUGAS KESELAMATAN MENJADI SEMPIT DAN TERHAD.

Tanpa Nama berkata...

gred j27 bulan bila naik pak omar??

Tanpa Nama berkata...

gred j27 bulan bila naik pak omar??

__________________________________


dato omar....setelah diluluskan j17 ke j27 pada november 2011 pun masih tidak dapat pembelaan pada ssm tambah ni...ini kes baru pulak datang...selesaikan satu-satu dulu dato

jaringemas berkata...

salam...sedikit komen dari hati ...
aapa la pendirian ceupacs ni ..jika setakat nak keluarkan kenyataan nak bagi org suke baik tak payah..berdosa juge lau memberi harapan yang tak pasti..ibarat mempermainkan perasaan org len ...
sudahlah ..hentikan lahhh....takpayah nak keluarkan kenyataan apa2 pun lagi...perjuangkan dulu hak2 yang telah disuarakan tu...

-j17 kelangit
-nasib kontrak kelaut
-ni nak main angin pekerja KEMAS plak...balik awal laa

Tanpa Nama berkata...

ok. Sy setuju. sepatutnya cuepacs bela nasib semua pekerja kontrak. bukan hanya pekerja kemas je. Cuepacs, tolong bela nasib semua pekerja kontrak supaya supaya dpt diserap tetap.

Tanpa Nama berkata...

MENTERI KKLW DARI DULU SAMPAI SEKARANG TAK TOLONG TOLONG,APABILA BARU JADI JANJI ITU DAN INI.KAMI PEKERJA KEMAS MERAGUI JANJI MENTERI MENTERI KKLW.

Tanpa Nama berkata...

jadi menteri kklw membuat janji dengan orang kemas untuk PRU-PRU saja,lepas itu kami,kekal pekerja kontrak,dalam bicara kampus kata,orang yang bijak berkata kata,fakta semua tak betul betul,siapa yang betul,allahtaala saja yang tahu.

Tanpa Nama berkata...

OK SUDAH SETUJU.

Tanpa Nama berkata...

JADILAH PENJAWAT AWAM YANG BERDEDIKASI,AMANAH YANG BOLEH DIPERCAYAI OLEH RAKYAT,BUKAN JADI PENJAWAT TAK EDUCATED WALAUPUN ADA DEGREE,MASTER DAN PHD.PENDEK KATA JADI PENJAWAT AWAM YANG DIREDAI OLEH ALLAH SUBHANAHUWATAALA.AMIN.

JOHN JENIN berkata...

semoga Allah memuliakan umat Islam di akhir zaman ini..Dunia ini telah menghanyutkan banyak manusia, termasuk diriku..Allah, berilah kami petunjuk kepada kebenaran dan jadikanlah kami menerima kebenaran bukan mengingkarinya....

Tanpa Nama berkata...

Tadika KEMAS adalah yg terbaik dr segi kurikulum, tetapi pengurusannya agak mendukacitakan


..............................

kurikulum duniawi... yes KEMAS terbaik....

kassim baharum berkata...

kesal dengan kakitangan awam termasuklah guru kemas dan lain2 PA yang tidak bersyukur kepada BN dan pemimpinnya dengan merungut mcm2, padahal Umno dah bayar gaji baru kan???

guru Kemas sila jangan byk cakap! kesetiaan pada parti dan pemimpin adalah lebih utama dari segalanya. dah bg kerja tu, buat sahajalah, jgn byk songeh atau mahu pertikai org atasan. pastikan BN merampas semua negeri2 pembangkang.!!

Tanpa Nama berkata...

xpyh nk sibuk bnda lain la omar..hal juruteknik j17 ape kes skang ni..sin=bok bnda lain je...

Tanpa Nama berkata...

semua kena main wayang.....mmg tak guna...hampeh semua

Tanpa Nama berkata...

citer pasal pekerja kontrak semakin lenyap....timbul pula isu baru,lepas mengundi nnt semua pekerja kontrak akan tamat.....

Tanpa Nama berkata...

semua yang kontrak dan sewaktu dengan nya termasuk guru kemas tu bukan tanggungjawab cuepecs, buat apa cuepecs sibok pula tu.......carilah idea lain nak bela pa.....

Tanpa Nama berkata...

OKU

PA OKU langsung tak dapat pembelaan.

