SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PENJAWAT AWAM TIANG SERI NEGARA

09 Februari 2011

CUEPACS MAHU GAJI MINIMUM RM900

Berita Harian
8/2/2011



KUALA LUMPUR: CUEPACS yang mewakili lebih sejuta kakitangan perkhidmatan awam merayu kerajaan supaya memperkenalkan gaji minimum RM900 sebulan dalam usaha membantu kakitangan berpendapatan rendah.

Presidennya, Datuk Omar Osman, berkata ketika ini segelintir kakitangan kerajaan yang bekerja sebagai pekerja am rendah, pembantu pejabat dan pemandu masih menerima gaji asas antara RM600 hingga RM647 sebulan. “Kita berasakan sudah tiba masanya struktur gaji sektor awam disemak semula dengan mewujudkan kadar gaji minimum selepas kali terakhir semakan dilakukan pada 2007. “Jika sektor awam mempunyai gaji minimum, CUEPACS berasakan segelintir kakitangan awam tidak akan membuat kerja sampingan yang kini dilihat sedikit sebanyak menjejaskan prestasi kerja mereka,” katanya di sini, semalam.

Omar berkata demikian pada sidang media sebelum merasmikan kursus pemantapan disiplin dan integriti Kesatuan Pegawai Pengangkutan Jalan Semenanjung Malaysia (KPPJSM) di Pusat Belia Antarabangsa, di sini.

Omar berkata, CUEPACS juga akan membangkitkan perkara itu pada Makmal Gaji Minimum yang dijadualkan berlangsung hari ini di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya.

Beliau berkata, pihaknya juga akan mengadakan pertemuan bersama Kementerian Pelajaran dalam tempoh terdekat ini berhubung isu pekerja kontrak yang kehilangan kerja selepas kontrak perkhidmatan masing-masing tidak disambung semula.
Sementara itu, Bahagian Komunikasi Korporat Kementerian Sumber Manusia dalam kenyataan semalam, berkata orang awam akan diberi peluang mengemukakan pendapat mengenai dasar gaji minimum apabila kementerian mengadakan Hari Terbuka bermula jam 10 pagi hingga jam 5 petang Sabtu ini.

Katanya, program berkenaan diadakan di Wisma Perkeso, Jalan Tun Abdul Razak di sini.

99 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kan hari tu ada khabar berita mengatakan yang diminta gaji minima RM1200.00, nape RM900.00 pula yang minta sekarang , bukan pula naik,turun pula... apa bende ni...sekejap naik sekejap turun...tak konsistan langsung, sepatutnya sekarang Minyak RON 97 mahal sangat, tuntutlah gaji Minima untuk pekerja kategori paling bawah RM1500.00 sebulan, ini tak...Kalau setakat RM900, macam mana nak menyara anak bini ni... Mana sewa rumah, belanja harian, keperluan dapur, duit rokok, ansuran kenderaan, nak minjam dari bank pun susah ( sebab dah pinjam dulu gaji tinggal sket), terpaksa pinjam Along....nak beli/bina rumah sendiri,...jangan haraplah...mana nak cari fulus...

Tanpa Nama berkata...

Da bulan Februari...Janji bajet belum selesai... Pembelian Rumah Pertama Tanpa Deposit sampai sekarang takde khabar berita...Pemaju perumahan selain SPNB tak nak ambil kira "UCAPAN" bajet tnap arahan/pekeliling yang khusus. APA CERITA?

Tanpa Nama berkata...

Tapi better lah kalu minimum starting is 900...klu nk lebih,tumpukan pada elaun pula...naikkan elaun cola , rumah dan perkhidmatan...kalau boleh tubuhkan elaun baru iaitu elaun kenderaan / petrol supaya dapat menampung perbelanjaan minyak petrol yg kini makin naik jer

Tanpa Nama berkata...

gaji sekarang dah cukup kalau hidup kena dengan caranya. kalau gaji RM600 hidup cara RM600, bukan RM600 hidup cara RM1500. rokok tak perlu, tak mampu pakai kereta naik bas jer. kalau nak pakai sgt cari kereta murah saja..kita susahkan hidup sebenarnya, dengan layan nafsu besar.

Tanpa Nama berkata...

deyyy...itu semua keperluan daaa....nak taknak org terpaksa pakai keta,rumah kena beli atau sewa,cuba kau ckp dgn aku dkt mane rumah n keta murah??kalau dapat yang murah asyik nak baiki je buat ape??.kalau ko dkt kampung lain la...apehal dengan kawan2 kita yg tggl di bandar besar mcm KL,Penang,Ipoh,JB tu....cakap kene tgk keadaan sekeliling la.

Tanpa Nama berkata...

gaji sekarang dah cukup kalau hidup kena dengan caranya. kalau gaji RM600 hidup cara RM600, bukan RM600 hidup cara RM1500. rokok tak perlu, tak mampu pakai kereta naik bas jer. kalau nak pakai sgt cari kereta murah saja..kita susahkan hidup sebenarnya, dengan layan nafsu besar.

ko orang kampung leh ar ckap...cuba dok bandar n gaji ko 600 je...xkan leh hidop lah....

Tanpa Nama berkata...

megredfKalau nak gaji besar belajarlah pandai-pandai.Baru darjah enam/tingkatan 3, minta gaji minimum RM900 - RM1500, memang tak ada otak/bodoh. Dulu masa sekolah ponteng, malas belajar lepas tu kerja kerajaan jadi ofis boy, driver minta gaji beribu. Kasihan.....

Tanpa Nama berkata...

aku rasa kau ni tak pernah belajar ekonomi lah...sepatutnya kau kene kesian pada diri kau tu yg bodoh sombong.Cuba kau kira pendapatan perkapita rakyat malaysia berapa??...pegi tanya cikgu ekonomi kau...tak kira la dia tu driver ke,ofis boy ke...diorang ada hak untuk hidup....

Tanpa Nama berkata...

it's not the education probs k...ni mengenai ekonomi zaman skarang..ko yang kate xde otak n bodoh tu sbnrnyer ko yang bodoh taw....kalu harga xnaik, xde lah kitorang nak mintak ni sumer...aku gred F44 , gaji bersih dlam payslip rm 25xx pon rase xcukp k ngn keadaan skg ni...

Penyokong DAP berkata...

bodoh makmal gaji minimum~!!
tak gheti-gheti lagi Najib cam ner?
Kalau mintak Bonus RM2000, dia bagi bantuan KHAS RM1000. Ini pula minta RM900, gerenti dapat RM700 punyer~~!!
Tak cayer tengok lah!
betoi kata aku~~!!

setelah aku baca semua komen kat atas. Secara kesimpulannya, semua nakkan gaji tinggi dan berpendapatan besar. Tak kira, driver, tukang kebun, Opis boy, despect, cikgu, askar, doktor, pesara dan semua yang bernama manusia bernyawa.
Semua inginkan kemahuan dan keinginan.
Jadi tanggungjawab pemerintah adalah, bersikap telus dan adil untuk semua. Bukan pentingkan keluarga atau kroni sahaja.

Tanpa Nama berkata...

Naik RM900 utk gaji minima pun ok jugaklah tapi elaun kasi up sikitlah & ini bukan masalah "Educated" atau tidak tapi masalah ekonomi sejagat, memang ini melibatkan perbelanjaan negara tapi yang lebih Educated tolong-tolonglah fikir macam mana nak settlekan masalah ini, contohnya
“Gaji Minimum” yang diselaraskan, sekurang-kurangnya setiap sektor ( Awam / Swasta ) kenaikan dari gaji asal sebanyak RM200 ke RM300 ( Contohnya Gaji Asal RM 1,000.00 + RM300.00 = RM 1,300.00 ) , 50% dari kenaikan ini dimasukkan ($100-$150) ke dalam Akaun Gaji kakitangan setiap bulan & 50% lagi dimasukkan ke dalam satu akaun khas, contohnya dalam "Bon Kerajaan" (secara tidak langsung membantu kerajaan dalam pembangunan Negara, kira sahaja contohnya Kakitangan Kerajaan dengan andaian 1.9 juta X RM100.00 = RM 190 Juta / Sebulan), kakitangan pula hanya akan dapat pokok & faedah dari "Bon Kerajaan" semasa berhenti, diberhentikan atau bersara. Fikir-fikirkan. Terima Kasih.

Tanpa Nama berkata...

nak jer suh kerajaan simpan bonus utk pekerja kerajaan ni dalam ASB...tiap thun dapat dividen...pastu dpt dividen,bayar lah bonus ker...hehe

Tanpa Nama berkata...

Kamu orang kerajaan tak payah minta gaji naiklah, rugi duit kerajaan/cukai. Untuk buat projek pembangunan lagi bagus. Lebih menguntung kerajaan, kontraktor dan rakyat yang lain.

Tanpa Nama berkata...

kalu wat pembanguan lagi lah rugi dew lagi2 bangunan utk hiasan je..baru2 ni nk wat jmbatan 10juta...apa kejadah nyer ni ek...mmbazir adelah...fikir2knlah

Tanpa Nama berkata...

Jambatan 10 juta ke 100 juta ke tak apa, kita boleh pakai sama-sama, semua rakyat dapat guna. Bayar gaji tinggi pada kamu buat apa, apa yang rakyat dapat...servis yang teruk, kerja makan tulang. memang tak layak dpt gaji banyak. Tengok swasta..ada untung baru gaji naik..dapat bonus. Kerja malas nak gaji banyak...dunia..dunia..

Tanpa Nama berkata...

dari bina jamabatan 10 juta bek wat rumah utk org2 miskin...mmbazir jer wat jambatan...pembaziran jer...bek derma ag bgus....

Tanpa Nama berkata...

oii bongok....kalau takde kerajaan bagi projek ade ke korang swasta nak ade keje(terutamanya kontraktor dan perunding)....kau tu dengki tak habis2.byk hal pulak...biarlah org nak curi tulang ke nak curi ape pun kau peduli ape...itu masing2 jawab la depan ALLAH nanti.ini kita cakap soal hidup sebelum mati.ko makan la batu2 yang ada dkt jambatan ngan bangunan tu tak yah makan nasi atu minum atau g mane2..kau duduk je dirumah mengangkang depan tv....

Tanpa Nama berkata...

yes aku sokong...aku xnk jambatan...ape leh buat...aku nk rumah...so nk pakai duit...

Tanpa Nama berkata...

lau gaji minumun RM900 ok jugak..ada betulnya pendapat mengatakan kita hidup sepadan dgn gaji kita...
jangan ikut trend...lau ikut trend mmg xterikut...
semuamasalah tu kita yang cipta jgn asyik hutnag sana, hutang sini...mintak gaji naik..yang tu sapa bersalah...so masing2 ada fikiran, so fikir2 la...ada pro n kontranya

Tanpa Nama berkata...

kitorang pinjam bank sbb terdesak...nk beli rumah lah...dah lah interest tggi...pastu minyak n barang2 runcit naik harga...that's Y kami pekerja gred sokongan memerlukan gaji minimum supaya dapat kami menampung semuanya.kalau aku kerja zaman Anwar jadi TPM ok ler sbb myak murah jer...ni zaman dh berubah...

Tanpa Nama berkata...

Orang kerajaan berkata:

ingat kitaorg ni suke berhutang ke??orang berhutang sebab takde duit.kalau ade duit sape yg nak berhutang,baik beli cash je keta ngan rumah.orang kaya pun berhutang bahh....org tak mampu lagi2 la banyak hutang...huhuhuhuhu....sdeyyyy betul.

Tanpa Nama berkata...

aku sokong orang kerajaan berkata begitu....

;-)

Tanpa Nama berkata...

staf sokongan GOMENT...

aku buat loan juga...byr kete..bayar rumah...ank2 sekolah lagi...tp bersyukur hidup jugak...apa yang penting pandai control duit...
lau zaman AN*** tu dah lama Malaysia lingkup...dah hampir tergadai negara ni akibat pinjam bank dunia...

Tanpa Nama berkata...

kepada staf sokongan GOMENT...

ko dah bergaji besar xpe lah...kami yang bergaji kecik nie...ko nk tanggung kami orang ker...ade bran ker...haaha...
kami ade hak sbb malaysia ni mengamalkan demokrasi berpalimen k...

Syed Abu Bakar Syakran berkata...

Betul perbelanjaan berhemah...kalau barang semakin naik; interest kereta dan rumah yang kita bayar tak berubah...gaji tak naik.....apa nak berhemahnya...?

Nak suruh kami sekeluarga makan maggi tiap2 bulan? Atau jual barang2 pejabat? atau ambil rasuah? atau buat parttime sampai hakiki terjejas?

Fikirlah guna akal sebagai seorang manusia....

Tanpa Nama berkata...

Bohong, sapa kata gaji tak naik setiap tahun, pergerakan Gaji tahunan tak ada ke? melainkan gaji kamu statik kerana prestasi kerja yang rendah atau gaji dah sampai maksimun. Syukurlah dengan apa yang kamu dapat.....jauhilah tabiat yang buruk...rasuah.

Tanpa Nama berkata...

Macam mana dengan kakitangan SAMBILAN?????Gaji diaorg ni ikut harian,kalau pegawai boleh la tahan lagi inikan khidmat sokongan????...dgn keadaan ekonomi sekarang ni yang serba serbi harga barang naik lagila parah....kerajaan perlu ambil tindakan,bela golongan ni....

Tanpa Nama berkata...

Hai...macam-macam.. lumrah lah sesiapa bekerja nak kan faedah yang baik.Tak kira kerja swasta ataupun kerajaan.
Sekiranya ada peluang untuk meminta apa salahnya..jika tidak dapat nak buat macam mana...terima sahajalah...lain tahun cuba minta lagi. Bagi golongan pekerja swasta yang tak ada peluang nak meminta jangan lah dengki..terima jer lah keadaan...ataupun tukar jelah kerja...pi ke syarikat besar.Ingatlah kakitangan awam memberi perkhidmatan kakitangan swasta menjana keuntungan.

Tanpa Nama berkata...

nak komen jg la sbb geram ngan org2 yg suka sngt dengki ngan rezeki org lain, lantak la klu cuepacs nak minta kenaikan gaji utk kakitangan sokongan, bkan tentu dpt lgpun, klu dpt tu mmg dah rezeki yg Allah dah tentukan utk golongan sokongan mcm kami ni, klu x dpt tu dah bkan rezki kitorang,korang harus ingat klu x de kakitangan sokongan mcm kitorang ni, bleh ke korang nak pg antar surat sndr or buat potostat sndr???? klu x de driver sapa nak hntar bos2 pg meeting???pegawai ke nak pg antar???pd yg ckp suh blajar pandai2 klu nak minta gaji ribu2 tu, hg bodoh ka atau hg mmg bengong, klu semua ngaji pandai2 jd pegawai sapa yg nak kerja pangkat bawahan ni, semua nasib tuhan dah tentukan la bro so, sblum nak ckp and sakit kan ht org lain tolong pikir dulu ek.... awat hg ingat nant keturunan hg samp bla2 akan pandai ka????untuk yg keja swata tu x yah nak dengki ek, klu hg nak jg rasa apa yg kami dpt minta keje gomen ek....

Ah Ah Teoy berkata...

semua yang kerja kerajaan makan rasuah! curi tulang! tukang kipas.. pergi mamposs!!

markiman berkata...

kami menolak kenaikan gaji minimum, sepatutnya perlu disertakan klausa khas mengenai kelebihan PA menjadi ahli UMNO, mungkin PT mula dgn P1T10 jika ahli, manakala jika bukan ahli atau pembangkang mula dgn P1T1. barulah adil kepada seluruh rakyat

Tanpa Nama berkata...

AKU NK PESAN KAT STAFF BERTARAF PEGAWAI2 NIE....TNPA STAFF SOKONGAN KORG XBERMAKNA....N KALAU SUME KAT MALAYSIA NI PANDAI2,SAPE NK WAT KEJE SAPU SAMPAH,BUANG SAMPAH2 NI...KORANG XKN BERANI BUAT LAH..BERLAGAK LEBIH NGAN PANGKAT KORG TU K...

Tanpa Nama berkata...

LAGI SATU,KAMI ORANG BUKAN XMAW BELAJAR UNTUK NAIK PANGKAT....TAPI PEGAWAI2 YANG XMAHU LULUSKAN PENGAJIAN KAMI NIE...APE CER...PEGAWAI CARI PASAL...ADE SAPE2 NAK BIDAS CAKAP AKU NIE..HAHA

Tanpa Nama berkata...

