SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI***

27 Mei 2012

RAMAI PENJAWAT AWAM TIDAK MAMPU MILIKI RUMAH SENDIRI - CUEPACS

Bernama
27/5/2012


MACHANG, 27 Mei (Bernama) -- Kongres Kesatuan Sekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) mendapati kira-kira 60 peratus penjawat awam yang berpendapatan bawah RM3,000 sebulan, terutama di Lembah Klang, tidak mampu memiliki rumah sendiri.

Setiausaha Kewangan Cuepacs, Jaapar Mansor berkata fenomena itu akan berterusan jika kerajaan tidak mengambil langkah tertentu, termasuk mengurangkan kadar faedah pinjaman dan menaikkan gaji kakitangan awam terbabit.

"Kadar faedah pinjaman perumahan 4 peratus yang dikenakan institusi kewangan ke atas penjawat awam pada masa ini wajar diturunkan kepada 1 peratus," katanya kepada Bernama di sini, semalam.

Beliau tidak menolak kemungkinan penjawat awam yang berpendapatan di bawah RM3,000 sebulan hanya mampu menyewa atau memiliki rumah kos rendah bertaraf Program Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT).

Jaapar yang juga Pengerusi Cuepacs Selangor berkata, saranan supaya kerajaan menurunkan kadar faedah pinjaman perumahan itu adalah antara tuntutan yang pernah dikemukakan kongres itu kepada kerajaan sebelum ini.

"Walaupun ia bukan merupakan tuntutan utama Cuepacs, namun ia akan terus diperjuangkan oleh penjawat awam melalui kongres itu," katanya .

Kongres itu juga sedang melancarkan gerakan mengesan penjawat awam yang belum memiliki rumah di seluruh negara untuk dijadikan garis panduan untuk tindakan yang akan diambil demi kebajikan anggotanya.

Sementara itu, beliau berkata Cuepacs mahu kerajaan mempercepatkan cadangan penubuhan Suruhanjaya Mengkaji Skim Gaji dan Elaun Penjawat Awam seperti yang diumumkan Perdana Menteri 8 Mac lepas.

Kongres juga akan terus mengadakan gerakan penerangan kepada anggotanya ke seluruh negara mengenai peluang yang dinikmati mereka melalui penambahbaikan Skim Saraan Baru (SSB).

-- BERNAMA

136 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

sokong sangat-sangat, aku keje 33 tahun, belum ada rumah sendiri lagi...

Tanpa Nama berkata...

aku sewa rumah rm400.00 sebulan, macam mana nak beli rumah sendiri, kos rumah teres rm220,000.00. pah tu nak sekolah 5 orang, yuran macam2, cukup bulan habis, habuk pon tarak....

Tanpa Nama berkata...

TURUNKAN FAEDAH PERUMAHAN DR 4% KE SEKURANG-KURANGNYA 2%

Tanpa Nama berkata...

pinjaman perumahan tanpa faedah untuk pa. kalau pinjam rm150,000.00, bayar pun rm150,000.00 jugak.kalau pinjam rm250,000.00, bayar pun rm250,000.00 jugak...kenapa ada satu negeri dalam malaysia bolih buat seperti diatas............sila kerajaan pikir...

pengawal yang terkawal berkata...

gaji naik 13 % ,harga rumah naik 70 %,lepas tu keluarkan statement...."harga rumah masih terkawal".

memang la terkawal bagi yang banyak duit....

lepas tu buat pula statement had pinjaman dinaikkan kepada 400 000,jadi rumah pun akan jadi 400, 000 .sebab tu la ramai PA tak mampu ak kejar kenaikan harga rumah.

apa pun.....keadaan pA yang tidak mampu miliki terkawal.

Tanpa Nama berkata...

aku sewa rumah rm400.00 sebulan, macam mana nak beli rumah sendiri, kos rumah teres rm220,000.00. pah tu nak sekolah 5 orang, yuran macam2, cukup bulan habis, habuk pon tarak..

=====================================

setuju....aku pun mcm tu juga.tapi aku tak ahu nak salahkan sapa,itu buan perkara utama,cuma fokus pada apa yang kita boleh buat untuk ubah keadaan ini.tapi sampai sekarang keadaan mcm tu juga...terus mencari konklusi,jawapan yang aku perolehi adalah bukan gaji kecik tapi kos hidup meningkat tanpa kawalan...tapi semua aduan akan di awab" kenaikan harga tdak beri kesan "kepada masyarakat.

Tanpa Nama berkata...

Kenyataan yang disebut diatas salah,ramai penjawat awam dimalaysia mempunyai sekurang kurangnya 3 buah rumah,walaupun penjawat awam berjawatan Pembantu am Pejabat.kereta wira berspot rim,tayar kereta michelin.mana ada miskin tegar.

Tanpa Nama berkata...

saya mohon dijadikan ujikaji.
mmg sedang sgt2 alami mslh ni...
harga rumah mahal sangat2...harga x sepadan lgsg dgn rumah. ini lagi sbbkan ramai pen. awam BANGKRUPPP...

Tanpa Nama berkata...

Cadangan CUEPACS kpd Kakitangan Awam untuk mudah memiliki Rumah Sendiri adalah amat dihargai , Cadangan sebegitu sepatutnya sudah lama dituntut untuk dipermudahkan terutamanya mereka yg bekerja di kawasan KL,Lembah Klang,JB,Penang mahupun di bandar2 besar. Pemberian Elaun COLA sebenarnya di bandaraya adalah tidak berpatutan jika kita lihat pada kos sebenar .
Mekanisme yg sepatutnya pengurangan kadar faedah 4% kepada 2% setahun sudah memadai .
Penaikian taraf kos hidup yg tinggi sebenarya dirasai oleh Kakitngan Sokongan / Perlaksana merekalah golongan yg dibebani saraan kos yg tinggi .
Mengapa kadar Elaun Perumahan dinaikkan kpd Kumpulan P&P ?Sedangkan Kumpulan Perlaksana masih ditakuk lama yg merasai bebanan saraan hidup yg tinggi .

Tanpa Nama berkata...

harga rumah berkadar terus dgn nilai hartanah. semakin mahal tanah di sesuatu tempat semakin mahal rumahnya. govt perlu tetapkan harga siling bg nilai tanah rasany. tapi nk ke org kita terima harga siling utk tanah mereka? rata-rata yg dok jual tanah ni org melayu. yg dok beli plak org bukan melayu. jd kesimpulannya yg menyebabkan masalah ni ialah org melayu juga.

Tanpa Nama berkata...

bagi pendapat saya kerajaan perlu meminda akta supaya segala pembangunan hanya boleh dibangunkan oleh kerajaan dan syarikat swasta tidak dibenarkan bagi mengawal harga rumah yang semakin melampau... alasan pemaju menjual rumah dengan harga yang mahal kerana bahan binaan mahal...

Tanpa Nama berkata...

agak2 bila nak upgred jawatan seperti yg dijanjikan dulu

Tanpa Nama berkata...

Macam mana nak beli rumah. Harga rumah di Putrajaya dah RM 700,000 ke atas dah. Gaji Suami RM2500.00, gaji isteri RM 2000.00. Kalau campur dua-dua sekalipun kemudian buat loan sampai bila pun masih tak mampu nak beli. Itu harga RM 700,000. kalau RM 400,000 pun masih lagi tak mampu jugak..RM 400,000 mau RM 2000 lebih sebulan. Nak makan apa. Harap duduk kuarters jelah. Kalau kena halau tak taulah nak duduk kat mana.
fikir-fikirkanlah ye...

Tanpa Nama berkata...

TURUNKAN FAEDAH PERUMAHAN DR 4% KE SEKURANG-KURANGNYA 1% bagi yang gred 29 kebawah...sebab kebanyakkan golongan ni yg tidak mampu membeli rumah.

BAgi GRED 41 ke atas kekalkan FAEDAH PERUMAHAN DR 4%....

dengan cara ni , sekurang kurangnya dapat membantu kakitangan yang berpendapatan kurang dari 3000 sebulan.

Lily berkata...

Setuju kalo faedah diturunkan dari 4% ke 2%. Tak payahlah nak bezakan gred. Kita semua sama aje sebagai PA yg berkhidmat pada kerajaan.

Tanpa Nama berkata...

Macam mana nak beli rumah. Harga rumah di Putrajaya dah RM 700,000 ke atas dah. Gaji Suami RM2500.00, gaji isteri RM 2000.00. Kalau campur dua-dua sekalipun kemudian buat loan sampai bila pun masih tak mampu nak beli. Itu harga RM 700,000. kalau RM 400,000 pun masih lagi tak mampu jugak..RM 400,000 mau RM 2000 lebih sebulan. Nak makan apa. Harap duduk kuarters jelah. Kalau kena halau tak taulah nak duduk kat mana.
fikir-fikirkanlah ye...
......................................................................

Dulu masa kawasan putrajaya tu penuh dgn hutan dan kelapa sawit, x da org nk buat umh kt situ. Skrg bila dh jd kawasan pentadbiran, berubah plak kawasan tu menjadi kawasan elit. Sy setuju dgn pendapat nilai rumah berkadar terus dgn nilai hartanah. patut kerajaan tetapkan je harga siling utk sekaki persegi tanah. 20 sen ke 30 sen ke, baru lah rumah tu menjadi lbih murah. harga bahan binaan tu mmg susah nk kawal sbb byknya kita import dr luar. tp tanah mmg kita pny, patutnya boleh di kawal.

Tanpa Nama berkata...

Dulu masa harga rumah teres di Salak Tinggi dan Kota Warisan bawah RM200K, gaji kecik, buat joint loan dgn isteri pun masih tak layak. Tetapi sekarang bila gaji naik sikit dan layak buat loan, harga rumah kat situ pula melonjak harganya...jadi tak layak balik. Kerajaan kena Kontrol la pemaju tu supaya harga rumah supaya harga rumah mampu dimiliki oleh golongan sederhana ni. Nampaknya tinggal kuarters la sampai pencen. Masa tu rumah teres 1.2 juta sebijik.

Tanpa Nama berkata...

Teringat satu artikel dalam paper tak brapa lama pun. Dia ckp tahun 2020 nti gaji kene 20K baru blh beli rumah. Ingat tak artikel?

Tanpa Nama berkata...

