SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

05 Januari 2014

SPA ISI 100,000 JAWATAN

Utusan Malaysia
Oleh JUANI MUNIR ABU BAKAR
pengarang@utusan.com.my
4/1/2014




Mahmood Adam


PUTRAJAYA 3 Jan. - Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) menjangkakan kira-kira 100,000 kekosongan jawatan dalam perkhidmatan awam untuk diisi pada tahun ini.Pengerusi SPA ,Tan Sri Mahmood Adam berkata, pihaknya menyasarkan pengisian 80,000 penjawat awam memandangkan terdapat 70 peratus kekosongan dalam kumpulan sokongan."SPA akan lebih agresif tahun ini dengan melaksanakan agenda transformasi dalam menggalakkan orang ramai menyertai perkhidmatan awam.

"Antara transformasi tersebut adalah pengenalan seminar dan kursus panduan memasuki perkhidmatan awam pada Sabtu pertama setiap bulan secara percuma dengan orang ramai diberikan tip yang betul," katanya dalam sidang akhbar mengenai pencapaian SPA sepanjang tahun 2013 di sini hari ini.Yang turut hadir, Timbalan Pengerusi SPA, Datuk R.Segarajah; Setiausaha, Datuk Ramli Juhari dan ahli-ahli suruhanjaya.Dalam pada itu, Mahmood memberitahu, SPA melantik 60,059 penjawat awam pada 2013 dengan memastikan calon bukan sahaja memiliki pakej kelulusan dan kelayakan tetapi berintegriti, produktif dan setia
.

Ujarnya, SPA berjaya meningkatkan satu juta permohonan tahun lalu berbanding sebelumnya berikutan pelaksanaan transformasi."SPA mencatatkan jumlah permohonan bukan Melayu iaitu Cina seramai 24,931 dan India (39,644) manakala Bumiputera Sabah dan Sarawak 108,119 pada tahun lalu."Kita berharap lebih banyak permohonan penyertaan perkhidmatan awam termasuk bukan Melayu agar usaha mentransformasikan negara terlaksana," ujarnya.

Tambah Mahmood, calon-calon boleh boleh mengemukakan pertanyaan kepada SPA mengapa mereka gagal dan memohon perkhidmatan awam sekali lagi

98 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Benar ke? Mungkin separuh dah dibooking oleh konco2, kerabat2 yg berpengaruh/tali kabel 100 tan. Iklan cuma utk mengaburi mata rakyat. Harap penyelewengan dpt dihapuskn spya calon yg xlayak xdiambil lg. Kasihanlah kpd calon2 yg benar2 layak tp dinafikn hak oleh calon2 kabel.

Tanpa Nama berkata...

NO.2 NO.2 NO.2 YEAH... NO.2

Tanpa Nama berkata...

ok masih sempat naik podium... no.3

wei... aku no.3

Tanpa Nama berkata...

Pd thn 2020 msia blm lg maju cuma nilai ringgit akan setara dgn rupiah. Jumlah rakyat miskin akan bertambah. Gaji buruh kasar rm100 sehari tapi harga garam rm5 sepaket kecik, jgn disebut harga barangan lain.

Tanpa Nama berkata...

mana ada 100,000.....cakap je...kalau 10,000 aku percaya la jugak.....tuih...

Tanpa Nama berkata...

Yang dok ada tak maw, yang xdak cari. Bagi la peluang kami aks yang berijazah dan berpengalaman berpuluh tahun ni naik ke P&P, awat dg boleh naik mudah siap bagi degree pree dkt pru aritu. Yang kami bekorban buat seniri keluaq duit seniri lansung x pandang walehai kepandaian sama ja.

Tolong lah azih hang kentengahkan perkara ni.

Tanpa Nama berkata...

Lg hidup kump kepandaian sama je ni. Mohonlah jd doktor, jurutera, juruterbang mun kepandaian ko sama. Sapa buat ijazah free? untung nye!!!

Tanpa Nama berkata...

PA utk kaum melayu je?

Tanpa Nama berkata...

kami dah lama memiliki ijazah, gred N27 jea, dah puas peperiksaan dan temuduga, asyik tak dpt, sepatutnya kamilah diberi keutamaan sebabnya ada pengalaman kerja 17-20 tahun, ada pulak kelulusan, tak kiralah pointer berapa.. asyik kami di anaktirikan pulak, kami ingat nak bersama Anwar ibrahim, Tuan guru hj.hadi, karpal singh dan PR, PRU-14 nie, PR MEMERINTAH PUTRAJAYA DAN MALAYSIA, dasar SPA akan berubah beserta pihak atasannya sekali, di mana penjawat awam digalakkan sambung berlajar dan 60% quota untuk penjawat awam naik pangkat ke kumpulan A dan B..(pengurusan dan profesional)...

Tanpa Nama berkata...

Temberang 100,000 ribu..poorraahh..

Tanpa Nama berkata...

Semua nie lakonan semata-mata, blog cuepacs nie pun tak dibaca langsung oleh pihak-pihak atasan termasuklah presiden cuepacs dan ajknya. Cadangan, rungutan, idea anda semua di bakul sampahkan.. 1.42 juta PA di perbodohkan oleh persatuan cuepacs sendiri, lagikan SPA dan kerajaan. Kami semua dah graduate 7-8 tahun, beberapa kali ditemuduga tetapi tidak berjaya, yg berjayanya anak-anak dato', tan sri, tokoh korporat, ahli politik dan mereka yg sewaktu dengannya, kami semua tak pernah kecewa tetapi PRU-14 nie, kami akan memastikan Be End akan tersungkur menyembah bumi, PR ke PUTRAJAYA. Sebahagian dari kami adalah think-tank kepada PR, kami tidak di perlukan oleh kerajaan dan SPA tetapi amat diperlukan oleh PR, sebab atas idea serta gerak kerja kamilah, hasilnya Selangor menang dgn cermerlangnya PRU-13 lalu, kami akan mengempur johor, melaka, negeri sembilan dan gerak kerja terbesar kami adalah PUTRAJAYA ,PRU-14 nie..

Tanpa Nama berkata...

Abis kami mahasiswa cene? Kami pun berguling bagai atas jalan utk PR.

Mne boleh x tgk pointer. Abis cene nak beza bodo ngan pandai?

Tanpa Nama berkata...

Grup DG, DH, DM, DS diaorg lain... diaorg mmg dah di cover dengan pekeliling untuk chance upgrade level dgn dpt tajaan buat ijazah...

bagi grup/skim lain... gomen encourage jer supaya buat degree, tapi bukan janji dapat absorb semudah grup guru.

tak salah sambung degree... niat utama tuntut ilmu, disamping dapat upgrade ke level yang lebih baik JIKA ADA RUANG/PELUANG.

isi semula permohonan SPA8, dan temuduga. JIKA rezeki tuan-tuan dapat, jawatan lama perlu DILEPASKAN...

Kalau semua skim di boleh absorb mcm skim GURU... rasa tak der sapa staff yang duduk level bawah...

semua nampak ganjaran gaji lebih tinggi... semua buat degree...

Tanpa Nama berkata...

Hanya lama bekerja tak semestinya menggambarkn prestasi/komitmen ko org hebat semua. Markah LNPT dan laporan ketua jabatan ko org penting bukan tengok degree je. Ada degree, lama bekerja tapi LNPT dan laporan ketua jabatan.teruk; layak dibuang ke dlm tong sampah je. Elok diberi kpd pengganggur yg lebih komited.

Tanpa Nama berkata...

Betul tu; dah faham skrg bagi yg slma ni pertikaikn.

Tanpa Nama berkata...

Poorraahh..!! Kau org dengki, ape hal, kau ada degree, kalau tak, jgn cakap, kau org jenis pemalas..

Tanpa Nama berkata...

ada degree, tapi tak der akhlak dan adab... poOOOooooOOOOraahhh juga...

Tanpa Nama berkata...

Betul ke 100 ribu ni.. atau silap cakap. Masih panas lagi potongan elaun dan penjimatan diwar warkan, ini nak tambah lagi beban.. nampak sangat pancing pru 14 . Nak sedapkan hati orang bodoh je tu..nak ganti yang pencen agaknya yg mana mereka ini lepas pencen akan jadi pembangkang 93%.

Tanpa Nama berkata...

Kami xdengki cekgu tapi dasar tu nmpk sgt xadey. Kalu ya pun nak upgrade suruh la amek spm calon persendirian kemudian skor mcm kwn kita ckp tu. Ni dak, result spm ngan upsr macam kami ja tapi depa dpt naik kami dak. Awat ada kasta ka dlm mesia ni najib?

Arijal berkata...

Iklankan produk dan perniagaan anda secara percuma disini. tidak perlu daftar dan akaun. Insert ad terus iklan. jom iklan di www.negonego.com. hebahkan

Tanpa Nama berkata...

Trend bekerja skrng aku tngk...ramai golongan profesional bdk yang xde pengalaman lngsung bekerja....xpaham status bekerja.... 1. Bt tempat kerja mcm sekolah...org bawahan mcm bdk sekolah.....2. Lebih pandai mengarah dr bt keje...3.sepatutnye lebih banyak bekerja sepadan dgn gaji ditrima...ttp lebih kpd mesyuarat yg tah apa2...yg pasti org yang menyelesaikan semua golongan sokongan....senang cerita lah....org kampung atau rakyat kampung lebih kenal orang sokongan berbanding profesional....xcaya tanya tokmpat2 kampung....yang diorang knal pun penghulu atau do...yang laen xtahu sape....4. Rmai yg ckp PA ni kuat ngulor....tp kalo tngk kpi peruntukan kerjaan capai je akhir tahun 100 %...sape yang bt keje yerk jin ker....ke dajal yg bt keje...pelik2,yg pelik tu orng yang tngk pa ngulor ni skuad pemantau ke hari2 best yerk keje tu...brp gaji aku nak kje gak camtu....jgn le keje nak cri salah org bawah je...laporan anda semua berpunca dr orng bwh...malahan statistik yang dipakai pn orang bwh yang dapatkan...bkn orang atas yang selesaikan...yang diorg bt dh selesai bwk pg mesy.....makan...minum...golf...makan ...minum...beramuk...makan minum toche....makan minum desak....

Tanpa Nama berkata...

Jangan cakap tak adil pada sahabat-sahabat kita yang menjadi guru.

Rezeki mereka apply jawatan guru dan dapat menjawat jawatan sebagai guru.

Di dalam perkhidmatan perguruan, kementerian pendidikan malaysia telah memberi peluang kepada mereka (guru-guru) supaya upgrade ke peringkat ijazah sarjana muda sebagai dasar pendidik yang mempunyai ijazah. sebagai langkah menjadi pendidik yang lebih kualiti bagi mendidik/mengajar di sekolah-sekolah di malaysia.

bidang pendidikan memang wajarlah... pendidik perlu ada background di peringkat yang lebih tinggi.

Tanpa Nama berkata...

Tapi mereka SPM pun x skor, ada yg UPSR pun xskor. Adilkah di upgrade begitu shj tanpa membuktikan diri di gelanggang UPSR & SPM?

Unknown berkata...

Kenapa perlu ambil org liar pekerja kontrak yg sedia ada sukar nak ditetapkan mereka bekerja bersungguh tetapi hak untuk ditetapkan dipandang sepi cuepacs dah perjuangkan berhabisan tapi masih mengatakan 100 ribu kosong

Tanpa Nama berkata...

Ko manusia paling bodoh, patut ko tak layak naik gred wpun ko ada degree. Zaman sya dulu xda upsr dan spm lah. Guru yg ajar ko jd kurang ajar dan bodoh ada tak duduk upsr dan spm? Ko brapa tahun latihan.sblm ko masuk gred skrg. PT mana fa latihan, main tangkap muat je. Hari ni temuduga esok dah dilantik dan blh dtg kerja. Masih sama lg. Kalau ko jd pemimpin hancur negara. Cakap sembarangan. Kalau ko ada kelulusan mohonlah jawatan bergaji besar tapi kerana ko.bodoh lah yg buat ko kecik gaji. Padan.muka ko.

Tanpa Nama berkata...

Nama dah kump.pelaksana maka melaksanakanlah tugas2 yg diamanahkn oleh dasar. Buka kamus dan cari erti pelaksana: membuat/menjlnkn bukan memantau dan.merancang.

Tanpa Nama berkata...

UPSR/SRP@PMR/SPM/STPM

cert apa semua tu sekadar tiket saja... dengan syarat lulus dengan kredit bagi kelayakan tertentu...

dah lulus dengan kredit, layaklah sambung ke diploma & seterusnya ijazah dalam pengkhususan perguruan.

jadi buat kita nak ungkit lagi cert zaman sekolah dulu tu.

Tanpa Nama berkata...

retorik je semua ni. 100,000 my ass! walhal ada 1,000 itupun dah diisi oleh mereka yang ada "hubungan".

Tanpa Nama berkata...

Upgred Kumpulan N17 ke N22 , N22 ke N26 perlu diutamakan kerana Kumpulan J dah dapat merasainya.

Time Base juga perlu dipendekan ....

Tanpa Nama berkata...

Upgred...elaun pn xhbs bincng...sbb xder kpi...boleh bincang sampai mampus....dulu kopek brani gak buat berpiket....skrng ddk dlm aircond je....taip komen....xde maknenyer.....

Tanpa Nama berkata...

tukar la pengerusi ni. ambik dari mereka yang pernah kerja dari bawah, bukan masuk2 terus jadi ptd, lepastu cepat naik pangkat, lepastu dah pencen, jadi pengerusi pulak.

dia ni mana paham susah payah penjawat awam menyambung pengajian semasa dalam perkhidmatan. sebab tu dasar yang dibuat semuanya menyusahkan pegawai sedang berkhidmat, kena exam la kena pac la kena ujian itu ini.

sudah2 la tu ambil orang zalim jadi pemimpin ni.

Tanpa Nama berkata...

Betul3... yg skim digi boleh plak automatik naik siap kemudahan lagi ambil degree walhal result spm dan upsr sama kepandaian sama kenapa skim lain dianak tiri pula.

Tanpa Nama berkata...

dh ko kata gaji pakgard mahal ko brhnti je la keja ngan gov p keja gard la dok melalak dlm blog ni pun tak guna 1 sen buat menyemak saja,ramai lagi nak keja ngn gov malah gard yg kata tu pun kalau boleh nak keja ngan gov,bahalul btl

-----------------------------------

BETUL JUGA, BUAT APA YG KAU OWG BISING-BISING MARAHKAN PENIAGA/PERUNCIT PASAL HARGA IKAN/AYAM/DAGING/SAYURAN MAHAL....
JANGAN SALAHKAN MEREKA....

KALAU NAK MURAH BERHENTILAH KERJA, PI JADI NELAYAN/PENTERNAK/PETANI....

IKAN BOLEH TANGKAP SENDIRI DILAUT, AYAM/LEMBU/KAMBING TERNAK SENDIRI, SAYURAN TANAM SENDIRI....

-----------------------------------

BETUL JUGA.... APA GUNA PIHAK PENGUATKUASA KPDNKK BUAT OPERASI/PEMANTAU KEATAS PENIAGA YG MENAIKKAN HARGA BARANG SEWENANGNYA....
BALIK TIDO JE LAH....

-----------------------------------

HOSPITAL LAMBAT, GI LAH HOSPITAL SWASTA KALAU NAK CEPAT....

BETUL JUGA....APA GUNA SLOGAN YANG TERTERA PADA LOGA/MISI/VISI SETIAP AGENSI....

-----------------------------------

BETUL JUGA....KATA PEPATAH
" BODOH TAK BOLEH DIIKUT....CERDIK TAK BOLEH DIAJAR "....


~DEGREE ADA, KEPANDAIAN XDA~

Tanpa Nama berkata...

BETUL JUGA....KATA PEPATAH" BODOH TAK BOLEH DIAJAR....CERDIK TAK BOLEH DIIKUT "....


~DEGREE ADA, KEPANDAIAN XDA~

Tanpa Nama berkata...

Melayu & Bumiputera Sarawak dpt berapa peratus je! Nanti jika nak dtg election beriya-iya minta tolong undi....tidak mengenang jasa betul

Tanpa Nama berkata...

