SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

22 Februari 2019

Cuepacs says 1.7m civil servants 'not too many'


Malaysiakini
22/2/2019




Following a complaint by Prime Minister Dr Mahathir Mohamad that the civil service was too big, the Congress of Unions of Employees in Public and Civil Services (Cuepacs) has contended that the increase of civil servants was in line with the overall growth of the Malaysian population.
According to Sinar Harian, its president Azih Muda said he respected Mahathir’s view nonetheless.
“Mahathir mentioned that there were only one million civil servants when he left the government in 2003. The Malaysian population was only 16 million then. Now, it has increased to 32 million.
“In the past 16 years, many schools, hospitals, police stations and military control centres have been built to serve the growing population. For Cuepacs, the 1.7 million civil servants is not too big,” he was quoted as saying.
While Azih claims Malaysia had a population of 16 million in 2003, World Bank data shows the population that year to be above 24 million
At a Defence Ministry event yesterday, Mahathir had said that the civil service ought to be reduced, further suggesting that technology could be used to help manage the size.
However, he also recognised that doing so would cause unemployment and cause “social problems” for the country.
Azih urged the Pakatan Harapan government to maintain the civil service at its present size.
“We believe that the existing number of civil servants will help our country grow,” he said.
In fact, Azih opined that perhaps more civil servants were needed.
“Our visits to government hospitals have shown that hospital staff have not increased even though patients have increased. There are also many patients in daily clinics, but not many people work there.
“The staff are under pressure and don’t even have time to eat or drink. How would you feel if you were understaffed?” he asked. 

10 ulasan:

Unknown berkata...

Saya ingin mencadangkan kpd kerajaan ph, buat opsyen VSS kpd penjawat awam.
Jika syarat² bersesuaian, insyaallah 60% penjawat awam sedia berundur demi meringankan keluh kesah PM tentang penjawat awam yang menyusahkan bahu kerajaan iaitu:
1. Ganjaran hendaklah dikira gaji pokok semasa opsyen x bulan pkhd wajib pencen umurnya @ sekurangnya darab 360 bulan
2. Pencen terbitan hendaklah dikira berdasarkan gaji pokok yang akan diterimanya pada 30 tahun pkhdmatannya) @ sekurangnya 25 tahun pada pkhdmatannya x 1/600.
3. Jika tidak berani mengambil inisiatif maka tolong berhenti menjaja nama penjawat awam kerana sangat melukakan hati kami.
Terima kasih....

Syarina Dahlia berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Syarina Dahlia berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Syarina Dahlia berkata...

1.Mohon pihak Cuepacs adakan pertemuan serta perbincangan dengan pihak JPA bagi penstrukturan serta penempatan perjawatan terutamanya perjawatan terhad supaya dapat mengimbangi jumlah penjawat awam di persekutuan,negeri mahupun daerah.Sebagai contoh,masih wajarkah meletakkan seorang pegawai khidmat pelanggan untuk bertugas di kaunter agensi/jabatan terutamanya di negeri atau daerah dalam keadaan masa kini?

Penggiliran tugas juga tidak dapat dibuat menyebabkan ada yang tidak dapat bercuti atau berkursus.Ini belum menyentuh soal kebajikan mahupun tahap kesihatannya. Mungkin keperluan atau kepentingan tidak nampak di situ.

2.Ramai penjawat awam juga yang berkali-kali turun naik ke JPA untuk memohon pertukaran penempatan segera tetapi pihak JPA tidak dapat memenuhinya kerana perjawatan tidak diwujudkan di agensi/jabatan di negeri atau daerah yang berkenaan. Tidak selama-lamanya penjawat awam ingin berkhidmat di persekutuan, masing - masing ada perancangan sendiri apatah lagi melibatkan perhubungan jarak jauh atau ada masalah peribadi yang akhirnya menyumbang kepada kemerosotan komitmen serta prestasi penjawat awam dalam menggalas tanggungjawab.

3.Tidak semua penjawat awam bersedia untuk meninggalkan perkhidmatan lebih awal kerana terikat dengan komitmen peribadi masing - masing.Berkhidmat di kampung halaman mungkin adalah salah satu opsyen untuk mengurangkan beban dan secara tidak langsung memberikan impak kerancakan pembangunan ekonomi di setiap negeri atau daerah.

4.Pengambilan perjawatan adalah menjadi bidang tugas SPA secara utamanya,tetapi masih ada kementerian/jabatan/agensi yang buat pengambilan perjawatan secara dalaman. Ini juga menyukarkan pertukaran penempatan penjawat awam terutamanya melibatkan perjawatan terhad.

Terima kasih.

ahmadalbab berkata...

Kerajaan nak buang PA apa tindakan.Cuepacs? Jilat? Sembah? Hangpa mmg bangang...

Syarina Dahlia berkata...

Saudara ahmadalbab,
Tidak ada kena mengena dengan jilat atau sembah. Untuk keadaan yang sudah semakin 'panas' dan meresahkan semua penjawat awam ini, biar pihak Cuepacs kendalikan hal ini kalau tidak mahu kehilangan kepercayaan Penjawat Awam sebab dari dulu pihak Cuepacs terlalu fokus kepada isu pemberian bonus bagi kakitangan awam.

Syarina Dahlia berkata...

Pengurangan perjawatan: Cuepacs cadang jumpa kerajaan https://www.sinarharian.com.my/article/9714/BERITA/Nasional/Pengurangan-perjawatan-Cuepacs-cadang-jumpa-kerajaan

Terima kasih di atas keprihatinan pihak Cuepacs untuk mengendalikan isu ini.

ahmadalbab berkata...

Fokus bonus pun x dapat apa! Lain yg mintak lain yang dapat. Hari ni atok saran PA ikat perut depan puak Cuepacs. Apa presiden cakap? Akur... akur... akur... kapla apak dia nk ikat perut! Mmg buta perut punya PM!

aditya.aulia139@gmail.com berkata...

Assalamualaikum Wr. Wb

Email:::(aditya.aulia139@gmail.com)
(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)

Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY (ISKANDAR LENDERS) via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

Vina Lim berkata...

Menangkan Jutaan Rupiah dan Dapatkan Jackpot Hingga Puluhan Juta Dengan Bermain di www(.)SmsQQ(.)com

Kelebihan dari Agen Judi Online SmsQQ :
-Situs Aman dan Terpercaya.
- Minimal Deposit Hanya Rp.10.000
- Proses Setor Dana & Tarik Dana Akan Diproses Dengan Cepat (Jika Tidak Ada Gangguan).
- Bonus Turnover 0.3%-0.5% (Disetiap Harinya)
- Bonus Refferal 20% (Seumur Hidup)
-Pelayanan Ramah dan Sopan.Customer Service Online 24 Jam.
- 4 Bank Lokal Tersedia : BCA-MANDIRI-BNI-BRI

8 Permainan Dalam 1 ID :
Poker - BandarQ - DominoQQ - Capsa Susun - AduQ - Sakong - Bandar Poker - Bandar66

Info Lebih Lanjut Hubungi Kami di :
BBM: 2AD05265
WA: +855968010699
Skype: smsqqcom@gmail.com