SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

17 Januari 2014

RINGANKAN KOS SARA HIDUP

Utusan Malaysia
17/1/2014



RATA-RATA rakyat hari ini bercakap berkenaan kenaikan kos sara hidup daripada kedai kopi hingga ke rumah kenduri. Ini ekoran daripada rasionalisasi petrol dan diesel, gula, kadar baru tarif elektrik dan kenaikan tol serta tambang pengangkutan awam.Turut membimbangkan rakyat adalah pengenalan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) pada April 2015. Tidak terkecuali para penjawat awam, terutama kumpulan rendah atau pelaksana juga terbeban dengan kenaikan kos sara hidup.
Justeru, bagi meringankan beban sara hidup, dicadangkan supaya diteliti semula gaji permulaan dan kenaikan gaji tahunan bagi penjawat awam.
GAJI PERMULAAN
Gaji permulaan untuk jawatan Gred N11 adalah RM802. 

Mengambil contoh, seorang Pembantu Tadbir Gred 17 gaji permulaan adalah RM928 dengan kadar kenaikan tahunan sebanyak RM95.
Seandainya beliau masuk kerja pada usia 22 tahun, dalam tempoh lima tahun iaitu dalam usia 27 tahun gaji beliau RM1,403 mengambil kira kenaikan gaji tahunan RM95 setahun. Ini bermakna dalam tempoh lima tahun kenaikan gaji hanya RM475.

Dalam usia pertengahan 20-an banyak perubahan besar akan berlaku kepada seseorang seperti berkahwin, dapat anak, keperluan kepada kereta dan rumah. Cuba fikirkan, dengan pendapatan sebanyak RM1,403 (belum masuk potongan) bagaimana untuk survive, lebih-lebih lagi hidup di kota besar.
Perkara ini menyebabkan ramai penjawat awam terjebak dengan pinjaman peribadi dan salah satu sebab kenapa masih ramai tidak mampu beli rumah.
Walaupun kini ada kenaikan pangkat secara time based, namun demikian seseorang yang dilantik ke Gred 17 dengan gaji permulaan RM928, akan naik ke Gred 22 setelah 13 tahun khidmat.
Beliau akan hanya mencapai gaji maksimum di Gred 22 iaitu RM4,233 dalam tempoh 30 tahun khidmat yakni hampir bersara. Realitinya, pada usia pertengahan 20-an hingga awal 50-an tanggungan seseorang amat banyak. Usia lingkungan ini adalah usia produktif dan dalam graf menaik dari segi kewangan.
Berbanding usia lewat 50-an iaitu hampir bersara, tanggungan agak kurang kerana ada anak yang telah bekerja. Tempoh gaji permulaan hingga gaji maksimum wajar dipendekkan daripada 30 tahun kepada 25 tahun. Walaupun mencapai gaji maksimum lebih awal, masih ada kenaikan tiga peratus setahun bagi mereka yang berada di gaji maksimum.
KENAIKAN GAJI TAHUNAN
Satu perkara lagi yang patut diteliti semula adalah kenaikan gaji tahunan khasnya bagi kumpulan pelaksana yang agak rendah berbanding kenaikan kos sara hidup.
Bagi kumpulan pelaksana 2, kenaikan gaji tahunan sebanyak RM80 setahun. Kadar kenaikan gaji yang rendah tidak seimbang dengan kenaikan kos sara hidup yang jauh lebih tinggi serta sukar dijangka.
Kenaikan kos sara hidup bukan hanya dalam perkara besar sahaja tetapi harus dilihat secara holistik melibatkan perkara kecil yang bukan barang kawalan seperti upah penjagaan anak, susu, lampin pakai buang, sabun pencuci, wang saku anak sekolah, tambang bas sekolah hingga bil telefon dan lain-lain semuanya mengalami kenaikan.
Sekiranya dua perkara tersebut iaitu gaji permulaan dan kenaikan gaji tahunan dinaikkan, sedikit sebanyak dapat membantu mengimbangi dan meringankan beban kenaikan kos sara hidup serta wujud lebihan tunai sekali gus meningkatkan kuasa beli.
Seiring dengan hasrat menuju negara berpendapatan tinggi serta sikap prihatin dan merasai denyut nadi rakyat, besarlah harapan kiranya pihak kerajaan dapat meneliti cadangan ini demi kebaikan penjawat awam.

129 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

semoga sentiasa dipermudahkan..aminn..

Tanpa Nama berkata...

"ringankan kos sara hidup"????....
ye, justifikasinye telah dinyatakan dalam entri diatas....
jika dipersetujui/dilaksanakan, bagaimana pula penerimaan prof kite yg kontra terhadap resolusi ini????....
pastinye prof kite (maksud sy, yg ada dlm forum ini) akan berkata/meminta supaya kite muhasabah diri dan bercukur....

-kite jgn meletakkan diri kite dlm kaedah zaman dulu....
bukan definisi miskin itu adalah tiada rumah, tak dapat makan, takde kereta....
zaman sekarang mengikut garis panduan, setiap isi rumah yang berpendapatan per kapita bawah RM3000 adalah miskin dan LAYAK utk terima fidyah....

-kerana mereka adalah golongan sasar yang paling terkesan dengan kenaikan kos sara hidup semasa....

~DEGREE ADA, KEPANDAIAN XDA~

Tanpa Nama berkata...

cukup atau tidak gaji bergantung kepada KEBERKATAN gaji..gaji 10k sebulan pun kalau tak berkat--tetap tidak cukup..gaji 1500 pun kalau berkat..tetap cukup..yang bergaji 1500 mestilah berbelanja macam gaji 1500..bukan berbelanja seperti gaji 10k..malu nak duduk rumah murah walaupun tiga bilik..malu nak naik kancil..malu tiada astro beyond..malu tak pakai handphone mewah.dll...pokoknya bergantung pada keberkatan rezeki oleh Allah pada seseorang.

Tanpa Nama berkata...

dah agak dah....

wawawawawawawawawa!!!!....

Tanpa Nama berkata...

Di agensi getah terulung .... Pegawai2 q41 membenarkan pegawai bawahanya membuat tuntutan ot tanpa berkerja bertujuan untuk meringankan beban kewangan mereka....

Tanpa Nama berkata...

woi bangang kalo tk tau ulas jgn ulas mmg bangang dn kangkung bkn pasal gaji 10 k ke 1500 ke skrg kos hidup dh naek bodo ke ape hg ni yg ade anak 5 org bini tk keje jage anak gaji rm1500 duk kl ckup ke,bangang betul tak abeh abeh pasal berkat mcm kamu sorang je tau pasal berkat,bangang sampai mati kamu ni.

Tanpa Nama berkata...

kalau nak gaji tinggi...belajarlah tinggi-tinggi..kalau belajar sampai spm dan dapat gaji 1500..padanlah dengan usaha belajar dulu..kalau nak lulusan spm nak gaji 5000..sanggup ke bagi gaji 10,000 keatas pada pekerja yang berijazah ...ganjaran yang didapati sekarang berdasarkan usaha belajar dahulu..kalau pandai dapatlah gaji tinggi..kalau bodoh..dapatlah gaji rendah.

Tanpa Nama berkata...

Saya sokong pendapat di atas.

Tanpa Nama berkata...

sambung sikit lagi..kalau gaji rendah sebab otak taraf kangkung dulu..janganlah malu nak makan kangkong..jangan angan-angan nak makan lobster pulak..

Tanpa Nama berkata...

Ya spya lulusan SPM akan dinaikkan gred dan gaji ke JUSA. Skrg ni prestasi dan kelulusan akademik serta pengalaman nampaknya hendak diabaikan. Sifat materialistik telah menguasai pemikiran PA skrg.

Tanpa Nama berkata...

XDA DEGREE, HEBAT; BODOH SPT LEMBU MAKAN RUMPUT.

Tanpa Nama berkata...

tk penah plak dgr yg spm nk gaji 5000 bkn nk gaji besa ke ape cume nk rase selesa dn merasai nikmat kekayan negara bkn hanye kak ros sorang je nak rase dgn anak die tu,stakat bleh bg hage kangkung je bleh turun kerajaan mongolia pun bleh buat yg dh gaji besa tu skrg tk pyah le komen kt ruangan sbb care korg komen mmg mcm prof kangkung yang ade mpn tu angkuh dh rase gaji tu dh tinggi dn tk pikir org yg yg ade gaji rendah elok duk diam je stakat utk perut sendiri dn anak bini tk pyah sembang kat sini kamu bleh slesa dgn gaji kamu tu dn jgn nk denki org laen yg gred bawah bawah ni hg pg masuk komen menteri menteri kankung tu yg staraf gaji dgn kamu tu dn slesa jd kangkung dn arnab slame lamenye

Tanpa Nama berkata...

kaedah penetapan kadar gaji minimum sektor awam, bagi mengimbangi kos sara hidup yang semakin meningkat....

sebagaimana penetapan gaji minimum sebanyak RM900.00 yg telah diumumkan disektor swasta....

nanti ada pulak yang kata gaji minimum RM 5000....

Tanpa Nama berkata...

XDA DEGREE, HEBAT; BODOH SPT LEMBU MAKAN RUMPUT.

----------------------

ini bukan jawapan, prof berhaluan kiri, tapi kebodohan....

Tanpa Nama berkata...

Orang degree ni mengaku pandai , bijak dan pintar . Cuba ko tengok renung dalam-dalam mak bapa ko yang pendidikan takat sekolah rendah atau langsung tak p sekolah , lepas tu hadap rapat-rapat muka diorang lepas tu kata kat orang tua kamu BODOH....!!! rasa-rasanya kena peluk keh atau kena penampar . Sorry to say yeaah... tapi kamu juga yang kata orang berkelulusan rendah atau langsung tiada kelulusan tu BODOH CAM LEMBU . Kalau anak jenis derhaka tak nak mengaku orang tua boleh juga di praktikkan pada atok atau nenek . Seingat saya lah anak yang lahir seawal 80an ni orang tua diorang jarang yang berpendidikan tinggi . Jadi pegawai besar pun kelulusan takat SRP je...

Tanpa Nama berkata...

belum ape-ape lagi....
dah ada yg buat pernyataan gaji minimum RM5000....

kemudian ada pulak prof berhaluan kiri yg lain dok top up daripada angka lima ribu kepada lima ribu kuasa dua plaaak....

suka menambah-nambah utk mensensasikan cerita/berita....

siapa lagi????....org kite, biaselah....

wawawawawawawawa!!!!....

Tanpa Nama berkata...

SOKONG, NI YANG DIKATAKAN DEGREE ADA, KEPANDAIAN TIADA.

Tanpa Nama berkata...

Dicadangkan gaji permulaan N1: RM2000; N17: RM4000; 41:RM6000. Apa mcm setuju? Yg pasti masih ada yg xpuashati; N17 nakkan RM5000. Dah lumrah naluri manusia tanpa had selagi gila harta dan kehidupan penuh glamour.

Tanpa Nama berkata...

Jangan suka menghina orang di bawah kita . Diorang pun manusia juga , diorang minta kenaikan gaji pun bukan untuk diorang semata-mata tapi nak memberi kesenangan pada isteri dan anak-anak walaupun sedikit . orang tua dulu-dulu dengan gaji takat RM400-RM600 mampu bagi makan 12 orang anak sebab harga barang dulu murah . Bawa RM3 pergi gerai dah kenyang makan nasi 3 lauk dan teh tarik siap ada baki lagi . Bawa RM50 pergi pasar boleh tampung belanja dapur sebulan anak , tapi sekarang RM50 untuk makan orang bujang pun tahan 3@4 hari saja . Lain kali berpadah-padah bila nak menghina , dalam islam pun melarang kita menghina . Saya ada sorang kawan sekampung saya dapat kerja jadi PAP tu pun kalau bukan sebab pengalaman kerja jadi office boy di beberapa syarikat besar sebelum ini payah nak lepas . Tapi kawan saya ni bukan tak mahu sekolah cuma bapa dia tak berkemampuan . Kerja cuma ambil upah potong rumput . Lepas ambil pmr terus berhenti sekolah tolong bapa dia sebab bapa dia selalu sangat sakit sebab faktor usia . Persoalannya adakah perkataan BODOH patut di beri pada kawan saya ni atau bapa dia sebab tak pandai dan tidak awet muda ? . Hidup kita ni dah tertulis dalam buku QADA dan QADAR . KAlau kita jadi JUSA sekali pun bukan sebab kamu pandai tapi atas izin yang maha esa . Bayangkan kalau korang dapat degree time naik pentas nak ambil segulung degree tu kamu tiba-tiba mati , bolehkah kamu jadi JUSA ? kamu dapat kelulusan pun atas izinnya . Buktinya kamu dilahirkan dalam keadaan sempurna dan normal . Cuma dari diri kita untuk bersyukur atas segala nikmatnya atau nak jadi angkuh , sombong atau bongkak . Kalau ni hari kamu dapat degree dengan izinya pada hari yang sama kena diagnosis menghidap kanser berguna tak segulung degree tu . Tiada yang nak ambil berkerja kalau hidup tinggal setahun dua . Tiada seorang pun diantara kita yang tau bila kita mati . Jangan kerana bangga diri timbangan kita di akhirat berat sebelah .

Tanpa Nama berkata...

Sokong penuh.. yang xda degree lagi terlampau bodoh umpama anjing; hanya tahu menyalak minta ehsan krajaan naikkan gred dan gaji. Buat kerja tak tau/malas tapi nak bergaya spt org yg kaya dan pandai.

Tanpa Nama berkata...

Hal berbangkit berkaitan isu elaun ITP dan elaun COLA dah kena FORMAT keh.... oleh cuepacs . Isu lama belum selesai dah buka cerita baru . Tak tahu pula mulut cuepacs ni Window XP .

Tanpa Nama berkata...

Justeru itu jgn sakit dan merendah2kn kump gred lain yg lebih beruntung. Terima saja yg dianugerahkan olehnya. Jgn sesekali cuba menidakkan kemampuan dan peluang org lain, memfitnah, cemburu gred jawatan lain yg lebih beruntung jgn diungkit tetapi perlu dijauhi. Buat komen biar berkecuali jgn berat sebelah samada anda kump pelaksana maupun pnp; sama2 manusia sebab jika ada yg untung dan rugi semua ditentuksn olehnya.

Tanpa Nama berkata...

Kesimpulannya jgn membuat komen2 yg membangkitkn kemarahan cthnya: "Ade degree, kepandaian tiada", "kepandaian sama, kelulusan SPM pun sama". komen2 sebegini merupakan satu provokasi yg menuntut org lain membuat balasan. Blog ini wujud bukan kerana nak memburukkn/melaga2kn yg berpelajaran atau tidak; tapi utk membuat cadangan yg membina/berasas utk dikongsi dgn rakan PA dan pemimpin. Tidak sesekali utk nak merendah2kn gred jawatan lain. Sebah apabila ini berlaku jgn marah jika org lain bertindak balas dengan mengeluarkn komen2 yg mentakitkn hati. Jgn mulakn provokasi.....

Tanpa Nama berkata...

Yang bijak pandai ni marahkan pegawai bawa sebab tak kerjakah atau kurang kerja ? Memang patut pun kamu yang sekolah tinggi ni punggung kena lekat 8 jam kat kerusi pejabat sebab segala permasalahan kamu kena handle bukan pegawai rendah . Takkan lah kalau Ketua Pejabat cuti pegawai rendah yang nak kena memangku , jika ada dokumen penting yang kena tandatangan pegawai atas boleh di tandatangan oleh PAP bagi pihak atau pun soalan tentang undang-undang , cukai , syariah , dokumen etc pemandu kena jawab . Bila ada panggilan masuk biasanya kena cari pegawai atas juga bukan gred bawah .

Tanpa Nama berkata...

betul juga,
mungkin telah ditentukan ada diantara kite yang memiliki degree, tapi tidak disertai dengan kepandaian....

SURATA ATAU KEBETULAN....JANGAN SESALI DIRI....
terimalah ketentuan ini seadanya....

WAWAWAWAWAWAWA!!!!....

~DEGREE ADA, KEPANDAIAN XDA~

Tanpa Nama berkata...

Elok ceupacs buat cadangan spya kerajaan malaysia xperlu pendidikan; tutup saja semua institusi pendidikan. Balik ke zaman batu, zaman buta huruf dan angka memandangkn kump prlaksana dan pnp selalu saja bertelagah pasal gaji. Biar semua rakyat buta huruf dan angka maka tak wujud kump, gred dan gaji yg berbeza2. Sungguh bosan setiap hari baca komen2 yg menghina dan merendah2kn pihak lain: ada segelintir PA darpada kedua2 kump pelaksana dan pnp ni dah hampir kurang siuman sebab tu banyak buat komen menggila.

Tanpa Nama berkata...

Terpulang pada rezeki masing-masing . Jangan kita saling bersengketa sesama kita . Tidak kira pangkat rendah atau tinggi ada rezeki masing-masing . Jika kawan kita dapat rezeki yang lebih baik ucapkanlah Alhamdullillah..... dan jika rezeki kita belum tiba mungkin belum masanya . Rezeki ni datang bukan dalam bentuk wang ringgit tapi bermacam-macam jenis yang kita sendiri tidak mengetahuinya selama ini . Mungkin rezeki kita kena HOLD... dulu sebab takut kita hanyut atau mungkin ada yang lebih baik dari wang ringgit menanti kita . Sesungguhnya DIA lebih MENGETAHUI.....

Tanpa Nama berkata...

Saya rasa apa yang perlu buat sementara ini ialah dengan mengadakan sesi persekolah 4 hari seminggu.

Majoriti rakyat yang mempunyai anak bersekolah dapat menjimatkan:
a) Wang poket anak.
b) Kos minyak petrol/diesel menghantar anak dan mengambil pulang.
c) Syarikat bas sekolah tak perlu naikkan harga tambang sekolah kerana hari persekolahan sudah kurang.
d) Mengurangkan kesesakan j/raya. Petrol pengguna dapat dijimatkan kerana tidak tersangkut dalam jem.
e) Peralatan buku/alat tulis dapat dikurangkan kerana hari persekolahan kurang.
f) baju/kasut sekolah tahan lama.

Kerajaan pula dapat menjimatkan kos dari segi:
a) peruntukan elektrik dan air di sekolah.
b) Peruntukan RMT dapat dikurangkan.
c) Dan macam-macam lagi boleh difikirkan.

Rakyat banayak terbeban. tetapi kalau hari persekolahan selama 4 hari, ada sedikit keringanan.
Fikir -fikirkanlah.

Tanpa Nama berkata...

betul juga,
mungkin telah ditentukan ada diantara kite yang memiliki degree, tapi tidak disertai dengan kepandaian....

SURATA ATAU KEBETULAN....JANGAN SESALI DIRI....
terimalah ketentuan ini seadanya....


WAWAWAWAWAWAWA!!!!....

~DEGREE ADA, KEPANDAIAN XDA~

Tanpa Nama berkata...

Ini contoh PA yg sentiasa tidak senang dgn kelebihan org lain. Cuma ingat dirinya saja yg pandai. Sepatutnya dikutuk jika kita berpendirian berkecuali. Seolah2 yg ada degree xpandai manakala yg lulusan spm lebih hebat. Inikah komen2 yg harus dibiarkn berleluasa sbb yg pasti si pembuat komen di atas mungkin sebenarnya mempunyai tahap moral.yg paling rendah kerana buat komen yg tidak profesional.

Tanpa Nama berkata...

PELAKSANA:KUMPULAN PELAKSANA APA TUGAS ANDA? meLELAKSANAkan tugas2 yg diamanahkn kpd anda. BOSS mengurus, merancang, pentadbir dan memantau bukan buat kerja kerani dgn duduk berjam2 dlm pejabat. Kump pelaksana laksanakan apa yg dirancang/diurus oleh boss.

Tanpa Nama berkata...

Yang sekolah tinggi ni salah satu sebab gaji besar bukan sahaja kerana pendidikan tapi jawatan yang bakal di sandang .

Tinggi sekolah tinggi juga gred jawatan , tinggi gred jawatan tinggi juga gaji , tinggi gaji banyak tugas kena pikul khususnya sebagai pemimpin dalam sesebuah jabatan .

Rendah pendidikan , rendah juga gred di sandang , rendah gred rendah juga gaji , rendah gaji rendah juga tanggungjawab di beri .

Cuba check balik definasi tugas mana lebih banyak pegawai atas atau rendah . Yang banyak di hantar pergi kursus dan mesyuarat gred atas juga . Kalau pegawai rendah lalu depan kamu dan kena tunduk hormat panggil BOS kamu boleh terima keh ? so jangan marah kalau tugas berat dan banyak berbanding pegawai bawah . Tiada sebarang paksaan dalam permohonan kerja yeaah... sendiri mau ingatlah . Lagi pun kami mohon kenaikan gaji bukan potong gaji kamu pun tak kacau pun periuk nasi kamu . Lain ceritalah kalau kerajaan tu mak bapa kau yang usahakan . Orang minta gaji naik sikit kamu dah susah hati sebab apa ???

Tanpa Nama berkata...

SIAPA YG MEMULAKAN PROVOKASI????....

apabile entri-entri berkaitan penambahbaikan/pengupgredan/penstrukturan semula skim perkhidmatan @ grade jawatan/skim saraan/gaji @ sara hidup/elaun dan sbgnye,
yg melibatkan AKS/pelaksana pasti akan ada suara-suara sumbang yang mempertikaikan, memperlekehkan, menidakkan dan memberi gambaran negetive tarhadap AKS sekiranya agenda tersebut dilaksanakan....
contohnye: tak produktif, kerja malas, prestasi rendah, tak layak, curi tulang, mengular dan sbgnye....
pada persepsi mereka AKS semuanye begitu,
dan mereka yg memberi gambaran begitu menganggap dirinye perfect/sempurna/tiada cacat cela....

justeru itu, wujudlah kata-kata provokasi " DEGREE ADA, KEPANDAIAN XDA "....

Tanpa Nama berkata...

kalau setakat buka surat..taip surat..gaji 1500 dan mati gaji 4000 tu kira oklah tu.

Tanpa Nama berkata...

Orang DEGREE ni pandai cakaplah sebab duduk dalam bilik pejabat sendiri . Cuba pasang cctv dalam bilik tu mungkin lebih teruk lagi .

Tanpa Nama berkata...

Tak sangka yeah... orang degree ni ada pasang angan2 nak jadi PM . Bila pelaksana minta naik gaji menyalak seolah2 kerajaan tu diorang punya . Tak sangka kat dunia ni ada juga yang bercita2 cam tu . Anjing kat sebelah rumah pun tak tak sekuat DEGREE menyalak . DEGREE pun pernah juga ada kurap kat badan . Pandai sangatlah tu sampai gaji sendiri dengan duit kerajaan tak tahu beza . DEGREE pun bau mulut juga .

Tanpa Nama berkata...

DEGREE tu apa ye ? benda yang kita buang colour kuning kehitaman kat tandas tu ke bila sakit perut ?

Tanpa Nama berkata...

PROF....
I DAH MENTION, U JANGAN SALAH KAHN I TAW. KALAU BERLAKU PROVOKASI LAGI.


WAKAKAKAKAKAKAKA

Tanpa Nama berkata...

TEPAT SEKALI TANPA SEBARANG KERAGUAN . Kadangkala terselit beberapa butir jagung atau hirisan kangkung sesat kat benda yang colour keemasan tu . Turut mengeluarkan aroma yang cukup MILD sekali . Itulah DEGREE kalau nak tahu ha.. ha.. ha...

Tanpa Nama berkata...

kalau nak kenal orang ni ada degree atau tidak senang saja . Kalau orang yang suka korek hidung tempat awam atau terbuka siap palit hasil galian tu kat mana - mana objek yang terdekat atau mampu tercapai tanpa segan silu walaupun time tu orang ramai...... DEGREE LAH TU....!!!

Tanpa Nama berkata...

dah beruntung dpt gaji bulanan. cuba kita renungkan orang yang bergaji 800 kebawah dan org yg tidak mempunyai pekerjaan tetap. Ada juga hnya bergantung dengan hasil yg dipeolehi sehari-harian.

Tanpa Nama berkata...

Provokasi...
Keh lawak lah lu bro

Kalau lu belajar tinggi kurang2 ada akal lah sikit.
Orang nak gaji lebih pun lu bising.
Adakah gaji naik tu perlu sampai berjuta.
100 pun kenaikan jugak.

Kalau kau tak suka kau diam tak payah kau nak kata orang bdoh bukan kau aja ada kelulusan jadi jangan perasan sangat lah.

Tapi dengan kelulusan kau pun kau still nak tunjuk yang kau nyata bodoh.

Cakap nak menang ni tak guna lah bro...
Aku dok perhati gaya bahasa kau ni banyak,jugak kau hentam pegawai sokongan bawah ni.

Kau main tuduh aja diorang ni bodoh and malas belajar.
Tak semua ada kesempatan macam kau. Mungkin diorang susah mungkin dia tak ada peluang belajar.

Dan universiti zaman dulu tak macam skg lebih banyak.

Tapi sayang sangat sebab terlalu banyak universiti maka lahir lah pelajar tak berkualiti macam kau ni.

Bodoh gila...

Oh aku pun lulusan universiti siap luar negara lagi bro dan aku pun berpangkat.

Tak perlu sombong sangat lah bro macam kau sorang aja bagus.

Ini baru ada ijazah sikit dah rasa gah puiihhhh
Low class

Belajar konon tinggi tapi hampeh.
Sorry bro menyampah tgk orang sombong bodoh tak bertempat ni.

Tanpa Nama berkata...

Sy sssokong

Tanpa Nama berkata...

erk....sokong gak lah....


WAWAWAWAWAWAWAWAWAWA!!!!....

~DEGREE ADA, KEPANDAIAN XDA~

Tanpa Nama berkata...

Memang benar pun, memang pemalas, belajar malas dan dpt kerja gaji ciput. Skrg nak belas kasihan spya gaji dinaikan srsuka hati. Berbaloikah bayr gaji anjing2pemalas dan tak pandai ni. Kat kerja aku, seorang PAP pukul 9 pagi dah berdengkur.

Tanpa Nama berkata...

Hebat mana pun ko org berhujah, tetap xkn merubah gred dan gaji ko org. Ini malaysialah, banyak sgt masalah; yg bodoh pun nak gaji spt pakar semata2 atas alasan gaji xcukup makan. Adakah di dunia ni kerajaannya menaikkan gaji PA mereka sesuka hati tanpa bersyarat? Nampak sgt degree berfikir spt ketam dan udang.

Tanpa Nama berkata...

Lulusan universiti luar negara???? Universiti dari tempat pelupusan sampah bohong ko.... Hehehe....... Berangan segalanya hingga ke luar negara. Bongok punya PA.

Tanpa Nama berkata...

Sebab duit ibubapa dah kehabisan tapi anak2 yg degil masih menangis spya dibeli aiskrim dan gula2... Kasihan anak2 ni tak faham masalah ibubapa mereka.

Tanpa Nama berkata...

Duit ibubapa semakin hari semakin berkurang maka dinasihatkn anak2 mereka spya berjimat cermat. Malangnya anak2 masih terus menangis meminta dibeli bermacam2 barang yg tak penting. Ibubapa terus menerus pening kepala dan runsing lihat anak2 yg tak faham nasihat ibubapa mereka. Kekadang anak2 bertelagah sesama sendiri tentang benda remah temeh yg langsung tak membantu meringankan beban ibubapa mereka. Amat sedih keadaan hidup keluarga ini. ANAK2 TERUS MENDESAK IBUBAPA MEMBELI BARANGAN YG DILUAR KEMAMPUAN IBUBAPA MEREKA.

Tanpa Nama berkata...

Muda je naikkan gaji mereka 10k spya semua kaya raya sekelip mata.

Tanpa Nama berkata...

Ha.. inilah org yang paling layak dinaikkan gred dan gaji hingga ke JUSA A. Org nya cukup hebat, JPA jgn ragu2 ambil dia kerana jika dipilih ekonomi negara yg merudum skrg akan pulih serta merta. Rugi besar negara jika dia ni tak dinaikkan.gred dan gaji yg dia mohon.

Dengan Nama Allah berkata...

sapa yang kata konsep rezeki itu takda kena mengena dengan keberkatan dan sapa yang kata kita tak perlu bersyukur atas nikmat yang sedikit tu, eloklah beristighfar. parah sangat korang ni, terlalu kejar sangat dunia sampaikan segalanya serba tak cukup.

bagi yang beragama islam tu, istighfar la banyak2 kalau malas sangat nak taubat. banyakkan juga mengucap 2 kalimah syahadah takut2 akidah anda terpesong disebabkan baris kata anda dalam ni yang anda tidak sedari.

Warga cakna berkata...

Kurangkan perbelanjaan negara dengan menggunakan produk2 tempatan. Xperlu import barang2 yg xperlu dan boleh dikilang sendiri dlm negara. Satu lagi elaun keraian bagi gred PP hendaklah dipotong separuh.. Kalau nak ikut betul2, elaun keraian ni xperlu dimasukkan dlm gaji. Pakai claim resit lagi telus.. Paham2 je lah bila elaun keraian dimasukkan sekali dlm slip gaji.

Tanpa Nama berkata...

N17 kelayakkan spm... Takkanlah nak bagi gaji taraf ijazah pulak. Gaji ikut kelayakan la. Kalau semua nak gaji ikut diploma dan ijazah, jadi xpayah susah2 masuk universiti... Lulus spm pun gaji 5-6 ribu sebulan....

Tanpa Nama berkata...

Kalau ko ada elaun kerajaan ko akan cakap lain kan? Pakai resit lagi teruk; entah2 betul kah tidak? Manusia bab menipu memang hebat.... siapa tak tau.

Tanpa Nama berkata...

Biarkan, itu hak mereka. Mereka berhak menuntut gaji hingga 10k. XDA DEGREE, KEPANDAIAN ADA..... kuang.....kuang.....kuang

Tanpa Nama berkata...

Bapa kata nak berjimat cermat tapi masih ada lagi anak yg mendesak bapa membeli itu dan ini. Pening bapa dibuatnya. XDA DEGREE, KEPANDAIAN MEMINTA-MINTA ADA......

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
cukup atau tidak gaji bergantung kepada KEBERKATAN gaji..gaji 10k sebulan pun kalau tak berkat--tetap tidak cukup..gaji 1500 pun kalau berkat..tetap cukup..yang bergaji 1500 mestilah berbelanja macam gaji 1500..bukan berbelanja seperti gaji 10k..malu nak duduk rumah murah walaupun tiga bilik..malu nak naik kancil..malu tiada astro beyond..malu tak pakai handphone mewah.dll...pokoknya bergantung pada keberkatan rezeki oleh Allah pada seseorang.
Jumaat, Januari 17, 2014 7:43:00 PTG

Bkn masalah berkat tak, berkat tak berkat bkn hak kita untuk menilai………. Persoalan sekarang bkn masalah bkn masalah astro, bkn masalah malu naik kancil….. masalah sekarang macamana nak teruskan kehidupan dengan inflasi yang naik mendadak .. …. Ikan makin mahal, barang keperluan dapur meningkat berkali ganda… jgn buat tuduhan tanpa guna akal…. Bkn semua org senang macam kita… berfikir lah rasional sikit… berfikir lah bagaimana seorang bapa yang berpendapatan RM 1500.000 hendak menyara anak 5 orang tinggal dibandar…. ??????

Tanpa Nama berkata...
kalau nak gaji tinggi...belajarlah tinggi-tinggi..kalau belajar sampai spm dan dapat gaji 1500..padanlah dengan usaha belajar dulu..kalau nak lulusan spm nak gaji 5000..sanggup ke bagi gaji 10,000 keatas pada pekerja yang berijazah ...ganjaran yang didapati sekarang berdasarkan usaha belajar dahulu..kalau pandai dapatlah gaji tinggi..kalau bodoh..dapatlah gaji rendah.
Jumaat, Januari 17, 2014 8:16:00 PTG

Jgn ingat semua yang berjawatan bertaraf SPM, tidak mempunyai pendidikan tinggi…. Ramai ada ijazah, ada master tambahan ada yg tgh sambung PHD, Namun nasib tidak menyebelahi mereka….. belajar tinggi pun tidak guna jika peluang pekerjaan tidak mencukupi untuk menampung limpahan graduan…. Mereka bkn minta gaji setraf pegawai Cuma sekadar untuk menampung kehidupan yang lebih selesa sesuai dengan tugas dan tanggungjawab mereka.

Tanpa Nama berkata...
Sokong penuh.. yang xda degree lagi terlampau bodoh umpama anjing; hanya tahu menyalak minta ehsan krajaan naikkan gred dan gaji. Buat kerja tak tau/malas tapi nak bergaya spt org yg kaya dan pandai.
Jumaat, Januari 17, 2014 9:46:00 PTG

Bkn semua yang ade degree rajin/pandai kekadang IQ org yang berkelulusan SPM lebih berguna drp Pegawai berkelulusan degree…
Agak-agak saudara masa berjumpa Allah kelak, manusia akan diasingkan mengikut degree ka amal ? Mulia sgtkah org yang mempunyai degree…. ?? Jubah konvokesyen tak ubah seperti baju paderi Kristian… itukah yang dibanggakan….. Aku ada Diploma, Degree dan master namun masih tetap hamba Allah Yang kurang ilmu…. Hanya ilmu Allah yang hebat dan Mulia, ilmu manusia seumpama setitik air di lautan…. Tiada apa yang perlu dibanggakan

Tanpa Nama berkata...

XDA DEGREE, KEPANDAIAN MENDESAK DAN MEMINTA-MINTA KERAJAAN NAIKKAN GRED DAN GAJI ADAAAAAA..........

Tanpa Nama berkata...

BERUK-BERUK KATA "XDA DEGREE, KEPANDAIAN MENDESAK DAN MEMINTA-MINTA KERAJAAN NAIKKAN GAJI DAJ GRED ADAAAAA......

.....TAPI BAPA DAH TAK DA DUIT.

Tanpa Nama berkata...


Antara rezeki tidak berkat.. Duit banyak, tapi cepat jer habis.
Tak tau duit pergi mana. Pendapatan bertambah, tapi asyik tak cukup jer. Duit banyak dihabiskan pada benda yang sia-sia. Patutnya bila duit dapat banyak, sedekah pun kena la bertambah. Tapi tak, kita jadi makin kedekut. Sedekah tak bertambah, duit tetap habis ke tempat lain.

Tanpa Nama berkata...

duit habis pada astro..hphone..kad kredit..nafsu besar dari gaji...manalah nak dapat keberkatan gaji.

Tanpa Nama berkata...

XDA DEGREE, KEPANDAIAN MENDESAK DAN MEMINTA-MINTA KERAJAAN NAIKKAN GRED DAN GAJI ADAAAAA.........

Tanpa Nama berkata...

XDA DEGREE, KEPANDAIAN MENDESAK DAN MEMINTA-MINTA KERAJAAN NAIKKAN GRED DAN GAJI ADAAAAA.......

Tanpa Nama berkata...