Tak da degree, langsung bodoh pun ada. Apa citer?

Tanpa Nama berkata...

Yang xda degree pun ada yg bodoh dan pemalas begitu juga dgn yg ada degree. Kitakan sama2 manusia.... Jgn saja sekadar tahu nak ajar org lain. Tengok2 lah siapa diri kita, org lain pun boleh menilai kita yg kononnya hebat. Inilah tabiat/sikap org kita.

Tanpa Nama berkata...

Ni satu lg manusia bodoh, siapa suruh pilih kerja yg gaji tak cukup makan? Skrg ko nak cakap mcm2 pun xde guna. Bagaikan anjing menyalak bukit. Zaman.dulu blm wjud upsr dan spm. Apakah ko ni dah tengok keputusan upsr dan.spm.semua guru kat malaysia ni? Jika ada bukti kemukakan... jgn cakap je pandai, buat fitnah... inilah hidup melayu.

Tanpa Nama berkata...

Fitnah taik ko. Ko pg pejabat mo jumpa guru sdh ada sana carta. Kelaykan SPM terang2 ditulis bah. Ko igt kmi ni apa mo ko kc tipu idup2.

INSAFLAH berkata...

KEPADA ANDA SEMUA YANG MASIH DIBUAI MIMPI LENA DAN MASIH CINTAKAN DUNIA:

paksi bumi kini semakin condong. seperti yang kita tahu ianya condong lebih kurang 23 darjah.

saintis kini menyatakan bahawa kecondongannya menghampiri 40 darjah. ianya akan berterusan sehinggalah kutub utara berada betul2 sebaris dengan matahari dan negara yang asalnya duduk di khatulistiwa ada yang akan berada di atas dan bawah.

sampai masanya kutub utara yang ada sekarang ni akan berpindah ke selatan. disebabkan putaran bumi masih lagi sama, ianya seolah-olah dari kanan ke kiri. waktu itulah terjadinya matahari terbit di sebelah barat.

banyakkan amal. buang sifat cintakan dunia dari jiwa anda. gunakan saja apa yang ada, kerana anda masih lagi bergaji dan bekerja, boleh lagi makan minum, dan yang paling penting masih boleh beribadat dengan selesa tanpa kekurangan.

banyakkan bertaubat, berselawat, bertasbih dan bertahmid. itu menjadi bekal untuk anda ke akhirat nanti. anda takkan bawa pangkat atau gred jawatan anda di dunia.

insaflah wahai manusia semua

Tanpa Nama berkata...

Ko berapa thn latihan? Kump pelaksana spt ko ni mana da latihan khas. Hari ni temuduga esok terus dtg kerja. Mcmmana blh sana. PT/PAR mana ada ltihan. Jgn cuba perbodohkn dirilah. Dasar manusia pemalas dan pengemis.

Tanpa Nama berkata...

Kalau siapa saja boleh jadi guru tanpa kira kepandaian (jumlah A spm dan upsr asyik kira minat dan keikhlasan) sampai bila2 bidang perguruan tak profesional camni.

kenapa bidang doktor, jurutera, pilot tak berdasarkan minat dan keikhlasan je teringin juge nak jadi engineer.

Tanpa Nama berkata...

Sudah2lah kump pelaksana jgn petikaikn apa yg org lain dpt. Keadilan tu tak pernah adil. Kutuk mcmmana pun ko tetap tak akan dpt ubah keadaan. Memang dah nasib ko terima gaji kecik. Jgn jd anjing gila.

Tanpa Nama berkata...

PRU14 semua AKS sokong PR!

Tanpa Nama berkata...

Pigi da yg najib kc ko sebat juge knp x tolak dan Mnta najib naikkan pelaksana sekali yg sama2 spm mcm ko?

Tanpa Nama berkata...

TQ....ATAS PANDANGAN TUAN/PUAN/ENCIK/CIK....
KITA SAMA-SAMA MANUSIA KAN....
SETIAP MANUSIA ADA KELEBIHAN/KEKURANGAN....
JIKA KITA MEMPUNYAI KELEBIHAN DARI SATU SUDUT, PASTI AKAN ADA KEKURANGAN DARI SUDUT YANG LAIN....
TIADA YANG LAHIR DENGAN PAKEJ LENGKAP
(ARIF DALAM SEMUA BIDANG)....

agar manusia itu hidup bersama dan tidak mementingkan diri sendiri(saling lengkap melengkapi)....

KITA X SELALUNYA BETUL....
TERIMA TEGURAN....LAKUKAN PERUBAHAN....BETULKAN KESILAPAN....

Tanpa Nama berkata...

WAWAWAWAWA

~DEGREE ADA, KEPANDAIAN XDA~

Tanpa Nama berkata...

Aah bukan senang nak dapat kalau pointer below three jgn haraplah nak kerja kerjaan. Interviewpun x panggil

Tanpa Nama berkata...

Kalau dah bodoh dan pemalas tak kira parti mana memerintah ko org tetap sama. Jgn mimpi nak dpt naik gaji dan gred. Dibuang kerja oleh PR ade lah.

Tanpa Nama berkata...

Tiada degree, kebodohan berganda dan gaji tak cukup makan.

Tanpa Nama berkata...

TQ....ATAS PANDANGAN TUAN/PUAN/ENCIK/CIK....
KITA SAMA-SAMA MANUSIA KAN....
SETIAP MANUSIA ADA KELEBIHAN/KEKURANGAN....
JIKA KITA MEMPUNYAI KELEBIHAN DARI SATU SUDUT, PASTI AKAN ADA KEKURANGAN DARI SUDUT YANG LAIN....
TIADA YANG LAHIR DENGAN PAKEJ LENGKAP
(ARIF DALAM SEMUA BIDANG)....

agar manusia itu hidup bersama dan tidak mementingkan diri sendiri(saling lengkap melengkapi)....

KITA X SELALUNYA BETUL....
TERIMA TEGURAN....LAKUKAN PERUBAHAN....BETULKAN KESILAPAN....

WAWAWAWAWA

~DEGREE ADA, KEPANDAIAN XDA~

-----------------------------------

U X MENTION I PON KAHN....MANA LAH KITOWG TAW....

WAWAWAWAWAWA

~DEGREE ADA, KEPANDAIAN XDA~

Tanpa Nama berkata...

Kalau dah bodoh dan pemalas tak kira parti mana memerintah ko org tetap sama. Jgn mimpi nak dpt naik gaji dan gred. Dibuang kerja oleh PR ade lah.

-----------------------------------

JAGAN MARRAH OKAY....
MARAH X SELESAIKAN MASALAH, BUKAN DAPAT AWARD PUN....

WAWAWAWAWAWA

Tanpa Nama berkata...

dh pencen tuh pencen je ler wahai pengerusi spa. bg ler org len yg lebeh brilliant. nko jd pengerusi tuh xde apa pembaharuan pun kt spa tuh. masih saja jer. kronisme & nepotisme masih lg berleluasa.

Tanpa Nama berkata...

DEGREE ADA....
PUN BOLEH KENA TIPU DGN POMEN....
HANTAR KERETA KAT BENGKEL KENA BODO SAMPAI 5,6 RIBAN....(OVERHAUL)....
WALHAL WAYAR PUTUS JEW....

---------------------------------

DEGREE TUE DLM BIDANG LAIN....
SO, DLM BIDANG OTOMOBIL, DIA BODO LAH....
LEBIH DLM SATU BIDANG, KURANG DLM BIDANG YANG LAIN....
ADA KELEBIHAN, ADA KEKURANGAN.....
MANUSIA KAN....

Tanpa Nama berkata...

Ko saja yg sama hebat dgn yg maha esa. Patut ko ckp spt org xde kekurangan tp menghairankn knpa ko dpt kerja gaji ciput je. Xde manusia perfect/sempurna segalanya slaginya manusia. Nmpk sgt ko bodoh punya PA. Masuk kerja pakai kabel ke?

Tanpa Nama berkata...

Lu gila ma.. ckp tidak pakai otak punya.

Tanpa Nama berkata...

Pembantu tadbir jumlahnya 350-400 ribu, kalau didarabkan dgn jumlah keluarga boleh mengundi 4 org, bermakna 350,000 × 4 = 1.4 juta mengundi PR, persatuan pembantu tadbir (Augegas) mohon kenaikan gred N27, N32, N36..tetapi masih tiada keputusan dari JPA dan SPA, Persatuan Penghulu/Penggawa berjumlah 1-2 ribu penghulu seluruh malaysia, persatuan penghulu/penggawa mohon kenaikan gred baru N41, N44, N48, sehingga sekarang masih tiada jawapan dari SPA dan JPA, permohonan dahulu di tolak mentah-mentah oleh JPA, pengaruh penghulu/penggawa meliputi daerah dan negeri, berapa puluhan ribu penduduk boleh dipengaruhinya.. itu belum termasuk cerdik-pandai penjawat awam yg memilki ijazah dan master yg masih belum menjawat jawatan gred 41, buruk padahnya nanti, mereka nie berpindidikan tinggi serta pengalaman kerja yg luas serta lama, begitu juga dengan beberapa persatuan spt pembantu makmal, pegawai kastam, pegawai jpj, dan sebagainya, ape cite semuanya ini..PRU-14 dah hampir, berapa tahun jea tinggal..jadi kerajaan, SPA dan JPA fikir-fikirkanlah..

Tanpa Nama berkata...

wak kang mana pulak nie..tangkap wak kang indon nie, menyemak kat blog nie apa hal.. dia ingat nie indon kea..

Tanpa Nama berkata...

mana2 puak klu dh lama sgt di atas, mmg cam ni ler keadaannyer.

bn dari dulu smpi skang dok memerintah, ptd dari dulu smpi skang kuasai spa/jpa.

2 eko nih kena tendang kuar dulu. baru ok.

Tanpa Nama berkata...

SAMPAI KIAMATLAH KAMU PA LAIN DIPERANJINGKAN OLEH PUAK PTD NI

Tanpa Nama berkata...

Keluar mulut harimau masuk mulut buaya. Sama gak. Selagi puak gila dan dahaga kuasa, sesiapa memerintan negara malaysia tetap sama. Masing2ada agenda tersirat yg menyebabkn rakyat mjd mangsa kerakusan mereka. Sebab itu jika kita boleh bersatu parti BN dan PR, kita jgn sokong. Elok lg kita sokong pakatan baru yg dipimpin oleh org2 yg bukan dari BN atau PR. Jika PR diberi mandat tetap juga spt BN, tengok saja di Penang & selangor. Belum pun punyai kuasa penuh dah mula serong. Singkirkn saja para pemimpin lama BN dan PR baru ada harapan.

