SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

10 Mei 2012

TINDAKAN TATATERTIB TERHADAP PENJAWAT AWAM TIDAK HADIR BERTUGAS

Bernama
9/5/2012


KUALA LUMPUR, 9 Mei (Bernama) -- Ketua jabatan dan penyelia hendaklah mengambil tindakan tatatertib dengan kadar segera terhadap penjawat awam yang didapati bersalah dalam kes ketidakhadiran bertugas.

Menurut kenyataan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), JPA tidak akan bertoleransi terhadap penjawat awam yang terlibat dalam kes sedemikian kerana ia boleh mencemarkan imej perkhidmatan awam secara keseluruhannya.

Katanya ketua jabatan dan penyelia boleh mengambil tindakan dengan merujuk Panduan Mengurus Pegawai Tidak Hadir Bertugas, Buku Kerusi Bersawang dan Setitik Nila yang boleh diperoleh melalui portal rasmi JPA.

"Secara umum, purata penjawat awam yang terlibat dalam kes ketidakhadiran bertugas bagi tempoh 2006 hingga 2010, adalah sebanyak 0.08 peratus berbanding 1.4 juta penjawat awam.

Kenyataan itu turut menyebut JPA telah mengadakan pelbagai seminar, kolokium, sesi dialog, kursus dan taklimat bagi mewujudkan penglibatan ketua-ketua jabatan di peringkat agensi bagi mendapatkan kaedah terbaik untuk mengatasi masalah ketidakhadiran bertugas di kalangan penjawat awam.

-- BERNAMA

61 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

x de pula komen..mgkin dorg p mnm/ kluar....

Tanpa Nama berkata...

x berminat kowt... bap kegagalan SBPA ari tu pun tak ada apa2 tindakan diambil terhadap yang berkenaan..

Tanpa Nama berkata...

malas nak komen..sebab SBPA batal..PA bawahan mcm kumpulan sokongan 1 dan 2 rugi banyak...

Tanpa Nama berkata...

Kat tempat aku seorang kakitangan tak hadir bertugas selama 3 tahun, hairannya tidak langsung diambil tindakan buang kerja.Bunyi memang aneh..tapi itulah realitinya.Selepas gaji naik nie..dia pun muncul mengisi borang untuk membuat pinjaman bank..bahagia sungguh..

Tanpa Nama berkata...

yang x mai 3 tahun tu kroni dia adjust...tambahan pulak...dok rumah ja...kkata kerja siap padahal orang lain yang buat...report aja kat JPA nih..baru padan muka dia..bagi kat orang yang betol2 nak kerja lagi baik...tapi selalunya yang x hadir bertugas ni dah terjebak dengan MLM

Tanpa Nama berkata...

Kat tempat aku seorang kakitangan tak hadir bertugas selama 3 tahun, hairannya tidak langsung diambil tindakan buang kerja.Bunyi memang aneh..tapi itulah realitinya.Selepas gaji naik nie..dia pun muncul mengisi borang untuk membuat pinjaman bank..bahagia sungguh..

Khamis, Mei 10, 2012 2:08:00 PM

00000000000000000

jangan subahat. ada saham jugak di akhirat. lapor ke sprm. Tanpa nama ke sprm.
selamat dunia akhirat.

Tanpa Nama berkata...

yg datang kerja tapi tak kerja pun ramai ...
MAKAN DUIT HARAM.

yg naik pangkat secara PILIHAN kroni pun MAKAN DUIT HARAM.

yg dapat APC secara haram pun MAKAN DUIT HARAM.

TAK TAKUT SIKSAAN KUBUR ????? belum masuk siksaan di AKHIRAT lagi ....

Tanpa Nama berkata...

jangan subahat. ada saham jugak di akhirat. lapor ke sprm. Tanpa nama ke sprm.
selamat dunia akhirat.

Khamis, Mei 10, 2012 2:48:00 PM

memang dah ramai yg komplen ,tapi nampak mcm tak ada tindakan ,mungkin kabel kuat agaknya. Datang sain borang bank rakyat boleh pulak, tapi jln terhenjut-henjut la.. kononnya sakit...

Tanpa Nama berkata...

Tak minat kumen sbb kagagalan SBPA timpu hari yg disbbkn oleh beberapa pagawai pun tidak kana ambil tindakan juga....sakarang kumpulan sokongan 1 dan 2 yg manyak lugi ohhh...itooo la gagggjiiii mu

ANTI DENGKI KESUMAT berkata...

GANTIKAN SAJA DENGAN PEKERJA KONTRAK SPS PRE 2009-2011...
APA SUSAH2 MAU PIKIR...
BODOH LA KERJAAN NI.....

Lok_lak84 berkata...

Tanpa Nama berkata...

yg datang kerja tapi tak kerja pun ramai ...
MAKAN DUIT HARAM.

yg naik pangkat secara PILIHAN kroni pun MAKAN DUIT HARAM.

yg dapat APC secara haram pun MAKAN DUIT HARAM.

TAK TAKUT SIKSAAN KUBUR ????? belum masuk siksaan di AKHIRAT lagi ....
================================

Macam mana yang akdemik hancur tapi jadi ahli kademik?

Mcm mana pula yang SPM hancur tiba2 boleh buat degree free,kesian orang yang belajar rajin2 dulu kena buat degree berbayar.