1) OKU kalau beli motosikal kena beroda empat. Orang normal dua roda shj. Kalu pancit kena ganti empat roda (wlaupun bukan serentak)

2) Beli kereta pulak kena yang otomatik, kena modified lagi, semuanya melibatkan kos, orang normal tak perlu buat apa ubahsuai.
Hanya kereta dan mtosikal nasional shj yang ada diskaun. Tak de peluang nak guna jenama lain. Jenama Mesia pulak kualiti HAMPEH.

3) beli rumah (flat) kena beli tingkat bawah. Tingkat bawah tu le yang mahal harganya. Kena ubahsuai lagi. ADa diskaun kalu beli dengan SYkt Perumahan Negara. Kalau beli kat lelain... hampeh.

Berapa kerat sahaja le orang OKU ni yanag mampu belai semua benda ni. Itupun nak berkira.

Kalau macam ni undi PR le nampaknya. Mana tau ada perubahan.

Pertimbangkan le sikit masalah OKU ni. Kalau orang miskin sampai satu masa dia akan lepas garis kemiskinan (dengan izin ALlah), tapi OKU bawak kemampus le tak lepas2 drp garis OKU.

**aidono**

Tanpa Nama berkata...

OKU

PA OKU langsung tak dapat pembelaan.

1) OKU kalau beli motosikal kena beroda empat. Orang normal dua roda shj. Kalu pancit kena ganti empat roda (wlaupun bukan serentak)

2) Beli kereta pulak kena yang otomatik, kena modified lagi, semuanya melibatkan kos, orang normal tak perlu buat apa ubahsuai.
Hanya kereta dan mtosikal nasional shj yang ada diskaun. Tak de peluang nak guna jenama lain. Jenama Mesia pulak kualiti HAMPEH.

3) beli rumah (flat) kena beli tingkat bawah. Tingkat bawah tu le yang mahal harganya. Kena ubahsuai lagi. ADa diskaun kalu beli dengan SYkt Perumahan Negara. Kalau beli kat lelain... hampeh.

Berapa kerat sahaja le orang OKU ni yanag mampu belai semua benda ni. Itupun nak berkira.

Kalau macam ni undi PR le nampaknya. Mana tau ada perubahan.

Pertimbangkan le sikit masalah OKU ni. Kalau orang miskin sampai satu masa dia akan lepas garis kemiskinan (dengan izin ALlah), tapi OKU bawak kemampus le tak lepas2 drp garis OKU.

***aidono***

anti dgn orang2 hasad dengki.. berkata...

pekerja kontrak camna? cakap 1 mei bua pengumuman.... ni semua propa sangat kah? adooih.... bang Oar.. jangan main wayang bleh x? tolong ar... kala nak tolong... tolong btl2.. jangan smp kitorng rakyat malaysia benci awk.. tolong ek...

2nd hari ni berkata...

kurikulum duniawi... yes KEMAS terbaik....

..........................................................................

anak sy belajar di tadika KEMAS, dan setakat ini sy perhatikan memang KEMAS cuba menerapkan falsafah pendidikan negara dr usia awal lagi. Mereka diberikan jadual utk belajar ilmu asas.

Ilmu agama juga tidak ketinggalan. Mereka dididik utk bersopan, menjaga adab, mengenal huruf jawi dan iqra', membaca dan memahami doa yg dihafal.

Ada juga aktiviti kokurikulum dijalankan seperti pertandingan bercerita, melukis, kompang dan lawatan sambil belajar.

Jadual pemakanan yg seimbang disediakan dan diberikan kpd penjaga supaya kita tahu apa yg anak kita makan di tadika. Pemeriksaan gigi percuma dijalankan secara berkala oleh pusat kesihatan daerah masing-masing.

Untuk itu semua sy harus memberikan pujian kpd tadika KEMAS kerana cuba memberikan asas pengetahuan yg kukuh serta penjagaan kesihatan disamping menerapkan nilai murni.

Jika KEMAS lebih mementingkan pendidikan DUNIAWI sy sgt tidak bersetuju, tambahan lagi pendidikan agama itu adalah tanggungjawab ibu bapa terhadap anak dan KEMAS hanya memberikan asas shj.

Tanpa Nama berkata...

tak pa nanti PR menang..semua anggota KEMAS kita pastikan mereka kemas kain baju keluar dan berhenti..tak payah nak panjangkan umur bersara..sebab masa tu BN dah tak dak...

Tanpa Nama berkata...

