SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

30 Disember 2010

BANTAHAN KONVENSYEN

Harian Metro
30/12/2010



PUTRAJAYA: Akibat tidak berpuas hati dan mendakwa Konvensyen Cuepacs ke-25 pada 21 hingga 25 Disember lalu tidak mengikut perlembagaan dan peraturan, lapan kesatuan sekerja menyerahkan memorandum bantahan kepada Jabatan Hal Ehwal Kesatuan Sekerja (JHEKS) di sini, semalam.

Kesatuan sekerja terbabit termasuk Kesatuan Kakitangan Am Universiti Malaya, Kesatuan Sekerja Fama, Kesatuan Sekerja Mardi dan Kesatuan Sekerja Universiti Utara Malaysia (UUM).


Memorandum bantahan lima muka surat itu diserahkan bekas Timbalan Presiden Cuepacs, Hussain Mohd Yasin kepada Ketua Pengarah JHEKS, Omana J V C Pillai, kira-kira jam 4 petang.

Hussain berkata, antara kandungan memorandum bantahan itu ialah mengenai beberapa insiden dan pelaksanaan konvensyen yang didakwa tidak mematuhi perlembagaan, peraturan dan Akta Kesatuan Sekerja 1959.


Antaranya, notis konvensyen dikeluarkan tidak mencukupi tempoh serta taraf kelayakan pengerusi konvensyen yang tidak mengemukakan bukti bertulis berhubung perlanjutan kontrak perkhidmatannya.


Selain itu, kata Hussain, pelaksanaan proses pengundian terdapat kepincangan kerana kertas undi diedarkan hanya mengikut jumlah wakil gabungan tanpa mengesahkan kehadiran individu menerusi tandatangan.

“Peti undi juga tidak diselia teratur oleh Jawatankuasa Pemeriksa dan Pengira Undi, malah penggunaan peti undi yang menggunakan kertas A3 diragui kerana tidak unsur keselamatan.


“Ketika proses pengiraan undi dilakukan sebilangan perwakilan mendengar jelas nama calon dipilih dan tiada wakil calon ketika proses pengiraan.

“Malah, keputusan pengundian tidak diumum selepas proses pengiraan undi selesai, sebaliknya ditangguhkan keesokan hari tanpa meminta persetujuan calon atau ahli,” katanya ketika ditemui selepas menyerahkan memorandum bantahan di sini, semalam.


Hussain berkata, kempen pemilihan juga dirancang kerana gambar Presiden, Omar Osman bersama Perdana Menteri diletakkan pada tiga kain rentang konvensyen sedangkan beliau menjadi calon Yang Dipertua Cuepacs pada pemilihan berkenaan.

Tiada ulasan: