SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

28 Januari 2011

KUARTERS COCHRANE: PENGHUNI LAMA DIUTAMA

Utusan Malaysia
28/1/2011




OTHMAN Mahmood (tujuh dari kiri belakang) bersama Omar Osman (lima dari kanan belakang) dan penerima sumbangan pada majlis penyerahan saguhati perpindahan penghuni Kuarters Jalan Cochrane, semalam.


KUALA LUMPUR 28 Jan. - Seramai 500 keluarga yang sebelum ini menghuni kuarters kerajaan Jalan Cochrane di sini akan diberi keutamaan untuk mendiami kuarters baru di tapak berkenaan yang pembinaannya dijangka bermula tahun ini.

Timbalan Ketua Setiausaha Jabatan Perdana Menteri, Datuk Othman Mahmood berkata, mereka terpaksa berpindah bagi memberi ruang pembinaan kuarters baru itu untuk menampung lebih ramai kakitangan awam di sekitar ibu negara.

Katanya, projek pembinaan melibatkan kos RM220 juta itu diuruskan oleh Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) dan dijangka siap 30 bulan selepas projek itu dimulakan.

"Kuarters baru itu akan dilengkapi dengan pelbagai kemudahan seperti tempat letak kenderaan dan juga stesen sistem transit aliran massa (MRT).

"Ia juga lebih besar dan luas sehingga boleh menampung 1,000 keluarga kakitangan awam dari sekitar ibu negara. Kami telah membuat keputusan bahawa sebahagiannya akan dikhaskan kepada penghuni kuarters yang lama," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas majlis penyampaian cek saguhati perpindahan penghuni kuarters kerajaan Jalan Cochrane di Kompleks Belia dan Sukan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur di sini hari ini.

Hadir sama Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Datuk Omar Osman; Setiausaha Bahagian Pengurusan Hartanah Jabatan Perdana Menteri, Hasnol Zam Zam Ahmad dan Pengurus Besar Pelaburan LTAT, Roslan Abu Talib.

Menurut Othman, sementara menunggu projek tersebut siap, penghuni kuarters berkenaan akan dipindahkan ke kuarters kerajaan di Putrajaya, Jalan Duta dan Jalan U-Thant.

Bagaimanapun beliau difahamkan, ramai yang tidak mahu berpindah ke Putrajaya kerana faktor jarak ke tempat kerja dan penempatan sekolah anak-anak.

"Jadi, kami sedang dalam perbincangan dengan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) supaya menyelaras serta membenarkan sebahagian penghuni kuarters tersebut berpindah ke penempatan Program Perumahan Rakyat (PPR) di sekitar ibu kota.

"Selain itu, kami juga berbincang dengan Kementerian Pelajaran supaya dapat menyelaras perpindahan anak-anak kakitangan ini ke sekolah yang lebih dekat dengan kediaman baru mereka supaya tidak timbul isu sekolah jauh dari rumah," jelasnya.

Othman berkata, kerajaan turut menyediakan perkhidmatan logistik untuk membantu proses perpindahan penghuni kuarters tersebut yang diberi tempoh sehingga 31 Mei ini untuk berbuat demikian.

Tiada ulasan: