SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

13 Mei 2012

NAJIB JAMIN KEBAJIKAN PEKERJA TERBELA

Berita Harian
Oleh Norfatimah Ahmad
12/5/2012


2012/05/13 SERDANG: Datuk Seri Najib Razak memberi jaminan akan terus menjaga kebajikan pekerja semua sektor di negara ini.

Keprihatinan kerajaan terhadap kebajikan rakyat, kata Perdana Menteri, bukan saja dapat menambah keuntungan syarikat, malah membantu memajukan negara ini. Sehubungan itu, beliau berkata, hubung kait antara pekerja, majikan dan kerajaan penting, malah menerusi kerjasama erat itu ia dapat meningkatkan produktiviti dan memastikan usaha mentransformasi negara ini berjalan lancar. “Saya yakin kerjasama ketiga-tiga pihak antara pekerja, majikan dan kerajaan, kita akan terus kukuh membentuk persefahaman dan kesepakatan jitu ke arah mewujudkan suasana serta perhubungan harmoni dan kondusif.

“Pekerja juga mampu berperanan sebagai nadi utama dalam menyuburkan konsep situasi menang-menang antara ketiga-tiga pihak terbabit tanpa menjejaskan kepentingan mana-mana pihak,” katanya pada perhimpunan Hari Pekerja 2012 di Dewan Serbaguna, Taman Ekspo Pertanian Serdang Malaysia (MAEPS) di sini, semalam.


Sambutan peringkat kebangsaan dengan tema, ‘Pekerja Berinovatif Penggerak Transformasi’ itu dihadiri kira-kira 12,000 pekerja pelbagai sektor. Turut diadakan Karnival Pekerjaan dan Latihan Kemahiran yang menawarkan 3,826 jawatan kosong membabitkan 35 syarikat.

Hadir sama, Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri Dr S Subramaniam; Timbalan Menteri, Senator Datuk Maznah Mazlan; Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Sidek Hassan; Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Abu Bakar Abdullah; Presiden CUEPACS, Datuk Omar Osman; Presiden Persekutuan Majikan-Majikan Malaysia, Datuk Azman Shah Haron dan Presiden MTUC, Mohd Khalid Atan.
Najib berkata, walaupun senario ekonomi global mengalami kejatuhan, tetapi berbeza di negara ini apabila Malaysia mencatatkan pertumbuhan ekonomi 5.1 peratus, sekali gus melangkaui jangkaan pakar analisis pelaburan.

“Pencapaian ini membawa kepada peningkatan pendapatan kepada pekerja apabila penjawat awam memperoleh kenaikan antara tujuh hingga 13 peratus, diikuti mutu hidup lebih baik, kemudahan kesihatan serta prasarana dan projek perumahan yang bertambah.

“Jika sektor awam dapat ganjaran, oleh itu pekerja sektor swasta perlu juga mengecapi kesejahteraan dengan kos hidup yang meningkat dan kita mulakan dengan pelbagai inisiatif seperti menggalakkan sektor swasta meningkatkan nilai tambah supaya lebih berdaya saing,” katanya.

Beliau berkata, mengikut definisi sejagat, Malaysia yang mempunyai hanya tiga peratus kadar pengangguran sudah mencapai tahap guna tenaga sepenuhnya.

Penggunaan teknologi tinggi, kata Perdana Menteri dapat memastikan peluang baru di luar negara di kenal pasti, sekali gus menjadi kekuatan untuk bersaing kerana mampu mencapai tahap produktiviti tinggi dan meningkatkan pendapatan pekerja.

Najib menamakan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) yang mencatat prestasi luar biasa dengan mengumpul hasil negara lebih RM23 bilion pada 2011 sebagai contoh terbaik untuk diteladani dari segi peningkatan produktiviti

88 ulasan:

ProKotor berkata...

Mak oi ramainya baju kuning ! bersih buat apa kat situ ?

Tanpa Nama berkata...

MEMANG BETUL ORANG KATA :
Setelah 18 tahun ditutup kesan radiasi diBukit Merah masih ada ditahap merbahaya!Kumpulan anti-Lynas Selamatkan Malaysia Hentikan Lynas (SMSL) mendakwa kesan radiasi di sekitar kilang penapisan Asia Rare Earth di Bukit Merah, dan tapak pelupusan sisanya di Bukit Kledang, kedua-duanya di Perak, masih pada tahap berbahaya selepas kilang berkenaan ditutup 18 tahun yang lalu.Menurut pengerusi SMSL Tan Bun Teet (kanan)NONE, ahli kumpulan itu yang lengkap dengan alat peranti bacaan radiasi tidak dibenarkan memasuki loji dan tapak pelupusan sisa itu tetapi bacaan radiasi di sekitar kedua-dua lokasi menunjukkan keputusan yang membimbangkan ditemui semasa mereka cuba melawat tapak berkenaan di Perak pada hujung minggu lalu.Bacaan berhampiran tapak kilang adalah sekitar 0.19 microsievert setiap jam manakala bacaan berhampiran tapak pelupusan sisa pula berjumlah kira-kira 0.2 microsievert bagi setiap jam.
Kedua-dua bacaan, jika dihitungkan kepada bacaan asas tahunan, adalah di luar tahap selamat iaitu pada 1 milisievert setiap tahun seperti yang dinasihatkan oleh Lembaga Pelesenan Tenaga Atom (AELB), dakwa Tan.Purata bacaan di Malaysia adalah 0.05 microsievert bagi setiap jam.AELB sebelum ini mendakwa bahawa tapak kilang telah dinyah-cemar dengan tahap radiasi turun dari 0.65 microsievert setiap jam kepada 0.17microsievert setiap jam dan ia selamat untuk aktiviti manusia. Jadi apa yang SELAMAT jika Projek Lynas diteruskan. Jepun dah guna import tempurung isirong kelapa sawit dari Malaysia untuk menjana Loji tenaga elektriknya.Manakala Kesatuan Eropah (EU) telah menggunakan kuasa ombak dan tenaga solar (matahari) untuk Loji tenaga elektriknya. Mengapa pula kita terhegeh-hegeh nak buat projek nuklear yang amat2 bahaya dan ketinggalan zaman itu. Mari kita cari lagi fakta baru...!

TAK NAK JADI SOH CHAI berkata...

MASALAH ULATISM ATAU ULARISM AKAN MENJADI BARAH DLM ORGANISASI JIKA DIBIARKAN TANPA TINDAKAN YG TEGAS.

Tanpa Nama berkata...

Najib menamakan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) yang mencatat prestasi luar biasa dengan mengumpul hasil negara lebih RM23 bilion pada 2011 sebagai contoh terbaik untuk diteladani dari segi peningkatan produktiviti.

PM sebut LHDN saja takkan jabatan lain yang terlibat buat kerja untuk LHDN tidak disebut seperti JPPH,buat kerja bagi kes Dutisetem,CKHT dan pajakan.dalam kes ini LHDN kutip hasil.

Tanpa Nama berkata...

kami dah berijazah dan master 7-8 tahun, tapi tiada kenaikan pangkat dan kanaikan gred, dpt apc, pretasi 97%, lulus ptk tahap 4, dah 13 tahun berkhidmat gred C, JPA, SPA, CUEPACS dan KERAJAAN perlu menaiktarafkan gred semua PA, sepatutnye kami PA hanya perlu ditemuduga jea dalam kenaikan pangkat dan permohonan perjawatan baru kerana kami ada pengalaman kerja dan berpuluh kali mengikuti seminar, kursus,taklimat dan macam-macam lagi, tak perlulah menduduki perperiksaan dan ujian fizikal, nak kena berlari berbatu-batu, dan sebagainya..kami dah berumur 30an dan 40an.. ini baru dikatakan menjaga kebajikan PA, barulah PA memberi perkhidmatan dan pemikiran kelas 1 di dunia..

Tanpa Nama berkata...

KENAPA TESCO/GIANT/JUSCO LEBIH MURAH DARI KEDAI RAKYAT 1 M'SIA:

Sebab Kedai 1Malaysia bukan berorientasikan mencari untung tapi mencari Dana untuk membina Imej Siapa Aku termasuklah Cuepacs dan Mtuc yang telah menyimpang dari perjuangan Asalnya yaitu demi menjaga kebajikan pekerja kepada demi menjaga kepentingan kesatuan sekerja/pekerja. Jadi yang boleh diharap ialah Diri kita yang perlu pintar membuat KEPUTUSAN yang mana satu INI atau ITU termasuklah dalam PRU 13 nanti. Buktikan kuasa anda adalah penentu masa depan kita

Pembela Haiwan berkata...

