SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

08 Februari 2013

LEBIH 500 AHLI FOTOGRAFI, JURUVIDEO BAKAL NIKMATI MANFAAT SKIM GRED DINAIK TARAF

Bernama
7/2/2013



KUALA LUMPUR, 7 Feb (Bernama) -- Lebih 500 ahli fotografi dan juruvideo di bawah Skim Saraan Malaysia bakal menikmati manfaat selepas tuntutan menaiktaraf skim gred jawatan mereka diluluskan kelak.
Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) Datuk Omar Osman berkata satu kertas kerja akan dibentangkan kepada Ketua Setiausaha Negara Datuk Seri Dr Ali Hamsa pada pertemuan 13 Feb ini untuk tindakan secepat mungkin.

Menurut Omar, tuntutan itu melibatkan ahli fotografi dan juruvideo yang berkhidmat dalam badan berkanun persekutuan dan negeri serta pihak berkuasa tempatan di seluruh negara.

"Sudah sampai masanya skim gred jawatan ahli fotografi dan videografi dinaik taraf, dinaikkan ke satu gred yang baik berdasarkan beban tugas dan cabaran, risiko dan peranan jurufoto dan juruvideo hari ini.

"Rintihan mereka ini sudah hampir lima tahun dan sudah ada pihak-pihak yang menyarankan supaya perkara berkaitan diberi tindakan secepat mungkin," katanya kepada pemberita selepas memberi taklimat kepada kira-kira 200 ahli fotografi dan juruvideo di Wisma Bernama Khamis.

Dengan adanyanya penambahbaikan itu, ahli fotografi dan juruvideo juga boleh menjadi pakar rujuk memandangkan kelayakan akademik, kemahiran dan kepakaran yang dimiliki mereka boleh diperluaskan, katanya.

Sementara itu, beliau turut menyarankan agar ahli fotografi dan juruvideo menubuhkan kesatuan untuk memastikan kebajikan dan nasib mereka diperjuangkan dan terbela.

Omar turut menyarankan satu insentif khas dan insurans kepada ahli fotografi dan juruvideo memandangkan mereka perlu membawa serta menjaga aset yang mahal ketika bertugas.

-- BERNAMA

3 ulasan:

127.0.0.1 berkata...

ni kalau mangkuk2 gred J(umud) 17 yang menyalak2 haritu nak naik gred free buta-buta 27 ni kalau terbaca topik ni mesti hangiiiiinnnnn satu badan nihhh.. WAKAKAKAKAKAKA.

KISAH BENAR berkata...

KISAH BENAR. ada seorang kakitangan SEDANG BERKHIDMAT ini menjalani PAC setelah lulus peperiksaan. ada seorang panel itu KENAL dia, tetapi untuk menjaga integriti kedua-dua pihak, beliau tidak menegur peserta tersebut ketika sesi ujian, begitu juga dengan peserta tersebut yang tidak menyapa ahli panel tersebut.


setelah sebulan apabila keputusan diumumkan, jawapannya adalah MENDUKACITAKAN. apa yang menghairankan selang beberapa hari, panel tersebut menceritakan kepada beliau bahawa beliau sepatutnya LAYAK, bukan disebabkan faktor KENALAN, tetapi kerana beliau layak disebabkan beliau mempunyai keupayaan fizikal yang sebenarnya mampu menyaingi kemampuan fizikal budak-budak yang lebih muda daripadanya. ada yang baru tamat pengajian berusia sekitar 23 tahun tak lepas lari 2.4km, pancit di tengah jalan, namun beliau mampu menghabiskan larian tersebut dan menduduki antara 5 TERBAIK. panel tersebut juga berkata bahawa beliau sepatutnya lulus PAC tersebut kerana markah beliau memberangsangkan.


nampaknya TANGAN GHAIB yang wujud dalam SPA/JPA telahpun mengubah keputusan tersebut.

ada 1 lagi kisah benar dimana seorang lagi rakan penjawat awam SEDANG BERKHIDMAT yang memasuki skim PTD yang berlari 2.4km ketika sesi PAC. ada seorang peserta hingus meleleh berusia awal 20-an yang lari terkedek-kedek macam minah semput yang disapa oleh seorang panel: AWAK NI ANAK SAUDARA DATUK XXX KAN? TAK PAYAH LA LARI SANGAT, NAMA DAH ADA NI.

ya tuan-tuan dan puan-puan sekalian. yakjud & makjud memang banyak berleluasa di dalam perkhidmatan awam yang sepatutnya melaksanakan amanah yang diberi dengan telus. lihatlah bagaimana tangan-tangan ghaib ini merosakkan sistem sedia ada.

jadi kepada tuan-tuan puan-puan sekalian terutama yang sedang berkhidmat di dalam kumpulan sokongan yang mempunyai kelulusan sarjana muda/sarjana yang bercita-cita untuk mendapatkan jawatan di dalam kumpulan P&P, selain daripada perlu bersaing SAMA RATA dengan graduan baru, anda juga perlu kuat mental untuk menghadapi dugaan seperti di atas, iaitu SENTUHAN DARI TANGAN-TANGAN GHAIB.

Tanpa Nama berkata...

apahala pukimak sangat nape yang lain tak dapat pulak?