Jgn cuba nak kaitkan dgn agama. Mintalah jubah diwujudkan ikut kehendak ko yg fanatik agama ni. Biar pelik tapi benar..... Apa kaitan jubah dgn pakaian paderi? Takkan semua ni ikut cara ko org.... Takda kelebihan pun. SAH XDA DEGREE, KEPANDAIAN PROVOKASI ADA.....

Tanpa Nama berkata...

Kekadang ada juga org yg mengaku dirinya ada degree, master dan Phd walaupun hakikatnya spm pun cuma lulus biasa. Pelik sungguh jika ada yg ada Phd tapi sekadar menjawat jawatan PTN17. Adakah kat malaysia ni? Jgn berlagak dan hidup suka bohong lah.

Tanpa Nama berkata...

Jgn cuba nak kaitkan dgn agama. Mintalah jubah diwujudkan ikut kehendak ko yg fanatik agama ni. Biar pelik tapi benar..... Apa kaitan jubah dgn pakaian paderi? Takkan semua ni ikut cara ko org.... Takda kelebihan pun. SAH XDA DEGREE, KEPANDAIAN PROVOKASI ADA.....

---------------------------------

mana boleh dipisahkan agama dari kehidupan ini...sudah teruk ni.

Tanpa Nama berkata...

XDA DEGREE, KEPANDAIAN MENDESAK KERAJAAN NAIKKAN GRED DAN GAJI ADAAAA.......

Tanpa Nama berkata...

Saya harap pihak kerajaan dapat menaikkan gaji kakitangan awam yang masih rendah memandangkan semua orang memerlukan wang untuk hidup pada masa sekarang. Saya bergaji besar tapi kadangkala tidak cukup untuk menampung perbelanjaan rumah bulanan memandangkan saudara-mara dan adik-beradik selalu meminta bantuan kewangan pada pertengahan atau mendekati akhir bulan. Saya sebagai orang yang dikenali sebagai bergaji besar tidak sanggup melihat kesulitan hidup mereka tetapi saya juga sebenarnya tidak sanggup mengeluarkan wang bulanan sebagai bantuan kepada mereka. Saya amat memahami keperluan perbelanjaan keluarga pada masa sekarang yang memang ditahap inflasi. Tetapi orang yang bergaji besar pun akan mengalami inflasi jika terpaksa membantu ramai orang dari segi kewangan. sehinggakan pada suatu masa saya yang terpaksa mengikat perut kerana membantu saudara-mara/adik-beradik yang terdesak menggunakan wang untuk perbelanjaan rumah. Saya berharap ada pihak yang dapat memberi perhatian kepada masalah seperti ini. apabila kesempitan hidup berlaku, segala penjimatan dirasa seperti tidak berguna lagi dan tidak memberi kesan melainkan masalah kewangan kewangan kewangan . Sekiranya masalah gaji menjadi masalah kepada kementerian kewangan negara, usahakanlah penurunan barangan makanan harian seperti beras, gula, ikan, ayam dan sayur kerana ia satu keperluan asas untuk kehidupan. Sekiranya hendak menaikkan harga perabot atau kereta naikkanlah kerana itu hanya keinginan bukan keperluan.

Tanpa Nama berkata...

semua minta kerajaan naikan gaji dan elauns. Apa kata semua PA pelaksana mula dengan gaji maksimum dan tiap-tiap tahun gaji TURUN ikut gred masing-masing. bila dekat pencen bukan perlu gaji BESAR anak-anak dah besar dan kerja tidak perlu ditanggung lagi. Sekurang-kurangnya dapatlah beli rumah lebih awal dapat merasa kereta import. Ada beranikah minta cuepacs kaji cadangan ini.

Tanpa Nama berkata...

Satu idea hebat dan songsang abad ini. Satu lg cdangan; mansuhkn pencen spya gaji dan elaun pegawai sdg berkhidmat dpt dinaikkan ke gaji maksimum. Pencen xperlu kerana dah tua mana nak hidup bergaya lg. Rumah dan kereta pun dah ada; anak2 pun dah berdikari.

Tanpa Nama berkata...

tuan-tuan dan puan-puan..segala permasalahan yang berlaku ketika ini adalah kerana cara mereka2 yang diatas mengurus tadbir sumber negara ini...negara kita dikurniakan oleh Allah swt dengan limpahan sumber yang tidak ade pada negara lain..minyak,balak,sawit,getah,emas,tembaga dan bermacam lagi sumber khazanah alam...pada hakikatnya kalau diurus penuh amanah....saya yakin rakyat malaysia tidak hidup seperti hari ini...makin hari makin terhimpit...penjawat awam diberi upah tidak setimpal dengan kerja mereka...marilah sama-kita buka minda dan marilah kita bersama-sama ubah sebelum terlambat.....demi masa depan anak cucu kita....tak sanggup melihat anak cucu hidup merempat dinegara sendiri..

Tanpa Nama berkata...

Betul tu, kita masih punyai keluasan tanah yg belum diterokai, kaya dgn batu, pasir, tanah liat, kayu kayan tetapi malangnya harga rumah semakin hari semakin mahal seolah2 rumah adalah barangan import. Kenapa para pemimpin kita cuma fikirkan periuk nasi mereka sendiri saja? Kat sarawak bukan main lagi bermegah2 dgn empangan hidro elektrik tapi tarif letrik tak turun 1sen pun malah semakin naik. Kenapa terlalu kejam???? Sepatutnya dari segi asas ekonomi, jika pengeluaran barangan itu melebihi permintaan maka harganya akan turun bukan semakin naik.

Tanpa Nama berkata...

Bau longkanglah lu....!!!

- DEGREE ada TAHI HIDUNG ada -

Tanpa Nama berkata...

XDA DEGREE, KEPANDAIAN MENDESAK DAN MEMINTA-MINTA KERAJAAN NAIKKAN GAJI DAN GRED ADAAA..........

Tanpa Nama berkata...

Xda degree, xda tahi hudung ke? Bahaya tu; ada masalah kesihatan pula agaknya, perlu berjumpa dgn doktor dlm kadar segera.Kalau lewat jd kanser.

Tanpa Nama berkata...

Srp
SPM
STPM
Diploma
Ijazah

Tompels berkata...

Cadang supaya kerajaan tidak menaikkan gred sesuatu skim dengan sesuka hati. Naik gred mestilah ikut kelayakan. Kelayakan spm mesti dibayar gaji spm bukannya gaji tahap diploma atau ijazah. Ini utk menjimatkan perbelanjaan negara.

Tanpa Nama berkata...

Naikkan gaji kerani N17 kpd N41.. Sebab kerja yg sgt mencabar berbanding skim lain.

Tanpa Nama berkata...


Tanpa Nama berkata...

Kekadang ada juga org yg mengaku dirinya ada degree, master dan Phd walaupun hakikatnya spm pun cuma lulus biasa. Pelik sungguh jika ada yg ada Phd tapi sekadar menjawat jawatan PTN17. Adakah kat malaysia ni? Jgn berlagak dan hidup suka bohong lah.

Sabtu, Januari 18, 2014 4:19:00 PTG

ade 5000 kakitangan sokongan berijazah.... bykkan membaca ..... itulah realiti di Malaysia nie... sebab tulah golongan ini memperjuangkan hak mereka bkn untuk mendapat gaji setaraf pegawai namun untuk diberi ruang dan peluang kepada golongan ini untuk meningkat. Skrg ini ijazah dah macam SPM, melimpah-limpah graduan berijazah

http://www.utusan.com.my/utusan/Parlimen/20131112/pa_02/56-peratus-penganggur-ialah-siswazah


Tanpa Nama berkata...

Sebab dah melimpahlah ijazah ko org tu dah menyampah menjd sampah. ADA DEGREE, KEPANDAIAN XDA........

Tanpa Nama berkata...

ADA DEGREE, KEPANDAIAN XDA....TAK LAYAK

Tanpa Nama berkata...

Nujum pak belalang agaknya. Cuba tunjukkan sumber dimana angka 5000 tu diperoleh... Bukan main cakap sembarangan je. Nampak sangat mengaku ada degree tapi keluar fakta tanpa bukti. Layak sgt terus kekal dlm kump pelaksana. Kuang...kuang.....kuang

Tanpa Nama berkata...

