SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

16 Mei 2012

PENJAWAT AWAM TANGGUNG SENDIRI RISIKO SERTAI PERHIMPUNAN HARAM- CUEPACS

Bernama
16/5/2012


KUALA LUMPUR, 16 Mei (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) tidak akan membela mana-mana penjawat awam yang terlibat dalam sebarang perhimpunan di kawasan yang dilarang kerana ia jelas melanggar Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993.

Presiden Cuepacs Datuk Omar Osman berkata kesatuan itu tidak dapat membantu penjawat awam dalam isu membabitkan pelanggaran peraturan, meskipun ia berfungsi sebagai 'payung' yang menjaga kebajikan mereka.

"Sebagai penjawat awam, mereka tidak sepatutnya terlibat dalam mana-mana perhimpunan memandangkan mereka tertakluk di bawah Perintah Am Bab D.

"Sekiranya ini berlaku, mereka boleh diberi surat tunjuk sebab dan jika jawapan yang diberikan tidak jelas, mereka boleh dikenakan tindakan tatatertib seperti diberi amaran, gantung kerja atau tindakan buang kerja bagi kes yang serius," katanya kepada pemberita selepas menghadiri Perhimpunan Pegawai Awam Polis Diraja Malaysia (PDRM) bersama Ketua Polis Negara 2012 di sini Rabu.

Omar berkata setakat ini, pihaknya tidak menerima sebarang aduan berhubung pembabitan penjawat awam dalam perhimpunan yang disokong pembangkang dan bertukar ganas di ibu negara, 28 April lepas.

-- BERNAMA

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

MEMANG BETUL ORANG KATA :
Setelah 18 tahun ditutup kesan radiasi diBukit Merah masih ada ditahap merbahaya!Kumpulan anti-Lynas Selamatkan Malaysia Hentikan Lynas (SMSL) mendakwa kesan radiasi di sekitar kilang penapisan Asia Rare Earth di Bukit Merah, dan tapak pelupusan sisanya di Bukit Kledang, kedua-duanya di Perak, masih pada tahap berbahaya selepas kilang berkenaan ditutup 18 tahun yang lalu.Menurut pengerusi SMSL Tan Bun Teet (kanan)NONE, ahli kumpulan itu yang lengkap dengan alat peranti bacaan radiasi tidak dibenarkan memasuki loji dan tapak pelupusan sisa itu tetapi bacaan radiasi di sekitar kedua-dua lokasi menunjukkan keputusan yang membimbangkan ditemui semasa mereka cuba melawat tapak berkenaan di Perak pada hujung minggu lalu.Bacaan berhampiran tapak kilang adalah sekitar 0.19 microsievert setiap jam manakala bacaan berhampiran tapak pelupusan sisa pula berjumlah kira-kira 0.2 microsievert bagi setiap jam.
Kedua-dua bacaan, jika dihitungkan kepada bacaan asas tahunan, adalah di luar tahap selamat iaitu pada 1 milisievert setiap tahun seperti yang dinasihatkan oleh Lembaga Pelesenan Tenaga Atom (AELB), dakwa Tan.Purata bacaan di Malaysia adalah 0.05 microsievert bagi setiap jam.AELB sebelum ini mendakwa bahawa tapak kilang telah dinyah-cemar dengan tahap radiasi turun dari 0.65 microsievert setiap jam kepada 0.17microsievert setiap jam dan ia selamat untuk aktiviti manusia. Jadi apa yang SELAMAT jika Projek Lynas diteruskan. Jepun dah guna import tempurung isirong kelapa sawit dari Malaysia untuk menjana Loji tenaga elektriknya.Manakala Kesatuan Eropah (EU) telah menggunakan kuasa ombak dan tenaga solar (matahari) untuk Loji tenaga elektriknya. Mengapa pula kita terhegeh-hegeh nak buat projek nuklear yang amat2 bahaya dan ketinggalan zaman itu. Mari kita cari lagi fakta baru...!

che pie berkata...

mana ada perintah am bab D lagi...

Tanpa Nama berkata...

MINTA JURUTEKNIK LAWAN BAGI DAPAT GRED TURUS 1 SAMA TARAF BARU STANDARD,PAP MINTA NAIK TURUS III,BARU HEBAT,GRED BAWAHAN NAIK GRED BARU BAGUS,LEPAS ITU ORANG ATAS JADI OFFICE BOY DAN LAIN LAIN,PEON DAN JURUTEKNIK BAGI ARAHAN,ITULAH YANG BERLAKU HARI INI DIJABATAN KERAJAAN,JADI KULI BERLAGAK BOSS,INGATLAH SIKIT ENGKAU dan sedar diri,cakap tak guna otak,guna kepala lutut.