"NAJIB JAMIN KEBAJIKAN PEKERJA TERBELA"..........pekerja yg dibela oleh kerajaan akan terbela oleh kerajaan manakala pekerja yg dibela oleh swasta akan terbela oleh majikannya sahaja. Dgr khabar ramai pekerja swasta nak dibuang sbb dah tak larat nak bela.

Tanpa Nama berkata...

lambat betul PRU-13, tangan dah gatal nie.. NO WAY OUT..!!!

Tanpa Nama berkata...

Teng Gariskan Idea Komprehensif Untuk Pembangunan Pulau Pinang


GEORGE TOWN, 14 Mei (Bernama) -- Pengerusi Barisan Nasional (BN) Pulau Pinang, Teng Chang Yeow pada Isnin tampil dengan cadangan menyeluruh dan komprehensif untuk pembangunan negeri ini bagi mendapatkan semula kepercayaan rakyat terhadap parti itu.

Katanya Pulau Pinang harus menjadikan sektor perkhidmatan sebagai enjin pertumbuhan yang baru kerana sektor pembuatan telah mencapai kemuncaknya serta pembangunan yang sama rata di bahagian pulau dan Seberang Perai.

Oleh itu, Teng mencadangkan supaya Pulau Pinang dibangunkan sebagai satu pusat pelancongan antarabangsa, manakala Seberang Perai dilengkapkan dengan pembangunan berasaskan inovasi, akuakultur dan pusat perikanan moden.

Katanya cadangan pusat pelancongan antarabangsa akan dibangunkan di bahagian pulau yang melibatkan tumpuan kepada pelancongan perubatan, pendidikan, sukan dan hiburan.

"Apabila kita laksanakan projek pembangunan ini, kita mahu supaya jurang perbezaan pembangunan tidak ketara di antara bahagian pulau dan Seberang Perai. Kita rancang pembangunan yang sama rata untuk semua," Teng berkata kepada pemberita di sini, pada Isnin.

-- BERNAMA
BETUL KE KATA KATA DIATAS,DULU BAGI PELUANG BERAPA PENGGAL TAK BUAT APA APA PUN.

Tanpa Nama berkata...

Jangan lupa pi beramai ramai mongundi parti pilihan di hati masing masing.......mau tukal lokasi undi pun buli...mau tukal tukal calon pyn buli...mau bertukal tukal karusi pun buli baito gamannn...ganti ganti kita jadi pejuang rakyat 1malaysia....itooo diaaaa...

Tanpa Nama berkata...

ada sesape kat sini boleh bagi pinjam duit RM500/- nak beli barangan dapur, duit gaji dah habis bayar tol tiap-tiap hari, minyak kereta,parking kereta,bayar kereta, sewa rumah,bayar api-air,bayar cukai tanah, cukai pintu.. total semua RM1400/- gaji buruh kasar RM1490, baki RM90/- tolonglah hambamu ini ya ALLAH..!!

kempunan anjakan gaji berkata...

mana ganti PTK? tak dak pun? kakitangan awam tak dapat anjakan gaji untuk tahun 2011. ni 2012 dah tengah tahun. tak nampak pun PROSPEK. untunglah kerajaan tak payah bagi anjakan gaji. baguih punya pemimpin !

Tanpa Nama berkata...

kenapa mesti elaun ITP dibeza-bezakan dalam Jabatan. Contoh ITP mereka yang kerja dalam kelompok keselamatan berbeza dengan mereka yang kerja di perkhidmatan kesihatan. N ITP Rm180 sebulan betul2 lapuk... sewa bilik pun sikalang paling murah rm250 sebulan .Ini bilik rumah setinggan.Bila isu ITP mahu diperjuangkan???????????????????????

Tanpa Nama berkata...

Akauntan w48 Nurfarahin memang bodoh. Keje jadijurusetia sebutharga/tender tapi mintak contoh kontrak sebutharga pun tak ada. Dah tu pandai pulak cerewet pinda itu ini. Bangang punya akauntan. Agreement PUU dah semak pun dia boleh kata salah. Tukar la mangkuk ni kat tempat lain buat malu akauntan je.

Tanpa Nama berkata...

Dato' Persiden,

Tolong minta desak PM segerakan penubuhan Suruhanjaya yang dijanjikan kerana banyak perkara yang perlu diputuskan dan tertangguh sekarang ini ekoran Suruhanjaya ini belum ujud.

Selagi Suruhanjaya ini belum ada segala penambahbaikan skim tidak dapat diputuskan. HARAP DESAK SEGERA.

megat Danial berkata...

Tolong minta desak PM segerakan penubuhan Suruhanjaya yang dijanjikan kerana banyak perkara yang perlu diputuskan dan tertangguh sekarang ini ekoran Suruhanjaya ini belum ujud.

Selagi Suruhanjaya ini belum ada segala penambahbaikan skim tidak dapat diputuskan. HARAP DESAK SEGERA.

===================================================================================

tu lah.dapat 13% semua diammmmmm...tolong selesaikan segera penambahbaikan SSM tu...kalau dah lepas PRU 13 dan BN menang 2/3...masa tu jangan harap isu nak dipandang lagi....tunggulah dekat nak PRU 14 pulak nanti baru perkara ni akan di pertimbangkan semula....

Tanpa Nama berkata...

PROSPEK ni wujud atau tidak ? Baik kekalkan aje SSM zaman dulu ! Tak payah nak buang duit kaji balik ! Nanti jadi macam SBPA ! PTK dikekalkan boleh jugak naik gaji dan pangkat secara telus ! No to croniysm!

Tanpa Nama berkata...

Salam. Bila nk serap semua pekerja kontrak kerajaan ke jawatan tetap ni? Lama sangat nk tunggu.X kn nk tunggu sampai kucing bertanduk ke?

Tanpa Nama berkata...

ada bonus tak tahun ni???

Pegawai Siasatan KDRM berkata...

Akauntan w48 Nurfarahin memang bodoh. Keje jadijurusetia sebutharga/tender tapi mintak contoh kontrak sebutharga pun tak ada. Dah tu pandai pulak cerewet pinda itu ini. Bangang punya akauntan. Agreement PUU dah semak pun dia boleh kata salah. Tukar la mangkuk ni kat tempat lain buat malu akauntan je.

===========================================

Tolong bagi nama penuh beliau, No IC dan jabatan tempat bertugas. Saya nak siasat.

Bagi juga nama anda. Jangan risau maklumat anda adalah dirahsiakan.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Salam. Bila nk serap semua pekerja kontrak kerajaan ke jawatan tetap ni? Lama sangat nk tunggu.X kn nk tunggu sampai kucing bertanduk ke?

Selasa, Mei 15, 2012 10:43:00 AM

================================================

nampak sangat tak faham maksud KONTRAK...atau buat2 tak faham??

masa interview dulu tak diterangkan maksud KONTRAK?? masa lapordiri dulu & tandatangan segala surat & borang sengaja buat tak faham maksud KONTRAK??

ada wujud ka di mana2 baris dalam surat tawaran tu sebut pasal AKAN DISERAPKAN????

mau melenting pon biarlah cerdik sikit..jangan malukan diri sendiri..sebab tu rakyat suka ketawakan penjawat awam!

Tanpa Nama berkata...

ishhh...jangan marahkan mai yang kerja KONTRAK nih....ingat senang ka nak dapat jawatan tetap yang lain sekiranya sudah berkhidmat secara KONTRAK di mana2 jabatan...lain lah kakitagan TETAP tu...pandai kipas leh la naik pangkat...kami xmain kipas2 nih...macam 'najis berat" jer rezeki orang kipas ni

Tanpa Nama berkata...

Lulusan PTK Aras 4 SSM mohon ANJAKAN GAJI ....

Pegawai Muda Kesepian berkata...

Hai, bila la aku nak dapat kahwin ni.... Hari tu baru je kena reject sama sumandak :(

Tanpa Nama berkata...

Menurut Fariz, kemampuan kerajaan negeri Pakatan Rakyat termasuk Selangor, Kedah dan Kelantan terus membangun dan mampu mengurus tadbir negeri dengan sangat baik dan tidak menjadi keterbelakang malah memberikan keutamaan kepada bumiputera serta lebih mengutamakan ketuanan rakyat.


“Jingga 13 mendesak agar Tan Sri Nor Mohamad Yakcop menjawab melibatkan kes Setiausaha Politik beliau yang dituduh melibatkan pengubahan wang haram RM2.13 juta,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Beliau menambah, adalah amat menghairankan jika beliau yang sebelum ini sebagai Timbalan Menteri Kewangan 2 tidak mengetahui berkaitan aktiviti haram yag dilakukan oleh Setiausaha Politik beliau.


Katanya lagi, kebimbangan dan kerisauan terhadap Pakatan Rakyat yang semakin mendapat sokongan rakyat sehingga menggunakan sentimen perkauman dan mengeluarkan fakta yang terlalu dangkal dan memperlihatkan kebodohan.

HIDUP NAJIB HIDUP BN,UNDI PAKATAN RAKYAT DISEMUA NEGERI DIMALAYSIA.

Tanpa Nama berkata...

Penjawat Awam masih menunggu penubuhan Suruhanjaya mengkaji penambah baikan SSM setelah SBPA di batal kan. Jika sekiranya Najib gagal menyelasaikan perkara ini sebelum PRU 13, sokongan rakyat kepada BN mungkin akan terjejas.Banyak Penjawat Awam yang sudah menandatangani SBPA merasa tertipu dan merasa di permain mainkan oleh Najib kerana gagal menambah baik SSM yg tidak setara dgn SBPA terutama gaji akhir/ maksimum yang tinggi.Mungkin ada di kalangan PA yang sudah menandatangan SBPA merujuk kepada peguam untuk membawa kes ini di makamah jika sekira nya Najib gagal menunaikan janji nya menanbah baik SSM pada 8/3/2012.

Tanpa Nama berkata...

Mu pangkah canrik cantik guna ruler ya supaya ada ummmmmmhhhhh...ha ha ha...sabar la hari menjelang juga tu...aku nak ambil peluang ambil kain kain bendera jer lagi pula sbb nak buat baju betbunge bunge pelbagai parti ja sbb we r 1malaysiaaaaaa

Tanpa Nama berkata...

Ada tetapi tunggu pembentangan bajet hujung tahun...PA tetap gembira

pn rosnah zakaria berkata...

SETIAP PENJAWAT AWAM DIKLASIFIKASIKAN MENGIKUT SKIM YANG MENENTUKAN BIDANG ATAU SKOP TUGAS PENJAWAT SKIM TERSEBUT.
ADAKAH WUJUD PERTINDIHAN TUGAS ANTARA PENJAWAT KESELAMATAN DAN PENJAWAT PENGUATKUASAAN, KERANA TERDAPAT PENJAWAT PENGUATKUASAAN MELAKUKAN TUGAS KAWALAN KESELAMATAN DI SEBUAH PBT. JIKA PENJAWAT PENGUATKUASAAN DI PBT TERSEBUT BOLEH MELAKUKAN TUGAS KAWALAN KESELAMATAN, APA PERLUNYA PBT TERSEBUT MENGAMBIL PENJAWAT KESELAMATAN?

Rahman Nanyan berkata...

kami seluruh kakitangan awam amat bangga kerana YAB PM sanggup menjelajah negara bertemu rakyat, dan memberi pelbagai durian runtuh pada rakyat dan PA. Malahan swasta juga tidak ketinggalan. sukar mahu nafikan karamah dan kasyaf yang ada pada diri beliau, pemimpin Islam terakhir. Beliau x pernah terbabit apa2 tuduhan dan peribadinya mulia dan bersih.

90% PA di mana2 pejabat kerajaan sibuk membincangkan tentang kebaikan pemimpin Umno dan kemenangan besar BN pada PRU akan datang, dan akan undi BN.

Undilah BN, nescaya kita selamat dan makmur.

Tanpa Nama berkata...

weh najib kenaikan tahunan bila mau dapat,brapa lama mau tunggak gaji...wa dah ckup sabar dah nih,mana pengganti ptk??? ngok ngek tol

Tanpa Nama berkata...

Bila pilihanraya pun tak tahu lagi ! Aku rasa SSM + nilah yang the last kot ! Tiada penambaikan ! Tiada prospek @ptk ! Nak naik gaji pun susah ! Pangkat lg lah susah !

Kambing Putih berkata...

weh najib kenaikan tahunan bila mau dapat,brapa lama mau tunggak gaji...wa dah ckup sabar dah nih,mana pengganti ptk??? ngok ngek tol

==================================================
Bercakap biarlah berbudi bahasa. Hormatilah pemimpin agung kita YAB PM. Untuk pengetauan tuan, Kenaikan Gaji Tahunan tahun ini dibatalkan kerana kerajaan kekurangan dana selepas memberi kenaikan 7-13% yang lepas. Ingatlah bahawa sumber kewangan negara adalah terhad. Sanggupkan tuan menanggung kenaikan cukai disebabkan nak membayar lagi kenaikan gaji PA? Untuk tujuan gaji dan emolumen, kerajaan terpaksa mengeluarkan perbelanjaan RM60 billion setahun utk dibayar kpd 1.4 juta PA. Tidakkah tuan kasihan kpd pekerja swasta berkolar biru seperti tukang sapu sampah, pekerja kilang, buruh binaan, kerani pejabat swasta, guard swasta, dll yg bekerja bagai nak mati tapi menikmati gaji yg kurang daripada tuan? Tidak kesian pada mereka? Pakcik guard yg sy kenal kerja 12 jam sehari dapat gaji RM700 sebulan berbanding kerani kerajaan N17 kerja 8 jam tapi dapat gaji + elaun melebihi RM1k. Sedangkan pakcik ni berdepan risiko ditembak oleh perampok & kena berkawal 12 jam secara syif bergilir-gilir....

jo berkata...

Salam.

Adakah Statistik selama 18 tahun... yang menunjukan jumlah pesakit /penghidap kanser dari kawasan tersebut? akibat rediasi 18 tahun tsb?.
kalo tak de apa masalah dengan rediasi tuh?.

jo berkata...

Teknologi 2012 amat berbeza dengan teknologi tahun 70an. Bandingan di bukit Merah...Bahn-bahan dibuang merata-rata tiada guna teknologi pelupusan dan tanpa perancangan env. tapi era sekarang .. ada sistem pelupusan dan pencegahan berteknologi tinggi bang. jangan ketinggalan bot!... Jepun mahu buat lagi Reaktor nuklear yg bepuluh-puluh biiji. Kita masih kata takut ..bahaya..

Tanpa Nama berkata...

Bercakap biarlah berbudi bahasa. Hormatilah pemimpin agung kita YAB PM. Untuk pengetauan tuan, Kenaikan Gaji Tahunan tahun ini dibatalkan kerana kerajaan kekurangan dana selepas memberi kenaikan 7-13% yang lepas. Ingatlah bahawa sumber kewangan negara adalah terhad. Sanggupkan tuan menanggung kenaikan cukai disebabkan nak membayar lagi kenaikan gaji PA? Untuk tujuan gaji dan emolumen, kerajaan terpaksa mengeluarkan perbelanjaan RM60 billion setahun utk dibayar kpd 1.4 juta PA. Tidakkah tuan kasihan kpd pekerja swasta berkolar biru seperti tukang sapu sampah, pekerja kilang, buruh binaan, kerani pejabat swasta, guard swasta, dll yg bekerja bagai nak mati tapi menikmati gaji yg kurang daripada tuan? Tidak kesian pada mereka? Pakcik guard yg sy kenal kerja 12 jam sehari dapat gaji RM700 sebulan berbanding kerani kerajaan N17 kerja 8 jam tapi dapat gaji + elaun melebihi RM1k. Sedangkan pakcik ni berdepan risiko ditembak oleh perampok & kena berkawal 12 jam secara syif bergilir-gilir....

Rabu, Mei 16, 2012 9:27:00 AM

ye ke? kami tak cayelah.. kerani bank rakyat jea gaji RM1300/-, buruh kasar binaan sekarang dah pandai deal, sehari RM100 X 20hari = RM2000 sebulan, keje kilang RM650 + elaun RM500= RM1150 itu tak campur overtime tue, di tambah dengan berniaga lagi, gaji dia org lagi besar dari keje kerajaan,
kerajaan malaysia untung beratus bilion ringgit etahun hasil dari minyak petronas merata tempat di sabah,serawak,terengganu dan kelantan, hasil cukai pelbagai cukai, hasil sawit,getah, duti eksport-import, GST lagi dan berbagai lagi tak tersebut banyak sgt.. berbanding dengan negara jiran singapore hasil tarak..!! gaji PA singapore tinggi, sebab ape.. tanggung kos sara hidup yg semakin meningkat, elak berlakunya rasuah, keharmonian keluarga, jenayah kecurian, dsbnye.. lu fikirlah sendiri..!!!

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
ishhh...jangan marahkan mai yang kerja KONTRAK nih....ingat senang ka nak dapat jawatan tetap yang lain sekiranya sudah berkhidmat secara KONTRAK di mana2 jabatan...lain lah kakitagan TETAP tu...pandai kipas leh la naik pangkat...kami xmain kipas2 nih...macam 'najis berat" jer rezeki orang kipas ni

Selasa, Mei 15, 2012 12:02:00 PM
========================================

marilah ramai2 baca kenyataan atas ni..nilaikan sendiri paras akal & budi sopannya...jika mudah betul labelkan para anggota TETAP sampai mcm tu..alangkah ceteknya pemikiran..maka jika ada ayah ibunya..datuk neneknya pernah jadi anggota TETAP dalam kerajaan..masuk jua dlm golongan yg dilabelkan sebagai 'najis berat'

nampak sangat ikut nafsu semata, cetek fikiran & bukannya guna akal.

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah. Syukur.
TQ PM ... dapat Aras 4. Dapat nikmati ANJAKAN GAJI.
Pekeliling dah kluar.

Tq PM.
Tq KPPA.

wa caya bro.

mmmmuuuuaaaahhhpppp.
luv u all ...

Tanpa Nama berkata...

BETUL KE ORANG KATA:

Semua yang menulis kat sini semuanya berfikiran kelas ke 4. Tak de yang berfikiran kelas per 1. Mereka yang di kelas per 1 kat mana ye..!

Tanpa Nama berkata...

pn rosnah zakaria berkata...

SETIAP PENJAWAT AWAM DIKLASIFIKASIKAN MENGIKUT SKIM YANG MENENTUKAN BIDANG ATAU SKOP TUGAS PENJAWAT SKIM TERSEBUT.
ADAKAH WUJUD PERTINDIHAN TUGAS ANTARA PENJAWAT KESELAMATAN DAN PENJAWAT PENGUATKUASAAN, KERANA TERDAPAT PENJAWAT PENGUATKUASAAN MELAKUKAN TUGAS KAWALAN KESELAMATAN DI SEBUAH PBT. JIKA PENJAWAT PENGUATKUASAAN DI PBT TERSEBUT BOLEH MELAKUKAN TUGAS KAWALAN KESELAMATAN, APA PERLUNYA PBT TERSEBUT MENGAMBIL PENJAWAT KESELAMATAN?

----------------------------------

pbt mana tu

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama Kerajaan Forever berkata...

"KEBAJIKAN PEKERJA DIJAGA - NAJIB"........ketika pilihanraya memang pekerja dijaga supaya tidak mengundi pembangkang. pembangkang wujud ketika kerajaan wujud. setelah dibubarkan parlimen dan DUN, maka tiada lagi pembangkang. Yg ada cuma parti politik yg bertanding di atas bantuan kerajaan atau swasta.
------betul-----memang betul-----

Selepas Parlimen dibubar TIADA lagi kerajaan dan pembangkang. Yang ada ialah DYMM YDP Agong.
Jangan TAKUT pergi undi. Undilah parti yang boleh membela negara, bangsa, ekonomi, Islam dan masa depan Melayu. Hijau itu tumbuhan. Asas makanan manusia yang masih hidup.Jangan kata Ulama parti hijau sesat, sedangkan parti saka ada ulamanya yang tersesat dan disesatkan oleh ****. Anda perlu buat pertimbangan 5 perkara iaitu
NEGARA, BANGSA, EKONOMI, ISLAM & MELAYU. Ingat 5 perkara sebelum 5 perkara.

wira juang 27 berkata...

tahniah kpd semua cikgu yg mdpt kenaikkan sempena hr guru.. gred cikgu bwh ptadbiran tpm cepat dan senang je naik.. tp gred j dpt naik skejap da dibatalkan.. inilah sistem yg sangat adil.. kpd dato omar cuepacs, awal feb 2012 dato janji skim baru yg mgantikan sbpa adala lebih baik or no less favour,, tapi gred j yg terima padah apabila diturunkan semula gred.. ini mnyebabkan motivasi juruteknik gred j hancur musnah.. rasa mcm x percaya pd mulanya beriya2 sign pd option sbpa utk bsara 60 n kenaikkan gred tetapi x sampai 3 bulan hancur bkecai.. inila satu2nya sistem yg mpermainkan gred juruteknik.. selain itu menteri kkr dato shaziman langsung nampak tak bsuara mngenai isu gred juruteknik.. semoga ALLAH SWT mberikan kesedaran kpd semua pegawai2 di JPA yg telah memalukan gred juruteknik ini.. aminnnn.. wira juang

Tanpa Nama berkata...

Syukur...pekeliling Bil. 4/2012 dah keluar.
So HR jangan lah lengah-lengah bagi anjakan gaji pada PA yang dah lulus aras 4 yg belum dapat anjakan gaji lagi.

Tanpa Nama berkata...

pn rosnah zakaria berkata...

SETIAP PENJAWAT AWAM DIKLASIFIKASIKAN MENGIKUT SKIM YANG MENENTUKAN BIDANG ATAU SKOP TUGAS PENJAWAT SKIM TERSEBUT.
ADAKAH WUJUD PERTINDIHAN TUGAS ANTARA PENJAWAT KESELAMATAN DAN PENJAWAT PENGUATKUASAAN, KERANA TERDAPAT PENJAWAT PENGUATKUASAAN MELAKUKAN TUGAS KAWALAN KESELAMATAN DI SEBUAH PBT. JIKA PENJAWAT PENGUATKUASAAN DI PBT TERSEBUT BOLEH MELAKUKAN TUGAS KAWALAN KESELAMATAN, APA PERLUNYA PBT TERSEBUT MENGAMBIL PENJAWAT KESELAMATAN?

-----------------------------

pbt mana tu

Tanpa Nama berkata...

Duit syiling baru tak praktikal untuk kegunaan harian !

Macam SBPA juga nampaknya ?

Tanpa Nama berkata...

BETUL KE ORANG KATA:

Semua yang menulis kat sini semuanya berfikiran kelas ke 4. Tak de yang berfikiran kelas per 1. Mereka yang di kelas per 1 kat mana ye..!

Rabu, Mei 16, 2012 7:03:00 PM

...................................

Kami PTD kelas Pertama ( 1 ) dah dapat banyak , tak perlu melalak kat sini .......

Tanpa Nama berkata...

PR kata nak bagi elaun RM 500 sebulan kepada guru2 DG , DH .

Kumpulan lain macamana ?

Tolong umum sebelum PRU 13 !

Kerani sekolah pun banyak tanggung hutang ! Bukan kumpulan nung saja !

Tanpa Nama berkata...

Alahai kasihan sangat dengan penjawat awam gred 41/44 Kerajaan Negeri Sabah. Dari kenaikan sampai keturunan tiada kedudukan Orang Sabah bilang. Ramai yang sudah bertugas lebih dari 15 tahun, 20 tahun, dan ada yang sampai pencen tidak pernah menikmati kenaikan pangkat.... Harap Presiden dapat membantu......

Tanpa Nama berkata...

Mengapa TPM asik membela kumpulan guru sahaja, adakah kerana TPM menteri pelajaran? jadi macam mana pula nasib PA lain? ada kah mereka ini bukan sebahagian dari kerajaan, kalau TPM ingin kemenangan pada PRU 13, cuba ingat-ingat juga pada PA lain, jangan sampai mereka merajuk dan bertindak sebaliknya, jangan hanya menjadikan guru saja sebagai anak emas.

Tanpa Nama berkata...

Salam kpd dato omar cuepacs, awal feb 2012 dato janji skim baru yg mgantikan sbpa adala lebih baik or no less favour,, tapi gred j yg terima padah apabila diturunkan semula gred.. ini mnyebabkan motivasi juruteknik gred j hancur musnah.. rasa mcm x percaya pd mulanya beriya2 sign pd option sbpa utk bsara 60 n kenaikkan gred tetapi x sampai 3 bulan hancur bkecai.. ini la satu2nya sistem yg mempermainkan juruteknik gred J. kami Juruteknik gred J berasa amat malu dgn rakan rakan PA yang lain mana nak letak muka .......

Tanpa Nama berkata...

Salam kpd dato omar cuepacs, awal feb 2012 dato janji skim baru yg mgantikan sbpa adala lebih baik or no less favour,, tapi gred j yg terima padah apabila diturunkan semula gred.. ini mnyebabkan motivasi juruteknik gred j hancur musnah.. rasa mcm x percaya pd mulanya beriya2 sign pd option sbpa utk bsara 60 n kenaikkan gred tetapi x sampai 3 bulan hancur bkecai.. ini la satu2nya sistem yg mempermainkan juruteknik gred J. kami Juruteknik gred J berasa amat malu dgn rakan rakan PA yang lain mana nak letak muka .......semoga ALLAH SWT mberikan kesedaran kpd semua pegawai2 di JPA yg telah memalukan gred juruteknik ini.. aminnnn..