Mungkin kerana aku tidak berpendidikan tinggi maka aku fikir lain drpd org lain. Jgn marah ye... Kenapa kerajaan berlumba2 naikkn pelbagai barangan dan perkhidmatan sdgkn kerajaan tahu rakyat khususnya yg berpendapatan sederhana dan rendah sdg bertarung dgn harga barangan keperluan asas yg terus naik seakan2 tanpa sekatan/had?. Sepatutnya apabila kerajaan tahu rakyat sengsara bantulah mereka bukan menambahkn lagi penderitaan mereka. Jika kita tanya para pemborong dan peniaga sebab mereka naik harga barang; jawapan mereka ialah kerana harga minyak naik, tol naik, cukai itu dan ini naik. Maka apabila dilihat puncanya tentulah kerajaan kerana minyak, tol, cukai dikuasi kerajaan. Kenapa kerajaan tidak tunggu ekonomi baik atau stabil barulah menaikn harga? Tapi ini tidak, org yg tengah sakit diseksa hingga tenat dan mungkin akan mati. Maaf jika idea aku ni tak masuk akal kerana aku cuma PRA N1.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Nujum pak belalang agaknya. Cuba tunjukkan sumber dimana angka 5000 tu diperoleh... Bukan main cakap sembarangan je. Nampak sangat mengaku ada degree tapi keluar fakta tanpa bukti. Layak sgt terus kekal dlm kump pelaksana. Kuang...kuang.....kuang
Ahad, Januari 19, 2014 5:00:00 PTG


Ya Allah angkuh sungguh manusia ini, bangga sungguh dengan pangkat yang dikurniakan sementara oleh engkau kepadanya, ya Allah, jika sesungguhnya hambamu ini org islam ambillah kembali pangkat/kedudukan dia agar dia tidak terpesong daripa tujuan sebanar kehidupan...... Amin

“Tidak Aku (Allah) jadikan jin dan manusia melainkan untuk mengabdikan diri kepada-Ku.” - Surah az-Zariyat: ayat 56.

Tanpa Nama berkata...

AGAMA DIJADIKAN BENTENG UTK TUTUP KELEMAHAN DIRI????....
BIASE LAAA....

WAWAWAWAWAWAWAWAWA!!!!....


-FENOMENA MELENDA
~DEGREE ADA, KEPANDAIAN XDA~

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
kalau nak gaji tinggi...belajarlah tinggi-tinggi..kalau belajar sampai spm dan dapat gaji 1500..padanlah dengan usaha belajar dulu..kalau nak lulusan spm nak gaji 5000..sanggup ke bagi gaji 10,000 keatas pada pekerja yang berijazah ...ganjaran yang didapati sekarang berdasarkan usaha belajar dahulu..kalau pandai dapatlah gaji tinggi..kalau bodoh..dapatlah gaji rendah.

Jumaat, Januari 17, 2014 8:16:00 PTG
_________________________________
weii klu awak rasa selesa dengan gaji awak, janganlah hina orang berpendapatan kecil..ingatlah tidak semua orang bernasib baik dalam hidu ini..cuna bayangkan nasib anda apa akan terjadi sekiranya tiada pekerja yang mengangkat sampah atau membuat jalan raya..rasa2nya semua pekerja itu adalah tahap SPM ke bawah..apakah anda menikmati hidup anda sekarang ini tanpa mereka itu..olong jangan tunjukkan kebanggangan anda kalau berkata-ka.

Tanpa Nama berkata...

XDA DEGREE, KEPANDAIAN MENDESAK DAN MEMINTA-MINTA KERAJAAN NAIKKAN GRED DAN GAJI ADAAAAA.......

Tanpa Nama berkata...

Untuk kawan-kawan menambah duit poket tanpa sedari sila daftar di http://stayreward.com/index.php?share=23222

Tanpa Nama berkata...

Gaji gred 11 - gaji rendah, xder elaun khas, pergi kerja guna kereta sendiri, kenaikan tahunan rm80,imbuhan rendah,rate ot rendah, kena ikut arahan org atas, Gred jusa - gaji tinggi, byk elaun khas, imbuhan yg tinggi, kereta diberi satu utk rasmi,ada driver ambik dari rumah,x perlu keluar duit utk isi minyak,dpt claim dgn apa sekali pun,kenaikan rm500 setahun, cuma arah saja, rumah free diberi kerajaan, Hakikatnya sama2 dapat beli kangkung...heheh

Tanpa Nama berkata...

http://cuepacs.blogspot.com/2012/11/insentif-khas-lulusan-ijazah-diploma.html

Tanpa Nama berkata...

N 41 - Elaun sahaja berapa ?

+ Elaun Master / Elaun PHD lagi ?

Tanpa Nama berkata...

beb..!! asyik membaca dan mengulas jea, bila tindakan nak di ambil..wahai cuepacs, jpa dan kerajaan..

Tanpa Nama berkata...

Daripada komen yang ada Degree anda terlalu sombong sehingga sanggup menghina golongan bawahan. Dimana moral islam anda jika anda beragama islam.
Dinar-Emas.COM: http://www.dinar-emas.com/vaticans.html#ixzz2qtmRX5jf

Aku; pak cik dr tadi asyk cakap “kami yg rancang….kami yg rancang”
Haa….skang ni pak cik cakap la yang semua universiti kat dunia ni gereja yang Punyer…
apa bukti…stakat cakap semua orang boleh…
(sepatutnya jiran aku ni paling tak pun ada sikit rasa tercabar…tapi raut muka dia sikit pun takda rasa tergugat,malah pandang aku dgn perasaan kesian…bengang btul aku)
Bishop ; ada pada satu hari tu di sebuah dewan,
ada ramai orang,dari pemimpin,orang Kenamaan hinggalah ibu bapa,keluarga dan kawan2 datang untuk ucapkan Tahniah,
berkongsi kegembiraan,kesyukuran kerana nendapat
Segulung ijazah…mereka bergambar bersama,memegang ijazah dan Bunga di dada sambil melontar topi di awan dgn teriakan puas…

Aku; jadinya kenapa?
Bishop ; jubah yg mereka pakai tu adalah pakaian kami..
Seluruh dunia telah mengenakan jubah kami dengan perasaan mereka begitu syahdu penuh bangga…
Mereka telah jadi waris kami tanpa kami perlu wujud di depan mereka…
Malah mereka berebut2 melayakkan diri ke majlis itu.
(jauh di benak aku mmg mengakui kte ni mmg kene bodoh2 je dngn yahudi nie…jubah tu mmg sme,Cuma modified ckt jer)

Aku; ah….kalau saya graduate nanti saya tanak pakai pun jubah tu..
( tapi kalau tak pakai jubah tu pun tetap sama jer…tak ubah apa pun,belajar jugak ilmu)
Bishop ; kalau mampu,silakan….
Setiap 1 org menentang jubah ni, akan ada 1000 lagi yg akn menyarung jubah ni,
…..MEREKA YG MENGIDAMKAN MAJLIS INILAH YG AKN MEMPERTAHANKANNYA SENDIRI….
kami tak perlu Buat apa pun..

Aku; gereja jugak yang rugi…org islam semakin banyak yg pandai dan boleh Bersaing….
Bishop ; sudah lama kami menanti org islam berkata seperti itu…
Bukanyer mudah…………beratus tahun kami usahakan…….
semakin ramai org islam memakai jubah kami, semakin banyaklah terlucutnya jubah Nabi Muhammad.

Aku; pak cik silap ni…..makin banyak institusi pengajian islam kat dunia ni,dekat kampung saya malaysia lagi la banyak…
Bishop ; awak tertinggal suatu ayat…. DAN ISLAM YANG UMATNYA SEMAKIN HANCUR..
dan saya Juga terlupa nak bertanya kepada awak sesuatu…

Aku; apa dia?
Bishop ; sekiranya ilmu yang kami lepaskan dari diri kami itu suatu kebaikan,
mengapa tidak kami ajarkan kepada kaum kami sahaja,
dan membiarkan kamu mentadbir wilayah sendiri mengikut kesukaan kamu selepas diberikan kemerdekaan ?

Jubah Graduasi
Pernahkah kita terfikir tentang semua ini?
Atau kita hanya mengikut sahaja yang dilakukan oleh orang lain tanpa sedikitpun menyedarinya.
Nabi Muhammad pernah bersabda:
“Barangsiapa yang menyerupai sesuatu kaum,
maka seseorang itu terdiri dari kalangan mereka (iaitu kaum berkenaan).
Sumber : http://www.dinar-emas.com/vaticans.html#axzz2qtiQkoak

Tanpa Nama berkata...

N 17 sudah Pernah Buat Solat Hajat .

Minta Perhatian ..... dari JPA .

Tanpa Nama berkata...

Cadangan tentang KGT.

N 17 KGT RM 95 dinaikkan kepada RM 100 ( masih mencari pengalaman / mudah nak kira )

N 22 KGT RM 115 dinaikan kepada RM 150 ( ada pengalaman 13 thn hingga 20 tahun )

Tahun ke 21 dinaikkan kepada N 26.
KGT RM180 .

Alasan cadangan kerana KOS SARA HIDUP terus meningkat !

Tanpa Nama berkata...

Berkenaan pertukaran skim dari N1 ke N11..tiada langsung kenaikan gaji.sepatutnya ada pertambahan gaji kerana gaji permulaan untuk N11 MENINGKAT.

Tuan PRESIDENT CUEPACS,MOHON SEMAK PERKARA INI DEMI KEBAIKAN SEMUA YANG TERLIBAT."KOS SARA HIDUP TINGGI".

sebagai ahli mempunyai hak untuk mengutarakan perkara seperti ini.Tolong Tuan PRESIDEN...

Tanpa Nama berkata...

Orang Arab samada Kristian atau Islam, mereka pakai Jubah. itu pakaian tradisi mereka. Ulama Islam dan paderi kristian juga pakai jubah. Macam mana pula yang pakai kemeja, tali leher, kot, seluar semua itu tak ikut Kristian ke? Habis apa yang tinggal untuk dipakai supaya nampak Islam? Tak usahlah buat kesimpulan cetek macam tu. Pasal apa tak naik unta? Itukan Sunnah? Naik kereta, motor kapal terbang dll tu, ikut kaum mana pula? Jepun, korea, Jerman? Lepas tu Orang Islam asyik berperang tak berkesudahan. Barangkali kalau orang kafir takcipta alat-alat pengankutan, orang Islam nak ke Mekahpun masih guna kapal layar...

Tanpa Nama berkata...

Memakai jubah semasa konvokesyen maksud tersirat mengejar kerjaya iaitu seperti penerangan di bawah:
Nabi Muhamad dan sahabat2nya tidak membenarkan ilmu, sesuatu yg memberikan harga kepada diri sendiri…
maka kami hasilkan perkara2 yg berlawanan dgn Nabi Muhamad dan sahabat2nya
setiap perkara yg kamu lalui sehari-harian akan membentuk jiwa2 kamu…
semasa kamu kanak2…
kamu diajar menggunakan pancaindera…
kamu diajar bagaimana sesuatu ilmu itu akan meresap di otak kamu..
kamu diajar membaca,
menulis,
mengira,
mewarna,
bermain,
berlari..
selepas itu kamu akan ditanya “bila dah besar nanti nk jadi apa?
Apa cita-cita kamu nanti?”…
kamu diajar supaya menjawab “bila saya dh besar saya nk jadi doktor,cita-cita saya menjadi peguam..dan sebagainya”…
perbezaan jiwa belum wujud tetapi fungsi2 watak sudah kamu fahami
selepas itu kamu akan diajar fungsi-fungsi ilmu,
bagaimana setiap ilmu akan bertindak mengikut maknanya sendiri…
kamu merasa kagum dan percaya ilmu
selepas itu kamu akan dipisahkan dengan org lain..
kamu diajar untuk menilai “pelajar pandai”
dan “pelajar bodoh”….
pelajar pandai mendapat pujian,
pelajar bodoh dimarahi oleh ibu mereka..
ini adalah asas untuk MEMECAH BELAHKAN KAMU…
tetapi kamu diajar “perpaduan antara kaum”
supaya kamu percaya warna kulit menyebabkan perpecahan..
PADAHAL PERBEZAAN ILMU ADALAH SENJATA..
ILMU YANG BERBEZA MAKA PEKEJAAN KAMU BERBEZA…
MAKA BERBEZALAH DUIT KAMU,
berbezalah rumah kamu,
berbezalah perhiasan kamu,
berbezalah maruah kamu….
selepas itu kamu diajar
“miskin kaya tiada beza sama sahaja”…
maka lupalah kamu bagaimana ia bermula
pelbagai masalah kehidupan direka,
supaya pelbagai penyelesaian dapat direka,
pelbagai penyelesaian direka supaya pelbagai ilmu dapat direka,
pelbagai ilmu direka supaya pelbagai pekerjaan dapat direka,
pelbagai pekerjaan direka supaya pelbagai taraf kehidupan dapat direka,
pelbagai taraf kehidupan direka supaya pelbagai jiwa manusia dapat direka,
pelbagai jiwa manusia direka supaya pelbagai maruah dapat direka,
pelbagai maruah direka supaya pelbagai cara diri mereka akan dibeli …

p/s : pakaian contoh tali leher, kot, kemeja adalah melambangkan pekerjaan. Zaman ini ada pelbagai pengangkutan canggih tapi ramai dikalangan kita tidak sampai ke mekah untuk menunaikan haji rukun islam ke lima. Zaman dulu nenek moyang kita pergi haji dengan kapal mengambil masa yang lama tapi mereka mampu sampai ke mekah dan sempurna rukun islam ke lima iaitu menunaikan haji.

Tanpa Nama berkata...

Memakai jubah semasa konvokesyen maksud tersirat mengejar kerjaya iaitu seperti penerangan di bawah:
Nabi Muhamad dan sahabat2nya tidak membenarkan ilmu, sesuatu yg memberikan harga kepada diri sendiri…
maka kami hasilkan perkara2 yg berlawanan dgn Nabi Muhamad dan sahabat2nya
setiap perkara yg kamu lalui sehari-harian akan membentuk jiwa2 kamu…
semasa kamu kanak2…
kamu diajar menggunakan pancaindera…
kamu diajar bagaimana sesuatu ilmu itu akan meresap di otak kamu..
kamu diajar membaca,
menulis,
mengira,
mewarna,
bermain,
berlari..
selepas itu kamu akan ditanya “bila dah besar nanti nk jadi apa?
Apa cita-cita kamu nanti?”…
kamu diajar supaya menjawab “bila saya dh besar saya nk jadi doktor,cita-cita saya menjadi peguam..dan sebagainya”…
perbezaan jiwa belum wujud tetapi fungsi2 watak sudah kamu fahami
selepas itu kamu akan diajar fungsi-fungsi ilmu,
bagaimana setiap ilmu akan bertindak mengikut maknanya sendiri…
kamu merasa kagum dan percaya ilmu
selepas itu kamu akan dipisahkan dengan org lain..
kamu diajar untuk menilai “pelajar pandai”
dan “pelajar bodoh”….
pelajar pandai mendapat pujian,
pelajar bodoh dimarahi oleh ibu mereka..
ini adalah asas untuk MEMECAH BELAHKAN KAMU…
tetapi kamu diajar “perpaduan antara kaum”
supaya kamu percaya warna kulit menyebabkan perpecahan..
PADAHAL PERBEZAAN ILMU ADALAH SENJATA..
ILMU YANG BERBEZA MAKA PEKEJAAN KAMU BERBEZA…
MAKA BERBEZALAH DUIT KAMU,
berbezalah rumah kamu,
berbezalah perhiasan kamu,
berbezalah maruah kamu….
selepas itu kamu diajar
“miskin kaya tiada beza sama sahaja”…
maka lupalah kamu bagaimana ia bermula
pelbagai masalah kehidupan direka,
supaya pelbagai penyelesaian dapat direka,
pelbagai penyelesaian direka supaya pelbagai ilmu dapat direka,
pelbagai ilmu direka supaya pelbagai pekerjaan dapat direka,
pelbagai pekerjaan direka supaya pelbagai taraf kehidupan dapat direka,
pelbagai taraf kehidupan direka supaya pelbagai jiwa manusia dapat direka,
pelbagai jiwa manusia direka supaya pelbagai maruah dapat direka,
pelbagai maruah direka supaya pelbagai cara diri mereka akan dibeli …

p/s : pakaian contoh tali leher, kot, kemeja adalah melambangkan pekerjaan. Zaman ini ada pelbagai pengangkutan canggih tapi ramai dikalangan kita tidak sampai ke mekah untuk menunaikan haji rukun islam ke lima. Zaman dulu nenek moyang kita pergi haji dengan kapal mengambil masa yang lama tapi mereka mampu sampai ke mekah dan sempurna rukun islam ke lima iaitu menunaikan haji.

Tanpa Nama berkata...

Zaman Nabi dulu ada tak kuota nak pergi haji? Bilangan manusia dulu berapa nak banding dengan sekarang? Kepelbagaian ilmu dan pekerjaan berbanding masa dulu. Keperluan manusia berubah mengikut keperluan semasa.Jangan berfikir cara Taliban bermazhab Hambali di Afghanistan...kanak-kanak perempuan tak boleh diajar membaca/menulis, sebab itu mereka bom sekolah. Orang perempuan tak boleh tinggal dibangunan tinggi nanti mengintai. kalau perempuan naik kereta, tempatnya dalam but kereta. Perempuan tak boleh pandu kenderaan kerana itu tanda kiamat (kalau perempuan tak bawa kereta kiamat boleh dilambatkan...?)Kita dah berada di kurun 21, jangan berfikir untuk kembali guna perahu layar atau tunggang unta/keldai/baghal..

Tanpa Nama berkata...

alangkah indahnya kalau orang ada DEGREE mengamalkan resmi padi, KIAN BERISI KIAN MERUNDUK = seseorang yang makin tinggi ilmunya semakin rendah hati.. tapi kat pejabat saya ni ?????????

Tanpa Nama berkata...

Ini lah realiti/ragam hidup rakyat msia. Tidak kira ada degree maupun tidak perangai dan sikap tetap serupa. Kita selalu pandang rendah org barat tetapi kenapa kita berebut nak sambung belajar ke sana; berebut2 nak honeymoon/melancong kat sana. Nah tentu kerana mereka ada contoh yg baik bukan? Slogan "msia truly asia" tu tak mengambarkn keadaan sebenarnya dan sya rasa negara jepun lebih layak dpt gelaran tu kerana negara itu aman damai dan paling maju dlm semua bidang.

Tanpa Nama berkata...

KETAKSUBAN MELAMPAU DAN TAK IKUT KEADAAN MENGUNDANG KEHANCURAN; MEMBANTUTKAN RANCANGAN...

KESEDERHANAAN.......

Tanpa Nama berkata...

GILA PUNYA MANUSIA....APA KENA MENGENA JUBAH DGN.ISU POKOK YG DIUTARAKN DLG BLOG NI. JIKA JUBAH ADA MAKSUD JAHAT DISEBALIKNYA MAKA JIKA NAK TERIMA IJAZAH DI HARI KONVO; SENANG JE, PAKAI PAKAILAH PAKAIAN KEGEMARAN MASING2. SOAL SAMADA ANDA DIBENARKN ITU URUSAN KO DGN DUNIA.

Tanpa Nama berkata...

ADUH MAK! CEPAT LAH SIKIT LAKSANA PENAMBAHBAIKAN 100 SKIM.

JANGAN LENGAH2 LAGI. BERBINCANG & BERTINDAK DARI SEKARANG.

KOS SARA HIDUP DAH MENINGKAT

KALAU BOLEH BERI PELUANG PA SOKONGAN YG 20 TAHUN BERTUGAS & ADA IJAZAH KE KATEGORI P&P W/N 41

Tanpa Nama berkata...

Adakah PM yg xda degree? PAP, PT ada angan2nak jd PM? Jd calon pilihanraya pun tak laku lah. Skrg zaman moden lah bukan zaman batu dimana org xda sekolah pun boleh jd PM.

Tanpa Nama berkata...

KO NI TAK FAHAM BAHASAKAH? BAPA DAN BANYAK KALI KATA DUIT BAPA DAH NAK HABIS; KITA PERLU BERJIMAT CERMAT..... TUNGGU DAN TERUS TUNGGU BILA BAPA ADA DUIT LEBIH BARU BAPA BERI SIKIT BELANJA LEBIH UTK KAMU SEMUA. FAHAM......?

Tanpa Nama berkata...

Masih wujud juga manusia yg hidup spt katak di bawah tempurung. Berfikiran kolot, ketinggalan zaman dan tak layak bergaul dgn masyarakat majoriti dunia.

Tanpa Nama berkata...

sara hidup dah ringan sangat dah

Tanpa Nama berkata...

kaki penipu punya najib janji nak bagi naik gaji apa pun takdak. hidup dengan menyusahkan rakyat aja tau last2 rosmah jugak yang untung.rakyat dibahulukan.

Tanpa Nama berkata...

gaji memang perlu dinaikan sebab kangkung dah turun harga tapi beras tak turun harga orang tak makan kangkung.yang makan kangkung arnab. sekarang arnab pun tak minat dah kangkung sebab ada dedak.

Tanpa Nama berkata...

"eh eh!!!!....nak sederhanelah"....
BUKAN SEMUA PERKARA BOLEH "SEDERHANA"....
SESUATU YG TELAH DIFARDUKAN/DIWAJIBKAN (YG TELAH TETAP HUKUMNYE) KEATAS KITE TIDAK BOLEH DISEDERHANAKAN....

contohnye: solat/puasa dan sbgnye....
-solat zohor empat rakaat, TIDAK BOLEH buat tiga rakaat atas konsep kesederhanaan....

Tanpa Nama berkata...

ye masih wujud lg golongan katak dibawah tempurung....

WAWAWAWAWAWAWAWAWA!!!!....

Tanpa Nama berkata...

KO NI TAK FAHAM BAHASAKAH? BAPA DAN BANYAK KALI KATA DUIT BAPA DAH NAK HABIS; KITA PERLU BERJIMAT CERMAT..... TUNGGU DAN TERUS TUNGGU BILA BAPA ADA DUIT LEBIH BARU BAPA BERI SIKIT BELANJA LEBIH UTK KAMU SEMUA. FAHAM
Skrg ni bapa nk beli untuk kegunaan bapa dulu kalau ada duit lebih bapa bagi klu hbis semua duit bapa guna anak anak berjimatlah yee by..by bapa nak pegi Paris dulu shooping.

Tanpa Nama berkata...

Poket dh ringan dahhhh......
Kerjaan tk serius nk selesaikan mslh rakyat.....
Buat sekadr nk tunjuk kerjaan perihatin saja....kangkung pn tergamak dijadika
contoh hrga turun, leps ni apa lg...tauge pulak trun harga...

Tanpa Nama berkata...

Mun bapa ada duit lebih baru bapa beli keropok dan gula2 utk siti dan abu ye.... Buat masa ni makan saja kangkung goreng belacan dan nasi putih; jgn menangis lagi anak2 ku sayang.

Tanpa Nama berkata...

Kerana tak mengamalkan konsep kesedarhanaanlah yg menyebabkan rakyat dan negara2 berkenaan menuju kehancuran. Terlampau fanatik hingga tak ada perasaan utk menghormati org lain hingga sanggup meletupkan diri dan org lain yg tak berdosa. Hilang pertimbangan umpama org gila. Baikkah manusia spt tu?

Tanpa Nama berkata...

mati katak kita dgn harga barang ni... boleh sudah masuk kubur awal2... mati2 BN Dan PR tiada janji ditunai... penipu kedua2nya...

Tanpa Nama berkata...

betul3 kedua dua tak boleh pakai kaki penipu,pembohong ,putar alam,pembelit,kaki kencing,munafik dan macam2 lagi lepas ni kita pi undi lukis kat kertas undi tu muka najib dgn anwar ada ekor dengan lidah bercabang 2 janji dicapati.camna boleh boh.

Tanpa Nama berkata...

sama aja kedua-dua bukan nak tolong rakyat nak bagi kaya diri sendiri dgn kaum kerabat adalah rakyat susah takpa yang penting depa senang anak bini depa boleh pi shopping sakan.

Tanpa Nama berkata...

untuk semua pa jaga2 lah pm kita ni lebih kurang macam sadiq segaraga otak pembelit no 1 lepas ni kita beringatlah.

Tanpa Nama berkata...

Sy sgt sokong...
Blaja tgi adab dan bdi bhase pun knelah tgi..

Tanpa Nama berkata...

cara yang terbaik buat masa ni semua PA lancarkan mogok tuntut kenaikan gaji dan elaun kat kerajaan kalau tak naik jagn buat kerja sampai diorang penuhi tuntutan. baru diorang tahu nasib diorang.nampak kerajaan skrg ni langsung tak hargai dan prihatin masalah yg pa yg bergaji rendah alami skrg ni yang dia tau naik kan brg dgn cukai gst itu dia pandai.

Tanpa Nama berkata...

gred n1 dijumudkan ke gred n11...tak ada makna...tak melibatkan perubahan gaji,hanya gaji mati ditambah dan perubahan gred saja..kesian PA d gred ni...dah la harga barang semakin naik...berapa peratus je yg menikmati gaji akhir 2...kerajaan memang pandai politikkan kebajikan PA...klau kenaikan melibatkan golongan profesiona melibatkan kenaikan gaji....tdk adil..cuepacs harus dibubarkan...elaun ITP bila mau naik ?

Tanpa Nama berkata...

KGT(KENAIKKAN GAJI TAHUNAN) PATUT DI KAJI SEMULA UTK GOLONGAN SOKONGAN KERANA KOS SARA HIDUP YG TINGGI MASA SEKARANG.

ELAUN PERUMAHAN PATUT JUGA DIKAJI UTK DINAIKKAN

Tanpa Nama berkata...

Ada degree x tidak da kepandaian + kesombongan = ketolo**an @ kebagang**.

Tanpa Nama berkata...

Saya sokong kenyataan di atas sebab saya pula bukan tak pandai.belajar sampai dpt degree.tp sebab susah nk dpt keja, saya mohon jwtn gred 17.adakah saya ni bodoh sebab bergaji setkt gred 17.kita jgn menghina org gred bwh atau berkelulusan rendah, saya nk bg cth:saya kerja bersama2 mereka yg ada degree dan bertugas sebagai pendidik dan gred mrk 41-44.tapi mereka tetap memerlukan gred bawah spt gred1-27 untuk membantu mrk.kadang tu yg gred 44 ni ada yg bodo juga.budi bahasa tk ada.jd bodo dan pandai bukan pada degree atau spm atau apa2.ianya terletak pd rasionalnya akal gikiran kt berfungsi.

Tanpa Nama berkata...

mohon kerajaan bt keputusan yg cepat, tepat utk membantu ringankan kos sara hidup kakitangan awam..jgn hnya tabur janji b bgai2 skim , kenaikan elaun..tp satu pun tidak terlaksana..cntohnya skim saraan tranformatif..kenaikan elaun cola perumahan..jgn smpai penjawat awam kecewa kpd kerajaan..sbb segalanya bole di terjemahkan melalui kertas undi pd pru 14 nanti..