SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

04 Februari 2010

PENAMBAHAN TERMA DAN SYARAT DI DALAM BORANG PERJANJIAN PEGAWAI KONTRAK

JPA
4/2/2010



Penambahan Terma Dan Syarat Di Dalam Borang Perjanjian Pegawai Kontrak
(Contract Of Service)


Sila Klik Disini (Surat Edaran : JPA (S)(K) 173/18 KIt.17 ( 40))

9 ulasan:

minorin berkata...

moga moga kaktingan sokongan sementara mendapat manafaat melalui pekeliling ini

Tanpa Nama berkata...

surat ini dikeluarkan kerana sejumlah besar pegawai kerajaan akan diberhentikan.

ini disebabkan peruntukan kewangan yang semakin terhad untuk menggaji mereka semua.

kerajaan menambah terma dan syarat ini untuk mengelakkan kerajaan daripada dipersalahkan dan tiada sebarang tuntutan dibuat jika berlakunya perkara ini.

kesian kakitangan kontrak, mereka dipergunakan untuk kepentingan urusan kerajaan tapi dibuang jika tidak lagi berguna..

PEGAWAI KONTRAK KERAJAAN

Tanpa Nama berkata...

Bagitu sebenarnya hakikat perkataan "kontrak" yang mesti difahami oleh pekerja kontrak. Kalau syarikat pekerja kurang prestasi terus tamat kontrak, tapi kerajaan tidak sekejam itu yang dapar bertahan agak lama. Sebagai pekerja kontrak perlu berusaha dan bersedia untuk kontrak tidak disambong tak kira di pihak swasta atau kerajaan kerana perjanjian adalah ikut "KONTRAK"

SMN berkata...

Bagitu sebenarnya hakikat perkataan "kontrak" yang mesti difahami oleh pekerja kontrak. Kalau syarikat pekerja kurang prestasi terus tamat kontrak, tapi kerajaan tidak sekejam itu yang dapar bertahan agak lama. Sebagai pekerja kontrak perlu berusaha dan bersedia untuk kontrak tidak disambong tak kira di pihak swasta atau kerajaan kerana perjanjian adalah ikut "KONTRAK"

minorin berkata...

fahami terma "kontrak"

Tanpa Nama berkata...

Menurut sejumlah riwayat, pernah suatu hari Nabi Sulaiman as bertanya kepada seekor semut, “Wahai semut! Berapa banyak engkau perolehi rezeki dari Allah dalam waktu satu tahun?”

“Sebesar biji gandum,” jawabnya.

Kemudian, Nabi Sulaiman memberi semut sebiji gandum lalu memeliharanya dalam sebuah botol.

Setelah genap satu tahun, Sulaiman membuka botol untuk melihat nasib si semut. Namun, didapatinya si semut hanya memakan sebahagian biji gandum itu.

“Mengapa engkau hanya memakan sebahagian dan tidak menghabiskannya?” tanya Nabi Sulaiman.

“Dahulu aku bertawakal dan pasrah diri kepada Allah,” jawab si semut.

“Dengan tawakal kepada-Nya aku yakin bahawa Dia tidak akan melupakanku. Ketika aku berpasrah kepadamu, aku tidak yakin apakah engkau akan ingat kepadaku pada tahun berikutnya sehingga boleh memperoleh sebiji gandum lagi atau engkau akan lupa kepadaku. Kerana itu, aku harus tinggalkan sebahagian sebagai bekal tahun berikutnya.”

Nabi Sulaiman, walaupun ia sangat kaya raya, namun kekayaannya adalah nisbi dan terbatas. Yang Maha Kaya secara mutlak hanyalah Allah SWT semata-mata.

Nabi Sulaiman, meskipun sangat baik dan kasih, namun yang Maha Baik dan Maha Kasih dari seluruh pengasih hanyalah Allah SWT semata.

Dalam diri Nabi Sulaiman tersimpan sifat terbatas dan kenisbian yang tidak dapat dipisahkan; sementara dalam Zat Allah sifat mutlak dan absolut.

Bagaimanapun kayanya Nabi Sulaiman, dia tetap manusia biasa yang tidak boleh sepenuhnya dijadikan tempat bergantung.

Bagaimana kasihnya Nabi Sulaiman, dia adalah manusia biasa yang menyimpan kedaifan-kedaifannya tersendiri. Hal itu diketahui oleh semut Nabi Sulaiman.

Kerana itu, dia masih tidak percaya kepada janji Nabi Sulaiman ke atasnya. Bukan kerana khuatir Nabi Sulaiman akan ingkar janji, namun khuatir Nabi Sulaiman tidak mampu memenuhinya lantaran sifat manusiawinya.

Tawakal atau berpasrah diri bulat-bulat hanyalah kepada Allah SWT semata, bukan kepada manusia.

SO, KEPADA SEMUA PEGAWAI TETAP YANG SOMBONG HIDUNG TINGGI, JANGAN BERLAGAK KERANA BERJAWATAN TETAP. REZEKI KONTRAK KER, TETAP KER, SEMUANYA DARIPADA ALLAH... INGAT TUUU!!!!

PEGAWAI KONTRAK KERAJAAN

abdul hasyim gendut berkata...

ai pegawai kontrak, m xpaham ke apa maksud kontrak tu.. mu bole berharap, tp mu jgn anggap tu kewajipan jabatan plak utk menyerak semua pegawai kontrak. kalo ada kekosongan, adalah. ko ni kira nsib baik keje gomen, ko masuk keje swasta br ko sedar diri tu..

ko kata Tawakal atau berpasrah diri bulat-bulat hanyalah kepada Allah SWT semata, bukan kepada manusia. dh tu, jgn bising2, tu bkn btawakal pada Allah bulat2 namanya... ko ingat kalo ko x disambung kontrak maka boss ko drhaka pada Tuhan dan melakukan kezaliman agaknya...

buduh.....!!!!

Tanpa Nama berkata...

abdul hasyim gendut.. ko sepatutnya berdoa moga mereka yg berjawatan kontrak diserap tetap. kalau ko di tempat mereka, ko pun akan dalam dilema yg sama. mereka juga ada anak bini, masih ada mak bapak yg wajib dijaga. ko jgn belagak, ko tu belum tentu selamat selalu. hari ini hari mereka, entah esok lusa hari ko pulak..... mana tau ko sakit teruk, nah p lah keja kalau mampu.. bodoh!!!

Tanpa Nama berkata...

En. Abdul Hashim Gendut.. sombongnya cakap.. bersyukurla ko dah status tetap.. ingat Tuhan nak tarik x der warning.. ape yang aku tengok, pegawai CFS ni mmg kena perah habis coz diorang ni rajin n xperience.. but pegawai yg tetap ni performance cam hampeh.. tau la tetap.. dah la bengap, berlagak je lebih.. aku pun x paham camne Gov amik org keja.. pandai cakap masa interview tp wat keja hampeh...patut semua start ngan kontrak, performance bagus baru comfirm tetap.. macam swasta wat..