Ni link utk artikel pada paper kosmo bertarikh 28 Mei 2012

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2012&dt=0325&pub=Kosmo&sec=Rencana_Utama&pg=ru_01.htm

Dia kata kt situ menjelang 2020 pendapatan perlu RM12000 sebulan utk beli rumah kt kawasan lembah klang dan kuala lumpur. Tempat lain pun rasany akan iktu naik juga la... Wallahualam...

Tanpa Nama berkata...

test

Tanpa Nama berkata...

Setuju dengan pinjaman tanpa faedah, terkad kpd sebuah rumah shj, tanpa had pinjaman...kenapa perlu faedah???

Pegawai Muda Tak Beli Rumah Lagi berkata...

HARGA rumah di bandar raya Kuala Lumpur sekarang dianggap menakutkan. Kondominium One Menerung di Bangsar yang seluas 2,000 kaki (185 meter) persegi dijual pada harga RM2.4 juta seunit. Sebuah rumah semi-D di Sri Hartamas berharga RM1.5 juta manakala rumah teres dua tingkat di Cheras bermula dari harga RM500,000.

Dengan harga yang begitu tinggi, ia bukan lagi merupakan rumah mampu milik khususnya bagi warga kota berpendapatan sederhana iaitu kira-kira RM6,000 sebulan.

Malangnya, bukan ibu negara sahaja yang mengalami kenaikan melambung harga rumah dalam tempoh lima tahun kebelakangan ini.

Malah, kawasan pinggir Lembah Klang seperti Kajang, Bangi, Sungai Buloh, Rawang dan Klang menunjukkan trend yang sama.

Tinjauan Jurnal di beberapa lokasi seperti Semenyih mendapati harga rumah teres baharu dengan keluasan 24x70 kaki (7x21 meter) kini mencecah harga RM460,000.

Di Kajang, rumah bersaiz 22x70 kaki berharga RM510,000, Rawang RM288,000 (20x65 kaki), Sungai Buloh RM398,000 (22x75 kaki) dan Klang RM335,000 (24x75 kaki).

Pada umumnya, rumah teres sering menjadi pilihan golongan berpendapatan sederhana kerana saiznya lebih luas serta memiliki laman dan tempat letak kereta yang mesra pengguna.

Malangnya, masih ada satu lagi berita buruk iaitu rumah teres dijangka mencecah harga RM800,000 sebuah menjelang tahun 2020.

Ini berdasarkan unjuran kenaikan purata harga sebanyak tujuh peratus setahun oleh syarikat perunding hartanah CH William Talhar & Wong Sdn. Bhd. (WTW) selepas mengambil kira harga purata terbaharu rumah teres di Selangor iaitu RM480,000 sebuah.

Presiden Persatuan Ekonomi Pengguna dan Keluarga Malaysia (Macfea), Profesor Dr. Jariah Masud meramalkan bahawa harga rumah teres di Lembah Klang bakal mencecah RM1 juta dalam tempoh 10 tahun akan datang.

“Harga rumah di negara ini akan terus berkembang walaupun berlaku krisis ekonomi,” katanya.

Pengarah Urusan WTW, Sr. Foo Gee Jen memberitahu, harga rumah teres di pinggir bandar bakal menjadi lebih kompetitif berikutan kenaikan harga rumah di pusat bandar Kuala Lumpur.

Pendapatan

Beliau memberi contoh rumah teres di Taman Tun Dr. Ismail yang kini bernilai RM1.5 juta bakal mencapai harga RM3 juta dalam tempoh lapan tahun lagi.

“Untuk memiliki sebuah rumah teres pada tahun 2020 sekurang-kurangnya sebuah isi rumah perlu mempunyai pendapatan sebanyak RM12,000 sebulan.

“Secara purata pendapatan isi rumah sekarang ialah RM6,000 bagi golongan pertengahan. Jika harga rumah naik sekali ganda maka pendapatan isi rumah harus meningkat seiring dengan harga rumah,” terang beliau.

Membeli rumah berharga RM500,000 dengan pendapatan bulanan RM6,000 bukanlah satu tindakan bijak.

Menurut kiraan seorang pegawai bank, andaikan si pembeli meminjam RM400,000 sahaja daripada bank dengan purata kadar faedah enam peratus setahun, peminjam perlu membayar ansuran bulanan sebanyak kira-kira RM2,400 selama 30 tahun.

Ini bermakna peminjam yang membeli rumah teres pada usia 30 tahun hanya akan habis membayar hutang pada usia 60 tahun.

Jika tidak bernasib baik, peminjam tadi mungkin meninggal dunia terlebih dahulu sebelum sempat melangsaikan hutang rumahnya.

Persoalannya, berapa ramaikah orang muda memiliki pendapatan RM6,000 sebulan sekarang?

Presiden Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan Malaysia (Rehda) Kuala Lumpur, NK Tong berkata, pelbagai faktor menyebabkan kenaikan harga hartanah termasuk pengumuman kerajaan untuk meningkatkan kemudahan infrastruktur seperti pembinaan projek Transit Aliran Massa (MRT) yang menghubungkan Sungai Buloh dan Kajang.

“Dengan kemudahan seperti MRT, orang ramai akan mula keluar dari pusat bandar dan bertumpu ke kawasan pinggir Lembah Klang. Sehubungan itu permintaan terhadap rumah akan meningkat,” hujah beliau.

Pegawai Muda Tak Beli Rumah Lagi berkata...

Menabung

Tambah Tong lagi, konsep bina dan jual yang suatu ketika dahulu hangat diperkatakan diramal dilaksanakan pada tahun 2015 dan ia pasti meningkatkan harga rumah.

“Jika konsep itu dilaksanakan, pihak pemaju akan mengehadkan jumlah rumah yang dibina dan ini mengakibatkan terjadi situasi permintaan melebihi penawaran,” jelasnya yang tidak menolak spekulasi turut memainkan peranan rumah dijual pada harga yang lebih tinggi daripada nilai sebenar.

Dalam situasi ini pasangan muda yang ingin memiliki sebuah rumah idaman pada masa hadapan disaran supaya menanam tabiat menabung sekurang-kurang 10 peratus daripada jumlah pendapatan isi rumah.

Mentor kewangan, Azizi Ali berkata, senario sekarang menunjukkan kebanyakan pasangan muda bersikap sebaliknya. Mereka membelanjakan kesemua wang pendapatan dengan harapan akan ada lebihan untuk dijadikan simpanan.

Katanya, apabila menabung dulu sebanyak 10 peratus, pasangan masih mempunyai 90 peratus daripada jumlah pendapatan manakala jumlah hutang tidak boleh melebihi 40 peratus pendapatan.

“Jumlah bayaran untuk kereta tidak patut melebihi 10 peratus atau maksimum 15 peratus,” katanya.

Jelasnya, trend pasangan muda sekarang adalah mereka lebih cenderung memiliki kereta mewah hingga membebankan hutang isi rumah.

“Kita tidak sepatutnya menjadi hamba kepada hutang sendiri dan terpaksa bekerja keras semata-mata untuk melunaskan hutang,” katanya.

Bagaimanapun, kenaikan harga rumah mungkin memberi kebaikan kepada pemilik kediaman sedia ada.

Penjawat awam, Ariffin Ahmad, 30, memberitahu beliau membeli sebuah rumah teres dua tingkat pada penghujung tahun 2009 pada harga RM167,000.

“Tidak sampai setahun saya dan keluarga menetap di kawasan itu, harga rumah saya meningkat hampir sekali ganda menjadi RM288,000.

“Membeli rumah adalah satu pelaburan yang baik untuk jangka masa panjang tetapi saya lihat kini harga rumah yang ditawarkan semakin mahal menyebabkan ramai orang tidak mampu membelinya. Jika ada pun, pasti lokasinya di luar Kuala Lumpur,” katanya.

Tanpa Nama berkata...

inilah kesannya bila cukai keuntungan harta dikurangkan keterlaluan. kalau dulu cukai 25% kerajaan juga yang untung, harga pun mampu milik juga. sekarang ini cukai 5% ciput je. perbuatan spekulasi menjadi-jadi. harga meningkat

Tanpa Nama berkata...

Kalolah usul ini diberi.. mcm mana dengan kami yang baru jer beli rumah.. tak ada pengurangan ke untuk kami yg sudah membeli?

Tanpa Nama berkata...

kami yang duduk dekat kawasan terceruk ni rasanya sama jer kos hidup pun.. walau tidak ada tol, tapi sewa rumah mahal. makanan pun mahal.. seragam kan ajer COLA. Apapun kami sokong penurunan faedah perumahan kepada 1%

nath berkata...

bukan sahaja di Lembah Klang, malah penjawat awam yang berkerja di Johor pun sama juga menhadapi masalah sebegini............

Tanpa Nama berkata...

Jiran saya staff public bank beli rumah guna staff loan kena interest 1% jer bulan2 bayar rm300 beli rumah teres. Sedangkan aku terpaksa bayar rmh teres yang sama rm650 dengan gaji gred p.a.p N1. Belum masuk bulanan kereta iswara second hand rm300 tadika anak 2 org (isteri jaga anak2 tak mampu hantar pengasuh 2 org RM500). Lum lagi keperluan susu anak, isteri, petrol dll. Dengan gaji yg tak sampai rm1500 fikir-fikirkanlah.. (Terdesak Partime jadi kuli upah rm20 8pm-2.30am kat downtown itupun keje tak tetap byk peniaga lingkup). Harap kerajaan dapat semak semula interest rumah jadikan 1%. Sekurang-kurangnya dapatlah jimat separuh potongan bulanan loan rmh utk kakitangan kerajaan.

Tanpa Nama berkata...

sangat menarik topik ini...aku ni yg dah 8 tahun keja pakai diploma pun x mampu nk beli umah...aku sorang je keja, bini dok umah jaga 2 org anak...minta kerajaan kaji semula samada sediakan program perumahan utk kakitangan awam atau bg subsidi supaya PA boleh duduk umah sendiri...

Tanpa Nama berkata...

GAJI NAIK HARGA RUMAH PUN NAIK, ENTAH KERAJAAN NIE...TAK PANDAI NAK CONTROL HARGA RUMAH LAH...

Tanpa Nama berkata...

sangat berharap faedah pinjaman perumahan dapat diturunkan agar semua PA dpt beli rumah sendiri. Rasanya semua PA akan sangat bersyukur dan berterima kasih pd PM jika berita baik ni dpt dilaksanakan dalam masa yg terdekat sebelum harga rumah semakin melambung tinggi.

sazalie berkata...