Ikhlas,
Aku jadi guru nak selamatkan bidang pendidikan

Tanpa Nama berkata...

sy syg jpa.. jpa baik.. psl jpa di naungi oleh org2 bodoh yg x berperikemanusiaan sbpa yg telah dpt dibatalkan dan semua group n17 yg telah dinaikkan dr n11 dulu x kena batalkan pon.. pilih kaseh yg amat teruk.. sy pon syg umno n omar kopek.. bilala nak pru ni najib.. x sabar nak jadikan bn pembangkang plak

Tanpa Nama berkata...

DIJPPH RAMAI PEGAWAI KUMPULAN SOKONGAN SUKA DATANG LEWAT,ORANG YANG LEWAT SELALUNYA ORANG YANG SAMA,ALASAN SAMA.

Tanpa Nama berkata...

sy syg jpa.. jpa baik.. psl jpa di naungi oleh org2 bodoh yg x berperikemanusiaan sbpa yg telah dpt dibatalkan dan semua group n17 yg telah dinaikkan dr n11 dulu x kena batalkan pon.. pilih kaseh yg amat teruk.. sy pon syg umno n omar kopek.. bilala nak pru ni najib.. x sabar nak jadikan bn pembangkang plak

Khamis, Mei 10, 2012 5:32:00 PM

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia

Bagi saya SBPA batal ada hikmahnya tersendiri. Kawan saya yang hadir taklimat KPPA pun menyatakan hal sama apa yang diluahkan oleh KPPA. Bagi saya kebaikannya jika SBPA dilaksanakan saya hanya dapat 5% dan SSM Plus saya dapat 13%.

Sesama saya belajar dari sek Rendah, Men dan .... ikut apa yang saya perolehi 13 % lebih banyak. Kata kawan saya rugi kerana SBPA memberi lebih banyak bila maksimun. Saya kata pelarasan gaji PA dikaji 5 tahun sekali. Kini saya pun kata kat.... 13% itu lagi banyak dan amat rugi bagi JUSA kerana 40%++ kini hanya 7%. Dalam pengiraan ini amat rugi. Dalam islam ianya sentiasa terapkan keadilan.

Bagi sahabat diatas Islam perkataan islam saja keynya selamat dan melakukan huru hara. Tuhan amat marah kemungkaran dan akhirnya dibolehkan perangi kemungkaran. Kita lihat SEPANG 6 Mei - Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan yang bersidang hari ini, memutuskan tindakan individu yang menyertai demonstrasi haram, Bersih 3.0 di ibu negara baru-baru ini adalah haram.

Persoalannya ketuanya AMBIGA... Siapa beliau...... dan mengapakah tempat yang selamat sebagai tawaran tidak dilaksanakan???

Sejarah lampau menngingatkan kekacauan sebegini merupakan satu ajaran komunis di Cina sebagai satu wadah perjuangan.

Persoalannya Mengapakah PAS menghalang ahlinya daripada menyertai himpunan 1 juta menentang murtad dan kezaliman yang nyata????

Salam hamba BP

Tanpa Nama berkata...

Ni semua urusan ketua jabatan dgn lembaga tatatertib dalaman. Yg sah selalu x hadir tanpa alasan patut diambil tindakan la. warning lisan dulu ke, lpas tu tunjuk sebab, lpas tu warning bertulis, lpas tu sugest ke unit kaunseling jabatan. kalau x jalan juga, tahan pergerakan gaji, lpas tu turunkan tangga gaji, lpas tu tahan gaji, lpas tu kalau x makan saman juga baru la buang kerja. aku rasa proses ni makan 5-6 tahun juga la. sbb tu ketua jabatan kadang-kadang malas nk buat ikut prosedur ni. paling-paling diorg buat sampai takat warning bertulis je, lpas tu diorang pejam mata je la.

Tanpa Nama berkata...

pukul 11.00 mlm, jumlah pengunjung yg online 15 org shj.. oit komen la cikit sape-sape yg tgh online....

Tanpa Nama berkata...

JPA,SPA dan KERAJAAN sekarang dah bercelaru, mabuk agaknye, sbpa gagal, exit policy asyik nak kenakan PA bawahan jea.. ape kejadahnye kami nak komen kat sini.. itu semua nak kenakan PA bawahan.. ape cite pulak pegawai-pegawai kelas atasan main golf dengan waktu kerja, pekena kopi serta buat berniaga waktu kerja kat hotel mewah, banyak lagi beb..!! .. rasenye tak payahlah, malu nanti..!! masalah PA yg ada ijazah dan master tak dinaikan pangkat bertahun lamenye tak di kisahkan..ape cite..!! begitu juga gred tak dinaikan taraf, tak dipedulikan..!! PRU-13 penentunya nanti..!!

Tanpa Nama berkata...

Pukul 12 mlm. jumlah pengunjung yg online 1. Aku sorg je la yg online ni...

Tanpa Nama berkata...

DATANG KERJA ......TAPI TAK KERJA

PERGI MINUM........TAK BALIK BALIK

MASUK BILIK STOR... DUDUK DALAM HISAP ROKOK, DUDUK MELANGAU

BAGI KERJA .... KEJAP DAH HILANG MACAM BISKUT

TANYA KENAPA?... BUAT BUAT TAK DENGAR SOALAN ..BUAT BODOH

TIME APC .... NAMA NAIK...HAPPY

TIME KERJA .... BULI ORANG LAIN BUAT KERJA

YANG ADA KERJA.... MAKIN KENA TEKAN DAN KENA LENYEK

YANG TAK ADA KERJA ....GOYANG KAKI , CUKUP BULAN AMBIL GAJI "HARAM"

BILA LUAHKAN / BINCANG .... KITA YANG KERJA KENA BALIK..." APASAL KERJA NAK BERKIRA?".....
NAK BINCANG TAPI KENA BALIK.... DAH TAK CUKUP KAKITANGAN NI..TAPI DORANG BUAT TAK LAYAN JEK...

DATANG PUNCH CARD PG ....NAMPAKNYA TIME PETANGN AK BALIK, PUNCH CARD NAK BALIK.... PELIK TAPI KISAH BENAR...

SEMUA ...BUAT BUAT TAK NAMPAK, BUATA BUAT TAK ADA APA APA BERLAKU ...COVER MENGCOVER NI DAH LAMA BERLAKU.. MENYEDIHKAN TAPI INI YANG BERLAKU.
AKHIRNYA ORANG YANG KERJA SUNGGUH HATI NI MAKIN HATI..LAMA LAMA MATI CEPAT ATAU STRESS TAHAP GABAN SAMPAI DAPAT PENYAKIT...NAK GILA PUN ADA...

"BANGSA YANG MENINDAS BUKAN BANGSA LAIN...BANGSA SENDIRI JUGAK"

HAKIKAT!!!!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

hakikat atau khas utk penyandang

wira juang27 berkata...

halo dato omar n ts kppa.. jadi ke j27 disahkan.. tolongla kami ni.. dah patah semangat nak kerja.. dulu time gred2 lain naik kitaorg gred j tgk dan bersabar je.. walopon gred dorg yg naik tu cuma srp dan spm je.. tapi bila gred j dinaikkan ke 27, semua gred2 lain irihati n dengki.. padahal kerajaan iktirafkan sijil poli sama dgn stpm.. tp stpm dpt 27.. manakala gred j yg telah diberikan kenaikkan pada awal januari 2012 ke ja3 atau j27 hanya btahan selama 3 bulan je akibat sbpa dibatalkan.. padahal kalau nak kira sbpa yg batal bukannya kenaikkan yg telah diluluskan dr jpa yg dibatalkan.. sy lihat dlm sistem kerajaan ni perkhidmatan kejuruteraan lgsung kerajaan x pdg berbanding dgn skim lain.. harap kerajaan boleh membetolkan tanggapan ini yg telah bertahun gred j dianaktiri.. menteri jkr dato shaziman lgsung x kesah pasal kes j27 ni.. dia klor tv pon psl nak pru13.. camnela shaziman ni lgsung x bsuara.. wira juang 27

Tanpa Nama berkata...

01 Mac 2011
15,000 PEMBANTU AM PEJABAT TUNGGU NAIK PANGKAT
Bernama
28/2/2011


IPOH: Seramai 15,000 Pembantu Am Pejabat (PAP) di seluruh negara sedang menunggu untuk dinaikkan pangkat dan gaji yang permohonan mereka telah pun dikemukakan oleh Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) kepada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).

Presiden Cuepacs, Omar Osman, berkata memorandam berkenaan dihantar ke JPA enam bulan lalu dan pihaknya sedang menunggu kelulusan permohonan yang dijangka diketahui seawal 1 Mei ini.
"Sudah sampai masanya kerajaan mengkaji dan menyeleras semula sistem penggredan sedia ada agar bersesuaian dengan taraf pendidikan penjawat jawatan ini yang sebelum ini hanya memerlukan kelulusan rendah di peringkat Penilaian Menengah Rendah berbanding kini yang memerlukan kelulusan Sijil Pelajaran Malaysia selain diploma dan ijazah," katanya kepada pemberita. Beliau menghadiri majlis taklimat kepada anggota Kesatuan Pembantu Am Pejabat Perkhidmatan Awam Semenanjung Malaysia cawangan negeri Perak.

Omar berkata sekiranya permohonan itu diluluskan, ia akan meningkatkan semangat penjawat jawatan berkenaan untuk bekerja lebih keras.

"Mereka yang menjawat jawatan ini merupakan nadi yang menggerakkan sesuatu tugas di pejabat. Justeru itu, apabila adanya keselarasan (jawatan), ia secara langsung bakal meningkatkan motivasi setiap pekerja," katanya.

Beliau berkata Cuepacs turut bercadang menukarkan gelaran jawatan Pembantu Am Pejabat kepada yang lebih sesuai.
Tugas Pembantu Am Pejabat kini tidak hanya tertumpu kepada pentadbiran pejabat semata-mata malah meliputi pelbagai tugasan lain di luar pejabat seperti di makmal dan bengkel, katanya. - BERNAMA
Posted by CUEPACS at 8:17 PG
________________________________
Tolong Datok Kupek kasi setel ini kes, sampai sekarang PAP jadi karipap... ha..ha..ha...

Tanpa Nama berkata...

Apa cerita pula tentang kikatangan mengurus hal ehwal keluarga dalam waktu pejabat misalnya urus anak sekolah dan sebagainaya...

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia

Hakikatnya kini jika hendaklah dinaikkan taraf harus dikaji keseluruhannya. Ini kerana bukan sahaja kalangan PAP saja berkelulusan tinggi malah Gred lain juga mempunyai pendidikan tinggi malah berijazah.

Paling malang kumpulan Gred 17. Tuakang masak dari Gred 1 naik 17. Gred 17 asal tetap tahap sama. Mengapakah Gred NT17 dinaikkan kepada NT27. Sedangkan tahap kelulusan sama. Bagi sya biarlah mereka juga sama dapat menikmatinya. Secara tak langsung gred lain akan tumpang naik sama.

Hakikatnya jika nak merasai kesenangan lebih harus berwawasan dan mempunyai pandangan jauh dan bekerja keras. Mengapa tidaknya dilihatkan banyak kalangan PA kini sambil lewa seperti acuh tak acuh dalam pekerjaan.

Banyak PA bersendiwara dan kerajaan dijadikan bahan hentaman baik pihak yang diberi tanggungjawab melaksanakan dasar kerajaan dimunapulasi untuk kebaikan mereka sahaja. Sebenarnya terdapat dikalangan penerusan dasar yang diamanahkan kerajaan kalangan pembangkan dan malah tak kurang ketua2 jabatan juga kalangan pembangkang dan banyak lakukan selewengan.

Angkara dan perbuatan mereka yang tidak beramanah dan beretika dalam meneruskan dasar kerajaan inilah yang mencerminkan kegagalan setiap kali agenda kerajaan untuk pembangunan.Terus terang banyak bertopengkan musang dalam PA. Malah ada mengaku bekerja untuk Pertuan Agong dan Raja tetapi hakikatnya hanyalah sendiwara dan bertopeng sahaja tetapi perjalanan dan naluri mereka menjatuhkannya.

Buktinya apabila dibuktikan oleh pengkhianat negara dalam Bersih 3.0. Jika benar mahukan perjuangan mengapa tempat selamat dan selesa ditolak dan sanggup lakukan hura-hara dan provokasi merosakkan untuk menjadikan Malaysia sebagai negara berpresiden. Jika negara berpresiden maka raja2 melayu dihapuskan dan kuasa Yahudi seperti Amerika dan Israel dibolehkan dan diperkuatkan dengan tentera2 regim yahudi dan amerika diberi pangkalan agar memperkukuh cengkaman mereka.

Itulah Demonstrasi mereka dan menangis air mata darah tak berguna lagi, bertakbir umpama disebalik tembok maka terjadilah seperti Palestin dan Negara Timur dan Afrika yang kini menjadi sundalan Yahudi dan kafir amerika.

Salam Hamba BP.

Tanpa Nama berkata...

DATANG KERJA ......TAPI TAK KERJA

PERGI MINUM........TAK BALIK BALIK

MASUK BILIK STOR... DUDUK DALAM HISAP ROKOK, DUDUK MELANGAU

BAGI KERJA .... KEJAP DAH HILANG MACAM BISKUT

TANYA KENAPA?... BUAT BUAT TAK DENGAR SOALAN ..BUAT BODOH

TIME APC .... NAMA NAIK...HAPPY

TIME KERJA .... BULI ORANG LAIN BUAT KERJA

YANG ADA KERJA.... MAKIN KENA TEKAN DAN KENA LENYEK

YANG TAK ADA KERJA ....GOYANG KAKI , CUKUP BULAN AMBIL GAJI "HARAM"

BILA LUAHKAN / BINCANG .... KITA YANG KERJA KENA BALIK..." APASAL KERJA NAK BERKIRA?".....
NAK BINCANG TAPI KENA BALIK.... DAH TAK CUKUP KAKITANGAN NI..TAPI DORANG BUAT TAK LAYAN JEK...

DATANG PUNCH CARD PG ....NAMPAKNYA TIME PETANGN AK BALIK, PUNCH CARD NAK BALIK.... PELIK TAPI KISAH BENAR...

SEMUA ...BUAT BUAT TAK NAMPAK, BUATA BUAT TAK ADA APA APA BERLAKU ...COVER MENGCOVER NI DAH LAMA BERLAKU.. MENYEDIHKAN TAPI INI YANG BERLAKU.
AKHIRNYA ORANG YANG KERJA SUNGGUH HATI NI MAKIN HATI..LAMA LAMA MATI CEPAT ATAU STRESS TAHAP GABAN SAMPAI DAPAT PENYAKIT...NAK GILA PUN ADA...

"BANGSA YANG MENINDAS BUKAN BANGSA LAIN...BANGSA SENDIRI JUGAK"

HAKIKAT!!!!!!!!!!!!!

Nurin berkata...

Biarlah melakukan sesuatu pekerjaan itu dengan ikhlas, jujur dan amanah, barulah segala pendapatan yang kita belanjakan untuk keluarga anak isteri itu halal dan berkat.....apabila ada keberkatan barulah senang dunia dan akhirat...bab tidak datang kerja ini iaitu ponteng kerja memang wajar diambil tindakan yang sewajarnya...golongan yang malas bekerja ini tetapi gaji nak tidak wajar kita kekalkan dalam perkhidmatan terutama mereka yang tidak pernah sedar diri..........

Tanpa Nama berkata...

betul tu NURIN.........

tapi sejauh mana relevannya cakap cakap ni...sekadar berkongsi bolehlah ..tindakan belum ada lagi pada yang pemalas tu.... boleh pergi ambil anak dan hantar anak sekolah , kebanyyakan ok, yang bermasalah ni yang bukan hantar anak amibil anak..yang bermasalah yang tak ada tanggungjawab langsung... yang bujang atau yang memang tak sibuk hal anak anak... ni yang pemalas yang hilang tapi entah kemana menghilang... hal urusan anak pun tak ada dan hal pejabat pun tak ada, ghaib entah kemana perginya....

pastu kita yang kerja ni kena tekan , kena lenyek sampai tak boleh nak bernafas.... yang pemalas orang buat buat tak nampak aje kesalahan dorang ni.. cover mengcover line ni hebat di jabatan kerajaan ....

yang jatuh bangsa sendiri dan yang menjatuhkan pun bangsa sendiri....

lepas kepala mengong tak boleh fikir terus masuk BERSIH 3.0..... kelakar pun ada...

bab bersatu tak nak , tapi buat violance hebat pulak tu... yang violance ni kebanyakan kaki pemalas, kaki pemberontak dan jenis yang tak ada sikap patriotik.