Tanpa Nama berkata...

politik baiiii... yg dok wat parti baru tuh pun adalah org yg kecewa dgn parti asalnye, pas 2 pung pang2 dok kunun perjuangkan 'nasib rakyat', walhal dok perjuangkan nasib sendri jerrr

Tanpa Nama berkata...

harga makanan di kantin mahal :

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/q71/154457_10152721921624572_192526849_n.jpg

Tanpa Nama berkata...

bawak bekal dari rumah. mak bapak jangan jadi malas nak masakkan untuk anak bagi sarapan pagi & makan tengahari kalau dia ada kelas petang.

aku dulu mak aku bekalkan 2 tupperware 1 ada sandwich untuk pagi & 1 lagi nasi goreng untuk tengahari. 1 botol air besar bentuk macam telefon motorola. takda masalah pun??

ni bangsa mak bapak zaman sekarang yang kecik2 dulu anak manja makan kat kantin beli yang dah siap. bila dah besar dah beranak pinak, wariskan perangai tu kat anak dia.

lepastu merungut makan di kantin mahal la itula ini la.

ini aku kata: kalau tak suka harga mahal di kantin, bawa bekal makanan sendiri! tak susah mana pun. tak perlu ada diploma/sarjana muda/sarjana/doktor falsafah untuk berfikir macam tu!

Tanpa Nama berkata...

Korak mu..!! gi keje 5.45 pagi, tak sempat sarapan, seteguk air pun tak rasa, nak cepat, takut jem..balik jam 9 mlm, 9.30 mlm solat isyak, tgk keje sekolah anak sampai jam 11.00 mlm, letih sgt terus tido..tido hari-hari 5 jam jea.. cukup tido sabtu-ahad jea..itu jea kelapangannya nak buat ape saja termasuk memasak..

Tanpa Nama berkata...

RUMAH DIMASUKI PENCURI????....

PASANG ALARM/GRILL/PAGAR DAN SEBAGAINYA UTK MENGELAKKAN PENCURI DARI MEMASUKI RUMAH ANDA....

YE, JUSTIFIKASI YANG BETUL, KITA TERIMA....

TETAPI IA HANYA MAMPU MENGELAK, BUKAN MENCEGAH PERLAKUAN TERSEBUT....

-----------------------------------
BEGITU JUGA, DENGAN SARANAN SUPAYA BAWA BEKAL JIKA HARGA DIKANTIN MAHAL....

HANYA MENGELAK DARI MEMBELI MAKANAN DENGA HARGA YANG MAHAL....

TAPI X MAMPU MENCEGAH PREMIS-PREMIS MAKANAN DARI MENAIKKAN HARGA SEWENANGNYA/TERLALU MAHAL/X MUNASABAH....

PENCEGAHAN HANYA DAPAT DILAKUKAN DENGAN KAEDAH PENGUATKUASAAN/PEMANTAUN/KAWALAN....
SETERUSNYA TINDAKAN/HUKUMAN....

Tanpa Nama berkata...

U X MENTION I POWN KAHN....

WAWAWAWAWAWAWAWA

Tanpa Nama berkata...

UPSR AKU 4A
PMR AKU 9A
SPM AKU 10A1, 1A2

TERIMA KASIH CIKGU..
SEKARANG AKU PEGAWAI KERAJAAN MENCARI REZEKI KERANA ALLAH..

Tanpa Nama berkata...

Knp tak bangun awal... mak bapa mu tak ajar solat subuh ek?

Tanpa Nama berkata...

Setakat peg. Kerajaan gaji berapa sen sgt..habis tinggi gaji RM9-10 ribu, gaji aku pasar mlm jea semalam RM2 ribu, itu semalam, sebulan gaji aku RM17 ribu.. aku berlajar tak tinggi pu..ada aku kisah..!!

Tanpa Nama berkata...

Syukurlah guru bi aq, past tense ngan present tense pun salah, dgr citer die masuk maktab gune kelayakan minat ngan keikhlasan jek. Akademik hancurrr.

Tanpa Nama berkata...

RUMAH DIMASUKI PENCURI????....

PASANG ALARM/GRILL/PAGAR DAN SEBAGAINYA UTK MENGELAKKAN PENCURI DARI MEMASUKI RUMAH ANDA....

YE, JUSTIFIKASI YANG BETUL, KITA TERIMA....

TETAPI IA HANYA MAMPU MENGELAK, BUKAN MENCEGAH PERLAKUAN TERSEBUT....

-----------------------------------
BEGITU JUGA, DENGAN SARANAN SUPAYA BAWA BEKAL JIKA HARGA DIKANTIN MAHAL....

HANYA MENGELAK DARI MEMBELI MAKANAN DENGA HARGA YANG MAHAL....

TAPI X MAMPU MENCEGAH PREMIS-PREMIS MAKANAN DARI MENAIKKAN HARGA SEWENANGNYA/TERLALU MAHAL/X MUNASABAH....

PENCEGAHAN HANYA DAPAT DILAKUKAN DENGAN KAEDAH PENGUATKUASAAN/PEMANTAUN/KAWALAN....
SETERUSNYA TINDAKAN/HUKUMAN....

----------------------------------

U X MENTION I POWN KAHN....

WAWAWAWAWAWAWAWA

-----------------------------------

i dah mention pown. hihihi.

Tanpa Nama berkata...

sepatutnya cikgu pun kena lalui proses yg sama la... baru adil utk semua PA yg lain

Tanpa Nama berkata...

Kalau betoi gaji ko 17k xnmpk btg hidung ko kat cni. N17 adelah gaji ko sbnrnya. Org bergaji beso mane nak tengok blog kita yg bodoh dan malas ni.