Tanpa Nama berkata...

kami tak pelik kalau guru dinaikan pangkat dengan cepatnye dlm waktu terdekat nie.. ini semua pasal PRU-13, keje guru bukan teruk sgt, jam 7,00 masuk, itupun ada yg lambat,jam 3 dah balik mengangkang kat rumah, sebab tue guru sekarang bukannya berkualiti, roh mengajarnya tak de..kauliti guru sebahagian besarnya terburuk dlm perkhidmatan awam, banyak kes di dada akhbar berkaitan guru-guru.. wahai PA semua berapa ramai anak tuan/puan yg berjaya dgn kelulusan cermerlang, kalau anak tuan/puan cermerlang pun disebabkan tuan/puan menghantar anak-anak tuan/puan ke pusat tuisyen, betul tak.? ape guru buat disekolah selama masa mengajar..? mana perlajar yg lemah dipinggirkan oleh pihak sekolah dan guru, tak percaya lihat sendiri sekolah anak-anak tuan/puan, tak masuk kelas mengajar, mengajar sambil lewa, mengeluarkan kata-kata kesat kepada perlajar, menconteng buku pelajar dgn bahasa yg kurang elok, pilih-kasih, perlajar miskin dipinggirkan, mengejar pangkat dan gaji, malas mengajar, boikot perlajar dan bermacam ahklak buruk guru, kami tak cemburu tetapi biarlah berpada-pada, kami berkerja siang-malam, sekiranya berlakunya bencana alam spt banjir, kami juga yg kedepan,
mane perginya guru-guru, pelbagai program dan dasar-dasar kerajaan di anjurkan kerajaan, kami juga ke depan, taukah kerajaan ramai di kalangan guru-guru penyokong dan master-mind kepada pihak pembangkang.. sepatutnya kerajaan sudah lama menaikkan gred PA bukan guru, bukan bermain tarik-tali, buruk padahnya.. kami PA 1.4 juta juga memainkan peranan yg amat penting bagi pembangunan negara menuju negara maju menjelang tahun 2020.. PRU-13 semakin hampir, kami bijak memilih. undi adalah rahsia..!!

Tanpa Nama berkata...

Menteri lain hanya suka cari nama, buat itu ini. Tapi jabatan2 dibawah mereka langsung tidak dihiraukan. Sepatutnya menterilah yang bertanggungjawab memperjuangkan kebajikan kakitangan awam di bawah kementerian mereka, nak harapkan CUEPACS pun tak terdaya juga. Guru naik pangkat bukan sebab perjuangan CUEPACS semata-mata. Harap lepas ni kenaikan pangkat boleh berlaku dikalangan penjawat awam gred lain pula. Biarlah ianya menjadi keadilan, sebab rata-ratanya bukanlah penjawat awam lain berhasad dengki tetapi moga ianya menjadi penaik semangat dan motivasi untuk mempertingkatkan produktiviti kerja.

Tanpa Nama berkata...

KUALA LUMPUR: Penjawat awam yang didapati terbabit dalam rusuhan ketika perhimpunan Bersih 3.0 di ibu negara pada 28 April lalu, boleh dikenakan tindakan sehingga dibuang kerja.
Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs), Datuk Omar Osman berkata, tindakan itu boleh diambil kerana penjawat awam tertakluk kepada Perintah Am, Bab D - Peraturan-peraturan Pegawai Awam (Kelakuan Dan Tatatertib) iaitu mereka tidak boleh menyertai sebarang aktiviti yang menyalahi undang-undang.
Menurutnya, jika mereka didapati terbabit dalam perhimpunan yang bertukar menjadi rusuhan itu, Cuepacs tidak akan membantu atau membela nasib mereka.
“Jika ada penjawat awam terbabit dalam Bersih 3.0 dan mereka dapat surat tunjuk sebab daripada ketua jabatan, Cuepacs tidak akan membantu atau membela mereka.
“Jika mereka gagal memberi jawapan jelas dan didapati bersalah, mereka boleh dikenakan tindakan tatatertib termasuk diberi amaran, diturunkan pangkat, digantung kerja dan jika kesalahan itu serius mereka juga boleh dibuang kerja,” katanya.
Katanya, bagaimanapun sehingga kini Cuepacs tidak menerima aduan berhubung pembabitan penjawat awam dalam perhimpunan itu.
Diharap Kementerian Pendidikan dapat mengesan beberapa orang guru yang terlibat di dalam bershit 0.3

Tanpa Nama berkata...

GURU-GURU, SUKALAH HATI KORANG DAPAT NAIK PANGKAT DENGAN BEGITU MUDAH. TAK BUAT KERJA DAN MAKAN GAJI BUTA PUN NAIK JUGAK JANJI CUKUP TEMPOH. LAIN KALI JANGAN KOMPLEN PASAL PTD AJE. KALAU BUKAN KERANA PTD YANG MENTADBIR TAK NAIK PANGKATLAH KORANG.

P erkhidmatan T anpa D engki

Tanpa Nama berkata...

Salam kpd dato omar cuepacs, awal feb 2012 dato janji skim baru yg mgantikan sbpa adala lebih baik or no less favour,, tapi gred j yg terima padah apabila diturunkan semula gred.. ini mnyebabkan motivasi juruteknik gred j hancur musnah.. rasa mcm x percaya pd mulanya beriya2 sign pd option sbpa utk bsara 60 n kenaikkan gred tetapi x sampai 3 bulan hancur bkecai.. ini la satu2nya sistem yg mempermainkan juruteknik gred J. kami Juruteknik gred J berasa amat malu dgn rakan rakan PA yang lain mana nak letak muka .......semoga ALLAH SWT mberikan kesedaran kpd semua pegawai2 di JPA yg telah memalukan gred juruteknik ini.. aminnnn..

=====================================================================================

LETAK JAWATAN JURUTENIK TU....MINTA JAWATAN CIKGU LAKKKK..........MMG CIKGU DI BELA SELAIN DR POLIS DAN TENTERA...YG LAIN AGAR HAMPEH..........TAKKAN TAK TAU APA YG PATUT DI BUAT OLEH PARA JURUTEKNIK SEKELIAN.......

Hidup Sbpa berkata...

Selamat hari Guru 2012 !

Hadiah paling bermakna buat guru semasa musim pilihanraya ini ialah kenaikan pangkat guru mengikut SBPA (walaupun SBPA dah dibatalkan namun isinya masih digunapakai lagi)....hidup SBPA.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Alahai kasihan sangat dengan penjawat awam gred 41/44 Kerajaan Negeri Sabah. Dari kenaikan sampai keturunan tiada kedudukan Orang Sabah bilang. Ramai yang sudah bertugas lebih dari 15 tahun, 20 tahun, dan ada yang sampai pencen tidak pernah menikmati kenaikan pangkat.... Harap Presiden dapat membantu......

Rabu, Mei 16, 2012 11:31:00 PM

======================================================================

cuepacs mana dpt seberang sempadan..hehe...dah nama pon perkhidmatan kerajaan negeri..@ state service..sistem tertutup derr..kalau mau naik pangkat mmg susah..perjawatan terhad..bidang kuasa kerajaan negeri..hehe..memang penuh dgn kaum kerabat semata laa...spupu sepapat sana sini..usu, makcik, uncle, semua gabung kerja dlm perkhidmatan negeri..

hal mcm ni bnyk jadi kat negeri lain yg ada perkhidmatan sendiri..;)

tak percaya? p la check..perkhidmatan negeri..jkr negeri..PBT..semua penuh dgn kaum kerabat sendiri saja..

jadi jangan salahkan kerajaan persekutuan kkkkkkkkkk... ;)

Tanpa Nama berkata...

Hadiah paling bermakna buat guru semasa musim pilihanraya ini ialah kenaikan pangkat guru mengikut SBPA (walaupun SBPA dah dibatalkan namun isinya masih digunapakai lagi)....hidup SBPA.
=======================================================================================

AGAKNYA GURU JE YG UNDI BN KOT YG PA LAIN BKN UNDI BN AGAKNYA.......TAKPE BIARLAH GURU JE YG UNDI BN PA YG LAIN TU PANDAI2LAH PILIH...