Tanpa Nama berkata...

BANGSA YANG MENINDAS DAN DI TINDAS SEMUANYA BANGSA SENDIRI...... YANG JADI KUCAR KACIR SAMPAI ORANG LUAR MASUK CAMPUR ADALAH KESILAPAN BANGSA SENDIRI JUGAK.....

CUBA PERGI JABATAN AGAMA... CAMNE DORANG LAYAN PUBLIC?...LAYAN IBU TUNGGAL?..ORANG MUALAF?.... PERGI DAN TAHU SENDIRI MACAM MANA ORANG MELAYU YANG BERAGAMA ISLAM DAN BERBANGSA MELAYU MEMPERLEKEHKAN PUBLIC PUBLIC YANG DATANG... , PERGI PERGI JABATAN DORANG NI MACAM MINTA SEDEKAH... SENYUM PUN TAK NAK..LAYAN PUBLIC MACAM APA JEK...

nama je org islam berbangsa melayu...tapi perangai hampeh......

Tanpa Nama berkata...

sekarang zaman wang ..... memang benar tanpa wang kita susah segala galanya...tapi bukan semua benda boleh di ukur dan di nilai dengan wang ....

baik hati , saling membantu dan senyum tak boleh di beli melainkan dengan sifat semulajadi dan fitrah diri yang agung.... Agama?... berapa ramai sekarang yang masih berpegang pada agama dalam tindak tanduk seharian ...? yang beril mu tinggi belajar agama pun sama dah sekarang ni......

Tanpa Nama berkata...

COVER MENG COVER EHHH.....
"BETUL BETUL BETUL (UPIN IPIN)...."

NI AKU SETUJU...BOLEH CKP TAPI TAK BOLEH BUAT, SBB CABLE SI PEMALAS NI KUAT KUAT ...NI AKU SETUJU HABIS

tak nak jadi soh chai berkata...

pegawai penyelia pun satu hal jugak...mentang2lah staff tu harapan nusa dan bangsa, asyik staff tu je yg dia lenyek. lama2 staff harapan nusa dan bangsa pun FED UP. YG KAKI ULAT TAK DI AMBIL TINDAKAN, DIBIARKAN BERMAHARAJA LELA.

Tanpa Nama berkata...

yang dah tua sgt tak payah sambung.... jaga kesihatan , pergi berehat .. luangkan masa pada family ..yang mana dulu nya kerja dan kerj a... sekarang rileks....

nanti jgn jadi orang yang kat ofis aku, sambung sampai umur 60 tahun , tapi kerja dah tak larat....kita tanya kenapa nak sambung?..jawapan dia sebulan gaji dapat 2 ribu lebih siapa nak bagi?... hehehe jawapan yang bernas.. tapi kerja hampeh....ada fail banyak jek jek mula merentan ... dan naik angin , suruh kita settle kerja dia ..dia pulak nak keluar macam macam urusan...hospital , tabung haji dan bayar bil.... hari hari macam tu....

kisah benar ni.... sumber manusia..kaji kaji lah yang nak sambung ni...larat ke tidak dia kerja?. atau ada hutang angkasa lagi ke tidak?... atau yang mana nak sambung kerja pasal duit setiap bulan kerja tak nak , payah juga... kesian yang ada ni.....

kadang tu ilmu pun lokek..yelah dah veteran lah katakan....banyak sgt biokrasi dan karenah...kesian kesian......

macam ni pun ada,

Tanpa Nama berkata...

salam hormat...

kepada yg tak tahu pasal peraturan pegawai awam kelakuan & tatatertib tu..silalah cari & belajar bebaik ya...

walau sekali imbas dilihat tindakan tak dibuat..tapi tak mustahil juga secara pentadbiran sudah dibuat, iaitu lucut hak emolumen bagi hari tak hadir bertugas..prosedur ni boleh dibuat tanpa melalui tatatertib!

secara umumnya, cubalah check dgn jujur..kakitangan gred apa ya yg amat ramai jatuh kes tidak hadir bertugas ni?

itu belum kira lagi kes2 'tolong' ketik punch card org lain..bolehka buat mcm tu??

cuba tengok reality tempat kerja memasing ;)

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia

Maaf sebab komen tadi sangat penat dan ala kadar aje. Biasalah anak muda ....Manusia kekadang banyak cakap dan seolah ialah terhebat tetapi hakikatnya kosong belaka. Dialah segalanya ilmu dan orang lain semuanya pendusta.

Realtinya hari ini cakap tak seruapa bikin. Cakap semuanya atas nama kebajikan dan islam ditegakkan. Bila hal islam ditegah dan kemungkaran dihalalkan. Menjadi masalah nya benda halal dikatakan haram dan benda haram dihalalkan.

Alasannya untuk lakukan perubahan??. Apa perubahan jika kemungkaran jadi pilihan. Contoh nyata apabila pemimpin PAS kata wang BRIM haram. Persoalannya yang haram itulah mula-mula dinikmati oleh PAS.

Janji semuanya kebajikan dan free. Lihatlah apa dah jadi dengan KUIN. Yuran dinaikkan dan PTPTN juga disapunya. Begitu juga KUIS... semuanya retorik semata-mata...

Paling malang ulamak PAS yang dahulu halalkan tupai kini menghalalkan kemungkaran dan kerosakan bahkan menghulurkan wang dan sanggup sediakan syurganya untuk Ambiga,PKR dan PAS songsang.

Ahli cerdik pandai, ilmuan dan Majlis Fatwa Kebangsaan kata Haram. Alim PAS kata halal kerana dapat bantu Ambiga, DAP, Yahudi,perjuangkan agenda mereka. Dulu kata Tun M tongkat langit,nyanyuk,Maha Firaun kini apa dah jadi pada mereka. Inilah manusia bertopengkan manusia dan agenda yahudi sebenarnya.
Tepuk dada tanya hakikat sebenarnya.

Benarlah Apa Allah janjikan bahawa hanya segolongan sahaja tergolong dalam syariatnya. Benarlah seperti Sabda Nabi diakhir zaman umat mengaku islam seperti buih dilautan dan semuanya kepalsuan semata-mata.

Maafkan hamba jika tak sehaluan, kerana yang benar itu dari Allah dan kepalsuan itu dari hamba.

Hamba perlu selesaikan kerja dalam business sendiri. Ok.Tq.

Salam Hamba Hina BP.

Tanpa Nama berkata...

Salam Hamba Hina BP.

Jumaat, Mei 11, 2012 2:42:00 PM
==========================================

ni apsal tetiba cerita bab Politik plak ni??

nak jadi calon PRU..p blog lain lagi bagus k..

Tanpa Nama berkata...

ni apsal tetiba cerita bab Politik plak ni??

nak jadi calon PRU..p blog lain lagi bagus k..

Jumaat, Mei 11, 2012 3:11:00 PM

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Kenapa pula BP tak boleh berbicara hal politik dalam web ini sebab demokrasi katakan.

Aku setuju bonar dengan BP. Bila terkena batang hidung mereka ini kepanasan satu macam. Aku suka dengan pandangan BP kerana selama inipun terlalu banyak hal politik kalangan pembangkang diutarakan tapi tak melarangpun. Nampak sangat mereka nie....... siapa mereka ??? jelas lagi nyata.

Itulah SBPA mereka sabotaq dan akhirnya pemimpin disalahkan.

Tanpa Nama berkata...

memang la demokrasi derrr...tapi biarlah nampak cerdik sket derrr....

karang bila dah terleka & menyimpang dari tujuan asal, jadi demokrasi terlampau..siapa nak tanggungjawab?

BP nak tanggungjawab?

baca dgn jujur & tenang k..jgn terus melenting pasal demokrasi.

Tanpa Nama berkata...

lebih baik kita semua ramai 2 option kalau dah service lebih 30 tahun. tunggu apa lagi, nak tempuh alam baru pula; dunia sebagai kenangan saja.
yg muda tu ingat2lah sebab kamu pun akan tua juga akhirnya.

Tanpa Nama berkata...

"DAH DIAMBIL TIDAKAN". KATA NYA.
HAHAHAHAHAHA.

Tanpa Nama berkata...

i) KETIK = bunyi spt bunyi jam (mesin taip dll)
CONTOH: mereka menyanyikan lagu itu dgn gelengan kepala dan KETIK jari yg menandakan keasyikan.

ii)KETIK @ KETIS = kaki serangga (belalang, cengkerik, dll) yg panjang.

iii) KETIK = mema­gut atau menggigit (bkn ular, lipan, dll).

Tanpa Nama berkata...

BP nak tanggungjawab?

baca dgn jujur & tenang k..jgn terus melenting pasal demokrasi.

Jumaat, Mei 11, 2012 3:43:00 PM
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Inilah manusia bila seangkatannya buat semuanya halal toiyibah dan bila kena smash dengan orang lain mulalah nak melalak dan panas baram tak tentu pasal.

Saya sokong 100 % apa BP ungkapkan. Inilah manusia bertopengkan manusia. Angkara BERSIH 3.0 seangkatan buat nak nafi apa lagi. Bila fatwa keluar kata Haram baru padam muka. Ingat dunia kau hebat tapi akhirat belum tentu.

Salam BP kawan lama dan masih nickname sama. Antara kita kau terhebat. Kami semua hanya lepasan maktab perguruan tapi sahabat kini gah dan anak anak buah mendapat didikan sahabat. Cuma sahabat masih merendah diri. Terlanjur bicara melepasi tempat saudara.. wah cantik berkereta besar dan motosikal pun besar. Tanya jiran sebelah katanya mana ada kat rumah beliau ditapak projek. Riuh kedengaran gahnya sahabat.

Daripada sahabat, geng Man PS

Tanpa Nama berkata...

PEMBANTU AM PEJABAT DAN PEMANDU BELUM NAIK PANGKAT SUDAH BERLAGAK MACAM PEGAWAI BESAR,ISU KECIL DIBESARKAN,PUAK PUAK INI PANDAI BERLAKON,DEPAN BOSS KATA LAIN,DEPAN KAWAN KATA LAIN,MUSUH DALAM SELIMUT.
BAWA KENDERAAN PEJABAT GUNA UNTUK TIDAK RASMI.

Tanpa Nama berkata...

DALAM JPPH BOS BOS TAKUT AMBIL TINDAKAN TERHADAP ORANG LAMA DAN BARU YANG SELALU DATANG LEWAT,KELUAR MINUM PAGI BERJAM-JAM.JPA TAK PANTAU MEREKA INI.ALASAN TAK MASUK PUN SIGN,BOS DALAM PENILAIAN BODOH.

Tanpa Nama berkata...

dalam jabatan penilaian malaysia penjawat awam lulus PTK 4,kerja ringan,datang kerja tak bantu kawan-kawan lain,buat kerja dia aje,majikan dalam jpph tak tengok dikomputer mereka,penuh dengan isu lain,pura-pura kerja banyak.boss lalu depan mereka terus pura-pura buat kerja,namun ramai pura pura alim kucing.

Tanpa Nama berkata...

Kalau semua nk buat ikut peraturan dlm perintah am, makanya ramai la PA yg asyik dpt surat tunjuk sebab je. Sebab itu ketua jabatan selalu memegang konsep 'ada budi bicara'

Tp kalau dgn budi bicara ini PA itu semakin teruk maka tindakan ikut peraturan la yg perlu diambil. Aku rasa ketua jabatan ni kadang-kadang x mau kacau periuk nasi org, sbb org tu bekerja utk bagi makan anak bini dia. Aku pun x pernah sibuk hal staff lain kt tempat aku kerja sbb x nak kacau periuk nasi diorg.

Urusan halal dan berkat rezeki tu biar la dia tanggung dgn Tuhan nanti..

Tanpa Nama berkata...

Daripada sahabat, geng Man PS


AYAT SALING TAK TUMPAH MCM BP.
WALLAHHUAKLAM.

BP PUDEN MARANG SEKEPER berkata...

AKU PUN TAK SUKA HENDAK SIBUK HAL ORG LAIN.
AKU AKAN SIBUK, BILA TINDAKAN YG DIBUAT OLEH ORG LAIN MENYUSAHKAN AKU.

TAK NAK JADI SOH CHAI berkata...

"DAH DIAMBIL TINDAKAN" KATA NYA.
HAHAHAHAHA, TINDAKAN PEKEBENDA KAKI ULAT MASIH GAH DI NUSANTARA, MASIH MENDONGAK KE LANGIT. MASALAH ULATISM
MASIH MENJADI DURI DALAM DAGING KPD ORGANISASI.

Tanpa Nama berkata...

SEPATUTNYA KERAJAAN KENA LAKSANAKAN "EXIT POLICY" KEPADA PENJAWAT AWAM..DIORG NI MAIN JE BLER DPT KEJE..GAJI MINTK NAIK..TP KEJE MCM HARAM..!! KAMI YG MNGANGGUR XD KEJE NI NK BKERJA..XBG KEJE..BLER EXIT POLICY DLAKSANAKAN..ORG PA MSTI BKERJA TEKUN PNYE..YG KAKI MENUANG BWASPADA LA KAMU SUME..YG TRASA SHJ LA..CME SKADAR NASIHAT..

Tanpa Nama berkata...

pemalas nak mamposs..!! sebab tue menganggur, berlambak kerja kat luar, keje kilang ade, buruh kasar, jual sayur, potong sawit, cuci tandas, angkat tahi, semua ade.. nak taknak keje jea.. kalau jenis pemalas gitulah sampai ke tua, tak payah nasihat org la, lebih-lebih lagi jadi penyibuk ruangan nie..

TAK NAK JADI SOH CHAI berkata...

MASALAH ULATISM ATAU ULARISM AKAN MENJADI BARAH DLM ORGANISASI JIKA DIBIARKAN TANPA TINDAKAN YG TEGAS.

Tanpa Nama berkata...

KENAPA TESCO/GIANT/JUSCO LEBIH MURAH DARI KEDAI RAKYAT 1 M'SIA:

Sebab Kedai 1Malaysia bukan berorientasikan mencari untung tapi mencari Dana untuk membina Imej Siapa Aku termasuklah Cuepacs dan Mtuc yang telah menyimpang dari perjuangan Asalnya yaitu demi menjaga kebajikan pekerja kepada demi menjaga kepentingan kesatuan sekerja/pekerja. Jadi yang boleh diharap ialah Diri kita yang perlu pintar membuat KEPUTUSAN yang mana satu INI atau ITU termasuklah dalam PRU 13 nanti. Buktikan kuasa anda adalah penentu masa depan kita

Tanpa Nama berkata...

ada penjawat awam bawahan dedahkan penyelewengan pegawai atasan di kenakan tindakan tukar dan budak tu tak melapor diri terus d kenakan tindakan tatatertib yang tak datang kerja bertahun2 kena buat hal tak pun kena tindakan tatatertib? ni nak tutup mulut orang bawah KSN KPJPPA pok menteri dan cuepacs kena cek hal ni belaku di kem yang melahirkan pendidik.. hemmm.. cian sahabat kita kata minta jadi mata dan telinga melaporkan rasuah ni yg melaporkan kena tindakan ajaib bin hairannn..

Tanpa Nama berkata...

Ramai kakitangan gred J22 kebawah bagi Pelukis Pelan,PAR tidak boleh dipercayai dari segi wang ringgit,mereka berbudibahasa,bersopan santun,belakang tikam belakang kawan-kawan,dalam pejabat pura-pura alim bagi wanita/lelaki,waktu pejabat layari internet tengok naik/turun emas,inikah kakitangan yang baik,orang awam lain semua salah dia 100% betul.adakah manusia ada maksum?

Tanpa Nama berkata...

Yup..btul2 sya sokong bebeno kato demo sumer...banyak lagi yang diluar sana kononya datang kerja tapi hakikat sebenarnya tak tau buat kerja pon..just tau mengampu bos jer..di antara mereka yang benar-benar buat kerja serta berkemahiran ditikam dan dijatuhkan nama baik mereka oleh yang tak tau buat kerja nih..last2 teraniaya dan potonglah gaji-gaji mereka yang teraniaya..nak tegakkan benang yang basah mmg jauh sekali...itulah hakikatnya dalam perkhidmatan awam nih...jadinya, yang ingin serta bersemangat untuk bekerja dijatuhkan hukuman mengikut pekeliling, tetapi yang langsung tak buat kerja yang tau mengampu dan aniaya orang nih plak yang makin berpengaruh dan menjadi-jadi..dimanakah kebajikan buat mereka yang teraniaya dan dijatuhkan hukum...hmmm cian den ngan meka meka nih..