Tipu...tipu...aku staff gred 41..semua kerja kene buat sendiri..fotostat buat sendiri..antar surat kene buat sendiri..pergi meeting kene pergi sendiri..antar / amik surat selalu kene buat sendiri kerna PAR selalu lesap ntah ke mana..kerja sokongan pom kami kene buat..

reason staff sokongan kt tempat aku : profesional gaji lebih byk, maka kene buat kerja lebih byk..

kalau camtu: pengarah lah yg patut buat semua kerja..pengarahlah yg patut antar surat, tukang sapu, kerja2 perkeranian dsb bcos gaji dia lg byk..biar semua staff lain goyang kaki..makan gaji buta..

Tanpa Nama berkata...

HANG JANGAN NAK MENIPU LA KLU KATA HANG GRED 41, SEMUA TU HANG BUAT, AGAK2 LA BRO KLU NAK MENIPU PUN SBAB SETAHU AKU GRED 41 NI MESIN PHOTOSTAT PUN TAK PANDAI NAK GUNA, SETEM PUN NTAH2 TAK TAU NAK KENA GUNA BRAPA SEN.....CAKAP JE LEBIH.. PEGI MEETING SNDR TU BIASA LA BRO BLEH LA HANG CLAIM BNYK2 SKIT KAN.... PASTU APA, KERJA PERKERANIAN PUN HG BUAT JG...ISHH DASYAT2....

Tanpa Nama berkata...

Aku gred 41 juga fikir satu hari nanti pekerja sokongan tak perlu lagi sebab surat tak perlu hantar, hanya email saja. Driver tak perlu sebab boleh guna kereta sendiri, boleh claim lagi bagus. Lagipun pekerja sokongan menambahkan masalah saja..bukan menyokong kerajaan membangun negara. nak gaji naik ttp malas...

Tanpa Nama berkata...

Aku gred 41 juga fikir satu hari nanti pekerja sokongan tak perlu lagi sebab surat tak perlu hantar, hanya email saja. Driver tak perlu sebab boleh guna kereta sendiri, boleh claim lagi bagus. Lagipun pekerja sokongan menambahkan masalah saja..bukan menyokong kerajaan membangun negara. nak gaji naik ttp malas...

Rajin bebeno ke ko ni??mcm mangkuk jer..ckp mcm budak tadika..sepatutnya ckp la elok2x skit..normal la kt mna2x kje msti ade yg kuat sekelip..tp bkn smuamcm tu..ade jgk yg cemerlang dlm tugasan yg diberi..kesian la staf sokongan asik dikutuk sdgkan ko mggunakan khidmat kami.sape yg buat knaikan pangkat klu bkn kami.sape yg mnguruskan smua proses plantikan ko klu bukan pkerja seperti kami..silap la ko main tuduh..dlm bidang perakaunan jugak kami hebat..walaupun klulusan kami hnya SPM..klu mcm tu ko pandai sgt gaji ko buat la sndiri..snang cerita staf seperti kami lbih hebat dr segi pngetahuan dan kemahiran...jd klu diri tu x btol jgn salahkan org lain k...

Tanpa Nama berkata...

Pakatan mencadangkan cukai kereta di turunkan ke tahap munasabah..maksudnya kereta akan turun harga lah..adakah anda tau jika anda membeli viva berharga 40k(model elite)anda akan membayar kepada kerajaan 16k(cukai)..baguz punya rakyat menolong kerajaan..income tax lg rakyat kena..huhuhu..so sepatut nya viva kita boleh beli lebih murah..ansuran bulanan lebih murah..so dapat merancang perbelanjaan lain..so apa pandangan anda semua??

Tanpa Nama berkata...

Gred 41 tu kalau dok daerah saja leh berlagak mcm bos. Cuba ko dtg HQ, dh jd mcm kuli batak! Kat JPA gred 44 pon dok luar xde bilik!

Sudah la...pegawai ka kuli ka 2x5! Yg 'M' pun jgn berlagak sgt, tak hebat mana pun! Kdg2 lg bangang dr gred yg lain.

Aku sokong gaji minimum RM900....tp aku dengar bila dh ada gaji minimun, elaun cola dh kena tarik! Ni yg tak betul...

Aku cadangkan elaun cola ni bg sama rata TAK kira negeri/wilayah tp ikut gred!

Gred 1-26 RM300
Gred 27-40 RM200
Gred 41 ke atas RM100

Elaun rumah juga perlu diselaraskan. Gred 1-44 RM350 sebulan.

Tanpa Nama berkata...

Sepatutnya elaun cola sama rata,

Gred 1-26 RM500
Gred 27-40 RM500
Gred 41 RM500

Gaji minimum sama untuk gred 1-41 RM 2000. UPSR je dah ok takyah belajar, membuang masa.

Tanpa Nama berkata...

nak ka govrment makan rasuah...bg la gaji naik,..fikir la wei....dah la smua harga naik.....

Tanpa Nama berkata...

Kajian KOs Sara Hidup

Ikut kajian yang telah dibuat oleh beberapa ngo pengguna dan kos sara hidup, pendapatan isi rumah di negara Malaysia ini, pendapatan yang berada dibawah RM1500 ada dikatogerikan dibawah paras kemiskinan, dan kajian baru telah juga dibuat pafda paras kos sebenar dengan indek pengguna pendapat RM2,000 kebawah adalah dibawah paras kemiskinan.

2bz4money berkata...

Pengiraan gaji minimum jawatan sokongan 2 perlu mengambilkira kos minimum 3 keperluan asas kehidupan iaitu rumah, kenderaan dan makanan. Bagi keseimbangan penempatan di kawasan2 tertentu, Elaun COLA (mengikut kadar inflasi setempat), Elaun Wilayah (bertukar luar dari kawasan asal) dan Elaun Hidup Susah/Sukar (bagi yg mendpt COLA rendah tapi kawasan tidak mempunyai fasiliti/infra sempurna) perlu dikaji agar lebih adil dan saksama.

Tanpa Nama berkata...

Presiden CUEPACS kena main peranan lebih sikit dalam memperjuangkan isu-isu dan hak kakitangan awam.Peluang untuk jadi presiden telah diberi sekali lagi dan gunakan peluang ini untuk terus berunding dengan pihak kerajaan mengenai masalah gaji dan masalah birokrasi yang wujud dalam jabatan seperti mengenai kenaikan pangkat dan masalah kroni dalam jabatan yang boleh melemah jabatan itu sendiri.Sebenarnya banyak lagi masalah dan isu yang membelenggu kakitangan awam selain gaji yang rendah dan sebagainya.Harap-harap Presiden CUEPACS banyak membaca luahan dan cadang-cadangan dalam forum ini walaupun kadang nampak cadangan macam gila-gila tapi cubalah selami cadangan dan pendapat ini.

Tanpa Nama berkata...

KAMI PUN SOKONG, MINTAK- MINTAK KERAJAAN PERTINBANGKAN NASIB SEPERTI KAMI NI YANG BERADA DI GRED 1 HINGGA 16 NI... HARGA BARANG PUN DAH SEMAKIN NAIK BANYAK DUIT NK GUNA SEDANGKAN GAJI MASIH DI TAKUK LAMA SEKARANG NI DAH 2011 BUKAN MACAM DULU LAGI.... MANA JANJI KERAJAAN RAKYAT DI DAHULUKAN

Tanpa Nama berkata...

pada pendapat sy pula apa kata kerajaan mansuhkan potongan separuh cola kepada pegawai yang tinggal di kuartes kerajaan.... kerajaan hanya potong elaun rumah dah la... banyak lagi hutang piutang nak dijelaskan dah la gaji di takuk yang lama lg...

Tanpa Nama berkata...

dulu sy seorang PAR di sebuah sekolah dan telah berkhidmat lebih 20 tahun... tp sekarang sy seumpama hilang mata pencarian kerana di tamatkan kontrak.. orang mcm kami ni kerajaan kena pertimbangkn kerana mana janji kerajaan

Tanpa Nama berkata...

kaji semula gaji juruteknik komputer ft17 yg jauh beza gaji dari juruteknik kilang....

Tanpa Nama berkata...

mmm...ape kata ko jadi juruteknik kat kilang je..kan ko ckp gaji sana lebih tinggi..

Syed Abu Bakar Syakran berkata...

Kalau berani; cadang kat CUEPAC hapuskan semua jawatan sokongan, lantik dari ijazah ke atas....kalau boleh pandu sendiri, surat pun boleh pakai email....

Sapa kelulusan bawah ijazah boleh kerja celaner, ngontrek dll.....

Berlagak punya Gred 41.....kalau mampus baik tanam sendiri.....jangan mintak orang tajhizkan...

Tanpa Nama berkata...

ko orang jgn arr kecohhh2 pasal gaji ni..aku pun golongn berhutang dan tunai,kita jgn dok bertekak dn apa yg pnting kita berdoa pada allah dn bnyak brmuasabah diri...rezeki tk kemana keyy....'DATUK SERI NAJIB...KESIHAN NI LA KAMI'

nasib malang berkata...

aloooooooooo..APA YG PNTING KO ORG MESTI TINGKATKN PRESTASI KERJA,BUAT KERJA TU BIAR ADA KEIKHLASAN KAT HATI...BARU LA BERKAT TERIMA GAJI TU,KERJA TU 1 IBADAH,REZEKI TK KEMANA BEB........

Tanpa Nama berkata...

betullllllllllllllll tuuuu kwan,tapi KENAIKAN GAJI TETAP KAMI TUNTUN SBB BARANG KEPERLUAN SMUA DAH NAIKKKKKKKKK....AKU NK KAWIN PUN TERPAKSA KENA TANGGUH SBB BUJET AKU RM5000 TAPI KLUARGA BELAH POMPUAN MINTK RM10000...PARAHHHHHHH.

Tanpa Nama berkata...

YA LAAA KAN,AKU PUN NK KAWIN GAKKK...CAMNER AKU NK TANGGUNG KELUARGA KALAU GAJI AKU TERIMA CIPUTTT...harga barang semakin hari smakin NAIK,bila dh kawin lak tentu perut bini aKU NAIKK....tanggungan dn bujet tntu bertambah NAIKK...DATUK NAJIBBBBB,KESIHANLAAH KAMI....RAKYAT DIDAHULUKAN TAUUUU....wawaaaaaaaaa SEDIH AKUU.

Tanpa Nama berkata...

woii...mangkuk ayun...ayik korang jer naik gaji....askar pun nak jugak...ko nak jadi cam mesir ker.....xdpt banyak naik ckt pun dah okkkk.....yang benar LIAW PENJAGA TANGKI.......

Tanpa Nama berkata...

xyah kawin ler nko....gaji pun ciput...cmne nak bagi bini makan....ko bujang lam kain ler sampai tua.....kah..kah...kah....sian ku nengok ko

2bz4money berkata...