Tanpa Nama berkata...

Bagui hang ganti cikgu tu. Ramai murid hang lulus BI cemerlang kelak.

Tanpa Nama berkata...

PADA KETIKA INI CUEPACS PATUT MEMBERI KEUTAMAAN MENANGANI PENINGKATAN KOS SARA HIDUP DGN MEMBERI PENEKANAN KPD KERAJAAN BAGI PENAMBAHBAIKAN SKIM PERKHIDMATAN, MENAIKKAN ELAUN DAN KENAIKKAN PANGKAT KATEGORI SOKONGAN YG BERIJAZAH KE P&P

Tanpa Nama berkata...

PADA KETIKA INI CUEPACS PATUT MEMBERI KEUTAMAAN MENANGANI PENINGKATAN KOS SARA HIDUP DGN MEMBERI PENEKANAN KPD KERAJAAN BAGI PENAMBAHBAIKAN SKIM PERKHIDMATAN, MENAIKKAN ELAUN DAN KENAIKKAN PANGKAT KATEGORI SOKONGAN YG BERIJAZAH KE P&P

Tanpa Nama berkata...

cuepacs takkan terfikir camtu punya pasal kepimpinan dia semua sekolah tak tinggi.

tu sebab agenda mereka balik2:

1. gred rendah pakai upsr/pmr boleh setaraf spm.

2. gred yang sedia ada spm nak dijadikan macam yang guna stpm/sijil

3. yang guna sijil politeknik dah setaraf diploma.

walhal kumpulan pelaksana yang ada sarjana muda/sarjana taknak pula diperjuangkannya untuk DIPERMUDAHKAN laluannya ke peringkat P&P sebagaimana yang dilakukan oleh banyak sektor swasta mahupun GLC.

jangan harapkan orang yang tak berapa cerdik untuk membuat cadangan yang cerdik. kalau otak dah jumud tu, ianya kekal jumud sampai mati.

Tanpa Nama berkata...

Org dah kata xde duit, minta lagi. Nak bagi ko daun kayu kah? Tak faham bahasa, patut degree ko tak laku. Kalau gaji naik lagi, barang akan terus naik. Ko tak faham kah?

Tanpa Nama berkata...

Ko org kump pelaksana yg ada degree jgn mimpi dinaikkan gred. Elok lg jawatan diberi kpd yg tiada kerja. Ko org patut bersyukur krna ada kerja tetap. Mana ada PTN41? Mana ada kerani 41? Degree ko org tu pamer jak kat rumah utk motivasi anak2 k..

Tanpa Nama berkata...

Inilah dasar negara kita yg nak menjd negara maju thn 2020. Yg maju adalah mereka2 yg berkenaan dan kaum2 tertentu saja. 1msia hanya slogan atas angin je.

Tanpa Nama berkata...

YANG DAH BEKERJA, PANDANGLAH ORG YANG BELUM BEKERJA/PENGANGGUR....
PENGANGGUR BANGDINGKAN DENGAN GELANDANGAN....
GELANDANGAN, BANDINGKAN DENGAN PELARIAN....
XKAN ADA KEMAJUAN, AKAN SELAMANYA BEGITU....
JUSTERU ITU, BERCUKURLAH KALIAN....

Tanpa Nama berkata...

YA CUKURLAH BULU JEMBUT KALIAN

Tanpa Nama berkata...

Yang ada sarjana muda/sarjana yang dipermudahkan hanya di kalangan digi. Walaupun keputusan/ jumlah A dalam SPM sama.

Harap maklum.

Tanpa Nama berkata...

Pada pandangan saya, usia bersara wajib perlu kembali kepada asal iaitu 55 tahun. Mengapa saya kata begitu. Pertamanya : Pada usia 55 tahun ramai kalangan kakitangan awam tidak fit dari segi fizikal, dah jemu bekerja, tanggungan & hutang mungkin dah selesai dan idea-idea mereka sudah lapuk walaupun berpengalaman kerja. Keduanya : Untuk memberi laluan kepada jenerasi baru yang ramai di luar sana yang berdiploma/ berijazah/ bermaster/ berPHD yang sedang menganggur. Idea-idea mereka lebih moden dan semangat bekerja tinggi maklumlah masih muda dan sihat. Ketiganya : Jenerasi muda ini perlu bekerja kerana mereka perlu berkahwin/ berkeluarga untuk menyambung pengurusan negara di masa hadapan. Kesimpulannya, kakitangan yang telah berusia melepasi 55 tahun ke atas bersaralah untuk beri laluan kepada jenerasi baru bekerja. Duduklah di rumah dengan beramal ibadat, jaga cucu atau melibatkan diri dengan kerja-kerja amal di tempat anda ataupun dalam persatuan.

Tanpa Nama berkata...

Saya dah berusia 52 tahun. Sekarang saya dah jemu bekerja dan 2 orang anak-anak semua dah bekerja dan hutang-hutang juga dah selesai. Idea-idea dan semangat bekerja saya tak mampu bersaing dengan kakitangan yang lebih muda. Insyallah pada akhir 2015 saya akan bersara pilihan setelah 30 tahun berkhidmat dalam perkhidmatan awam. Alhamdulillah.

Tanpa Nama berkata...

Ya lah tu, xda chance lah puak2 pelaksana yg ada ijazah kerana dah tua dan nyanyuk, idea lapuk. Jgn brmimpi nak nak gred pnp.

Tanpa Nama berkata...