Tanpa Nama berkata...

wira juang 27 berkata...
tahniah kpd semua cikgu yg mdpt kenaikkan sempena hr guru.. gred cikgu bwh ptadbiran tpm cepat dan senang je naik.. tp gred j dpt naik skejap da dibatalkan.. inilah sistem yg sangat adil.. kpd dato omar cuepacs, awal feb 2012 dato janji skim baru yg mgantikan sbpa adala lebih baik or no less favour,, tapi gred j yg terima padah apabila diturunkan semula gred.. ini mnyebabkan motivasi juruteknik gred j hancur musnah.. rasa mcm x percaya pd mulanya beriya2 sign pd option sbpa utk bsara 60 n kenaikkan gred tetapi x sampai 3 bulan hancur bkecai.. inila satu2nya sistem yg mpermainkan gred juruteknik.. selain itu menteri kkr dato shaziman langsung nampak tak bsuara mngenai isu gred juruteknik.. semoga ALLAH SWT mberikan kesedaran kpd semua pegawai2 di JPA yg telah memalukan gred juruteknik ini.. aminnnn.. wira juang

Tanpa Nama berkata...

wira juang 27 berkata...
tahniah kpd semua cikgu yg mdpt kenaikkan sempena hr guru.. gred cikgu bwh ptadbiran tpm cepat dan senang je naik.. tp gred j dpt naik skejap da dibatalkan.. inilah sistem yg sangat adil.. kpd dato omar cuepacs, awal feb 2012 dato janji skim baru yg mgantikan sbpa adala lebih baik or no less favour,, tapi gred j yg terima padah apabila diturunkan semula gred.. ini mnyebabkan motivasi juruteknik gred j hancur musnah.. rasa mcm x percaya pd mulanya beriya2 sign pd option sbpa utk bsara 60 n kenaikkan gred tetapi x sampai 3 bulan hancur bkecai.. inila satu2nya sistem yg mpermainkan gred juruteknik.. selain itu menteri kkr dato shaziman langsung nampak tak bsuara mngenai isu gred juruteknik.. semoga ALLAH SWT mberikan kesedaran kpd semua pegawai2 di JPA yg telah memalukan gred juruteknik ini.. aminnnn.. wira juang

Tanpa Nama berkata...

wira juang 27 berkata...
tahniah kpd semua cikgu yg mdpt kenaikkan sempena hr guru.. gred cikgu bwh ptadbiran tpm cepat dan senang je naik.. tp gred j dpt naik skejap da dibatalkan.. inilah sistem yg sangat adil.. kpd dato omar cuepacs, awal feb 2012 dato janji skim baru yg mgantikan sbpa adala lebih baik or no less favour,, tapi gred j yg terima padah apabila diturunkan semula gred.. ini mnyebabkan motivasi juruteknik gred j hancur musnah.. rasa mcm x percaya pd mulanya beriya2 sign pd option sbpa utk bsara 60 n kenaikkan gred tetapi x sampai 3 bulan hancur bkecai.. inila satu2nya sistem yg mpermainkan gred juruteknik.. selain itu menteri kkr dato shaziman langsung nampak tak bsuara mngenai isu gred juruteknik.. semoga ALLAH SWT mberikan kesedaran kpd semua pegawai2 di JPA yg telah memalukan gred juruteknik ini.. aminnnn.. wira juang

Tanpa Nama berkata...

Jangan salahkan JPA tetapi salahkan TPM kerana nak ampu sangat cikgu-cikgu untuk kepentingan PRU 13, oleh itu kepada semua PA mari kita buat perhitungan sapa lebih berkuasa TPM atau PA-PA aemua, ini bukan politik tetapi untuk keadilan semua PA, jangan hanya memandang guru saja yang berjasa

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Jangan salahkan JPA tetapi salahkan TPM kerana nak ampu sangat cikgu-cikgu untuk kepentingan PRU 13, oleh itu kepada semua PA mari kita buat perhitungan sapa lebih berkuasa TPM atau PA-PA aemua, ini bukan politik tetapi untuk keadilan semua PA, jangan hanya memandang guru saja yang berjasa

Khamis, Mei 17, 2012 3:36:00 PM

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

ya ka ni...ada berani ka?? jgn hujungnya tinggal sembang kedai kopi saja dah laaaaaa...

Tanpa Nama berkata...

slm sejahtera...
sy xdengki cikgu2 dpt ganjaran @ sebagainya...tp ape slh kami PA len..xcukupkah jasa kami...pendapat sy ape la slh nya sekira nya semua PA dpt merasai gnjaran itu sm rata...1 dapat semua dapat...

Tanpa Nama berkata...

Bercakap biarlah berbudi bahasa. Hormatilah pemimpin agung kita YAB PM. Untuk pengetauan tuan, Kenaikan Gaji Tahunan tahun ini dibatalkan kerana kerajaan kekurangan dana selepas memberi kenaikan 7-13% yang lepas. Ingatlah bahawa sumber kewangan negara adalah terhad. Sanggupkan tuan menanggung kenaikan cukai disebabkan nak membayar lagi kenaikan gaji PA? Untuk tujuan gaji dan emolumen, kerajaan terpaksa mengeluarkan perbelanjaan RM60 billion setahun utk dibayar kpd 1.4 juta PA. Tidakkah tuan kasihan kpd pekerja swasta berkolar biru seperti tukang sapu sampah, pekerja kilang, buruh binaan, kerani pejabat swasta, guard swasta, dll yg bekerja bagai nak mati tapi menikmati gaji yg kurang daripada tuan? Tidak kesian pada mereka? Pakcik guard yg sy kenal kerja 12 jam sehari dapat gaji RM700 sebulan berbanding kerani kerajaan N17 kerja 8 jam tapi dapat gaji + elaun melebihi RM1k. Sedangkan pakcik ni berdepan risiko ditembak oleh perampok & kena berkawal 12 jam secara syif bergilir-gilir...

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

ko ni kaki isap ke apa,najib 2 ko cakap pemimpin agong,bikin aku gelak je hehehehe,aku x kira anjakan gaji tahunan x dapat sebelum pilihanraya,aku kasi pangkah pakatan,ko sakit hati aku lg sakit hati...

Tanpa Nama berkata...

ko ni kaki isap ke apa,najib 2 ko cakap pemimpin agong,bikin aku gelak je hehehehe,aku x kira anjakan gaji tahunan x dapat sebelum pilihanraya,aku kasi pangkah pakatan,ko sakit hati aku lg sakit hati...

Khamis, Mei 17, 2012 4:12:00 PM
==============================================

betul ka bro...ka nnt org suap sket terus saja senyap plakzzz ;p

wa support j berkata...

wira juang 27 berkata...
tahniah kpd semua cikgu yg mdpt kenaikkan sempena hr guru.. gred cikgu bwh ptadbiran tpm cepat dan senang je naik.. tp gred j dpt naik skejap da dibatalkan.. inilah sistem yg sangat adil.. kpd dato omar cuepacs, awal feb 2012 dato janji skim baru yg mgantikan sbpa adala lebih baik or no less favour,, tapi gred j yg terima padah apabila diturunkan semula gred.. ini mnyebabkan motivasi juruteknik gred j hancur musnah.. rasa mcm x percaya pd mulanya beriya2 sign pd option sbpa utk bsara 60 n kenaikkan gred tetapi x sampai 3 bulan hancur bkecai.. inila satu2nya sistem yg mpermainkan gred juruteknik.. selain itu menteri kkr dato shaziman langsung nampak tak bsuara mngenai isu gred juruteknik.. semoga ALLAH SWT mberikan kesedaran kpd semua pegawai2 di JPA yg telah memalukan gred juruteknik ini.. /////////////// wa sokong lu 1000 persen bro.. lu punya opinion kasi hati wa sedih.. pasal la wa bole amik engineering kat u dulu.. dahler belajar susah gler.. last2 time keje gomen mamat2 yg amik kusus senang etc art, law, sains social je bos kt semua dept gov.. rasanya mmg bidang engineering, doktor, ni kerajaan x pdg pon

CIKGU VETERAN berkata...

Temberang je si Muhyidin tu masa hari guru. Kebanyakkan yang naik pangkat tu pentadbir je,m pengetua dan penolong kanan. Guru biasa yang dah berkhidmat 20 tahun dalan ijazah masih berada pada DG44 lagi. Sedangkan penolong kanan yang baru 11 tahun berkhidmat dalam ijazah dah dapat DG48. Tak masuk akal betul kenaikan pangkat di dalam bidang pendidikan ini. Kasihan pulak tengok Muhyidin diperbodohkan oleh pegawai Kementerian Pelajaran atau Muhyidin yang bodoh? Rasanya yang ke 2 tahap Menteri Pelajaran tu. He..he..

Guru Yang Prihatin. berkata...

guru dan pensyarah di ipg bodoh sombong. sikap sombong, angkuh, gila kuasa, guru pelatih sikap gila markah dan bodek pensyarah. tak diajar ttg sopan santun dan menghormati sesiapa saja termasuk tukang kebun.Pensyarah hanya ajar ttg teori tetapi tak ajar secara praktikal tentang etika, akhlak , budi bahasa dan sikap hormati orang lain. Ini kah Bakal guru yang akan mengajar anak bangsa kita?

Tanpa Nama berkata...

Sial siot ..asyik guru jer.Kalo naik gaji,elaun pun naik juga ler.Ni aku nak komen gaji pegawai rendah kastam,paling ciput dalam perkhidmatan awam.Kerja 30 tahun,gaji lebih rendah dari Koperal Polis.Ketua Pengarah Kastam pun siot,mau jumudkan jawatan sesetengah gred pegawai rendah.Ada ke patut,ketua jabatan mcm ni.Kalo pegawai kanan kastam.,4 tahun dah boleh naik pangkat W41 ke W44.Cap jari pun tak kering.Woii JPA timbang ler sikit nasib kami ni.Bukannya kami mintak byk sgt pun.Bukan dengki juga.,rezki masing-masing ler.Tapi biar ler fair.So aku harap pegawai rendah kastam fikir ler sendiri nk pangkah parti mana PRU 13.Undi BN selama ni pun apa yg kita dapat.Sure aku pangkah pembangkang.Wpun aku hati aku tidak berapa setuju......

Tanpa Nama berkata...

Dengar cerita gaji cikgu naik. gaji pensyarah pon nak dinaikkan. tapi adakah dipertimbangkan juga pensyrah politeknik? sebab pensyarah politeknik sentiasa ditindas dan dipandang sebelah mataje.Memang betul2 pensyarah terpinggir.kesian kami. Cikgu ada NUTP, memang sgt baik. bagi kami yg xde persatuan pembela untuk kami. rasa macam sgt2 ditindas. Pernahke kementerian pengajian tinggi betul2 tengok keadaan kami? beban tugas yang tinggi. Buat keje macam cikgu dan pensyarah.Semoga Allah membuka mata pihak2 bertanggungjawab kepada nasib kami ini. Bukan salah pensyarah Poli kalau masing2 mahu lari ke ipt.sebab nasib tidak terbela.

Tanpa Nama berkata...

JPA PUTRAJAYA KENA TURUN PADANG DAN MENYAMAR DAN TANGKAP PENJAWAT AWAM DISEBERANG JAYA MASUK JAM 8 PAGI TERUS PERGI MINUM,YANG MASUK 8.30 PAGI PUN TERUS MINUM PAGI,KEMUDIAN PUKUL 11.00 PAGI PERGI MINUM,JAM BERAPA BUAT KERJA.YANG MINUM DIAJAR OLEH KAKITANGAN SENIOR TAK DAK OTAK MAKLUMLAH PAP.

Bekas Pensyarah berkata...

Dengar cerita gaji cikgu naik. gaji pensyarah pon nak dinaikkan. tapi adakah dipertimbangkan juga pensyrah politeknik? sebab pensyarah politeknik sentiasa ditindas dan dipandang sebelah mataje.Memang betul2 pensyarah terpinggir.kesian kami. Cikgu ada NUTP, memang sgt baik. bagi kami yg xde persatuan pembela untuk kami. rasa macam sgt2 ditindas. Pernahke kementerian pengajian tinggi betul2 tengok keadaan kami? beban tugas yang tinggi. Buat keje macam cikgu dan pensyarah.Semoga Allah membuka mata pihak2 bertanggungjawab kepada nasib kami ini. Bukan salah pensyarah Poli kalau masing2 mahu lari ke ipt.sebab nasib tidak terbela.

===================================

Betoi ka hang nak lari ke IPT ? Tak usah la.... belum tentu boleh dapat permanent... kebanyakan IPTA skrg lantik secara kontrak jer.... Pastu plak, KPI lagi tinggi... Kena mengajar lagi, buat research lagi, publication mesti 2 paper dalam high-impact journal indexed by ISI/Scopus.... Hang rasa boleh buat ka? Tak caya tanya pensyarah UM.... Baik hang meniaga macam aku lagi senang, takdak stres KPI... Aku bersara awal (pilihan) sbb nk tumpu pada bisnes...

Tanpa Nama berkata...

prestasi kakitangan bawahan dikaji semula kerana setengah datang kerja tidak buat kerja hakiki,buat kerja sampingan yang boleh dapat sumber kewangan lebih,lihat disekeliling meja penuh dengan surat menyurat dengan tuan tanah,tak buat kerja hakiki pun dapat markah LPT 90 peratus.yang buat kerja tapi tak pandai bodek dapat LPT94%,hairan pegawai penilai 1 dan 2 bodoh,setengah itu kita kerja peribadi mereka baru dapat cemerlang,boss-boss check dimeja meja penolong penolong pegawai,pembantu pembantu penilaian tengah buat apa ditempat duduk,mereka-mereka kalau senyap itu tak buat kerja main internet,kerja due,alasan alasan tipu,sibuk.

Pegawai Muda Tak Sabar Nak Kahwin berkata...

Aduhai sumandak, ubatilah kesepianku ini...

Sudikah kiranya kau menerimaku sebagai suami...

PEMBANTU PENGUATKUASA PBT berkata...

KAMI PENGUATKUASA SEBUAH PBT DIARAH MELAKUKAN TUGAS KAWALAN BANGUNAN. ADAKAH ITU TERMASUK DALAM TUGAS KAMI SEBAGAI PENGUATKUASA PBT.

Tanpa Nama berkata...

guru lagi naik gred! 8 tahun je jadi kanan.
persatuan depa ni tak berenti minta naik gaji.
TPM pun tunduk pada kumpulan mereka.
Nampak betul diaorang ini anak emas kerajaan.
Aku kerja 20 tahun baru dapat kanan.


Terpinggir

Tanpa Nama berkata...

Tu lah dia menampakkan Politik murahan Muhyiddin menjelang PRU13.
Jika input-output kakitangan Guru berbeza daripada dulu contohnya masa penambahan bekerja mereka sama seperti kakitangan lain @ kualiti Pelajar itu sendiri Rakyat tidak sangat mempertikaikan kenaikan gaji mereka , ini hasilnya adalah sama .
Jika Krjaan ikhlas Pemberian seperti Time Base mestilah sama seperti penjawat awam lain . Mengapa mereka ini disayangai begitu sekali ?
Adakah mereka ini golongan yg ditakuti kerana membangkang dasar2 Krjaan yg diwacanakan oleh BN.?
Tepuknya dada jadilah Kakitangan Awam yg membangkang sudah tentu tuntutan kita di turuti seperti Guru ...
Kita lihatlah hasil PRU13 nanati ?

Tanpa Nama berkata...

JIka Perkhidmatan Awam dirasakan tidak adil . Penjawat Awam mempunyai Kuasa yg terbesar (voice) untuk > Exite Pilicy Krjaan yg memerintah bagi menunjukkan rasa ketidak puasan hati Penjawat awam . itulahlah dia dasar Pentadbiran Awam .

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
ishhh...jangan marahkan mai yang kerja KONTRAK nih....ingat senang ka nak dapat jawatan tetap yang lain sekiranya sudah berkhidmat secara KONTRAK di mana2 jabatan...lain lah kakitagan TETAP tu...pandai kipas leh la naik pangkat...kami xmain kipas2 nih...macam 'najis berat" jer rezeki orang kipas ni

Selasa, Mei 15, 2012 12:02:00 PM
========================================

marilah ramai2 baca kenyataan atas ni..nilaikan sendiri paras akal & budi sopannya...jika mudah betul labelkan para anggota TETAP sampai mcm tu..alangkah ceteknya pemikiran..maka jika ada ayah ibunya..datuk neneknya pernah jadi anggota TETAP dalam kerajaan..masuk jua dlm golongan yg dilabelkan sebagai 'najis berat'

nampak sangat ikut nafsu semata, cetek fikiran & bukannya guna akal.

Rabu, Mei 16, 2012 2:28:00 PM

----------------------------------------mak bapak aku xkerja gomen...aku x pulun sangat nak makan duit haram sampai guna kabel dan kroni waktu mintak kerja...aku kata yang kipas bos tu makan duit haram...sahla kau pi aircond bos kau kot bodoh...hahaha...kami kakitangan kontrak xader kelebihan kipas mengipas ni...kecuali kerja TETAP jer yang ada...haha

Tanpa Nama berkata...