Bersedialah PA semua utk menghadapi arus Transformasi Perkhidmatan Awam berteraskan penjanaan Pendapatan Tinggi, TAPI menuntut PA yg berKUALITI, berINOVASI, INTELEKTUAL dan sanggup berubah minda/sikap. Sekiranya Right sizing strategy digunakan, ianya akan melibatkan pengurangan PA yg amat ketara especially SUPPORT STAFF via Exit Policy spt VSS dan PA x competence berdasarkan KPI...

Tanpa Nama berkata...

BUBARKAN jer ceupac ni....bahoung jer...(cakap orang baling) hampeh semua (kate org perak)BUAL mu(goyat org kelate)cretttt jer (kata org melaka-)...MONGAK (n,9)BEDEAH LALU AWOK(org Pahang)..HANG MOHONG(org Kedah)..NIPU MU(org Ganu)TIPU LAH (org Johor)

Tanpa Nama berkata...

Betul tu...bubarkan CUEPACS, tak guna, minta bonus konon, dah berapa tahun tak ada bonus, kelentong saja lebih... atau ganti presiden yang tak dpt jalankan tugas..

samad ex-N11 berkata...

Cuepacs bila la nak perjuangkan hak N17 naik ke N41? kami dah penat mendengar janji Ketua Bahagian. Kesetiaan kami amat tidak berbelah bahagi

Tanpa Nama berkata...

AS SALAM...SAYA SOKONG CADANGAN CUEPACS...HARAP KERAJAAN PON SETUJU...SOKONGAN & PROFESIONAL ADA HUBUNG KAIT TOLONG MENOLONG...JGN DISEBABKAN GRED KITA DIBEZAKAN...YG PANDAI XSEMUA DIA TAHU...YG BODOH XSEMUA DIA XTAHU...HARAP CADANGAN INI DILAKSANAKAN...PERMUDAHKAN...

(YG GRED TINGGI2 2 PTPTN DAH SELESAI KA)

Tanpa Nama berkata...

masa nak mintak kerja dgn kerajaan, punya merendah diri sampai kata bersyukur dapat kerja dan sangup kerja mana2 cerok ulu banat pun. bila dah dapat kerja, terpekik dan terlolong hey sana!! hey sini!! nak gaji besar tak padan dgn pangkat. nak gaji besar pi bukak bisnes sendiri la..

Tanpa Nama berkata...

Harap2 dpt la gj minimum, ade Diploma pun tak gune gj tahap kerani sbb dpt perjwtn kerani, mohon perjawatan yg ade diploma tak panggil utk interview pun.

Tanpa Nama berkata...

nasib tu ibarat najib.. so jika najib baik, nasib andapun baik la.. jika najib tak baik, nasib pun sama la..

Tanpa Nama berkata...

btul tu..skang ni kerajaan nk kecilkan saiz penjawat awam..supaya yg benar2 tinggal dlm gov ni PA yg benar2 kompeten je..bersiap sedia lah semua..

Tanpa Nama berkata...

skang ni dalam paper kita ley tgk ramai je ADUN BN turun padang..UMNO kat Kelantan pom dah wat meeting..

maknanya..tak lama lagi konpem PRU13..bersiap sedia lah wahai kawan2..anda mau sokong siapa?

Tanpa Nama berkata...

Jgn lupe yg Gred 17-26, kami gj minimum pun cume RM821 je mane nak cukup.

Tanpa Nama berkata...

Dah hampir sebulan setengah aku dan teman2 kontrak kerajaan seramai 2000 orang menjadi penggangur...bknnya tak mencari kerja lain tapi kebanyakannya di tolak..kesian kat kami semua selalunya tiap2 bulan terima gaji tapi kini 0...bknnya tak minat nak meniaga tapi gerai2 di sekeliling pun dah mcm cendawan tumbuh...terpaksalah aku kini bekerja dgn teman digerainya yg kecil sbg pembasuh pinggan dgn pendapatan RM15 sehari...Datuk Presiden...dengarkanlah rayuan kami!!!

Tanpa Nama berkata...

Sokong sgt klu nk dikecilkan bilangan pnjawat awam sbb ade tu yg malas sgt nk wat kje....sbb kje da la seberapa jd kje yg patut buat x buat, yg disuruh pon x buat jgk..mmg pyh jnis pkerja2x cmni...

Tanpa Nama berkata...

Kepada semua kakitangan Awam tidak kire la gred berapa pn..
Kita semua perlu sokong pihak Cuepacs untuk kenaikan gaji Minimun RM 900. Jika gagal pihak Cuepacs perlu Lawan lagi untuk dapatkan hak Kakitangan Awam tak akan nak tgk pihak tentera n Polis jerk naik gaji..

Kepada yg Gred 1 hingga yang tertinggi..kite buat la skop kerje kite masing k..ader Gred tinggi tahu buat kerja fotostate dan ader yg x taw..mane yg makan gaji bute tu antara diar ngan Tuhan..yang Gred bawah nie pn bukan semue nye PMR/SPM ader yg ader kelulusan jgk..jgn la kutut antara satusama lain k..YG PENTING SOKONG PIHAK CUEPACS ..harap pihak JPA kaji balik.

Tanpa Nama berkata...

dah tak boleh naik gaji kita pakat pakat kalih.. cuma ini saja yang kita mampu..... baru orong-orang yang kat atas nak dengar suara kita... jom kalih kita tegok orang laen plak

Tanpa Nama berkata...

hebat macam mana pun kita diskusi soal gaji ni, tapi kalau najib buat tak tau saja pun tak jadi juga.

Lagi pun dalam kepala najib mungkin hanya nak naikkan gaji askar, polis dan guru je..macam biasa kita tengok tu..bukan semua jenis pekerjaan yg lain.

Lepas guru, askar, lepas askar polis, lepas polis askar, kemudian guru, kemudian askar...tapi najib akan cakap gaji kakitangan awam juga...kehkehkehkeh...kene..kene...kite..

Tanpa Nama berkata...

hmmm...ko tahu tak??badan2 semua tu lah yang banyak dah beralih arah skrg ni,jadi mereka lah didahulukan.aku dgr2 guru dah byk sokong PKR,POLIS pun PKR,Tentera pun........ntah!susah aku nak cakap tggu je lah PRU13 nanti..

Tanpa Nama berkata...

Pemberhentian kontrak pekerja rendah awam R1 pun tidak ada solusi nye agy... ini pula nak bincang pasal gaji minimum... Pekerja R1 dah 2 bulan mnanggung hutang, mengikat perut dan mngalami stress melampau... Mohon Ceupacs selesaikan isu ini dulu sblm beralih kpd perkara lain... tjkkan yg Ceupacs boleh dipercayai dan diharapkan dalam menyelesaikan masalah kakitangan awam... setiap kali call Ceupacs berkaitan isu R1... jawapan diterima... surat telah dihantar kepada PM dan TPM... jawapan akan diketahui dalam masa terdekat... terdekat mendenye... dah 2 bulan berlalu... kalau xdpt bantu pekerja yang tertindas... baik xpayah pegang jawatan... dan beri publisiti murahan...TQ...

Tanpa Nama berkata...

duet duet duet duet.....

MOO berkata...

kpd staff2 goment kump.sokongan@yg dibawah2,
sanggup ke PTD dri gred 41 buat kerja cc, kerani PTPO, taip surat hantar surat, jd driver akhir sekali jd tukang sapu, ada berani ka ?
kalau ofis kecik staff 2 org je takpe la kena ofis besar mcm ofis cawangan kompom pegawai gila, hahahahaha

org susah berkata...

Tolong Naikkan Gaji Sokongan kpd RM1500...

Tanpa Nama berkata...

diharapkan presiden ceupacs dapat memperjuangkan nasib kami sebagai kakitangan awam.sebagai mana SPP dapat memperjuangkan nasib mereka.di harap parlimen meluluskan kenaikan gaji kerana sekarang harga barang amatlah x wajar sama skali.memanglah kalo naik smua naik....


salam 1m
'ke arah negara berpendapatan tinggi'
saya rasa hanya malaysia yg mash gaji kecil untk kakitangan awam berbanding ngara jiran.cuba renungkan ???

Tanpa Nama berkata...

macam ni lah mengapa kalo ada kenaikan gaji tidak semua surunhanjaya naik...x adil maka kami sama berkhidmat untuk negara !!...adakah kesatuan kami x cukup kuat?? renung- renungkan lah .

Tanpa Nama berkata...

sebelum nak buat projek mega2 tu.naikan gaji smua penjwt awam bru selaras dgn pembngnan..ni langsung x mengambarkan negara ke arah berpendapatan tinggi..
di harap hari pekerja nanti PM akan umumkan yang dinanti- nanti..jgn srh kmi tranformasi tp x menjaga kebajikan pejwt awam.

sekian trima kasih
slam 1M

Tanpa Nama berkata...

diharap Tun Dr M ada ikut makmal gaji minimum...

Tanpa Nama berkata...

saya rasa kalo ayik2 ckp ksong je penjwt awam pn dh muak dh!!!!!!

janji kan perubahan apa benda lh..
bubarkan ceupacs kalo thn ni pn kertas keja x diambil peduli oleh PM.

Tanpa Nama berkata...

aku tertunggu-tunggu gaji naik la tahun ni.sorang keje ni.seksa..kITA ORANG NI PON KAKITANGAN KERAJAAN JUGAK.ANAK SEKOLAH LAGI.MAMAN CUKUP GAJI.DAH LA DUDUK KUARTERS BANYAK KENA POTONG.semua pihak jangan la pejam ja sebelah mata.

Tanpa Nama berkata...

CUEPACS PON JGN SENYAP SGT.AKTIF LA SAMA PERJUANGKAN NASIB SOKONGAN DUA NI.ASYIK CKP JA.MENTANG2 LA KORANG SEMUA GJI BESOR.AKTIF LA SIKIT TUNTUT JGN LA SUAM2 KUKU.LAGI SATU AKU TGK CUEPACS NI KURANG LA WT FORUM UNTUK KAKITANGAN BAWAHAN,KENA LA AMBIL HATI ORANG BAWAHAN SAMA.

Insan Memerlukan berkata...

Harap2lah gaji minimum RM1500 d umumkan dlm masa terdekat ni..x larat dah menanggung seksa harga brg semakin hari semakin naik..
Semuanya naik,nak masuk tandas pun kena bayar 50sen..

Tanpa Nama berkata...

Kalau ada kenaikan / penyelarasan gaji, barulah kita orang pangkah BN semasa PRU 13.
Kalau tak minta maaf ye....

Kamariah Youb berkata...

minta BN jn layan desakan kumpulan yg tidak bersyukur kepaa bN dan Umno ni, Kita perlu muhasabah diri dan menginsafi diri bahawa hanya BN yg layak memerintah. Setiap PA perlu membuktikan kesetiaan pada agama, negara dan raja dengan mengundi BN.

Tanpa Nama berkata...