Tanpa Nama berkata...

DATANG KERJA TAK BUAT KERJA...CCTV PASANG KAT DEPAN PUNCH KAD UNTUK TENGOK GOLONGAN YANG DIANIAYA, ANAK BUAH SENDIRI BUAT HAL DAN PUNCH CARD ORANG LAIN DARI PUAK YANG SAMA TUTUP MATA SEBELAH, JADI APA GUNA CCTV YANG DIPASANG, BTUL-BTUL BUAT BAZIR DUIT KERAJAAN JER...

SEDANGKAN ANAK BUAH SENDIRI BERMASALAH DITUTUP..INSAN YANG SENYAP DAN TIDAK MELAWAN MENJADI MANGSA DAN DITINDAS SESUKA HATI..LEMBAGA TATATERTIB DARI ORANG-ORANG PUAK SENDIRI..BLACK N WHITE YANG TAK BERSALAH NAMPAK BERSALAH WALAU TELAH MEMBUAT PENJELASAN..HMMMM

MMG TAK LAMA LAGI DAH DUNIA NIH KOT..HEHEHEHEHE KETUA JABATAN CUMA MENDENGAR ANAK BUAH SENDIRI TANPA USUL MENJATUHKAN HUKUM KEPADA YANG DIANIAYA..

MARILAH KITA SAMA DOAKAN MOGA ALLAH SWT MELINDUNGI GOLONGAN YANG DIANIAYA INI..SIAP KENA POTONG GAJI TUHHHHH DAN ADA DIANTARANYA PLAK TAK DAPAT BONUS...SADIS SUNGGUH..

Tanpa Nama berkata...

Salam semua,

Wahhhh...asyik nih..sya bersetuju dengan apa yang tuan-tuan dan puan-puan nyatakan tersebut.

Memang dah lumrah kaki ampu nih tidak dapat dibendung, ketua jabatan salah guna kenderaan pejabat, pemandu ambik komisyen time servis kereta kerajaan, ketik kad member sekutu puak yang sama depan CCTV sampai 3, 4, 5 punch kad diketik sedangkan terang-terang kat bawah kad tersebut salah mengetik kad orang lain, ketua jabatan pejam mata sebelah walaupun CCTV telah dipasang depan punch card..al maklum ler..geng sendiri katakan..pegawai tadbir N32 n sama waktu dengannya pun plak mintak ketik sama..pun takde pon tindakan tatatertib...hehehehe..bestkan jadi geng-geng kaki ampu...

Tanpa Nama berkata...

Mtk SPA berlaku adil lh...klu pegawai jusa/ turus ni kena tindakn tatatertib tkde pulk kena buang keja..cth klu suma msh igt kes pegawai turus kkm kna tgkp khalwat cuma dhukum turun pangkt 1 mta je...yelah bos..gred turus plk tu..attitude tolk tepi.pdhl imej jabatan
Tp kenapa klu penjawat awam bgj ciput sng je nk ditamatkn pkhdmtn klu dkenakn tindakn tataterib..korg ni tk pikir ke..dahla gj ciput nk bg ank bini mkn.klu yg pompuan pulk mybe de mslh umhtga ke.ditinggal suami ke..skrg byk kes kkitgn bwhn ttekan.tk seronok d tempt keja.sbbnya dpt ketua jabatan yg zalim.

Tanpa Nama berkata...

Skrg ni ramai ketua jabatan yang zalim.busuk hati.tk mcm ketua jabatan zaman 80-90an dlu..klu ank buah pndi mgmpu huh cover baik punyer..tp klu yg tk pndi mgmpu ni almt kna tabur pasir lh kat periuk nasi nye..public jgn igt penjawat awam bawahan ni semua mkn gj buta.keja gomen ni sapa kuat kipas senglh hidup.bila kita adukn perangai ketua jabatan yg zalim pd pihk atasan akhirnya kita jugk yg terima pdahnya.Rmai ketua jbtn yg dia sdri tkde integriti tp ambil tindakan zalim kt kakitgn bwhn sampai kna buang keja..apsal org atasan ni pejam mata je.ckt2 tindakan tatatertib kt pegawai.sokongan.Mentang2 ade power kebajikn pekerja bawahan ni lelap mata je.jawablah dgn Allah nnt.pangkat tu blh bwk masuk kubur ke.....

Tanpa Nama berkata...

benar kata-kata tuan hamba sekalian, memang zalim...maka, marilah kita sama-sama berdoa dan doakan moga ketidakadilan ini diberi hidayah serta ingatlah sesungguhnya 4 Malaikat yang ditugaskan Allah swt dikeliling kita semua sentiasa mencatatkan apa yang telah dilakukan oleh setiap manusia itu walau sedetik sesaat sekalipun ia tetap dicatat...SubhanaAllah..Allahu Akhbar! Aamiin Allahumma Aamiin

Tanpa Nama berkata...

...kerana sesungguhnya doa itu adalah senjata orang-orang yang beriman..maka, mana-mana yang Ketua Jabatan tuu bukalah mata, bukalah hati...lihatlah..demi hari kubur kata mari, rumah kata pergi..sudah-sudahlah bergelumang dengan dosa-dosa tuuu...ingatlah orang-orang yang telah dianiaya dan orang-orang yang pernah disabotaj tuu punyai perasaan jugak...