Tu yg masalah undi PR ni. blum apa-apa janji dh mcm-mcm. Kalau PR menang harga barang boleh turun ke? harga rumah boleh ke diorg kawal? Boleh bg pendidikan percuma ke? Kesihatan rakyat boleh ditingkatkan ke? Minyak boleh turunkan harga ke?

Ada org cakap kalau nk tau, cuba tukar kerajaan. x elok nanti kita tukar balik la. Aduhai... apa la punya pemikiran mcm tu. mcm tukar baju kt pasar mlm je...

Kalau x suka dgn seorg dua pemimpin yg byk kontroversi x kan satu kerajaan nk di tukar? Ibarat marahkan nyamuk kelambu dibakar. Kalau betul ada yg korup, kita bantah la ramai-ramai. minta dia turun. kita cari yg lain yg betul-betul boleh dipercayai, bukannya tukar kerajaan terus..

DSAI ada cakap, kalau hari ni kita menang, esok SAYA umumkan harga minyak turun. Pasti ke dia bile PR menang, dia yg jadi PM? Kalau ramai-ramai pakat lantik Guan Eng jadi PM mcm mana?

Tanpa Nama berkata...

PUIIIIII PUIIIIII lagak kupek bahalolllll...bermcm mcm saja ...kontrak konrak kontrak sampai skrg pun tidak terbela malah ramai lantikan kibteak da dihenti khidmatnya...puiiii puiiii puiiii byk berlakon ja kupekkkk puiiiiiiiiio puiiiiii

Tanpa Nama berkata...

KUPEK nih pembohong tahap laknatullah....cakap lain..hjaram xada effect....dulu cakap KONTRAK ni harus diberi keutamaan untuk diserap tetap sebelum calon lantikan terus dipilih untuk gred yang sama...tapi tgk yang baru keluar SPM thaun lepas dah dapat kerja pada gred yang sama dengan yang sudah berkhidmat 7 tahun secara kontrak...yang nilah kena "salib" ramai-ramai sebab mintak kerja sahih guna WAYAR TM DALAM LAUT TU...besaq2 gila kabel...

Tanpa Nama berkata...

Halaga minyak piturul disil gua lagi suka wo....tapi kali guan eng jadi pm gua mau minta sumua tol lebuh laya kasi tulun 50% wo...manyak bagus sbb myk lori gua kulang bayal tol lo...ini tol ah mikin susak gua oh...kalo gua limpas 10 tol dgn bayalan 2 linggit sakali masuk so masuk 10 kali bayal 20 linggit wo...hali hali bayal lama lama kampis luit lo ommm..

Tanpa Nama berkata...

Saya bercadang laksanakanlah Pencen bekas guru pemaju Masyarakat mereka ini memang sudah berbakti kepada Negara kerana telah membuka mata Rakyat yang masih buta huruf khusus di kawasan pendalaman dan telah mengorbankan masa bertahun tahun untuk rakyat saperti YB

Tanpa Nama berkata...

JANGAN LUPA BEKAS GURU KEMAS/PEMAJU MASYARAKAT HARUS DI BERI PENGHARGAAN DENGAN MEMBERI GAJI PENCEN MINIMA SECUKUP RASA SEBAB MEREKA INI SUMBANGANNYA KEPADA NEGARA TERLALU BESAR

Tanpa Nama berkata...

setelah membaca artikel ini,sy rase kesiannye guru tabika kemas,diherdik dgn org atasan yg punya niat utk menang parti.. jgn lupa,guru kemas ni juga rakyat malaysia.. tugas mendidik adalah tugas hakiki mereka,tp menjadi mata dan telinga masyarakat.kebanyakan mereka ditugaskan bekerja atas arahan penyelia kanan yg sentiasa mengugut utk memberi markah yg rendah dalam SKT bekerja,sekiranya ingkar.. guru ini bkn hanya mendidik,mengemas kelas,membuat akaun,kerani di tabika dan pengurusan lain.. klu ikutkan masa,guru kemas ni mahu berehat dr terlibat dgn urusan politik.. kebanyakan mereka bukan muda. .

Tanpa Nama berkata...

pendidikan kemas mmg bagus tpi pengurusan tahap ciput...sy sbg guru taska mgalami masalah gaji disebabkan pihak atasan terlepas pandang...sy tertanya2 knp pngurusan di semenanjung tidak sama dgn pngurusan di sabah n sarawak?knp plu dibezakan?wlu bagaimanapun, sy ttp brkhidmat sbg seorg guru krn ank bngsa mc memerlukan kita...hrp nasib kemas terbela....