SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

09 November 2011

CUEPACS BIDAS DAP - JANGAN JADI PEMIMPIN KALAU TIDAK MAHU PIKUL BEBAN

Bernama
9/11/2011




KUALA LUMPUR, 8 Nov (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) menyifatkan kenyataan pembangkang untuk mengurangkan bilangan penjawat awam jika berjaya mengambil alih kerajaan pusat sebagai idea yang jumud.

Sambil menentang cadangan itu habis-habisan, Presidennya Datuk Omar Osman berkata penjawat awam tidak harus dijadikan mangsa kepentingan politik pihak yang ketandusan idea.

"Tak pernah perkara begini dijadikan isu politik. Jadi kita rasa terguris dan kecewa, di mana mereka sepatutnya lebih menghargai kita. Tak sepatutnya pemimpin yang nak meneraju negara menyekat peluang rakyat untuk sama-sama menyumbang untuk kemajuan negara.

"Kalau nak meneraju negara, tetapi tak nak menghadapi beban, tak nak menghadapi risiko jangan jadi pemimpin," katanya kepada pemberita selepas majlis penjelasan isu semasa penjawat awam di Universiti Putra Malaysia, dekat sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan pemimpin DAP Tony Pua yang dilapor sebuah akhbar berbahasa Cina, sebagai berkata pakatan pembangkang akan mengurangkan bilangan penjawat awam dan menamatkan perkhidmatan mereka yang tidak efisien seperti yang dilakukan kerajaan China bagi mengurangkan bajet kerajaan.

Mengulas lanjut, Osman berkata penjawat awam di negara ini tidak harus disamakan dengan yang di negara lain, kerana tindakan sedemikian boleh menimbulkan masalah lain seperti pengangguran dan membantutkan pelaksanaan projek kerajaan.

Tambahan pula katanya, jumlah 1.2 juta itu adalah sesuai dengan jumlah penduduk hampir 30 juta, cuma perlu dipertingkatkan kemahiran agar dapat melaksanakan tugas dengan lebih baik.

"Jadi saya menyeru kepada semua penjawat awam agar menolak idea ini. Ini adalah isu politik. Mereka ketandusan idea tidak ada perkara yang nak dipertikaikan sampai peringkat kita pun nak dipertikaikan.

"Kita harap semua penjawat awam di Malaysia jangan bimbang, kita akan tetap pertahankan, kita akan bersama-sama supaya penjawat awam di negara ini akan terus memberi sumbangan dan berdiri di belakang kerajaan khasnya Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri yang banyak membuat penambahbaikan dalam penjawat awam," katanya.

Sementara itu, Osman berkata maklum balas yang diterima Cuepacs mendapati penjawat awam gembira dengan insentif dan inisiatif yang diumum Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dalam Belanjawan 2012, termasuk pengenalan Sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam dan Program Bersepadu Pembangunan Kompetensi.

Beliau juga mahu penjawat awam menghargai pemberian itu dengan bekerja bersungguh-sungguh serta meningkatkan mutu kerja.

-- BERNAMA

6 ulasan:

2bz4money berkata...

Isu ini telah dipolitikkan seperti mana yang dijangkakan. Namun isu 'bloated civil service' sebenarnya telah lama dibincangkan dan MOF via Pekeliling Bajet dan JPA via Pekeliling Perkhidmatan telah mengeluarkan beberapa garispanduan untuk mengoptimumkan modal insan. 'Exit policy' dalam Pekeliling SBPA nanti dapat memperjelaskan kaedah untuk mereka yang ingin keluar dari perkhidmatan lebih awal dan mereka yang berprestasi tidak memuaskan.

Tanpa Nama berkata...

Sekejap bidas kerajaan (boikot barang) sekejap bidas dap. Mana satu ni?

Tanpa Nama berkata...

jerat bidas

Tanpa Nama berkata...

Cupec ni parti pekerja? Mamak omar usah ko layan parti-parti politik nih ! dia org tidur bangun pun cakap hal PARTI saja ..
ngko nih spesis union .. tarak faham ker!
baik ngko resign jika ngko pun nak berpolitik jugak!.

Tanpa Nama berkata...

Exit policy - rakyat tiada pilihan dan tiada tempat mengadu.

DAP - polisi kurangkan pekerja malas. Kuantiti separuh? Kualiti mesti atas 70%?

SBPA Bajet 2012 - Exit policy menunggu.

Kalau dah terima kerja, boleh dibuang kerja sama seperti swasta ya? Jadi kerajaan sudah jadi swasta ya?

Tidak lama lagi apa ya? Bagaimana dengan kuota Sabah/Sarawak, Orang Asli, Orang Miskin, Bumiputera?

Siapa mahu tolong kami? BN-DAP sama sahaja!!

Dato Omar tolong perjuangkan hak kami!!!!!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Siapa mahu tolong kami? BN-DAP sama sahaja!!

Dato Omar tolong perjuangkan hak kami!!!!!!!!!!!!!!

-------------------------
dia pun gelong xtau arah mana.....bukan mudah dia dpt power