WAHAI AHLI GABUNGAN CUEPACS KITA KEMPEN JANGAN UNDI/PILIH SDRI LOK YIM PHENG 2013,MENYESAL KAMI UNDI ANDA,MANIS KATA KATA DIHADAPAN,SEBALIKNYA ANDA,HANYA UNTUK NUTP.
KITA UNDI TIMBALANNYA SDR ADNAN BIN MAT SEBAGAI S/U AGONG CUEPACS YANG BARU.HIDUP ADNAN MAT.
SEMUA AHLI-AHLI KENA BERJANJI DEMI AHLI-AHLI DAN MARUAH KITA YANG TIDAK DIPERJUANGKAN.

Tanpa Nama berkata...

MINTA JURUTEKNIK LAWAN BAGI DAPAT GRED TURUS 1 SAMA TARAF BARU STANDARD,PAP MINTA NAIK TURUS III,BARU HEBAT,GRED BAWAHAN NAIK GRED BARU BAGUS,LEPAS ITU ORANG ATAS JADI OFFICE BOY DAN LAIN LAIN,PEON DAN JURUTEKNIK BAGI ARAHAN,ITULAH YANG BERLAKU HARI INI DIJABATAN KERAJAAN,JADI KULI BERLAGAK BOSS,INGATLAH SIKIT ENGKAU dan sedar diri,cakap tak guna otak,guna kepala lutut.

Tanpa Nama berkata...

GUA MUSANG: Impian Umno mahu menawan Kelantan semakin tergugat apabila 100 lagi ahli dan penyokong parti itu mengisytiharkan keluar parti dan menyertai PAS.

Malam tadi seramai 100 bekas ahli dan penyokong Umno di Rancangan Kemajuan Tanah (RKT) Kesedar Chalil dekat sini menyerah borang menyertai PAS yang diketuai bekas anggota jawatankuasa Umno Cawangan Chalil, Mat Ali Ibrahim, 62.

Mat Ali yang menyertai RKT Chalil pada 1983 mewakili rakan-rakan menyerah borang kepada Timbalan Pesuruhjaya PAS Kelantan, Datuk Mohd Amar Abdullah.

Hadir sama pada ceramah Selamat Tinggal Umno, Ketua Pemuda PAS Negeri, Abdul Latiff Abdul Rahman, Yang Dipertua PAS Gua Musang, Abdullah Husin, Penyelia Dun Galas, Dr Zulkifli Muhamad dan Penyelia Dun Paloh, Saharudin Mustafa.

Mat Ali yang pernah mempunyai hubungan rapat dengan Adun Paloh, Datuk Nozula Mat Diah berkata, beliau berjuang bersama Umno selama 40 tahun.

“Saya melihat dan merasai sendiri apa yang berlaku dalam Umno sepanjang tempoh tersebut. Sebelum ini saya diam sahaja terhadap banyak penyelewengan yang berlaku.

“Namun sekarang saya tidak mampu pendam lagi. Sebab itulah saya dengan sokongan kawan-kawan mengisytiharkan keluar Umno beramai-ramai malam ini,” katanya ketika ditemui selepas ceramah tersebut.

Beliau juga mengakui berlaku perbezaan yang jauh di antara PAS dan Umno, di mana rakyat boleh merasai sendiri program berkebajikan yang dilaksanakan di Kelantan sekarang.

Manakala rakannya, Che Ghani Che Mat, 60 yang masih memiliki nombor keahlian Umno berkata, dasar perjuangan Umno tidak sesuai dengan perkembangan semasa yang berlaku sekarang.

Katanya, perjuangan Umno sudah jauh ketinggalan zaman kerana ia hanya sesuai pada zaman menuntut kemerdekaan sahaja.

“Sebab itulah sekarang mereka melakukan apa sahaja bagi menarik sokongan rakyat termasuk umpan wang ringgit.

“Namun peneroka sekarang sudah celik. Kami sebagai peneroka sudah lama merasai ditipu pemimpin Umno. Nasib peneroka masih di tahap lama dan tidak berubah,” ujarnya.

Tanpa Nama berkata...

MELAKA: Vateran Umno, Tamrin Ghafar kesal dengan tindakan partinya itu yang sejak kebelakangan ini menggunakan samseng untuk mengganggu ceramah Pakatan Rakyat.

"Malulah sikit dengan tindakan samseng baling batu, telur dan lain-lain, kita sudah merdeka lebih dari 54 tahun, takkan masih nak mengamalkan politik macam ini".

"Saya seru pemimpin Umno supaya bertindak matang dan bukan kebudak-budakan macam ini" tegasnya yang merupakan anak kepada bekas Timbalan Perdana Menteri Tun Ghafar Baba.

Beliau berkata demikian pada ceramah anjuran Majlis Tindakan Dun Ayer Molek di sini malam tadi.

Sementara itu Tamrin berkata, beliau rela dipecat dari Umno demi menegakkan kebenaran dan menentang penyelewengan.

"Saya masih ahli Umno, saya rela dipecat dari Umno demi rakyat, demi menegakkan kebenaran dan menentang penyelewengan," ujarnya yang juga bekas Pengerusi MARA.

"Umno ibarat kereta yang rosak dan buruk, saya seorang mekanik baiki yang mana skru longgar dan goyang," katanya.

Tanpa Nama berkata...

ULAU PINANG: Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang, Datuk Mansor Othman mencabar Ketua Pehubungan Umno negeri, Datuk Zainal Abidin Osman menyenaraikan 50 buah kampung Melayu yang bakal diusir oleh mahkamah dalam masa terdekat.



Jika ada, beliau dikehendaki mengemukakan dengan bukti kukuh bukan dakwaan kosong sebagaimana kenyataannya dalam akhbar The Sun pada 22 Mei lalu.


Justeru, cadangan Umno agar Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat Pulau Pinang menambah rumah kos rendah bagi mengatasi penduduk yang terlibat dengan projek pembangunan dilihat sesuatu yang dangkal.

Ini kerana selama ini mereka berhujah supaya kerajaan negeri mengekalkan perkampungan Melayu sedia ada.


"Bagikan saya senarai 50 buah kampung yang bakal diusir oleh mahkamah. Saya nak tengok dengan bukti sekali sebab setahu kami tiada pun kejadian itu berlaku melainkan cadangan kerajaan negeri mahu menaikkan taraf perkampungan Melayu sedia ada dengan lebih proaktif berdasarkan kepada rancangan Struktur Negeri Pulau Pinang 2020," tegas Mansor ketika dihubungi.


Antara kampung terbabit ialah Kampung Seronok, Kampung Sungai Rusa, Kampung Titi Teras, Kampung Pondok Upeh, Kampung Permatang Tepi Laut, Kampung Genting dan Kampung Terang di bahagian Balik Pulau.


Di bahagian Seberang Perai pula membabitkan Kampung Ceruk To' Kun, Kampung Machang Bubuk, Kampung Ara Kuda, Kampung Sungai Acheh, Kampung Kota Aur dan Kampung Mengkuang Titi.


Ujarnya lagi, kerajaan negeri senantiasa memantau jika ada tanah yang terlibat dengan syarikat untuk dibangunkan sepertimana yang telah berjaya diatasi seperti di Kampung Perlis 10 Kongsi, Bayan Lepas di mana 84 orang berbagai bangsa tidak mendapat geran dari 1987 yang diatasi pada 2011.


Selain itu ialah Kampung Cross Street, Bukit Mertajam, perobohan 12 buah rumah di Kampung Sungai Nibung Besar, 22 buah rumah diatas tanah milik KL Metro Development Teluk Kumbar Balik Pulau, Perumahan PPR Sungai Chenaan Seberang Perai Selatan, Kampung Melayu Tanjung Tok Kong Fasa 4A, Kampung Binjai Bayan Lepas, 13 keluarga bangsa Cina di Kuala Jalan Baru Balik Pulau dan Kampung Bagan Serai Seberang Jaya.


"Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat buat perancangan begitu berhemah dan baik demi rakyat yang tercinta.

“Kami tidak sekali-kali menginaya penduduk sepertimana yang digemburkan oleh Umno dan BN yang terdesak," katanya yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Penanti.

Tanpa Nama berkata...

ASYIK2 CIKGU DIBELANYA, PADAHAL 80 PERATUS CIKGU UNDI PAS..MAMPUSLAH KO BN

Tanpa Nama berkata...

ptk dapat 4 tapi xdapat anjakan gaji...alasan..purata SKT mesti 90% 3 tahun berturut2..lojik ke baru keje 5 takun SKT leh 90%...5 tahun pertamakan proses pembelajaran..mane leh nilai terlalu tinggi..name pun pembelajaran...
cadangan...tutup je kementerian kerajaan yang lain...suruh je cikgu2 yang keje...bagi gaji yang lumayan...ingat lah..seua ade kelebihan masing2....jangan asyik pandang cikgu je...