Rumah palingmurah 200000. Bulanan 1000.
Kereta paling murah 400 sebulan.
Gaji 1700. Gaji tinggal 300.tolak minyak 200. Tinggal 100. Bil 100. So puasa sepanjang tahun. 1% amat wajar, jadikan ia realiti jgn hanya isu pilihanraya. Terima kasih malaysia.

Tanpa Nama berkata...

pinjaman perumahan kerajaan
Gaji Hakiki (RM) Kelayakan (RM)
6,500 dan ke atas 450,000
5,500 ke 6,499 420,000
5,000 ke 5,499 400,000
3,500 ke 4,499 380,000
3,000 ke 3,499 320,000
2,500 ke 2,999 280,000
2,000 ke 2,499 255,000
1,500 ke 1,999 205,000
1,200 ke 1,499 168,000
1,000 ke 1,199 130,000
800 ke 999 105,000
799 dan ke bawah 80,000
==================================
CONTOH KIRAAN:

Jantina:
Lelaki
Umur:
20
Nilai Penuh Hartanah:
RM 100,000.00
Jumlah Pinjaman : RM 100,000.00
Tempoh Pinjaman : 30 Tahun
Takaful Kebakaran : RM 1,977.00
Sumbangan Takaful Gadai Janji:
RM 2,761.00
Jumlah Pinjaman Diluluskan:
RM 104,738.00
Anggaran Bayaran Balik (Bulanan) : RM 500.04

Jaapar Mansor berkata...

Terima kasih semua yang sokong dan beri info baru pada saya terutama Pegawai Muda Tak Beli Rumah Lagi yang banyak beri maklumat mengenai isu ini. Harap ada lagi info berguna untuk kami jadikan hujah dalam menangani dengan pihak yang berkenaan.

Tanpa Nama berkata...

KEPADA KEMENTERIAN PEMBANGUNAN WANITA:
Kalau dulu (tahun 1998) aku masa tu darjah 6. Emak aku tak kerja. Makcik sebelah rumah kerja kat jabatan pelajaran bagi upah jaga baby rm150.00je sebulan. Antar adik baby jam 7.00pagi ambil jam 5.00petang. Lepas tu kan baby tu dah umur 2 tahun pandai berjalan lari. Makcik tu bagi Mak aku rm100.00 je. Katanya sebab dah senang baby dah pandai bawak diri. Ok itu dulu aku budak tak tau apa2. Tapi sekarang ni baru aku tahu antar baby kat rumah kawan aku kena tetap bayar rm300.00 sebulan jam 7am-5pm.Aku lambat sejam kena extra rm3.00.Mak aku dulu kan, masa Makcik kursus
3-4hari adik baby siang malam kat rumah aku layan macam adik
sendiri. Mak tak extra payment apa pun. Jadi sekarang ni patutnya Kementerian Pembangunan Wanita kena tetapkan bayaran jaga anak.
rm300 - rm 350 sebulan jam 7am - 5pm. Tetapkan juga bayaran untuk Lebih masa bayar extra. Aku harap kawan2 kat luar sana tu kena juga pikir anak kita sejak umur 60 hari dah dijaga oleh orang lain. Kena fikir jasa dan sumbangan wanita mengenai penjagaan anak-anak wanita yang berkerjaya macam kita.
Kepada para pengasuh dan perapi baby dan anak2 wanita yang bekerjaya, saya ucapkan setinggi2 penghargaaan atas jasa anda, walau tiada yang ambil kisah tapi Allah lebih tahu sebab kita sama2 wanita ada naluri keibuan walau bukan anak sendiri. Sekadar bayar rm300.00 sebulan tak dapat balas jasa salin lampin berak kencing anak kita.TAHNIAH buat UMMI,
MAMA, MAK dan IBU.

Tanpa Nama berkata...

minta kerajaan ambil perhatian benda ni....rasanya setiap rakyat perlukan sebuah rumah dan sebiji kereta utk keperluan keluarga masing2...x minta lebih pun...itu pun dah cukuyp bersyukur...ini rakyat ramai x mampu nk beli rumah, kerajaan buat dono jer...apa mereka peduli, semuanya rumah dah macam mahligai...YB2 jaga la tempolok masing2...nanti kami terjemahkan perasaan kami yg hidup merana ni dalam PRU 13

Tanpa Nama berkata...

bagus cuepecs, masa ni lah kalau nak minta , minta saja....bantai mana2 yang rasanya perlu...masa orang politik ambil perhatian segala isu ni...lepas pru nanti minta maaf le....mereka semua akan tengelam timbul....

Yati berkata...

Saya mempunyai elaun perumahan wilayah sebanyak RM200 kerana berkhidmat di Kota Bharu. Sekarang saya menyewa rumah di Pasir Mas dengan sewa RM350 sebulan kerana suami dan keluarga tinggal dan berasal dari Pasir Mas. Kalau saya bertukar jabatan dan berkhidmat di Pasir Mas elaun perumahan wilayah saya akan turun kepada RM180. Kalau saya menyewa di Kota Bharu, sewa rumah lagi tinggi sebab kawasan bandar. Saya hanyalah seorang PT(P/O) N17 yang bergaji bersih RM987.00 sebulan setelah tolak potongan gaji. Suami pula bergaji RM1100.00 yang berkerja dengan syarikat swasta. COLA tak layak sebab ada elaun perumahan wilayah. Dengan kos kenaikan sara hidup yang semakin tinggi, tiap-tiap bulan gaji berbaki negatif. Menanggung anak 2 orang yang masih kecil. Bayar pengasuh RM400. Minyak kereta wira sedan zaman tok kaduk punya keta RM400 sebulan dan macam-macam lagi. Sudah 5 tahun saya berangan-angan untuk memiliki rumah sendiri walaupun hanya bertaraf rumah PPRT. Namun semuanya masih menjadi angan-angan dengan jumlah gaji sebanyak ini dan jumlah elaun perumahan wilayah yang sudah tidak relevan dengan kos sara hidup walaupun Kota Bharu hanyalah dikatakan bandar bergred C.

Tanpa Nama berkata...

Kepada CUEPAC

Macam nie barulah dikatakan perjuangan
Harga Rumah makin mahal, kos sara hidup terlampau tinggi, inflasi mencanak naik dan kuasa membeli rakyat menurun. Apa guna projek transformasi sana sini tapi rakyat makan kuah aje.

Kadar gaji tidak seimbang dengan kos masa kini berbanding tahun 80an gaji sikit kos sara hidup rendah. Yang kaya bank-bank yang bagi pinjaman kepada kakitangan awam dengan kadar bunga bermula dari 4 peratus hingga 12 peratus. Turunkan lah sikit kadar bunga bg pinjaman peribadi. ini ada bank boleh bagi diveden 20 peratus Aduhai kami penjawat awam naik gaji pun tak dapat rasa.

jo berkata...

Saya hairan di Kota Baru Kelantan/sewaktu dengannya...tanah kosong banyak dan murah...apasal kerajaan negeri Kelantan tak nak buat dan galakan buat rumah kos rendah??... bukan susah sangat..sebab orang boleh bayo & memang memerlukan rumah.

Tanpa Nama berkata...

Kami dari Pulau Pinang amat memerlukan rumah kos rendah. harap kalau BN perintah semula...buatlah rumah kos rendah banyak-banyak...kalau tidak kami akan tersingkir dari pulau.haramkan buat rumah kos tinggi untuk suatu tempoh.Kecuali rumah ditapak persendirian.

Tanpa Nama berkata...

Elaun Perumahan untuk Kakitangan Sokongan hanya RM180 sebulan berbanding Kumpulan P&P mengikut kelas Gred Mengapa begitu ?

KADAR :

(a)Kumpulan Pengurusan Tertinggi

Jawatan Utama
Jawatan Gred Khas

Ketua Setiausaha Negara RM3,000.00
Turus I RM2,500.00
Turus II RM2,500.00
Turus III RM2,500.00
Gred ‘A’ RM2,000.00
Gred ‘B’ RM1,600.00
Gred ‘C’ RM1,300.00



(b) Kumpulan Pengurusan dan Profesional

GRED
53 dan 54 RM900.00
51 dan 52 RM700.00
45 dan 50 RM700.00
43 dan 44 RM400.00 BERMULA 2008
41 dan 42 RM250.00 BERMULA 2008

(c) Kumpulan Sokongan

Gred Kadar Sebulan
GRED
1- 40 RM180.00 -MASIH BERKUATKUASA 1 Januari 2005

Tanpa Nama berkata...

INI MENUNJUKKAN KRJAAN BN membiarkan golongan bawahan Kumpulan Sokongan yg standardnya hanyalah rumah teres , kos rendah & flat pangsa yg pada dasarnya adalah sokong P&P sahaja.

AHLI TERTINGGI CUEPACS MAJORITINYA ADALAH GOLONGAN SOKONGAN berasa sudah selesa dgn keadaan sekarang .
Lihat golongan P&P yg telah maju melangkah kehadapan ...Renung2kan wahai Kumpulan Sokongan.

Tanpa Nama berkata...

sikit sangat elaun perumahan kumpulan sokongan ni. nak sewa bilik pun tak cukup. sewa bawah jambatan mungkin cukup

w32

Eyna berkata...

Bukan di Semenanjung saja yang mengalami keadaan Isu Rumah MAHAL YANG MELAMPAU-LAMPAU.Di Sarawak juga mengalami perkara yang sama waima Sarawak memiliki tanah yang banyak..Alasan oleh kerajaan negeri, Tanah yang mahal di Sarawak,oleh sebab itu harg arumah mahal....Ada logik akal tak?Yang bnyk dibuat di kawasan bndr rumah yang berharga RM300,00-RM1 juta..Penjawat awam yang gaji baru RM1500 sebulan mana mampu beli rumah semahal itu..Dahlah bina Rumah Mampu Milik dan Rumah Kos Rendah di kawasan luar bandar..Sapa yang nak beli rumah jauh2x cam tu..Pikir logiklah, suma PA orang kerja di kawasan bandar,kalau perjalanan dari rumah ke tempat kerja 1 jam, memang nak turun kol 6 pagi dari rumah...Alamatnya, memang nak dok kuarters kerajaan sampai pencen coz tak mampu beli umah..Lepas pencen bina Rumah setinggan tepi Bangunan Persekutuan...Huhuhuhu...

Tanpa Nama berkata...

Tu la...ramai orang tak nampak seriusnya perkara ini. Macam aku dapat kuarters kerajaan, tapi isteri aku tak dapat (Badan Berkanun). Rumah tak beli lagi sebab tak mampu nak beli. Sekarang duduk kuarters jelah. Andaikan apa-apa jadi kat aku, maunya isteri dan anak aku kena keluar dari rumah kuarters sebab tak layak. Aku runsing jgak ni sebab tak mampu nak beli...

Tak tau la kerajaan skarang ni nak naikkan elaun perumahan pun macam-macam alasan. Takut beban kerajaan lah apelah. Tapi boleh plak membazir buang duit berjuta-juta buat Perhimpunan Hari Belia tu. Panggil 1000 orang artis, kpop lah apelah. dahlah maksiat...tak taulah ape nak jadi..kan bagus duit tu perbaiki skit elaun-elaun kerajaan yang memang dah tak relevan dah sekarang.

Contoh:

elaun rumah : RM 180 (Bilik pun tak dapat nak sewa ngan harga ni. Kat KL satu bilik dah cecah RM300-RM 500)

elaun sewa hotel : RM 140 (hotel apala yang boleh kita duduk ngan harga ni..rumah tumpangan ah chong jelah).

Tak taulah....

Tanpa Nama berkata...

harga rumah mahal sangat

Tanpa Nama berkata...

Bagi pendapat saya ada baik nya,kerajaan memberi kelongaran kepada penjawat awam untuk memohon serta meluluskan permohonan Rumah Mesra Rakyat,dengan kadar bayaran RM150-RM200 sebulan bagi gred bawahan seperti gred 1-22

Tanpa Nama berkata...

Ya ya ya aku setuju sbb aku sendiri ada 5 buah kereta buruk jer..he he he

Tanpa Nama berkata...

So tukar kerusi jer la....

Tanpa Nama berkata...

adakah keluhan kita kat sini didengari oleh org2 atasan. Harga rumah memang sangat mahal. D Sabah harga rumah teres mencecah 400000-800000 ringgit. Siapalah kita yg mampu nak beli. Kita seperti PA yg sangat2 miskin tak mampu memiliki rumah sendiri.Kasian!!!!

Tanpa Nama berkata...

harga rumah di bandar-bandar besar hingga ke daerah kecil mencecah
RM300-400 ribu, PA gaji kecil mana mampu nak beli, inikah dikatakan rakyat di dahulukan..!! jadahnye..!! PA gred A,JUSA, spt KSU,KSN,PTN,PTD dan PEGAWAI ATASAN GRED 41 keatas, ada dia org buat rumah sampai 2-3 juta, mane dia org dpt duit beb..!! rompak bank tak atau rasuah kea..!! SPRM TAK NAK SIASAT KEA..!! KEA BUAT-BUAT TAK NAMPAK ATAU TIDO..!!KKRRROOOO..!! jadi PA 1.4 juta fikir-fikirkanlah nak undi sape PRU-13 nie..!!

Tanpa Nama berkata...

Saya memohon pm menurunkan faedah pinjaman perumahan kpd 1% atau 2% agar kita semua mampu memiliki rumah idaman .

Tanpa Nama berkata...

Manusia dah ramai. Semua memerlukan rumah. Kalau ada harta pesaka orang tua jangan di jual. Jangan juga bodek orang tua suroh jual tanah yang ada sekangkang kera tu. Nanti menyesal. Kalau ada yang mempunyai tanah yang luas sikit tu - komersialkan pecah lot ayau buat rumah teres. Kalau ada boleh buat 6 buah rumah, 2 miliki sendiri dan 4 lagi jual. Cara ini boleh dapat free. Bagi yang tiada pesaka atau tanah sendiri, mulakan langkah pertama cari juga untuk beli tanah di luar bandar atau pinggir hutan. Tanah tak basi. Lama kelamaan akan jadi penempatan ramai Cubalah kerana masih ada masa

Tanpa Nama berkata...

Patut jangan ada interest langsung ! Pinjam RM 400,000 bayar RM 400,000 aje ! Kerajaan patut beri kemudahan kepada PA !

Tanpa Nama berkata...

aku jugak anatara yang belum memiliki rumah..anak da nk masuk tiga..pernah aku survey rumah tapi mak aiii harga tak mampu nga gaji aku sebagai kump sokongan dln krajaan. aku rasa sangat kecewa bl rumah Pr1ma yg krajaan lancarkan kebanyakan dapat kat pegawai2 yg da mmg ade rumah...nape la di a x ltakkan syarat klo nk mohon pr1ma tu bg yang belom memiliki rumah..kaji la sikit kerajaan tentang nasib golongan kump sokongan mck aku nih...

Tanpa Nama berkata...

Kumpulan Sokongan

Gred Kadar Sebulan
GRED
1- 40 RM180.00 -BERKUATKUASA 1 Januari 2005

KRJAAN PATUT MENGKAJI KEMUDAHAN ELAUN PERUMAHAN SERTA KEMUDAHAN ELAUN LAIN , SEBAGAIMANA GAJI KAKITANGAN AWAM DIBUAT KAJIAN SEMAK SEMULA.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
sikit sangat elaun perumahan kumpulan sokongan ni. nak sewa bilik pun tak cukup. sewa bawah jambatan mungkin cukup.
..................................

Buat khemah bawah jambatan .... macam kat Putrajaya ari tuuu.

Tanpa Nama berkata...

hutan banyak kosong, ribuan ekar, ape lagi teroka la..!! jgn tunggu lama-lama tak berumah nanti..!! aku dah 25 tahun berkhidmat, langsung kerajaan tak pandang,jadi tak berumahlah kami..!!

Tanpa Nama berkata...

mane peginye pakar ekonomi malaysia, penasihat kewangan, menteri kewangan, penasihat ekonomi negara, penyangak, penyibuk dan pencaicai.. masalah rumah perkara ciput jea kau org tak dpt selesaikan.. cakap jea mulut busuk..!! ape punya org..

Tanpa Nama berkata...

sy asl dpd sbh kerja d johor.eln prmhan wlyh 230,sewa rumah 350.anak istri d sbh tgl ruma org tua dia.nak beli rumah kat sabah rasanya mimpi yg mustahil dgn pendptan kasar 2300 blm tolak loan pribadi.nk beli teres kat sbh rasanya stkat keja gomen mmg xmampu.kita ble bndingkan harga rumah d smnjg dgn sbh hmpir 2x gnda biarpun jenis rumah sama.hrga rumah d sabah mmg mgarut dan mlampau!ble tgk d laman mudah.my atau laman2 yg bkaitan.kesimpulanya keja gomen d sbh ataupn org sbh yg keja gomen d smnjg mmg xakan mampu memliki rumah sndri smpai pncen.

Tanpa Nama berkata...

di sarawak, thn lepas harga rmh kos rendah pun dlm rm130,000.00 dan ansuran bulanan dlm rm700.00. Kalau corner dlm rm160,000 dan ansuran bulanan dlm rm1,000.00. Rasa2 dlm tahun ni lebih mahal lagi.. Nama saja rumah kos rendah tetapi harga mahal gila babi.. Nampaknya sampai pencen takkan mampu beli rumah kalau setakat gred sokongan ja..

Tanpa Nama berkata...

PM.TPM.MENTERI,TIM.MENTERI.YB,
SENATOR,JUSA,KPPA,KSN,KSU,TKSU,PTD,PTN,PENSYARAH,DEKAN,NAIB CANSELOR DAN PEGAWAI KERAJAAN GRED 41 KE ATAS RUMAH MEREKA ANTARA RM500 RIBU HINGGA RM3 JUTA.. Di mana peginye rakyat di dahulukan..? mereka inilah yang cakap tak serupa bikin..!! PRU-13, kami rakyat akan menjatuhkan mereka dan ALLAH S.W.T akan membinasakan mereka yang zalim..!!

Tanpa Nama berkata...

Why dont Ceupacs fight utk dapatkan pinjaman perumahan tanpa faedah ? Lebih manfaatnya ! Tak membebankan kami PA ! Biarlah semua lapisan dan gred dapat ! Barulah kami PA mampu memiliki rumah sendiri ! Harap Dato Omar usulkam kepda YAB PM kita !

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama Khamis, Mei 31, 2012 8:28:00 AM berkata .....
"Why dont Ceupacs fight utk dapatkan pinjaman perumahan tanpa faedah ? Lebih manfaatnya ! Tak membebankan kami PA ! Biarlah semua lapisan dan gred dapat ! Barulah kami PA mampu memiliki rumah sendiri ! Harap Dato Omar usulkam kepda YAB PM kita !"

---------------------------------------------------------------------

Bijak, bernas, berfikiran jauh. Org atas Cuepec tolong beri perhatian kat komen ini.

Tanpa Nama berkata...

tak sabar nie ooiii..!! jadah betul cepatlah PRU-13 nie, kami tak sabar nak mengundi nie

Tanpa Nama berkata...

x boleh ke kerajaan sediakan sedikit ruang dalam kawasan bandar untuk bina rumah utk kakitangan kerajaan. kalo x cukup ruang buat jer apartment/ pangsapuri 180 tingkat...semua kakitangan kerajaan bekerja dalam bandar...so sepatutnya sediakan perumahan dalam bandar...pasal harga plak, patut2 la, jgn la nak kaut untung kaw2...tengok2 la kemampuan PA...baru isu penyampaian PA lebih meningkat...

Tanpa Nama berkata...

MARI KITA TUKAR KERAJAAN...KITA MINTA PR PULA BANTU PA PASAL ISU PERUMAHAN INI...KERAJAAN SEDIA ADA HARAM X PEDULIKAN SUSAH SENANG KITA...MASING2 MEKEDARAH DUIT NEGARA MASUK DALAM POKET SENDIRI...KITA KEJA SETENGAH MAMPUIH BAWA DASAR NEGARA...TAPI KITA YG MEREMPAT...PIKIR2KANLAH PA SEKALIAN...JATUHKAN BN BARU MEREKA AKAN MUHASABAH DIRI...

Tanpa Nama berkata...

Cuepacs, kenapa tipu penjawat awam? kata nak kaji balik gred 17 (N,S,J,G DLL) yang terkesan dek penjumudan gred bawahan (n1-11 jadi N17) tapi sampai sekarng tak kaji2 pun.

Tanpa Nama berkata...

Aku benci dengan kepimpinan yang ads sekarang ni yang hanya pintar bercakap tapi memperbodohkan rakyat dengan janji kosong dan tidak boleh laksana ..malaysia sekarang ni akan menuju kehancuran kalau harga barang keperluan Ada's terus melambung khususnya rumah...tak lamalah makin banyak kawasan setinggan yang dibina oleh rakyat tempatan sendiri kerana tidak mampu memiliki rumah sendiri...

Tanpa Nama berkata...

PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13

PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13
PRU13

Tanpa Nama berkata...

tanah tapak untuk rumah saja dah boleh menjangkau rm 100,000.00

inilah dia negara kapitalis. bumi yang disediakan percuma oleh Allah S.W.T. pun diperdagangkan sedemikian rupa.

tu harga tapak tanah. lepastu setiap tahun ada cukai lagi.

jadi jangan terkejut kalau rumah tu berharga sampai 200,000 sebab yang menyebabkan dia jadi mahal adalah harga tapak rumah itu sendiri, iaitu tanah.

kos rumah boleh dikurangkan dengan mengurangkan bahan mentah atau menggunakan kayu.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Cuepacs, kenapa tipu penjawat awam? kata nak kaji balik gred 17 (N,S,J,G DLL) yang terkesan dek penjumudan gred bawahan (n1-11 jadi N17) tapi sampai sekarng tak kaji2 pun.
Khamis, Mei 31, 2012 10:30:00 AM

-----------------------------------

gaji pap n1 bezanya cuma rm15 jer dgn gred n17 tetapi kerja n1 cuma pos surat jer... kerja n17 berlambak & kadang2 tang menang tangan nak buat.. rambut pun cepat gugur & stress setiap hari kerana mengejar dateline.. setiap hujung bulan ada saja laporan bulanan yg kena buat..

Tanpa Nama berkata...

Amat bersetuju dengan cadangan menurunkan kadar faedah pinjaman perumahan kerajaan dari 4% ke 2%. Jika takada faedah,tak boleh jugak. Hasil faedah tu boleh juga boleh diguna untuk menanggung kos2 lain atau apa2lah yang melibatkan urusan kewangan kerajaan. Akupun baru nak buat rumah atas tanah yg dibeli dengan pinjaman kerajaan. Penat juge le nak adjust plan rumah supaya ngam dengan potongan membina rumah nanti. Aduhai,duit pelan ngan lawyerpun dah buat sesak nafas.

Tanpa Nama berkata...

Saya sudah bekerja 10 tahun dgn kelulusan diploma masih belum mampu membeli rumah di Kelantan...bukan Kuala Lumpur...bayangkanlah...sewa rumah dah ler RM 450 sebulan, elaun perumahan cuma RM 180...upah mengasuh anak dah RM 200..susu n pampers tiap2 bulan dah dekat RM 150...mana ada jalan beb...kos sara hidup mahal sehingga tiada wang simpanan kecemasan..hidup cukup2 je tiap2 bulan...terpaksa buat 2 personal loan utk cover belanja yang x cukup...nak beli tapak rumah dlm 5500 kaki dah dekat RM 130k..layak pinjaman perumahan RM 255k jer...mmg serabut...umur dah 36 tahun...mmg kumpulan sokongan ni kerajaan anggap sampah jer...huhu..

Tanpa Nama berkata...

Kabinet setuju buka permohonan jual rumah PPR - Menteri Perumahan
SHAH ALAM 31 Mei - Kabinet telah bersetuju dengan cadangan untuk membuka permohonan bagi penjualan unit rumah Projek Perumahan Rakyat (PPR) kepada golongan berpendapatan rendah khususnya di Kuala Lumpur dan Selangor, kata Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Seri Chor Chee Heung.

Beliau berkata, keputusan itu dibuat bagi mengurangkan beban yang ditanggung Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dalam menguruskan kediaman berkenaan.

"Kabinet semalam meluluskan permintaan saya untuk menjual unit PPR kepada pemohon yang layak daripada membiarkan Pihak Berkuasa Tempatan menguruskannya.

"Pihak Berkuasa Tempatan mendapati sukar untuk mengurus PPR kerana banyak fi sewaan dan penyeliaan tidak dibayar pada masanya oleh penduduk," katanya kepada pemberita selepas melancarkan komponen ketiga pembangunan di i-City di sini hari ini.

Namun Chor berkata, pemohon yang ingin membeli kediaman PPR harus mengikut syarat yang ditetapkan iaitu mempunyai pendapatan di bawah RM2,500 sebulan, telah berkahwin dan tidak mempunyai rumah lain serta pemastautin tetap di Selangor dan Kuala Lumpur.

Permohonan boleh dibuat menerusi sistem terbuka PBT berkaitan, katanya.

Beliau berkata harga PPR yang bakal dijual berharga RM35,000 seunit termasuk PPR Lembah Subang, Selangor yang bakal dibina kira-kira 1,500 buah unit. - BERNAMA

UTUSAN MALAYSIA ONLINE

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Saya sudah bekerja 10 tahun dgn kelulusan diploma masih belum mampu membeli rumah di Kelantan...bukan Kuala Lumpur...bayangkanlah...sewa rumah dah ler RM 450 sebulan, elaun perumahan cuma RM 180...upah mengasuh anak dah RM 200..susu n pampers tiap2 bulan dah dekat RM 150...mana ada jalan beb...kos sara hidup mahal sehingga tiada wang simpanan kecemasan..hidup cukup2 je tiap2 bulan...terpaksa buat 2 personal loan utk cover belanja yang x cukup...nak beli tapak rumah dlm 5500 kaki dah dekat RM 130k..layak pinjaman perumahan RM 255k jer...mmg serabut...umur dah 36 tahun...mmg kumpulan sokongan ni kerajaan anggap sampah jer...huhu..

Khamis, Mei 31, 2012 1:52:00 PM

wok alo, dema dok kelate kalo dengan sewa umah RM450 tu dale 10 taun, dema bleh umah doh kaloo dema pandey. Cari la umah kos sederhana dulu wak tapak..dok la mahai sampai RM130k tu...cari umah sederhana dulu dale RM70-80ribu..guano dema ni tak pandey kato dah ada diploma. Saing ambo tak abih ngaji SPM, boleh kija kampung ja bleh umah sebutir tak payah pung.

Tanpa Nama berkata...

Tuang Preseden Kopek,

Diangkat cadangang kepda Tuang Presedeng Kopek dengan konco-konco yang seangkatang dengangnya. Ambo nak bagi cadangang sket...cadangang ambo..Kopek boleh cadangkang pada tuanng-tuang Kera jaang supayo....pinjamang perumahang kerajaang diberikang penambahbaikang, khususnya..kadar pinjamang rumah kerjaang diberikang sekurang-kurangnyo secara Qordhul Hassan....(bukan Asan Ali tau)..ataupung diberikang dengang kadar faedah baki berkurangan pada sekurang-kurangnya 2.5 perseng dikira guna baki bulanang (omputih kata monthly rest) lo ni 4perseng .jangka masa pinjamang dicadangkang ditambah dipanjangkan sehingga 2-5 tahung selepas pencen....adapun ambo jua inging mencadangkang supaya kopek turut telibat mewujudkan Koperasi perumahang untuk kakitangang awam. Minta gaman bagi tanah percuma atau dengan kadar murah, lepas tu Kopek dengan pemaju berwibawa majukan perumahang untuk kesejahtreaan PA-PA yang marhean hebat-hebat belako nih. Ambo berundur diri dulu deh...mohon mencadangkang.

Tanpa Nama berkata...

Hualah demo ni supor Amer ... Amerekaaa .
tengok Super Spontan Final Malley ni...
Buat por pening kepalo , tunggu ja elektion PRU 13 x ajib @ ajis ..

Tanpa Nama berkata...

Khamis, Mei 31, 2012 3:20:00 PM
Tanpa Nama berkata...

wok alo, dema dok kelate kalo dengan sewa umah RM450 tu dale 10 taun, dema bleh umah doh kaloo dema pandey. Cari la umah kos sederhana dulu wak tapak..dok la mahai sampai RM130k tu...cari umah sederhana dulu dale RM70-80ribu..guano dema ni tak pandey kato dah ada diploma. Saing ambo tak abih ngaji SPM, boleh kija kampung ja bleh umah sebutir tak payah pung.
_________________________________
Kawe ore luar, boh...nak beli tanah kelate, mau 15 thn tggl kelate..nak beli rumah, kure2 org luar kena kijho 10 tahun, boh baru mudah lulus exco..demo cakap mudah la, boh sbb kampung demo..mak ayoh demo ada tanah skit2..kawe dok pasir tumbuh...area tu xdok boh rumah rega 80k..teres pn min 130k..tu pun kalu ado...kawasan chica tempat jin bertendang dulu pung, lo ni semi-d paling murah RM 295k, boh..xkan kawe nak cari rumah pasir mas or melor sedangkan kawe kijho kubang kerian, boh...cuba demo dok tempat kawe..mace mano?

Tanpa Nama berkata...

Kawe ore luar, boh...nak beli tanah kelate, mau 15 thn tggl kelate..nak beli rumah, kure2 org luar kena kijho 10 tahun, boh baru mudah lulus exco..demo cakap mudah la, boh sbb kampung demo..mak ayoh demo ada tanah skit2..kawe dok pasir tumbuh...area tu xdok boh rumah rega 80k..teres pn min 130k..tu pun kalu ado...kawasan chica tempat jin bertendang dulu pung, lo ni semi-d paling murah RM 295k, boh..xkan kawe nak cari rumah pasir mas or melor sedangkan kawe kijho kubang kerian, boh...cuba demo dok tempat kawe..mace mano?


Wok alo weyy, gituk, dema ore luar, kalu gitu dema kna beli umah taman lorr. Alo weyy kube kiyen tu dengan pase tumboh dok jauh mano, jauhnyo mu oyat melor ,chica tu mace Kola GGanu ngan KB.. melor, chica ngan Kube Kiyen tu preh moto dok sampai 15 menet jaa. Mu kayuh gerek ko gi kija? Kalo mu susah nok cari umah tu aaa sebelah HUSM ado pojek apo tu Hosp Garden tu. Mu gi MAPEX Kelate lor ..cari anak sykt PKINK - gapo namo tu Kelkon dok pun SPP Dev, PPJ Home Builder, NSC Properties, banyak lagi deh.Pemaju tu bleh tolong dema adjas kelulusan exco...ore kato dimano ado kemahuan disitu ado Hiway.....kawe ni ore luar jugok, kijo luar tapi bleh beli umah taman kat KB. Dema musti heran..Dok pakai rasuah dok paka kabel..gi bincang dengan pemaju ngan lawyer. Diorang tau le caranya.

Tanpa Nama berkata...

Khamis, Mei 31, 2012 11:30:00 PM



Wok alo weyy, gituk, dema ore luar, kalu gitu dema kna beli umah taman lorr. Alo weyy kube kiyen tu dengan pase tumboh dok jauh mano, jauhnyo mu oyat melor ,chica tu mace Kola GGanu ngan KB.. melor, chica ngan Kube Kiyen tu preh moto dok sampai 15 menet jaa. Mu kayuh gerek ko gi kija? Kalo mu susah nok cari umah tu aaa sebelah HUSM ado pojek apo tu Hosp Garden tu. Mu gi MAPEX Kelate lor ..cari anak sykt PKINK - gapo namo tu Kelkon dok pun SPP Dev, PPJ Home Builder, NSC Properties, banyak lagi deh.Pemaju tu bleh tolong dema adjas kelulusan exco...ore kato dimano ado kemahuan disitu ado Hiway.....kawe ni ore luar jugok, kijo luar tapi bleh beli umah taman kat KB. Dema musti heran..Dok pakai rasuah dok paka kabel..gi bincang dengan pemaju ngan lawyer. Diorang tau le caranya.
___________________________________Hok ni la masalahnya, xdok doh rumah murah lo ni..nyewa pasir tumboh tu doh RM 450 sebule..tanah paling murah rm 20/kaki belah ni..kalu nak tanah lot 5000 kaki, doh 100k..mano pale dak penin..rmh taman xdok dah hok yang mampu kat kawase tu...hok hospitak garden tu, apartment 900kps doh RM 300k, mu tau..btw, xleh doh naik moto 15 minit smpai kube kerian sbb kawe dr arah tiong kena jem dulu kat smpg 4 pasir tumboh, pahtu jem pulak kat simpg 4 kbg kerian...pahtu jem pulak 2 tempat dpn USM...meme xdok 15 min..biasa make masa 30+ minit sedangkn dari rmh ke tmpt kijho 10 km jah...tiap2 hari mace ni kecuali hari minggu...kalu cuti sekolah, memamg kalu 2 mggu cuti, kawe mmg x kuar g kb selama tu...kalu hari raya, lagi la...demo pahe2 sendiri la...puak2 demo hok kijho luar ni la hok dok bagi jem jale..

Tanpa Nama berkata...

Nak bui rumah krjaan negri belum dapak setel lagi .. dah nih nak cdg buat lebuh raya tanpa tol pullak .. Hualah ajis . Negeri lain dah mulo highway tanpa Tol dah mu barhu nak baui .. doh lah tu mintok piteh rakyak klate pulok.

budak kelate gak berkata...

bodo la korang berdua ni...dok tulis bahasa kg korang buat apa...pening org nk paham loghat sanskrit camtu tau x...guna bahasa baku...bahasa kg tu guna sesama korang jer... :-P

Tanpa Nama berkata...

http://www.zakatpahang.my/ArkibNisab.aspx cuba banding nilai kenaikan gaji 10 tahun lepas hingga sekarang. Nilainya terus merosot. Macam mana nak beli rumah terutama jika bekerja di Lembah Klang. Fikir-fikirkan...

Tanpa Nama berkata...

cuepacs minta kerajaan bina rumah pasang siap untuk kakitangan awam ataupun bagi Bas yang direka menjadi rumah boleh bergerak kesana kemari kerana tanah tidak mencukupi.

Tanpa Nama berkata...

naikkanlah elaun rumah kepada rm500 - rm700 sebulan barulah semua kakitangan sokongan mampu beli rumah.. rm180 sebulan nak sewa bilik pun tak cukup weiiii....

Tanpa Nama berkata...

kakitangan kerajaan masih lagi miskin walaupun nampak macam berduit sebenarnya.. yang mampu golongan pegawai je yang bole beli rumah

Tanpa Nama berkata...

kerja pon masih lagi sambilan, ada hati nak beli rumah.. mimpi je lah yg mampu, nak beli motor pergi kerja pon pikir banyak kali.. untungla orang felda...

Tanpa Nama berkata...

Kalau kerajaan naikan elaun perumahan untuk kumpulan 41 kebawah , pasti kumpulan 41 keatas pun akan dapat juga .

Kalau diturunkan faedah pinjaman , kumpulan 41 yang layak buat pinjaman RM 500 000 pun dapat juga . N17,N22 terus terpinggir ......

Tanpa Nama berkata...

saya dah bertugas 12 tahun,isteri x bekerja..kecewa masih belom beli rumah..harapkan dok kuarters yang dah uzur ni..nak tunggu gaji tu sampai ke tahap mampu beli umah entah bila agaknya....tolonglah ini bukan perkara kecik untuk PA..ringankan beban kami

Tanpa Nama berkata...

saya dah bertugas 12 tahun,isteri x bekerja..kecewa masih belom beli rumah..harapkan dok kuarters yang dah uzur ni..nak tunggu gaji tu sampai ke tahap mampu beli umah entah bila agaknya....tolonglah ini bukan perkara kecik untuk PA..ringankan beban kami

Tanpa Nama berkata...

saya dah bekerja 15 tahun.. hasrat ingin memiliki rumah sendiri memang dah lama sampai sekarang tak mampu kerana harga rumah yang semakin melonjak tinggi dari tahun ke tahun.. apa maknanya kelayakan untuk memiliki rumah sehingga 400k kalau gaji tak mampu menampung...

Tanpa Nama berkata...

Sya cadangkan semua PA wajib diberi rumah.sewaktu pelantikan terus suruh pilih kawasan yang nak di berikan rumah..pastu terus buat pemotongan gaji dengan kadar berpatutan..jadi xde isu dah keje puluh2 tahun tapi xde umah...dan pihak atasan dapat lihat sendiri berapa baki gaji PA..xperlu rumah mewah...rumah kos sederhana pun dah memadai..yang penting,ada rumah.

S17

Tanpa Nama berkata...

jika rakyat mlysia yg berdaftar dgn Ekasih diberi rumah dibawah PROGRAM BANTUAN RUMAH(PBR)...saya cadangkan PM beri bantuan rumah juga kpd kakitangan awam mlysia gred sokongan ke bawah diberi bantuan rumah yg disebut PROGRAM BANTUAN RUMAH (SEDERHANA) PENJAWAT AWAM tetapi dgn kadar faedah 0.2%-1.5% setahun bagi rumah harga 300 ribu ke bawah..iaitu gred 17 cuma 0.2% dan 0.5% bagi gred 27 hingga 40...BUT gred 41 up 1.5% ja...kalo kena lulus ni pasti BN kekal. SAMPAI 100 TAHUN LAGI....satu lagi pastikan pihak pemaju bina rumah kos 300 ke bawah dan menjaga kualiti dan harga rumahdgn tidak mengubah bahan atau keluasan sebagaimana rumah kos 300 ribu ke bawah yg ada skrg...atau minta propose cdgn ni kpd Parti lain yg kuat bising...kerahaan sa rasa mampu sbb zaman zaman PM terdahulu mereka mampu hulurkan bantuan ke tempat kain dan bermacam macam program tak kira dlm atau pringkat gobal....so apa salahnya pihak kerajaan selain membantu dlm soal kenaikan gaji kan elok juga bantu glgn penjawat awam menikmati kehudupan sederhana bagi glgn kami berstatus PA gred sokongan dan pegawai biasa jer...ini baru la 1PENJAWAT AWAM MALAYSIA so boleh la dianggap program tu BANTUAN 1PENJAWAT AWAM MALAYSIA...sekadar pendapat jer ni...TQVM

org kuat gomen berkata...

lepas ni PA ramai jadi golongan geladangan plak la...lepas keja opis, hampar kotak tido bawah jambatan...haha

Tanpa Nama berkata...

PA nak beli umah mcm mana..gaji dah kecik..lepastu utang banyak..bagi elaun rumah RM 180 sja bg kumpulan sokongan..harga rumah paling murah pun RM150000.sebulan mau RM850nak kena bayar.Nak kena tambah RM670 lg.Tolak gaji ,nak makan apa..anak antar pengasuh lg.Tapi kalu tambah elaun umah depa tukar keta plak..jadi sampai pencen pun tak bleh beli rumah..Pencen kena dok Pondok atau rumah orang tua-tua.Jadi sampai bila pun PA yang gaji kecik ni tak bleh beli umah.

Tanpa Nama berkata...

4 per cent interest tu patut review semula. jiran aku keja public bank, ambik loan rumah ngan public bank, public bank caj interest 1 per cent je. Ni staff government, ambik loan rumah government, kena 4 per cent. Tak betul ni....kena review...kena review...

Tanpa Nama berkata...

Saya mula bekerja tahun 2003 dan berkongsi menyewa dgn 2 rakan. Setelah 6 tahun bekerja, saya berpindah ke rumah sewa baru selepas bernikah pada harga sewa bulanan yang sama dengan rumah lama. Ini meningkatkan kos sewa bulanan dengan kadar kenaikan hampir 300%. Setelah 2 tahun, tepaksa berpindah dan ini melibatkan kenaikan sewa sebanyak 35% dan akhir sekali tahun lepas sewa rumah dinaikkan 18.5%...dengan pengiraan matematik mudah, adakah kenaikan gaji/elaun perumahan selama ini naik berkadaran dengan kenaikan sewa rumah? Ini baru sewa rumah..belum kenaikan kos bahan mentah etc....saya belum nampak jalan penyelesaian konkrit oleh pihak 'goverment of the day' untuk menangani isu yang meruncing ini...apa kata anda????

Malik berkata...

Baru-baru ni ada berita tentang Kementerian Kewangan ingin melakukan 10 perkara untuk mengawal / menurunkan harga rumah. Saya harap cadangan ini dapat dijalankan agar pembeli-pembeli rumah pertama ini bakal terbela dan tidak lagi ditindas oleh spekulator hartanah yang tamak.

Tanpa Nama berkata...

sampai bila nak dok kat kuates ni.....nak beli rumah sendiri tak lepas...tolong kami bantu kami

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
x boleh ke kerajaan sediakan sedikit ruang dalam kawasan bandar untuk bina rumah utk kakitangan kerajaan. kalo x cukup ruang buat jer apartment/ PANGSAPURI 180 TINGKAT...semua kakitangan kerajaan bekerja dalam bandar...so sepatutnya sediakan perumahan dalam bandar...pasal harga plak, patut2 la, jgn la nak kaut untung kaw2...tengok2 la kemampuan PA...baru isu penyampaian PA lebih meningkat...

-----------------------------------
WOW!! 180 tingkat! Kalah KLCC poik.

Tanpa Nama berkata...

Kasihanilah penjawat awam yang bergaji kecil nie...nak beli rumah sendiri pun masih tak mampu,tiada ker hak kebajikkan untuk kami..gabung dengan gaji suami pun masih lagi tak mampu beli...

Tanpa Nama berkata...

Saya ingin membeli rumah sendiri pada 2 thn yg lalu tetapi tak mampu sebab interest untuk loan rumah terlampau tinggi iaitu 4%. Kalau cuepacs dapat memperjuangkan hak penjawat awam untuk mengurangkan interest loan rumah, semua penjawat awam di Malaysia dapat mengurangkan bebanan mereka terutamanya penjawat awam yang sudah berkeluarga tetapi belum ada lagi rumah sendiri.Tambahan pula, setiap tahun harga rumah melambung tinggi, penjawat awam cuma inginkan harga rumah diturunkan semaksimum supaya kerajaan dapat membantu mereka dan dapat merasakan konsep 1Malaysia tak kira melayu, cina,india...

Tanpa Nama berkata...

kontraktor kata harga barang naik...tapi untung berjuta-juta tiap tahun. nak untung besar ambillah drpd orang yg kaya. Orang bekerja di KL dan Selangor asyik-asyik tak cukup gaji sebab kena bayar tol, parking yang bukannya murah....

Tanpa Nama berkata...

kontraktor kata harga barang naik...tapi untung berjuta-juta tiap tahun. nak untung besar ambillah drpd orang yg kaya. Orang bekerja di KL dan Selangor asyik-asyik tak cukup gaji sebab kena bayar tol, parking yang bukannya murah....

Tanpa Nama berkata...

SETUJU ISU HARGA RUMAH HARUS DI JADIKAN SALAH SATU TUMPUAN UTAMA KERAJAAN JUGA, TERHADAP KAKITANGAN KERAJAAN YANG BERPENDAPATAN RENDAH... DAN RUMAH KOS RENDAH HARUS DI PERBANYAKAN LAGI DI BINA SETIAP DAERAH-DAERAH DAN NEGERI. KAMI GRED 1-17 YANG BERKELUARGA MASIH TIDAK DAPAT MEMBELI RUMAH PERTAMA KERANA GAJI PERMULAAN SANGAT RENDAH. NAK TUNGGU GAJI MATI ATAU TINGGI BARU MAMPU BELI RUMAH BERPULUH2 TAHUN LAGI. HARAP KERAJAAN PERTIMBANGKAN.

rasullu'h berkata...

aku dok kl boleh jer beli rumah siap 2 biji lagi..aku dan wife kakitangan badan berkanun kelulusan diploma jer. satu rumah apartment beli kat shah alam satu rumah teres secondhand beli dekat sungai buloh..boleh jer yang kat shah alam tu rumah kami tinggal rega 170k dan sungai buluh utk hari tua beli 140k..pakai loan gomen jer aku dan wife..nak tahu napa..sebabnya aku tak pakai keta mahal pun..pakai keta proton persona jer..bayar bulan2 pun baru 500 jer.aku ada kawan tempat kerja masa masuk kerja dulu terus beli keta mahal honda civic 2.0 ivtec..bulan2 bayor dah dekat 1000 lebh..sekarang nak beli rumah punrega dah naik..salah sendiri jgn salah kan kerajaan lak..harga rumah mmg naik dari tahun ke tahun..dah nak bergaya tu terpaksa lah tanggung..kakitangan yang gaji kecik tu kena pikir mana yang lebih keperluan..aset dan liability..kalo gaji gred pnp ok la gaji bulan2 tinggi..ni gred sokongan nak berlagak macam tahap 41 keatas..walaupuna aku anti kerajaan walaupun gov staff tp kesilapan tu disebabkan pilihan sendiri..

Tanpa Nama berkata...

Ambo sokong rasullu'h...Nak beli rumah nih kena tengok badan sendiri la..tipnya mudah bayar ansuran rumah 1/3 dari gaji..kalau gaji 3000 tu..belilah rumah 120K sahaja...Cari rumah subsale jer boleh dapat rumah..macam aku beli rumah kat kajang 200K dan kat cheras 80K.satu bagi orang sewa 600 hinggit..pakai kete iswara jer ;P...

Tanpa Nama berkata...

setuju interest kurang ke 2% dan setuju sangat dgn cadangan suma kakitangan diwajibkan beli rumah sejak awal2 berkhidmat lagi..tapi tula..ada banyak kes..terpaksa buat personal loan dulu, beli kereta (keperluan)..sudahnya baki gaji sikit je..kena plak suami yang keja swasta minta wat personal loan..alih2 isteri yang tanggung..setuju sangat2 beli rumah sebelum wat apa 2 loan lain..sebab dah tau rumah penting kan..

Tanpa Nama berkata...

kpd penjawat awam,kalu dah rasa gaji tak cukup , buat la side income cth jual penapis air ke jual insurans ke dll..rumah khir toyo juta2 rilek apsal tarak kecoh....haha, padan muka

Tanpa Nama berkata...

salam,saya pap d KDN,dpd komen datas smpi dbwah penuh dgn cemohan pd kerajaan selaku bos yg bayar hidup saya sekluarga sejak 22thn lalu,lansung tiada jalan pd permasalahan,hanya kita bleh tahu 1 demi1 kesukaran yg timbul,penyakit saya myb org lain juga-tiap kali klau ada apa2 kenaikan gaji r alaun,mesti saya overlape hutang lama sbb kewangan setiap bulan -,so saya merayu semua yg komen disini,yg paling mudah n cepat,dmanakah nk wat loan rumah,tanah yg paling mudah,cepat,xbnyak karenah,sebab saya DIHALAU oleh tuan rumahni-sewa x bayar kz xde duit.anak bru lahir memang bnyak pkai duit,kene lak raya ni..

joerockandrolljpn@gmail.com

Tanpa Nama berkata...

bagaimana dengan P.A yang bertaraf kontrak? nak guna loan kerajaan tak boleh sebab TARAF KONTRAK MACAM KEMAS DI BAWAH KKLW. ORANG YANG BANYAK MENGHABISKAN MASA MEMBANTU ADUN2 DAN AHLI PARLIMEN MENANG BESAR DALAM PILIHANRAYA. SAYA HARAP CUEPACS SEDAR TENTANG MASALAH INI DAN TOLONG PANJANGKAN MASLAH INI KEPADA PM KITA. DAN JUGA KEPADA MENTERI YANG BERKAITAN... JANGAN SALAHKAN KAMI KALAU UNDI MAJORITI PADA PRU 13 NI MERUNDUM...BUAT SESUATU SEBELUM TERLAMBAT....

allahuakbar allah maha besar berkata...

Tanpa Nama berkata...
bagaimana dengan P.A yang bertaraf kontrak? nak guna loan kerajaan tak boleh sebab TARAF KONTRAK MACAM KEMAS DI BAWAH KKLW. ORANG YANG BANYAK MENGHABISKAN MASA MEMBANTU ADUN2 DAN AHLI PARLIMEN MENANG BESAR DALAM PILIHANRAYA. SAYA HARAP CUEPACS SEDAR TENTANG MASALAH INI DAN TOLONG PANJANGKAN MASLAH INI KEPADA PM KITA. DAN JUGA KEPADA MENTERI YANG BERKAITAN... JANGAN SALAHKAN KAMI KALAU UNDI MAJORITI PADA PRU 13 NI MERUNDUM...BUAT SESUATU SEBELUM TERLAMBAT....

===================================

HAI YANG KONTRAK NI BAWAK2 LA SEDAR DIRI SIKIT..KENA INGAT HANGPA TU DULU MINTAK JAWATAN TARAF KONTRAK SEKARANG NAK LEBIH2 LAK MAWA SERAP KE TETAP..TAK GUNA TUL..KALO TAK NAK KERJA TARAF KONTRAK APAKATA BERENTI JER PASTU BAGI KAT ORG LAIN..AKU RASA KALO KAU BERENTI RAMAI LAGI UMAT MANUSIA KAT MALAYSIA NI NAK AMEK JAWATAN KO TU..NI KUPEK CELAKA NAK FIGHT LAGI UTK GOLONGAN NI.BAGI AKU KORANG YANG NI MMG TAK SEDAR NAK DIUNTUNG..SYULUR LAH..ADIK AKU DAH MENGANGGUR BERTAHUN KERJA KILANG JER SUSAH NAK DAPAT KERJA.KALO ADA JAWATAN KONTRAK PUN LEBIH PADA BERSYUKUR DAH KALO DAPAT.WTH

Tanpa Nama berkata...

interest kurang pn hrga rumah tetap mahal..gaji penjawat awam xcukup nak beli rumah..nak menyewa pn mahal apatah lagi beli..bg yg baru mula bekerja lagi lah sakit..nk beli rumah kat negara sendiri pn xmampu..harga rumah di penang sangatlah menyedihkan..sangat mahal bagi golongan penjawat awam..nasib la kerja kat penang..rumah sndri pn tak ada.

Tanpa Nama berkata...

Gaji

Tanpa Nama berkata...

Saya PA gred r1 dijabatan kesihatan negeri sabah dan kini tinggal menyewa dengan isteri dan 2orang anak.dengan gaji yang tidak sampai 2ribu kami hanya mampu menyewa rumah kongsi yang bagi saya sama taraf dengan rumah pekerja binaan warga asing.saya tidak mempunyai tanah atau tapak untuk membina rumah sendiri,nak buat pinjaman perumahan pula tidak layak kerana harga rumah skrg sangat menggila, bulan hadapan tapak rumah tempat saya sewa akn dimajukan dan kami kena berpindah,dengan elaun perumahan rm180 dimana kami nak tinggal.bukan saya nak minta simpati kerajaan tp andai beginilah layanan untuk kami yang berjawatan rendah,dan kerajaan tetap tidak memandang kesengsaraan kami dan anak bini kami tiada apalg yg saya dpt ucapankn selain berserah pada allah.

Tanpa Nama berkata...

Yang kaya makin kaya.yang miskin terus tersiksa
Yang hidupnya dah selesa bertambah selesa,yang miskin masih tetap tersika.yang bekerja bermatian adalah penjawat bawahan tp yg dpt kredit pegawai atasan .kuli dtg lmbt kena lecture tpbos tengahari bru nmpak batnghidung tak apa2..tp bila ada bonus atau kenaikan gaji dorang punyalah pulak yang lebih...entah macamana cerdik pandai yang duduk di pa.....n buat kira2

Tanpa Nama berkata...

setuju sangat..harga rumah sngt seram bila tgk..mmg xmampu..klu mampu pun rumah atas tangan..ats tangan pun 220k @lebih....tolong la kurangkan harga rumah....sangat frustration tul..noraini

Tanpa Nama berkata...

SETUJU...TURUNKAN FAEDAH PERUMAHAN.....Cakap banyak-banyak pon tak ade gunanyer.....kalau Ade yang Prihatin tentang isu ni mesti dah diambil tindakan...apa pun PESANAN SAYA KEPADA KONTRAKTOR-KONTRAKTOR JANGAN TOLAK ABIS TANAH YANG ADE WAT RUMAH,,NANTI TAKDE TANAH NAK KEBUMIKAN ORANG MATI PLAK......

Tanpa Nama berkata...

saya dah takde duit trpaksa tolak kereta wira aeroback saya.tahun 97 auto 1.5,hitam brkilat,sporty,skirt penuh,SE,seat sport,radio with power ampp,klau nk tunai rm10k kalau nk ansur dgn SAYA-bayar 5k 200sblan 2tahun..urgent nk pkai duit..
joerockandrolljpn@gmail.com

Tanpa Nama berkata...

berakal la sikit,pekenamanya rumah mampu milik# 300,000....gaji n17 dok bwh jambatan ko...kaji semula harga rumah dan feadah,makan reba jeee,perut makin boncit nampaknya tuu

Tanpa Nama berkata...

Last month aku pegi penang..ikut kawan broker tanah...tanah melayi jual kt melayu kerabat diraja pastu upah cina buat kondo mahal mahal pastu cina beli...ermmmmmm

Tanpa Nama berkata...

Mmg harga rumah terlalu mahal dan aku sendiri pun masih beli rumah dah 7 tahun kawin dan ada 2 org anak.Harga rumah skrg min pun 180k untuk kos sederhana dan setiap tahu harganya naik dan saiz rumah pulak semakin mengecil.Apa yg aku pelik takan setiap tahun harga simen,besi,bata,pasir asyik naik tak berhenti henti???Apa yg aku perasan kontraktor2 nihlah yg menyebabkan atau telah manipulasikan harga2 rumah supaya dapat kaut keuntungan yg tinggi.Pihak kerajaan pulak hanya tengok dan lihat langsung tiada pemantauan ataupun cuba mencari jalan untuk mengawal kenaikan harga setiap tahun.Klu kadar faedah pinjaman 1% diberikan sekali pun,masalah kenaikan harga tidak akan selesai juga kerana lagi rendah kadar faedah lagi kontraktor menaikan harga!Apa yg penting pihak kerajaan perlu membuat kawalan harga dan pemantauan terhadap bahan binaan dan barulah kontraktor2 tidak boleh sewenang wenangnya menaikan harga rumah ikut suka hati mak bapak diorg.

Tanpa Nama berkata...

entahla cakap jer kelantan murah rumah teres cikai dah 140-190k. heran. rasanya kerajaan kena tgk kontraktor yang cekik darah ni.. tolonglah hentikan golongan yang memanipulasikan rakyat miskin mcm kami.. budjet 2013 dilihat banyak one off.. rasa nya mcm duit telefon pintar etc x perlu. faedahnya hanya one off saja. bukankan lebih baik jika kurang kan interest kepada 1%. saya sorang jer kerja anak2 lagi, pengasuh, rumah sewa, minyak keta....

Tanpa Nama berkata...

Salam semua, dulu semasa berkhidmat dan tinggal di PJ, Kota Damansara dan Shah Alam memang sengsara dari bujang sampai ada anak 2. Sewa rumah tinggi, bayar kereta, tol, petrol, pengasuh, makan minum, untuk mak ayah, bla...bla...Memang tiada simpanan, tiada kereta baharu, tiada rumah sendiri yang baharu, tiada menu mewah, tiada bla...bla... Itu 12 tahun yang lalu, kini bila dapat pindah ke tempat asal, semua berubah. Apa yang diimpikan, alhamdulillah Allah S.W.T makbulkan doa-doa umatnya yang sentiasa bersyukur walaupun sentiasa tertindas. Tidak kaya, tidak miskin. Bila anak dah masuk 4, rezeki sentiasa murah. Nasihat disini, perlu bersabar, buat perancangan jangka pendek dan jangka panjang, susun ikut 'priority' bukan hati, cari peluang, jangan tinggal solat, banyakkan berdoa, tolong sesama muslim/saudara, banyakkan bersedekah, ikhlas, hormat ibu bapa ... InsyaAllah anda dapat kebahagiaan dunia dan akhirat.

Tanpa Nama berkata...

korang yang mesti banyak hutang masa kawen ker?

Tanpa Nama berkata...

salam semua.terima kasih kepada ceupacs yang sentiasa berusaha menimbulkan isu ini.sedih saya mebaca setiap keluh kesah dan luahan dari kawan2 dan saudara yang rata2 sebangsa dan seagama saya. kdg2 terasa terkilan melihat org2 asing berumahbesar dan bekereta besar.sedikit menyesal plak bila bertukar kerja dr swasta kepda PA.majoriti golongan AKS sentiasa tersepit dlm mslh kewngan..rasa bosan timbul ble gaji hnya skdr untuk mkn,sewa umah,byr hutng dll.yg pasti sebelum hbis bulan gaji tingal duit myk motor jer..mkn megi jela setiap bulan..

Tanpa Nama berkata...

Skrg nak beli rumah pun kita dah tak mampu..lagikan nak beli tanah..bukan salah sesiapa pun tapi salah kita jugak..salah bangsa kita jugak..yang tinggi donggak kelangit lupa tempat dipijak.yang rendah tunduk hormat menyembah bumi dipijak2 bangsa sendiri. jugak yang untung bangsa lain..betul lah lagu ni.

Anak kecil main api
Terbakar hatinya yang sepi
Air mata darah bercampur keringat
Bumi dipijak milik orang

Nenek moyang kaya raya
Tergadai seluruh harta Benda
Akibat sengkita sesamalah kita
Cinta lenyap diarus zaman

Indahnya bumi kita
Warisan berkurun lama-nya
Hasil mengalir ketangan yang lain
Peribumi merintih sendiri

Masa depan sungguh kelam
Kan lenyap peristiwa semalam
Tertutup hati terkunci mati
Maruah peribadi dah hilang

Kini kita tinggal kuasa
Yang akan menentukan bangsa
Bersatulah hati bersama berbakti
Pulih Kembali harga diri

Kita sudah tiada masa
Majulah dengan maha perkasa
Janganlah terlalai teruskan usaha
MELAYU KAN GAGAH DINUSANTARA (3X)

harap2lah ayat akhir nie jadi kata2 semangat kepada semua..yang pasti jadi satu doa.amin.

Tanpa Nama berkata...

Pegi mampus la dengan kakitangan gomen. Sikit-sikit mintak itu, sikit-sikit mintak ini tapi keje haprakk!!

Sebok sangat kakitangan korang gaji bawah 3K x de rumah, habis tu org keje swasta gaji bawah 3K semua dah ada rumah ke??

Yang normal aku tengok esp area Shah Alam, kakitangan kerajaan pi beli flat low cost PKNS je, tapi kereta mak aih, plat baru saje, sport rim jangan cakap la..

Dasar! org kerja kerajaan ni tak tau untung! Sedar sikit, gaji korang tu dari duit sapa kalau bukan duit yang dikikis dari kami ni

Unknown berkata...

Kpale hotak ko berjambul..hape ko ingat kitaorg gomen ni hadap sgt ke duit kikis ko bagai yg ko nyumpah tu..org gomen dpt gaji dr org gomen jgk lar..kitaorg byr cukai jgk taw..huh!!

Tanpa Nama berkata...

Mcm saya lagi la duduk kuarter kerajaan.nk beli rumah pertama selalu x lepas loan kerajaan pas gaji potong lebih 60% ye la cola potong habis n elaun rumah.nk sewa mahal.anak2 nk htq pengasuh dah kena bayar 600. saya harap quepac dapat bg cadgn kepada pm supaya kakitgn kerajaan yg duduk di kuarters krajaan dpat pinjaman penuh untuk beli rumah pertama sekiranya potongan cola dan elaun rumah tidak diambil kira dalam potongan gaji lebih 60%.kesian anak makin besar rumah makin mahal bila dah dpt rumah loan pula x lepas.kalau kena tukar jabatan x ke kena menyewa tempat lain.

Tanpa Nama berkata...

perumahan dimajukan oleh swasta dikawasan luar bandar kat perak harga mendadak terlalu tinggi. Bayangkan kan dalam masa 3 tahun sahaja pemaju yang sama naikkan harga sehingga RM40,000. Terlalu tinggi tu. Tiba masanya kerajaan dpt kawal harga tersebut.

Tanpa Nama berkata...

Alternatif lain yang dapat bantu rakyat memiliki rumah adalah menurunkan sedikit faedah pinjaman.
sekurangkurangnya pembeli dpt kurangkan bayaran bulanan.

Tanpa Nama berkata...

Turunkan fedah pinjaman perumahan ke 4 % ke 2%. Sekuranngnya Penjawat awam
dpt membeli rumah. Harapkan pemaju nak turunkan harga macam2 helah diberi. Alasanya asyik2 kos pembinaan /barang tinggi. Pada hal harga turun sedikit mereka masih lagi dpt untung.

nis rinah berkata...

cuba bli rumah lelong kta bwh rm20k dh dpt boleh sewa ke...dpt utg...kt jb umh lelong atas rm50k