Para pegawai gred 41 ke atas yang dok canang kumpulan sokongan tu malas...hmm..rajin sangat ke korang?setahu aku rajin mengarah je la...yang gred 41 tu,..baru ada degree nak belagak..ingat sokongan tak ada yang ada diploma ngan degree ke?Korang dapat gred 41 tu rezeki je tau tak?tak payah lah sibuk2 kata org malas ke apa....kalau ko tu rajin sangat tak ada nak komplain sokongan malas...hati mesti nak baik lah.Esok2 kalau sokongan tak ada..korang buatlah semua kerja...jangan duk ngadu, merungut balik minta wujudkan sokongan atau tambah staf sokongan.jangan ingat ko tu rajin sgt..bagus sgt...

Tanpa Nama berkata...

bahasa melambangkan bangsa..

Tanpa Nama berkata...

aku sokong pasal gaji minimun.tapi seeloknye bagi pada pegawai yang betul2 rajin kerja....yang malas,pandai cakap pun dapat?tak adil rasenyer....ikut pada prestasi kan bagussss.....ini yang datang tido dapat cemerlang???komen sikit??

Tanpa Nama berkata...

kerajaan dicadangkan mewujudkan skim pinjaman peribadi tanpa faedah kepada kakitangan awam tetap/kontrak/sambilan bagi mengelak pinjaman along mahupun rasuah dan secara langsung meningkatkan produktiviti kerja

Tanpa Nama berkata...

sy pun nak kongsi pndapat juga,
gaji+ elaun rm 1350.00
duit rumah rm 370.00
kereta rm 450.00
bil api air rm 80.00
anak skolah x2 rm 100.00
duit blnja dapur rm 300.00
duit pegi keja rm 150.00
total rm -100.00
bayangkan waktu hari raya, insuran kereta tamat tmph, anak2 msuk skolah,ooooii poning..., kereta ngan rumah 1 keperluan jd benda tu kita mmg kna byar. jd pertimbangkan lah kita bkn nak senang sngt. dpt hdup selesa skit utk kluarga jd la

TERLUPA NAMA berkata...

SELAMAT, Kijer GOMEN Tak naik gaji TIDAK MENGAPA tapi dengan syarat, saman tak payah bayor, tol tak yah bayor, anak gomen sekolah rendah, menengah, ipt semua free, insuran, road tax kenderaan tak yah bayor, cukai gaji bawah RM5000 x yah bayor, loan bank tak payah interest/riba, saper nak kawin free, beli kenderaan tanpa cukai, beli makan, minum, keperluan tak yah cukai ermmm...boleh ke?

Tanpa Nama berkata...

janganlah asyik2 minta duit or gaji lebih2....septutnya kita time kecik2 dulu belajar rajin2..bukan mengharapkan kerajaan semata-mata.Gaji yang diber bersesuaian lah dengan pangkat..kalau setakat spm pon tak lulus mcm maner kerajaan nk bagi gaji bnyak.

Tanpa Nama berkata...

saper2 yang dpt kerja ngn kerajaan pon kira bagus la..patotnye kena bersyukur....bukan skit2 mintak gaji lebih...dah tau gaji sikit tak payah berhutang sana sini....gaji rm 820.28 sen,,,tapi pkai keta yang mahal2..mcm maner nk senang...past tu, beljar setakat spm...mcm maner nk dpt gaji bnyak.

Tanpa Nama berkata...

skit-skit naik gaji....kerja asyik mengumpat,buat loand...belagak mcm orang kaya..padahal kawatan kerani je...bersyukur ka weh....korang penah pikir ke nasib org2 yang kerja kat pasaraya, kerja kat kebun2??penah korang pikir...nasib ko la dpt gaji skit..beljar pon malas...nk gaji tinggi..aply la jawatan JUSA ke...PTD TURUS ke...ni tak..dok aply jwtn KERANI..PAB..PRA..mane nk tinggi

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum..mana mana manusia mesti berhutang termasuk orang kaya serta orang ramai..yang tak berhutang itu adalah haiwan binatang dan tumbuhan..orang awam pinjam along.Kakitangan kerajaan nak pinjam kena pegi bank,koperasi dan jln terakhir along..Negara berpendapatan tinggi,gaji nak ciput,pankat nak besar ,konon nak pembangunan..mm kalau kakitangan kerajjaan tak berhutang ,bolehkah ada pihak yang komen tak masuk akai boleh bagi pinjam wang beli rumah,kereta dan sbgnya..mesti tak bolehkan,sembang pandai macam macam kakaktua sebiji..

OLA berkata...

kpd gred2 41 anjing sial atas yg dok bg komen mcm taraf budak tadika yg dok kutuk sokongabn tu..toksah dok berlagak x tentu hala la..korang ingat korang tu bagus sgt ke smpai kami ni nak jadi kuli pak kau nak tlg2 fotostat..buat la sendiri..x pun suruh nenek kau buatkan...sial...anjing punya 41 atas tu..mcm basgus sgt...dapat 41 pun pasal ada kabel dlm gomen..kalau x, jgn harap le..kau dgn anjing bapak kau sama je...sialll...

Tanpa Nama berkata...

wahai rakan-rakan bloggers sekalian,kau org gaduh2 tu buat apa.apakata kau org sepakat untuk isu ini agar ia diluluskan.Bukannya buat gaduh2 dan buang air liur jak nak bedebat.Ada akal pakai lah sebaiknya.Sekarang ni pun ekonomi kerajaan pun sudah baik, jadi kerajaan harus mengutamakan kebajikan kakitangan awam.