Kat situ lah kebodohan ko terserah kerana ada A dlm SPM tapi xmohon jg guru. Terlampau bodoh... skrg baru menyesal tapi xda guna. Elok ko tanam sayur dan ternak ayam tambah hasil drpd ko jg tepi kain guru. Merungut pun gaji guru tetap naik jak.

LAST BUT NOT LEAST berkata...

Tanpa Nama berkata...

Benar ke? Mungkin separuh dah dibooking oleh konco2, kerabat2 yg berpengaruh/tali kabel 100 tan. Iklan cuma utk mengaburi mata rakyat. Harap penyelewengan dpt dihapuskn spya calon yg xlayak xdiambil lg. Kasihanlah kpd calon2 yg benar2 layak tp dinafikn hak oleh calon2 kabel.

Ahad, Januari 05, 2014 4:54:00 PTG

----------------------

thats why byk projek k'jaan yg tunggang langgang skang nih. yg it, website slalu kena hack, sistem kena nuke, yg teknikal, sume hancur, bangunan runtuh bagai, yg wat pentadbiran sume tunggang langgang, duit slh kira, brg short, pekeliling merepek.

tuh ler dia org terpilih yg dipilih oleh spa utk jd p&p.

hanya bodo jer yg akan mengambil yg bodo

Tanpa Nama berkata...

Kalau ko yg ambil tentu segala2nya sempurnakan? Elok ko ganti sblm stadium, bangunan runtuh kerana jurutera tak cekap spt ko.

Tanpa Nama berkata...

kumpulan pelaksana berijazah dan pengalaman dinaikkan ke P&P....d bawah Tranformasi kerajaan..

Tanpa Nama berkata...

Kalau kepandaian sama kenapa x mohon jd guru dulu? Redhala rezeki masing2, x baik iri hati...

Tanpa Nama berkata...

Keturunan ko juga kan?

Tanpa Nama berkata...

Drpd 100 ribu jawatan kosong itu, bumiputera swak mungkin cuma akan dpt paling banyak 500 je. Mcmna nak duduk sama rendah berdiri sama tinggi dgn kaum2 lain?

Tanpa Nama berkata...

Ijazah dah lapuk maka jgn mimpi tambahan pula skrg ekonomi merosot, mana duit utk naik gaji ko? Ko ni betul2 kebudak2kan.

Tanpa Nama berkata...

Salam. Bidang perguruan mengalami transformasi dari segi kelayakan guru. Dulu kelulusan Darjah 6 boleh jadi guru. Kemudian kelayakan LCE ( SRP), selepas itu MCE ( SPM ), SPM ada 3 kredit pun dah boleh mohon walaupun tak lulus Matematik ( untuk selain guru Matematik).Kemudian syarat diketatkan mesti lulus BI dan Matematik. Sekarang ini nak jadi cikgu kena dapat 8A ke atas dalam SPM. Jadi guru-guru lama masa mereka jadi guru dulu kelayakannya tentulah rendah. Jangan pertikai zaman mereka mohon, kerana masa itupun bukan ramai yg ada kelulusan macam itu. Kemudian untuk meningkatkan perkhidmatan maka guru-guru lama diberi peluang melanjutkan pelajaran. Mereka bukannya beli ijazah tetapi belajar mengikut tahap umur mereka. Jangan samakn mereka dengan budak fresh...sebab budak fresh sekarang pun akan jadi macam mereka 20-30 tahun akan datang. Sistem perkhidmatan guru pula agak unik kerana sistem kerjanya sama walaupun kelulusan SPM, STPM, Diploma atau Ijazah, kerana itulah gred DG mudah dinaikkan gred dan tiada pertindihan tugas. Ini berlainan dengan skop kerja perkhidmatan lain. Jika naik gred P&P skop kerja menjadi berbeza dan bergantung kepada kekosongan perjawatan.Menjadi pelik jika Pegawai 41, kerani 41 dan PAP 41, PAR 41. Siapa nak arah siapa..masing-masing power..

Tanpa Nama berkata...

Saya juga antara salah satu rakyat yang kecewa dengan SPA. Saya juga mempunyai ijazah tetapi selama 4 tahun saya bekerja di sektor swasta sahaja. saya pernah menghadiri temuduga Pegawai Perhubungan Perusahaan dan Pegawai Tadbir dan Diplomatik namun gagal. saya juga mencuba temuduga untuk gred SPM iaitu Pembantu Penerangan, namun gagal juga. Saya amat fasih berbahasa Inggeris dan tidak ada masalah dalam komunikasi serta saya banyak pengalaman bekerja sebaik sahaja tamat pengajian. Tetapi,di manakah silapnya? Setahu saya memang kabel diperlukan untuk menjawat jawatan dalam sektor kerajaan, tetapi bagaimana dengan insan yang berpengalaman dan memang komited dalam kerjayanya? Saya kecewa kerana saya tidak dapat memohon untuk kelayakan diploma kerana saya hanya ada SPM dan Ijazah sahaja. Dimanakah keadilan bagi insan-insan seperti saya? Kerajaan terlalu mementingkan prasarana guru dan banyak mengabaikan jawatan bagi pekerja-pekerja lain dalam sektor kerajaan sedangkan sebahagian besar guru-guru khususnya guru-guru muda tidak menyokong kerajaan. saya dari kecil dibesarkan dengan keluarga yang menyokong BN tetap menyokong BN walaupun hakikatnya saya kecewa tidak berjaya menempatkan diri dalam sektor kerajaan.SPA, tolognlah dengari rintihan hati kami yang mempunyai ijazah ini.

Unknown berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.